Toon posts:

OpenSource 3D printing Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste
Acties:
  • 163.504 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:50:
[...]

Vertrouw je dat? Mij lijkt het qua brandveiligheid en dat soort dingen toch nog niet helemaal optimaal. In een schuur ofzo zou ik het wel aandurven, maar thuis of in een werkplaats minder snel.
Draait jouw droger wel eens terwijl je niet thuis bent? Dat is een mooie aansteker als ik er een zag.

Nee, ik maak me niet zo zorgen, de voeding heeft een zekering, de firmware heeft een zekere vorm van failsfe.

Het printbed is van glas, en de rest van de printer is aluminium di-bond, niet iets wat makkelijk brand. Ik pruts ook wat met bestuurbare wagentjes, LiPo accus laden als ik niet aanwezig ben in dezelfde ruimte is niet iets wat ik zal doen. Dat is pas een risico.

Je kan van veel dingen argumenteren dat het link is, de meeste dingen wegen we af, en rationaliseren we. Over de kwaliteit van de Mendel90 maak ik me niet zo zorgen. De Computer ATX voeding is degelijk, en het printje rookt niet, ik heb er wel vertrouwen in, de eerste 100 meter is er toch al door. Dat geeft me genoeg vertrouwen.

Helaas was de voet die ik geprint had een net iets te kleine binnendiameter door de krimp dan gehoopt, dus dat wordt vijlen voor de laatste 0,1mm. Het blad voor de molen is goed gelukt, morgen nog maar 1. Gaat wel hard met de rol zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof, ik heb een aandeelhouder :p Een jongen die ik ken vindt het allemaal wel interessant en wil in ruil voor wat printtijd en het eventueel lenen van de printer wel bijdragen aan het project. Naast dat het leuk is om het niet allemaal alleen te doen maakt dit het financieel allemaal wat aantrekkelijker en houdt het ook de aandacht bij het project.

Niet slecht!
databeestje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:00:
Draait jouw droger wel eens terwijl je niet thuis bent? Dat is een mooie aansteker als ik er een zag.
Ik heb geen droger en dat zou ook niet zo'n knutselwerkje als een printer zijn :p

Je hebt toch te maken met een hot end, veel min of meer experimentele elektronica en ander spul. Dibond helpt inderdaad wel, maar zeker bij Ultimaker-achtige zaken zou ik ietwat huiverig zijn om het zonder toezicht aan te laten staan. Dat is niet veel anders dan bij andere werkplaatsapparatuur overigens, een lasersnijder moet je eigenlijk ook een beetje in het oog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
databeestje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:00:
Over de kwaliteit van de Mendel90 maak ik me niet zo zorgen. De Computer ATX voeding is degelijk, en het printje rookt niet, ik heb er wel vertrouwen in, de eerste 100 meter is er toch al door. Dat geeft me genoeg vertrouwen.
Ik las ergens dat je ook al zo'n molentje hebt draaien ondertussen. Kan je misschien 's een foto posten (of van eventueel andere geinige dingen die je geprint hebt)? Nieuwsgierig :9

Wat moet ik me voorstellen bij die Mendel90 kit aan bouwwerk? Is het een compleet pakket met voorgeboorde platen erbij, en hoef je alles "alleen maar" in elkaar te bouwen?
Las ergens (weet niet meer zeker over welke printer dat ging) dat je als je ergens verkeerd boorde de boel lastig kon corrigeren, dus daarom benieuwd wat er in die kit zit :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 00:24:
Wat moet ik me voorstellen bij die Mendel90 kit aan bouwwerk? Is het een compleet pakket met voorgeboorde platen erbij, en hoef je alles "alleen maar" in elkaar te bouwen?
Las ergens (weet niet meer zeker over welke printer dat ging) dat je als je ergens verkeerd boorde de boel lastig kon corrigeren, dus daarom benieuwd wat er in die kit zit :)
Alstu :) Voorgeboord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag weer een blad, ik zal de stream even aanzetten.

Edit: Url
http://leaf.dnsalias.org:8444/

[ Voor 29% gewijzigd door databeestje op 14-06-2013 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

databeestje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:35:
Vandaag weer een blad, ik zal de stream even aanzetten.

Edit: Url
http://leaf.dnsalias.org:8444/
Hoe laat begint de voorstelling? :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Of vergeten op Start te drukken voor hij naar zijn werk ging :9

Ik heb zelf mijn printer 1x onbeheerd door laten printen, maar doe dat voorlopig niet meer.
Hij (Replicator2) kreeg een heater error omdat de temperatuur niet meer kon worden gelezen, en daarop werd als beveiliging de heater uitgezet. De plunger bleef echter vrolijk aan, dus hij heeft uren lang fillament in een afkoelende extruder staan persen, en zat dus volledig verstopt.

Uiteindelijk wel eenvoudig kunnen oplossen door hem een uur te verwamen op 250, waardoor alles er uit is gelopen, maar het geeft toch te bedenken over de firmware in het ding.

Had laatst ook dat mijn spindle vast liep omdat hij niet netjes was opgerold, en zichzelf in de knoop trok. Dan staat je plunger ook te slippen op draad dat niet verder wil, en print je kop vrolijk verder zonder fillament.

[ Voor 86% gewijzigd door frickY op 14-06-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk.. daar ga ik nou de hele dag naar zitten kijken :+

maar mooie printer, is dat nou zo'n 'mendel90' systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:49:

Ik heb zelf mijn printer 1x onbeheerd door laten printen, maar doe dat voorlopig niet meer.
daaruit maak ik op dat er in de electronica, behalve eindstops, helemaal niets is ingebouwd voor beveiliging/oververhitting ect... lijkt mij ook wel een risico eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JanPedaal schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:11:
[...]

Hoe laat begint de voorstelling? :)
Het is een Intel Atom laptopje, deze is nog aan het slicen, al een minuut of 70. Als deze klaar is start ie, zal nog wel een half uur duren.

De andere laptop die ik bedacht had hield van blauwe schermen, leek me geen goed idee.
Even een fototje gemaakt van het kleine molentje achter op een stok tegen de schuur, tegenlicht helpt niet echt. Klein hier betekent een diameter van 12 cm en een hoogte van ongeveer 16cm. Dat kan dus veel groter, als je er maar tijd instopt :)
http://iserv.nl/files/pics/lenz2_helical/DSC_0037.jpg

De lokatie is ruk voor een windmolen, maar wel makkelijk bereikbaar, en dat is nu even belangrijker. Daarnaast is een windmolen in het midden tussen de bomen en de huizen op nog geen 3 meter van de grond nooit een succes.
YouTube: Lenz2 Helical 3D printed prototype

Edit: Daar gaat ie, na 76 minuten slicen, nog 16 meter 50 te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 14-06-2013 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

databeestje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:00:
[...]

Het is een Intel Atom laptopje, deze is nog aan het slicen, al een minuut of 70. Als deze klaar is start ie, zal nog wel een half uur duren.

De andere laptop die ik bedacht had hield van blauwe schermen, leek me geen goed idee.
Even een fototje gemaakt van het kleine molentje achter op een stok tegen de schuur, tegenlicht helpt niet echt. Klein hier betekent een diameter van 12 cm en een hoogte van ongeveer 16cm. Dat kan dus veel groter, als je er maar tijd instopt :)
http://iserv.nl/files/pics/lenz2_helical/DSC_0037.jpg

De lokatie is ruk voor een windmolen, maar wel makkelijk bereikbaar, en dat is nu even belangrijker. Daarnaast is een windmolen in het midden tussen de bomen en de huizen op nog geen 3 meter van de grond nooit een succes.
YouTube: Lenz2 Helical 3D printed prototype

Edit: Daar gaat ie, na 76 minuten slicen, nog 16 meter 50 te gaan.
Ben benieuwd naar het resultaat van je printproject, zowel sterkte van de constructie als de energieopbrengst van de molen.
Die webcam werkt wel hypnotiserend, niet ideaal voor een werkdag :O

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JanPedaal schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:14:
[...]

Ben benieuwd naar het resultaat van je printproject, zowel sterkte van de constructie als de energieopbrengst van de molen.
Die webcam werkt wel hypnotiserend, niet ideaal voor een werkdag :O
Dat kleintje waarvan ik net de video geplaatst heb doet weinig, die draait in een lager zonder iets eraan.

De grotere moet een LG direct drive aan gaan zwengelen, hopelijk is een 32cm diameter en 54 centimeter hoogte groot genoeg. Anders moet ik naar andere constructie methodes op zoek.

De sterkte dat zit wel goed, door de helische constructie bestaat het gehele blad uit rondingen wat het enorm veel sterkte geeft. Ik ben wel voor het "simpele" Lenz2 blad gegaan, dit is bewezen en heeft redelijk wat koppel om deze door lagers en dergelijke heen te trekken.

Verwacht niet veel van de energieopbrengst, je moet denken aan een watt of 10. Dit hangt allemaal samen met het oppervlak van het blad.

Wel een mooie MPPT controller gevonden op vawts.net welke een buck circuit heeft om van de hoge spanning van de direct drive een lage spanning met hogere stroom te maken. De maker is alleen nog 3 weken op vakantie voordat ik daar aan toe kan komen.

Dit keer is het blad op 0,3mm laag hoogte gefileerd, dat betekent dat de print een dikke 9 uur gaat duren.

Binnenkort maar op zoek naar een mooie parasolvoet waar ik de pijp in kan steken, voor op de schuur doet ie het vast beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:23
frickY schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:49:

Hij (Replicator2) kreeg een heater error omdat de temperatuur niet meer kon worden gelezen, en daarop werd als beveiliging de heater uitgezet. De plunger bleef echter vrolijk aan, dus hij heeft uren lang fillament in een afkoelende extruder staan persen, en zat dus volledig verstopt.

Uiteindelijk wel eenvoudig kunnen oplossen door hem een uur te verwamen op 250, waardoor alles er uit is gelopen, maar het geeft toch te bedenken over de firmware in het ding.

Had laatst ook dat mijn spindle vast liep omdat hij niet netjes was opgerold, en zichzelf in de knoop trok. Dan staat je plunger ook te slippen op draad dat niet verder wil, en print je kop vrolijk verder zonder fillament.
Dit zijn wel vervelende dingen maar het geeft geen schade. Ik heb al best veel onbeheerd geprint. Via de webcam hield ik de boel dan in de gaten (om de 2 uur ff kijken), als het fout ging kon ik via remote desktop de boel stop zetten. Maar nog nooit problemen gehad eigenlijk.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:29:

Ik heb geen droger en dat zou ook niet zo'n knutselwerkje als een printer zijn :p

Je hebt toch te maken met een hot end, veel min of meer experimentele elektronica en ander spul. Dibond helpt inderdaad wel, maar zeker bij Ultimaker-achtige zaken zou ik ietwat huiverig zijn om het zonder toezicht aan te laten staan. Dat is niet veel anders dan bij andere werkplaatsapparatuur overigens, een lasersnijder moet je eigenlijk ook een beetje in het oog houden.
Een droger is nogal wat brandgevaarlijker dan een printer me dunkt...... de printer wordt aan de tip maximaal 240 graden, dat is te weinig om ook maar iets in de buurt in de vlam te zetten. Ja je kan iets lelijk smelten maar ontbranden en dus brandgevaarlijk nee. evt een elektronica brandje door kortsluiting misschien, de meeste bordjes en voedingen zijn uitgerust met zekeringen etc om dat tegen te gaan

ook zit er in de meeste firmware een aantal beveiligingen waarbij de extruder stopt met malen zodra het heatbed of extruder onder temp X komt. de hele printer uitgaat zodra er een tepmeratuur onder x komt en stopt als er ook maar iets vn een connectie probleem ontstaat. tenminste Marlin heeft dat en werkt perfect. ben na 3 uurtjes wel eens boven gekomen om te zien dat er maar 10 lagen geprint waren. _/-\o_

@databeestje
ik zie op je feed dat je behoorlijk last hebt van warping en volgens mij kan je printer wel 2 keer sneller. Dat scheelt je dan weer 4 uur. welke snelheid print je nu ?

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 14-06-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ChaosZ0ne schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:53:
@WeeDzi, ik zal binnenkort wel even een filmpje schieten als er eentje op 300mm/s draait (350 is te hoog, dan slipt de huidige extruder drive veel te veel door). Het gaat inderdaad bizar snel ;)
Verder heb je gelijk wat betreft de resolutie, die is uiteraard hetzelfde, ik bedoelde de afwijkingen. het Ultimakerframe is behoorlijk stijf, met strakke bandjes en goed gesmeerde assen heb je nagenoeg geen overshoot (omdat de kop zo licht is) en een behoorlijk goede herpositioneringsacurattesse (3x de woordwaarde). Ik ben dan ook niet bijzonder gecharmeerd van het het buildplatform dat beweegt, liever een kop die beweegt, waarbij de x- en de y-as gelijkwaardig worden belast.

@MatthijstWat betreft shop heb je idd de ultimaker shop, of via ebay/alibaba een chinese kopen; hoe de kwaliteit daar is durf ik niet te zeggen.
Ik ben ook wel benieuwd en geinteresseerd in je ultimaker remake. We hebben er hier even 1tje staan, ik vind het ook een vet ding met idd wel wat verbeter puntjes. PICS! :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WeeDzi schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:31:
[...]
@databeestje
ik zie op je feed dat je behoorlijk last hebt van warping en volgens mij kan je printer wel 2 keer sneller. Dat scheelt je dan weer 4 uur. welke snelheid print je nu ?
Dit is 30mm/s, dat heeft een reden, wacht maar tot over een paar uur, dan snap je het beter ;)

De warping komt doordat het hoekje aan de rand van de glasplaat zit, daarnaast was deze 20 graden. Het duurt natuurlijk even voordat de glasplaat ook 70 graden is, het probleem hierin is dat de thermistor aan de onderkant van het verwarmde bed zit en "snel" op temperatuur is. Het glas daarentegen doet er wel iets langer dan een minuut over.

Eigenlijk moet ik na het verwarmen van het bed gewoon langer wachten of het ding vanochtend eerder aan moeten zetten voordat deze begon met printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja ik ken je ontwerp en weet dat hij nog wel wat hoger wordt maar als dat goed vast zit aan je bed dan hoeft dat geen probleem te zijn hoor! denk dat je makkelijk op 60 je perimeters kan printen samen met de infil.....

en waarom laat je het ontwerp eigenlijk niet in het midden staan dan heb je daar toch helemaal geen last van? er lijkt nog heel veel ruimte op je heatbed te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WeeDzi schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:56:
ja ik ken je ontwerp en weet dat hij nog wel wat hoger wordt maar als dat goed vast zit aan je bed dan hoeft dat geen probleem te zijn hoor! denk dat je makkelijk op 60 je perimeters kan printen samen met de infil.....

en waarom laat je het ontwerp eigenlijk niet in het midden staan dan heb je daar toch helemaal geen last van? er lijkt nog heel veel ruimte op je heatbed te staan
Je kan het slecht op de webcam zien, het volledige blad benut de volledige 19x19x19cm van het printvolume, het past er allemaal dus maar net in.

Ergo, hij hangt dus 19cm hoog ook 15cm naar voren. De kleinere dingetjes van 5cm stelde niet zoveel voor, dit heeft iets meer massa. Kracht en arm enzo, ik wil met een investering van 16 meter spoel niet dat ie straks op de plaat ligt.

Als de print klaar is en het verwarmde bed uitgaat pleurt het ding dan ook vanzelf van de plaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja dat is natuurlijk wel zo je hebt nog een grote overhang op het printbed, had ik niet aan gedacht.....

je kan je heatbed/glass insmeren met PVA oplossing werkte voor mij perfect voor de hechting dan kwam het zelfs moeilijk los als het bed koud was. De optie Brim wil ook nog wel eens werken

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 14-06-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Warping kun je deels voorkomen met een raft, waardoor de onderste laag beter hecht.
Mijn printbed heb ik ook een fractie te hoog staan zodat de eerste laag door de kop uitgesmeerd word, ik moet prints loshalen met een plamuurmes want ze zitten muurvast (niet heated, op acryl/plexi (standaard replicator2 bed)). Onderkant moet vervolgens wel wat bijgeschuurd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 14-06-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

frickY schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:54:
Warping kun je deels voorkomen met een raft, waardoor de onderste laag beter hecht.
Mijn printbed heb ik ook een fractie te hoog staan zodat de eerste laag door de kop uitgesmeerd word, ik moet prints loshalen met een plamuurmes want ze zitten muurvast (niet heated, op acryl/plexi (standaard replicator2 bed)). Onderkant moet vervolgens wel wat bijgeschuurd worden.
Gisteren was het heated bed goed op temperatuur voordat ik begon, toen bleef het hele ding zonder warping gewoon op de plaat zitten.

Het is zeker vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43
Ik heb nu al meer dan een kg geprint op haarlak, en geen van de prints zijn gaan warpen op het bed. Echter, ze warpen wel een heel klein beetje nadat je ze eraf hebt gehaald, waarschijnlijk omdat ik ze er niet helemaal koud vanaf heb gehaald.

Anyway: ik heb inmiddels alle onderdelen binnen voor m'n nieuwe alu printbed, inclusief opvallend goedkoop aluminium van aluminiumopmaat.nl. Ik verwacht dat hij dit weekend gefreesd kan worden, belooft interessant te worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind dit wel netjes
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i7IP2qU.jpg

btw.. iemand een idee wat dat voor profiel is en waar verkrijgbaar ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Standaard lineair profiel, damencnc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel eigelijk die van het hoofdframe.
makerbeam, wat ikzelf gebruik is te licht en openbeam moeilijk verkrijgbaar (vooralsnog)

dit spul dus 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2vhGKsh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 11:21
Hier nu ook de eerste print gaande met haarlak, direct gespoten op de glasplaat en vervolgens verwarmd tot 110 C. Laat hem nu bij de volgende lagen iets afkoelen, in het verleden liet ik hem altijd op 110 C staan.

Tot zover lijkt dit goed te gaan. Scheelt veel gepruts met dat kapton tape. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warcow schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:42:
Laat hem nu bij de volgende lagen iets afkoelen, in het verleden liet ik hem altijd op 110 C staan.
vraagje : doe je dat dan met 'handbediening'.. dat verlagen van de temp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 11:21
Vanuit slic3r, first layer temp = 110, daarna nu 80 (om te proberen)
Zodra ik het printen start verander ik eigenlijk nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:45:
[...]

vraagje : doe je dat dan met 'handbediening'.. dat verlagen van de temp :?
Dat kan. Toen slic3r dit nog niet had deed ik dit met de hand. Met PLA zijn mijn instellingen 70/60 graden op een ikea spiegel zonder behandeling van haarlak of ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goh, en ik dacht dat 3D printen gewoon ff 'hatseflats' was.. maar ik moet nog veel leren over temps, materiaal, haarlak, snelheid, plakband ect. :*)
maar met jullie ervaring en hulp moet het dit jaar gaan lukken .. wil hem helemaal zelf gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:42:
ik bedoel eigelijk die van het hoofdframe.
makerbeam, wat ikzelf gebruik is te licht en openbeam moeilijk verkrijgbaar (vooralsnog)

dit spul dus 8)

[afbeelding]
Wat heb je exact nodig (als in maten)? DamenCNC verkoopt het waarschijnlijk, ze hebben een brede selectie aan profielen tegen betere prijzen dan de specialisten. Denk in de richting van 55-75€/m voor het spul dat in mendelmax etc. kan worden gebruikt.

Een ander goed alternatief is ebay, daar worden ook wel pre-cut setjes verkocht tegen zowat meterprijzen (met als voordeel dat je dan nauwelijks verzendkosten hebt, terwijl een balk van 2 meter niet zomaar verzonden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal is gaan kijken bij damencnc.. tnx
inmiddels ben ik ze op het spoor ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

WeeDzi schreef op zondag 09 juni 2013 @ 23:21:
Die geprinte vaas kost denk ik iets van 2-3 euro aan plastic, of bedoelde je dat niet?

maakt niet uit wat je bouwdkosten voor elke printen zijn wel ongeveer gelijk aangezien de elektronica het meest kost en alleen de plastic onderdelen zijn hier anders. dus afhankelijk van hoe handig je bent 300-500 euro

@infill discussion
in solid works ( en elk ander pakket) kun je kun je heel makkelijk modelleren voor wanddikte als je dat wil. Als je een meervoud van je nozzlediameter/extrusion width (indien manueel ingevuld) krijg je altijd gehele perimeters zonder infil
Gewoon als solid ontwerpen en dan shellen in solidworks. Een vaak dus als een masieve unit maken en van bovenaf shel laten maken met idd x-keer nozzle diameter.

Heb zelf nog problemen met mn mendel 90, layers soms tussendoor die er niet 100% recht op liggen en dat ik soms een beetje zn lusje/kringeltje teveel pla lijkt te printen. (naam daarvan even kwijt).
maar eens met slic3r ipv skeinforge gaan slicen is net wat makkelijker voor de beginner heb ik t idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-10 16:04
Weer ff een vraag tussendoor,
Ik ben nu bezig met mijn heatbed om precies te zijn met de thermistor. Nu lees ik vrijwel overal dat je om de pootjes PFTE tubing moet doen. Is dit echt nodig? Of kan dit ook met dun krimpkous? Nam eigenlijk aan dat het alleen om het issoleren ging zodat de 2 pootjes niet tegen elkaar komen.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:16

mymind*

A Beautiful Mind

Volgens mij is het inderdaad alleen om te isoleren. Ik heb het bij mijn heated bed met Kapton tape gedaan. Het moet wel hittebestendig zijn tot een graad of 120, afhankelijk hoe warm je je heated bed wilt stoken.

[ Voor 14% gewijzigd door mymind* op 15-06-2013 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Balen dat of de printer of de computer bij 2/3 van de print besloten had dat het genoeg was. Nieuwe week, nieuwe kansen. Jammer van 10 meter rol :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moest het nog zeggen... ' het is zeker vrijdag'.. balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niet alleen dat, kennelijk heeft de FormFutura PLA nog een nare eigenschap, het lijkt niet homogeen te zijn. In het gedeelte wat deze al geprint heeft zit namelijk een ingevallen plek die zeker niet in het oorspronkelijke ontwerp zit. Het eerste blad wat ik geprint had heeft dit helemaal niet. Hmmm.

Het goede nieuws is dat de gaten in de onderzijde wel perfect op de bovenzijde aansluiten, dus mooi dat ik weet dat die maten nu goed uitkomen, hier zat ik namelijk 1x1 millimeter x,y naast. Ach we proberen het wel weer opnieuw.

Genoeg tijd om de voet voor de buis uit te vijlen zodat deze beter past. tot nog toe gaat er nog steeds meer goed dan fout. Nu is het weekend, dus dat kan allen maar goed gaan.

Dit keer maar de STL door slicer op het werkstation heen gehaald, opgeslagen op de Google Drive, deze vervolgens op de laptop geopend en op Go gedrukt, dat scheelt weer een uur en een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
RemcoINC08 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:11:
Weer ff een vraag tussendoor,
Ik ben nu bezig met mijn heatbed om precies te zijn met de thermistor. Nu lees ik vrijwel overal dat je om de pootjes PFTE tubing moet doen. Is dit echt nodig? Of kan dit ook met dun krimpkous? Nam eigenlijk aan dat het alleen om het issoleren ging zodat de 2 pootjes niet tegen elkaar komen.
Dat is echt geen probleem. Ik gebruik krimpkous op toepassingen waar het nog wel een 200 graden wil worden.. met succes. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nou weet ik het zeker, het is vrijdag.

Edit: 2 keer geprobeerd op 60mm/s met verschillende temperaturen, maar dan komt de overhang niet goed. Deze krult dan omhoog waardoor deze na circa 12mm hoog tegen de printkop gaat wrijven.

Door de warmte van de printkop gaat deze wel opzij, maar de voorzijde van het blad wordt er niet mooi van. Door de langzamere snelheid stolt het PLA beter, eerder, wat de constructie tegemoetkomt.

Terug naar de lagere snelheid, het scheelt ook maar ongeveer een anderhalf uur op een print van 9 uur, dat is het me niet waard. De voorzijde met overhang die geprint was tot dat deze ermee stopte is erg netjes. (Behalve de rare plek, maar dat is iets anders.)

Fluitapparaat nogmaals opgestart om te zien of dat weer goed gaat. Goed om te zien dat aan de knoppen draaien werkt. De eerste laag ziet er nu al beter uit. Vingers gekruist, want, het is nog steeds vrijdag.

[ Voor 91% gewijzigd door databeestje op 14-06-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:50:
[...]

Dat is echt geen probleem. Ik gebruik krimpkous op toepassingen waar het nog wel een 200 graden wil worden.. met succes. :)
Thnx heb het met de krimpkous methode gedaan en werkt perfect. Zal morgen eens een mooie foto maken van het geheel.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 16:29
Zo, ik heb ook een Mendel90 Kit besteld.

Nu wachten op de levering! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te denken een Mendel90 met 3 of 4 mm aluminium te gaan bouwen in plaats van MDF of Dibond. Het grootste nadeel dat ik kan verzinnen is een grotere uitzetting bij verwarming en dus eventuele afwijkingen in de printer bij verschillende temperaturen, met name bij een heated build chamber. Voordelen zijn een nog grotere stijfheid en een printer die robuuster zou moeten zijn.

Welke voordelen en nadelen zien jullie?
WeeDzi schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:31:
Een droger is nogal wat brandgevaarlijker dan een printer me dunkt...... de printer wordt aan de tip maximaal 240 graden, dat is te weinig om ook maar iets in de buurt in de vlam te zetten. Ja je kan iets lelijk smelten maar ontbranden en dus brandgevaarlijk nee. evt een elektronica brandje door kortsluiting misschien, de meeste bordjes en voedingen zijn uitgerust met zekeringen etc om dat tegen te gaan
Een wasdroger wordt als het goed is echt niet warmer, want anders smelt synthetische kleding. Warmtebronnen zonder toezicht zijn gewoon gevaarlijk en de experimentele aard van 3D-printers helpt daar niet bij.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 17:02:
goh, en ik dacht dat 3D printen gewoon ff 'hatseflats' was.. maar ik moet nog veel leren over temps, materiaal, haarlak, snelheid, plakband ect. :*)
maar met jullie ervaring en hulp moet het dit jaar gaan lukken .. wil hem helemaal zelf gaan bouwen.
Veel mensen denken door de positieve berichtgeving dat het een soort wondermiddel is, maar dat gaat natuurlijk niet op. Het is en blijft een (complex) gereedschap en daar horen de nodige beperkingen, onderhoud en afstellingen bij.
GoldenSample schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 17:31:
Gewoon als solid ontwerpen en dan shellen in solidworks. Een vaak dus als een masieve unit maken en van bovenaf shel laten maken met idd x-keer nozzle diameter.
Het probleem ontstaat bij een wanddikte van nul, wat hier eerder aangeraden werd. Dat is in Solidworks gedoe, omdat het daar vrij expliciet niet voor bedoeld is. Ik had het inderdaad op de manier die jij noemt gedaan. Tenzij de programma's die er G-code van maken hele rare dingen doen zou dat moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:12:

Gefeliciteerd!

Dat kon nog wel eens snel gaan, nophead had voor mij met minder dan 2 weken de volledige kit compleet opgestuurd en afgeleverd.

Probleem van het printen gevonden, even met de schuifmaat de diameter van het PLA van FormFutura gemeten. Deze varieert in een stukje van 30 centimeter van 2,81mm tot 3,21mm. Daar valt niet mee te printen naar mijn idee.

Ik ga eens in de email klimmen, dit kan niet de bedoeling zijn. Dat verklaart ook het gat dat ik in 1 van de bladen heb, als het in eens minder dan 2,5mm wordt vult dat niet uit.

Een paar foto's geupload, het onderste blad was 0.4mm maar dat is ook te zien in de afwerking. Het bovenste met de put erin is op 0,3 welke afgebroken was vandaag. Daarna nog 1 van de starts waar je duidelijk de lip kan zien die er niet op hoort. Problemen die ik met de ene rol 100 meter Faberdashery niet gezien heb.

Wat zijn de ervaringen van andere mensen?
http://iserv.nl/files/pics/formfutura/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:41:
Ik zit te denken een Mendel90 met 3 of 4 mm aluminium te gaan bouwen in plaats van MDF of Dibond. Het grootste nadeel dat ik kan verzinnen is een grotere uitzetting bij verwarming en dus eventuele afwijkingen in de printer bij verschillende temperaturen, met name bij een heated build chamber. Voordelen zijn een nog grotere stijfheid en een printer die robuuster zou moeten zijn.

Welke voordelen en nadelen zien jullie?
Maak je niet te druk over het uitzetten, zo lang alles redelijkerwijs dezelfde temperatuur blijft is de geometrie gewaarborgt. Alles wordt tegelijk warm, en koelt tegelijk af. Anders zet je hem eerder aan met het heated bed op 70 in de kast.
[...]

Een wasdroger wordt als het goed is echt niet warmer, want anders smelt synthetische kleding. Warmtebronnen zonder toezicht zijn gewoon gevaarlijk en de experimentele aard van 3D-printers helpt daar niet bij.
Off topic, het probleem van de wasdroger is de grote hoeveelheid stof en pluizen die uitstekend als brandstof dienen, daarnaast kan het broeien. En dat doet plastic dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mhm,

Ik twijfel de laatste tijd tussen een Nophead Mendel90,

of een Makerfarm.com Pursa i3 8inch,

die is best wat goedkoper en je krijgt een schermpje en SD reader erbij,
Je moet wel nog een PSU en glas kopen bij iemand anders.

Ik denk momenteel efe nu voor de pursa te gaan, iemand anders andere mening? ^^
Of als je hetzelfde hebt natuurlijk ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

databeestje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:54:
[...]

Gefeliciteerd!

Dat kon nog wel eens snel gaan, nophead had voor mij met minder dan 2 weken de volledige kit compleet opgestuurd en afgeleverd.

Probleem van het printen gevonden, even met de schuifmaat de diameter van het PLA van FormFutura gemeten. Deze varieert in een stukje van 30 centimeter van 2,81mm tot 3,21mm. Daar valt niet mee te printen naar mijn idee.

Ik ga eens in de email klimmen, dit kan niet de bedoeling zijn. Dat verklaart ook het gat dat ik in 1 van de bladen heb, als het in eens minder dan 2,5mm wordt vult dat niet uit.

Een paar foto's geupload, het onderste blad was 0.4mm maar dat is ook te zien in de afwerking. Het bovenste met de put erin is op 0,3 welke afgebroken was vandaag. Daarna nog 1 van de starts waar je duidelijk de lip kan zien die er niet op hoort. Problemen die ik met de ene rol 100 meter Faberdashery niet gezien heb.

Wat zijn de ervaringen van andere mensen?
http://iserv.nl/files/pics/formfutura/
Lol dat is wel heel ernstig z'n afwijking :X

Heb jij toevallig je slice instellingen van dat mee geleverde groene PLA nog die optimaal waren, dan kan ik bij mij dingen uit gaan sluiten.

Overigens vind ik die mendel90 prima in elkaar zitten, in de handleiding zitten een paar kleine foutjes en had ik misschien zelf dingen anders ontworpen maar degelijk is hij ook. (heb een kit van 2 maanden oud ofzo) had een snelle levering ook maar daarvoor kun je gewoon even mailen.

Imho is z'n frame van platen ook wat mooier dan z'n draadeind skelet. Punt is alleen 1: hoe relevant is 't uiterlijk van een 3d printer en 2 met die draadeinden kun je makkelijker je printer veranderen (ik heb dan nieuwe sheets nodig waar ik een frame van maak door op maat te zagen, met een Persua enkel langere draadeinden en nieuwe hoekstukken). Weet alleen niet hoe z'n Persua bestand is tegen schranken, kan me voorstellen dat z'n Mendel90 daar beter tegen bestand is.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 14-06-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 22:11:
Imho is z'n frame van platen ook wat mooier dan z'n draadeind skelet. Punt is alleen 1: hoe relevant is 't uiterlijk van een 3d printer en 2 met die draadeinden kun je makkelijker je printer veranderen (ik heb dan nieuwe sheets nodig waar ik een frame van maak door op maat te zagen, met een Persua enkel langere draadeinden en nieuwe hoekstukken). Weet alleen niet hoe z'n Persua bestand is tegen schranken, kan me voorstellen dat z'n Mendel90 daar beter tegen bestand is.
De Mendel90 is niet voor het uiterlijk ontworpen, maar juist om al die problemen met het frame van de Mendel en Prusa 1 en 2 op te lossen. Overigens lijkt me een paar plaatjes brouwen voor een grotere printer niet zo'n probleem. Dat is ook een stuk stijver dan die draadeinden, die over langere afstanden weinig stijfheid overhouden.

Persoonlijk vind ik de Prusa mooier om te zien, maar constructief zit de Mendel90 beter in elkaar en is hij ook flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Eerlijk gezegd vind ik de mendel90 niet heel veel beter dan de Prusa. Er wordt gezegd dat hij stijver is en dat geloof ik zeker (vooral v.w.b. de Z- en X-as), maar ik vind dat er dan nog een beter alternatief is: de mendelmax. Wel wat duurder, maar nog een stukje stijver en flexibeler qua latere modificaties.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 14-06-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:32:
Eerlijk gezegd vind ik de mendel90 niet heel veel beter dan de Prusa. Er wordt gezegd dat hij stijver is en dat geloof ik zeker (vooral v.w.b. de Z- en X-as), maar ik vind dat er dan nog een beter alternatief is: de mendelmax. Wel wat duurder, maar nog een stukje stijver en flexibeler qua latere modificaties.
De MendelMax kent in opzet hetzelfde probleem als de Prusa en dat is dat de driehoeken in de constructie nauwelijks dragend nut hebben. In de richting waarin de beweging plaatsvindt zijn het nog steeds platte vlakken. Nu is dat veel minder een probleem omdat de verbindingen dikker zijn en zo de wrikkende beweging veel beter kunnen weerstaand, maar in opzet is het niet anders dan de Prusa 1 of 2.

Hoe zie jij de MendelMax extra flexibiliteit voor modificaties hebben? Je zult het spul in beide gevallen uit elkaar rmoeten halen. Aan de Mendel90 schijnt het vrij makkelijk werken zijn door zijn open constructie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 22:06:

[...]

Off topic, het probleem van de wasdroger is de grote hoeveelheid stof en pluizen die uitstekend als brandstof dienen, daarnaast kan het broeien. En dat doet plastic dan weer niet.
Dit dus inderdaad

@luigi

hou er wel even rekening mee dat je waarschijnlijk bij die kit omdat ie uit amerika komt eerder duane kosten moet betalen en invoer rechten. Weet eigenlijk niet of dat zo zit met de M90....

@alu extrusie profielen

Www.stappenmotor.nl behoorlijk goedkoop en kwaliteit spul

@ rest
i3 en m90 hebben elk hun voor en nadelen...... eigenlijk maakt het allemaal niet zo gek veel uit ik heb een alu extrusie profiel frame werkt prima ga over naar een I3 X gedeelte omdat ik daar meer ruimte bij de nozzle heb wat me makkelijker lijkt

..... mendelmax nog beter, neeh denk et niet, driehoek profiel is gewoon niet ideaal en is dus zeker niet flexibeler je zult hier bv met hoogte altijd last van hebben. De hoogte kun je met I3 en \M90 zelf aanpassen als je dat zou willen

at iedereen
wel cool dat de communitie hier steeds groter wordt!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 16:29
@databeestje:
Het waren ook zeker voor een deel jouw posts die mij het laatste zetje hebben genomen om hem uiteindelijk te bestellen. En ook de super snelle e-mail response. Verder hebben ze momenteel een voorraad, dus als über trage PayPal het geld cleared, dan shippen ze.

@rest:
De reden dat ik eerst naar de Mendel90 ging kijken was ook de degelijkheid en de zeer complete kit. Ik wil gewoon een relatief makkelijke instap hebben en resultaat boeken zonder al teveel moeite. Als het dan allemaal goed gaat wil ik mijn eigen 3D printer bouwen met een Delta opstelling en nog een aantal dingen. Ik wil iig groter kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Hallo iedereen,

Vorige week had ik een HELE goedkopen 3D printer gevonden: Makibox(http://makibox.com/details/product/A6-HT). Ik vond dit wel interessant omdat de meeste printers €1000+ kosten.
Een vriend van me zei dat ik een reprap prusda i3 kan maken voor ongeveer de zelfde prijs.

Dus mijn vraag is: Wat is het verschil tussen deze twee printers.. en is de Makibox wel die $300 waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dev_Alp schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:35:
Dus mijn vraag is: Wat is het verschil tussen deze twee printers.. en is de Makibox wel die $300 waard?
Wat me zo snel opvalt is dat deze printer een veel kleiner printvolume heeft, wat voor mij wel een issue zou zijn. Er zullen ongetwijfeld nog meer verschillen zijn, dat zul je het beste zien door specificaties en het liefst ook ervaringen te vergelijken.

Daarnaast moet je niet vergeten dat er bij dingen vanuit Amerika nog een bups verzendkosten en import (BTW en douanerechten) bij komt. Dan ligt de prijs al snel in de buurt van een bekendere printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:40:
[...]

Wat me zo snel opvalt is dat deze printer een veel kleiner printvolume heeft, wat voor mij wel een issue zou zijn. Er zullen ongetwijfeld nog meer verschillen zijn, dat zul je het beste zien door specificaties en het liefst ook ervaringen te vergelijken.

Daarnaast moet je niet vergeten dat er bij dingen vanuit Amerika nog een bups verzendkosten en import (BTW en douanerechten) bij komt. Dan ligt de prijs al snel in de buurt van een bekendere printer.
Hij wordt uit China geleverd dus dat probleem is al verholpen, alleen is het echt een groot punt dat de printvolume zo klein is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dev_Alp schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:49:
Hij wordt uit China geleverd dus dat probleem is al verholpen
Dan heb je exact hetzelfde probleem. Van buiten de EU moet je boven de 22 euro BTW betalen en boven de 150 euro douanerechten. De verzendkosten zullen misschien relatief meevallen, maar die eerste twee zullen de prijs al flink opdrijven.
alleen is het echt een groot punt dat de printvolume zo klein is?
Wat mij betreft wel, maar ik kan niet voor jou beslissen. Het is in ieder geval een vrij klein printertje; de hoogte en diepte van de printer is praktisch even groot als de build volume van andere printers. Mind you, er zijn ongetwijfeld veel meer verschillen, maar die kan je met het nodige zoekwerk prachtig zelf ontdekken :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:52:
[...]

Dan heb je exact hetzelfde probleem. Van buiten de EU moet je boven de 22 euro BTW betalen en boven de 150 euro douanerechten. De verzendkosten zullen misschien relatief meevallen, maar die eerste twee zullen de prijs al flink opdrijven.

[...]

Wat mij betreft wel, maar ik kan niet voor jou beslissen. Het is in ieder geval een vrij klein printertje; de hoogte en diepte van de printer is praktisch even groot als de build volume van andere printers. Mind you, er zijn ongetwijfeld veel meer verschillen, maar die kan je met het nodige zoekwerk prachtig zelf ontdekken :Y
Turns out dat shipping $140+ kost.. toch maar zelf eentje maken dan. bedankt voor je input. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dev_Alp schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:55:
Turns out dat shipping $140+ kost.. toch maar zelf eentje maken dan. bedankt voor je input. :)
Plus 21% BTW plus een zut douanekosten. Dan zit je al bijna op een Nophead Mendel90 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:56:
[...]

Plus 21% BTW plus een zut douanekosten. Dan zit je al bijna op een Nophead Mendel90 :)
Het kost me maar €50 BTW dus dat is niet zo een punt, alleen shipping vind ik een beetje duur.. het kost bijna even veel als de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Paul C schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:12:

Op hoeveel komt die nu uit? Is dat 499 pond + 35 shipping, dus rond de 700 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 09:42:
Op hoeveel komt die nu uit? Is dat 499 pond + 35 shipping, dus rond de 700 euro?
Rond de 750, de laatste keer dat ik het doorgerekend heb.
Dev_Alp schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 09:00:
Het kost me maar €50 BTW dus dat is niet zo een punt, alleen shipping vind ik een beetje duur.. het kost bijna even veel als de unit zelf.
Vergeet de douanerechten niet. De beetjes op zichzelf zijn wel te doen, samen vallen ze wat of zelfs vies tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Na veels te lang stil te hebben gestaan doet de prusa v1 het ook eindelijk. Die loopt zo te zien al hopeloos achter en ik begrijp wel waarom. Maar dan nog is het vet, hij doet bepaalde dingen al best prima.

Er zit een plastic frame op voor iets minder wobble, en ook goede plastic belts en pulleys. En een arcol.hu hotend met rvs tussenstuk wat best een prima ding is, 05mm nozzle. Als het bed een beetje goed staat dan plakt de eerste laag heel lekker op dat blauwe 3m tape. 0.1mm laagdikte gaat op zich prima ook. Qua qualiteit zijn er 2 dingen vooral:

- laag op laag precisie, maar dat zal wel aan de prusa liggen, met zo'n wobbly frame blijf je dit houden, vooral met snellere bewegingen neem ik aan.
- oozing en blobjes bij kleine en dunne dingen, ik denk dat ik meer retraction moet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/rr/rr03.jpg

Ik maak heel veel bij shapeways etc maar om zelf zo'n machine thuis te hebben is toch wel heel cool.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 15-06-2013 11:17 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:10
Ik ben zins een week ook eigenaar van een Prusa mendel. Ik vraag me af waar halen jullie de blauwe m3 plakband?

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weer even een vraag over de software. Ben nu bezig met Wings 3D en dat gaat aardig. Alleen Wings maakt holle objecten (net zoals SketchUp). Op een gegeven moment had ik 2 objecten in elkaar geplaatst, waardoor er een holle binnenruimte ontstond en de print een lelijk gat kreeg.

Is het mogelijk om je ontwerp op te schonen zodat alle faces in het object verwijderd worden zonder al te veel gedoe?
Zijn er ook ontwerpprogramma's die niet hol ontwerpen, maar gevuld? En is dat te verkiezen boven hol?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik zo 3D printers bekijk zie je verschillende constructies :

- printhead beweegt in Z-X , bed beweegt in Y
- printhead beweegt in X-Y , bed beweegt in Z
- printhead beweegt in Z , bed beweegt in X-Y
- printhead beweegt niet , bed beweegt in X-Y-Z
- printhead beweegt in X-Y-Z , bed beweegt niet

kan iemand hier wat over zeggen .. snelheid , precisie, voor/nadelen wellicht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
stef110 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 11:41:
Ik ben zins een week ook eigenaar van een Prusa mendel. Ik vraag me af waar halen jullie de blauwe m3 plakband?

stef
Dat is schilderstape. Elke doe het zelf-zaak heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:14:
als ik zo 3D printers bekijk zie je verschillende constructies :

- printhead beweegt in Z-X , bed beweegt in Y
- printhead beweegt in X-Y , bed beweegt in Z
- printhead beweegt in Z , bed beweegt in X-Y
- printhead beweegt niet , bed beweegt in X-Y-Z
- printhead beweegt in X-Y-Z , bed beweegt niet

kan iemand hier wat over zeggen .. snelheid , precisie, voor/nadelen wellicht :?
In het algemeen:
- Hoe meer massa er bewogen moet worden, des te langzamer de printer
- Als het geprinte object zelf moet bewegen, haal je minder precisie (bijv. prusa) en wordt het maken van nauwkeurige hoge prints moeilijk (mooi tegenvoorbeeld: rostock)
- Hoe meer assen tegelijk andere assen bewegen (bijv. een X-Y carriage), des te ingewikkelder en doorgaans ook: des te minder precies/meer speling/etc.

Het 'beste' cartesiaanse ontwerp is een X-Y carriage waarbij het bed tijdens het printen naar beneden beweegt. Maar in de praktijk kun je wel zien dat het niet over theorie gaat, maar over praktijk. Firmware en hoe netjes je de printer opbouwt zegt 10x meer over het eindresultaat van je prints dan de architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 10:02:
[...]

Rond de 750, de laatste keer dat ik het doorgerekend heb.

[...]

Vergeet de douanerechten niet. De beetjes op zichzelf zijn wel te doen, samen vallen ze wat of zelfs vies tegen.
Het gaat me $415 kosten, het komt uit Duitsland dus het valt echt mee met wat het me kost(Heb contact met hun opgenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ mux .. tnx

bij zo'n Delta zie je ook dat de extrudermotor apart aan het frame zit (ivm gewicht).. vreemd dat ze dit nooit bij die X-Y carriage printers doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:07:
@ mux .. tnx

bij zo'n Delta zie je ook dat de extrudermotor apart aan het frame zit (ivm gewicht).. vreemd dat ze dit nooit bij die X-Y carriage printers doen..
Dat wordt ook wel gedaan, oa door Ultimaker

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Momenteel ben ik van hobby geswitched :P (je kent't wel) en probeer ik mijn printer al een tijdje te verkopen aan iemand anders die enthousiast is (staat al in v&a etc).
Maar omdat mijn mailbox nog leeg is denk ik dat hier meestal de mensen komen die al een printer hebben, dus vroeg ik mij af of jullie nog sites weten waar ook veel mensen komen die zoeken naar een printer/koopje?
De meeste sites waar ik zit/zat zijn nogal internationaal, en versturen is niet zo handig.
Wellicht dat ik wat 3d print fora over het hoofd heb gezien in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:07:
@ mux .. tnx

Genoeg mensen die een Bowden (zo heet dat) extruder gebruiken op bijv. een Prusa. Ik zit er zelf ook over te denken, maar ik heb niet zoveel zin in het werk dat erin gaat zitten om weer te verbouwen aan de 3d-printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:38:
[...]

Dit dus inderdaad

@luigi

hou er wel even rekening mee dat je waarschijnlijk bij die kit omdat ie uit amerika komt eerder duane kosten moet betalen en invoer rechten. Weet eigenlijk niet of dat zo zit met de M90....

@alu extrusie profielen

Www.stappenmotor.nl behoorlijk goedkoop en kwaliteit spul

@ rest
i3 en m90 hebben elk hun voor en nadelen...... eigenlijk maakt het allemaal niet zo gek veel uit ik heb een alu extrusie profiel frame werkt prima ga over naar een I3 X gedeelte omdat ik daar meer ruimte bij de nozzle heb wat me makkelijker lijkt

..... mendelmax nog beter, neeh denk et niet, driehoek profiel is gewoon niet ideaal en is dus zeker niet flexibeler je zult hier bv met hoogte altijd last van hebben. De hoogte kun je met I3 en \M90 zelf aanpassen als je dat zou willen

at iedereen
wel cool dat de communitie hier steeds groter wordt!!!! _/-\o_
Tja ik heb al van een paar gehoord dat ze niks moeste betalen, gewoon geluk neem ik aan,

Tja de Mendel90 blijft een duur dingetje, zelfs krijg ik duane koste tot een bepaalde prijs.

die uit Makerfarm is ong 450 euro, met de USPS shipping (+50euro) 500 euro, dus zelfs heb ik nog 100 euro aan duane kosten is het nog steeds voordeliger dan de Mendel90,
sinds die is aleen al 600 euro zonder verzending nor duane kosten en geen schermpje/sd reader dacht ik.

Maar na dat, is die beter dan de pursa?
als dat zo is, kan ik miss beter die kopen sinds die uiteindelijk dichterbij is en de duane kosten beter zullen meevallen if so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Of je kunt voor de kosten van één mendel90 twee 3d-printers maken: eerst die printrbot van CT kopen, en daarna onderdelen uitprinten voor een andere printer naar keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dev_Alp schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:46:
[...]

Het gaat me $415 kosten, het komt uit Duitsland dus het valt echt mee met wat het me kost(Heb contact met hun opgenomen)
415?
Welke versie heb je dan? Zie dat ze ze al voor 200 hebben, of 300 voor HT. Shipping is maar 35 dollar.
Belachelijk goedkoop dus, lijkt me ook een mooie optie om een beetje mee te hobbyen. Voor $235 of $335 kan je nog s een poging wagen.
Edit: ah, ze berekenen alvast 19% BTW, geen idee waarom. Irritant :(

Vraagje dan: PLA vs ABS, is ABS echt nodig, of gewoon de goedkope PLA versie kopen en eventueel later upgraden? Zo'n windmolentje bijvoorbeeld, is dat PLA of ABS?
Edit: ah, pla schijnbaar. Dan heb je dus voor $235 zon makibot.

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 15-06-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op MP staan ook kitjes geprinte onderdelen zie ik .. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hood schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:14:
[...]

Dat is schilderstape. Elke doe het zelf-zaak heeft dat.
Ik heb hier wel van dat paarse schilderstape zonder merk en dat is wel echt inferieur aan het 3M tape, het plakt veel minder goed bijv, heel irri, dat 3m spul was wel een verademing. Maarja zal wel per merk verschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 15-06-2013 19:39 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ik ben bezig met mijn endstops af te regelen. Ik zit VOOR mijn printer. Als ik op home druk welke richting moet de extruder ( links rechts) heatbed ( van mij af of naar mijn toe ) en de Z-as naar beneden of boven?

En hoe stel je de Z-as endstop af? Dat de nozzel het heatbed net niet raakt?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nee, juist andersom; Zodat het heatbed zo laag mogelijk staat (maximale print hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Weet iemand hier of iemand al eens een ATX-voedinghouder voor een prusa i3 heeft gemaakt? Kan zo snel niks vinden op Thingiverse, en het zou best handig zijn.

Zoniet, zijn andere mensen hier in zo'n ontwerp geïnteresseerd en waar zou je je voeding aan de prusa willen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik ben zelf bezig geweest om een XBOX 360 voeding te gebruiken als Printrbot voeding. Compacter en eleganter dan ATX. Helaas lijkt ie nét te weinig power te geven, de verbinding viel weg tijdens de print. Wat gek is want eerst deed ie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:09:
Weet iemand hier of iemand al eens een ATX-voedinghouder voor een prusa i3 heeft gemaakt? Kan zo snel niks vinden op Thingiverse, en het zou best handig zijn.

Zoniet, zijn andere mensen hier in zo'n ontwerp geïnteresseerd en waar zou je je voeding aan de prusa willen hangen?
Maak het zelf? kan niet zo zot moeilijk zijn ^^

Ik heb eens een ontwerp gezien van Makerfarm die vrij goed was imo,

Erboven had je dan een plastic rol houder, Zoek het anders eens op hun website ^^

Ziet er best simpel uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

PrintrBot had/heeft de PowerTower, ook zo'n constructie:

Afbeeldingslocatie: http://printrbot.com/wp-content/uploads/2012/05/IMG_1604b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:12:
Ik ben zelf bezig geweest om een XBOX 360 voeding te gebruiken als Printrbot voeding. Compacter en eleganter dan ATX. Helaas lijkt ie nét te weinig power te geven, de verbinding viel weg tijdens de print. Wat gek is want eerst deed ie het wel.
Dat is zo'n baksteen, toch? Ik zat me laatst toevallig af te vragen wat het verschil nu maakt, want dat lijkt me praktischer dan een ATX-voeding. Ik kan me dan weer voorstellen dan een echte ATX-voeding wat robuuster is dankzij de extra airflow e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mn atx voeding gemod zodat ik er ook eem aamtal banaanstekkers in kan ploppen mocht ik dat willen er huist ergens wel een aantal how2 voor : atx mod oid in google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:27:
[...]

Dat is zo'n baksteen, toch? Ik zat me laatst toevallig af te vragen wat het verschil nu maakt, want dat lijkt me praktischer dan een ATX-voeding. Ik kan me dan weer voorstellen dan een echte ATX-voeding wat robuuster is dankzij de extra airflow e.d.
Uhm, Well je kunt vanonder voetjes hebben, zodat hij wat ruimte heeft om lucht te krijgen,
Zoals dit in een PC ook maar is ( Hangt natuurlijk af hoe je hem draait in je PC. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 09:50:
Uhm, Well je kunt vanonder voetjes hebben, zodat hij wat ruimte heeft om lucht te krijgen,
Zoals dit in een PC ook maar is ( Hangt natuurlijk af hoe je hem draait in je PC. )
Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende zaken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:22:
[...]

Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende zaken :p
Mhm,
Well ik dacht dat het over die staander ging die je boven kunt zien,

Due de extra airflow dacht ik dacht je bedoelde dat je geen lucht krijgt als het een kistje is :P

Maar je hebt het idd vast over iets anders ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Voor m'n Rostock/Delta printer zat ik te denken aan 2 driehoeken welke door 3 stukken rail worden verbonden. Als ik van de driehoek een zeshoek maak is dat handig ivm 90 graden verbindingen met de verticale rails en het plaatsen van de motors lijkt me. Nu blijkt alleen dat je rails niet zomaar onder een hoek van 120 graden kunt laten zagen.

Het liefst maak ik geen gebruik van custom kunstof of houten verbindingselementen want het moet een beetje een stevig en haaks geheel worden. Hebben de heren tweakers nog slimme ideëen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je niet zelf zagen? Dat lijkt me toch niet al te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
matthijst schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 14:23:
[...]

415?
Welke versie heb je dan? Zie dat ze ze al voor 200 hebben, of 300 voor HT. Shipping is maar 35 dollar.
Belachelijk goedkoop dus, lijkt me ook een mooie optie om een beetje mee te hobbyen. Voor $235 of $335 kan je nog s een poging wagen.
Edit: ah, ze berekenen alvast 19% BTW, geen idee waarom. Irritant :(

Vraagje dan: PLA vs ABS, is ABS echt nodig, of gewoon de goedkope PLA versie kopen en eventueel later upgraden? Zo'n windmolentje bijvoorbeeld, is dat PLA of ABS?
Edit: ah, pla schijnbaar. Dan heb je dus voor $235 zon makibot.
Hij wordt door een Duitse firma geleverd aan Europeese mensen, ik heb liever 19% dan 21%. Je kunt altijd contact met hun opnemen ze reageren zo snel dat je er verstelt van staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:30:
[...]

Maak het zelf? kan niet zo zot moeilijk zijn ^^

Ik heb eens een ontwerp gezien van Makerfarm die vrij goed was imo,

Erboven had je dan een plastic rol houder, Zoek het anders eens op hun website ^^

Ziet er best simpel uit.
Ik heb vanmiddag in een paar minuutjes een ontwerp in elkaar geflanst, over ~15 minuten begin ik die te printen. Als dat vanavond klaar is zal ik wel pics posten :)

@makibox: houd er wel rekening mee dat er ~10 weken levertijd op zit!

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 16-06-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Mon schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:21:
Voor m'n Rostock/Delta printer zat ik te denken aan 2 driehoeken welke door 3 stukken rail worden verbonden. Als ik van de driehoek een zeshoek maak is dat handig ivm 90 graden verbindingen met de verticale rails en het plaatsen van de motors lijkt me. Nu blijkt alleen dat je rails niet zomaar onder een hoek van 120 graden kunt laten zagen.

Het liefst maak ik geen gebruik van custom kunstof of houten verbindingselementen want het moet een beetje een stevig en haaks geheel worden. Hebben de heren tweakers nog slimme ideëen hiervoor?
Wat is er mis met custom? Als je het goed ontwerpt is het net zo stevig of steviger ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dev_Alp schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:28:
[...]

Hij wordt door een Duitse firma geleverd aan Europeese mensen, ik heb liever 19% dan 21%. Je kunt altijd contact met hun opnemen ze reageren zo snel dat je er verstelt van staat!
Ok, dat verklaart die 19%. Had liever gehad dat ze m zo zouden opsturen, dan heb je nog weleens mazzel :)
Die Yodaprint ziet er wel goed uit! Jammer dat er nog geen echte reviews zijn, wel benieuwd. Lijkt me echt een mooi apparaatje dit. Heb jij m al besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrp
matthijst schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:46:
[...]

Ok, dat verklaart die 19%. Had liever gehad dat ze m zo zouden opsturen, dan heb je nog weleens mazzel :)
Die Yodaprint ziet er wel goed uit! Jammer dat er nog geen echte reviews zijn, wel benieuwd. Lijkt me echt een mooi apparaatje dit. Heb jij m al besteld?
Nee nog niet, maar ik zal hem binnenkort bestellen.. ben nog even aan het kijken of hij het wel waard is. Maar het is bijna 98% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:27:
[...]

Grote verschil is dat een XBOX voeding enkel 12v en een heel dun 3.3v lijntje levert, de ATX voeding moet veel meer. Overigens is het qua volume weinig verschil, de XBOX voeding ziet er wat leuker uit. Heeft overigens een eigen ventilator ingebouwd zitten en is kortsluit- en overhitting-beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze opbouw Revolution 3D ziet er heel degelijk uit.

Afbeeldingslocatie: http://store.qu-bd.com/img/p/43-146-thickbox.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij doet wat leuke dingetjes en ook wat dingen goed (XYZ), maar ik ben wel benieuwd waar hun claims vandaan komen dat dit ding enorme overhang kan printen e.d. Daar zie ik direct geen aanleiding voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja wat is ook enorm kan niet echt terug vinden wat ie precies allemaal kan alleen maar probably en maybes. Weinig bewijs in de vorm van ook maar een foto van een geprint opject of een filmpje van de snelheden die ze beweren.....
Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.