Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerritGekke schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:50:
[...]

Die korting van de leraar is niet zo meester. Beter probeer je bij een goede apple p. reseller gewoon korting te regelen. (lees voor afdingen de consumentengids van Januari 2011 (of was het Dec 2010.. iig lezen en gewoon afdingen ;))
Nou, die ervaring heb ik bij een reseller ab-so-luut niet!
Mijn ervaring is dat resellers juist heel erg op de knip zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerritGekke schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:50:
[...]

Whahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha 8)7 |:( Prettiger is nog maar afwachten, wat is beter? Is een audi beter dan een mercedes? En rijd de audi stabieler dan de mercedes. Noobtaal wat jij spreekt.
Whahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha 8)7 |:(
Ga jij Windows nu vergelijken met een Mercedes? Ik zou het eerder een Volkswagen met drie wielen willen noemen. Maar ja, jij bent dan ook Gerrit Gekke de enige PC Noob die liever Windows draait op zijn Mac dan OSX.

Het zij je vergeven als dorpsgek op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zouden we de Windows vs. Mac OS X flamewar achterwege kunnen laten? Dit topic gaat over de ervaringen met en discussie over de iMac. Discussie over de volgende versie van Mac OS X kan in [Mac OS X Lion] Discussie & Nieuws.

Daarnaast: als je wat wilt toevoegen aan je post, gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop, in plaats van drie posts achter elkaar te maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 18:32

GerritGekke

Gamechanger

Dit is niet de huiskamer en zo'n reactie na de ingreep van een mod is natuurlijk sowieso ongewenst.

[ Voor 100% gewijzigd door Hoedje op 23-12-2010 20:02 ]

 Karma

• flopdoc
  • Laatst online: 06-06 12:55
golfgti5 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:08:
[...]

Thanks, hier heb ik wat aan!!!

Maarre, moet ik dan mijn harde schijfje ook Exfat formateren en herkend de tv dan nog wel de schijf??
Het kan ook hier mee :

http://www.tuxera.com/community/ntfs-3g-download/

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25
Weet iemand of de 21,5 versie ook met een ssd als optie komt? Ik wl graag een 21,5 iMac met ssd, maar voel er niet zo veel voor om dat ding gelijk open te schroeven en garantie kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
@bassio.
Dat is natuurlijk altijd gissen of dat komt, misschien even een mailtje sturen naar Steve Jobs, die weet vast meer.

Heb je al gevraagd in de APR of ze het voor jou willen doen zodat je garantie behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Nee, dat heb ik nog niet gevraagd, maar ga ik volgende week wel even doen. Ik was alleen benieuwd of ik niet goed keek in de online shop of dat het er gewoon niet is.

Het lijkt mij een goede zet als ze de SSD upgrade in allen modellen mogelijk maken, en dan in iedere geval twee typen aanbieden, b.v. een 120 en 256 GB. Gezien het verschil in snelheid is het een goede upgrade, maar de 256GB is flink aan de prijs, zeker bij een toch al niet goedkope 27".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het scherm van de nieuwste Imac (2010) kwalitatief echt goed en zijn de gele waas problemen helemaal opgelost? en als ik een dode pixel constateer kan ik de Imac dan zonder problemen ruilen?.
Maakt het scherm ook lawaai (pieptoon,bromtoon)?.
Ik heb de hele familie al aan de Apple,het is nu even een afweging Imac of Mac-Mini,voor pa.Ben een beetje huiverig voor het scherm,het specs verschil is voor pa niet echt belangrijk.
Is een los recent scherm van 200e te vergelijken met scherm Imac?

Alvast zeer bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:15:
Is het scherm van de nieuwste Imac (2010) kwalitatief echt goed en zijn de gele waas problemen helemaal opgelost? en als ik een dode pixel constateer kan ik de Imac dan zonder problemen ruilen?.
Maakt het scherm ook lawaai (pieptoon,bromtoon)?.
Ik heb de hele familie al aan de Apple,het is nu even een afweging Imac of Mac-Mini,voor pa.Ben een beetje huiverig voor het scherm,het specs verschil is voor pa niet echt belangrijk.
Is een los recent scherm van 200e te vergelijken met scherm Imac?

Alvast zeer bedankt.
een 21.5" scherm van dezelfde kwaliteit en design is echt niet te vinden voor 200 euro. Ik heb een 21.5 iMac maar heb geen probleem met een gele waas of andere dingen.

hieronder een linkje over Apple's pixel policy. Met een dode pixel is het apparaat dus niet zomaar te ruilen. Tenzij je op afstand koopt dan kun je altijd (binnen 8 dagen?) het pakket terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 09:34

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb de 27" inch versie. Werkt super en het enige van de vele problemen die ik heb is een rode pixel ergens aan de linkerkant. Je ziet hem amper, alleen als het hele scherm wit is en je let er op. De iMac komt bij iCentre vandaan en ik geloof dat Apple niet ruilt bij 1 gare pixel. Heb de moeite ook niet meer genomen om hem te ruilen, deze werkt namelijk verder prima :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ruim 2 weken een iMac i7 27-inch aangeschaft met 1 TB HDD en 4 GB na jarenlange (25 jaar) windowsmachines te hebben gehad.

Ik moet zeggen, het scherm is geweldig, alleen maar lof. Geen dode pixels, geen waas. De kleuren en resolutie zijn inderdaad geweldig.

Wat betreft mijn beleving met Mac OS X 10.6.5, daar moet ik heel erg aan wennen. Ik mis nog steeds enkele hele handige functies, zoals bv snel het maximaliseren van windows door te dubbelklikken op de bovenkant of aan de zijkant de windows op maat te maken. De toetsen ctrl en alt key die eigenlijk omgewisseld zijn, daar ik veel gebruik maak van knippen en plakken etc.
Er zijn heel veel toetsen-combinaties mogelijk en dat maakt het een beetje verwarrend. Dit zal wel zijn tijd nodig hebben.
De snelheid die ik had in windows ben ik nu volledig kwijt en ik hoop dat een ervaren MAC-user of een overstapper kan bevestigen dat ik die snelheid wel weer terug zal vinden.

Ook het installeren van apps en de locaties van bestanden en apps(dmg, pkg, etc) zijn voor mij een hele nieuwe beleving en heel erg wennen in vergelijking met de verkenner van Windows. Maar hier begin ik een beetje handigheid en kennis van te krijgen.

Ik ben echt een multi-tasker. maw ik doe heb veel programma;s tegelijk openstaan, zoals bv iPhoto, Safarie, FTD via CrossOver, Outlook, meerder finders.Wat permanent achtergrond-apps zoals Grawl, Snagit, Totalfinder etc.
En ik, moet zeggen dat ik de snelheid wanneer ik iets wil doen binnen iPhoto of als ik ermee gewerkt heb en ik wil iets anders doen in een andere app, niet echt geweldig vind.
Heeft dit te maken met het geheugen, dat hij veel moet swappen naar de HDD of waar kan het aanliggen? Ook als ik even ergens de Help wil opvragen van Apple, duurt dit naar mijn inziens te lang voordat hij dit opgebouwd heeft.

Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik best wel teleurgesteld, na al de verhalen binnen deze forum. Heb ik de snelste iMac i7 aangeschaft om juist in snelheid vooruit te gaan, zit ik nog regelmatig te wachten tot het gekleurde cirkeltje uitgeraast is, wat natuurlijk gepaard gaat met het geratel van de HDD. Ik hoopte echt dat dit passé zou zijn, na jarenlang op windows PC’s
Gewerkt te hebben en genoeg wachttijden heb meegemaakt.

Zal verhoging van het geheugen de oplossing zijn? Stel dat ik 4 Gb erbij prik, dan heb ik 8Gb, is dat ook voldoende of moet ik meer denken aan 16 Gb?

Waar kan ik nog meer snelheid mee winnen? afgezien van de SSD die ik nog te duur vond en mijn budget van 2500 te ver boven ging. Maar in de nabije toekomst zal ik hier zeker over nadenken ;)

Alvast bedankt voor het meedenken! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

De SSD's zijn bij Apple schandalig overpriced, net als het geheugen. Verder wacht ook ik de reacties af gezien ik een overstapper ben, maar nog even wacht op de sandybridge

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 03:20:

Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik best wel teleurgesteld, na al de verhalen binnen deze forum. Heb ik de snelste iMac i7 aangeschaft om juist in snelheid vooruit te gaan, zit ik nog regelmatig te wachten tot het gekleurde cirkeltje uitgeraast is, wat natuurlijk gepaard gaat met het geratel van de HDD. Ik hoopte echt dat dit passé zou zijn, na jarenlang op windows PC’s
Gewerkt te hebben en genoeg wachttijden heb meegemaakt.

Zal verhoging van het geheugen de oplossing zijn? Stel dat ik 4 Gb erbij prik, dan heb ik 8Gb, is dat ook voldoende of moet ik meer denken aan 16 Gb?

Waar kan ik nog meer snelheid mee winnen? afgezien van de SSD die ik nog te duur vond en mijn budget van 2500 te ver boven ging. Maar in de nabije toekomst zal ik hier zeker over nadenken ;)

Alvast bedankt voor het meedenken! ;-)
Controleer eens je schijfbevoegdheden en herstel die in disk utility, maakt je schijf ook erg luidruchtig geluid? en is het toevallig een seagate?
Check hoeveel geheugen je gebruikt en of je aan het swappen bent dmv activity monitor.
De dingen die jij opnoemt moeten soepeltjes gaan, ik heb nog meerdere mac's staan die zelfs minder ram hebben en geen probleem hebben met de door jouw opgenoemde app's op iphoto 11 na, die is erg log, probeer eens een ander foto programma bijv picasa ofzo.
ssd is in mijn ogen de beste upgrade/uitbreiding die je kunt doen voor je mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je zei dat je de snelste iMac hebt gekocht, maar juist een SSD, ook al zijn ze duur, voegt heel veel toe aan een fijne, snelle, soepele en snappy ervaring tijdens het werken en zeker tijdens het multi-tasken. Ik heb m'n late 2006 MacBook Pro nieuw leven ingeblazen een jaar geleden met een SSD en dat maakt een hoop verschil.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 27" i7 moet je niet horen, ik heb zelden strandballetjes. Lijkt me niet goed.
De gewenning dat je je applicatie niet "fullscreen" zet zoals op windows ga je nog wel aan wennen, lijkt nu nog vervelend. Je browser op 27" grootte zetten gaat nergens over btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 21:49

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 03:20:

Wat betreft mijn beleving met Mac OS X 10.6.5, daar moet ik heel erg aan wennen. Ik mis nog steeds enkele hele handige functies, zoals bv snel het maximaliseren van windows door te dubbelklikken op de bovenkant of aan de zijkant de windows op maat te maken.
Wat betreft de snelheid van handelen die krijg je echt terug, Het is even wennen maar dan wil je toch echt niets anders meer. ( een kleine 14 dagen heeft dat wel nodig) Dus neem even de tijd

Wat betreft je stukje hierboven is dit mogelijk door b.v. http://www.appletips.nl/h...het-os-x-dock/#more-18650 Dat gebruik ik nu een weekje en dat geeft toch wel wat extra's.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 11:40
Ik heb zelf dus ook de nieuwste i7 .2,93 en heb hem ook gekocht zonder SSD,
Nu wil ik er zelf een SSD bij gaan plaatsen, ik ben reeds dagen aan het zoeken naar een leuke howto.
mocht iemand een leuke howto tegen komen dan hoor ik het graag.
Ik heb er nu een 2Tb schijf in en wil er dus een ssd bij inzetten.

Ik weet dat als ik het zelf doe mijn garantie gaat vervallen, maar kies ook voor deze manier omdat de meerprijs
van een ssd abnormaal hoog was.

Ik heb al wel gezien dat ik een bracket nodig heb en verschillende kabels, maar zou graag eens aan de hand van plaatjes of video's zien hoe je het daadwerkelijk inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53
bmwman schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:28:
Ik heb zelf dus ook de nieuwste i7 .2,93 en heb hem ook gekocht zonder SSD,
Nu wil ik er zelf een SSD bij gaan plaatsen, ik ben reeds dagen aan het zoeken naar een leuke howto.
mocht iemand een leuke howto tegen komen dan hoor ik het graag.
Ik heb er nu een 2Tb schijf in en wil er dus een ssd bij inzetten.

Ik weet dat als ik het zelf doe mijn garantie gaat vervallen, maar kies ook voor deze manier omdat de meerprijs
van een ssd abnormaal hoog was.

Ik heb al wel gezien dat ik een bracket nodig heb en verschillende kabels, maar zou graag eens aan de hand van plaatjes of video's zien hoe je het daadwerkelijk inbouwt.
Geef eens een zoekopdracht op tweakers....er is zelfs een apart ssd topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 20:37
Heb hier ook even moeten wennen maar ben nu ook helemaal om naar apple. Mis alleen nog een goed statistiek programma zoals Eviews voor de mac? ;)

Op een 21,5inch mac heb ik 1 keer een strandballetje gehad, en dat was met een zeer zware excel spreadsheet. Het niet full screen browsen went snel. Het idee van word/safari/pdf/pdf op 1 scherm in osx is super. Expose is ook erg handig als je ontzettend veel open hebt staan.

Een Imac 27 i7 upgraden lijkt mij niet nodig met bovenstaande apps. Dat moet lopen als een trein! (zelfs met sneeuw..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 11:40
synx6 schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:14:
Heb hier ook even moeten wennen maar ben nu ook helemaal om naar apple. Mis alleen nog een goed statistiek programma zoals Eviews voor de mac? ;)

Op een 21,5inch mac heb ik 1 keer een strandballetje gehad, en dat was met een zeer zware excel spreadsheet. Het niet full screen browsen went snel. Het idee van word/safari/pdf/pdf op 1 scherm in osx is super. Expose is ook erg handig als je ontzettend veel open hebt staan.

Een Imac 27 i7 upgraden lijkt mij niet nodig met bovenstaande apps. Dat moet lopen als een trein! (zelfs met sneeuw..)
Ja die heb ik gelezen, maar zou het graag eens in youtube of aan de hand van foto' s willen zien, en dat wordt hier op tweakers niet getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 20:37
Wat zou je graag precies willen zien dan? In het algemeen, google eens naar osx performance of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34

996

Mijn moeder heeft in maart dit jaar een 21" iMac gekocht. Bevalt goed op één ding na. De verbinding tussen iMac en muis valt vaak weg. Soms 1x per week en soms zelf 2x per dag. Het ligt niet aan de batterijen die zijn meer dan 40-50% vol. Klikken of bewegen van de muis helpt vaak niet om de verbinding te herstellen.
Er zijn geen draadloze netwerken of bluetooth apparaten in de buurt die storing zouden kunnen veroorzaken.
De iMac is up-to-date voor wat betreft de software updates. Zowel muis en toetsenbord heb ik als favoriet ingesteld.
Helaas blijft het probleem bestaan. Zou het helpen om een nieuwe muis te kopen, of kan ik apple bellen en kijken of zij wat kunnen regelen? Iemand ervaring met muisproblemenicm iMac?

Specs iMac:
3.06GHZ INTEL CORE 2 DUO
4GB 1066MHZ DDR3 SDRAM - 2X2GB
500GB SERIAL ATA DRIVE
NVIDIA GEFORCE 9400M
8X DOUBLE-LAYER SUPERDRIVE
APPLE MAGIC MOUSE

[ Voor 10% gewijzigd door 996 op 26-12-2010 23:47 . Reden: Specificaties toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Met de kerst lag er een Lowkey stand onder de kerstboom :D tank you santa!
Mijn mening na 10 min gebruik:
Het gewicht van de lowkey stand is veel zwaarder dan ik dacht :p (maar dat maakt verder niet uit) Het is een dik stuk metaal, wat na mijn mening bijna niet kan doorzakken (21,5 imac). De usb hub is super, werkt goed en snel. Jammer dat er een netvoeding bij moet komen maar daar heb ik nog wel een slot voor over.
Nog een voordeel is is dat mijn imac nu een 3 cm hoger staat. Precies goed voor mij (1.93m).
Wel jammer dat er geen Europees adapter bij zit, wel is er een mondstuk bij geleverd zodat ie hier in het stopcontact past.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
996 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:38:
Helaas blijft het probleem bestaan. Zou het helpen om een nieuwe muis te kopen, of kan ik apple bellen en kijken of zij wat kunnen regelen? Iemand ervaring met muisproblemen icm iMac?
Hier hetzelfde probleem. Ook mijn muis houdt er soms ineens mee op. Op internet heb ik gelezen dat je het zou kunnen oplossen door een externe bluetooth op de USB aan te sluiten. Maar dit heeft bij mij niet geholpen.
Als mijn "Magic Mouse" er ineens op een magische manier mee stopt, dan klik ik een aantal keren achter elkaar op de muis en dan maakt hij toch weer verbinding.
Ik heb er oplaadbare batterijen in gedaan en als deze half leeg zijn, wissel ik ze om met een ander paar oplaadbare. Op deze manier heb ik er niet zoveel last meer van.
Mocht jij een betere oplossing vinden dan hoor ik het graag.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Ik denk dat het niet aan de imac ligt maar gewoon aan de muis zelf. Ik zou eens om een nieuwe uit gaan. Of neem je muis mee naar een apple store en connect `m daar eens met een imac. (dan doet ie `t natuurlijk altijd goed :p). Externe bluetooth lijkt me een beetje overbodig, dan kan je beter de driver van de built in updaten!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je de muis ingesteld als Bluetooth Favorite?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34

996

Yep, toetsenbord en muis als favoriet ingesteld.

Ik las nog op een ander forum een tip, misschien dat ik die bestanden maar eens probeer weg te gooien:

"Move these files to the trash and restart
/Users/your user name/Library/Preferences/ByHost/com.apple.Bluetooth.(long string of numbers).plist (in your User Library.)
/Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist (in HD Library)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 14:05
Even een geheugen vraag... Ik heb extra geheugen besteld en ik lees nu in de instructies dat er verschil zit m.b.t. de plaatsing van het geheugen van een quad-core i5 en i7 iMac en de rest:

i5 and i7 Quad Core iMac-computers worden geleverd met geheugen in beide bovenste sleuven. Deze computers starten niet op als een DIMM geïnstalleerd is in een onderste sleuf maar werken naar behoren wanneer een DIMM is geïnstalleerd in een bovenste sleuf. Core Duo iMac-computers dienen naar behoren te werken met een DIMM die zowel in een onderste als een bovenste sleuf is geïnstalleerd. (Met de "bovenste" en "onderste" sleuf wordt de plaats bedoeld waar de sleuven in de onderstaande afbeeldingen worden weergegeven. Met "bovenaan" worden de sleuven bedoeld die zich het dichtst bij het beeldscherm bevinden en met "onderaan" de sleuven die zich het dichtst bij de voet bevinden.)

Moet ik nu ergens op letten met het plaatsen van extra geheugen? Ik heb nu een i7 (late 2009) met 2x2GB en er komt nu 2x4GB bij... Ik denk dat ze gewoon in de nog vrije sleuven kunnen worden bij geprikt maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik heb last van een hoge piep toon in mijn iMac. Als ik met de scherm helderheid speel dan wordt hij meer en minder. Maar ik blijf hem wel altijd horen :(

Iemand een idee?

iMac (21.5-inch, Mid 2010).
Ik zit dus nog ruim binnen de garantie periode, maar als ik hem terug breng ben ik hem voor een tijdje kwijt :( En terug brengen is erg lastig, moet ik best wel een eind voor lopen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantjeuh
  • Registratie: Oktober 2008

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Hallo,

Ik ben op dit moment aan het rondneuzen voor een nieuwe desktop computer. Ik zou hier graag een nieuwe moderne computer willen neerzetten die wederom een aantal jaren meekan. Onder andere kan ik gebruik maken van de 12% studenten korting via store.apple.com. Mijn oog is dus gevallen op de iMac 27" quad-core i5 (met de intentie om later een ram (4->8GB) en SSD upgrade te doen :) ).

Ik heb uiteraard ook al eerst rondgeneusd op diverse fora en kom hier diverse antwoorden tegen (vooral topics uit het verleden en daardoor dus nu niet actueel). De buyersguide van macrumors is gematigd met een "Recommendation: Neutral - Mid product cycle, Last Release July 27, 2010, Days Since Update 155 (Avg = 226)"

Nogmaals, wachten of 'gewoon' maar doen:) ?! Ik ben benieuwd naar jullie mening!

ps: Mijn huidige situatie en wat meer uitleg waarom ik de iMac wil aanschaffen; ik heb een werkende desktop met een Core 2 CPU 6400 @2.13Ghz, 2 GB ram @ WinXP waar ik op dit moment nog wel redelijk uit de voeten kom (behalve af en toe spontane freezes bij het opstarten. Hierop heb ik twee schermen op aangesloten.

Ik zie zelf de iMac aanschaf als een luxe waar ik HD video content wil gaan editen/creëren en andere creatieve bezigheden mee wil uitoefenen, naast uiteraard een groot scherm en vooral veel taken tegelijkertijd op een scherm kan uitvoeren (!) (hierbij ook van toepassing @ studeren en het schrijven van mijn bacheloropdracht waarbij ik veel PDF bestanden tegelijkertijd (efficiënt!) moet kunnen inzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik ben me aan het orienteren om een SSD in mn iMac 27" late 2009 model te plaatsen. Jammer van de Seagate Barracuda XT 2.0TB die er nu inzit, maar die kan mooi in mn WD My Book Studio edition via FW800. Gisteren test gedraaid met die enclosure en haal met 8GB bestand netjes een 75MB/s writespeed (standaard Seagate 1Tb die eerst in mn iMac zat).

Ik hoor liever van de iMac gebruikers welke SSD aan te raden is, apps die er o.a. opstaan:

-Adobe Photoshop CS5 + Bridge
-Apple iLife suite
-Apple iWork suite
-Apple Aperture 3
-Nog wat kleinere apps

Ik had al gekeken naar de OCZ Vertex 2 120GB van €185,- euro, wat mij op zich wel schappelijke prijs lijkt. Meer is altijd beter off course. Wat zouden andere vergelijkbare opties zijn?

@Jantjeuh
Als je het nu niet nodig hebt, gewoon even wachten. Je geeft al aan dat het een luxe is, bij technische spullen kan je altijd wachten, elke x periode komt er weer iets beters uit. Bij PC's is het niet anders...

Anderzijds als je het nu zou kopen, dan heb je bij het uitkomen van de nieuwe modellen al wel lekker gebruik kunnen maken van je iMac, wat ook weer de nodige winst met zich mee heeft kunnen brengen (tijdswinst, hogere efficientie mbt je bacheloropdrachten etc)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Jantjeuh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 03:26:
Ik ben op dit moment aan het rondneuzen voor een nieuwe desktop computer. Ik zou hier graag een nieuwe moderne computer willen neerzetten die wederom een aantal jaren meekan. Onder andere kan ik gebruik maken van de 12% studenten korting via store.apple.com. Mijn oog is dus gevallen op de iMac 27" quad-core i5 (met de intentie om later een ram (4->8GB) en SSD upgrade te doen :) ).
Uitstekende keuze. Deze iMac heeft namelijk ook horsepower in de grafische kaart en kan dus even mee. Ook is later geheugen bijkopen zinvol want stukken goedkoper en eenvoudig bij te plaatsen. Er is echter 1 maar: Als je nu een model zonder SSD koopt, dan kan je er later gen SSD meer insteken. Wat dat betreft schijnt het te zijn dat je het nu goed moet kopen of anders niet.

Wanneer kopen? Wel, de vorige update was 10% snellere CPU, identiek snelle GPU en 300 euro duurder. Ik weet niet, volgens mij zou de volgende update ook nog wel eens mee kunnen vallen dus waarom perse blijven wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:20
Delerium schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:15:
[...]

Uitstekende keuze. Deze iMac heeft namelijk ook horsepower in de grafische kaart en kan dus even mee. Ook is later geheugen bijkopen zinvol want stukken goedkoper en eenvoudig bij te plaatsen. Er is echter 1 maar: Als je nu een model zonder SSD koopt, dan kan je er later gen SSD meer insteken. Wat dat betreft schijnt het te zijn dat je het nu goed moet kopen of anders niet.

Wanneer kopen? Wel, de vorige update was 10% snellere CPU, identiek snelle GPU en 300 euro duurder. Ik weet niet, volgens mij zou de volgende update ook nog wel eens mee kunnen vallen dus waarom perse blijven wachten?
Ik verwacht ook wel dat de volgende update nog een tijdje op zich laat wachten, het huidige model is net een maand of 3-4 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik zit ook met een koop of wachten beslissing. Ik kan een iMac 21,5 3,06 ghz kopen voor € 999,00
Een 27 inch is voor mij gewoon te groot en heb ik absoluut niet nodig. Ik ga er geen spannende dingen mee doen behalve internetten, mailen, downloaden etc. Daarnaast ga ik hem wel dual boot maken met Windows 7 of misschien Windows virtualiseren binnen de Mac.

Ik heb de verschillende processors bekeken en kwa snelheid scheelt het niet heel veel. Op CPUBenchmark.net komen de volgende scores:
Core i3 3,06 -> 2810
Core i3 3,20 -> 3013
Core i5 3,60 -> 3600

De core i5 kom ik niet veel tegen in configuraties.

Het verschil tussen de 3,06 en 3,20 is niet heel veel. Ik zou dus voor de 3,06 gaan. Vervolgens koop ik er 4 of misschien wel 8 GB geheugen bij. Zeker met het oog op snelheid en virtualisatie is dat wel aan te raden.

Als laatste overweeg ik de optie om er een 120 GB SSD in te (laten) zetten. Ik zoek nog een bedrijf die de SSD er in kan zetten zonder dat mijn garantie weg is. Ik heb MacBizz al gemaild, maar nog geen antwoord gehad.

Volgens mij heb ik dan gewoon een perfecte Mac/PC.

Ik vraag me alleen af of ik geen dingen over het hoofd zie/niet goed beredeneer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Laatst online: 01-08 08:42
Is zo'n ssd dan een must?
Ik bedoel, wil een i7 gaan aanschaffen, dat is toch al snel zat een beetje surfen enzo?
Bij gewone desktop's zie je nu ook 40Gb ssd erbij zitten, misschien ook een idee voor apple om kleinere en dus betaalbare aan te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Het is echt een heel stuk sneller, stiller en geeft vrijwel geen warmte af. Wat mij betreft een erg goed upgrade. Hangt er natuurlijk wat je met de mac/pc gaat doen. Een i7 voor een beetje surfen is wat mij betreft weer flinke overkill...

Ik heb in mijn huidige PC ook een SSD zitten en dat bevalt erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03

Exirion

Gadgetfetisjist

golfgti5 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:45:
Ik bedoel, wil een i7 gaan aanschaffen, dat is toch al snel zat een beetje surfen enzo?
Een i7 voor een beetje surfen is echt zwaar overkill :P Dan kun je beter een i3 kopen en er een SSD in zetten. Dat is een heel stuk sneller dan een i7 zonder SSD, en ook nog eens behoorlijk goedkoper :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantjeuh

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Bedankt voor de spoedige reacties!
aramdin schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:00:
@Jantjeuh
Als je het nu niet nodig hebt, gewoon even wachten. Je geeft al aan dat het een luxe is, bij technische spullen kan je altijd wachten, elke x periode komt er weer iets beters uit. Bij PC's is het niet anders...

Anderzijds als je het nu zou kopen, dan heb je bij het uitkomen van de nieuwe modellen al wel lekker gebruik kunnen maken van je iMac, wat ook weer de nodige winst met zich mee heeft kunnen brengen (tijdswinst, hogere efficientie mbt je bacheloropdrachten etc)
Is het dan niet zo dat je blijft wachten? Dat eerste argument lees ik vaker (o.a ook op de frontpage) en wordt vaak weerlegd met het argument dat je dan kan blijven wachten . Het is de bedoeling dat ik de bachelor opdracht toch wel binnen een week of twee a drie ga starten (en aangezien ik Office '11 dan zal aanschaffen lijkt mij de overstap voor het typ en leeswerk dat ik dan voornamelijk zal doen (of je nu linux, win7 of osx draait) van weinig invloed afgezien van het 27" scherm dan) .
Delerium schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:15:

Mijn echte reden voor het blijven wachten is de toch behoorlijk grote investeringssom dat je toch zo efficient mogelijk wil besteden (ik besef dat we het hier over een premium product hebben). Ik zal er nog even goed over nadenken.

Wat betreft je comment over het upgraden van de HDD; hier was ik niet duidelijk genoeg in. Ik wil dan alleen een SSD in de machine plaatsen en de 1TB schijf in een externe behuizing doen en via USB aansluiten. :) Is dit idee wel te doen (in praktische termen dan) en in hoeverre werkt de machine met dit idee fatsoenlijk mee? Op o.a het forum van macrumors las ik dat dit soort upgrades weinig tot geen problemen opleveren..

Bedankt voor jullie input :-) ! Ik zal de aankoop nog eens goed overwegen..

[ Voor 2% gewijzigd door Jantjeuh op 29-12-2010 20:11 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Vergeet USB en ga Firewire 800, is een stuk sneller! Iig succes met je keuze, het is en blijft veel geld wat je investeert, kan geen kwaad om er een nachtje extra over te slapen :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Exirion schreef op woensdag 29 december 2010 @ 18:00:
[...]

Een i7 voor een beetje surfen is echt zwaar overkill :P Dan kun je beter een i3 kopen en er een SSD in zetten. Dat is een heel stuk sneller dan een i7 zonder SSD, en ook nog eens behoorlijk goedkoper :)
Misschien zie ik het verkeerd, een 27inch i7 kost 2179.- euro terwijl een i3 met SSD 2239.- euro kost.....in mijn optiek (heb er geen verstand van verder) lijkt mij dan de i7 de juiste keus.
Ik vind die SSD trouwens belachelijk duur, of ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

golfgti5 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:06:
Misschien zie ik het verkeerd, een i7 kost 2179.- euro terwijl een i3 met SSD 2239.- euro kost
SSD gewoon los kopen en (laten) inbouwen dus :) Voor 180 euro heb je een 120GB Vertex 2.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Exirion schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:08:
[...]

SSD gewoon los kopen en (laten) inbouwen dus :) Voor 180 euro heb je een 120GB Vertex 2.
En paar posten terug schreef Dillerium dit;

Er is echter 1 maar: Als je nu een model zonder SSD koopt, dan kan je er later gen SSD meer insteken.

Dus hoe zie jij dat?

Lekkere avater trouwens......... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

golfgti5 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:13:
Er is echter 1 maar: Als je nu een model zonder SSD koopt, dan kan je er later gen SSD meer insteken.
Je kunt gewoon de harddisk eruit halen en die vervangen door een SSD. Voor massaopslag kun je er een losse harddisk aan hangen, of een beetje rappe NAS uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ok, en doen ze dat ook bij de iStore?

Ik vind het trouwens toch moeilijk kiezen, lees erg veel van jullie reaktie's.
Voorbeeldje, 27inch;

-i5 3.60Ghz met 8Gb 2059,- euro
-i7 2.93Ghz met 4 Gb 2179,- euro

Wat is nou de juiste keus?

[ Voor 73% gewijzigd door golfgti5 op 29-12-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

golfgti5 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:23:
Ok, en doen ze dat ook bij de iStore?

Ik vind het trouwens toch moeilijk kiezen, lees erg veel van jullie reaktie's.
Voorbeeldje, 27inch;

-i5 3.60Ghz met 8Gb 2059,- euro
-i7 2.93Ghz met 4 Gb 2179,- euro

Wat is nou de juiste keus?
Mocht je het geld kunnen missen zou ik zelf zeker voor de i7 gaan. Maar met de i5 is niets mis. Maar deze keuze kun je later niet meer maken, geheugen extra kan altijd nog.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Jantjeuh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:03:
Bedankt voor de spoedige reacties!

[...]

Is het dan niet zo dat je blijft wachten? Dat eerste argument lees ik vaker (o.a ook op de frontpage) en wordt vaak weerlegd met het argument dat je dan kan blijven wachten . Het is de bedoeling dat ik de bachelor opdracht toch wel binnen een week of twee a drie ga starten (en aangezien ik Office '11 dan zal aanschaffen lijkt mij de overstap voor het typ en leeswerk dat ik dan voornamelijk zal doen (of je nu linux, win7 of osx draait) van weinig invloed afgezien van het 27" scherm dan) .

[...]

Mijn echte reden voor het blijven wachten is de toch behoorlijk grote investeringssom dat je toch zo efficient mogelijk wil besteden (ik besef dat we het hier over een premium product hebben). Ik zal er nog even goed over nadenken.

Wat betreft je comment over het upgraden van de HDD; hier was ik niet duidelijk genoeg in. Ik wil dan alleen een SSD in de machine plaatsen en de 1TB schijf in een externe behuizing doen en via USB aansluiten. :) Is dit idee wel te doen (in praktische termen dan) en in hoeverre werkt de machine met dit idee fatsoenlijk mee? Op o.a het forum van macrumors las ik dat dit soort upgrades weinig tot geen problemen opleveren..

Bedankt voor jullie input :-) ! Ik zal de aankoop nog eens goed overwegen..
De echte kwestie bij het kopen van een iMac is natuurlijk dat je een prijs/kwaliteit garantie wilt hebben die niet na 2 maanden alweer in het niet gedonderd wordt door een nieuw model.

Het ligt er dus puur aan of je een iMac wil/nodig hebt voor je werk, of dat je er gewoon een wilt hebben. Een simpel pc'tje met een grote monitor is altijd nog een klap minder duur :) en daar kun je ook prima mee uit de voeten (al is Linux toch zonder Office).

Als je gewoon een iMac wilt hebben, en er volop van wilt genieten is het wachten op een nieuw model eigenlijk grote nonsens. Zelf draai ik op een MacBook Pro 13" late 2009, en ik zie (afgezien van zwaardere games en de grotere accu) geen performanceverschil tussen de nieuwe machines en de mijne :)

Maar zoals al verkondigd werd; Als je je nu nog prima kunt redden, wacht dan eventjes. Maakt die 10-15% performancewinst je niet uit? doe het dan nu ;) het blijft een geweldige machine.

Naast dit verhaal nog even een tipje: Het schijnt dat er eind januari bij de MediaMarkt weer BTW-Vrije dagen zijn (dus zo'n 15,6% korting op veel artikelen). Ik weet niet of je ook nog een studentenkorting erbovenop kan gooien, maar het is het proberen waard! Circa 20% korting is toch altijd fijn! :+

• bassio
Ik zit er eigenlijk nu meer over te denken om deze te kopen:
Mac 27" 2.66GHz Quad Core i5
1 TB HD
4GB - 1066-MHz DDR3 SDRAM
ATI Radeon HD 4850 graphics met 512MB eigen geheugen

Is volgens mij een model van begin dit jaar als ik het goed heb, maar kost 1499.

Met een SSD en extra geheugen volgens mij een topper.

Ik vermoed dat ik spijt ga krijgen als ik nu een 21,5" koop ipv een 27". Morgen bij de MM maar eens een beetje spelen met de 27".

• aramdin
Volgens mij is dat Late 2009 model die ik ook heb (afgezien van i7 proc). 2010 model heeft andere VGA aan boord. Voor dat geld kan je hem bijna niet laten liggen!

Instagram / YouTube

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

golfgti5 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:13:
[...]

En paar posten terug schreef Dillerium dit;

Dus hoe zie jij dat?

Lekkere avater trouwens......... :9~
Alles is natuurlijk mogelijk, apple resellers zullen `m niet zo snel voor je willen inbouwen denk ik. Maar er zijn genoeg andere mensen die dat wel kunnen en doen. Koop eerst gewoon een met 7200 rpm sata schijf en als de garantie verlopen is laat je er een SSD in zetten. In die jaar tijd zijn er vele nieuwe SSD`s op de markt.

 Karma

• bassio
aramdin schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:48:
Volgens mij is dat Late 2009 model die ik ook heb (afgezien van i7 proc). 2010 model heeft andere VGA aan boord. Voor dat geld kan je hem bijna niet laten liggen!
Dat dacht ik dus ook. Ik ga er geen hele zware bewerkingen op uitvoeren, maar ergens knaagt het dan toch dat ik een "Oud" model heb. Ik twijfel dus ook of ik niet voor de i5 2,8ghz 2010 model moet gaan. Zijn er geen benchmarks waarbij het verschil in prestatie goed duidelijk wordt tussen de i5 2,66 met HD4850 en de i5 2,8 ghz met 5750?

[ Voor 29% gewijzigd door bassio op 30-12-2010 09:53 ]

• aramdin
Heb hier iets gevonden: http://www.barefeats.com/imac10o.html

Instagram / YouTube

• Montana

Montana

• aramdin
aramdin schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:00:
Ik ben me aan het orienteren om een SSD in mn iMac 27" late 2009 model te plaatsen. Jammer van de Seagate Barracuda XT 2.0TB die er nu inzit, maar die kan mooi in mn WD My Book Studio edition via FW800. Gisteren test gedraaid met die enclosure en haal met 8GB bestand netjes een 75MB/s writespeed (standaard Seagate 1Tb die eerst in mn iMac zat).

Ik hoor liever van de iMac gebruikers welke SSD aan te raden is, apps die er o.a. opstaan:

-Adobe Photoshop CS5 + Bridge
-Apple iLife suite
-Apple iWork suite
-Apple Aperture 3
-Nog wat kleinere apps

Ik had al gekeken naar de OCZ Vertex 2 120GB van €185,- euro, wat mij op zich wel schappelijke prijs lijkt. Meer is altijd beter off course. Wat zouden andere vergelijkbare opties zijn?
ter info: knoop doorgehakt en OCZ Vertex 2 240GB gekocht

Instagram / YouTube

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Duur kreng, wel mooie snelheden. Persoonlijk vind ik de SSD`s toch echt nog wat een de dure kant. Is er ook een overzicht waarbij SSD`s vergeleken worden met SATA schijven?

 Karma

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen op gebied van performance wanneer je naast de 2 x 2 GB er 2 x 4GB geheugen bijplaatst? Kan me vaag herinneren dat dit niet aangeraden?

• bassio
Dank voor de linkjes. Maar eens even goed bestuderen. Zo te zien is het verschil tussen de 2.8 en 2.66 versie niet heel groot. Ik heb zelf ook deze link nog gevonden:
Geekbench

We gaan weer verder puzzelen.

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Iets kroms valt mij op.
Bij macworld scoort de 21,5 I3 550 iets meer punten dan die met de i3 540, maar kijk je bij geekbech dan komt de 540 met ,14 Ghz minder dan de 550 sneller uit de bench. Het schilt maar een paar kleine puntjes maar toch.

Edit
En is het verschil tussen de late 2009 model met C2D en de Mid 2010 met i3 bij geekbech wel erg groot vergeleken met de resultaten van macworld.

[ Voor 23% gewijzigd door GerritGekke op 30-12-2010 16:30 ]

 Karma

• Jantjeuh

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Eduardboon schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:34:
[..]
Naast dit verhaal nog even een tipje: Het schijnt dat er eind januari bij de MediaMarkt weer BTW-Vrije dagen zijn (dus zo'n 15,6% korting op veel artikelen). Ik weet niet of je ook nog een studentenkorting erbovenop kan gooien, maar het is het proberen waard! Circa 20% korting is toch altijd fijn! :+
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad gelezen over de 'BTW vrije' dagen bij de mediamarkt. Ik heb er even naar geïnformeerd en volgens diverse medewerkers doet Apple niet (vaak) mee met dit soort acties. Studentenkorting in de vorm als Apple deze in haar online store aanbiedt (en bij Apple premium reseller's) is niet beschikbaar bij de Mediamarkt. Kortingen die de Mediamarkt dan wel aanbiedt worden gefinancierd uit de eigen marge.

Als ik de iMac zou willen aanschaffen betekend dit voor mij een extra korting van 16-12= 4%. Dit is het wat mij betreft niet waard ivm benzine kosten, kans op uitverkochte producten en de speculatie dat Apple dan wel niet meedoet met deze actie (alhoewel dit vorig jaar wel het geval was).

________

Verder met betrekking tot garantieafwikkeling (wil er nu nog niet aan denken maar goed :+ ), klopt het dat je je garantieverzoeken van producten die je hebt gekocht bij de Apple online store ook kan laten afwikkelen door APR's?! (Zoals Xando, iCentre etc..)

[ Voor 0% gewijzigd door Jantjeuh op 30-12-2010 22:32 . Reden: leesbaarheid ]

• Reverb_
  • Laatst online: 27-05 16:55
bassio schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:34:
Ik zit ook met een koop of wachten beslissing. Ik kan een iMac 21,5 3,06 ghz kopen voor € 999,00
Een 27 inch is voor mij gewoon te groot en heb ik absoluut niet nodig.

Als laatste overweeg ik de optie om er een 120 GB SSD in te (laten) zetten. Ik zoek nog een bedrijf die de SSD er in kan zetten zonder dat mijn garantie weg is. Ik heb MacBizz al gemaild, maar nog geen antwoord gehad.

Volgens mij heb ik dan gewoon een perfecte Mac/PC.

Ik vraag me alleen af of ik geen dingen over het hoofd zie/niet goed beredeneer....
In een 21.5 kan naast je 500 gb harde schijf toch geen ssd erbij? Mits je met een hoop gedoe de superdrive eruit haalt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Had het ook al gepost in SSD in je Mac topic, damn wat een verschil maakt dat uit. Dit is echt het missende puzzelstukje in de iMac (ik denk wel in bijna elk systeem!). Alles is bijna instant, van het starten van een programma tot afsluiten.

Na de schone installatie van OSX + alle core updates heb ik nog 233GB aan vrije ruimte over, mooi 8) SSD is hoogst aan te raden!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Reverb_ schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:14:
[...]
In een 21.5 kan naast je 500 gb harde schijf toch geen ssd erbij? Mits je met een hoop gedoe de superdrive eruit haalt toch?
Wat mij betreft mag de 500GB gewoon vervangen worden door de SSD. Ik sla altijd alle belangrijke dingen op op een NAS en externe storage, dus 120GB SSD is voldoende... De 3,5" SSD's van Vertex kunnen volgens mij zo geinstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
aramdin schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:13:
[...]

Had het ook al gepost in SSD in je Mac topic, damn wat een verschil maakt dat uit. Dit is echt het missende puzzelstukje in de iMac (ik denk wel in bijna elk systeem!). Alles is bijna instant, van het starten van een programma tot afsluiten.

Na de schone installatie van OSX + alle core updates heb ik nog 233GB aan vrije ruimte over, mooi 8) SSD is hoogst aan te raden!
Mooi om te horen!!!
Maakt een SSD echt zoveel (snelheids) verschil??

Als ik er naar kijk dan is hij voor mij persoonlijk boven mijn budget, hij is simpelweg te duur, een i3 met SSD is nu boven mijn budget, dan zo ik een i7 nemen, die past binnen het budget.
Of is een i3 met SSD weer sneller als een i7 zonder SSD?
(sorry voor de vragen, heb totaal geen verstand van een SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

golfgti5 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:51:
Of is een i3 met SSD weer sneller als een i7 zonder SSD?
JA, zoals ik je al zei. Op m'n werk heb ik een i5 27" en thuis een C2D 24" van 3 jaar geleden. Met SSD rent die laatste rondjes rondom de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Thanks!!

ik kan via mijn buurvrouw(lerares) wat korting krijgen, dan zijn dit mijn optie's

-3.20GHz Intel Core i3 met SSD = 2105 euro

-2.93GHz Quad-Core Intel Core i7 = 2047 euro.

Voor mijn gevoel blijf ik mij blind staren op een i7, het getal is hoger dus in mijn optiek sneller.........

Budget is eigenlijk 2000 euro.
Misschien even afwachten op een nieuwer type 27inch waarbij er misschien meer (goedkopere) SSD te verkrijgen zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Koop de tweede en bouw later zelf een SSD in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Welke SSD zit er dan in? Persoonlijk zou ik er zelf een SSD in hebben gezet, je garantie verloopt dan alleen...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Laatst online: 06-06 12:55
MP3 vraag:

Op mijn Windows pc's draai ik al jaren Mediamonkey om mp3 mee af te spelen. Mijn hele muziekverzameling (ongeveer 250 GB aan mp3 en flac) heb ik georganiseerd in voor mij logische mappen en die mappenstructuur komt ook precies zo in beeld binnen Mediamonkey. Bij iTunes dus niet. Is er een alternatieve mediaspeler voor de Mac waarmee ik de mappenstructuur in beeld krijg?

René

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 13:49

zAo

GPLv2 Fanboy

aramdin schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:10:
Welke SSD zit er dan in? Persoonlijk zou ik er zelf een SSD in hebben gezet, je garantie verloopt dan alleen...
Not true. Zolang je niet stuk maakt (kabels, aansluiteingen e.d.) verloopt je garantie helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Laatst online: 27-05 16:55
bassio schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:33:
[...]

Wat mij betreft mag de 500GB gewoon vervangen worden door de SSD. Ik sla altijd alle belangrijke dingen op op een NAS en externe storage, dus 120GB SSD is voldoende... De 3,5" SSD's van Vertex kunnen volgens mij zo geinstalleerd worden.
Je bedoelt daarmee, dat dan eerst de huidige stock imac hdd eruit moet en dat dan de 3.5" ssd er zo in kan? Of dat het sowieso kan naast de stock hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Volgens mij kan het bij een 21,5" niet erbij, daar moet de stock HDD vervangen worden. Bij de 27" heb je de mogelijkheid om een tweede HDD bij te plaatsen als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Er een aparte topic voor SSD in je Mac: Het SSD in je Apple topic

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:20
weet iemand nog of er iets val te doen met deze imac?
http://bva-auctions.com/auction/lot/2775/1250212
het is een hele oude maar leuk voor de collectie.
Mijn vraag was of ik hier nieuwe Mac OS erop kan zetten.
Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Krishh schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:14:
weet iemand nog of er iets val te doen met deze imac?
http://bva-auctions.com/auction/lot/2775/1250212
het is een hele oude maar leuk voor de collectie.
Mijn vraag was of ik hier nieuwe Mac OS erop kan zetten.
Is dit mogelijk?
Neu, tot Mac OSX 10.2, 10.3 draait hier 'normaal' op, 10.4 gaat met wat meer RAM maar is doffe ellende. 10.5 en 10.6 sowieso niet.

Het is niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
hmm
heb er al op geboden jammer genoeg..
Achjah.. kijken wat ik er nog allemaal mee kan dan maar!
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Weet jij waar je die dingen op moet halen als je de veiling wint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
Ja hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Staat er gewoon bij bij de Veilinginformatie

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor de Sandy-bridge wachters is het wachten nu echt begonnen. De benchmarks voor het systeem zijn uit en op basis daarvan kan je al stellen welke CPU in de iMac's gaan verschijnen. Het mooie van de testen is dat de CPU's van de late2009-modellen ook opgenomen zijn (de i750 en i860 voor de i5 en i7 iMacs). De 2010-modellen zijn gewoon dezelfde scores+10% (want dat is de toegenomen kloksnelheid).

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35024.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35031.png

Als je het mij vraagt zijn alle benches ongeveer op dezelfde lijn als beide geselecteerde modellen. Mijn conclusie is dat de i5 en i7's van vorige jaren nog niet verpletterend verslagen zijn en nog best mee kunnen komen (zeker gezien de kloksnelheden van de Sandy-Bridge). Voor de nieuwe instappers is het misschien de moeite van het wachten waard, je krijgt immers een 30% snellere CPU, ook al is dat slechts 1 facet van de iMac.

Een tweede opmerking is de volgende: Apple zal een meerprijs vragen voor een i7-2600 model van ca 150-200 euro. Op basis van de specs zie je dat deze dankzij hypertreading en kloksnelheid inderdaad sneller is dan de i5-2500..... maar niet zoveel sneller dat het de meerprijs rechtvaardigd. Wederom een advies mijnerzijds voor de upgrade: tenzij je geld teveel hebt is de upgrade het niet echt waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben benieuwd naar de keuzes die Appel zal gaan maken om hun nieuwe iMacs te gaan voorzien. Ik heb bewust op de Sandy Bridge gewacht. Ik heb begrepen dat deze CPU's ongeveer net zo duur zouden worden als de huidige lijn i3, i5 en i7. Ook al zou dat zo zijn, zal het natuurlijk Appel niet zijn als ze daar toch een extra profit uit zouden halen. Net als de schandalige bedragen die ze voor geheugen of een SSD vragen.

We zullen zien.

ps Delerium, ik zou het anders formuleren. De CPU is de upgrade wel waard. Het is Appel die de boel in een houtgreep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik ga toch vandaag de 21,5" Core i5 halen. Ik heb nog even getwijfeld om te wachten maar voor de toepassingen die ik ga gebruiken heb ik de extra snelheid niet nodig. Ik ga wel kijken of ik nog een beetje korting kan krijgen, maar dat is volgens mij altijd lastig bij iCentres....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bassio schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:45:
Ik ga toch vandaag de 21,5" Core i5 halen. Ik heb nog even getwijfeld om te wachten maar voor de toepassingen die ik ga gebruiken heb ik de extra snelheid niet nodig. Ik ga wel kijken of ik nog een beetje korting kan krijgen, maar dat is volgens mij altijd lastig bij iCentres....
Ben je geen student of ken je geen mensen die student zijn (of leraar)? Anders misschien even wachten tot de BTW dagen bij de mediamarkt zijn, alleen is het gokken of Apple daaraan meedoet en of je CTO modellen kunt bestellen met de korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Nee, helaas geen van beide. Daarnaast heb ik waardebonnen ter waarde van de helft van de iMac van de bijenkorf dus is het bijna wel een must om hem daar te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bassio schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:30:
Nee, helaas geen van beide. Daarnaast heb ik waardebonnen ter waarde van de helft van de iMac van de bijenkorf dus is het bijna wel een must om hem daar te kopen...
Mhh vervelend. Is in de bijenkorf een iCentre? Zo ja, zijn die waardebonnen dan ook geldig bij de iCentre? Zou toch nog maar eens rondvragen bij vrienden en kennissen of er niet iemand student is of werkt bij een onderwijsinstelling scheelt toch weer zo'n 6% (ook bij de APR's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Volgens mij gelden die waardebonnen niet bij iCenter, ook al zit hij wel bij de Bijenkorf gevestigd. Dat is in ieder geval bij V&D zo. Daar zit namelijk een Dixons filiaal gevestigd en V&D bonnen gelden daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Waardebonnen zijn gelukkig wel geldig, ben er gisteren langs geweest en gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Delerium schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:59:

Als je het mij vraagt zijn alle benches ongeveer op dezelfde lijn als beide geselecteerde modellen. Mijn conclusie is dat de i5 en i7's van vorige jaren nog niet verpletterend verslagen zijn en nog best mee kunnen komen (zeker gezien de kloksnelheden van de Sandy-Bridge). Voor de nieuwe instappers is het misschien de moeite van het wachten waard, je krijgt immers een 30% snellere CPU, ook al is dat slechts 1 facet van de iMac.

Een tweede opmerking is de volgende: Apple zal een meerprijs vragen voor een i7-2600 model van ca 150-200 euro. Op basis van de specs zie je dat deze dankzij hypertreading en kloksnelheid inderdaad sneller is dan de i5-2500..... maar niet zoveel sneller dat het de meerprijs rechtvaardigd. Wederom een advies mijnerzijds voor de upgrade: tenzij je geld teveel hebt is de upgrade het niet echt waard.
Hier nog een interessante link naar Hardwareinfo die een nog uitgebreidere review doet over de Sandy Bridge dan Tweakers heeft gemaakt. Net als Tweakers, zijn ook hun zeer enthousiast.

http://nl.hardware.info/r...y-bridge-review-conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
RoyK schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:31:
[...]

Hier nog een interessante link naar Hardwareinfo die een nog uitgebreidere review doet over de Sandy Bridge dan Tweakers heeft gemaakt. Net als Tweakers, zijn ook hun zeer enthousiast.

http://nl.hardware.info/r...y-bridge-review-conclusie
Conclusie; met een budget van 2000-2100 euro (inclusief studenten korting) misschien toch maar verstandig om te wachten met aankoop iMac?
Ik zit niet op een schopstoel maar wachten ergens op is niet mijn beste eigenschap..........word dus moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

golfgti5 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:41:
[...]

Conclusie; met een budget van 2000-2100 euro (inclusief studenten korting) misschien toch maar verstandig om te wachten met aankoop iMac?
Ik zit niet op een schopstoel maar wachten ergens op is niet mijn beste eigenschap..........word dus moeilijk
Het is wel mijn tactiek. Waarom zou je nu een iMac kopen met een CPU die Intel de komende maanden gaat vervangen met een nieuwe generatie? De standaard modellen net zo goed als de high end modellen van nu. Ik kan het geld maar 1 keer uitgeven, en zit net als jij niet op een schopstoel. Natuurlijk heb ik hem ook liever vandaag dan over 2 maanden. Maar het zou wel erg zonde zijn. Mijn 2 centen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik heb ook nog heel even zitten twijfelen maar dan blijf je uitstellen. In principe komen er ieder jaar wel weer nieuwe modellen of upgrades uit, dus kan je blijven wachten. Alles in computerland is technisch niet langer houdbaar dan een jaar. Maar als je er functioneel gewoon nog 3 jaar mee kan doen, is er niks aan de hand.

Daarnaast is het nog maar de vraag wanneer ze komen, hoeveel ze gaan kosten, wanneer ze goed leverbaar zijn en of de kinderziektes inzitten. Kortom, voordat je hem dan een keer koopt is het weer einde van het jaar.

Ik ga straks de 21,5" halen. 8 GB extra is al onderweg en de SSD komt er ook spoedig in. Iets zegt mij dat ik functioneel gewoon weer 3 jaar voorruit kan. Voor een beetje internetten, surfen, downloaden en wat fotobewerken is het prima te doen.

Ik heb mijn eigen PC nog net goed kunnen verkopen met een "Oude" Core i5, die was over een paar maanden weinig meer waard geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Klinkt als een goede keuze, al helemaal met de doelen die je hebt opgenoemd.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

bassio schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:08:
Ik heb ook nog heel even zitten twijfelen maar dan blijf je uitstellen. In principe komen er ieder jaar wel weer nieuwe modellen of upgrades uit, dus kan je blijven wachten. Alles in computerland is technisch niet langer houdbaar dan een jaar. Maar als je er functioneel gewoon nog 3 jaar mee kan doen, is er niks aan de hand.

Daarnaast is het nog maar de vraag wanneer ze komen, hoeveel ze gaan kosten, wanneer ze goed leverbaar zijn en of de kinderziektes inzitten. Kortom, voordat je hem dan een keer koopt is het weer einde van het jaar.

Ik ga straks de 21,5" halen. 8 GB extra is al onderweg en de SSD komt er ook spoedig in. Iets zegt mij dat ik functioneel gewoon weer 3 jaar voorruit kan. Voor een beetje internetten, surfen, downloaden en wat fotobewerken is het prima te doen.

Ik heb mijn eigen PC nog net goed kunnen verkopen met een "Oude" Core i5, die was over een paar maanden weinig meer waard geweest...
Natuurlijk, wachten kan je altijd. Zo werkt dat in de wereld van computers. Maar, zo vlak voor de lancering vind ik het best zonde zeker de goede berichten op diverse sites na grondig test werk. Voor mij persoonlijk is het wachten het denk ik wel waard. Als tekenaar zit ik vele uren in grafische programma's. Dan is deze CPU toch wel weer een stap voorruit. Als je dan toch niet op de schopstoel zit, is het wachten er op geen probleem. Als Apple er vele honderden euros meer voor gaat vragen zal ik moeten gaan overwegen om geen Apple te kopen. Dan is het jammer, maar helaas. Wat dat betreft is het merk mij gelukkig niet heilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Maar alles is niet getest in een mac.... dus moet je nog maar afwachten of het echt zoveel gaat schelen. Dat het sneller wordt is natuurlijk een feit. Ik snap ook dat je, zeker als je maximaal gebruik maakt van de resources, de extra snelheid goed kan gebruiken.

Aan de andere kant, als je geen reden hebt om een apple te kopen maar ook met een PC uit de voeten kan, zou ik dat doen... Ik ga vooral voor Apple voor het design, het opgeruimde buro en het goed scherm. Daarnaast wil ik gewoon weer iets nieuws proberen zoal OSX.

Ik ga nu onderweg naar de winkel, zal snel mijn ervaringen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>bassio
Met mijn 21,5" iMac is mijn bureau ook niet helemaal opgeruimd, want er ligt nog een Magic Mouse, Apple Keyboard, Logitech toetsenbord, en soms nog een Logitech muis (en meer).
Maar ik heb ook een kleine bureau, dus dat verschilt ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bassio schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:43:
Maar alles is niet getest in een mac.... dus moet je nog maar afwachten of het echt zoveel gaat schelen. Dat het sneller wordt is natuurlijk een feit. Ik snap ook dat je, zeker als je maximaal gebruik maakt van de resources, de extra snelheid goed kan gebruiken.

Aan de andere kant, als je geen reden hebt om een apple te kopen maar ook met een PC uit de voeten kan, zou ik dat doen... Ik ga vooral voor Apple voor het design, het opgeruimde buro en het goed scherm. Daarnaast wil ik gewoon weer iets nieuws proberen zoal OSX.

Ik ga nu onderweg naar de winkel, zal snel mijn ervaringen posten.
Uitstekende keus, hoop dat ze het i5 model op voorraad hebben!

Wachten heeft vrij weinig zin denk ik, een update komt er denk ik niet de komenden twee maanden. Apple zal zich waarschijnlijk (en hopelijk) eerst richten op het updaten van de MBP lijn, deze is een stuk harder aan vervanging toe (het 13" model). De iMacs van 2010 kunnen nog prima een tijd mee. Ik heb zelf het basic 13" model en alles werkt voor mij supersnel, ook ik doe niet meer dan een beetje surfen, chatten, mailen, wat werk in office en pages en af en toe een beetje foto bewerken. Ik heb nog nooit een strandbal of iets gezien omdat ik te veel tegelijk of met een zware activiteit bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Zeer waarschijnlijk ga ik ook een overstap doen van PC naar iMac en dat wordt dan hopelijk eind deze maand. Ik heb al ervaring met OSX via mijn Macbook en ik vindt het allemaal prima met elkaar werken.

Ik heb wel een aantal vraagjes, wat betreft het verbinden van het één en ander:

- Kan ik voor het verbinden van iMac naar HDTV voor externe desktop dit kabeltje gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://storeimages.apple.com/1481/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/H1824_AV1?wid=326&hei=326&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp

- Voor het verbinden van mn iMac naar Logitech Z5500 speakers maak ik gebruik van optisch geluid. Waarmee kan ik dit aansluiten zodat het geluid van mn iMac over de Z5500 speakers gaat?

Bedankt voor de hulp alvast.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawree
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-04-2024
Zolang het maar een kabeltje is van mini-displayport naar hdmi kun je hem aansluiten op je TV. De optische kabel kun je aansluiten op de combi-audioport (de mini-jack poort fungeert ook als optische aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Zo, hierbij het eerste bericht vanaf de iMac. Vanmiddag opgehaald bij de Bijenkorf, daar hadden ze hem nog op voorraad. Een redelijke uitzondering als ik het zo hoor, maar ik ben er blij mee. Ben nu lekker met OS X aan het spelen en heb nog veel te leren, maar er is genoeg leesvoer op internet.

Het systeem is heerlijk snel en werkt erg goed. Kan niet wachten tot de rest van de hardware (mem, ssd) er is.
Net ook displaypad op de iMac en iPad geinstalleerd en dat werkt ook super.

Ga maar even flink wat lezen over OS X en alle sneltoetsen etc. Straks ook even met Bootcamp aan de slag.

Enige nadeel is dat het scherm eigenlijk net te laag staat. Had al de verschillende low key stands etc langs zien komen maar die lijken ook te laag. Hoe hebben jullie dat opgelost, als jullie er tenminste last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Congratz met je iMac, mooi om te horen dat ze 'm nog op voorraad hadden.

Ik heb zelf de lowkey stand en vind deze prima (verhoogt de iMac met zo'n 2,5cm). Macessity verkoopt meerdere stand, je zou bijvoorbeeld een Laptuk Pro kunnen aanschaffen, deze is iets hoger en je kunt je iPad, toetsenbord of iets anders makkelijk kwijt

Een linkje naar sneltoetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Xental schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:39:
Zolang het maar een kabeltje is van mini-displayport naar hdmi kun je hem aansluiten op je TV. De optische kabel kun je aansluiten op de combi-audioport (de mini-jack poort fungeert ook als optische aansluiting).
Aah, handig. Thanks ;-)

motabeatz.com

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 8