Het is de 230 kant die iets heel raars doet waardoor de macbook ook uitvalt. Persoonlijk zou ik de voeding gelijk weggooien want dit mag eigenlijk niet gebeuren. Je stop knalt er trouwens niet door? En zijn beide stopcontacten geaard of niet?
Anoniem: 172410
Ik ben ook weer een stukje verder. Na het hele zwarte metaal-gebeuren een tijdje terug heb ik daar nog eens hard over nagedacht en besloten dat niet te doen. Het project is een typisch hier-nog-een-boutje-daar-nog-een-moertje-project en als je dan steeds moeite moet doen om extra materialen te regelen lijkt me dat niet echt bevorderlijk. Dan ziet het er iets leuker uit, maar het project wordt er volgens mij niet leuker van 
In diezelfde lijn lijkt het mij geschikt om geen exotische kleuren te kiezen voor het plastic, of zelfs gewoon een kleur. Zwart lijkt me behoorlijk universeel en het zorgt er ook voor dat je achteraf makkelijk zaken vervangt zonder dat je met rare mismatches zit (ik ben lichtelijk neurotisch op dat vlak).
Ik ben ook achter het metaalspul uit de BOM aangeweest. Ik heb het aan de hand van het lijstje bij een handel hier in de buurt een prijsopgaaf gevraagd, maar die kwamen uit op zo'n 240 euro. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Heeft iemand toevallig goede adressen waar het voor een betere prijs te krijgen is? Wat is ongeveer een realistische prijs? Ik zie op E-bay kitjes staan van ~120 euro, maar daar zitten ook zaken als lagers en hobbed bolts in.
In diezelfde lijn lijkt het mij geschikt om geen exotische kleuren te kiezen voor het plastic, of zelfs gewoon een kleur. Zwart lijkt me behoorlijk universeel en het zorgt er ook voor dat je achteraf makkelijk zaken vervangt zonder dat je met rare mismatches zit (ik ben lichtelijk neurotisch op dat vlak).
Ik ben ook achter het metaalspul uit de BOM aangeweest. Ik heb het aan de hand van het lijstje bij een handel hier in de buurt een prijsopgaaf gevraagd, maar die kwamen uit op zo'n 240 euro. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Heeft iemand toevallig goede adressen waar het voor een betere prijs te krijgen is? Wat is ongeveer een realistische prijs? Ik zie op E-bay kitjes staan van ~120 euro, maar daar zitten ook zaken als lagers en hobbed bolts in.
Waar heb jij dat gehaald? Dat klinkt wel een stuk beter dan 240 euroMon schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:00:
Ik heb net gister 90% van de BOM gehaald bij de lokale ijzerboer voor iets minder dan 30 euro. De belts moet ik nog vinden.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-11-2011 05:11 ]
O ja, ik kwam ook nog wat interessants tegen op Thingiverse. Een Prusa met een uiterst robuust frame. Aangezien de rigiditeit van de Prusa volgens mij één van de zwakkere punten is vind ik het een zeer interessante ontwikkeling, zeker gezien veel onderdelen uitwisselbaar zijn. Ook het grotere bouwvolume is interessant.
Linque.
Linque.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-11-2011 06:55 ]
Die mendelmax is inderdaad erg mooi! Misschien in februari dat ik tijd heb om mij erin te verdiepen. Tegen die tijd is het geheel ook mooi weer wat verder otnwikkeld:)
En 240 euro voor een metaalsetje?
Ik bied ze aan voor €55:
http://www.samenkopen.net/action_product/717483/769724
En 240 euro voor een metaalsetje?

http://www.samenkopen.net/action_product/717483/769724
Omdat ik erg graag een reprap wil bouwen en ook enigszins wil snappen waarmee ik bezig ben, en omdat ik
vrijwel niets van electronica weet:
Wat is een goede manier om kennis te vergaren? (online cursus, boektitels, experimenteersetjes etc....)
vrijwel niets van electronica weet:
Wat is een goede manier om kennis te vergaren? (online cursus, boektitels, experimenteersetjes etc....)
Dat is ook een optie, maar ik vind het prettiger een beetje voorbereid ergens aan te beginnen.Anoniem: 147126 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:43:
Gewoon er mee bezig gaan. Problemen tegenkomen, problemen oplossen.
Ga gewoon naar de wiki van reprap en daar valt alles te lezen over de verschillende soorten repraps's, de elektronica, enz.
Voor de mensen die interesse hebben:
Ik heb nog een aantal bipolaire stappenmotoren liggen met NEMA17 mount. Komen uit een set color-changers, zijn in prima toestand en werkend verwijderd, maar ze liggen nu bij mij gruwelijk in de weg.
Totale set bestaat uit 16 stuks, eventueel in groepjes van 4 beschikbaar, dus genoeg voor 4 Repraps.

Ik ben blij met een paar tientjes per set van 4, mensen die interesse hebben kunnen me wel een DM sturen. Indien het hier niet gewenst is verplaats ik het wel naar V&A, maar sinds het een redelijk specifiek onderdeel betreft denk ik dat het hier beter op zijn plaats is.
Ik heb nog een aantal bipolaire stappenmotoren liggen met NEMA17 mount. Komen uit een set color-changers, zijn in prima toestand en werkend verwijderd, maar ze liggen nu bij mij gruwelijk in de weg.
Totale set bestaat uit 16 stuks, eventueel in groepjes van 4 beschikbaar, dus genoeg voor 4 Repraps.

Ik ben blij met een paar tientjes per set van 4, mensen die interesse hebben kunnen me wel een DM sturen. Indien het hier niet gewenst is verplaats ik het wel naar V&A, maar sinds het een redelijk specifiek onderdeel betreft denk ik dat het hier beter op zijn plaats is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Mijn prusa mendel heeft 5 steppers nodig;) Hoe sterk zijn deze?
Precieze koppel van de motoren weet ik niet (afgezien van, plenty), modelnummer is 42BYGH026-1. Windingen zijn 6 ohm.bazzzzzz schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:10:
Ik heb op het modelnummer gezocht maar deze zijn klaarblijkelijk als een OEM-model aan Showtec geleverd, en werkelijke specificaties zijn dus ook ver te zoeken.
EDIT: Een set van 4 ruilen tegen een set geprinte Mendel-onderdelen valt trouwens ook te bespreken.
[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 09-11-2011 12:04 ]
Prusa's hebben 5 motoren nodig volgens de BOM. Ze raden ook assen van minstens 20mm aan. Hebben deze motoren dat?
Goede ontwikkeling: http://www.nu.nl/gadgets/...miljoeneninvestering.html
Bazzzzzzbazzzzzz schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:10:
Ik wil binnenkort misschien eens alles bij elkaar gaan vergaren, blijft jouw "shopje" in deze staat nog wel even bestaan, of is het binnenkort weer op/dicht ?
Nice! Ik doe best veel met Shapeways de laatste tijd, ondanks de wat gestegen kosten nog steeds prima te doen en het zijn erg aardige mensen
[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 18-11-2011 17:45 ]
@maratropa: wees gerust ik ga er vrolijk mee verder. Nu is er even geen SK actie maar er staat al weer een nieuwe klaar voor keuring. De levertijden zullen wel ietsjes langer worden aangezien mijn afstuderen meer tijd gaat kosten maar ik verzend sowieso elk weekend.
Ja zeg, ben ik net een mooi uitgebreid stuk aan het schrijven, kom ik de Prusa 2 tegen die nu min of meer klaar voor het publiek is
Zo wordt het je niet makkelijk gemaakt. Eens even kijken wat dat nu weer betekent voor de plannen.
Edit: de wiki is al geupdate zonder dat ik het gemerkt heb. Maar goed dat ik dit nu in de smiezen heb gekregen, anders zou ik mijzelf wel eens flink in de war gemaakt kunnen hebben met verschillen die opeens opduiken
De BOM is nog niet helemaal waar het moet zijn, maar je hebt minder vitamins nodig volgens Prusa dus als je al een setje hebt zit je goed maar houd je wat over. Hij vertelde op IRC dat de BOM binnen een paar dagen online zou moeten staan. Het ontwerp is achter de schermen al uitgebreid getest en in principe net zo productiewaardig als versie 1, behalve dus de BOM en documentatie, maar die zou rap op orde moeten zijn. Ik geloof dat ik maar voor versie 2 ga

Edit: de wiki is al geupdate zonder dat ik het gemerkt heb. Maar goed dat ik dit nu in de smiezen heb gekregen, anders zou ik mijzelf wel eens flink in de war gemaakt kunnen hebben met verschillen die opeens opduiken

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-11-2011 04:41 ]
Er is een nieuwe variant van de RepRap die speciaal ontworpen is voor lage prijs & makkelijke assemblage: de Printrbot van Brook Drumm.

Hij heeft gekozen voor een redelijk klein printvolume van 5"x5"x5" (127x127x127mm) en massageproduceerde elektronica om de prijs laag te houden. Op Kickstarter heeft z'n project al ruim $60.000 opgehaald en het einde lijkt nog niet in zicht.
Ik vind het sowieso wel interessant om te zien dat het RepRap-project zo ver is gekomen dat er voorzichtig wat (semi-)commerciële 3d-printers uit aan het ontstaan zijn: de Ultimaker, de machines van Bits from Bytes en nu deze Printrbot.

Hij heeft gekozen voor een redelijk klein printvolume van 5"x5"x5" (127x127x127mm) en massageproduceerde elektronica om de prijs laag te houden. Op Kickstarter heeft z'n project al ruim $60.000 opgehaald en het einde lijkt nog niet in zicht.
Ik vind het sowieso wel interessant om te zien dat het RepRap-project zo ver is gekomen dat er voorzichtig wat (semi-)commerciële 3d-printers uit aan het ontstaan zijn: de Ultimaker, de machines van Bits from Bytes en nu deze Printrbot.
Oh wow! Dat zou voor mij al een hele uitkomst zijn, zo'n klein dinkie 
Maar ik vind de prijs voor een kit nog steeds erg hoog... Plus dat die twee losse staanders + motoren niet echt een stabiele indruk geven...
Maar ik vind de prijs voor een kit nog steeds erg hoog... Plus dat die twee losse staanders + motoren niet echt een stabiele indruk geven...
[ Voor 52% gewijzigd door sebastius op 21-11-2011 12:16 ]
Die beweging is (gelukkig) natuurlijk al wel een tijdje te zien, maar het verlaagt de drempel voor een grote groep met wel wat geld en minder kunde. Ik denk dat het goed is dat je die markt krijgt naast de echte tweakers en mensen die er graag mee willen prutsen, zodat het thuisprinten steeds meer van doel naar instrument begint te verschuiven.David schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:38:
Het is natuurlijk kiezen of delen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat als de maten geen probleem zijn dat ook geen probleem zal zijn. Het is nog steeds allemaal kinderschoenenwerk en over drie jaar kijken we hier waarschijnlijk alweer op terug zoals wij nu op de Pentium 4 vs. de eerste Athlon X2 terugkijken. Het is allebei niet meer wat je wilsebastius schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:51:
Als ik zie dat Camiel tegenwoordig Orca's verkoopt voor 600 euro totaal (inclusief leuke opties als een HPB en alle randzaken als voeding e.d.) gaat het toch heel rap de goede kant op. Die printer ziet er ook alweer een heel stuk netter uit. Nu zijn er een aantal andere zaken waarom ik dat geen goede optie vind voor mijzelf, ik denk dat e.e.a. vooral in de backend nog wat professioneler kan (maar ook daar lijkt steeds meer momentum in te komen), maar dergelijke printers boren wel een hele nieuwe markt aan. Ik kan me goed voorstellen dat de wat minder kundige consument iets dergelijks wat meer vertrouwt dan een wat gammel ogende Prusa (wat wat mij betreft juist de charme is, begrijp me niet verkeerd) of een houten kistje.

Kijk, ik ben nog steeds erg gecharmeerd van een Makerbot Thing-o-Matic. Prachtig stukje techniek maar de totaalprijs is (hoewel prima in orde) gewoon een stap te ver. Ik zit nu in de 'woah cool, 3dprinter'-fase en hoewel ik nog niet een complete praktische toepassing heb wil ik er wel eentje... Maar je hoofd raakt nogal op hol als je leest over resoluties, stabiliteit, betrouwbaarheid van hot-ends, 1.75 of 3mm etc etc.
Die Orca zag ik ook al voorbij komen, ziet er mooi uit maar er is nog weinig informatie over te vinden.
Een grote twijfel die ik heb is de keuze tussen een kit en zelf alles sprokkelen. Mijn broertje kan ik wel het een en ander laten maken (lasersnijder en nog wat machines tot z'n beschikking) maar het blijft gedoe omdat je te veel keuze hebt. Hoe weet ik nou welke specifieke NEMA17motor ik moet kiezen bijvoorbeeld (illustratief bedoeld, geen antwoord nog nodig). Het staat nog erg in de kinderschoenen alhoewel het een markt is die snel aan het groeien is. Eindelijk weer een sector waar de hobbyisten het ontwikkelen op zich (kunnen) nemen en iets cools kunnen maken.
Die Orca zag ik ook al voorbij komen, ziet er mooi uit maar er is nog weinig informatie over te vinden.
Een grote twijfel die ik heb is de keuze tussen een kit en zelf alles sprokkelen. Mijn broertje kan ik wel het een en ander laten maken (lasersnijder en nog wat machines tot z'n beschikking) maar het blijft gedoe omdat je te veel keuze hebt. Hoe weet ik nou welke specifieke NEMA17motor ik moet kiezen bijvoorbeeld (illustratief bedoeld, geen antwoord nog nodig). Het staat nog erg in de kinderschoenen alhoewel het een markt is die snel aan het groeien is. Eindelijk weer een sector waar de hobbyisten het ontwikkelen op zich (kunnen) nemen en iets cools kunnen maken.
Ik geloof dat we wat interesses en overwegingen betreft redelijk op hetzelfde vlak zitten, al ben ik wat verder wat betreft mijn keuzes. Voor mij is een printer op dit moment een luxe, maar als productontwerper wil ik me graag aanwennen te werken met de mogelijkheden van zo'n ding (omdat ik er van overtuigd ben dat het alles gaat veranderen, de hele wereldeconomie gaat op de schop als dit gemeengoed wordt). Hoe leer je dat beter dan echt in de materie te kruipen en naast het puur als gereedschap te zien ook een veel dieper begrip krijgt van hoe en waarom.sebastius schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:34:
Ik heb er bewust voor gekozen alles bij elkaar te sprokkelen, omdat ik denk dat je daar meer van leert dan een kitje kopen, hoewel je het jezelf natuurlijk ook wel lastiger maakt. Wat betreft je motorenvoorbeeld zit ik toevallig precies op dat punt; ik weet wat ik globaal moet hebben, maar welke motor is nu beter dan welke andere en waarom? Dat leerproces is mij veel waard en mocht ik bijvoorbeeld mijn elektronica verprutsen omdat ik het lomp in elkaar gesoldeerd heb (ook een optie die ik aangrijp om te leren) denk ik dat het desondanks een betrekkelijk goedkope les is geweest. Ik kan altijd nog kant-en-klaar kopen. Liever niet, mijn geld is ook niet oneindig, maar ik kan me nauwelijks een betere investering voorstellen op dit moment en punt in mijn leven.
Wat betreft die keuzevrijheid ben ik overigens ook aan het proberen radicaal anders te werken dan ik voorheen deed: in plaats van alles tot en met uit te zoeken probeer ik genoeg uit te zoeken om te weten wat ik ergens ongeveer aan heb zodat ik geen kat in de zak koop en dan weer door te gaan. Deze sector/markt gaat zo snel dat als je alles uitgezocht hebt je alweer achter loopt, dus daarom ga ik maar gewoon en ik zie wel een beetje waar ik uitkom. Dat zou ik sowieso vaker moeten doen, geïnformeerd maar ook niet te onzeker te werk gaan, en dit is een ideaal project daarvoor. Dat betekent automatisch ook dat je ongetwijfeld een keer een misser maakt, maar goed, wie niets doet maakt nooit fouten (dat lees ik een beetje in jouw relaas).
Ik vind de hele beweging overigens ook heel fijn omdat het wat mij betreft eindelijk eens een voorbeeld is buiten de software waarbij open-sourceontwikkeling perfect werkt. Dat blijkt wel uit het gegeven dat de fabrikanten die meer een totaalproduct leveren eigenlijk steeds een stap achter de nieuwste ontwikkelingen aan lijken te lopen. Pogingen van bedrijven en partijen te consolideren en mensen afhankelijk te maken van bepaalde zaken lopen vooralsnog ook op niets uit en ik hoop van harte dat dat zo blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-11-2011 17:56 ]
Dat is natuurlijk meer dan logisch: om een product op de markt te zetten moet je met veel dingen rekening houden die je bij experimenten gewoon mag overslaan. Betrouwbaarheid, documentatie, solide software en het überhaupt maken/inkopen van je onderdelen kosten gewoon tijd.Anoniem: 172410 schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:49:
[...]
Dat blijkt wel uit het gegeven dat de fabrikanten die meer een totaalproduct leveren eigenlijk steeds een stap achter de nieuwste ontwikkelingen aan lijken te lopen.
Die combinatie van een volop experimenterende community en de drive om er een totaalproduct van te maken gaan de ontwikkelingen denk ik alleen maar versnellen. De mensen die bijvoorbeeld niet graag aan de elektronica bezig zijn kunnen zo sneller meedenken op het gebied van mechaniek of software. Als je eenmaal een werkende printer hebt staan ben je sneller geneigd om hem te gaan aanpassen.
Behalve dat de tekeningen iets anders zijn van de nieuwe prusa is er geen andere BOM toch? Lijkt allemaal nog op hetzelfde alleen de extruder is de open extruder die ook erg fijn is moet ik zeggen.
Aan de nieuwe BOM werd nog gewerkt, eergister was hetmartijnr17 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:49:
Behalve dat de tekeningen iets anders zijn van de nieuwe prusa is er geen andere BOM toch? Lijkt allemaal nog op hetzelfde alleen de extruder is de open extruder die ook erg fijn is moet ik zeggen.
op IRC. Hij had het over minder onderdelen, maar met een oud setje zit je op zich goed. Houd de changelogs op de wiki in de gaten om te zien of er al een update is, ik zit daar ook op te wachtenPrusa:
few days for BOM
Dat is overigens ook de reden dat je nog geen vervolg hebt gehoord van mij Martijn, ik wacht het even af tot e.e.a. wat completer is en gebruik die tijd om mijn computer in elkaar te zetten en te oefenen met solderen.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 23-11-2011 16:41 ]
Waar kun jij dat halen voor 240 euro? Das wel -erg- veel lijkt me. Dan is zelfs de lokale Formido/Praxis/Karwei nog goedkoper met 20 schroefjes voor 2 euro 50. Anyway deze bewuste ijzerboer zit in Den Ham, waarschijnlijk niet bij je in de buurt. Maar er zijn er meerAnoniem: 172410 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 04:00:
[...]
Waar heb jij dat gehaald? Dat klinkt wel een stuk beter dan 240 euro
Ik heb een lijstje naar binnen gegooid bij een lokale handel in dat spul, het is op zich een grote speler. Misschien is dat ook het probleem, dat ze veel te kwalitatief spul proberen te leveren, ik wil geen vliegtuig bouwen ofzo.Mon schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:05:
Waar kun jij dat halen voor 240 euro? Das wel -erg- veel lijkt me.
Ik ben inmiddels voorzien voor een veel betere prijsDan is zelfs de lokale Formido/Praxis/Karwei nog goedkoper met 20 schroefjes voor 2 euro 50. Anyway deze bewuste ijzerboer zit in Den Ham, waarschijnlijk niet bij je in de buurt. Maar er zijn er meer

schroeven en moeren moet je ook niet per 20 halen. Standaard dingen als m8 moeren koop ik per 1000 in en verpak ik zelf weer in een kleinere verpakking.
Ik zie sommige mensen voedingen leveren bij hun kits waar ik toch erg grote vraagtekens bij heb. Qua prijs allemaal erg interessant maar die dingen durf ik niet te verkopen hoor
De wet van remmende vooruitgang is dat geloof ik. Dat remmende punt gaat de reprap wereld ook nog wel krijgen. Nu beginnen de kits steeds beter leverbaar te worden. Straks zal de vraag naar geassembleerde printers toenemen. Qua bedrijf begint het dan aan aansprakelijkheid al vervelend te worden. Nu vraagt nog niemand naar CE markering maar daar gaan nog wel problemen over ontstaan....Ik vind de hele beweging overigens ook heel fijn omdat het wat mij betreft eindelijk eens een voorbeeld is buiten de software waarbij open-sourceontwikkeling perfect werkt. Dat blijkt wel uit het gegeven dat de fabrikanten die meer een totaalproduct leveren eigenlijk steeds een stap achter de nieuwste ontwikkelingen aan lijken te lopen. Pogingen van bedrijven en partijen te consolideren en mensen afhankelijk te maken van bepaalde zaken lopen vooralsnog ook op niets uit en ik hoop van harte dat dat zo blijft.
Ik zie sommige mensen voedingen leveren bij hun kits waar ik toch erg grote vraagtekens bij heb. Qua prijs allemaal erg interessant maar die dingen durf ik niet te verkopen hoor
Het was gewoon een grote ijzerboer, geen frommelwerk. Volgens mij is het zelfs een redelijk grote speler. Mooie vestiging, goed professioneel gereedschap etc. Maar wel zo'n winkel waar de bouw e.d. inkoopt en er geen prijzen bij de producten staan, want dat gaat toch allemaal op de bon. Misschien dat daarin het probleem ligt.bazzzzzz schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:23:
schroeven en moeren moet je ook niet per 20 halen. Standaard dingen als m8 moeren koop ik per 1000 in en verpak ik zelf weer in een kleinere verpakking.
Jij doelt op de wet van de remmende voorsprong, maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is. Dat zou juist betekenen dat ze zelf hard aan het ontwikkelen zouden moeten zijn, maar waar Reprap nu is komt natuurlijk niet voort uit bedrijfsontwikkeling en des te meer uit thuisontwikkeling.De wet van remmende vooruitgang is dat geloof ik. Dat remmende punt gaat de reprap wereld ook nog wel krijgen. Nu beginnen de kits steeds beter leverbaar te worden. Straks zal de vraag naar geassembleerde printers toenemen. Qua bedrijf begint het dan aan aansprakelijkheid al vervelend te worden. Nu vraagt nog niemand naar CE markering maar daar gaan nog wel problemen over ontstaan.
Zoals ik het zie had David het bij het rechte eind. Het is inderdaad totaal logisch, maar bedrijven kunnen niet die wilde experimenten aangaan die de gewone man wel kan doen. Die heeft immers weinig te verliezen aan verlenen van ondersteuning of slecht doorgeteste apparatuur. Een bedrijf kan dat met gemak de kop kosten, zeker als het allemaal nog wat pril is.
Dat is ook echt de kracht van de huidige beweging; er wordt ontzettend veel geklooid met halfgare ontwerpen, maar door een proces dat vergelijkbaar is (of het gewoon is) met natuurlijke selectie hou je die paar die het wel goed doen vanzelf over. Door het enorm brede aanbod zit er ook altijd wel iets tussen dat werkt. Wat mij betreft is dat één van de spannendste ontwikkelingen bij dit gebeuren, aangezien we allemaal weten dat de natuur zijn zaakjes wel regelt. In plaats van afhankelijk zijn van een single point of failure (de fabrikant) wordt het nu uitgespreid over een veel groter vlak.
Als 3D-printer eenmaal een beetje gemeengoed worden krijg je dat fenomeen niet alleen op het vlak van de 3D-printers, maar ook bij alle andere zaken: het wordt immers veel makkelijker om te gaan klooien aan bestaande producten en ontwerpen. Uiteindelijk zie ik de wereldeconomie verschuiven van een materiële economie naar een pure kennis- en data-economie. Als je alles zelf kunt printen is een product namelijk niet meer waard dan de materiaalkosten en energiekosten. Dan wordt patsen met je iPhone opeens wel heel uncool, want je kan er met gemak 's avonds zelf eentje uitprinten. Echter zal de iPhone als begrip niet meer bestaan. Je krijg een veelzijdigheid aan uitwerkingen en aanpassingen, zodat iedereen kan kiezen of zelfs aanpassen wat hem het beste lijkt. Dat zal waarschijnlijk een modulaire invulling krijgen, zodat niet iedereen veel kennis hoeft te hebben.
Die laatste alinea is toekomstmuziek, maar ik ben er redelijk zeker van dat het zover zal komen als de huidige samenleving zo lang weet te blijven bestaan. Dat zou ook betekenen dat wat nu al een klein beetje gaande is, dat technologie onderdeel is geworden van onze evolutie, tot wasdom is gekomen en de lijnen tussen die twee steeds moeilijker te onderscheiden zijn.
David schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:03:
Dat is natuurlijk meer dan logisch: om een product op de markt te zetten moet je met veel dingen rekening houden die je bij experimenten gewoon mag overslaan. Betrouwbaarheid, documentatie, solide software en het überhaupt maken/inkopen van je onderdelen kosten gewoon tijd.
Die ja. In mijn ogen is het wel van toepassing aangezien sommige bedrijven al te veel geinvesteerd hebben in een bepaald type printer en daardoor niet makkelijk over kunnen stappen(denk maar aan de Orca en de gen6 electronica die geen HPB ondersteund).Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 15:49:
[...]Jij doelt op de wet van de remmende voorsprong, maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is. Dat zou juist betekenen dat ze zelf hard aan het ontwikkelen zouden moeten zijn, maar waar Reprap nu is komt natuurlijk niet voort uit bedrijfsontwikkeling en des te meer uit thuisontwikkeling.[...]
Maar goed. 2 problemen zijn met de printrbot misschien weer opgelost: bouwtijd en kennis die ervoor nodig is. Welke snelheden er met dat frame te halen zijn vraag ik mij wel weer af. Als eerste printer is het in elk geval heel interessant. Dat hij nou gepromoot wordt als goedkoop vind ik wel weer een beetje onzin want zoveel minder onderdelen dan bijvoorbeeld een prusa worden er nu ook weer niet gebruikt. Oke wel minder printed parts en schroeven maar ja dat zijn de kosten toch niet echt. Nu wordt het wachten tot januari denk ik voordat we er zelf 1 kunnen bouwen en in februari zullen alle kits wel rondgestuurd gaan worden. Ik ben benieuwd!
De Orca is juist een ontwikkelingsmodel, ze zijn achter de schermen met nieuwe electronica bezig met o.a. een touchscreen (ziet er leuk uit voor het grotere publiek natuurlijk). Ze verkopen niet voor niets een 0.2 en 0.3 model, dat zijn verschillende stadia in de ontwikkeling. Zoals het er nu uitziet lijkt het inderdaad alsof de ontwikkelingen achter lopen, maar dat komt denk ik omdat je de punten tussen beginfase en eindproduct niet zo makkelijk meekrijgt binnen een nieuwe ontwikkeling als de elektronica.bazzzzzz schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:32:
Die ja. In mijn ogen is het wel van toepassing aangezien sommige bedrijven al te veel geinvesteerd hebben in een bepaald type printer en daardoor niet makkelijk over kunnen stappen(denk maar aan de Orca en de gen6 electronica die geen HPB ondersteund).
Voor een remmende voorsprong moet je wel eerst een voorsprong hebben en dat heb ik nog geen bedrijf echt zien doen, tenzij je vrij marginale verbeteringen als voorsprong wilt aanmerken. Het zit inderdaad wel in dezelfde beweging en lijn, maar ik kan toch niet vinden dat het punt waarop dergelijke bedrijven zijn qua ontwikkeling zich voor het punt waar de community is heeft bevonden wat betreft thuisprinters. Mochten we het over professionele modellen hebben zou ik je wellicht gelijk geven, die kunnen zich veel moeilijker aanpassen en lopen/liepen (uiteraard) ver voor.
Voor vraag en aanbod is er va.tweakers.net.
[ Voor 89% gewijzigd door Sprite_tm op 02-12-2011 14:42 ]
Frans G
Pfoeh die Printrbot gaat hard, een start met een userbase van 500 kits is natuurlijk niet mis om de kinderziekten uit te vogelen en solide ideeen te ontwikkelen.
Toch snap ik dat niet. Naar mijn idee krijg je voor het geld wat je betaalt voor zo'n Printrbot kit niet zo veel. Het enige voordeel wat hij heeft boven bijvoorbeeld de prusa mendel is dat hij kleiner is (of is er meer?). Maar dat lijkt me niet zo'n groot pluspunt, gezien je je mogelijkheden hiermee ook beperkt.
Voor mij is het stukken overzichtelijker, de reprap site is erg onduidelijk, plus de kit is goedkoper dan een complete reprap kit (als ik het goed zie)
Nee is het niet. Met de huidige dollarkoers + hoge verzendkosten + btw + invoerrechten + administratiekosten ga je al heel snel richting de €550 voor je printrbot. Gezien het printoppervlak krijg je dan met een prusa mendel meer waar voor je geld ja. Echter de korte bouwtijd is erg interessant. Ik ga in elk geval zelf ook een printrbot bouwen en misschien ook wel kits samenstellen voor de verkoop afhankelijk van hoe goed hij bevalt
Ik ben ook in het 3D printen gestapt. Wel op een andere manier: In plaats van FDM ga ik voor SLA met vloeistof en UV laser zodat er een hogere kwaliteit mogelijk is(wat een enorm nadeel is van huidige FDM). Zodra ik het spul binnen heb zal ik eens wat foto's plaatsen
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat heb ik al eens eerder hier geopperd, maar het bleek nogal wat duurder te zijn. Toch ben ik erg benieuwd naar de kosten van zo'n project, en natuurlijk vooral de kwaliteit.
Ikzelf overweeg om eens een teensylu in elkaar te gaat zetten. Dat is eigenlijk een kloon van de sanguinololu, maar dan met een at90usb1287(dus geen dure ftdi usb meer). Heeft iemand hier al ervaringen mee qua snelheid. de 1287 draait namelijk op 20 MHz.
Ikzelf overweeg om eens een teensylu in elkaar te gaat zetten. Dat is eigenlijk een kloon van de sanguinololu, maar dan met een at90usb1287(dus geen dure ftdi usb meer). Heeft iemand hier al ervaringen mee qua snelheid. de 1287 draait namelijk op 20 MHz.
Ken je deze site?LED-Maniak schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:28:
Ik ben ook in het 3D printen gestapt. Wel op een andere manier: In plaats van FDM ga ik voor SLA met vloeistof en UV laser zodat er een hogere kwaliteit mogelijk is(wat een enorm nadeel is van huidige FDM). Zodra ik het spul binnen heb zal ik eens wat foto's plaatsen
Ziet er wel cool uit die printer. Helaas nergens uitleg of kijk ik er overheen? Voordeel is dat het heel precies is nadeel dat het volgens mij niet sterk is?
Die ken ik. Enige verschil is dat ik een mix van vloeistoffen heb gevonden die geen 100~200 dollar per liter kost.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik ben dan vooral benieuwd naar hoe de machanische eigenschappen zich verhouden tot FDM-printen. Het is wat mij betreft nauwelijks interessant om een hogere resolutie te hebben als het óf veel duurder is óf mechanisch weer een stuk minder prettig. Als je printsnelheid wilt inleveren kan FDM al best geweldige resultaten neerzetten.
Maar goed, parallelle ontwikkeling is alleen maar goed

Weet je, ik heb het al eerder gezegd, de Prusa Mendel is voor mij teveel puzzelwerk om spullen overal vandaan te halen. Zelfs op SamenKopen moet ik nog bij drie verschillende mensen mijn spullen halen. Vind je een leverancier die alles doet (dus gewoon 1 knop met 'koop een complete Prusa Mendel kit', dan is de prijs hetzelfde als bij de PrintrBot. Een groter printoppervlak doet mij niet zo veel, ik zoek een eenvoudige instap, kan altijd met de Printrbot onderdelen upgraden naar een andere printer.bazzzzzz schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:09:
Nee is het niet. Met de huidige dollarkoers + hoge verzendkosten + btw + invoerrechten + administratiekosten ga je al heel snel richting de €550 voor je printrbot. Gezien het printoppervlak krijg je dan met een prusa mendel meer waar voor je geld ja. Echter de korte bouwtijd is erg interessant. Ik ga in elk geval zelf ook een printrbot bouwen en misschien ook wel kits samenstellen voor de verkoop afhankelijk van hoe goed hij bevalt
Ook de RepRap Wiki vind ik gewoon te onduidelijk, ik heb gewoon geen zin om weer opnieuw het wiel uit te vinden. PrintrBot lost die onduidelijkheid op. 1 iemand maakt de kit, 1 maakt de handleiding. Ontzettend simpel ontwerp, mooie instapprijs en veel duidelijkheid die ik zeker voor de eerste ronde echt nodig heb.
[ Voor 15% gewijzigd door sebastius op 05-12-2011 10:03 ]
klopt de huidige documentatie is verschrikkelijk. Vooral de Prusa 2 die wel zo mooi aangekondigd is maar eigenlijk nog niet optimaal is. Als je nog nooit iets met RepRap gedaan hebt dan kan je je er echt blind op staren en of fouten maken met je onderdelen bewerken(soms moet je een gaatje open boren maar soms ook van M3 naar M4 opboren en dat is weer verwarrend)
Vanaf februari heb ik tijd om zelf aan documentatie te werken. Dan schroef ik ook een 2e printer in elkaar en dan kan ik ook zelf onderdelen gaan printen. Op die manier sluit je documentatie ook 100% aan en dan pas ga ik ook complete kits verkopen(waarschijnlijk ook van de printrbot).
Vanaf februari heb ik tijd om zelf aan documentatie te werken. Dan schroef ik ook een 2e printer in elkaar en dan kan ik ook zelf onderdelen gaan printen. Op die manier sluit je documentatie ook 100% aan en dan pas ga ik ook complete kits verkopen(waarschijnlijk ook van de printrbot).
Wauw, ik heb in 1x weer zin om verder te gaan met mijn 3d printer, ziet er erg gaaf uitLED-Maniak schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:28:
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Wat voor laser ben je van plan om te gebruiken en hoe ga je de vloeistof precies belichten? 405nm of 445nm met een scansysteem?LED-Maniak schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:59:
[...]
Die ken ik. Enige verschil is dat ik een mix van vloeistoffen heb gevonden die geen 100~200 dollar per liter kost.
Ik weet niet hoe goed 445nm is voor SLA printing, maar het is denk ik wel de goedkoopste laser die je met genoeg vermogen kan krijgen. Bovendien ziet het wel gaaf uit als je met blauw licht kan printen.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2011 01:03 ]
Op deze site staat ook wat info over het maken van een 3D printer m.b.v. een projector en UV-gevoelige harsen, inclusief enkele goedkopere UV-gevoelige harsen uit de watersportindustrie:
http://3dprinter.wikidot.com/resin
http://3dprinter.wikidot.com/resin
Indien het goed uitgehard is, zou je een hogere hardheid en een sterker product moeten hebben dan het ABS en PLA dat er gebruikt wordt voor FDM.Anoniem: 172410 schreef op maandag 05 december 2011 @ 00:32:
Ik ben dan vooral benieuwd naar hoe de machanische eigenschappen zich verhouden tot FDM-printen. Het is wat mij betreft nauwelijks interessant om een hogere resolutie te hebben als het óf veel duurder is óf mechanisch weer een stuk minder prettig. Als je printsnelheid wilt inleveren kan FDM al best geweldige resultaten neerzetten.
Ik heb een 150mW 405nm laser. Zou meer dan genoeg moeten zijn om snel te kunnen curen. Liefst had ik een lagere golflengte gehad maar dan gaan de kosten exponentieel omhoog.Stoney3K schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 01:02:
[...]
Wat voor laser ben je van plan om te gebruiken en hoe ga je de vloeistof precies belichten? 405nm of 445nm met een scansysteem?
Ik weet niet hoe goed 445nm is voor SLA printing, maar het is denk ik wel de goedkoopste laser die je met genoeg vermogen kan krijgen. Bovendien ziet het wel gaaf uit als je met blauw licht kan printen.
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2011 19:25 ]
Ik neem aan dat je een variant van UV-curing epoxy gebruikt? Klinkt in ieder geval interessant genoeg!LED-Maniak schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:24:
Ik heb een 150mW 405nm laser. Zou meer dan genoeg moeten zijn om snel te kunnen curen. Liefst had ik een lagere golflengte gehad maar dan gaan de kosten exponentieel omhoog.
445nm is tegenwoordig net iets beter te krijgen (maar wel zichtbaar blauw), sinds het minder 'UV' is zou je misschien wat meer moeite nodig hebben om het goed te krijgen. Maar sinds de diodes die 445nm produceren makkelijk 1W CW (en nog meer pulsed) halen zou je daar denk ik genoeg mee kunnen om UV-curing epoxy mee te kunnen uitharden.
Sterker nog, er zijn al genoeg lui die met een enkele 445nm diode het hebben klaargespeeld om door plexiglas heen te snijden. Misschien krijgen we hier wel een mooie universele tool in handen.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 07-12-2011 00:44 ]
Het is inderdaad een variant op UV curing epoxy. Mocht deze laser goed werken dan is het een erg interessant alternatief. Kostprijs van de machine zit zoals het er nu uit ziet op vrijwel hetzelfde niveau als de makerbot en reprap waarbij de consumables na enkele runs onder de 30~50 euro per liter zullen duiken. Zojuist gehoord dat de resin onderweg is dus over een week zal het wel in huis zijn(komt uit het buitenland). Lekker knutselen in de vakantie
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2011 14:39 ]
Hoi allemaal,
Ook ik ben begonnen met een RepRap prusa 3d printer samen met een collega en na wat werk heb ik nu mijn prusa in elkaar staan.
Na wat testen heb ik met repsnapper de electronica aan de gang gekregen, schakelaars getest, motors in de juiste richting gezet etc etc en vanavond zelfs de eerste keer de hotend (1.75mm v9 van mendelparts) aangezet.
de temperatuur langzaam opgevoerd en dit werkt ook goed en de sensor meet het ook goed.
op 190 graden probeerde ik te extruden en hoewel er initieel wel wat uitkwam, bleef het daarna erbij en wil er niks meer worden geextrude. de extruder draait wel, maar zelfs met wat aanduwen kom ik niet verder.
Heeft iemand een idee wat hier fout kan gaan? ik heb zelfs tot en met 210 graden geprobeerd zonder succes
ook is het me onduidelijk of je na het printen het filament moet weghalen of niet?
Als iemand mij hier mee kan helpen wordt het zeer gewaardeerd!
Ook ik ben begonnen met een RepRap prusa 3d printer samen met een collega en na wat werk heb ik nu mijn prusa in elkaar staan.
Na wat testen heb ik met repsnapper de electronica aan de gang gekregen, schakelaars getest, motors in de juiste richting gezet etc etc en vanavond zelfs de eerste keer de hotend (1.75mm v9 van mendelparts) aangezet.
de temperatuur langzaam opgevoerd en dit werkt ook goed en de sensor meet het ook goed.
op 190 graden probeerde ik te extruden en hoewel er initieel wel wat uitkwam, bleef het daarna erbij en wil er niks meer worden geextrude. de extruder draait wel, maar zelfs met wat aanduwen kom ik niet verder.
Heeft iemand een idee wat hier fout kan gaan? ik heb zelfs tot en met 210 graden geprobeerd zonder succes
ook is het me onduidelijk of je na het printen het filament moet weghalen of niet?
Als iemand mij hier mee kan helpen wordt het zeer gewaardeerd!
Als ik mij het goed herinner printten we op het Fablab met een temperatuur van tussen de 240 en 265 graden. Dat scheelt dus nogal met wat jij gebruikt. Ik kan me goed voorstellen dat er simpelweg niet genoeg energie in de kamer zit om het plastic te verwarmen als er wat meer in de kamer zit.
Als je het voor elkaar krijgt om al wat te printen kan je het redelijk goed zien aan het materiaal zelf. Als het een beetje dof wordt en als je het breekt scheidingen tussen de lagen geeft is de temperatuur te laag.
Wat bedoel je precies met het filament weghalen? Je kan het plastic in ieder geval gewoon in de printer laten zitten tussen printbeurten door.
Als je het voor elkaar krijgt om al wat te printen kan je het redelijk goed zien aan het materiaal zelf. Als het een beetje dof wordt en als je het breekt scheidingen tussen de lagen geeft is de temperatuur te laag.
Wat bedoel je precies met het filament weghalen? Je kan het plastic in ieder geval gewoon in de printer laten zitten tussen printbeurten door.
Hoi,
misschien had ik wat duidelijker moeten zijn
ik print met PLA (1.75mm) en ik zag het initieel wel uit de spuitkop komen,hoewel zeer langzaam op 190 graden. dit glanst op zich mooi, maar zit in nog geen enkele betekenis volle vorm (ben nog puur de extruder aan het testen).
Daarna wilde er niet veel meer uitkomen wat ik ook deed. Wat ik zie, online zit iedereen rond de 190-200 graden met printen, dus 240 klinkt eigenlijk wel verdacht hoog of mis ik een eigenschap van de printer?
Toen ik het filament er uit haalde om dat te controleren, zag ik de onderkant ook netjes gesmolten
in ieder geval goed om te horen dat het filament er gewoon in kan blijven tussen printbeurten.
Ik merk ook dat sommige motors koel blijven terwijl andere heet worden (ook al staan ze stil) is dat ok?
Alvast bedankt voor de temperatuur tip, ik riskeer het vanavond wel
misschien had ik wat duidelijker moeten zijn
Daarna wilde er niet veel meer uitkomen wat ik ook deed. Wat ik zie, online zit iedereen rond de 190-200 graden met printen, dus 240 klinkt eigenlijk wel verdacht hoog of mis ik een eigenschap van de printer?
Toen ik het filament er uit haalde om dat te controleren, zag ik de onderkant ook netjes gesmolten
in ieder geval goed om te horen dat het filament er gewoon in kan blijven tussen printbeurten.
Ik merk ook dat sommige motors koel blijven terwijl andere heet worden (ook al staan ze stil) is dat ok?
Misschien dat ik mij vergis, maar dat is wel wat ik mij herinner. Als ik het zo lees kan het wat verschillen. Maar goed, vertrouw niet slechts op mij en probeer e.e.a. eens stapgewijs op te bouwen. Je ziet als het goed is vanzelf een klein beetje in een redelijk continue stroom uit de extruder lopen bij de juiste temperatuur.Darun schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 08:55:
Heater Settings
Depending on which material you use, you should adjust your heat accordingly.
4032D requires higher temperatures and may need to be set as high as 230°C
4042D should extrude at 190°C
4043D 160-220°C around 180 is a good start(see http://ultimachine.com/pla)
Dit kan vrij snel gebeuren natuurlijk en het kan ook dat dat kleine beetje smelten juist alle energie uit de extruder heeft getrokken. In mijn beperkte ervaring krijg je het plastic nadat het in de extruder zit niet zomaar meer los zonder de extruder weer goed heet te maken. Bij het verwisselen van het plastic moest ik altijd de extruder opwarmen, volgens aanwijzingen van het personeel van het Fablab.Toen ik het filament er uit haalde om dat te controleren, zag ik de onderkant ook netjes gesmolten
Daar verbaasde ik mij ook over, maar de bedrijfstemperatuur van steppermotoren is vrij hoog. Zo hoog zelfs dat PLA mounts afgeraden worden, omdat die kunnen smelten/vervormen.in ieder geval goed om te horen dat het filament er gewoon in kan blijven tussen printbeurten.
Door de drivers die gebruikt worden gaat er altijd stroom door de stappenmotoren ook als ze stil staan. Daardoor kunnen ze ook warm worden als je printer stil staat. Verder hangt het van de inwendige weerstand van de stappenmotor af of die warm wordt of echt heet waardoor je geen PLA mounts kan gebruiken.
Anoniem: 147126
Dat is ook de bedoeling, aangezien je dan de volle holding torque hebt (anders zou je alleen de detent torque hebben) om de X/Y/Z op zijn plaats te houden.bazzzzzz schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:22:
Door de drivers die gebruikt worden gaat er altijd stroom door de stappenmotoren ook als ze stil staan.
wow dat PLA mounts worden afgeraden sta ik van te kijken. ik zie al dat mensen ventilators plaatsen op de spuitkop en op de controller board (is dat nodig voor een sanguinololu board?).
is het dan interessant/effectief om koel vinnen te plaatsen op de motors?
Of eventueel een metalen tussen plaat tussen de motor en het plastic, want ik neem aan dat die hitte niet goed is voor de motor op lange termijn?
ook andere beginners tips worden gewaardeerd
Of eventueel een metalen tussen plaat tussen de motor en het plastic, want ik neem aan dat die hitte niet goed is voor de motor op lange termijn?
ook andere beginners tips worden gewaardeerd
De motoren zijn er als het goed is op gemaakt, dat zal wel loslopen. De mounst worden wel soms van materialen gemaakt die het kunnen hebben, al weet ik niet of het altijd een probleem is.Darun schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:38:
Ik heb hetzelfde probleem.Darun schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 08:55:
Hoi,
misschien had ik wat duidelijker moeten zijnik print met PLA (1.75mm) en ik zag het initieel wel uit de spuitkop komen,hoewel zeer langzaam op 190 graden. dit glanst op zich mooi, maar zit in nog geen enkele betekenis volle vorm (ben nog puur de extruder aan het testen).
Of er komt geen plastic uit de printkop, of af en toe een druppel. Mijn aanname was dus ook dat het misschien niet heet genoeg werd dus zodoende heb ik de temperatuur naar 200+ graden opgevoerd. Gevolg was dat de complete printkop vol met plastic zat en ik die dus uit elkaar kon halen en schoonmaken. Pas daarmee op.
Als iemand tips heeft om je eerste stukje pla voorzichtig door je nozzle te krijgen hoor ik het graag.
Ja, ik heb dit weekeinde dus flink zitten te experimenteren wat er nu fout ging.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het niet de temperatuur is, want de paar keren dat er
wel wat uit kwam ging dit vloeibaar genoeg.
Gisteren het maar eens openghaald en toen er achter gekomen dat er stukjes draad waren afgebroken en nog vast zaten on het bovenste stuk dat nooit warm wordt en dus nooit omlaag smelt.
Tijdens het verwijderen (2 uur karweitje) en her-proberen van draad merkte ik dat het gewoon stroef ging.
Pas na een paar keer leek het goed genoeg te gaan, maar toch irritante job om dat aan te pakken.
Nu even wachtende op de siliconen kit, want wel ondertussen wat losgetrokken (doh) en dan straks opnieuw proberen.
190 graden is waarschijnlijk wel genoeg en 240 misschien iets teveel van het goede
ninja edit :
mijn collega die ook met de printer bezig is merkte dat hij de bovenkant moest koelen zodat daar niks verhit/uitzet en verstopt. maar absoluut niet de onderkant koelen
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het niet de temperatuur is, want de paar keren dat er
wel wat uit kwam ging dit vloeibaar genoeg.
Gisteren het maar eens openghaald en toen er achter gekomen dat er stukjes draad waren afgebroken en nog vast zaten on het bovenste stuk dat nooit warm wordt en dus nooit omlaag smelt.
Tijdens het verwijderen (2 uur karweitje) en her-proberen van draad merkte ik dat het gewoon stroef ging.
Pas na een paar keer leek het goed genoeg te gaan, maar toch irritante job om dat aan te pakken.
Nu even wachtende op de siliconen kit, want wel ondertussen wat losgetrokken (doh) en dan straks opnieuw proberen.
190 graden is waarschijnlijk wel genoeg en 240 misschien iets teveel van het goede
ninja edit :
mijn collega die ook met de printer bezig is merkte dat hij de bovenkant moest koelen zodat daar niks verhit/uitzet en verstopt. maar absoluut niet de onderkant koelen
[ Voor 10% gewijzigd door Darun op 12-12-2011 09:54 ]
Opzich valt dit (reuze) mee. Toevallig heb ik bij bazzzzzz (via een andere weg, wist niet eens dat je op tweakers actief was) onderdelen besteld en hij had ook de meeste extra onderdelen voor scherpe prijzen zodat je eigenlijk de hele prusa kit compleet krijgt (ik denk dat je ongeveer voor de plain old prusa zonder hotend ~400 euro kwijt bent als je zelf nog wat soldeer werk doet)sebastius schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:57:
[...]
Weet je, ik heb het al eerder gezegd, de Prusa Mendel is voor mij teveel puzzelwerk om spullen overal vandaan te halen. Zelfs op SamenKopen moet ik nog bij drie verschillende mensen mijn spullen halen. Vind je een leverancier die alles doet (dus gewoon 1 knop met 'koop een complete Prusa Mendel kit', dan is de prijs hetzelfde als bij de PrintrBot. Een groter printoppervlak doet mij niet zo veel, ik zoek een eenvoudige instap, kan altijd met de Printrbot onderdelen upgraden naar een andere printer.
Ook de RepRap Wiki vind ik gewoon te onduidelijk, ik heb gewoon geen zin om weer opnieuw het wiel uit te vinden. PrintrBot lost die onduidelijkheid op. 1 iemand maakt de kit, 1 maakt de handleiding. Ontzettend simpel ontwerp, mooie instapprijs en veel duidelijkheid die ik zeker voor de eerste ronde echt nodig heb.
Zelf gebruik ik nu de Prusa Mendel Visual Instructions en dat is echt zo simpel als een Lego pakket inelkaar schroeven.
Ook in de guide staan 'notes' over eventuele 'upgrades' die er later bij gekomen zijn en die jij wellicht nu in je pakket hebt.
De prusa2 is op het oog alleen wat upgrades aan de lagers, die kan je altijd nog toepassen (zelf uitprinten) als je prusa1 af is.
Met de nieuwe onderdelen van de Prusa zitten overigens de plastic lagers al in de onderdelen, dus je kan al het lijmen in de visual guide overslaan. Je bent dan in 2 uur al klaar met het frame.
Zelf ben ik nog niet klaar, maar ik denk dat ik nog 2 uur nodig heb om alles af te krijgen, en ik doe dit voor de eerste keer. Overigens heb ik juist voor de Prusa gekozen (mijn broertje heeft een Orca) omdat deze veel beter ondersteund wordt. Mijn broertje wordt echt gek om afhankelijk te zijn van Camiel's bedrijfje (maar daar wordt al genoeg over geschreven op internet). Ik denk dat hij uiteindelijk ook liever zelf de onderdelen had gekocht, dan was hij veel sneller klaar en met de updates die voor de Prusa beschikbaar zijn kan je al net zo ver komen (en zo gek maken als je zelf wilt) zonder afhankelijk te zijn van een 'leverancier'.
Van de prusa2 print ik eigenlijk alleen maar de lm8uu set. Lijkt me zonde om alsnog met glijlagers te gaan werken terwijl je voor 10 of 20 euro lm8uu lagers hebt.
pfff langer geduurd dan verwacht (werk & stuff), maar na een schoongemaakte printkop, weer wat soldeer werk en een fan toevoegen vandaag weer verder kunnen gaan met printen.
er ging natuurlijk wat fout (de print wacht niet tot de print kop op temperatuur is, maar gaat onmiddelijk proberen te printen.) maar het meeste had ik snel genoeg in de gaten.
1 punt wat me opviel was dat als de x as naar links ging, dit altijd meer afstand aflegt op hoge snelheid dan naar rechts en voor ik het weet de printkop continue tegen de schakelaar zat.
Is dit een issue met de riem of met het voltage van de motor?
tot nu toe is mijn eerste print een blob met een vage hint van een cirkel.
morgen hopelijk een blob in de vorm van een cirkel of beter.
er ging natuurlijk wat fout (de print wacht niet tot de print kop op temperatuur is, maar gaat onmiddelijk proberen te printen.) maar het meeste had ik snel genoeg in de gaten.
1 punt wat me opviel was dat als de x as naar links ging, dit altijd meer afstand aflegt op hoge snelheid dan naar rechts en voor ik het weet de printkop continue tegen de schakelaar zat.
Is dit een issue met de riem of met het voltage van de motor?
tot nu toe is mijn eerste print een blob met een vage hint van een cirkel.
morgen hopelijk een blob in de vorm van een cirkel of beter.
Toch jammer dat dit keer op keer naar voren komt, die Orca heeft in mijn ogen wel echt potentieel.CT schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:16:
Zelf ben ik nog niet klaar, maar ik denk dat ik nog 2 uur nodig heb om alles af te krijgen, en ik doe dit voor de eerste keer. Overigens heb ik juist voor de Prusa gekozen (mijn broertje heeft een Orca) omdat deze veel beter ondersteund wordt. Mijn broertje wordt echt gek om afhankelijk te zijn van Camiel's bedrijfje (maar daar wordt al genoeg over geschreven op internet). Ik denk dat hij uiteindelijk ook liever zelf de onderdelen had gekocht, dan was hij veel sneller klaar en met de updates die voor de Prusa beschikbaar zijn kan je al net zo ver komen (en zo gek maken als je zelf wilt) zonder afhankelijk te zijn van een 'leverancier'.
Volgens mij houdt de software hier wel degelijk rekening mee. Welke variant gebruik je?Darun schreef op donderdag 15 december 2011 @ 00:50:
pfff langer geduurd dan verwacht (werk & stuff), maar na een schoongemaakte printkop, weer wat soldeer werk en een fan toevoegen vandaag weer verder kunnen gaan met printen.
Dan stuurt ie een M104 voor de temp ipv M109 dat zit ergens in de software bij de start temperatuur waarschijnlijk.
Repsnapper, maar ik vermoed dat ik dat gewoon nog niet heb ingesteld, ben me nog helemaal aan het aan leren op dat vlak.Mon schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:36:
[...]
Volgens mij houdt de software hier wel degelijk rekening mee. Welke variant gebruik je?
De motoren zijn nu stabiel nu ik een ventilator op de controller heb gezet. (je ziet iedereen het doen, maar zelden wordt gezegd waarom dit zo handig is)
De printkop is nu bijna in orde, maar extrude nog steeds te langzaam/weinig.
moet ook extra langzaam extruden wil het er enigzins betrouwbaar uitkomen en heb dat getest op 200 en 220 graden. als ik de extruder nog kan verbeteren op dat vlak is het waarschijnlijk allemaal ok.
Is uitboren hierbij een optie (niet de kop maar de buis er naar toe)?
ik zal straks proberen een foto hier te posten van de opstelling en een printje die niet helemaal lukt.
Momenteel heb ik overigens mijn eerste blokjes geprint met de Prusa en dit gaat prima en volgens mijn broertje ook vrij snel. Maar als ik de kwaliteit vergelijk met de Orca is het anders.Anoniem: 172410 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 02:57:
[...]
Toch jammer dat dit keer op keer naar voren komt, die Orca heeft in mijn ogen wel echt potentieel.
Daarbij heeft hij ook niet als een leek gekozen voor de Orca, maar zich duidelijk verdiept in de materie en dus ook tot jouw conclusie gekomen. Vandaar zijn bestelling
Alleen wil je dan ook graag zsm aan de slag
ps check mijn first run op youtube in 1080p
YouTube: First Calibration Run Prusa Mendel HD
[ Voor 10% gewijzigd door CT op 16-12-2011 23:30 ]
Je riem zit veelste los volgens mij als ik dat zo bekijk. Hierdoor zal die ook minder netjes printen.
De 1e laag zou ik de kop er ook iets dichter opzetten denk ik.
En je gaat inderdaad redelijk snel, zou in het begin gewoon 30mm sec max aanhouden. Als ik sneller print wordt het ook lelijker, echter als je riemen goed staan alles goed stabiel in elkaar zit is hoger natuurlijk mogelijk. Ik print zelf grote onderdelen op 30mm/sec. Heb ook op 60mm/s geprint maar dan gaat er toch eerder iets fout en bij onderdelen van 8uur heb ik liever zekerheid
Verder blijf ik het wel super mooi vinden hoor dat je uit z'n stokje (filament) een object kan maken.
De 1e laag zou ik de kop er ook iets dichter opzetten denk ik.
En je gaat inderdaad redelijk snel, zou in het begin gewoon 30mm sec max aanhouden. Als ik sneller print wordt het ook lelijker, echter als je riemen goed staan alles goed stabiel in elkaar zit is hoger natuurlijk mogelijk. Ik print zelf grote onderdelen op 30mm/sec. Heb ook op 60mm/s geprint maar dan gaat er toch eerder iets fout en bij onderdelen van 8uur heb ik liever zekerheid
Verder blijf ik het wel super mooi vinden hoor dat je uit z'n stokje (filament) een object kan maken.
[ Voor 78% gewijzigd door martijnr17 op 17-12-2011 09:19 ]
Zo, ik heb een PrintrBot besteld. Waarom? Prijs is prima, kwaliteit ziet er degelijk uit, een flinke startgroep van meer dan 1200 PrintrBots en vooral geen denkwerk en zoekwerk zoals een Prusa Mendel.
Ik heb er ook een besteld(standaard geprinte versie).
Welke heb jij? De standaard geprinte(6x6x6inch print grote) of de lasercut versie daarvan? Of de XL( is alleen maar in lasercut versie, 8x8x8 inch printgrote
Welke heb jij? De standaard geprinte(6x6x6inch print grote) of de lasercut versie daarvan? Of de XL( is alleen maar in lasercut versie, 8x8x8 inch printgrote
Ik heb de standaard lasercut versie, dus ook 6x6 wat voorlopig meer dan zat is.
Ik ben heel erg benieuwd, denk dat de starter niet echt had verwacht dat hij 30x zou ophalen dan wat hij nodig had.
Ik ben heel erg benieuwd, denk dat de starter niet echt had verwacht dat hij 30x zou ophalen dan wat hij nodig had.
[ Voor 42% gewijzigd door sebastius op 18-12-2011 14:30 ]
Ik snap geloof ik niet wat je nu precies bedoelt te zeggenCT schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 23:29:
Momenteel heb ik overigens mijn eerste blokjes geprint met de Prusa en dit gaat prima en volgens mijn broertje ook vrij snel. Maar als ik de kwaliteit vergelijk met de Orca is het anders.
Daarbij heeft hij ook niet als een leek gekozen voor de Orca, maar zich duidelijk verdiept in de materie en dus ook tot jouw conclusie gekomen. Vandaar zijn bestelling
Ik neem aan dat jij bedoelde dat de Orca wel degelijk 'potentie' heeft als in; het is een goede, complete printer met een vruchtbare toekomstAnoniem: 172410 schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:55:
[...]
Ik snap geloof ik niet wat je nu precies bedoelt te zeggenKan je dat misschien toelichten?
Alleen is het bemachtigen van deze 'deal' een ander verhaal
Ik doelde vooral op het fraaie frame en de bijbehorende stabiliteit. Het totaalpakket voor die prijs is inderdaad ook een postieve factor, want een Reprap kost niet veel minder, alles bij elkaar opgeteld. Behalve als je zoals ik het uitzoeken en sourcen van de onderdelen als onderdeel van het proces ziet zou ik me toch nog eens achter de oren krabben wat nu de beste optie is. Daar staat wel tegenover dat ik veel mensen totaal geen contact zie kunnen krijgen met Camiel en dat is toch redelijk funest voor een product dat zich in een nog redelijk experimenteel stadium bevindt, als je überhaupt al zo'n ding weet te bestellen/krijgen. Daar komt nog bij dat upgrades voor de Prusa in een gestaag tempo blijven uitkomen en makkelijk te krijgen zijn, terwijl ik vermoed dat dat bij de Orca toch een ander verhaal is. Wat betreft continuïteit is het bij de Orca raden waar je staat en de track-record tot nu toe doet helaas niet veel goeds vermoeden. Bij die vruchtbare toekomst moet ik dus vooralsnog vraagtekens plaatsen.CT schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:32:
Ik neem aan dat jij bedoelde dat de Orca wel degelijk 'potentie' heeft als in; het is een goede, complete printer met een vruchtbare toekomstEn ik deel die mening. Het is de beste deal die je zo'n beetje kan krijgen op het moment en dan krijg je ook echt een mooie, snelle, op kwaliteit printende printer.
Alleen is het bemachtigen van deze 'deal' een ander verhaal
Het gebrek aan communicatie zie ik toch wel als een groot manco. Juist de actieve en extreem benaderbare community is wat Reprap in mijn ogen zo interessant maakt, zeker aangezien het praktische nut voor de meeste mensen nog maar betrekkelijk is. Zo kon ik zonder moeite even navragen bij meneer Prusa himself wat de status van het gebeuren op dat moment was. Ik ken maar weinig andere producten en situaties waarbij er zoveel kennis via zulke korte lijnen voorhanden is en die zeldzame gevallen koester ik dan ook. Je bespaart nu energie wat betreft het onderdelen uitzoeken e.d. als je voor de Orca gaat, maar de vraag is of je daar later niet de rekening voor betaalt (in tijd, geld of eigen energie). Ik zie graag dat een Nederlander succes heeft met een eigen variant van een Reprap, dat is alleen maar goed voor de markt en het project op zich en volgens mij is Camiel ook wel iemand met hart voor de zaak. Ik denk echter wel dat er dan nog echt e.e.a. moet veranderen, ook omdat ik in mijn korte gesprekjes met Camiel niet de indruk had dat hij veel reden had om zaken anders aan te gaan pakken. Het spul verkoopt momenteel toch wel. Dus waarom zou je service leveren, vul ik dan zelf wellicht wat cynisch in.
Jij hebt het over een ander printresultaat van de Orca vs. de Prusa. Mag ik daaruit opmaken dat je het resultaat van je broer beter vindt dat dat van de Reprap? Of echt gewoon anders, zonder duidelijke winnaar (wat vaker zo lijkt te zijn binnen het printgebeuren)?
Ja in dat toekomst verhaal moet ik je gelijk geven, want ik merk nu al dat de Prusa meer een 'levend' ontwerp is, en kijk naar bijv. Linux of Android, als je iets 'opens' begint blijft het toch doorleven wat er ook gebeurd, een beetje als een kakkerlak
Voordeel is ook dat als je eenmaal begint (in mijn geval met de meest basic versie) je veel leert. Ik snap nu wel exact hoe de boel inelkaar steekt en een volgende 3D printer (welk merk/type dan ook) zou ik zo op zijn zwakke punten kunnen beoordelen.
En de Prusa heeft een duidelijk zwak punt, niet eens het frame, maar meer de bevestgingen van de basic versie (de plastic lagers) ik krijg geen print recht, alles is wat scheef. Dan is de kwaliteit van de Orca wel mooier.. maar daar zitten dan ook lagers in (die ik nu ook ga plaatsen op mijn Prusa, want het is een koud kunstje om upgrades toe te voegen, en je hebt gelijk nog keuze ook door de gigantische userbase).
Verder heb ik zelf gekozen voor een 3mm->0,5 nozzle, en de Orca heeft 1.75mm->0.3mm (of zelfs 0.25mm geloof ik) dus het printen duurt niet allen veel langer, maar de printjes van de Orca zien er wat fijner uit.
Nu moet ik zeggen dat ik pas 3 dagen aan het calibreren ben en nu al de boel uitelkaar heb gehaald met voorbereiding op de lagers die gaan komen, ik denk dat de kwaliteit dan na wat software calibratie bijna gelijk wordt met de Orca.
Mijn broertje heeft overigens wel HEEL lang gedaan over het calibreren, het is niet zo dat de Orca out-of-the-box prachtig print.
Dus uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit wat je koopt. (want het is trouwens ook niet zo dat er een handleiding bij die Orca zit, je krijgt dan ook gewoon een zak onderdelen en een plaatje van hoe het eruit moet gaan zien...) Maar als bijv. Camiel zijn schouders eronder zet zou hij net zo succesvol kunnen worden als bijv de makerbot, alleen kan hij dan niet meer verder ontwikkelen, dus ik denk dat hij het prima vindt zoals het nu gaat (lees: genoeg bestellingen=geld=tijd=ontwikkelen). Bij makerbot is het meer stilstand=productie=stabiliteit=leveren=geld. En de Prusa zal gewoon lekker door pruttelen.
Makerbot ontwikkelt ook nog steeds maar maakt rustige grote stappen, vooral op extrudergebied. Techniekt evolueert toch wel, zeker nu je nog een budgetkit als printrbot erbij krijgt.
En heb je al betere resultaten kunnen behalen? Ik zit nog met een onregelmatige plastic uitvoer. Ik wil zometeen de e_steps eens meten en calibreren, lijkt me geen overbodige luxe. De x en y lijken wel aardig te kloppen. De z as lijkt wel te grote stappen te maken, maar ik wil eerst graag een paar cm consistent kunnen printen.Darun schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:24:
[...]
Repsnapper, maar ik vermoed dat ik dat gewoon nog niet heb ingesteld, ben me nog helemaal aan het aan leren op dat vlak.
De motoren zijn nu stabiel nu ik een ventilator op de controller heb gezet. (je ziet iedereen het doen, maar zelden wordt gezegd waarom dit zo handig is)
De printkop is nu bijna in orde, maar extrude nog steeds te langzaam/weinig.
moet ook extra langzaam extruden wil het er enigzins betrouwbaar uitkomen en heb dat getest op 200 en 220 graden. als ik de extruder nog kan verbeteren op dat vlak is het waarschijnlijk allemaal ok.
Is uitboren hierbij een optie (niet de kop maar de buis er naar toe)?
ik zal straks proberen een foto hier te posten van de opstelling en een printje die niet helemaal lukt.
Vandaag voor het eerst kunnen spelen met een UV laser(+/-80mW) en de UV uithardende vloeistof die ik had gekocht. Als ik met de snelheid van een gemiddelde makerbot door een laag van +/-3mm heen ga dan is dit al redelijk uitgehard.
Probleem is alleen dat de vloeistof een redelijk hoge viscositeit heeft waardoor ik dat wel als een klein obstakel zie.
Probleem is alleen dat de vloeistof een redelijk hoge viscositeit heeft waardoor ik dat wel als een klein obstakel zie.
sorry voor extreem late reactie.. feestdagen waren ... hectischer.Mon schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:36:
[...]
En heb je al betere resultaten kunnen behalen? Ik zit nog met een onregelmatige plastic uitvoer. Ik wil zometeen de e_steps eens meten en calibreren, lijkt me geen overbodige luxe. De x en y lijken wel aardig te kloppen. De z as lijkt wel te grote stappen te maken, maar ik wil eerst graag een paar cm consistent kunnen printen.
anyhoo ja ik heb het probleem gevonden. de hobbed bolt zat letterlijk 1 mm van het midden af en pakte daardoor niet betrouwbaar het filament. nadat dat was gefixed printe ik als een bezetene.
ook merkte ik dat soms prints loslieten van de bodem (iets te hoog qua print en de hechting)
ik print nu expres de eerste laag iets lager dan normaal waardoor dat meer wordt gedrukt dan gelegd op de plaat. hechting is nu uitstekend en warping is er niet meer!
ik denk dat ik de z laag hoogte ook iets moet verkleinen want hij print toch net iets te hoog van elkaar. maar prints zijn nu al bruikbaar en ben flink bezig
in combinatie met sketchup, stl export plugin en de manifold fix plugin gaat dat zeer makkelijk!
Ik heb mijn hobbed bolt vervangen door een normale met een rubberen ringetje voor de aandrijving. Dit lijkt meer consistente resultaten te geven dan mijn (ook niet perfecte) hobbed bolt. Ik denk dat het een aanrader is wanneer je doorvoerproblemen hebt.
Todo: speling op Y assen verkleinen, ptfe inkorten of helemaal niet gebruiken vanwege verstoppingen. Ook lijkt de afstand tussen de laagjes nog wat te groot, Maar dat is moeilijk te bepalen vanwege de nog beroerde extruder uitvoer.
Is er nog voortgang binnen het Mixley project?
Todo: speling op Y assen verkleinen, ptfe inkorten of helemaal niet gebruiken vanwege verstoppingen. Ook lijkt de afstand tussen de laagjes nog wat te groot, Maar dat is moeilijk te bepalen vanwege de nog beroerde extruder uitvoer.
Is er nog voortgang binnen het Mixley project?
Nope, het hangt een beetje op tijdgebrek van wesley's kant (printbed) en trage voortgang met programmeren (ik en M.)
Inderdaad. Dacht tijd gehad te hebben afgelopen periode tussen kerst en het nieuwe jaar, maar dat viel weer flink tegenmux schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:50:
Nope, het hangt een beetje op tijdgebrek van wesley's kant (printbed) en trage voortgang met programmeren (ik en M.)
Binnenkort toch maar weer eens oppakken. In de maand februari ben ik ieder geval de gehele maand vrij, dus dan kunnen er sowieso weer updates verwacht worden.
Er was hier toch ook iemand bezig met dat printen met een laser en vloeistof? Is daar nog vooruitgang mee geboekt?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb nu de Ultimaker een beetje gevolgd, en ben toch serieus aan het twijfelen om deze aan te schaffen.
het niveau van detail en snelheid is toch wel heel goed voor die prijs.
en omdat het goed aansluit op een project dat ik binnenkort gaat starten, kan ik deze wel grotendeels terug verdienen
zijn er hier al tweakers die er een hebben staan ?
het niveau van detail en snelheid is toch wel heel goed voor die prijs.
en omdat het goed aansluit op een project dat ik binnenkort gaat starten, kan ik deze wel grotendeels terug verdienen
zijn er hier al tweakers die er een hebben staan ?
Enige dat ik kan aanraden is gewoon de Prusa onderdelen kopen en bouwen, is maar minder 1/3 van de prijs (ten opzichte van een ultimaker) en dan heb je ook een bouwpakket 
Verder zijn er kwa kant&klare producten ook al genoeg opties waar de prijs ook rond de 1200euro zit en het apparaat wat actueler is..
Overigens zou ik wel goed nadenken over het 'terug verdienen' want ik denk, gezien de printtijd, afstellen, onderdelen vervangen, plastic uitzoeken/testen/kopen, stroomrekening etc.. je niet heel snel veel winst gaat maken
just my 2 cents
Verder zijn er kwa kant&klare producten ook al genoeg opties waar de prijs ook rond de 1200euro zit en het apparaat wat actueler is..
Overigens zou ik wel goed nadenken over het 'terug verdienen' want ik denk, gezien de printtijd, afstellen, onderdelen vervangen, plastic uitzoeken/testen/kopen, stroomrekening etc.. je niet heel snel veel winst gaat maken
just my 2 cents
ik heb jammer genoeg niet de tijd om zelf alles bij elkaar te zoeken, en het kant en klaar pakket van de Ultimaker ziet er gewoon goed uitCT schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:15:
Enige dat ik kan aanraden is gewoon de Prusa onderdelen kopen en bouwen, is maar minder 1/3 van de prijs (ten opzichte van een ultimaker) en dan heb je ook een bouwpakket
just my 2 cents
het frame van de Ultimaker zou ik zelf wel CNC kunnen frasen, maar ik heb niet genoeg kennis van elektronika, en zou alleen werken als ik de elektronica als pakket compleet kon kopen.
Het terug verdienen zie ik niet als een probleem, ik ga geen geprinte objecten verkopen, maar deze gebruiken om 3D gescande onderdelen te printen, die ik dan niet hoeft uit te besteden.
van die onderdelen worden mallen gemaakt om het uiteindelijke product te maken.
doordat ik zelf alles in de hand heb bespaar ik meer dan € 1000,-
en ik houd aan het eind van de klus een 3D printer over
Als je een eerste printer gemaakt heb zie je (helaas) pas in dat het bijelkaar zoeken eigenlijk reuze mee valt. Maar zonder een eerste printer heb je niet genoeg overzichtabsrnd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:54:
[...]
ik heb jammer genoeg niet de tijd om zelf alles bij elkaar te zoeken, en het kant en klaar pakket van de Ultimaker ziet er gewoon goed uit
(bijv. voor electronica of lagers etc.. zodat je meteen een goed pakket kiest en dat kan bestellen op internet)
Ik ben overigens wel eens zo'n site tegen gekomen, maar die was pas duidelijk nadat je al een printer gemaakt had
Dus ja, hier kan nog wel wat duidelijker gemaakt worden.
Dat is een beter uitgaanspunt denk ikHet terug verdienen zie ik niet als een probleem, ik ga geen geprinte objecten verkopen, maar deze gebruiken om 3D gescande onderdelen te printen, die ik dan niet hoeft uit te besteden.
van die onderdelen worden mallen gemaakt om het uiteindelijke product te maken.
doordat ik zelf alles in de hand heb bespaar ik meer dan € 1000,-
Maar kijk bijv ook eens op http://www.mendel-parts.c...atalog/complete-kits.html daar krijg je ook een compleet pakket, en bijv de orca 0.3 kan al mooier printen dan de ultimaker.
Of bijv. een printrbot zoals al beschreven in dit topic, kleiner/goedkoper, maar wel een compleet pakket.
Let er op bij de orca dat er nogal veel onduidelijkheid is over de levertijd! Behoorlijk wat mensen zijn uiteindelijk de kit zelf maar persoonlijk af gaan halen....
Via SK heb ik de meeste onderdelen verkocht voor de prusa mendel en in het forum daar staat wel een lijstje:
http://www.samenkopen.net/action_topic/949807/395623
in februari/maart komt er pas weer een nieuwe actie waar ik kits wil ga verkopen. Dat worden prusa mendels of misschien zelfs al printrbots.
Mocht je geen geduld hebben dan wil ik voor 500 euro wel even een complete kit voor je samenstellen hoor;). Volgens mij heb ik zelfs bijna alles op voorraad alleen de printed parts moeten dan nog even gemaakt worden.
Via SK heb ik de meeste onderdelen verkocht voor de prusa mendel en in het forum daar staat wel een lijstje:
http://www.samenkopen.net/action_topic/949807/395623
in februari/maart komt er pas weer een nieuwe actie waar ik kits wil ga verkopen. Dat worden prusa mendels of misschien zelfs al printrbots.
Mocht je geen geduld hebben dan wil ik voor 500 euro wel even een complete kit voor je samenstellen hoor;). Volgens mij heb ik zelfs bijna alles op voorraad alleen de printed parts moeten dan nog even gemaakt worden.
voor mij was de doorslag om er een aan te gaan schaffen was de kwaliteit snelheid en het grotere formaat.
hoe is de snelheid van die Orca 0.3 ?
ik moet ook wel toegeven dat die Orca 0.3 voor mijn gevoel makkelijker te vergroten is dan de Ultimaker, ik zou wel op een as een groter formaat willen, zo rond de 40cm.
hoe zit het met computer processor kracht ?
is het voor het gebruikt met de machine belangrijk, of alleen voor het omzetten van de STL naar G-code
hoe is de snelheid van die Orca 0.3 ?
ik moet ook wel toegeven dat die Orca 0.3 voor mijn gevoel makkelijker te vergroten is dan de Ultimaker, ik zou wel op een as een groter formaat willen, zo rond de 40cm.
hoe zit het met computer processor kracht ?
is het voor het gebruikt met de machine belangrijk, of alleen voor het omzetten van de STL naar G-code
[ Voor 39% gewijzigd door absrnd op 04-01-2012 15:48 ]
Het printoppervlak van de orca is niet veel groter dan van de prusa hoor. Qua snelheid zou de orca hoger moeten scoren maar de prusa is meer en betere ondersteuning voor dus daarbij kan je ook leuke snelheden halen.
Uitbereiden van de orca kan je wel vergeten tenzij je wilt gaan frezen en alles. De prusa steek je gewoon langere assen in. Dat kan ook niet oneindig natuurlijk maar toch.
Als je groot wilt zou ik gaan voor de printrbot XL. Moet je wel geduld hebben tot maart/april;)
Uitbereiden van de orca kan je wel vergeten tenzij je wilt gaan frezen en alles. De prusa steek je gewoon langere assen in. Dat kan ook niet oneindig natuurlijk maar toch.
Als je groot wilt zou ik gaan voor de printrbot XL. Moet je wel geduld hebben tot maart/april;)
bazzzzzz schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:54:
maar voor de Orca zou alleen het groter bed gemaakt moeten worden ?, dat frees ik zo uit.
en die zijwanden blijven hetzelfde, ik zou alleen de x-as verlengen.
ik ben toch maar voor Ultimaker gegaan
en ze zouden rond Feb al de informatie hebben om deze te vergroten.
en nu duiken in de software e.d.
[ Voor 28% gewijzigd door absrnd op 05-01-2012 14:10 ]
in de ultimaker zit ook gewoon de RAMPS in hoor.......
laptop hoeft niet snel te zijn al is dat voor het inlezen van files wel fijn. Zodra je een keer de g-code hebt wordt je processor nauwelijks belast.
laptop hoeft niet snel te zijn al is dat voor het inlezen van files wel fijn. Zodra je een keer de g-code hebt wordt je processor nauwelijks belast.
ik denk wel dat all zware processor zaken gewoon op mijn iMac gedaan gaan worden, en dan de print file op de laptop wordt gezet.
ik werk altijd met Rhino3D, en verwerk de files met Deskproto, misschien kan de print file ook daar mee gemaakt worden.
ik werk altijd met Rhino3D, en verwerk de files met Deskproto, misschien kan de print file ook daar mee gemaakt worden.
De elektronica van zowel ultimaker als reprap zijn op de Arduino / Pololu combinatie gebasseerd (RAMPS, Sanguinololu, GEN7), en de firmwares zijn dus over het algemeen gewoon uitwisselbaar.
De 'print file' (ik neem aan dat je de G-Code bedoelt) bepaalt voor 90% de kwaliteit van de print, en Skeinforge (ook gebruikt in ReplicatorG) is daar verreweg het beste in. ReplicatorG wordt zowel door ultimaker, de reprap, makerbot etc. gebruikt.
Qua electronica en software zit er dus volgens mij niet zoveel verschil tussen de 3d-printers.
Deskproto is een CAM programma, en is gemaakt om mee te frezen (materiaal weg halen). Het is niet mogelijk om daar g-code voor 3D printen (materiaal bijplaatsen en hele andere postprocessing) mee te maken.
Nadeel van een ultimaker is trouwens dat hij gemaakt is voor PLA. Wil je bijvoorbeeld ABS printen dan heb je al heel snel een heated printbed nodig...
De 'print file' (ik neem aan dat je de G-Code bedoelt) bepaalt voor 90% de kwaliteit van de print, en Skeinforge (ook gebruikt in ReplicatorG) is daar verreweg het beste in. ReplicatorG wordt zowel door ultimaker, de reprap, makerbot etc. gebruikt.
Qua electronica en software zit er dus volgens mij niet zoveel verschil tussen de 3d-printers.
Deskproto is een CAM programma, en is gemaakt om mee te frezen (materiaal weg halen). Het is niet mogelijk om daar g-code voor 3D printen (materiaal bijplaatsen en hele andere postprocessing) mee te maken.
Nadeel van een ultimaker is trouwens dat hij gemaakt is voor PLA. Wil je bijvoorbeeld ABS printen dan heb je al heel snel een heated printbed nodig...
Even enkele vragen.
Ik zit nu met regelmatig goed te printen, maar heb nog 2 problemen.
Namelijk, ondanks een heated printbed, krijg ik deze nooit echt boven de 45 graden en heb ik met PLA nog steeds last van warping. wat kan ik hier nog meer tegen doen qua materiaal?
ik ben nu ook enthousiast gebruiker van slic3r in combinatie met repsnapper, want dan zie ik wat ik ga printen en heb ik toch hoge kwaliteit en snelheids prints.
maar soms converteer ik een (sketchup) stl in slic3r naar gcode, en dan zie ik van het model niks herkenbaars overblijven en alleen een willekeurige balk worden getekend waar ik niks aan heb.
Ik heb al gecontroleerd op het manifold zijn van het model, maar dit maakt niet veel uit.met het eind resultaat wat niet overeen komt. Welke programma's gebruiken jullie om te printen?
--- ninja edit ---
correctie ik heb na nog wat meer zoekwerk netfabb en meshlab gevonden om de stl files te fixen.
ze hebben zelfs een online fix tool die nog werkt ook !
http://www.netfabb.com/download.php
Ik zit nu met regelmatig goed te printen, maar heb nog 2 problemen.
Namelijk, ondanks een heated printbed, krijg ik deze nooit echt boven de 45 graden en heb ik met PLA nog steeds last van warping. wat kan ik hier nog meer tegen doen qua materiaal?
ik ben nu ook enthousiast gebruiker van slic3r in combinatie met repsnapper, want dan zie ik wat ik ga printen en heb ik toch hoge kwaliteit en snelheids prints.
maar soms converteer ik een (sketchup) stl in slic3r naar gcode, en dan zie ik van het model niks herkenbaars overblijven en alleen een willekeurige balk worden getekend waar ik niks aan heb.
Ik heb al gecontroleerd op het manifold zijn van het model, maar dit maakt niet veel uit.met het eind resultaat wat niet overeen komt. Welke programma's gebruiken jullie om te printen?
--- ninja edit ---
correctie ik heb na nog wat meer zoekwerk netfabb en meshlab gevonden om de stl files te fixen.
ze hebben zelfs een online fix tool die nog werkt ook !
http://www.netfabb.com/download.php
[ Voor 11% gewijzigd door Darun op 08-01-2012 09:24 ]
Ik heb geen verstand van het software gedeelte, maar een heated printbed wat niet boven de 45 graden komt lijkt me niet in orde. Wat voor een hpb heb je?
Je zou eens de weerstand kunnen meten. Verder kan je even de voeding controleren of hij wel voldoende vermogen kan leveren.
Je zou eens de weerstand kunnen meten. Verder kan je even de voeding controleren of hij wel voldoende vermogen kan leveren.
aluminium plaat met 4 hitte weerstanden vergelijkbaar met het orca systeem.
mmmh de stroom zou het kunnen zijn, maar ik gebruik de sanguinololu board met pc voeding aansluiting, weet niet of ik daar meer invloed mee kan uitbrengen.
de weerstanden zijn 4x 1.0 ohm. zou ik dat dan moeten veranderen?
mmmh de stroom zou het kunnen zijn, maar ik gebruik de sanguinololu board met pc voeding aansluiting, weet niet of ik daar meer invloed mee kan uitbrengen.
de weerstanden zijn 4x 1.0 ohm. zou ik dat dan moeten veranderen?
Bij sommige pc voedingen moet je de lijnen een beetje gelijk belasten, anders kan je op de 12v lijn niet het maximale amperage krijgen. Verder is het vermogen niet heel veel als je ze in serie hebt staan. Dat zou op 36W uitkomen. Als je ze parallel hebt staan is het 144W, wat dan wel weer meer dan genoeg zou moeten zijn om het te verwarmen.
Heb je de weerstanden in serie of parallel?
toen ik mijn MK1 direct op de sanguinololu had aangesloten werd de voltage regulator zo enorm heet (dat bedje trekt ~10A) dat hij bijna door het plankje heen branden.
Dus ik heb deze uit voorzorgsmaatregel direct op de voeding aangesloten (en zelfs dan worden de draadjes enorm heet, die moet ik nog vervangen met iets dikker materiaal).
Dus het lijkt mij sowieso geen goed idee om de sanguinololu direct te gebruiken..
Dus ik heb deze uit voorzorgsmaatregel direct op de voeding aangesloten (en zelfs dan worden de draadjes enorm heet, die moet ik nog vervangen met iets dikker materiaal).
Dus het lijkt mij sowieso geen goed idee om de sanguinololu direct te gebruiken..
De stroom naar het HPB gaat niet door de voltage regelaar maar door de FET (en dus al 'rechtstreeks op de voeding'). Hoe regel je het nu dan? Met een relais?CT schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:52:
toen ik mijn MK1 direct op de sanguinololu had aangesloten werd de voltage regulator zo enorm heet (dat bedje trekt ~10A) dat hij bijna door het plankje heen branden.
Dit topic is gesloten.