funk-e schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:50:
Ik heb mijn lease-auto in moeten leveren (een Golf VI uit 2011) en ik ben nu op zoek naar een leuke vervanger waar ik dagelijks 135km woon-werkverkeer mee ga rijden.
Ik kwam de volgende auto tegen:
BMW 320 2.0D (E46) 2003 (april)
- cruise-control, airco, parkeersensoren, mistlampen, elek. ramen voor., alarm, stuurbediening
- kmstand 288.000
Vraagprijs is 4.950
Verkoper geeft aan dat vorig jaar de turbo is vervangen.
Vanavond ga ik een kijkje nemen, hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?
Wat zijn zwakke punten?
Ik rijd zelf een 320D touring. Heb er nu 315000 op staan en heb de auto gekocht met 260K.
Zwakke punten zijn:
Centrale vergrendeling problemen (auto gaat niet meer open)
Verroeste remleidingen achter, is niet zichtbaar zonder het wiel te verwijderen (of auto op de brug te zetten), maar zeker de moeite waard om te bekijken!
Kapotte kachelweerstand (de blower blaast dan op ongelijk toerental)
Kapotte antenneversterker (wordt duidelijk als de radio aanstaat en je de achterruitverwarming aanzet, dan gaat de radio storen)
Sensormat voor de airbag in de bijrijdersstoel gaat vaak kapot (is op te lossen met een weerstandje die je op ebay kunt kopen)
Verder zijn zaken die regelmatig onderhoud vergen en waar nogal eens op bezuinigd wordt:
De voorste draagarmen en silentblocks (sommigen noemen het een kwaal, ik noem het onderhoud) waar speling op komt te zitten. Is te herkennen aan een rommelend geluid op een onregelmatige weg. Ook als je enkele keren kort en fors remt is het van buiten te zien aan het wiel wat naar voor en achter beweegt.
Verder zijn de gebruikte hogedrukpompen uit de 136pk versie gevoelig en bij de 150pk versie is de turbo weer gevoelig (Jij hebt denk ik een 150pk versie en de turbo is vervangen, dus dat is een plus).
Controleer ook de boordcomputer op verbruik en gemiddelde snelheid, als het verbruik ver boven de 6.5 liter zit is er stevig mee doorgereden.
Laat de eigenaar zelf het eerste deel van een proefrit rijden en bekijk hoe hij zijn auto warm rijdt. Als hij binnen 10 km jou even laat zien hoe hard ie wel niet trekt, dan weet je meteen genoeg denk ik
Dit zijn wat mij betreft de bekendste zwakke punten van de E46, wellicht heeft iemand anders nog aanvullingen