Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11
je extra tegoed (dus als je over de bundel gaat) is 6 maanden geldig, je reguliere abo gaat van 3 naar 1 maanden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 15:31
Verwachtte al dat er wat aan zat te komen. Ben ongeveer anderhalf jaar abonnee en op 1 april was mijn beltegoed ineens 6 maanden geldig, op 2 april niet meer.
Mailtje naar de klantenservice, de reactie: "Nee hoor, uw beltegoed is gewoon 3 maanden geldig!".
Er zal dus wel iets mis gegaan zijn tijdens het live zetten van de nieuwe structuur ofzo.
Ik dacht nog even dat het een foute 1 april grap was. :+

De tarieven vind ik niet heel gek, ik heb nu 550min/sms/MB voor 10,- p.m., dat zou 500min/sms/MB voor 10,- worden bij 2 jarig contract, een verhoging van 10%, maar nog steeds best oké. Het laatste 550min/sms/MB abonnement werd voortaan al voor 11,- aangeboden als ik mij niet vergis, dus die verhoging was al doorgevoerd.
Minder goed nieuws dat het normale beltegoed voor nieuwe abonnees (en verlengers?) nog maar 1 maand geldig is.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34
Bestaande abonnementen kunnen ze toch niet zomaar veranderen? De houdbaarheid van tegoed icm tegoed gebruiken in het buitenland is voor mij juist een van de redenen dat ik hollandsnieuwe zo fijn vind. En de bundels kunnen ze voor bestaande klanten ook niet zomaar stopzetten.

Het lijkt me dus dat nieuwe klanten pech hebben en wij niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:14:
je extra tegoed (dus als je over de bundel gaat) is 6 maanden geldig, je reguliere abo gaat van 3 naar 1 maanden.
Nog niet goed wakker :) Ze gooien dus echt in één klap hun USP overboord. Je kunt dus met een klein abonnement niet meer het sporadische hoge verbruik opvangen. Gelukkig gaat nog wel alles uit de bundel, inclusief 0900 nummers, dus zo'n ramp is die 1 maand ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het was ook de laatste provider die meer dan 1 maand tegoeden liet bewaren. Jammer genoeg zijn er weinig voordelige veel bellen/weinig data abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Jammer, heb nu wel een beetje spijt dat ik tijdelijk naar Tele2 ben gegaan om later terug te keren naar hollandsnieuwe om te kunnen genieten van nieuwe klant kortingen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen12
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 20:26
HaTe schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:06:
Jammer, heb nu wel een beetje spijt dat ik tijdelijk naar Tele2 ben gegaan om later terug te keren naar hollandsnieuwe om te kunnen genieten van nieuwe klant kortingen!
Je kan proberen om via een willekeurige telecomwebshop vandaag alsnog het oude abonnement aan te vragen en hopen dat dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52

ralfbosz

xm create bosz -c

Bestaande abbonementen zullen wel doorlopen tot hun eind-datum, meer benieuwd wat er daarna gebeurd. Mijn 550 verdwijnt, zal ik dan naar 500 gezet worden? Of ga ik naar het gewone tarief voor de 550 (€18,50 ipv de €10 die ik nu betaal).

Erg jammer, was zo'n fijne provider, lekker sparen voor wat extra tegoed in de vakantie. Niet buiten je bundel kunnen komen en alles uit die bunder. De drang om te verlengen na verlopen is een stuk kleiner geworden...

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ralfbosz schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:30:
Erg jammer, was zo'n fijne provider, lekker sparen voor wat extra tegoed in de vakantie. Niet buiten je bundel kunnen komen en alles uit die bunder. De drang om te verlengen na verlopen is een stuk kleiner geworden...
Helemaal mee eens. Ik vond het ook ideaal om voor de vakantie 3 maanden beltegoed op te sparen om dan zonder meerkosten in het buitenland te kunnen bellen en internetten.

Iedereen vergelijkt de abonnementen op de prijs per maand die misschien een euro goedkoper is. Ondertussen betalen ze flink bij voor de belkosten buiten de bundel en zijn ze op jaarbasis een stuk duurder uit dan bij HollandsNieuwe.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ralfbosz schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:30:
Bestaande abbonementen zullen wel doorlopen tot hun eind-datum, meer benieuwd wat er daarna gebeurd. Mijn 550 verdwijnt, zal ik dan naar 500 gezet worden? Of ga ik naar het gewone tarief voor de 550 (€18,50 ipv de €10 die ik nu betaal).

Meestal blijf je op het oude en gaan ze als je nooit wat doet na een x aantal jaar de abonnementen uitfaseren. 4G zou dan een smoesje zijn om abo's eruit te werken die ze niet meer willen. Je actietarief stopt wel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Geen12 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:21:
[...]

Je kan proberen om via een willekeurige telecomwebshop vandaag alsnog het oude abonnement aan te vragen en hopen dat dat lukt.
Dat is wat ik dan ook maar heb gedaan. Mijn simonly bij Tele2 was gelukkig een maandcontract.

Voor mij kan niks concurreren met hollandsnieuwe. Zoals al eerder gezegd mis ik bij de andere providers het gebruik van je beltegoed voor internet in het buitenland en als bonus het 3 maanden meenemen van dit tegoed is ideaal.
Ik zat al te kijken naar diverse prepaid simkaarten, welke wel internetbundels hebben voor een vast bedrag per maand, maar waarmee je niet kan internetten in het buitenland van het tegoed. Simyo was daarmee bijna aantrekkelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door HaTe op 08-04-2015 17:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
Momenteel heb ik een 550 eenheden abonnement voor €10,- per maand. Ik gebruik hier meestal maar een klein gedeelte van. Hierdoor heb ik twee maanden beltegoed als buffer op kunnen bouwen en laat ik ongeveer de 16e van de maand al het beltegoed wat ik meer heb dan €37,- uitbetalen via Thoorn. Ongeveer de 18e van de maand krijg ik er dan weer €18,50 aan beltegoed bij. Vaak krijg ik dan bijna €10,- per maand van Thoorn uitbetaald, waardoor dit een erg voordelig abonnement voor mij is.

Met 500 eenheden voor €10,- per maand zou ik best kunnen leven. Het terugschroeven van de geldigheid van het beltegoed van 3 maanden naar 1 maand is bij deze constructie echter wel een probleem. Ik heb dan namelijk geen buffer meer. Als ik dan de 16e van de maand het beltegoed laat terugbetalen, heb ik geen beltegoed meer in de periode totdat er weer nieuw beltegoed wordt bijgeschreven.

Weten jullie misschien of het klopt dat ik dit probleem op zou kunnen lossen (nadat ik mijn abonnement moet verlengen) door eens in de 6 maanden handmatig op te waarderen, zodat ik dit bedrag (wat 6 maanden geldig is) als buffer kan gebruiken?

Edit: Vermoedelijk zou ik dan voor €10,- geen €18,50 aan beltegoed krijgen, maar €12,50, als ik dit goed begrepen heb. Dat maakt het ook een stuk minder interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazzie op 08-04-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Inderdaad een beetje vreemde move. Als dit is zoals het blijft denk ik niet dat het HN blijft als ik weer moet verlengen (duurt gelukkig nog even.) Ik heb echt geen zin om steeds tegen het einde van de maand wel/niet uit te komen, bij te moeten kopen en dat dan weer te laten verlopen.

Dat gekoppeld met de toch niet zo heel geweldige service... nee, ik zou het nu ook niet meer zo snel aanbevelen aan anderen. Jammer hoor. Volgens mij moet het echt wel haalbaar zijn.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Zijn er hier meer mensen waarbij de app geen informatie meer laat zien? Mijn telefoon is ook naar Android 5 gegaan dit weekend dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
Azrael schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:22:
Zijn er hier meer mensen waarbij de app geen informatie meer laat zien? Mijn telefoon is ook naar Android 5 gegaan dit weekend dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen.
Bij mij momenteel ook. Mijn telefoon draait al een tijdje op Android 5, maar volgens mij heeft het eerder wel met Android 5 op mijn telefoon gewerkt. Ik gebruik de app niet zo vaak, dus ik kan niet zeggen hoe lang dit probleem al bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Laatst online: 16-09 15:31
Bij mij werkt de app ook niet meer sinds gisteren.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Hier ook het tweakers nieuwsbericht:

http://tweakers.net/nieuw...uwe-sim-only-bundels.html

Wel jammer dat tegoed nog maar 1 maand geldig is, goed op letten dat het voor bestaande abo's wel 3 maanden blijft dan!

Verder vind ik de prijzen nog wel meevallen, de promo prijzen bedoel ik dan. Nu wordt er aangegeven dat deze promo prijzen alleen 3 maanden zo zijn. Als dat zo is zal ik toch ook gaan overstappen als mijn abo ten einde is.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52

ralfbosz

xm create bosz -c

Señor Sjon schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:49:
[...]

Meestal blijf je op het oude en gaan ze als je nooit wat doet na een x aantal jaar de abonnementen uitfaseren. 4G zou dan een smoesje zijn om abo's eruit te werken die ze niet meer willen. Je actietarief stopt wel natuurlijk.
Dat wordt volgend jaar dus overstappen, het waren drie mooie jaren bij HollandsNieuwe

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op termijn zal ook HN wel overstappen naar 4G vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darksnake88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 22:48
Iemand gelukt om nog oude type abonnement af te sluiten? Zie bijv. bij Typhone dat ze er nog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt ook alsof prepaid nu helemaal verdwenen is bij HN?

Heb hier nog een niet geactiveerd prepaidkaartje liggen, hoe lang blijven die normaal geldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Wat een gedoe zeg. Zoals velen hier was ik blij dat het tegoed 3 maanden geldig bleef. Dat wordt nu even anders.
Mijn oude abbo was 275 min/sms/mb 10,50 - 1,25 korting = 9,25 + voor 10 euro 500 mb extra. Maar krijg daar korting op, dus was 0 euro. In totaal dus 9,25 voor 775 mb / 275min of SMS.

Als ik niets doe ga ik 20,50 betalen.
Ik kan mijn abonnement aanpassen naar 800 mb/sms/min voor 14 euro per maand...
Nog steeds goedkoper dan de eerste de beste andere aanbieder op Vodafone of KPN netwerk maar voelt toch als een achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

darksnake88 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:04:
Iemand gelukt om nog oude type abonnement af te sluiten? Zie bijv. bij Typhone dat ze er nog staan.
Ja, heb vanmiddag inloggegevens gekregen voor mijn nieuwe 550 abonnement welke 1 juni ingaat.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 09-04-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Typhone is inmiddels ook aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Ik heb om 18:30 nog twee SIM only 275's afgesloten. Nu staan de algemene voorwaarden van de oude abonnementen nergens meer, in de bevestigingsmail evenmin. Ik hoop maar dat ze het niet verdraaien naar de nieuwe voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:50
Heb gelukkig een 2-jarig contract afgesloten op 27 maart :D Wel een minpuntje qua afhandeling van nummerbehoud, maar of ik daar HN op kan aankijken weet ik niet.. Mijn nummerbehoud van *bliep naar HN was aangevraagd maar de verkeerde datum was doorgekomen. Gebeld met de klantenservice en ze hebben het nummerbehoud geannuleerd en een dag later opnieuw aangevraagd met datum 8-4 maar hij is niet overgezet.. Gebeld met de klantenservice van zowel HN als *bliep waarbij *bliep zei dat ze er niets mee konden doen en dat het nummerbehoud van hun kant was geregeld. Kennelijk (volgens klantenservice HN) iets misgegaan met het overzetten gisteren en nu gaat de afdeling het uitzoeken, hopelijk gauw mijn eigen nummer terug. Heb in twee weken tijd nu 3 nummers gehad dus zou graag snel mijn oude nummer terug willen :+ Ze wisten echter niet hoe lang het zou duren, misschien morgen geregeld, misschien volgende week pas :/

[ Voor 6% gewijzigd door iBugged op 09-04-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41
Hier op iOS heeft app ook de geest gegeven. Het was al niets en nu is het helemaal niets meer...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Ik heb voor het checken van het tegoed zelf wat gemaakt, maar is momenteel nog niet bruikbaar voor andere mensen. Ik hoop er ooit een app van te maken:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21558454/hollandsnieuwecheck.PNG

[ Voor 194% gewijzigd door HaTe op 09-04-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inteljean01
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-07 14:13
Voor het dataverkeer wordt voortaan een minimum van 10 kB per sessie gehanteerd. Dat klinkt een stuk beter dan de 100 kB die het was.
Maar let op.
Dat geldt alleen voor nieuwe abonnementen, maar niet voor de bestaande. Daarom zal de app waarschijnlijk ook niet meer werken. :'(
Bij Klantenservice lees je:
"Mobiel internet wordt afgerond per 10KB voor Sim Only 150, 300, 500, 800, 1000, 1200, 1500 en 1800 abonnementen. Wil je weten hoe mobiel internet wordt afgerond voor de oude Sim Only bundels 75, 175, 275 en 550, bekijk dan de overige voorwaarden archief." 8)7 Dat blijft dus 100 kB. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die "nadelige" afronding heb ik nooit iets van gemerkt.
Dataverbruik volgens telefoon en volgens HN was altijd vrijwel hetzelfde.
Alleen wanneer je veelvuldig de verbinding verbreekt en weer opnieuw inschakelt zou je daar volgens mij last van kunnen hebben.

Dat de app niet werkt is vreemd, want daar wordt op de vernieuwde website juist veelvuldig naar verwezen.
Ik heb geprobeerd mijn accountgegevens te verwijderen en opnieuw toe te voegen, maar het ding doet het eenvoudigweg niet.

[ Voor 0% gewijzigd door ASW1 op 10-04-2015 09:49 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die afronding is imo nooit zo'n probleem. T-Mobile maakt het veel gortiger door altijd op 1 MB/dag af te ronden, ook al heb je nog geen 10 kb gebruikt. Dat was in ieder geval bij een abo van 2 jaar geleden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De app doet het weer *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

Hier dus totaal niet -O-
App is ook uit de store verdwenen.

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-04-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren kaput.
Nu doet ie het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

ASW1 schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:02:
Gisteren kaput.
Nu doet ie het weer.
Bij mij dus totaal niet. Dacht even verwijderen en opnieuw installeren. Is de app dus compleet verdwenen uit Google play. Lekker bezig bij hollandsnieuwe. Nu moet ik steeds inloggen op de site om mijn tegoed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed dat er snel eennieuwe app komt.
Ze zetten niet de hele vernieuwde website vol met verwijzingen naar de app om vervolgens de app de nek om te draaien lijkt me. Daarnaast is het steeds wel/niet functioneren wellicht een teken dat er op de achtergrond aan de app gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Had de vraag over de app even aan de webcare gesteld;

@hollandsnieuwe
Hoi Erwin, de app voor Android zou weer optimaal moeten werken :) De verwachting is dat dit voor iOS over ongeveer één week ook zo is. Groetjes ^LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:09
Ben ik nou gek of doen de klantenservice pagina's het al bijna een week niet? Met verschillende browsers krijg ik geen content getoond op:
https://www.hollandsnieuwe.nl/klantenservice

Beetje jammer dat er zo geen contact informatie te vinden is van die toko...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:00:
Had de vraag over de app even aan de webcare gesteld;

@hollandsnieuwe
Hoi Erwin, de app voor Android zou weer optimaal moeten werken :) De verwachting is dat dit voor iOS over ongeveer één week ook zo is. Groetjes ^LR
Vaag, de app doet het momenteel wel, maar hij staat niet (meer) in de playstore...
croxz schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:14:
Ben ik nou gek of doen de klantenservice pagina's het al bijna een week niet? Met verschillende browsers krijg ik geen content getoond op:
Doet het prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:07:
[...]

Vaag, de app doet het momenteel wel, maar hij staat niet (meer) in de playstore...

[...]
Doet het prima hier.
Vooral de communicatie is, zoals we gewend zijn, gebrekkig of foutief... :X . Maar kan goed leven zonder die app zolang ik maar bereik heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
croxz schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:14:

Beetje jammer dat er zo geen contact informatie te vinden is van die toko...
Ik moest wat add-ons anders instellen om de pagina geladen te krijgen (Noscript, Request Policy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Is het nog mogelijk om nu te verlengen met het oude tariefplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk het niet, maar waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Omdat de oude structuur gunstiger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jup.
275 eenheden die 3 mnd. geldig blijven voor 6,75 was geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Vooral die beperkte geldigheid is echt een probleem. Nu sms ik het stukje wat vervalt altijd op naar een goed doel. Maar dat kan niet meer, want dan heb je dus een deel dat je niet kunt bellen. En een eventueel reservetegoed om dat op te vangen vervalt ook elke 6 maanden...

(Overigens geen 6,75 maar 8,50 hier helaas... Maar ach, nog niet gek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
incaz schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 13:27:
Vooral die beperkte geldigheid is echt een probleem. Nu sms ik het stukje wat vervalt altijd op naar een goed doel. Maar dat kan niet meer, want dan heb je dus een deel dat je niet kunt bellen.
Nou ja, dat kan nog wel, maar dan moet je het dus echt steeds in de laatste uren van de maand doen, niet echt handig.
Vooral om "pieken" in je verbruik op te vangen (bv buitenland) was die houdbaarheid zo geweldig.
incaz schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 13:27:
(Overigens geen 6,75 maar 8,50 hier helaas... Maar ach, nog niet gek.)
Met de facebookpagina was er een trucje waarmee je voor 6,75 verlengen kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
zo. ik heb mijn hollandsnieuwe abonnement opgezegd. niet omdat ik ontevreden ben maar ik gebruik mijn eigen abo niet meer omdat ik nu een telefoon via het werk heb.

Maar wat mij net nog wel verbaasde: ik wilde nog een telefoon bestellen via hollandsnieuwe. Maar ze rekenen maar liefst 30,- aan leverkosten!!!

Waarom zo'n a-sociaal bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Ik zit nu te kijken of er betere alternatieven zijn voor HN aangezien ik na een evt. verlenging geen voordelen heb met het opsparen van saldo.

Simpel biedt nu: 240min en 1000MB voor 10,50 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de tellers van HN? Mijn SMS-bundel is helemaal verbruikt terwijl ik 1 smsje heb verstuurd, internet is ook op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
arjoderoon schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:57:
zo. ik heb mijn hollandsnieuwe abonnement opgezegd. niet omdat ik ontevreden ben maar ik gebruik mijn eigen abo niet meer omdat ik nu een telefoon via het werk heb.

Maar wat mij net nog wel verbaasde: ik wilde nog een telefoon bestellen via hollandsnieuwe. Maar ze rekenen maar liefst 30,- aan leverkosten!!!

Waarom zo'n a-sociaal bedrag?
Omdat ze adverteren met 0 euro aansluitkosten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
iBugged schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:59:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de tellers van HN? Mijn SMS-bundel is helemaal verbruikt terwijl ik 1 smsje heb verstuurd, internet is ook op..
Zaterdagavond ging Whatsapp helemaal los bij mij, 450 mb verbruikt. Toen de telefoon maar uitgezet. Denk niet dat het aan HN ligt maar aan WA. Ik ga dat nog even melden in het WA forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
wmeester schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:28:
[...]

Zaterdagavond ging Whatsapp helemaal los bij mij, 450 mb verbruikt. Toen de telefoon maar uitgezet. Denk niet dat het aan HN ligt maar aan WA. Ik ga dat nog even melden in het WA forum.
Dat is bij mij niet het geval, maar 2 MB aan netwerk verbruikt volgens WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Señor Sjon schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:13:
[...]

Omdat ze adverteren met 0 euro aansluitkosten. :P
Een vorm van consumenten voor de gek houden?
Een schappelijk bedrag aan verzendkosten kan. Maar 30,- rekenen om een telefoon te versturen lijkt mij wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJuul
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:55
Gelukkig! De Android app werkt weer na de update van vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Hebben jullie ervaring met opvragen wachtwoord bij HN? Ben mijne vergeten, nieuwe aangevraagd, krijg geen mail binnen. En nee, ik heb geen spamfolder/filter. Nu al 2 maal aangevraagd, uur geleden.

Edit ; Duurt idd gewoon erg lang. Nu wel binnen

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 23-04-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
arjoderoon schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:59:
[...]

Een vorm van consumenten voor de gek houden?
Een schappelijk bedrag aan verzendkosten kan. Maar 30,- rekenen om een telefoon te versturen lijkt mij wat overdreven.
Middels contact met de klantenservice van hollandsnieuwe begrepen dat er aan die 30,- niet te tornen valt. Maar wel werd nog genoemd dat je ook bij een winkel van de Belcompany het toestel kunt halen.
Tijdens het bestelproces werd daar niks over gezegd. En je krijgt ook niet de optie "afhalen in een Belcompany winkel".

Hopelijk krijg ik nog uitleg hierover... maar goed. de telefoon is al besteld en al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoJeroen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 22:16
arjoderoon schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:34:
[...]

Middels contact met de klantenservice van hollandsnieuwe begrepen dat er aan die 30,- niet te tornen valt. Maar wel werd nog genoemd dat je ook bij een winkel van de Belcompany het toestel kunt halen.
Tijdens het bestelproces werd daar niks over gezegd. En je krijgt ook niet de optie "afhalen in een Belcompany winkel".

Hopelijk krijg ik nog uitleg hierover... maar goed. de telefoon is al besteld en al binnen.
Dat werd mij in 1e instantie ook verteld, maar later weer ontkent door zowel HN als BC.
Ik wilde alleen een nieuw los toestel bij mijn bestaande HN simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Heb een antwoord gekregen per e-mail:
"Om een toestel af te halen bij de belcompany, dien je de bestelling ook bij de belcompany te plaatsen. Het is echter niet mogelijk tijdens het bestelproces een bestelling te plaatsen via de hollandsnieuwe-website en het toestel (later) ergens anders op te halen. Dien je een bestelling rechtstreeks in bij hollandsnieuwe, dan heb je de mogelijkheid het bijhorend toestel enkel te laten bezorgen door de koerier. Hier zijn dan ook kosten aan verbonden.

Tevens wil ik je erbij vermelden dat de belcompany mogelijk andere prijzen hanteren, ondanks dat zij hollandsnieuwe-producten aanbieden."

En andere prijzen scheelt in dit geval 200 euro.
Ik ben even bij de belcompany binnen gelopen. De huawei p7 kost daar 299,-. Via hollandsnieuwe is die 192,-+ 30,-. Die heb ik inmiddels ook binnen. Nu nog de 50,- cashback incasseren.

Maar wat ze schrijven over halen bij de belcompany is dus onzin. Heeft niks met hollandsnieuwe te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Jongens hebben jullie de nieuwe actie van HN al gezien? Zat nog te twijfelen tussen HN en Simpel, maar het prijsverschil is nu wel erg klein geworden.

Grappig is ook dat het 1000 units (min of mb of sms) €1,- p/mnd (12mnd) resp. €2,- (24mnd) abonnement goedkoper is dan de 800 versie. :)

[ Voor 7% gewijzigd door autoreverse op 25-04-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
De iOS app is na een update weer functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 23:28
autoreverse schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:19:
Jongens hebben jullie de nieuwe actie van HN al gezien? Zat nog te twijfelen tussen HN en Simpel, maar het prijsverschil is nu wel erg klein geworden.

Grappig is ook dat het 1000 units (min of mb of sms) €1,- p/mnd (12mnd) resp. €2,- (24mnd) abonnement goedkoper is dan de 800 versie. :)
Hetzelfde is ook van toepassing bij 1500 units. Dit kost 15 euro per maand (12mnd), terwijl je voor 1200 units 16,50 moet betalen. Ik verwacht dat dit gewoon verkeerd is doorgevoerd.

Wat ik dan weer raar vind, is het prijsverschil tussen 1800 units en 1500/1200 units. Naar mijn mening is dat procentueel gezien(4,50 euro extra voor 300 units meer) wel een groot gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Don Roberto schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:30:
Ik verwacht dat dit gewoon verkeerd is doorgevoerd.
Het is een speciale aanbieding op de 500, 1000 en 1500 bundels die t/m 30 april geldig is.

Even een andere vraag, is er hier al iemand die een abonnement onder de nieuwe voorwaarden heeft afgesloten? En zo ja, heb je reeds geprobeerd of je thoorn nog kunt bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoJeroen
arjoderoon schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:12:Die heb ik inmiddels ook binnen. Nu nog de 50,- cashback incasseren.
Zou je voor mij kunnen kijken hoeveel van het interne geheugen specief voor APPS beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Dat kan ik na woensdag voor je zien. Het is een kado. Woensdag wordt het uitgepakt :-)

Maar ik meen dat hier op internet ook wel dingen over te vinden zijn. Wellicht dat phonearena.com of de review van tweakers jouw vraag ook al kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ArnoJeroen schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:04:
[...]

Zou je voor mij kunnen kijken hoeveel van het interne geheugen specief voor APPS beschikbaar is?
Ik heb net even voor je gekeken. Van de 16gb is 11,5 gb vrij beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 13:18
Vraagje: kan je bij Belcompany nog steeds andere toestellen uitzoeken dan die op de site van HN staan, voor verlenging van een HN abonnement?

Die P7 is in ieder geval een mooie deal bij HN. Bij verlenging zijn de bezorgkosten overigens 20 euro en geen 30.

[ Voor 29% gewijzigd door musicfreak op 29-04-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Nog beter. Maar die regeling via Bel company sloeg nergens op overigens. Dat was helemaal geen regeling/optie. Bij bel company was het toestel gewoon tegen een hele andere prijs, 100,- duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Mijn tegoed is ineens opgeslurpt. Telefoon geeft aan dat ik 13 mb verbruikt heb de laatste week.

Gisteravond om 19u42 kreeg ik een bericht dat mijn saldo lager was dan 3 euro. Dit heb ik niet vaak, maar is niet schokkend omdat ik maar een abbo van een 10tje heb, met een cyclus die start op de 9e van de maand. 1/3e over met nog 10 dagen te gaan is dus geen probleem.

Vanacht om 1u35 kreeg ik een sms dat mijn tegoed op was. Rond 22u heb ik 4 korte (<5min) telefoontjes gedaan. Voor de rest zat ik gewoon thuis met de wifi verbonden.

Dit klopt toch niet? Al had ik 20 mb en 30 minuten gebruikt dan had ik 50 eenheden kwijt moeten zijn, niet ineens 1/3e van mijn bundel...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, zonder meer inzicht in je verbruik, updatende apps of wifi die uitgaat bij scherm uit is hier weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Verbruik is 13mb. Als apps updaten zie ik een paar mb bij play store gebruik komen. Die staat overigens op wifi-only. "Keep WiFi on during sleep" = Always.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Ik vraag me echt af wanneer HN met 4g internet komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Heb zojuist voor de mrs. nog even voor de actieprijs (loopt t/m vandaag) een 500 eenheden abbo besteld, a €11,- per maand (12 mnd.)

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 30-04-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:37
badluckboy schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:17:
Ik vraag me echt af wanneer HN met 4g internet komt?
Ik denk niet dat Hollandsnieuwe 4G gaat krijgen.Er is namelijk geen MVNO (Mobile Virtual Network Operator) op het Vodafone netwerk welke 4G heeft.
Vodafone loopt anders (denk ik) teveel klanten mis.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ik hoop wel dat de 4g gaan aanbieden.
Ik hoef niet de snelheid maar wel de energie besparing.
2100MHz voor 3g vs 800MHz voor 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Stel je koopt nu een goedkoop HN abonnement met korting, is die dan later te upgraden naar een abonnement met meer eenheden met behoud van korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je krijgt dan de korting die op dat moment geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Helder, dank. En weten jullie toevallig de prijs van het HN 1000 abonnement van voor de huidige actie? Er staat van 19 euo voor 12, maar was 'ie echt 19? Of is dat een soort fake adviesprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 23:14
vDorst schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:50:
ik hoop wel dat de 4g gaan aanbieden.
Ik hoef niet de snelheid maar wel de energie besparing.
2100MHz voor 3g vs 800MHz voor 4g.
Enkele weken geleden heb ik een vraag met die strekking aan de helpdesk van HollandsNieuwe gesteld. Ik kreeg als antwoor dat er nog geen plannen zijn voor 4G uitrol. Ik kan jullie alleen maar aanmoedigen om er ook allemaal om te vragen. Misschien gaan ze overstag als er maar genoeg mensen vragen.

Momenteel heb ik mijn telefoon (Xperia Z) vast staan op 2G. Snel genoeg voor push-notificaties, mail etc. Als ik even iets op wil zoeken schakel ik handmatig naar 3G maar daarbij verdubbelt het stroomverbruik echt letterlijk. Als ik vergeet weer terug te schakelen naar 2G dan vliegt mijn accu leeg.

Laat ik het zo zeggen, als mijn abonnement afloopt en er is nog geen 4G dan stap ik over en dat is zeker niet naar Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
Vandaag 10 euro opgewaardeerd maar mijn te goed wordt niet opgehoogd terwijl het bedrag wel is afgeschreven. Ik heb dit vaker gedaan en meestal heb ik binnen een paar minuten een sms dat het gelukt is. Vandaag dus niet, wat zijn jullie ervaringen met het opwaarderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
GH45T schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:25:

Momenteel heb ik mijn telefoon (Xperia Z) vast staan op 2G. Snel genoeg voor push-notificaties, mail etc. Als ik even iets op wil zoeken schakel ik handmatig naar 3G maar daarbij verdubbelt het stroomverbruik echt letterlijk. Als ik vergeet weer terug te schakelen naar 2G dan vliegt mijn accu leeg.
Ik zal er ook eens naar vragen.

Ik heb mijn BB Z10 ook standaard op 2g staan. 2g is snel zat voor de mail en berichten.
Op de werk als thuis kan ik gewoon aan de wifi.
Bij 3g is me telefoon een stuk sneller leeg.
Ik had graag 4g gehad alleen om de lage frequentie en dat ik vlak naast een 4g mast woon en werk.
De snelheid interesseer me niet.

Verder ben ik dik te vrede met HN. Zeker omdat ik geen groot mobiel verbruiker ben maar wel handig vindt dat alles uit een bundel kan. Plus dat ik al een paar keer mee heb kunnen liften op de 6,75 acties bij verlenging.

[ Voor 22% gewijzigd door vDorst op 02-05-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:18:
Helder, dank. En weten jullie toevallig de prijs van het HN 1000 abonnement van voor de huidige actie? Er staat van 19 euo voor 12, maar was 'ie echt 19? Of is dat een soort fake adviesprijs?
Volgens mij is de "normale" actieprijs iets van 14 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos77
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 08:08
Via gsmwijzer.nl zijn nu "special sim only's" te bestellen oa de 550 en de 275 eenheden. Daarnaast de 'gewone' 300 en 800 als special-sim. Ik kan niet vinden wat er zo speciaal is aan de special-sim!??
Ik kwam erachter door te googlen op 'Hollandsnieuwe special'.

[ Voor 0% gewijzigd door Koos77 op 05-05-2015 00:40 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koos77 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 00:39:
Via gsmwijzer.nl zijn nu "special sim only's" te bestellen oa de 550 en de 275 eenheden.
Dat is de oude/vorige tariefstructuur, met eenheden die 3 mnd. geldig blijven.
Het zou me verbazen als het je lukt een dergelijk contract nogaf te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos77
Denk het niet want ook nieuwe tarieven staan vermeld! Maar idd 'the proof is in the pudding'. Ga zelf niet over tot koop voordat ik de 'Special-voorwaarden' ken van deze special 550/275. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik hier de URL kan plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom bestel je het niet gewoon als je zo nieuwsgierig bent?
Binnen 14 dagen kun je er sowieso weer vanaf zonder kosten.
Maar zoals gezegd, ik denk dat je een oude link hebt gevonden en dat het niet meer gaat lukken een oud abbonement aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
ASW1 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:55:
[...]
Volgens mij is de "normale" actieprijs iets van 14 euro.
Ok, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoJeroen
ASW1 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 09:31:
Waarom bestel je het niet gewoon als je zo nieuwsgierig bent?
Binnen 14 dagen kun je er sowieso weer vanaf zonder kosten.
Maar zoals gezegd, ik denk dat je een oude link hebt gevonden en dat het niet meer gaat lukken een oud abbonement aan te schaffen.
Nee hoor,, is geen oude link. Oude en nieuwe abo's staan door elkaar op deze pagina.
https://www.gsmwijzer.nl/...e/special-sim-only-1-jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, een of andere automatisch gegenereerde link met verouderde informatie, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Vandaag is mijn verlenging ingegaan die ik afsloot de avond voordat de "nieuwe" abo's & voorwaarden online gingen (geheel toevallig). Tot mijn grote tevredenheid zie ik dat de geldigheid van mijn bijgeschreven tegoed gewoon 3 maanden is gebleven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos77
Contact gehad met GsmWijzer. 550 en 275 zijn gewoon te bestellen met evt een losse sms&databundel (tot 17/5). Vlgs KS is geldigheid 1 maand en biedt HN het aan omdat er vraag naar was...
Zag wel dat de normale tarieven(= de bundel die je maandelijks krijgt) anders is dan voor 8 april.
PS er staat ook een link naar de specials op de homepage van GsmWijzer...

[ Voor 0% gewijzigd door Koos77 op 06-05-2015 09:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus wel de oude bundelgrootte, maar geen tegoed dat zoals voorheen 3 mnd geldig is, begrijp ik dat goed?
Wazig dat de voorwaarden er niet bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:26

Coldcat

HODL

ASW1 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:47:
[...]

Het is een speciale aanbieding op de 500, 1000 en 1500 bundels die t/m 30 april geldig is.

Even een andere vraag, is er hier al iemand die een abonnement onder de nieuwe voorwaarden heeft afgesloten? En zo ja, heb je reeds geprobeerd of je thoorn nog kunt bellen?
Ik ben me aan het oriënteren op HN. Het lijkt dat je beter een 1500 bundel kunt bestellen dan een 1000 bundel en het restant dan per thoorn terug te laten boeken?

Of zie ik wat over het hoofd?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coldcat schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:02:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op HN. Het lijkt dat je beter een 1500 bundel kunt bestellen dan een 1000 bundel en het restant dan per thoorn terug te laten boeken?

Of zie ik wat over het hoofd?
Ja; dat je tegoed maar een maand geldig is, en dat je af en toe misschien zult vergeten dat het de laatste dag van de maand is (of in het buitenland bent)
Je kunt ook overwegen een klein abbonnement te kopen dat helemaal opgaat, en dan af en toe wat tegoed bijkopen, want bijgekocht tegoed blijft 6 mnd geldig.
Overigens heb ik nog niet bevestigd gezien dat thoorn ook binnen de nieuwe tariefstructuur bruikbaar is, al vermoed ik van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Enkele weken geleden heb ik een vraag met die strekking aan de helpdesk van HollandsNieuwe gesteld. Ik kreeg als antwoor dat er nog geen plannen zijn voor 4G uitrol. Ik kan jullie alleen maar aanmoedigen om er ook allemaal om te vragen. Misschien gaan ze overstag als er maar genoeg mensen vragen.

Laat ik het zo zeggen, als mijn abonnement afloopt en er is nog geen 4G dan stap ik over en dat is zeker niet naar Vodafone.
Als je root hebt kunt ook Smart Network installeren. Die kan automatisch naar 2G switchen als je scherm uitstaat, en naar 3G als je het aanzet. Werkte bij mij goed. Google Play: Smart Network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik had de bestelling weer geannuleerd. Bleek dat je als datum voor nummerportering maar (?) 60 dagen vooruit kunt kiezen. En er was nog 2,5 maand uit te zitten van het huidige abonnement, dus de nummerportering kon ik niet inplannen op de dag dat ik wilde dat het moest (2,5 maand vooruit)

[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 17-05-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Laatst online: 13:29
[...]

HN heeft binnenkort 4G ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor termijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Heel erg nieuwsgierig waar je dat op baseert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ga over 2 week naar turkije, nu leek het me wel handig om een internet bundel aan te zetten maar ik kan niks vinden op de site over internet in het buitenland behalve dat Turkije in zonde 2 valt en 1MB dan 5euro kost.

Sorry hoor maar 5 euro per MB dit kan niet waar zijn. (is het wel maar hoe kan iemand dit in vredesnaam accepteren en normaal vinden)

Is er geen andere manier om bij HollandsNieuwe internet in het buitenland te krijgen?
Pagina: 1 ... 29 ... 64 Laatste

Let op:
Voor Thoorn en dergelijke diensten is dit topic: Sparen/verdienen met je beltegoed: Ervaringen & Discussie