Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Kwam nog mooie pulleys tegen: http://cgi.ebay.nl/MXL-TI...ain_0&hash=item4aa976f483

Ook niet duur! Nu alleen nog belts vinden die daar weer bij passen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 21:02
Ik wil eventueel ook wel reprap prusa onderdelen printen voor mensen.
Het is wel PLA want abs kan ik nog niet echt gelukkig van geworden.
Voor 40 euro wil ik wel een setje mendel prusa printen en dan nog verzendkosten. Heb dit ook voor een collega gedaan die wilde alleen alles op 10mm ipv 8mm.
Heb hier blauw, zwart en geel liggen. Echt winst maak ik dan niet want het kunstof ben je al 20euro aan kwijt en dan de tijd die het nog kost en me weerstanden branden nog om de 8uur door... dus daar moet ik nog andere voor vinden. Verder ben ik erg blij met de resultaten die eruit komen.
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0126.jpg
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0127.jpg
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0128.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door martijnr17 op 04-10-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Je zegt dat die weerstanden doorbranden om de 8 uur, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling? Probeer desnoods om er 2 in serie te zetten. Als je bij je setjes nog 10mm draadeind nodig hebt kan ik je daar goedkoop aan helpen.
6 M8×370mm Threaded rod 3 per side
4 M8×294mm Threaded rod front / rear
3 M8×440mm Threaded rod top / bottom
2 M8×210mm Threaded rod Z-leadscrew
1 M8×50mm Threaded rod or M8x30 or longer bolt for X idler.

Maar dan alles in m10 dus. Lijkt €8,- een acceptabele prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door boazkl0p op 04-10-2011 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
De weerstanden kunnen maar tot 155 graden en 5 watt.
Je moet naar 220 graden en er gaat 20w per weerstand doorheen.... dus het is niet raar dat ze doorbranden.
Heb nu 5w hoogbelastbaar en tot 350graden en die gaan langer mee hoop ik.

Draadeind is al geregeld maar geen slechte prijs nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Waarom geen 20w weerstand? Word dat dan niet warm genoeg?
btw, hoeveel betaal je voor die weerstanden die je gebruikt?

[ Voor 39% gewijzigd door boazkl0p op 04-10-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
20watt weerstanden zijn een stuk groter en dan heb je wel een erg grote kop om ze in te moeten plaatsen. Voor het verwarmde bed gebruik ik 25w weerstanden. De weerstanden kosten 60cent per stuk, dat is het geld ook niet direct.

Iets heel anders heeft er nog iemand interesse in ongeveer 2.1kg abs wit? Dit heb ik gekocht bij grrf.de maar ik print toch liever met pla en heb de abs niet meer nodig. Nieuw kost het 50 euro maar je kan het natuurlijk voor minder krijgen. Ook zonde als ik moet weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
martijnr17 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 06:52:
20watt weerstanden zijn een stuk groter en dan heb je wel een erg grote kop om ze in te moeten plaatsen. Voor het verwarmde bed gebruik ik 25w weerstanden. De weerstanden kosten 60cent per stuk, dat is het geld ook niet direct.

Iets heel anders heeft er nog iemand interesse in ongeveer 2.1kg abs wit? Dit heb ik gekocht bij grrf.de maar ik print toch liever met pla en heb de abs niet meer nodig. Nieuw kost het 50 euro maar je kan het natuurlijk voor minder krijgen. Ook zonde als ik moet weggooien.
Waar haal je die 5W hoogbelastbare (350c) weerstanden vandaan als ik vragen mag? Ik kan ze niet zo goed vinden :)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59
Hm, ik denk dat jullie wat fout doen als jullie zulke hoge-temperatuurweerstanden nodig hebben. Dat betekent waarschijnlijk dat de thermische weerstand tussen weerstand en printkop erg hoog is. Dat kun je het beste oplossen door de weerstand zo nauw mogelijk aan te laten sluiten in het gat in de printkop.

Gebruik ook geen standaard through hole weerstand:
Afbeeldingslocatie: http://www.o-digital.com/uploads/2226/2230-1/Wire_Wound_Resistors_165.jpg
want zoals je al kunt zien laat deze vorm het niet toe om overal goed contact te maken met een vierkant of rond gat.

Gebruik in plaats daarvan zulke:
Afbeeldingslocatie: http://speakerbug.com.au/shop/images/WireWound_33ohm_small.jpg

of zulke:
Afbeeldingslocatie: http://product-image.tradeindia.com/00362465/b/2/Wire-Wound-Resistor-WWR-.jpg

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Laatst online: 17:44
je hebt ook die ronde met wel de pootjes aan de zijkant maar niet zo'n dalletje erin maar gewoon als cilinder. Plus dat een goede dot warmtegeleidendelijm ook wel helpt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb ook wel eens een hotend gezien met zulk soort weerstanden er op:
http://nl.farnell.com/wel...stor-15w-5-0r1/dp/9506730

Zelf heb ik nog de onderdelen liggen voor een v1 hot-end. Als het goed is zou ik een makkelijk blokje alu kunnen maken voor op de nozzle met daaraan 1 of 2 van deze weerstanden en een thermistor.

Is 275C genoeg om goed abs te kunnen extruden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik gebruik nu ook vierkante met pasta maar ze zijn gemaakt voor 155graden dus branden toch door. Haal nu de hoogbelastbare bij de conrad voor60 cent maar meteen 10stuks. Die schroefbare zijn ook mooi die gebruik ik voor me heated bed. Me kop werkt nu goed met zelfgemaakte hot end en heb geen zin om alles opnieuw te doen dus zolang vervang ik wel af en toe de weerstanden.
Moet zeggen dat ik met abs nog steeds problemen heb, het wil niet vloeien terwijl pla super werkt. Ik ben dus eigenlijk wel klaar met abs, aangezien er ook nog niet al te fijne dampen bij vrijkomen.
Iemand anders misschien met ervaring van abs bij grrf.de of iemand interesse om het over te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Anthor schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:02:
Ik heb ook wel eens een hotend gezien met zulk soort weerstanden er op:
http://nl.farnell.com/wel...stor-15w-5-0r1/dp/9506730

Zelf heb ik nog de onderdelen liggen voor een v1 hot-end. Als het goed is zou ik een makkelijk blokje alu kunnen maken voor op de nozzle met daaraan 1 of 2 van deze weerstanden en een thermistor.

Is 275C genoeg om goed abs te kunnen extruden?
Dat zal waarschijnlijk de makerbot mk5 wel geweest zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.buildlog.net/blog/wp-content/uploads/2010/08/4911123130_75d7f5c479_b_display_medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueBlack
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 17:03
Pulleys zijn vrij prijzig, maar wel te krijgen. Ik heb onderstaande op mijn Prusa Mendel. Let wel op dat de tandriem ver genoeg om de pully gaat (meer dan 90 graden), anders krijg je te veel speling. Die pulleys zijn wel wat scherp, dus het is wel zo "veilig" voor je tandriem om ze even met een vijltje o.i.d. te bewerken.

Pulley T5 met 8 tanden: KLIK

Tandriem T5: KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
tandriem is duur die heb ik hier ook wel liggen voor 12,50. In de SK staat die ook wel:
http://www.samenkopen.net/action_products/717483/334303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hallo allemaal,

Ik wil eens een paar sanguinololu bordjes gaan maken. Ik heb eerst eens rondgekeken naar een kit, maar die zijn een stuk duurder dan wanneer je gewoon de componenten koopt. Vandaar dat ik nu de componenten voor 10 setjes wil gaan kopen. Dit wil ik gaan doen bij mousser electronics, omdat zij alles hebben en qua prijs ook wel goed zitten.

Ik heb tot nu toe het volgende:*ik weet dat de aantallen soms wat te hoog zijn voor 10 setjes, maar dat is alleen bij goedkoop spul, om wat extra te hebben in het geval dat er iets kapot gaat.*
Link naar de winkelwagen

Dus als ik het goed heb mis ik volgens deze lijst nog het volgende:
  • ATX1 ATX-4VERTICAL ATX-4VERTICAL MINIFITJR-4-VERTICAL atx-power-supply
  • HDDPWR 5v/12v DRIVEPWRVERTICAL HDD-VERTICAL atx-power-supply
  • MALE PIN QTY70 (10x7)
  • En natuurlijk het pcb zelf.
Kan iemand me helpen en even mijn lijstje nakijken of het klopt qua onderdelen die ik tot zover in mijn winkelwagen heb, en een linkje geven naar de dingen die ik nog niet heb (liefst wel bij mouser electronics) zodat ik mijn bestelling kan afronden.
Ik weet niet of het lijstje nog wel up to date is gezien bij versie 1.3a de molex juist verwijderd is, en deze er nog wel tussen staat.

Als laatste vroeg ik me nog af waar ik het beste 10 Sanguinololu v1.3a pcb's zou kunnen laten maken. Heeft iemand goede ervaringen bij een bepaalde pcb manufacturer (bas misschien, hoewel ik zou begrijpen als hij me liever niet helpt omdat hij er z'n brood mee moet verdienen)?

[ Voor 4% gewijzigd door boazkl0p op 08-10-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Het is voor mij puur een uit de hand gelopen hobby. Echter kijk je lijstje nog wel even goed na! Wat moet je bijvoorbeeld met 2 watt weerstanden? Ik twijfel of dat uberhaupt gaat passen. Ook snap ik niet waarom je elco's neemt van maar 16 volt. En heb je trouwens wel een programmer? Ik zou eerst maar eens zelf 1 bordje in elkaar solderen voordat je erachter komt dat je componenten aan het bestellen bent die niet eens gaan passen/doorbranden als iemand bijvoorbeeld een 19V laptop voeding gebruikt;)
Als je dan bekijkt hoeveel tijd het je kost en bedenkt dat ik er ook nog allemaal facturen voor moet maken en mijn administratie moet doen dan snap je wel waarom ik 40 euro voor een kitje vraag;). Want wat doe jij als 1 iemand per ongeluk een onderdeeltje stuk soldeert? En wat doe je met de ft232? Soldeer jij die al voor de mensen of moet iedereen dat zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

bazzzzzz schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:33:
Het is voor mij puur een uit de hand gelopen hobby. Echter kijk je lijstje nog wel even goed na! Wat moet je bijvoorbeeld met 2 watt weerstanden? Ik twijfel of dat uberhaupt gaat passen. Ook snap ik niet waarom je elco's neemt van maar 16 volt.
Bedankt, ik zal even weerstanden voor een wat hoger voltage uitzoeken. Ik vraag me wel af wat er allemaal met die 5v word gevoed van die LM7805. Als ik jou reactie zo lees blijkbaar niet alles ;)
En heb je trouwens wel een programmer?
Ik kan aan een programmer komen ja. Dit is welliswaar nieuw, maar ik heb een duidelijke guide gevonden, en het leek me vrij simpel.
Ik zou eerst maar eens zelf 1 bordje in elkaar solderen voordat je erachter komt dat je componenten aan het bestellen bent die niet eens gaan passen/doorbranden als iemand bijvoorbeeld een 19V laptop voeding gebruikt;)
Omdat ik bij een groter aantal componenten redelijk wat korting kan krijgen wil ik hier mijn lijstje laten controleren voordat ik het bestel. Dan toch maar alles in een wat grotere hoeveelheid bestellen.
Als je dan bekijkt hoeveel tijd het je kost en bedenkt dat ik er ook nog allemaal facturen voor moet maken en mijn administratie moet doen dan snap je wel waarom ik 40 euro voor een kitje vraag;). Want wat doe jij als 1 iemand per ongeluk een onderdeeltje stuk soldeert? En wat doe je met de ft232? Soldeer jij die al voor de mensen of moet iedereen dat zelf doen?
Ik zeg niet dat ik je prijs te hoog vind. Ik zeg alleen dat als ik er zelf wat uren in steek dat ik het dan goedkoper kan krijgen. Maar zodra ik mezelf ook voor werkuren zou moeten betalen is het natuurlijk ook een euro of 40. Ik had het zo bedacht: ik soldeer die ft232 er zelf op, test hem. Zet een bootloader op de atmega, en de rest mogen ze zelf doen. Als iemand dan een weerstandje kapot maakt, en ik heb nog wat over maak ik er geen punt van om dat even in een envelopje te doen. Maar hij/zij zou zelf ook even langs een elektronicazaak kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
"weerstanden voor een hoger voltage"? ik hoop dat je wat anders bedoeld;)

En denk eens even na hoeveel componenten je al moet plaatsen om de ft232 te testen en de bootloader in het bordje te programmeren. Dat is niet alleen de ft232 zelf en een ic-voetje:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

De FTDI kun je redelijk makkelijk testen door alleen de FTDI en usb connector te solderen, en vervolgens de RX en TX kort te sluiten en er met putty iets heen te sturen. Bootloaders zou je ook gewoon op een breadboard in de mega's kunnen zetten.

Maar inderdaad, maak maar eens 1 bordje te maken voordat je over 'massaproductie' na gaat denken. Het viel mij ook vies tegen. De FTDI heb ik uiteindelijk met een oventje laten doen, ik heb een pololu opgeblazen, een 7805 opgeblazen, pin van de mega afgebroken door hem te vaak in en uit de socket te halen, had fout type kristal waardoor er nu 2 extra condensatoren op zitten, etc, etc. Oftewel het bordje ziet er niet uit :P (maar hij werkt wel >:) )
En als je niet weet wat er allemaal op 5V gevoed wordt zou ik me er eerst eens goed in verdiepen... (nofi)

Als we toch dierentuindieren printen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8cKibyclXEDrZk8aXEMGhqcV/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pYnGhujsd5QJSiAHfiWU9btd/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LwQYSlkVsnkHAxraLtRYYR7f/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7A2UZ9KgxZl1jGuzi8TvXwjz/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/isanX7yQzyWn8WoouXu91GdG/full.jpg
Nog niet helemaal tevreden met het resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ja, je hebt gelijkt. Ik bedoel natuurlijk condensatoren. Verder lijkt mij dat ik met een usb aansluiting en de ft232 zelf al genoeg componenten heb om te testen of ie er goed op zit. Als de pc hem herkent en ik kan verbinden doet ie het vast wel. Maar ik zou ook gewoon alleen volledig gesoldeerde en geteste bordjes kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

De originele elektronica van de reprap is beetje onhandig gekozen, kan zien dat ze gewoon voor kant en klare hardware zijn gaan shoppen. En ze hebben helemaal niet gekeken naar de kosten.

Ben nu bezig met nieuwe hardware om motors aan te sturen die alleen paar weerstanden en transistor nodig hebben. In principe heb ik nu alles werkend. Heb nieuwe firmware geschreven en pc software die G-code kan versturen. Ga straks even de andere commands toevoegen. PC software lees nu een txt bestand in met de g-code, en voert die één voor één aan de micro controller.

Heb helaas nog de overige hardware zoals het frame nog niet. Heb dus een houten 3-axis cnc gemaakt met paar draadeinde als spindel. :D Maar testen van de motor aansturing gaat prima daarop. Motor worden met pwm aangestuurd, acceleratie functie was tijdens het filmen kapot, deceleratie werkte wel gewoon. Z as werkt ook, heb net even eagle excellon omgezet naar g code en die doorliept die prima, alleen was mm geen mm, was te klein. Maar kwestie van instellingen veranderen
Filmpje van paar dagen terug.
YouTube: Kanaal van Madmax23419

Op zich moet een 3d printer voor <100 euro wel mogelijk zijn met alles erop en eraan. Pursa als basis frame met simpele elektronica en zelfgemaakte hotend zal 3d printer zijn die goedkoper is dan 100 euro. :)

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 10-10-2011 17:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Wat een mooi iniatief! Werkt het via usb of paralelle poort? Ik ben wel geinterreseerd in het ontwerp, en het verder ontwikkelen er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MYST schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:59:
[...]

Dat zal waarschijnlijk de makerbot mk5 wel geweest zijn.
[afbeelding]
Ja dat was hem, maar dat bovenstuk had ik er nog niet aan vast gezien.
Ik heb zelf een nieuwe nozzle moeten maken, iemand heeft degene waar ik het over had op de punt laten vallen :(
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/hot_end.jpg

Ik heb hem gemaakt voor het NiCr draad dat ik nog heb liggen. De nozzle boren viel mee, maar ik ben nog niet zo goed met draaien, dus hoop dat dit geen fluke was. Nu hopen dat hij niet net te kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

boazkl0p schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:25:
Wat een mooi iniatief! Werkt het via usb of paralelle poort? Ik ben wel geinterreseerd in het ontwerp, en het verder ontwikkelen er van.
Nu werkt het via FTDI chip, heb gewoon een arduino gebruikt, moest toch de originele firmware uitpluizen. Maar ga hem poorten naar C. De at90usb62 gaat hem niet worden, komt I/O te kort, volgende chip is de 646 of de 647. Zijn native usb, kunnen meerdere endpoints aan, kan TX en RX maken van 32 of 64byte.

Voordeel van at90usb is dat ze flip ondersteunen en je dus geen programmer nodig heb om lege chip te programmeren, zit standaard al een bootloader in.

Verder heb je handje vol transistor nodig en weerstanden, voltage regulator en paar condensators.

Hot end kan je ook zelf maken als je wat basis werkplaatsgereedschap heb, zoals boor met standaard en bankschroef.

@Anthor
Ziet er toch netjes uit, niks mis mee. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

mad_max234 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:54:
Hot end kan je ook zelf maken als je wat basis werkplaatsgereedschap heb, zoals boor met standaard en bankschroef.
Of een draaibank (heb ik laatst toch maar gekocht). Ik wil best een keer een paar hot-ends draaien voor niet al te veel.

Hoe hoog schat je de kosten voor jouw electronica in, er van uitgaande dat er 100 stuks worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Draaibank kan uiteraard ook, maar boormachine met standaard en bankschroef volstaat al, je moet het goed vast kunnen zetten en moet heel rustig boren en uiteraard volkomen recht kunnen boren, of dat nu horizontaal of verticaal is dat maakt niet zoveel uit. :)

Weet zelf nog niet helemaal wel materiaal ik ga gebruiken of dat ik hem misschien toch maar ga kopen om tijd te besparen, niet de hele hot end maar alleen de nozzle en PEET, bouw er zelf wel iets moois omheen, kan heel wat bouwen voor dat geld wat ze er bij sommige shops voor vragen. ;)

Edit/
Kosten van de elektronica, 10 a 15 euro of zo, veel meer zal het niet kosten om paar kleine steppers aan te sturen, en hotend op te warmen en te monitoren. Was wel de sensoren vergeten, maar dat moet ook wel op te lossen zijn met simpele oplossing wat niet te veel kost.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 11-10-2011 02:41 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
wat voor drivers gebruik je als je maar 10 a 15 euro uit wilt geven? Of wil je gaan PWM'en? En de stroominstelling gaat dan softwarematig denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

@mad_max234 Heb je wel eens gekeken naar http://replicat.org? Volgens mij zou het ook wel moeten werken met jouw hardware (waar ik trouwens graag een keer wat meer info over krijg), en gezien dit al ver is ontwikkeld kan je je dan meer focussen op de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

bazzzzzz schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:35:
wat voor drivers gebruik je als je maar 10 a 15 euro uit wilt geven? Of wil je gaan PWM'en? En de stroominstelling gaat dan softwarematig denk ik?
Je bedoeld motordriver? Geen, enkel 4 transistor en 4 weerstanden per motor. MPS2222A had ik nog hele rits(100 stuks) van liggen die ooit voor 2 euro heb gekocht, en door hoort natuurlijk een base weerstand bij en dat is alles. PWM regelt het vermogen van de transistor en de motor, snelheid word bepaald door de frequentie(niet verwarren met de frequentie van de pwm) van de vier transistors, hoe sneller die om en om schakelen des sneller gaan de stappen. Transtors zijn aangesloten zoals je dat bijna altijd doet als je iets wilt schakelen, relais, leds, lamp, etc.

Gebruik overigens unipolar steppers met in midden een aftakking.

Zoiets als op dit plaatje, alleen heb ik dan kleine bjt transistor gebruikt en geen FET's.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/stepper.jpg

Edit/
Was even de diodes vergeten mee te reken, maar die kosten ook bijna niks. Je hebt dus 16 transistors nodig, 16 weerstanden en 16 diodes voor de motor aansturing van de vier steppers, en uiteraard een uc met voldoende I/O.

@boazkl0p
Ja dat zal zeker gaan werken, en anders maken we het werkend. :)
Mijn firmware snapt straks gewoon dezelfde commands als die van de reprap zelf.

De hardware is eigenlijk klaar, was 5min werk om dat even op breadbord te prikken. Firmware daar gaat de meeste tijd inzitten, maar dat is eigenlijk altijd het geval. Hardware is meestal zo klaar maar de software kost veel tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 11-10-2011 13:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
unipolair is dan inderdaad wel makkelijk. Echter maak je de uitdaging wel groter omdat je microcontroller toch serieus druk gaat worden met al het berekenen. Maaaaaar in princiepe is het allemaal mogelijk en moet je dezelfde resolutie kunnen halen als dat er nu gedaan wordt met 1/16e microstepping. Kortom ik ben benieuwd:D Als je een keer wilt spelen/vergelijken met de sanguinololu moet je maar ff mailen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
HHmm.., dus dan heb je eigenlijk meerdere uC's erop zitten om alles aan te sturen. Is het dan niet vele malen makkelijker om een dedicated stepper controller erop te plakken?

Vandaag m'n timing belts binnen gekregen. Nu nog wachten op de pulleys, en dan weer naar de tekentafel.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gebruik maar 1 uC natuurlijk, daar zit ook gelijk usb in word dus 1 chip ontwerp, all in one. :D

snelheid is geen probleem zelfs in arduino taal met digital write is het nog snel zat, in C zal dat 25 x sneller verwerkt worden dan in de arduino taal. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, net ook m'n pulleys binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VyHhGEc10tob0buVWXU8VbkM/full.jpg

Past perfect met de riemen die k ergens anders besteld had. Heb nu voor ongeveer 20€ riemen & alu pulleys dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
mad_max234 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:40:
Gebruik maar 1 uC natuurlijk, daar zit ook gelijk usb in word dus 1 chip ontwerp, all in one. :D

snelheid is geen probleem zelfs in arduino taal met digital write is het nog snel zat, in C zal dat 25 x sneller verwerkt worden dan in de arduino taal. ;)
Dan doe je dus geen microstepping? En je gebruikt vast een AT90USBx of ATMEGAxU4 ;)

Wordt je ontwerp open source of iig door ons bekijkbaar? Ik wil wel eens zien wat het wordt. Misschien nakijken als je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06

Rmg

DP Kunst schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:14:
Zo, net ook m'n pulleys binnen gekregen:

[afbeelding]

Past perfect met de riemen die k ergens anders besteld had. Heb nu voor ongeveer 20€ riemen & alu pulleys dus :p
Ideaal, waar heb je uiteindelijk de belts gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ehm.., ik heb deze pulleys en deze belts. Zijn wel MXL belts en pulleys (2.08mm pitch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:30:
[...]

Dan doe je dus geen microstepping? En je gebruikt vast een AT90USBx of ATMEGAxU4 ;)

Wordt je ontwerp open source of iig door ons bekijkbaar? Ik wil wel eens zien wat het wordt. Misschien nakijken als je daar behoefte aan hebt.
1/4 heb ik rekening mee gehouden, 1/16 niet. at90usb zoals ik al aangaf, word ipv 162 een 646 of zo , kom anders niet uit met I/O. Kan ook nog altijd overstappen op xmega op 32Mhz dingen kosten in verhouding stukke minder dan de mega's. En heeft veel meer hardware timers en output compare(sommige timers vier stuks), kan dan alles 100% hardwarematig uitvoeren. Nadeel is wel dat weer geen usb opzit bij de xmega varianten die ze bij farnell hebben, weet eigenlijk niet of er usb varianten bestaan van de xmega.

Maar is die 1/16 nodig, met draadeinde spindel is full steps al heel er nauwkeurig, zal 1/100 mm zijn per stap schat ik zo, heb geen ervaring met timing belt, wellicht is die overdracht veel groter dan op draadeinde?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Microstepping doe je niet alleen voor de nauwkeurigheid, maar ook voor het geluid. Zeker als je geen filters op je output zet maken die stappenmotoren een bak lawaai waar je niet blij van wordt. Daarom heb ik ook op het MiXley-bord de bekende Allegro stepper drivers met 1/16 microstepping gebruikt; zelf output stages maken die op de benodigde frequentie werken was nauweiljks goedkoper en nam veel meer board space in. Board space die al krap genoeg is (als je het single side loaded wilt houden).

En ja, ik weet dat de blogposts hierover long overdue zijn... Ze komen eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

@DP Kunst Hoelang zijn die belts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb totaal geen last van dat beetje geluid wat de steppers maken, staat niet in contrast met wat de andere machines voor geluid maken die in de werkplek staan. Ga de 3d printer niet in de woonkamer neerzetten. :)

Full steps
1010
0110
0101
1001

Doet nu het volgende om half steps te krijgen:

1000
1010
0010
0110
0100
0101
0001
1001

Zie even niet hoe ik dit nu verder moet uitbreiden, van full naar halve was eigenlijk logisch, gewoon eentje ertussen in zetten zodat die tussen de twee steps in komt te zitten. Ga straks weer even verder testen.

Edit/
Ik ontwerp gewoon printje met 2-layers(soldeer met de hand dus component aan beide zijde is geen probleem) , laat printje maken, ga niet meer zelf etsen, kost me te veel geld(lees tijd en materiaal), zet wel paar chinezen aan het werk voor 2 tientjes, en heb je gelijk 10 printjes die ik zelf nooit zo netjes afgewerkt krijg.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 12-10-2011 16:37 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
boazkl0p schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:13:
@DP Kunst Hoelang zijn die belts?
Nou, ze hebben 424 tanden met een pitch van 2.08mm, dus ongeveer 880mm. Dit geld dan voor een heel rondje uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

mux schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 13:44:
Microstepping doe je niet alleen voor de nauwkeurigheid, maar ook voor het geluid. Zeker als je geen filters op je output zet maken die stappenmotoren een bak lawaai waar je niet blij van wordt. Daarom heb ik ook op het MiXley-bord de bekende Allegro stepper drivers met 1/16 microstepping gebruikt; zelf output stages maken die op de benodigde frequentie werken was nauweiljks goedkoper en nam veel meer board space in. Board space die al krap genoeg is (als je het single side loaded wilt houden).

En ja, ik weet dat de blogposts hierover long overdue zijn... Ze komen eraan!
Sinds deze week heb ik ook een werkende zgn. Cartesian bot, oftewel werkende X,Y en Z assen. (Woohoo!)
En het lawaai viel me inderdaad wat tegen. Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt met output filters?

Nieuwe blogpost(s) zouden ook zeer welkom zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Weet je wat, ik schrijf hem nu gewoon af. Ik heb toch de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
mux schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:26:
Weet je wat, ik schrijf hem nu gewoon af. Ik heb toch de tijd.
Nice, weer wat leesvoer! Gister nog je blog gelezen over die DIY zuinige PC voedings unit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb gisteren nog wat zitten rekenen en denken, en heb aantal documenten en key notes gelezen over microsteps. Hardware pwm is toch wel makkelijk al dan niet nodig als je bepaalde resolutie wilt halen en nog beetje snelheid wilt overhouden. Ga daarom toch voor de xmega, zal dan wel ftdi chipje bij moeten komen of een at90usb82 voor usb connectie. Heb nog ritje ft323rl liggen kan die ook eens gaan gebruiken. atxmega16a4 heeft 16x pwm, precies genoeg. Op die manier kan je hetzelfde doen als de drie motor controller kunnen. 1/32 step is dan ook mogelijk.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet hoe het met die allegro's zit, maar een beetje motordriver doet veel meer dan alleen microstepping (current limiting, mid-band resonantie onderdrukking bijvoorbeeld). Microstepping heeft sowieso geen voordelen meer boven 3/4 rps. Resonantie (start-stop gedrag) speelt dan geen rol meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 13-10-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 147126 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:07:
Ik weet niet hoe het met die allegro's zit, maar een beetje motordriver doet veel meer dan alleen microstepping (current limiting, mid-band resonantie onderdrukking bijvoorbeeld). Microstepping heeft sowieso geen voordelen meer boven 3/4 rps. Resonantie (start-stop gedrag) speelt dan geen rol meer.
Waarom stroom limiteren? Je wilt nu toch juist mooie golf door je spoelen heen laten lopen, en meer stroom dan dat de spoelen opnemen zal er niet gaan lopen. :)

Motor controllers doen toch niks anders dan bepaalde manier pwm uitsturen? Als dat klopt dan kan je dat gewoon 100% nadoen met een uC.

Edit/
1/4 bedoel je denk ik, je zegt dus dat 1/4 genoeg is en dat je daarboven niet zoveel voordeel behaald word of begrijp ik je nu verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 13-10-2011 19:49 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het grootste voordeel van current limiting is dat je de spanning kunt verhogen zonder dat de motor oververhit raakt. Hierdoor kun je een hogere topsnelheid en torque halen (immers, hoger voltage is een stijlere flank / snellere opbouw van de stroom bij iedere stap).

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 13-10-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oke, ja dat is wellicht wel handig om toe te passen. Maar stroom limitering kan je zo maken met de gebruikelijk weerstand die daar voor bedoeld zijn. :) Gebruik immers maar 1 type motor en als ik wissel dan wissel ik de weerstanden ook wel als dat nodig zou zijn. Een of twee weerstanden per motor, en die kosten bijna niks.

Loopt niet zoveel stroom dus zo hele grote weerstand is ook weer niet nodig, 9w moet voldoende zijn.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is wel de simpelste manier van current limiting ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wil het lekker simpel houden, maar misschien is een transistor circuit betere keuze. Kan het ook nog wat uitbreiden met klein potmetertje dan kan je de limit aanpassen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Kan aan mij liggen, je wil het lekker simpel houden. Volgens mij is 1 chippie die de stepping en alles regelt makkelijker dan zelf iets maken dat precies hetzelfde doet met meer componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach je bent geen tweaker als je het niet zelf/beter probeert te doen. En in principe heeft mad_max wel gelijk natuurlijk, simpeler dan alles met 1 microcontroller aansturen kan in principe niet. Ik zie het ook wel zitten om geen ftdi meer te hoeven solderen en geen pololu's meer nodig te zijn. Maar de performance van een stappenmotor (en dus de 3D printer) is voor 90% van de driver afhankelijk, en een goede driver bouwen is zo simpel nog niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Een driver die werkt bouwen is geen kunst - dat heeft max helemaal in de smiezen. Een driver bouwen die niet gloeiend heet wordt en pwm microstepping doet is een heel ander verhaal, daarom zijn die allegro en ti chips ook zo duur. Dat red je ook niet met een simpele avr als je tegelijk ook niog usb wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg ook een goede driver, zegmaar een "microstepping full-bridge bipolar synchronous PWM mid-band compensated" stepper driver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:24:
Een driver die werkt bouwen is geen kunst - dat heeft max helemaal in de smiezen. Een driver bouwen die niet gloeiend heet wordt en pwm microstepping doet is een heel ander verhaal, daarom zijn die allegro en ti chips ook zo duur. Dat red je ook niet met een simpele avr als je tegelijk ook niog usb wil doen.
Transistor worden helemaal niet heet, krijgen maar weinig vermogen voor hun kiezen op dit moment, wellicht met 1/16 dat het wat warmer word, to-220 transistor zijn dan wellicht aan te raden, bd239 of zo, nog steeds vrij goedkop.

Ik heb aantal documenten van onder andere microchip die mircosteps uitleggen met wat code en al erbij, dus dat is ook geen uitdaging meer, er zijn verbazend veel documenten en sites te vinden over microsteps. had ik niet verwacht. Met hardware timers lijkt me dat allemaal prima te doen. Mooi project voor deze winter. :)

En ga juist wel FTDI chipje gebruiken of soortgelijke chip, bijvoorbeeld een at90usb82 met usb_>serial firmware van atmel. Samen met de xmega zal dat 7 euro zijn, nog geld zat voor de overige componenten om binnen de range van 10 a 15 euro te blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 13-10-2011 21:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Als je op een voldoende lage frequentie gaat (micro)steppen zullen je schakelverliezen niet veel hoger zijn dan geleidingsverliezen. En als je dan TO-220-monsterzooi gaat gebruiken moet dat wel prima gaan. Heb je ook drivers meegerekend in je BOM cost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

In de 10 a 15 euro zit alles in wat je nodig heb om 4 stepper aan te sturen, nog leuke fet uitkiezen om de hot end op te warmen.

Edit/
Zat net nog even te lezen in de datasheet, maar xmega heeft hele leuke functie in de waveform generator, AWEX. Wellicht is het nog makkelijker dan ik had gedacht, moet nog even wat verder doorlezen maar ijkt erop dat de timer heel makkelijk getimed kan worden om twee golven te genereren die steppers aansturen. Heeft iemand daar ooit al eens mee gespeeld?

Edit2
Kijk zo moet het voor 1/8 step, dat zijn twee pwm golven. Dat zou met xmega dus heel simpel moeten lukken met AWeX functie van de waveform generator. Met 10bit (8bit+ 2bit) pwm kan je die getallen vrij dicht benaderen. Nu nog even 1/16 en 1/32 vinden of uitrekenen wat de formule en theorie staat weer in microchip document. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.stepperworld.com/Tutorials/PhasorTable.gif

Dan is het probleem met microsteps dus opgelost. Stroom limitering is in principe ook op te lossen door transistor circuit of een weerstand. Wat kan motordriver nog meer voor trucjes?

[ Voor 95% gewijzigd door mad_max234 op 14-10-2011 17:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
short circuit protectie;) Dat is met een sense weerstandje ook wel op te lossen maar ik denk niet dat je nog zoveel IO's over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb nog 14 I/O pinnen over als je de 16 pinnen van de stepper eraf trekt, 1 pin voor hot end, 1 pin voor thermistor, de xmega16a4 heeft 34 I/O pinnen. :)

Edit/
Zat ook wat in te lezen over chopper driver circuit, misschien is zoiets toepassen beter. Kwam erachter dat plaatje van hierboven niet klopt voor mijn steppers, zou zoiets moeten worden.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Drive.png/440px-Drive.png

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 14-10-2011 22:41 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hier is nog een leuk tabelletje voor microsteppen met een bipolaire stappenmotor:
Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac38/boazkl0p/3d-Printer/microstepping.png
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00822a.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door boazkl0p op 15-10-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
In de datasheet van de bekende Allegro A3984 kun je ook een volledige tabel vinden van de current values. Functionaliteit die je nog mist is decay mode en synchroon schakelen (dus geen diodes maar transistoren), maar dat is in jouw geval vrij 'duur' omdat je shoot-through prevention moet doen, wat met BJTs en deze PWM-frequentie te nauwkeurige controle vereist. Bovendien heb je dan een bootstrapping driver nodig, die ook wel aardig aan de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

@mux waar blijft die blogpost nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Staat op de laptop waar ik nu naartoe aan het fietsen ben. Wordt momenteel trouwens ook nog proefgelezen, dus het hangt er ook vanaf hoe snel die mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

boazkl0p schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:48:
Hier is nog een leuk tabelletje voor microsteppen met een bipolaire stappenmotor:
[afbeelding]
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00822a.pdf
Document van microchip heb ik al doorgelezen, heb overigens unipolar steppers, heb daar dus niks aan. Maar theorie staat ook in microchip appnote, denk dat ik zelf wel tabel kan berekenen vanuit de formules die daarin staan. En andere valt er wel wat te berekenen op de tabellen, wave 3 en 4 zijn zelfde als 1 en 2 maar beginnen iets later. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik kan ondertussen de geprinte parts ook leveren in ABS. Echter op dit moment met een levertijd van 1 of 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

mux schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:47:
Staat op de laptop waar ik nu naartoe aan het fietsen ben. Wordt momenteel trouwens ook nog proefgelezen, dus het hangt er ook vanaf hoe snel die mensen zijn.
Ik proeflees je stukje met veel plezier en als het moet nog voor 18:00 uur *hint*hint* ;)
martijnr17 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:01:
Ik kan ondertussen de geprinte parts ook leveren in ABS. Echter op dit moment met een levertijd van 1 of 2 weken.
Heb je misschien één of meer degelijke foto's daarvan? Het ene setje is het andere immers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb net even een foto gemaakt van de voeten:
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0131.jpg
Ben op dit moment een zwarte ABS set aan het printen. Als die klaar is maak ik wel een paar foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb mijn parts vandaag opgehaald, heb wat extra onderdelen gekregen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2mi2gc5.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Dat productie printen klinkt altijd weer leuker dan gedacht. Eerst problemen met de weerstanden, nu weer met de hot end. Gisteren met de ABS afrol.
Soms wil ik hem het liefst in de kliko gooien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je er van af moet ben ik vrijwilliger hoor :P

@mad_max234 Ik dacht dat je zelf wat ging bouwen? Hoeveel heb je hier nou voor betaald, en van welk materiaal is het gemaakt?
Weet zelf nog niet helemaal wel materiaal ik ga gebruiken of dat ik hem misschien toch maar ga kopen om tijd te besparen, niet de hele hot end maar alleen de nozzle en PEET, bouw er zelf wel iets moois omheen, kan heel wat bouwen voor dat geld wat ze er bij sommige shops voor vragen. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door boazkl0p op 20-10-2011 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik weet wel mooie kliko, staat bij mij achter het huis mag je hem zo in dumpen. :D

edit/
@boazkl0p
Heb gisteren ook een hot end meegekregen die ga ik voorlopig even gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/6777h3.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 20-10-2011 20:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Hij doet het nu weer even goed, dus toch er maar weer uitgehaald :P
Gewoon frustrerend soms, dan wil je even iets printen en dan loopt het weer vast in de hot end.
Heb nu een soort PEEK (terlon) met een 3.2mm gaatje 35mm lang. Daarin m6 1cm daaronder zit het blokje met de weerstanden en dan meteen het puntje.
Het probleem telkens is denk ik dat het terlon te warm wordt. Hierdoor smelt de ABS voordat het eigenlijk moet.

Toch nog maar een keer een nieuwe hot end ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan je er geen klem om geen doen met stukje aluminium en 40mm fan erop? Zodat peek word gekoeld, zul je wel wat harder moeten stoken bij de punt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Crap, te laat met registreren voor het 3D-print event. Ik had zo een kaartje kunnen fixen, maar ik moest natuurlijk weer wachten tot het laatste moment :(

Nou ja, ik wil toch naar de DDW, eens kijken of er toevallig geen kaarten aan de deur verkocht worden van lui die niet op zijn komen dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-10-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

martijnr17 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:51:
Heb net even een foto gemaakt van de voeten:
[afbeelding]
Ben op dit moment een zwarte ABS set aan het printen. Als die klaar is maak ik wel een paar foto's
Nice! Goed om te weten dat ik voor een eventuele volgende set prima in Nederland terecht kan. De combinatie van prijs, levertijd en kwaliteit van m'n huidige onderdelen is echt bedroevend slecht.

Enne mux, m'n aanbod geldt nog steeds hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mon op 21-10-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Hier nog wat foto's van de zwarte set zoals eerder beloofd.
http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0136.jpg
http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0137.jpg
http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0138.jpg
http://hillegom.reinderink.nl/verkoop/IMAG0139.jpg
mad_max234 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:07:
Kan je er geen klem om geen doen met stukje aluminium en 40mm fan erop? Zodat peek word gekoeld, zul je wel wat harder moeten stoken bij de punt.
Heb dat inderdaad in het begin gedaan. Heb nu gewoon een 40mm fan erop alleen hierdoor trekt de abs krom, dus nu print ik de 1e laag met de fan aan en daarna gaat hij uit. Omdat ie dan op een hogere snelheid print loopt het niet vast in de kop. Werkt erg goed moet ik zeggen met het bed nu op 100graden.

[ Voor 51% gewijzigd door martijnr17 op 23-10-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3D Print Event was leuk. Beetje jammer dat ik er zo laat was omdat ik toch maar ging nadat de stream niet bleek te werken, maar desondanks was het fijn om weer eens wat nieuwe dingen te zien en horen. Helaas ben ik de Repraps net misgelopen, dus nu heb ik er nog geen aan het werk gezien :p Morgen de rest van de DDW maar eens bekijken :Y

Ik ben er inmiddels redelijk uit welke upgrades ik wil. Ik wil sowieso LM8UU's gaan gebruiken, maar realiseerde me dat je ze buiten het printbed ook op de andere assen kunt gebruiken (en daar blijkbaar ook .stl's voor zijn). Zijn er mensen hier die iets dergelijks van plan zijn?

Ik zit nu te twijfelen wat ik nu wel en niet wil lageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Hier heb ik er wel een paar linkjes bijstaan:

http://www.samenkopen.net/action_product/717483/651534

Ik zou gewoon alles lageren. Ikzelf had ABS glijlagers en de lm8uu's glijden echt veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

same here. heb nu PLA en, ik geloof ABS lagers maar wil asap naar lm8uu over. Ik hoop dat ik zelf de nieuwe carriage etc kan vinden. Check bijv. Thingiverse voor ontwerpen gebaseerd op lm8uu lagers.

Trouwens, waar kun je naast de inkoopactie, veren vinden voor de Z as?

[ Voor 15% gewijzigd door Mon op 27-10-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben vandaag naar de DDW geweest en daar stond Camiel (& support) met de nieuwste versie van de Orca (en talloze prototypes). Ik moet zeggen dat dat ding in het echt toch wel een goede indruk maakt, uiterst robuust met die gesneden delen. Een totaalpakket van 600 euro is ook geen slechte prijs als je dan klaar bent.

Het is jammer dat er zoveel verhalen de ronde doen dat de support niet geweldig is en dat ik ook vandaag opving dat het voor hen een gekkenhuis is dus dat ze geen reclame hoeven te maken. Dat impliceert dat het niet veel uitmaakt of iemand ontevreden is, want er is toch genoeg klandezie. Gecombineerd met de verhalen is dat voor mij toch wel reden om daar bedenkingen bij te hebben waardoor de Orca toch een stukje minder interessant wordt. Jammer, want het lijkt er wel op dat zij één van de weinigen zijn waarvoor het loont om massa's machines productie te laten draaien, toch best een aardige indicatie dat de printers een acceptabele betrouwbaarheid hebben. Zeker aangezien veel anderen toch van een koude kermis thuis te lijken komen als ze dergelijke plannen hebben.

Goed nieuws is wel dat het continu ontzettend druk was bij zijn tafel, veel drukker dan de directe omgeving. Het lijkt er op dat 3D-(thuis)printers echt veel aandacht trekken (al kunnen overtrokken verwachten op de korte termijn wel schadelijk zijn als je niet oppast).
bazzzzzz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 08:47:
Ik zou gewoon alles lageren. Ikzelf had ABS glijlagers en de lm8uu's glijden echt veel fijner.
Tafel, Z-as en carriage dus?

Ik ga maar even zoeken op Thingiverse :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Een paar interessante thingiverse links stonden ook in mijn link:

http://www.thingiverse.com/thing:7431
http://www.thingiverse.com/thing:7755

http://www.thingiverse.com/thing:9936
http://www.thingiverse.com/thing:9869

1e 2 zijn voor het (heated)print bed. 3e voor de z-as, 4e voor de carriage.

Verder heb ik ook wel eens contact gehad met Camiel. Hij is er verschrikkelijk druk mee maar in mijn ogen iets teveel van overtuigd dat zijn oplossing het beste is. De gen6 elektronica die bij de kit zit vind ik weer een nadeel. Als je 1 driver opblaast dan kan je die niet even verwisselen zoals bij de Ramps of Sanguinololu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bazzzzzz schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:25:
Verder heb ik ook wel eens contact gehad met Camiel. Hij is er verschrikkelijk druk mee maar in mijn ogen iets teveel van overtuigd dat zijn oplossing het beste is. De gen6 elektronica die bij de kit zit vind ik weer een nadeel. Als je 1 driver opblaast dan kan je die niet even verwisselen zoals bij de Ramps of Sanguinololu.
Op zich wel logisch natuurlijk, als je zelf iets maakt heb je daarover natuurlijk al snel een biased mening :p Maargoed, ik moet eerlijk zeggen dat zijn nonchalante houding wat betreft prototypes en tests voor mij ook geen wonderen doet (zeker gecombineerd met die wat gebrekkige support). Als je dan al een nieuw model in elkaar gooit in een paar dagen lijkt me het niet handig dat je dat als zodanig communiceert. Op zich snap ik perfect dat hij zegt geen uitgebreide prototypes te bouwen omdat de modellen elkaar zo snel opvolgen, aan de andere kant betekent dat wel dat je gebruikers ook gelijk de testers zijn, nog meer dan normaal al het geval is.

Maargoed, het is goed dat er zoveel mensen er op zoveel manieren mee bezig zijn, dat is alleen maar goed voor iedereen. Overigens hoorde ik hem ook over nieuwe electronica spreken die één dezer dagen af is, dus misschien dat jouw kritiekpunten nog verbeterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Is er nog iemand die interesse heeft in een paar mislukte prusa onderdelen? Voor de verzendkosten mag je ze hebben of ophalen. Gaat om 4 x vertex met voet, 2x zonder voet, x-end-motor en x-end-idler.
Onderdelen zijn zeker bruikbaar alleen warping of iets verschoven. Liever ophalen dan verzenden, omgeving Hillegom

Ben ze al kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnr17 op 30-10-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik heb nog eens nagedacht over goedkope electronica voor bijvoorbeeld een 3dprinter. Nu word er telkens een microcontroller gebruikt om de g-code om te zetten naar steps. Maar dit lijkt mij niet zo efficiënt, gezien de computer/laptop die er aan hangt een veel krachtigere processor heeft om dit te berekenen. Dit spaart ook nog eens op de kosten van de elektronica.
Nu heb ik het volgende bedacht: Als je als software nou eens emc2 gebruikt met een aantal drivers op basis van een A4988. Die ic's kosten ongeveer €2,- en je kan er 1/16 microsteps mee maken. Aansturing zou kunnen via de parallelle poort.
Waarom word dit vrijwel nooit zo gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boazkl0p schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:34:
Ik heb nog eens nagedacht over goedkope electronica voor bijvoorbeeld een 3dprinter. Nu word er telkens een microcontroller gebruikt om de g-code om te zetten naar steps. Maar dit lijkt mij niet zo efficiënt, gezien de computer/laptop die er aan hangt een veel krachtigere processor heeft om dit te berekenen. Dit spaart ook nog eens op de kosten van de elektronica.
Nu heb ik het volgende bedacht: Als je als software nou eens emc2 gebruikt met een aantal drivers op basis van een A4988. Die ic's kosten ongeveer €2,- en je kan er 1/16 microsteps mee maken. Aansturing zou kunnen via de parallelle poort.
Dit werkte zo bij de originele elektronica van m'n Zenbot, maar werkte slecht omdat Windows behoorlijk slecht is in real-time computing, en er gewoon teveel latency is. Ik frees nu juist ook met de Sanguinololu. Gewoon de frees g-code door een CAM programma laten maken en door repsnapper naar de uC laten sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Inderdaad de parallelle poort is ongelooflijk onhandig om te zetten naar bijvoorbeeld usb. Hier zijn bijna geen fatsoenlijke oplossingen voor(de standaard usb->printerpoort kabeltjes werken niet aangezien die geen bintbanging ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

En zou i.p.v. aansturing met de parallelle poort een aansturing via usb en een ft245rl een oplossing zijn?
En ik zou trouwens een linuxdistro met emc2 gebruiken he ;)

[ Voor 23% gewijzigd door boazkl0p op 30-10-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
de 245 heeft een FIFO buffer dacht ik dus ik weet niet hoe goed je tijdkritische data dan doorkomt. Ook het software matig sniffen van je parallele poort en dan doorsturen naar je ft245 is een behoorlijke uitdaging.

En houd je er rekening mee dat de a4988 niet echt zelf te solderen is? De a4983 heb ik nu op de stepsticks zitten. De drivers verwisselbaar houden is in mijn ogen ook echt een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het is wel te solderen met hetelucht. En vervangbare drivers is handig als je ze opblaast lijkt me? Maar het lijkt me nog handiger als je ze gewoonniet opblaast :p Maar je zou ze alsnog wel verwisselbaar kunnen maken.
En weet iemand hoe het met linux en een parallelle poort zit? Heeft dat wel strakke timings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
opblazen doet niemand expres;) met linux zou het beter moeten kunnen lijkt mij maar alsnog moet je op de een of andere manier een virtuele parallele poort maken en die tijd kritische signalen doorsturen naar je fifo buffer zonder iets aan de timing te veranderen.

Nee je kan beter gewoon een microcontroller pakken die standaard usb ondersteund. Hoeft niet eens rs232 te zijn want een virtuele compoort kan je wél makkelijk maken en dus kan je alle data makkelijk afvangen en eventueel vertalen en dan doorsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik wil nog wel eens een poging wagen om onder linux iets direct aan een parallelle poort te hangen. Volgens mij werken vrij veel besturingen met mach, wat ook zo word aangestuurd (maar dan onder windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

boazkl0p schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:34:
Misschien ook omdat een losse microcontroller van de plank nog geen 5 euro kost en je dan wel een apparaat hebt waar je alles mee kan, en die je gelijk in de USB kan prikken?

Complete development boards zijn natuurlijk een stukje duurder, maar om een viertal stappenmotoren aan te sturen heb je genoeg aan een ATMEGA met 16 GPIO pins.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
Mijn Sanguino heeft een raar probleem... als ik hem aansluit op een 3A 12V voeding (laptop voeding) dan werkt alles volledig naar behoren. Maar gezien ik er een HPB op aan wil sluiten heb ik wat meer vermogen nodig. Nu heb ik hier nog een mooie Antec 380W voeding liggen (overkill maar okay ;-) ) maar zodra ik deze aansluit op de Sanguino en aan zet gaat mijn Macbook spontaan uit! (echt de crash-versie van uit...hdd's kappen er meteen mee enzo)

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Zou het komen dat de ATX voeding onbelast gebruikt wordt (geen dummy-load of iets dergelijks) en daardoor een te hoge spanning geeft welke de 7805 niet kan hebben?

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Je macbook hangt dus aan dezelfde voeding?

Een atx voeding moet vaak gelijk belast worden dus ook op de 5V lijn en niet alleen de 12V. Een 7805 kan 32 volt hebben zo uit mijn hoofd dus tenzij die echt kookt is er niets aan de hand.

Ik gok dat je inderdaad alleen de 12V belast van je ATX voeding en de voeding dus het probleem is. Kijk eens bij reichelt.de daar heb je leuke voedingen voor relatief weinig geld (320 watt 12V slechts 50 euro en 10 euro verzendkosten naar NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
bazzzzzz schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:05:
Je macbook hangt dus aan dezelfde voeding?

Een atx voeding moet vaak gelijk belast worden dus ook op de 5V lijn en niet alleen de 12V. Een 7805 kan 32 volt hebben zo uit mijn hoofd dus tenzij die echt kookt is er niets aan de hand.

Ik gok dat je inderdaad alleen de 12V belast van je ATX voeding en de voeding dus het probleem is. Kijk eens bij reichelt.de daar heb je leuke voedingen voor relatief weinig geld (320 watt 12V slechts 50 euro en 10 euro verzendkosten naar NL)
Nee MB heeft natuurlijk een eigen voeding en de printer heeft een eigen voeding. (zitten overigens wel op dezelfde groep aangesloten)
Ik zal eens proberen om alle 3 de lijnen(3,3V, 5V, 12V) te belasten zoals hier staat aangegeven, eens kijken of dat wat uitmaakt :)

Ik zie hier een daar ook dat er een aparte voeding gebruikt wordt voor het HPB(dus een voor de Sanguino en een voor het HPB) en dat die worden geschakeld met een solid-state relais. Zou ik hier ook gewoon een 'normale' 16A relais tussen kunnen gooien? (met vrijloopdiode)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Oke dan gebeurt er misschien wat raars omdat de weerstand van de heatbed pcb maar een paar ohm is. Belasten op alle lijnen is sowieso een goed idee.

afhankelijk van de software zal een normaal relais wel of niet kunnen. Is de hysterese te laag dan gaat het relais klapperen(dus bijvoorbeeld 5 keer per seconde proberen aan en uit te schakelen. Voor een mosfet geen probleem voor een gewoon relais lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Maar ook al zou de voeding niet voldoende vermogen kunnen leveren omdat hij niet gelijk word belast, dit zou de macbook toch op geen enkele manier kunnen beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
boazkl0p schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:37:
Maar ook al zou de voeding niet voldoende vermogen kunnen leveren omdat hij niet gelijk word belast, dit zou de macbook toch op geen enkele manier kunnen beïnvloeden?
Nou het heated-printbed zit er nog niet eens op aangesloten, enkel de Sanguino en de motoren. Als ik een multimeter aan de voeding hang dan krijg ik netjes 12V maar dit is dan wel onbelast. Op de een of andere manier lijkt er een piek te ontstaan en die slaat ook aan op de usb-aansluiting waardoor de macbook (uit veiligheidsredenen denk ik) uit gaat.
Morgen even wat 10W weerstanden halen (heb nu enkel 3W liggen, beetje krap) en kijken of dat wat helpt. En anders zet ik er toch een SSR tussen en dan moet ik maar leven met 2 voedingen ;)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Zou je dan een condensator er bij kunnen plaatsen, die de spanningspieken van je voeding afvlakt? Misschien helpt het ook wel als je het eenmaal belast hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door boazkl0p op 01-11-2011 23:29 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.