Heeft ook een computer!
Sowieso: duurder als?418O2 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:39:
Sowieso: kost duur?
Facts don't care about your feelings
En gezeur over de prijs...tsja...het is niet erg onlogisch dat als ik alleen het logo nodig heb ik liever geen heel deksel koop. Da's een beetje hetzelfde als een complete PC kopen omdat je een nieuwe harde schijf nodig hebt

ik moet even bekennen dat ik het dan niet goed gelezen had, dacht dat het ging om een origineel of imitatie velgendeksel op originele wielen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Onder de B10 heb ik de 18 inch velgen een keer laten oplappen waarbij ook de logo's zijn vervangen. M'n pimpshop heeft die ergens vandaan gehaald, ik denk bij Alpina. Anders moet je even contact opnemen met Alpina via de website.Daniel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:49:
Vraagje, ik heb van die mooie 19" Alpina Classic wielen onder m'n 545i zitten, maar nu is linksachter het Alpina-logo uit de naafkap gejat/gevallen. Dat ziet er nogal sjonnie uit, dus daar moet ik een nieuwe voor hebben. Iemand enig idee waar ik die kan krijgen. Ik kom online alleen complete velgdeksels tegen en die zijn doodleuk dik 100 euro per stuk
[afbeelding]
Gaat dus om het logo in het midden: losse plaatjes zijn wel te vinden maar daar heb ik dus niks aan want je moet ze weg kunnen draaien om bij het slot te kunnen.
Replica's werken ook niet want die zijn 1 mm groter dan het origineel en dan past het niet meer
Het enige wat niet verholpen is, is een uitlaat beugel die weggerot is. Deze zit onder de milieu bak bij de lambda sonde maar voor dat onderdeel moet ik blijkbaar bij BMW zelf zijn of laten lassen op een of andere manier. Maar goed, dat is nog wel eenvoudig te verhelpen op een later moment denk ik zo. Het voornaamste is weer voltooid.
Het smoren van de motor is niet meer voorgekomen verder, hopelijk blijft dat ook zo... Vreemd vind ik het wel, maar misschien dat er ergens vuil zat? Het enige wat we gedaan hebben is het inspuiten van de LMM met WD-40 maar meer ook niet.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Situatie:
Ik kwam net bij de autowasstraat vandaan (hier). Ik kwam van de witte weg die Nieuwe Gouwe Oostzijde heet, en wou de gele weg op naar links. Ik moet daar voorrang verlenen aan het verkeer op de gele weg, en stond daarom ook stil. Van links kwam geen verkeer (maar altijd moeilijk te zien door de bocht links, en obstakels in de berm), maar van rechts kwam een rijtje auto's aanrijden (nog een meter of 200/300 bij mij vandaan). Ik stond op dat rijtje te wachten, maar die reden zo langzaam, dat ik daar nog makkelijk voor kon. Links was nog steeds leeg.
Ik trek op, en op dat moment zie ik een rode Ducatti van links aankomen en vol remmen. Op dat moment was hij nog maar een meter of 30 bij mij vandaan en was het al te laat... Gevolg, de motor klapte vol in het linker portier...
De stille getuigen:

Zoals het er nu voor staat, ben ik schuldig. Ik verleende immers geen voorrang (daar is ook geen twijfel over). Echter betwijfel ik sterk of de motor zich wel aan de vmax heeft gehouden. Deels omdat ik hem anders had moeten zien, deels omdat hij niet meer op tijd kon remmen, en simpelweg de ervaring dat 95% van het verkeer op die weg (mij zelfs incluis), geen 50 maar 80 rijdt. Wat dit betreft, is het afwachten wat het technisch onderzoek gaat uitwijzen en wat mijn verzekeraar/rechtsbijstand vindt.
Overigens, niet geheel onbelangrijk, de motorrijder leek vooral geschokt, maar niet gewond. Hij is wel met de ambulance uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht. Het laatste nieuws was dat hij stabiel is, maar dat was bij vertrek vanaf de plaats van ongeval. Ik ben daarna meegenomen naar het politiebureau voor verhoor (standaard procedure als je in eerste instantie veroorzaker bent en er sprake is van letsel).
Voor mij is het nu even afwachten, de auto staat bij een berger, verzekeringspapieren moeten nog in orde gemaakt worden. Morgen eerst de verzekering en rechtsbijstand inschakelen, berger bellen en hopen dat het allemaal meevalt...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
En de dagwaarde van de Ducati was heel wat meer dan van jouw BMW...zonde
Desalniettemin kudo's voor de leuke verslaglegging, andermans leed lezen is altijd leuker dan het zelf mee te maken maar ik kan me voorstellen dat je nu baalt.
[ Voor 31% gewijzigd door Het Fantoom op 27-03-2011 18:56 ]
mijnes gewassen enzo:

en de nieuwe velgjes natuurlijk
Hoop dat je nog een paar €uro's kan lospeuteren bij je verz., jammer van je auto en verder is het geluk dat er geen gewonde(n) zijn gevallen.
Is de motorrijder over je auto geklapt ?
Effe een belletje kan geen kwaad om te vragen hoe het gaat.
Succes ermee,
Fred
Mooie auto Reloader
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 27-03-2011 19:34 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Is dat per definitie zo? Als ik voorrang moet verlenen en er komt een motor met 150kmh aan waar hij maar 50kmh mag, ik maak een compleet verkeerde inschatting, rij de straat op en die motormuis ramt me in mijn zijkant. Dan lijkt me die motorrijder toch minstens even verantwoordelijk voor dat ongeval. Met 150kmh op een 50kmh weg ben je artikel 5 volgens mij...Het Fantoom schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:54:
Je bent inderdaad zelf fout hier, ongeacht of de motor wat harder reed (je geeft zelf al aan, wie doet dat niet?).
Desalniettemin kudo's voor de leuke verslaglegging, andermans leed lezen is altijd leuker dan het zelf mee te maken maar ik kan me voorstellen dat je nu baalt.
Overigens zal de snelheid van die motor nooit zo hoog geweest zijn, anders had de motor (en de bmw) er anders uit gezien.
Onzin.. wat dacht je van die motorrijder in r'dam die 250 reed en geen voorrang kreeg en die 2 bejaarden doodreed (incl. zichzelf). Ze konden gewoonweg niet inschatten dat hij er aan kwam, ook al moesten ze hem voorrang verlenen.Het Fantoom schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:54:
Je bent inderdaad zelf fout hier, ongeacht of de motor wat harder reed (je geeft zelf al aan, wie doet dat niet?).
Als de motorrijder 60 of 70 ging waar je 50 mocht zal het idd nog wel in te schatten zijn maar als hij echt erg hard ging heb je wel een excuus, maar moet er wel bewijs zijn.
Gelukkig niemand gewond, jammer van je E36.
Mooie bak, mooie velgenReloader schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:02:
ben benieuwd naar het vervolg! en sterkte !
mijnes gewassen enzo:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
en de nieuwe velgjes natuurlijk
[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 27-03-2011 20:50 ]
In principe ben ik verkeerstechnisch schuldig, daar kan ik niet omheen draaien. Zoals op de foto's te zien, kwam ik uit een weg met haaientanden en moest dus voorrang verlenen. Ik ben daarom ook mee genomen naar het bureau voor een verklaring.
Wat hierin alleen wel meespeelt, is of ik redelijkerwijs kon weten/zien dat hij eraan kwam. De bocht waar hij uitkwam, is onoverzichtelijk en loopt naar rechts (voor de motorrijder). In de binnenbocht staan bomen en reclameborden, waardoor je vanuit de plek waar ik vandaan kwam, pas op 50 tot 100 meter zien of er iets aankomt. Het verschil is of iemand in de binnen of buitenbocht zit. Omdat ik hem pas op het allerlaatste moment zag (terwijl ik vlak daarvoor had gekeken), kan ik eigenlijk alleen de conclusie trekken dat hij in de binnenbocht heeft gezeten en te hard heeft gereden.
Ik weet niet hoe hard een motor, zoals deze Ducatti, kan remmen, maar een auto staat bij 50km/u in 30 meter stil. Dat was ongeveer de afstand dat ik hem de eerste keer zag. De schade op beide voertuigen is echter zo groot, dat ik rustig durf te stellen dat hij nog makkelijk de 20 km/u reed bij het raken. Ik heb daarom sterk het vermoeden dat hij eerder 80 reed. En let wel, dit is binnen de bbk en een vmax van 50. Dus geen kleine snelheidsovertreding.
Op dit moment ben ik helemaal afhankelijk van wat mijn verzekering en rechtsbijstand gaat zeggen en doen. Ik hoop daar morgen meer over te weten.
Ik vermoed dat de motorrijder met zijn rug in mijn portier is geklapt (gezien de vorm van de deuk). Ik heb hem alleen vol zien remmen en daarna tot direct na de klap is blanco in mijn geheugen.Fred raket schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:09:
@deepbass909,
Hoop dat je nog een paar €uro's kan lospeuteren bij je verz., jammer van je auto en verder is het geluk dat er geen gewonde(n) zijn gevallen.
Is de motorrijder over je auto geklapt ?
Effe een belletje kan geen kwaad om te vragen hoe het gaat.
Succes ermee,
Fred
Mooie auto Reloader
Morgen bel ik sowieso even met de politie over of zij al meer weten. Op het moment dat ik naar huis gebracht werd, konden zij mij nog niets meer zeggen dan wat de ambulancebroeders konden melden op het moment dat de motorrijder naar het ziekenhuis werd gebracht.
Ik wil de motorrijder nog een bosje bloemen sturen om hem beterschap te wensen.
Er blijkt inmiddels ook een klein artikeltje met 3 foto's online te staan op de locale rampentoeristensite
Linkje
Typerend was overigens wel dat in de tijd dat we daar stonden, er van links bijna 2 auto's nog op elkaar klapte... De voorste remde voor de versperring en bij de achterste was duidelijk gepiep van banden te horen.
[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 27-03-2011 22:38 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pfff sterkte ermee! Ik heb laatst een fietser over de motorkap gehad (zijn schuld), die ik onmogelijk heb kunnen zien aankomen. Ondanks dat ik er niets aan kon doen (en jij imho ook niet) voel je je natuurlijk vreselijk schuldig. Wel mazzel dat die motorrijder weinig mankeerde!
Er is vast zo'n onderzoeksteam bij geweest? Dan zullen die misschien wel concluderen dat de motor te hard gereden heeft en uit een voor jou blinde bocht kwam. Ik hoop dat dat in je voordeel uitpakt.
De schade aan je auto lijkt mee te vallen?
Op zaterdag werk ik altijd bij een autoschade bedrijf in ons dorp. Mijn baas is zelf BMW gek. Tot ongeveer 2 maanden geleden had hij voor zichzelf een BMW M5 uit 2006/2007. Zijn vriendin reed een BMW M3 van ergens tussen de 1998/2000 gok ik. Die BMW M3 is toen verkocht en er is een 335i voor in de plek gekomen, automaatje met M sportpakket (flippers en stijlen in de deur en ander stuur).
Zoals ik al zei reed hij tot 2 maanden geleden zelf een BMW M5, maar daar is verandering in gekomen. Er staat nu een BMW M3 uit 2009 voor de deur, inclusief extra sportpakket (stijvere veren, andere velgen, carbon dak, etc...). Ik kan er binnekort wel eens een foto van maken, wij wassen alle auto's ook op zaterdag en ook al is het maar een klein stukje, blijft toch genieten (wat een heerlijk geluid komt er uit die M3).
Dan het leukste misschien nog wel...
Hij rijd ook bij een BMW raceclub af en toe in Spa en op de Nurburgring. hiervoor heeft hij nu nog een BMW Z3 M-coupé (gespoten in lamborghini-oranje). Daar rijd hij nu nog mee, maar die gaat in de verkoop. Een jaar geleden heeft hij namelijk een BMW M3 uit 2009 opgekocht uit België. De auto had in de fik gestaan en de eigenaar moest er van af. Leuk klusje, dacht hij... die auto is hij aan het opknappen en maakt hij zijn nieuwe "race-bak" van.
De motor is gereviseerd aangezien deze nog voor de helft in het water stond door de bluspoging van de brandweer. Veel delen van de auto zijn vervangen door carbon (deuren, dak, motorkap, achterklep, vleugel). Daarnaast is er al een gecertificeerde rolkooi ingebouwd. Het frame en de volledige binnenkant is mat-wit gespoten. Voor de buitenkant heeft hij wat ideeën maar nog niet iets concreets, wel komen er opnieuw lanborghini-oranje accenten in. Als jullie willen kan ik wel eens vragen of ik foto's mag maken en plaatsen op internet.
de laatste weken zijn zij constant druk geweest met het vervangen van de bedrading. Alles was gesmolten en naar de (...[vul zelf in]...). de versnellingsbak zit in elkaar, de ophanging is voor een groot gedeelte ook af. De stuurinrichting is een paar weken geleden ook geplaatst.
Op verzoek kan ik dus wel foto's maken. Die maak ik dan aankomende zaterdag en komen dan 's middags op GoT
All-Round nerd | iRacing Profiel
Posten maar dus die foto's.
Die baas van je doet dus goede zaken met autoherstel
>> Signature?
Er is een onderzoeksteam bij geweest, maar daar was ik zelf niet meer bij. Ik ga vandaag bellen in de hoop al wat meer te weten te komen erover.Timmert schreef op maandag 28 maart 2011 @ 09:21:
[...]
Pfff sterkte ermee! Ik heb laatst een fietser over de motorkap gehad (zijn schuld), die ik onmogelijk heb kunnen zien aankomen. Ondanks dat ik er niets aan kon doen (en jij imho ook niet) voel je je natuurlijk vreselijk schuldig. Wel mazzel dat die motorrijder weinig mankeerde!
Er is vast zo'n onderzoeksteam bij geweest? Dan zullen die misschien wel concluderen dat de motor te hard gereden heeft en uit een voor jou blinde bocht kwam. Ik hoop dat dat in je voordeel uitpakt.
De schade aan je auto lijkt mee te vallen?
Ook over de schade kan ik nog niks zinnigs zeggen op het moment...
Het is in ieder geval voorlopig dat ik BMW-af ben... De auto staat nu bij een berger en wordt mogelijk nog vast gehouden voor technisch onderzoek. Ook dat hoop ik vandaag te weten te komen.Kaasplank schreef op maandag 28 maart 2011 @ 09:24:
Ik wou net zeggen? bmw-af? Deurtje op de kop tikken bij onderdelenlijn.nl oid met een ruit. Middagje klussen en hoeken met dat hok
De schade lijkt nu beperkt tot het linker portier, maar omdat de motor ervoor lag, heb ik de deur niet kunnen openen en weet ik nog niet of de dorpel en de deurstijlen ook een tik hebben gehad.
Ik hoop komende woensdag bij de berger langs te kunnen om de auto goed te kunnen bekijken en eventueel een plan te kunnen maken voor herstel.
Een vervangende deur kost waarschijnlijk rond de €150 (op onderdelenlijn staan er wel een aantal vermeldt, inc. metallic zwart), dus dat zijn de kosten waarschijnlijk niet.
En als je dan net op dat moment kijkt krijg je dit resultaat.
Zuur, lullig, enz, maar zo te zien valt het allemaal mee qua schade.
Ik zou dr alleen niet op hopen dat er uit gaat komen dat het niet jouw schuld is door een veel te hoge snelheid van de motor, want die zal gezien de schade niet zo idioot hard gereden hebben (hard remmen met een motor is moeilijker dan met een auto zeg maar
leeg
thx
ik wil de voorkant nog iets omlaag hebben, maar de achterdempers zijn aan vervanging toe!, iemand tips voor een onderstel? (geen 1000 euro schroefset enzo wat dat kan ik niet betalen)
overweeg nu originele dempers met eibach pro veren...
[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 28-03-2011 19:14 ]
Wat me opvalt aan die foto's is de plek waar de motor erin gereden is. Je staat nog maar half op de weg... en hij rijdt in de deur i.p.v. tegen je voorwiel o.i.d. Motor heeft zo te zien geen poging gedaan/kunnen doen om je te ontwijken (voorlangs bijv.).deepbass909 schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:43:
Ik ben voorlopig even BMW-afIk heb vandaag een ongeval gehad met m'n Schaapje in wolfjeskleren...
[ Voor 6% gewijzigd door JaymzHetfield op 28-03-2011 11:32 ]
Metal up your ass
Billstein B4 (of B6 als je budget het toelaat) + Eibach of H&R veren is een goede combinatie.Reloader schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:18:
[...]
[...]
thx![]()
ik wil de voorkant nog iets omlaag hebben, maar de achterdempers zijn aan vervanging toe!, iemand tips voor een onderstel? (geen 1000 euro schroefset enzo wat dat kan ik niet betalen)
overweeg nu originele dempers met eibach pro veren...
Op ebay.de zijn die Billsteins spotgoedkoop :-)
Goedkoper en beter (maar toch nog comfortabel) dan de originele Sachs dempers...
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
nope oeft niet waar te zijn.Het Fantoom schreef op zondag 27 maart 2011 @ 18:54:
Collega is een keer met de auto van het terrein afgereden (uitrit geen voorrang), heel slecht zicht vanwege geparkeerde vrachtwagen ed. Dus hij rijdt voorzichtig de weg op maar omdat hij niets kon zien naar links heeft ie gas gegeven en is links de weg op gereden. Daarna is er een auto die van links kwam op zijn achterwielen gereden.
Collega netjes gezegd wat er gebeurd is en de de andere auto hield zich aan de max snelheid.
Moet je nou eens raden wie er schuldig is bevonden uiteindelijk.
Niet mijn collega dus, ook tot zijn verbazing overigens.
Uiteindelijk had de andere auto rekening moeten houden met de situatie en daarom zijn snelheid moeten aanpassen vmax is géén recht!! it's just that, de toegestane máximum snelheid, als de situatie dicteert dat je langzamer moet rijden dan moet je dat ook doen.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
wat is het verschil tussen B4 en B6?Aries.Mu schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:48:
[...]
Billstein B4 (of B6 als je budget het toelaat) + Eibach of H&R veren is een goede combinatie.
Op ebay.de zijn die Billsteins spotgoedkoop :-)
Goedkoper en beter (maar toch nog comfortabel) dan de originele Sachs dempers...
ik zie bijvoorbeeld dit:
http://cgi.ebay.de/BMW-3E...3%B6r&hash=item483f83ec7a
maar daar moet toch nog iets bij? en waarom niet passend bij een M onderstel? en hoe weet ik of ik dat heb? mijn huidige veren zit een blauw stuk tape aan...
ik zou zeggen namelijk dat ik als k er dan dit bijneem
http://cgi.ebay.de/BMW-3e...3%B6r&hash=item483f83ec7c
dat ik compleet ben?
maar achter mis ik iets van die schotel ofzo?
zo ziet het er nu uit achter

(kan de foto ff niet draaien)
of deze aanbieding?
http://cgi.ebay.de/Bilste...3%B6r&hash=item1c1606ce28
[ Voor 54% gewijzigd door Reloader op 28-03-2011 12:37 ]
klasse bilsteinFred raket schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:32:
In welke prijsklasse zoek je een onderstel ?
liefst voordelig mogelijk maar ik wil geen Vtec schroefset ofzo van 200 euro
maar ook geen 1000 euro uitgeven want dat heb ik niet
Ik heb toch hele andere ervaringen met dit soort zaken. Mijn vader is eens op de linker baan van de snelweg op een stilstaande (!!) auto gereden. Hij kwam achter een vrachtwagen vandaag en zag toen ineens dat de auto op de linkse baan stilstond.Flagg schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:53:
[...]
nope oeft niet waar te zijn.
Collega is een keer met de auto van het terrein afgereden (uitrit geen voorrang), heel slecht zicht vanwege geparkeerde vrachtwagen ed. Dus hij rijdt voorzichtig de weg op maar omdat hij niets kon zien naar links heeft ie gas gegeven en is links de weg op gereden. Daarna is er een auto die van links kwam op zijn achterwielen gereden.
Collega netjes gezegd wat er gebeurd is en de de andere auto hield zich aan de max snelheid.
Moet je nou eens raden wie er schuldig is bevonden uiteindelijk.
Niet mijn collega dus, ook tot zijn verbazing overigens.
Uiteindelijk had de andere auto rekening moeten houden met de situatie en daarom zijn snelheid moeten aanpassen vmax is géén recht!! it's just that, de toegestane máximum snelheid, als de situatie dicteert dat je langzamer moet rijden dan moet je dat ook doen.
Mevrouw (wat dacht jij dan?) heeft een boete gehad voor het stilstaan op de snelweg maar mijn vader was schuldig aan het ongeluk.
Maar goed, ben benieuwd naar de uitslag, motorrijders zijn meestal wel extra beschermd maar hebben ook een grote eigen verantwoordelijkheid die voortkomt uit hun positie in het verkeer. Een lastige dus.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Motorrijders genieten in tegenstelling tot voetgangers en fietsers geen bijzondere bescherming van de wet. Het zijn net als automobilisten meerderjarige bestuurders met rijbewijs en worden dus geacht om net zoals een automobilist rekening te houden met allerlei risico's. Het feit dat ze wat kwetsbaarder zijn bij een aanrijding doet daar niets aan af. Anders zou een automobilist t.o.v. een vrachtwagenchauffeur ook altijd in z'n gelijk staan.MrFl0ppY schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:44:
[...]
Maar goed, ben benieuwd naar de uitslag, motorrijders zijn meestal wel extra beschermd maar hebben ook een grote eigen verantwoordelijkheid die voortkomt uit hun positie in het verkeer. Een lastige dus.
Maar goed, hoe dit verzekeringstechnisch gaat aflopen is nog niet duidelijk. Qua verkeersregels is het duidelijk, maar de vraag of de motorrijder een aan de situatie aangepaste snelheid had is een dubbeltje op z'n kant. De suggestie van een snelheid die te hoog was voor de situatie (bocht met slecht zicht op rechts) is er zeker, maar de gereden snelheid is misschien niet meer aan te tonen en bovendien is "aangepaste snelheid" een subjectief begrip. Je bent afhankelijk van wat er toevallig in het politierapport verschijnt.
als je zo redeneert dat je wel schuldig bent kun je nooit oversteken. whahaha er zou maar een motormuis aankomen jagen nog even wachten.
daarom wil ik geen schroefsetAtleX schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:45:
Als je een schroefset neemt wil je daar niet op besparen. De goedkope rommel werkt prima, voor even en totdat je het ooit nog eens wilt verstellen. Kijk serieus naar fatsoenlijke merken zoals KW, H&R, BC, etc. Dat kan je na een tijdje nog verstellen en gaat jaren mee.
hoop dat iemand even dat bilstein verhaal wil verduidelijken wat ik poste met die links en misschien doe ik het zo wel met een eibach pro kit ofzo... alhoewel het niet lager moet worden als nu achter (

De B8 is een ingekorte B6 voor een grotere verlaging.
Wel even mee opletten, want dit is de europese aanduiding, die in de VS verschilt iets.
Voor een normale straatauto zonder circuit aspiraties heb je aan de B4 en een paar goede verlagingsveren met een beperkte verlaging (3cm is genoeg imho) meer dan zat, het onderstel van een E46 is al behoorlijk goed.
[ Voor 30% gewijzigd door 4x2 op 28-03-2011 13:26 ]
leeg
en of ik dat zo bij mijn monteur kan afgeven met "zet het er even onder" of meot er dan nog t een en ander bij?
heb nu overigens ook via via een AP schroefset aangeboden gekregen voor een zachte prijs (denk dan aan +- 500 euro ofzo), is een KW demper met een verlaging van 30/70 voor en 30 / 50 achter
Ik heb vanochtend contact gehad met de verzekering hierover. Op het moment blijft het simpel, ik ben schuldig. Al het bewijs na het ongeluk is daar ook duidelijk over en valt niet in twijfel te trekken (met de achterwielen nog op de haaientanden is het als het ware alsof ik een smoking gun in handen had).Fred raket schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:56:
Ik denk zelf dat de Schuldvraag in het ongeval gedeeld gaat worden, maar het kan goed zijn dat de autobestuurder een klein deel aan schuld krijgt, een voertuig wat te hard rijd kun/kon je niet zien aankomen.
als je zo redeneert dat je wel schuldig bent kun je nooit oversteken. whahaha er zou maar een motormuis aankomen jagen nog even wachten.
Technisch onderzoek moet uitwijzen of de motor mogelijk aantoon wat te verwijten valt, maar er werd al direct ook aangegeven dat het in deze situaties moeilijk is. De bewijsplicht ligt namelijk bij mij. Ik moet kunnen aantonen dat hij voor de situatie te hard heeft gereden. Nu moet je "ik" lezen als mijn verzekering/rechtsbijstand, met het verslag van het sporenonderzoek als bewijs. Zolang dat nog niet bij m'n verzekering is, valt er ook nog niks zinnigs te zeggen over de mogelijke uitslag.
Wat ik inmiddels wel weet, is dat een nieuwe deur ongeveer €300 kost (waarschijnlijk ongespoten, maar dat staat er niet bij op BMWfans.info), en van de sloop tussen de €100 en €200. Met zelf monteren vallen de herstelkosten dus waarschijnlijk nog heel erg mee, en is het veel minder dan een andere auto aanschaffen.
Achter een raamstijl kon hij niet verdwijnen, die zat totaal niet in de weg op het moment van optrekken door mij. Maar er staan daar wel erg veel objecten langs de weg waar een lage motor zich prima achter kan verstoppen.4x2 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:12:
Ach, het kan goed zijn dat ie niet zo bijster hard gereden heeft (80 waar je 50 mag valt zo te zien nog wel mee daar en je had m op tijd kunnen zien) maar een motor kan prima achter een raamstijl verdwijnen.
En als je dan net op dat moment kijkt krijg je dit resultaat.
Zuur, lullig, enz, maar zo te zien valt het allemaal mee qua schade.
Ik zou dr alleen niet op hopen dat er uit gaat komen dat het niet jouw schuld is door een veel te hoge snelheid van de motor, want die zal gezien de schade niet zo idioot hard gereden hebben (hard remmen met een motor is moeilijker dan met een auto zeg maar)
Op deze foto:

Zie je een blauw/wit bord die een groot deel van mijn zicht ontnam naar links op het moment dat ik voor de haaientanden stond.
Ik vraag me dus af hoe goed/hard een Ducatti 1100 cc kan remmen, het ding heeft remschijven waar je U tegen zegt (volgens mij zelfs dubbele voor). Het zou me helemaal niks verbazen als zijn remvertraging juist groter is dan van een auto (gezien het type motor).
Nu je het zegt, hij heeft inderdaad niet uitgeweken. Daar was volop de ruimte voor, aangezien het tegemoetkomende verkeer nog vrij ver weg was (een meter of 200) en er in midden van de weg voorsorteervakken liggen. Ik vrees dat ik voor hem één van de eerste ritjes van het jaar abrupt tot einde heb gebracht en dat hij nog niet helemaal lekker op de motor zat om snel genoeg te kunnen reageren.JaymzHetfield schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:32:
[...]
Wat me opvalt aan die foto's is de plek waar de motor erin gereden is. Je staat nog maar half op de weg... en hij rijdt in de deur i.p.v. tegen je voorwiel o.i.d. Motor heeft zo te zien geen poging gedaan/kunnen doen om je te ontwijken (voorlangs bijv.).
Of, en dan komt het argument dat hij te hard heeft gereden, hij kon vanwege de snelheid, en daarmee korte tijd om te reageren, niet meer uitwijken.
Ik denk eigenlijk eerder, nu ik terug kijk naar de foto's en mijn positie, dat hij erop gokte achter mij langs te kunnen... Hij reed op het moment dat hij mij raakt rechts van de middenlijn van de weg. Maar ook dat is speculeren...
Ik wil vanmiddag even langs de plek fietsen, kijken wat ik eventueel nog kan zien en desnoods een foto maken vanaf de positie waar ik zat op het moment dat ik voor de haaientanden stond te wachten, zodat duidelijk is wat mijn zicht naar links was. Al was het alleen al voor mijzelf om te zien of ik het had kunnen voorkomen...
Wordt vervolgd in ieder geval...
De B6 is de sportievere demper, volgens mij vergelijkbaar met de dempers van een M-onderstel. Ze zijn geschikt voor een bescheiden verlaging, maar kunnen ook met de standaard veren gebruikt worden.Reloader schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:24:
[...]
wat is het verschil tussen B4 en B6?
ik zie bijvoorbeeld dit:
http://cgi.ebay.de/BMW-3E...3%B6r&hash=item483f83ec7a
maar daar moet toch nog iets bij? en waarom niet passend bij een M onderstel? en hoe weet ik of ik dat heb? mijn huidige veren zit een blauw stuk tape aan...
ik zou zeggen namelijk dat ik als k er dan dit bijneem
http://cgi.ebay.de/BMW-3e...3%B6r&hash=item483f83ec7c
dat ik compleet ben?
maar achter mis ik iets van die schotel ofzo?
zo ziet het er nu uit achter
[afbeelding]
(kan de foto ff niet draaien)
of deze aanbieding?
De B4 is een standaard demper ter vervanging van een stock onderstel.
Ik heb zelf vorig jaar terug mijn schokdempers voor vervangen voor B4's, en dat bevalt mij uitstekend. Voor die tijd had ik problemen met bepaalde uitritten en drempels omdat ik bij het afrijden de straat raakte (de auto zakte te ver door de veren), met deze dempers heb ik nergens meer last van. Rijcomfort is daarnaast nog steeds uitstekend te noemen (of eigenlijk beter geworden).
want dat is wel een voordelige oplossing
[ Voor 36% gewijzigd door Reloader op 28-03-2011 14:40 ]
Hey waarom verwissel je de quotes?
Dat kan niet.deepbass909 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:59:
Ik vraag me dus af hoe goed/hard een Ducatti 1100 cc kan remmen, het ding heeft remschijven waar je U tegen zegt (volgens mij zelfs dubbele voor). Het zou me helemaal niks verbazen als zijn remvertraging juist groter is dan van een auto (gezien het type motor).
De best remmende motoren hebben een remweg zo rond de 40-42 meter vanuit 100km/h. Een gemiddelde (jonge) auto doet zo rond de 38 meter. (Een dikke Porsche iets van 33 meter) Puur omdat die 4 wielen heeft met meer contact met de weg. (2 wielen meer en een "platte" band ipv een peervorm bij de motor, anders gaat hij zo slecht door de bochten.
Aannames zijn fataal.
Zijn er grote reparaties die binnenkort op komst zijn (mede in het licht bezien, dat er op 150k een nieuwe motor in is geplaatst)
Dit in verband met een overweging tot inruilen voor een andere auto...
Die grote remschijven zitten er voor twee redenen:deepbass909 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:59:
[...]
1. dat je niet al teveel kracht met je hand hoeft te zetten (hefboomwerking)
2. dat de schijven bij intensief gebruik niet te heet worden (in tegenstelling tot vrijwel alle straatauto's zijn de remmen van een gemiddelde superbike wel in staat om een aantal ronden op een circuit te doen zonder te overhitten)
Voor remvertraging zijn ze niet nodig.
Een motor remt in de praktijk vaak zelfs minder hard dan een auto. De reden: je bent niet alleen beperkt door de grip van je banden, maar ook door de gewichtsverdeling V/A. Bij goed wegdek en warme banden kun je vaak niet tot de volledige grip van de voorband remmen want dan zou je een salto over je voorwiel maken.
Als je met een motor in een bocht zit (zoals in jullie situatie het geval moet zijn geweest), is je remvertraging nog eens veel lager. Te hard en je remt je voorkant onderuit.
Als je foto's maakt, moet je misschien proberen om de remsporen van de motor op de foto te krijgen.deepbass909 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:59:
[...]
Ik wil vanmiddag even langs de plek fietsen, kijken wat ik eventueel nog kan zien en desnoods een foto maken vanaf de positie waar ik zat op het moment dat ik voor de haaientanden stond te wachten, zodat duidelijk is wat mijn zicht naar links was. Al was het alleen al voor mijzelf om te zien of ik het had kunnen voorkomen...
[...]
Op de huidige foto's zijn ze niet te zien. Je zou toch verwachten dat er remsporen moeten zijn als ie echt hard heeft geremd. De politie kan als het goed is ook aan de remsporen achterhalen hoe hard hij gereden heeft.
Ik hoop dat het nog een beetje goed voor je uit gaat pakken. Nare dingen dit.
foutje had zitten prutsen in die post.. foutje

Ik heb deze niet op de foto kunnen krijgen, al was het maar omdat ze eigenlijk niet te zien zijn.Coenen schreef op maandag 28 maart 2011 @ 18:39:
[...]
Als je foto's maakt, moet je misschien proberen om de remsporen van de motor op de foto te krijgen.
Op de huidige foto's zijn ze niet te zien. Je zou toch verwachten dat er remsporen moeten zijn als ie echt hard heeft geremd. De politie kan als het goed is ook aan de remsporen achterhalen hoe hard hij gereden heeft.
Ik hoop dat het nog een beetje goed voor je uit gaat pakken. Nare dingen dit.
Deze heb ik vanmiddag gemaakt:

De gele streepjes geven aan waar de motor gereden/geremd zou moeten hebben. Heel vaag is er inderdaad iets van een lijn te zien, maar dat is echt maar heel vaag. Ik weet dat hij al eerder remde.
Dit is trouwens het gezichtspunt waarop je pas goed naar links kan kijken. Op dat moment zou de neus van m'n auto al over de haaientanden staan.
De auto die je net kan zien, is daar ongeveer 60 meter bij mij vandaan. Klinkt als veel, maar bij 50km/u is dat maar 4,3 seconden, bij 80 zelfs maar 2,7 seconden...
Aangezien we het over een motor hebben die in 3 seconden op de 100 zit en meestal sportief bereden wordt (ik heb eigenlijk nog nooit een dergelijke Ducatti rustig zien toeren) is mijn aanname wat betreft snelheid niet heel gek, maar tegelijk ook slechts een aanname...
Deze foto's zijn het zicht tot vlak voor de haaientanden.

(zoek de auto)

De middelste is hoe ik zo goed als zeker heb gestaan, vlak voor ik optrok. Zoals je ziet, ontneemt het bord een groot deel van het zicht, zelfs als ik nog verder naar voren was gereden. Het verschil in voorwaartse beweging tussen de eerste en de laatste van deze 3 is trouwens maar 1 meter.
Ik vermoed dat de motor tegen de rechterkant van de weg (dus links op de foto, achter het bord) met een te hoge snelheid heeft gereden, en ik heb daardoor pas op het allerlaatste moment, toen ik al aan het optrekken was, kon zien. Wat ik mij nog kan herinneren, merkte ik heb voor het eerst op tussen de donkere auto en de strepen op de weg op de middelste foto, toen het al te laat was. Ik was al aan het optrekken en reed de rijbaan al op. Van schrik bevroor ik en ben met lage snelheid doorgerold, waarbij hij dus op mij is geklapt. Echt tijd om te reageren had ik ook niet meer, en de opties waren eigenlijk ook al volledig afwezig...
Verwijderd
Dat lijkt me niet. Als je daar als bestuurder staat staan zelfs je voorwielen lang niet over de haaietanden en heb je prima zicht. Je weet dat je geen voorrang hebt dus moet je gewoon opletten. Jij stond met je achterwielen al op de haaietanden.deepbass909 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:08:
[...]
Ik heb deze niet op de foto kunnen krijgen, al was het maar omdat ze eigenlijk niet te zien zijn.
Deze heb ik vanmiddag gemaakt:
[afbeelding]
[...]
Dit is trouwens het gezichtspunt waarop je pas goed naar links kan kijken. Op dat moment zou de neus van m'n auto al over de haaientanden staan.
Ik geef je geen kans voor de verzekering om twee redenen: 1) je had wel genoeg zicht en 2) je kunt heel moeilijk bewijzen dat de motor veel te hard reed. Als de schatting 60 of 70 is krijg je het nadeel van de twijfel.
Ik weet niet precies aan welke foto jij refereert dat ik voldoende zicht zou hebben, maar die eerste is niet wat je ziet vanuit een auto met een relatief lange neus, zoals een BMW.
En je bent zo stellig dat je prima zicht hebt, ken jij de situatie ter plekke? Van het rijtje van 3 is de laatste als ik eigenlijk al met de neus van mijn auto over de haaientanden begin te komen en dus te ver aan het doorrijden ben. De eerste 2 zijn realistischer voor het zicht vanuit de auto.
Ik ken deze plek en weet hoe beroerd het zicht naar links is. Ik zorg er ook echt voor dat ik zeker weet dat ik veilig links-af kan slaan. Deze motor dook voor mij echt uit het niets op.
Wat ik nu vooral voor mezelf probeer, zijn de puzzelstukjes op z'n plek te krijgen. In de 13 jaar dat ik m'n rijbewijs heb, heb ik nooit in een dergelijke situatie gezeten. Het was ook niet dat ik niet helder was of met m'n gedachten ergens anders... Ik had juist m'n volle aandacht bij het verkeer.
Maar ik weet dat ik sowieso de schijn tegen heb en de kans op volledige vrijpleiting voor mij gering is. Neemt niet weg dat ik ook maar gewoon moet accepteren dat ik per definitie fout was, als er achter in mijn hoofd een stem zit te schreeuwen die roept dat links toch echt vrij was op het moment dat ik begon te rijden.
De zaak gaat overigens sowieso naar de rechtsbijstand van mij, ook zonder een verzoek van mij. Ik zal van hen nog een volledig dossier krijgen, met daarin ook een verslag van het onderzoek.
Mijn eerste gedachte is meer iets van: welke idioot zet daar nou weer een bord neer? Echt, het komt gewoon te vaak voor dat in overzichtelijke situaties opeens een object in het zicht geplaatst wordt, waardoor je opeens nauwelijks zicht meer hebt...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Wat mij betreft een realistische aanname, dat die motormuis geen 50 heeft gereden. 2x zuchten tegen het gas en je rijdt 80 met zo'n ding. Dat kan ik hem ook niet kwalijk nemen.
Maar welke randdebiel heeft in godsnaam dat bord op die hoek gezet. Heeft de politie daar niet naar gekeken en/of iets van gezegd??
Beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden zo lijkt het. Wel balen zeg, pfff. Gelukkig dat die knakker er een beetje goed van afgekomen lijkt. Als je die eerste foto zo ziet dan is het echt oeioeioei.
Kom net terug van een tripje uit Estland trouwens, wat een BMW-land zeg, leek wel of 1 op de 3 auto's een BMW was
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Toerekenbaarheid, schade en causaal verband moet wel aan te tonen kunnen zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door P.B. op 29-03-2011 10:11 ]
Ik neem aan dat je dan doelt op een OD? Wat zie jij dan als daad en in welk opzicht is die daad onrechtmatig?P.B. schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:10:
Misschien kan je de eigenaar van het bord (deels) aansprakelijk stellen ?
Toerekenbaarheid, schade en causaal verband moet wel aan te tonen kunnen zijn.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Inderdaad. OD is gevaarzetting: Met het plaatsen van het bord de verkeersveiligheid in gevaar brengen, althans redelijkerwijs hadden kunnen verwachten dat de verkeersveiligheid in gevaar zou kunnen worden gebracht.argro schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:27:
[...]
Ik neem aan dat je dan doelt op een OD? Wat zie jij dan als daad en in welk opzicht is die daad onrechtmatig?
En dan kom je bij de criteria:
- Hoe waarschijnlijk kan de niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid worden geacht?
- Hoe groot is de kans dat daaruit ongevallen ontstaan?
- Hoe ernstig kunnen de gevolgen zijn?
- Hoe bezwaarlijk zijn de te nemen veiligheidsmaatregelen?
Je noemt nu de Kelderluik-criteria i.v.m. de zorgplicht van de wegbeheerder.P.B. schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:30:
[...]
Inderdaad. OD is gevaarzetting: Met het plaatsen van het bord de verkeersveiligheid in gevaar brengen, althans redelijkerwijs hadden kunnen verwachten dat de verkeersveiligheid in gevaar zou kunnen worden gebracht.
En dan kom je bij de criteria:
- Hoe waarschijnlijk kan de niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid worden geacht?
- Hoe groot is de kans dat daaruit ongevallen ontstaan?
- Hoe ernstig kunnen de gevolgen zijn?
- Hoe bezwaarlijk zijn de te nemen veiligheidsmaatregelen?
In dit artikel wordt daar uitgebreid op ingegaan: http://www.pelsrijcken.nl/pdf/nieuws/kelderluikcriteria.pdf
Inderdaad Kelderluik arrest, maar niet jegens de wegbeheerder maar de eigenaar van het bord. Maar inderdaad goed artikel.J-Media schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:34:
[...]
Je noemt nu de Kelderluik-criteria i.v.m. de zorgplicht van de wegbeheerder.
In dit artikel wordt daar uitgebreid op ingegaan: http://www.pelsrijcken.nl/pdf/nieuws/kelderluikcriteria.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door P.B. op 29-03-2011 10:37 ]
Ik denk toch de wegbeheerder, deze heeft (denk ik) een vergunning gegeven voor het plaatsen van het bord.P.B. schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:36:
[...]
Inderdaad Kelderluik arrest, maar niet jegens de wegbeheerder maar de eigenaar van het bord. Maar inderdaad goed artikel.
Is dat niet het geval, dan lijkt het mij per definitie mogelijk om de bord-eigenaar (mede-)aansprakelijk te stellen.
Sowieso, wie zet daar nou weer zo'n bord neer? Iedereen kan bedenken dat je daardoor een gevaarlijke situatie creëert, want dat bord ontneemt je echt heel erg veel zicht. Zoals te zien op de foto's van Deepbass909 kan er een auto achter verdwijnen, laat staan een motorfiets.
@deepbass: Ongeacht hoe het afloopt veel sterkte met de afwikkeling hiervan, ook voor de motorrijder natuurlijk.
Nee, merp!
hoop dat deze link beter is
[ Voor 83% gewijzigd door Hackus op 29-03-2011 12:10 ]
Heb de BMW contactpersoon gebeld, en gemeld toch even de 320i te willen proberen. De oprechte reactie was dat hij dat ging regelen, maar dat hij ze nauwelijks meer verkoopt, en de moter eigenlijk niet meer van deze tijd is. Dat maak je niet vaak mee. Volgens hem kan de 320i weer niet in de schaduw van de tfsi staan op dit moment.
Ga het natuurlijk wel even proberen, maar het ziet er niet goed uit voor de BMW wens
Er is ook wat meer nieuws bekend over de motorrijder en dat is toch iets minder positief... Hij blijkt 3 ruggenwervels gebroken te hebben. Daarnaast heeft hij schijnbaar 7 meter over de grond gegleden voor hij mij raakte... Heel naar allemaal...
Het glijden verklaart ook gelijk waarom er in mijn herinnering een gat zit tussen het moment dat ik hem zag remmen en de klap en waarom de getuige de motor aan zag komen, verdwijnen en daarna rondvliegend plastic zag...
Voor mij sterkt dit alleen maar meer het idee dat hij gewoon echt te hard heeft gereden en er voor mij geen voorkomen aan is geweest...
Wegrijden zonder te betalen, met 3 BMW's!
Dit zou ik dus serieus nooit doen, schoften
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Verwijderd
Ik bedoel deze:deepbass909 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:30:
Ik weet niet precies aan welke foto jij refereert dat ik voldoende zicht zou hebben, maar die eerste is niet wat je ziet vanuit een auto met een relatief lange neus, zoals een BMW.

Als je de strepen op de weg doortrekt sta je nog lang niet met de voorwielen op de haaietanden, dat kan ik als BMW rijder met "relatief lange neus" prima inschatten op basis van die foto. En je hebt prima zicht op die plek.
Ik begrijp je punt nu al helemaal niet meer... Je kent de situatie hier? Dan weet je dat je desnoods met je voorwielen op de haaietanden gaat stilstaan om goed te kijken. Ik wil niet kinderachtig doen maar dit is gewoon een kwestie van uitkijken.Ik ken deze plek en weet hoe beroerd het zicht naar links is. Ik zorg er ook echt voor dat ik zeker weet dat ik veilig links-af kan slaan. Deze motor dook voor mij echt uit het niets op.
Dit is toch wel apart, vroeger was BMW de koning van de benzine motoren. Of zou de 6 cilinder zoveel beter zijn dan de 4 cilinder?PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:56:
De eerlijkheid van de BMW dealer kent geen grenzen. Ik had na een proefrit in de geweldige 320D ED een offerte aangevraagd. De BMW diesels zijn een factor 20x beter dan de Audi TDI's, no match. Nu blijk ik echter waarschijnlijk benzine te moeten rijden, en dan ligt het anders. De 1.8TFSI en 2.0TFSI zijn weer een wereld van verschil met de 2.0 4-cylinder van de BMW (nee, 6-in-lijn kan niet).
Heb de BMW contactpersoon gebeld, en gemeld toch even de 320i te willen proberen. De oprechte reactie was dat hij dat ging regelen, maar dat hij ze nauwelijks meer verkoopt, en de moter eigenlijk niet meer van deze tijd is. Dat maak je niet vaak mee. Volgens hem kan de 320i weer niet in de schaduw van de tfsi staan op dit moment.
Ga het natuurlijk wel even proberen, maar het ziet er niet goed uit voor de BMW wens
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Er is veel gebeurt in de laatste 5 jaarMrFl0ppY schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:26:
[...]
Dit is toch wel apart, vroeger was BMW de koning van de benzine motoren. Of zou de 6 cilinder zoveel beter zijn dan de 4 cilinder?
Voor de 1 en 3-serie moeten we echter wachten op de nieuwe modellen volgend jaar die ook over kleinere, doch krachtigere en soepele, turbo motoren krijgen. Tot die tijd is de 320i eigenlijk een beetje vergane glorie. Mooie moter, maar geen gevaar voor VAG, Mercedes e.d. (dat was wel anders in de tijd dan Audi een ongeblazen 2.0 in zijn A4 lepelde bijvoorbeeld, toen was de 320i heer en meester
Ik heb overigens 2 weken gereden in een Audi A4 3.0TDI vorige maand. Als ik mocht kiezen, zou ik de diesel uit de 320D prefereren, dat zegt ook wat
[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 29-03-2011 13:43 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
De motoren zijn ook al te rijdenBeQuietAndDrive schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:46:
De 1.6 turbo's komen eraan inderdaad. Tom Coronel rijdt er al mee in het WTCC, motor is ontwikkeld door BMW Motorsport. Het is de trend, veel vermogen en koppel uit een kleine cilinderinhoud.
http://www.bmwcoop.com/20...ation-for-euro-6-engines/
De BMW marketing machine zal natuurlijk melden dat het totaal andere motoren worden, speciaal ontwikkelt, bladiebla.
EDIT: BMW dealer heeft een 320i klaar gezet, zo even kijken. Wat dat betreft is de BMW (en Audi) dealer echt een genot i.v.m. andere merken.
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 29-03-2011 14:02 ]
In een Compact zit je met je hoofd 2 tot 2,5 meter achter de voorkant (je zit behoorlijk ver naar achteren namelijk). Die foto heb ik op 1, misschien 1,5 meter van de haaientanden genomen, op het punt dat je pas echt goed vrij zicht hebt. Op het moment dat ik met de auto ook maar iets over de haaientanden heen kom, en er volgt een aanrijding, ben ik ook fout, dus zorg ik er wel voor dat ik daarachter blijf.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:23:
[...]
Ik bedoel deze:
[afbeelding]
Als je de strepen op de weg doortrekt sta je nog lang niet met de voorwielen op de haaietanden, dat kan ik als BMW rijder met "relatief lange neus" prima inschatten op basis van die foto. En je hebt prima zicht op die plek.
Tot nu toe is het ook altijd goed gegaan, ook bij drukker verkeer, ik kom daar vaker om de auto te wassen.
Wat ik bedoelde, je reageert zo stellig dat ik hoe dan ook die motor gezien moet kunnen (en ik dus niet goed zou hebben gekeken), ongeacht zijn snelheid, dat ik mij afvraag of jij deze bewuste plek kent. Dat gaat daar dus maar slecht. Meestal zie je wel iets aankomen, maar zoals je op één van de foto's kan zien (en die heb ik echt niet bewust zo genomen), kan je zelfs een auto met een beetje pech maar amper zien.[...]
Ik begrijp je punt nu al helemaal niet meer... Je kent de situatie hier? Dan weet je dat je desnoods met je voorwielen op de haaietanden gaat stilstaan om goed te kijken. Ik wil niet kinderachtig doen maar dit is gewoon een kwestie van uitkijken.
En nogmaals, ik weet dat ik voorrang moest verlenen, laat daar geen twijfel over zijn. Ik verleende daar ook voorrang op verkeer dat ik kon zien.
Het gaat mij er ook absoluut niet om of ik goed zicht had naar links op verkeer dat 50 reed, dat heb je, als is het minimaal. Maar er zijn plekken met nog minder zicht. Waar het mij om gaat is, dat wat ik kon zien te weinig was voor een motor die waarschijnlijk en ruim boven de vmax heeft gereden en ik daarmee onmogelijk kon voorkomen dat hij mij ging raken.
Gisteren - na een poosje autoloos te zijn geweest - weer een auto gekocht en deze BMW op de kop getikt.
Erg blij mee en rijdt grandioos, vooral de automaat is heerlijk comfortabel en in de "sport stand" ook lekker sportief!
Todo: 18inch velgen, mogelijk de voorbumper opnieuw spuiten en een setje 4000/6000k xenon.
BMW 328i automaat | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Serieus? Ik heb dan geen ervaring met de 320, maar wel met de 3.0 TDI uit een 2010 model A4, maar die is toch echt wel geweldig i.m.o.PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:40:
[...]
Ik heb overigens 2 weken gereden in een Audi A4 3.0TDI vorige maand. Als ik mocht kiezen, zou ik de diesel uit de 320D prefereren, dat zegt ook wat
K to the KillaZ
Dat zeg je nu de hele tijd, maar als je nou eerst eens afwacht wat dr uit het onderzoek komt, gezien de schade kan dat wel eens meevallen, als ie echt hard had gereden had jij nu een afdruk van een deurpaneel in je been gehad.deepbass909 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:06:
Waar het mij om gaat is, dat wat ik kon zien te weinig was voor een motor die waarschijnlijk en ruim boven de vmax heeft gereden en ik daarmee onmogelijk kon voorkomen dat hij mij ging raken.
En goed remmen met een motor is een kunst, evenals dingen ontwijken (je gaat daarheen waar je naar kijkt)
En zoals ik het op die foto's zie zou ik ook zeggen dat het uitzicht niet fantastisch is, maar wel voldoende om een hoop te kunnen zien.
Het kan gewoon een keer gebeuren dat je ff niet goed (genoeg) gekeken hebt, 999 vd 1000x gebeurt dr niks, nu helaas wel, jammer dan, de afloop valt nog mee.
leeg
Dat weet ik, maar nog niet in een BMW.PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:56:
[...]
De motoren zijn ook al te rijdenIn de Mini, Peugeot (508 b.v.) en Citroen (C4, C5) ligt diezelfde 1.6T al. Ja, BMW zal er zijn eigen dingetje mee doen, maar in grote lijnen zijn het ze gewoon. Dat zal wel niet in de BMW marketing folder komen te staan
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Lijkt me ook. Wat je nu steeds doet is voor jezelf een verklaring zoeken waarom het mis is gegaan terwijl je zelf al aangeeft dat je een gat in je geheugen hebt. En als ik heel eerlijk ben lijkt me dat het zicht niet belemmerd wordt door dat bord. En ja de kans dat die motorrijder te hard heeft gereden is groot maar de kans dat je hem bij het kijken compleet over het hoofd hebt gezien is ook niet onmogelijk.4x2 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:59:
[...]
Dat zeg je nu de hele tijd, maar als je nou eerst eens afwacht wat dr uit het onderzoek komt
Oh en vmax heet bij mij gewoon toegestane snelheid.
Mooie auto M@nic
[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 29-03-2011 15:25 ]
Waarom niet? Uiteindelijk gaat het om de ervaring die hij geeft. Ik heb overigens gereden met de 220pk 3.0TDI.Fred raket schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:23:
Een motor van een Audi 3.0 tdi vergelijken met een BMW 2.0D ?
De 320D (de echte, niet de ED) pakt zonder morren op van lage toerentallen en hangt aan het gas, meer dan de 3.0TDI doet. Op botte kracht wint die TDI natuurlijk, maar zo giga is het verschil ook weer niet de wereld.
Misschien verwachte ik gewoon teveel van een 3.0 V6
Je zou dan is met een x25d of x30d moeten rijden (de x35d/x40d nog even buiten beschouwing gelaten, die zijn van een andere planeet)PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:48:
Net gereden in de 320i. Dealer had niets teveel gezegd, dit is het niet meer. In de toeren jagen om het vermogen eruit te krijgen en dan nog.... Dat word hem niet
[...]
Waarom niet? Uiteindelijk gaat het om de ervaring die hij geeft. Ik heb overigens gereden met de 220pk 3.0TDI.
De 320D (de echte, niet de ED) pakt zonder morren op van lage toerentallen en hangt aan het gas, meer dan de 3.0TDI doet. Op botte kracht wint die TDI natuurlijk, maar zo giga is het verschil ook weer niet de wereld.
Misschien verwachte ik gewoon teveel van een 3.0 V6
Er gaat gewoon niets boven een BMW 6 in lijn, diesel of benzine. punt. (in de respectievelijke klassen dan...)
Ik vind de 320i wel zeer fijn. Het is nog echt een mooi N/A blok zonder turbo's die je echt in de toeren kan jagen. Prettige gasrespons en soepel genoeg. Maar je mist idd het koppel van de TFSI's (leuke motoren, het mag worden gezegd).
Ook stuurt een 320i superstrak omdat er veel minder gewicht op de vooras zit dan de diesels.
Wat ga je dan nemen als auto?
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
In volgorde van pogingen:Aries.Mu schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:56:
Wat ga je dan nemen als auto?
- Proberen toch de 320D ED er doorheen te krijgen
- Audi A4 Avant Pro Line S 1.8TFSI (ABT 211pk) S-line in en exterieur, erg mooi
- Geen idee
[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 29-03-2011 17:04 ]
Verwijderd
Toyota Prius dan maar?Indien bovengenoemde een te hoog brandstof bedrag vraagt:
- Geen idee
Ik heb gekeken naar de CT200h, maar die valt af door de kofferbak
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik heb niet veel ruimte nodig, maar wel wat. Ik heb een V50 gehad, wat een relatief kleine station is, en die was al prima. Een 3-serie, A4 e.d. zijn prima. Een A3, 1-serie passen helaas niet meer
Als je een Audi met tuning zou kunnen kiezen, dan kan een 320d toch zeker geen probleem zijn? Of heeft je werkgever een merkenbeleid?PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:01:
[...]
In volgorde van pogingen:Indien bovengenoemde een te hoog brandstof bedrag vraagt:
- Proberen toch de 320D ED er doorheen te krijgen
- Audi A4 Avant Pro Line S 1.8TFSI (ABT 211pk) S-line in en exterieur, erg mooi
Als die auto's niet lukken, ga ik wat anders verzinnen. Voor een Audi of BMW wil ik best wat extra betalen aan bijtelling, voor een ander merk wil ik maximaal 40k "uitgeven".
- Geen idee
Bij Audi mag je tunen, bij BMW niett_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:28:
[...]
Als je een Audi met tuning zou kunnen kiezen, dan kan een 320d toch zeker geen probleem zijn? Of heeft je werkgever een merkenbeleid?
Ford Mondeo met die nieuwe turboblokken? Veel value for money en stuurt voor een FWD'er echt heel goed...PWM schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:57:
[...]
Bij Audi mag je tunen, bij BMW nietMerkenbeleid hebben we gelukkig niet. Ook cabrio's en coupe's mogen gewoon.
De Skoda Superb is idd wel heel erg ruim, voor dat geld kan je ook voor de Skoda Octavia RS gaan met de 2.0TFSI
Tip: als je een Audi neemt, neem dan tenminste een Quattro. Het onderstuur is om van te huilen bij de FWD's...
De nieuwere A4's schijnen een pak minder onderstuur te hebben, misschien valt dat dus wel mee?
Ondertussen komen de zomerbandjes er wat vroeger onder dan verwacht, ik wilde nog een maandje wachten maar een lekke band gooide dat vanmiddag in de war
Gelijk toen ik wegreed viel me al een tikkend geluidje op wat gelijk op ging met de snelheid, dus ik dacht al snel aan een steentje of spijker in de band. Wel ff gestopt en halfslachtig een keer gevoeld, maar niets gevonden, dus weer verder gereden.
Maar dat tikken ging hield niet op en werd eigenlijk zelfs luider, dus nog maar eens gestopt en er bleek een of metalen dop/stop in de band te zitten. Oppervlak ter grootte van een 2 euro munt
Hij zat nogal vast en zat er ondertussen ook al een kilometer of 6, dus ik dacht: laat maar ff zitten, als ik em eruit trek loopt de band misschien leeg. Thuis trek ik em er dan wel uit en als de band leegloopt kan ik mooi met een fatsoenlijke krik werken.
Maar het liep anders: zo'n 6 km later op een 80-kilometer weg hoorde ik een luide knal, alsof er een enorme steen tegen de auto kwam en gelijk begon de kont te kwispelen. Ben vlakbij een zijweggetje in gedraaid en jahoor: in een paar honderd meter volledig platte band...
Gelukkig is het boordgereedschap beter dan t eruit ziet en zat de thuisbrenger er al snel op.:

Morgen komen de zomerbandjes iig op de achteras.
En ja, er mocht wat lucht bij, in de thuisbrenger, dat heb ik ff verderop maar gedaan

Gelukkig geen schade gevonden die door dat ding veroorzaakt leek, trouwens.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Zelfs een A4 B8 Quattro 2.0 TDI 170pk met S-line heeft onderstuur, maar toch een pak minder dan de FWD. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die graag met een A4 rijden, enkel rechtdoor is het te doenTacoos schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:12:
Ik vond t vorige model Mondeo een luidruchtig rammelhok, maar de wegligging was idd goed. De bouwkwaliteit en de gebruikte materialen in het interieur waren weer teleurstellend. Maar misschien is dat intussen verbeterd.
De nieuwere A4's schijnen een pak minder onderstuur te hebben, misschien valt dat dus wel mee?

Het mogen mooie wagens zijn en leuk afgewerkt en een zuinige TDI, maar bij mij primeert de wegligging en het algemeen comfort. En de 3 serie is niet voor niets overal geprezen als de beste sportsedan.
Ik zou altijd een Mondeo verkiezen boven een A4. Een Ford stuurt gewoon heel erg lekker en met de afwerking zit het op de laatste Fords wel goed...

Alleen om de achteras?[b][message=35776141,noline]Morgen komen de zomerbandjes iig op de achteras.
En ja, er mocht wat lucht bij, in de thuisbrenger, dat heb ik ff verderop maar gedaan
Het gaat echt niet meer sneeuwen/ijzelen. Waarom dan niet alle 4 de wielen wisselen?
Jij had tenminste nog een thuiskomertje. Ik heb de hele winter zonder reservewiel (past niet in de E90

Nu liggen de zomerbanden (run flat) er onder en kan ik weer met een gerust hart zonder reservewile/reparatieset rondrijden.
Audi: Vorsprung durch Technik
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt alsof je thuiskomer een maat kleiner is dan je normale velgen. Daar kan je beter niet meer dan een paar kilometer meer rijden, want door de ongelijke omtrek kan je differentieel te heet worden.Tacoos schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:12:
Gelukkig is het boordgereedschap beter dan t eruit ziet en zat de thuisbrenger er al snel op.:
[afbeelding]
Morgen komen de zomerbandjes iig op de achteras.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Daarom mag je ook niet harder dan 80 km/u.AtleX schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:24:
[...]
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt alsof je thuiskomer een maat kleiner is dan je normale velgen. Daar kan je beter niet meer dan een paar kilometer meer rijden, want door de ongelijke omtrek kan je differentieel te heet worden.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
De winterbanden zijn 205/55/16 met een omtrek van 1985 mm, de thuiskomer is een 125/90/16 met een omtrek van 1984 mm. Verschil is kleiner dan 0.1%. De zomerbanden die er nu op liggen hebben met een maat van 225/50/16 zelfs exact dezelfde omtrek als de thuiskomer
Waarschijnlijk lijkt ie kleiner doordat ie veel dieper in de wielkast ligt, en het zal ook niet helpen dat er wat weinig druk op zat.
Ik heb zo een paar kilometer heel rustig gereden tot bij een pomp, waar ik em heb opgepompt tot 2.2 bar.
Zo rustig rijdend merkte ik dan ook geen verschil, maar zo'n bandje kan natuurlijk niet veel hebben, vandaar dat je ook maar 80 mag en vlgs mij mag je ook iet veel meer dan 100 km ermee rijden officieel.
Ik heb trouwens wel eens een week lang dagelijks dezelfde auto voorbij zien komen met een thuiskomertje erop en dan niet rustig, maar gewoon boven de 100 km/uur...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Daarvoor wil ik het volgende gebruiken:
Connects2 CTABMIPOD007.2 (iPod-adapter)
Connects2 CTPPAR007 (Parrot-adapter)
Deze wil ik dan als volgt aansluiten (Of misschien de volgorde andersom, iig dat als ik gebeld wordt en ik heb mijn iPod aan, dattie die gewoon negeert en het telefoongesprek voorrang geeft, in die volgorde)

Kan iemand mij vertellen of dit gaat werken?
Beide adapters sluit je aan op de 17-polige stekker (ik heb nog geen 40-polige) en geven als ze niet actief zijn het normale signaal gewoon door, dus volgens mij moet je ze gewoon achter elkaar kunnen hangen toch?
There is no replacement for displacement!
Ik zoek ook een dergelijke oplossing, maar twijfel ook of ik niet beter voor een Dynavin (of iets vergelijkbaars) gaan? Kost je iets meer, maar je krijgt er ook navigatie bij. Op BWMPortal.nl is een GB in voorbereiding, de nieuwste versie van de Dynavin zou dan op 520 euro uitkomen. Dat scheelt, wanneer je na inbouw van de Dynavin je radio verkoopt, niet zoveel met 2 Connects2 adapters en een Parrot._eXistenZ_ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:32:
in mijn auto wil ik twee dingen toevoegen aan de huidige CD53 head unit (weet niet precies welke ik heb maar wel die met de aansluitingen die nodig zijn): iPod-integratie en een Parrot.
Daarvoor wil ik het volgende gebruiken:
Connects2 CTABMIPOD007.2 (iPod-adapter)
Connects2 CTPPAR007 (Parrot-adapter)
Deze wil ik dan als volgt aansluiten (Of misschien de volgorde andersom, iig dat als ik gebeld wordt en ik heb mijn iPod aan, dattie die gewoon negeert en het telefoongesprek voorrang geeft, in die volgorde)
[afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of dit gaat werken?
Beide adapters sluit je aan op de 17-polige stekker (ik heb nog geen 40-polige) en geven als ze niet actief zijn het normale signaal gewoon door, dus volgens mij moet je ze gewoon achter elkaar kunnen hangen toch?
[ Voor 6% gewijzigd door argro op 31-03-2011 09:39 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Zeker een verbetering als je het mij vraagt!
Dit topic is gesloten.