Alweer een nieuw probleem.
Ik heb net alle assen gekalibreerd en de eindstoppen en temperatuurregeling werkt ook prima.
Zodra ik een print start gaat hij netjes naar de startpositie waarna ik een motor hoor klemdraaien. Welke zie ik zo snel niet, hij lijkt nergens tegenaan te zitten (ook de z as niet)
Vervolgens start de printer waarbij hij de z as ineens tegen het glas aandrukt. (Hij gaat dus lager dan wat de eindstop toe zou moeten laten en de printopdracht zegt hier niks over, geen z-offset dus)
Iemand een idee?
http://shorttext.com/FvqEZg
EDIT:
Heb nu deze uitgevinkt:
//#define MANUAL_X_HOME_POS 0
//#define MANUAL_Y_HOME_POS 0
//#define MANUAL_Z_HOME_POS 0
En in config_Advanced deze uitgevinkt:
//#define ENDSTOPS_ONLY_FOR_HOMING // If defined the endstops will only be used for homing
Aan het begin van een print is nu nog even 2 seconden het geluid van een vastdraaiende motor, daarna begint de print wel netjes zonder dat de z as door de glasplaat wordt gedrukt.
Heb alleen geen idee welke motor nu wordt aangezet voor de print (de kop is al in home positie) en waarom/waardoor.
En nu gaat de printer na verloop van tijd te laag zitten. De Z as gaat dus niet genoeg omhoog na elke stap. Dit terwijl de Z as perfect is gekalibreerd.
EDIT 2:
Zo te zien zijn de klemmende motoren de Z as die omhoog probeert te gaan. Is het mogelijk dat de firmware de Z as veel te snel probeert aan te sturen waardoor deze klemloopt? Dit zou ook verklaren waarom de Z as na verloop van tijd niet genoeg omhoog gaat...
Hoe zou ik de Z as langzamer kunnen laten lopen?
#define DEFAULT_ZJERK 0.2 // (mm/sec)
De bovenstaande stond op 0.4, misschien helpt deze? Waarmee stel ik de daadwerkelijke snelheid waarmee de Z as gaat in?
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 5, 25} // (mm/sec)
Stel ik met bovenstaande de max snelheden in?
Mijn oplossing:
#define DISABLE_Z false In combinatie met niet al te hoge feedrates en acceleratie voor de z as. Nu heb ik geen motorblokkend geluid meer bij de start. Of de Z as nu ook goed in de hoogte mee gaat zal zo blijken, ik heb goede hoop.
Ik vermoed dat nu //#define ENDSTOPS_ONLY_FOR_HOMING // ook weer aan kan, dan wordt het weer mogelijk om vanuit slic3r een negatieve Z positie mee te geven lijkt mij. (fijnafstelling vind ik handiger met de software ipv steeds de sensor te verschuiven)
Laatste edit voor vandaag: De Z as gaat nu goed mee omhoog, ik vermoed dat het probleem lag aan disable_Z die aan stond. Voor de zekerheid ook de snelheid en acceleratie is lager dan standaard gezet.
[
Voor 75% gewijzigd door
warcow op 12-06-2013 00:16
]