Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassio schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:17:
Met alles respect, maar wat heeft dit nu per se met een iMac te maken? Zoek en vervang 27" i7 door Panasonic 42" Plasma en je hebt hetzelfde verhaal. Ga je dan ook nooit meer een Plasma kopen maar alleen nog maar LCD?. Uiteraard is het zwaar k#$%^& dat je nu niet van je iMac kan genieten, maar om daarmee gelijk alles van apple de deur uit te doen en terug te gaan naar Windows is een beetje krom, niet?
waar het mij om gaat is dat ik mijn allereerste ervaring met de "service" van apple had en meteen werd ik al van het kastje naar de muur gestuurd. Geen garantie na 1 dag enz.... Ik belde de locale applestore op zaterdag en die gooide de hoorn erop omdat ze eigenlijk niet open waren die dag 8)7
bedankt voor de links, ik had hier nog niets over gevonden. Ga ik vandaag maar eens mee aan de slag.
Exirion schreef op zondag 16 januari 2011 @ 00:44:
[...]

"Ik ben lomp en onhandig en geef Apple de schuld"
bedankt voor je fijne reactie :(

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 15:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 06:36:
[...]

waar het mij om gaat is dat ik mijn allereerste ervaring met de "service" van apple had en meteen werd ik al van het kastje naar de muur gestuurd. Geen garantie na 1 dag enz.... Ik belde de locale applestore op zaterdag en die gooide de hoorn erop omdat ze eigenlijk niet open waren die dag 8)7

[...]

bedankt voor de links, ik had hier nog niets over gevonden. Ga ik vandaag maar eens mee aan de slag.

[...]

bedankt voor je fijne reactie :(
Geen garantie is je eigen schuld.

En de kwaliteit van de verschillende locale dealers verschild nogal, er zitten hele goede bij maar ook hele slechte.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 06:36:
[...]
Garantie is op technische defecten die NIET de schuld zijn van fout gebruik. Je wil gewoon dat iemand anders dan jezelf opdraait voor een fout die jij hebt gemaakt. Dat de servicelijn bij Apple je niet binnen de 24u (op een zaterdag ?!) iemand stuurt om je beugeltje te bekijken, lijkt me vrij logisch.

Of het nu 1 € kost of 50.000 €: als het is door onkunde, had je het niet moeten forceren, dan had je het moeten laten doen door iemand die er ervaren mee is. Dat staat ook in de garantievoorwaarden en is al sinds het begin van consumer electronics de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 18:32

GerritGekke

Gamechanger

*pasjoo600
En heb je de beugelboer ook al opgebeld en hun vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren en of zij jou tegemoet kunnen / willen komen?
En zou je eens een foto kunnen posten :p

[ Voor 14% gewijzigd door GerritGekke op 16-01-2011 10:39 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerritGekke schreef op zondag 16 januari 2011 @ 10:38:
*pasjoo600
En heb je de beugelboer ook al opgebeld en hun vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren en of zij jou tegemoet kunnen / willen komen?
Met ^^, ik zie nog steeds niet compleet het plaatje voor mij, en hoe dit heeft kunnen gebeuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat gaan er veel mensen meteen van uit dat pasjoo600 het wel fout gedaan zal hebben. Hij schrijft zelf immers dat hij precies de gebruiksaanwijzing heeft gevolgd (en dus niet dat er iets is geforceerd ofzo...). Blijkt ook niet de enige te zijn met dit probleem.
Kan me goed de frustratie voorstellen. Lijkt me vervolgens wel weer een hele vlugge reactie om alles meteen maar af te schrijven na een paar telefoongesprekken.
Maar ik zou ook wel eens een plaatje willen zien, want heb nog even geen idee wat er nu precies aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Als je nu elders een SSD aanschaf (of in dezelfde winkel als waar je de iMac aanschaf) en je deze 'laat' inbouwen ipv dat je het zelf gaat doen. Blijft dan de garantie wel in tact?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

RoyK schreef op zondag 16 januari 2011 @ 11:02:
Als je nu elders een SSD aanschaf (of in dezelfde winkel als waar je de iMac aanschaf) en je deze 'laat' inbouwen ipv dat je het zelf gaat doen. Blijft dan de garantie wel in tact?
Deze vraag heb ik ook, kan er tevens een extra SSD in een nieuwe 27 inch zonder het verlies van de superdrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

http://www.ifixit.com/Gui...-Drive-Replacement/1634/1

Nope, niet intern. Je kan best je HDD vervangen door een SSD van bv. 120GB en dan de HDD in een Firewire 800 behuizing zetten, dan behoud je de snelheid van de HDD en heb je veel opslag, evenals alle voordelen van een SSD. Enkel een fatsoenlijke 3,5" Sandforce-based SSD (OCZ Vertex 2 bv.) en een Firewire 800 behuizing voor 3,5" HDD moet je dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osxy schreef op zondag 16 januari 2011 @ 09:37:
[...]

Geen garantie is je eigen schuld.
waar haal jij die wijsheid vandaan ????
Phuncz schreef op zondag 16 januari 2011 @ 10:21:
[...]

Garantie is op technische defecten die NIET de schuld zijn van fout gebruik. Je wil gewoon dat iemand anders dan jezelf opdraait voor een fout die jij hebt gemaakt. Dat de servicelijn bij Apple je niet binnen de 24u (op een zaterdag ?!) iemand stuurt om je beugeltje te bekijken, lijkt me vrij logisch.
ik heb niets fout gedaan, heb exact de handleiding gevolgd. Toen de bestaande voet eraf was leek het goed te gaan , totdat ineens de klem terug in de behuizing klapte.....

En wat betreft de servicelijn: Ik belde naar de locale applestore voor info en die gooide de hoorn erop, omdat ze eigenlijk gesloten waren, nog voordat ik mijn verhaal kon doen.
GerritGekke schreef op zondag 16 januari 2011 @ 10:38:
*pasjoo600
de beugelboer ??? Ik heb de vesa adapter gewoon bij apple meebesteld.
joepert schreef op zondag 16 januari 2011 @ 10:49:
Wat gaan er veel mensen meteen van uit dat pasjoo600 het wel fout gedaan zal hebben. Hij schrijft zelf immers dat hij precies de gebruiksaanwijzing heeft gevolgd (en dus niet dat er iets is geforceerd ofzo...). Blijkt ook niet de enige te zijn met dit
er is gelukkig nog iemand op dit forum die niet meteen bot de schuld op mij af schuift , dank u!!

Ik zal zometeen eens een foto maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar is het dan apples schuld dat die beugel in de behuizing schiet? Apple maakt imacs zodat ze op de stand kunnen staan, dat er 3rd party vesa mounts zijn kunnen zij niks aan doen toch? Ze verkopen die mount bij apple, dan kunnen ze alleen garantie geven op de mount aangezien daar de fout zit. Wanneer jij met het mounten van de mount je imac sloopt DAAR kan apple niks aan doen.
my 2 cents

zie hieronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ho even! Apple maakt ook zelf die mounts he?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:15:
Ho even! Apple maakt ook zelf die mounts he?!?
ah... dat las ik er niet bij... ik nam aan dat de mount van een externe partij was... my bad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:58:
[...]
ik heb niets fout gedaan, heb exact de handleiding gevolgd. Toen de bestaande voet eraf was leek het goed te gaan , totdat ineens de klem terug in de behuizing klapte...
Dat stukje kan alleen terugklappen als hij niet ver genoeg naar buiten is, want hij heeft ook een stand waar hij vast blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou goed. Pasjoo600 moet gewoon proberen die beugel terug te vissen (kan met een stuk vis/flosdraad heb ik begrepen). Lukt dat niet, dan wil er vast wel een Apple repair tech hem helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-10 08:23
[...]

waar haal jij die wijsheid vandaan ????

[...]

ik heb niets fout gedaan, heb exact de handleiding gevolgd. Toen de bestaande voet eraf was leek het goed te gaan , totdat ineens de klem terug in de behuizing klapte.....

En wat betreft de servicelijn: Ik belde naar de locale applestore voor info en die gooide de hoorn erop, omdat ze eigenlijk gesloten waren, nog voordat ik mijn verhaal kon doen.

[...]

[...]

er is gelukkig nog iemand op dit forum die niet meteen bot de schuld op mij af schuift , dank u!!

Waarom zou je een APR bellen ? Die kunnen er toch niks aan doen ? :? Zij zijn niet Apple zelf he ;) Gewoon een Reseller die Apple verkoopt, die gaat jouw probleem sowieso niet oplossen ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vroeger was het zo dat als je een probleem had, je de hele boel maar bij de winkel moest dumpen en ze moesten het maar oplossen. Tegenwoordig pakt dat niet meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

[...]

Oke, ik wist niet dat je die ook bij apple besteld had. Maar ze verkopen ook tassen van designers, wanneer er een draadje los zit dan is het de schuld van de designer en niet van apple right? Dus misschien een "fout" van de fabrikant van de vesa adapter?

Edit
Ik zag net even op de website van apple en zag daar een Pantone Colour Bridge voor 129.95 euro staan. Maar wat heb je aan zo`n waaier en damn wat duur :O

[ Voor 20% gewijzigd door GerritGekke op 16-01-2011 18:18 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 15:54

Osxy

Holy crap on a cracker

GerritGekke schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:14:
[...]

Oke, ik wist niet dat je die ook bij apple besteld had. Maar ze verkopen ook tassen van designers, wanneer er een draadje los zit dan is het de schuld van de designer en niet van apple right? Dus misschien een "fout" van de fabrikant van de vesa adapter?

Edit
Ik zag net even op de website van apple en zag daar een Pantone Colour Bridge voor 129.95 euro staan. Maar wat heb je aan zo`n waaier en damn wat duur :O
Pantone is iets uit de grafische industrie, als je niet weet wat het is heb je het niet nodig ;)
Als je het wel kent weet je ook het nut en geloof me het is het geld waard.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

[...]

[..]
Apple is zelf fabrikant van de VESA adapter :) Het is een officiële goedgekeurde en ervoor ontworpen iMac accessoire :)

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 16-01-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 09:13
[...]

Edit
Sorry... zo'n waaier bestaat uit kleuren die gestandaardiseerd zijn. Dit is een heel gedoe om te maken. Een pers kan (om het simpel te houden) maar 1 kleur per keer afdrukken op papier. Dit is een tijdrovende klus en daarbij moet de kleur ook nog eens 100% technisch in orde zijn. Anders is het hele nut van zo'n waaier weg.

ps hier staat een filmpje erover http://www.pantone.com/po...unge.aspx?pid=1000&type=1

[ Voor 7% gewijzigd door rhodium op 17-01-2011 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Montana, mijn dank is groot !
ik de links even doorgelezen en ben aan de slag gegaan. Met wat koperdraad heb ik de klem uiteindelijk terug uit de mac kunnen trekken.

Situatie voor : http://img510.imageshack.us/img510/2351/24j8461.jpg
Situatie na :http://img585.imageshack.us/img585/5903/24j8465.jpg
Toen de beugel eenmaal terug uit de mac was bleek dat de vesa mount adapter niet ging passen. Er zat een verschil in van zo'n 2 a 3 mm tussen het middelpunt van de beugel en de schroefgaten op de klem :(
en ja, de beugel zat er goed op , hij kan er echt maar op 1 manier op .
http://img716.imageshack.us/img716/4820/24j8466.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/1346/24j8467.jpg
Hier had ik ook al een en ander over gelezen, dus heb ik de beugel maar aangepast ( dmv vijlen)

Al met al is het toch nog goed gekomen, maar het was voor mij een erg slechte start wat betreft apple ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:33
laat eens een plaatje zien van het eindresultaat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:11:
Toen de beugel eenmaal terug uit de mac was bleek dat de vesa mount adapter niet ging passen. Er zat een verschil in van zo'n 2 a 3 mm tussen het middelpunt van de beugel en de schroefgaten op de klem :(
Dit is echt zo erg niet-Apple dat het moeilijk te geloven is. Als Apple op 1 punt uitblinkt dan is het altijd wel het design en de perfecte afwerking (mag ook wel voor die prijs). Dat dingen niet lekker passen of slordig afgewerkt zijn heb ik nog met geen enkel Apple apparaat meegemaakt. Is er niks verbogen ofzo?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee in ieder geval niet bij/door mij.
Brm-G schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:44:
laat eens een plaatje zien van het eindresultaat?!
als ik vanavond thuis ben, zal ik een foto maken

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 21:49

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

[...]

He Montana, mijn dank is groot !
Graag gedaan, ik had het ooit een keer gelezen. En is je beugel wel een 27" beugel en geen 24" daarin zit
volgens mij ook een verschil. Maar dat maakt nu niet meer uit.

Verder, veel plezier met je Imac.

[ Voor 55% gewijzigd door Montana op 17-01-2011 16:08 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

[...]
Ik heb dat probleem gezien op een youtube filmpje van een installatie, het werd vermeld dat dat kon gebeuren als die schroef in het midden niet helemaal goed zat, dat de gaten aan de zijkant niet allinieerden. Ik zou ook vermoeden dat het dat of een foute beugel is, het kan bijna niet anders. Die aluminium onderdelen zijn zo precies gemaakt, dat het niet eventjes zo slecht kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

rhodium schreef op maandag 17 januari 2011 @ 03:21:
[...]

Sorry... zo'n waaier bestaat uit kleuren die gestandaardiseerd zijn. Dit is een heel gedoe om te maken. Een pers kan (om het simpel te houden) maar 1 kleur per keer afdrukken op papier. Dit is een tijdrovende klus en daarbij moet de kleur ook nog eens 100% technisch in orde zijn. Anders is het hele nut van zo'n waaier weg.

ps hier staat een filmpje erover http://www.pantone.com/po...unge.aspx?pid=1000&type=1
Als je ziet met hoe veel die dingen gemaakt worden in het filmpje is het een beste massa productie. Op zich wel een leuk ding die waaier, maar 125 is wel veel!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Voor wie nog met de vraag zit, zoals ik zat:

Vraag: Als je een SSD aanschaf buiten Apple om, en deze in "laat" bouwen door een reseller, behoud je dan de garantie op de iMac?

Antwoord: Ja, als je dit door een Apple winkel laat doen, behoud je de garantie op je machine. Je krijgt wel een rekening voor de werkzaamheden. Ik schat deze op een half uur. Al zal men een uur rekenen, denk ik.

Misschien valt er wat te regelen als je een iMac bestel, maar dat moet je natuurlijk wel zelf proberen.

Dit antwoord heb ik verkregen via iCenter in Delft.

[ Voor 10% gewijzigd door RoyK op 18-01-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
RoyK schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:40:

Vraag: Als je een SSD aanschaf buiten Apple om, en deze in "laat" bouwen door een reseller, behoud je dan de garantie op de iMac.

Antwoord: Ja, als je dit door een Apple winkel laat doen, behoud je de garantie op je machine. Je krijgt wel een rekening voor de werkzaamheden. Ik schat deze op een half uur. Al zal men een uur rekenen, denk ik.

Misschien valt er wat te regelen als je een iMac bestel, maar dat moet je natuurlijk wel zelf proberen.

Maar de garantie bij een reseller is toch 1 jaar? En bij Apple zelf 2 jaar?

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>NickySantoro
Nee, het werkt zo.

Normaal
Telefoon ondersteuning: 90 dagen.
Garantie: 1 jaar.

Apple Care
Telefoon ondersteuning: 3 jaar.
Garantie: 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:29:
>>NickySantoro
Nee, het werkt zo.

Normaal
Telefoon ondersteuning: 90 dagen.
Garantie: 1 jaar.

Apple Care
Telefoon ondersteuning: 3 jaar.
Garantie: 3 jaar.
En ook dat klopt niet want als inwoner van Europa heb je conform het Europees consumentenrecht gewoon recht op 2 jaar volledige garantie en daarna wordt gekeken naar de gemiddelde economische levensduur van een computer waarbinnen een schappelijke coulance regeling getroffen dient te worden.

Apple kan hoog en laag springen, maar die twee jaar heb je zo-ie-zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 18:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

Pfff eergister een foutje gemaakt waardoor iMac gecrasht was, dus alles opnieuw installeren. Blijkt ook nog eens een groot deel van mn timemachine backup corrupt te zijn. Gelukkig alle echt belangrijke bestanden dubbel in de backup staan. Maar nu..... is het wachten totdat timemachine weer een nieuwe backup klaar heeft, hoe lang moet dat duren met 184GB :+ Gaat wel weer een nachtje overheen met dit tempo, comprimeert ie de bestanden ofzo?.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>p0pster
Ik richtte het meer hier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

RoyK schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:40:

Vraag: Als je een SSD aanschaf buiten Apple om, en deze in "laat" bouwen door een reseller, behoud je dan de garantie op de iMac?

Dus dan mag je zelf een SSD kopen via een website, en dan bouwen zij `m voor jou erin met de door jou meegeleverde SSD?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetaFrame schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:48:
Pfff eergister een foutje gemaakt waardoor iMac gecrasht was, dus alles opnieuw installeren. Blijkt ook nog eens een groot deel van mn timemachine backup corrupt te zijn. Gelukkig alle echt belangrijke bestanden dubbel in de backup staan. Maar nu..... is het wachten totdat timemachine weer een nieuwe backup klaar heeft, hoe lang moet dat duren met 184GB :+ Gaat wel weer een nachtje overheen met dit tempo, comprimeert ie de bestanden ofzo?.
Ben wel benieuwd naar jou foutje,om het systeem zo in de war te krijgen moet je normaal toch wel een grote fout maken,toch?.En hoe kan het voorkomen backup corrupt? en de laatste is, hoe maak je dubbele backup.Dit worden misschien weer leermomenten voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

GerritGekke schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:28:
[...]

Dus dan mag je zelf een SSD kopen via een website, en dan bouwen zij `m voor jou erin met de door jou meegeleverde SSD?
yep. En misschien.. altans..dat ga ik proberen, bestel ik een iMac bij winkel x, mits ze voor me mijn eigen SSD inbouwen zonder kosten. Genoeg winkels die iMacs verkopen..dus het proberen waard :) Immers plaats ik een bestelling van bijna 3 ruggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
RoyK schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 23:10:
[...]

yep. En misschien.. altans..dat ga ik proberen, bestel ik een iMac bij winkel x, mits ze voor me mijn eigen SSD inbouwen zonder kosten. Genoeg winkels die iMacs verkopen..dus het proberen waard :) Immers plaats ik een bestelling van bijna 3 ruggen..
Helaas doen niet alle APR's dat. Vandaag gevraagd bij eentje. Willen zelf niet inbouwen voor mij als ik de SSD bij hun koop en als ik zelf een lever dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:54:
[...]

Ben wel benieuwd naar jou foutje,om het systeem zo in de war te krijgen moet je normaal toch wel een grote fout maken,toch?.En hoe kan het voorkomen backup corrupt? en de laatste is, hoe maak je dubbele backup.Dit worden misschien weer leermomenten voor mij. :)
Tip 1: Ga niet klooien met KEXT bestanden als je er geen verstand van hebt ;)

En hoe die back-up corrupt is geraakt weet ik eigenlijk niet, vermoed door abrupt het stroom van de externe schijf te halen. Kon er nog wel wat van af halen maar lang niet alles, wat dus gelukkig ook niet nodig was.

Tip 2: Zorg dat je 2 extrerne HDD`s hebt, 1 heb ik voor time-machine die bijna alles bij houd en de 2e voor reserve back-ups.

Ikzelf doe het zo:
Master bestanden staan op de HDD van de iMac zelf, denk aan Fotos (80GB), Muziek (+- 125GB) en uiteraard het OS met de applicatie`s.

Alles word in de time-machine backup mee genomen behalve de Muziek, deze staat weer los op de time machine. Fotos worden wel mee genomen maar die staat ook weer op die andere schijf. Behoorlijk veilig dus, gaat mn imac er aan en een van de externe schijven dan heb ik de fotos gelukkig nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
MetaFrame schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:31:
[...]
Alles word in de time-machine backup mee genomen behalve de Muziek, deze staat weer los op de time machine. Fotos worden wel mee genomen maar die staat ook weer op die andere schijf. Behoorlijk veilig dus, gaat mn imac er aan en een van de externe schijven dan heb ik de fotos gelukkig nog :)
Nog een tip! Zorg dat 1 van je schijven niet thuis ligt. Ik HAD een NAS en een USB schijf voor backups. Beide meegenomen door de dievengilde. Gelukkig had ik mijn "werk" laptop nog met een vrij recente backup van mijn normale systeem waar alle foto's e.d. op stonden.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Reverb_ schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:38:
[...]

Helaas doen niet alle APR's dat. Vandaag gevraagd bij eentje. Willen zelf niet inbouwen voor mij als ik de SSD bij hun koop en als ik zelf een lever dus ook niet.
Ik heb met iCenter gebeld.. die hebben verschillende vestigingen in het land. Misschien kan je daar iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetaFrame schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:31:
[...]

Tip 1: Ga niet klooien met KEXT bestanden als je er geen verstand van hebt ;)

En hoe die back-up corrupt is geraakt weet ik eigenlijk niet, vermoed door abrupt het stroom van de externe schijf te halen. Kon er nog wel wat van af halen maar lang niet alles, wat dus gelukkig ook niet nodig was.

Tip 2: Zorg dat je 2 extrerne HDD`s hebt, 1 heb ik voor time-machine die bijna alles bij houd en de 2e voor reserve back-ups.

Ikzelf doe het zo:
Master bestanden staan op de HDD van de iMac zelf, denk aan Fotos (80GB), Muziek (+- 125GB) en uiteraard het OS met de applicatie`s.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Appie Heijn schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:49:
[...]

Nog een tip! Zorg dat 1 van je schijven niet thuis ligt. Ik HAD een NAS en een USB schijf voor backups. Beide meegenomen door de dievengilde. Gelukkig had ik mijn "werk" laptop nog met een vrij recente backup van mijn normale systeem waar alle foto's e.d. op stonden.
De Time-Machine schijf ligt bij mn Airport Extreme, en die ligt weer op het plaffond. Die vinden ze niet zo 123 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Staat bij deze genoteerd MetaFrame ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dat is wel een goede tip MetaFrame!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
RoyK schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:57:
[...]

Ik heb met iCenter gebeld.. die hebben verschillende vestigingen in het land. Misschien kan je daar iets mee doen?
Wel een idee, zal ff kijken of zij een locatie dichtbij Groningen hebben. Als echt concreet voor mij wordt zal hier ook nog ff oproep doen of iemand het voor mij tegen vergoeding zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Als je er dan toch voor wil betalen, laat het dan in ieder geval door een Apple verkoop punt gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
RoyK schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:29:
Als je er dan toch voor wil betalen, laat het dan in ieder geval door een Apple verkoop punt gebeuren.
Ja dat lijkt mij ook het slimste, maar moet er wel iets in de buurt zitten, want als ik en stuk moet reizen, kost natuurlijk ook weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

RoyK schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 23:10:
[...]
Dat is een slimme zet inderdaad. Willen ze het niet doen zijn het gewoon zakken! (kunnen is wat anders natuurlijk) maar iemand die een beetje klantvriendelijk is en een goede service wil bieden gaat natuurlijk meteen akkoord met deze deal. Zoals je zelf al aangeeft het gaat om een toch wel groot bedrag.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:41:
[...]
En ook dat klopt niet want als inwoner van Europa heb je conform het Europees consumentenrecht gewoon recht op 2 jaar volledige garantie en daarna wordt gekeken naar de gemiddelde economische levensduur van een computer waarbinnen een schappelijke coulance regeling getroffen dient te worden.

Apple kan hoog en laag springen, maar die twee jaar heb je zo-ie-zo.
In Nederland is het "Beter"? Ingewikkelder?

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Beste iMac gebruikers,
Zoals ik al eerder liet weten zit ik te twijfelen tussen een iMac en een Mac Pro en zou graag weten waarom jullie eigenlijk voor de iMac kiezen. Ik heb al een goed scherm, dus dat is voor mij geen reden perse voor de iMac te gaan. Ik zie velen hier ook gaan voor de top-of-the-line iMac die qua prijs heel dichtin de buurt van de basis Mac pro komt, waar ik interesse in heb. De modulariteit en het gemak van upgraden van de Mac pro vind ik dan erg interessant (alsmede de processor). Waarom hebben jullie gekozen voor een systeem die dit wat minder heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Doordat ik simpelweg die modulariteit niet nodig heb, het enige wat ik nog wil doen tzt is het geheugen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
MetaFrame schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:58:
Doordat ik simpelweg die modulariteit niet nodig heb, het enige wat ik nog wil doen tzt is het geheugen upgraden.
Dat heb ik in principe ook niet nodig, maar over een paar jaar wil ik wellicht toch die snellere GPU gebruiken, omdat dan bijv. Photoshop nog eens 10x sneller werkt op dezelfde hardware. Of ik wil die grotere SSD installeren voor minder, dit kan op de iMac ook alleen ben ik dan ontzettend aan het priegelen. De makkelijke, of net zo makkelijke optie als een Mac pro upgraden, voor de iMac is een nieuwe kopen. Dat is een beetje waar ik mee zit, ik zal jaren vooruit kunnen met dezelfde iMac, alleen ga ik dan ook voor 1 van de duurste, terwijl ik met de Pro bijna hetzelfde kwijt ben en het nog langer kan volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

vgroenewold schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:02:
Dat is een beetje waar ik mee zit, ik zal jaren vooruit kunnen met dezelfde iMac, alleen ga ik dan ook voor 1 van de duurste, terwijl ik met de Pro bijna hetzelfde kwijt ben en het nog langer kan volhouden.
Het is maar net hoe zwaar alles voor jou weegt. Ik persoonlijk vind het een verademing dat de iMac zo compact, stil en netjes aangesloten is. Anders heb je toch weer een lawaaiig stofnest onder je bureau staan. Maar goed, als jij upgradebaarheid belangrijker vindt dan is een losse kast een betere oplossing dan een iMac :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Exirion schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:07:
[...]

Het is maar net hoe zwaar alles voor jou weegt. Ik persoonlijk vind het een verademing dat de iMac zo compact, stil en netjes aangesloten is. Anders heb je toch weer een lawaaiig stofnest onder je bureau staan. Maar goed, als jij upgradebaarheid belangrijker vindt dan is een losse kast een betere oplossing dan een iMac :)
Ik denk dat ik de iMac net als al mijn spul hier ook continue aan het afstoffen ben, dus dat zal weinig verschil maken. Een Mac pro zal meer lawaai maken (hoewel mijn Macbook pro er ook wat van kan als het zwaar wordt), maar verder is het een bijna net zo'n mooi geheel als een iMac en zeker niet een warboel van een PC-kast.

Mmm... volgens mij is het modulair zijn toch voor mij een groot punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kun je eens aangeven waar je denkt even duur uit te zijn? Want ik heb het idee dat je dan even het scherm mee vergeet te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sander schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:36: Want ik heb het idee dat je dan even het scherm mee vergeet te rekenen?
Waarschijnlijk heeft ie dan al een scherm waar ie tevreden mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat voor modules zou je precies willen gebruiken dan? De macpro is namelijk qua prijs dik 1000 euro duurder dan een iMac en dat geld gaat louter in de modules zitten. Welke modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Delerium schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:43:
Wat voor modules zou je precies willen gebruiken dan? De macpro is namelijk qua prijs dik 1000 euro duurder dan een iMac en dat geld gaat louter in de modules zitten. Welke modules?
@boven; Ik heb reeds een goed scherm inderdaad.

Als ik een iMac zou kopen, dan zou ik de 27-inch i5 waarschijnlijk kiezen en die is 2000 Euro. De Mac pro basis-configuratie is 2400 Euro. 400 Euro verschil is nog steeds 400 Euro, maar aangezien ik zo'n systeem de komende 5-6 jaar ga gebruiken noem ik dat geen significante dealbreaker. De modules zijn uiteraard de harddisks, geheugen, gfx kaart, etc. Die zijn met een poep en een zucht in- en uit het systeem te halen en in te wisselen voor iets beters ter zijner tijd. O.a. de GPU is in een iMac niet van een update te voorzien, tel daarbij op dat de CPU in de Mac pro samen met het geheugen erg welkom zouden zijn voor film-processing. Nu is een iMac i5 of i7 waarschijnlijk wel snel genoeg, maar goed... 400 Euro verder en ik heb iets wat sneller is en dus langer mee zou kunnen gaan. Mocht ik liever een iMac over 5 jaar hebben die op GPU gebied veel sneller is, dan ben ik goedkoper uit met alleen een nieuwe gfx kaart.

Ik vind een iMac super hoor, vandaar de dubio, alleen zie ik er dus ook deze "nadelen" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hdd kan je uitbreiden via firewire800, geheugen kan zo tot 16 gb in beide systemen. Je hebt gelijk mbt de gpu, alleen is de vraag hoevaak je deze daadwerkelijk upgrade? Ik bedoel, kaarten met Apple-bios zijn lastig te verkrijgen en ook behoorlijk duur. Wellicht zijn beide systemen wat dat betreft over 5 jaar toch wel afgeschreven.
Het prijsverschil is trouwens misschien slechts 400 euro, het 27" scherm zit er bijdehand iMac wel gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Delerium schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 17:10:
Hdd kan je uitbreiden via firewire800
Een snelle NAS via een gigabit netwerk kan minstens even snel zijn :) Heb je ook nog 's RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vgroenewold schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:38:
Beste iMac gebruikers,
Zoals ik al eerder liet weten zit ik te twijfelen tussen een iMac en een Mac Pro en zou graag weten waarom jullie eigenlijk voor de iMac kiezen. Ik heb al een goed scherm, dus dat is voor mij geen reden perse voor de iMac te gaan. Ik zie velen hier ook gaan voor de top-of-the-line iMac die qua prijs heel dichtin de buurt van de basis Mac pro komt, waar ik interesse in heb. De modulariteit en het gemak van upgraden van de Mac pro vind ik dan erg interessant (alsmede de processor). Waarom hebben jullie gekozen voor een systeem die dit wat minder heeft?
Misschien omdat een iMac netter staat? Weinig ruimte inneemt, etc?

Als dat jou niet interesseert, kun je idd een Mac Pro nemen..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Exirion schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:03:
[...]

Een snelle NAS via een gigabit netwerk kan minstens even snel zijn :) Heb je ook nog 's RAID.
Ah welke betaalbare NAS kan je voorstellen die effectief >40MB/sec kan lezen ? Synology of QNAP van 2x 500GB kost je al makkelijk meer dan 200€, voor dat geld heb je meerdere Firewire 800 schijven van 1TB die sneller gaan zijn. RAID is voor thuisgebruik overrated, automatische backup via eSATA of FW800 is eens zo nuttig en niet afhankelijk van het platform of hardware om effectief aan de praat te krijgen als er ooit problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Phuncz schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:09:
Ah welke betaalbare NAS kan je voorstellen die effectief >40MB/sec kan lezen ?
Dat doen zelfs de budgetmodelletjes tegenwoordig. Die dingen zijn in de afgelopen jaren rap sneller geworden.
Synology of QNAP van 2x 500GB kost je al makkelijk meer dan 200€, voor dat geld heb je meerdere Firewire 800 schijven van 1TB die sneller gaan zijn.
Ik moet je teleurstellen. In de praktijk doet Firewire 800 niet meer dan 70MB/s en menig NAS is inmiddels sneller dan dat. Ik lees met 95MB/s van m'n NAS.
RAID is voor thuisgebruik overrated
Onzin.
automatische backup via eSATA of FW800 is eens zo nuttig en niet afhankelijk van het platform of hardware om effectief aan de praat te krijgen als er ooit problemen zijn.
Ik zeg niet dat je een NAS speciaal voor je Mac moet kopen, maar zo'n ding is gewoon een centrale server in je huis en meteen een download machine. Bij ons bedient dat ding 2 computers, iPads, iPhones, een aantal streaming clients en een PS3. Het is gewoon ontzettend handig om een NAS te hebben en het is meteen een prima alternatief voor een Firewire harddisk aan je Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:33:

[...]

Ik zeg niet dat je een NAS speciaal voor je Mac moet kopen, maar zo'n ding is gewoon een centrale server in je huis en meteen een download machine. Bij ons bedient dat ding 2 computers, iPads, iPhones, een aantal streaming clients en een PS3. Het is gewoon ontzettend handig om een NAS te hebben en het is meteen een prima alternatief voor een Firewire harddisk aan je Mac :)
Laten we niet teveel offtopic gaan, maar voor een NAS die alles doet dat jij zegt en tegelijkertijd en zonder dat je bijv geen films meer kan streamen tijdens het parren, is qua prijs niet te vergelijken met een externe hdd. Praat je al rustig over 400e incl 2 schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>vgroenewold
Ligt aan je wensen.
Als je in stijl wilt werken, wat er ook wat moderner uitziet, ga je voor een iMac.
Als je dé interne hardware van nu wilt hebben, ga je voor een Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sander schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:42:
Laten we niet teveel offtopic gaan, maar voor een NAS die alles doet dat jij zegt en tegelijkertijd en zonder dat je bijv geen films meer kan streamen tijdens het parren, is qua prijs niet te vergelijken met een externe hdd. Praat je al rustig over 400e incl 2 schijfjes.
Laat dat nou net het prijsverschil tussen een iMac en een Mac Pro zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik ben trouwens van mening dat vgroenewold beter af is met een Mac Pro voor zijn eisen, dat even terzijde.
Exirion schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:33:
Dat doen zelfs de budgetmodelletjes tegenwoordig. Die dingen zijn in de afgelopen jaren rap sneller geworden.
Welke zou je kunnen aanbieden voor onder de 200€ met een 1TB schijf bijvoorbeeld ? Dus geen 2-bay, die zijn zowiezo ver daarboven incl. schijf.
Ik moet je teleurstellen. In de praktijk doet Firewire 800 niet meer dan 70MB/s en menig NAS is inmiddels sneller dan dat. Ik lees met 95MB/s van m'n NAS.
Je bedoelt een Qnap die zonder schijven al meer dan 300€ kost, dus met wat schijven al boven de 400€ ? Dat noem ik niet betaalbaar als je het 4x meer kost als een FW800 drive voor wat meer prestatie. Dat het ding oneindig veel meer functionaliteit heeft kan leuk zijn, maar het ging er dan wel over dat je een NAS een veel betere optie vond als extra (simpele) opslag.
Onzin.
RAID is voor een geautomatiseerde en liefst onmiddellijke voortzetting bij problemen met een opslagsysteem. Dus tenzij je leven of job ervan afhangt, is de gemiddelde persoon gewoon al blij dat zijn gegevens op een tweede schijf staan zou er eentje crashen. Met gratis software of Time Machine kan je probleemloos backuppen, waarom prutsen met RAID als de "time critical" factor er niet is ?

Ik geloof wel in NAS-systemen, zou je het tegenovergestelde vermoeden, maar een NAS is in veelvouden duurder voor een vergelijkbare oplossingin het geval van vgroenewold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
Stomme vraag; maar op diverse fora heb ik mensen gezien met hetzelfde probleem. Ik heb namelijk een iMac en gebruik de interne speaker. Deze werkt prima; echter in sommige gevallen (lees: vrouwlief wil GTST kijken) wil ik graag mijn koptelefoon op. Deze is aangesloten via de Headphone jack achterin de iMac. Het vreemde is dat als de headphone is aangesloten, ik met geen mogelijkheid de interne speakers aan de praat krijg zonder eerst de headphone eruit te trekken. Dit wil ik niet.... ik wil dus een soort van softwarematige switch waarmee ik kan kiezen tussen de interne speaker en de aangesloten headphone.

Sommige mensen zeggen dat het een hardware-switch is en dat dit dus niet kan. Ik geloof dit niet, aangezien ik tijdens het opstarten van de iMac ook gewoon via de interne speakers het opstartgeluid hoor, terwijl de koptelefoon in de headphone jack zit.

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1757832/Screen%20shot%202011-01-22%20at%202.02.20%20PM.png
(aangesloten koptelefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>smeerbartje
Ik gebruik nooit een koptelefoon op een Mac, maar heb toch even naar dit probleem gekeken, met de oordoppen van mijn iPod Touch 2G, en ik zie inderdaad dat je geen andere keuze hebt dan loskoppelen/aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:23:
>>smeerbartje
Ik gebruik nooit een koptelefoon op een Mac, maar heb toch even naar dit probleem gekeken, met de oordoppen van mijn iPod Touch 2G, en ik zie inderdaad dat je geen andere keuze hebt dan loskoppelen/aansluiten.
Thanks; dit is toch ronduit kut!?!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
smeerbartje schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:27:
[...]
Thanks; dit is toch ronduit kut!?!??
Aan de andere kant is het bij PC speakers ook niet anders (mijn logitech speakers geven immers ook geen geluid meer wanneer ik de koptelefoon aansluit). Het enige dat ik jammer vind is dat bij een iMac alle aansluitingen aan de achterkant zitten.. waar je vaak toch moeilijk bij kunt zonder meteen het hele apparaat om te draaien / van de muur te halen.

Een usb hub is iig geen overbodige luxe bijvoorbeeld :)

[ Voor 79% gewijzigd door Lethalis op 22-01-2011 14:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>Lethalis
Het gaat er meer om dat je niet kan switchen zonder te unpluggen.
Bij Linux kan dat bijvoorbeeld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:00:
>>Lethalis
Het gaat er meer om dat je niet kan switchen zonder te unpluggen.
Bij Linux kan dat bijvoorbeeld wel.
Precies; en het zou softwarematig toch mogelijk moeten zijn, aangezien het geen hardware-issue is. Als er gewoon keihard, hardwarematig geschakeld zou worden, dan zou het opstartgeluid ook niet te horen zijn via de interne speakers op het moment dat de 3.5 mm aansluiting in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Zijn er nog GoT'ers die aan hun 27" iMac nog 'n 2de scherm hangen hebben?
En dan speficiek, non-Apple schermen?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>dodge_911
Ik heb wel een Samsung monitor/TV aan mijn 21,5" hangen, maar misschien is dit niet wat je wou weten.

En voor dit soort dingen, hebben we dit:
Meerdere beeldschermen aan je Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

smeerbartje schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:03:
[...]

Precies; en het zou softwarematig toch mogelijk moeten zijn, aangezien het geen hardware-issue is. Als er gewoon keihard, hardwarematig geschakeld zou worden, dan zou het opstartgeluid ook niet te horen zijn via de interne speakers op het moment dat de 3.5 mm aansluiting in gebruik is.
Softwarematig kan het niet in Mac OS X. Je bent niet de eerste die er naar vraagt.

Er is wel een andere oplossing: je kunt een extra USB-geluidskaart aanschaffen en daar de koptelefoon op aansluiten. Vervolgens kan je via de menubalk of in System Preferences/Sound, tweede tabblad de output ("internal speaker" of "USB sound device") kiezen.

De prijs van zo'n USB-geluidskaart verschilt, via DealExtreme heb je er al een voor €1 (mindere kwaliteit) maar voor meer kwaliteit kan je een duurdere nemen. Genoeg merken bieden zo'n kaart aan.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
dodge_911 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:45:
Zijn er nog GoT'ers die aan hun 27" iMac nog 'n 2de scherm hangen hebben?
En dan speficiek, non-Apple schermen?
Ik heb er een 24" ACD aanhangen, maar wat wil je er precies over weten?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
aramdin schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:48:
[...]

Ik heb er een 24" ACD aanhangen, maar wat wil je er precies over weten?
Of er nog mensen waren die net als ik last hebben van het feit dat als de iMac uit sleep gewekt wordt, enkel het externe scherm ontwaakt, maar de iMac zelf niet.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Zijn deze geschikt voor de meest recente 27 inch iMac? Ik heb namelijk een 4gb ram iMac en ik wil naar 12.

http://www.simmcity.nl/dd...d3s94g-0740617166453.html

Of deze: http://www.simmcity.nl/dd...3k28gx-0740617180695.html

Alvast bedankt, of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nickalicious schreef op zondag 23 januari 2011 @ 08:33:
Zijn deze geschikt voor de meest recente 27 inch iMac? Ik heb namelijk een 4gb ram iMac en ik wil naar 12.

http://www.simmcity.nl/dd...d3s94g-0740617166453.html

Of deze: http://www.simmcity.nl/dd...3k28gx-0740617180695.html

Alvast bedankt, of raden jullie iets anders aan?
\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ben ik weer. :)
Phuncz schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:10:
[...]

RAID is voor een geautomatiseerde en liefst onmiddellijke voortzetting bij problemen met een opslagsysteem. Dus tenzij je leven of job ervan afhangt, is de gemiddelde persoon gewoon al blij dat zijn gegevens op een tweede schijf staan zou er eentje crashen. Met gratis software of Time Machine kan je probleemloos backuppen, waarom prutsen met RAID als de "time critical" factor er niet is ?

Ik geloof wel in NAS-systemen, zou je het tegenovergestelde vermoeden, maar een NAS is in veelvouden duurder voor een vergelijkbare oplossingin het geval van vgroenewold.
Ik heb thuis al een HP Media center staan die als centrale server mijn Mac voorziet van een automatische TimeMachine backup en backup van alle films e.d. In deze tijd van digitale foto's en films (vooral die laatste) is dat ook voor thuisgebruikers een must aan het worden, vind ik. Dus het backup-gebeuren heb ik al opgelost en m'n Wifi-N netwerk vind ik er snel genoeg voor.

Het grootste pluspunt van de iMac is dus het "gratis" 27" scherm wat je erbij krijgt. Ik vind een minimalistisch design zeker ook mooi, maar ook een Mac pro kan ik prachtig neerzetten denk ik. Ik ben vroeger altijd een PC-bouwer geweest thuis, dus vandaar dat ik die modulariteit nog steeds erg aantrekkelijk vind. Mijn scherm is een 24" variant (wat ik zowiezo een prima maatje vind, 27" is me net iets te groot eigenlijk) en is niet glossy. Verder kalibreer ik deze zelf, dus ik denk dat die aan kwaliteit nog steeds uitstekend is voor mijn foto-en video-bewerkingen. Ik prefereer dus, denk ik, nog steeds de Mac Pro aangezien GPU gebruik waarschijnlijk zal toenemen in de grotere pakketten en zelf upgraden vind ik dan prettig, alsmede ook het simpele upgraden van de harddisk.

Het enige wat mij nog kan overhalen de iMac te kiezen, is de processor. Misschien kan ik dat zelf Googelen, maar weten jullie toevallig zo of een i5/i7 in de parktijk net zo snel zal zijn als de Xeon 4-core in de Mac pro? Ook het geheugen van de Mac pro leek mij een snellere variant te zijn, heb ik dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo
ik ben van plan om een imac i5 aan te schaffen en wel op de volgende manier
ik heb een mail van wehkamp gekregen en bieden mij 10% korting !! dus € 1799 ipv 1999
ook op imac !! mischien een tip?
heb vanacht bijna heel het forum door gelezen en er is mij veel duidelijk geworden behalve 1 ding ik wil ook gamen op de mac dus de spellen battlefield 2 vietnam en black oops kan dat op de i5? ( ik weet onder w7 via bootcamp)
en loopt dat mooi en soepel? ook online ?
prima forum had nooit gedacht dat ik tot 4 uur in de ochtend een forum zou afstruinen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Phuncz schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:10:
Welke zou je kunnen aanbieden voor onder de 200€ met een 1TB schijf bijvoorbeeld ? Dus geen 2-bay, die zijn zowiezo ver daarboven incl. schijf.
Synology DS110j: iets meer dan 120 euro zonder schijf. Voor 200 euro heb je een kastje met 2TB.
Je bedoelt een Qnap die zonder schijven al meer dan 300€ kost, dus met wat schijven al boven de 400€ ? Dat noem ik niet betaalbaar als je het 4x meer kost als een FW800 drive voor wat meer prestatie. Dat het ding oneindig veel meer functionaliteit heeft kan leuk zijn, maar het ging er dan wel over dat je een NAS een veel betere optie vond als extra (simpele) opslag.
Nee, het gaat mij dus juist wel om die extra functionaliteit. Je hoeft maar 1 streamingkastje in huis te hebben om profijt van een NAS te hebben. Voor downloaden idem.
Hoezo is RAID prutsen? Gewoon 2 schijven formatteren, RAID aanmaken en in no-time kun je data erop gaan zetten. Zo simpel is het met een NAS.

Bovendien verwar jij backuppen met het nut van RAID. Hoevaak maakt de gemiddelde consument een backup van een 2TB schijf.....? Juist...... bijna nooit. Zodra een schijf crasht is het een kwestie van de schijf vervangen, de RAID1 herstellen en alles is weer zoals het was.

Je kunt roepen wat je wilt, maar RAID is voor thuisgebruik echt niet overdreven. De kans dat je data verliest is gewoon veel kleiner dan met een sporadische backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:44:
hallo
ik ben van plan om een imac i5 aan te schaffen en wel op de volgende manier
ik heb een mail van wehkamp gekregen en bieden mij 10% korting !! dus € 1799 ipv 1999
ook op imac !! mischien een tip?
heb vanacht bijna heel het forum door gelezen en er is mij veel duidelijk geworden behalve 1 ding ik wil ook gamen op de mac dus de spellen battlefield 2 vietnam en black oops kan dat op de i5? ( ik weet onder w7 via bootcamp)
en loopt dat mooi en soepel? ook online ?
prima forum had nooit gedacht dat ik tot 4 uur in de ochtend een forum zou afstruinen ;-)
De Macs zijn helaas niet voorzien van werelds beste videokaarten. Het zijn matige "okey" kaartjes. Je moet er rekening mee houden dat je qua gamen vaak niet alles op full kan knallen.

Overigens moet je wel even opletten dat dit soort winkels soms configuraties weergeven op hun site die in werkelijkheid verschillen (mogelijk ouder model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 11:40
bmwman schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:10:
Ik heb vorige week een imac 27" i7 .2.93 aangeschaft met een 2TB 7500 rpm schijf erin.
Nu meende ik ergens gelezen te hebben dat de nieuwste imac's nu ruimte hebben om er een SSD schijf naast te plaatsen, alleen kan het nergens weer terugvinden.
Kan iemand dit bevestigen?
Inmiddels de Imac weer verkocht en een sandy bridge game pc gebouwd.

Apple was niet mijn ding.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
bmwman schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:17:
[...]

Inmiddels de Imac weer verkocht en een sandy bridge game pc gebouwd.

Apple was niet mijn ding.... 8)
Als gamen je ding was dan was het zowiezo een verkeerde keus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:26:
[...]

De Macs zijn helaas niet voorzien van werelds beste videokaarten. Het zijn matige "okey" kaartjes. Je moet er rekening mee houden dat je qua gamen vaak niet alles op full kan knallen.

Overigens moet je wel even opletten dat dit soort winkels soms configuraties weergeven op hun site die in werkelijkheid verschillen (mogelijk ouder model)
dus 1gig kaart is niet goed of snel genoeg?
dan kan ik beter een grote pc bouwen?
dus voor dat soort games ben ik toch aangewezen op w7 pc ?
hier de specificaties van de site:
Type processor: Intel Core i5
Harde schijf (Gb): 1000
Intern geheugen (Mb) :
4096
Model videokaart: ATI Radeon HD 5750
Beeldschermgrootte (inch): 27
Kloksnelheid (Mhz): 2800
Type intern geheugen: DDR3 SDRAM
Beeldschermtype: TFT
Beeldschermresolutie (pixels): 2560 x 1440
Video: Videokaart
Videogeheugen (MB): 1024
Geluid: onboard
Inclusief luidsprekers: geïntegreerd in monitor
Type harde schijf: Serial ATA
Snelheid harde schijf (tpm): 7200
Media station: DVD±RW DL, geheugenkaartlezer
Model: desktop
Aansluitingen: Bluetooth, DisplayPort, FireWire, gigabit Ethernet, USB 2.0, WiFi
Besturingssysteem: Mac OS X
Kleur(en): zilver
Introductie model: 2010
Hoogte (in cm): 51,7
Breedte (in cm): 65
Diepte (in cm): 20,7
Merk: Apple
Type processor: Intel Core i5
Fabriekstype: MC511N/A
EAN: 0885909390052

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn iMac 27" i7 nu een weekje in gebruik ( na wat opstartperikelen ;) ). Ik ben er erg blij mee en het werkt erg fijn allemaal .Maar ik moet eerlijk bekennen dat de snelheid mij best tegenvalt. Mijn "oude pc" was een Core2Duo 2,26 met 6 Gb geheugen. Als ik daarop een foto in photoshop bewerkte en op ging slaan was dat zo gebeurd. Als ik nu met de mac zo'n foto op wil slaan duurt dat zeker 10 tot 15 seconden voordat hij is opgelagen. Ook is mijn harddisk continu aan het ratelen en maakt een behoorlijk geluid.
Ik heb gekeken bij de systeembronnen , maar daar zie ik niets vreemds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:56

Bellerophon

Persona non grata

Zoek nu al een tijdje een goede manier om mijn (externe) NTFS schijven aan mijn iMac te hangen (met schrijf rechten). Heb al in command de nodige dingen getracht te plaatsen, maar vooralsnog blijf ik alleen read only rechten hebben.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 14:32

Flappiewappie

Hier nog meer

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 08:37:
Ik heb mijn iMac 27" i7 nu een weekje in gebruik ( na wat opstartperikelen ;) ). Ik ben er erg blij mee en het werkt erg fijn allemaal .Maar ik moet eerlijk bekennen dat de snelheid mij best tegenvalt. Mijn "oude pc" was een Core2Duo 2,26 met 6 Gb geheugen. Als ik daarop een foto in photoshop bewerkte en op ging slaan was dat zo gebeurd. Als ik nu met de mac zo'n foto op wil slaan duurt dat zeker 10 tot 15 seconden voordat hij is opgelagen. Ook is mijn harddisk continu aan het ratelen en maakt een behoorlijk geluid.
Ik heb gekeken bij de systeembronnen , maar daar zie ik niets vreemds
dat heeft meer met PS te maken, welke versie gebruik je?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flappiewappie schreef op maandag 24 januari 2011 @ 08:50:
[...]

dat heeft meer met PS te maken, welke versie gebruik je?
CS5, maar die gebruikte ik op mijn pc ook al. En het ratelen van de harddisk is ook al ik gewoon aan het surfen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap er niets meer van :-)
een maat van mij heeft een pc staan met een stapjelager processor en een stapje lager videokaart en draait spellen op max...
dan lees ik weer je kan niet gamen op een mac, en op een ander forum zeggen ze het is een snelle pc en draait goed met games
wat is het normale fps voor een game?
en komt het door het grote scherm dat het niet gaat?
de rede dat ik een mac aan wil schaffen is de ruimte en geen draden en dergelijke, ik heb iphone en een ipad en door het gebruiksgemak wil ik nu de overstap wagen
maar ik wil er wel minimaal 3 jaar plezier van hebben
Help ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:19:
ik snap er niets meer van :-)
een maat van mij heeft een pc staan met een stapjelager processor en een stapje lager videokaart en draait spellen op max...
dan lees ik weer je kan niet gamen op een mac, en op een ander forum zeggen ze het is een snelle pc en draait goed met games
wat is het normale fps voor een game?
en komt het door het grote scherm dat het niet gaat?
de rede dat ik een mac aan wil schaffen is de ruimte en geen draden en dergelijke, ik heb iphone en een ipad en door het gebruiksgemak wil ik nu de overstap wagen
maar ik wil er wel minimaal 3 jaar plezier van hebben
Help ;-)
Een videokaart met 1 gig geheugen zegt niets over de kwaliteit van de kaart en zijn kennen en kunnen. Je hebt verschillende soorten geheugens, verschillende GPU's en verschillende configuraties op de kaarten zelf. Een kaart van 100 euro is niet hetzelfde als een kaart van 500 euro.

Een Mac is niet de beste keuze als gamen je hobby is en je daar de pc voor aanschaf. Een reden is zoals aangegeven de matige videokaart. Hij is niet slecht, maar het is ook geen topper. En je hebt ook te maken dat niet alle games op de Mac uit komen, of je moet langer wachten. Dit is dan weer op te lossen door bootcamp te draaien. Maar dan moet je wel weer een windows erbij kopen, en de mac was al niet zo heel erg goedkoop ;).

Je zou er voor kunnen kiezen om de Mac te nemen en het voor lief nemen dat games niet altijd full settings te spelen zijn, maar je daar wel een ander OS en een eye candy pc voor terug krijg. Of je kiest voor een mooie pc kast met leuk sandy bridge systeem + videokaart die meer gericht is op gamen dan desktop prestaties, en windows 7. Het zal een beetje wikken en wegen voor je zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 24-01-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

edone:

Als je de goedkoopste iMac 27" configureert, kan je voor bijna dezelfde prijs als de duurdere deze setup krijgen:
3.60GHz Intel Core i5 (ipv. 2.8GHz i5)
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
1TB Serial ATA Drive
ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM

Wat zou dit draaien ? Wel heel simpel:

Grand Theft Auto IV:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/3/M/226930/original/Grand%20Theft%20Auto%20IV.png

Crysis:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/3/H/226925/original/Crysis%20No%20AA.png

Je moet naar de rode balkjes kijken als je het op de native resolutie van het scherm wilt draaien. Als je niet heel dichtbij je toestel zit (>50cm) kan je ze ook op 1920x1080 draaien (groene balkjes). Maar je ziet al dat die videokaarten (HD 5750) met moeite die spellen van ongeveer 2 jaar oud op High detail gedraaid krijgen, meestal slechts tot 30fps gemiddeld. Idealiter zit je met 60fps of hoger, maar 50+ is al ruim voldoende voor de meeste mensen.

Zoals je ook kan zien in die grafiek is bv. de HD 5850 wél in staat dat allemaal vlotjes te draaien, maar toekomstige games, who knows. Zowiezo moet je bij de iMac nog een Windows 7 Home Premium licentie tellen, om op te kunnen starten in Windows op je iMac, voor de games te starten en na een tijd ga je toch zien voor een gaming muis en keyboard, als je gaming serieus wilt nemen. En dan zit je gewoon met een iMac met een bedraad toetsenbord, muis en Windows 7.

Waarom koop je dan een Mac is de vraag. Want voor 1000€ koop je een gelijk presterend systeem (zonder dat scherm wel) en voor die andere 1000€ koop je een Macbook Air ofzo. Heb je nog steeds een Mac én een goede gaming PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke;-) het wordt al dudelijker
het gebruik wat ik wil is af en toe een game ( online)
maar had in het verleden een pc gekocht en werd mij gezegd ja is goed voor game maar ik kwam ni hoger dan een framerate van 10 ;-) dus ik gelijk terug naar de winkel maar dat was tevergeefs :(
vandaar dat ik nu forum afzoek en info wil
ik doe internet / films/ muziek/downloaden/ en dan af entoe een game online ( battlefied badcompany 2/ black ops) en niet te vergeten dat ipad en iphone mijn gadget hart verovert heeft en mac lonkt :)
dat is wat ik wil
de w7 licen is niet moeilijk die heb ik
dat ik naar apple kijk is dat alles in 1 concept is mooi en makkelijk
en een laptop heb ik al
en crysis is een zwaar spel kan ik mij nog herinneren?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

COD: Black Ops is zo zwaar nog niet, dat draai ik hier probleemloos op een Geforce 8800 Ultra, met de Radeon HD 5750 zit je ongeveer op hetzelfde niveau:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/call-of-duty-black-ops/CoD_Mainstream.png
Onderaan kijken voor 2560x1440 performance (er staat 1560x1600 dus het gaat ietsje sneller zijn)

Dat is dan wel met FSAA 4x, een optie die toch veel kan schelen dus die zet je best af. Maar dan zou het zeker doenbaar moeten zijn met de HD 5750.

Dus als je het bij occassioneel gamen houdt, is het wel mogelijk, maar het kost je dan éénmaal wat. Vergeet niet de aparte Windows licentie erbij te tellen en zoals ik zei, een goede muis ga je ook snel willen want voor gaming is de Magic Mouse waardeloos.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 24-01-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windows heb ik al dat is geen probleem
en een gamers muis heb ik nog ergens ( g9 logitech)
dus kort samen gevat ik kan goed gamen op de mac en de huis tuin en keuken dingen zijn helemaal goed
rest mij nog 1 vraag
kan ik applecare ook later aanschaffen en is het de aanvulling waard (immers 1 jaar garantie en wettelijk2 )
ook dank voor jullie snelle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Applecare moet je binnen 1 jaar na aankoop aanschaffen (correct if wrong), voor meer info over Applecare: http://www.apple.com/nl/support/products/mac.html

En check ook: [AppleCare] Op eBay kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 24-01-2011 13:03 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hem besteld en hij komt donderdag binnen
en ik ga het allemaal mee maken ;-)
juillie lezen me donderdag
bedankt voor zover
Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op: