Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.648 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tacoos schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:45:
t zal best goed lopen, maar toch vind ik het jammer dat de 6 en 8 cilinders steeds meer gaan verdwijnen, om te worden vervangen door 4 cilinders met turbo
Ik vind het niet zo erg. Als ik eind 2012 een nieuwe auto mag uitzoeken is die nieuwe 3-serie net een beetje lekker op de markt. Wij mogen alleen auto's met een A of B-label kiezen (heb nu E :X) en dan is zo'n turboblok ideaal. Ik schat dat de 323i/325i tegen die tijd gewoon een B-label koppelt aan 230-270 pk, en dan kom je toch niet rottig van je plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Tacoos schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:45:
t zal best goed lopen, maar toch vind ik het jammer dat de 6 en 8 cilinders steeds meer gaan verdwijnen, om te worden vervangen door 4 cilinders met turbo
Vind ik ook wel jammer. Aan de ene kant zijn moderne turbo's fantastische blokken die het gedrag van een diesel (veel koppel bij de toerentallen waar je meestal cruist) combineren met een veel hoger toerenplafond. Kortom: altijd kracht, of je nu 1800 toeren of 5500 toeren draait.

Maar ik zou cilinders #5 en 6 ook wel missen.

Je kunt toch ook downsizen met behoud van het aantal cilinders denk ik dan. Wat is er mis met een 1.4 6-in-lijn met twee nokkenassen, 24 kleppen en 2 turbo's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:17:
Ieder zijn ding, ik koop een auto pas als ik die precies kan samenstellen zoals ik hem wil. Anders koop ik hem liever niet of pas later. Auto's is voor mij een hobby, mag dan ook best iets kosten. Daarbij gezegd is het uiteraard wel een persoonlijke overweging, zakelijk is het natuurlijk een andere kostenoverweging. Als je die dan ook nog prive wilt rijden, krijg je te maken met bijtelling.
Het is zakelijk en ik moest nu een auto bestellen binnen een bepaald budget inderdaad.
AtleX schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:27:
[...]

Velgen toch ook. :? Met hoge banden stuur je een stuk zompiger dan met mooi plat rubber, maar je krijg er extra comfort voor terug.
Het verschil in rijgedrag tussen standaard 16 inch wielen met standaard banden en upgrade naar 17 inch met standaard banden is niet zo groot, denk ik. Het verschil in leaseprijs en bijtelling was wel te groot :). Bovendien heb ik een Efficient Dynamics Edition besteld en mag je daar fiscaal gezien officieel geen 17 inch of groter onder gooien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Jan Laros schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:55:
[...]
Het verschil in rijgedrag tussen standaard 16 inch wielen met standaard banden en upgrade naar 17 inch met standaard banden is niet zo groot, denk ik. Het verschil in leaseprijs en bijtelling was wel te groot :). Bovendien heb ik een Efficient Dynamics Edition besteld en mag je daar fiscaal gezien officieel geen 17 inch of groter onder gooien :).
Bij mij is het precies andersom, ik rij mijn E92 prive, fiscaal maakt het allemaal niet uit, maar daar mag emotioneel gezien niets kleiner dan 18" onder (op winterbanden na) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

alexbl69 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 07:48:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu alleen die adressen er nog in zien te krijgen :) .
*O* *O* *O*

Hele mooie wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

Wat betreft die wielen: dit zijn m'n 17" wintervelgen. Als je groter neemt worden de banden ook breder en zijn ze als winterband volstrekt nutteloos. Om nog maar niet spreken over de kosten van 18" of 19" wintersloffen.

Over 2 maand komt er wel een maatje (of twee, daar ben ik nog niet over uit :) ) groter op.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
zneek schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:35:
[...]

Niet alleen leuk, het zorgt er ook voor dat je auto goed op temperatuur is zodat je flink kunt gassen bij de meeting.. :+
ben jij er zo een, blijf dan maar thuis :P , niets zo irritant als iemand die meent constant volle gas te moeten rijden omdat er toevallig een paar (100) andere bmw rijders in de buurt zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

t_captain schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:46:
[...]

Vind ik ook wel jammer. Aan de ene kant zijn moderne turbo's fantastische blokken die het gedrag van een diesel (veel koppel bij de toerentallen waar je meestal cruist) combineren met een veel hoger toerenplafond. Kortom: altijd kracht, of je nu 1800 toeren of 5500 toeren draait.

Maar ik zou cilinders #5 en 6 ook wel missen.

Je kunt toch ook downsizen met behoud van het aantal cilinders denk ik dan. Wat is er mis met een 1.4 6-in-lijn met twee nokkenassen, 24 kleppen en 2 turbo's? ;)
te veel interne weerstand tov de inhoud van het blok -> lagere efficientië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

4x2

lộn xộn quá

Dat valt wel mee, de lichtere onderdelen van een 6 cilinder met zelfde inhoud als een 4 cilinder hebben in principe minder weerstand.
Het kostenplaatje lijkt me een stuk belangrijker, bij zo'n klein blok (en beperkte toerentallen) is een 6-cilinder gewoon onzin.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Feit is wel dat je met een 6 cilinder gewoon 8 extra klepveren bedien. Probeer er met de hand eens een in te drukken en je komt er achter dat het wel wat kracht kost ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44

mr_petit

opperprutser

En je moet 2 extra bougies laten vonken.
Kost dat geen kracht? Hou je bobine-uitgang maar eens vast, kan je voelen wat voor kracht daar achter zit :D

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Tacoos

i am i

Kan ff geen goede bron vinden, maar het heeft wel degelijk zin om bij grotere cilinder inhoud meer cilinders te gebruiken. Kijk naar de formule 1: daar waren de 3.5 liters een V12, de 3 liters meestal V10 en nu de 2.4 zijn V8-en.
Ik vermoed dat dat te maken heeft met
a) de massa van de zuiger + drijfstangen die bewogen moet worden en
b) de zuigersnelheden

Om een grotere cilinderinhoud te krijgen, kun je nl de zuigergrootte (diameter) vergroten, maar daarmee wordt ie zwaarder , of de slag, maar dan neemt de zuigersnelheid enorm toe. In beide gevallen nemen de krachten op de drijfstangen + lagers toe. Pas je meer cilinders toe, dan worden de massa's lager en kan de slag klein blijven, + je kunt tussen die cilinders extra lagers toepassen.
Ergens zal dan een soort optimum liggen tussen aantal cilinders, zuigermassa en zuigersnelheid.
Meer cilinders is wel altijd meer complexiteit en kosten, maar je krijgt wel een mooiere balans kado bij meer dan 5 cilinders.

Ben het met Daniel eens dat die nieuwe 4 cilinders vast prima gaan lopen en de grote meerderheid zal het niet eens interesseren of er 3, 4 of 12 cilinders in liggen (immers, veel 1-serie bezitter weten niet eens dattie achterwiel is aangedreven schijnbaar 8)7 ).
Voor de liefhebbers is het jammer; ondanks alle techniek kan een 4-cilinder niet die loop van een 6-in-lijn benaderen of het ingetogen ruige geroffel van een dikke V8.
Er zal vast een deel van de clientèle toch graag een 6- of 8-cilinder willen vanwege de prestige ofzow, dus hopelijk verdwijnen ze niet helemaal....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Het is wel jammer dat dan straks een 6 cilinder niet meer te betalen is. Hopelijk heb ik dan gewoon meer salaris als ik mijne ga vervangen :P

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tacoos schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:57:
en de grote meerderheid zal het niet eens interesseren of er 3, 4 of 12 cilinders in liggen (immers, veel 1-serie bezitter weten niet eens dattie achterwiel is aangedreven schijnbaar 8)7 ).
De meerderheid van de mensen rijdt in een astra of aygo of wat dan ook. De meerderheid is een slecht beoordelingscriterium als je van mening bent iets speciaals te maken.

Zelf ben ik een groot fan van de 6 cilinder (en het liefst in lijn ;)); die zijn van nature al zo mooi in balans. Ik kan rustig een vol kop koffie op mijn motor zetten als die draait zonder dat er iets gebeurt. Dat hoef je bij vrijwel alle 4 cilinders niet te proberen. Dan wellicht nog liever een 3 cilinder met een stel goede balansassen, maar daar werkt bmw ook aan als ik het goed begrepen heb.

En het mooie van 6 in lijn is dat het zich uitermate goed leent voor achterwielaandrijving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Tortelli schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:16:
Feit is wel dat je met een 6 cilinder gewoon 8 extra klepveren bedien. Probeer er met de hand eens een in te drukken en je komt er achter dat het wel wat kracht kost ;).
De klepveren kunnen natuurlijk wel lichter uitgevoerd worden omdat de rest van de kleppenzooi lichter is ;)
mr_petit schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:36:
En je moet 2 extra bougies laten vonken.
Kost dat geen kracht? Hou je bobine-uitgang maar eens vast, kan je voelen wat voor kracht daar achter zit :D
Bobines hoeven, afhankelijk van hoe het gemaakt is, misschien wel wat minder kracht te leveren doordat de boring kleiner is.

Wat ik er dus mee probeer te zeggen is dat je een 6-cilinder niet vanuit een technisch opzicht weg hoeft te schuiven, maar het is een complexer en duurder blok om te maken en ik denk dat dat een veel belangrijkere reden is.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
4x2 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 18:30:
Het kostenplaatje lijkt me een stuk belangrijker, bij zo'n klein blok (en beperkte toerentallen) is een 6-cilinder gewoon onzin.
Het zal waarschijnlijk om de kosten gaan. meer bewerking nodig aan de nokkenassen, 4 extra nokkenaslagers, 8 extra kleppen kleppen, 50% meer verspanende bewerkingen aan de cilinderkoppen, twee extra krukaslagers, twee zuigers, you get the picture.

Aan de andere kant, de meerkosten blijven waarschijnlijk beperkt tot een bedrag van minder dan 1000 euro af fabriek. Ik zou met plezier 2000 euro meer overhebben voor een zescilinder. Ik vind het onderscheidend vermogen van de huidige + aangekondigde motoren van BMW t.o.v. VW/Audi duidelijk aan het afnemen. Om het in Wolfsburg-taal uit te drukken: een 320 is tegenwoordig een 2.0 FSI. Straks een 1.4 TSI. (sorry voor het vloeken in de kerk :X )

Zoals al geschreven in dit topic, straks moet je een 35i of 40i kopen voordat je nog een zes hebt. Ik ben vast aan het sparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Ik vind het zeker een goed punt wat t_captain aanhaald. BMW moet zich juist differentieren tov de VAG groep. Dat doen ze al met RWD en deden ze dus met een grote serie aan 6 in-lijn motoren. Nu dat minder gaat worden zal het onderscheid dus nog kleiner worden en gaan naar mijn idee klanten sneller switchen tussen de merken.
Aan de andere kant is de grote meerderheid die BMW verkoopt natuurlijk al 4 cilinder motoren.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Reloader schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:57:
[...]

ben jij er zo een, blijf dan maar thuis :P , niets zo irritant als iemand die meent constant volle gas te moeten rijden omdat er toevallig een paar (100) andere bmw rijders in de buurt zijn..
Ik ben niet bekend met BMW meetings, maar met de Delta mannen wordt er ook vaak een mooie rit uitgezet en wordt er een leuke route gereden. En een BMW mag toch ook gehoord worden? Meetings waarbij we elkaar maar staan aan te staren op een grasveld met alleen maar geparkeerde auto's is toch ook niets eigenlijk ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ChiLLeR schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 09:38:
Aan de andere kant is de grote meerderheid die BMW verkoopt natuurlijk al 4 cilinder motoren.
Een heel mooi voorbeeld vind ik Volvo's nieuwe diesels. Een V60 D3 heeft namelijk een 5-in-lijn net zoals de D5. Ze zijn trouw gebleven aan deze motorconfiguratie en hebben vooral de inhoud gedownsized van 2.4 naar 2.0 liter meen ik.

Een probleem voor autofreaks is dat niet alle kopers autofreaks zijn :) Ik heb wel eens gelezen dat de meerderheid van de rijders in een 1-serie niet wist of ze een voor- of achterwielaandrijver reden. Kennelijk kiezen veel mensen de auto om het uiterlijk, imago, of de rijeigenschappen zonder zich af te vragen hoe deze tot stand komen. BMW zou voor deze klanten een voorwielaangedreven viercilinder kunnen bouwen i.p.v. een achterwielaangedreven zes en ermee wegkomen..

Ik denk overigens (met een beetje wishful thinking) dat je ongelijk hebt met je stelling dat BMW vooral 4-cilinders verkoopt. In NL maken ze een groot deel van de verkopen uit (de meestverkochte 3 is volgens mij de 318d met op plek 2 de 318i). Maar bij onze oosterburen zie ik toch meer 25i en 30i rondrijden. En in de VS worden volgens mij niet/nauwelijks viercilinders geleverd.

Nog een vloek in de kerk: downsizen kan leuk zijn. Honda had dat 20 jaar geleden al door. Honda RA167E V6

Mooie configuratie: 1500cc V6 24v twin turbo. Race setup: 900 a 1000pk. Qualify setup: 1100 a 1200 pk. Test setup: >1400 pk.
Road setup: 400-550pk duurzaam mogelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 20-01-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat kost een APK keuring bij de BMW dealer? Vorig jaar heb ik de Z3 uit tijdsgebrek (en een beetje gemakzucht) maar bij kwikfit afgeleverd maar ik kom daar liever niet.

@hierboven: BMW had toen ook een vergelijkbare motor met dezelfde inhoud. >1000pk bij 6 bar turbodruk in kwalificatiesetup ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Naast downsizing om te voldoen aan toekomstige emissie-eisen vanuit de EU en de vraag van automobilisten naar zuiniger auto's vanwege oplopende benzineprijzen (als het een beetje fris is rijdt mijn 545i ongeveer 450 km op een tank van 60 liter, als je dan elke keer voor 100 euro peut in die tank mag gooien wordt dat een beetje vervelend) is er nog een andere reden om te kiezen voor kleinere geblazen motoren en dat is kostenbesparing.
Ik heb wel eens begrepen dat het ontwikkelen van een beetje motor meer dan een miljard euro kost. Om dat terug te verdienen moet je er heel wat van maken. Van nature laten geblazen motoren zich gemakkelijker afregelen op het gewenste vermogen. In plaats van dat je voor elk model een eigen blok gaat ontwikkelen met alle kosten van dien, ontwerp je één basisblok dat je vervolgens naar wens configureert. Zo nodig vergroot je daarnaast de inhoud of voeg je cylinders toe als je meer vermogen wil.
Zo kun je op basis van één concept zowel een kleine driecylinder turbo met 130 pk produceren voor je instappers als een 1.4/1.6 4-in-lijn turbo met 150 tot 250 pk voor je midrangemodellen en een 2.5 of 3 liter turbo 6-cylinder met 300 tot 400 pk voor je sport- en superluxe apparaten.
Naar de toekomst toe zullen in de prijsklasse onder ~100K de grote blokken met veel cylinders bijna helemaal uitsterven omdat er vanuit vermogensoogpunt geen noodzaak meer is voor een groot slagvolume, en dus ook niet voor veel cylinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:56:
Wat kost een APK keuring bij de BMW dealer? Vorig jaar heb ik de Z3 uit tijdsgebrek (en een beetje gemakzucht) maar bij kwikfit afgeleverd maar ik kom daar liever niet.

@hierboven: BMW had toen ook een vergelijkbare motor met dezelfde inhoud. >1000pk bij 6 bar turbodruk in kwalificatiesetup ;)
Heb toevallig net even gebeld met de BMW dealer, APK kost daar € 75,-

Ik ben trouwens sinds kort in het bezit van mijn eerste bmw! *O* Een bmw 323ti executive E36 uit 1998. Deze komt uit Duitsland met 130km op de teller. Papieren erbij van vorige keuringen in Duitsland met een reële kilometerstand.
Nu geeft de auto aan 'oil service' maar nu kijk ik in het onderhoudsboekje .. zijn de laatste 2 beurten ook 'oil service' geweest. Nu belde ik ff met de dealer, deze zegt uiteraard: doe een inspectie II.

Wat vinden jullie, is het nodig om 510 euro neer te leggen (incl apk) Of zou een oil inspection ook voldoen? Heb namelijk geen idee wat te verwachten, qua gebreken oid wat eraan zou kunnen komen.. en vind 510 euro best veel geld :P Zijn die controles echt noodzakelijk?

Iemand advies? Gewoon niet zeuren en lappen die 510 of gewoon eerst een oil service + apk doen a 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Als je het ding net hebt en (ik neem aan voor een redelijke prijs) uit Duitsland hebt gehaald zou ik het gewoon meteen doen, dan weet je zeker dat alles in orde is.

En gefeliciteerd natuurlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door EvaluationCopy op 20-01-2011 11:25 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:25:
Als je het ding net hebt en (ik neem aan voor een redelijke prijs) uit Duitsland hebt gehaald zou ik het gewoon meteen doen, dan weet je zeker dat alles in orde is.

En gefeliciteerd natuurlijk!
Thx :) Hem 'm nu 5 a 6 maand .. maar wist helemaal niet dat we hier op tweakers een BMW topic hadden!
Heb de bmw overigens gekocht bij de bmw dealer, Smudde .. iemand daar had deze geïmporteerd uit Duitsland.. Vind alleen 500+ euro's een boel geld. Als je dan kijkt bij bv kwikfit, kost zoiets 200 euro. Maargoed dan heb je het natuurlijk ook over een toko ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er zitten ook nog prima garage's tussen de dealer en de kwik-fit.
Ik ga met mijn auto altijd naar de lokale garage om de hoek. De man levert prima werk voor heel wat minder dan de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:32:
[...]

Thx :) Hem 'm nu 5 a 6 maand .. maar wist helemaal niet dat we hier op tweakers een BMW topic hadden!
Heb de bmw overigens gekocht bij de bmw dealer, Smudde .. iemand daar had deze geïmporteerd uit Duitsland.. Vind alleen 500+ euro's een boel geld. Als je dan kijkt bij bv kwikfit, kost zoiets 200 euro. Maargoed dan heb je het natuurlijk ook over een toko ...
Je noemt nu ook twee uitersten op, Kwikfit en de merkdealer. Ik heb zelf al jarenlang goede ervaring met een lokale garage hier in de buurt. Faire jongens die weten waar ze mee bezig zijn tegen een goede prijs, waar i met een gerust hart mijn auto's heen breng.

Voordeel van de dealer is soms dat ze de valkuilen van zo'n auto goed kennen en daar ook beter op zullen letten, maar aangezien jij hem bij de dealer gekocht hebt, zal die daar al wel een inspectie gehad hebben?

Overigens kunnen ze je binnen 6 maanden na aankoop nog wel iets coulanter helpen vind ik, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan die 'lokale garage's op de hoek' dan ook die complete inspectie lijst bij langs welke de BMW dealer zou moeten gebruiken?
Heb er namelijk ook aan zitten denken het bij een lokale garage te doen, maar weet niet of ze bv ook het differentieel controleren, het niveau van de olie in de versnellingsbak etc ? Want als je die inspectie lijst bekijkt, dat is een beste :D

@BeQuiet..
Klopt, ik noem ook de 2 uitersten :D maar wilde aangeven dat ik het prijsverschil zo fors vind. Maar je heb wel een punt. Ik zal eens kijken of de dealer mij nog een beetje korting wil geven. Denk het niet op een auto van '98 maar je weet maar nooit ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Er bestaat ook nog zoiets als de onafhankelijk BMW-specialist die niet 100 euro per man uur rekent, zoals Garage Ron in tilburg. Die moeten elders in het land ook wel te vinden zijn toch?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@EvaluationCopy,
Bij mij in de buurt hebben we helaas niet zoveel bmw-specialisten. Ik weet er hier in de buurt 1, mijn pa ging daar altijd heen, maar die mensen maken er een bende van. Olie op het juiste pijl zetten kennen ze niet. We trokken na het olie verversen de pijlstok eruit en het pijl stond VER boven de max. Zelfde met koelvloeistof. Ff gebeld met die gasten, krijg je te horen "ohh maakt niet uit, kan geen kwaad, perst het systeem er zelf wel uit" :s En dit is al 2x gebeurt. Dus ben een beetje voorzichtig met garage's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vanaf februari begin ik aan een opdracht in Arnhem en Ekris is daar sowieso al het dichstbijzijnde autobedrijf, vandaar dat ik het vraag :)

Ik heb ook wel wat algemene garages hier in de buurt maar als de dealer op loopafstand van m'n werk zit is dat best het overwegen waard.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

t_captain schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:34:
[...]

Een heel mooi voorbeeld vind ik Volvo's nieuwe diesels. Een V60 D3 heeft namelijk een 5-in-lijn net zoals de D5. Ze zijn trouw gebleven aan deze motorconfiguratie en hebben vooral de inhoud gedownsized van 2.4 naar 2.0 liter meen ik.
Maar die V60 D3 produceert wel 144 gram CO2 per kilometer tegenover 130 g/km bij de 320d Touring terwijl de 320d ook nog een seconde sneller naar de 100km/h gaat.

Ik zou ook liever een 2,0 liter zescylinder zien met een compressor die het koppel en de gasrespons heeft van een 3,0 liter atmosferische motor en zijn maximum vermogen bij 7200 toeren haalt, maar zo'n motor zou niet zo efficiënt als een met een turbo dus worden ze niet gemaakt.

Een probleem voor autofreaks is dat niet alle kopers autofreaks zijn :) Ik heb wel eens gelezen dat de meerderheid van de rijders in een 1-serie niet wist of ze een voor- of achterwielaandrijver reden. Kennelijk kiezen veel mensen de auto om het uiterlijk, imago, of de rijeigenschappen zonder zich af te vragen hoe deze tot stand komen. BMW zou voor deze klanten een voorwielaangedreven viercilinder kunnen bouwen i.p.v. een achterwielaangedreven zes en ermee wegkomen..
Nog een vloek in de kerk: downsizen kan leuk zijn. Honda had dat 20 jaar geleden al door. Honda RA167E V6

Mooie configuratie: 1500cc V6 24v twin turbo. Race setup: 900 a 1000pk. Qualify setup: 1100 a 1200 pk. Test setup: >1400 pk.
Road setup: 400-550pk duurzaam mogelijk?
Wat betreft driveability waren die 1,5 liter turbomotoren met hun enorme turbogat natuurlijk ruk. Als je met je Golf GTI naar een tuner gaat zoals JD Engineering en veel geld uitgeeft kun je er 500pk vermogen uithalen. Ik denk dat je daar niet de finesse van een N54 of dat nieuwe 4-cylinder turboding van BMW. De N54 heeft al een merkbaar tragere gasrespons dan een atmosferische zescylinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Daniel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:16:
In plaats van dat je voor elk model een eigen blok gaat ontwikkelen met alle kosten van dien, ontwerp je één basisblok dat je vervolgens naar wens configureert.
Dat doet BMW nu toch ook al met de x16d, x18d en x20d motoren? Afaik is dat allemaal hetzelfde blok.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:39
EvaluationCopy schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:55:
Er bestaat ook nog zoiets als de onafhankelijk BMW-specialist die niet 100 euro per man uur rekent, zoals Garage Ron in tilburg. Die moeten elders in het land ook wel te vinden zijn toch?
BMW Laarman te Den Ham (Overijssel) http://www.autolaarman.nl/

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
tdw schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:23:
[...]

Dat doet BMW nu toch ook al met de x16d, x18d en x20d motoren? Afaik is dat allemaal hetzelfde blok.
16d, 18d, 20d EDE, 20d, 23d en prototype 25d zijn allemaal uitvoeringen van hetzelfde 1995cc viercilinder blok. Verschillen in instellingen (bv 16d vs 18d), soms ook andere turbo (23d/25d hebben twinscroll). En wellicht wat andere wijzigingen (inspuitpomp, injectors, koelsysteem?)

Maar de overeenkomsten gaan verder. 25d, 30d en 35d zijn op dezelfde manier allemaal uitvoeringen van het zescilinder 2993cc blok. De cilinderinhoud suggereert dat dit blok in feite hetzelfde ontwerp is als het 1995cc blok, maar dan met 2 cilinders extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
MadMarky schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:56:
Ik gisteren mn APK gedaan bij kwikfit. Online inplannen, 15 euro betalen via iDEAL, en in de middag weer ophalen. Banden waren nogal versleten (2.5mm) maar voor de rest niks bijzonders. Koopje toch :)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Femme schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:13:
[...]

Maar die V60 D3 produceert wel 144 gram CO2 per kilometer tegenover 130 g/km bij de 320d Touring terwijl de 320d ook nog een seconde sneller naar de 100km/h gaat.
128g inmiddels voor de BMW ;) maar inderdaad, daar zit wel een verschil. De EDE bij BMW doet 109 gram, de Drive van Volvo 114 gram (1.6 viercilinder). Ik heb laatst met de S60 D3 gereden en ik moet wel zeggen dat ik zo'n 5-cilinder wel echt heel tof vind. Ik heb altijd een zwak gehad voor 5 cilinders eigenlijk. En dat Volvo daar in deze tijd niet voor de makkelijkste weg kiest is op zich bewonderenswaardig. Nu nog die aandrijving naar de juiste wielen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nu het bedrijf waar wij slechte ervaringen mee hebben. Veel te veel olie op het blok, teveel koelvloeistof. (gooi alles maar vol, maakt niets uit)

Zijn echt beste gasten, maar met zulke dingen vraag je je af hoe ze daarbij komen. Maken ze zulke fouten niet, dan ging ik er met plezier weer naar toe

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 14:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat soort klusjes doen de stagiairs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:20:
Dat soort klusjes doen de stagiairs.
Ja was het maar waar. Dat was dus niet het geval. Tot 2x toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@Fethoz, ik breng mijn wagen daar ook altijd naartoe. Nooit problemen. Vriendelijke gasten met verstand van die wagens. Gewoon heenbrengen.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kecin, controleer je na afloop ook je olie peil / koelvloeistof ? Want daar ging het bij de E46 dus telkens fout. Zat gewoon minimaal een halve liter te veel olie op het blok. :/

Wanneer ben je dan voor het laatst geweest als ik vragen mag?

Het zijn inderdaad vriendelijke mensen met verstand van zaken, daar ligt het niet aan, alleen als men teveel olie op het blok doet, wordt ik er droevig :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

YoshiBignose schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:44:
[...]

Ik gisteren mn APK gedaan bij kwikfit. Online inplannen, 15 euro betalen via iDEAL, en in de middag weer ophalen. Banden waren nogal versleten (2.5mm) maar voor de rest niks bijzonders. Koopje toch :)
Kwikfit en consorten die APK aanbieden voor 20 euro doen naar mijn weten wel erg hun best om mankementen aan je auto te verzinnen. Nee, dan breng ik hem gewoon langs bij een betere garage en tik ik 59e af met de gedachte dat er op een normaal manier naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zoals ik zeg ben ik 15 euro kwijt en er wordt heus wel goed naar de APK punten gekeken (voor zover dat belangrijk is). Bovendien zag ik op het APK-formulier ook nog staan dat er een steekproef gehouden is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.

De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (wat 90% van de tijd zo zal zijn) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem :P (de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).

Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.

Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)

[ Voor 4% gewijzigd door Mooody op 20-01-2011 21:02 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:18:
@Kecin, controleer je na afloop ook je olie peil / koelvloeistof ? Want daar ging het bij de E46 dus telkens fout. Zat gewoon minimaal een halve liter te veel olie op het blok. :/

Wanneer ben je dan voor het laatst geweest als ik vragen mag?

Het zijn inderdaad vriendelijke mensen met verstand van zaken, daar ligt het niet aan, alleen als men teveel olie op het blok doet, wordt ik er droevig :'(
Yes, toen ik mijn auto net had oliebeurtjes laten doen (automaatbak en motorblok).
Verder kom ik er regelmatig, zelfs voor lampjes verwisselen.
Nu is het wel zo dat een kennis van me daar ooit gewerkt heeft, wellicht dat dat verschil maakt.
Maar zelfs het inprogrammeren e.d. kunnen ze, en alles tegen schappelijke prijzen. (overigens ook allemaal e46 coupe :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het verschil tussen de 630i en 650i kun je in het Nederlandse verkeer ook wel merken, die bijna 50 procent meer koppel van de 650i merk je altijd zodra je op het gas. Ik snap wel dat je het brandstofverbruik te hoog vindt. Ik kan me moeite (en langzaam rijden) 10,5l/100km op de display krijgen terwijl ik met de 330i regelmatig 8,7l/100km haalde, is toch een verschil van 20 procent. Bij 30.000km per jaar levert kost je dat al 800 euro (wat ik op zich niet onredelijk vind voor de extra prestaties van de V8). De 330i met directe inspuiting en 272pk zou nog een flink stuk zuiniger moeten zijn.

De 272pk versie heeft ten opzichte van de 258pk variant bijna 7 procent meer koppel en haalt z'n max vermogen bij 100 toeren meer. Het grootste verschil is het lagere verbruik. Het faceliftmodel heeft ook wat voordelen zoals updated styling van de bumpers en lichtunits.

Ik zou kijken of je een uitvoering met head-up display en active cruise control kunt vinden. Ik vind het beide nuttige features. Active cruise control is erg relaxed in druk verkeer wanneer je niet van rijstrook hoeft te wisselen. Als je veel van rijstrook wisselt kan het systeem je soms tegenwerken als je de dicht nadert op je voorganger en de cruise control ongewenst gaat remmen.

Als je het interieur wilt verfraaien heb ik nog een Silverstone grijs M6-interieur te koop ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Hoe heb je ooit met je 330i 8.7L / 100KM gehaald? :o Zeker geen E46? Ik krijg m niet onder de 10.5 namelijk, maar moet wel bekennen dat ik me niet een hele week lang kan beheersen voor ik toch 1x het gas open trek :9

/edit 272PK, zie et al, das een E90 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _eXistenZ_ op 20-01-2011 22:47 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
_eXistenZ_ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:46:
Hoe heb je ooit met je 330i 8.7L / 100KM gehaald? :o Zeker geen E46? Ik krijg m niet onder de 10.5 namelijk, maar moet wel bekennen dat ik me niet een hele week lang kan beheersen voor ik toch 1x het gas open trek :9
Man, ik doe met mijn 335i 9.0 tot 9.4L / 100km, dus 8.7L / 100km met een 330i geloof ik direct. Elke motorupgrade bij BMW betekent meer power, minder verbruik. Ik had hiervoor een E90 325i, nog met de 2.5liter motor. De 325i nu is een 3 liter motor met meer koppel en 10 tot 15% minder verbruik. Met mijn E46 320Ci deed ik met moeite 10.5L / 100km..

[ Voor 4% gewijzigd door zneek op 20-01-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

_eXistenZ_ schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:46:

/edit 272PK, zie et al, das een E90 ;)
Ik heb er ooit tijdens een hele saaie rit eens 6,3l/100km mee gehaald. Hiervoor heb ik wel 40km vlak achter vrachtwagens gehangen en 60-70km/h gereden waar je 80 mag. Ik ben niet van plan om het ooit nog een keer te doen.

Ik had de 258pk versie. De 272pk versie zou nog een stuk zuiniger moeten zijn dankzij directe inspuiting en Efficient Dynamics.

Als ik dit met de 650i zou proberen krijg ik er volgens mij alsnog niet minder dan 9,0l/100km uit :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik rij met mijn E46 320Ci (22i blok) rond de 1:11 gemiddeld en dat zit erg dicht bij de fabrieksopgave. Het leuke is dat de nieuwe 330i een stuk zuiniger is als de oude 320i. Ik denk dat 1:12 zeker haalbaar moet zijn.

Komt door de zesbak, iets betere aerodynamica van de E90 serie tov E46 en door de ED aanpassingen (vooral directe inspuiting, maar ook bv het start/stop systeem en de slimme aan en afkoppeling van de dynamo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik vind dat de regering (uit mileu-technisch oogpunt) mijn E46 in moet nemen en mij een e92 moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Niks, van mijn Z3 blijven ze af :P
Maar als ze me in ruil voor de M54B30 + 5-bak een N52B30 + 6-bak aanbieden wordt het wel interessant.
40pk en 15Nm meer, 30 gram CO2 (oid) minder. Rij ik ineens 1 op 15 gemiddeld :Y

@hieronder: voor die brandstofprijzen wel ja! hap hap

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 21-01-2011 00:23 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mKWM7l.jpg
Schijt wat het verbruikt, gewoon lekker blazen!

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kecin schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:58:
Ik vind dat de regering (uit mileu-technisch oogpunt) mijn E46 in moet nemen en mij een e92 moet sturen.
Ik vind dat de belasting naar CO2 uitstoot gewoon lineair moet worden. Twee keer zoveel uitstoot, twee keer zoveel betalen. Maak de heffing kostendekkend en iedereen is tevreden. "de vervuiler betaalt" heette dit concept in de jaren '90 :)

Momenteel is het echt compleet uit de hand gelopen. Zelfs een auto die met mate zuipt (zeg maar een 325i, niet eens een 850CSi o.i.d.) wordt al voorzien van duizenden euro's aan CO2 toeslag op de BPM. Vervolgens worden superzuinige modellen ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting en een flinke korting op de bijtelling als het een zakelijke auto betreft. Onder de streep kost 2x zoveel CO2 uitstoot als bv een Prius je eerder 10x zoveel belasting dan gewoon een factor 2.

Belastingen die zodanig progressief oplopen, hebben een beetje het karakter van dwang om sociaal geaccepteerd gedrag te vertonen, met andere woorden de 325i te exporteren en een Prius te kopen.

Linkje met de tarieven:
http://auto-en-vervoer.in...-heffingen-2010-2013.html

Rekenvoorbeeld o.b.v. mijn E46 320Ci. In 2001 werd op deze auto ruim 9600 euro aan BPM afgedragen.
Cataloguswaarde excl BTW/BPM ongeveer 28.900 ; BTW 5.500 ; BPM 9600 = consumentenprijs 44.000.

Onder het belastingsysteem anno 2011 zou deze auto de volgende BPM kosten:

- basistarief 19.0% van 28.900 = 5491
- benzinekorting -824 euro
- CO2 toeslag schijf 1: (110-180 g/km): 52 euro * 70 = 3640
- CO2 toeslag schijf 2: (180-213 g/km): 173 euro * 33 = 5709

Totale BPM: 14.016

Bij een levensduur van 15 jaar en een rekenrente van 4% komt dit BPM bedrag neer op een gemiddelde maandelijkse belasting van dik 100 euro. Tel daarbij de wegenbelasting a 59 euro per maand en je hebt het over een totale vaste belasting van 160 euro per maand.

Ter vergelijking de immer populaire Prius. Geen BPM. Geen wegenbelasting. Totale vaste maandelijkse belasting 0 euro.

Vervolgens betalen we de benzineaccijns a 72.826 cent per liter.

Ik ga uit van 15000 km/jaar voor beide auto's en een gemiddeld verbruik wat overeenkomt met de opgegeven CO2 uitstoot. Prius: 1:23.5. BMW 1:11.
Maandelijkse accijns --> Prius 39 euro, BMW 83 euro.

Samengevat, de BMW rijder betaalt 240 euro per maand aan auto-specifieke belastingen, de Prius rijder 40 euro. Een factor 2 in officiele CO2 uitstoot (in de praktijk eerder een factor 1.5) wordt door de overheid met een factor 6 aan belastingen beloond.

[ Voor 39% gewijzigd door t_captain op 21-01-2011 08:33 . Reden: Onderbouwing met cijfers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 07:24:
[...]

Ik vind dat de belasting naar CO2 uitstoot gewoon lineair moet worden. Twee keer zoveel uitstoot, twee keer zoveel betalen. Maak de heffing kostendekkend en iedereen is tevreden. "de vervuiler betaalt" heette dit concept in de jaren '90 :)

Momenteel is het echt compleet uit de hand gelopen. Zelfs een auto die met mate zuipt (zeg maar een 325i, niet eens een 850CSi o.i.d.) wordt al voorzien van duizenden euro's aan CO2 toeslag op de BPM. Vervolgens worden superzuinige modellen ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting en een flinke korting op de bijtelling als het een zakelijke auto betreft. Onder de streep kost 2x zoveel CO2 uitstoot als bv een Prius je eerder 10x zoveel belasting dan gewoon een factor 2.

Belastingen die zodanig progressief oplopen, hebben een beetje het karakter van dwang om sociaal geaccepteerd gedrag te vertonen, met andere woorden de 325i te exporteren en een Prius te kopen.
En laten we het dan ook even hebben over de totale druk op het milieu en niet alleen de vervuiling tijdens het gebruik. Ga maar eens na wat een Prius kost om te bouwen, hoeveel chemicalien daarin gaan en hoeveel energie er nodig is. En dan nog, wel grappig natuurlijk om een Prius laag te belasten vanwege de theoretische lage uitstoot en verbruik, maar dan moet je de mensen die je lager belast ook verantwoordelijk stellen voor het daadwerkelijk realiseren van dat lage gebruik. Al die vervelende hypocriete lease Prius rijders die met 140kmh over de snelweg rijden, die zijn netto echt niet veel schoner dan iemand die datzelfde stuk in een 325i of zelfs een 330i rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

T_Captain: je gaat dan wel uit van belastingsysteem 2011 voor een 2001 auto. Leuk voorbeeld, maar dit doet zelfs de door jou hier op de korrel genomen overheid niet. Momenteel moet je het knap bont maken wil je bij een nieuwe BMW boven de 200 gram CO2 per km uit komen. Een 535iA sedan zit bijv. op 195 gram (afhankelijk van de gekozen wielmaat). Belastingmaatregelen zijn altijd periodegevoelig en niet voor niets natuurlijk.

Het is niet eerlijk om een actueel belastingstelsel toe te passen op een oudere auto. Dit zie je ook bij import terug, waar destijds ook een belangrijke aanpassing op is gekomen nadat de belastingdienst en het ministerie van financien daarop zijn teruggefloten door de rechter. Die aanpassing is ontstaan op grond van de gedachte dat je 'op een (import)auto uit een bepaald bouwjaar, nooit meer aanschafbelasting mag heffen dan oorspronkelijk ooit in Nederland het geval was'. Daarom mag je bij import een berekening van de bruto-BPM maken op basis van actuele regelgeving (2011) maar ook op basis van historische (In jouw geval 2001) regelgeving. De laagste waarde mag je vervolgens op een aantal manieren afschrijven naar een rest-BPM.

Ik praat het verder niet goed, maar je leest zoveel misverstanden. Ook in 2011 zouden veel auto's weer duurder worden. Dat klopt ook wel, maar voor de kale auto's. Mensen die 15.000 euro aan opties bijbestellen betalen daar in 2011 door de BPM verlaging ineens nog maar ruwweg 12.000 voor. Daar wordt niet naar gekeken. De gemiddelde Opel Astra met opties is ruwweg een 500 tot 800 euro goedkoper geworden in 2011. En in het nieuwe CO2 stelsel zijn de echt grof dure auto's juist goedkoper geworden. Het verlaagde BPM-percentage heeft dan op de relatief hoge netto nieuwprijs een dermate groot effect dat de verhoogde CO2 heffing teniet gedaan is.

[ Voor 26% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 21-01-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 08:53:
T_Captain: je gaat dan wel uit van belastingsysteem 2011 voor een 2001 auto. Leuk voorbeeld, maar dit doet zelfs de door jou hier op de korrel genomen overheid niet. Momenteel moet je het knap bont maken wil je bij een nieuwe BMW boven de 200 gram CO2 per km uit komen. Een 535iA sedan zit bijv. op 195 gram (afhankelijk van de gekozen wielmaat). Belastingmaatregelen zijn altijd periodegevoelig en niet voor niets natuurlijk.
Da's wel een goed punt. Een nieuwe BMW 3-serie zit lager qua CO2 en dus qua belasting.

Wel blijft mijn stelling overeind dat het systeem erg progerssief is. De 2e 100 gram uitstoot wordt bijna 5x zo zwaar belast als de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Spiller schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 00:16:
[afbeelding]
Schijt wat het verbruikt, gewoon lekker blazen!
precies :*)

Ik vind kicken dat zo'n groot auto als de mijne zulke cijfers kan halen wanneer ik langzaam rijd, maar buitendat houd ik het verbruik helemaal niet in de gaten. Weet nog steeds niet wat die doet op 1 volle tank, en heb de auto ondertussen al enkele maanden nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb maar eens een afspraak gemaakt met een lpg-inbouwer (Pouls Autotechniek in Baarlo). Ik kan meteen morgen terecht met de auto. Blijkbaar is er niet veel animo meer voor lpg-inbouw met de huidige prijzen (die ik wel weer zie dalen ten opzichte van de benzineprijs na de winter).

Ze gaan kijken of er een mooie 'tanksituatie' is te bedenken door de accu te verplaatsen. Hopelijk gaat dit lukken. De inbouwkosten zullen zich in ca. 40.000km terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Daniel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:16:
Ik heb wel eens begrepen dat het ontwikkelen van een beetje motor meer dan een miljard euro kost.
Ik zit absoluut niet in die markt maar mijn gevoel zegt dat een miljard wel heel veel is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 09:18:
[...]

Da's wel een goed punt. Een nieuwe BMW 3-serie zit lager qua CO2 en dus qua belasting.

Wel blijft mijn stelling overeind dat het systeem erg progerssief is. De 2e 100 gram uitstoot wordt bijna 5x zo zwaar belast als de 1e.
Je berekening klopt op zich wel en het is in zekere zin raar dat een vervuiling die een lineair effect heeft progressief wordt belast. Vier Priussen betalen minder belasting dan één tien jaar oude 3-serie terwijl die de helft aan CO2 uitstoot, een kwart aan ruimte inneemt op de weg en minder grondstoffen vergt om te bouwen.
That said moet je inderdaad eigenlijk twee 2011-auto's vergelijken: de huidige 320Ci heeft weliswaar een viercyclinder en geen 6-in-lijn meer, maar biedt meer vermogen (163 vs 150 pk), meer koppel (210 Nm vs. 190 Nm) bij ruim 30% minder uitstoot en verbruik. De BPM is dus ook navenant lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Al dalen de prijzen niet dan kan het nog makkelijk uit :P
En je staat je eigen een stuk minder te ergeren bij de pomp, dat is echt een apart iets, ik vind het minder erg om gas te tanken met de auto dan benzine met mn motor ook al kosten ze allebei ongeveer hetzelfde.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Tacoos

i am i

ChiLLeR schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:14:
Het is wel jammer dat dan straks een 6 cilinder niet meer te betalen is. Hopelijk heb ik dan gewoon meer salaris als ik mijne ga vervangen :P
Daarom heb ik er nu ook een, als iedereen straks prius en Nisan Leaf ( :r ) gaat rijden, zullen de benzine prijzen wel astronomisch zijn en is die 1:10 die ik nu haal met een 328 al genoeg om je financieel aan de afgrond te krijgen...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Daniel schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:55:
[...]

Je berekening klopt op zich wel en het is in zekere zin raar dat een vervuiling die een lineair effect heeft progressief wordt belast. Vier Priussen betalen minder belasting dan één tien jaar oude 3-serie terwijl die de helft aan CO2 uitstoot, een kwart aan ruimte inneemt op de weg en minder grondstoffen vergt om te bouwen.
Precies mijn punt.
Lineaire vervuiling, progressieve belasting. Dan kun je in feite stellen dat de belasting uit twee componenten bestaat. Een lineaire (die de vervuiling moet compenseren) en het deel daarboven. Dat tweede deel kan ik niet anders opvatten als een soort straf. "u die zo stout bent om een onzuinige auto te rijden, u moet het voelen".

In het geval van een echte onbeschaamde en sociaal niet acceptabele gas guzzler misschien wel een beetje terecht, maar een eenvoudige 3-serie? Ik compenseer mijn mileuschade wel door twee keer per week van de hamburgers af te blijven en met oudjaar geen vuurwerk af te steken.

En als dat niet genoeg is dan vestig ik wel een BV in Luxemburg om de auto daar op kenteken te laten ;)
That said moet je inderdaad eigenlijk twee 2011-auto's vergelijken: de huidige 320Ci heeft weliswaar een viercyclinder en geen 6-in-lijn meer, maar biedt meer vermogen (163 vs 150 pk), meer koppel (210 Nm vs. 190 Nm) bij ruim 30% minder uitstoot en verbruik. De BPM is dus ook navenant lager.
Qua specs zit je er een klein beetje naast: zowel de 2001 als de 2011 versie van de 320Ci resp 320i heeft 170 pk en 210 Nm :) 10 jaar geleden uit een 2.2 zescilinder, tegenwoordig uit een 2.0 viercilinder met directe inspuiting.

150 pk hadden de 2.0 zescilinder blokken (E46 modeljaren 1999/2000, later dus vervangen door het 22i blok) en de eerste tweeliters in de E90 serie, voorafgaand aan de directe inspuiting (uit mijn hoofd 2005-2007). 163 pk is de "corporate lease" versie van de 320i die normaal 170pk levert.

(/encyclopedische mode) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:42:
[...]
Precies mijn punt.
Lineaire vervuiling, progressieve belasting. Dan kun je in feite stellen dat de belasting uit twee componenten bestaat. Een lineaire (die de vervuiling moet compenseren) en het deel daarboven. Dat tweede deel kan ik niet anders opvatten als een soort straf. "u die zo stout bent om een onzuinige auto te rijden, u moet het voelen".

In het geval van een echte onbeschaamde en sociaal niet acceptabele gas guzzler misschien wel een beetje terecht, maar een eenvoudige 3-serie? Ik compenseer mijn mileuschade wel door twee keer per week van de hamburgers af te blijven en met oudjaar geen vuurwerk af te steken.

En als dat niet genoeg is dan vestig ik wel een BV in Luxemburg om de auto daar op kenteken te laten ;)
Die belasting is, zoals ik eerder al aangaf, helemaal niet van toepassing op jouw oude 3-serie. Het betreft een aanschafbelasting. En een moderne 3-serie stoot (zo'n EDE) nauwelijks meer uit dan een Prius.

Het progressieve deel komt pas in het spel bij echt serieus vervuilende auto's. Bij BMW heb je zelfs 7-series ruim onder de 200 gram uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik vreet weinig vlees, dat krijg ik nergens gecompenseerd. Volgens die milieu-jojo's is dat zo goed voor het milieu dat ik eigenlijk wel een 8-cylinder gesubsidieerd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EvaluationCopy schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:54:
Ik vreet weinig vlees, dat krijg ik nergens gecompenseerd. Volgens die milieu-jojo's is dat zo goed voor het milieu dat ik eigenlijk wel een 8-cylinder gesubsidieerd wil hebben.
Daarom vind ik de tarieven die gepland waren voor de kilometerheffing ook zo onrechtvaardig. Het is erg selectief. Als je in een vervuilende auto rijdt wordt je financieel enorm zwaar gestrafd, maar een Prius-rijder mag er wel vervuilende hobbies op na houden zoals het bezoeken van steden en exotische vakantieoorden per vliegtuig, het rondrijden met een caravan die je verbruik verhoogt met 30 procent, crossen met tweetakts, energie verspillen in je huishouden of buitensporig veel vlees eten. Die hobbies worden allemaal lineair belast en hebben geen of nauwelijks een strafbelasting voor milieuvervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:03:
[...]

Daarom vind ik de tarieven die gepland waren voor de kilometerheffing ook zo onrechtvaardig. Het is erg selectief. Als je in een vervuilende auto rijdt wordt je financieel enorm zwaar gestrafd, maar een Prius-rijder mag er wel vervuilende hobbies op na houden zoals het bezoeken van steden en exotische vakantieoorden per vliegtuig, het rondrijden met een caravan die je verbruik verhoogt met 30 procent, crossen met tweetakts, energie verspillen in je huishouden of buitensporig veel vlees eten. Die hobbies worden allemaal lineair belast en hebben geen of nauwelijks een strafbelasting voor milieuvervuiling.
Ik vind dit wel een beetje ver gezocht hoor. Al het bovenstaande kun jij ook zonder daarvoor extra belasting oid te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RedHat schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:05:
[...]

Ik vind dit wel een beetje ver gezocht hoor. Al het bovenstaande kun jij ook zonder daarvoor extra belasting oid te betalen.
Maar waarom moet dan alleen het rijden in een onzuinige auto zeer zwaar belast worden terwijl alle andere vervuilende hobbies niet of nauwelijks worden belast? De totale milieubelasting van iemand die een V8 rijdt is niet per definitie hoger dan van een Prius-rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:10:
[...]
De totale milieubelasting van iemand die een V8 rijdt is niet per definitie hoger dan van een Prius-rijder.
Zo'n Prius is behoorlijk belastend voor mijn netvlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
[...]

Maar waarom moet dan alleen het rijden in een onzuinige auto zeer zwaar belast worden terwijl alle andere vervuilende hobbies niet of nauwelijks worden belast? De totale milieubelasting van iemand die een V8 rijdt is niet per definitie hoger dan van een Prius-rijder.
Ach, sinds het compleet afbranden van een chemische fabriek totaal niet schadelijk voor het milieu blijkt te zijn maak ik me al weinig zorgen meer over het vervuilend zijn van wat voor auto dan ook. Of 5 minuten langer douchen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

[...]

Ik denk dat dat komt vanwege de administratieve haalbaarheid en de omvang. Verder moet je ergens mee beginnen :)

Mooie van de nieuwe vorm van wb was dat je toch wat zwaardere auto's zou kunnen rijden zonder financieel uitgemolken te worden bij weinig km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

[...]

En dan nog maar niet te spreken als ze straks naar de sloop gaan ;) (Batterijen.. en andere rotzooi dat verwerk zal moeten worden)

[ Voor 5% gewijzigd door stefklep op 21-01-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een quaife LSD (of ander 3rd party merk)?
Ik ben van plan om een lsd in mijn z4 te bouwen (wil ik zelf doen), en ik denk dat ik voor een quaife ga, maar moet zo'n diff dan ook helemaal opnieuw uitgeshimt en geblauwd worden of is alles zo maatprecies dat het puur uitwisselen is in het huis?
Ik denk dat ik de ratio niet aanpas, dus hou ik hetzelfde pinion en kroonwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

B0MBACI schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat dat komt vanwege de administratieve haalbaarheid en de omvang. Verder moet je ergens mee beginnen :)

Mooie van de nieuwe vorm van wb was dat je toch wat zwaardere auto's zou kunnen rijden zonder financieel uitgemolken te worden bij weinig km's.
Als de kilometerheffing was doorgegaan zou je alsnog kaalgeplukt worden. Met mijn 650i (286 gr/km) zou ik in 2018 18,20 cent per kilometer gaan betalen, terwijl een Prius (104 gr/km) maar 1,20 cent zou hebben betaald. Totaal absurde prijsverschillen.

Zie http://www.berekenkilometerprijs.nl .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

mr_petit schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:46:
Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een quaife LSD (of ander 3rd party merk)?
Ik ben van plan om een lsd in mijn z4 te bouwen (wil ik zelf doen), en ik denk dat ik voor een quaife ga, maar moet zo'n diff dan ook helemaal opnieuw uitgeshimt en geblauwd worden of is alles zo maatprecies dat het puur uitwisselen is in het huis?
Ik denk dat ik de ratio niet aanpas, dus hou ik hetzelfde pinion en kroonwiel.
Heeft jouw Z4 niet standaard al een LSD dan?
Alle 6-cyl Z3's kwamen af fabriek met 25% sper.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:59:
[...]

Als de kilometerheffing was doorgegaan zou je alsnog kaalgeplukt worden. Met mijn 650i (286 gr/km) zou ik in 2018 18,20 cent per kilometer gaan betalen, terwijl een Prius (104 gr/km) maar 1,20 cent zou hebben betaald. Totaal absurde prijsverschillen.

En dat terwijl een 520d nog zuiniger is ook.
Toyota Prius proves a gas guzzler in a race with the BMW 520d :')

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Benzine versus diesel... feit is dat de Prius in zijn klasse ten opzichte van niet-hybride benzine collega's gewoon zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

MadMarky schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:22:
[...]

Heeft jouw Z4 niet standaard al een LSD dan?
Alle 6-cyl Z3's kwamen af fabriek met 25% sper.
Nee. (ik geef toe, ik heb het diff nog niet opengemaakt, maar ik ben er behoorlijk zeker van ;))
De Z3 heeft waarschijnlijk de lsd uit de E30 aangezien de gehele achterbrug daarvan is afgeleid, dus had bmw nog een lsd liggen die waarschijnlijk gewoon paste :)).
Voor de overige bmw's zijn er afaik na '95 geen lsd's meer als optie geleverd, behalve natuurlijk voor de /m modellen, maar die past (in het geval van de z4 althans) niet op een normale z4.
Wel jammer, aangezien de jappen zo'n ding bijna standaard in een sportief autotje stoppen (350z, s2000, zelfs een mx5 heeft er eentje...).
Ik ben dus aangewezen op een 3rd party leverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Aan de achteras van een Z4M heb je inderdaad niets. Je moet er dan ook Z4M- of M3-velgen opzetten en je krijgt een achterlijke overbrengingsverhouding.

Quaife is de goedkoopste oplossing. Ik heb zelf een Drexler maar die was erg duur (3000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, 3000 euro vind ik veel te duur. Een quaife kost (zonder montagekosten) ongeveer 1000 euro.
Een OS Giken lsd (qua werking vergelijkbaar met drexler afaik) kost als ik de webprijzen in de usa zo zie ongeveer 1700 USD, dus dat zal met vervoer in import/btw etc ook boven de 1700 euro worden ben ik bang.

Alternatief voor Quaife is misschien wavetrac. Qua principe vrijwel hetzelfde (hun beweren uiteraard van niet ;)), maar onduidelijk of ze alleen voor automaat hebben of ook handbak (geen idee of daar verschil tussen zit, ik denk het wel), maar ik denk even duur. Ze hebben een leverancier in nederland, dus ik denk dat ik daar ook nog wel contact mee zoek. Voornamelijk betreffende garantie levertijd etc etc. En natuurlijk voor inbouwtips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50

PauseBreak

derp!

[...]

Nee, niet per definitie in totaal hoger, maar op het automobiele vlak zeker wel. Bovendien is dit iets dat relatief simpel in te voeren is. Daar komt natuurlijk ook bij dat je helemaal niet alles kúnt belasten, wat jij impliciet wel voorstelt.
Het zou eerlijker zijn (en op een bepaalde manier wordt het al wel gedaan door de accijnzen en differentiatie in btw-tarieven, subsidies op bepaalde andere zaken etc. etc.), maar het is simpelweg niet haalbaar zonder een volksopstand op je hals te halen.

Overigens, wat je eerdere post hierover betreft:
Een Prius-rijder kiest zelf al voor een beperking in zijn hobby's, want een Prius mag niks trekken. Je kunt er dus nooit even makkelijk iets achter pleuren. Dat is al een beperking tov iemand die een non-hybride voertuig rijdt. Dus, een Prius neemt per definitie altijd evenveel ruimte in op de weg, waar dat bij een dikke V8 niet per definitie het geval is ;)
Zie je waar het fout gaat? Dit soort redeneringen kun je voor vrijwel ieder verschil wel blijven maken. Het is dus niet heel erg constructief om te doen ook :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Mr_petit:

Ik zou het in elkaar grijpen van de vertanding trouwens altijd controleren bij zoiets, neem aan dat de lagers ook meteen vervangen worden en dan is de kans aanwezig dat het eea net iets anders in elkaar grijpt.
Differentielen (en versnellingsbakken) zijn niet echt iets om al te licht over te denken, als je dat echt fout doet en hij knalt vast dan heb je een behoorlijk probleem (en de meest indrukwekkende drift ooit waarschijnlijk)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk er ook absoluut niet licht over, maar ik heb wel enig technisch inzicht, middelen, ervaring en technische backup zeg maar ;)
Lagers ga ik niet vervangen, maar wellicht wel de olieafdichtingen/keerringen. Maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de maattoleraties. Betreffende die laatste vervang ik dus alléén het dif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PauseBreak schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:07:
[...]

Nee, niet per definitie in totaal hoger, maar op het automobiele vlak zeker wel. Bovendien is dit iets dat relatief simpel in te voeren is. Daar komt natuurlijk ook bij dat je helemaal niet alles kúnt belasten, wat jij impliciet wel voorstelt. Het zou eerlijker zijn (en op een bepaalde manier wordt het al wel gedaan door de accijnzen en differentiatie in btw-tarieven, subsidies op bepaalde andere zaken etc. etc.), maar het is simpelweg niet haalbaar zonder een volksopstand op je hals te halen.
Eerlijk is een lineaire belasting. Een auto die tweemaal zoveel milieubelasting veroorzaakt wordt twee keer zo zwaar belast en niet tien keer zwaarder. De belasting zou ook enigzins in verhouding moeten staan tot de milieubelasting of kosten van andere milieuvervuilende activiteiten. Het moet niet zo zijn dat autorijden in een relatief vervuilende auto buitensporig duur wordt (als in duizenden euro's per jaar) terwijl vliegen of vlees eten niet of nauwelijks wordt belast. Dat is gewoon niet rechtvaardig.

Een milieubelasting op bijv. vlees invoeren is helemaal niet moeilijk. Doen ze alleen niet omdat dit de Nederlandse landbouwsector kan aantasten terwijl auto's alleen in het buitenland worden geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:53:
[...]

Een milieubelasting op bijv. vlees invoeren is helemaal niet moeilijk. Doen ze alleen niet omdat dit de Nederlandse landbouwsector kan aantasten terwijl auto's alleen in het buitenland worden geproduceerd.
In dat opzicht is de Europese denkwijze nog ver weg bij de overheid eigenlijk, he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:59:
[...]

Met mijn Aygo zelfs maar 0,53 cent per KM.
Van mij had die heffing wel door mogen gaan, dan had ik de Aygo voor de dagelijkse 100KM naar werk en een grote Landrover oid voor erbij, soms toch wel handig zo'n grote auto en leuk om aan te sleutelen.

Edit: In 2018 is het 1,18 cent, vast omdat hybride's meer subsidie krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bierkameel op 21-01-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Misschien is dat wel de winst van rekeningrijden. Doe er een verzekering per kilometer bij en je kunt zonder alteveel kosten een leuke auto voor de deur hebben. Zo wordt het wat toegankelijker om CO2-efficient je dagelijkse kilometers te maken en voor de lol een 850i om in het weekend een blokje mee te sturen.

Nadeel is natuurlijk dat onze woonwijken niet zijn berekend op een verdubbeling van het aantal auto;s wanneer straks iedereen een doordeweekse auto en een weekendauto heeft. Voorlopig is de coupe dus gewoon doordeweekse auto en tevens weekendauto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Bierkameel schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:49:
[...]

Met mijn Aygo zelfs maar 0,53 cent per KM.
Van mij had die heffing wel door mogen gaan, dan had ik de Aygo voor de dagelijkse 100KM naar werk en een grote Landrover oid voor erbij, soms toch wel handig zo'n grote auto en leuk om aan te sleutelen.

Edit: In 2018 is het 1,18 cent, vast omdat hybride's meer subsidie krijgen.
Inderdaad de enige logische oplossing. Een 635CSi of iets voor de fun en een Aygo/Polo whatever voor woon-werk verkeer. Maar als je daarnaast nog 30k zakelijk rijdt, totaal dus richting 50k dan wil je dat ECHT niet in een Aygo doen. Bovendien, hoop spullen meesleuren, waar laat je die? En zoals al eerder vermeld, waar laat je 2 auto's als je in de stad woont? Ik kan nu al amper parkeren. (Laat staan 3 auto's waar we het dan over hebben)

Die hele Polo BM is overigens ook dikke nepperij, we rijden al niet zo heel hard maar gewoon met het verkeer mee, krijg ik het niet beter op de klok dan 5,6 l/100km. Totaal absurd dat zo'n ding belast wordt voor een theoretische 3,3 l/100km en dus een zogenaamde 85 gram co2.

Die kut-Van Mossel had mevr Copy overigens lelijk laten staan gisteren. Ze ging winterbanden laten aanmeten, afspraak gepland, komt ze een uur later terug, staat dat ding daar nog. Gewoon vergeten. Geen excuses of niks. Of ze nog even een uur wilt wachten :(

Bij Renault verprutsten ze ook alles keer op keer, maar daar waren ze tenminste nog heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50

PauseBreak

derp!

Femme schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:53:
[...]

Eerlijk is een lineaire belasting. Een auto die tweemaal zoveel milieubelasting veroorzaakt wordt twee keer zo zwaar belast en niet tien keer zwaarder. De belasting zou ook enigzins in verhouding moeten staan tot de milieubelasting of kosten van andere milieuvervuilende activiteiten. Het moet niet zo zijn dat autorijden in een relatief vervuilende auto buitensporig duur wordt (als in duizenden euro's per jaar) terwijl vliegen of vlees eten niet of nauwelijks wordt belast. Dat is gewoon niet rechtvaardig.

Niet per se. Immers, een auto met een V8 motor erin is, enkele uitzonderingen daargelaten, vrijwel per definitie ook zwaarder dan een auto zonder V8 erin. Daar komt nog bij dat auto's anders bereden worden. Iemand met een V8 erin stelt duidelijk andere eisen aan zijn auto dan iemand met een Prius of Aygo.
Daardoor is het ook wel enigszins logisch dat het geen zichtbaar lineaire belasting is. Immers, een auto die zwaarder is, verbruikt meer en is daardoor dus al duurder, maar is ook zwaarder en belast het wegdek dus ook navenant meer, waardoor deze weer duurder uitvalt, en ik geloof dat we zo nog wel even kunnen doorgaan.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik er blij van word, maar ik snap de achterliggende redenatie vanuit de overheid wel. Al ben ik wel tevreden dat het er voorlopig niet van lijkt te komen ;)

Dat is het wel en niet alleen maar omdat de Nederlandse landbouwsector wordt aangetast. Daar let men hier niet zo heel erg op, zoek maar eens naar de diverse maatregelen en eisen aan boerenbedrijven in Nederland tov de rest van de EU en hoe die eisen hier gehandhaafd worden.
Het heeft vele malen meer te maken met het gedrag van de consument en de mate van acceptatie van dergelijke maatregelen door de consument. Wanneer je zo zichtbaar direct ingrijpt op het privéleven van je burgers, krijg je daardoor problemen. Niet zozeer doordat je je eigen industrie in de problemen brengt.
Daar komt natuurlijk bij kijken dat we niet gewend zijn aan dit soort ingrepen op het vlak "voedsel", terwijl de auto en allerhande andere minstens zo ingrijpende zaken al jarenlang worden doorgevoerd, wat in wezen leidt dan wel geleid heeft tot learned helplessness bij de Nederlander. Oftewel het gevoel van "Het maakt niet uit wat ik doe, die maatregel drukken ze er toch wel door". (Even kort door de bocht uitgelegd, maar je snapt het punt dat ik hier maak vast wel.)

[ Voor 0% gewijzigd door PauseBreak op 22-01-2011 11:06 . Reden: tags... ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
EvaluationCopy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 09:59:
[...]

Die hele Polo BM is overigens ook dikke nepperij, we rijden al niet zo heel hard maar gewoon met het verkeer mee, krijg ik het niet beter op de klok dan 5,6 l/100km. Totaal absurd dat zo'n ding belast wordt voor een theoretische 3,3 l/100km en dus een zogenaamde 85 gram co2.
Hoe krijg je zo'n klein dieseltje zo onzuinig? Ik reed met een 118d uit 2007 (pre-efficient dynamics model) rond de 1:18 en bij mooi weer soms 1:19. Ik denk dat het actule model rond de 1:20 zou scoren.

De Polo is 100 a 200 kilo lichter, iets kleiner, heeft 20% kleinere cilinders en ook nog 1 cilinder minder. Als dat ding geen 1:25 haalt, kan ik alleen concluderen dat de BMW veel efficienter is. Misschien tijd om de Polo BM te vervangen voor een Mini EDE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:33
t_captain schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 12:50:
[...]

Hoe krijg je zo'n klein dieseltje zo onzuinig? Ik reed met een 118d uit 2007 (pre-efficient dynamics model) rond de 1:18 en bij mooi weer soms 1:19. Ik denk dat het actule model rond de 1:20 zou scoren.

De Polo is 100 a 200 kilo lichter, iets kleiner, heeft 20% kleinere cilinders en ook nog 1 cilinder minder. Als dat ding geen 1:25 haalt, kan ik alleen concluderen dat de BMW veel efficienter is. Misschien tijd om de Polo BM te vervangen voor een Mini EDE ;)
Het probleem met de BM is dat de versnellingsbak niet klopt tov de motor. Veel te weinig trekkracht en dan ook nog lange versnellingen is funest om een beetje vooruit te komen. En dan bedoel ik niet als een debiel gassen, maar gewoon met het verkeer mee. Ze hadden natuurlijk wel een versnellingsbak met betere verhoudingen kunnen kiezen, maar dan was 't waarschijnlijk geen 14% auto geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
t_captain schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 12:50:
[...]

Dat ding staat er net 2 weken en het is lease dus dat kan over een jaar of 3,5 :P Verbruik boeit dus ook verder niet, maar stom vind ik het wel. De goedkoopste Mini stond voor het dubbele in de keuzelijst, ik denk dat de werkgever een enorme deal met VW heeft, kan het niet anders verklaren. Ding is (voor haar iig) zelfs goedkoper in de lease dan de Aygo's, 107's etc... terwijl de netto verkoopprijs 2x zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

EvaluationCopy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:10:
[...]

Dat ding staat er net 2 weken en het is lease dus dat kan over een jaar of 3,5 :P Verbruik boeit dus ook verder niet, maar stom vind ik het wel. De goedkoopste Mini stond voor het dubbele in de keuzelijst, ik denk dat de werkgever een enorme deal met VW heeft, kan het niet anders verklaren. Ding is (voor haar iig) zelfs goedkoper in de lease dan de Aygo's, 107's etc... terwijl de netto verkoopprijs 2x zo hoog is.
Sja als die net een paar weken oud is geloof ik het best.. dan zijn _alle_ auto's onzuinig.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

EvaluationCopy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 09:59:
Toevallig stond hij laatst in een automagazine (ben vergeten welke). Ze hebben toen van diverse website waar het verbruik door consumenten wordt bijgehouden (zoals spritmonitor en nog een paar) het gemiddelde berekend, dus praktijkverbruik feitelijk. Dat kwam uit op 1:22,nogiets. Een rijschoolhouder reed er 1 op 21 mee met daarbij ook de notitie dat je hem vrij ver in de versnellingen moet doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dat doortrekken zal wel moeten anders kachel je met 50 de snelweg op, beetje gevaarlijk :P

@tdw Ik heb niet veel evaring met nieuwe auto's, het zal allicht nog iets verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

EvaluationCopy schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:04:
Dat doortrekken zal wel moeten anders kachel je met 50 de snelweg op, beetje gevaarlijk :P

@tdw Ik heb niet veel evaring met nieuwe auto's, het zal allicht nog iets verbeteren.
Als het goed is gaat het nog wel verbeteren ja, in de eerste 5k kilometers zijn de auto's meestal het onzuinigst.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Verbruik zal best nog wel iets verbeteren, maar meer dan een 10% zou mij echt verbazen. In wat motorbladen doen ze wel eens die langduurtesten met ook een vermogenstest aan het begin (met vaak amper 1000km op de klok....) en op het eind met een 40-50.000km erop. Meeste leveren met 40-50.000km op de klok gewoon een paar procent meer vermogen :P. Zelfde kun je volgens mij doortrekken richting het verbruik.
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:01:
Misschien is dat wel de winst van rekeningrijden. Doe er een verzekering per kilometer bij en je kunt zonder alteveel kosten een leuke auto voor de deur hebben. Zo wordt het wat toegankelijker om CO2-efficient je dagelijkse kilometers te maken en voor de lol een 850i om in het weekend een blokje mee te sturen.

Nadeel is natuurlijk dat onze woonwijken niet zijn berekend op een verdubbeling van het aantal auto;s wanneer straks iedereen een doordeweekse auto en een weekendauto heeft. Voorlopig is de coupe dus gewoon doordeweekse auto en tevens weekendauto ;)
Het ligt er een beetje aan hoe ze die regels werkelijk doorvoeren (niets is onbetrouwbaarder dan de politiek) maar met de kilometerheffing zou het hebben van een onzuinige auto best "relatief" goedkoop kunnen worden.

Zat net even te kijken op de kilometerprijssite, als we in de tussentijd niets zouden veranderen betalen we in 2018:
Ford Ka (2009): 1,77 cent
BMW 525i (2008): 4,72 cent
BMW 318Ci (2003, mine!): ?????
Tot nu toe allemaal best acceptabel, maar dan komt het:
Audi R8 4.2 v8: 32,42 cent :X 8)7.

[ Voor 17% gewijzigd door Tortelli op 22-01-2011 15:36 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.