7000 rpm is alleszins respectabel bij een koude motor, maar geenszins acceptabel.evilpin0 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:33:
Wat is een respectabel toerental om te rijden met een koude motor? Gewoon bij 2500 rpm opschakelen dan zit je wel safe? Tot die warm is dan
Van de 7-serie meen ik me te herinneren dat de rode ring bij een koude motor begint bij 4000 rpm. Naarmate de motor warmer wordt schuift hij al gauw op.
Ik heb een V70 met parkeerverwarming, die ook de motor en de diesel voorverwarmt. Als ik met koude motor vertrek, staat de motortemperatuur (eigenlijk de koelvloeistoftemperatuur) op de laagste stand, terwijl de als motor op bedrijfstemperatuur is de naald precies in het midden staat. De parkeerverwarming verwarmt de motor zodanig dat hij bij vertrek op zo'n 20% staat. Kennelijk vindt Volvo dat voldoende om de kans op motorschade verregaand te reduceren.
Al is het niet aan te bevelen, waarschijnlijk gaat er niets stuk aan je motor als naald van de temperatuurmeter al iets boven het minimum uitkomt en je op dat moment maximale toeren draait. Maar zolang de naald nog op het minimum staat zou ik dat zeker niet doen, vooral niet tijdens een skivakantie als het een nachtje -20 is geweest.
Een goede grap mag vrienden kosten.