Toon posts:

[Mac OS X Lion] Discussie & Nieuws OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 24 Laatste
Acties:
  • 155.598 views

Anoniem: 380551

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Apple heeft in haar keynote op 20 oktober 2010 de eerste informatie gegeven over de opvolger van Mac OS X 10.6: Mac OS X 10.7 'Lion'. Het motto van deze versie is 'Back to the Mac'. Met andere woorden: de ervaring van iOS op de iPad komt naar Mac OS X. In dit topic kun je discussiëren over dit OS en de laatste geruchten delen.

Inhoud

1. Mac OS X
Mac OS X is het besturingssysteem wat sinds 2001 meegeleverd wordt op alle desktops en laptops van Apple. Mac OS X is Unix-gecertificeerd, stamt af van FreeBSD, en is na Windows het meest gebruikte OS ter wereld. Het is de opvolger van Mac OS 9 en is gebaseerd op een geheel nieuwe kernel. Mac OS X Server 1.0 was het eerste OS wat uitgebracht werd na de overname van NeXT en heeft veel code van het besturingssysteem NeXTSTEP in zich.

Mac OS X is een OS met een geschiedenis die terug gaat naar 1999, toen Mac OS X Server 1.0 werd geïntroduceerd. Dit systeem was niet native compatible met oudere versies van het Mac OS, zoals Mac OS 9. Applicaties konden geschreven worden in de zogenaamde 'Yellow Box' API, later bekend geworden onder de naam Cocoa. Carbon, de andere API van Apple, was afwezig, evenals de support van FireWire.

De volgende stap van Apple was het uitbrengen van de Mac OS X Public Beta in 2000. Dit was een doorontwikkeling was van Mac OS X Server 1.0. In deze release konden Apple Classic applicaties wel draaien, maar deze hadden geen toegang tot internet en netwerken. Ook de Carbon-API was aanwezig, hetzij incompleet. Mac OS X Public Beta had voor het eerst het voor Mac OS X zo herkenbare dock.

De eerstvolgende 'officiële' versie van Mac OS X was Mac OS X 10.0 'Cheetah', begin 2001. Dit was tevens de eerste versie die bij Apple computers werd meegeleverd, zoals de iMac G3. Doordat deze versie zo snel werd geleverd na de eerste beta waren er nog maar weinig programma's beschikbaar en was het OS zelf ook niet volledig. Zo was Filesharing door middel van AppleTalk afwezig en was het systeem in de praktijk niet zo stabiel als Mac OS 9. Ook konden er geen cd's worden gebrand.

Deze problemen werden grotendeels opgelost met de introductie van Mac OS X 10.1 'Puma' eind 2001. Deze upgrade was (als enige upgrade) gratis voor Mac OS X 10.0 gebruikers en bracht veel verbeteringen op het gebied van onder andere performance en 3D. Daarnaast konden er cd's worden gebrand en DVD's worden afgespeeld. Desondanks was het systeem nog niet snel genoeg naar de zin van critici.

Daarom lanceerde Apple in augustus 2002 Mac OS X 10.2 'Jaguar'. Naast snelheidsverbeteringen bracht deze versie veel nieuwe applicaties en services bracht die heden ten dage heel bekend zijn, zoals Address Book, Bonjour, CUPS (printersysteem), Inkwell (Ink, handschriftondersteuning) en Universal Access. Door middel van een update kwam er ondersteuning voor het Journaled file systeem, ook wel bekend als HFS+. Dit was tevens de eerste versie van Mac OS X die actief werd vermarkt met zijn codenaam. Uitzondering daarop was het Verenigd Koninkrijk, vanwege de gelijknamige autofabrikant.

De lijn met performanceverbeteringen werd doorgezet in Mac OS X 10.3 'Panther' in 2003. Dit was de eerste versie van Mac OS X waarin de browser Safari was opgenomen. Ook nieuw was Exposé en X11, waarmee 2D-graphics hardwarematig geaccelereerd konden worden. De beveiliging kon opgevoerd worden door FIleVault, een programma waarmee de harddisk encrypted kon worden.

De release van Mac OS X 10.4 'Tiger' in 2005 werd gemarkeerd door de introductie van Spotlight, de zoekmachine binnen Mac OS X. Daarnaast werden de eerste stappen richting 64-bit gezet, doordat niet-grafische processen in 64-bit modus konden worden gedraaid. Andere nieuwe applicaties waren Dashboard, de Automator en de VoiceOver.
Bovenal zal deze release herinnerd worden als de release waarin Apple de overgang naar Intel-processoren inzette. Vanaf versie 10.4.4 kon Mac OS X ook op Intel-based systemen worden gedraaid. Tevens werd er een versie voor de Apple TV uitgebracht. Deze release was tevens de laatste waarin de Apple Classic Environment kon worden gebruikt op de PowerPC.

Met de introductie van Mac OS X 10.5 'Leopard' in 2007 werd de opgaande lijn naar 64-bit voortgezet. Vanaf nu konden ook GUI-programma's in 64-bit draaien. Voorwaarde was wel dat de programma's gemaakt waren in Cocoa; Carbon zal geen transitie meer krijgen naar 64-bit. Nieuwe programma's waren Boot Camp, Quick Look, Spaces en Time Machine. Mac OS X 10.5 leopard was tevens de laatste versie waar PowerPC's mee overweg konden.

Mac Os X 10.6 'Snow Leopard' (2009) was de eerste versie waarin geen nieuwe features werden geïntroduceerd. Alhoewel: eigenlijk was er een nieuwe feature: Exchange-ondersteuning. Dat betekende niet dat er niets veranderd was: Snow Leopard werd gekenmerkt door een rewrite van zeer veel code naar 64-bit en heel veel optimalisatie. Zo werden er twee nieuwe technologieën geïntroduceerd. De eerste was Grand Central Dispatch, een technologie waardoor er veel effectiever gebruik gemaakt kan worden van meerdere processors in een systeem. De andere was OpenCL, waardoor de GPU gebruikt kan worden voor rekentaken.
2. Mac OS X 10.7 'Lion'
Mac OS X 10.7 'Lion' zal de nieuwe generatie worden van Mac OS X. Door de introductie van de iPhone en de iPad met iOS is de afgelopen jaren de aandacht meer op iOS gericht geweest. Dat wil Apple de komende tijd weer herstellen door veel features van iOS terug te halen naar Mac OS X: 'Back to the Mac' dus. Omdat de volledige lijst met features nog niet onthuld is, is deze lijst voorlopig nog incompleet. De de meest actuele lijst kun je het beste op de Apple-website kijken. Het moment waarop Mac Os X 10.7 'Lion' gelanceerd wordt is op dit moment niet bekend, behalve dat het augustus 2011 zal zijn.
2.1 Onder de motorkap
Voorlopig heeft Apple nog niets bekend gemaakt over veranderingen onder de motorkap. Wel is er een die de motorkap raakt: door de introductie van de App-store zal er een nieuwe manier komen waarmee applicaties geïnstalleerd kunnen worden. Totdat er veranderingen bekend worden blijft deze lijst dus leeg.
2.2 De interface
Apple gaat deze release gebruiken om de interface van iOS en Mac OS X dichter bij elkaar te brengen. Dat betekent niet dat Mac OS X geschikt wordt voor touchscreens. Apple heeft gesteld dat touchscreens in verticale schermen niet werken. Daarom gaat Mac OS X 10.7 'Lion' veel gebruik maken van gestures. Deze gestures (handbewegingen) kun je invoeren op een multitouch trackpad, zoals de trackpads op de Macbook, de Magic Mouse of de Magic Trackpad. Verder zullen stijlelementen van iOS terugkomen in Mac OS X 10.7 'Lion', zoals de scrollbars.

Multi-Touch Gestures
Apple heeft in de afgelopen jaren steeds meer gestures toegevoegd, om de bediening van OS X te vergemakkelijken. Ook OS X Lion doet hierin mee. Zo kun je bijvoorbeeld Spaces verwisselen en Mission Control naar voren halen met gestures.
Posts over gestures.

Full screen applicaties
In navolging van iOS wil Apple meer applicaties full screen laten werken. iLife '11 is een van de eerste applicaties die volgens deze nieuwe filosofie van Apple is ontworpen. Het biedt een volledige omgeving in full screen modus. Natuurlijk is dit niet nieuw. Naast talloze games maken applicaties zoals Adobe Photoshop Lightroom en Aperture maken hier al langer gebruik van. Echt anders is deze feature niet, maar gezien het feit dat Apple heel erg strikt is in het hanteren van hun UI is dit het vermelden waard. In de toekomst mogen we meer applicaties verwachten die full screen zijn.
Posts over full screen applicaties

De Launchpad
De Launchpad komt op met een gesture op het scherm en geeft alle applicaties weer die in de 'applicaties' folder staan. Ook folders worden op dezelfde manier weergegeven als in iOS. Eveneens is het mogelijk om meerdere 'tabbladen' met applicaties te maken, die -wederom net zoals in iOS- met puntjes worden weergegeven. Op deze manier kun je op eenvoudige en snelle manier een applicatie openen. Je kunt deze feature het beste vergelijken met de manier waarop de inhoud van een folder wordt weergegeven in het dock, alleen dan is het full screen.
Posts over de Launchpad

Mission Control
De laatste al aangekondigde interfaceverandering is 'Mission Control'. Deze vervangt de applicaties Exposé, Spaces en het Dashboard en is een nieuwe manier voor het weergeven van een overzicht van alle applicaties. Opvallend is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen enerzijds full screen applicaties, de desktop en het Dashboard en anderzijds de rest van de applicaties. Die laatste groep staat gegroepeerd weergegeven. Hoe spaces is geïmplementeerd is nog onduidelijk.
Mission Control is -net als de Launchpad- met een gesture te benaderen.
Posts over Mission Control
2.3 Nieuwe applicaties
Zoals vrijwel elke release lanceert Apple weer nieuwe applicaties, waarbij er nu al twee nieuwe applicaties bekend zijn. Het goede nieuws is dat ze ook al naar Mac OS X 10.6 'Snow Leopard' komen!

De App Store
Deze applicatie is tot nu toe het grootste nieuws voor Mac OS X 10.7 - en wellicht blijft dat ook zo. De App Store is al bekend van iOS en biedt een overzicht van applicaties die beschikbaar zijn voor Mac OS X. Vanuit de App Store kunnen applicaties eenvoudig geïnstalleerd en naderhand beoordeeld worden. Ook updates worden vanuit de App Store aangeleverd. Gebruikers mogen -net zoals in iOS- de applicaties op meerdere Macs installeren. Ontwikkelaars werken onder dezelfde voorwaarden als de App Store voor iOS: 30% van de inkomsten gaan naar Apple en de distributie van gratis applicaties is ook gratis. In welke mate Apple de restricties van iOS doorvoert is nog niet bekend.

Groot voordeel is het overzicht en de eenvoud waarmee applicaties geïnstalleerd worden. App Stores zijn voor smartphones al een groot succes en ook binnen Linux maakt men enthousiast gebruik van varianten op de App Store, zoals het Ubuntu Software Center. Voor de controlfreaks is het goed om te vermelden dat Apple al heeft gesteld dat de App Store niet de enige mogelijkheid is om applicaties te installeren. De oude manier van installeren (via .dmg/.mpkg-packages) blijft gewoon mogelijk.
Omdat Apple zo enthousiast is over de App Store (en deze direct extra momentum te geven) is de App Store ook beschikbaar voor Snow Leopard.
Posts over de App Store

FaceTime
Vanaf de introductie van FaceTime op de iPhone werd door critici al gesteld dat de Mac deze applicatie ook zou moeten krijgen. Apple deelde deze mening en heeft FaceTime ook een beta beschikbaar gesteld voor Mac OS X. Uiteraard zal deze applicatie met Mac OS X 10.7 'Lion' meegeleverd worden.
Posts over FaceTime
3. Handige informatie
Ondanks dat OS X Lion net gelanceerd is, zijn er al een aantal interessante sites met informatie die handig is op te lezen. Hieronder staat een lijst:
4. Bronvermelding
De meeste bronnen die ik gebruikt heb staan achter linkjes in de tekst. De gebruikte afbeeldingen zijn gelinkt naar de bronpagina. De informatie heb ik van de site van Apple, Wikipedia en Arstechnica. Voor de geruchten maak ik gebruik van Macrumors. Mocht je informatie lezen en geen bron kunnen vinden of iets onduidelijk vinden, neem contact met me op: dan voeg ik hier een link voor toe.
5. Tot slot
Vrijwel iedereen die hier komt, vindt het leuk om over Apple te praten en heeft een band met dit merk. Voor de een geldt dit sterker dan de ander. Daardoor vat de een kritiek op als een persoonlijke aanval, terwijl dat niet zo bedoeld is. Probeer je daarom in elkaar in te leven en elkaar beleefd en respectvol te benaderen. Zo houden we het gezellig en kan dit topic een succes worden.

Topicstart gemaakt door Krisp discussie start SilverBox

[Voor 255% gewijzigd door Krisp op 20-07-2011 12:38]

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 20:34
Briljant dat OS X nu ook full-screen ondersteunt... Klinkt als een enorm geavanceerde feature.

Wel weer leuk dat er nu ook een app-store voor de Mac komt.
Dat maakt het OS X platform nog laagdrempeliger, mensen hoeven alleen nog wat in te typen op de app-store en het programma om hun windows-bak te vervangen komt tevoorschijn.

PS. Ik heb een iMac, en ik houd van OS X, alleen om full-screen nou als een nieuwe feature te gaan aanprijzen... ;-)

• Corman
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 13:29
Ik vind die Launchpad maar niks, liefst zo min mogelijk icoontjes op het scherm

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 11:24
Het is nog weinig. Weinig features, maar hopelijk wordt dat in de toekomst nog meer.

Wel lijken met het allemaal functionele features, je gaat ze allemaal gebruiken.

EDIT: Moet dat samengevoegde expose er niet bijkomen in de eerste post?

[Voor 18% gewijzigd door FerdiV op 23-10-2010 19:49]

www.MacNoob.nl

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 04:39
Corman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:39:
De icoontjes verschijnen pas als je de Launchpad start. Ik vind het er best goed uit zien. Op dit moment is het starten van een applicatie alleen makkelijk via Spotlight. Door applicaties bladeren is niet echt eenvoudig in OS X op het moment. Ik denk dat het erg handig is om alle applicaties op een paar schermen te kunnen ordenen.

[Voor 22% gewijzigd door Pimzm op 23-10-2010 19:48]

Anoniem: 219684

Ik zie uit naar Lion!

Ik krijg toch op e.o.a. manier een niet zo'n prettig gevoel bij het hele Mac App Store verhaal. Het concept vind ik helemaal geweldig maar...

Ik heb het idee dat je namelijk minder controle hebt over je eigen Mac. Ik vind het prettig om iets te installeren en hier zelf enige controle over te hebben...

Met de Mac App store wordt dat toch wel wat anders, tenminste zoals ik het nu begrijp. Zien jullie dat als een probleem en moet ik verder mijn kop houden! :)

Of hebben jullie dat zelfde gevoel??

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 11:01
Anoniem: 219684 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:54:
Ik zie uit naar Lion!

Ik krijg toch op e.o.a. manier een niet zo'n prettig gevoel bij het hele Mac App Store verhaal. Het concept vind ik helemaal geweldig maar...

Ik heb het idee dat je namelijk minder controle hebt over je eigen Mac. Ik vind het prettig om iets te installeren en hier zelf enige controle over te hebben...

Met de Mac App store wordt dat toch wel wat anders, tenminste zoals ik het nu begrijp. Zien jullie dat als een probleem en moet ik verder mijn kop houden! :)

Of hebben jullie dat zelfde gevoel??
Ik zie het als het op de iPhone werkt.

Normale programma's kan je toch gewoon nog normaal installeren?

Zie de Appstore als extra!

• FerdiV
Uiteindelijk zal het wel de bedoeling zijn dat alle applications via de app store worden geïnstalleerd.

Is het gebruikelijk dat Apple laten meer features over hun nieuwe OS bekend maakt? Of is dit wat we moeten verwachten?

[Voor 37% gewijzigd door FerdiV op 23-10-2010 20:03]

www.MacNoob.nl

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 18:33
in onder meer Lightroom heb ik al lang full-screen, zo'n bijzondere toevoeging is dat toch niet. Launchpad ben ik wel benieuwd naar, ik zie mijn desktop eigenlijk nooit, ik start altijd via dock of spotlight en ben daar wel tevreden mee.

Topicstarter
In sommige programma's zat de FullScreen mode al, in de meeste Apple programma;s was dit nog niet, Doormiddel van de Fullscreen mode kan dit nu wel, zelf ben ik erg blijmet deze vernieuwing omdat het in 1 omslag 1 programma op je gehele scherm kunt zetten zonder dat je het Dock ziet ;)

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 380551 op 23-10-2010 20:34]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De iOS scrollbars mogen wat mij betreft de geruchtstatus kwijtraken. In de keynote was tijdens de presentatie van de Mac App Store al duidelijk te zien dat de iOS style scrollbars aanwezig waren. Het 'rubber-band' scrollen was niet zichtbaar, al gaan ook daar geruchten over.

Launching containers into space

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
@Whieee: Ben ik met je eens, daarom toegevoegd in het 'feiten' stukje. Ik laat hem ook nog even in de geruchten staan, want zo veel geruchten staan er nog niet op Macrumors. :P

Overigens zijn er wel heel veel verwachtingen her en der op fora verspreid die ook wel interessant zijn. Wat te denken van:
  • ondersteuning van OpenGL 3.2 (& 4.0)
  • Verdere uitbreiding van 64-bit ondersteuning
  • iTunes die opgeknipt wordt richting een App Store (dat ding is er toch al), een iPod en een iTunes gedeelte, zoals in iOS.
  • Verdere uitbreiding van Quicktime X
  • Implementatie van cloud-achtige zaken (dat datacentrum is er niet voor niets)
Verder komen we uiteraard zaken tegen zoals verdere integratie met Windows, een sneller OS en misschien wel meer Enterprise-servises. Ik ben weer benieuwd. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Whieee schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:35:
Het 'rubber-band' scrollen was niet zichtbaar, al gaan ook daar geruchten over.
Zeker wel. In de app store demo was 't zichtbaar.

Aangaande full-screen: dat is natuurlijk geen nieuwe feature persee. MacOS doet al jaren fullscreen. Wat er gebeurt is dat er wat meer aandacht aan besteed wordt om 't goed te doen. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere apps tegelijk full-screen hebben, en dan simpel schakelen tussen openstaande full-screen apps en zelfs gewoon je 'normale' omgeving. Dat is nu nog best iets lastigs: je moet meestal uit full-screen en meerdere apps full-screen hebben (met 1 monitor) is een crime.

Er wordt dus eigenlijk alleen wat interfaceverbetering toegepast en Apple zelf legt wat meer nadruk op de functionaliteit van full-screen werken, waar dat tot dusver nog voornamelijk een modus is om plaatjes en filmpjes in te laten zien (uitzonderingen daargelaten). Ik begrijp ook nergens uit dat dit automatisch voor elke app gaat gelden-- het lijkt mij dat apps er toch echt voor aangepast moeten worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Als we het toch over plaatjes kijken hebben: is het jullie al opgevallen dat in de screenshot van de App Store het 'stoplicht' in het midden van de top bar is geplaatst? Wellicht is het een renderbug, maar het valt wel op. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:00:
Als we het toch over plaatjes kijken hebben: is het jullie al opgevallen dat in de screenshot van de App Store het 'stoplicht' in het midden van de top bar is geplaatst? Wellicht is het een renderbug, maar het valt wel op. :)
Ja, dat was me al tijdens de keynote opgevallen en dat is wel iets wat ze absoluut niet moeten doen imo. Ik vind dat er nog erger uitzien dan iTunes' vertikale stoplicht en zelfs die heb ik uitgezet.

Topicstarter
Ziet er goed uit Krisp, zeker met die plaatjes :)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mooie topic-start!

Ik vind de vernieuwingen in Lion allemaal wel nuttig. Alleen van de app-store weet ik niet of ik er blij mee moet zijn... dadelijk moeten we onze mac's nog jailbreaken of iets dergelijks om illegale apps te installeren >:) O-)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:47:
[...]

Zeker wel. In de app store demo was 't zichtbaar.
Dan zal ik nog een keer de keynote moeten kijken ben ik bang, want die had ik gemist :+

Launching containers into space

• Gitarist
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen wat er dan zo speciaal is aan dat fullscreen kunnen draaien van apps? Ik zal het wel verkeerd gebruiken, maar in Windows kan je programma's ook met een druk op de knop fullscreen maken en met Alt+TAB switchen...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gitarist schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:05:
Kan iemand me uitleggen wat er dan zo speciaal is aan dat fullscreen kunnen draaien van apps? Ik zal het wel verkeerd gebruiken, maar in Windows kan je programma's ook met een druk op de knop fullscreen maken en met Alt+TAB switchen...
Zie mijn post hierboven?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Zo kun je bijvoorbeeld meerdere apps tegelijk full-screen hebben, en dan simpel schakelen tussen openstaande full-screen apps en zelfs gewoon je 'normale' omgeving.
Dat is toch precies wat alt+tab (Windows) of cmd+tab (Mac) doet? Ik snap niet wat er bedoeld wordt en mis op dit gebied ook geen functionaliteit.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Dan ben ik wel benieuwd hoe jij de implementatie van het wisselen van full screen applicaties zou doen, anders dan met (een soortgelijke combinatie als) alt + tab. Tot nu toe is de 'feature' full screen apps mij nog wat onduidelijk gebleven. Met gestures zou je makkelijker moeten kunnen wisselen, maar veder dan dat kom ik niet.

Ik ben dan vooral benieuwd naar de MultiTouch ondersteuning die ze willen gaan inbouwen.

Ik heb nu een 17" Unibody (jaartje oud) en die kan al een aantal van die "multiTouch" dingen.
Ben benieuwd hoeveel ingewikkelder ze het nog willen gaan maken op de MousePad :D

De meerwaarde van FullScreen zie ik nog niet echt. Ik heb nu me Dock al op automatisch verbergen staan en schakelen tussen verschillende schermen doe ik ook al (Command+> en Command+<) gewoon ingesteld met Spaces. Op het ene scherm Photoshop en op de andere de rest. Werkt perfect.

Maargoed we wachten het allemaal keurig af. Er zal heus wel weer een Developers beta verschijnen van Lion in de komende maanden die we dan kunnen uitproberen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:45:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij de implementatie van het wisselen van full screen applicaties zou doen, anders dan met (een soortgelijke combinatie als) alt + tab. Tot nu toe is de 'feature' full screen apps mij nog wat onduidelijk gebleven. Met gestures zou je makkelijker moeten kunnen wisselen, maar veder dan dat kom ik niet.
Zie de keynote, zou ik zeggen. De presentator demonstreert imo prima wat er gebeurt: je opent een app, drukt op de full-screen knop en dan is'ie full-screen (duh). Daarna kan 'ie switchen met gestures (en aannemlijkerwijs ook met cmd-tab). Maar hij kan dus ook switchen naar een desktop zonder die full-screen app. Dat kan op dit moment niet, omdat een full-screen window in de achtergrond nog steeds in de weg zit. Bovendien maken full-screen apps deel uit van een los rijtje in Mission Control.

Zoals ik al zei, het is niet een revolutionair nieuw ding ofzo; gewoon een wat betere manier om er mee om te gaan.
Whieee schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:02:
[...]

Dan zal ik nog een keer de keynote moeten kijken ben ik bang, want die had ik gemist :+
1:02:19.

[Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2010 00:00]

• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 09:29
Ik ben zeer benieuwd naar de beta. Vraag me af wanneer die beschikbaar komt voor ontwikkelaars.

• FerdiV
Krisp schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:45:
[...]

Gewoon dat mission control toch? Of dat scherm dat je alle apps in beeld krijgt, dan kun je toch ook een ander kiezen?

www.MacNoob.nl

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Corman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:39:
Eens. Eigenlijk vind ik dat OSX gewoon 'af' is. Klaar. De rest van eventuele verbeteringen is voor de applicaties die men ervoor ontwikkelt. Ik heb een iPad, een iPod Touch en een iPhone 4 en ik vind het allemaal geweldige apparaten, maar ik hoef niet dezelfde filosofie op m'n desktop OSX systeem te hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Exirion schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:39:
[...]

Eens. Eigenlijk vind ik dat OSX gewoon 'af' is. Klaar. De rest van eventuele verbeteringen is voor de applicaties die men ervoor ontwikkelt. Ik heb een iPad, een iPod Touch en een iPhone 4 en ik vind het allemaal geweldige apparaten, maar ik hoef niet dezelfde filosofie op m'n desktop OSX systeem te hebben.
Hier nog een. Ik ben bang (nou ja bang. Ik kan Ng wel goed slapen ;) ) dat ze met het hele iOS denken net ff te ver gaan. Misschien nog niet in Lion maar anders erna wel.

Zodra al deze nieuwigheden niet uit kunnen dan haak ik af.

Edit: de nieuwe plek van Dashboard lijkt me wel handig trouwens. (op de plek waar bij de iPhone Spotlight zit zeg maar). Misschien dat ik het dan wat vaker ga gebruiken.

[Voor 11% gewijzigd door Donstil op 24-10-2010 02:23]

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Het lijkten me best goede verbeteringen.
Zoals gezegd full screen werkt zo te zien gewoon iets beter dan dat ik nu mijn doc laat verbergen illustrator maximaliseer(13" mbp dus ruimte heb je wel nodig) aan de andere kant het gaat zo ook wel maar toch net dat beetje gebruikersgemak met slechts 1 knopje.
Inderdaad het is niet revolutionair maar het is iets.

App store, op iphone en ipad wert het goed we zullen het zien in een x aantal dagen hoe het werkt. Hoef je niet meer naar de winkel om software te kopen, en vergeet dan je bol.com of whatever waar soms pakjes te groot zijn om door de brievenbus te worden geschoven wat weer ongemakken meebrengt. Niet dat het echte ongemakken zijn maar of je buren in het gunstigste geval hebben je pakje of ergens een opslag punt waar ze (over het punt bij mij gesproken) toch niet altijd heel zachtzinnig met pakjes om gaan.

Verdere functies zoals nu bekend lijken me ook wel handig, afwachten wat de toekomst gaat brengen. Ik zie ernaar uit.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Topicstarter
Fullscreen zat nog niet bij alle programma's met Lion kan dat nu wel en zie je aan de onderkant het DOCK niet meer, dat is 1 van de optie's waarom ze Fullscreen mode hebben ingebouwd.

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:27
De vraag is dan natuurlijk of je in lion flash nog wel hebt (ondersteunt) :+ :D

[Voor 9% gewijzigd door sebasmac op 24-10-2010 13:06]

Anoniem: 292790

Ik vind nu toch net dat ze te ver gaan met hun iOS zo goed als te kopieren naar Lion...
Akkoord, er zijn leuke (en handige) nieuwe features...maar om hiervoor te gaan upgraden naar Lion?
Nee bedankt! Ik voel me precies een bedreigde diersoort omdat ik (waarschijnlijk) alleen maar apps ga 'mogen' installeren van de app-store. Wat als ik bij me thuis op 5 mac's CS5 moet installeren ==> 5x 3GB download..
Zelf ben ik een Mac-gebruiker sinds...wel sinds ever maar ik vind wel dat ze eens moeten gaan nadenken over hun OS voor de Mac..
Mac OSX heeft nu toch echt wel zijn hoogtepunt bereikt, misschien toch wel eens tijd om een nieuw OS vanaf NULL te maken? Mac OS11 om het zo te zeggen.

• sebasmac
Anoniem: 292790 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:55:
Ik vind nu toch net dat ze te ver gaan met hun iOS zo goed als te kopieren naar Lion...
Akkoord, er zijn leuke (en handige) nieuwe features...maar om hiervoor te gaan upgraden naar Lion?
Nee bedankt! Ik voel me precies een bedreigde diersoort omdat ik (waarschijnlijk) alleen maar apps ga 'mogen' installeren van de app-store. Wat als ik bij me thuis op 5 mac's CS5 moet installeren ==> 5x 3GB download..
Zelf ben ik een Mac-gebruiker sinds...wel sinds ever maar ik vind wel dat ze eens moeten gaan nadenken over hun OS voor de Mac..
Mac OSX heeft nu toch echt wel zijn hoogtepunt bereikt, misschien toch wel eens tijd om een nieuw OS vanaf NULL te maken? Mac OS11 om het zo te zeggen.
Je kan zoals al 1000x gezegd gewoon nog je eigen apps installeren met dmg's de app store is gewoon een leuk extra zie het voor de beginende niet gevorderderde gebruikers, en wie zegt dat dit OSX 11 niet word er is nog helemaal niks bekend behalve over de app store en facetime, dus nog niks om je druk om te maken vind ik hoor ;)

• Exirion
  • Laatst online: 19:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 292790 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:55:
Dat is helemaal niet de bedoeling die Apple heeft. Het blijft gewoon een 'open' OS waar je alles op kunt installeren maar met als extra een soort appstore zoals dat op Linux distributies al veel langer gebruikelijk is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Austin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 20:56

Austin

Uit een boek

Ben er ook niet zo'n fan van dat je dus straks alles maar uit een App-store moet gaan halen en als je iets anders wilt dat je of pecht hebt of veel moeite moet gaan doen.
iOS werkt prima voor de mobile devices maar om het nou ook toe te gaan passen op de Mac's zelf vind ik te veel van het goede.
Beetje ironisch is wel het feit dat de banners de tekst "Back to the Mac" bevatte maar terwijl het toch ging over het feit dat 10.7 min of meer (zoals het er nu naar uit ziet) iOS voor de Mac's wordt.

Flickr Website

Topicstarter
sebasmac schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:43:
De vraag is dan natuurlijk of je in lion flash nog wel hebt :+ :D
Ze zullen om Adobe het leven zuur te maken geen Flash meeinstalleren, je zou het zelf moeten installeren.

• sebasmac
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:05:
[...]

Ze zullen om Adobe het leven zuur te maken geen Flash meeinstalleren, je zou het zelf moeten installeren.
ff bericht geedit ;) maybe is the support over :(

Topicstarter
Net als bij Java zullen ze die ook niet mer update'n het is een kwestie van zelf bijhouden, iets wat erg rot is als je het druk hebt en elke keer handmatig moet update'n of installeren omdat het niet voorgeinstalleerd is door Apple.

• sebasmac
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:09:
Net als bij Java zullen ze die ook niet mer update'n het is een kwestie van zelf bijhouden, iets wat erg rot is als je het druk hebt en elke keer handmatig moet update'n of installeren omdat het niet voorgeinstalleerd is door Apple.
Inderdaad heel erg rot helemaal als je gewoon filmpjes wil kijken, hoe moeten we volgens apple straks filmpjes kijken op bijv youtube dan?, ze gaan echt niet alles op HTML5 krijgen hoor youtube al helemaal niet :P

Topicstarter
Ze gaan er gewoon vanuit omdat ze hun zin niet krijgen bij Apple / Adobe dat je zelf moet zorgen dat je Mac gereed is op de manier dat jij wilt, hiermee bedoelen ze dus zelf Java installeren of zelf Flash en de andere plugin's installeren.

• sebasmac
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:12:
Ze gaan er gewoon vanuit omdat ze hun zin niet krijgen bij Apple / Adobe dat je zelf moet zorgen dat je Mac gereed is op de manier dat jij wilt, hiermee bedoelen ze dus zelf Java installeren of zelf Flash en de andere plugin's installeren.
Ja daar heb je helemaal gelijk in, ben dus ook zeer benieuwd wat er verwijderd is uit de nieuwe versie lion en wat er bij gekomen is

Topicstarter
sebasmac schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:16:
[...]

Ja daar heb je helemaal gelijk in, ben dus ook zeer benieuwd wat er verwijderd is uit de nieuwe versie lion en wat er bij gekomen is
Je zal zien dat ze op het laaste moment toch nog Flash meeleveren.... er komt toch ook een nieuwe versie van Safari samen met Lion uit?

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22
sebasmac schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:11:
[...]

Inderdaad heel erg rot helemaal als je gewoon filmpjes wil kijken, hoe moeten we volgens apple straks filmpjes kijken op bijv youtube dan?, ze gaan echt niet alles op HTML5 krijgen hoor youtube al helemaal niet :P
Youtube heeft al prima html5 ondersteuning anders hoor, alsook vele andere sites. Daarnaast kan je net zoals onder Windows flash gewoon installeren mocht je dit nodig achten.
Gitarist schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:05:
Volgens mij is er nu een 'API' om full-screen apps daadwerkelijk anders er uit te laten zien dan hun niet full-screen tegenhangers, zie bijvoorbeeld de nieuwe iPhoto in de keynote. Daar zit het verschil in tussen 'full-screen' onder Windows, dat is namelijk gewoon 'venster' rekken (wat momenteel ook aanwezig is onder OSX)
Austin schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:01:
Beetje ironisch is wel het feit dat de banners de tekst "Back to the Mac" bevatte maar terwijl het toch ging over het feit dat 10.7 min of meer (zoals het er nu naar uit ziet) iOS voor de Mac's wordt.
Als je de keynote had gezien wist je waar de 'back to the mac' op sloeg :)
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:17:
[...]
Je zal zien dat ze op het laaste moment toch nog Flash meeleveren....
Lijkt me sterk, Apple wil het liefste van Flash af, en daarnaast waren ze het enige OS wat standaard flash al had geinstalleerd, ook geven ze aan dat op een install-dvd vaak een verouderde flash staat, aangezien je niet ineens als je dvd's op voorraad weggooit als er een nieuwe flash versie komt.

Daarnaast heeft Adobe er om een bepaalde reden voor gekozen om geen notificaties onder OSX te tonen voor een nieuwe versie, die moet je zelf ophalen (itt Windows, waar hij wel een melding geeft).

[Voor 18% gewijzigd door ZpAz op 24-10-2010 13:19]

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Topicstarter
Flash is bijna overal, het is in mijn ogen heel jammer dat ik het dalijk zelf moet installeren terwijl het al voorgeinstalleerd zou kunnen zijn.

• franssie
  • Laatst online: 20:24

franssie

Save the albatross

sebasmac schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:11:
[...]
ze gaan echt niet alles op HTML5 krijgen hoor youtube al helemaal niet :P
YouTube: opt-in trial of HTML5 video on YouTube.
Supported Browsers

We support browsers that support both the video tag in HTML5 and either the h.264 video codec or the WebM format (with VP8 codec). These include:

* Firefox 4 (WebM, Beta available here)
* Google Chrome (h.264 supported now, WebM enabled version available via Early Release Channel)
* Opera 10.6+ (WebM, Available here)
* Apple Safari (h.264, version 4+)
* Microsoft Internet Explorer 9 (h.264, Beta available here)
* Microsoft Internet Explorer 6, 7, or 8 with Google Chrome Frame installed (Get Google Chrome Frame)
Ik denk dat flash sneller weg is dan je denkt. Die adobe rommel vind ik maar een noodzakelijk kwaad (en risico).

[Voor 46% gewijzigd door franssie op 24-10-2010 16:54. Reden: link verduidelijkt met naam en quote]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ZpAz
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:21:
Flash is bijna overal, het is in mijn ogen heel jammer dat ik het dalijk zelf moet installeren terwijl het al voorgeinstalleerd zou kunnen zijn.
Flash is _nog_ overal, Apple was de eerste die de PS2 poort dumpte, de floppy dumpte, optische-discs dumpt(e). En bij Flash gaat dit dezelfde kant op.

Aan de andere kant, Silverlight of Shockwave is toch ook niet voorgeinstalleerd? Geen enkel ander OS heeft het voorgeinstalleerd. (Tenzij Acer oid dat nodig vond om dat icm een shitload aan bloatware voor te installeren).

Daarnaast heb je vaak een verouderde versie van Flash, en geeft Flash onder OSX (waarom?) geen melding van een nieuwe versie, mensen zouden dan dus 'altijd' zitten met een verouderde en potentieel onveilige versie.

Topicstarter
franssie schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:24:
[...]

YouTube: Broadcast Yourself.

Ik denk dat flash sneller weg is dan je denkt. Die adobe rommel vind ik maar een noodzakelijk kwaad (en risico).
Ik deel niet mening juist niet, Adobe Software vind ik juist fijn werken onderandere met Adobe Photoshop op een Mac draait heel erg fijn, er zitten veel fouten in het systeem maar buiten dat vind ik het nog meevallen tegenover de software van onze vriend Microsoft.

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 380551 op 24-10-2010 13:27]

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:01
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:26:
[...]

Ik deel niet mening juist niet, Adobe Software vind ik juist fijn werken onder andere met Adobe Photoshop op een Mac draait heel erg fijn, er zitten veel fouten in het systeem maar buiten dat vind ik het nog meevallen tegenover de software van onze vriend Microsoft.
Ondanks dat Adobe goede producten heeft (de CS series) Vind ik Flash toch hopeloos.
Het voelt lomp aan, moet altijd (te) lang laden. Ondanks dat ik het een rare stap van Apple vind om het er helemaal uit te slopen, hoop ik dat steeds meer websites gewoon overstappen op alternatieven als HTMl5.

• ZpAz
Photoshop en Indesign bijvoorbeeld zijn gewoon de uitgebreidste in hun soort. Maar als bijvoorbeeld Pixelmator veel van de functies (live filters, blending options) had die Photoshop ook heeft, dan zit ik ernstig te twijfelen om over te stappen van Photoshop.)

Daarnaast is de software 'niet slecht', maar dat vind ik van die van Microsoft ook niet.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:20
Dat mission control, die launchpad en de app store. 3 nieuwe dingen die ik persoonlijk best interessant vind.
10.7 ga ik zeker aanschaffen zodra het uit is.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Topicstarter
ZpAz schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:32:
Photoshop en Indesign bijvoorbeeld zijn gewoon de uitgebreidste in hun soort. Maar als bijvoorbeeld Pixelmator veel van de functies (live filters, blending options) had die Photoshop ook heeft, dan zit ik ernstig te twijfelen om over te stappen van Photoshop.)

Daarnaast is de software 'niet slecht', maar dat vind ik van die van Microsoft ook niet.
Het voordeel van Adobe software vind is dat het lekker draait, zoals Office voor Mac vind ik niet echt geweldig draaien op Mac, er zijn ook dingetjes waarvan ik zeg dat kan beter daarom werk ik het lieft met iWork.

Topicstarter
Gamebuster schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:32:
Dat mission control, die launchpad en de app store. 3 nieuwe dingen die ik persoonlijk best interessant vind.
10.7 ga ik zeker aanschaffen zodra het uit is.
Ik stap niet direct over op een 10.7.0 versie, ik wacht liever tot de 10.7.1 versie uit zodat ik zeker weet dat er wat problemen zijn verholpen, dit doe ik al sinds de Puma versie omdat een 1 versie in plaatst van een 0 versie beter draait, vind ik dan persoonlijk. O-)

p.s. foutje met de dubbelpost :o

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 380551 op 24-10-2010 13:36]

Anoniem: 337151

Veel mensen zeggen nu al dat Apple doordraait door met hun iOS filosofie naar mac te brengen.
Maar dat weten we nog niet. Maybe werkt Apple het (zoals gewoonlijk) wel netjes uit en werkt het super. Denk dat we eerst wat meer info moeten hebben willen we zeggen dat dit net iets te ver gaat.

Just my opinion...

Topicstarter
Anoniem: 337151 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:01:
Veel mensen zeggen nu al dat Apple doordraait door met hun iOS filosofie naar mac te brengen.
Maar dat weten we nog niet. Maybe werkt Apple het (zoals gewoonlijk) wel netjes uit en werkt het super. Denk dat we eerst wat meer info moeten hebben willen we zeggen dat dit net iets te ver gaat.

Just my opinion...
Veel dingen zijn nog speculatie's, ook vind ik het raar dat ze veel van de iOS naar Mac willen brengen alsof hun ideetjes *poef* helemaal weg zijn en dit nog hun enige optie's zijn.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Krisp schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:35:
[..]

Overigens zijn er wel heel veel verwachtingen her en der op fora verspreid die ook wel interessant zijn. Wat te denken van:

[..]
  • Verdere uitbreiding van 64-bit ondersteuning
[..]
Ik verwacht zelfs een vrij rigoureuze afbouw van 32-bit ondersteuning. Ik denk dat 10.7 alleen maar op 64-bit machines zal werken, oudste model de Core2Duo. De CoreDuo's blijven op Snow Leopard.

Apple heeft eigenlijk maar een paar maanden Intel based Mac's verkocht die geen 64bit ondersteunden dus het is een kleine groep die daarmee buiten de boot valt. De Adium gebruikers statistieken geven bijvoorbeeld aan dat zo'n 95% van hun gebruikers op 64 bit hardware werkt. Tegelijkertijd is het grote voordeel dat er nog maar één 64 bit codebase te onderhouden en te testen valt. Nu moet alles in zowel 32 als 64 bit versies worden getest.

Voordelen:
  • De mensen die aan OS X werken hoeven alleen nog maar te ontwikkelen voor een 64bit omgeving, alleen maar 64 bits code.
  • De testers hoeven alleen maar te testen in een 64 bits omgeving, werkt iets wel in 64 maar niet 32? Jammer dan.
  • Er valt performance winst te boeken omdat Apple nu kan gaan compileren speciaal voor een beperktere groep CPU's, minimum ondersteuning is ineens SSE4.1 bijvoorbeeld.
  • Driver ontwikkelaars hoeven alleen nog maar voor 64 bits te ontwikkelen. (Dit voordeel zal waarschijnlijk pas later merkbaar worden als hardware fabrikanten de ondersteuning voor Snow Leopard stop zetten).
Apple heeft in het verleden vaker bepaalde hardware features aangegrepen om de scheidslijn te bepalen welke hardware wel en welke niet meer mee kan in de upgrade cycle. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van Firewire was er ooit een. Wel of niet 64 ondersteunen van de CPU is een hele logische scheidslijn vanwege de vele voordelen.
Apple heeft ook wel duidelijk gemaakt dat 32 bit een aflopende zaak is. Bijvoorbeeld door alleen nog maar Java 6 updates uit te brengen voor 64bit systemen.

Voor third-party software maakt het natuurlijk verder niet zoveel uit. 32 bits software zal gewoon draaien op een 64 bits OS. Iedereen met een Core2Duo of nieuwer en Snow Leopard draait nu al een 64 bits OS met enkele 32 bits applicaties van derden daar op en dat gaat prima.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Huh wat is het probleem van niet standaard Flash mee leveren? Dat is toch een normale zaak geworden?

Het is lang geleden dat ik volledig windows heb geïnstalleerd met een oem schijfje maar volgensmij moest je dan flash ook altijd los installeren.

Topicstarter
Snow Leopard draait al op 64 Bit, alles daarvan is al 64 Bit maar ik denk niet dat ze de 32 Bit afdroppen, dat zou wel erg jammer zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Donstil schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:36:
Huh wat is het probleem van niet standaard Flash mee leveren? Dat is toch een normale zaak geworden?

Het is lang geleden dat ik volledig windows heb geïnstalleerd met een oem schijfje maar volgensmij moest je dan flash ook altijd los installeren.
Geworden? Dat is het al jaren. Apple was de enige softwareleverancier die Flash meeleverde met hun OS. De enige ook met een licentie daarvoor. Op alle andere OS'en moet je flash zelf installeren. Mischien dat bepaalde OEM's die deal ook gesloten hebben, maar Microsoft zelf iig niet.

[Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2010 14:49]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Anoniem: 380551 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:38:
Snow Leopard draait al op 64 Bit, alles daarvan is al 64 Bit maar ik denk niet dat ze de 32 Bit afdroppen, dat zou wel erg jammer zijn.
Waarom zouden ze 32 bit hardware niet droppen? Het heeft een heleboel voordelen en maar weinig nadelen.

Eigenlijk het enige nadeel is dat mensen die hun Mac tussen Mei 2006 en November 2006 hebben gekocht niet kunnen upgraden naar Lion en op Snow Leopard moeten blijven. Aangezien we het tegen die tijd over bijna vijf jaar oude machines hebben zie ik niet in waarom tegen die tijd pak-em-beet 98% van alle Mac gebruikers tegen gehouden moet worden door 2% die perse een vijf jaar oude machine met het allernieuwste OS zou willen gebruiken. Ze hebben in die tijd hun OS twee keer kunnen updaten, van Tiger naar Leopard en van Leopard naar Snow Leopard. Ergens houdt het op en Lion lijkt me de aangewezen kandidaat.

Kortom, veel voordelen, nauwelijks nadeel. Gewoon droppen die 32 bit CoreDuo.

[Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-10-2010 14:56]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Vergeet niet dat de EFI ook 64-bit moet zijn. Dit kun je checken door de volgende code in de terminal te stoppen:
code:
1
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

Als er EFI64 uitkomt, zit je goed. :)

Apple heeft een aantal apparaten die een 64-bit processor hebben geen 64-bit EFI meegegeven, waardoor 64-bit Mac OS X ook niet gaat werken. Ik weet niet waar die grens ligt, mijn Late 2007 Macbook heeft wel een 64-bits EFI.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:56:
Vergeet niet dat de EFI ook 64-bit moet zijn. Dit kun je checken door de volgende code in de terminal te stoppen:
code:
1

Apple heeft een aantal apparaten die een 64-bit processor hebben geen 64-bit EFI meegegeven, waardoor 64-bit Mac OS X ook niet gaat werken. Ik weet niet waar die grens ligt, mijn Late 2007 Macbook heeft wel een 64-bits EFI.
AFAIK is dat alleen maar een softwarelimitatie en kan een machine met 32-bit EFI prima een 64-bit kernel draaien.

Maar goed, los daarvan geldt hier hetzelfde als met de 32/64 discussie over snow leopard: Het Boeit Niet. Ik verwacht ook niet dat Lion afdoet met 32-bit support.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Krisp schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:56:
code:
1

Nee hoor. Snow Leopard draait prima onder 64 bit met een 32 bit EFI. Als je een Core2Duo of nieuwer hebt draai je standaard een 64 bit Snow Leopard, ongeacht je EFI. Alleen de kernel draait dan onder 32 bits maar dat maakt voor mensen met minder dan 32GB intern geheugen niets uit.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Maurits van Baerle schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:03:
[...]

Nee hoor. Snow Leopard draait prima onder 64 bit met een 32 bit EFI. Als je een Core2Duo of nieuwer hebt draai je standaard een 64 bit Snow Leopard, ongeacht je EFI. Alleen de kernel draait dan onder 32 bits maar dat maakt voor mensen met minder dan 32GB intern geheugen niets uit.
Maar als de kernel ook naar 64-bit gaat (wat dus niet gek zou zijn bij Lion) heb je wel een 64-bit EFI nodig. ;) Bron

[Voor 8% gewijzigd door Krisp op 24-10-2010 15:18]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Krisp schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:14:
[...]

Maar als de kernel ook naar 64-bit gaat (wat dus niet gek zou zijn bij Lion) heb je wel een 64-bit EFI nodig. ;) Bron
Klopt, maar ik denk niet dat een 64bit kernel standaard hoeft te zijn voor Lion (het zou kunnen dat ze het doen maar ik zie de noodzaak niet en ik betwijfel of Apple die noodzaak ziet).

Ze hoeven alleen support voor de CoreDuo te stoppen in Lion om alleen nog maar 64 bit code te hoeven ondersteunen voor Lion omdat dan alle CPU's 64 bit en minimaal SSE4.1 ondersteunen. Alle frameworks, door Apple meegeleverde applicaties (van Mail tot Finder en QuickTime player om maar een paar te noemen), codecs, drivers etc. hoeven alleen nog maar in 64 bit onderhouden, getest en gecompileerd te worden. Scheelt een heleboel dubbel werk.

[Voor 3% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-10-2010 15:39]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ZpAz schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:17:

Volgens mij is er nu een 'API' om full-screen apps daadwerkelijk anders er uit te laten zien dan hun niet full-screen tegenhangers, zie bijvoorbeeld de nieuwe iPhoto in de keynote. Daar zit het verschil in tussen 'full-screen' onder Windows, dat is namelijk gewoon 'venster' rekken (wat momenteel ook aanwezig is onder OSX)
Klopt, het gaat er om dat Fullscreen-apps worden geïntegreerd in Exposé en Spaces, onder andere, zodat je met gestures van App kan wisselen. Want gewoon Fullscreen zit er inderdaad al tijden in maar het werkte nooit echt lekker met Exposé samen. Het idee is dat je een iOS-achtige behandeling van Fullscreen-apps krijgt. Daarnaast gebruikt de nieuwe iPhoto iOS-achtige navigatie, waarschijnlijk komt dat ook in de API.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Donstil schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:36:

zo weet apple zeker dat de gebruiker altijd de nieuwste versie van Flash gebruikt (hij moet het immers downloaden bij Adobe) en niet een oude meegeleverde onveilige versie :)

Apple has issued an official comment on the lack of preinstalled Adobe Flash on the newly released MacBook Air and all future Macs, saying the change was done to ensure that users always have the latest version of Flash by downloading directly from Adobe.

A wise man's life is based around fuck you

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik als niet apple gebruiker zit wellicht met het volgende probleem: voor zover ik heb begrepen gaat apple java niet meer meeleveren en daarnaast is java niet los te installeren omdat deze er niet is. Ik heb 1 tooltje geschreven in java wat momenteel op Windows, linux en Mac OS X werkt. Aan mijn downloadcounter te zien zijn er toch wel mensen die het tooltje op Mac OS X gebruiken. Betekend dit dat deze gebruikers straks mijn java tool niet meer kunnen gebruiken?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Twazerty schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:53:
Ik als niet apple gebruiker zit wellicht met het volgende probleem: voor zover ik heb begrepen gaat apple java niet meer meeleveren en daarnaast is java niet los te installeren omdat deze er niet is. Ik heb 1 tooltje geschreven in java wat momenteel op Windows, linux en Mac OS X werkt. Aan mijn downloadcounter te zien zijn er toch wel mensen die het tooltje op Mac OS X gebruiken. Betekend dit dat deze gebruikers straks mijn java tool niet meer kunnen gebruiken?
relax, pas in de zomer van 2011 komt dat nieuwe OS uit en tegen die tijd heeft oracle vast wel een los te downloaden Java runtime gemaakt :)

A wise man's life is based around fuck you

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Powershell schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:57:
[...]

relax, pas in de zomer van 2011 komt dat nieuwe OS uit en tegen die tijd heeft oracle vast wel een los te downloaden Java runtime gemaakt :)
Dat is nu juist het hele idee, zelfs :) Apple wil niet meer zelf verantwoordelijk zijn voor Java (en Flash) en wil dat het, net zoals bij Windows en Linux, door de fabrikant zelf geleverd gaat worden. Oracle zal gewoon een Java-variant voor OS X uitbrengen, dus de tool zal nog steeds blijven werken :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Twazerty schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:53:
Powershell schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:57:
[...]

Klopt. En Apple heeft vier dagen geleden nog Java for Mac OS X 10.6 Update 3 uitgebracht die tot die tijd sowieso bij iedereen standaard geinstalleerd staat. Mogelijk zal Apple die zelfs blijven leveren voor of bij OS X Lion omdat ze volgens mij alleen hebben gezegd dat ze Java zelf niet meer gaan updaten.

Java SE 6 [1.6.0_22] is dus de laatste door Apple uitgebrachte Java, het is waarschijnlijk dat Oracle nu gewoon zelf de volgende updates gaat uitbrengen, net zoals ze ook voor Windows en Linux doen.

Het enige wat ik niet weet is of een door Oracle uitgebrachte update door Apples eigen Software Update verspreid zal worden. Apple update nu ook third party software (bijvoorbeeld Flash en veel drivers en firmware) via Software Update dus het is niet ondenkbaar dat ze dat blijven doen voor Java. Alleen is de update dan geproduceerd door Oracle devs en niet Apple devs.

Apple's probleem met zowel Flash als Java was dat als ze het standaard meeleveren op de installatie DVD het vaak verouderd is zodra die uitkomt. Door de updates los te koppelen en niet meer als onderdeel van het OS of een grote update kunnen ze dat probleem omzeilen.

[Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-10-2010 16:16]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Maurits van Baerle schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Klopt, maar ik denk niet dat een 64bit kernel standaard hoeft te zijn voor Lion (het zou kunnen dat ze het doen maar ik zie de noodzaak niet en ik betwijfel of Apple die noodzaak ziet).

Ze hoeven alleen support voor de CoreDuo te stoppen in Lion om alleen nog maar 64 bit code te hoeven ondersteunen voor Lion omdat dan alle CPU's 64 bit en minimaal SSE4.1 ondersteunen. Alle frameworks, door Apple meegeleverde applicaties (van Mail tot Finder en QuickTime player om maar een paar te noemen), codecs, drivers etc. hoeven alleen nog maar in 64 bit onderhouden, getest en gecompileerd te worden. Scheelt een heleboel dubbel werk.
Het 'probleem' is dat SSE4.1 pas gebruikt wordt vanaf de Macbook (Pro) early 2008, alles daarvoor valt dus af. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat alle Intel-kaarten niet geschikt zijn om 64-bit te draaien, omdat er simpelweg geen drivers voor zijn. Eerder hadden we het EFI64-probleem besproken. Als het zo simpel was als het schrappen van de Core Duo, dan was het een stuk simpeler geweest. In de praktijk draaien de meeste Macs van voor 2008 geen 64-bits OS, omdat ze een onderdeel missen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:30:
[...]

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat alle Intel-kaarten niet geschikt zijn om 64-bit te draaien, omdat er simpelweg geen drivers voor zijn.
Wie schrijft die drivers ook weer?

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees op Mac Rumors:

A couple of other new features that Apple glossed over during the presentation was "Auto Save" and "Apps resume when launched". As a result of these new features, it appears that Mac applications are no longer depicted as launched or unlaunched in the Mac OS X Dock.

This actually represents a big shift in Mac OS X's representation of apps. The typical "light" indicator under each launched application is gone from the Mac OS X Lion dock.

Snow Leopard
http://images.macrumors.com/article/2010/10/25/032509-snow.jpg

Lion
http://images.macrumors.com/article/2010/10/25/031902-dock.jpg

Is er iemand die hier überhaupt op let?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 23:13:
[...]

Wie schrijft die drivers ook weer?
In tegenstelling wat de meeste mensen denken (Intel), doet Apple dat zelf. ;) Maar geef mij eens een business case waarom ik drivers zou schrijven voor een videokaart die ik drie jaar terug geleverd heb. :p
Icelus schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:10:
[..]

Klaarblijkelijk doet Macrumors dat. ;) Goede vondst overigens, ik zal hem zo even toevoegen in de startpost. :)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-05 08:57

Stoffel

Engineering the impossible

Icelus schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:10:
Ik wist niet eens dat ik die lichtjes nu had, was me nog nooit opgevallen ;)

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Kiddin' right? :o

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 14:57
ik zou het irritant vinden als die indicators weg zouden zijn.
Het is voor mij erg handig om te zien of een app open staat of niet.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
renedis schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:10:
ik zou het irritant vinden als die indicators weg zouden zijn.
Het is voor mij erg handig om te zien of een app open staat of niet.
Tja, de aanpassing is dan om alle applicaties uit het dock te gooien en dan te kijken welke apps er überhaupt instaan. :P Het lijkt me dat er wel een indicatie is van open apps, die heeft iOS ook (2x drukken op de home button).

• Icelus
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:21:
[...]

Tja, de aanpassing is dan om alle applicaties uit het dock te gooien en dan te kijken welke apps er überhaupt instaan.
Zou me niet eens verbazen met de komst van ‘Mission Control’.
Het idee van de dock gaat dan wel verloren.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Nja, in iOS zit ook een Dock, die 4-6 applicaties kan tonen. In principe kun je in iOS ook niet zien welke van die applicaties openstaan, daar heb je de taskmanager voor nodig. Die taskmanager heet in 10.7 waarschijnlijk Mission Control en biedt dus een overzicht van alle open apps.

Apps die geen schermen open hebben staan, maar wel geladen zijn, worden straks gewoon afgesloten, net zoals in Windows. Omdat Apple wel de opstarttijden laag wil houden (dat was namelijk het grote voordeel) gaan ze dus een 'foto van de applicatie' (geheugendump) maken en die opslaan. Op zich kan dat prima werken, zeker met flash. Ik ben wel benieuwd hoe dat met harddisks gaat, aangezien die geen 200MB/s lezen. Aperture verbruikt bij mij gewoon 1GB geheugen en ik voel er niet zo veel voor om daar langer dan 10 seconden op te wachten.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:12
ik vind de indicators moeilijk te onderscheiden bij het 3d dock. Daarom eerst custom indicators gebruikt maar na elke update moet je die weer vervangen. Nu zet ik gewoon steeds met de terimanl het 2d dock weer aan. Hierin zijn de indicators in ieder geval duidelijk. Als ze in Lion niet aanwezig zijn dan ga ik ze wel missen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:24:
[...]

In tegenstelling wat de meeste mensen denken (Intel), doet Apple dat zelf. ;) Maar geef mij eens een business case waarom ik drivers zou schrijven voor een videokaart die ik drie jaar terug geleverd heb. :p
Omdat er een grote installed-base is van macs met bijbehorende boze klanten als je 't niet doet? En zoveel werk is 32-bit naar 64-bit in de meeste gevallen nou ook weer niet; zeker niet als je al netjes begonnen was.
Klaarblijkelijk doet Macrumors dat. ;) Goede vondst overigens, ik zal hem zo even toevoegen in de startpost. :)
Het was mij ook opgevallen, maar ik kon 't in de keynote niet goed genoeg zien en ik had er nog geen conclusie aan geknoopt. Ik vraag me af of ze echt weg gaan, want dat zou imo onhandig zijn.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
CyBeR schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:29:
[...]

[...]

Het was mij ook opgevallen, maar ik kon 't in de keynote niet goed genoeg zien en ik had er nog geen conclusie aan geknoopt. Ik vraag me af of ze echt weg gaan, want dat zou imo onhandig zijn.
Of er stonden helemaal geen apps open op het moment van het screenshot :Y)
Het zou mij eigenlijk niet zoveel kunnen deren, je weet toch zelf ook wel wat je aanzet en wat niet?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En anders doe je cmd-Tab...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:43
Daniel_Elessar schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:40:
[...]

Of er stonden helemaal geen apps open op het moment van het screenshot :Y)
Het zou mij eigenlijk niet zoveel kunnen deren, je weet toch zelf ook wel wat je aanzet en wat niet?
Dat zou betekenen dat Finder gecrashed was, want die staat volgens mij altijd aan ;)

• ZpAz
SparrowApp een mail client voor OSX heeft ondertussen al 'iPad like' scrollbars in zijn programma.
quote: me@twitter
SparrowApp seems pretty neat, a minimal iPad Like mail application for OSX, has Growl integration, its free for now (beta) http://cl.ly/30AP
Van mij mag dat op zich wel door het hele OS doorvoeren :)

[Voor 10% gewijzigd door ZpAz op 27-10-2010 22:10]

Anoniem: 322801

Hmm ik ben nog niet zo heel lang in Mac! maar eenmaal dr in is dr nooit meer uit:D dat weet ik wel! :p
Maar goed heb de conferentie gezien van Steve! en had al meerdere geruchten gehoord met opzicht van de Lion! En ik ben toch aangenaam verrast! Vooral met die appStore op de mac! daar kijk ik naar uit, als goed is komt daar binnen kort een demo van uit!

Ik heb een Mac mini mid 2007 orgi is Tiger, en Leopard loopt goed daarop! maar Snow Leopard zegt die doe het zelf maar! jammer genoeg te weinig geheugen. Daarop heb ik een Nieuwe Imac i5core 4 gb 1 tb, aangeschaft Mid 2010! Super machine alles loopt soepel niks geen problemen met de gele waas , dus Laat Lion maar komen :D

PS, Mooie Topic opzet :D _/-\o_ Hulde ;)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 322801 op 27-10-2010 23:36. Reden: ps dr bij gezet!]

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
ZpAz schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:10:
SparrowApp een mail client voor OSX heeft ondertussen al 'iPad like' scrollbars in zijn programma.

[...]

Van mij mag dat op zich wel door het hele OS doorvoeren :)
Wooow, hele lekkere app, loopt ver voor mail van os x!

• Icelus
  • Niet online
Anoniem: 322801 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 23:35:
Vooral met die appStore op de mac! daar kijk ik naar uit, als goed is komt daar binnen kort een demo van uit!
Geen demo.
De AppStore is binnenkort beschikbaar voor Snow Leopard.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Komen die dan automatisch in beeld als je met een 'ouderwetse' muis in de buurt van de rand komt?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59
Krisp schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:24:
[...]

bron? Want het lijkt me ZEER sterk dat Apple zelf drivers schrijft voor alles. Hooguit compilen ze zelf de driver codebase (en lopen daardoor vaak iets achter). Hetzelfde als bijvoorbeeld met Java.

Zelf de drivers opnieuw schrijven is natuurlijk het wiel opnieuw uitvinden...

[Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 28-10-2010 12:21]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hertog schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:20:
[...]

Komen die dan automatisch in beeld als je met een 'ouderwetse' muis in de buurt van de rand komt?
Je muis ingedrukt houden op een scrollbar en omhoog/omlaag bewegen is denk ik iets wat volledig eruit gaat worden gesloopt. Gebruikt bijna niemand naar mijn idee, overbodig interface element. Autohide scrollbar en scrollen via wieletje/balletje op muis of gestures op trackpad.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Muthas schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:25:
[...]

Je muis ingedrukt houden op een scrollbar en omhoog/omlaag bewegen is denk ik iets wat volledig eruit gaat worden gesloopt. Gebruikt bijna niemand naar mijn idee, overbodig interface element. Autohide scrollbar en scrollen via wieletje/balletje op muis of gestures op trackpad.
Behalve als je nog een oude muis hebt, natuurlijk. Zoals een Magic Mouse met een niet meer werkend balletje :P

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik denk dat je dan een nieuwe muis mag gaan kopen ;)

• ZpAz
Hertog schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:20:
[...]

Bij deze idd wel, en je kan dan ook nog gewoon sleuren aan de balkjes als je wilt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is zeldzaam, maar ik gebruik ze wel eens in software die hun eigen scrolling implementeert. Om de een of andere reden werkt dat nooit goed met trackpad scrolling. En dat houdt dus ook meteen in dat de 'normale' scrollbars (met Quartz scrolling) idd weinig nut meer hebben behalve om aan te geven hoe ver je in een document bent.

[Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 28-10-2010 13:21]

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 16:59
Ziet er zeer gelikt uit (Sparrow zelf trouwens ook een geweldig programma!) en ook met een Microsoft muis werkt het :+

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:20:
Het is zeldzaam, maar ik gebruik ze wel eens in software die hun eigen scrolling implementeert. Om de een of andere reden werkt dat nooit goed met trackpad scrolling. En dat houdt dus ook meteen in dat de 'normale' scrollbars (met Quartz scrolling) idd weinig nut meer hebben behalve om aan te geven hoe ver je in een document bent.
Op het moment dat er een eigen scrollingswijze geïmplementeerd is, zal de balk vermoedelijk ook niet vervangen worden. ;) Overigens verbaas ik mij daar een beetje over, waarom zou je dat doen? Als je de wijze van Mac OS X pakt, lijkt me dat minder coding te zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Krisp schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:20:
[...]

Op het moment dat er een eigen scrollingswijze geïmplementeerd is, zal de balk vermoedelijk ook niet vervangen worden. ;)
Precies. Moeten ze niet later zelf besluiten dat ook zo te gaan doen natuurlijk.
Overigens verbaas ik mij daar een beetje over, waarom zou je dat doen? Als je de wijze van Mac OS X pakt, lijkt me dat minder coding te zijn.
Custom view controllers; java; flashl etc. Legio mogelijkheden.

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20
Leuk dit topic! Hopelijk komen er maandelijk mooie nieuwe updates en geruchten in.
Waar ik zelf erg benieuwd naar ben zijn mogelijkheden zoals:
1. Resolutie onafhakelijkheid
2 Integratie Iphone / Ipad apps op de Mac (Emulator?)
3. Full screen werken van alle apps (erg handig bij het lezen van documenten, foto beheer / verwerking (ben benieuwd hoe PS CS6 en andere apps hiermee verder gaan).
4. De Mac app store vind ik een goede zet, daar de software kwalitatief zal toenemen en de prijzen van de huidige applicaties zullen moeten dalen (verdere verbetering concurentie positie door bedreiging van mensen die op zolderkamertjes innovatievere apps ontwikkelen dan de grote namen).
5. Verbeterde Multi touch
6. Multi IOs aansturing en bestandsdeling (hopelijk via Airplay met een soort van Remote Desktop)
7. MobileMe versie 2012 ! De huidige versie moet echt sterk verbeterd worden op alle fronten !
8. Ichat > Facetime > ICommunicate ?
9. Itunes v11 met integratie van diverse webdiensten zoals Spotify, Napster, Internet radio mogelijkheid zoals Sonos, etc.
10. Je Ipad danwel andere IOs devices kunnen gebruiken als interface instrument met de Mac (vervanging Wacom, Mouse, etc.)

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Pagina: 1 2 3 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het slowchatten is tijdelijk toegestaan. Hopelijk kunnen we dan binnenkort beginnen met een nieuw deel, waarbij de kwaliteitseisen aan de posts wat hoger liggen ;)

In de tussentijd wil ik jullie wel verzoeken [b] om specifieke vragen en problemen in een nieuw topic te posten.[/b] Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem aandacht zonder dat je het hier meerdere keren moet kicken/quoten.

Hinten, patsen of vragen om warez is niet toegestaan!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee