denan schreef op zondag 20 maart 2011 @ 13:06:
[...]
Dan gok ik dat ik andere streams met elkaar vergelijk. Zoals ik al aangaf zie ik mezelf als een kritische kijker en ik zag bar weinig verschil tussen de hoge bitrate streams en mijn 6Mbit HD stream.
Het blijft lastig om appels met appels te vergelijken, want veel zenders die nu in HD worden aangeleverd zijn qua bronmateriaal niet native 1080i maar vaak 720p, wat dus al inhoudt dat op een STB die standaard 1080i naar je TV pompt er niet bestaande pixels moeten worden geinterpoleerd om een vullend beeld te krijgen.
Een zender die altijd 1080i bronmateriaal heeft is bijv. Discovery HD showcase, dus als je die naast elkaar kan zien op gelijkwaardige schermen dan zie je het verschil tussen ongecomprimeerde GHM MPG2 streams en gecomprimeerde encrypted MPG4 streams van KPN zeker wel.
De laatste heeft gewoon meer artifacten in grote vlakken van ongeveer gelijke kleur en minder contrast en scherpte dan de MPG2 GHM stream.
Comprimeren is nu eenmaal de kunst van het weglaten van pixel- of audiodata zonder dat het echt opvalt voor de kijker/luisteraar, een al dan niet acceptabel compromis tussen grootte en kwaliteit.
Daarom klinkt een 64kbit gesamplede MP3 een stuk blikkeriger dan hetzelfde nummer in 320kbit gesampled toch?
Daarom is een divx film van 1Gb grootte een stuk blokkeriger dan dezelfde film van 25Gb in H264 Blueray formaat toch?
Het is in mijn ogen niet geloofwaardig of aantoonbaar te maken om te roepen dat een 6-8Mbit MPG4 stream kwalitatief identiek is aan een 18-25Mbit MPG2 stream.
Als dat namelijk zo zou zijn dan had een medium als Blueray geen bestaansrecht, omdat de hoge bitrate van Blueray dan nutteloze overkill zou zijn en je de film gewoon MPG4 gecomprimeerd op een DVD zou kunnen knallen.
Het is overigens niet voor niets dat KPN in de Glashart winkels een heel klein TV'tje op hun demo opstelling gebruiken en niet een knoepert in HD van een meter of meer.
Op mijn kleine HD TV (67 cm) zie ik de artifacten uiteraard ook veel minder omdat het beeld nu eenmaal kleiner is en dus scherper lijkt.
Op de grote HD TV in de woonkamer zijn artifacten inmiddels storend maar geaccepteerd bij gebrek aan betere kwaliteit streams. En die artifacten zijn gemiddeld blokjes van bijna een centimeter in bijna egale vlakken, daar waar ze op de kleine TV een paar mm zijn.
[
Voor 29% gewijzigd door
Verwijderd op 20-03-2011 15:31
]