Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.625 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Mooooody schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:38:
Normaal als de automaat in de R staat klapt de rechterspiegel omlaag, zodat ik de stoeprand kan zien bij inparkeren. Is wel handig om de velgjes heel te houden :)

Sinds gisteren klapt hij niet meer omlaag, terwijl ik geen instelling heb veranderd.

Heeft iemand een idee??
Schuifje aan de linkerdeur (voor het aanpassen van de spiegels) staat waarschijnlijk naar rechts. Zet hem eens naar links :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Kecin schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:51:
[...]

Schuifje aan de linkerdeur (voor het aanpassen van de spiegels) staat waarschijnlijk naar rechts. Zet hem eens naar links :).
Dat zou dom zijn :)
Zal het zo eens proberen....thnx!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Mooooody schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:01:
[...]

Dat zou dom zijn :)
Zal het zo eens proberen....thnx!
Daar ligt het aan, weet ik uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Ik rij nou zo'n 4 jaar op een BMW tweewieler, maar sinds gistermiddag staat er nu ook een BMW (lease) vierwieler voor de deur :*)

De enige foto so far:
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/2619/beemerb.jpg

Een 320d Touring ED Luxury Line in het Tasmangrün. Doelstelling van dit weekend: De iDrive handleiding doorspitten :P

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
S913 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:42:
.... De iDrive handleiding doorspitten...
Echte mannen lezen toch geen handleiding? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
S913 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:42:
Ik rij nou zo'n 4 jaar op een BMW tweewieler, maar sinds gistermiddag staat er nu ook een BMW (lease) vierwieler voor de deur :*)

De enige foto so far:
[afbeelding]

Een 320d Touring ED Luxury Line in het Tasmangrün. Doelstelling van dit weekend: De iDrive handleiding doorspitten :P
iDrive is zo simpel dat je geen handleiding meer nodig hebt..

Ik zat laatst bij iemand in een nieuwe audi A4 met het MMI systeem maar dat vond ik echt niet handig werken tov mijn eigen iDrive. Het is langzaam en zeker niet intiuitief. Even een adres opzoeken via je telefoon duurde bij mij nogal even. Het kan ook zijn natuurlijk dat je hier aan moet wennen. Iedereen is altijd zo negatief naar iDrive maar sinds de update is het echt het beste in-car systeem wat je kan krijgen naar mijn idee.

[ Voor 28% gewijzigd door ChiLLeR op 12-05-2011 13:44 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Err .. :$ ... tja ... :o ... *schaam* Was even vergeten dat dit een auto-topic op een tweakers-forum was :P Maar zo bij eerste gebruik werkt het nog niet allemaal even intuïtief. Vanochtend even in de file lopen spelen met BT, 2 telefoons en muziek & office via BT, maar veel (veilige) tijd om te kloten in de auto heb ik niet, dus voor deze keer me dan toch maar een beetje inlezen 8)

@ChiLLeR: jaja, rub it in, will ya ;)

[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 12-05-2011 13:33 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

S913 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:32:
Err .. :$ ... tja ... :o ... *schaam* Was even vergeten dat dit een auto-topic op een tweakers-forum was :P Maar zo bij eerste gebruik werkt het nog niet allemaal even intuïtief. Vanochtend even in de file lopen spelen met BT, 2 telefoons en muziek & office via BT, maar veel (veilige) tijd om te kloten in de auto heb ik niet, dus voor deze keer me dan toch maar een beetje inlezen 8)

@ChiLLeR: jaja, rub it in, will ya ;)
Op de RAI heb ik ook ff met iDrive gespeeld, maar ik vond het duidelijk, makkelijk en overzichtelijk.. Dus echt een handleiding lezen hoeft niet :p Als je een handleiding moet lezen omdat je er tijdens het rijden waarschijnlijk niet uit komt, dan moet je die functie tijdens het rijden ook niet bedienen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ChiLLeR schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:31:
[...]

iDrive is zo simpel dat je geen handleiding meer nodig hebt..

Ik zat laatst bij iemand in een nieuwe audi A4 met het MMI systeem maar dat vond ik echt niet handig werken tov mijn eigen iDrive. Het is langzaam en zeker niet intiuitief. Even een adres opzoeken via je telefoon duurde bij mij nogal even. Het kan ook zijn natuurlijk dat je hier aan moet wennen. Iedereen is altijd zo negatief naar iDrive maar sinds de update is het echt het beste in-car systeem wat je kan krijgen naar mijn idee.
Ik heb zelf ervaring met Idrive (E60 525i van pa) als MMI (R8 van pa 8) ) en vindt beide systemen niet geweldig.

Voordeel van het Audi systeem is dat je een paar extra knoppen hebt, zodat je wat eenvoudiger in een bepaald menu komt. Het systeem is alleen behoorlijk traag (R8 komt uit 2007 en zal dus geen gloedje nieuwe versie zijn). Merk je vooral tijdens het invoeren van de navigatie. Je "draai" altijd een paar letters te ver, ben nogal ongeduldig :P.

Systeem in de R8 is ook engels, en kan niet omgezet worden naar nederlands [auto is orgineel nederlands, echter opgehaald @ audi te duitsland. Hebben daarom ook een duits instructieboekje. Aantal opties zijn ook wat vreemd weggestopt, zoals het harder zetten van het navigatievolume, en hoe je telefoons toevoeg aan de bluetooth is me ook een raadsel.

Systeem in de 5 serie is duidelijk sneller, navigatie werkt beter (Audi wil je steeds om files heen plannen, waar kun je uitzetten dat hij dat automatisch doet? 8)7 ) en is grafisch fraaier imo. Een paar maand later kon je op de E60 een ander navigatie systeem krijgen waarbij ook die 4 extra knoppen aanwezig waren volgens mij. Daar heb ik te weinig ervaring mee om er iets nuttigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zo, auto weer opgehaald en gefixt. 300 euro. Maar daar zat dan ook een nieuwe xenon lamp en kentekenverlichting bij in.
Kan je weinig van zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:59:
[...]

Ik heb zelf ervaring met Idrive (E60 525i van pa) als MMI (R8 van pa 8) ) en vindt beide systemen niet geweldig.

Voordeel van het Audi systeem is dat je een paar extra knoppen hebt, zodat je wat eenvoudiger in een bepaald menu komt. Het systeem is alleen behoorlijk traag (R8 komt uit 2007 en zal dus geen gloedje nieuwe versie zijn). Merk je vooral tijdens het invoeren van de navigatie. Je "draai" altijd een paar letters te ver, ben nogal ongeduldig :P.

Systeem in de R8 is ook engels, en kan niet omgezet worden naar nederlands [auto is orgineel nederlands, echter opgehaald @ audi te duitsland. Hebben daarom ook een duits instructieboekje. Aantal opties zijn ook wat vreemd weggestopt, zoals het harder zetten van het navigatievolume, en hoe je telefoons toevoeg aan de bluetooth is me ook een raadsel.

Systeem in de 5 serie is duidelijk sneller, navigatie werkt beter (Audi wil je steeds om files heen plannen, waar kun je uitzetten dat hij dat automatisch doet? 8)7 ) en is grafisch fraaier imo. Een paar maand later kon je op de E60 een ander navigatie systeem krijgen waarbij ook die 4 extra knoppen aanwezig waren volgens mij. Daar heb ik te weinig ervaring mee om er iets nuttigs over te zeggen.
Het nieuwe iDrive is echt vele malen beter dan het oude systeem. Dat heeft BMW wel goed voor elkaar. Hoe het bij Audi tegenwoordig zit weet ik niet maar m'n vader heeft nu een half jaar oude C-klasse met Command navigatie er in en dat is echt heel matig. Dan was het (oude) iDrive uit de 2008 E60 die ie daarvoor had MB nog lichtjaren vooruit. Die had wel al die extra knoppen, dat scheelt wel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

tdw schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:41:
[...]

Op de RAI heb ik ook ff met iDrive gespeeld, maar ik vond het duidelijk, makkelijk en overzichtelijk.. Dus echt een handleiding lezen hoeft niet :p
Het is ook niet dat ik voor álles de handleiding hoef te lezen (want inderdaad is het totale systeem wel simpel), maar met name in het hele communicatiestuk (office, audio etc) tussen de telefoon en iDrive via BT óf werkt het niet lekker óf doe ik het niet goed. Vandaar dat ik daar de handleiding maar even voor bij pak.
Als je een handleiding moet lezen omdat je er tijdens het rijden waarschijnlijk niet uit komt, dan moet je die functie tijdens het rijden ook niet bedienen.
True, heb je 100% gelijk in. Maja, stond stil in de file ... verveelde me en met zo'n speeltje als iDrive voor je neus, kan je daar natuurlijk niet vanaf blijven :P

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

fsfikke schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:31:
[...]

Het nieuwe iDrive is echt vele malen beter dan het oude systeem. Dat heeft BMW wel goed voor elkaar. Hoe het bij Audi tegenwoordig zit weet ik niet maar m'n vader heeft nu een half jaar oude C-klasse met Command navigatie er in en dat is echt heel matig. Dan was het (oude) iDrive uit de 2008 E60 die ie daarvoor had MB nog lichtjaren vooruit. Die had wel al die extra knoppen, dat scheelt wel.
E60 van mijn vader komt ook uit 2008 (mei), nieuwe systeem kwam een paar maand later volgens mij :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:14:
[...]

E60 van mijn vader komt ook uit 2008 (mei), nieuwe systeem kwam een paar maand later volgens mij :'(.
Die van m'n vader was uit oktober, toen leverden ze ook nog het oude iDrive maar die werd toen wel al met die nieuwe knopjes geleverd, ook zat er BMW online op (was btw een Duits geleverde auto). Op zich wel netjes dat ze dat systeem constant upgraden :)

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 12-05-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Yep, nieuwe iDrive (CIC) is veel beter dan de vorige generatic (CCC).

En die is ondertussen ook al heel wat geupdate. Ik had een 318D nu bijna 2 jaar terug die toen net de nieuwe had, laad oa navigatie van HD, je kon mp3 naar die hd kopieren, etc.

Tegenwoordig heb je er ook internet op en een browser, heb ik toevallig vorige week een keer mee kunnen spelen, was wel wat geknoei om aan de praat te krijgen, werkte niet met de android phone van een vriend die de auto heeft gekocht maar wel met mijn iphone4, de bediening was traag, de idrive knop word echt een joystick. En ook kan je nooit tijdens het rijdne internetten, vervelend want ik was gewoon als passagier alles aan het uitzoeken ...

De muziek opties worden ook elke keer nicer, album art van iphone, de ipod out, BT werkt gewoon goed, de office functionaliteit heb ik niet echt mee gespeeld. Maar wat vooral frappant is is dat je in de laatste versies je idrive zelf kan updaten, je kan ergens van internet van bmw updates plukken en die mbv usb installeren! Top, geen 300€ software upgrades meer in de garage!

Ze liggen inderdaad echt wel voor momenteel. Ik ben van de 3 reeks met CIC naar een 5 reeks met CCC gegaan, al bij al meer tevreden met de wagen, wat minder met de pro navi, maar met een dension voor usb support geraak ik al een heel eind om er mee te kunnen doen wat het moet doen, in combinatie met de hifi professional beschouw ik het nog steeds als een upgrade ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Woaah nieuwe koplampen en interieurlijsten maken echt een groot verschil :9.

Foto's volgen, vermoedelijk na het weekend.

Binnenkort beginnen aan de klusjes die we eigenlijk deze week hadden willen doen :).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
Apache schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:38:

[...]

Ze liggen inderdaad echt wel voor momenteel. Ik ben van de 3 reeks met CIC naar een 5 reeks met CCC gegaan, al bij al meer tevreden met de wagen, wat minder met de pro navi, maar met een dension voor usb support geraak ik al een heel eind om er mee te kunnen doen wat het moet doen, in combinatie met de hifi professional beschouw ik het nog steeds als een upgrade ;)
Gebruik jij de Dension 500 voor de USB aansluiting? Ik zit zelf te denken om deze te installeren voor de USB en de BT module zodat ik ook mijn telefoon kan aansluiten. Heb jij 'm overigens zelf of laten installeren?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ben vandaag naar Genemuiden geweest voor het afleveren van 90cm hardstenen blad voor een klant van mij en tijdens de snelwegrit heb ik 1x moeten afremmen van +- 140km/u naar +- 100km/u omdat een vrachtauto het nodig vond om nog even snel een andere vrachtauto in te halen op het moment dat ik aan kwam rijden.
Het stuur begon tijdens het afremmen erg te trillen.

Wat kan dit zijn, want ik heb geen zin dat de garage mij straks een paar remschijven aansmeert waarna later blijkt dat het probleem nog niet opgelost is. Ik ben namelijk een leek op dat gebied.

Nu wil het geval dat ik 2 weken terug bij Profile ben geweest voor een grote beurt. Toen zijn o.a de remindicatoren en remblokken vervangen.

Ik heb toen ook aangegeven dat ik rond de 80km/u een trilling in het stuur heb. De banden zijn toen gebalanceerd en de velgen uitgelijnd. Maar de trilling is niet verdwenen.

Iemand ook een idee of het e.a wat met elkaar heeft uit te staan of heb ik nu te maken met 2 los van elkaar staande problemen?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
als eea niet strak.gemonteerd is, kan je dat krijgen. had je er een.kar achter?

en wat voor auto is het? Klinkt alsof je wielen er niet lekker onder zitten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Geen kar, gewoon in de kofferbak van mijn 118d. ;)

Ik neem aan dat Profile de velgen juist heeft gemonteerd na het vervangen van de remblokken en balanceren van de velgen. Althans, ik ga er van uit dat Profile de velgen heeft gedemonteerd voordat de desbetreffende werkzaamheden konden beginnen.

Ik heb er overigens 18" onder liggen met als band Michelin Pilot Sport 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Kromme schijven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook mijn eerste gedacht, kromme remschijven.

Heb ondertussen alles binnen voor het vervangen van de serpentine-belt.
De oude is er af en de spanrol maakt inderdaad lawaai als je hem rond draait dus ik vermoed dat het dat zal zijn, maar ik sluit nog niets uit, het kan nog de lager van de A/C koppeling zijn (laten we hopen van niet)

Wat ik allemaal heb moeten uitbouwen om aan de riem te kunnen:
- Motorcover
- Airbox (2 delen)
- Bodemplaat
- Deflector aan intercooler
- Leiding van de intercooler naar de gasklep, incl. bekabeling
- Radiatorfan

Nu moet ik de riem van de A/C nog onbeschadigd kunnen verwijderen want deze zit voor de serpentine, volgens de TIS moet dit met speciaal gereedschap wat ik natuurlijk niet heb maar we zullen er wel iets op vinden.

Ik hou jullie op de hoogte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Ik lees trouwens ook dat bij kromme remschijven het stuur altijd stevig trilt bij afremmen. Het maakt dan niet uit hoe hard de auto op dat moment rijdt. Klopt dat?

Want op lagere snelheden heb ik bij afremmen nergens last van.

Worden remschijven gecontroleerd bij een grote beurt? Want indien ik kromme remschijven heb, zou dat dus 2 weken terug tijdens de grote beurt aan het licht gekomen moeten zijn lijkt mij.

Ik heb overigens tijdens de velgenwisseling, de voorbanden verplaatst naar achter en die van achter naar voren.
Nu twijfel ik of ik daar goed aan gedaan heb.

Ik lees namelijk dat de beste banden op de aandrijfas gemonteerd moeten worden. (dus achter) Maar vervolgens lees ik dan weer dat dit gevaarlijk is tijdens het rijden ,et aquaplanning omdat dan de ''slechtste'' banden voorop gemonteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Kan best kloppen, hoe minder snel je rijdt, hoe minder snel je schijven draaien, en dus hoe minder "energie" een trilling krijgt.

En de beste banden moeten inderdaad achterop. De "slechte" banden (je voorbanden) hebben dus wat minder grip, waardoor je onderstuur krijgt. En dat is voor de meeste bestuurders makkelijker op te lossen dan overstuur.

[ Voor 46% gewijzigd door tdw op 14-05-2011 16:34 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

4x2

lộn xộn quá

Kromme remschijven voel je heel goed in je rempedaal, dat begint dan vrolijk mee te trillen (of vastgekoekt restmateriaal van remblokken, dat geeft hetzelfde resultaat :P)

Gezien de snelheid waarmee je het hebt zou ik mn geld zetten op een versleten ophangrubber of kogel in de voorwielophanging, maar om te vinden waar precies zal er naar gekeken moeten worden.

Beste banden achter trouwens, ongeacht de aandrijving.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Jongens, super bedankt voor de info.

Ik zal volgende week een nieuwe afspraak maken bij Profile met jullie adviezen in mijn achterhoofd houdend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Schiet me ineens nog iets te binnen; kan het schokken en trillen van het stuur bij het afremmen van 140 naar 100 toen ook zijn veroorzaakt door het ABS wat misschien in greep? Ik heb op dat moment niet op het dashboard gekeken, dus ik weet niet of dat lampje heeft gebrand.

Ik heb namelijk net op een stil stuk industrieterrein wat noodstoppen gemaakt van 80 naar 0 en dat ging zonder schokken en trillingen. Ook het rempedaal trilde niet.

[ Voor 23% gewijzigd door MelvinB op 14-05-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
En niet meer naar fastfitters gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 08:41:
[...]

Gebruik jij de Dension 500 voor de USB aansluiting? Ik zit zelf te denken om deze te installeren voor de USB en de BT module zodat ik ook mijn telefoon kan aansluiten. Heb jij 'm overigens zelf of laten installeren?
Klopt, is de dension 500, laten installeren bij een zaak die ondertussen niet meer zo'n dingen doet wat ik laatst heb vernomen. Maar was wel tevreden, zou het niet graag zelf doen omdat je toch wel moet weten waar alle schroeven zitten en hoe alles uit elkaar komt. Verder werd alles extreem netjes vastgezet zodat het niet los kan komen of beginnen piepen etc. Ook het doorlussen naar bestaande systemen met optische kabels die geen te scherpe hoeken mogen maken enz vond ik het toch wel de moeite om iemand met ervaring dit te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:04

PauseBreak

derp!

MelvinB schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:13:
Schiet me ineens nog iets te binnen; kan het schokken en trillen van het stuur bij het afremmen van 140 naar 100 toen ook zijn veroorzaakt door het ABS wat misschien in greep? Ik heb op dat moment niet op het dashboard gekeken, dus ik weet niet of dat lampje heeft gebrand.

Ik heb namelijk net op een stil stuk industrieterrein wat noodstoppen gemaakt van 80 naar 0 en dat ging zonder schokken en trillingen. Ook het rempedaal trilde niet.
ABS voel je in het pedaal, niet in je stuur.
En geloof me, als je ABS ingrijpt, dan merk je dat echt wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 15-05-2011 11:59 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Vrijdag is bij mij 1 van de 2 multi-riemen geknapt, de ene doet de alternator (dynamo), stuurbekrachtiging, waterpomp en , de ander doet de airco, en juist degene die alles behalve de airco doet was stuk.

Ik was 3 km van huis en op aanraden van een vriend van me die de auto onderhoudt ben ik zachtjes naar huis gereden, hoewel het blok natuurlijk te warm werd daardoor... Ik vond het zelf geen prettige gedachte maar het mocht van em want ik was maar 5 minuutjes van huis af...

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/6312/298130044.jpg

Gister heb ik bij de BMW-dealer twee nieuwe multi-riemen gehaald, deze heeft ie er even opgezet, dus alles is weer pais en vree. Hij heeft ook in de olie gekeken of daar water inzat, maar uiteindelijk was er dus niks aan de hand met het blok of de koppakking.

[ Voor 4% gewijzigd door _eXistenZ_ op 15-05-2011 12:43 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik ook een BMW wil kopen, heb nu een golf V 1.9 TDI die ik nu 2,5 jaar heb maar ik verwacht bij de volgende onderhoudsbeurt grote kosten te hebben zoals banden + koppeling vervangen en distributieriem. Nu is mijn oog gevallen op een 318i sedan uit 08-2008 de 142PK versie. Heb er 2 gevonden die ik wel mooi vindt, 1 heeft 72000 gelopen en de ander 63000 dus dat valt wel mee. Nu zie ik dat die voor een benzine best wel zuinig is en vroeg me af of er hier mensen zijn met dezelfde wagen die me wat over het verbruik kunnen vertellen. Op autotrack staat dat dit 16.9Km per liter is maar dat haal je natuurlijk nooit want bij mijn Golf staat 1:20 op die site en die haalt maar 1:15.

Verder heb ik toch nog een paar vraagjes waar ik met google geen antwoord op vindt. Ik heb gelezen dat BMW kettingen heeft ipv een distributieriem, klopt dit? En zo ja, geldt dit ook voor de 318i? Ik wil deze week een proefritje gaan maken, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Bekende problemen? En m'n laatste vraag is of er rond deze kilometer standen misschien grote kosten aan zitten te komen, zoals bijvoorbeeld distributieriem vervangen als die dat heeft, misschien heeft iemand een onderhoudsschema?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met de vragen die ik nog heb. In ieder geval alvast bedankt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

PauseBreak schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:58:
[...]

ABS voel je in het pedaal, niet in je stuur.
En geloof me, als je ABS ingrijpt, dan merk je dat echt wel :P
ABS voel je ook in je stuur.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dan zou ik echt je auto eens na laten kijken. Ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij de ABS te voelen was in het stuur, muv dat je moest corrigeren, maar trillingen e.d., nooit.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds 2 maanden een 7 reeks 730d met een teruggetunede 3 liter diesel voor de Belgische markt.
Standaard heeft deze 211 pk ipv 245, de trekkracht zou hetzelfde zijn gebleven.

Gisteren heb ik gereden met een getunede 740d met naar zeggen nu zo'n 335 pk. Technisch gezien zijn de motoren bijna identiek, volgens de autoweek is de standaard 740d zelfs schoner en zuiniger dan de 730d.

Nu zit ik er ernstig over te twijfelen om de mijne een beetje te helpen, wellicht naar de standaard 245pk, maar voor hetzelfde geld kan die ook naar ongeveer 285 pk. Ik weet dat BMW niet echt heel blij is met dat soort praktijken en ook de garantie vervalt als ze tuning kunnen vinden.

In hoeverre hebben jullie ervaring met tuning van BMW (diesel) motoren, garantie problemen en weten jullie wellicht of de versnellingsbak en koppelomvormer van de 730d en 740d wellicht van hetzelfde type zijn?

M'n vorige 730d is nooit geholpen, een S klasse (w220) daarvoor wel en dat was een heel leuk verschil, ware het niet dat na een jaar de koppelomvormer vervangen moest worden. Dit schijnt wel een bekend probleem geweest te zijn bij Mercedes en zij hebben de helft meebetaald, maar ik weet niet of de tuning nou de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

@Ralphk: even hier informeren: http://www.performance-shop-geel.be/

Daar heb ik zelf ervaring mee, zeer tevreden, werken samen met power plus engineering, naar verluid gaan ze minder ver dan andere maar ze geven minstens wat ze beloven en het blijft allemaal binnen de veiligheidsmarges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wellicht neem ik over een half jaar de 320i Station high ex. over van m'n schoonpa. Heeft dan 50k op de teller. Deze komt binnenkort op gas. Hoe is het verbruik op gas? En hoeveel vermogen verlies je? Heeft dat nog andere gevolgen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou rekening houden met een 15 hoger verbruik op lpg en een kleine afname van de prestaties. Bij m'n B10 deed 274pk op RON98 benzine en 262pk op lpg, maar die had een motor die geoptimaliseerd was voor RON98. Het koppel was over het gehele toerengebied lager op lpg. Het gewicht van de auto zal ook wat toenemen door de lpg-tank.

Ik heb wel eens installaties gezien bij een E91 waarin de lpg-tank was geplaatst in het bakje onder de kofferruimte. Hier zal geen grote tank in passen. Als je een grote actieradius wilt zal er een cylindertank in moeten die nogal wat kofferruimte inneemt en een station een stuk minder handig belaadbaar maakt (je kunt je zooi niet meer doorschuiven over een neergeklapte achterbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
dennis112 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:56:
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik ook een BMW wil kopen, heb nu een golf V 1.9 TDI die ik nu 2,5 jaar heb maar ik verwacht bij de volgende onderhoudsbeurt grote kosten te hebben zoals banden + koppeling vervangen en distributieriem. Nu is mijn oog gevallen op een 318i sedan uit 08-2008 de 142PK versie. Heb er 2 gevonden die ik wel mooi vindt, 1 heeft 72000 gelopen en de ander 63000 dus dat valt wel mee. Nu zie ik dat die voor een benzine best wel zuinig is en vroeg me af of er hier mensen zijn met dezelfde wagen die me wat over het verbruik kunnen vertellen. Op autotrack staat dat dit 16.9Km per liter is maar dat haal je natuurlijk nooit want bij mijn Golf staat 1:20 op die site en die haalt maar 1:15.

Verder heb ik toch nog een paar vraagjes waar ik met google geen antwoord op vindt. Ik heb gelezen dat BMW kettingen heeft ipv een distributieriem, klopt dit? En zo ja, geldt dit ook voor de 318i? Ik wil deze week een proefritje gaan maken, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Bekende problemen? En m'n laatste vraag is of er rond deze kilometer standen misschien grote kosten aan zitten te komen, zoals bijvoorbeeld distributieriem vervangen als die dat heeft, misschien heeft iemand een onderhoudsschema?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met de vragen die ik nog heb. In ieder geval alvast bedankt.
Iemand die mij kan helpen met de vragen die ik nog heb? Wil namelijk deze week gaan kijken en kan wel wat tips gebruiken van mede BMW rijders.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 14:46
dennis112 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:26:
[...]

Iemand die mij kan helpen met de vragen die ik nog heb? Wil namelijk deze week gaan kijken en kan wel wat tips gebruiken van mede BMW rijders.
Volgens mij zijn er hier geen mensen met een E90 318i. Kijk even op Spritmonitor.de, daar krijg je een vrij realistisch verbruik:

http://www.spritmonitor.d...xactmodel=318&powerunit=2

Gemiddeld komen ze daar op 7.97 liter per 100 km.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:53

mr_petit

opperprutser

Dat realistische verbruik moet je dan wel naast het realistische verbruik van z'n golf zetten:
http://www.spritmonitor.d...145&gearing=1&powerunit=2

Daaruit komt ca 1:15,5, dus dennis112 heeft met z'n 1:15 een redelijk gemiddelde rijstijl.

Helaas kom ik nooit op die redelijk gemiddelde rijstijl :X

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:07
Vanaf morgen ben ik illegaal in dit topic, als de E39 is opgehaald door zijn volgende bestuurder. Ik heb namelijk besloten om weer een leaseauto te gaan rijden. Een BMW1 vond ik te duur worden, want ik wil uiteraard een beetje een leuke motor en wat opties. Dan rijst de prijs toch wat te hard voor mijn smaak..

Maar niet getreurd, ik blijf bij achterwielaangedreven freude am fahren! Als ze in Japan de productielijn weer een beetje kunnen aanzwengelen rij ik binnenkort in een Mazda MX5 2.0 Roadster Coupe 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.globalgiants.com/archives/media/MAZDA-MX5.jpg

Ik hoop wel dat ze een beetje opschieten, want momenteel verplaats ik mij in een Golf 1.2. :X Erg functioneel hoor, zo'n Volkswagen, maar ik ben er al drie keer voorbijgelopen op de parkeerplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ Henk op 16-05-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Femme schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:05:
Ik zou rekening houden met een 15 hoger verbruik op lpg en een kleine afname van de prestaties. Bij m'n B10 deed 274pk op RON98 benzine en 262pk op lpg, maar die had een motor die geoptimaliseerd was voor RON98. Het koppel was over het gehele toerengebied lager op lpg. Het gewicht van de auto zal ook wat toenemen door de lpg-tank.

Ik heb wel eens installaties gezien bij een E91 waarin de lpg-tank was geplaatst in het bakje onder de kofferruimte. Hier zal geen grote tank in passen. Als je een grote actieradius wilt zal er een cylindertank in moeten die nogal wat kofferruimte inneemt en een station een stuk minder handig belaadbaar maakt (je kunt je zooi niet meer doorschuiven over een neergeklapte achterbank).
LPG heeft een hoge klopvastheid , uit het hoofd octaangetal van > 100. Als je van plan bent uitsluitend op LPG te rijden kan je je motor daarop laten afstellen, dan heb je nauwelijks tot geen verlies meer op LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nu het meer en meer mooi weer wordt komt de Z4 wat vaker buiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-G4NVNY6N.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OMQNP4VA.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDP8MILQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGDRVHA6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RJ37F3S4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWAEVIK6.jpg

Al een aantal malen een geweldige dag gehad. Heerlijk toeren met open weer en genieten van het fantastische geluid van de 6-cilinder.

Maar helaas... een paar weken geleden heb ik een nieuwe woning gekocht en heb ik binnenkort geen stallingsruimte meer. Omdat ik vind dat een Z4 met stoffen kap binnen moet staan heb ik besloten om de Z4 te verkopen en daarna te gaan zoeken naar een BMW 335i cabrio, omdat deze een hard dak hebben.

Zal nog wel even duren want er moet eerst verbouwd en gespaard worden, maargoed. Tot die tijd geniet ik nog van de Z4. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
mr_petit schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:41:
Dat realistische verbruik moet je dan wel naast het realistische verbruik van z'n golf zetten:
http://www.spritmonitor.d...145&gearing=1&powerunit=2

Daaruit komt ca 1:15,5, dus dennis112 heeft met z'n 1:15 een redelijk gemiddelde rijstijl.

Helaas kom ik nooit op die redelijk gemiddelde rijstijl :X
Ok thnx. En klopt het dat dit model een ketting heeft ipv een distributieriem? En zijn er nog bekende problemen waar ik op moet letten als ik een proefritje ga maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Metro2002 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:43:
[...]

LPG heeft een hoge klopvastheid , uit het hoofd octaangetal van > 100. Als je van plan bent uitsluitend op LPG te rijden kan je je motor daarop laten afstellen, dan heb je nauwelijks tot geen verlies meer op LPG.
En wat wou je specifiek afstellen tbh lpg?
Dat houdt denk ik namelijk wat meer in dan dat jij in je hoofd hebt.
Wil je gebruik maken van de klopvastheid, dan ontkom je er eigenlijk niet aan iets te doen aan de compressieverhouding.
Dat houdt dus in kop vlakken en andere pakking monteren, of andere zuigers, of iets in die orde.
Aan ontsteking, kleptiming en inspuiting kan je eigenlijk niets veranderen omdat deze al reeds allemaal variabel zijn, en zichzelf optimaliseren naar gelang ze sensordata binnenkrijgen van bijv antiklopsensoren of lambda sondes. Wil je daarmee meer power, dan gaat dat eigenlijk altijd samen met excessief verbruik en vervuiling. Een beetje laten afstellen is er dus eigenlijk niet bij. De lpg computer die geplaatst wordt moet zelf uiteraard wel goed afgesteld worden (en dat is vaak de clou, deze heeft z'n eigen mappings), maar 'de motor eropaf stellen' is imho flauwekul zolang je niet van plan bent de motor compleet (hardwarematig ;)) te laten verbouwen tot een 'lpg only' motor. Normale benzine erin gooien is dan vrijwel niet mogelijk.
Maar als je die richting opgaat, dan kan je uit een lpg motor veel meer vermogen halen dan uit een benzinemotor (wel met bijbehorende verbruiksstijging ;)). Maar dat is imho dus wat meer dan afstellen; je bent immers deels de motor aan het verbouwen/herontwerpen. En de reden voor lpg is dan waarschijlijk ook voorbij geschoten (geldbesparing)
Even de turbomotoren buiten beschouwing latende.
Daarom is chiptunen van een NA motor ook eigenlijk onzin. De opgegeven winst door de 'tuners' is al hoogst overdreven, en zelfs dan valt het tegen. En dat vermogen kan dus alleen vrijkomen met excessief gebruik. Het praatje van 'af fabriek zijn motoren ook afgestemd om met inferieure benzine om te gaan' is grote onzin. Naast dat alle parameters die het waard zijn al ongeveer variabel zijn, en dat fabrikanten bijna een moord doen om meer vermogen danwel betere zuinigheid te krijgen en dat auto's per land al ongeveer geconfigureerd worden maakt het al een ongelofelijk verhaal. Het enige zou kunnen zijn dat die tuners (waar hooguit 2 beletterde mensen rondlopen) iets zouden weten wat bij fabrikanten waar honderen mensen op R&D werken geheel onbekend is.
Chiptunen van een NA motor is vooral interessant als je de toerenlimiter wil veranderen (of topsnelheidsrestrictie wilt verwijderen), of als je bijv. een automaat hebt icm met krachtige motor waarbij de motor in de regionen met meeste koppel wordt ingehouden om de automaat te beschermen (en je het risico wilt nemen)

Je kan hooguit een bepaalde motor/motortype eropuit zoeken dat deze wellicht naar verhouding beter op lpg zal lopen. Sommige motoren halen de fabrieksopgaaf qua prestaties bijv. alleen op ron98. Deze motoren lopen naar verhouding wellicht beter (als in relatief beter presterend) op lpg als een motor die z'n volle prestaties bij ron95 haalt.

Qua verbruik heeft LPG uiteraard een lagere energiedichtheid per liter, dus haal je absoluut nooit het verbruik dat je met benzine haalt. Zolang je het verbruik uitdrukt in km/liter. Dat scheelt bijna 20% per liter.
Per kg ligt het anders, maar helaas betaal je per liter.
dennis112 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:45:
[...]

Ok thnx. En klopt het dat dit model een ketting heeft ipv een distributieriem? En zijn er nog bekende problemen waar ik op moet letten als ik een proefritje ga maken?
Volgens mij ketting, maar er zijn meerdere 318 motorversies.
hier kan je zien hoe vrijwel alle bmw's qua onderdelen in elkaar zitten:
http://bmwfans.info/parts/catalog/

Waar je op moet letten bij een proefrit naast de standaard dingen kan je denk ik het beste op een e90 specifiek forum vragen. Dat soort dingen kunnen heel modelafhankelijk zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Een E90 heeft toch de N46 motor?. Ik weet iig dat mijn facelift 318ci uit 2003 al een ketting heeft. Mag aannemen dat een E90 dit ook zal hebben :P.

Ik rij zelf met een E46 318CI, die een gecombineerd opgave verbruik heeft van 1:13,5 (7,4L op 100KM). Ik haal nu in de praktijk (met geregeld de airco aan) ~1:13 (7.7/7.8L op 100KM) me een redelijk vlotte rijstel.
Geen idee alleen wat het verschil is tussen de N46 en mijn N42 motor.

Edit: qua basis zijn de motoren niet zo gek veel anders volgens mij. Zelfde boring / slag en dus ook cilinderinhoud. Mijn N42 lever alleen meer koppel 8).

[ Voor 31% gewijzigd door Tortelli op 16-05-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Morgen weer terug met de auto, rookt nog steeds. WTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:20:
Een E90 heeft toch de N46 motor?. Ik weet iig dat mijn facelift 318ci uit 2003 al een ketting heeft. Mag aannemen dat een E90 dit ook zal hebben :P.

Ik rij zelf met een E46 318CI, die een gecombineerd opgave verbruik heeft van 1:13,5 (7,4L op 100KM). Ik haal nu in de praktijk (met geregeld de airco aan) ~1:13 (7.7/7.8L op 100KM) me een redelijk vlotte rijstel.

Edit: qua basis zijn de motoren niet zo gek veel anders volgens mij. Zelfde boring / slag en dus ook cilinderinhoud. Mijn N42 lever alleen meer koppel 8).
Damn dat scheelt wel tov mijn 320Ci :o (Ik haal 9.6L/100KM met een redelijk vlotte rijstijl)

Maarja, op en neer tussen Den Haag en Delft is ook maar een kort stukje. De komende dagen elke dag van Den Haag naar Brussel en terug, kijken wat voor een gemiddelde dan lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Groot voordeel wat ik heb is dat ik richting de achterhoek rij, en dus weinig files tegenkom ;). Rij een 4-5 km voordat ik de autobaan op kan, zet de cruisecontrole op 130 en ga in Doetichem de autobaan weer af om weer een paar km binnendoor te rijden. Hele stuk is een 35km.

Maar het verbruik valt mij zeker niet tegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 16-05-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

9.6 l/100km haal ik ook met mijn 328 en dat zonder als een ouwe sok te rijden.
Ik ben er dan weer heel tevreden mee, want da vink nie slecht voor een 2.8 :+
Ik had vooraf gerekend op 11-12 l/100 km...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15
DJ Henk schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:25:
Vanaf morgen ben ik illegaal in dit topic, als de E39 is opgehaald door zijn volgende bestuurder. Ik heb namelijk besloten om weer een leaseauto te gaan rijden. Een BMW1 vond ik te duur worden, want ik wil uiteraard een beetje een leuke motor en wat opties. Dan rijst de prijs toch wat te hard voor mijn smaak..
Hoe kun je een Einzer nou te duur vinden als je van een 5-serie afkomt?

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 16-05-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01

Dat haal ik never nooit in mijn 318ci (ook N42). Meestal 1 op 11, soms 1 op 10.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het Fantoom schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:42:
[...]

Hoe kun je een Einzer nou te duur vinden als je van een 5-serie afkomt?
Omdat een 1 in de lease kneiterduur is en een e39 wel meevalt in aanschaf/afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een E90 heeft toch de N46 motor?.
Volgens bmwfans.info niet. Die stelt dat het òf de n43 òf de n46n is (ff 2008 genomen). Wellicht in andere jaartallen weer andere combo's.
Maar dennis112 heeft nu voldoende links en info dat hij zelf met wat puzzelwerk al z'n vragen beantwoord kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15
418O2 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:53:
[...]

Omdat een 1 in de lease kneiterduur is en een e39 wel meevalt in aanschaf/afschrijving.
Leasen is sowieso kneiterduur. Als je een auto gewoon 10 jaar wilt houden is kopen goedkoper en ben je voordeliger uit met een jonge 1 occasion dan met een flink bereden E39 die jaarlijks dure beurten nodig heeft om hem rijdend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:07
Het Fantoom schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:20:
Leasen is sowieso kneiterduur. Als je een auto gewoon 10 jaar wilt houden is kopen goedkoper en ben je voordeliger uit met een jonge 1 occasion dan met een flink bereden E39 die jaarlijks dure beurten nodig heeft om hem rijdend te houden.
Als je gaat voor een maximale prijs/kwaliteit-verhouding is een jonge tweedehands inderdaad de beste optie, denk ik. Het verschil tussen lease en een wat oudere auto met dure beurten is dat de uitgaven bij lease voorspelbaar zijn. Mijn E39 is netjes behandeld in de tijd dat ik hem had (iets meer dan twee jaar) en heeft nooit serieuze problemen gehad. Maar iedere keer als er wat is, is het toch onverwacht.

Maar daarnaast had ik ook wel weer zin in iets nieuws. Van een grote, luxe snelwegcruiser naar klein, hardgeveerd en snel de bocht om. Ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

Ik vond het allemaal wel meevallen met de leaseprijs van een 1-serie. Zeker nu met die nieuwe pakketten ben je voor 750 ex brandstof al voorzien van een leuke 118D met veel opties. Als je werkgever dit vergoedt ben je voor 350 euro netto bijtelling klaar .. Daar reed ik mijn vorige BMW dus echt niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wimo. schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:17:
Ik vond het allemaal wel meevallen met de leaseprijs van een 1-serie. Zeker nu met die nieuwe pakketten ben je voor 750 ex brandstof al voorzien van een leuke 118D met veel opties. Als je werkgever dit vergoedt ben je voor 350 euro netto bijtelling klaar .. Daar reed ik mijn vorige BMW dus echt niet voor.
Als je NIET kiest voor een leaseauto krijg je bij veel werkgevers dat bedrag (al dan niet deels) er bij op de brutoloon. Die 350 aan bijtelling is dan niet het enige wat je aan je auto betaalt.

Ik snap die leaseprijzen ook niet altijd hoor. Hier zat de goedkoopste 1 boven de 1000 euro. Hangt ook erg af van wat voor kortingen met welke merken er geregeld zijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Van de drie werkgevers die ik heb gehad wilde er geen een het leasebdrag bruto uitkeren bij afwijzing van de leasewagen. In mijn geval is het een koopje, ik rij dik 25k per jaar privé.

Directlease.nl kwam aardig overeen met onze leaseprijzen. Pak daar een 1-serie tot ~750 ex brandstof en je hebt wel iets leuks.

[ Voor 26% gewijzigd door Wimo. op 17-05-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Je hebt wel iets leuks, maar dan heb je ook een Einzer met 25% bijtelling, waar je bij de concurrentie aan kunt kloppen voor 14% of 20% bijtelling én meer opties. Dan zou ik ook geen 1-serie leasen hoor.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Tjsa, sommige mensen willen perse BMW rijden. Audi is nog duurder in de lease. Verder is er op hetzelfde niveau niet echt veel concurrentie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat voor de leaseprijs van de 1-serie niet zal helpen is dat het huidige model al bijna zeven jaar op de markt is en de opvolger binnenkort gepresenteerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Dat is waar. Al zijn de renders van de nieuwe niet echt spectaculair. Mooie is wel de 20% diesel, dat zal eens tijd worden.

Het 'oude' model is nu wel leuk op deze manier:

http://www.bmw.nl/nl/nl/n...1serie_business_line.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wimo. schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:27:
Tjsa, sommige mensen willen perse BMW rijden. Audi is nog duurder in de lease. Verder is er op hetzelfde niveau niet echt veel concurrentie ..
Wat Femme zegt. De 1 is echt al oud en dat merk je wel hoor. Tuurlijk, het is, zo uit mijn hoofd althans, de enige achterwielaandrijver in het kleine autootjes segment, maar auto's als de (Grande) Punto (Evo)/Bravo, Clio/Mégane, Fiesta/Focus, zijn allemaal nieuwer en rijden echt niet ineens veel slechter.
Bovendien zit je in om het even welke BMW op de standaardstoelen echt belabberd. Dat is bij alle bovenstaande merken veel beter geregeld. Ik snap echt niet waarom een 'premiummerk' als BMW zulke stoelen standaard in haar auto's durft te monteren.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:08:
[...]

Wat Femme zegt. De 1 is echt al oud en dat merk je wel hoor. Tuurlijk, het is, zo uit mijn hoofd althans, de enige achterwielaandrijver in het kleine autootjes segment, maar auto's als de (Grande) Punto (Evo)/Bravo, Clio/Mégane, Fiesta/Focus, zijn allemaal nieuwer en rijden echt niet ineens veel slechter.
Bovendien zit je in om het even welke BMW op de standaardstoelen echt belabberd. Dat is bij alle bovenstaande merken veel beter geregeld. Ik snap echt niet waarom een 'premiummerk' als BMW zulke stoelen standaard in haar auto's durft te monteren.
Voor 700 euro meer heb je de sportstoelen waardoor je ineens in het topsegment zit. De sportstoelen zitten ook in meerdere pakketten waardoor ze altijd voordelig zijn.

Met de sportstoelen zit je ineens in het topsegment qua zithouding. Alleen de C30 heeft in die klasse wat te zoeken.

En de Punto of Clio in hetzelfde segment als de 1 durven zetten is niet reëel. De afwerking en motoren zijn een wereld van verschil. Een megane heeft standaard b.v. ook rukstoelen. Als volwassen man van 1.80m+ zit je altijd met te weinig steun aan je onderbenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wimo. op 17-05-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wimo. schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:42:
Dat is waar. Al zijn de renders van de nieuwe niet echt spectaculair. Mooie is wel de 20% diesel, dat zal eens tijd worden.

Het 'oude' model is nu wel leuk op deze manier:

http://www.bmw.nl/nl/nl/n...1serie_business_line.html
http://www.bmwme.nl/de-bmw-f20-1-serie-m-sport-onthult-zich/

de nieuwe 1-serie wordt wel een dikke wagen :)

Tevens een artikel van mijn hand :)

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2011 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Vandaag auto weggebracht voor regulier onderhoud, bel ik net met die man, verteld hij mij dat er iets aan de hand is met de ketting(spanner). Volgens hem onverantwoord om nog een meter mee te rijden. Of ik nooit een raar geluid gehoord had... Nou, eigenlijk niet. Vervangen dan maar. Weer een paar honderd euro armer. Schiet niet echt op.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wimo. schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:14:
[...]

Voor 700 euro meer heb je de sportstoelen waardoor je ineens in het topsegment zit. De sportstoelen zitten ook in meerdere pakketten waardoor ze altijd voordelig zijn.

Met de sportstoelen zit je ineens in het topsegment qua zithouding. Alleen de C30 heeft in die klasse wat te zoeken.

En de Punto of Clio in hetzelfde segment als de 1 durven zetten is niet reëel. De afwerking en motoren zijn een wereld van verschil. Een megane heeft standaard b.v. ook rukstoelen. Als volwassen man van 1.80m+ zit je altijd met te weinig steun aan je onderbenen.
De kern van het verhaal is dat de BMW 1-serie gewoon heel duidelijk op zijn laatste benen loopt. Qua rijgedrag en comfort is de 1 echt niet meer beter dan het aanbod van de concurrentie (de MB A-klasse en Audi A3 daar gelaten, die zijn net zo dringend aan vervanging toe namelijk), en bij de concurrentie ben je mínder geld kwijt, voor méér auto. Daarom snap ik echt wel dat iemand geen gedateerd model gaat kopen of leasen.

Dat jij vindt dat de sportstoelen van BMW lekker zitten, staat genoteerd. Feitelijk is de enige autofabrikant die met recht kan zeggen dat zijn stoelen goed zitten Opel, want dat is de enige fabrikant die stoelen met een keurmerk monteert. De rest zou allemaal hoe dan ook 'rukstoelen' monteren, maar toch is dat niet zo. Bovendien is BMW het enige premiummerk dat standaard echt superbelabberde stoelen monteert. Ik snap echt niet hoe iemand kan vinden dat de zitpositie goed is, als je eerst €700,- moet uitgeven om zelfs maar een beetje goed te kunnen zitten. Dat is imo echt niet meer van deze tijd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Femme schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:39:
Wat voor de leaseprijs van de 1-serie niet zal helpen is dat het huidige model al bijna zeven jaar op de markt is en de opvolger binnenkort gepresenteerd zal worden.
Dat compenseren ze dan weer (ten dele, in elk geval) met goede aanbiedingen, zoals nu de Business Line Ultimate Edition. Zie je bij vrijwel alle merken die iets betekenen in de zakelijke markt.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Overigens staat de nieuwe 1 toevallig net vandaag op Autoweek:
http://www.autoweek.nl/au...nelle-1-serie-testrijders

Als je die foto's zo bekijkt, is het meer een zeer grondige facelift dan een nieuw model. Een beetje zoals bij de Golf en Passat.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Wat zou het ongeveer gaan kosten om de cruise control te laten repareren voor een BMW Touring 530I uit 1993?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
chronoz schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:38:
Wat zou het ongeveer gaan kosten om de cruise control te laten repareren voor een BMW Touring 530I uit 1993?
*kijkt in glazen bol*

Is het stengeltje afgebroken of is heel het systeem kapot? Beetje weinig info, en dan nog, denk niet dat dat een vraag is waar je hier antwoord op hoeft te verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:26:

Als je die foto's zo bekijkt, is het meer een zeer grondige facelift dan een nieuw model. Een beetje zoals bij de Golf en Passat.
Mwoah, daar ben ik het niet mee eens. Het is al eerder aangegeven dan de nieuwe 1 ook een stukje groter gaat worden. Alleen al daardoor zal hij er in het dagelijks verkeer al heel anders uitzien. Het interieur lijkt ook totaal anders te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-05-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
'Alleen al daardoor zal hij er in het dagelijks verkeer al heel anders uitzien.'

Dit is iets waar BMW ZO goed in is, damn. Op foto's vond ik de nieuwe 6 maar zo-zo maar dit weekend liep ik er tegenaan en echt ... *kwijl* wat een geile bak is toch weer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:54:
[...]

De kern van het verhaal is dat de BMW 1-serie gewoon heel duidelijk op zijn laatste benen loopt. Qua rijgedrag en comfort is de 1 echt niet meer beter dan het aanbod van de concurrentie (de MB A-klasse en Audi A3 daar gelaten, die zijn net zo dringend aan vervanging toe namelijk), en bij de concurrentie ben je mínder geld kwijt, voor méér auto. Daarom snap ik echt wel dat iemand geen gedateerd model gaat kopen of leasen.

Dat jij vindt dat de sportstoelen van BMW lekker zitten, staat genoteerd. Feitelijk is de enige autofabrikant die met recht kan zeggen dat zijn stoelen goed zitten Opel, want dat is de enige fabrikant die stoelen met een keurmerk monteert. De rest zou allemaal hoe dan ook 'rukstoelen' monteren, maar toch is dat niet zo. Bovendien is BMW het enige premiummerk dat standaard echt superbelabberde stoelen monteert. Ik snap echt niet hoe iemand kan vinden dat de zitpositie goed is, als je eerst €700,- moet uitgeven om zelfs maar een beetje goed te kunnen zitten. Dat is imo echt niet meer van deze tijd.
Ik ben toch benieuwd welke wagens jij naar voren schuift als 'meer' auto. Als je met meer auto bepaalde opties als standaard bedoeld snap ik je. Maar verder is het ding op motorisch gebied en afwerkingsniveau goed bedeeld. Een golf kan daar absoluut niet aan tippen ..

edit: wat is premium? Audi,BMW,MB? Nummer 1 en 2 monteren standaard niet zulke beste zetels helaas ..

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 17-05-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:26:

grappig, dezelfde fotos heb ik voor het BMWMe artikel gebruikt, gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wimo. schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:18:
[...]

Ik ben toch benieuwd welke wagens jij naar voren schuift als 'meer' auto. Als je met meer auto bepaalde opties als standaard bedoeld snap ik je. Maar verder is het ding op motorisch gebied en afwerkingsniveau goed bedeeld. Een golf kan daar absoluut niet aan tippen ..

edit: wat is premium? Audi,BMW,MB? Nummer 1 en 2 monteren standaard niet zulke beste zetels helaas ..
De Golf VI behoort tot de top qua afwerking, die kan zeker wel tippen aan de 1-serie. De Golf VI is ook een stuk stiller op de snelweg. Maar het zijn totaal verschillende auto's. Inderdaad, wat is premium? Het ligt eraan. Ik kan me nog best voorstellen dat iemand het interieur van een mooi aangeklede Golf VI als meer premium beschouwd dan het toch wat sportievere dashboard van een 1-serie, vooral in de kale versies. Anderzijds rijdt de 1-serie met afstand een stuk sportiever. en voelt ook op hoge snelheid nog aan als een huis. Iemand anders vindt juist dat premium misschien. Dat is een keuze die je maakt en die persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:05:
[...]

Dat compenseren ze dan weer (ten dele, in elk geval) met goede aanbiedingen, zoals nu de Business Line Ultimate Edition. Zie je bij vrijwel alle merken die iets betekenen in de zakelijke markt.
De afschrijving lijkt me desondanks relatief hoog. Als de leasemaatschappij naar 4-5 jaar klaar is met je auto moeten ze 'm kwaad raken in een markt waarin volop oudere en goedkopere 1-series worden aangeboden en er ook al redelijk wat gebruikte 1-series van het nieuwe model te koop zullen staan.
PauseBreak schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:54:
[...]

Qua rijgedrag kan een 1 prima mee lijkt me. Hij was altijd al beter dan de A-klasse (wat ik sowieso geen concurrent vind gezien zijn status van bejaardenbak) en de A3. Al andere middenklasseauto's zijn wat betreft het rijgedrag in het nadeel door hun aandrijfconcept. De meeste mensen vinden dat echter minder boeiend dan de grotere binnenruimte die de voorwielaandrijvers bieden. Dat is altijd al het probleem geweest met de 1.
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:40:
[...]

De Golf VI behoort tot de top qua afwerking, die kan zeker wel tippen aan de 1-serie. De Golf VI is ook een stuk stiller op de snelweg. Maar het zijn totaal verschillende auto's. Inderdaad, wat is premium? Het ligt eraan. Ik kan me nog best voorstellen dat iemand het interieur van een mooi aangeklede Golf VI als meer premium beschouwd dan het toch wat sportievere dashboard van een 1-serie, vooral in de kale versies. Anderzijds rijdt de 1-serie met afstand een stuk sportiever. en voelt ook op hoge snelheid nog aan als een huis. Iemand anders vindt juist dat premium misschien. Dat is een keuze die je maakt en die persoonlijk is.
Ik heb een stukje gereden in zo'n bluemotion geval met dsg en navigatie. Het navigatiesysteem kwam op mij gedateerder over dah het oude CCC-systeem van BMW terwijl de nieuwere 1-series neem ik aan worden geleverd met de veel betere CIC-navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ben op en neer geweest naar Parijs met een Golf met dat systeem erin dat iedereen eruit jat. Met MP3 hdd erin, nav etc. Werkte echt perfect. Tik met je vinger op een POI in de kaart en je krijgt alle gegevens van dat (bijvoorbeeld) bedrijf of attractie. Als er een telefoonnummer bij staat, kun je het direct bellen. Ik ken het BMW systeem niet heel erg goed, maar dat vond ik in elk geval erg goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:40:
[...]

Ik heb zelf nooit een Golf VI gereden, maar wel het vorige model Passat. Ik denk dat de afwerking van de Passat beter is dan die van de Golf VI? Nou dan kan het interieur zeker niet tippen aan dat van een E46 3 serie. Ik vond het Passat interieur op foto's er altijd erg gelikt uit zien, maar als je er dan mee gaat rijden is dat toch echt een dikke tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Interieur in de Golf VI is zeker wel verbeterd t.o.v. de V, een stuk strakker en spannender. Het interieur in de Golf V is erg saai en soms erg goedkoop. Wel zit het degelijk in elkaar. De VI heeft wat stoerdere uitstraling en beter qua materialen. Maar de vormgeving is nog steeds saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Vreemd genoeg maakt dat niet zoveel uit, maar een Passat is dan ook eigenlijk meer een wat uitvergrootte Golf, plus een kont. Gewicht scheelt ook niet zo heel veel. Je zou echter de Passat Highline moeten vergelijken met een 320i oid, want dat is het prijsverschil zo ongeveer en dan komt de Passat echt wel meer premium-waardig over.
Qua rijgedrag kan een 1 prima mee lijkt me. Hij was altijd al beter dan de A-klasse (wat ik sowieso geen concurrent vind gezien zijn status van bejaardenbak) en de A3. Al andere middenklasseauto's zijn wat betreft het rijgedrag in het nadeel door hun aandrijfconcept. De meeste mensen vinden dat echter minder boeiend dan de grotere binnenruimte die de voorwielaandrijvers bieden. Dat is altijd al het probleem geweest met de 1.
Lijkt me niet. De 1 is ten opzichte van zijn concurrentie (en dat is feitelijk gewoon iedere C-segment auto als je prijs even uit de vergelijking haalt) duidelijk minder comfortabel. Voornamelijk door de vering en demping, dat doet de concurrentie op dit moment gewoon beter. Bovendien gaat een Focus of Mégane (Coupé) net zo hard of harder een bocht om als de 1, en met heel wat minder moeite vanuit de bestuurder, met name als het nat is. Zelfde geldt bijna voor een Golf VI, die kun je met veel minder moeite nog steeds vrijwel net zo hard een bocht doorjagen, en bovendien is de concurrentie rijker uitgerust, net zo stil of stiller en nieuwer.
Niet ten nadele van de 1-serie bestuurders hier, maar op dit moment is de 1 gewoon een verkeerde keuze om te maken imo. Wacht een jaar (max!) en je rijdt in de nieuwe 1, of als je dat geduld niet hebt, kijk naar de concurrentie. Zeker t.o.v. een 1-serie komen die er echt niet bekaaid vanaf hoor.

Het aandrijfconcept an sich is een heel andere discussie, en het lijkt mij vrij zinloos om daar verder over te gaan. Er zijn in de praktijk gewoon veel te veel variabelen die daarop invloed kunnen hebben om heel stellig vast te blijven houden aan "dit concept is altijd en overal het beste concept, punt".

[ Voor 7% gewijzigd door PauseBreak op 18-05-2011 13:19 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MrFl0ppY schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:08:
Interieur in de Golf VI is zeker wel verbeterd t.o.v. de V, een stuk strakker en spannender. Het interieur in de Golf V is erg saai en soms erg goedkoop. Wel zit het degelijk in elkaar. De VI heeft wat stoerdere uitstraling en beter qua materialen. Maar de vormgeving is nog steeds saai.
Pardon? Heb je weleens in de trendline gereden!? Ik had hem toevallig afgelopen weekend als vervangend vervoer. Geen radio, en we zitten in 2011. Afwerking is ver te zoeken. Het stuur was gewoon plastic, zelfs de Renault 19 die mijn ouders vroeger hadden (1995), had in de basic uitvoering een luxer stuur. Daarnaast hadden de naden van het dash, vooral bij de pook en handrem soms scherpe randen.
Nee als je denkt dat daar goed gebruik wordt gemaakt van materialen en een goede afwerking in te vinden is, dan heb je de afgelopen 15 jaar niet in een ander merk dan VW gereden... Dat kan niet anders.

Daarnaast is het echt een koning in onderstuur! Ongelofelijk irritant!

De TSI is me wel meegevallen en het rijgeluid is een stuk minder dan in de Leon! Daarnaast waren de stoelen verrassend goed.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
dfrenner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:20:
[...]

Pardon? Heb je weleens in de trendline gereden!? Ik had hem toevallig afgelopen weekend als vervangend vervoer. Geen radio, en we zitten in 2011. Afwerking is ver te zoeken. Het stuur was gewoon plastic, zelfs de Renault 19 die mijn ouders vroeger hadden (1995), had in de basic uitvoering een luxer stuur. Daarnaast hadden de naden van het dash, vooral bij de pook en handrem soms scherpe randen.
Nee als je denkt dat daar goed gebruik wordt gemaakt van materialen en een goede afwerking in te vinden is, dan heb je de afgelopen 15 jaar niet in een ander merk dan VW gereden... Dat kan niet anders.

Daarnaast is het echt een koning in onderstuur! Ongelofelijk irritant!

De TSI is me wel meegevallen en het rijgeluid is een stuk minder dan in de Leon! Daarnaast waren de stoelen verrassend goed.
Ten opzicht van de Golf V is de VI echt wel een verbetering! Ikzelf heb vorige week nog in een comfort gereden. Trendline heb ik inderdaad nog nooit ingezeten. Maar met de comfortstoelen, de wit/rode wijzerplaat en vernieuwde dashboard is de verbetering flink! Zelf rij ik overigens een E90 dus ja ik heb de afgelopen 15 jaar wel ergens anders in gereden. Het is nog steeds niet super maar gewoon goed voor een Golf. Heb je wel eens in een kale 3 serie gezeten? Dan heb je ook niet het idee dat je voor premium heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MrFl0ppY schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:43:
Ten opzicht van de Golf V is de VI echt wel een verbetering! Ikzelf heb vorige week nog in een comfort gereden. Trendline heb ik inderdaad nog nooit ingezeten. Maar met de comfortstoelen, de wit/rode wijzerplaat en vernieuwde dashboard is de verbetering flink! Zelf rij ik overigens een E90 dus ja ik heb de afgelopen 15 jaar wel ergens anders in gereden. Het is nog steeds niet super maar gewoon goed voor een Golf. Heb je wel eens in een kale 3 serie gezeten? Dan heb je ook niet het idee dat je voor premium heb betaald.
Hier hebben we het dus over bij een trendline:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/11k9ppe.jpg

Dat stuur is dus hard plastic!
En dan moet je wel de radio wegdenken, want dat is een optie die er bij mij niet op zat!

Eén en al plastic, met zoals gezegd zelfs scherpe randen...

Vergelijk dit eens met een standaard Renault en ik weet welke er meer premium is! Welke beter afgewerkt is en welke betere materiaalkeuze heeft: Renault, Opel, Peugeot. Noem maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Tsja, zo zag die van mij eruit, maar dan inclusief knoppen op het stuur:

Afbeeldingslocatie: http://carlatest.com/wp-content/uploads/2011/01/2011-Volkswagen-Jetta-EU-Version-interior-steering-view-631x400.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MrFl0ppY op 18-05-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PauseBreak schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:17:
Het aandrijfconcept an sich is een heel andere discussie, en het lijkt mij vrij zinloos om daar verder over te gaan. Er zijn in de praktijk gewoon veel te veel variabelen die daarop invloed kunnen hebben om heel stellig vast te blijven houden aan "dit concept is altijd en overal het beste concept, punt".
Hoezo zinloos? Het is simpele natuurkunde dat de 1-serie vanwege zijn aandrijfconcept beter stuurt dan een voorwielaandrijver. De motor ligt in lengterichting grotendeels achter de vooras, de versnellingsbak ligt ver achter de vooras en de aandrijving vindt plaats op de achterwielen. Dat zorgt voor een veel betere gewichtsverdeling, minder onderstuur, een beter stuurgevoel (geen aandrijfkrachten die de besturing beïnvloeden) en betere tractie. Veel voorwielaandrijvers hebben de motor op een vreselijke plek voor de vooras hangen. Je hoeft er maar te kijken en je ziet jezelf al rechtdoor glijden in een haakse bocht op nat wegdek.

De precisie van de besturing in de 1- en 3-serie is simpelweg onovertroffen in zijn klasse. Ik sta er zelf ook nog steeds verstelt van. Een 1-serie stuurt beter dan een 6-serie van 130K. Er zijn sportwagens die stinkend jaloers zijn op de besturing van een 1-serie.

Het aandrijfconcept van de 1-serie is tegelijkertijd ook verantwoordelijk voor veel van de nadelen van deze auto. De plaatsing van de motor en aandrijflijn gaan ten koste van de binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dfrenner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:47:
[...]

Hier hebben we het dus over bij een trendline:
[afbeelding]

Dat stuur is dus hard plastic!
En dan moet je wel de radio wegdenken, want dat is een optie die er bij mij niet op zat!

Eén en al plastic, met zoals gezegd zelfs scherpe randen...

Vergelijk dit eens met een standaard Renault en ik weet welke er meer premium is! Welke beter afgewerkt is en welke betere materiaalkeuze heeft: Renault, Opel, Peugeot. Noem maar op!
Je moet die trendline ook niet serieus nemen natuurlijk. Als je een Golf gelijk configged als een 1-serie is het geen extreem verschil.

Ik vind de Golf V echt wel prima rijden. Maatje heeft een GTD (oid, 140pk diesel) in een goeie trim (mooi interieur en goede stoelen) maar dat rijdt echt wel erg strak hoor. Wel FWD, maar echt geen drama oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
418O2 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:22:
Je moet die trendline ook niet serieus nemen natuurlijk. Als je een Golf gelijk configged als een 1-serie is het geen extreem verschil.
Geen verschil in prijs bedoel je?
Je kan beter de hele Golf niet serieus nemen. Ha ik het al over onderstuur gehad?
De vergelijking met de BMW gaat dus compleet mank! Echt niet te vergelijken.
Ik vind de Golf V echt wel prima rijden. Maatje heeft een GTD (oid, 140pk diesel) in een goeie trim (mooi interieur en goede stoelen) maar dat rijdt echt wel erg strak hoor. Wel FWD, maar echt geen drama oid.
Heb je al eens een bocht geprobeerd wat harder te nemen?
Je gaat maar één kant op en dat is rechtdoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Heren, ik heb het niet over design, sorry voor dat misverstand. Materiaalgebruik en bouwkwaliteit vooral. Niets kraakt, geen naadje is te groot etc. Alles voelt goed. Wel eens met dat stuur in de Trendline, maar die wordt sowieso in Nederland bijna niet verkocht qua aantallen (alleen aan verhuurbedrijven en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dfrenner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:44:
[...]

Geen verschil in prijs bedoel je?
Je kan beter de hele Golf niet serieus nemen. Ha ik het al over onderstuur gehad?
De vergelijking met de BMW gaat dus compleet mank! Echt niet te vergelijken.

[...]

Heb je al eens een bocht geprobeerd wat harder te nemen?
Je gaat maar één kant op en dat is rechtdoor...
Ik heb niet echt het idee dat jij helemaal objectief in dit vergelijk staat. Ik heb zowel een 1-serie als een Golf V gereden (niet heel vaak, maar genoeg om een indruk te krijgen). Een Golf heeft gewoon een goed onderstel (net als de Passat overigens) dat best strak op de weg ligt. Ze glijden echt niet elke bocht rechtdoor, dat is gewoon onzin.

Waarschijnlijk ligt de limiet wat lager dan bij een einzer, maar het is niet zo'n zwabberbak als jij beweert (niet de Golf V die heb ik gereden iig, die had wel een sportline onderstel + brede wielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
418O2 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:22:
Ik heb niet echt het idee dat jij helemaal objectief in dit vergelijk staat. Ik heb zowel een 1-serie als een Golf V gereden (niet heel vaak, maar genoeg om een indruk te krijgen). Een Golf heeft gewoon een goed onderstel (net als de Passat overigens) dat best strak op de weg ligt. Ze glijden echt niet elke bocht rechtdoor, dat is gewoon onzin.
Ik vergelijk hem met mijn C30 en Leon. Aan beide kan hij niet tippen!
Waarschijnlijk ligt de limiet wat lager dan bij een einzer, maar het is niet zo'n zwabberbak als jij beweert (niet de Golf V die heb ik gereden iig, die had wel een sportline onderstel + brede wielen)
Ja dat zal verder niets uitmaken natuurlijk :F
Maar goed, het type wat ik reed was best een zwabberbak. In ieder geval in vergelijking met de Leon en C30... En in de trendline is de afwerking nu niet bepaald goed te noemen. De naden hebben zelfs scherpe randen (plastic).

Maar ik kan alleen oordelen over de trendline, de rest nooit gereden...

Maar een Golfje met een 1-serie vergelijken slaat kant nog wal. Een Golf 6 blijft een golfje een 1-serie is een BMW. Need to say more? Denk t niet :)

Op één of andere manier denken VW rijders dat hun bak super is afgewerkt en kan meedraaien tussen BMW en MB...

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 18-05-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dfrenner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:38:
[...]

Ik vergelijk hem met mijn C30 en Leon. Aan beide kan hij niet tippen!
De golf 5 en leon (mk2) staan anders precies op hetzelfde onderstel (pq35). Als je die anders vind rijden moet dat dus liggen aan andere banden of stoelen of wat dan ook. De ophangingsonderdelen, remmen wielgeometrie etc etc is gewoon hetzelfde afaik.
De C30 staat op een focus (mk2) platform.
Dat is ook een populair platform.

Zelf geloof ik niet dat bmw/MB/Audi altijd zo'n beter afwerking heeft. Ook in die auto's zit wel eens een kraakje, of slijt de verf van een knopje. (audi a3 met versleten zwarte verf op knopjes die van wit plastic zijn :F.... net als bij een golf ...:P ) Die auto's zijn gewoon broertjes waarbij je bij audi gewoon meer opties kan krijgen en zwaardere motoren. Thats it.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 18-05-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Maar een Golfje met een 1-serie vergelijken slaat kant nog wal. Een Golf 6 blijft een golfje een 1-serie is een BMW. Need to say more? Denk t niet :)

Op één of andere manier denken VW rijders dat hun bak super is afgewerkt en kan meedraaien tussen BMW en MB...
Lol met die laatste zinnen blijf je natuurlijk wel lekker geloofwaardig! :F

Op één of andere manier denken BMW rijders dat hun bak super is afgewerkt en dat niks kan meedraaien op MB na...

De 1 serie is er ook maar gekomen zodat de beginnende lease rijders een BMW badge kunnen rijden en denken dat ze daarmee status hebben verworven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Volgens mij is de 1 serie als retromodel gekomen om de oude tijden van de isetta te doen herleven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Ja dat zal verder niets uitmaken natuurlijk :F
Maar goed, het type wat ik reed was best een zwabberbak. In ieder geval in vergelijking met de Leon en C30... En in de trendline is de afwerking nu niet bepaald goed te noemen. De naden hebben zelfs scherpe randen (plastic).

Maar ik kan alleen oordelen over de trendline, de rest nooit gereden...
de trendline is gewoon een kloterige basisuitvoering, je moet wel een realistisch vergelijk uitvoeren.

Ik ben een BMW adept en heb weinig met VW verder, maar een beetje fatsoenlijk aangeklede Golf (die dan ook al gauw 35k kost) is gewoon een nette auto die zich echt wel kan meten met een 1-serie. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar het verschil is niet zo groot als jij wil doen laten denken.

En een 1-Serie is een goede auto verder en ik zou hem liever hebben dan een Golf, maar een Golf is geen straf (mits een fatsoenlijke uitvoering)

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Wat een gezeik hier.

Feit is gewoon dat je voor het geld van een Volvo, VW, of welk merk dan maar ook een geweldige BMW kan kopen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die 1 serie begint anders pas bij 26k. Er zijn zat auto's die een stuk goedkoper zijn hoor.
En dan heb je een behoorlijk kale auto met middelmatige motorische prestaties (116i).
En da's natuurlijk best aan de prijs. Een stuk duurder dan de instap golf of de motorisch vergelijkbare golf.
En de benzine volvo c30 is weliswaar even duur maar heeft een veel beter presterende motor.

Maar ja, hetzelfde geldt natuurlijk voor alle modellen van bmw/mb/audi. Die zijn in de basisuitvoering gewoon een stuk duurder dan veel overige merken. Daarvoor krijg je terug dat je 'm zo kan laten uitrusten als je 'm wil, mits je de beoogde opties kan betalen uiteraard, want die zijn bij bmw/mb/audi natuurlijk ook niet voor de poes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

PauseBreak schreef op zondag 15 mei 2011 @ 16:16:
Dan zou ik echt je auto eens na laten kijken. Ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij de ABS te voelen was in het stuur, muv dat je moest corrigeren, maar trillingen e.d., nooit.
Geloof me, dan heb jij die auto's niet in de ABS gekregen. Elke auto waarin ik tot nu toe gereden heb, en waarin ik zo hard heb kunnen remmen dat de ABS ingreep, voelde je het in de hele auto, zelfs een zware Ford Transit. Je voelt het sowieso in het rempedaal (die wordt "terug geduwd"), maar ook in het stuur (het hardst remmende wiel zal het stuur die kant optrekken) en de auto zelf. Het zijn gigantische schokken, maar een snelle trilling (beetje vergelijkbaar met stevig over kasseien rijden).
MelvinB schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:13:

Ik gok op een lichte onbalans in de remschijven. Je gaf al aan dat er net nieuwe blokken opzitten. Deze hebben sowieso 1000 tot 2000 km nodig om in te slijten op de schijven. Tot die tijd remt de auto sub-optimaal. Verder kan bij vervangen van de blokken de roestige rand van je schijven iets beschadigd zijn, waardoor de schijven niet helemaal meer in balans zijn.
Ik heb zelf dat laatste onlangs ook gehad en de oplossing is even simpel als low-tech. Namelijk met een spitse hamer de hele schijf rond gaan en de roest eraf tikken. Het springt er heel makkelijk af tot het punt waar de schijf weer massief is. Het typische is dat de schijf daarna namelijk weer nagenoeg perfect rond en in balans is en het beïnvloed de remmende werking van de schijf totaal niet, sterker nog, het kan het zelfs verbeteren. Het lijkt er bovendien op dat je schijf kleiner wordt, maar roest zet uit en door die roestrand is je schijf zelfs iets groter geworden dan hij nieuw was. Ik heb zelf een rand van 1,5 tot 2 mm dik vanaf getikt, maar de schijf is hooguit een halve millimeter kleiner in diameter geworden.
TommyGun schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:10:
[...]

Zojuist gaf het alarm weer een storing. Ik heb daaropvolgend maar even de motorkap open gedaan en de pin van de alarmsensor handmatig ingedrukt. Na het locken van de auto bleek de storing echter niet verholpen te zijn (meerdere malen herhaald).

Ook ben ik er achter gekomen dat het alarm niet af gaat als je de pin laat 'schieten'. Laat je 'm geleidelijk op komen (zoals dat gebeurt wanneer je de motorkap opent) dan gaat het alarm wel af... Eerdere diagnose kan dus misleidend zijn geweest hierdoor.

Maar de sensor lijkt me dus in orde? Het maakt verder ook geen verschil hoe hard ik de pin in duw, en of ik de kunststof behuizing vast hou of niet. De storing is er nu nog steeds overigens. Wat kan het zijn? De interieursensor werkt ook prima, en alles gaat ook netjes op slot. De tilt-sensor misschien? Hoe gevoelig is deze eigenlijk?

Het mooiste zou zijn als de ECU die het alarm regelt uitgelezen kan worden, maar is dat uberhaupt mogelijk (door de fabrikant van het alarm of door BMW zelf)? Ik kan wel op de gok de tilt-sensor gaan vervangen maar dat lijkt me een beetje te voorbarig.

Wel viel me dit (al eerder) op, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er wat mee te maken heeft, maar ik hou alle mogelijkheden open voor nu. Zo heb ik geprobeerd om alle deuren en ramen te openen en te sluiten, kofferdeksel idem. Ook de parkeerrem 'er af' gehaald en de auto in de versnelling gezet (oprit loopt enigszins af hier), maar zonder soelaas.

Rechtsachter:
[afbeelding]

Linksachter (zoals het bij de voorste deuren ook netjes is):
[afbeelding]

EDIT: heb een showcase gemaakt op BimmerPortal http://www.bimmerportal.n...18i-exe-sedan-t19262.html
De "tilt" sensor zal geen last hebben van de aflopende oprit. Bij activatie bepaalt bij namelijk z'n 0-punt en dat is de positie van de auto op dat moment.
Volgens mij gebruikt het alarm verder de schakelaars voor de interieurverlichting in de portieren en achterklep als sensors, dus werken die helemaal goed?
En niet te vergeten, contacten in stekkers. Als die niet helemaal lekker meer zijn, kunnen die ook het alarm af laten gaan.

Ik zit zelf ook nog met een vergelijkbare uitdaging. Al tijden heb ik het probleem dat de sloten in de auto alleen in sper-stand gaan als ik de auto met de kofferbak op slot doe (kenmerk daarvan is dat bij mijn Compact de benzine-klep op slot gaat, en de portieren niet meer van binnenuit te openen zijn), maar niet als ik de sloten in de portieren gebruik. Dit zou echter geen verschil mogen maken. Vorige week kwam ik er ook nog achter dat de startonderbreker waarschijnlijk alleen werkt als de sloten in sper-stand staan (moet ik nog testen met een sleutel zonder transponder-chip). Dit is waarschijnlijk ook een slecht-contact ergens in de kabelboom.
418O2 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 09:29:
Bij een vriend van mij met een e36 316i uit 96 houdt zijn motor tussen de 3000 en 4000 toeren erg in. Daarna pakt hij hem weer op.

Als hij veel gas geeft is het iets minder. Mijn gok is LMM. Iemand een beter idee?
Nog een bekend probleempje dat ik sinds kort ook heb :X Sinds mijn ongeval houd de motor tussen 2k en 3k soms in als hij nog koud is. En het is dan echt inhouden (geen toeren maken voor 1 a 2 seconden), waarna het toerental ineens weer omhoog gaat.
Slangen en uitlaat zijn bij mijn auto in orde. De slangen zijn een maandje terug allemaal vervangen (mede vanwege dit inhouden en omdat ze begonnen te scheuren), uitlaat is een goede 2de hands en het trad ook al op met de oude uitlaat. De Lambda kan het niet zijn (werkt op dat moment nog niet en bij de APK waren de lambda-waarden perfect).

Wat ik wel over de 316i van die vriend van je kan melden, is dat hij net als ik een M43B16 motor heeft en die houd van nature al altijd iets in tussen de 3 en 4k. Boven de 4k (3800 eigenlijk) komt hij in z'n maximum koppel en komt de motor tot leven. Daardoor kan het ook lijken alsof hij daarvoor inhoud (omdat hij veel minder koppel ontwikkelt).
Zolang hij relatief soepel in de toeren blijft klimmen tussen de 3 en 4k is er eigenlijk weinig aan de hand en ervaar je gewoon een typisch karakteristiek van deze motor. In mijn geval blijft hij echt even hangen op een bepaald toerental, iets wat hij niet hoort te doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 32 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.