Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
zucht, ik was er beter nooit aan begonnen. Was rustig die twee z-motoren aan het testen (beide draaiden zonder de couplings, niet meer met.
vervolgens nog wat aan het prutsen geweest, ineens vlammetjes en rook, dus rap pries uit getrokken, alle kabels uitgetrokken nog eens geprobeerd, terug rook en vlammetjes
komt van ergens daar aan het ledje.
nu kan ik dat daar ook gaan uitzoeken, en in slechtste geval iets doorgebrand :(

edit
blijkbaar is de sanguinolulu gevoelig aan de stroom van de power, weer iets bijgeleerd

wat heb ik allemaal opgeblazen? de motoren reageren niet meer, is dat alleen de drivers of ook de steppers zelf?

[ Voor 19% gewijzigd door -SafaN- op 02-04-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 11:45

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Mon schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:25:
Nice!
Ben erg benieuwd naar hoe ie performed ten opzichte van een Prusa.

Btw: ik heb ook 12 lineare lagers gekocht bij bovenstaande ebayer. Ik heb het idee dat er nog vrij veel speling is op de Z as met deze lagers. Lijkt me niet normaal toch?
Thx!

Speling?? nee! het hoort echt super snug fit te zijn.. het rubber/plastic van de lagers zou echt over het staal moeten schrapen.. (bij wijze van) Heb je wel de juiste maat te pakken?

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
Mon schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:25:
Nice!
Ben erg benieuwd naar hoe ie performed ten opzichte van een Prusa.

Btw: ik heb ook 12 lineare lagers gekocht bij bovenstaande ebayer. Ik heb het idee dat er nog vrij veel speling is op de Z as met deze lagers. Lijkt me niet normaal toch?
Het zijn van die ball bearings die ze aanbieden?

Vaak kan je bij zulke lagers zelf de kogels vervangen voor andere exemplaren om zo de gewenste speling te bereiken. Geselecteerde kogeltjes zijn hiervoor te koop.

[edit]
Ik zie dat deze lagers 'gekrompen' zijn aan de uiteinden. Dan is het maar de vraag of dit kan..

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2012 20:09 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

LED-Maniak schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:06:
[...]

Het zijn van die ball bearings die ze aanbieden?

Vaak kan je bij zulke lagers zelf de kogels vervangen voor andere exemplaren om zo de gewenste speling te bereiken. Geselecteerde kogeltjes zijn hiervoor te koop.

[edit]
Ik zie dat deze lagers 'gekrompen' zijn aan de uiteinden. Dan is het maar de vraag of dit kan..
Deze hebben balletjes die je kunt verwijderen, maar bij mij op 2 verschillende typen 8mm assenstaal past het perfect.. het zou zeker geen merkbare speling moeten hebben.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
StackMySwitchUp schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:12:
[...]

Deze hebben balletjes die je kunt verwijderen, maar bij mij op 2 verschillende typen 8mm assenstaal past het perfect.. het zou zeker geen merkbare speling moeten hebben.
Kan aan de as liggen, of natuurlijk aan verkeerde selectie kogels voor die batch.

Klein beetje offtopic maar wat een coole producten heeft die verkoper!
Hang onderstaande tussen je verwarming en met wat electronica heb je een domotica gestuurde CV regeling... http://www.ebay.com/itm/E...ain_0&hash=item19c9a52de0

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
de balletjes kunnen uit je lager springen als je de as er met te veel geweld in drukt(te hard dus).

Een nieuwe SK komt trouwens na pasen. Ik moet eerst weer wat soldeerwerk afronden. Iedereen die echt geen week kan wachten mag mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weet niet of je deze site al kent.....

www.stappenmotor.nl

goedkope stappenmotors.

Bazzz verkoop je ook onderdelen naast de samenkopen acties wil binnenkort zon sangliullolululol bordje van je kopen zonder soldeer optie kan dat tussendoor ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

WeeDzi schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:21:
weet niet of je deze site al kent.....

www.stappenmotor.nl

goedkope stappenmotors.
Zo, die is lekker 1991 :p Maakt verder niet uit, dat zie je in de technische hoek wel vaker, ook bij bedrijven die echt okay zijn.

Heb je ervaring met deze website? Goedkoop is fijn, maar het moet uiteraard ook goed zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hm, ik vind die printrbot wel tof... ben ik raar als ik die bouw, ipv een mendel of makerbot, zoals iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlexanderB schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:19:
hm, ik vind die printrbot wel tof... ben ik raar als ik die bouw, ipv een mendel of makerbot, zoals iedereen?
Ja, maar niet daarom :P

Nee, de Printrbot is volgens mij best een prima alternatief. Hij heeft wat specifieke voordelen en nadelen en als je je daar bewust van bent is het geen rare keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

behalve t feit dat t geen superstijf gesloten frame is (met bijbehorende vibratie-bestendigheid bij mega-printsnelheden), watvoor nadelen nog meer dan?

vond t zelf wel n fijn licht dingetje dat niet enorm gigantisch is, en uit lekker weinig parts te bouwen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlexanderB schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:23:
behalve t feit dat t geen gesloten frame is (met bijbehorende vibratie-bestendigheid bij mega-printsnelheden), watvoor nadelen nog meer dan?

vond t zelf wel n fijn licht dingetje dat niet enorm gigantisch is, en uit lekker weinig parts te bouwen is. :)
Volgens mij is het bouwvolume anders verdeeld. Ten opzichte van de Prusa heeft de Printrbot iets minder oppervlak, maar wel meer hoogte. Hang me daar echter niet aan op, ik ben niet ontzettend bekend met de Printrbot.

Daarnaast wat indirecte zaken: de community er omheen is wat minder groot, het is nog wat minder bewezen dan Prusa e.d. Daar hoef je op zich weinig last van te hebben, al is een grote community natuurlijk altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, wat dat betreft.. :) sowiso kan je die printrbot zo groot maken als je wil, gewoon de assen n maat langer nemen, en de plaat mee opschalen.. ik wil m iig zo maken dat dr n mk1 heatbed op past, en verder... weet nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee ik heb geen ervaring, als in ik heb daar nog niets aangeschaft.
recentelijk is de site wel aangepast en heeft hij NEMA17 steppers toegevoegd.

volgens mij heeft de hoogte van de prusa te maken met die elendige frame opbouw met die schuine kanten van het frame... als je die weghaalt zoals in de Mendel90 dan heb je daar geen last meer van.

ik ga binnenkort beginnen met de bouw zit alleen even te kijken welke hotend ik wil gebruiken. De J Head nozzle lijkt me nu het meest geschikt aangezien ik makkelijk aan PEEK en PTFE kan komen. Ik ga de hotend zelf maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WeeDzi schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:08:
volgens mij heeft de hoogte van de prusa te maken met die elendige frame opbouw met die schuine kanten van het frame... als je die weghaalt zoals in de Mendel90 dan heb je daar geen last meer van.
Ik klikte net een halve post weg van mij dat ik stiekem alweer links en rechts aan het kijken ben naar alternatieven voor het Prusaframe. Enerzijds is het ding prima functioneel en vind ik dat ik niet zo moet miepen, maar als ik dan zo de Prusa naast een MendelMax zie staan is er toch wel, tenminste visueel, een duidelijk verschil. Ik moet ook zeggen dat ik het idee van de Ultimaker toch wel een erg goede vind: een kubusvormige kist, zodat je erboven of eronder ook nog iets kan met je ruimte zoals een feed coil voor je PLA/ABS.

Op zich ben ik groot fan van de Prusa, maar dat frame hè.

Afbeeldingslocatie: http://techpaladin.com/wp-content/uploads/2011/12/mendelmax-and-prusa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en dat is waarom de printrbot me zo aanstaat.. dat stuk frame dr af, lekker open lucht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlexanderB schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:18:
en dat is waarom de printrbot me zo aanstaat.. dat stuk frame dr af, lekker open lucht. :)
Ik redeneer juist andersom: meer stabiliteit is meer snelheid. Het frame van de Prusa is wat dat betreft al minder ideaal dan bijvoorbeeld een Orca, maar een Printrbot heeft daar natuurlijk nog meer onder te lijden.

Het ding is voor mij niet alleen voor de heb, maar ik moet ook een beetje leuke printtijden kunnen halen. Hoewel een stijf frame niet het enige is dat daarvoor nodig is helpt het wel een hoop :Y Ik heb niet de illusie dat ik zomaar massaproductie kan gaan draaien, maar ik probeer wel die drempel van lang moeten printen zo laag mogelijk te maken. Anders weet ik voor mijzelf dat de lol er snel af gaat zijn.

Voor zover ik kan overzien zijn serieuze alternatieven de Orca, de Mendel90 en de MendelMax, maar allemaal hebben ze wel iets dat het ook weer minder interessant maakt. MendelMax is voor mij de meest serieuze kanshebber.
StackMySwitchUp schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:00:
Meer lawaai is een understatement..

http://youtu.be/Li2wYApGpBs
Dit is mijn prusa met gen6, mijn telefoon pakt nog niet eens zoveel geluid op, maar je hoort het al, heel lage frequentie.. best irritant.
Is ook een van de redenen dat ik overga op mendel90 zodat ik ze sneller kan laten lopen!
Toch wel raar, de Ultimaker waarmee ik gewerkt heb was bij lange na niet zo lawaaiig.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-04-2012 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:22:
Het ding is voor mij niet alleen voor de heb, maar ik moet ook een beetje leuke printtijden kunnen halen.
das waar, mja, ik heb geduld.. besides, ik kan dan altijd de parts printen voor een snellere printer :)
(andersom is zo duf, superveel parts kopen voor een snelle, stevige printer, en wat print je dan... alleen maar slomere printers)

[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderB op 03-04-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:22:
[...]

Ik redeneer juist andersom: meer stabiliteit is meer snelheid. Het frame van de Prusa is wat dat betreft al minder ideaal dan bijvoorbeeld een Orca, maar een Printrbot heeft daar natuurlijk nog meer onder te lijden.

Het ding is voor mij niet alleen voor de heb, maar ik moet ook een beetje leuke printtijden kunnen halen. Hoewel een stijf frame niet het enige is dat daarvoor nodig is helpt het wel een hoop :Y Ik heb niet de illusie dat ik zomaar massaproductie kan gaan draaien, maar ik probeer wel die drempel van lang moeten printen zo laag mogelijk te maken. Anders weet ik voor mijzelf dat de lol er snel af gaat zijn.

Voor zover ik kan overzien zijn serieuze alternatieven de Orca, de Mendel90 en de MendelMax, maar allemaal hebben ze wel iets dat het ook weer minder interessant maakt. MendelMax is voor mij de meest serieuze kanshebber.

[...]

Toch wel raar, de Ultimaker waarmee ik gewerkt heb was bij lange na niet zo lawaaiig.
Het is ook deels resonantie van de tafel heb ik gemerkt :)

De orca is duur, maar wel mooi en snel, en die is apart van het frame en de extruder identiek aan mijn prusa..
De mendel90 heb ik nog geen printervaring mee, maar bewerken van plexi (en vooral lexan, als je niet goed oplet bij het bestellen...) kan lastig zijn. Het resultaat mag er wel wezen en je hebt een super stijf frame, ook is deze heel snel te assembleren en qua vitamins kost het ongeveer hetzelfde.

Met mijn prusa kan ik de meeste PLA projecten op 90+mm/s printen.

Overigens, let op het gewicht van de Y assembly, die weegt bij mij bijna een kilo en heb nu problemen met slippende band. Je kunt er zowat gitaar op spelen, maar hij slipt nog steeds :/
Mendelmax is erg stijf, maar mega lomp en zwaar imo.

Voor plexiglas kun je overigens terecht bij:
http://www.perlaplast-kun...ashelder-2-t-m-20-mm.html

Deze gasten snijden het op de mm nauwkeurig, verschillende platen ook.

BTW, even gemodeled:
Leuke platte speed test: http://www.thingiverse.com/thing:20674
-SafaN- schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:41:
zucht, ik was er beter nooit aan begonnen. Was rustig die twee z-motoren aan het testen (beide draaiden zonder de couplings, niet meer met.
vervolgens nog wat aan het prutsen geweest, ineens vlammetjes en rook, dus rap pries uit getrokken, alle kabels uitgetrokken nog eens geprobeerd, terug rook en vlammetjes
komt van ergens daar aan het ledje.
nu kan ik dat daar ook gaan uitzoeken, en in slechtste geval iets doorgebrand :(

edit
blijkbaar is de sanguinolulu gevoelig aan de stroom van de power, weer iets bijgeleerd

wat heb ik allemaal opgeblazen? de motoren reageren niet meer, is dat alleen de drivers of ook de steppers zelf?
Heb je de pots van je drivers te hoog afgesteld?
If so, dan heb je waarschijnlijk je Z driver opgeblazen.
Heb je een Sanguinolulu met losse drivers? Zo ja, probeer bijv. je E driver op de positie van de Z, en laat de Z steppers draaien op lage power, mocht die nu wel werken dan heb je geluk :)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ipv van plexiglas wat natuurlijk wel een mooi uiterlijk heeft kun je bij de Mendel 90 ook gewoon kiezen voor MDF of alu als je daar beter aan kan komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

WeeDzi schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:07:
ipv van plexiglas wat natuurlijk wel een mooi uiterlijk heeft kun je bij de Mendel 90 ook gewoon kiezen voor MDF of alu als je daar beter aan kan komen....
MDF schijnt dikker nodig te zijn, maar nophead heeft op thingiverse een file staan waarmee je de parameters (zoals MDF, grootte en dikte) kunt aanpassen zodat ie een juiste lijst met vitamins uitdraait.

Mijn reden tegen MDF was overigens dat houtschroeven precies 1 keer te tappen zijn, daarna is het hout helemaal uitgewoond.. Best vervelend :)

[ Voor 13% gewijzigd door StackMySwitchUp op 03-04-2012 11:19 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
StackMySwitchUp schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:57:
[...]

Heb je de pots van je drivers te hoog afgesteld?
If so, dan heb je waarschijnlijk je Z driver opgeblazen.
Heb je een Sanguinolulu met losse drivers? Zo ja, probeer bijv. je E driver op de positie van de Z, en laat de Z steppers draaien op lage power, mocht die nu wel werken dan heb je geluk :)
Ik zie zwarte vlekjes op alle 4 de drivers, dus vermoedelijk allemaal eraan. Omdat ik niet zeker ben dat het alleen de drivers zijn heb ik de sanguino naar bazzz teruggestuurd voor reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StackMySwitchUp schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:09:
[...]

MDF schijnt dikker nodig te zijn, maar nophead heeft op thingiverse een file staan waarmee je de parameters (zoals MDF, grootte en dikte) kunt aanpassen zodat ie een juiste lijst met vitamins uitdraait.

Mijn reden tegen MDF was overigens dat houtschroeven precies 1 keer te tappen zijn, daarna is het hout helemaal uitgewoond.. Best vervelend :)
tja dat werkt met dat opensCAD bedoel je ? daar kan ik dus niet mee overweg..... als ik zijn bestanden laad in SCAD dan geeft hij een error. Maar het is geen rocket sience hoor je kan gewoon MDF van 10mm dik nemen dat is stijf genoeg en de tekeningen van de gaatjes etc heeft hij op DXF formaat geplaatst.

ik denk trouwens dat MDF stijver is dan plexigas.... ik weet niet hoe dat zit met Lexan maar dat is weer vrij prijzig. (Je moet het MDF wel ff goed aflakken in de door jou gewenste kleur natuurlijk ivm met uitzetten etc)
Ja dat van je schroeven daar heb je gelijk in, ik ga het waarschijnlijk in Alu doen. Anders moet je de gaten gewoon boren en bouten gebruiken en iets verhoogde pootjes werkt prima lijkt me.....

[ Voor 8% gewijzigd door WeeDzi op 03-04-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

WeeDzi schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:15:
[...]

tja dat werkt met dat opensCAD bedoel je ? daar kan ik dus niet mee overweg..... als ik zijn bestanden laad in SCAD dan geeft hij een error. Maar het is geen rocket sience hoor je kan gewoon MDF van 10mm dik nemen dat is stijf genoeg en de tekeningen van de gaatjes etc heeft hij op DXF formaat geplaatst.

ik denk trouwens dat MDF stijver is dan plexigas.... ik weet niet hoe dat zit met Lexan maar dat is weer vrij prijzig. (Je moet het MDF wel ff goed aflakken in de door jou gewenste kleur natuurlijk ivm met uitzetten etc)
Het is wel stijver inderdaad, maar je hebt dikte nodig voor de schroeven.. De prijs van Lexan viel opzich wel mee, ik was in totaal ongeveer 80 euro kwijt aan alles, + nog 25 eu voor schroeven enzo

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lol viel mee :D tis maar net hoe groot je budget er voor is...... haha

MDF ben je waarschijnlijk voor een tientje klaar. Ik heb Aluminium hier voor handen dus dat kan ik voor inkoopsprijs krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

WeeDzi schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:25:
lol viel mee :D tis maar net hoe groot je budget er voor is...... haha

MDF ben je waarschijnlijk voor een tientje klaar. Ik heb Aluminium hier voor handen dus dat kan ik voor inkoopsprijs krijgen
Nijs, Alu wilde ik doen maar dat ging voor mij weer erg veel kosten, plus niemand snijdt dat op maat in kleine hoeveelheden.
Als je er een aan het bouwen bent, zou ik graag een foto willen zien als hij klaar is!

[ Voor 3% gewijzigd door StackMySwitchUp op 03-04-2012 13:15 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gaat waarschijnlijk nog wel even duren.... maar zodra ik foto's heb plaats ik ze hier even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Laatst online: 25-03-2023
De truuk met schroefdraad in MDF is dat je superlijm gebruikt om in te tappen. Aan de andere kant gebruik je liever geen parkertjes maar boutjes met een ring en een moertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

breitsma schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:23:
De truuk met schroefdraad in MDF is dat je superlijm gebruikt om in te tappen. Aan de andere kant gebruik je liever geen parkertjes maar boutjes met een ring en een moertje.
Ja maar dan zit je weer met de bodemplaat, of je moet dan weer uitsparingen gaan boren voor de moertjes, want anders moet je de bodemplaat op pootjes zetten, en dan zit je weer met de stijfheid van je hele printer.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

De stijfheid van je printer word niet beinvloed door het op pootjes te zetten hoor ;). Voor zover ik me herinner word alles boven op de bodemplaat gebouwd. Dus dan zou de printer ten opzichte van de tafel wel minder stijf zijn, maar dat boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pootjes kunnen wel degelijk invloed hebben op de stijfheid (doorbuigen etc), het hangt er vanaf hoe je ze bevestigd.

maar je zit ook met dat het frame dan minder frictie heeft met de ondergrond en dan eventueel kan gaan schuiven
met kleine pootjes zal het effect nihil zijn ben ik met je eens

[ Voor 12% gewijzigd door WeeDzi op 04-04-2012 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Ik zit met een klein dilemma..
Heb een mooie deal voor Nema 17's gevonden op ebay, maar de verzendkosten zijn erg hoog.. misschien willen jullie er ook een paar bestellen, dan kunnen we de verzend en invoerkosten opdelen..

Ik wil er zelf een stuk of 10, als er nog 2 of meer mensen zijn die er 5 of 10 bestellen dan kan het best goedkoop uitpakken..

Zie hier:
http://www.ebay.com/itm/180790704516?_trksid=p5197.c0.m619

En ik heb al met de verkoper afgesproken dat hij het in een flat-fee box kan opsturen voor ~50 dollar (hopelijk ook voor meer dan 10)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zijn wel vrij lichte motoren hoor 0.3 Nm meestal worden er toch wel 0.5Nm gebruikt.

Op zich wel interesse als ze wel gebruikt kunnen worden... dan 5 voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

WeeDzi schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:24:
Dit zijn wel vrij lichte motoren hoor 0.3 Nm meestal worden er toch wel 0.5Nm gebruikt.

Op zich wel interesse als ze wel gebruikt kunnen worden... dan 5 voor mij
Ik dacht 0.4?
Ik ga geen risico lopen als ze misschien te zwak zijn natuurlijk :) Iemand die daar een uitspraak over kan maken?

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
holding torque van 3400g/cm zal niet genoeg zijn. Voor de x en y as gaat het misschien wel maar voor de extruder en de z-as heb je echt meer kracht nodig. De stappenmotoren die ik verkoop zijn eigenlijk ook maar exact sterk genoeg op 12V. En die zijn 4800g/cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

bazzzzzz schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:53:
holding torque van 3400g/cm zal niet genoeg zijn. Voor de x en y as gaat het misschien wel maar voor de extruder en de z-as heb je echt meer kracht nodig. De stappenmotoren die ik verkoop zijn eigenlijk ook maar exact sterk genoeg op 12V. En die zijn 4800g/cm.
Wordt niks dus..
Thx Bazz, kan ik je DM'men als ik te weinig geduld heb tot de samenkopen actie?

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
een nieuwe actie staat sinds gisteravond klaar voor goedkeuring maar mailen mag ook hoor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

bazzzzzz schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:53:
das 3400 op 6v he? wat als je dr 12v of 16v ofzo op zet, dan hebben ze toch wel zat koppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

AlexanderB schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:45:
[...]

das 3400 op 6v he? wat als je dr 12v of 16v ofzo op zet, dan hebben ze toch wel zat koppel?
Ik vermoed dat de drivers dat niet aankunnen.. teveel amps nodig, en bij de operating speeds van een reprap worden de steppers zelf mogelijk te warm.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hm, volgens mij juist andersom, omdat er spoelen met veel hogere weerstand in zitten, tov de steppers met meer kracht.. (als ik zo ff op ebay kijk)

want alle 4400+ steppers die ik tegenkom worden allemaal op 1.8v ofzo gerated.. ik zie niemand zn steppers op 1.8v draaien.. ;)

maargoed, als het niks is, is het niks, dan wacht ik nog ff tot ik n goede deal voorbij zie komen, goedkoopste wat ik nu zie is €80 voor de set van 5 incl shipping, of veel veel veel duurder ($200 voor zo'n motortje? wut?) ik wacht wel ff af, budget is €50 (als t aan mij ligt)

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 04-04-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:31

Mystikal

It never hurts to help!

Ik ben redelijk nieuw hier, maar vind het idee van 3d printen echt helemaal top.

Een vraagje aan de experts hier. Is het ook mogelijk om ook dunne plaatjes te printen?

Ik zoek eigenlijk dit, maar dan in een andere maat dan ik nu heb.

Het lijkt me vrij eenvoudig, ik vraag me alleen af hoe het zit met de sterkte (met name de letter 'o').

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6022/5929810376_eba4f2420c_z.jpg

Hoe strak zal het resultaat zijn, want is de minimale dikte (mbt de letter 'o') van het kunstof?

En zo ja, zijn er al bedrijven/sites waar ze zoiets doen? En aan welke kosten moet ik denken?

Afmetingen zijn:
14cm bij 4cm bij 3 tot 5mm dik.

[ Voor 7% gewijzigd door Mystikal op 04-04-2012 15:58 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Shapeways doet dit onder andere. Die doen het met een andere techniek dan de thuishobbyisten. Dan zijn dat soort dunne lijntjes zeker mogelijk. Overigens kun je dit beter maken naar mijn idee met een laser-snijder. Is er geen plaatselijk fab-lab in je buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Mystikal schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:58:
Ik ben redelijk nieuw hier, maar vind het idee van 3d printen echt helemaal top.

Een vraagje aan de experts hier. Is het ook mogelijk om ook dunne plaatjes te printen?

Ik zoek eigenlijk dit, maar dan in een andere maat dan ik nu heb.

Het lijkt me vrij eenvoudig, ik vraag me alleen af hoe het zit met de sterkte (met name de letter 'o').

[afbeelding]

Hoe strak zal het resultaat zijn, want is de minimale dikte (mbt de letter 'o') van het kunstof?

En zo ja, zijn er al bedrijven/sites waar ze zoiets doen? En aan welke kosten moet ik denken?

Afmetingen zijn:
14cm bij 4cm bij 3 tot 5mm dik.
3 tot 5mm dik is HEEL dik voor een reprap :) (vanaf 0.05mm is mogelijk)
De O zal kunnen bewegen en het is natuurlijk van plastic, dus allemaal wat minder strak.
Maar als je dit op iets vastlijmt dan moet dat geen probleem zijn.

Mocht je het perfect willen dan moet je bij Shapeways zijn, als je een 3d model wil van dit plaatje dan kan ik die wel maken voor je, en ik wil hem ook best printen op mijn reprap, voor een plaatje van 3mm dik hoef ik niets te hebben, misschien de kosten van de postzegel ofzo ;)

Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production.s3.amazonaws.com/renders/13/9a/7b/90/3f/IMG266_preview_featured.jpg dit is een mooi voorbeeldje van wat kan.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dus eeuh.. behalve dat ik zelf ff n mooie printplaat uit mn mouw schud, welke hardware bevelen jullie aan?

zat zelf te kijken naar:
-R2C2
-Sanguinololu
-Teensylu (smd-clone van bovenstaand.. ik hou van smd..)
-ik zie dat de PrintrBoard weer een variatie is op de Teensylu
-of zelf een print laten etsen en de boel dr op knallen, uiteraard gebaseerd op een/alle van de bovenstaande.

[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderB op 04-04-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als geld geen rol speelt is R2C2 wel de mooiste. Anders zou ik voor de Teensylu gaan. PrintrBoard is een 4 layer pcb, dus terwijl dat geen grote voordelen heeft is het wel veel duurder. Sanguinololu is voor de beginnende soldeerder de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

AlexanderB schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:01:
hm, volgens mij juist andersom, omdat er spoelen met veel hogere weerstand in zitten, tov de steppers met meer kracht.. (als ik zo ff op ebay kijk)

want alle 4400+ steppers die ik tegenkom worden allemaal op 1.8v ofzo gerated.. ik zie niemand zn steppers op 1.8v draaien.. ;)

maargoed, als het niks is, is het niks, dan wacht ik nog ff tot ik n goede deal voorbij zie komen, goedkoopste wat ik nu zie is €80 voor de set van 5 incl shipping, of veel veel veel duurder ($200 voor zo'n motortje? wut?) ik wacht wel ff af, budget is €50 (als t aan mij ligt)
Ik heb hier nog 20 stappenmotoren liggen. Ik wil er best 5 kwijt. Ze zijn €15,- per stuk. Helemaal nieuw.

Step angel (°) 1.8
Motor Length L(mm) 48
Rate Voltage (V) 12
Rate Current (A) 0.4
Phase 30
Resistance (Ω) 28

Holding Torque (oz.in) 75
Lead Wire (NO.) 6
Rotor Inertia (g.cm2) 68
Detent Torque (kg.cm) 0.28
Motor Weight (kg) 0.34
17HS8630N

Deze zijn dus vrij krachtig, en geschikt voor 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

boazkl0p schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:37:
Als geld geen rol speelt is R2C2 wel de mooiste.
speelt alleszinds een rol, daarom zit ik al naar zelf-parts-verzamelen te kijken.. :) als geld geen rol speelde had ik gewoon een kit besteld, incl electronica.. ;)
Anders zou ik voor de Teensylu gaan. PrintrBoard is een 4 layer pcb, dus terwijl dat geen grote voordelen heeft is het wel veel duurder.
makes sense.. eigenlijk vraagt het dr gewoon om om een gulden middenweg te maken, een 2 layer pcb maar wel alles on-board.
Sanguinololu is voor de beginnende soldeerder de beste optie.
dat is t probleem niet, heb zelf mn eigen smd prints ontworpen en gesoldeerd, en daar zaten onder andere MSOP10 chippies op..

Afbeeldingslocatie: http://eshop.tirnaelectronics.co.uk/images/icadaptors/MSOP/MSOP10.jpg
om je een idee te geven van de pin spacing, dit is een msop10 naar 2.54 DIL breakout bordje..
dus dat solderen lukt wel, zeker als ik dit keer niet van die idioot kleine chipjes, en 0402 weerstandjes ga gebruiken :P :)
boazkl0p schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:51:
Ik heb hier nog 20 stappenmotoren liggen. Ik wil er best 5 kwijt. Ze zijn €15,- per stuk. Helemaal nieuw.
[knip specs]
Deze zijn dus vrij krachtig, en geschikt voor 12v.
ik hou t in gedachten.. :) ben nu voornamelijk nog info aan het verzamelen, en op eventuele koopjes aan het jagen, maar dan moet ik wel weten waar ik op jaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Sanguinololu
-Teensylu (smd-clone van bovenstaand.. ik hou van smd..)

wat is et verschil dan, ik heb bv geen idee wat SMD is. Sangluiloononoilolil leek voor mij de voordeligste optie aangezien Bazzzz die voor 40 euro per kitje verkoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

SMD is Surface Mounted Device, dat de gesoldeerde onderdelen vlak op de oppervlakte liggen, en niet met de pootjes door gaatjes geprikt zitten. smd onderdelen hebben vrijwel altijd hele priegelige kleine pootjes, en is dus zeker niet voor de beginnende soldeerder.

Pololu is (als ik t goed onthouden heb) de username van de persoon die met kleine losse printplaatjes kwam, waarmee je de (priegelige, opblaasgevoelige) stappenmotor-drivers voorgesoldeerd geleverd krijgt, op een plaatje met 2 hele dikke makkelijk soldeerbare stekkers eraan, zodat je de rest van het circuit met grote, makkelijk te solderen onderdelen kan bouwen, en de drivers kan vervangen als ze ooit opblazen, zonder priegelig te solderen.

verder is de Sanguinololu gebaseerd op de Sanguino (=Arduino, een microcontroller-ontwikkelingsplatform gebaseerd op AVR hardware), en de Pololu, vandaar de naam. het is dus n printplaat waar je 4 van die losse Pololu modules in prikt.

daarop gebaseerd is de Teensylu, die is electrisch/functioneel gezien bijna hetzelfde, maar gemaakt met smd onderdelen (kleine pootjes, etc..) daar moeten ook dus nog 4 Pololu bordjes op.

(en ik neem aan dat die niet in die prijs zitten, gezien die Pololu's n euro of 15 ex verzend per stuk kosten op ebay.. :P) (of je neemt Stepsticks, wat basically precies hetzelfde is, maar dan goedkoper)

de PrintrBoard en de R2C2 hebben de 4 stappenmotor-driver-chips gewoon op het bord zelf zitten, geen losse modules, maar alles lekker compact op 1 mooie printplaat. alleen doordat het 1 grote verzameling priegelige SMD is, is het niet/moeilijker door een beginner in elkaar te zetten, dus die worden waarschijnlijk voornamelijk als kant en klaar aangeboden, of door gevorderde soldeerders in elkaar gezet..

maargoed, ik wil dus iets "moois" want mn printbot moet dr ook gewoon strak uitzien, niet een grote jungle van crappy printplaatjes en losse draadjes.. dus moet er een mooie printplaat komen, daarom vallen constructies zoals dit in ieder geval af.. (maar ondertussen moet het niet honderden euro's gaan kosten ;))
t lijkt dr wel op dat de Sanguinololu + stepsticks voor n euro of ~85 inderdaad de goedkoopste (en prima werkende) oplossing is... dan maar niet patsen met mn SMD-skills..

[ Voor 30% gewijzigd door AlexanderB op 05-04-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hahaha j ken er natuurlijk altijd een bakje omheen printen als je hem werkende hebt :D

tnx for the info

gaat om functie toch... ik heb wat filmpjes online gezien van dan inderdaad smd solderen... en dat lijkt voral op goede onderdelen en vooral materiaal (flux ed) denk dat ik gewoon maar voor sangliuliololululol ga lijkt me meest practisch en prijstechnisch meest bang for buck

[ Voor 56% gewijzigd door WeeDzi op 05-04-2012 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

haha :D daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, ik zie iedereen tiewraps, of op zn meest een open montageplaat gebruiken.. goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

AlexanderB schreef op woensdag 04 april 2012 @ 23:34:
dan maar niet patsen met mn SMD-skills..
Als je nog wil patsen met SMD-skills heb ik wel een leuk klusje voor je. Ik heb hier nog de printplaten en onderdelen liggen voor (volgens mij) 25 stepstick drivers. Als jij die in elkaar wil solderen kunnen we wel een leuke deal maken omdat jij ook stepstick drivers nodig hebt ;) .Ik heb het zelf geprobeert, maar zonder soldeerstencil gaat het mij niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hehe :) sure. stuur maar n DM ofzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
als aanvulling op het verhaal van AlexanderB:

Pololu is een merknaam en de stepsticks zijn opensource. De ontwerpen zijn bijna iedentiek en ze gebruiken beide dezelfde chip alleen zijn de pololu's inderdaad duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Hoe lang duurt het doorgaans voordat een actie op samenkopen wordt goedgekeurd.. Duurt erg lang zo :( Overigens ben ik heel erg in de verleiding om aan die beef jerky actie mee te doen :P

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

bitflusher

flushed die *** pc

ik zie dat Bazzzz een nieuwe actie is gestart: http://www.samenkopen.net/action/244800

Ik heb meteen maar ingezet voor het hele pakket, met heated bed en ook de soldeeroptie. Ik heb nu nu al een flinke tijd ingelezen en durf het nu aan. Deze zomer wil ik printen met mijn eigen reprap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Bwoah, voor nog 2 repraps genoeg zooi besteld.. gaat behoorlijk in de papieren lopen! :)

Overigens wordt 1 daarvan mijn eigen design, maar dat is voorlopig nog even top secret totdat het prototype er is..

[ Voor 40% gewijzigd door StackMySwitchUp op 06-04-2012 11:11 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 13:33

tomtommie

Alaaf!

Binnenkort DIY 3D printers op een nieuw niveau! Dit is wel heel erg fraai detail, alleen is dat spul echt veels te duur!

http://3dhomemade.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06

Rmg

tomtommie schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
Binnenkort DIY 3D printers op een nieuw niveau! Dit is wel heel erg fraai detail, alleen is dat spul echt veels te duur!

http://3dhomemade.blogspot.com/
Als die gast zijn Resin recepten nou eens online gooit kan het nog wat worden met zijn systeem, hij wil er imho te hard aan verdienen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

als t printen van die skull de daadwerkelijke snelheid is.. damn :D

hoe dan ook, sowiso erg mooi qua resolutie inderdaad.. :)

[ Voor 31% gewijzigd door AlexanderB op 06-04-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou dat is niet de snelheid hoor hehehe dit was een enorme timelaps (kun je zien aan het geflikker in beeld) alleen erg handig in elkaar gezet.
Wij hebben in onze fabriek 3 van die machines staan 2 fdm en 1 met dezelfde techniek als wat hij hier heeft gemaakt en dat gaat echt langzamer. Maar de prijs die hij er voor vraagt is echt fantastisch je moet een professionele machine echt op 150-300K schatten. Als je dan voor 4K zon ding in elkaar zet ben je de man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Klopt 4000 dollar is relatief goedkoop. Maar voordat je het hier hebt ben kost het al wel €4000 en dat is mij toch te veel eigenlijk zeker gezien de levertijd van 3 maand.

Maaaaaaaaaaaaaaaar natuurlijk kan je het ook zelf maken:

http://www.thingiverse.com/thing:19185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Komt bij dat 4000 euro toch 10-12 prusa's is.. ik kan met 10 prusa's die op 0.1mm laag hoogte met een 0.35 nozzle bezig zijn waarschijnlijk veel meer bruikbaars maken dan 1 resin printer :)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Rmg schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:27:
[...]

Als die gast zijn Resin recepten nou eens online gooit kan het nog wat worden met zijn systeem, hij wil er imho te hard aan verdienen :X
Ik zat ook al te loeren maar er zijn al meerdere concurrerende initiatieven in gang gezet. Jaartje wachten, moet je eens kijken, dan stelt het niks meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perceptor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 13:07
Hij geeft idd erg weinig details vrij, het is alles behalve open source. Als je op hackaday kijkt, waar een artikel over die printer staat, zie je dat er veel commentaar is op hem.
Andere interessante projecten/blogs:
- Lemon Curry: http://reprap.org/wiki/Lemon_Curry
- 3DLPrint http://3dlprint.com/ die gebruik maakt van een resin van: http://www.spotamaterials.com/
De prijs van de resins is voor mij ook de drempel, maar door deze initatieven wordt dat misschien betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bazzzzzz schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:58:
Klopt 4000 dollar is relatief goedkoop. Maar voordat je het hier hebt ben kost het al wel €4000 en dat is mij toch te veel eigenlijk zeker gezien de levertijd van 3 maand.
Ben met je eens niet een LVT machientje.....
(LVT=Leuk voor thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:18

Technicality

Vliegt rechtsom...

En weer een nieuwe potentiële LVT (leuke term!) machine: http://www.lpfrg.com/

Weinig details weer, ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

bitflusher

flushed die *** pc

Technicality schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:47:
En weer een nieuwe potentiële LVT (leuke term!) machine: http://www.lpfrg.com/

Weinig details weer, ik ben benieuwd...
Ik vind het wel een project met heel weinig details. Er is zelfs geen filmpje of foto met prototypes te zien. Ze zijn het meest sucessvol met persberichten. Die moest ik trouwens door om details als matriaal (abs/pla) te achterhalen.

Waarom het toch interresant is is dat het de zoveelste startup is die goedkope 3d printers gaat verkopen. Het lijkt mij een teken dat 3d printen voor thuis komende jaren naar de normale man zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Nog een ander project ivm diy-SLA icm dlp-beamer: http://www.miicraft.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Ik heb eens gekeken wat voor prijs er aan DLP-beamertjes hangt, maar dat is echt idioot weinig.. je zou er zelfs 2 kunnen nemen voor dubbele resolutie!
De goedkoopste in de pricewatch is 169, maar daar zit geen resolutie bij, daarna komt er eentje van 189 @ 840x480.. is nog steeds heel betaalbaar.
De kosten van 1 stappenmotor om de boel omhoog te duwen zullen ook niet hoog zijn..
Het enige wat mij nog in de weg staat dat is de prijs van de hars, en het feit dat er nu 3 printers op de eettafel staan.. vrouwlief is al heel tolerant ;)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
Het probleem aan die goedkope beamers is dat het quasi allemaal led-beamers zijn, waarvan de lichtopbrengst veel te laag is om het hars te verharden.
De prijs van het hars gaat volgens mij nog wel een heel stuk naar beneden gaan als er wat meer van verkocht wordt, qua grondstoffen kosten de meeste nl geen 15-20 euro per liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perceptor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 13:07
Voor minder dan 100 euro koop je een beamer op marktplaats, al dan niet met een kapotte lamp, die je toch niet gebruikt.
Je constructie moet wel stevig zijn, zodat je z-as netjes recht omhoog gaat, maar dat zal ook niet een al te grote uitdaging zijn. Verder heb je een uv-lichtbron en een vat met uv-transparante bodem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

MYST schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:16:
Het probleem aan die goedkope beamers is dat het quasi allemaal led-beamers zijn, waarvan de lichtopbrengst veel te laag is om het hars te verharden.
De prijs van het hars gaat volgens mij nog wel een heel stuk naar beneden gaan als er wat meer van verkocht wordt, qua grondstoffen kosten de meeste nl geen 15-20 euro per liter...
Dat was toch de intentie van het gebruik van DLP? Volgens mij is een DLP projector met een chip waar spiegels inzitten die per pixel omdraaien, dat weer door een kleurenfilter.. Je vervangt de lamp zowiezo, maakt niet uit wat je erin zet, die spiegeltjes gaan wel.. en het kleurenfilter moet je er zowiezo uitslopen.
Duurdere beamers hebben een ingebouwde lamp/projectiefilter, die zijn meteen onbruikbaar voor dit doeleind.

Als ik het mis heb dan moet iemand me maar verbeteren.. dit is gedeeltelijk wiki kennis :)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06

Rmg

MYST schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:16:
Hmmm ik vraag me af of de leds niet te vervangen zijn voor uv leds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

ze schijnen ook met (voor dlp printing bruikbare) xenon lamp geleverd te worden, de opensource versie op Thingiverse heeft er een van ebay voor $75 (used)

[ Voor 13% gewijzigd door StackMySwitchUp op 11-04-2012 14:10 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

schattig, maar voor ons redelijk onbruikbaar motortje..

Zo, en ik heb een setje mig-tipjes gekocht, eens kijken of ik daarmee zelf een hot-end maken kan :) (en anders kan ik altijd nog n commerciële kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

AlexanderB schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:48:

Zo, en ik heb een setje mig-tipjes gekocht, eens kijken of ik daarmee zelf een hot-end maken kan :) (en anders kan ik altijd nog n commerciële kopen)
Wat een lief dingetje O+

Wat zijn mig-tipjes.. om te lassen? Zit daar een gat in dan?

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Om te lassen ja, :) daar zit (in dit geval) een gat van 0.6mm in, is 2.5cm lang en 6mm dik, en is van koper, met aan 1 eind een m6 schroefdraad, en aan het andere eind een afgerond puntje (daar wil ik dan waarschijnlijk een kegelpuntje van draaibanken, maargoed)
dr moet nog wel wat aan gemodificeerd worden, en dan moet de rest van de hot-end nog gemaakt worden, maar het is ff om mee te prutsen waarschijnlijk prima, kan altijd nog een "echte" kopen als het niet lukt :) (of als 0.6 te dik is, wat wel eens zo zou kunnen zijn..)

Afbeeldingslocatie: http://www.thorweldingsupplies.com.au/103-139-large/6mm-6-piece-pkt-mig-contact-tip-binzel-m5-thread-18mm-long.jpg
zo iets.. :)

[edit:] zie trouwens dat t nogal lastig word om daar nog een teflon slangetje in te douwen.. daar moeten we ff over nadenken..

[ Voor 47% gewijzigd door AlexanderB op 11-04-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
StackMySwitchUp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:28:
[...]

Dat was toch de intentie van het gebruik van DLP? Volgens mij is een DLP projector met een chip waar spiegels inzitten die per pixel omdraaien, dat weer door een kleurenfilter.. Je vervangt de lamp zowiezo, maakt niet uit wat je erin zet, die spiegeltjes gaan wel.. en het kleurenfilter moet je er zowiezo uitslopen.
Duurdere beamers hebben een ingebouwde lamp/projectiefilter, die zijn meteen onbruikbaar voor dit doeleind.

Als ik het mis heb dan moet iemand me maar verbeteren.. dit is gedeeltelijk wiki kennis :)
Klopt, maar het lichtspectrum van een standaard xenon beamerlamp bevat ook redelijk wat (near) uv, genoeg om gevoelige harsen te doen uitharden. Bv http://3dlprint.com/ gebruikt een (voor zover ik kan zien) standaard projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Zo, morgen komt mijn eerste onderdeeltje direct van Shapeways af. Was het wachten op m'n Printrbot behoorlijk zat, en wilde iets tekenen en laten maken. Ben erg benieuwd wat er uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlexanderB schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:48:

zou het niet genoeg zijn voor je extruder.....?

wel grappig je advertentie spreekt zichzelf een beetje tegen.... in de titel staat 1000 g/cm en daaronder 3400g/cm wat opzich prima genoeg zou zijn voor je extruder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

eeuh, je moet wel kijken naar de "hold torque" niet naar de koppel van de magneten in ruststand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

WeeDzi schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:12:
[...]

zou het niet genoeg zijn voor je extruder.....?

wel grappig je advertentie spreekt zichzelf een beetje tegen.... in de titel staat 1000 g/cm en daaronder 3400g/cm wat opzich prima genoeg zou zijn voor je extruder
Met een goede tandwielverhouding op je extruder zou je er wat mee kunnen, ik heb 1/5 Wade en die kan mn reprap optillen aan de filament met een 41N stepper.

0.6mm is overigens best wel dik, ik vind 0.5 al een beetje chunky.. Voor grote snelle prints is het dan wel weer ideaal.

[ Voor 11% gewijzigd door StackMySwitchUp op 12-04-2012 11:53 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlexanderB schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:05:
eeuh, je moet wel kijken naar de "hold torque" niet naar de koppel van de magneten in ruststand..
Eeuh je moet wel even kijken naar de advertentie die jezelf hebt gepost....
in de titel staat 1000g.cm in de specs staat hetzelfde. Maar boven de spec staat Including: blabla 3400g.cm

daarnaast lijkt het me dat een extruder niet zoveel kracht nodig heeft wij hebben hier een klein 3d printertje staan voor demodoeleinden die heeft er maar een heel klein steppertje in zitten

maar het lijkt een schrijffout

[ Voor 18% gewijzigd door WeeDzi op 12-04-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oh, inderdaad.. lijkt me n foutje in de advertentie, het staat dr 2x goed, en 1x fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Heeft er iemand al eens tandwielen geprint? (en dan met name de belt-pulleys)
Ik krijg steeds superstrakke tandjes, maar de 5mm "shaft" is niet 100% recht waardoor er een lichte schommeling ontstaat.

Ik heb momenteel gekochte pulleys met een messing binnenkant, maar wil wel graag mn eigen printen. Die dingen zijn rete-duur.

Misschien zonder gat en dan uitboren?
Ik heb een kolomboor en een bijpassende bankschroef, maar ik zou graag wat tips ontvangen..

[ Voor 17% gewijzigd door StackMySwitchUp op 17-04-2012 11:24 ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:31

Mystikal

It never hurts to help!

StackMySwitchUp schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:22:
Heeft er iemand al eens tandwielen geprint? (en dan met name de belt-pulleys)
Ik krijg steeds superstrakke tandjes, maar de 5mm "shaft" is niet 100% recht waardoor er een lichte schommeling ontstaat.

Ik heb momenteel gekochte pulleys met een messing binnenkant, maar wil wel graag mn eigen printen. Die dingen zijn rete-duur.

Misschien zonder gat en dan uitboren?
Ik heb een kolomboor en een bijpassende bankschroef, maar ik zou graag wat tips ontvangen..
Uitboren zal ook zeer lastig worden om dat gecentreerd te doen. Het is bijna niet met de hand te doen om een tandwiel precies in het midden te boren.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Mystikal schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:44:
[...]

Uitboren zal ook zeer lastig worden om dat gecentreerd te doen. Het is bijna niet met de hand te doen om een tandwiel precies in het midden te boren.
Ik kan natuurlijk een boorputje modelen, maar dan nog de vraag of hij recht blijft.. Ik zal het denk ik gewoon maar moeten proberen. :/

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Laatst online: 25-03-2023
Probeer het tandwiel in je kolomboor op te spannen en laat hem zo ronddraaien. Dan kun je met het boortje voorzichtig in het ronddraaiende tandwiel boren. Doordat het tandwiel draait wordt je gat automatisch gecentreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

je bent n forum begonnen?, ik zal eens kijken :) staat alleen nog niet heel veel op..

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 18-04-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlexanderB schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:22:
je bent n forum begonnen?, ik zal eens kijken :) staat alleen nog niet heel veel op..
ikke niet, maar het is ontsproten uit Bazzz zijn samenkoop actie om vanuit daar wat meer kennis te kunnen channelen. Tis nu nog niet zo druk inderdaad omdat het hoofdzakelijk mensen zijn die hun printer hebben gekocht bij bazzz.... vandaar denk ik ik deel em hier

Bazz is geloof ik zelf ook bezig met een website waarschijnlijk kan tegen die tijd deze overgeheveld worden naar zijn website, alle info bij elkaar top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Oke :)

Tja, ik loop nu wel tegen wat dingetjes aan.. ik moet n stukje teflon slang hebben, en dat kan ik alleen per meter kopen voor n exorbitant bedrag.. Dat soort dingen..
Misschien koop ik maar gewoon een meter, we zien wel wat we dr mee doen, wie weet maak ik wel n bowden extruder.. of 10 hot-ends die ik weer doorverkoop voor (iets meer dan) de materiaalprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

AlexanderB schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:09:
Oke :)

Tja, ik loop nu wel tegen wat dingetjes aan.. ik moet n stukje teflon slang hebben, en dat kan ik alleen per meter kopen voor n exorbitant bedrag.. Dat soort dingen..
Misschien koop ik maar gewoon een meter, we zien wel wat we dr mee doen, wie weet maak ik wel n bowden extruder.. of 10 hot-ends die ik weer doorverkoop voor (iets meer dan) de materiaalprijs..
http://reprapworld.com/?searchresults&cPath=1595_1616

Hebben ze daar niks?

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb al wat gevonden.. €5 voor 7.5 meter incl shipping... dat gaat nooit meer op :+ (Altijd handig, als ik ergens over klaag, dan vind ik plotsklaps wel iemand die heeft wat ik zoek)

Wel n goede link trouwens :) *bookmarked* :)

ik ga trouwens direct richting 1.75mm filament, en ff kijken met welke nozzle (0.3 t/m 0.6) dat het mooiste gaat.. :)

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 18-04-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455595

Misschien handig om dit hier eens te linken :

http://reprappro.com/Mendel

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
WeeDzi schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:59:
[...]
ikke niet, maar het is ontsproten uit Bazzz zijn samenkoop actie om vanuit daar wat meer kennis te kunnen channelen. Tis nu nog niet zo druk inderdaad omdat het hoofdzakelijk mensen zijn die hun printer hebben gekocht bij bazzz.... vandaar denk ik ik deel em hier

Bazz is geloof ik zelf ook bezig met een website waarschijnlijk kan tegen die tijd deze overgeheveld worden naar zijn website, alle info bij elkaar top!
Klopt, alles moet eind mei in de lucht zijn. Dit wordt allemaal nederlandstalig inclusief stabiele versies van firmware, arduino IDE enzovoort. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om onderling problemen te vergelijken

Maar goed het is behoorlijk wat werk allemaal ;)

Op CNCzone is ook het een en ander aan info te vinden:

http://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Voor de mensen die bij Bazzie hebben besteld:
http://www.thingiverse.com/thing:21496

Een dooske voor de sanguinolololululolel
Ik ben er nog mee bezig, maar alle suggesties zijn welkom.

40mm fan deksel en Prusa mount komen er ook aan.

Heb ook e.e.a. gepost op het bovengenoemde forum.

[ Voor 9% gewijzigd door StackMySwitchUp op 19-04-2012 11:15 ]

Ik bouw rare dingen.

Pagina: 1 ... 7 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.