OlivierF schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:13:
[...]
Hm hier ben ik het niet helemaal mee eens.. Mijn mini kwam met de koude temperaturen van de laatste tijd ook niet goed meer op temperatuur, de temperatuur meter kwam heel langzaam omhoog en bleef daarna voor het midden hangen.
Ik heb daarna de thermostaat vervangen en wat bleek; probleem opgelost. Het was ook duidelijk te zien aan de oude thermostaat, die bleef een stukje open staan terwijl hij ijskoud was..
Conclusie: Mark_640: vervang de thermostaat.
Overigens kan dit inderdaad niet echt "kwaad", een te warme motor is slechter dan een koude, maar hij functioneert uiteraard beter wanneer hij op de juiste temperatuur is.
wheez50 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:23:
Sowieso komt een e36 m40 m43 volgens de temperatuurmeter wat traag op temperatuur, maar als het echt lang duurt, denk ik dat de thermostaat inderdaad niet echt lekker is. Deze blijft dan een beetje open staan zodat het nog niet warme water alsnog goed gekoeld wordt. Juist in dit weer is dat duidelijker te merken. 2km rijden a 50-60km/uur met een enkel stoplicht en mijn verwarming begint de auto al behaaglijk te maken (e36 m40 - thermostaat 1k5 geleden vervangen).
En zoals al werd opgemerkt: sleutelen aan een e36 met kleine motor is werkelijk een genot.
In het geval van de M43B16 weet ik heel zeker dat het normaal is

Het blok heeft gewoon echt tijd nodig om op temperatuur te komen. Daarnaast is net onder het midden ook op temperatuur, het verschil is misschien 5 graden ten opzichte van het midden.
Er is maar weinig wat ik niet in het koelsysteem heb vervangen bij mij, radiator, thermostaat, verwarmingskern, viscokoppeling en vloeistof zijn allen maximaal 3 jaar oud en echt in dezelfde conditie als nieuw.
De M43B16 heeft nog een gietijzeren onderblok met 7 liter water. Daarnaast stroomt er veel rijwind langs (=passieve koeling) onder het rijden. Zolang je niet boven de 50km/u komt duurt het echt gewoon een eeuwigheid voor het blok op temperatuur is, zelfs met een goede thermostaat.
Het enige wat de tijd verkort voor opwarmen, is het uitschakelen van de verwarming. Deze onttrekt erg veel warmte van het blok en kan bij mij bijv. het verschil maken tussen een blok dat niet warm wil worden en één die nog enigszins op temperatuur komt voor ik de snelweg opdraai.
Bierkameel schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:25:
[...]
LOL na 4KM is je motor echt nog niet warm, wat jij hebt is een watertemperatuur meter, het water is idd zo warm maar je motor niet.
Sommige auto's hebben er ook nog een olietemperatuurmeter bij en zelfs als die in het midden staat zegt dat niet dat het hele blok al warm is.
Joh, meen je dat? Ik denk dat ik de opbouw van mijn auto beter ken dan de meesten van hun auto hier. Wil je zeker weten dat het hele blok op temperatuur is, moet je de temperatuur gaan meten van het metaal op verschillende plekken. Maar aangezien dat nogal onpraktisch is, is het water een redelijke indicator. Het is nou ook niet dat de temperatuur zo kritisch is bij normaal gebruik. Het enige wat je niet moet doen, is de motor vol doortrekken als de boel nog niet goed warm is, maar zelfs dat kan niet eens zoveel kwaad, als je het maar niet altijd doet.
Wat betreft de dakantenne, hij is blijkbaar wel zo geleverd ooit, aangezien BMWfans.info er ook melding van maakt:

Als ik dat zie, ben ik toch wel erg blij met m'n achterruit antenne.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier