[Mac OS X Lion] Discussie & Nieuws Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste
Acties:
  • 157.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-02-2024
Weet je wat mijn eerste gedachte was toen ik hoorde van launchpad: flipbare iMac.

Dit zou wel eens de eerste stap voor dat idee kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107117

Heel gaaf, ben zelf erg enthousiast over het feit dat er wat iOS richting OSX komt.. :) Heb zelf ook een iPad en iPhone 4 en het werkt gewoon goed. De Mac App Store is natuurlijk helemaal briljant.

Ik ben erg benieuwd naar:
- Lion in het algemeen
- iOS implementaties (iWork '11 heeft al wat leuke dingen aan boord moet ik zeggen!)
- Launchpad/Mission Control
- Mac App Store
- Gebruiken van iOS apps op OSX?

Kortom; als de upgrade niet prijzig zal zijn (wat ik verwacht); dan ga ik zeker over tot aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
iLife 11 zul je bedoelen, iWork zit nog op '9 dacht ik :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik wacht al een jaar op '10 :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:29
Hertog schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:20:
[...]
Komen die dan automatisch in beeld als je met een 'ouderwetse' muis in de buurt van de rand komt?
Jups, net gedownload en gecheckt (kan je zelf natuurlijk ook doen ;) ). als je aanwijzer de rand nadert verschijnt het balkje en kan je hem aanklikken en slepen zoals je gewend bent. Werkt best mooi :)

Vind die launchpad zelf een beetje overdreven. Die apps staan zover van elkaar enzo (zal je wel aan kunnen passen), vind die apps-map in het dock wel fijn werken. Geef die map gewoon wat meer weergave-opties naast die waaier, lijst en raster en je bent er wat mij betreft.

Full-screen verhaal verbaast mij eerlijk gezegd. Vind het juist zo fijn bij mac OS als die raampjes achter elkaar en nog een zichtbaar bureaublad. Een van de redenen dat ik het fijner vind dan windows, die alles nodeloos full-screen wilt. Al vind ik het full-screen wel mooi werken, zie ik het meer als een gimmick dan een echte feature :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Tijn89 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:17:
[...]

Full-screen verhaal verbaast mij eerlijk gezegd. Vind het juist zo fijn bij mac OS als die raampjes achter elkaar en nog een zichtbaar bureaublad. Een van de redenen dat ik het fijner vind dan windows, die alles nodeloos full-screen wilt. Al vind ik het full-screen wel mooi werken, zie ik het meer als een gimmick dan een echte feature :s
Ik denk dat elke ontwikkelaar zich de vraag moet stellen wat de toegevoegde waarde is van een full screen app. Bij zaken zoals een internetbrowser en een texteditor is die rechtvaardiging er niet of slechts in zeer specifieke situaties. Bij zaken als foto- en videoediting is die rechtvaardiging er wel en ongewtijfeld is die er voor meer zaken. Zaken die ik kan bedenken zijn CAD-tekenen en coding, maar ongetwijfeld zijn er meer zaken. Het is niet zo dat apps altijd full screen moeten zijn.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Mij zitten full-screen apps vaak in de weg. Ik gebruik vaak informatie uit meerdere bronnen en wil snel tekst of andere gegevens van de ene naar de andere applicatie brengen. Je kan natuurlijk ook 3 monitors op je bureau zetten, maar het is me eigenlijk niet duidelijk hoe Apple dat wil doen met de fullscreen apps, omdat het eigenlijk een ander "bureaublad" is dat je aan de kant schuift ... wat doen je andere monitors dan? Verder heb ik zelf geen ruimte voor 3 schermen dus ik hoop dat niet alle apps full-screen apps worden.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Je kan ze fullscreen tonen, het zal niet verplicht worden. Althans dat is wat ik heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Er wordt een hoop gefilosofeerd zie ik, maar ik denk dat het verhaal simpel is: Apple zal echt niet willen dat we met OSX terug in de tijd gaan en het desktop OS zich laten conformeren aan een OS voor mobiele toepassingen dat is afgestemd op touchscreens. Met andere woorden, de huidige mogelijkheden van OSX als desktop OS zullen zeker niet verloren gaan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:01
Exirion schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:39:
[...]

Eens. Eigenlijk vind ik dat OSX gewoon 'af' is. Klaar. De rest van eventuele verbeteringen is voor de applicaties die men ervoor ontwikkelt. Ik heb een iPad, een iPod Touch en een iPhone 4 en ik vind het allemaal geweldige apparaten, maar ik hoef niet dezelfde filosofie op m'n desktop OSX systeem te hebben.
Een OS is nooit af, er zullen altijd nieuwe ontwikkelingen zijn. Ben sowieso al erg positief over de nieuwe appstore en fullscreen werken, mits het wel een keuze blijft (vooral dat laatste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 11:45

zAo

GPLv2 Fanboy

Exirion schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:22:
Er wordt een hoop gefilosofeerd zie ik, maar ik denk dat het verhaal simpel is: Apple zal echt niet willen dat we met OSX terug in de tijd gaan en het desktop OS zich laten conformeren aan een OS voor mobiele toepassingen dat is afgestemd op touchscreens. Met andere woorden, de huidige mogelijkheden van OSX als desktop OS zullen zeker niet verloren gaan :)
Dat zou je zeggen, maar Apple geeft altijd zijn eigen draai aan alles. De services op iOS4 noemen ze ook background apps bijvoorbeeld.

Als je alleen OSX hebt (en dus geen iOS apparaat), dan zie ik het voordeel van veel interface dingen niet echt. Wat is het verschil tussen 50 icons/apps in stacks en Launchpad?

Ik zou liever zien dat men zich nog meer ging richten op package management (app store in dit geval) of het toegankelijker maken voor gamedevelopers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Ik ben vooral benieuwd of Lion SSD TRIM gaat supporten ... of zie ik iets over het hoofd in Snow Leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zAo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:21:
[...]

Dat zou je zeggen, maar Apple geeft altijd zijn eigen draai aan alles. De services op iOS4 noemen ze ook background apps bijvoorbeeld.
Zijn het ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Tja, what's in the name. Een volledige app kan ik niet per definitie op de achtergrond laten draaien. Volwaardig is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zAo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:25:
[...]

Tja, what's in the name. Een volledige app kan ik niet per definitie op de achtergrond laten draaien. Volwaardig is het dus niet.
Zeker wel. Er zijn alleen limitaties gesteld vanwege het gebruik van de cpu en (belangrijer) batterij.

Ik stel voor dat, voordat je gaat zitten klagen over iOS multitasking, je eerst uitzoekt hoe het precies werkt in technisch opzicht.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 31-10-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:28:
[...]
Zeker wel. Er zijn alleen limitaties gesteld vanwege het gebruik van de cpu en (belangrijer) batterij.

Ik stel voor dat, voordat je gaat zitten klagen over iOS multitasking, je eerst uitzoekt hoe het precies werkt in technisch opzicht.
Ik weet misschien niet alle ins en outs qua techniek, maar je haalt precies aan wat me soms wat tegenstaan: Apple beslist. :)

Ik ben erg benieuwd wat de App Store het platform gaat brengen; meer games? Meer ontwikkelaars die van de (iOS) App Store applicaties gaan maken voor OSX? Van mij mag het komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zAo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:46:
[...]

Ik weet misschien niet alle ins en outs qua techniek, maar je haalt precies aan wat me soms wat tegenstaan: Apple beslist. :)
Het is hun product en zij mogen daarmee doen wat ze willen. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:51:
[...]

Het is hun product en zij mogen daarmee doen wat ze willen. Prima toch?
Hoef je er nog niet perse blij van te worden ;) Ik word bijvoorbeeld ook niet blij van die stoplicht set-up in iTunes.. :F
zAo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:46:
[...]

Ik ben erg benieuwd wat de App Store het platform gaat brengen; meer games? Meer ontwikkelaars die van de (iOS) App Store applicaties gaan maken voor OSX? Van mij mag het komen.
Voor die games kunnen we ook gewoon naar www.spelen.nl of weet ik veel wat. Voor games lijkt het mij niet zo interresant (daar hebben we tegenwoordig ook steam voor, zal leuk zijn als ze daar een samenwerking in zochten). Ik twijfel ook een beetje over de werking van zo;n appstore. Het zag er wel erg smooth uit bij die demonstratie. Het is alleen weer zo'n 'verticale' ontwikkeling...

Ook ben ik wel benieuwd hoe ze dat met die 'actieve' programma's gaan doen (zeg maar dat led-lampjeverhaal onder de icons in het dock). Ik bedoel, apps als illustrator en videobewerking zijn toch best pittige paarden. Zullen ze dat goed werkend weten te krijgen :/

Zullen ze nog wat gaan doen met 3D desktops of een andere implementatie van 3D beeldschermen?

[ Voor 11% gewijzigd door Tijn89 op 01-11-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Tijn89 schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:31:
Ook ben ik wel benieuwd hoe ze dat met die 'actieve' programma's gaan doen (zeg maar dat led-lampjeverhaal onder de icons in het dock). Ik bedoel, apps als illustrator en videobewerking zijn toch best pittige paarden. Zullen ze dat goed werkend weten te krijgen :/
Een app die niet actief in gebruik is kan gewoon worden weggeswapt naar de pagefile op de harddisk of SSD. Zeker met de snelheden van SSD's in het achterhoofd kan het gebruik van een pagefile voor dit soort doeleinden in de praktijk wel eens heel erg mee gaan vallen. Het is dan alleen wel de bedoeling dat apps netjes geprogrammeerd zijn en zodra ze zijn weggezet inderdaad niet meer actief dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
NRC-next heeft een interessante blog geschreven over de App Store voor Mac OS X, waarin de geslotenheid van Apple (met betrekking tot de App Store) wordt bediscussieerd. Het meest interessante detail is m.i. dat 54% van de gebruikers niets meer durft te installeren uit angst voor virussen. Ik herken dat uit mijn omgeving, net zoals ik herken dat ik inmiddels gebruikers niets meer laat installeren uit angst voor virussen. :P De App Store zou daar best verandering in kunnen brengen, omdat ik weet dat het veilig is. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, wat ik lees over die store is dat alles via apple gaat dus dat het kwa virussen wel OK is. Of je moet hun servers gaan hacken etc dan kunnen er wel grote problemen opduiken neem ik aan
Ik denk dat het op heden nog wel mee valt maar met de snelheid waarmee ze nu ook computers gaan verkopen wordt de mac ook intressant voor hackers etc, ik dacht dat het al best intressant was maar ik denk dat met deze stijgende lijn er toch echt wel virussen etc onze kant op komen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 11:25
Ik heb steeds meer het idee dat Apple alles dicht aan het gooien. Ik vind eigenlijk Mac OS 10.6 helemaal prima en mis niets ... Die Apple Store klinkt alsof hun steeds meer controle over software willen hebben, stel je voor dat je zometeen niets meer 'extern' geïnstalleerd kan/mag worden. dan is het tijd om Ubuntu oid op mijn MBP te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 15:39
Nee ze kunnen nooit OSX dichtspijkeren. Dat gaan ze ook ongetwijfeld niet doen :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 11:25
SanderPS3 schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:36:
Nee ze kunnen nooit OSX dichtspijkeren. Dat gaan ze ook ongetwijfeld niet doen :)
Lijkt me ook niet, maar als je IOS bekijkt en ze proberen Mac OS daar invloeden van te geven ... Naja laat maar, ik wordt paranoïa denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
--help schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:34:
Ik heb steeds meer het idee dat Apple alles dicht aan het gooien. Ik vind eigenlijk Mac OS 10.6 helemaal prima en mis niets ... Die Apple Store klinkt alsof hun steeds meer controle over software willen hebben, stel je voor dat je zometeen niets meer 'extern' geïnstalleerd kan/mag worden. dan is het tijd om Ubuntu oid op mijn MBP te zetten
Ik was ook altijd sceptisch over het wel - of niet toevoegen van een apple mac software store. Maar er is een programmatje geweest wat mij in een keer liet zien dat het wel degelijk handig kan zijn om een store te hebben.

Het programmatje is Sparrow een mailclient, google het eens.

Een prachtige applicatie, die ik waarschijnlijk veel eerder en makkelijker had gevonden in de store. En als ik die applicatie dan kan kopen voor 1 - 5 euro, ben ik de beroerdste ook niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Siebelouis schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:58:
[...]

Ik was ook altijd sceptisch over het wel - of niet toevoegen van een apple mac software store. Maar er is een programmatje geweest wat mij in een keer liet zien dat het wel degelijk handig kan zijn om een store te hebben.

Het programmatje is Sparrow een mailclient, google het eens.

Een prachtige applicatie, die ik waarschijnlijk veel eerder en makkelijker had gevonden in de store. En als ik die applicatie dan kan kopen voor 1 - 5 euro, ben ik de beroerdste ook niet hoor.
Vraag is of een programma wat ingrijpt op het OS zelf (Antivirus, maar ook codecsprogramma's zoals Perian) toegelaten worden tot de App Store. Dat is wel een absolute voorwaarde, maar daardoor ook een spanningsveld. Het succes of het falen staat of valt m.i. bij het toelaten van zulke programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Als ik alles zo doorlees zou ik bijna zeggen dat 'Lion' een verbeterde versie is van OSX 10.6 met een enkele nieuwigheid hier en daar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Eh ja..? Wat had je dan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 15:49

MoietyMe

zij/haar

Krisp schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:22:
[...]

Vraag is of een programma wat ingrijpt op het OS zelf (Antivirus, maar ook codecsprogramma's zoals Perian) toegelaten worden tot de App Store. Dat is wel een absolute voorwaarde, maar daardoor ook een spanningsveld. Het succes of het falen staat of valt m.i. bij het toelaten van zulke programma's.
Hoezo? Die kun je toch gewoon via een andere weg installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Good Fella schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:13:
[...]

Hoezo? Die kun je toch gewoon via een andere weg installeren.
Jups, maar andere programma's die je uit de Store haalt kunnen dus niet uitgaan dat je Growl of Perian hebt geinstalleerd... Of snap ik het niet? :p
Anoniem: 323791 schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:45:
Als ik alles zo doorlees zou ik bijna zeggen dat 'Lion' een verbeterde versie is van OSX 10.6 met een enkele nieuwigheid hier en daar? :?
Laten we hopen op meer ;-) Maar ja inderdaad. Net zoals je eigenlijk oppervlakkig weinig nieuws ziet in windows 7 en vista of zelfs xp. Maar dan nog zie ik nu al meer vernieuwing in osX kwa besturing en omgang met programma's dan in w7 in vergelijk met vista :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tijn89 schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:21:
[...]

Jups, maar andere programma's die je uit de Store haalt kunnen dus niet uitgaan dat je Growl of Perian hebt geinstalleerd... Of snap ik het niet? :p
Dat hoeft ook niet. Beide programma's bieden een uitbreiding op je systeem. Als perian niet is geinstalleerd kun je bepaalde codecs niet gebruiken in quicktime. Jammer, maar filmpjes spelen werkt nog wel met de ingebouwde codecs. Als growl niet geinstalleerd is krijg je geen notificaties. Jammer, maar de app werkt ook wel zonder. (Tenminste, als de app niet specifiek bedoeld is voor het geven van notificaties natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
CyBeR schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:39:
[...]

Dat hoeft ook niet. Beide programma's bieden een uitbreiding op je systeem. Als perian niet is geinstalleerd kun je bepaalde codecs niet gebruiken in quicktime. Jammer, maar filmpjes spelen werkt nog wel met de ingebouwde codecs. Als growl niet geinstalleerd is krijg je geen notificaties. Jammer, maar de app werkt ook wel zonder. (Tenminste, als de app niet specifiek bedoeld is voor het geven van notificaties natuurlijk.)
Ik doelde met mijn voorbeeld natuurlijk op het laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

RalphvR schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:10:
Weet je wat mijn eerste gedachte was toen ik hoorde van launchpad: flipbare iMac.

Dit zou wel eens de eerste stap voor dat idee kunnen zijn.
Nou zit ik hier met een 24" iMac voor m'n neus, ongeveer tussen de twee maten die je nu kunt krijgen in dus, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat het ooit comfortabel gaat zijn om dat ding te kantelen en als een soort enorme iPad te gebruiken. Als je op de bank zit is een 10" scherm nog wel bruikbaar, maar aan je bureau naar een gekanteld 20"+ scherm staren en daarop werken zie ik niet snel prettig worden.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 09:00
Anoniem: 323791 schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:45:
Uiteraard, als het een geheel nieuw OS was zaten we niet meer in de 10.* range toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 11:04
Vind welk dat Mark gelijk heeft. Sinds Leopard vindt ik Mac OS X niet echt veel verbeteringen brengen. Snow Leopard waren al maar kleine aanpassingen en nu met Lion is er nog niets wereldschokkends aangekondigd. Al is het nog lang tot de release, dus er zal nog wel wat aangekondigd worden. Windows lijkt mij veel grotere stappen te maken (ook wel langere tijd tussen de releases).
Nu, wat zou er na Lion komen? Iets groters als een leeuw kan ik niet bedenken bij de katachtigen dus zou Lion wel eens de laatste versie van 10.* kunnen zijn? En zouden ze misschien al aan het werken zijn aan een volledig nieuwe Mac?
Nuja, we hebben het nu over Lion :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
Maar wees eens concreet, wat zou je willen dat toegevoegd wordt in Lion? Behalve tweaks en handigheidjes kan ik ook niet iets bedenken wat ik echt mis.. Ja weg met die rosetta meuk, een wat soepelere X11 en Xcode 4. Maar ook dat zijn tweaks, en geen wereldschokkende nieuwigheden :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:32:
Maar wees eens concreet, wat zou je willen dat toegevoegd wordt in Lion? Behalve tweaks en handigheidjes kan ik ook niet iets bedenken wat ik echt mis.. Ja weg met die rosetta meuk, een wat soepelere X11 en Xcode 4. Maar ook dat zijn tweaks, en geen wereldschokkende nieuwigheden :)
Het zijn de simpele dingen die jij en ik kunnen bedenken voor verbeteringen, zoals kleine tweaks en onhandigheden die in een systeem sluipen. Het zijn de briljante software ontwerpers die iets vernieuwends kunnen bedenken waarvan je geen idee had dat je het nodig had, maar werken met een OS zoveel prettiger maken. Dingen als mission control of launch pad zul je misschien van zeggen dat je dat ook wel had kunnen bedenken. Maar niemand had het van te voren verwacht. Het lijkt misschien niet wereldschokkend, maar kan een OS toch een stuk prettiger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Thmz159 schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:27:
Vind welk dat Mark gelijk heeft. Sinds Leopard vindt ik Mac OS X niet echt veel verbeteringen brengen. Snow Leopard waren al maar kleine aanpassingen en nu met Lion is er nog niets wereldschokkends aangekondigd.
Snow Leopard was duidelijk aangekondigd als 'geen nieuwe functionaliteit maar vol technische aanpassingen' en, zoals je zelf ook al aangaf, hebben we nog totaal niet gezien hoe Lion eruit komt te zien. Dat er 'sinds Leopard niet veel verbeteringen' zijn geweest betekent eigenlijk vooral dat Snow Leopard weinig nieuwe functionaliteit voor consumenten had. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Tijn89 schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:21:
[...]

Je snapt het in zoverre, dat die optie ook nog bestaat en dat ik daar niet aan had gedacht. ;) Ik doel eigenlijk op programma's die verder gaan dan hun 'eigen' wereldje, en Mac OS X aanpassen. Zeg maar het verschil tussen een .dmg uitpakken en in de programmafolder slepen en een .mkpg installeren. Dat laatste is moet wel goed ingevuld zijn. Bij iOS mag die laatste variant niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamersblood
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07-2019
Nu maar hopen dat het zometeen op mn imac draaid dat ik niet weer een heel nieuw systeem kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 10:27
De iMac bestaat al sinds 1998 dus als jij geen specs gaat geven kunnen we moeilijk wat gaan voorspellen hé :>
tarlitz schreef op maandag 08 november 2010 @ 18:18:
[...]

Het zijn de simpele dingen die jij en ik kunnen bedenken voor verbeteringen, zoals kleine tweaks en onhandigheden die in een systeem sluipen. Het zijn de briljante software ontwerpers die iets vernieuwends kunnen bedenken waarvan je geen idee had dat je het nodig had, maar werken met een OS zoveel prettiger maken. Dingen als mission control of launch pad zul je misschien van zeggen dat je dat ook wel had kunnen bedenken. Maar niemand had het van te voren verwacht. Het lijkt misschien niet wereldschokkend, maar kan een OS toch een stuk prettiger maken.
Het gaat inderdaad niet om "wat mis ik nu?" maar meer om "wat kan ik sinds dan niets meer missen" zo vind het ik de Aero-functies in Windows 7 om vensters te splitsen etc echt geweldig en verhoogt men productiviteit zeker met x %, miste ik het vroeger? Nee natuurlijk niet, het bestond niets eens... :)

Owja.. De nieuwigheden in Lion lijken me ook niet echt vernieuwend. Handig? Bwa, het kan beter..Ik hoop op nog een hele hoop nieuwe features want nu lijkt het meer geldklopperij dan iets anders..

Een nieuw OS aankopen voor een iTunes-likeprogramma's zonder muziek- en videofunctie?
Een nieuw OS voor een soort van F11 knop in Windows? Nee, laat het maar...

[ Voor 15% gewijzigd door filenox op 16-11-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gamersblood schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:20:
Nu maar hopen dat het zometeen op mn imac draaid dat ik niet weer een heel nieuw systeem kan kopen.
Tot op heden draait elke nieuwe versie van Mac OS sneller/beter op een systeem dan de versie ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Als Apple nog ondersteuning geeft voor je machine en je genoeg RAM hebt, zo denk ik er toch over bij Snow Leopard :) Natuurlijk is dit normaal maar het is nu niet dat elk nieuw OS van Apple beter wordt voor elke Mac van de afgelopen 10 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat hangt af van je specs: Tiger was sneller dan Leopard op mijn (2,1) Macbook, alleen SL is marginaal sneller dan L. Alleen op Macs met veel RAM zijn de moderne OSX'en sneller.

In die zin is het niet anders als Windows of Ubuntu.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 16-11-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Een 64bit OS en niet erg veel RAM...Ja daar valt niets aan te doen hé.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Toch draaide mijn eerste 64-bit OS best soepel met maar 4 MB RAM... :+

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Na aanleiding van een artikel (een week geleden) op Macrumors, over het stopzetten van de xServe: Wat is de toekomst van Mac OS X Server?

Het is bekend dat VMWare werkt aan ondersteuning van Mac OS X. Tegelijkertijd valt het te betwijfelen of Mac OS X Server nog wel een toekomst heeft, gezien dit artikel. Grote vraag: wat is waarheid? Gaan we zien dat het serverproduct van Apple richting gewone pc's gaat? Alhoewel ik het zou begrijpen, vind ik het wel een aderlating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380551

Topicstarter
De App store onder Snow Leopard loopt best lekker moet ik zeggen, heb nu aardig van App's gedownload en ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Laatst online: 02-01-2022
Tja, maar ik snap niet hoe ze het weer voor elkaar krijgen. 30% van de prijs gaat naar Apple, de rest naar de ontwikkelaar. Ik zou bijna zeggen als ik ontwikkelaar van adobe was, dat doe ik niet!

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jasper623 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:29:
Tja, maar ik snap niet hoe ze het weer voor elkaar krijgen. 30% van de prijs gaat naar Apple, de rest naar de ontwikkelaar. Ik zou bijna zeggen als ik ontwikkelaar van adobe was, dat doe ik niet!
Heel simpel: die 30% wordt volledig goed gemaakt door de extra verkoop die je voor elkaar krijgt vanwege de betere zichtbaarheid van je app. Uiteindelijk verdien je dus, als je een goede app maakt, meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383454

Het klinkt erger dan het is. Denk eens aan alle publiciteit die ze krijgen door een applicatie op te laten nemen in de App Store? Om die publiciteit te krijgen zonder de App Store, kost ook aardig wat. :)

Ik zie ook nu nog geen reden om voor de winkels te gaan liggen met een slaapzak als Lion uit komt. Launchpad lijkt me niet nuttig, Mission Control eventueel wel. Ben een fanatiek gebruiker van Spaces - je moet toch wat met Photoshop en dergelijke applicaties - dat het wel even wennen zal zijn, maar dat is met elke vernieuwing zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 06-02-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind dat 30% best redelijk is, Apple moet de App Store ook in de lucht houden, logisch toch dat ze dan daar een winst percentage op rekenen? tevens vind ik wel dat Lion een soort iOS broer wordt als ik het zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Die 30% is ook een stukje SDK-vergoeding, maar omvat ook zaken zoals serverspace en bandbreedte, vergoeding voor het betalingsplatform en (zoals al gezegd) exposure. Per saldo blijft er maar weinig over van het geld voor Apple, de iTunes Store (en derivaten) draaien uiteindelijk quitte.

Wat ik dan weer opvallend vond, was het feit dat Apple alle retail-boxen gaat afschaffen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen: wat gaat Microsoft bijvoorbeeld doen? Ik zou heel graag een selectie willen maken in Microsoft Office (Word en Excel wel, de rest kan me gestolen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Krisp schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:43:
Wat ik dan weer opvallend vond, was het feit dat Apple alle retail-boxen gaat afschaffen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen: wat gaat Microsoft bijvoorbeeld doen? Ik zou heel graag een selectie willen maken in Microsoft Office (Word en Excel wel, de rest kan me gestolen worden).
Ik krijg daarmee ook steeds meer het idee dat Apple op den duur van de Mac een gesloten systeem wil maken. Hou aan deze ontwikkelingen een beetje naar gevoel aan over.

Ook vraag ik me af hoe je zonder schijfje straks nog een 'clean' install kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 101094 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:31:
[...]

Ik krijg daarmee ook steeds meer het idee dat Apple op den duur van de Mac een gesloten systeem wil maken. Hou aan deze ontwikkelingen een beetje naar gevoel aan over.

Ook vraag ik me af hoe je zonder schijfje straks nog een 'clean' install kunt doen.
Uiteraard is die optie er niet bepaald voor MacOS X zelf. Inderdaad heb je dan een enorm kip-ei-probleem dat niet echt op een nette manier op te lossen is. Wat ik wel heel graag zou zien is dat ze van DVD's afstappen en, net als de MBA, OSX op USB stick los gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Hoezo is het veranderen van retail boxes naar Mac App Store downloads? Het is dezelfde software, je kan het nog steeds neer zetten waar je maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik zou zeggen dat het paradijs is voor de kleine ontwikkelaar, net zoals voor de kleine muzikant. Je kunt voor 99 dollar en een paar dagen geduld beschikken over een wereldwijd distributie-netwerk wat, in vergelijking met softwareboeren, enorm veel oplevert.

Een muzikant upload een track en is klaar. Bij een platenmaatschappij moet 'ie eerst een contract zien te krijgen. Alles wat er daarna gebeurt kost geld. Ze krijgen een budget, moeten daarvan de studio in, en in plaats van de normale vier hele centen per track krijgen ze een behoorlijke inhouding per verkocht nummer totdat het studio-budget afbetaald is, soms wel 50%, dus levert een via Amazon verkocht nummer wel 2 cent op.

Doe het zelf en je krijgt 70 dollarcent per track. Ik zeg dat dat 70 cent meer is dan 2 cent.

Ik gok dat de situatie via Davilex (bestaat dat nog?) niet anders zal zijn. Zelf een doosje uitgeven is ook niet goedkoop. Geperste CD's zijn leuk als je er tienduizend bestelt, maar voor 100 CD's moet je op anderhalve euro per CD rekenen plus 2000 euro voor een glassmaster. Het doosje kost een paar euro. Het boekje ook. Je moet betalingen regelen, en in kleine aantallen is dat een euro of anderhalve euro per transactie. Je moet doosjes verzenden, boekhouding bijhouden enzovoor. Je bent zo fors meer dan de helft van je 50 euro verkoopsprijs kwijt, en dan moet je jezelf nog betalen. Doe het via Apple en je heb alles in één keer voor elkaar, en voor een zeer redelijke prijs, en zonder softwarehuizen of platenboeven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 08-05 16:20
Dacht je dat het fysiek distribueren van software in dozen via resellers die ook hun percentage opeisen gratis was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Apple moet ook ergens zijn verdiensten uit halen.
Tevens ben ik erg benieuwd over welke optie's er nog meer uit komen in Lion, er is nog niet veel bekend als het maar kleine verbeteringen hebt weet ik nog niet zo of ik wel overgaat. Zo ie zo ga ik niet naar een 10.7.0 versie maar pas bij 10.7.1 als er verbeteringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik als hobby-ontwikkelaar ga daar maar al te graag mee akkoord. Ik heb geen enkele zin in het mij zorgen maken over distributie, hosting, reclame maken, alle kosten daaromtrendt, etc. Met de appstore bereik ik meteen een miljoenen-publiek wat alleen maar daar naartoe gaat voor software. Die 79 Euro per jaar is zowiezo niks en als je app een beetje wat oplevert dan maak je nog steeds winst met 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt! kijk maar naar Angry Bird, die hebben alles wel terug verdient.
Weet iemand wanneer er weer informatie vrijkomt voor de Lion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Anoniem: 380551 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:13:
Apple moet ook ergens zijn verdiensten uit halen.
Volgens mij bleek uit cijfers, al is dat alweer een tijdje terug, dat Apple met de App Store break-even runde.

Ik alleen weet niet of dat nog steeds zo is.

Anoniem: 172410

Ik weet even niet of mijn vraag hier op zijn plek is, maar een apart topic openen lijkt me wat rigoreus en uit Google krijg ik niet de juiste antwoorden omdat de termen nogal generiek zijn. Is het mogelijk om een nieuwere versie van OSX die bij een MacBook geleverd werd te installeren op een oudere Mac Mini? Of is de software op een of andere manier gelockt aan het apparaat?

Ik wil de harde schijf van een Mac Mini vervangen en dat gaat ook wel lukken, maar daarna moet er uiteraard ook weer een OS op en het is even de vraag of en hoe dat gaat lukken.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 10-02-2011 16:27 ]

Anoniem: 107117

Je moet een installatie DVD hebben. Volgens mij draait vanaf SL alleen nog maar op Intel procs.

Anoniem: 107117 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:05:
Je moet een installatie DVD hebben. Volgens mij draait vanaf SL alleen nog maar op Intel procs.
Er is dus een installatie-DVD, maar wel van een MacBook. Die versie van OSX (volgens mij nog geen Intel MacBook) moet dus op de Mac Mini, omdat de oorspronkelijke disc van de Mini kwijt is.

Compatibiliteit van de software met de hardware qua versie kan ik wel uitzoeken, maar ik kan niets vinden over of MacBook software op een Mac Mini geïnstalleerd kan worden. Volgens de meneer van de winkel kon het niet en zou installatie geweigerd worden, maar meneren van winkels zijn notoir onbetrouwbaar als het op dat soort dingen aankomt.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Grijze installatieschijven werken enkel op het model Mac waarbij de schijven zijn geleverd. De verkoper heeft dus gelijk, want de installatie zal weigeren op de Mac mini als je het op de normale manier doet. Daar kan je met o.a. Target Mode wel omheen overigens.

Om welke versie van OS X gaat het? Niet-Intel MacBooks bestaan niet dus dan zou het een oude PowerPC versie van OS X kunnen zijn. Het is belangrijk om te weten wat voor processor er in beide apparaten zit.

[ Voor 57% gewijzigd door Frietsaus op 10-02-2011 17:37 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een upgrade kost je 29 euro, heb je de boel makkelijk en legaal voor elkaar.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:09:
[...]

Er is dus een installatie-DVD, maar wel van een MacBook. Die versie van OSX (volgens mij nog geen Intel MacBook) moet dus op de Mac Mini, omdat de oorspronkelijke disc van de Mini kwijt is.

Compatibiliteit van de software met de hardware qua versie kan ik wel uitzoeken, maar ik kan niets vinden over of MacBook software op een Mac Mini geïnstalleerd kan worden. Volgens de meneer van de winkel kon het niet en zou installatie geweigerd worden, maar meneren van winkels zijn notoir onbetrouwbaar als het op dat soort dingen aankomt.
Waarom koop je gewoon niet het schrijfje voor 30 euro?

Frietsaus schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:34:
Grijze installatieschijven werken enkel op het model Mac waarbij de schijven zijn geleverd. De verkoper heeft dus gelijk, want de installatie zal weigeren op de Mac mini als je het op de normale manier doet. Daar kan je met o.a. Target Mode wel omheen overigens.
Okay, bedankt. Ik zal de eigenaresse van beide Macs maar eens informeren dan. Ik haal het spul wel op, dat praat qua versies e.d. ook allemaal een stuk makkelijker.
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:37:
Een upgrade kost je 29 euro, heb je de boel makkelijk en legaal voor elkaar.
30 euro extra voor een nieuwe HDD tikt wel op, dan wordt het al bijna twee keer zo duur. De Mini is verder in orde, dus daarvoor hoeft het niet.

Sowieso is het in mijn ogen legaal om OSX op een Mac te draaien (alleen twee keer dezelfde versie niet), maargoed, hoe Apple het ziet en de morele consequenties daarvan is weer een hele andere discussie.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er zijn geen PPC MacBooks. Als je mini dus een PPC model is gaat dat per definitie niet werken. Wat mij betreft is er ook geen probleem (legaal noch moreel) met het gebruiken van een andere installatiedvd dan die erbij zat, mits 't dezelfde versie is.

CyBeR schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:55:
Wat mij betreft is er ook geen probleem (legaal noch moreel) met het gebruiken van een andere installatiedvd dan die erbij zat, mits 't dezelfde versie is.
De versie is wel nieuwer, maar uiteraard legaal aangekocht bij die MacBook.

Maargoed, dit wordt wel een heel erg and-if-but-verhaal, ik ga even overleggen met de eigenaresse wat ze wil, ook qua kosten, en wat ik er vervolgens aan ga doen. Sowieso is het exacte type van de Mac Mini blijkbaar essentieel en dat heb ik nu niet bij de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 10-02-2011 18:13 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Bosmonster
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:51:
[...]

Sowieso is het in mijn ogen legaal om OSX op een Mac te draaien (alleen twee keer dezelfde versie niet), maargoed, hoe Apple het ziet en de morele consequenties daarvan is weer een hele andere discussie.
"Legaal" is de licentievoorwaarden volgen. En de licentie die je bij een Mac krijgt is bedoeld voor die Mac en die Mac alleen.

Dat het "in jouw ogen" legaal is om het dan toch op een andere Mac te installeren maakt dus niet zo bijzonder veel uit ;)

Bosmonster schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:55:
Dat het "in jouw ogen" legaal is om het dan toch op een andere Mac te installeren maakt dus niet zo bijzonder veel uit ;)
Dat maakt net zo veel uit als het gegeven dat ik me niet moreel bezwaard voel om het gewoon te installeren en dat er dan verder geen haan naar kraait. En nee, dat is geen schijt hebben aan de regels of iets dergelijks, dat is voor jezelf een welbewuste afweging maken van moreel en moraal. Ik vind ook dat je gewoon moet betalen voor je software als iemand er van moet bestaan. Maargoed, dat is een heel andere discussie over binnen de wet blijven en toch verkeerd bezig zijn en weinig verkeerd doen maar dat toch tegen de wet is.

Sowieso zeggen licentievoorwaarden ook lang niet alles, ik heb alleen geen idee of hier uitspraken over zijn gedaan in Nederland of niet.

Kortom, in mijn ogen is de enige leidraad die ik volg en, ja, daar valt een eindeloze discussie over te voeren die hier absoluut niet op zijn plek is.

• Whieee
  • Laatst online: 08-05 11:43

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Niet alleen zou die discussie hier niet op zijn plaats zijn, dat was je initiële vraag ook al niet. Zullen we dus gewoon weer ontopic gaan? :)

Launching containers into space

Topicstarter
Zal er denken jullie nog een KeyNote komen over Lion? Wat er nog meer in komt?
Denken jullie ook niet dat het wel later wordt dan de zomer omdat snow ook uitgesteld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15
Anoniem: 380551 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:06:
Zal er denken jullie nog een KeyNote komen over Lion? Wat er nog meer in komt?
Denken jullie ook niet dat het wel later wordt dan de zomer omdat snow ook uitgesteld was.
Waarschijnlijk horen we op de WWDC meer.. Over het algemeen denk ik niet dat het uitgesteld wordt. Zo spectaculair zijn de veranderingen niet en de belangrijkste dingen (AppStore/FaceTime) zijn in principe al beschikbaar. Ik zie FaceTime bv. iChat gaan vervangen en Mission Control nog een belangrijke wijziging worden. Maar voor de rest is het eigenlijk niet zo'n spectaculaire update. Daar moet ook bij gezegd worden dat imo OSX eigenlijk wel optimaal is. Volgende versies zullen tweaks zijn en het zal wat meer richting 'touch'-interfaces gaan (of dat goed is of niet laat ik me voorlopig nog niet over uit)...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Touch voor Lion hoop ik nog niet, al heeft Apple wel een patent voor Touchscreen iMac's, je zal toch nog raar opkijken als dat wel komt in Lion maar ik hoop het stiekem toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij heeft Apple al heel vaak gezegd dat ze touch op een computerscherm niet het beste idee ter wereld vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt! alleen de patent aanvraag doorvoor snap ik dan niet echt, alleen weet je het nooit bij Apple moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is heel simpel: om fatsoenlijk mee te kunnen doen als ze zeld gedaagd worden om een octrooi-gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Of Lion uitgesteld wordt hangt meer af van het geweld wat komende maanden losbarst op het gebied van tablets en van de hoeveelheid beschikbare ontwikkelaars. Onder de motorkap is Snow Leopard meer dan up to date, met o.a. Grand Central en OpenCL. Wellicht volgen daar nog uitbreidingen op in de vorm van een update van OpenGL en een wat nieuwe zaken in Xcode 4, maar dat zal niet schokkend zijn. De updates gaan m.i. echt zitten in de interface en een aantal compleet vernieuwde applicaties. Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd wat een zekere 'revolutionaire feature' moet gaan voorstellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ik denk dat AirPlay meer geintregeerd gaat worden in het OS en niet alleen in iTunes, zodat je bijvoorbeeld youtube filmpjes ook via Airplay kan versturen net als op de iPad.

Dat zal niet de bovenstaande revolutionaire feature zijn, maar zeker een welkome aanvulling.

[ Voor 21% gewijzigd door ZpAz op 11-02-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:26:
Ik weet even niet of mijn vraag hier op zijn plek is, maar een apart topic openen lijkt me wat rigoreus en uit Google krijg ik niet de juiste antwoorden omdat de termen nogal generiek zijn. Is het mogelijk om een nieuwere versie van OSX die bij een MacBook geleverd werd te installeren op een oudere Mac Mini? Of is de software op een of andere manier gelockt aan het apparaat?

Ik wil de harde schijf van een Mac Mini vervangen en dat gaat ook wel lukken, maar daarna moet er uiteraard ook weer een OS op en het is even de vraag of en hoe dat gaat lukken.
toch nog even, kon het niet laten; ik heb eens op een iBook G4 (PPC) OSX 10.5 geinstalleerd van mijn met de intel C2D mac mini meegeleverde snow leopard upgrade installatie dvd. Dat ging perfect. Meestal kun je gewoon een installatie disc van een andere mac nemen, ik zou zeggen: probeer het op z'n minst.
Sorry voor het Off Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

autoreverse schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:46:
[...]

toch nog even, kon het niet laten; ik heb eens op een iBook G4 (PPC) OSX 10.5 geinstalleerd van mijn met de intel C2D mac mini meegeleverde snow leopard upgrade installatie dvd. Dat ging perfect. Meestal kun je gewoon een installatie disc van een andere mac nemen, ik zou zeggen: probeer het op z'n minst.
Sorry voor het Off Topic
Dat was waarschijnlijk een specifiek geval van een zgn. CPU drop-in DVD. Die krijg je als je computer geassembleerd is voor release van een nieuw OS, maar geleverd wordt na zo'n release. Dan proppen ze er een DVD'tje bij waarmee je, mits je computer reeds voorzien is van osx, kunt upgraden naar de nieuwste release. Normaal krijg je geen upgrade-dvd's mee met computers namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 12-02-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@autoreverse
Je kan beter je eigen topic aanmaken.

@on-topic
Er zijn geruchten dat het de zomer niet zal halen, wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
CyBeR schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:48:
[...]

Dat was waarschijnlijk een specifiek geval van een zgn. CPU drop-in DVD. Die krijg je als je computer geassembleerd is voor release van een nieuw OS, maar geleverd wordt na zo'n release. Dan proppen ze er een DVD'tje bij waarmee je, mits je computer reeds voorzien is van osx, kunt upgraden naar de nieuwste release. Normaal krijg je geen upgrade-dvd's mee met computers namelijk.
Klopt. Maar ik kon/kan er alles mee (ook schone installatie en ook op een niet-intel machine)
ZpAz schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:36:
Ik denk dat AirPlay meer geintregeerd gaat worden in het OS en niet alleen in iTunes, zodat je bijvoorbeeld youtube filmpjes ook via Airplay kan versturen net als op de iPad.

Dat zal niet de bovenstaande revolutionaire feature zijn, maar zeker een welkome aanvulling.
Ik hoop dat dit er komt. Ik vind Airfoil niet echt een elegante oplossing (ten eerste een extra applicatie) maar video loopt geheid nooit in sync, dat lukt Apple toch wel met Airplay. Zo moeilijk moet het dus niet wezen....

[ Voor 33% gewijzigd door autoreverse op 19-02-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
sorry doppel-post

[ Voor 118% gewijzigd door autoreverse op 19-02-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

autoreverse schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:29:
[...]

Klopt. Maar ik kon/kan er alles mee (ook schone installatie en ook op een niet-intel machine)
Ja, klopt. De enige vereiste aan die dvd's is dat er al een OSX installatie bestaat. (Die mag je daarna wel wipen overigens-- hij checkt 't aan het begin even.)

Met de normale DVD's die bij computers meegeleverd worden, kun je geen installatie doen op een ander soort machine dan waarbij ze meegeleverd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

autoreverse schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:29:
[...]

[...]

Ik hoop dat dit er komt. Ik vind Airfoil niet echt een elegante oplossing (ten eerste een extra applicatie) maar video loopt geheid nooit in sync, dat lukt Apple toch wel met Airplay. Zo moeilijk moet het dus niet wezen....
Het is ook niet moeilijk want Airfoil kan het ook, maar dan moet je wel de Airfoil speler gebruiken. En dat geldt ook voor de Airplay oplossing van Apple zelf: het werkt alleen met de eigen speler, en de reden is dat de speler moet meten wat de vertraging is met het verzenden van het geluid, en de video daarop aanpassen.
Ik heb overigens met succes video afgespeeld met de meegeleverde videoplayer, alleen zou het veel beter zijn als dit in QuickTime kwam, omdat elk programma dat het QuickTime framework gebruikt er dan van kan profiteren.
Blijft wel dat het dan alleen in YouTube gaat werken als je de HTML5 versie gebruikt, want Flash heeft geen enkele weet van de video engine dus dat zal nooit in sync lopen.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Digistorm schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:03:
[...]

Het is ook niet moeilijk want Airfoil kan het ook, maar dan moet je wel de Airfoil speler gebruiken. En dat geldt ook voor de Airplay oplossing van Apple zelf: het werkt alleen met de eigen speler, en de reden is dat de speler moet meten wat de vertraging is met het verzenden van het geluid, en de video daarop aanpassen.
Ik heb overigens met succes video afgespeeld met de meegeleverde videoplayer, alleen zou het veel beter zijn als dit in QuickTime kwam, omdat elk programma dat het QuickTime framework gebruikt er dan van kan profiteren.
Ik heb het net even gecheckt met mijn iPhone, maar daar kan de Youtube-app prima syncen met mijn Airport Express, net als de NOS-app. Het kan dus wel, mits je gebruik maakt van de juiste API. :)
Blijft wel dat het dan alleen in YouTube gaat werken als je de HTML5 versie gebruikt, want Flash heeft geen enkele weet van de video engine dus dat zal nooit in sync lopen.
Daar heb je Extentions voor zoals Youtube5. Werkt prima en daarmee werkt Youtube imo veel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
Ik vind alles best...als er maar een fatsoenlijk manier om netwerkschijven te mappen wordt ingebouwd |-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Digistorm schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:03:
[...]

Hm last time I checked kon die videospeler van Airfoil lang niet alle filmpjes / codecs afspelen. Ik zou graag een systeem-brede oplossing zien van Apple zelf, zoals Airplay nu op de iPhone werkt; zelfs uitzendinggemist synced keurig netjes, zonder enige hassle. Dus bijv. een Airplay icoontje onderin Safari net zoals nu in iTunes en/of zoals in iOS geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

autoreverse schreef op zondag 20 februari 2011 @ 10:51:
[...]

Hm last time I checked kon die videospeler van Airfoil lang niet alle filmpjes / codecs afspelen. Ik zou graag een systeem-brede oplossing zien van Apple zelf, zoals Airplay nu op de iPhone werkt; zelfs uitzendinggemist synced keurig netjes, zonder enige hassle. Dus bijv. een Airplay icoontje onderin Safari net zoals nu in iTunes en/of zoals in iOS geïntegreerd.
Ja, dat werkt natuurlijk net zo slecht, want het enige wat Airfoil doet is de uitvoer van QuickTime syncen met de audio die over netwerk gestuurd wordt. Dit soort "truuks" werken alleen als de video ondersteund wordt door Apple, of te wel alles wat in QuickTime afgespeeld kan worden. Dus geen flash video, geen exotische scene releases etc. Dat YouTube in iOS werkt is alleen omdat de video's door een afspraak geschikt gemaakt zijn voor de iPhone en dus opnieuw encoded zijn in H.264.
Veel gebruikers willen op de desktop elk bizar video formaat gewoon kunnen afspelen omdat ze zelf bij hoog en laag beweren dat het een algemeen aanvaard formaat is, en dan worden dit soort truuks dus een stuk lastiger. Er zijn genoeg bestanden die niet goed werken in QuickTime, mede omdat de MPEG4 standaard breder is dan wat QuickTime (nu) ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Anoniem: 380551 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:03:

@on-topic
Er zijn geruchten dat het de zomer niet zal halen, wat denken jullie hiervan?
*kutvraag* Heb je hier een bron van?

Apple promised that Mac OS X Lion would ship in the summer of 2011, but we've haven't heard any updates since that initial preview.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365539

Mijn mening zelf wat ik nu gezien heb, qua screenshots; dat het teveel op een iPod interface gaat lijken, dat wil ik echt niet hebben. Op een iPod is dat mooi en gelikt maar op een Mac?

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 17:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Anoniem: 365539 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:50:
Mijn mening zelf wat ik nu gezien heb, qua screenshots; dat het teveel op een iPod interface gaat lijken, dat wil ik echt niet hebben. Op een iPod is dat mooi en gelikt maar op een Mac?
Ik vind het anders wel heel strak en herkenbaar. Als het op je iPod mooi is, waarom dan niet op je Mac?

• autoreverse
Anoniem: 365539 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:50:
Ik vind het ook wat unheimisch hebben; in het dock staan meer dan genoeg applicaties die ik regelmatig gebruik, de rest start ik wel met CMD+Spatie (Spotlight activeren }:O ) en dan de eerste paar letters intikken.
Dat werkt in mijn beleving nog altijd sneller dan dat Launch control, waarbij je een scherm vol app icoontjes ziet. En dan staan applicaties als Mail, Safari etc. er ook weer tussen, die ook gewoon in je dock zitten. Ik denk dat je in de praktijk toch weer Spotlight gaat gebruiken. Ik zie de meerwaarde er iig nog niet zo van. En stel dat het dock op lange(re) termijn helemaal zou verdwijnen, dan ligt het weer anders. Maar zover is het denk ik nog niet, en het dock laten verdwijnen kan ook al lang....
Nickalicious schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:16:
[...]

Ik vind het anders wel heel strak en herkenbaar. Als het op je iPod mooi is, waarom dan niet op je Mac?
Omdat je lekker met vingers op het scherm mag komen bij iPod/iPad, maar niet op m'n mac. Dan moet je een app eerst opzoeken / selecteren met de muis.

[ Voor 31% gewijzigd door autoreverse op 24-02-2011 18:04 ]

Anoniem: 365539

Wat mij zeker nog niet helder is, welke visuele wijzegingen ze gaan doorvoeren. 1 daarvan wel, de zogenoemde 'iPod interface' er zijn toch nog meer? ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 365539 op 24-02-2011 11:17 ]

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Apple Releases Developer Preview of Mac OS X Lion
CUPERTINO, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Apple® today released a developer preview of Mac OS® X Lion, which takes some of the best ideas from iPad™ and brings them back to the Mac® for the eighth major release of the world’s most advanced operating system. Lion features Mission Control, an innovative new view of everything running on your Mac; Launchpad, a new home for all your Mac apps; full screen apps that use the entire Mac display; and new Multi-Touch™ gestures. Lion also includes the Mac App Store℠, the best place to discover, install and automatically update Mac apps. The Lion preview is available to Mac Developer Program members through the Mac App Store today, and the final version of Lion will ship to customers this summer.

“The iPad has inspired a new generation of innovative features in Lion,” said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Product Marketing. “Developers are going to love Mission Control and Launchpad, and can now start adding great new Lion features like full screen, gestures, Versions and Auto Save to their own apps.”

Mission Control is a powerful, entirely new feature that unifies Exposé®, Dashboard, Spaces®, and full screen apps to give you a bird’s eye view of every app and window running on your Mac. With a simple swipe, your desktop zooms out to display your open windows grouped by app, thumbnails of your full screen apps as well as your Dashboard, and allows you to instantly navigate anywhere with a click.

Launchpad makes it easier than ever to find and launch any app. With a single click, Launchpad displays all your Mac apps in a stunning full screen layout where you can launch, re-order or organize apps into folders. You can also arrange apps into multiple pages and swipe between them.

[...]

New Multi-Touch gestures and fluid animations give you a natural and intuitive way to interact with your Mac. New gestures include pinching your fingers to zoom in on a web page or image, swiping left or right to turn a page or switch between full screen apps and swiping up to enter Mission Control.

[...]

Additional features in Lion include:

• A new version of Mail, with an elegant, widescreen layout inspired by the iPad; Conversations, which automatically groups related messages into one easy to read timeline; more powerful search; and support for Microsoft Exchange 2010;
• AirDrop, a remarkably simple way to copy files wirelessly from one Mac to another with no setup;
• Versions, which automatically saves successive versions of your document as you create it, and gives you an easy way to browse, edit and even revert to previous versions;
• Resume, which conveniently brings your apps back exactly how you left them when you restart your Mac or quit and relaunch an app;
• Auto Save, which automatically saves your documents as you work;
• The all new FileVault, that provides high performance full disk encryption for local and external drives, and the ability to wipe data from your Mac instantaneously; and
• Mac OS X Lion Server, which makes setting up a server easier than ever and adds support for managing Mac OS X Lion, iPhone®, iPad and iPod touch® devices.

[...]

[ Voor 6% gewijzigd door Icelus op 24-02-2011 14:43 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het slowchatten is tijdelijk toegestaan. Hopelijk kunnen we dan binnenkort beginnen met een nieuw deel, waarbij de kwaliteitseisen aan de posts wat hoger liggen ;)

In de tussentijd wil ik jullie wel verzoeken [b] om specifieke vragen en problemen in een nieuw topic te posten.[/b] Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem aandacht zonder dat je het hier meerdere keren moet kicken/quoten.

Hinten, patsen of vragen om warez is niet toegestaan!