Omdat iemand een overtreding maakt betekend niet dat de ander niet aansprakelijk meer is voor zijn actie. In deze situatie haalt auto A links in waar dit rechts diende te gebeuren. Volgens mij heft dit echter niet de regel op dat je rechtdoorgaand verkeer moet voorlaten, ook al maakt die ander een overtreding.
Als auto A een overtreding maakt dan is betekend niet dat hij dan direct aansprakelijk is voor het niet volgen van de regels door anderen die een ongeluk.
Hierna enkele voorbeelden:
1) bestuurder A heeft een te hoge snelheid;
2) bestuurder A voert geen licht voeren
3) bestuurder A komt uit een straat van rechts komen welke eigenlijk vanaf die kant niet mogelijk zou zijn ivm het feit dat de straat eenrichtingsverkeer is.
Bij 1 kan het zijn dat A op de lijnkerbaan van de snelweg rijd met 140 km/h. Als jij nu van richting veranderd en hij zit al naast je doordat zijn snelheid hoger was dan jij inschatte en wettelijk toegestaan was dat betekend nog niet dat hij aansprakelijk is.
Bij 2 Jij geeft bestuurder A die op een voorrangsweg rijd, geen voorrang. Dit komt omdat het donker is en bestuurder A geen licht aanheeft. Bestuurder A maakt dus een overtreding maar dat betekend niet dat jij hem geen voorrang had moeten geven of dat hij aansprakelijk is voor de schade.
Wat ik duidelijk probeerte maken is dat het niet zo is dat als een ander een overtreding maakt hij automatisch ook aansprakelijk is voor de rest. Ook al maakt iemand anders een overtreding de rest moet zich nog gewoon houden aan de verkeersregels. Ik wil nu niet zeggen dat het zo ook bij de aanrijding van Tommygun afgehandelt gaat worden alleen dat mogelijk niet zo duidelijk is.
[
Voor 65% gewijzigd door
TheJason op 23-06-2011 14:13
]