Femme schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:16:
[...]
Wat schiet je op met een standaard formfactor als de hardware en software sterk verweven is waardoor je toch alleen maar bepaalde typen navigatiesystemen van BMW kunt gebruiken? Die aftermarketrommel is leuk om mee te navigeren maar kan onmogelijk als totaalsysteem concurreren met
geïntegreerde systemen van BMW waar bijv. ook de climate control, instellingen van de auto, samenwerking met head-up display en display achter het instrumentarium in verwerkt zit.
Ik bedoel ermee te zeggen dat een auto eigenlijk beter af is als je het multimediagebeuren gescheiden houdt van de rest van de systemen, en dat kan gewoon prima. Instellingen van je auto, klimaatcontrole en head up display zijn geen zaken die verouderen als je dit op functioneel niveau bekijkt, maar multimedia juist wel.
En in dat laatste zijn autofabrikanten gewoon ontzettend achtergesteld en onflexibel, tenzij je een model hebt wat hooguit 2 jaar oud is. En zelfs dan hobbelen ze vrijwel altijd nog achter de stand der technologie aan.
Toen ik ruim 3 jaar geleden een aftermarket carkitje kocht, kon ik gewoon met mijn telefoon een a2dp verbindinkje leggen en muziek op hoge kwaliteit op het audiosysteem afspelen, terwijl dat toendertijd bij nieuwe auto's waarschijnlijk absoluut niet mogelijk was (ik weet niet hoe dat nu zit). Het grootste dilemma zat bij de auto zelf: hoe maak ik een line in op de geintergreerde radio....
Alle 'totaalsystemen' zijn misschien wel aardig geintergreerd, maar het beperkt de technologische vooruitgang. Het enige wat daardoor nuttig is, is dat je met dezelfde knop de navigatie en de airco kan bedienen, en ik betwijfel zelfs of dat een plus is....
Ook doordat fabrikanten alleen op hun eigen systemen focussen worden generieke systemen niet verder doorontwikkeld.
De reden waarom autofabrikanten hier natuurlijk niet op inspringen is maar 1: geld.
Doordat mensen bereid zijn heel veel voor een auto te betalen, en nog meer voor opties, maken ze daar handig gebruik van. En de enige klant die natuurlijk interessant is, is een klant die een nieuwe auto koopt.
Als fabrikant zou ik natuurlijk precies hetzelfde doen, maar als consument is het imho gewoon een nadeel.
En je gaf het zelf al aan: bmw heeft 2 Idrive systemen: versie 1 is verschrikkelijk om te bedienen, en versie 2 werkt wel goed.
Als ze dit systeem wat flexibeler hadden opgebouwd en meer hadden rekening gehouden met gebruikers door de tijd heen had een simpele firmwareupdate dit voor het grootste gedeelte kunnen verhelpen. Misschien had het zelfs nu met een firmware aangepast kunnen worden, maar feit is dat ze het niet doen (en dat tekent de algemene houding van vrijwel alle autofabrikanten). Nu moet je duizenden euro's spenderen om een compleet nieuw systeem erin te bouwen.
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_petit op 17-12-2010 03:33
]