Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380541

Topicstarter
Op verzoek van Whieee, een thread voor multimonitor voor op je Apple computer.
Succes!

Edit:
Wat zijn de voordelen?
Kun je meerdere dingen tegelijk doen en zien, en zo bespaar je ook een hoop tijd.

Wat zijn de nadelen?
Je kunt rekenen op meer energie kosten, vanwege een of meerdere extra scherm(en).

Wat voor tools zijn handig voor meerdere schermen?
SecondBar is wel handig, zodat je niet van het ene scherm naar het andere moet gaan, om een App te stoppen (tenzij je gebruik maakt van CMD+Q).

Hoe zet ik een Dock op meerdere schermen?
Je kunt de Dock niet op meerdere schermen laten weergeven.
De gene die het wel weet, mag dit melden.

Welke adapters zijn er?
Apple heeft meerdere Mini Display Port naar elke andere adapter beschikbaar gesteld.
Je hebt versies voor DVI, VGA, HDMI, etc.

Hoe spreek je "Multimonitor" uit?
Ligt aan de taal.
Als Nederlander zeg je "mültie moonietor", maar als je Engels spreekt, spreek je het uit als "moltei maanituh".

Overige vragen
Hoe ga je om met je extra werkruimte?
Hoe pas je je desktopomgeving aan op de meerdere monitoren?
Waarvoor wil je extra monitoren?
Welke vragen hebben jullie nog?
Wat raden jullie aan?
Hebben jullie foto's van jullie multimonitor bureau?
Hoeveel monitors gebruiken jullie?

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 380541 op 04-01-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dit is uiteraard wel een hele karige TS, ik stel voor dat je hem nog even wat aankleedt, anders voorzie ik weinig goeds voor dit topic :N

Tips:
-bespreek eventuele (reeds bekende) voors en tegens voor multimonitor
-geef aan wat je met dit topic wil bereiken. Een opsomtopic is niet nuttig, maar er is genoeg te bespreken betreffende multimonitor
-multimonitor is meer dan 'meerdere monitoren'. Hoe ga je om met je extra werkruimte, hoe pas je je desktopomgeving aan op de meerdere monitoren, etc
-handige stukjes software voor gebruik met meerdere desktops, denk aan tools als SecondBar
-USB-to-<monitoraansluiting> adapters, zodat je ook een 3e of 4e scherm aan je Mac kan hangen.

Als je daar eens mee aan de gang gaat kan dit best een nuttig topic worden :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>Whieee
Bij deze aangepast met meer info.
Als het niet goed is, pas ik het wel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tip voor in de TS: zet erin dat het OSX Dock niet tegelijkertijd op twee schermen kan worden weergeven (dit is een nogal vaak voorkomende vraag), en dat diegene die toch weet hoe het moet, het hier mag melden!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>tobiasvs
Ook dat is nu toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:20

Bosmonster

*zucht*

Hoe spreek je "Multimonitor" uit?
Ligt aan de taal.
Als Nederlander zeg je "mültie moonietor", maar als je Engels spreekt, spreek je het uit als "moltei maanituh".
Lol. moltei maanituh? Wat voor engels is dat? :+

Maar om mezelf te quoten uit het andere topic:
Bosmonster schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:50:
[...]
1x 2560 is voor mij ook te weinig, dus ik zou er een tweede 27" naastzetten als het voor mn werk was :P

PS, IDE en meerdere browservensters. Hoe meer je naast elkaar kan draaien ipv over elkaar is tijdwinst.
Momenteel werk ik met 2x 1600/1200, maar dat is vaak te weinig en ik ben eigenlijk alsnog continu vensters naar boven aan het brengen.

Ik vind het zelf overigens wel prettig om geen menu/dock op mn tweede scherm te hebben. Scheelt weer een zooi ruimte. Enige app waar ik het menu eigenlijk nog af en toe voor gebruik is Photoshop, maar die draait dan ook op het primaire beeldscherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 04-01-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>Bosmonster
Niet Engels, maar uitspraak in het Engels, volgens de Nederlandse letter klanken.
Zoek maar naar wat filmpjes op YouTube hoe ze dit allemaal uitspreken (bijvoorbeeld Pocketnowvideo).

Sorry, dat was offtopic.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 380541 op 04-01-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dan is het nog eerder mannitur, niet maanituh.

En het is niet offtopic, het staat in je topicstart :P (waarom weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:00
Anoniem: 380541 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:59:
>>Bosmonster
Niet Engels, maar uitspraak in het Engels, volgens de Nederlandse letter klanken.
Zoek maar naar wat filmpjes op YouTube hoe ze dit allemaal uitspreken (bijvoorbeeld Pocketnowvideo).
Hebben we het hier over 'british' english of 'american' english? Oftewel; wat boeit het hoe je het uitspreekt? Wat mij betreft mag je die onzin uit je ts halen, het voegt niets toe.

Ik heb zelf een macbook pro 15" op een M-stand staan, met daarnaast een 19" samsung geval. Twee keer 1440x900. Het hangt beetje van het os af wat ik op beide schermen draai;
In osX draai ik op macbookscherm illustrator/photoshop/... en op de samsung itunes/browser (chrome)
In W7 draai ik op het macbookscherm solidworks/3Dsmax/... en op het samsung scherm chrome.
Typen vind ik zelf lekkerder op de samsung omdat dan de letters wat groter zijn, maar al het andere serieuze werk doe ik liever op de macbook vreemd genoeg :? nooit over nagedacht eigenlijk

Zijn er eigenlijk mensen die naast de 15" macbook een 24" of groter scherm hebben staan en werkt dat?

Ik hoef trouwens ook geen 2e dock te hebben, lijkt me eigenlijk alleen maar irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijn89 op 04-01-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Het is niet helemaal één dock op meerdere monitoren, maar met DragThing kun je een dock-lookalike maken dat je helemaal naar smaak in kunt stellen en op je tweede monitor weer kan geven

http://www.dragthing.com/english/about.html

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Ik gebruik nu een iMac 27" 2560 x 1440, maar kom écht ruimte te kort, ik werk veel in excel en dan wil ik gegevens uit mail of de browser graag er in gebruiken en dan zit ik telkens schermen naar voren te halen, niet handig. Met 2 monitoren is het veel overzichtelijker en bied meer productiviteit:-)
alleen de vraag WELK scherm moet ik kopen? Apple en Dell vallen af voor een 27" (i.v.m. de prijs €700+)
zit zelf te denken aan een:

Samsung P2770FH (1920x1080) -->€275
Afbeeldingslocatie: http://admin.audiovideo2day.be/useruploads/images/november_2010/samsung_p2770fh-r45.jpg

HP 2710m (1920x1080) --> €345
Afbeeldingslocatie: http://pan2.fotovista.com/dev/2/1/06864812/l_06864812.jpg

Mensen met ervaring? tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13
Ik vraag me af waarom een 27" als een standaard 24" dezelfde resolutie biedt en zelfs 22" monitoren dat tegenwoordig al hebben... en die zijn een stukkie goedkoper.

Heb je dadelijk 2 schermen van dezelfde grootte, maar je kan gewoon een stuk minder inhoud kwijt op je 2e scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:47
Groter met dezelfde resolutie is vooral interesant als je er verder vanaf zit... Anders zouden de pixels te klein kunnen worden ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik zou eens kijken naar de Dell U2410 (520 euro bij Redcoon, weet niet of dat te duur is). Deze monitor heeft ook een IPS display (net als de iMac) en is makkelijk in hoogte verstelbaar dus een beetje fatsoenlijk uit te lijnen met je iMac. Dat kunnen beide monitoren die jij aangeeft niet, tevens hebben deze geen IPS

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 04-01-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawree
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik heb zelf recentelijk ook een extra beeldscherm gekocht om naast mijn 27" iMac neer te zetten. Ik heb als eerst ook naar 27" beeldschermen gekeken. Maar onder de 500 á 600 euro is het bijna niet mogelijk om er één te vinden met een resolutie hoger dan 1920x1080, wat ik echt te weinig vind voor een 27" (zit redelijk dichtbij mijn schermen). De monitoren met een hogere resolutie vond ik toch net even te duur, zeker omdat een IPS-paneel voor mij niet vereist is.

Vervolgens kwam ik terecht op een 24" beeldscherm (16:10) met een resolutie van 1920x1200. (pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW) Dit beeldscherm is in hoogte verstelbaar, wat voor mij een eis was om hem te kunnen matchen met de hoogte van het beeldscherm van de iMac. En door de beeldverhouding van 16:10 is er maar een klein verschil in hoogte tussen de schermen.

Inmiddels heb ik hem een aantal weken staan en heb er geen moment spijt van gehad. Mijn productiviteit is enorm omhoog gegaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Lawree op 04-01-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Xental schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:45:
...
Vervolgens kwam ik terecht op een 24" beeldscherm (16:10) met een resolutie van 1920x1200. (pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW) Dit beeldscherm is in hoogte verstelbaar, wat voor mij een eis was om hem te kunnen matchen met de hoogte van het beeldscherm van de iMac. En door de beeldverhouding van 16:10 is er maar een klein verschil in hoogte tussen de schermen.

Inmiddels heb ik hem een aantal weken staan en heb er geen moment spijt van gehad. Mijn productiviteit is enorm omhoog gegaan!
...
Zou je een foto kunnen laten zien hoe dat er uit ziet aub :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawree
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-04-2024
Excuseer mij de kwaliteit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.melvinbeemer.com/desktop_mini.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik heb een Samsung 2693HM (1920x1200) aan mijn Macbook Pro hangen, maar wil toch liever 2x 24". Iemand ervaring met de P2450H van Samsung?

[ Voor 4% gewijzigd door new_born89 op 04-01-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: http://deanjrobinson.com/wp-content/uploads/2010/07/imac_cinema_display_27inch-500x339.jpg

Leuk plaatje voor mensen die er aan denken om een 27 inch Cinema Display naast hun 27 inch iMac te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Nickalicious schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:48:
[afbeelding]

Leuk plaatje voor mensen die er aan denken om een 27 inch Cinema Display naast hun 27 inch iMac te zetten :P
Dat 'WHY' vraag ik me ook af. De enige reden die ik me kan bedenken is dat het scherm eigenlijk vooral bedoeld is voor bij een Mac Pro, Mac Mini of een MacBook(Pro), niet voor bij een iMac. De voet van de iMacs en Cinema Displays heb ik altijd al prachtig gevonden, alleen jammer dat ze niet in hoogte verstelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
[afbeelding]

gewoon je cinema display wat ophogen probleem opgelost ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Krijgt de telefoongids toch nog nut :p

Is de afmeting van scherm bij beiden wel gelijk? Heb idee dat de onderste streepjes dichter op elkaar staan dan de bovenste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
Ik gebruik een 24" Dell scherm als primair scherm als ik thuis zit. Voor onderweg 'voldoet' mijn 13" MBP schermpje maar...

Op lokatie probeer ik altijd als een van de eerste dingen (na het vinden van de koffieautomaat) een externe monitor te regelen, al was het maar omdat een beetje hogere monitor wat lekkerder kijkt. Soms heb ik mazzel en staat er een mooie grote monitor op het bureau waar ik zit. Soms moet ik een 17" CRT van een kast af plukken.
In een datacentrum is de keuze nu eenmaal erg beperkt en word ik weer heel blij van het 13" MBP schermpje dat ik meestal wel ergens in een rack kan zetten ipv op mijn linkerhand laten balanceren.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Voor zover ik weet is die afmeting exact hetzelfde. Ze hebben dezelfde resolutie en dezelfde grootte (27"), Apple zou er niet verstandig aan doen om andere panels te gaan gebruiken. Meer inkoop is immers een betere onderhandelingspositie met de leverancier, dus lagere prijs per panel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
rbrouwers123 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:24:
Ik gebruik nu een iMac 27" 2560 x 1440, maar kom écht ruimte te kort, ik werk veel in excel en dan wil ik gegevens uit mail of de browser graag er in gebruiken en dan zit ik telkens schermen naar voren te halen, niet handig. Met 2 monitoren is het veel overzichtelijker en bied meer productiviteit:-)
alleen de vraag WELK scherm moet ik kopen? Apple en Dell vallen af voor een 27" (i.v.m. de prijs €700+)

[afbeelding]

[afbeelding]

Ikzelf gebruik hier de P2770H (dus niet de FH, waar volgens mij weinig verschil in zit... zie: P2770H en P2770FH.)
Het is voor die prijs zeker een uitstekend scherm! Enige twee minpuntjes die ik kan bedenken zijn:
- het is een TN paneel, dus kleuren zullen - zeker bij grotere kijkhoeken - niet altijd mooi/juist worden weergegeven.
- Het scherm is vrij groot, en de voet is fragiel...

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

rbrouwers123 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:24:

Ik vind zelf het design van de HP strakker en dichter bij dat van de iMac liggen.
Het is een kwestie van smaak hoor, maar ik vind de Samsung foeilelijk. Zwart met rood en doorzichtig past daarnaast totaal niet bij het design van Apple i.m.h.o., heb de kleinere variant ervan in het echt gezien.

Wat je bij beide schermen wel hebt, is het verschil in dotpitch (pixelgrootte). Is het misschien een optie om een scherm te zoeken met dezelfde pixelgrootte (iMac 27" heeft 0.2335mm, voor berekeningen, zie hier) wat tegelijkertijd ook pivot ondersteunt, zodat je 'm in portraitmode naast je iMac kunt zetten? Dan kan je namelijk een iets kleiner scherm uitzoeken (dus lagere kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
tobiasvs schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:11:
Voor zover ik weet is die afmeting exact hetzelfde. Ze hebben dezelfde resolutie en dezelfde grootte (27"), Apple zou er niet verstandig aan doen om andere panels te gaan gebruiken. Meer inkoop is immers een betere onderhandelingspositie met de leverancier, dus lagere prijs per panel!
Zou kunnen dat iMac 16:10 was en Cinemadisplay 16:9, hebben ze zelfde diagonaal, maar wel andere afmeting.

Maar weet zo niet hoe die verhoudingen liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik gebruik nu een iMac 27" 2560 x 1440, maar kom écht ruimte te kort, ik werk veel in excel en dan wil ik gegevens uit mail of de browser graag er in gebruiken en dan zit ik telkens schermen naar voren te halen, niet handig.
Want je kan op 2560 geen 2 vensters naast elkaar draaien? Of zijn het belachelijk brede excelsheets?

Ieder zo z'n reden, als ik maar 2 programma's nodig had zou ik het niet nodig vinden. Heb er helaas een stuk of 8+ nodig die allemaal schermvullend zijn of een flinke afmeting nodig hebben.

En Photoshop is echt een draak als het gaat om samen met andere programma's draaien. Vensters komen door elkaar, je kunt PS niet geheel minimizen (blijven je documenten gewoon staan), etc. Daar zou ik alleen al een monitor voor nodig hebben.. Adobe... *zucht*

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 04-01-2011 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320583

[afbeelding]

WHY? Dat is toch geen vraag... Apple wil graag dat hun producten er goed uitzien, als het 27'' LED Cinema Display dezelfde schermhoogte als een 27'' iMac zou hebben zou dat uit verhouding zijn en er raar uitzien! En dat wil Apple niet (wat ik ook goed snap, de voet zou gewoon te hoog worden). Bovendien is het LED Cinema Display vooral voor MacBook's bedoeld, waar het juist wel fijn is als het scherm wat lager staat omdat je anders heel scheef kijkt (MacBook op het bureau, LED Cinema Display er 30 cm boven) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
tobiasvs schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:20:
[...]
...
Wat je bij beide schermen wel hebt, is het verschil in dotpitch (pixelgrootte). Is het misschien een optie om een scherm te zoeken met dezelfde pixelgrootte (iMac 27" heeft 0.2335mm, voor berekeningen, zie hier) wat tegelijkertijd ook pivot ondersteunt, zodat je 'm in portraitmode naast je iMac kunt zetten? Dan kan je namelijk een iets kleiner scherm uitzoeken (dus lagere kosten).
Kun je bijv. dan ook aan beide zijden van je iMac 27" een portrait scherm zetten( 20" ofzo)
(hoe is het überhaupt mogelijk om 2 schermen op je iMac aan te sluiten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Bosmonster schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:42:
[...]
En Photoshop is echt een draak als het gaat om samen met andere programma's draaien. Vensters komen door elkaar, je kunt PS niet geheel minimizen (blijven je documenten gewoon staan), etc. Daar zou ik alleen al een monitor voor nodig hebben.. Adobe... *zucht*
Window > Application Frame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

fr3z schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:55:
[...]

Window > Application Frame :)
Dat lost niks op vrees ik :)

Tenzij je netjes het application frame wilt kunnen minimizen, maar dat al je open documenten blijven staan :+ (of je moet tabs gebruiken, maar dat is helemaal drama voor mij)

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 04-01-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/5320/bureauklein.jpg

klik

Zo kan het ook ;)

2010 MBP 15" Hi-res in combinatie met een Samsung T220 hangend aan een muurbeugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor wie meer dan 1 scherm aan zijn MacBook of iMac wil hangen:
http://www.alternate.nl/h...VGA/UV_Plus+_UV19/454423/

De EVGA UV+ 19 sluit je aan op een USB poort en vervolgens kan je er via VGA of DVI een scherm aanhangen (tot maximaal 1920x1200). Kan zomaar eens leuk zijn. De prijs is wel fiks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Laatst online: 15:28
Whieee schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 19:58:

De EVGA UV+ 19 sluit je aan op een USB poort en vervolgens kan je er via VGA of DVI een scherm aanhangen (tot maximaal 1920x1200). Kan zomaar eens leuk zijn. De prijs is wel fiks.
Ik vraag me af waarom je een USB 2.0 poort daarvoor wilt gebruiken... zeker een laptop heeft daar al een gelimiteerd aantal van en HDMI zit niet voor niets op de laptop. bovendien is een DP/HDMI naar VGA een stuk goedkoper dan dit...
Desondanks een leuk dingetje. Beetje elke ramdom monitor wordt dan een Samsung Lapfit, ook wel leuk. zeker voor de laptopgebruikers onder ons mischien een vermelding waard. Op tweakers.net niet te vinden, maar Linus heeft een leuk verhaal erover verteld:
http://www.youtube.com/watch?v=8kkui2KyAmY
Speciaal eraan is dus het verstelbare, de USB aansluiting voor beeld. Zelf lijkt het me erg praktisch, behalve het USB gedeelte. Mocht je een MBA hebben is dat een ander verhaal natuurlijk.

Wat me trouwens opvalt, 80% van de reacties of zelfs meer zijn van Apple gebruikers? is dit niet voor PC?

Zelf heb ik 2x 1280x1024, vandaag binnengekomen :P breedbeeld vindt ik ook wel oké werken, maar met 2 monitors werk ik op een of andere manier sneller... Mits Ultramon is geïnstalleerd uiteraard. Juist die 2e monitor gekocht omdat ik nu heel veel met een website bezig ben en daardoor dus wel eens 8 programma's naast elkaar open heb staan. Dan de hele tijd zoeken naar de programma's in de taakbalk en dan tot de conclusie komen dat de in een groep zijn gezet, dat kost natuurlijk tijd en moeite. En 26,75 voor een 2e monitor is natuurlijk helemaal niks ;)

Zijn er verder geen eisen wat je in je post moet zetten, dus 'vertel welke monitors je hebt en welke resoluties' of iets? miss wel een idee...

TS, ik wil wel helpen met een beetje grafische update voor je TS, maar dan moet er wel meer inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

naarden 4ever schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:36:
[...]

Ik vraag me af waarom je een USB 2.0 poort daarvoor wilt gebruiken... zeker een laptop heeft daar al een gelimiteerd aantal van en HDMI zit niet voor niets op de laptop. bovendien is een DP/HDMI naar VGA een stuk goedkoper dan dit...
Desondanks een leuk dingetje. Beetje elke ramdom monitor wordt dan een Samsung Lapfit, ook wel leuk. zeker voor de laptopgebruikers onder ons mischien een vermelding waard. Op tweakers.net niet te vinden, maar Linus heeft een leuk verhaal erover verteld:
http://www.youtube.com/watch?v=8kkui2KyAmY
Speciaal eraan is dus het verstelbare, de USB aansluiting voor beeld. Zelf lijkt het me erg praktisch, behalve het USB gedeelte. Mocht je een MBA hebben is dat een ander verhaal natuurlijk.

Wat me trouwens opvalt, 80% van de reacties of zelfs meer zijn van Apple gebruikers? is dit niet voor PC?

Zelf heb ik 2x 1280x1024, vandaag binnengekomen :P breedbeeld vindt ik ook wel oké werken, maar met 2 monitors werk ik op een of andere manier sneller... Mits Ultramon is geïnstalleerd uiteraard. Juist die 2e monitor gekocht omdat ik nu heel veel met een website bezig ben en daardoor dus wel eens 8 programma's naast elkaar open heb staan. Dan de hele tijd zoeken naar de programma's in de taakbalk en dan tot de conclusie komen dat de in een groep zijn gezet, dat kost natuurlijk tijd en moeite. En 26,75 voor een 2e monitor is natuurlijk helemaal niks ;)

Zijn er verder geen eisen wat je in je post moet zetten, dus 'vertel welke monitors je hebt en welke resoluties' of iets? miss wel een idee...

TS, ik wil wel helpen met een beetje grafische update voor je TS, maar dan moet er wel meer inkomen.
Volgens mij moet je toch even iets beter lezen voor je reageert. ;) Verklaart misschien ook direct waarom de overgrote meerderheid van reagerende mensen hier Mac user is :P Dit topic staat in het Apple subforum, en Macs hebben (met uitzondering van de Mac Pro en Mac mini) maar 1 video uitgang. De USB oplossing is voor mensen die dus meer dan 1 scherm willen aansluiten, en die video uitgang (mini Displayport tegenwoordig) dus al in gebruik hebben ;)

Dit topic is dus ook een Mac-specifiek multimonitor topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De DP versie gebruikt overigens alsnog een USB poort, maar dan uitsluitend voor power ;) Verder wel nette oplossingen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee, ik heb een MacBook Pro en wil hierop twee 27'' LED Cinema Display's aansluiten. De Matrox multi-monitor oplossingen zagen er wel goed uit, alleen die gaan maar tot een resolutie van 1680x1050...

Ook krijg je dan een soort 'uitgerekt' scherm, want bijvoorbeeld de Dock loopt over de twee schermen, en niet dat één scherm als hoofdscherm dient, en het andere scherm in combinatie met het MacBook Pro scherm als extern en dus leeg scherm.

Misschien een wat lastige uitleg, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ;) Is de setup die ik in gedachten heb onmogelijk, of kent iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

Whieee schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 19:58:

Hmm, lijkt me wel iets interessants.. Ik vind namelijk m'n 15" voor thuis veels te klein.. Heb wel 2 schermen maar kan er maar 1 gebruiken.. Misschien is dat dus wel de oplossing.

Vraag me af hoe dat presteert? Is er veel performance verlies of is dat verwaarloosbaar? Over de USB poort zit ik niet echt in, heb er toch altijd een vrij.. Alles zit namelijk op een hub ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Anoniem: 320583 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:39:
Okee, ik heb een MacBook Pro en wil hierop twee 27'' LED Cinema Display's aansluiten. De Matrox multi-monitor oplossingen zagen er wel goed uit, alleen die gaan maar tot een resolutie van 1680x1050...

Ook krijg je dan een soort 'uitgerekt' scherm, want bijvoorbeeld de Dock loopt over de twee schermen, en niet dat één scherm als hoofdscherm dient, en het andere scherm in combinatie met het MacBook Pro scherm als extern en dus leeg scherm.

Misschien een wat lastige uitleg, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ;) Is de setup die ik in gedachten heb onmogelijk, of kent iemand een oplossing?
Is dit wel mogelijk...? Volgens mij wil DVI/HDMI maar tot een 1920x1200px gaan. En (mini) displayport nog meer/dubbele (dual dvi), maar red je daar 2 27" schermen wel mee?

Met je uitgerekt scherm bedoel je dat de computer de matrox ziet als 1 monitor met een hele hoge horizontale resolutie en een standaard verticale, ipv 2/3 verschillende schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 17-04 21:30
[b]AppleFreek schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:39:[/b
Dat is het probleem niet: http://www.matrox.com/gra...oducts/gxm/mac/powerdesk/

Die hoge resolutie mogelijk wel. Maar als je geld hebt voor twee van zulke beeldschermen... kan je bijna ook wel een mac pro kopen. Dat is (denk ik) het antwoord dat je van Apple op zo'n vraag zal krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 04-01-2011 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

In theorie kan displayport zelfs meerdere monitors aansturen - fysiek verschillende monitors - door de eerste monitor te voeden vanuit je computer, en de tweede monitor vanuit de eerste etc. Ik ben bang dat het niet werkt op een Mac, maar ik meen dat AMD/Ati dat ondersteunt op hun Eyefinity videokaarten.
Het zit in elk geval in de spec, dus misschien kan Matrox daar eens een leuk kastje voor in elkaar sleutelen. De chip is er al, schijnbaar.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Vraag me ook af of de 320M bijvoorbeeld uberhaupt wel 5120x1440 gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik werk ook met twee schermen (een 27" Cinema display en een 15" Samsung TFT (via DVI)) en gebruik dat vooral als ik bezig ben met Logic Studio (audio opname,- en bewerking).
Ik heb dan op het kleine scherm (links) m'n mixer en eventuele plug-ins en op het hoofdscherm m'n arrrangeerscherm. Ook komt het voor dat ik op het kleine scherm m'n mail open heb staan.

Het geheel werkt probleemloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Bosmonster schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:23:
Vraag me ook af of de 320M bijvoorbeeld uberhaupt wel 5120x1440 gaat trekken.
Zolang je er niet teveel spannends mee doet: easy. De theoretische maximale fillrate van de 320M is 3,6 gigapixel per seconde. 5120x1440x60Hz = 442,368 megapixel per seconde = 0,442 gigapixel per seconde. Qua fillrate gaat het dus wel goedkomen.

Qua geheugen ook wel. Voor 32bits is er 5120x1440x4byte (=32bit) nodig aan framebuffer memory, en dat komt neer op 28,125MB.

Waar het gevaarlijk wordt is zodra er dingen moeten gaan bewegen op het scherm. In dat geval vermoed ik dat het niet volledig soepel zal lopen. 2560x1440 is al een beste opgave voor de 320M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Anoniem: 320583 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:39:

Voor die resolutie weet ik even geen oplossing, maar het Dock kan je met Deeper links of rechts uitlijnen, dan heb je geen last van het verspreiden van 't Dock over 2 schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

rbrouwers123 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:54:
[...]

Kun je bijv. dan ook aan beide zijden van je iMac 27" een portrait scherm zetten( 20" ofzo)
(hoe is het überhaupt mogelijk om 2 schermen op je iMac aan te sluiten?)
Ja hoor, dat kan prima. Of je ze aangesloten krijgt, is een ander punt :P

Als je aangeeft dat je vooral voor Excel een extra scherm nodig hebt, dan kan je daar perfect een USB-videokaart (zoals die hier worden genoemd) voor gebruiken. Een sheet heeft namelijk geen geweldige grafische prestaties nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just1n
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 00:29
In de eerste post staat dat je geen 2 Docks kan hebben, maar je kan het beeldscherm toch gewoon clonen?:X
Zo doe ik het. Mijn TV weergeeft precies hetzelfde als de iMac.
Of is dit niet wat jullie bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>just1n
Ik neem aan dat het de bedoeling is om meerdere beeldschermen te gebruiken, om meerdere dingen tegelijk te zien/doen.
Aangezien beeldschermen clonen deze meerwaarde niet geeft, neem ik aan dat het inderdaad niet onze bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365539

Kijk, ik heb soms het probleem; als ik mijn Minidisplay port kabeltje naar VGA aan wil sluiten, terwijl mijn MPB dicht is, en, ik hem openklap dan is mijn beeldscherm 2 (mijn externe) dus, mijn Dock beeldscherm, ik heb dat opgelost door de andere volgorde toe te passen. Eerst klep open, daarna Minidisplayport naar VGA erin, dan beeldscherm 2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik maak nu bijna een maand gebruik van een usb oplossing om met mijn MBP 13" 2.53Ghz naast een 1920*1200 ook een 1080P scherm aan te sturen. Werkt prima je moet alleen geen video's willen kijken of willen gamen op het scherm dat via usb wordt aangestuurd. Voor al het andere werk voldoet het uitstekend.

http://www.diamondmm.com/BVU195.php

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

1200p, is dat de toekomst? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, de toekomst is 1440, of 21:9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

1200P is toch de afkorting voor 1920*1200? Zo niet, excuses..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>martijn--g
Nee, de "p" geeft alleen een HD standaard aan, in dit geval, 480p (zoals gebruikt in de Wii), 720p (360), 1080p, en 1080i (PS3 en misschien ook iMac).
YouTube heeft het vaak ook over 360p en 240p, maar of dat ook geldige standaarden zijn, weet ik dus niet.
Ook hadden ze afgelopen 1 April een TXTp, maar dat was maar een grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Anoniem: 380541 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:23:
>>martijn--g
Nee, de "p" geeft alleen een HD standaard aan, in dit geval, 480p (zoals gebruikt in de Wii), 720p (360), 1080p, en 1080i (PS3 en misschien ook iMac).
YouTube heeft het vaak ook over 360p en 240p, maar of dat ook geldige standaarden zijn, weet ik dus niet.
Ook hadden ze afgelopen 1 April een TXTp, maar dat was maar een grap.
De "p" geeft niet de HD-standaard aan, maar de manier van het opbouwen van beelden. P staat voor "progressive scan" (waar "I" = interlaced tegenover staat), waarbij 360p een progressive scan-beeld is met 360 verticale beeldlijnen. 576p hoor je bijvoorbeeld niet vaak, maar is gewoon de analoge kabel-resolutie voor televisie (PAL). 240p = SDTV, het zijn allemaal standaard videoresoluties dus in zekere zin "geldige standaarden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 22:39

GJ007

:)

iemand ervaring met matrox Triplehead2go?
heb hem nu aan mijn windows bak hangen, maar wil eigenlijk binnekort toch wel voor een macmini oid gaan, en dan mijn monitoren daarvoor gebruiken (3x 19' samsung 930BF) ...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

GJ007 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:04:
[...]

iemand ervaring met matrox Triplehead2go?
heb hem nu aan mijn windows bak hangen, maar wil eigenlijk binnekort toch wel voor een macmini oid gaan, en dan mijn monitoren daarvoor gebruiken (3x 19' samsung 930BF) ...
Waarom zou dat niet kunnen? Je moet alleen zorgen dat je de juiste kabel naar je TripleHead2Go stuurt.
Een Mac Mini heeft een Mini DisplayPort-aansluiting, daar zijn verschillende adapters voor te krijgen (MDP -> DVI = 20 euro, MDP -> VGA = 30 euro). De goede adapter kopen, aansluiten op de kabel die nu naar je pc gaat en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vandaag via Allekabels een Mini DP naar VGA ding en een VGA male/male gekocht (totaal 33 euro).
Ik heb een TV naast me (19"), die een VGA poort heeft, en vroeg me af, zou het goed werken met mijn iMac (21,5")?
Pagina: 1