Zo, de lagers zijn onbeschadigd van mijn differentieel af.
Ik had een serieuze hydraulische mestrekker gekocht, maar aan 1 kant moest ik zelfs daarop een pijpje zetten om 'm los te krijgen (ondanks dat er in de gebruiksaanwijzing stond dat dat niet mocht). Zo vast zaten ze.
opstelling:

Gelukkig kosten die trekkers dankzij onze chinese vrienden geen drol meer in vergelijk met spul van kukko of hazet oid.
De andere kant moest ik toch met een wat scherper geslepen beitel tussen het lager en het dif een wig slaan om er met de trekker tussen te komen. Het viel me mee dat dat lukte (met een hamer past alles.....)
Nadat de lagers verwijderd waren ben ik beide differentiëlen gaan meten. Doordat het originele differentieel niet geshimd zat, en er geen draaibare pasranden met schroefdraad aan het huis zitten tbv. de voorspanning op de lagers is maatvoering heel belangrijk (er kan immers eigenlijk niets afgesteld worden).
In eerste instantie vond ik het quaife dif een beetje groot. Hij was 8,5/100 mm breder dan het originele dif en ook de kroonwielflens zat ook ruim 5/100 uit het lood.
Echter bleek dat het differentieel af fabriek niet helemaal gemonteerd te zijn (zie foto). Er zaten nog een aantal bouten los bij die erin gedraaid moesten worden

Ook de zwarte bouten die erinzaten zaten niet heel erg vast. Ik heb alles aangetrokken met 45Nm (het zijn 12,9 staal M8 inbusbouten)

Stond allemaal niet in de gebruiksaanwijzing aangezien die er eigenlijk niet bijstond (briefje met dat je de juiste olie moet gebruiken en dat de kroonwielbouten met loctite gemonteerd moeten worden....)
Door het natrekken van al die bouten werd het dif bijna 4/100mm smaller. Dat houdt eigenlijk in dat er ook niets meer te shimmen valt mocht ik dat willen (een shim dunner dan 5/100 zal lastig te vinden zijn)
Ik heb hier nog geen pruissisch blauw kunnen krijgen.
Als je daarvoor naar de brezan e.d. gaat kijken ze eerst alsof ze water zien branden, en als je daarna uitlegt waarvoor het dient vinden ze het allemaal heel interessant, maar ze hebben er nog nooit van gehoord en ze hebben het ook niet in hun programma.
Ik kan het wel online kopen maar dan moet ik weer een paar dagen wachten. Ik ga morgen wel naar wat machinefabrieken en revisiebedrijven bellen of ik met mijn dif langs mag komen voor een druppeltje blauwsel
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_petit op 14-02-2011 20:39
]