Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.621 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

deepbass909 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:52:
Enige nadeel (voor de helft van de prijs waarvoor je normaal alleen een 2de hands kat kan krijgen is er altijd wel iets) is, dat hij van een auto komt die in het water heeft gelegen. Gevolg, de demper klotst 8)7 Er staat water in wat ik er niet geheel uit ga krijgen. Dat zal moeten verdampen, maar mag verder geen probleem geven, gewoon wat lange ritten waarbij alles even lekker warm kan worden.
Nouja, als dat het enige is... Maar heeft dat geen gevolgen voor het functioneren van de kat dan?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

YoshiBignose schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:50:
[...]

Ja ik ook 2.5 in m'n 255/35/18....
Rondom 2.2 / 2.3 hier (225/45/17) :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
TommyGun schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 07:56:
[...]

Rondom 2.2 / 2.3 hier (225/45/17) :)
Dat vind ik wel weinig eerlijk gezegd. Volgens de sticker in mijn deur mag er toch wel 2,7 bar in mijn achterband en voor wordt 2,5 bar aangeraden (225/??/17 voor en 245/??/17 achter).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

argro schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:11:
[...]
Dat vind ik wel weinig eerlijk gezegd. Volgens de sticker in mijn deur mag er toch wel 2,7 bar in mijn achterband en voor wordt 2,5 bar aangeraden (225/??/17 voor en 245/??/17 achter).
Is dat zo? Op 'mijn sticker' staan niet de juiste maten dus daar kan ik het niet afleiden...

Maar waarom zoveel meer achter? Zonder belading is dat toch totaal niet nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 15-04-2011 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

't ligt natuurlijk ook aan het gewicht van je auto he ;) Mijn auto weegt 940kg, 2.2 voor en 2.0 achter. Als die meer weegt moet er ook meer lucht in :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

tdw schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:39:
't ligt natuurlijk ook aan het gewicht van je auto he ;) Mijn auto weegt 940kg, 2.2 voor en 2.0 achter. Als die meer weegt moet er ook meer lucht in :P
1275 KG meen ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
Hmm heb het idee dat mijn achteruitverwarming niet helemaal goed werkt. Je ziet wel dat alle draadjes werken maar erg snel gaat het niet. Het lijkt wel of de spanning te laag is. Iemand een idee hoe ik dit kan controleren/maken? Het gaat om een e90 sedan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Toevallig dat je dat zegt; mijn achterruitverwarming deed ook niks (spiegels werden wel warm overigens, E46):

Wellicht komt het volgende van pas voor iemand met eenzelfde probleem:

De zekering (30 ampère) was in orde en ik zag geen gebroken lijntjes of iets dergelijks in de ruit. Dus maar de c-stijl linksachter open gemaakt, maar daar was vrij weinig te zien (kabels van de antenneversterker zaten goed). Vervolgens rechtsachter ook open gemaakt en daar de + gemeten (klein zwart kastje); was allemaal in orde. De massa was ook goed (dat loopt dan weer via de antenneversterker).

De lijntjes echter werden niet warm, en ook daar was geen spanning te meten (randen evenmin). Dus nog verder gekeken en het bleek dat de relais in de kofferbak (rechts, een groen blokje bij de tilt-sensor in de buurt) niet meer in orde was. Deze klikte nog wel, en zag er goed uit (de spoel, contactpuntjes), maar was blijkbaar niet sterk genoeg meer om de achterruit van spanning te voorzien. Die dus vervangen en vervolgens werkte het weer perfect! De nieuwe klikt ook veel harder...

Een dergelijke relais vinden bij de automaterialenzaken is overigens zeer lastig (was althans mijn ervaring). BMW heeft namelijk een massa en pluspunt omgewisseld op de relais, waardoor een standaard 5-poot niet past... Gelukkig had mijn monteur nog eenzelfde liggen. Hoe dan ook, ik ben zeer blij dat de ruit in orde bleek, want dat was anders een prijzige reparatie geweest...

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 15-04-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Eind volgende maand loopt mijn fabrieks garantie af. Nu kreeg ik een brief van BMW waarbij ik daaraan herinnerd werd met het voorstel om een service-check te laten uitvoeren. Deze service-check is niet gratis en valt ook niet onder de garantie als zodanig.

Het enige wat ik eigenlijk heb is soms krakende vering bij nat weer en af en toe kraakt de bestuurders stoel. Zijn dat punten van garantie of niet? Is dat het dan ook waard om daarvoor een betaalde check te laten uitvoeren?

Ik heb ook altijd het idee dat er pas (vaak dure) reparaties gevonden worden zodra de garantie is verlopen. Vooral motorisch heb ik er totaal geen zicht op.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
ik moet nog steeds de druk verhogen, nu 2.0 en 2.5

wil naar 2.3 en 2.6 of iets dergelijks met 235.35.19 en 265.39.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
argro schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:11:
[...]
Ik heb met 225/45/17 voor zelfs 2.0 en achter 2.3. Dat is ook wat moet volgens bandenspanning.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.x-tras.nl/data/bmw/bandenspanning.jpg

Waarom hebben jullie allemaal zoveel meer lucht erin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Ik snap dat hele lucht gedoe ook nooit. Meestal doe ik in elke auto ongeveer 2.5 of het nou 185 bandje of een 255 bandje is dat kan het ook nooit fout :')

Soms hebben ze van die leuke overzichten erbij met het aantal bar, maar dan zie je bij een andere tankstation weer hele andere cijfers staan. En ook afhankelijk van of er 2 personen of 4 inzitten. Ja, soms 2 soms 4 :') Zucht...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik merk echt wel verschil in bar in mijn banden.
Bij mijn vorige MINI merkte ik zelfs verschil in 0,2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15
Mini Poeper schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:36:
Ik merk echt wel verschil in bar in mijn banden.
Bij mijn vorige MINI merkte ik zelfs verschil in 0,2 bar.
Tuurlijk jonge, op de barometer maar niet in het rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

4x2

lộn xộn quá

Ik merkte het verschil tussen 2.7 en 2.5 bij mn 02 anders goed.
Dat jullie het niet voelen betekent niet dat niemand het voelt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Ben weer terug gegaan van 3.2 naar 3.0 bar op de achterbanden. 3.2 is de druk die wordt aangeraden bij 4 personen.....of een bestuurder van 300 kilo....

Het is trouwens wel ff wennen dat alle petjes je auto grondig bestuderen bij elk stoplicht. Ik had liever aandacht gehad van blonde rondborstige dames, jammer....misschien had ik dan toch een Boxster moeten kopen :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
YoshiBignose schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:31:
Ik snap dat hele lucht gedoe ook nooit. Meestal doe ik in elke auto ongeveer 2.5 of het nou 185 bandje of een 255 bandje is dat kan het ook nooit fout :')

Soms hebben ze van die leuke overzichten erbij met het aantal bar, maar dan zie je bij een andere tankstation weer hele andere cijfers staan. En ook afhankelijk van of er 2 personen of 4 inzitten. Ja, soms 2 soms 4 :') Zucht...
Ik had het er mijn garage nog over. Ik word scheitziek van die tankstations met hun slecht geëikte apparatuur. Heb ik alles goed gedaan, geeft een ander machien rustig 0.3 bar verschil aan. Ik mocht rustig elke maand langs komen bij hem om even lucht er bij te knallen, met wel fatsoenlijk materiaal. Dat gaan we dus maar doen.

Ben wel blij dat mijn zomerbanden er weer onder liggen, ben van dat gezwabber af. Verbazingwekkend wel hoe veel hij weer trekt in spoorvorming. Van 185 naar 225, maakt al een enorm verschil dus.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Iemand hier nog belang bij een mooie 528i met wat werk ? Voor 2750 mag die wel weg...
Meer info kan je hier vinden :
klik of stuur een DM. :)

Afbeeldingslocatie: http://thundercars.nl/e39e30/7.jpg

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
4x2 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:28:
Ik merkte het verschil tussen 2.7 en 2.5 bij mn 02 anders goed.
Dat jullie het niet voelen betekent niet dat niemand het voelt.
Misschien op het circuit ofzo als je de auto echt goed kent. Ik kan niet geloven dat je gewoon op de openbare weg verschil merkt tussen 2.5 en 2.7. Ja, misschien denk je dat je verschil merkt dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
YoshiBignose schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:26:
[...]

Misschien op het circuit ofzo als je de auto echt goed kent. Ik kan niet geloven dat je gewoon op de openbare weg verschil merkt tussen 2.5 en 2.7. Ja, misschien denk je dat je verschil merkt dat is wat anders.
Ik merk het toch echt bij mijn wagen. Als ik 0.2 bar bij mijn voorbanden in gedaan heb merk ik dat hij iets strakker op de weg ligt en het sturen lichter gaat. De breedte van de band zal ook van invloed zijn hierop denk ik, bij brede banden zul je het eerder merken lijkt me.Maar misschien verbeeld ik het me wel, hoe dan ook, ik "ervaar" een prettiger rijgedrag bij goede bandenspanning, dus ik check het 1 x maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hmm oke, dan zal ik helemaal moeten merken met 255 achter. Naja, ik doe het in de winter vaak wat zachter en zomer wat harder, maar merk er eigenlijk niks van. M'n banden zijn nu erg versleten maar je kan toch nog wel rijden met 2.4 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ja hoor, wettelijke eis is 1,6 maar ik zou ze nu al vervangen.. Nooit bezuinigen op banden, 't zou zomaar iemands leven kunnen kosten.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat is zo, maar nu de zomer eraan komt rijd ik toch liever op slicks ;) gewoon extra voorzichtig rijden tijdens de regen. Die 255 banden kosten een vermogen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 17:24

4x2

lộn xộn quá

YoshiBignose schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:26:
[...]
Wat Zneek al zegt, ik merk het ook meteen met sturen (zonder bekrachtiging bij de 02)
Ook in de regen voelt ie anders aan.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ok wijsneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Jammer he? vroeger op IRC kon je een wijsneus nog eens met een forel op zijn neus slappen ;)

Over dat bandenspanning gesproken, waar haal ik voor niet al teveel euro een goede bandenspanning meter? Ik twijfel nu toch wel aan het apparaat van Q8, Groningen Westring eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 10-09 09:17
Lol die domme bandenspanningmeter.nl geeft aan dat ik een V6 in mijn 330i heb liggen :'(

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:46:
Lol die domme bandenspanningmeter.nl geeft aan dat ik een V6 in mijn 330i heb liggen :'(
Ik krijg geen website op die url....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:46:
Welk modeljaar? 2014? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Na jullie gepraat over bandenspanning ook maar even de spanning gecheckt. 2.0 voor en 2.4 achter moest er volgens het boekje in (185 breed maar). Spanning was echter 1,8 en 2,0. Voortaan toch maar wat vaker checken.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

zo dadelijk op discoverychannel Megafactories BMW, voor die het nog niet hebben gezien :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

National Geographic dus ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Oeps, inderdaad :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

tdw schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 00:38:
[...]

Nouja, als dat het enige is... Maar heeft dat geen gevolgen voor het functioneren van de kat dan?
In principe niet, de kat heeft een vulling van keramisch materiaal en platina, en die zijn beiden ongevoelig voor water. Het enige wat problemen zou kunnen geven, is sediment, maar dat wordt door de demper wel tegengehouden. Onder het rijden komt er sowieso altijd veel water door een kat en wel op een manier die veel schadelijker kan zijn, namelijk super heet stoom (tussen de 600 en 800 graden).

Ik heb afgelopen vrijdag de uitlaat verwisseld, en het was eigenlijk wel schokkend wat voor verschillen er tussen de pijpen zaten. De pijp die eronder hing, was wel ongeveer gelijk in vorm, maar eigenlijk had elk stukje wel een verschil. De flens aan het uitlaatspruitstuk is anders van vorm. De "nieuwe" is gietijzer, de "oude" gestanst plaat, lijkt onbelangrijk, maar gegoten is op een dergelijke hete plek beter, want het werkt minder onder invloed van temperatuur. Vlak achter de plek waar 2 pijpen overgaan in 1 zit in de "nieuwe" een vernauwing in de pijp, iets wat de tegendruk direct beïnvloed (en nu duidelijk te merken is). De kat is compleet anders van vorm en klinkt ook anders als je er op klopt. De eindpijp is ook anders, maar dat heeft met mijn eigen krenterigheid van 4 jaar terug te maken. Ik had een verzinkte pijp, nu hangt er weer een volledig RVS-pijp onder.

Nu ik een paar ritten ermee heb gemaakt, en de pijp weer echt helemaal droog is, merk ik echt een wereld van verschil. Niet alleen klinkt de auto stukken beter en is hij stiller, maar de motor loopt ook veel soepeler. Het is niet een subtiel verschil, iedereen zou dit voelen. Voorheen had hij een typische reactie rond de 3500 toeren. Hij hield dan heel iets in, om daarna ineens hard in toeren omhoog te schieten. Dat was een duidelijke schok altijd in de auto. Daarnaast protesteerde de motor altijd duidelijk als je de 3de versnelling of hoger onder de 1500 toeren kwam (eerste brommen begon al vlak onder de 2000), nu trekt hij lekker soepel vanaf 1500 toeren omhoog. Ook trekt hij weer gevaarlijk makkelijk en snel naar 150km/u.

Ik hoef niet uit te leggen dat een uitlaat direct invloed heeft op de prestaties van een auto, maar dit verschil had ik eigenlijk niet verwacht. Ik ben niet van een standaard naar sport-uitlaat gegaan, alleen van een niet-originele naar een originele.

Inmiddels rijdt mijn auto alleen wel beter dan hij ooit heeft gedaan, met dank aan mijn ongeluk 8)7 Alleen het portier draagt nog de littekens... Nu is het wel bijna alles wat ik tot nu heb gedaan, op het lijstje stond "misschien te vervangen". De motorsteundempers waren zo oud dat preventief vervangen niet heel raar zou zijn en ik begon de uitlaat al een tijdje behoorlijk zat te worden. Maar die dingen liet ik liggen, want vanwege z'n leeftijd wou ik er eigenlijk niet al te veel geld meer aan spenderen. Nu heb ik het vervangen en is het rijden zoveel verbeterd, dat er wel een heel goede reden moet zijn, wil ik mijn auto op korter termijn gaan vervangen.

Dus voorlopig blijft het schaapje in wolfskleren nog even vrolijk rondrijden 8)

Leuke site, dat bandenspanning.nl. Ik heb er alleen geen bal aan... Mijn banden/velgenmaat staat er niet tussen. Volgens die site kan ik niet groter dan 16" hebben, maar er zit toch echt 17" onder nu.

Vandaag ben ik naar de auto RAI geweest en heb daar de 1M gezien. Ik vind hem niet echt spannend om te zien. Ook qua interieur is hij niet heel bijzonder eigenlijk. De prestaties moeten dus wel heel goed zijn, wil het de 90k kunnen verdedigen...

Maar de 650i Cabrio is toch wel echt erg mooi :9~ De rare neus en kont van de oude 6 zijn verdwenen en vervangen voor een gladder en iets agressievere neus, erg geslaagd! Helaas ligt de nieuwprijs ver buiten bereik van een gewone sterveling als ik...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Zonet zat er een nieuwe 5 serie sedan achter me, helemaal zwart uitgevoerd, dus ook geen chroom rond of op de nieren oid. Erg bruut moet ik zeggen. Zeker met witte xenon lampen voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

De touring is zo mogelijk nog mooier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Hebben ze GVD wéér m'n spiegel eraf gereden/geschopt. Spiegel zelf is nog wel heel en weer alleen de kap afgebroken, maar dan nog. Weer geen briefje of niks. Ik zit al maanden te azen op een mooie E39 maar ik vind het gewoon parels voor de zwijnen hier in Tilburg. Mijn E36 is meer praktisch dan liefde, maar die E39 wil ik wel echt gaan koesteren en zo mooi en goed mogelijk gaan houden.

Ik durf het gewoon niet aan zonder dat ik een huis heb met een garage of toch minstens een carport of oprit, als hij maar niet aan de straat staat. Maar ja, beetje in het centrum wonen is ook wel weer zo leuk, vooral 's zomers.

Kakzooi. :'(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Mijn voorbanden zijn behoorlijk op (HokkieTokkie-merk, zijkanten zijn compleet afgesleten, in het midden nog paar mm profiel en ze zijn keihard want uit 2002) dus ik was van plan om deze banden te kopen:

GOODRICH * G-FORCE PROFILER XL 92Y

Enige ervaring mee?

Ze zijn bij Euromaster in Amersfoort 320 euro de twee, en zijn allicht beter dan ik nu heb... eerste keer dat ik banden voor een auto koop want ik heb deze auto pas een half jaartje en dit is tevens mijn eerste auto :)

Advies is gewenst :)

/edit

Deze heb ik vooral uitgekozen op basis van:

1) Goodrich is een A-merk volgens mij
2) V-groef, die heb ik achter ook en staat wel tof dus wil ik houden

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 19-04-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 12:54:
Mijn voorbanden zijn behoorlijk op (HokkieTokkie-merk, zijkanten zijn compleet afgesleten, in het midden nog paar mm profiel en ze zijn keihard want uit 2002) dus ik was van plan om deze banden te kopen:

Enige ervaring mee?

Ze zijn bij Euromaster in Amersfoort 320 euro de twee, en zijn allicht beter dan ik nu heb... eerste keer dat ik banden voor een auto koop want ik heb deze auto pas een half jaartje en dit is tevens mijn eerste auto :)

/edit

Ziet er op het eerste gezicht uit als de banden die ik onder mijn Volvo heb. Bij een aanrijding met een stuk staal op de snelweg is mijn linkervoorband stuk gegaan (de hele velg was dusdanig krom dat het complete wiel is vervangen :/). Ik heb toen andere voorbanden laten monteren, die er wat minder stoer uitzien maar wel als beste uit een bandentest kwamen. Wat mij opviel was dat de nieuwe banden (Pirelli P7) stiller zijn dan de BF Goodrich banden. Ook heb ik de indruk dat ik er net iets zuiniger mee rijd (0,1 of 0,2 l/100km). Voordeel van BF Goodrich is dat hij velgbescherming heeft. En hij ziet er erg sportief uit :). In rijgedrag zijn me geen verschillen opgevallen.

De rechtervoorband heb ik trouwens over. Pech voor jou: de maat is anders.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Existenz: wel de nieuwe banden achter monteren he :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Nee ;)

- Verschillende maten voor/achter
- Banden slijten achter anders af dan voor
- Ze gaan niet langer mee door ze om te wisselen van voor naar achter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 14:32:
- Ze gaan niet langer mee door ze om te wisselen van voor naar achter ofzo.
Welles! :) Op de aangedreven wielen slijten ze over het algemeen harder. Bovendien zijn dat de banden waar je de meeste grip wilt hebben, dus is het logisch om daar de beste (nieuwe) banden te plaatsen.
Tenzij dat niet past natuurlijk. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Nu moet ik iets vaker de achterbanden vervangen, maar dat spaar ik uit doordat ik iets minder vaak de voorbanden moet vervangen, want die slijten precies datgene minder als dat de achterbanden meer slijten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Ik heb zojuist een set Dunlop Sports Maxx gekocht voor 700 euro op autobandenmarkt. Wellicht een aanrader?
225/40/18 voor en 245/35/18 achter
Goodrich is een B-merk.

[ Voor 22% gewijzigd door P.B. op 19-04-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik ga nu voor Bridgestone Potenza RE050A uiteindelijk na heroverweging.

http://www.profiletyrecen...tyre.aspx?tyretypeid=1366 225/40/18 dus 197 euro per band :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Laatst online: 19:41
Voor nieuwe banden kijk ik altijd even op

http://www.autobandenmarkt.nl/autobanden.html

je kan daar ook de ervaringen en waarderingen op diverse onderdelen zien en goed vergelijken

Ps ik persoonlijk ben ook erg gecharmeerd van de bridgestone potenza, heb ze onder mijn ford gehad en bevielen me erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Existenz: als het andere maten zijn houdt het op. Verder geldt mijn verhaal nog steeds: je wilt de beste banden achterop hebben, zeker op een RDW auto. Niet alleen voor slijtage, maar voor grip. Misschien behoor jij tot de 0.1% van de mensen die overstuur beter kunnen corrigeren dan onderstuur, anders gewoon de betere banden achter zetten ;)

Ik heb zelf de Bridgestone Potenza RE050 gehad (dus niet de A versie), rukbanden. Veel onderstuur en totaal geen grip bij nat weet (Seat Altea). Collega met een Leon had precies hetzelfde, hoop dat de A banden beter zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Ik zie dat BMW bij de 6 serie ook mee gaat doen aan de LED kerstverlichting voorop de auto. Erg jammer want ik vond het namelijk altijd wel klasse dat ze juist niet meededen en vast hielden aan de 'ringen' in de koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
MrFl0ppY schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:11:
Ik zie dat BMW bij de 6 serie ook mee gaat doen aan de LED kerstverlichting voorop de auto. Erg jammer want ik vond het namelijk altijd wel klasse dat ze juist niet meededen en vast hielden aan de 'ringen' in de koplampen.
Ja ik ben er ook niet zo kapot van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de nieuwe 6 heel mooi en het is zeker een auto die ik zal kunnen kopen in de toekomst, maar die LED strips hoeven van mij echt niet. Vind die corona ringen wel gaaf en die zijn naar mijn mening meer dan genoeg als 'dagrij verlichting'.

Wat betreft de 4cil turbo's die overal geintroduceerd worden. Denken jullie dat er een atmosferische 6 in lijn zal blijven? Ik denk namelijk van niet... Alle motoren gaan met turbo's uitgevoerd worden omdat er dan toch meer kracht uit een blokje gehaald kan worden, en dat is goed voor het milieu...

[ Voor 27% gewijzigd door ChiLLeR op 20-04-2011 09:28 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
ChiLLeR schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:25:
[...]

Ja ik ben er ook niet zo kapot van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de nieuwe 6 heel mooi en het is zeker een auto die ik zal kunnen kopen in de toekomst, maar die LED strips hoeven van mij echt niet. Vind die corona ringen wel gaaf en die zijn naar mijn mening meer dan genoeg als 'dagrij verlichting'.
Mocht ik ooit een 6 kunnen betalen, dan wil ik die LED troep er uit hebben. Is wat mij betreft te lelijk voor woorden. De LED angels zijn wel erg mooi, ik snap dan ook helemaal niet waarom die spuuglelijk LED balkjes nog toegevoegd zijn..
Wat betreft de 4cil turbo's die overal geintroduceerd worden. Denken jullie dat er een atmosferische 6 in lijn zal blijven? Ik denk namelijk van niet... Alle motoren gaan met turbo's uitgevoerd worden omdat er dan toch meer kracht uit een blokje gehaald kan worden, en dat is goed voor het milieu...
De atmosferische 6 in lijn zal helemaal verdwijnen binnen nu en 2 jaar, voor zover ik kan bepalen op basis info die ik links en rechts tegen kom. Zie bijvoorbeeld hier over de Z4 sDrive28i en hier over de X1 xDrive28i. De nieuwe 1 serie F20 en 3 serie F30 zullen ook geen atmosferische 6 in lijn meer krijgen naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Gut, het ziet er gewoon stoer uit die Leds, het zijn gewoon design fases waar de industrie door gaat en ook merken als BMW (en Mercedes) doen er aan mee omdat mensen er gewoon naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het ziet er altijd nog beter uit dan een DS3. Als die je tegemoetkomt lijkt het net alsof die auto een baard heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

De nieuwe e-class is er wat mij betreft door die LED's ook niet slechter op geworden. Het maakt de auto juist lekker herkenbaar. Iets wat de Angel Eyes natuurlijk ook doen voor BMW, maar kan me niet voorstellen dat de LED's het 'slechter' maken ...

Afbeeldingslocatie: http://media.carblog.co.za/wp-content/uploads/2009/03/kicherer-mercedes-e-class_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Slecht nieuws. Schade aan de BMW. Vanmiddag op de A4 kreeg een bestuurder van een Cirtoën C1 het voor elkaar om mijn E46 Touring in de dode hoek te manoeuvreren om vervolgens van baan te gaan wisselen. Gevolg: schade aan mijn beide portieren aan de passagierszijde. Gelukkig geheel niet mijn schuld dus het herstel zal allemaal wel vergoed worden, maar toch onhandig. In dat kader: iemand tips voor een goede blikschadehersteller in de regio Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 12:54:

Enige ervaring mee?

/edit

die goodrichs zijn wel aardig, worden in amerika veel verkocht

General Exclaim UHP is daar heel populair, is een alternatief voor de dunlop sportmaxx en net daaronder schijnt die Goodrich te vallen beetje te vergelijken met kumho ecsta SPT (waar ik zelf op rijd)

welke maat band moet je hebben?

EUROMASTER = DUUR!

[ Voor 63% gewijzigd door Reloader op 21-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Voorbandjes dus 225/40/18, ik heb nu bij Profile Tyrecenter een afspraak gemaakt, die zijn idd een stukkie goedkoper. Ging iig al voor Bridgestones :)

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 21-04-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
naja, ik heb dus flink gezocht naar banden toen ik opzoek was naar de mijne en ben tot de conclusie gekomen dat t voor MIJ allemaal wel welletjes was,

de ene roept je moet michelin/bridgestone/pirelli kopen en de rest is meuk. maar dat zijn allemaal banden waar je de hoofdprijs voor betaald.

ik heb getwijfeld tussen dunlop sportmaxxx - kumho ecsta en Falken FK452 zijn eigenlijk allemaal B-banden waarvan de prestaties redelijk tot goed te noemen zijn. en de prijs is ook nog is goed te doen :)

de echte budgetbanden daarentegen moet je m.i wel links laten liggen..
maar je hebt dus al gekozen voor bridgestone en dan zit je eigenlijk altijd wel goed en daar betaal je dan meestal ook voor

overigens wat betreft euromaster (Tilburg): het is dat ze gewoon zo duur zijn, maar de service is er wel perfect!

setje dunlops in mijn maat moesten 1700 euro kosten, bij de concurent 999 euro :|

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 21-04-2011 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ChiLLeR schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:25:
[...]

Volgens mij hebben de corona ringen niet genoeg lichtopbrengst en verkeerde spreiding om als dagrijlichten te kunnen dienen. Het waren altijd luxe stadslichten. De led-dagrijlichten hebben een behoorlijk vermogen en moeten gekoeld worden en ik ben bang dat dat samen met optische moeilijkheden van het plaatsen in een ring, tot deze beslissing heeft geleidt. BMW laat een sterk stijl-element namelijk niet zomaar los (kijk maar naar de niertjes en de Hofmeisterknik in het achterruitje).

Ik heb verschillende banden onder mijn Compact gehad. Ik begon met Dunlop Sport 2000 banden, maar die waren oud en echt een ramp (gleden bij het minste al). Ik heb toen om 2 wielen Michelin Pilot Premacy gelegd. Die boden onder bijna alle omstandigheden goede grip en waren een stuk stiller dan de Dunlops.
Nu rij ik rond op Toyo Proxes T1-R banden en die zijn echt geweldig. Ik heb daar nog nooit in de regen grip mee verloren, zijn stil en niet duur. Nadeel, het is zacht rubber (vandaar de bak met grip), wat ook weer hard slijt en ze hebben een negatief effect op het verbruik. Maar met mijn 316i heb ik daar niet echt last van. Ik rij er nu voor het 2de jaar op en de banden hebben nog meer dan genoeg profiel.

Ik heb voor de verandering eens een technische vraag waar ik zelf even niet uit kom.
De afgelopen dagen heb ik nogal wat dingen vervangen/hersteld aan en rond de motor (als gevolg van het ongeluk).

Er hangt nu een andere uitlaat onder, de slangen van de inlaat zijn vervangen (waren behoorlijk uitgedroogd) en ik heb gelijk de stationairregelaar weer eens schoongemaakt.
Nu zijn er 2 dingen met de motor waar ik mijn vinger niet op kan leggen.

Ten eerste mist de motor soms compleet vermogen als ik laag in de toeren zit en wil versnellen. Meestal als de motor nog koud is en ik tussen de 1500 en 2000 toeren zit. Ik merk de motor dan echt inhouden/stotteren, wat ongeveer een seconde duurt en dan versneld hij alsof er niks aan de hand is. Dit is dus alleen als ik vermogen vraag laag in de toeren.

Het tweede "probleem" is onregelmatig stationair draaien. Dat doet zich eigenlijk altijd voor. In de versnellingspook voel ik duidelijke trillingen en schokken en het toerental schommelt ritmisch tussen de 600/700 en 1000 toeren. Het is meestal een ritmische wisseling, bijna een resonerend tempo van 1 a 2 seconden.
Een hangende stationairregelaar heb ik in het verleden al eens gehad, maar dan blijft de motor juist laag of hoog in toeren hangen en helpt een dot gas het op te lossen. Nu lijkt het alsof de ECU conflicterende signalen ontvangt die in een resonantie resulteert.

Aangezien de motor onder last verder goed loopt en totaal geen vermogen lijkt te missen (eerder met de uitlaat lijkt te hebben gewonnen) en ik zeker weet dat de inlaat niet lekt (alle slangen zijn vervangen), sta ik voor een raadsel.

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 21-04-2011 18:09 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
gaskleppenhuis een keer schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Grappig dat je er over begint want m'n E46 318i heeft dat soms ook. Hij loopt altijd heerlijk hoor stationair op 600 rpm. Als een naaimachine :P maar heel af en toe, en voor mijn gevoel vaker als je ff in achteruit zet, gaat ie heel even schokken naar 500. Net zoals je zegt voor een seconde. Nou ja, verder is ook niks mis dus ik ga er vanuit dat het niets bijzonders is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Reloader schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:19:
gaskleppenhuis een keer schoonmaken?
Die is schoon. De vlinderklep sluit gewoon goed en de by-pass voor de stationair regelaar zit in de luchtslang bij mijn motor, niet het gasklephuis (zoals bij latere modellen).
YoshiBignose schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:51:
Grappig dat je er over begint want m'n E46 318i heeft dat soms ook. Hij loopt altijd heerlijk hoor stationair op 600 rpm. Als een naaimachine :P maar heel af en toe, en voor mijn gevoel vaker als je ff in achteruit zet, gaat ie heel even schokken naar 500. Net zoals je zegt voor een seconde. Nou ja, verder is ook niks mis dus ik ga er vanuit dat het niets bijzonders is :P
Die is goed verklaarbaar. Als je de auto in de achteruit zet (of voet op de rem, verlichting aan, etc), wordt er extra vermogen van de dynamo weggetrokken, wat een extra last op de motor legt. De ECU moet daar op reageren en dat kost ongeveer een seconde.
Bij mij schommelt het toerental continu, ongeacht of ik op de rem trap, de auto in de achteruit staat, of iets anders. Het lijkt alsof 2 systemen elkaar tegenwerken, de ene roept dat het toerental omhoog moet, dat gebeurd dan ook, om vervolgens door te schieten naar 1000 toeren (normaal is 800), waarna het toerental weer wordt geremd tot ongeveer 600 (waarbij hij net niet afslaat), waarna de cyclus weer opnieuw begint...
Omdat het zo'n regelmatige schommeling is, lijkt het iets structureels te zijn.

Ik wil nog even uitzoeken welke systemen de stationairloop regelen, want niet alles heeft invloed daarop. Ik heb hier nog een lesboek van Hella liggen over auto elektronica, die ga ik onder andere eens goed doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

argro schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:45:
Slecht nieuws. Schade aan de BMW. Vanmiddag op de A4 kreeg een bestuurder van een Cirtoën C1 het voor elkaar om mijn E46 Touring in de dode hoek te manoeuvreren om vervolgens van baan te gaan wisselen. Gevolg: schade aan mijn beide portieren aan de passagierszijde. Gelukkig geheel niet mijn schuld dus het herstel zal allemaal wel vergoed worden, maar toch onhandig. In dat kader: iemand tips voor een goede blikschadehersteller in de regio Den Haag?
ASN in Nootdorp, langs de A12. Is mijn Alfa 2x geweest en beide keren zeer goed gedaan en goede service ook.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
YoshiBignose schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:51:
Als de airco aangaat begreep ik van mijn garage ;) Let er maar op, klopt precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:29
Deepbass? Bekijk toch eens je stationairtoerentalservo eens. Of het vaacuumcircuit eromheen. Ook mijn 316i/'91 deed dat en wat wd40+schoonmaakwerk rondom de sts deed wonderen. Al moet je daar altijd uitkijken met wd40. Zodra dat in je lmm/maf komt ben je de sjaak.

Mijn lieve schat heeft laatst een vrij diepgaande relatie met een betonnen paaltje gehad. Het paaltje is onder de auto doorgegleden en pas bij terugrijden is er veel schade ontstaan. Moet nu ff een stabilisatiestang vinden voor achter de carter. Die is zwaar te pakken genomen. Samen met de ontluchtingsleiding van de benzinetank. Van alle leidingen die daar lopn is dit wel de beste om te verliezen in schade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@_eXistenZ_
Klopt, om precies dezelfde reden als op de rem gaan staan of in de achteruit gaan. Een airco trekt helemaal veel vermogen, namelijk richting de 1,5kW. Dat is zoveel dat je bij sommige auto's het zelfs onder het rijden kan merken.

@wheez50
De servo die jij noemt, is de stationair regelaar. Bij de M43 motor is die bovendien elektronisch gestuurd en niets meer dan een by-pass klep van de eigenlijke gasklep. Normaal zou ik gelijk roepen dat de stationairregelklep blijft hangen, maar omdat ik die juist net heb schoongemaakt (omdat het toerental sinds het ongeval al steeds schommelde), verwacht (en hoop) ik eigenlijk niet dat dat de schuldige is.

WD40 moet je inderdaad niet in de luchtmassameter krijgen. De sensor is dan gelijk naar z'n grootje. Maar dat risico loop ik bij mijn motor niet. Om de regelaar te kunnen reinigen, moet ik sowieso de halve inlaat uit elkaar halen (gasklephuis moet los), anders kom je überhaupt niet in de buurt van dat ding...

Maar welke stang moet je vinden? Bedoel je de dwarsbalk die ter hoogte van de koppeling onder de auto zit? Die kost bij de dealer tussen de 30 en 40 euro. Een andere mogelijkheid is op de sloop een BMW zoeken uit dezelfde E-serie (als het bijv. een E36 is, past elke balk, ongeacht motor en model). Dat mag geen uitdaging zijn. Ik ben vorige week op de sloop elk model wel tegen gekomen dat tot eind jaren 90 is gemaakt.
Dat alleen de ontluchtingsslang kapot is, is eigenlijk ook wel logisch. Brandstofleidingen zijn gewapend en extra sterk, want die mogen immers niet zomaar kapot gaan, ook niet bij een ongeval.
Controleer ook goed of je carter nog wel helemaal in orde is. Bij de E36 ligt het carter namelijk net zo diep (of iets dieper) als die balk. Als die balk geraakt is, is de kant groot dat ook je carter geraakt is (en de vooras).

@argro
Volgens mij geldt, hoe kleiner de auto, hoe groter de (fictieve) dode hoek is... Ik zie kleine auto's zo vaak rare dingen doen...

@nieuwe 6-serie
Ik zag zojuist de reclame voor de 6-coupe, en volgens mij heeft hij nog steeds celis-ringen (de officiële naam voor die ringen), is er alleen een LED-strip langs de koplamp bij gekomen als dagrijlicht.
Op deze foto zijn de ringen wel te zien:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2011/BMW_650i_Cabrio-rai.jpg
Ik vind het persoonlijk erg geslaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Iemand enig idee als de HDD van het professional navigatie systeem op de huidige 3 serie uitbreidbaar is? 12 GB voor mp3's is niet mis, maar het mag gerust een beetje meer zijn natuurlijk :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Yalopa schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:10:
Iemand enig idee als de HDD van het professional navigatie systeem op de huidige 3 serie uitbreidbaar is? 12 GB voor mp3's is niet mis, maar het mag gerust een beetje meer zijn natuurlijk :)
Het schijnt wel te kunnen heb ik wel eens gelezen op e90post forum. Je moet dan een clone maken van je huidige HD en dan de partitie extenden op je nieuwe, grotere, HD.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_eXistenZ_ schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:02:
[...]

Als de airco aangaat begreep ik van mijn garage ;) Let er maar op, klopt precies.
Zodra ik de airco aanzet stijgt het stationaire toerental van ca. 600 naar ca. 800. Waar je de motor bij 600rpm bijna niet voelt of hoort is dat bij 800rpm wel anders. Bij dat stationaire toerental voelt het nog net niet alsof ik in een 318d i.p.v. een 318i zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gisteravond ben ik wat aan het rondzoeken geweest op het internet, en heb waarschijnlijk de dader van het schommelen van het stationair toerental gevonden.
Vooral deze site heeft me goede hints gegeven.
Kort samengevat zijn er 4 mogelijkheden:
  1. Lambda sonde
  2. Stationair regelaar
  3. Bougies en kabels
  4. Gaspositiesensor
Eigenlijk kan ik ze allemaal wegstrepen, behalve de Lambda. Even zoeken youtube (lambda bmw) levert filmpjes op van auto's met precies hetzelfde probleem. Verdachte nummer 1 is nu dus de lambda. Deze zat in de uitlaat die ik heb gekocht en ik vrees dat die dus niet helemaal goed meer is. De lambda in mijn oude uitlaat (die dit niet veroorzaakte) is alleen totaal niet meer los te krijgen... Als deze het probleem is, wordt het dus een nieuwe lambda...
Volgende week gaat de auto voor de APK, dan kan dat direct getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
argro schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:43:
[...]
Zodra ik de airco aanzet stijgt het stationaire toerental van ca. 600 naar ca. 800. Waar je de motor bij 600rpm bijna niet voelt of hoort is dat bij 800rpm wel anders. Bij dat stationaire toerental voelt het nog net niet alsof ik in een 318d i.p.v. een 318i zit.
Ik heb het bij mij ook een paar keer geprobeerd maar de airco in of uitschakelen doet niets aan m'n toerental? Misschien omdat er vrij nieuwe accu inzit of omdat het een 6 cylinder is?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:21:
[...]

Ik heb het bij mij ook een paar keer geprobeerd maar de airco in of uitschakelen doet niets aan m'n toerental? Misschien omdat er vrij nieuwe accu inzit of omdat het een 6 cylinder is?
Zojuist werd al even aangehaald dat een airco 1,5 kw verbruikt. Dat is welgeteld 2 pk jongens. Knappe jongen die dat zonder dyno gaat merken. Of merken we het ook als we onze lampen aan doen? Of de stereo eens ff hard aanzetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
_eXistenZ_ schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:02:
[...]

Nee als ik m'n airco aan doe dan stijgt het toerental juist, maar m'n airco is stuk dus die gebruik ik niet :P
deepbass909 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:41:
[...]

Die is goed verklaarbaar. Als je de auto in de achteruit zet (of voet op de rem, verlichting aan, etc), wordt er extra vermogen van de dynamo weggetrokken, wat een extra last op de motor legt. De ECU moet daar op reageren en dat kost ongeveer een seconde.
Oh ja merk je dat zo erg? Kan wel aangezien ik ook PDC heb (die is trouwens ook stuk :') ) wat natuurlijk ook weer wat extra stroom kost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Plague schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 11:22:
[...]

Zojuist werd al even aangehaald dat een airco 1,5 kw verbruikt. Dat is welgeteld 2 pk jongens. Knappe jongen die dat zonder dyno gaat merken. Of merken we het ook als we onze lampen aan doen? Of de stereo eens ff hard aanzetten? ;)
Stationair merk je het bij lichtere motoren, omdat op stationair toerental de motor nauwelijks vermogen genereert. Dan is 1,5kW heel veel. Hetzelfde geldt voor de 200 tot 300 Watt die verlichting trekt. Dat het bij een 6 cilinder minder of niet te voelen is, komt omdat die motor gewoon krachtiger is en soepeler loopt.
Het stijgen van het toerental bij veel auto's als de airco ingeschakeld wordt, is juist een reactie van de ECU op de toegenomen weerstand die de motor ondervind. En vergeet niet, zeker op lage snelheden is 1,5kW of 2pk een behoorlijk aandeel in het gegenereerde vermogen van een motor.
Als ik het goed heb gedaan (dit was even quick 'n dirty), dan kan ik in mijn auto 200km/u rijden met 100pk (haal ik net niet, maar is close enough). Aangezien de wetten van de natuur dicteren dat je voor een verdubbeling in snelheid een 3-de macht meer energie nodig hebt, rekent dat terug naar maar 4,64pk bij 100km/u. (reken maar na, 4,64^3 is bijna 100) Nu gaat dit niet helemaal op, door verschillende factoren zal het benodigde vermogen bij 100km/u iets hoger liggen, maar nog ver onder de 10pk. Dit gaat op voor bijna elke auto met een beetje goede stroomlijn (dus zeker elke BMW vanaf de jaren 90). 2pk die de airco verbruikt is dan ineens meer dan 20% van het vermogen dat nodig is om 100km/u te rijden, en dat voel je wel degelijk. Aangezien die 2pk ook nog eens een vaste waarde is (en niet afhankelijk van toerental van de motor of snelheid) zal je het dus zeker merken. Het is niet voor niets dat auto's met een airco vaak een veel zwaarder vliegwiel hebben. Daarnaast maakt het ook nog eens uit in hoeverre de airco communiceert met de ECU. Als het een volledig onafhankelijk systeem is, zal je onder het rijden meer merken dan als het via de ECU wordt aangestuurd. In het laatste geval zal de ECU zorgen dat de motor het gevraagde vermogen kan leveren. Aangezien BMW een premium merk is dat heel veel aandacht besteed aan hoe de auto rijdt, kan je donder op zeggen dat de ECU hier dus direct op inspeelt om voor de bestuurder het inschakelen van de airco zo min mogelijk te laten voelen.

Daarnaast wordt het benodigde vermogen om 100 km/u te kunnen rijden voor veel mensen zwaar overschat, puur omdat het een ^3 functie is.

Onder het rijden kan ik het merken in de bus van m'n ouders. Niet dat hij echt inhoudt of zo, maar je kan aan het motorgeluid horen dat er een extra verbruiker bij komt.

Een andere goede indicatie is natuurlijk, dat een airco zo maar 10% extra verbruik kan veroorzaken. Voor een systeem dat niet continu vermogen vraagt (de grootste energie verbruiker bij de airco is de compressor, en die draait niet continu) is 10% stijging in verbruik fors te noemen.
YoshiBignose schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 11:51:
[...]

Nee als ik m'n airco aan doe dan stijgt het toerental juist, maar m'n airco is stuk dus die gebruik ik niet :P

[...]

Oh ja merk je dat zo erg? Kan wel aangezien ik ook PDC heb (die is trouwens ook stuk :') ) wat natuurlijk ook weer wat extra stroom kost :P
In mijn auto (en ook bij andere wat oudere auto's) zie ik direct het toerental zakken als ik met een stationair draaiende motor de verlichting inschakel, op de rem trap, de auto in de achteruit zet of zelfs de radio aanzet.
Allemaal simpelweg omdat de motor een minimale hoeveelheid vermogen genereert (om precies te zijn, precies genoeg om die 800 toeren van stationair vast te houden), is elk beetje extra weerstand genoeg om kortstondig het toerental te laten zakken. En bij het inschakelen van elektronica komt die weerstand van de dynamo. Vergeet niet dat het netto geproduceerde vermogen van een stationair draaiende motor nagenoeg 0 is. Alles gaat op aan inwendige weerstanden van de motor.
Hoe erg je het merkt, hangt af van de precieze opbouw van de motor (mijn 1.6 heeft het erger dan een 316i met 1.9 bijv.), kwaliteit van de dynamo, snelheid waarmee de ECU en stationairregelaar kan reageren, massa van het vliegwiel, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door deepbass909 op 23-04-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mijn 318i kun je duidelijk horen en zelfs voelen tijdens het rijden dat de compressor van de airco wordt ingeschakeld, maar dat lijkt mij meer aan de compressor te liggen, denk dat die wat zwaar loopt. Ook is het verbruik iets hoger bij continu ingeschakelde airco. Stationair hoor je het nog duidelijker en zie je ook een beweging in de toerenteller.

Ben aan het kijken naar een E92, maar de goedkoopste hebben veelal geen climate control, dat is toch jammer. Zo'n dure (in aanschaf) auto en dan besparen op de climate control. De rode (zie autoscout goedkoopste) ga ik misschien morgen bekijken, maar eigenlijk is het mijn kleur niet.

[ Voor 1% gewijzigd door Quantor op 24-04-2011 15:29 . Reden: die rode staat niet in wychen, daar staat een 320si, maar dat wordt m niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Even een foto van de oudere BMW's in de familie :P wat zijn ze toch stoer 8)

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/wi56yx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Quantor schreef op zondag 24 april 2011 @ 14:11:
Ben aan het kijken naar een E92, maar de goedkoopste hebben veelal geen climate control, dat is toch jammer. Zo'n dure (in aanschaf) auto en dan besparen op de climate control. De rode (zie autoscout goedkoopste) ga ik misschien morgen bekijken, maar eigenlijk is het mijn kleur niet.
Niet doen dan, zou erg zonde zijn om een dure E92 te kopen in een kleur die je net niet bevalt.
De juiste kleur is imo veel belangijker dan wel of geen climate control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Het Fantoom schreef op zondag 24 april 2011 @ 20:49:
[...]

Niet doen dan, zou erg zonde zijn om een dure E92 te kopen in een kleur die je net niet bevalt.
Het lijken mij beide erg belangrijke dealbreakers. Als je dan op zoek bent naar een 'goedkope' E92 maar je geen versie met airco kan betalen dan lijkt mij het beste om naar iets anders te kijken of even doorsparen

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat zijn de zwakke plekken van een Z4?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Het Fantoom schreef op zondag 24 april 2011 @ 20:49:
[...]

Mag ik wel even opmerken dat rood ook zeker niet mijn kleur was, ik wilde persee een zwarte, tot ik in Duitsland ben wezen gaan kijken en het wel tof vond IRL. Nu ik 'm heb en hij is van roze naar rood verkleurd door een aantal beste poetsbeurten, is rood gewoon SUPERvet, zou geen andere kleur meer willen _/-\o_ Moet je wel een model hebben dat een beetje spierballen laat zien, dan kan het best. Ferrari's zijn toch ook rood? ;)

Heb nadat ik mijn auto kocht ook een witte gezien en een zwarte, maar ik vind rood veruit de mooiste kleur :)

Als ik jou was zou ik dus tenminste gaan kijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 24-04-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
ChiLLeR schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:03:
[...]

Het lijken mij beide erg belangrijke dealbreakers. Als je dan op zoek bent naar een 'goedkope' E92 maar je geen versie met airco kan betalen dan lijkt mij het beste om naar iets anders te kijken of even doorsparen
Geen climate control is niet hetzelfde als geen airco.
_eXistenZ_ schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:57:
[...]

Mag ik wel even opmerken dat rood ook zeker niet mijn kleur was, ik wilde persee een zwarte, tot ik in Duitsland ben wezen gaan kijken en het wel tof vond IRL. Nu ik 'm heb en hij is van roze naar rood verkleurd door een aantal beste poetsbeurten, is rood gewoon SUPERvet, zou geen andere kleur meer willen _/-\o_ Moet je wel een model hebben dat een beetje spierballen laat zien, dan kan het best. Ferrari's zijn toch ook rood? ;)

Heb nadat ik mijn auto kocht ook een witte gezien en een zwarte, maar ik vind rood veruit de mooiste kleur :)

Als ik jou was zou ik dus tenminste gaan kijken :)
Ik vind rood ook goed staan hoor, en is zeker niet alledaags in tegenstelling tot zwart. Zelf vind ik een Montego of Le Mans blauwe E92 het mooist, maar ik mag niet kiezen want heb het geld er nog niet voor. ;)
Mijn punt was dat ik de kleur veel zwaarder vind meewegen dan een optie als climate control, looks gaan boven comfort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Als ik m'n auto gebruik zit ik er toch meestal in en zie ik heel weinig van de buitenkant. Dus dan zou je je af kunnen vragen waarom je die auto wilt kopen. Voor de looks (van jou en de looks die je van anderen krijgt) of omdat je gewoon een mooie auto wilt hebben om jezelf in te vervoeren.

De E92 is een geweldig mooie auto, dat zeker. Ik had er zelf ook eentje kunnen kopen als ik m'n spaarvarkentjes kapot had geslagen, maar de vraag is ten eerste hoeveel je aan zo'n bak uit wilt geven, en ten tweede of je iets moet willen wat je maar net, en dus eigenlijk net niet, kan betalen. BMW's zijn toch wel een stuk leuker als er de nodige opties en cilinders in zitten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Kwam toevallig dit topic tegen, dus bij deze mijn BMW 320i. Staat tevens op marktplaats en autoscout, mocht iemand de foto's herkennen :)

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/09042011819.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/09042011774.jpg

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[menssage=35921757,noline]fsfikke schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:43[/message]:
Als ik m'n auto gebruik zit ik er toch meestal in en zie ik heel weinig van de buitenkant. Dus dan zou je je af kunnen vragen waarom je die auto wilt kopen. Voor de looks (van jou en de looks die je van anderen krijgt) of omdat je gewoon een mooie auto wilt hebben om jezelf in te vervoeren.
Wat is het verschil tussen een auto kopen voor de looks en een mooie auto willen hebben?
De E92 is een geweldig mooie auto, dat zeker. Ik had er zelf ook eentje kunnen kopen als ik m'n spaarvarkentjes kapot had geslagen, maar de vraag is ten eerste hoeveel je aan zo'n bak uit wilt geven, en ten tweede of je iets moet willen wat je maar net, en dus eigenlijk net niet, kan betalen. BMW's zijn toch wel een stuk leuker als er de nodige opties en cilinders in zitten :Y)
Ik geef alleen aan dat ik de kleur belangrijk vind, liever een kale versie in de 'goede' kleur met leuke velgen dan een full option exemplaar in een kleur die me tegenstaat. Persoonlijk kies ik een occasie van een bepaald model vooral uit op kleur en motorvermogen, opties boeien mij minder. Het gaat mij puur om het rijden en niet om de vertroeteling met verwarmde en elektrisch verstelbare zittingen of automatische airco-installaties. En er bestaan geen 'net niet' E92's, met een 'kale' 320i instapper heb je echt geen trage bak onder je kont.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 25-04-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Quantor schreef op zondag 24 april 2011 @ 14:11:
Bij mijn 318i kun je duidelijk horen en zelfs voelen tijdens het rijden dat de compressor van de airco wordt ingeschakeld, maar dat lijkt mij meer aan de compressor te liggen, denk dat die wat zwaar loopt. Ook is het verbruik iets hoger bij continu ingeschakelde airco. Stationair hoor je het nog duidelijker en zie je ook een beweging in de toerenteller.

Zou kunnen dat je compressor niet helemaal soepel meer loopt, maar wat ik al aangaf, die 1,5kW voel je bij een lichte motor gewoon. Wanneer is de airco voor het laatst gecontroleerd? En dan niet of hij wel koud is, maar of hij wel voldoende gevuld is (hiervoor moet je meestal naar een airco specialist). Als er onvoldoende koudemiddel in de airco zit, moet de compressor namelijk ook harder werken om voldoende druk op te bouwen.

Vandaag weer een leuk klusje gedaan. De voorbumper demonteren weer goed afhangen (door m'n ongeluk bleek die ook verschoven te zijn). Maar een E36 zonder bumper (en stalenbalk die erachter zit) ziet er echt niet uit... Omdat de modderkuipen er ook uit waren, was alles onder de koplampen dus 1 groot gat 8)7

Nu moet ik eigenlijk nog hetzelfde doen met de achterbumper, maar ik kan maar niet ontdekken waar die nou precies vast zit... Waarschijnlijk onder de vloer van de kofferbak, maar bij de Compact zit daar iets meer dan bij de andere E36's...

Ik vind de kleur van de auto ook niet super belangrijk, BMW heeft geen afschuwelijke kleuren (bijv. roze), alleen minder mooie. Wat ik wel belangrijke vind, is de kleur van het interieur. Toen ik aan het kijken was voor mijn Compact, heb ik een Compact met rood interieur links laten staan, simpelweg omdat ik het te lelijk vond.
Opties vind ik wel een stuk belangrijker. Als ik een "pure" auto wil rijden, koop ik wel een Lotus Elise ofzo. Een BMW is dan wel een rijdersauto, maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat je geen luxe-wensen mag hebben. Het blijft immers een premium merk, en bij een premium merk hoort luxe.
Fietsbel schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:19:
Behalve dat Femme er 1 heeft, zou ik zo niks weten :+

[ Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 25-04-2011 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:18:
[...]
Behalve dat Femme er 1 heeft, zou ik zo niks weten :+
Technisch gezien heeft femme geen z4 hè ;) (alpina roadster s)
Dus naast dat ie zwaar is opgevoerd zit er ook in beginsel een blok in dat nooit in een z4 heeft gezeten.
Volgens mij is dat alpina blok in basis een s52 blok (dus uit de e36 m3) wat uitgeboord, getuned etc is door alpina.

Maar de z4 (e85/e86 hebben we het over neem ik aan) heeft wel wat aandachtspuntjes; al dan niet afhankelijk van welke facelift etc.

- Belangrijkste aspect (wat geld kost om te verhelpen) is de elektrische stuurbekrachtiging (zoek op sticky steering en diverse bmw fora lichten wel op)
- Achterveren willen wel eens breken.
- Interieurtrim (afhankelijk welke soort) is gevoelig voor krassen en andere beschadigingen.
- Middenconsole/achterwand wil wel eens een beetje kraken op hobbelige wegen (hard plastic).
- Sommige velgen (108) zijn gevoelig voor corrosie
- Motoren met dubbele vanos kunnen problemen met de seals hebben
- Disa klep kan stukgaan
- electrische raammechanisme kan stuk (bowdenkabels knakken)
- runflat banden zijn waardeloos :P
- hydroliekmotor van de kap (alleen cabrio's....duh) kan kapot gaan door waterschade. Vervelende schade (dure pomp (ca 400 denk ik) en aardig wat werk). Vermoedelijk omdat de afwateringskanaaltjes verstopt zitten.
- bij de /m preventief oliepomp en lagerschalen vervangen bij 80dkm.

En zo zullen er vast nog wel wat dingetjes zijn die bovengemiddeld kritisch zijn.
Maar het belangrijkste is dus die sticky steering; dat is een dure reparatie. De stuurkolom moet dan grotendeels vervangen worden (1 groot niet te repareren/servicen onderdeel). Kost snel 2000 euro.

Alle andere bovengenoemde zaken zijn niet echt dure reparaties (behalve die motor van de kap wellicht). Wat dat betreft is de z4 een betrouwbare sportauto met zeer weinig grote problemen (als je het vergelijkt met bijv z'n concurrent de boxster met alle IMS problemen, kapotte cylinderwanden en dat soort horrorverhalen :X )

Bovenstaande lijst lijkt heel wat, maar voor elke auto die je mechanisch goed kent kan je wel een dergelijk lijstje opstellen. Dit zijn alleen puntjes die vaker voorkomen; betekend niet dat ze ook allemaal stuk gaan. Ikzelf heb sinds ik m'n z4 heb (1 jaar) bijv. nog nooit iets kapot gehad. (Wat dat betreft is het voor zover snelle sportauto's betreft gewoon een betrouwbare auto met doorgaans zeer betrouwbare blokken.)

En of je velgen corrosie hebben of dat er delen van het interieur beschadigd zijn daar sta je natuurlijk zelf bij. Let er op dat meerdere interieurdelen/designs niet meer te krijgen zijn, en dat onderdelen van leer of massief aluminium (dashboardbeplating) bij de dealer de hoofdprijs kosten.

Vandaag overigens een aardig toerritje gemaakt met ca. 50 z3/z4's (en een enkele alpina) door allerlei landweggetjes d:)b
Mooi gezicht zo'n gigantische stoet van (voornamelijk) cabrio's *O*
Veel mensen die toch even naar de weg toelopen of blijven staan wat voor gedoe het allemaal was.
Het tempo zat er ook nog aardig in (altijd lastig met zoveel auto's)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2011 02:15 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Volgens mij heb je alles wel zo`n beetje opgesomd. Sticky-steering is volgens mij enkel een mogelijk probleem tot eind 2005 (ben nog steeds benieuwd naar percentages). Water bij de motoren van de elektrische kap misschien enkel pre-facelift (medio 2006). Na de facelift schijnen er soms motorische problemen te zijn (o.m. de brandstofpomp).3.0 pre facelift schijnt wat olie te verbruiken.
Door de lage instap hebben de lederen wangen van de stoelen het zwaar te verduren (krassen).
M lagerschalen vervangen is m.i. enkel bij de Z3 M (andere motor) een aanbevolen onderhoudspunt.
Achterafinbouwen van originele navigatie of blu-tooth is extreem duur dus of inclusief kopen of totmTom en Parrot kiezen.

Overigens laatst in een nieuwe 3 cabrio gezeten. Zit erg fijn al is het niet zo`n bijzondere auto als de Z4 om te zien.

[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 25-04-2011 11:54 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

bombadil schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:44:
[...]

Volgens mij heb je alles wel zo`n beetje opgesomd. Sticky-steering is volgens mij enkel een mogelijk probleem tot eind 2005 (ben nog steeds benieuwd naar percentages).
Dat vraag ik me serieus af. Die servo unit is pas in 2007 herzien voor een andere versie, dus al ruim in de productierun van de facelift. Percentueel komt het dan in de faceliftunits minder voor, maar tot april 2007 is het volgens mij gewoon hetzelfde onderdeel wat defect kan raken. Of het herziene onderdeel probleemvrij is weet ik niet, dus dat valt ook maar te bezien. De elektrische stuurbekrachtiging is sowieso een zorgenkindje van bmw; de nieuwe F10 schijnt daar ook serieuze kwalen te hebben :/
Water bij de motoren van de elektrische kap misschien enkel pre-facelift (medio 2006).
Pre facelift loopt tot november 2005 als productiedatum afaik ;)
Bovenstaande mening geldt overigens ook voor de motor van de kap; die is volgens fabrieksopgaaf van introductiedata van onderdelen ook in het begin van de facelift gebruikt. Neemt niet weg dat de herziene versie probleemvrij zou zijn. Plaatsing en afwatering is immers gewoon hetzelfde.
Maar het is een ondergeschikt en weinig voorkomend probleem.
M lagerschalen vervangen is m.i. enkel bij de Z3 M (andere motor) een aanbevolen onderhoudspunt.
Weet je zeker dat dat alleen de s52 betreft? (let op: de z3m is zowel met s52 als s54 geleverd ;))

Bij bluetooth af fabriek geldt overigens nog een bijkomstig probleem. Oudere units (tot 2007 zeg maar) koppelen minder goed volgens bluetooth standaarden, met gevolg dat veel telefoons van na pak 'm beet 2006 (dus alle moderne telefoons.....) niet altijd werken. Een laatste generatie bluetooth ULF kost gemiddeld ergens tussen de 350 en 900 euro (ebay/dealer), dus niet echt goedkoop.
Werking van moderne telefoons varieert van totaal niet kunnen koppelen/niet kunnen opnemen (dus totaal onbruikbaar) tot geen adresboek kunnen overladen (nog enigzins bruikbaar)
Helaas gaat computertechniek/telefoontechniek heel wat sneller dan autotechniek 8)7
Het is dan ook een probleem waar veel meer (oudere) auto's met af fabriek bluetooth mee te kampen hebben; zeker als er wat meer functies op zitten (telefoonboek, voice input etc etc)
Dat is gewoon een generiek probleem betreffende auto (multimedia) electronica. Zo zag je in 2004 nog legio af fabriek minidisk radio's (grotendeels nog geen mp3 op cd systeem leverbaar). Daar heb je ook geen hol meer aan. Zelfs mp3's op een cdtje gebrand is al hopeloos ouderwets. Dat doet toch niemand meer..

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Fietsbel schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:19:
Volgens mij de build quality in 't algemeen niet geweldig. Of in ieder geval niet zo goed als de in Duitsland gefabriceerde BMW's. Nothing major verder, maar denk aan scheurtjes in lichtjes en dat soort zaken. Volgens mij was 't bij de 2006 allemaal wel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

scheurtjes in lichtjes?

Het enige wat ik qua 'build quality' op de z4 aan te merken heb is dat sommige plastics van de interieurdelen (met name het gedeelte achter de stoelen en de deurgrepen) onder de maat is. Maar dat is met de facelift niet anders imho (sterker nog, het meeste is gewoon hetzelfde of heeft een ander kleurtje...), en het ligt ook al niet aan dat hij in de usa is gebouwd.
Het is gewoon een kwestie van materiaalkeuze waarbij de keuzecriteria anders hadden moeten liggen. Maar wellicht is dat een kwestie van prijs geweest, of gewicht, of uiterlijk. En dat is ook wel een beetje sportauto eigen. Kijk naar een 350z, dat is een en al plastic fantastic...
Het dashboard en deuren van de z4 zelf voelt iig goed aan. De deuren intern kunnen echter wel wat bitumendemping gebruiken (antidreunplaat). BMW heeft daar zelf overigens ook antidreunspul voor.

Mechanisch zitten zowel de pre als post facelift gewoon goed in mekaar, daar is geen verschil tussen aangaande de 'build quality'. Het zijn ook heerlijke auto's om aan te sleutelen. Zeker betreffende motor en kardan kan je overal heel mooi bij en zit het doordacht in mekaar. Net zo als bijv het plaatwerk (spatborden etc gebout ipv gelast).
Electronisch is het een lastige auto om aan te sleutelen. Het toch al niet al te ruime interieur en koffer zit op allerlei plekken volgebouwd met modules en andere electronica (ulf, tv ontvanger, navigatie, diversity ontvangst etc etc). Afhankelijk van uitrusting uiteraard. Als ik bijv. mijn achterbumper wil demonteren moet ik bijv iets van 4 of 5 antennes loskoppelen, allemaal met stekkertjes die helemaal tot in interieur doorlopen waar je nauwelijks bij kan en nauwelijks door de rubbers kan halen.
Geen idee waar ze allemaal voor dienen; wellicht voor analoge tv wat al sinds jaar en dag niet meer uitgezonden wordt _O-
Wat dat betreft is het dus weer krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

De nieuwe Z4 is niet in de USA gebouwd he? De vorige wel.
Starting with the 2009 model year, the second-generation Z4 is built at BMW's Regensburg, Germany plant as a retractable hardtop roadster.
Wikipedia: BMW Z4

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
We hebben het ook de hele tijd over de E85/E86 en niet de E89 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

@mr_petit: centrale remlicht achter kan scheurtjes vertonen, is ook een bekend kwaaltje bij de Z4.
Verder erg volledige lijst die je gepost hebt.

Kwaliteit van de Z4 is zeker minder dan bijv. de E46 die ik hiervoor had. Het is een geweldige auto hoor, maar qua materiaal e.d. ondermaats voor BMW begrippen :)
Die plastic draaiknoppen voor de temperatuur, de bekerhouders, het plastic rondom de handrem (wat al krast als je er met een stofzuigerslang overheen gaat) etc...
Denk niet dat het met USA te maken heeft (het zit verder gewoon goed in elkaar), eerder met wat ongelukkige materiaalkeuzes.
Overigens vind ik het geen probleem... koop een auto voor het rijplezier en niet om over het dashboard te aaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

idd de hoekjes van het 3e remlicht willen wel eens afbreken. kost je een nieuw remlicht (€50 oid)

Het plastic van de klima controle knoppen vind ik persoonlijk wel meevallen. Nooit echt opgevallen.
De bekerhouders lijken bij uitklappen echt plasticerig, maar zijn voldoende stevig en werken goed; goed verstelbaar voor diverse bekers en blikjes. En ze zijn 99% van de tijd natuurlijk ingeklapt, dus vind ik dat niet echt een issue.

De plastic sierstrip op de deurgrepen (was mooier geweest indien het spuitgietalu geweest was) en de flimsy deurklink aan de binnenkant storen me meer, maar ja, details details..
Ook is het een straf afgeveerde auto, en dan komen kraakjes in interieur etc sneller naar voren.

Maar goed, je moet in ogenschouw nemen dat het een sportauto is, en daaraan zijn andere eisen verbonden dan aan een auto die moet concurreren in het D lease segment. Sportwagen interieurs zijn altijd ondermaats vergeleken met die segmenten. Je hebt in ieder geval niet de dramatische betrouwbaarheidsproblemen die je met de porscheconcurrenten (boxster, 996) wel hebt, waarbij motoren in complete write offs worden veranderd en dus een schadepost van €20.000+ worden.
Want opgeblazen motoren / aandrijvingen zijn doorgaans de grootste problemen die sportauto's typeren (al dan niet door constructie, al dan niet door gebruik). Maar daar weet je zelf geloof ik ook het nodige van :X

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het grootste nadeel van de Z4 is dat het een rammelbak is. Alleen al vanwege de rammels en kraakjes wil je met de kap open rijden (dan hoor je ze nauwelijks meer). Het design van het interieur vind ik mooi (zeker voor zijn tijd) en dat de materialen niet altijd knuffelbaar zijn boeit me niet zoveel, maar die symfonie van kraakgeluiden als je over een slecht stuk weg rijdt irriteert me wel. Het doet nogal afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

Ik vind het sowieso slecht gesteld met de bouwkwaliteit van BMW's op dit gebied. De B10 was een rammelbak (heb ik met veel tijd en moeite wel wat aan kunnen doen), mijn 330i rammelde en kraakte wat op slecht wegdek en de 6 heeft het ook (met name in het glasdak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het zijn idd kraakjes van harde plasticnaden op harde plasticnaden. bij mij komen ze uit de achterpartij. Ik vermoed daar waar de console waar de wisselaar in zit (met dat klepje) op de panelen waar de subwoofers inzitten. En het klepje zelf zit ook wat werking in.
Als ze een zachtere plasticsoort hadden gebruikt had het waarschijnlijk niet gekraakt.

Het navi klapscherm wil heel soms ook een beetje rammelen als het openstaat.

Ik heb ook een citroen en daar rammelt werkelijk niets O-) (er wordt franse auto's nog al eens wat toegewezen.... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ach, in mijn E46 kraakt ook van alles :P. Klote plastic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verbaast me wel hoor. Het interieur van mijn E36 is echt volledig kraakvrij. Echt het enige wat ik hoor is een kraakje in het linkerdeurpaneel als ik boven de 5000 toeren uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad, ik vind BMW's juist vrij stil. Reed een tijdje terug in een golf uit 2000 ofzo en daar kraakte pas veel dat het me ook opviel. In m'n E46 hoor ik niets, alleen soms bij m'n raam maar dat is een bekende kwaal. Zelfs in m'n E21 kraakt er niets (ja, de veren / dempers :') ), terwijl dat halve dashboard gescheurd is (ook standaard :P ) .

Pagina: 1 ... 29 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.