Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
op. En deze wil ik aan mijn Vesa mount bevestigen van mijn TV dus qua gewicht komt er niks op.
De hoekstukken die ik heb getekend daar valt de led strip in. (De uitsparing rond om)
En de bevestiging voor de diagonale strips zitten op de goede hoek nu.
Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
Anoniem: 516179
Daarnaast waarom die binnenste stukjes op die manier vormgeven, dat is niet echt een stevige vorm terwijl de enige functie is om een gaatje te produceren?
Als laatste: Dit soort hoekjes kun je inderdaad eenvoudig krijgen in aluminium, maar je kunt ze ook in een paar minuten maken van hout. Sterker nog, in de 10 minuten die het mij zou kosten om dit in 3D CAD te tekenen zou ik de hoekjes in hout al klaar hebben. Laat staan het te printen (al duurt het waarschijnlijk niet zo lang om te printen).
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Waarom heb je het zo getekend? Ik zie dat de "beugels" nu nog allemaal net aan elkaar vast zitten? Voor 3D printen is dit niet echt de ideale vorm denk ik. Gebruik de vrijheid die je hebt met het 3D printen. Houd bijvoorbeeld al rekening met de dikte van de dwarsliggers wanneer deze elkaar kruisen. Scherpe binnen hoeken (waar twee vormen bij elkaar komen zijn altijd zwakker dan afgeronde.RoboticPro schreef op maandag 24 juni 2013 @ 19:56:
Goedenavond,
Ik ben bezig met een project waar ik een 4 tal beugeltjes voor nodig heb.
Dus ik denk dat dit makkelijk te 3D printen is maar wat is jullie mening?
(De afmetingen zijn 75x50x20 mm)
[afbeelding]
Klik om te vergroten.
Als dit te printen is weten jullie ook iemand op GoT of ergens anders die bereid zou zijn
om dit te printen?
Je kan beter 2 schroefgaten per kant gebruiken. Nu is het nog onderbepaald en kan de constructie nog makkelijk bewegen.
Anoniem: 510146
Ik dacht Reprap printers aleen ongeveer tot 40-45 graden konden printen? of ben ik verkeerd
Punt is alleen dat hoeken van 90 graden simpelweg zwak zijn, waar ze bij gegoten onderdelen stevigheid in een bepaalde richting kunnen geven zal het bij een 3D geprint object altijd een zwak punt zijn. Daarnaast is het moeilijker te printen, dus waarom jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan?
In de lucht printen gaat nog altijd niet. Stukken overbuggen gaat best goed maar zo'n hoek van 90 opzij gaat gewoon niet.Anoniem: 516179 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:02:
Nee hoor, een goed afgestelde reprap heeft geen enkel beperking qua vormen om te printen. Enige eis is dat ie goed afgesteld is en eventueel de printsnelheid die omlaag moet om ingewikkelde objecten te printen.
Punt is alleen dat hoeken van 90 graden simpelweg zwak zijn, waar ze bij gegoten onderdelen stevigheid in een bepaalde richting kunnen geven zal het bij een 3D geprint object altijd een zwak punt zijn. Daarnaast is het moeilijker te printen, dus waarom jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan?
Meh, Of we maken het gewoon solid?Anoniem: 516179 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:07:
Jawel hoor, gewoon support eronder printen.
Gewoon geen hoek van maken, maar die hoek gewoon laten doorlopen?
Ik weet niet of je verstaat wat ik probeer te zeggen ^^
Feit blijft: Als je het kunt voorkomen, voorkom het dan.
Met een goed afgestelde reprap kun je ook zonder support op best wel een behoorlijke hoek komen. Op thingiverse staan een hoop proefobjecten om dat mee te tweaken.
Ik heb toch wel heel regelmatig zaken met support geprint, soms kun je simpelweg niet anders. Een andere truc is om het object gewoon 90 graden te draaien en dan te printen, immers kun je in de hoogte prima een hoek van 90 graden maken.
Wat ik wil zeggen: Er is geen beperking met betrekking tot het printen. Als jij een hoek van 90 graden nodig hebt is het prima mogelijk om met een 3D printer een hoek van 90 graden te maken. Er is dus geen beperking tot 40 a 45 graden. Sterker nog, tot 60 a 65 graden moet niet echt een probleem zijn zonder support.
Voorbeeld: http://www.thingiverse.com/thing:100934
Die is volgens mij zonder support geprint als ik dat zo zie, op een reprap.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 24-06-2013 23:27 ]
Leuke print om te testen,Anoniem: 516179 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:20:
Noujah support is een enkel vinkje aanzetten en achteraf eenvoudig weg te halen, dat hoort wat mij betreft gewoon bij het printen. Veel designs kunnen simpelweg onmogelijk geprint worden zonder support.
Feit blijft: Als je het kunt voorkomen, voorkom het dan.
Met een goed afgestelde reprap kun je ook zonder support op best wel een behoorlijke hoek komen. Op thingiverse staan een hoop proefobjecten om dat mee te tweaken.
Ik heb toch wel heel regelmatig zaken met support geprint, soms kun je simpelweg niet anders. Een andere truc is om het object gewoon 90 graden te draaien en dan te printen, immers kun je in de hoogte prima een hoek van 90 graden maken.
Wat ik wil zeggen: Er is geen beperking met betrekking tot het printen. Als jij een hoek van 90 graden nodig hebt is het prima mogelijk om met een 3D printer een hoek van 90 graden te maken. Er is dus geen beperking tot 40 a 45 graden. Sterker nog, tot 60 a 65 graden moet niet echt een probleem zijn zonder support.
Voorbeeld: http://www.thingiverse.com/thing:100934
Die is volgens mij zonder support geprint als ik dat zo zie, op een reprap.
Maar zelfs deze heeft geen 90 graden hoek.
Ik denk na dat, dat zijn print makkelijk te doen is, aleen die boog moet eruit of solid gemaakt worden met dat eronder,
Of je maakt onder de boog een hoek van 45 graden, zodat hij al wat basis heeft om op te printen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 24-06-2013 23:41 ]
Wordt vervolgd.
Edit: net antwoord van FormFutura gekregen, met mijn mazzel de enige slechte rol van de partij gevonden. Het gehele magazijn frosty white was binnen de specificaties begreep ik. Ze hebben het opgelost. Fanfare!
[ Voor 27% gewijzigd door databeestje op 25-06-2013 16:41 . Reden: FormFutura oplossing ]
Welk model gebruik je eigelijk?databeestje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:
Eerste printje met de rol wit van reprapworld eruit gemikt, ik kan uitstekend uit de voeten met de PLA settings welke ik ook voor faberdashery gebruikte. Hoopvol, temperatuur was met 210 nog iets te hoog maar niet onoverkomelijk. Plakt prima aan het glas tot zover.
Wordt vervolgd.
Edit: net antwoord van FormFutura gekregen, met mijn mazzel de enige slechte rol van de partij gevonden. Het gehele magazijn frosty white was binnen de specificaties begreep ik. Ze hebben het opgelost. Fanfare!
Prusa ofzo?
De Mendel90 kit van nophead, zo te horen is 1 van mijn lm8uu lagers stuk aan het gaanAnoniem: 510146 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 19:34:
[...]
Welk model gebruik je eigelijk?
Prusa ofzo?
http://leaf.dnsalias.org:8444
Mooie print je daar aan het maken bent ^^databeestje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 19:51:
[...]
De Mendel90 kit van nophead, zo te horen is 1 van mijn lm8uu lagers stuk aan het gaan![]()
http://leaf.dnsalias.org:8444
Ik ben nu nog aan het twijfelen voor makerfarm i3 - Aluminium prusa i3 - mendel90.
Mendel90, tja denk het niet, sinds het gewoon vrij duur is, wanneer de andere twee even goed waarschijnlijk zijn.
Naja!
Groeten,
Luigi
Zo heb k ook lopen wikken en wegen, al was ik er redelijk snel uit. Er is een redelijk grote groep mensen om heen, net als bij de prusa die hem doorontwikkelen. De i3 is een goed ding, dat stuk draadeind wordt ik niet vrolijk van, een Mendelmax dan weer wel.Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:19:
[...]
Mooie print je daar aan het maken bent ^^
Ik ben nu nog aan het twijfelen voor makerfarm i3 - Aluminium prusa i3 - mendel90.
Mendel90, tja denk het niet, sinds het gewoon vrij duur is, wanneer de andere twee even goed waarschijnlijk zijn.
Naja!
Groeten,
Luigi
Er gaat 30 meter rol in, ik kom er wel. Dit is de mount voor op de Alu buis zodat ik de stator kan monteren.
Straks 2 lagerbussen printen zodat ik de as (CV buis 28mm) kan monteren. Ook nog een center hub voor de blad armen maken welke ik kan klemmen op de 28mm cv buis. Het halve prototype staat nog in de achtertuin vast geklemt met lijm klemmen op de tafel
Cura van Ultimaker of Slicer?
Cura ziet er wel op eerste zicht beter afgewerkt qua graphics,
maar heb er natuurlijk nog nooit mee gewerkt ofzo dus daarom vraag ik het even ^^
Ik ben een fan van repetier host geworden, die gebruikt op zijn beurt dan weer Slic3r, en daar kan ik goed mee uit de voeten. Daarnaast gebruik ik netfabb studio basic om STL modellen te fixen.Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:31:
Wat gebruiken jullie eigelijk?
Cura van Ultimaker of Slicer?
Cura ziet er wel op eerste zicht beter afgewerkt qua graphics,
maar heb er natuurlijk nog nooit mee gewerkt ofzo dus daarom vraag ik het even ^^
Het laatste blad wat op thingiverse staat kreeg ik alleen met de netfabb cloud service gerepareerd, de netfabb studio basic kreeg hem niet heel.
De firmware die ik gebruik is de Marlin 1.0RC2 die nophead mee geleverd heeft, deze doet het goed. Vooralsnog gaan na het plaatsen van 2 ferriet kernen (2,0 euro p/st) de prints goed, of bestel een usb kabel met ferriet kern erin, dat kan ook.
Cura wil niet mijn Marlin praten

Repetier ziet er ook best nice uit ^^databeestje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:41:
[...]
Ik ben een fan van repetier host geworden, die gebruikt op zijn beurt dan weer Slic3r, en daar kan ik goed mee uit de voeten. Daarnaast gebruik ik netfabb studio basic om STL modellen te fixen.
Het laatste blad wat op thingiverse staat kreeg ik alleen met de netfabb cloud service gerepareerd, de netfabb studio basic kreeg hem niet heel.
De firmware die ik gebruik is de Marlin 1.0RC2 die nophead mee geleverd heeft, deze doet het goed. Vooralsnog gaan na het plaatsen van 2 ferriet kernen (2,0 euro p/st) de prints goed, of bestel een usb kabel met ferriet kern erin, dat kan ook.
Cura wil niet mijn Marlin praten
tegelijk heb je dan geen Prontr meer nodig daarmee,
Nochtans vin ik die Cura ook best makkelijk ^^
Geeft je de tijd en hoeveel grams je gaat verbruiken ook aan,
en vin bij deze de graphics van je voorstelling ook veel beter eigelijk.
Raar hij je niet met je marlin niet wilt praten, normaal werkt hij met arduino etc,
Maar het is ook zo Cura toch aleen Gcode maakt? Daarna kun je gewoon die laten inlezen door Prontr?
Of snap ik hier iets niet
Btw waarom gebruik je eigelijk geen sprinter ? ^^
Gewoon curious of er verschil in zit ^^
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 25-06-2013 22:10 ]
Een knul was zo geinspireerd dat hij thuis op Tinkercad is gedoken om zijn idee (hij wil graag een telefoon uitvinden, hij is al vaker met schetsen langsgekomen) vorm te geven. Vandaag heeft ie echt alle moeite heeft gedaan om al zijn concentratie en focus bij elkaar te rapen om steeds zijn werk ruim op tijd af te hebben zodat hij verder kon aan zijn model. (even ter indicatie: hij is normaal extreem prikkelgevoelig en bizar snel afgeleid).
's Middags besloot ik hem een eerste print te gunnen als experiment (mijn Printrbot is nog erg onstabiel kwa hechten en kwaliteit van prints). Nu anderen dat bezig zagen verwacht ik dat we heel snel een olievlek effect krijgen en dat iedereen straks thuis zit te tekenen in z'n vrije tijd. Ik denk dat mijn CITO scores op rekenen wel omhoog gaan
[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 25-06-2013 22:16 ]
er zijn naast Cura en slic3r nog wel een aantal meer slicers hoor die hetzelfde kunstje kunnen doen, bv skeinforge als de meest bekende en meest uitgebreide, maar daarnaast heb je ook nog KISSlicer en nog een paar skeinforge afgeleiden. allemaal met hun eigen voor en nadelen. ik vind de integratie van repetier met skeinforge en slic3r perfect. geen geneuzel meer met switchen ed.Anoniem: 510146 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:08:
[...]
Repetier ziet er ook best nice uit ^^
tegelijk heb je dan geen Prontr meer nodig daarmee,
Nochtans vin ik die Cura ook best makkelijk ^^
Geeft je de tijd en hoeveel grams je gaat verbruiken ook aan,
en vin bij deze de graphics van je voorstelling ook veel beter eigelijk.
Raar hij je niet met je marlin niet wilt praten, normaal werkt hij met arduino etc,
Maar het is ook zo Cura toch aleen Gcode maakt? Daarna kun je gewoon die laten inlezen door Prontr?
Of snap ik hier iets niet
Btw waarom gebruik je eigelijk geen sprinter ? ^^
Gewoon curious of er verschil in zit ^^
sprinter is een oudere firmware, marlin is daar eigenlijk een afgeleide van een doorontwikkeling om het maar zo te zeggen. maar ook hier heb je weer meerdere varianten bv ook repetier firmware die dan weer lekker kan communiceren met je repetier host. gebruik zelf ook Marlin omdat ik vind dat die rondingen mooir kan printen dan sprinter.
wat je aangeeft hoeveel plastic de printer gebruikt hebben ze eigenlijk allemaal, en dan is gewicht eigenlijk helemaal niet een makkelijke eenheid in dit geval. repetier geeft dit bv aan in meter filament wat dan weer makkelijk is omdat je de meters makkelijk kan meten
Anoniem: 172410
Nope, die laser kan alleen non-metaal snijden. Het lijkt qua toepassingen niet veel te schelen, maar qua kosten en meestal ook maat zijn lasers die metaal snijden totaal andere koek. Je moet bijna wel een productiebedrijf runnen om dat weer terug te verdienen.FireAge schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:30:
Hebben ze dat hier niet voor je?
http://www.fablabgroningen.nl/
Cool, ik was wel benieuwd. Leuk om op het lijstje te zettenAnoniem: 187449 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:15:
hangt een beetje van het type af natuurlijk.. dit is een vrij nieuwe serie met breedbeeld schermpjes
http://www.arbenelux.com/...ale-oscilloscopen/ds2000/

Dit dus een beetje. Het FabLab heeft leuk spul, maar ik heb werk van een dergelijke klasse nog niet gezien.Jasper Janssen schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:03:
In Utrecht is ook een Fablab, op de amsterdamse straatweg. Aan mijn kant (Oost) is een hackerspace (randomdata) maar ik denk niet dat die lasercutter/waterjet capability hebben voor metaal. Misschien de fablab ook wel niet trouwens -- 3-4 mm dik alu snijden is niet echt kattenpis.
[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 25-06-2013 23:17 ]
http://www.hoekman-rvs.nl/richtlijnen.html
http://www.thure.nl/nl/watersnijden.php
http://www.mannenvanstaal.../waterstraal-snijden.html
ik noem maar wat voorbeelden
YouTube: 3D printing is magic - Trixie
Om support te maken en erna telaten desolve in zuur,
Tegelijk zal je model miss al wat smoother zijn ook.
Best slim ^^ kan zijn dat dit algemeen al geweten is, maar wou het toch even poste ^^
Normalieter gebruikt men natrium hydroxide (gootsteenontstopper) voor het oplossen van PLA in een ABS print. En voor ABS kan men bv aceton gebruiken.
Beide soorten plastic zullen niet door elkaars oplosmiddel worden beinvloed.
deze manier van printen is in het professionele circuit al jaren bekend en voor mij de enige nuttige toepassing van dual nozzle printers. Als je in 2 kleuren wil printen kun je beter onderdelen gaan in de verf zetten imho.
Als er bij een STL model "I used 5% infill" staat dan vul ik bij slic3r bij fill density 0.05 in toch?
En ik heb een test-plug-ding geprint wat als als een mannetje vrouwtje verbinding in elkaar moet passen. Dit past dus niet. Hoe hebben jullie hem gefinetuned. Door eerst de laagdikte met zo'n 0.5mm cube te calibreren? Of door een vierkantje van 20mm bij 20mm te printen en dan te meten of het precies klopt?
Asus G501
Mijn methode voor het afstellen: Cube printen - meten - aanpassen - cube printen - meten - aanpassen - cube printen - victory.
Je kunt nog heel lang doortweaken, maar als je vaak van kleur wisselt moet je rekening houden met verschillende mate van krimpen. Daarnaast kan de grootte en vorm van het object ook effect hebben op de hoeveelheid krimp. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een perfect passend geheel in 1x te printe (op geluk na).
Gewoon een vijltje naast de printer en klaar.
Ook heb ik eens een keer iets wat flink sterk moest zijn met een hamer in elkaar geslagen (plankje hout ertussen ter bescherming). Indien in de juiste richting en niet te dun kan het plastic veel hebben.
Weet je mijn infill vraag ook toevallig haha.
Asus G501
Zodoende weet ik dus ook niet wat dat precies wil zeggen. Vaak heb ik de indruk dat mensen parameters uit de makerbot software noemen. Die parameters zijn niet 1:1 te vertalen naar bijvoorbeeld slic3r.
Ah vandaar. Ik vond het ook wel erg weinig infill wat ik dan kreeg, Bedankt iigAnoniem: 516179 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:58:
Die parameters zijn niet 1:1 te vertalen naar bijvoorbeeld slic3r.
Asus G501
Ja ik heb je webcam soms eens bekeken,databeestje schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:18:
De eerste 50 meter reprapworld pla 3mm wit op 2,3kg rol is er al weer door, tot nog toe goed resultaat op 195-200 graden. Ziet er netjes uit tot nog toe. Ging eigenlijk de eerste print meteen goed.
Zijn inderdaad erg mooie stukken dat je daar hebt gemaakt ^^
Ja een infill van 5% is 0.05 instelling in slicer.......RemcoINC08 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:49:
Ja dat komt omdat ik op YouTube dan iemand zon ding zie printen en hij haalt het van het bed en het past. Maar dit kan idd zijn 10e printje wel zijn. Dan is een vijltje sneller, scheelt je weer het hele proces opnieuw doen als je wisselt van plastic.
Weet je mijn infill vraag ook toevallig haha.
je kan een hollo cube printen en dan de dikte van je geprinte lijn meten die dikte kun je in je extrusie profiel ingeven dan houd slicer daar rekening mee. hierdoor krijg je dan een beter passsend geheel
bij mij passen eigenlijk alle passende dingen in 1 keer printen. das gewoon 1 keer goed instellen en dan werkt dat prima.
Als je een female male verbinding (2 onderdelen) in 1 keer print en dat past niet dan ligt dat niet aan je printer maar aan de stl.....
Maar in principe als je beide delen tegelijkertijd in hetzelfde plastic print en je in het ontwerp (dus in de STL als je STL gebruikt) rekening houdt met krimp dan zou het altijd direct moeten passen. Daar hoef je niets voor in te stellen maar lijkt me vrij logisch.
Als je dus een object wil printen wat in een reeds bestaand object past, dan is een vijltje makkelijker. Je kunt dan wel roepen dat het aan de STL ligt, maar in de STL is het op de micrometer precies en dus ligt het wel aan de printer. (Of liever aan de krimp van het plastic wat weer afhankelijk is van het specifieke plastic, grootte en vorm van het te printen object).
5% infill in de Makerbot software komt niet overeen met ee 0.05 instelling bij infill in slic3r.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 28-06-2013 10:23 ]
Ik had een maand geleden ook 2 rollen PLA (1 zwart en 1 wit) gekocht daar. Dat was de eerste maar ook de laatste keer. de zwarte rol liep van 1.56 tot 1.89 in diameter en de witte rol was ovaal met een verschil van +/- 0.15mmdatabeestje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:32:
Ik bestel weer lekker bij reprapworld.com. De PLA daarzo (zwart) is prima. (de andere kleuren weet ik niet)
Geprint op een rostock mini
0.35mm nozzle
Slic3r:
0.2mm layers
3 perimeters
30mm/s
60% speed op buitenste perimeter

Nu heb ik een paar vragen over de onderdelen die ik wil gaan bestellen.
Stappenmotoren en de LM8UU lagers heb ik al. Ik heb op van reprapworld.com de meeste onderdelen wel kunnen vinden:

Wat ik nog mis zijn:
-Een nozzle heeft er iemand tips welke ik het beste kan pakken?
-Het frame, iemand ervaring met zo iets ( http://twelvepro.com/inde...uct&path=59&product_id=54 )
-M8 draadeind en alle moertjes en boutjes deze haal ik bij de bouwmarkt.
-Ik heb mijn twijfels of ik wel alle juste elektisteronica onderdelen heb hier ben ik namelijk niet zo in thuis.
- 3* 1m 8mm smooth rod
Ik kwam ook nog een bouwhandleiding tegen: http://dl.dropboxusercont...rame_kit_build_manual.pdf
Als er iemand tips of opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag van jullie.
Kun je zien wat hij doet als hij met die maffe lagen bezig is? Het lijkt heel erg op een probleem wat ik ook heb gehad, maar jouw printer is totaal andersMilosonator schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 19:36:
Ik heb het volgende probleem, weet iemand hoe ik dit kan verbeteren?
Geprint op een rostock mini
0.35mm nozzle
Slic3r:
0.2mm layers
3 perimeters
30mm/s
60% speed op buitenste perimeter
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij mij was het het probleem dat mijn extrusion multiplier net iets te hoog stond, temperatuur te laag en snelheid te hoog. Dan krijg je dat hij op sommige momenten filament probeert neer te leggen, het plakt niet, gaat dan omhoog krullen 'achter' de nozzle en blijft aan de (hete) nozzle plakken, waardoor de nozzle een paar cm filament meetrekt - tot het moment waarop het filament weer plakt en alles normaal doorgaat.
[ Voor 20% gewijzigd door mux op 29-06-2013 13:13 ]
Ja ik heb gezien hoe het ging, er plakte op zon moment geen nieuw filament op de laag eronder en er werd als een malle een klein krulletje ernaast geprint, om vervolgens vrij snel weer verder te gaan met de print, er blijft niets aan de nozzle zelf hangen.mux schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:11:
[...]
Kun je zien wat hij doet als hij met die maffe lagen bezig is? Het lijkt heel erg op een probleem wat ik ook heb gehad, maar jouw printer is totaal anders
Bij mij was het het probleem dat mijn extrusion multiplier net iets te hoog stond, temperatuur te laag en snelheid te hoog. Dan krijg je dat hij op sommige momenten filament probeert neer te leggen, het plakt niet, gaat dan omhoog krullen 'achter' de nozzle en blijft aan de (hete) nozzle plakken, waardoor de nozzle een paar cm filament meetrekt - tot het moment waarop het filament weer plakt en alles normaal doorgaat.
Ik vraag mezelf vooral af waardoor dit komt, te hoge temp? te lage? overextrusie? te snel? te langzaam? meer fans? minder fans?
Kan ook zijn dat de retractio naan het einde van een layer niet voldoende is, en gesmolten filament uit de nozzle loopt.
Misschien dat er interferentie in de kabels zit/komt. Dit was een suggestie uit de bouwhandleiding van nophead.
Het model zou dan ook zijn coordinaten kwijt moeten zijn, maar dat lijkt niet het geval. De plakkende prinktop is veel plausibeler.
Volgens mij ben je redelijk compleet.NvO_91 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 12:48:
Na een paar maanden hier van alles te hebben gelezen heb ik besloten om ook een 3d printer te gaan bouwen. Ik heb gekozen voor een Prusa I3.
Nu heb ik een paar vragen over de onderdelen die ik wil gaan bestellen.
Stappenmotoren en de LM8UU lagers heb ik al. Ik heb op van reprapworld.com de meeste onderdelen wel kunnen vinden:
[afbeelding]
Wat ik nog mis zijn:
-Een nozzle heeft er iemand tips welke ik het beste kan pakken?
-Het frame, iemand ervaring met zo iets ( http://twelvepro.com/inde...uct&path=59&product_id=54 )
-M8 draadeind en alle moertjes en boutjes deze haal ik bij de bouwmarkt.
-Ik heb mijn twijfels of ik wel alle juste elektisteronica onderdelen heb hier ben ik namelijk niet zo in thuis.
- 3* 1m 8mm smooth rod
Ik kwam ook nog een bouwhandleiding tegen: http://dl.dropboxusercont...rame_kit_build_manual.pdf
Als er iemand tips of opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag van jullie.
qua elektronica tja de vraag is of je als beginner gelijk een megatronics setje nodig hebt, maar als je het geld er voor hebt is het een mooi setje. Zelf zou ik niet voor de optische endstops gaan maar voor de mechanische. Tis een stuk minder gkloot en heb je veel minder storing mee en net iets goedkoper.
En tja je kan alle draadjes bij RRW bestellen, maar je kan ze zelf ook sourcen denk dat je dan goedkoper bent (bv oud snoer wat je hebt liggen) maar goed maar misschien is dat dan ook maar stuivertjes werk.
Kan nu dit even niet checken, maar het lijkt me stuk dat er oppeens meer filament geextrudeerd wordt, maar ik zal het bekijken zodra ik de mogelijkheid heb.frickY schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:37:
Kan natuurlijk ook een fout in het model zijn, of kun je de problemen niet zien als je je gcode upload op http://gcode.ws/ ?
Kan ook zijn dat de retractio naan het einde van een layer niet voldoende is, en gesmolten filament uit de nozzle loopt.
Er wordt aan het einde van de layer niet ge-retract, er zit geen retraction in dit model.
Ja ik heb de stepper motor draden in elkaar gedraait, tot de UTP kabel die ik heb gebruikt om de kabels van de stepper mee te verlengen. Dus ja. Een beetje interferentie kan denk ik niet voor zoveel extra steps zorgen.. Ook ziet het model er verder OK uit.databeestje schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:44:
Misschien een rare suggestie, heb je de stepper motor draden ook in elkaar gedraaid, net als bij utp.
Misschien dat er interferentie in de kabels zit/komt. Dit was een suggestie uit de bouwhandleiding van nophead.
Het model zou dan ook zijn coordinaten kwijt moeten zijn, maar dat lijkt niet het geval. De plakkende prinktop is veel plausibeler.
Zoals ik net eerder ook al zei, ik zie het filament niet aan de nozzle plakken.
Ik zou de neiging hebben om te gaan voor een mooie modulaire RAMPS setup. Op ebay kom ik op minder dan 80 dollar voor een megakloon, ramps bord, 5 stepsticks, en heatsinks ervoor. De megatronics is 80E zonder stepsticks.WeeDzi schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:55:
[...]
Volgens mij ben je redelijk compleet.
qua elektronica tja de vraag is of je als beginner gelijk een megatronics setje nodig hebt, maar als je het geld er voor hebt is het een mooi setje. Zelf zou ik niet voor de optische endstops gaan maar voor de mechanische. Tis een stuk minder gkloot en heb je veel minder storing mee en net iets goedkoper.
En tja je kan alle draadjes bij RRW bestellen, maar je kan ze zelf ook sourcen denk dat je dan goedkoper bent (bv oud snoer wat je hebt liggen) maar goed maar misschien is dat dan ook maar stuivertjes werk.
(Endstops, overigens, zijn op ebay een stuk lastiger. Then again je kunt gewoon een simpele microswitch nemen en er een paar draadjes aan solderen met wat heatshrink)

[ Voor 7% gewijzigd door Jasper Janssen op 30-06-2013 08:57 ]
tis allemaal wat lastiger te bestellen maar je kan inderdaad nog wel wat goedkoper hier en daar.... ik ging er ook meer vanuit dat hij bij 1 webshop wilde halen.Jasper Janssen schreef op zondag 30 juni 2013 @ 08:46:
[...]
Ik zou de neiging hebben om te gaan voor een mooie modulaire RAMPS setup. Op ebay kom ik op minder dan 80 dollar voor een megakloon, ramps bord, 5 stepsticks, en heatsinks ervoor. De megatronics is 80E zonder stepsticks.
(Endstops, overigens, zijn op ebay een stuk lastiger. Then again je kunt gewoon een simpele microswitch nemen en er een paar draadjes aan solderen met wat heatshrink)
[afbeelding]
nu is megatronics wel wat meer ontwikkeld dan RAMPS lijkt mij.
daarnaast zijn er nog wel goedkopere oplossingen dan ramps bv |Brainwave
ebay is op zich niet moeilijk, maar je moet wel een paypal hebben, anders gaat het niet werken.
Nouja, definieer "wat meer ontwikkeld". Hij is wat nieuwer, maar daar staat tegenover dat RAMPS door veel meer mensen gebruikt wordt en al langer in ontwikkeling is, en dus beter *uit*ontwikkeld is.maar je kan inderdaad nog wel wat goedkoper hier en daar.... ik ging er ook meer vanuit dat hij bij 1 webshop wilde halen.
nu is megatronics wel wat meer ontwikkeld dan RAMPS lijkt mij.
daarnaast zijn er nog wel goedkopere oplossingen dan ramps bv |Brainwave
Brainwave kan ik op ebay vinden voor $85. Net wat meer dan dan de totale ramps oplossing.
Het grote voordeel aan de RAMPS setup is naar mijn mening dat het allemaal heel modulair is opgezet. Je hebt een arduino mega als CPU, je prikt er een ook goedkoop bord op met als actieve componenten eigenlijk alleen een paar mosfet pwm controllers, en daar prik je dan weer bordjes op met je stepper controllers. Met name als het stuk gaat hoef je veel minder weg te gooien.
Toegegeven, op een bord met geintegreerde alles kun je in principe ook een stepper driver vervangen als je een beetje fatsoenlijk kan solderen, maar zelfs in de hacker/maker community is dat niveau soldeertechniek niet helemaal gemeengoed.
Daarnaast hebben de componenten schaalvoordeel: de arduino mega wordt door werkelijk iedere chinese open source hardware cloner fabrikant uitgepoept met z'n honderden tegelijk, en die kost daarom helemaal niks ($15 incl shipping qualificeert imho), de (pinout van de) Stepsticks worden gebruikt op niet alleen ramps maar ook veel andere controllers, en worden dus ook in groten getale gefabriceerd, en de ramps bordjes zelf zijn zo simpel dat ze zelfs in de relatief kleinere hoeveelheden voor maar een paar tientjes over de plank gaan.
Printrbot Simple past daar makkelijk in maar is een vrij compact printertje met beperkte mogelijkheden. Wel een leuk dingetje.Ferry H. schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:27:
Welke printer heeft de beste kwaliteit/prijs verhouding? Mn budget is ong 500 euro
Ik wil hier niet een apple samsung verhaal van maken.....Jasper Janssen schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:05:
[...]
ebay is op zich niet moeilijk, maar je moet wel een paypal hebben, anders gaat het niet werken.
[...]
Nouja, definieer "wat meer ontwikkeld". Hij is wat nieuwer, maar daar staat tegenover dat RAMPS door veel meer mensen gebruikt wordt en al langer in ontwikkeling is, en dus beter *uit*ontwikkeld is.
Brainwave kan ik op ebay vinden voor $85. Net wat meer dan dan de totale ramps oplossing.
Het grote voordeel aan de RAMPS setup is naar mijn mening dat het allemaal heel modulair is opgezet. Je hebt een arduino mega als CPU, je prikt er een ook goedkoop bord op met als actieve componenten eigenlijk alleen een paar mosfet pwm controllers, en daar prik je dan weer bordjes op met je stepper controllers. Met name als het stuk gaat hoef je veel minder weg te gooien.
Toegegeven, op een bord met geintegreerde alles kun je in principe ook een stepper driver vervangen als je een beetje fatsoenlijk kan solderen, maar zelfs in de hacker/maker community is dat niveau soldeertechniek niet helemaal gemeengoed.
Daarnaast hebben de componenten schaalvoordeel: de arduino mega wordt door werkelijk iedere chinese open source hardware cloner fabrikant uitgepoept met z'n honderden tegelijk, en die kost daarom helemaal niks ($15 incl shipping qualificeert imho), de (pinout van de) Stepsticks worden gebruikt op niet alleen ramps maar ook veel andere controllers, en worden dus ook in groten getale gefabriceerd, en de ramps bordjes zelf zijn zo simpel dat ze zelfs in de relatief kleinere hoeveelheden voor maar een paar tientjes over de plank gaan.
Ramps is een prima systeem. Maar wat verouderd, megatronics is een doorontwikkeling van ramps sanga en printbot bijelkaar dus heeft de voordelen en bart heeft geprobeerd zo weinig mogelijk nadelen mee te nemen.
Aan modulair kunnen ook nadelen kleven tis maar net wat je liever hebt.
Mhm,Ferry H. schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:27:
Welke printer heeft de beste kwaliteit/prijs verhouding? Mn budget is ong 500 euro
Mendel90 is een 700 tal euro (630 pond dacht ik samen met BTW)
Ik dacht sneller aan een:
Printrbot zoals al gezegt werd,
Of
Prusa i3 van Makerfarm.com
Of Charlie's 3d technologies
Zij zouden ook binnenkort een Prusa i3 in hun webshop hebben,
Dus misschien zo ik daar op wachten sinds je dan natuurlijk geen import rechte of hoge verzendingkosten zult moeten betalen ^^
Altans denk ik wel dat de Makerfarm Prusa beter zal zijn dan de aluminium prusa i3 dat charlie in hun winkel zal brengen.
Extrusion speed lijkt te hoog tov de snelheid waarmee de kop beweegt. Dus ofwel kop sneller ofwel extrusion langzamer?
Heb je het nu ook al met ander filament geprobeerd, geeft dat hetzelfde probleem?
(je moet trouwens even stabilization uitzetten in je youtube-account, ik word zeeziek van je filmpje
[ Voor 30% gewijzigd door mux op 30-06-2013 19:04 ]
Ja, nee, ja zal ik doen.mux schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:03:
Heb je PID control op de temperatuur?
Heb je het nu ook al met ander filament geprobeerd, geeft dat hetzelfde probleem?
(je moet trouwens even stabilization uitzetten in je youtube-account, ik word zeeziek van je filmpje)
[ Voor 30% gewijzigd door NvO_91 op 30-06-2013 22:36 ]
Anoniem: 526013
Als ik een bakje wil printen met een rechthoekig gat erin als handvat, hoe gaat, bijvoorbeeld een ultimaker, dat doen. Normaal wordt hier een ander support materiaal gezet.
Is het mogelijk om zoiets te printen?
mvg,
BickyBurger
in de lucht printen kan niet, dus onder dat soort uitstekende onderdelen die niet op hoogte 0 liggen zul je support moeten gebruiken.
Printen in de lucht kan wel tussen 2 randen, bv een bovenkant van de kubus. Dat noemen ze bridging
en support kun je in meerdere vormen krijgen: oplosbaar in een ander materiaal of breakaway. waarbij die laatste de meest voorkomende is bij de consumenten printers, dus hetzelfde materiaal wat je laer verwijderd
Tja kost wel aardig wat geld dat ding,mux schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:54:
Heeft iemand hier een filastruder of andere oud-plastic-hergebruik-apparaat op kickstarter gebackt? De hoeveelheid overbodige/verkeerde prints begint zich hier langzaam behoorlijk op te bouwen, en ik zou het zonde vinden om dat plastic verloren te laten gaan.
En ik dacht die aleen Plastic korrels kon omvormen tot draad,
Of ook jouw eigen plastic prints?
Maar je kunt er alles in smijten, zolang je het maar klein genoeg ophakt.
Anoniem: 526013
Ik heb geen specifiek bakje, maar denk aan het handvat van een bierkrat. Ik veronderstel dat de software een uitbreekstuk maakt, want als het oplosbaar is heb je een ander materiaal nodig. Correct?WeeDzi schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:10:
hoe ziet je bakje eruit want hieruit kan ik niet opmaken wat je precies bedoeld.
in de lucht printen kan niet, dus onder dat soort uitstekende onderdelen die niet op hoogte 0 liggen zul je support moeten gebruiken.
Printen in de lucht kan wel tussen 2 randen, bv een bovenkant van de kubus. Dat noemen ze bridging
en support kun je in meerdere vormen krijgen: oplosbaar in een ander materiaal of breakaway. waarbij die laatste de meest voorkomende is bij de consumenten printers, dus hetzelfde materiaal wat je laer verwijderd
Ik denk dat dit op dit moment nog niet zoveel gebeurd komt doordat jouw al eerder geprinte dingen vervuilingen als stof bevatten. Ik kan me voorstellen dat door hier opnieuw filament van te maken deze vervuilingen een probleem kunnen vormen.mux schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:16:
Ik vind het best meevallen. Gezien ik >50% van mijn geprinte volume uiteindelijk niet nuttig gebruik cq. weggooi denk ik dat zelfs voor persoonlijk gebruik zo'n machine er in een jaartje wel uit is. Laat staan als je zo'n ding op een hackerspace zet ofzo.
Maar je kunt er alles in smijten, zolang je het maar klein genoeg ophakt.
Ook denk ik dat het plastic als je het extrudet een klein beetje degradeert, door dit nog een keer te doen kan het filament weer in kwaliteit verliezen, het kan bijvoorbeeld meer bros worden.
Anoniem: 187449
klopt, ik heb datzelfde aan een (dupont) deskundige gevraagd .. nu de massa gaat 3Dprinten zakken de draadprijzen vanzelf en is het straks niet meer de moeite om zelf je draad te gaan produceren.Milosonator schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:08:
[...]
Ik denk dat dit op dit moment nog niet zoveel gebeurd komt doordat jouw al eerder geprinte dingen vervuilingen als stof bevatten. Ik kan me voorstellen dat door hier opnieuw filament van te maken deze vervuilingen een probleem kunnen vormen.
Ook denk ik dat het plastic als je het extrudet een klein beetje degradeert, door dit nog een keer te doen kan het filament weer in kwaliteit verliezen, het kan bijvoorbeeld meer bros worden.
(hij raadde me ook aan zeeeeer voorzichtig te zijn met de schadelijke dampen !
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 01-07-2013 16:16 ]
Ik dacht PLA niet zo een dampe had,Anoniem: 187449 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:13:
[...]
klopt, ik heb datzelfde aan een (dupont) deskundige gevraagd .. nu de massa gaat 3Dprinten zakken de draadprijzen vanzelf en is het straks niet meer de moeite om zelf je draad te gaan produceren.
(hij raadde me ook aan zeeeeer voorzichtig te zijn met de schadelijke dampen !)
Maar ABS wel dampe heeft en dat je het in een goed verluchte kamer beter houd,
Kan niks verzekeren, Maar ik dacht dat dit wel klopt ^^
Dat soort dingen kan je gewoon opzoeken (gelukkig). Dat het natuurlijk is zegt niet zo heel veel.Anoniem: 510146 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:44:
[...]
Ik dacht PLA niet zo een dampe had,
Maar ABS wel dampe heeft en dat je het in een goed verluchte kamer beter houd,
Kan niks verzekeren, Maar ik dacht dat dit wel klopt ^^
Ik las op Wikipedia dat NatureWorks de belangrijkste leverancier is van PLA, ik heb hun MSDS (Material Safety Data Sheet) even opgezocht (ze maken een heleboel verschillende polymeren maar volgens het reprap forum is 4043D het meest voorkomend.
Nou weet ik niet of het exact om dezelfde polymeer gaat, maar zie bijv. hoofdstuk 10, over de 'toxicity', schijnt het voor zover ik zie wel mee te vallen (en wat ook helpt is dat sommige soorten PLA ook food-safe zijn). Er staat alleen niets over inademen van de smeltdampen ('inhalation' slaat daar op stof), en ze raden wel een beademingsapparaat aan als je met het stof werkt
Wat nog uit kan maken is wat er allemaal aan toegevoegd is om het makkelijker printbaar te maken (weekmakers of oplosmiddel bijvoorbeeld?), en aan kleurstoffen. Maar je filament leverancier zou je een MSDS moeten kunnen leveren.
Op de site van Faberdashery staat die sheet ook.GekkePrutser schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:02:
[...]
Dat soort dingen kan je gewoon opzoeken (gelukkig). Dat het natuurlijk is zegt niet zo heel veel.
Ik las op Wikipedia dat NatureWorks de belangrijkste leverancier is van PLA, ik heb hun MSDS (Material Safety Data Sheet) even opgezocht (ze maken een heleboel verschillende polymeren maar volgens het reprap forum is 4043D het meest voorkomend.
Nou weet ik niet of het exact om dezelfde polymeer gaat, maar zie bijv. hoofdstuk 10, over de 'toxicity', schijnt het voor zover ik zie wel mee te vallen (en wat ook helpt is dat sommige soorten PLA ook food-safe zijn). Er staat alleen niets over inademen van de smeltdampen ('inhalation' slaat daar op stof), en ze raden wel een beademingsapparaat aan als je met het stof werkt
Wat nog uit kan maken is wat er allemaal aan toegevoegd is om het makkelijker printbaar te maken (weekmakers of oplosmiddel bijvoorbeeld?), en aan kleurstoffen. Maar je filament leverancier zou je een MSDS moeten kunnen leveren.
Asus G501
Hopelijk zijn de dampen niet giftig aangezien ik al flink wat heb ingeademd
Gevonden!!
Het is niet helemaal zoals ik dacht dat het was maar lees het maar eens door...
[ Voor 21% gewijzigd door hood op 02-07-2013 09:00 ]
Never fall in love with your own design!
Maar ik heb niet direct meetgegevens of artikelen bij de hand waar dit soort dingen worden meegenomen. Ben wel benieuwd hoeveel onderzoek daarnaar wordt gedaan.
edit: Ik heb net mijn Wade tandwielen vervangen door herringbone-varianten. Heeft iemand nog wat aan een 'oud' setje tandwielen? Ze zijn nog helemaal gaaf verder.
[ Voor 10% gewijzigd door mux op 02-07-2013 12:48 ]
Ook voor PLA gebruik ik een heated bed. Dit helpt zeer met het losmaken van het object, bij het afkoelen laat het direct vanzelf al los. Zodoende print ik direct op glas en dus geen tape of raft erbij. Bij hele grote objecten soms wel een dunne raft om kromtrekken te voorkomen.mux schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:34:
Gebruik je een heated bed voor ABS? Daar hoor je het echt goed op te ruiken.
ABS ruik je wel inderdaad, maar ook weer niet zo erg.
Ik heb weinig verstand van scheikunde maar in hoeverre ik het begreep uit het artikel komen de echt schadelijke stoffen pas vrij bij hogere temperaturen. Graag zou ik hier meer over willen weten. Heeft iemand hier toevallig een artikel van gevonden/gelezen?mux schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:35:
Hm, dat gaat alleen over waterstofcyanide (in de volksmond: cyanide). Er zijn veel meer zaken die vrijkomen. Bij het verhitten van ABS komen er bijvoorbeeld verschillende soorten aromaten vrij, en dat zijn bewezen kankerverwerkkende stoffen. Daarom wordt bij nabewerking van 'food-safe ABS' ook altijd met een speciaal poeder of vloeistof dit soort spul eraf gewassen (meestal tegelijk met een braamverwijderende actie). En dat zijn alleen nog de obvious culprits, door inconsistentie van printer tot printer en i.h.a. erg losse temperatuurregeling komt er van alles vrij wat niet direct makkelijk te meten is.
Maar ik heb niet direct meetgegevens of artikelen bij de hand waar dit soort dingen worden meegenomen. Ben wel benieuwd hoeveel onderzoek daarnaar wordt gedaan.
De andere methode is uitgassen. Bij de polymerisatie van plastics worden ketens van verschillende lengte gevormd; sommigen zijn honderden/duizenden/tienduizenden monomeren lang, anderen zijn maar enkele monomeren. Deze korte ketens worden gevangen tussen de lange ketens, samen met vaak nog wat oplosmiddel en evt. dingen als weekmakers, brandvertragende stoffen etc. Dit zijn allemaal vluchtige stoffen, en de enige reden dat ze zich in het plastic bevinden is omdat ze opgesloten zijn tussen de structuur van de matrix. Wanneer het plastic veroudert komen deze stoffen door kleine beschadigingen in het materiaal naar buiten, en dat noemen we uitgassen.
Je kunt voorspellen wat voor dingen er gaan gebeuren. Uitgassen is iets dat doorgaans heel voorspelbaar is: je weet vrij precies welke gassen er zullen vrijkomen en ook ongeveer hoe snel en in welke mate. Het zijn bijna altijd alleen monomeren en korte polymeren, oplosmiddelen en toegevoegde chemicaliën die vrij kunnen komen. Dit staat dan ook altijd heel nauwkeurig aangeduid in de material data sheets.
Dissociatie en verbrandingsproducten zijn weer een stuk moeilijker te voorspellen. Polymeren kunnen in principe, gegeven genoeg warmte, uiteenvallen in duizenden verschillende soorten stukjes en vervolgens kunnen die stukjes weer andere chemische stoffen vormen. Je kunt echter wel een voorspelling geven over de meest waarschijnlijke, en interessanter, de meest gevaarlijke stoffen die hierbij worden gemaakt. Hele kleine verbrandingsproducten vormen gemakkelijk en in grote getale, dus die verwacht je als eerste. Koolstofmonoxide en waterstofcyanide zijn dat soort stoffen, en daarom wordt daar als eerste op getest.
Dus in een nutshell:mux schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:02:
Algemeen gesteld zijn er twee belangrijke manieren waarop vluchtige stoffen vrijkomen bij het verhitten van plastics: dissociatie en uitgassen. Dissociatie is wanneer de lange ketens in plastics opbreken door warmte-energie. Kleinere ketens zijn lichter en hebben vaak een lager smelt/kookpunt, en de kleinste ketens zijn dan ook gassen of iig zeer vluchtige stoffen. Echter, je hebt vaak een hoop energie nodig om ketens op te breken - vaak ver voorbij de smelttemperatuur. Dit gebeurt dan ook niet zo snel als je maar net aan het begin van het smelttraject van plastics zit te werken (zoals bij 3d-printen).
De andere methode is uitgassen. Bij de polymerisatie van plastics worden ketens van verschillende lengte gevormd; sommigen zijn honderden/duizenden/tienduizenden monomeren lang, anderen zijn maar enkele monomeren. Deze korte ketens worden gevangen tussen de lange ketens, samen met vaak nog wat oplosmiddel en evt. dingen als weekmakers, brandvertragende stoffen etc. Dit zijn allemaal vluchtige stoffen, en de enige reden dat ze zich in het plastic bevinden is omdat ze opgesloten zijn tussen de structuur van de matrix. Wanneer het plastic veroudert komen deze stoffen door kleine beschadigingen in het materiaal naar buiten, en dat noemen we uitgassen.
Je kunt voorspellen wat voor dingen er gaan gebeuren. Uitgassen is iets dat doorgaans heel voorspelbaar is: je weet vrij precies welke gassen er zullen vrijkomen en ook ongeveer hoe snel en in welke mate. Het zijn bijna altijd alleen monomeren en korte polymeren, oplosmiddelen en toegevoegde chemicaliën die vrij kunnen komen. Dit staat dan ook altijd heel nauwkeurig aangeduid in de material data sheets.
Dissociatie en verbrandingsproducten zijn weer een stuk moeilijker te voorspellen. Polymeren kunnen in principe, gegeven genoeg warmte, uiteenvallen in duizenden verschillende soorten stukjes en vervolgens kunnen die stukjes weer andere chemische stoffen vormen. Je kunt echter wel een voorspelling geven over de meest waarschijnlijke, en interessanter, de meest gevaarlijke stoffen die hierbij worden gemaakt. Hele kleine verbrandingsproducten vormen gemakkelijk en in grote getale, dus die verwacht je als eerste. Koolstofmonoxide en waterstofcyanide zijn dat soort stoffen, en daarom wordt daar als eerste op getest.
ABS en PLA zijn tijdens het printen ongevaarlijk? (De geuren)
maar best wel genoeg de kamer verluchte?
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik vind het jammer dat er maar nauwelijks tot weinig informatie over dit onderwerp te vinden is. Hopelijk wordt er in de toekomst meer aandacht aan besteed. Helaas is mijn kennis niet toereikend om dit zelf te onderzoeken. Jou uitleg heeft me in iedergeval geholpen.mux schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:02:
Algemeen gesteld zijn er twee belangrijke manieren waarop vluchtige stoffen vrijkomen bij het verhitten van plastics: dissociatie en uitgassen. Dissociatie is wanneer de lange ketens in plastics opbreken door warmte-energie. Kleinere ketens zijn lichter en hebben vaak een lager smelt/kookpunt, en de kleinste ketens zijn dan ook gassen of iig zeer vluchtige stoffen. Echter, je hebt vaak een hoop energie nodig om ketens op te breken - vaak ver voorbij de smelttemperatuur. Dit gebeurt dan ook niet zo snel als je maar net aan het begin van het smelttraject van plastics zit te werken (zoals bij 3d-printen).
De nophead Mendel90 of Makerfarm prusa i3?
Ik vin persoonlijk de guide van makerfarm wel heel wat makkelijker is, ook om samen te stellen,
Ben aleen wat bang voor de customs dat veel geld durven te eisen,
En ook Nophead gebruikt de Melzi board, en Makerfarm Ramps, ik weet niet welke de betere moet zijn van deze twee, Ik denk ramps sinds het de populairdere board is?
Hopelijk kunnen jullie hier me wat mee helpen ^^
Groeten,
Simon.
Dus als je het mij vraag zou ik nog steeds de M90 kiezen maar waarschijnlijk zeggen drie anderen de I3. Zelf heb ik de X carraige onderdelen van mij m90 inmiddels vervangen door i3. Ik heb dus een m90 onderstel en een i3 X carriage en een alumendel frame
Invoer kosten kun je gewoon vinden op internet en kun je dus gewoon berekenen (geloof dat je uit belgie kwam daarvoor weet ik het niet maar zal ongeveer hetzelfde zijn als in nederland)
In de tijd dat je hier op de forums rondhangt, hier en op reprap.com had je eigenlijk alle informatie en wijsheid kunnen vergaren om er zelf 1 in elkaar te zetten en de onderdelen los te kopen........
ohja en groeten doen we hier geloof ik niet op tweakers
[ Voor 21% gewijzigd door WeeDzi op 04-07-2013 10:11 ]
Bedankt voor je uitleg ^^WeeDzi schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:07:
Deze vraag heb je nu denk ik al 3 keer gesteld. Niemand kan je helpen met je keuze omdat het puur op persoonlijke voorkeuren hangt. De een kiest voor Melzi de ander voor Ramps, de een voor m90 de ander voor i3, persoonlijk zou ik zelf meer voor Ramps voelen omdat de stepperdrivers individueel te verwijderen zijn. Maar als jij van plan bent maar heel weinig te klooien met je printer kan Melzi een prima alternatief zijn. Dat ze nu niet in die vormen in de kit zitten bv Ramps en M90 zou voor mij jammer zijn
Dus als je het mij vraag zou ik nog steeds de M90 kiezen maar waarschijnlijk zeggen drie anderen de I3. Zelf heb ik de X carraige onderdelen van mij m90 inmiddels vervangen door i3. Ik heb dus een m90 onderstel en een i3 X carriage en een alumendel frame.
Invoer kosten kun je gewoon vinden op internet en kun je dus gewoon berekenen (geloof dat je uit belgie kwam daarvoor weet ik het niet maar zal ongeveer hetzelfde zijn als in nederland)
In de tijd dat je hier op de forums rondhangt, hier en op reprap.com had je eigenlijk alle informatie en wijsheid kunnen vergaren om er zelf 1 in elkaar te zetten en de onderdelen los te kopen........
ohja en groeten doen we hier geloof ik niet op tweakers
Jah is inderdaad al paar keer ik verschillende vragen heb gepost bijv welke prusa uitvoering beter zou zijn enzovoort,
En jah kracht van gewoonte dat van "groeten"
Soms let ik er gewoon niet op.
En dat van invoersrechten,
Tja ik snap het niet goed, De website ik bezocht zei 116 euro,
Dus het product Makerfarm I3 zou 616 euro kosten +-
Tja is het dan nog waard om geen Mendel90 te kopen dat van england is aka geen kosten,
uiteindelijk betaal je toch nog 50 euro aan de I3 voor de PSU en glas,
Toch vin ik het raar, Een tijd geleden kreeg ik een gsn hoesje van Amerika, 22 euro +-
De doaune koste waren 30 euro, vraag me niet waarom, de website nochtans zegt dit normaal maar 5 euro mocht zijn..
Daarom ik het toch allemaal wat betwijfel dat het zo weinig zou zijn (116 euro) als ze er invoerrechten op zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 510146 op 04-07-2013 10:41 ]
Anoniem: 172410
Invoergebeuren kan wel eens vaag zijn, inderdaad. Dat is iets om rekening mee te houdenAnoniem: 510146 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:38:
Daarom ik het toch allemaal wat betwijfel dat het zo weinig zou zijn (116 euro) als ze er invoerrechten op zetten.

http://195.222.116.169:8888
edit @ hieronder: 5 andere mensen kunnen hem wel zien, dus ik ga er voorlopig even vanuit dat hij werkt
[ Voor 40% gewijzigd door mux op 04-07-2013 19:42 ]
Behalve dat je cam offline is (toen ik t net checkte..)mux schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:06:
En mijn 3d-printer is nu ook online te bewonderen
http://195.222.116.169:8888
Ik zit nou weer te twijfelen tussen een i3 of toch gewoon een Printrbot wat ik eerder al wou.. twijfelen is nooit goed.

Tja, Maakt uit welke printrbot natuurlijk,AlexanderB schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:36:
[...]
Behalve dat je cam offline is (toen ik t net checkte..)
Ik zit nou weer te twijfelen tussen een i3 of toch gewoon een Printrbot wat ik eerder al wou.. twijfelen is nooit goed.
Als je de goedkoopste zou nemen, dan is de prusa i3 waarschijnlijk een betere keuze,
Ik ga waarschijnlijk mijn printer van makerfarm kopen, daar is hij dan bij jou voor 500 euro incl shipping (de 8 inch versie)
mendel90 idee ben ik aan het afstappen sinds het geen ramps heeft en geen monitor voor standalone printing.
En hun instructies zijn niet super tegenover makerfarm.
DrLuigi,
Hier kan je mooi naar een i3 kijken die nog wel ff bezig is.
www.remcoinc.nl/tweakers
http://www.thingiverse.com/thing:12208 <--- dat moet het worden, mijn grootste project tot nu toe.
[ Voor 22% gewijzigd door RemcoINC08 op 04-07-2013 20:31 ]
Asus G501
Dat schroefbare hart is wel een mooie. Ik heb een rol galaxy blue metallic van faberdashery, dat is een mooie gelegenheid. Met 10 meter firetruck red zal ik het wel niet redden.
Asus G501
Ik ben net klaar met http://www.thingiverse.com/thing:84142 . Morgen ga ik erg druk zijn, dit weekend kan ik hem hopelijk gebruiken. Ongelooflijk dat je tegenwoordig voor €15 aan materiaal een steadicam kunt bouwen... één van de beste doelen om een 3d-printer voor te gebruiken IMORemcoINC08 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:22:
@mux hijs klaar hoor haha. wat heb je gemaakt? soort starwars figuurtje?
http://www.thingiverse.com/thing:12208 <--- dat moet het worden, mijn grootste project tot nu toe.
Leuk, dat hart trouwens. Ik had hem een hele tijd geleden al eens langs zien komen. Zelf print ik niet zo gauw puur decoratieve dingen, maar ik vind het alsnog wel cool
Asus G501
Dit topic is gesloten.