Hallo,
De laatste weken heb ik stiekem meegekeken met dit forum, dit omdat ik in de zelfde situatie zat als ralluf en mcgiver. Ik had ook de VT30 bij redcoon voor 1618,- besteld. Afgelopen maandag ochtend geleverd en keurig naar boven getild door de mannen van ritmo. Had al van te voren met creditcard betaald zodat ik daar geen gezeur over zou krijgen met redcoon. Maar goed om te horen dat jullie ook niks bij moesten betalen!
10 maanden geleden had ik ook via redcoon een panasonic 46" G20 gekocht. Jammer genoeg begonnen de floating blacks en retentie mij te irriteren, toen ik de verkeerde prijs bij redcoon zag gelijk de VT30 besteld. Tot nu toe zeker geen spijt van gehad! De TV ziet er echt prachtig uit en het beeld is weer een stukje beter dan dat van de G20. Beter zwart, betere scaling van dvd en andere sd content, geen floating blacks en net nieuw al veel minder retentie dan met de G20 (ook mooie scrolling bar functie). Ook iets minder buzz geluid.
Nog betere bewegings resolutie. Goed zichtbaar bij de earth blu ray, scene waar apen door het water lopen, let goed op de staarten. Bij VT30 net weer stuk scherper in beeld dan bij G20. Ook overdag TV kijken door betere filter gaat nu erg goed. beeld ziet er levendiger uit als bij G20. Al met al aardig wat verbeteringen. En O ja.. Hij doet ook 3D erg goed.
Dithering
Zag tijdens chapter 2 van Avatar (de safety briefing, tijd: 7:04 min) een brightness fluctuatie op thx modus. In de prof modus met gamma op 2.4 geen fluctuatie! Verder in geen enkele andere film tot nu toe problemen gezien. In de Dark Knight is een van de laatste scenes waar politie man Gordon door harvey dent gevangen wordt een mooie test voor dit soort fluctuaties. op Mijn G20 verspringt de helderheid van het scherm wel 10+ keer. Op de VT30 geen problemen
Wat me wel opviel, is dat er van dicht bij wel sprake is van dithering / dot crawl. (groen / rode / blauwe bewegende spickels in het beeld, in de schaduwgebieden van bijvoorbeeld gezichten op het scherm) Groene spickels zie je het meest, dan rood en vervolgens blauw. Op de G20 is dit ook het geval. Maar...
Als je de brightness in de prof mode op +2 zet (gebeurt volgens mij in alle modi), dan verschijnen er opeens veel meer van de spickels, zelfs in de letterboxen bij blu ray films! Dit bij zowel mijn VT30 als G20. In THX modus met brightness op 0 zijn er haast geen spickels zichtbaar, zeker niet in de letterboxen. In de prof modus bij geavanceerde instellingen kan je nog spelen met de witbalans. Door daar de rgb cut off op -10 te zetten worden de spickels ook veel minder. Dit kan wel weer ten koste gaan van de schaduwdetails.
op normale kijkafstanden (in mijn geval 3 meter) zie je de spickels trouwens niet, behalve bij brightness op +2 tijdens letterbox blu ray films zie je dan duidelijk de spickels in de zwarte balken onder en boven het scherm.
THX modus geeft bij mij het beste beeld, alleen jammer dat je in deze modus niet het gamma op 2.4 kan zetten. Het spelen met de instellingen heb ik steeds gedaan met de dark night blu ray in mijn PS3.
Heeft iemand anders hier dezelfde ervaringen met deze dithering / dot crawl / spickels effecten?
Verder top TV!