Toon posts:

Lijbrandt: vragen en klachten Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 88 Laatste
Acties:
  • 536.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@lordsnow:

Het is een schrale troost maar las net elders dat de nieuwste wijk van Almere die nu bebouwd wordt men ook is "vergeten" om glasvezel in de bodem te leggen. Dit terwijl Almere volledig beglasvezelt is.

Is blijkbaar ook iemand vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordsnow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:55:
Ik kan gewoon niet geloven dat Reggefiber / Glashart / Lijbrandt / Who-the-fuck-ever drie jaar geleden niet hebben kunnen inzien dat glasvezel op een korte termijn niet gerealiseerd kon worden. Maar elke keer wordt je aan het lijntje gehouden met de belofte "binnenkort", wat elke keer met een paar maanden opgeschoven wordt.

Bah.
Mag ik heel onbeleefd vragen wat jouw hele relaas te maken heeft met Lijbrandt, want daar gaat dit onderwerp over? Reggefiber hoort in dit topic al helemaal niet thuis.

Voor de rest zie ik Domein voorbij komen, Glashart die terecht roept dat het een KPN netwerk is... dus ik vraag me zelfs af wat Reggefiber/Glashart met jouw problemen te maken heeft?

Lees me goed, ik snap je frustratie helemaal, maar is het niet handiger om tegen de partij te blaffen waarbij jij een handtekening onder een contract hebt gezet, in plaats van hier half glasvezel leggend en providend Nederland aan de schandpaal te hangen terwijl ze er in mijn optiek niet direct voor verantwoordelijk waren?

Een beetje tegen de verkeerde boom aan piesen met Lijbrandt/Reggefiber/Glashart/Who the fuck ever, want jij hebt voor zover ik je lap tekst analyseer een deal met Domein...
Wellicht zie ik de verbanden niet tussen domein en andere partijen, maar Lijbrandt lijkt me zo'n beetje de enige die er echt niets mee te maken heeft als provider.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:04:
@lordsnow:

Het is een schrale troost maar las net elders dat de nieuwste wijk van Almere die nu bebouwd wordt men ook is "vergeten" om glasvezel in de bodem te leggen. Dit terwijl Almere volledig beglasvezelt is.

Ton, ook voor jouw de vraag... .was Lijbrandt of Reggefiber verantwoordelijk voor de aanleg ervan?
In B&R worden ook nieuwbouwwijken prefab al voorzien van glasvezel, maar dat is niet van Reggefiber, want die moet alleen maar zorgen dat die wijken nu bijgeprikt worden op het bestaande glas....
Als een projectontwikkelaar dus even vergeet glasvezel mee te nemen is het een beetje te kort door de bocht om achteraf hier Reggefiber, tenzij zij het project hebben aangenomen, voor aan de boom te knopen, want die wijken waren al tot in detail gepland lang voordat Lansingerland toestemming gaf aan Reggefiber om te verglazen.

Laten we aub wel een beetje zuiver blijven op dit topic, terecht klachten over de diensten van Lijbrandt, als triple play provider op Reggefiber glas (wba of wgdo operated), want ook voor jouw geval vrees ik dat je tegen de verkeerde boom blaft.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33

lordsnow

I know nothing

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:35:
[...]
Mag ik heel onbeleefd vragen wat jouw hele relaas te maken heeft met Lijbrandt, want daar gaat dit onderwerp over? Reggefiber hoort in dit topic al helemaal niet thuis.
Uiteraard mag dat.

Het pand waar Lijbrandt zat in Enschede was dezelfde waar Glashart in zat. Ook op de nieuwe lokatie is dat volgens mij zo. Zo zijn ook de logo's / kleuren van de bedrijven nagenoeg identiek. Tijdens de informatie avond werdt de nauwe band ook benadrukt. En het feit dat de naam van de Lijbrandt voorlichter van die avond terug te vinden is onder documenten van Glashart (tegenwoordig "Reggefiber") geeft volgens mij aan dat beide bedrijven in weze 1 zijn. Of hetzelfde moederbedrijf hebben. Of wat dan ook. Oftewel, een pot nat.

Wie welk hoedje draagt, de een is netwerkbeheerder en de ander is zogenaamd alleen Provider, maakt mij eerlijk gezegd niets uit. In mijn ogen is Lijbrandt = Glashart/Reggefiber.

En blaffen tegen de partij waar ik een contract mee heb heb ik al gedaan. Maar die reageren niet, of weten niks. En dan vraag ik mij af, waarom weten die niks - worden ze niet geinformeerd? En Domein is toch niet bezig met de aanleg van glas hier in Enschede? Die nemen het alleen maar af. En Glashart (oftewel Lijbrandt), nu "Reggefiber", is toch de beheerder? Dan zijn zij toch de ultieme bron waar alle informatie vandaan moet komen? Los van het feit of ze Domein, of wie dan ook, wel of niet informeren moet ik toch zelf ook direct kunnen vragen daar naar de stand van zaken?

Ongeacht waar je navraag doet, ze wijzen allemaal naar elkaar. Ze weten allemaal niks. En als ze al iets aangeven dat is het "over enkele maanden". En dat al 2 jaar lang.

Wat ik wil moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik wil alleen maar weten WANEER er glasvezel komt te liggen. Eigenlijk had ik dat 2 jaar geleden al moeten weten. Maar Domein wijst naar Glashart. Die naar KPN. En KPN weer naar Glashart. En zo gaat dat maar door.

Ik heb idd geen klacht over Lijbrandt als Provider. Dat heb ik helaas nog niet mogen ervaren. Maar ik heb wel een klacht over Glashart/Reggefiber (oftewel, Lijbrandt) als netwerkbeheerder: wat een ontzettend voortdurende gebrekkige (ontbrekende) informatievoorziening.

Het is niet mijn bedoeling om lomp te zijn, of wat dan ook. Ik ben nog steeds van plan om Lijbrand te nemen wanneer glasvezel er eenmaal is. De mensen van Lijbrandt en Glashart op de informatieavond leken allemaal zeer gedreven en deden overkomen dat ze erg geloven in hun eigen nieuwe Provider. Ook wel mooi om te zien. Ja, er zijn wat aanloop problemen. Dat wordt tzt wel verholpen.

Maar dat maakt mijn frustratie op dit moment helaas niet minder.

[ Voor 23% gewijzigd door lordsnow op 14-05-2011 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 15:39
lordsnow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:36:
[...]

Wie welk hoedje draagt, de een is netwerkbeheerder en de ander is zogenaamd alleen Provider, maakt mij eerlijk gezegd niets uit. In mijn ogen is Lijbrandt = Glashart/Reggefiber.
Ik heb momenteel niet al te veel tijd maar je gaat hier al fout.
Lijbrandt is niet Reggefiber.

Ja het klopt dat ze samen moeten werken maar dat is nogal logisch aangezien Lijbrandt het reggefiber netwerk gebruikt om te leveren.
De conclusie die je hier maakt zou inhouden dan ConceptsICT en Tweak R+ en al die andere providers op het WGDO netwerk ook reggefiber zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33

lordsnow

I know nothing

Yogoi schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:02:
[...]
De conclusie die je hier maakt zou inhouden dan ConceptsICT en Tweak R+ en al die andere providers op het WGDO netwerk ook reggefiber zouden zijn.
Dat is niet de conclusie die ik maak. Dat maak jij er nu van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 18:18
lordsnow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:33:
[...]

Dat is niet de conclusie die ik maak. Dat maak jij er nu van.
zo laat je het wel overkomen met te zeggen Glashart/Reggefiber (oftewel, Lijbrandt) eigenlijk zeg je ook Glashart/Reggefiber (oftewel, ConceptsICT en Tweak R+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijbrandt is geen Glashart/Reggefiber maar Lijbrandt is wel een dochter van Reggefiber.

http://www.reggefiber.nl/...svezelnetwerk-houten.html

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordsnow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:36:
[...]

Uiteraard mag dat.

Je hebt in zoverre gelijk dat als je een beetje pluist, alles wat levert en aanlegt familie van elkaar is, en uiteindelijk allemaal eigendom van Reggeborgh, van multi-miljonair ome Dik Wessels en 41% van het machtige KPN.

De conclusie die je echter trekt is fout, want hoewel Lijbrandt en XMS dochters zijn van Reggefiber mag je ze niet over dezelfde kam scheren en aansprakelijk houden voor iets waar zij part nog deel aan hebben.
Reggefiber aka Glashart (tot maart 2011) houdt zich met twee dingen bezig, één het aanleggen van glasvezelnetwerken (op basis van vraagbundeling tegenwoordig) in gemeenten die dat willen/toestaan, wat hun core business is. Twee, het beheren van een aantal netwerken als operator (WGDO netwerken) op de eerste laag (dus routering, PoP's, Headends en dat soort hardware, waardoor donker glas uiteindelijk licht ziet en er verbindingen gemaakt kunnen worden.

KPN doet dat als 41% eigenaar van Reggefiber ook, alleen op een andere manier (wba) als operator op door Reggefiber aangelegd glas.

Het zijn dus beide operators die toegang geven aan providers op de door hen beheerde netwerken.

Dan heb je dus de providers als XMS, Lijbrandt, ConceptICT, Tweak, Edutel, KPN etc... die via een van de twee operators hun diensten aanbieden aan eindgebruikers.

Dat jij het genot niet hebt kunnen ervaren om ruzie te krijgen met Lijbrandt komt waarschijnlijk omdat je nog niet eens voorbij de operator (in jouw geval KPN of eigenlijk Domein) bent gekomen, en als men dan roept dat het niet rendabel is dan moet je in eerste instantie je stadsgenoten hiervoor aankijken, en daarna pas degene die het heeft beloofd. Reggefiber is namelijk niet verplicht om zomaar glas aan te leggen omdat iemand in jouw gemeente dat heel hard heeft geroepen en beloofd... het moet uiteindelijk wel kostendekkend zijn. Bij jouw geval lijkt het echter een tiktakspelletje tussen twee partijen.

Ik woon in Lansingerland, bestaande uit drie dorpskernen, te weten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk.
Reggefiber, toen nog onder de naam Glashart, heeft Berkel en Rodenrijs gratis volledig (97% als ik juist ben geinformeerd) voorzien van glasvezelaansluitingen, zonder afnameverplichting. Kosten, geschat door mij rond de 6,5 miljoen euro, met hiertegenover geen gegarandeerde inkomsten om die investering terug te verdienen.

Toen Bergschenhoek en Bleiswijk aan de beurt waren werd er aan vraagbundeling gedaan en was de target 40% van de aansluitingen gedekt door een abonnement bij een van de drie providers.
Na veel gelobby door zowel Glashart, de providers als ook de lokale notabelen is het gelukt om op beide kernen bijna 40% dekking te halen, maar in ieder geval genoeg voor de Reggefiber directie om voor beide kernen groen licht te geven voor aanleg ervan, met KPN als operator.
Hadden ze dat niet gehaald was het gewoon niet doorgegaan, ondanks de belofte van Glashart en de burgemeester dat heel Lansingerland verglaasd zou worden.
Had een van de kernen het niet gehaald, dan was dat jammer geweest voor die bewoners, maar niet de schuld van de provider waar zij hun inschrijving hadden gedaan.

Waarom dit voorbeeld?
Omdat ik vrees dat in jouw gebied hetzelfde aan de hand is en er te weinig animo onder de bevolking is om een bepaalde dekking te garanderen... en als je even uitgaat van een gemiddelde van 800 a 1000 euro per woning en een streven van Reggefiber om in 2012 twee miljoen aansluitingen te hebben gerealiseerd, dan kan jij uitrekenen wat de investering voor Reggefiber is, en dat men daar tegenwoordig een financiele dekkingsgraad aan stelt lijkt me logisch, want links of rechtsom moet dat geld een keer worden terugverdient en met winst.
Als je dan weet dat Reggefiber voor elke draaiende aansluiting iets van 10 of 12 euro in de maand krijgt, dan kan je uitrekenen hoelang het duurt voordat die aansluiting zichzelf heeft terugbetaald en winst maakt.
De man van Glashart vertelde hier ooit tijdens een introductieavond dat de terugverdientermijn 17 jaar is voor een glasvezelnetwerk. De operators (KPN of Reggefiber Operations) krijgen ook per aansluiting zo'n soort bedrag, maar moeten hiervan alle hardware tussen het glas betalen en onderhouden. De rest van de gemiddeld 50-100 euro per maand aan jouw abo gaat naar de provider die hiervoor alle diensten moet inkopen of zelf leveren en onderhouden....

Maar goed, om van een hoop gelul een slagzin te maken... Lijbrandt is geen Reggefiber/Glashart en het is dus onzinnig om tegen een triple play provider te blaffen terwijl de infrastructuur die zij nodig hebben er nog niet eens ligt.

En in jouw geval is het eerder nog een gehakketak tussen KPN en Reggefiber die elkaar de bal toespelen met jou als lullopertje ertussen.... en dat laatste is op zijn minst niet netjes, maar nogmaals niet de schuld van Lijbrandt.

PS
Reggefiber is niet de nieuwe naam, maar de oude naam die voor particuliere aansluitingen niet gebruikt werd, maar onder de handelsnaam Glashart (die lekkerder bekt) werd verkocht.
Inmiddels is de naam Glashart weer zo goed als van het toneel verdwenen en gaat alles weer onder de oude naam Reggefiber.

PSS
Jij schrijft in je eerste lange post, "hoe moeilijk is het om 100 meter kabel aan te leggen?".
Laat me roepen... moeilijk!. Wij hebben in B&R een klein strookje woningen wat net buiten de spoordijk van randstadrail valt en dus geen glasvezel krijgt omdat Prorail dwarsligt en niet toestaat dat Reggefiber een bundel glas onder de spoordijk door mag boren... tenzij ze daar een megalomaan groot bedrag voor lappen... en dus zegt Reggefiber terecht... jammer maar helaas, we zijn niets verplicht. Tenzij al die bewoners nu bundelen en zich vastleggen voor minimaal één jaar bij een van de providers gaat Reggefiber die boring dus niet doen.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:26:
Lijbrandt is geen Glashart/Reggefiber maar Lijbrandt is wel een dochter van Reggefiber.

http://www.reggefiber.nl/...svezelnetwerk-houten.html
Reggefiber heeft nog wel meer dochters, waaronder ook XMS, maar dat doet er in het geval van lordsnow absoluut niet toe.... er ligt nog geen glas, dus is blaffen tegen een van de providers onzinnig.
De providers willen echt wel leveren, maar zonder glazen touwtjes wordt dat verdomde lastig, en daarop hebben ze geen invloed, ondanks de familieband met de glasvezelleggers.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gedoe zeg.
Lordsnow heeft gewoon geconstateerd dat veel partijen die organisatorisch onder reggefiber hangen nogal k*t communiceren en heeft daar behoorlijk last van.
Die constatering lijkt mij gezien andere ervaringen niet geheel uit de lucht komen vallen.
Bovendien werkt die club zelf de verwarring in de hand doordat soms dezelfde medewerkers met meerdere petten op namens verschillende organisatie-delen naar buiten treden.
Kunnen we nu weer verder?

En nog even over beloften: wanneer /iemand/ iets belooft is die /iemand/ ook gehouden de belofte waar te maken.
Een verkoper die belooft dat er glasvezel komt is gehouden te zorgen dat er glasvezel komt.
Een provider die belooft dat er binnen 2 maanden duidelijkheid komt is gehouden te zorgen dat er binnen 2 maanden duidelijkheid komt.

Wanneer ik op basis van wel gedane maar niet nagekomen beloften schade lijd, kan ik die schade verhalen op de partij die in gebreke is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:12:
Wat een gedoe zeg.
Lordsnow heeft gewoon geconstateerd dat veel partijen die organisatorisch onder reggefiber hangen nogal k*t communiceren en heeft daar behoorlijk last van.
Die constatering lijkt mij gezien andere ervaringen niet geheel uit de lucht komen vallen.
...
Wanneer ik op basis van wel gedane maar niet nagekomen beloften schade lijd, kan ik die schade verhalen op de partij die in gebreke is gebleven.
De constatering is gebaseerd op niets.... KPN is geen Reggefiber, Domein is geen Reggefiber, en die laatste is degene die de belofte heeft gedaan.
Laat me duidelijk zijn, maar glasvezel hoort niet tot de basisutiliteiten als stroom, water, gas en riool, dus kan je nergens aanspraak op maken, anders dan degene die de belofte doet aan zijn afspraak te houden.

En schade verhalen? Onzin... lordsnow heeft geen contract getekent met Lijbrandt voor zover ik lees, dus schade verhalen... in your sweetest dreams.. hij weet zelf niet eens wie hij uiteindelijk aan de ballen moet hangen lijkt het.

Wat ik uit het verhaal proef is twee of drie partijen die naar elkaar wijzen om één blok nieuwbouwappartementen aan te sluiten, en waarvan niet echt duidelijk is wie daarvoor verantwoordelijk is, KPN, Domein of Reggefiber. Als hij dus al schade wil claimen moet hij eerst een duidelijk zien te krijgen wie ervoor verantwoordelijk is, en die partij schriftelijk in gebreke stellen.

Lijbrandt (waar dit hele topic over gaat) doet gewoon een algemene mailing en promotie in Enschede, en kan niet weten dat er 15 appartementen aan het hakketakken zijn om glas te krijgen (en volgens mij zelfs coax)...
Je kunt Lijbrandt hiervoor dus ook niet verantwoordelijk houden of ze het zelfs kwalijk nemen dat ze hun diensten promoten omdat de rest van Enschede klaarblijkelijk wel glas heeft.

Mooi voorbeeld noem ik in mijn vorige post... Heel B&R heeft glas, behalve een handjevol huizen achter de spoordijk.... met als grote boosdoener Prorail....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:16:
[...]
Onzin... lordsnow heeft geen contract getekent met Lijbrandt voor zover ik lees, dus schade verhalen... in your sweetest dreams..
[...]
Voor schade is het echt niet nodig dat er een contract is. Een belofte is juridisch een verbintenis en het niet nakomen van een verbintenis maakt in beginsel schadeplichtig.

Bovendien heb ik niet gezegd dat Lijbrandt aansprakelijk is voor eventuele schade, ik had het over de /iemand/ die een belofte heeft gedaan. Wanneer het een projectontwikkelaar / verkoper is die glasvezel had beloofd, dan is deze projectontwikkelaar / verkoper aansprakelijk.

Belofte maakt schuld. Wanneer een professionele marktpartij aan (per definitie minder informatie bezittende) consumenten glasvezel belooft, mag je er vanuit gaan dat die professionele partij, voorafgaand aan het doen van de belofte, zich ervan heeft vergewist dat ze de belofte kunnen waar maken.
Dat betekent dus ook: van tevoren contact opnemen met Prorail om te vragen of die spoordijk een probleem vormt. En anders een alternatief organiseren. Tussen Dordrecht en de AMS-IX liggen ook spoorrails en toch heb ik glasvezel, dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:29:
[...]

Voor schade is het echt niet nodig dat er een contract is. Een belofte is juridisch een verbintenis en het niet nakomen van een verbintenis maakt in beginsel schadeplichtig.
Klopt... maar hier wordt Lijbrandt besproken, en niet de hele zooi bedrijven die zorgen dat glas werkt of Domein die hem volgens mij het appartement heeft verkocht.
Zelfs als Lijbrandt verkondigt dat ze op het glas in Enschede kunnen leveren maakt ze dat nog niet leverplichtig als de infra er niet ligt, dat is namelijk niet hun probleem. Domein heeft hem glas beloofd, dus die is schadeplichtig, niet Lijbrandt.

Ik kan me helemaal vinden in de frustries van lordsnow, begrijp me niet verkeerd, maar hij had dit topic moeten stoppen in een draadje over KPN of Reggefiber... nu lijkt het namelijk of Lijbrandt hier de grote schuldige is, en niets is minder waar.

En ik weet dat elders ook onder spoordijken, kanalen en wat al niet meer door is geboord en dat het kan, maar ook in B&R geldt het kosten/batenplaatje.... als al die bewoners toezeggen een dienst af te nemen zal Reggefiber dat debiel hoge bedrag voor die gecontroleerde boring betalen en ook die huizen aansluiten, maar niet gebaseerd op de originele deal dat heel B&R zonder afnameverplichting glas zou krijgen.

Ik heb bewoners uit die strook gesproken en die balen als een stekker dat ze in tegenstelling tot de rest van B&R naast de gratis pot piesen, maar voor deze mensen geldt dus dat ze de aanvragen moeten bundelen om Reggefiber te overtuigen dat het de extra investering waard is ook deze woningen aan te sluiten en dat ze die aansluiting ook gaan gebruiken.
Doen ze dat niet dan is het helaas pindakaas, en niet het probleem van Reggefiber.
Keerzijde van het verhaal is dat indien Reggefiber daar zonder afnameeis een verbinding neerlegt, deze bewoners het ook niet missen, want ze gebruiken het niet, en dus is de vraagbundeling meer dan terecht.
Als je het wilt prima, maar dan moet je het ook gebruiken, want anders mis je het niet.

Een ander voorbeeld is alle ondernemers in de zgn industriewijken aan de buitenrand van Lansingerland.
Die willen wat graag glas, echter Reggefiber mag alleen maar particuliere aansluitingen aanleggen. Dus ondanks dat het een paar meter glas doorsteken is blijven ook alle industrie/bedrijfsterreinen verstoken van glasvezel... ook niet de schuld van Reggefiber, maar dat heeft te maken met vergunningen.
De ondernemers zullen dus een vraagbundeling moeten doen die ze neerleggen bij een ander zusje van de Wessels club die zakelijke aansluitingen aanlegt.... en dat het uiteindelijk allemaal aan elkaar geknoopt wordt op de grenzen, dat boeit niemand.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:04:
@lordsnow:

Ton,

Ook in Lansingerland worden veel nieuwbouwwijken uit de grond gestampt, en die zouden af oplevering al voorzien moeten zijn van glasvezel, echter de praktijk lijkt uit te wijzen dat dit alles behalve waar is in sommige gevallen.
Een kennis van mij heeft een nieuwbouwwoning gekocht en ging dus voor Lijbrandt, totdat bleek dat in haar woning alleen de pijpjes/slangetjes voor glas waren aangelegd, echter geknakt, waardoor eventueel glas er niet doorheen geblazen kon worden.
Usio conclusio, het glasvezelwaardig opleveren van nieuwbouw lijkt in de praktijk niet altijd lekker te lopen, en vaak heeft een partij als Reggefiber hier ook niets mee te maken, omdat de aannemer/projectontwikkelaar dit vanuit eigen bronnen heeft georganiseerd (en er zijn meer clubs die pretenderen glasvezel te kunnen aanleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 18:18
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 17:14:
[...]

Ton,

Ook in Lansingerland worden veel nieuwbouwwijken uit de grond gestampt, en die zouden af oplevering al voorzien moeten zijn van glasvezel, echter de praktijk lijkt uit te wijzen dat dit alles behalve waar is in sommige gevallen.
Een kennis van mij heeft een nieuwbouwwoning gekocht en ging dus voor Lijbrandt, totdat bleek dat in haar woning alleen de pijpjes/slangetjes voor glas waren aangelegd, echter geknakt, waardoor eventueel glas er niet doorheen geblazen kon worden.
Usio conclusio, het glasvezelwaardig opleveren van nieuwbouw lijkt in de praktijk niet altijd lekker te lopen, en vaak heeft een partij als Reggefiber hier ook niets mee te maken, omdat de aannemer/projectontwikkelaar dit vanuit eigen bronnen heeft georganiseerd (en er zijn meer clubs die pretenderen glasvezel te kunnen aanleggen).
gelukkig gaan ze daarom ook stoppen met trilink aan te leggen, om dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peaky schreef op zondag 15 mei 2011 @ 17:34:
[...]

gelukkig gaan ze daarom ook stoppen met trilink aan te leggen, om dit soort dingen te voorkomen.
Vergeef me mijn onkunde door nu te roepen dat Trilink me niet 1, 2, 3 iets zegt?
Een Google zoektocht levert niet veel meer als een commerciële verzamel website met google ads naar glasvezel en andere boeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Trilink" was een naam waaronder in Almere een aantal nieuwbouwwijken allemaal vanaf het begin 'geschikt zijn gemaakt voor glas'. Hieronder viel o.a. de Stripheldenbuurt en (naar verluidt) ook delen van Almere Poort, dat nu volop in aanbouw was.

Ooit zou Unet op deze netwerken met KPN als operator glasvezel aan leveren (dit was nog vóór de totale verglazing van Almere door Reggefiber en KPN).

Ik weet verder niet of je de 'voorbereiding op glasvezel' zoals die in Lansingerland nou ook "Trilink" mag noemen.

Na een google kom ik toevallig hierop terecht: http://www.glashartalmere...werk-gebruikers-in-almere

En op blz. 26 van volgende document wordt de naam "trilink" al even genoemd:
http://www.google.nl/url?...jAngv4BQXMHATwtQw&cad=rja

En als ik pagina 14 van dit 'magazine' lees:
http://www.google.nl/url?...wntgsqafQRvcrElhw&cad=rja

Dan lijkt het er inderdaad op dat alle pogingen (dus niet alleen in Almere, hoewel dat specifiek genoemd werd) waarbij wijken zijn voorbereid op glasvezel dmv. buisjes waar je achteraf koper of glas doorheen kan blazen, inderdaad onder de naam "Trilink" zijn gedaan.

Anyway, het blijft een ingewikkeld verhaal. En ookal snap ik de frustratie van Lordsnow: Je kan inderdaad onmogelijk Lijbrandt hierop aanspreken. Die claimen inderdaad wel in Enschede te kunnen leveren maar -obviously- alleen maar op plekken waar de kabel ook daadwerkelijk getrokken is. En dat laatste is corebusiness van Reggefiber, die om dit te kunnen/mogen weer afhankelijk is van de medewerking van allerhande andere partijen.Had gisteravond de hele discussie in de trein zitten lezen: Had toen ff niet de behoefte om op een priegelig smartphone toetsenbordje een heel relaas te gaan schrijven :P.

[ Voor 70% gewijzigd door eymey op 15-05-2011 19:25 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09

TVL

Heeft Lijbrandt glasvezel ondersteuning voor VOIP bellen doormiddel van een SIP server? Krijg je ook een gebruikersnaam en wachtwoord hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope voor zover ik weet krijg je geen SIP gebruikersnaam of wachtwoord voor hun telefoniedienst om zelf VOIP apparatuur in te stellen (de reden waarom ik telefonie niet bij Lijbrandt afneem).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
TVL schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:53:
Heeft Lijbrandt glasvezel ondersteuning voor VOIP bellen doormiddel van een SIP server? Krijg je ook een gebruikersnaam en wachtwoord hiervoor?
Nope, de SIP gegevens worden in de NT ingesteld en je kan dus de voip poorten op de NT gebruiken om een telefoon aan te sluiten. Je staat wel verder vrij om een SIP account via een andere partij te gebruiken.
Er word geen enkele poort geblocked dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
Na de bevestiging te hebben ontvangen dat ik echt op het WGDO netwerk aangesloten ga worden heb ik definitief mijn aanvraag de deur uit gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Morzzz schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:39:
Na de bevestiging te hebben ontvangen dat ik echt op het WGDO netwerk aangesloten ga worden heb ik definitief mijn aanvraag de deur uit gedaan :)
Dan ben ik wel geinteresseerd in welke stad (of dorp natuurlijk) je woonachtig bent. Want zo ver ik weet zijn er bijna geen WGDO gebieden die nog aangesloten moeten gaan worden, voor Lijbrandt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
Nou, in zoverre is het al aangesloten dat de glasvezelkabel al bij de voordeur naar boven komt...

Enschede Centrum, 7511RJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Dan is het inderdaad WGDO.
Ik dacht even aan Winterswijk en dat is namelijk WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
Top! Dan zit ik goed dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een minuut of 10 het hele IPTV netwerk plat?
Wel knipperende switches maar nul komma nul zenders?

EDIT: IPTV radio draait wel, alleen alle TV zenders zijn dood.
Analoog en DVB-C draaien ook gewoon.... nu support aan de foon :)

EDIT2: Het blijken alleen alle HD zenders te zijn die eruit liggen...

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou KPN aan de encoders aan het sleutelen zijn? :+. Kan het hier in Almere nu niet checken.

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 19-05-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Klopt, WBA HD zenders staan even op zwart.
(teletekst werkt wel voor de liefhebbers ;))

ETA voor een fix is momenteel 18:15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier werkt het weer :).

Is er nog een specifieke reden dat ze even op zwart stonden? Ik moet zeggen dat ik nog niet echt verschil zie ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobodie14
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-12-2014
Ik heb af en toe een probleem met de internet verbinding bij Lijbrandt. (Almere, WBA gebied)

Het probleem is dat deze wegvalt.
Er verandert niets aan de instelling / hardware van de server en er is geen high load op de lijn.

Het TV signaal werkt op dat moment nog gewoon.
Als ik de stroomstekker van de Genexis eruit trek, 10 seconden wacht en weer aansluit dan krijg ik geen IP adres.
Als ik het correcte IP adres etc. intik in het IPV4 protocol dan werkt de internetverbinding wel. Maar alleen voor +- 3 minuten.
Terug zetten op DHCP en geduld hebben is dan het enige. Vandaag viel de verbinding om 17:04 uur weg. En was om 17:51 weer terug.
Op 6-5-2011 was het erger: om 11:30 viel de verbinding weg. En om 18:03 weer terug.
Op 12-5-2011 viel de verbinding om 16:58 weg. En was om 18:14 weer terug.
Op 14-5-2011: om 04:12 viel de verbinding weg. En om 07:10 weer terug.

De symptomen: internet verbinding valt weg. TV signaal blijft wel werken.
Remedie volgens helpdesk: stroom van de Genexis afhalen gedurende 30 minuten.
Dit werkt niet volgens mij.
Als ik de stroom er gewoon op laat staan, dan krijg ik door het aan/uitzetten van DHCP op de externe netwerk kaart ineens wel een geldig IP adres toegewezen.
Of als ik het IP adres hard intik, dan kan ik wel (zij het voor even) het internet op.
Dit moet een probleem bij Lijbrandt zijn..
Met de helpdesk kom ik niet verder: haal de stroom eraf gedurende 30 minuten. Dat lost het probleem op..

Ik heb sinds maart 2011 glasvezel en dat bevalt goed.
Maar de internet verbinding moet wel betrouwbaar zijn.

In de 5 voorgaande jaren heb ik ADSL gehad. En in al die jaren alleen 9x een uitval gehad van het internet signaal.
Waarvan 3x een volledige uitval van stroom in de wijk.

Ik wil graag weten of er nog meer mensen zijn met dit probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:18
Weet iemand hier meer over de levering van Lijbrandt in Groningen (nieuwe wooncontainers)? Ik heb 13 mei mijn compleet pakket op hun site besteld maar ben nog steeds niet online. Ik heb vorige week met de klantenservice gebeld en mevrouw vertelde mij dat het maximaal 3 weken duurde vanaf de dag van bestelling. Echter heb ik vandaag weer gebeld, toen werd mij verteld dat Lijbrandt hun diensten in Groningen pas levert in juli (nee, niet juni)! Hoe zit dit? Anders moet ik tijdelijk even een abonnement bij Ziggo nemen, want zit nu zonder internet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nobodie14: Hier in 1324 (Stedenwijk, Almere) eigenlijk geen problemen :). De internetverbinding heeft hier, op onderbrekingen door eigen onderhoud of stroomuitval na, een bijna 100% uptime.

Het effect dat je voor uren geen verbinding hebt ken ik wel. Maar alleen als je met een netwerkinterface met ander MAC adres richting de internetpoort gaat. De DHCP server bij Lijbrandt geeft het andere MAC adres pas na een bepaalde timeout een IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobodie14
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-12-2014
@eymey

Bedankt voor je reactie!

Mooi dat je geen problemen hebt met je internet verbinding.
Hier in 1316 (Waterwijk, Almere) heb ik helaas wel problemen..

De netwerk kaart is niet veranderd sinds 6 jaar terug. Het MAC adres is nog steeds hetzelfde..
Er is ook geen nieuwe driver geinstalleerd.
Het is ook geen uitvallen van de netwerk kaart. Dan zou er een hardware error gemeld worden in de logfiles.
Er is ook geen extra warmte ontwikkeling op de chipset. Ook deze wordt in een logfile opgenomen.

Als alles aan deze kant hetzelfde is gebleven, dan kan het bijna niet anders dan dat de fout bij Lijbrandt of aan de Genexis ligt.
Het doormeten van de lijn door de helpdesk leverde echter niets op..
Blijft er alleen over dat er iets fout gaat bij Lijbrandt.
Maar dan zouden er ook meerdere mensen problemen moeten hebben.
En daar ben ik naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 19:40
nobodie14 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:26:
@eymey

Bedankt voor je reactie!

Mooi dat je geen problemen hebt met je internet verbinding.
Hier in 1316 (Waterwijk, Almere) heb ik helaas wel problemen..

De netwerk kaart is niet veranderd sinds 6 jaar terug. Het MAC adres is nog steeds hetzelfde..
Er is ook geen nieuwe driver geinstalleerd.
Het is ook geen uitvallen van de netwerk kaart. Dan zou er een hardware error gemeld worden in de logfiles.
Er is ook geen extra warmte ontwikkeling op de chipset. Ook deze wordt in een logfile opgenomen.

Als alles aan deze kant hetzelfde is gebleven, dan kan het bijna niet anders dan dat de fout bij Lijbrandt of aan de Genexis ligt.
Het doormeten van de lijn door de helpdesk leverde echter niets op..
Blijft er alleen over dat er iets fout gaat bij Lijbrandt.
Maar dan zouden er ook meerdere mensen problemen moeten hebben.
En daar ben ik naar op zoek.
Het kan ook nog een router zijn die aan het kapot gaan is. Blijft de verbinding wel stabiel als je hem een dagje rechtstreeks aan het modem hangt?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:13:

Is er nog een specifieke reden dat ze even op zwart stonden? Ik moet zeggen dat ik nog niet echt verschil zie ofzo
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... zomaar op "iedereen komt thuis en kijkt TV" zomaar even 20 HD zenders twee uur platgooien zonder mededelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nobodie14, zoals rekenblok ook al zegt: Probeer er toch eens een andere netwerkkaart in te zetten (of direct aan je PC). En voor de zekerheid ook een andere netwerkkabel.

Na x aantal jaren computerhobby en 10 jaar werkzaam in de ICT heb ik op het gebied van computernetwerken de meest dwaze dingen voorbij zien komen die uiteindelijk toch de oorzaak van een probleem bleken te zijn. Hardware errors in logfiles (of het gebrek daaraan) zeggen echt niet alles. Je netwerkkaart kan op een of andere wicked manier van alles aan het uitspoken zijn wat jouw kernel of software absoluut niet door krijgt van de driver. Het kan echter wel dat de operator (KPN) of de DHCP server van Lijbrandt verkeer bij jou vandaan expres dropt (maar dat laatste is een aanname).

Andere netwerkkaart en kabel uitproberen is dus echt het devies. Wellicht dat, als je ff een DHCP release doet voor je de netwerkkaart eruit trekt, je dan wel direct een nieuw IP op je andere netwerkkaart krijgt. Op het moment dat je dat hebt uitgeprobeerd heb je niet alleen zelf uitsluitsel, maar kan je ook richting de servicedesk melden dat je echt van alles hebt geprobeerd.

Je lijn zal in principe ook wel OK zijn. Mits je met " tv blijft werken" de IPTV dienst bedoelt, gaat dat over dezelfde fiber als je internet. En extreme verliezen op die lijn zou je met IPTV direct merken. Het moet dan wel heel toevallig zijn als er precies met poortje 1 op je Genexis iets mis is.

DHCP-probleem kan ook nog het geval zijn, maar de vraag is of andere mensen in Almere er dan ook geen last van zouden moeten hebben (incl. myself). Tenzij KPN voor Lijbrandt in iedere Area-pop DHCP draait maar dat vermoed ik niet.

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 19-05-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:45:
Tenzij KPN voor Lijbrandt in iedere Area-pop DHCP draait maar dat vermoed ik niet.
Nope.. De DNS servers die ik hier zie behoren toe aan xtra media services (dochter van Reggefiber en ééneiïge tweeling van Lijbrandt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
eymey schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:13:

uhm het was even stuk?
ik weet de exacte reden niet maar dit was niet een geplande downtime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 00:04:
[...]

Nope.. De DNS servers die ik hier zie behoren toe aan xtra media services (dochter van Reggefiber en ééneiïge tweeling van Lijbrandt).
Mja, DNS is iets anders dan DHCP :). Vaak draaien beide diensten op dezelfde servers maar dat hoeft in grote netwerken zeker niet. Het is zelfs denkbaaar dat de netblokken van Xtra mediaservices zijn opgedeeld naar regio of per stad en dat er per stad lokaal een DHCP server staat die adressen uit die range uitdeelt.

Maar goed, tot zo diep ken ik de infrastructuur niet ;).

@Yogoi: Dat was alles wat ik wilde weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:07:
[...]

Mja, DNS is iets anders dan DHCP :). Vaak draaien beide diensten op dezelfde servers maar dat hoeft in grote netwerken zeker niet. Het is zelfs denkbaaar dat de netblokken van Xtra mediaservices zijn opgedeeld naar regio of per stad en dat er per stad lokaal een DHCP server staat die adressen uit die range uitdeelt.
Wat ik ervan begreep beheert Lijbrandt/XMS zelf de DHCP voor hun klanten, vandaar dat ze toch nog enigszins een vast IP adres kunnen beloven ondanks de DHCP setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosimo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
Van de Lijbrandt helpdesk krijg ik geen antwoord, daarom probeer ik het hier.
Kan ik gebruik maken van Powerlines, http://tweakers.net/pricewatch/cat/791/powerline.html om de tv zenders van het glasvezelkastje naar de amino te krijgen?
Zoja (dat hoop ik), wie kan me een paar goede aanraden?

oldest job in the world: http://www.comodo.com/resources/home/newsletters/nov-10/comodo-chuckles.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cosimo schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:31:
Kan ik gebruik maken van Powerlines, http://tweakers.net/pricewatch/cat/791/powerline.html om de tv zenders van het glasvezelkastje naar de amino te krijgen?
Dat kan in principe wel, zij het dat de beloofde bandbreedte van powerplugs zelden gehaald wordt, maar je in essentie voldoende zou hebben aan iets van 25-50Mbit, mits het niet onderbroken wordt of hikkerig is en afhankelijk of het een 130m of een 532 is (die laatste kan twee zenders tegelijk als stream verwerken, dus dubbele bandbreedte nodig).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:29:
[...]

Wat ik ervan begreep beheert Lijbrandt/XMS zelf de DHCP voor hun klanten, vandaar dat ze toch nog enigszins een vast IP adres kunnen beloven ondanks de DHCP setup.
Lijbrandt heeft absoluut niet dezelfde DHCP als XMS.
Die van XMS draait bij InterNL en die van Lijbrandt bij een specialistische partij maar dus in beheer door Lijbrandt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:48:
[...]

Lijbrandt heeft absoluut niet dezelfde DHCP als XMS.
Die van XMS draait bij InterNL en die van Lijbrandt bij een specialistische partij maar dus in beheer door Lijbrandt zelf.
Ok, mij om het even, zolang mijn IP maar gelijk blijft... wel grappig dat mijn IP adres nog steeds door veel tracers aan XMS wordt toegewezen trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Cosimo schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:31:
Zoals spike ook al aangeeft, theoretisch kan het. Let wel op dat er geen support op gegeven kan worden door de servicedesk.
En gebruik deze tip:
sluit je STB de eerste keer aan met een kabel. want ik heb het al een aantal keer gezien dat de initiele softwareupdate niet lukt via de homeplugs.
Je kan de STB dan gewoon even in de meterkast aansluiten op de stroom, utp er in en uurtje laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:49:
[...]

Ok, mij om het even, zolang mijn IP maar gelijk blijft... wel grappig dat mijn IP adres nog steeds door veel tracers aan XMS wordt toegewezen trouwens :P
Zal wel zijn geweest omdat het makkelijker te registreren was op dat moment.
Het hele Lijbrandt merk bestaat nog niet zo lang namelijk. (let op, ik bedoel dus niet Lijbrandt Telecom die in hillegom aansluitingen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:53:
[...]

Zal wel zijn geweest omdat het makkelijker te registreren was op dat moment.
Het hele Lijbrandt merk bestaat nog niet zo lang namelijk. (let op, ik bedoel dus niet Lijbrandt Telecom die in hillegom aansluitingen heeft)
De reden is niet zo interessant denk ik, want toen ik dit in de eerste weken eens riep tegen Lijbrandt omdat er geen reverse DNS record op de lijn stond zodat onze exchange server verdomde van huis af mail aan te nemen, was de innige band dussen XMS en Lijbrandt ook een discussie waar vanuit Lijbrandt heel geheimzinnig over gedaan werd, terwijl de feiten (waaronder de directie samenstelling) toen al aantoonde dat het een siamese tweeling was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:29:
[...]

Yogoi in "Lijbrandt: vragen en klachten" wat Yogoi zegt (en hij kan het weten ;) ).

Dat je enigszins een vast IP adres hebt ligt niet zo zeer aan de mate of manier van beheer. De meeste DHCP-servers staan zo ingesteld dat ze de 'leases' (toekenningen van IP adressen aan MAC adressen van netwerk interfaces) bijhouden, soms/vaak zelfs na een restart van de DHCP service. Als jouw router/pc die aan de Genexis hangt bijna door de duur van de toewijzing heen is (in de regel enkele uren of misschien enkele dagen), dan vraagt hij een 'verlenging' van die lease aan. Zo houd je in praktijk het vaste IP.

Maar je IP adres verandert zeker weten als je een andere router/netwerkkaart aan de Genexis hangt en niet het MAC adres overneemt (evt. via 'spoofing'/'cloning'). Dit heb ik laatst nog ondervonden na een factory reset van m'n Fritz!box en ik vergeten was om het MAC adres waarmee hij zich aan de WAN kant voordoet op te schrijven. Naast dat ik een paar uur geduld moest hebben voor ik een IP toegewezen kreeg was deze ook veranderd :).
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:06:
[...]

De reden is niet zo interessant denk ik, want toen ik dit in de eerste weken eens riep tegen Lijbrandt omdat er geen reverse DNS record op de lijn stond zodat onze exchange server verdomde van huis af mail aan te nemen, was de innige band dussen XMS en Lijbrandt ook een discussie waar vanuit Lijbrandt heel geheimzinnig over gedaan werd, terwijl de feiten (waaronder de directie samenstelling) toen al aantoonde dat het een siamese tweeling was. :P
Ach.... kijk alleen al maar wat er in de RIPE info van de IP adressen van Lijbrandt en XMS staat (goed te zien aan het einde van een run op www.speedtest.net ).

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 20-05-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:06:
[...]

Yogoi in "Lijbrandt: vragen en klachten" wat Yogoi zegt (en hij kan het weten ;) ).

Dat je enigszins een vast IP adres hebt ligt niet zo zeer aan de mate of manier van beheer. De meeste DHCP-servers staan zo ingesteld dat ze de 'leases' (toekenningen van IP adressen aan MAC adressen van netwerk interfaces) bijhouden, soms/vaak zelfs na een restart van de DHCP service. Als jouw router/pc die aan de Genexis hangt bijna door de duur van de toewijzing heen is (in de regel enkele uren of misschien enkele dagen), dan vraagt hij een 'verlenging' van die lease aan. Zo houd je in praktijk het vaste IP.

Maar je IP adres verandert zeker weten als je een andere router/netwerkkaart aan de Genexis hangt en niet het MAC adres overneemt (evt. via 'spoofing'/'cloning'). Dit heb ik laatst nog ondervonden na een factory reset van m'n Fritz!box en ik vergeten was om het MAC adres waarmee hij zich aan de WAN kant voordoet op te schrijven. Naast dat ik een paar uur geduld moest hebben voor ik een IP toegewezen kreeg was deze ook veranderd :).
De mededeling destijds op de vraag IP vast of niet (wel beloofd overigens tijdens de introavond) dat tenzij men een complete DHCP rebuild moesten doen je in principe een vast IP adres had (toen nog niet duidelijk uitgelegd dat het gekoppeld was aan je mac adres van je router).

Er was destijds ook sprake van dat men de DHCP lease wilde gaan koppelen aan de aansluiting in plaats van aan de router (omdat mensen regelmatig routers vervangen en zonder cloning dan ineens hun inkomende verbindingen kwijt zijn omdat het IP wijzigt).

Ik ben eigenlijk benieuwd of men hier nog iets mee gaat doen, want het had terecht toen prio nul vergeleken met alle andere urgente problemen toen, maar het zou wel een hoop IP issues verhelpen ;) Yogoi? Nieuws hierover?

Ik ben ook wel benieuwd of ze het uitgeven van meerdere IP's op één FttH verbinding lekje nu gedicht hebben.
Kan me nog herinneren dat iemand hier een switch had geplaatst waar eigenlijk een router moest, en dat alle PC's die erachter hingen gewoon braaf externe IP adressen uitgereikt kregen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja ach.... met de huidige kennis van de 'gebruiksaanwijzing' m.b.t. IP toekenning bij Lijbrandt (bij UPC overigens ongeveer eender) maak ik me er niet zo druk om. Het IP is vast genoeg om nauwelijks overlast te ondervinden tenzij ik echt 'onderhoud' ga doen ;)

Bovendien draait de DNS van mijn domain bij een provider die ook dynamic dns updates ondersteunt. Zodra het IP adres toch mocht veranderen wordt de DNS bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Het werkt inderdaad redelijk zoals jullie hier al beschrijven.
maar probeer dit eens: (alleen als je het leuk vind natuurlijk)

Koppel je router los.
laat lease verlopen ( ~uur)
koppel PC aan.

Als het goed is krijg je dan ook weer hetzelfde IP als je had met je router. (hang me er niet aan op ;))
Als je echter de pc aansluit voor de lease verlopen is dan krijg je wel een nieuwe.

Wat jij bedoelt spike is volgens mij dat de NT de lease afneemt en niet de apperatuur aan de NT.
Dat vereist grote aanpassingen inderdaad. Dan krijg je alleen een ander IP als je een andere NT krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosimo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
Yogoi schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:51:
[...]

Zoals spike ook al aangeeft, theoretisch kan het. Let wel op dat er geen support op gegeven kan worden door de servicedesk.
En gebruik deze tip:
sluit je STB de eerste keer aan met een kabel. want ik heb het al een aantal keer gezien dat de initiele softwareupdate niet lukt via de homeplugs.
Je kan de STB dan gewoon even in de meterkast aansluiten op de stroom, utp er in en uurtje laten staan.
Ook @Spikecity Bedankt voor de antwoorden. 2x door de vloer boren zien we niet zo zitten. Geeft een hoop troep en ik heb gelezen dat de monteurs dit niet mogen doen i.v.m. vloerverwarming.
Nu nog ff uitvogelen waar die coax het huis binnenkomt, zodat ik die door het kastje kan leiden.
Heb dit nog niet kunnen vinden, helaas.

oldest job in the world: http://www.comodo.com/resources/home/newsletters/nov-10/comodo-chuckles.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:32:
Het werkt inderdaad redelijk zoals jullie hier al beschrijven.
maar probeer dit eens: (alleen als je het leuk vind natuurlijk)

Koppel je router los.
laat lease verlopen ( ~uur)
koppel PC aan.

Als het goed is krijg je dan ook weer hetzelfde IP als je had met je router. (hang me er niet aan op ;))
Als je echter de pc aansluit voor de lease verlopen is dan krijg je wel een nieuwe.

Wat jij bedoelt spike is volgens mij dat de NT de lease afneemt en niet de apperatuur aan de NT.
Dat vereist grote aanpassingen inderdaad. Dan krijg je alleen een ander IP als je een andere NT krijgt.
Uhh.... alles wat draait blijf ik in principe vanaf Yogoi.... niet dat ik niet wil testen, maar met een stuk of wat domeinen inkomend op mijn IP wil ik niet per ongeluk toch een ander IP krijgen :P

En ja, ik kan me herinneren dat de IP link dan inderdaad aan het macadres van de Genexis of zelfs nog ervoor de koppeling in de Area PoP opgehangen zou worden, waardoor inderdaad routerwissels geen invloed meer zouden hebben. Ook ik heb niet echt last van het DHCP verhaal tot nu toe, simpelweg omdat mijn router/Genexis sinds 26-8-2010 nooit down zijn gegaan of verwiseld.
En ik heb volgens mij gedurende die periode een of twee keer een stroomstoring langer dan een uur gehad, en nog steeds hetzelfde IP adres ;)
Ik denk dan ook dat die test die je voorstelt gewoon gaat werken, maar ik wil mijn server niet een uur offline hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Ik raad het ook niet aan jou aan ;)
maar mocht iemand geinteresseerd zijn dan is het misschien leuk.

was meer om aan te geven dat ook dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht ik er eens zin in hebben (bv. bij een upgrade van m'n Fritz!box firmware), dan zal ik het proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:18
Kan ik mijn abonnement stop zetten bij Lijbrandt als ik nog niet ben aangesloten? Op de site staat namelijk dat ze hier een verbinding kunnen leveren. Echter blijkt dat ik tot juli moet wachten totdat ze beginnen met de oplevering (en er kan nog vertraging optreden!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joop99 in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"

en http://www.kpnwholesale.c...televisie/w/wba-plus.aspx

KPN biedt de WBA Plus dienst (die opvallend lijkt op hoe Lijbrandt ook in staat is om diensten in bv. Almere en Lansingerland te leveren) nu dus officieel als Wholesale optie aan!

En ze benoemen specifiek Glashart Media als leverancier van analoge TV (en IPTV).

Ik ben benieuwd hoe lang dit al online staat, maar ik vind het toch wel een belangrijk teken m.b.t. de vragen rondom lange/middellange termijn continuiteit van analoge tv (en dvb-c?), als KPN dit nu ook officieel productized naar belangstellende ISP's......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37
Heb hier onder de dienstbeschrijving gevonden van WBA Plus IP Access Versie: 1.0-concept2

http://www.kpn-wholesale....%20v1.0%20-%20concept.pdf

Wat vinden jullie van deze dienst beschrijving ?
Op welke punten kan de KPN het nog beter maken voor de klant ?
Welke kwaliteit zijn de digitale SD en HD streams die je thuis aangeleverd krijgt ?
Zijn dit de codecs die gebruikt worden door KPN of de codecs die gebruikt worden Glashart Media ?
Worden de Gashart Media streams toch nog geknepen door KPN door ze op een lager kwaliteit te zetten ?

[ Voor 5% gewijzigd door NDSFREAK op 22-05-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het document ziet er erg duidelijk uit en komt aardig overeen (voor zover ik het vanuit eindgebruikersperspectief kan beoordelen) met hoe Lijbrandt het op dit moment aanbiedt.

Met betrekking tot de streams: Ik kan natuurlijk niets met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk dat ik wel met aan zekerheid grenzende overtuiging kan zeggen dat het de codecs zijnd ie door KPN gebruikt worden.

Dat is namelijk nu ook het geval met Lijbrandt en (in het oosten) KickXL.

De dienst wordt wel door Glashart Media ingevuld en geleverd, maar de tv-streams komen in het geval van WBA+ gewoon van KPN. Of dit 'expres' zo is of (in sommige gevallen zo door KPN/Glashart Media uitgelegd) omdat KPN niet in staat is om in hun area-pops EN hun eigen stream te routeren EN die van technicolor, dat is de vraag.

Dus ja, als je je afvraagt hoe KPN het beter zou kunnen maken voor de klant..... dan is het toch wel door te komen met een oplossing om voor klanten met Glashart Media wél de streams van technicolor door te kunnen geven. Hiervoor schijnt echter een firmware update nodig te zijn van de gebruikte routers, terwijl de fabrikanten geen zin hebben die te maken. Een alternatief zou zijn dat KPN in alle area-pops de routers dubbel uitvoert maar goed, ze zijn ook weer geen liefdadigheidsinstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-10 18:03
eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 00:52:
Het document ziet er erg duidelijk uit en komt aardig overeen (voor zover ik het vanuit eindgebruikersperspectief kan beoordelen) met hoe Lijbrandt het op dit moment aanbiedt.

Met betrekking tot de streams: Ik kan natuurlijk niets met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk dat ik wel met aan zekerheid grenzende overtuiging kan zeggen dat het de codecs zijnd ie door KPN gebruikt worden.

Dat is namelijk nu ook het geval met Lijbrandt en (in het oosten) KickXL.

De dienst wordt wel door Glashart Media ingevuld en geleverd, maar de tv-streams komen in het geval van WBA+ gewoon van KPN. Of dit 'expres' zo is of (in sommige gevallen zo door KPN/Glashart Media uitgelegd) omdat KPN niet in staat is om in hun area-pops EN hun eigen stream te routeren EN die van technicolor, dat is de vraag.

Dus ja, als je je afvraagt hoe KPN het beter zou kunnen maken voor de klant..... dan is het toch wel door te komen met een oplossing om voor klanten met Glashart Media wél de streams van technicolor door te kunnen geven. Hiervoor schijnt echter een firmware update nodig te zijn van de gebruikte routers, terwijl de fabrikanten geen zin hebben die te maken. Een alternatief zou zijn dat KPN in alle area-pops de routers dubbel uitvoert maar goed, ze zijn ook weer geen liefdadigheidsinstelling ;)
Ik ben benieuwd wat ze hier gaan doen. Dit is/wordt WBA gebied (als de peilingen doorgaan). In theorie zou dat dus betekenen dat de KPN streams gebruikt worden. KPN is zelf ook aanbieder hier op het netwerk.

Ik heb deze vraag bij Solcon neergelegd (dat is de provider die ik vermoedelijk ga nemen), en kreeg een duidelijk antwoord, wat weinig aan de verbeelding overlaat:

Ik ben voornemens mij in te schrijven voor glasvezel in Nunspeet. Omdat ik veel waarde hecht aan de mogelijkheden en kwaliteit van het TV pakket wil ik voordat ik een beslissing neem informatie over de kwaliteit. Ik neem nu het TV pakket van UPC af. Levert Solcon/Glashart Media in Nunspeet straks de Technicolor IPTV streams (unencrypted multicast) of krijg ik de lage kwaliteit encrypted KPN streams?

Antwoord:
Geachte heer

Onze streams worden inderdaad verzorgt door Technicolor via leverancier Glashart Media. De bandbreedte van een HD zender zit veelal tussen de 12 en 15 mbit.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Servicedesk Advanced
Mijn ervaringen met Solcon zijn dat hun helpdesk goede informatie geeft en het tenminste snapt (itt tot sommige andere providers). Dat betekend naar mijn mening dus dat er nieuwere routers zijn/komen die wel dit kunnen. Op dit moment is KPN Wholesaler nog de enige actieve netwerkoperator op het netwerk. Tenzij Solcon eigen apparatuur gaat plaatsen in de pops zijn er dus wel mogelijkheden (binnenkort?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37
Als ik zo WBA Plus IP Access Versie: 1.0-concept2 door lees kom ik dit stukje tegen:

IP RTV transport

IP RTV transport wordt geleverd op basis van de hoogste netwerkprioriteit, met minimale delay en
jitter. Het aantal gelijktijdige streams wordt bepaald door GlasHart Media.
De WBA Plus IP RTV transportdienst is een pure transportdienst en omvat geen RTV platform,
SetTopBox en contentrechten. Deze vallen onder de GlasHart Media agentuurrelatie. De Service
Provider dient een agentuurovereenkomst met GlasHart Media te hebben om de RTV
transportdienst te kunnen orderen. IP multicast geschiedt op basis van IGMP v2.
IP RTV transport kan alleen worden georderd in combinatie met minimaal Internet Access
Transport.

Het zou mijn niet verbazen dat KPN routers en switches gaat upgraden of vervangen in het netwerk.
Heb afgelopen maand nog een zeer intressant gesprekje gehad met iemand van Reggefiber en KPN.
Die vertelde dat de komende jaren de snelheden van Internet nog wel eens flink omhoog kunnen gaan op glasvezel.

We zullen zien wat er allemaal gaat gebeuren de komende tijd in de WPA gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op zondag 22 mei 2011 @ 01:20:
[...]

Mijn ervaringen met Solcon zijn dat hun helpdesk goede informatie geeft en het tenminste snapt (itt tot sommige andere providers).
In beginsel kan ik dat met je eens zijn maar heb toch wel wat tegengestelde ervaring.

Toen het "gedonder" met Lijbrandt vorig jaar zo'n beetje op een hoogtepunt was heb ik overwogen Solcon i.p.v. Lijbrandt te gaan nemen. Volgens de site van Solcon kon ik in Almere glasvezel krijgen + DVB-C. Ik heb toen een emailwisseling met ze gehad. Op mijn 1e mail kwam een erg positief bericht terug ".... er worden streams van hoge kwaliteit geleverd ...... alsmede DVB-C .....de geleverde Experia kan probleemloos vervangen worden door een eigen router ......." (samengevat, niet letterlijk).

Omdat ik bovenstaand toch beetje te simpel vond een volgende mail gestuurd met de vraag om wat meer exacte antwoorden te krijgen. Hierop kreeg ik vlot (net als vorige mail) een antwoord. Nu in de strekking "..... wij vragen e.e.a. exact na en u hoort van ons .....".

Vervolgens nooit meer iets van ze vernomen.

Als ik tegenwoordig op hun site kijk kan ik hier helemaal geen glas van Solcon krijgen terwijl intertijd ik het complete aanvraagfomulier kon invullen en ook bij de mailwisseling het adres heb opgegeven.

Kortom: met nieuwe technieken maakt ook de Solcon helpdesk de nodige fouten en zelfs blunders eant iets laten bestellen wat je totaal niet kunt leveren is m.i. blunderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:32:
[...]

Kortom: met nieuwe technieken maakt ook de Solcon helpdesk de nodige fouten en zelfs blunders eant iets laten bestellen wat je totaal niet kunt leveren is m.i. blunderen.
Tja.. we zullen zien. Nu is Almere natuurlijk een 'probleemgebied', doordat er daar 2 netwerken zijn, maar goed, de betreffende hd-er had daar adhv je adres doorheen moeten prikken.

In mijn geval wordt het WBA, dus op dat punt is al geen verwarring mogelijk. En omdat ik niet verwacht dat solcon eigen apparatuur gaat plaatsen (op dit moment is alleen kpn wholesale actief op papier, dus solcon zou dat dan nog nieteens geregeld hebben), verwacht ik dus dat ze de streams over wba gaan leveren.

Maar het wordt simpel, als de peilingen slagen en glas hier doorgaat, hoop ik eind van dit jaar op glas te zitten. Als de planning zo is dat ik dan idd de technicolor streams krijg vind ik het perfect.

Zo niet, dan verwacht ik dat Solcon wel zo coulant is om mn IP pakket stop te zetten,adhv de eerdere toezegging.

Ik heb nl het liefst gewoon alles multicast iptv hier, heb diverse Amino's liggen, dus wil die ook gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TonVH: Ik wilde precies hetzelfde verhaal vertellen ;). Kan me nog herinneren dat ik er knallende ruzie over had met iemand in Eilandenbuurt (was jij het of iemand anders?). Solcon zou in heel Almere gaan leveren en zou pertinent de superieure streams van Technicolor gaan leveren.

Een solcon medewerker had er trouwens niet echt doorheen kunnen prikken, want ALLE postcodes in Almere stonden gewoon bij Solcon in de database, dus ook via het geautomatiseerde systeem op het web had iedereen kunnen bestellen. Dus ik zou ook sceptisch zijn m.b.t. het antwoord dat Solcon aan DJSmiley gaf.

Of de nieuwe WBA+ dienst moet inderdaad ook gaan inhouden dat KPN het routeringsprobleem m.b.t. technicolor streams gaat oplossen.

Echter, je zou zeggen dat Lijbrandt hier dan inmiddels ook wel meer van af zou moeten weten.
NDSFREAK schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:08:
Als ik zo WBA Plus IP Access Versie: 1.0-concept2 door lees kom ik dit stukje tegen:

IP RTV transport

IP RTV transport wordt geleverd op basis van de hoogste netwerkprioriteit, met minimale delay en
jitter. Het aantal gelijktijdige streams wordt bepaald door GlasHart Media.
De WBA Plus IP RTV transportdienst is een pure transportdienst en omvat geen RTV platform,
SetTopBox en contentrechten. Deze vallen onder de GlasHart Media agentuurrelatie. De Service
Provider dient een agentuurovereenkomst met GlasHart Media te hebben om de RTV
transportdienst te kunnen orderen. IP multicast geschiedt op basis van IGMP v2.
IP RTV transport kan alleen worden georderd in combinatie met minimaal Internet Access
Transport.
Mja... dat de WBA Plus dienst een pure transportdienst is, zonder RTV platform, dat klopt natuurlijk. Je maakt namelijk gebruik van het 'platform' (de middleware en settopboxen) van Glashart Media. Echter, dat hoeft nog steeds niets over de streams te zeggen.

Ik denk wel dat men echt oprecht van plan was de technicolor streams te leveren toen Lijbrandt en Glashart Media met leveren via WBA+ dienst van KPN gingen beginnen maar dat toen de routenrigs-issues nog niet bekend waren. Dat merk je ook wel aan het feit dat Lijbrandt hals over kop aanbiedingen moest gaan veranderen omdat bv. de Amino 110 (die gratis zou zijn) niet bruikbaar was vanwege de h264 streams.

Anyway, ik hoop met je mee dat de "router upgrades" voor de snelheid ook wat moois gaan betekenen voor de routeringsmogelijkheden van de tv-streams.

[ Voor 50% gewijzigd door eymey op 22-05-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:35:
@TonVH: Ik wilde precies hetzelfde verhaal vertellen ;). Kan me nog herinneren dat ik er knallende ruzie over had met iemand in Eilandenbuurt (was jij het of iemand anders?). Solcon zou in heel Almere gaan leveren en zou pertinent de superieure streams van Technicolor gaan leveren.
Dat was ik. De gemoederen liepen toen inderdaad iets te hoog op.

Ik vraag me overigens af wat er gebeurt was als ik Glasvezel had besteld, Solcon had niet kunnen leveren hoe ze dit dan zouden hebben opgelost. Overigens blijf ik het jammer vinden want ik had het volste vertrouwen in Solcon. Overigens heb ik tegenwoordig geen echte problemen meer met Lijbrandt. Uiteindelijk hebben ze (na maanden) uit zichzelf een compensatie aanbod gedaan. Dus verder geen echte kritiek van mijn kant. DVB-C (ongecodeerd) is mij een hoop waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DVB-C is tot nu toe echt heerlijk, inderdaad. Zeker nu er ook EPG info wordt meegezonden (op af en toe een storing van dat laatste na). "TVHeadend" draaien met een USB dvb-c stick op een Synology NAS en een speciale build van XBMC met een client voor TVHeadend rules ;)

Als je wel had besteld bij Solcon en het bleek dat ze niet kunnen leveren, dan hadden ze waarschijnlijk gewoon de bestelling geannuleerd. That's all ;).

Maar ik vermoed dat ook Solcon uiteindelijk wel via KPN WBA+ zal gaan beginnen. Aangezien er nagenoeg geen nieuwe netwerken met Reggefiber als operator meer zullen komen lijkt het me niet dat ze nu ineens stoppen op deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:14:
DVB-C is tot nu toe echt heerlijk, inderdaad. Zeker nu er ook EPG info wordt meegezonden (op af en toe een storing van dat laatste na). "TVHeadend" draaien met een USB dvb-c stick op een Synology NAS en een speciale build van XBMC met een client voor TVHeadend rules ;)

Als je wel had besteld bij Solcon en het bleek dat ze niet kunnen leveren, dan hadden ze waarschijnlijk gewoon de bestelling geannuleerd. That's all ;).

Maar ik vermoed dat ook Solcon uiteindelijk wel via KPN WBA+ zal gaan beginnen. Aangezien er nagenoeg geen nieuwe netwerken met Reggefiber als operator meer zullen komen lijkt het me niet dat ze nu ineens stoppen op deze markt.
Zowel Putten als Nunspeet zijn (worden) WBA+, en in beide plaatsen gaat Solcon diensten aanbieden (net zoals XMS en Kliksafe). Beide (Solcon en XMS) geven aan dat ze de Technicolor diensten gaan leveren. In beide plaatsen gaat KPN zelf ook diensten aanbieden. De enige optie die ik dan kan bedenken is dat ze in deze (nieuwe) gebieden apparatuur gaan plaatsen die dus wel met meerdere multicast feeds overweg kan, en het hele technicolor/kpn verhaal naast elkaar kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou pas echt een -nieuwe- ontwikkeling zijn! Ik hoop dat ze weten wat ze zeggen.

Het is sowieso wel raar, want XMS is tot nu toe altijd 100% WGDO only geweest (vraag maar aan Yogoi).

Ik vermoed eerder dat er in Nunspeet en Putten dan toch WGDO en WBA+ naast elkaar gaat komen (zoals in sommige andere plaatsen ook is, zoals in delen van Enschede).

Als het inderdaad zo blijkt te worden dat KPN op WBA+ straks naar beide streams kan routeren, dan hoop ik dat men dit in bestaande gebieden ook door gaat voeren.

Echter, dan zou Lijbrandt dit toch ook moeten weten :S. Voorlopig houdt Lijbrandt WBA'ers echter zoet met vage toezeggingen rondom nieuwe encoders en bitrate verhogingen e.d.

[ Voor 32% gewijzigd door eymey op 22-05-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:48:
Echter, dan zou Lijbrandt dit toch ook moeten weten :S. Voorlopig houdt Lijbrandt WBA'ers echter zoet met vage toezeggingen rondom nieuwe encoders en bitrate verhogingen e.d.
Tja, de geluiden die ik in Hillegom opving waren toch echt dat het verschil tussen WBA en WGDO alleen maar groter zouden worden, uit de mond van iemand die er bovenop zit.
Aan de andere kant zou het natuurlijk een goede zaak zijn als KPN en Reggefiber overeen komen dat op alle netwerken gewoon GHM als glasvezel streams (onder de magische naam WBA+) geleverd gaan worden.

Als je alle plussen en minnen tegen elkaar wegstreept is het wellicht voor KPN goedkoper om de routering te fixen en GHM aan haar glasvezelgebruikers te gaan leveren als straks voor wellicht 200 streams een dubbele encoderstraat te bouwen.... routers zijn over het algemeen minder onderhoud en storingsgevoelig dan servers die staan te streamen... Waarom iets zelf dubbel doen als er binnen je partnerverbanden een prima glasvezelwaardige IPTV leverancier zit?
Wellicht zal GHM dan wel het vervloekte Verimatrix op de diverse zenders gaan zetten om aan de eisen van contenteigenaren te voldoen, maar als ik hier 14Mbit HD binnenkrijg kan me dat aan de staart roesten.

En als ze in B&R ook de + achter wba zetten waardoor ik gewoon GHM streams krijg (van mij part via KPN routers) dan is iedereen happy denk ik zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk toch dat dat wat voorbarig is. Ik zie eigenlijk geen reden waarom KPN voor haar eigen glasvezelproduct ook IPTV streams van Technicolor zou gaan gebruiken als ze het zelf al in huis hebben. Ze kunnen er uiteindelijk hoogstens voor kiezen om aan hun eigen eindgebruikers ook de tweede fiber met analoog/dvb-c/fm aan te bieden.

Ik denk dat WBA+ en WBA gewoon naast elkaar zullen blijven draaien. Ook Tweak heeft bij monde van hun servicedesk aangegeven dat er in hun manier van WBA doorgeven (met Experiabox en Motorola) op dit moment geen concrete wijzigingen gepland zijn.

In feite is wat wij nu "WBA" noemen (zoals we het van Lijbrandt geleverd krijgen) al WBA+. Het komt iig precies overeen met de productomschrijving en architectuur van de WBA+ dienst zoals KPN die gedocumenteerd heeft.

Maar ik hoop dat DJSmiley gelijk krijgt en dat alle WBA+ verbindingen uiteindelijk de Technicolor streams zullen krijgen.

edit: ff opgezocht.

Zoals bv. Tweak het nu levert lijkt heel erg op dit document:
http://www.kpn-wholesale....nstbeschrijving%201.6.pdf

Dus WMP. Op pagina 5 wordt ook het verschil uitgelegd tussen WBA en WMP.

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 23-05-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond uit de PDF het onderstaande wel kenmerkend:
De bandbreedte van je internetverbinding is onafhankelijk van de bandbreedte die gebruikt wordt
voor interactieve tv bij 50/50 en 30/30. (In feite is er voor interactieve tv een aparte verbinding
door de glasvezel naast de internetverbinding.). Bij 100/100 is dat niet zo. De maximaal
beschikbare bandbreedte voor TV én Internet is 100 Mb/s. Een TV stream is ongeveer 3.2 Mb/s en
een HD stroom is ongeveer 6Mbit.
Wanneer er in een huishouden met een 100/100 pakket wordt
gekeken naar reguliere TV en naar HD dan is er ongeveer nog 91 Mb/s over om te internetten. In
de praktijk zal een consument hier niets van merken bij het browsen, omdat de internetsnelheid
van 100/100 zo enorm is dat er voldoende over is voor internet op meerdere computers in huis.
Alleen heavy downloaders kunnen er eventueel wat van merken.
Ook geeft de zin erna aan dat de setup van KPN via één ethernetpoort alles uit je fiber sleuren dus nooit de volle capaciteit van je fiber zal benutten.
Daar waar bij de genexis setup zoals Lijbrandt die gebruikt IPTV en Internet dus beiden fysiek 100Mbit eigen hardware hebben (en een 1000 Mbit voeding vanuit de PoP) zal dus bij KPN elke ITV verbinding afgetrokken worden van je kostbare 100Mbit internet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03-2021
Als het meer bekend wordt dat DVB-C eigenlijk nog mooier is dan iptv via wba zal de belangstelling voor iptv afnemen, als er voor november (einde contractjaar) geen verbeteringen in iptv zijn zeg ik dat op, scheelt samen met het HD pakket 10 euro per maand.
Onze jongste dochter gaat als alles goed gaat binnenkort het huis uit, als ze in haar woning kiest voor glasvezel zal ze ook geen iptv nemen.

Best kans dat er een situatie ontstaat dat providers om geen omzet te verliezen moeten kiezen voor een drastische verbetering van iptv, of analoog/dvb-c schrappen om ons zodoende de betaalde iptv door de .... te duwen, iets wat best wel eens de motivatie van KPN geweest kan zijn om dit al eerder te doen. Ze moeten al lang geweten hebben dat hun gratis signaal beter was dan het betaalde.

KPN dwingt ons liever op deze manier tot afname van haar mindere producten dan ons zelf voor hen te laten kiezen op basis van kwaliteit.
En is er een concurrent die het beter doet waar veel ex-KPN'ers heen gevlucht zijn?... Dan koopt KPN die concurrent gewoon op, degradeert deze tot haar eigen bedenkelijke niveau en het spelletje begint van voor af aan, kan iedereen weer moeite doen om het hardnekkige en kwaadaardige KPN virus het huis uit te krijgen. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Websurfer01 op 23-05-2011 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Websurfer01 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:49:
Als het meer bekend wordt dat DVB-C eigenlijk nog mooier is dan iptv via wba zal de belangstelling voor iptv afnemen, als er voor november (einde contractjaar) geen verbeteringen in iptv zijn zeg ik dat op, scheelt samen met het HD pakket 10 euro per maand.
Dat DVB-C mooier is dan IPTV geldt momenteel voornamelijk op wba netwerken, maar dat is eigenlijk omdat je GHM digitale DVB-C gaat vergelijken met zwaar gecomprimeerde en verminkte mpeg4 crap van KPN.

Ik denk dat indien men bij GHM het DVB-C pakket verder uitbreiden en hierin ook HD zenders gaan zetten, ze hun IPTV kindje op wba absoluut kunnen aborteren, zeker als hiervan de kwaliteit niet drastisch beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Websurfer01 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:49:
KPN dwingt ons liever op deze manier tot afname van haar mindere producten dan ons zelf voor hen te laten kiezen op basis van kwaliteit.
En is er een concurrent die het beter doet waar veel ex-KPN'ers heen gevlucht zijn?... Dan koopt KPN die concurrent gewoon op, degradeert deze tot haar eigen bedenkelijke niveau en het spelletje begint van voor af aan, kan iedereen weer moeite doen om het hardnekkige en kwaadaardige KPN virus het huis uit te krijgen. :(
Inderdaad. Dat is precies hoe het businessmodel van KPN werkt.

Als de concurrent het te goed doet koopt KPN hem op zodat ze er niet mee hoeven te concurreren. Kunnen ze de prijs/kwaliteits verhouding gewoon lekker laag blijven houden zodat de winstmarge maximaal blijft.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:46:
Ik vond uit de PDF het onderstaande wel kenmerkend:

[...]

Ook geeft de zin erna aan dat de setup van KPN via één ethernetpoort alles uit je fiber sleuren dus nooit de volle capaciteit van je fiber zal benutten.
Daar waar bij de genexis setup zoals Lijbrandt die gebruikt IPTV en Internet dus beiden fysiek 100Mbit eigen hardware hebben (en een 1000 Mbit voeding vanuit de PoP) zal dus bij KPN elke ITV verbinding afgetrokken worden van je kostbare 100Mbit internet.
Wat ik nog veel 'erger' vind, zijn de projecties die zij geven van de bandbreedte voor een SD- of HD stream.

Die bandbreedtes gelden op dit moment (zo ongeveer) en als ze het zo documenteren, dan zou dat impliceren dat de bandbreedte op WBA dus niet omhoog zal gaan en dat het dus ook gewoon KPN streams zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:59:

Zoals bv. Tweak het nu levert lijkt heel erg op dit document:
http://www.kpn-wholesale....nstbeschrijving%201.6.pdf

Dus WMP. Op pagina 5 wordt ook het verschil uitgelegd tussen WBA en WMP.
Op pagina 4 zie je waar Lijbrandt de term "superieure kwaliteit" (inmiddels gewijzigd in "acceptabel") vandaan had, KPN noemt daar haar eigen tv product wat ze via wba aanbiedt " - Superieure kwaliteit en haarscherp TV van KPN" en heeft het ook over "- Brand extension: verbetering van de meerwaarde, door o.a. TV van KPN"
eh,....meerwaarde????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:58:
[...]

Wat ik nog veel 'erger' vind, zijn de projecties die zij geven van de bandbreedte voor een SD- of HD stream.

Die bandbreedtes gelden op dit moment (zo ongeveer) en als ze het zo documenteren, dan zou dat impliceren dat de bandbreedte op WBA dus niet omhoog zal gaan en dat het dus ook gewoon KPN streams zijn.
Niet te veel conclusies trekken uit een document wat zijn laatste revisie zag lang voordat wij hier het KPN wba verhaal begonnen aan te vallen en er de belofte van KPN kwam over verbeteringen.
Ik heb het idee dat wij hier allemaal ons zelf weer zitten op te fokken met een document wat al lang niet meer actueel hoeft te zijn in het kader van de huidige beloften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je op zich gelijk hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:23:
[...]

Ik heb het idee dat wij hier allemaal ons zelf weer zitten op te fokken met een document wat al lang niet meer actueel hoeft te zijn in het kader van de huidige beloften.
Van opfokken is geen enkele sprake, hoor.
Meer een cynische opmerking over iets wat me opvalt, nl. de opschepperij/leugenachtigheid van KPN om een veel minder product een meerwaarde en superieur te noemen.
Het zal je niet ontgaan zijn dat ik KPN alleen superieur vind in alles wat negatief is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Websurfer01 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:29:
[...]

Van opfokken is geen enkele sprake, hoor.
Meer een cynische opmerking over iets wat me opvalt, nl. de opschepperij/leugenachtigheid van KPN om een veel minder product een meerwaarde en superieur te noemen.
Het zal je niet ontgaan zijn dat ik KPN alleen superieur vind in alles wat negatief is. ;)
Het zal jou vast niet ontgaan zijn dat ik ook geen KPN fanboy ben, maar ook met Lijbrandt toch weer verdoemd ben om diensten van KPN door mijn strot geduwd te krijgen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
WBA+ bestaat inmiddels alweer enige tijd.
Ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om uit te leggen hoe dat werkt en in elkaar steekt maar eigenlijk is het niets anders dan een manier om te leveren.

Echter zie ik dat er in de laatste paar posts hier een aantal onjuiste conclusies worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:01:
WBA+ bestaat inmiddels alweer enige tijd.
Ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om uit te leggen hoe dat werkt en in elkaar steekt maar eigenlijk is het niets anders dan een manier om te leveren.

Echter zie ik dat er in de laatste paar posts hier een aantal onjuiste conclusies worden getrokken.
Geen conclusies mijnerzijds hoor, alleen de ijdele hoop ooit echt GHM spul via wba in huis te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yogoi: Ook ik trek absoluut geen voorbarige conclusies anders dan die ik uit de info van KPN kan opmaken. En dat is dus dat het ongeveer overeenkomt met de huidige situatie m.b.t. Lijbrandt en KickXL en (vooralsnog) dus ook gewoon met de gecomprimeerde KPN Streams.

Echter, wat is dan jouw visie (tenzij je die niet weet of nog niet mag verkondigen) op het verhaal van DJSmiley? Waar in Nunspeet en Putten WBA komt en waar meerdere providers bij hoog en bij laag zeggen dat men de 100% Technicolor streams gaat leveren?

Natuurlijk heb ik bij Solcon het "almere verhaal" in m'n hoofd, waar ze uiteindelijk die claim moesten terugtrekken voor alle WBA wijken. Maar daarom lijkt het me zo raar dat ze zich in Nunspeet en Putten weer aan hetzelfde verhaal zouden branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:20:
Waar in Nunspeet en Putten WBA komt en waar meerdere providers bij hoog en bij laag zeggen dat men de 100% Technicolor streams gaat leveren?
Hier ben ik uiteraard heel benieuwd naar, want als KPN op die netwerken 100% GHM technicolor streams kan routeren dan zou het hier (met firmware upgrades of betere routers) ook moeten kunnen en zijn we eindelijk van die inferieure KPN troep verlost.

@Yogoi: Wat ik opmaak uit het wba+ verhaal is dat de provider op dat netwerk twee keuzes heeft, te weten de ITV diensten van KPN afnemen als onderdeel van het triple play pakket, of enkel een IP plug toegang, waarbij de provider dus alles zelf moet aanleveren en KPN beloofd dat te kunnen doorgeven.

Als dat laatste inderdaad zou werken dan snap ik dus niet dat alle wba netwerken gedwongen worden KPN rommel te begluren in plaats van het verkochte GHM technicolor superieure HD tv verhaal?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spikecity: Dat maak ik niet op uit het WBA+ verhaal.

WBA+ houdt in dat, indien de provider ervoor kiest om IPTV dienst in te kopen, dat dan de dienst van Glashart Media wordt geleverd. Dit staat namelijk ook letterlijk op de productpagina van WBA+. Hierbij doet men over de herkomst van de televisiestreams zelf geen uitspraak.

Voor de Interactieve TV dienst van KPN bestaat het andere wholesale pakket waarvan de beschrijving overeen komt met hoe Tweak in KPN gebieden glasvezel levert.

Volgens mij is dat hoe de situatie nu is.

Maar iemand die fijnere details heeft (bv. vanuit KPN zelf) mag dat corrigeren natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 23-05-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Ik kan moeilijk antwoorden op de zaken die DJ aangeeft.
Ik heb geen contact met bijvoorbeeld Solcon.

En als ik daarnaast wel af zou weten van hun plannen dan ben ik niet degene die dat gaat communiceren. Lijkt mij niet echt wenselijk dat dit soort lijnen bekend gemaakt zouden worden door iemand als mij die niet bij de provider werkt ;)

WBA+ is eigenlijk een soort acces dienst. En zoals je gemerkt hebt is het momenteel zo dat dit inhoud dat de KPN WBA streams gebruikt moeten worden vanwege de netwerk structuur. (zoals hier ook al meedere malen gepost door meerdere mensen)
Wel met de GHM diensten maar streams van KPN.
De rest is eigenlijk hetzelfde als WGDO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:29:
Mmm, welke echte diensten zijn dat dan Yogoi, behalve de middleware menuutjes, uitzending gemist en het analoge/dvb-c verhaal?
Het blijft mijns inziens nog steeds een kromme kreet door te roepen dat er op wba GHM diensten voor IPTV draaien, want behalve wat xml in de STB en uitzending gemist is alles wat je ziet gewoon KPN rommel.
Als je even uitzending gemist en het tweede fibertje met analoog/dvb-c wegschrapt als niet relevant in de discussie over kwaliteit, dan blijft er toch eigenlijk niets over van GHM diensten op wba en sluizen de menuutjes van GHM jouw STB toch linea recta door naar KPN streams? Ergo, het belangrijkste deel van IPTV, namelijk dat wat de uiteindelijke beeldkwaliteit vormt, komt niet van GHM maar van KPN... blijft misleidend hoor :P
Het is een beetje als roepen dat TNT post ook diensten heeft geleverd voor IPTV omdat ze de STB hebben afgeleverd :P

Ik zie de nieuwe marketing slogan van TNT al voor me: "Zonder TNT, geen IPTV!" ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
4 tot 6 weken levertijd. Kunnen ze me niet gewoon een glasmodem leveren? Boor ik die kabel zelf wel naar binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yogoi schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:29:
Ik kan moeilijk antwoorden op de zaken die DJ aangeeft.
Ik heb geen contact met bijvoorbeeld Solcon.

En als ik daarnaast wel af zou weten van hun plannen dan ben ik niet degene die dat gaat communiceren. Lijkt mij niet echt wenselijk dat dit soort lijnen bekend gemaakt zouden worden door iemand als mij die niet bij de provider werkt ;)

WBA+ is eigenlijk een soort acces dienst. En zoals je gemerkt hebt is het momenteel zo dat dit inhoud dat de KPN WBA streams gebruikt moeten worden vanwege de netwerk structuur. (zoals hier ook al meedere malen gepost door meerdere mensen)
De rest is eigenlijk hetzelfde als WGDO.
Ik snap het, Yogoi :). Ik was alleen benieuwd, aangezien volgens DJ ook XMS gaat leveren op de WBA netwerken van Putten/Nunspeet.

@MorZZZ: Nee, dat kan niet :D. Dit vergt nogal milimeterwerk. Het is wel even heel wat anders dan 2 telefoondraadjes of een coax kabeltje strippen en monteren. Tenzij je zelf beroepshalve ervaring en deskundigheid hebt m.b.t. fibers :P

@Spikecity: Tsja ik kan je gedachtengang wel volgen, maar fair is gewoon fair: Het is Glashart Media die het platform bepaalt (settopbox, middleware, xml-menu'tjes en software in de settopbox, etc.). Dat GHM zich op KPN netwerken gedwongen ziet om streams van KPN te leveren is vervelend en ik hoop net als jij dat hier snel verandering in komt, maar feit blijft feit. :) Het is nu gewoon niet anders en tot nader orde is iedere zinspeling op zo'n verandering speculatie.

Los van wat DJSmiley aangeeft (wat we nog maar moeten zien). Hij zal, ALS aanleg in zijn woonplaats doorgaat, ongetwijfeld uitgebreid verslag doen van z'n bevindingen :)

[ Voor 32% gewijzigd door eymey op 23-05-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morzzz schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:52:
4 tot 6 weken levertijd. Kunnen ze me niet gewoon een glasmodem leveren? Boor ik die kabel zelf wel naar binnen...
Uhhh... je bedoelt die oranje slang met je fibertjes erin?
Lijkt me handig dat de glasvezelmannen dat doen, al was het maar omdat er na het binnenbrengen in de meterkast er ook nog even netjes twee pigtails aangelast moeten worden, en da's geen doe het zelf klusje kan ik je verklappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:53:
[...]

Ik snap het, Yogoi :). Ik was alleen benieuwd, aangezien volgens DJ ook XMS gaat leveren op de WBA netwerken van Putten/Nunspeet.

@MorZZZ: Nee, dat kan niet :D. Dit vergt nogal milimeterwerk. Het is wel even heel wat anders dan 2 telefoondraadjes of een coax kabeltje strippen en monteren. Tenzij je zelf beroepshalve ervaring en deskundigheid hebt m.b.t. fibers :P

@Spikecity: Tsja ik kan je gedachtengang wel volgen, maar fair is gewoon fair: Het is Glashart Media die het platform bepaalt (settopbox, middleware, xml-menu'tjes en software in de settopbox, etc.). Dat GHM zich op KPN netwerken gedwongen ziet om streams van KPN te leveren is vervelend en ik hoop net als jij dat hier snel verandering in komt, maar feit blijft feit. :) Het is nu gewoon niet anders en tot nader orde is iedere zinspeling op zo'n verandering speculatie.

Los van wat DJSmiley aangeeft (wat we nog maar moeten zien). Hij zal, ALS aanleg in zijn woonplaats doorgaat, ongetwijfeld uitgebreid verslag doen van z'n bevindingen :)
XMS: http://www.xmsnet.nl/nunspeet
Solcon: http://www.solcon.nl/news...unspeet-en-putten-gestart

En verder oa heldenvannu, kliksafe en KPN: http://www.glashart.nl/nunspeet/providers

Dus ik ben benieuwd wat ik tegen die tijd mn huis in krijg...we zullen zien. Bij mijn weten (en wat ik gehoord heb) wordt het WBA+ gebied, KPN Wholesale als actieve operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:45:
[...]

Mmm, welke echte diensten zijn dat dan Yogoi, behalve de middleware menuutjes, uitzending gemist en het analoge/dvb-c verhaal?
Wat ik daarmee bedoel is dat je zo ver ik weet het zenderaanbod van GHM krijgt, de diensten zoals hyves/uitzendinggemist/etc. (hebben ze tegenwoordig niet iets van powerunlimited enzo in het menu zitten? ik weet het niet, hou het niet meer zo goed bij als vroeger)

Naast natuurlijk the obvious dat je de GHM STB's gebruikt ipv de KPN hardware.
Ik was alleen benieuwd, aangezien volgens DJ ook XMS gaat leveren op de WBA netwerken van Putten/Nunspeet.
Volgens mij gaan die beide dorpen (steden?) nog wel even duren voor ze aangesloten worden. We merken het vanzelf als die tijd dichterbij komt. Ik kan daar helaas momenteel niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, Putten en Nunspeet kan je denk ik nog wel dorpjes noemen (hopen dat ik nu niemand beledig :D ).

Zelfs in wereldplaatsje "Beltrum" (waar m'n zusje toevallig aan het werk gegaan is als veeärts) loopt een vraagbundeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
eymey schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:53:
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:54:
Uhhh... je bedoelt die oranje slang met je fibertjes erin?
Lijkt me handig dat de glasvezelmannen dat doen, al was het maar omdat er na het binnenbrengen in de meterkast er ook nog even netjes twee pigtails aangelast moeten worden, en da's geen doe het zelf klusje kan ik je verklappen :P
Bah. Dan zal ik maar op de vakman wachten :)

Het is alleen frustrerend om die kabeltjes bij mijn voordeur te zien bungelen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Morzzz schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:17:
[...]

[...]

Bah. Dan zal ik maar op de vakman wachten :)

Het is alleen frustrerend om die kabeltjes bij mijn voordeur te zien bungelen! ;)
Op een vakman wachten is zeer zeker aan te raden ;)
Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze nog 'bungelen' omdat de areapop nog neit gereed is. Dan is het aansluiten ook nog geen topprio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yogoi schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:12:
[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat je zo ver ik weet het zenderaanbod van GHM krijgt, de diensten zoals hyves/uitzendinggemist/etc. (hebben ze tegenwoordig niet iets van powerunlimited enzo in het menu zitten? ik weet het niet, hou het niet meer zo goed bij als vroeger)

Naast natuurlijk the obvious dat je de GHM STB's gebruikt ipv de KPN hardware.
Hetzelfde zenderaanbod als dat van GHM inderdaad, als in, dezelfde zenders als op WGDO netwerken, alleen verminkt, ontdaan van Dolby/meerdere audiokanalen en ondertiteling... of wel een half product voor de volle prijs die iemand op WGDO ook betaald ervoor.

Owww, ik vergeet dat teletext ook een echte GHM dienst is die nu op alle kanalen eindelijk lijkt te werken :P

Klopt, er hangen nog wat van die absoluut nutteloze VoD dingen in het menu rond :)
Het irritante hieraan is dat je na één keer de pompoenenkampioen van de bollenstreek te hebben gezien dit ook al weer weet, of wel.... de content is al sinds augustus vorig jaar niet meer gewijzigd en nauwelijks aangevuld voor heel veel VoD kanalen, waardoor het een beetje het oude krant onderin de kattenbak effect heeft op mij. Bovendien, wat kan het mij boeien wat ze in Hillegom allemaal georganiseerd hebben en op VoD knallen? Pas als de content gerelateerd zou worden aan Lansingerland zou het mogelijk mijn interesse kunnen wekken, maar GHM krijgt het tot op heden niet eens voor elkaar om samen met de lokale omroep hier de kabelkrant weer te kunnen doorgeven op analoog/iptv... (ok, dit is waarschijnlijk het probleem van onze localo, maar toch...).

Ik heb het nut van die menuopties eigenlijk nadat ik al dat TV gefreubel van lokaal niveau had bekeken eigenlijk nog niet ingezien, mede omdat de content oudbakken is. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:14:
Enig idee of dat ook met een Qnap NAS kan? Heb je wellicht een website waar ik meer info kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind alles best zolang ik maar een DVB-C signaal houd maar wel ongecodeerd. Klinkt wellicht erg egoïstisch maar ik ben volkomen happy er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja bij ons worden die interactieve lokale opties nog wel eens gebruikt :). De kerk in Deventer, waar de broer en schoonzus van m'n vriendin kerken, heeft er ook een "kerktv" dienst op en die wordt wekelijks netjes geupdate :).

Den mozaiek vind ik ook wel een welkome dienst, plus meerdere regionale zenders. Oftewel, er is best nog wel meerwaarde, mits er enig vooruitzicht is dat die streams ooit wat worden.

@TonVH: Je Qnap NAS draait waarschijnlijk een vorm van Linux. Mits de cpu architectuur x86, arm of powerpc is (en van die laatste 2 een niet al te exotische versie), dan moet je met de hardware van http://www.sundtek.de een aardig eindje komen. Ik gebruik deze: http://sundtek.com/shop/D...VB-CT-Radio-AnalogTV.html

De Linux driver hiervoor wordt actief ontwikkeld en werkt op bijna alle (bekende) architecturen waar Linux op kan draaien. Het enige wat je dan nog hoeft te doen (nou ja 'enige' , dit is het uitdagende deel) is "TVHeadend" cross-compilen met een crosscompile-toolchain die bij de Linux op jouw NAS hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen8
  • Laatst online: 20-08-2017
TVL schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:53:
Sorry voor de late reactie. Ik kan uit eigen ervaring dat melden dat sip telefonie via Lijbrandt internet heel goed werkt. Zoals Yogoi zei wordt geen enkele port geblockt of zo.
Als je toch een lijn van Lijbrandt wilt en dan goedkoop wilt uit bellen dan is de cisco/linksys spa3102 een prima oplossing. Die gebruik ik namelijk ook. Hoewel ik geen lijn van Lijbrandt heb. Ik heb mijn telefoonlijn gelijk geporteerd naar Budgetphone voor 10 Euro per jaar. Uitbellen doe ik via Poivy.
Op de spa3102 kun je echter ook de gewone externe telefoonlijn van het glasvezelmodem aansluiten, bij uitval van de spa3102 blijft de gewone lijn wel werken.

Zonder telefonie van Lijbrandt kan ik mijn kosten toch drukken aangezien ik voor de televisie nog steeds bij UPC zit. Ik wacht af wanneer de kwaliteitsverbetering van de tv bij Lijbrandt er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 23 mei 2011 @ 18:17:
Mja bij ons worden die interactieve lokale opties nog wel eens gebruikt :). De kerk in Deventer, waar de broer en schoonzus van m'n vriendin kerken, heeft er ook een "kerktv" dienst op en die wordt wekelijks netjes geupdate :).

Den mozaiek vind ik ook wel een welkome dienst, plus meerdere regionale zenders. Oftewel, er is best nog wel meerwaarde, mits er enig vooruitzicht is dat die streams ooit wat worden.
Geweldig leuk voor je broer en schoonzus in Deventer, maar absoluut nutteloos voor iemand in B&R die al die lokale meuk van andere glasvezelgemeenten erbij krijgt.
Hiermee toont men direct het grote nadeel aan van één groot landelijk VLAN voor IPTV, want hoe meer gemeenten IPTV gaan kijken des te meer van dit soort lokale efforts we ongevraagd gaan zien vanuit het hele land.

Mozaiek is leuk, alhoewel ik het eigenlijk niet gebruik.

Zoals jij nu de meerwaarde van IPTV wat probeert op te krikken, zie ik als enige meerwaarde nu nog het aanwezig zijn van de BBC's en veel meer zenders die niet in de basis 39 zitten, maar ook het BBC verhaal is vanaf juni uiteraard weg omdat ze dan ook analoog en DVB-C beschikbaar komen.

Ik vermoed sterk dat GHM in hun roadmap 2011 ook hebben gezet dat er op DVB-C een flink aantal zenders naar HD gaan, wat effectief dus hun eigen IPTV gaat beconcurreren (zeker op WBA) en je straks gaat zien dat het DVB-C pakket straks beter is en minder kost dan IPTV wat dat alleen nog maar extra zenders biedt waarvan de helft sowieso het begluren niet waard is.
Pagina: 1 ... 16 ... 88 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vragen- en klachtentopic is prima natuurlijk, maar vergeet niet dat GoT -geen- helpdesk is.

Eindeloze klaagzangen hebben we dan ook zeker geen behoefte aan, dat zijn gewoon flames/trolls en vallen onder de gedragsregels van GoT.

Het topic is opgekuisd, er zijn een heel aantal reacties verwijderd om het geheel leesbaar te houden.
Hou dat vanaf nu ook zo.