Ik heb nu ruim 2 weken een iMac i7 27-inch aangeschaft met 1 TB HDD en 4 GB na jarenlange (25 jaar) windowsmachines te hebben gehad.
Ik moet zeggen, het scherm is geweldig, alleen maar lof. Geen dode pixels, geen waas. De kleuren en resolutie zijn inderdaad geweldig.
Wat betreft mijn beleving met Mac OS X 10.6.5, daar moet ik heel erg aan wennen. Ik mis nog steeds enkele hele handige functies, zoals bv snel het maximaliseren van windows door te dubbelklikken op de bovenkant of aan de zijkant de windows op maat te maken. De toetsen ctrl en alt key die eigenlijk omgewisseld zijn, daar ik veel gebruik maak van knippen en plakken etc.
Er zijn heel veel toetsen-combinaties mogelijk en dat maakt het een beetje verwarrend. Dit zal wel zijn tijd nodig hebben.
De snelheid die ik had in windows ben ik nu volledig kwijt en ik hoop dat een ervaren MAC-user of een overstapper kan bevestigen dat ik die snelheid wel weer terug zal vinden.
Ook het installeren van apps en de locaties van bestanden en apps(dmg, pkg, etc) zijn voor mij een hele nieuwe beleving en heel erg wennen in vergelijking met de verkenner van Windows. Maar hier begin ik een beetje handigheid en kennis van te krijgen.
Ik ben echt een multi-tasker. maw ik doe heb veel programma;s tegelijk openstaan, zoals bv iPhoto, Safarie, FTD via CrossOver, Outlook, meerder finders.Wat permanent achtergrond-apps zoals Grawl, Snagit, Totalfinder etc.
En ik, moet zeggen dat ik de snelheid wanneer ik iets wil doen binnen iPhoto of als ik ermee gewerkt heb en ik wil iets anders doen in een andere app, niet echt geweldig vind.
Heeft dit te maken met het geheugen, dat hij veel moet swappen naar de HDD of waar kan het aanliggen? Ook als ik even ergens de Help wil opvragen van Apple, duurt dit naar mijn inziens te lang voordat hij dit opgebouwd heeft.
Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik best wel teleurgesteld, na al de verhalen binnen deze forum. Heb ik de snelste iMac i7 aangeschaft om juist in snelheid vooruit te gaan, zit ik nog regelmatig te wachten tot het gekleurde cirkeltje uitgeraast is, wat natuurlijk gepaard gaat met het geratel van de HDD. Ik hoopte echt dat dit passé zou zijn, na jarenlang op windows PC’s
Gewerkt te hebben en genoeg wachttijden heb meegemaakt.
Zal verhoging van het geheugen de oplossing zijn? Stel dat ik 4 Gb erbij prik, dan heb ik 8Gb, is dat ook voldoende of moet ik meer denken aan 16 Gb?
Waar kan ik nog meer snelheid mee winnen? afgezien van de SSD die ik nog te duur vond en mijn budget van 2500 te ver boven ging. Maar in de nabije toekomst zal ik hier zeker over nadenken
Alvast bedankt voor het meedenken! ;-)