kimone66 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 06:53:
Moet helaas bekennen dat ik last heb van Floating Brightness.Heb dit van Avforum of Avsforum,weet niet meer precies welke.
Easily reproducible examples:
Avatar (Blu-ray), chapter 2 "security briefing" scene
display mode: THX
refresh rate: 23 Hz
lightning conditions: very well visible in a dark room, fairly visible in a mid-dark room, hardly visible in the showroom with all lights on and lots of reflections
most obvious moments: 6:35, 6:44, 6:46, 6:49, 7:04, 7:28
In Batman Dark knight veranderde de balken en het beeld op een gegeven moment in een keer van diep zwart naar donker grijs.Zijn dit dan de zgn. floating Blacks.Heb nog 7 dagen om het toestel evt. te retouneren.Vanavond nog maar eens wat content bekijken.
Dat zijn niet de floating blacks vziw.
Floating blacks gebeurt over een langere periode van tijd. De fosfors van het paneel hebben na verloop van tijd een hogere spanningsboog nodig om te gaan stralen. Panasonic heeft hiervoor een algoritme bedacht, die op basis van tijd (aantal gebruiksuren) de spanning op de fosfors aanpast. Echter dit algoritme werkte iets te agressief waardoor er te vroeg werd ingegrepen, en de spanning te vroeg werd verhoogd (met andere woorden voordat de fosors 'het nodig hadden'). Al met al kwam het erop neer dat wanneer je je Panasonic een tijdje hebt gebruikt de helderheid, dus ook van 'zwart' veranderd.
Dit is wat de uitleg op AVSforum gaf. Je kan het testen door die BD's enkele maanden na elkaar af te spelen en te vergelijken. Werkt natuurlijk ook prima met calibratie-BD's, of elke andere BD die een goed is geproduceerd en mooi gedetaiileerd is in de donkere scenes (en imho dus niet black knight, waar de zwartwaarden door de studio zijn overdreven, dat er fluctuaties optreden is eerder te wijten aan de productie dan aan je TV).
Ik heb een Panasonic PZ (42pz85e to be exact). Die heb ik laten calibreren. Na verloop van tijd is dit effect opgetreden, maar als ik nu kijk lijkt het effect ervan verminderd. Reden: geduld, want uiteindelijk hebben die fosfors inderdaad die hogere spanning nodig, en zit het algoritme van panasonic min-of-meer goed dus. Over een paar maandjes laat ik mn paneel weer opnieuw calibreren, en dan zien we wel weer.
In de nieuwere generaties is 1) het algoritme voor de spanningsaanpassing aangepast, en 2) zijn andere betere fosfors gebruikt. Daarnaast heeft panasonic voor sommige typen ook een firmware uigebracht. Al-met-al is het floating black probleem helemaal niet zo groot.
Het probleem wat ik hierboven zie heeft mijns inziens eerder te maken met (bij mij in het instellingen menu) 'energiebesp.modus' die 'aan' staat en/of kleurbeheer op die 'aan' staat (of op auto, weet ik niet nu). Die dingen moeten sowieso uit.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 24-05-2011 09:42
]