Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.653 views

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
zneek schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:35:
Nog even over de X6 en de "offroad capability", ik kwam een videootje tegen waarin een aantal xDrive modellen, waaronder een X6 ActiveHybrid door de sneeuw op een berg ploegen bij de World Cup Biathlon. BMW had daar een of andere promo actie.
[afbeelding]
http://www.bmwme.nl/bmw-xdome-xdrive-in-de-sneeuw/

Ik zie die X6 daar toch vrolijk over heuveltjes sneeuw crossen e.d. Ik begrijp ook dat xDrive zo'n slecht systeem nog niet is. En ik vraag me dan ook af waarom JC zo zat te klooien op dat heuveltje gras? Zou het misschien in scene gezet zijn?
Het is Top Gear, wat denk je :) Feit is dat je nog zo'n mooi vierwielaandrijvingssysteem kan hebben, zonder grip doe je niet veel. Met die enorm brede sloffen op (nat?) gras heuvelop is het al snel foute boel als je geen geavanceerde terreinfuncties zoals difflock en lage gearing hebt. Met winterbanden/spikes/kettingen op sneeuw is er wel grip en dan gaat het natuurlijk aanzienlijk beter.
en dan nog iets, hoe zinnig zijn winterbanden? Een collega had het over een test van Autoweek ofzo, waar uit kwam dat bij alles behalve sneeuw je net zo goed op normale zomerbanden kunt rijden. Mijn eigen ervaring spreekt dat tegen, maar waarom wordt er zo getwijfeld? zijn er uberhaupt wetenschappelijke feiten dat winterbanden wel of niet werken?
Winterbanden hebben twee eigenschappen die belangrijk zijn ten opzichte van zomerbanden: een afwijkend profiel dat meer grip geeft op sneeuw en een zachter compound dat bij lage temperaturen langer soepel blijft.
Dat geeft derhalve op sneeuw enorme voordelen en ook bij normaal koud weer enige verbetering in de rij-eigenschappen. Op een droge weg zullen zomerbanden net zo goed zo niet beter presteren, en ook de afvoer van (regen)water is bij zomerbanden over het algemeen beter. In de relatief warme en natte winters die in de jaren negentig en het begin van deze eeuw de regel waren zijn zomerbanden waarschijnlijk de geschiktere keuze, zodra het echter steenkoud wordt en sneeuwt ligt dat wat anders.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
4-vielaandrijving is maar één ding. Hoe zit het bij de X5/X6 met lage gearing, differentieel etc... tov LandRovers etc.? Geen idee.

-edit- <-- spuit 11 :F

[ Voor 9% gewijzigd door EvaluationCopy op 23-12-2010 12:06 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

en dan nog iets, hoe zinnig zijn winterbanden? Een collega had het over een test van Autoweek ofzo, waar uit kwam dat bij alles behalve sneeuw je net zo goed op normale zomerbanden kunt rijden. Mijn eigen ervaring spreekt dat tegen, maar waarom wordt er zo getwijfeld? zijn er uberhaupt wetenschappelijke feiten dat winterbanden wel of niet werken?
Tuurlijk zijn winterbanden zinnig, dat is al lang bewezen.
Ik merk zelf een heel groot verschil tussen mijn zomerbanden en de Snowtracs.

En dat het alleen werkt op sneeuw en niet op ijs is ook een slecht argument:

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

mr_petit

opperprutser

Zou het misschien in scene gezet zijn?
De prestaties staan en vallen met de banden die gebruikt zijn. En zowel top gear als jouw filmpje geven daar geen antwoord op. Compleet nutteloze info bevatten dat soort filmpjes dus.
zijn er uberhaupt wetenschappelijke feiten dat winterbanden wel of niet werken?
Nauwelijks; alleen tests. En ook die tests zijn volslagen waardeloos zolang er geen trend te herkennen is. In de ene test is bijv. een goodyear de beste band en continental de slechtste, en in de volgende test is dat weer compleet andersom. Tsja, en als je ziet hoe die tests in elkaar steken is het ook wel logisch waarom... nooit wordt bijv. de wegdekverharding genoemd. Ja.. klinkers... of asfalt. Laten er nou ongeveer 30 soorten asfalt zijn.... En ook de rest van beschrijving van de testmethode laat te wensen over. De grootste no-no in de wetenschap zeg maar.
De enige trend die je in tests kan vinden is dat de grip op sneeuw en ijs met winterbanden ontzettend veel meer is; denk aan halvering van je remweg oid. Ik heb nog nooit een test gezien die op sneeuw dezelfde resultaten gaf voor winter als zomerbanden, of ook maar enigzins in de buurt kwam Je kan er dus alleen vanuit gaan dat winterbanden op sneeuw en ijs veel beter presteren. Voor de overige situaties waar de marges veel kleiner zijn is het koffiedik kijken.

"man is not truly one, but truly two,"

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat er geen goede testen zijn is afhankelijke van heel veel dingen, als je een BMW 320D pakt met 225 banden of met 185 winterbanden van hetzelfde merk en type dan maakt dat al een wereld van verschil, die 185 banden hebben namelijk meer druk per cm2 waardoor ze door de sneeuw rijden in plaats van erover.
Daarnaast zal een 330D op 185 banden weer heel anders presteren omdat hij zwaarder is, je kan dus nooit alle modellen en maten testen.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel tegenstrijdige geluiden zijn. Is het niet eens tijd dat de overheid dit onafhankelijk laat testen en op basis daarvan bijvoorbeeld winterbanden verplicht stelt?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt niet van een automagazine verwachten dat ze er testmethoden op na houden die aan de hoogste wetenschappelijke standaarden voldoen, dat is gewoon te duur. De Duitse bladen pakken het desondanks redelijk grondig aan. Je ziet vaak een duidelijk verschil tussen goedkope banden en de banden van de topmerken. Of het dan de ene keer Michelin is die wint en een andere keer Pirelli maakt niet zoveel uit, je ziet dat ze tot de besten behoren.

Dat sneeuwbanden veel beter presteren in de sneeuw dan normale banden is wel duidelijk. Ik vind normale banden echter ook prima rijden in de winter als er geen sneeuw is. Het is alleen maar de sneeuw waarvoor je het wilt doen.

Het AWD-systeem in de X6 is behoorlijk geavanceerd en heeft torque vectoring op de achteras. In verleden werd er gebruikgemaakt van twee open differentiëlen op de voor- en achteras in combinatie met DSC om spinnende wielen die geen grip hebben bij te remmen, zodat er meer koppel naar het wiel met grip kan gaan. De X6 heeft een differentieel met een elektronisch bediende koppeling die een variabele hoeveelheid koppel naar de beide achterwielen kan sturen. De X6 heeft zijn goede handling mede te danken aan torque vectoring. In een bocht stuurt het differentieel meer koppel naar het buitenste achterwiel zodat de auto als een tank door de bocht wordt gestuurd. Werkt ook uitstekend op de Nissan GT-R die ondanks zijn enorme massa onvoorstelbaar goede tijden rijdt op de Nurburgring.

Het systeem is gemaakt om de sportieve rij-eigenschappen van de auto te verbeteren en om te zorgen voor betere tractie op sneeuw. Het is geen terreinauto. Een lage gearing en mogelijkheden om de voor- en achteras volledig te sperren heb je niet nodig op een auto die bedoeld is voor geasfalteerde wegen. Volgens mij heeft de gemiddelde X6-rijder totaal geen behoefte om na te denken over het gebruik van dit soort middelen, die wil een auto die uit zichzelf bedenkt hoe weg te rijden uit de sneeuw.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 23-12-2010 12:51 ]

• EvaluationCopy
Het zal allemaal wel. Ik ga gewoon uit van mn eigen ervaring en die zegt dat het een enorme vooruitgang is.

Vanmorgen even gekeerd op het parkeerterrein hier met een 180 graden spin, kreeg wat verschrikte gezichten, misschien maar niet meer doen in zicht van de klant :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou wil verdomme mijn auto niet starten. Gisteren duurde het al wat langer voordat hij wou starten maar nu tikt hij maar een beetje :(

Accu slecht?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05

4x2

lộn xộn quá

EvaluationCopy schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:28:
[...]
Dat ga je niet menen. Paar van die stofdeeltjes?? :?

Als er een goede reden is om dat niet te doen dan hoor ik graag hoor, ik heb echt geen idee.
Ach, je auto sneeuwvrij maken mag ook niet met een stoffer want dan komen dr miniscule krasjes in de lak die alleen te zien zijn als je dr met een zaklamp op schijnt :p
Daarnaast, as aftikken zie ik echt het probleem niet van in, een (brandende) sigaret uit het raam gooien wel.
Ik heb dr op de motor nog nooit iets van gemerkt en ik vermoed dat die as binnen 3m al zover afgekoeld is dat het onmogelijk schade kan veroorzaken aan de lak.

leeg

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

zneek schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:37:
Ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel tegenstrijdige geluiden zijn. Is het niet eens tijd dat de overheid dit onafhankelijk laat testen en op basis daarvan bijvoorbeeld winterbanden verplicht stelt?
Ik denk dat de keuze voor testen (en testmethode) een beetje losstaat van het al dan niet verplicht stellen van winterbanden. Dat is een keuze die je op een gegeven moment wel of niet maakt. In hoeverre winter of zomerbanden presteren speelt natuurlijk wel een rol, maar niet een zodanig grote rol dat daarvoor onafhankelijk getest moet worden met een daaraan ontwikkeld testprocedure om zodoende resultaten te vergelijken.
Als je zo'n beslissing neemt, dan neem je die voor 10 of 20 jaar (of hoe lang zo'n regel maar standhoudt), en dan zijn de resultaten van zo'n test al lang niet meer relevant door verandering van techniek. Die resultaten zijn over 2 jaar al verouderd omdat alle fabrikanten dan al een ander type band hebben.
Dergelijke testprocedures worden voornamelijk ontwikkeld om constant gegevens te kunnen vergelijken; bijvoorbeeld zuinigheid van een auto, daarvan wil je van elk model wat uitkomt weten wat de waarde is zodat je daaraan belasting kan heffen. Welk protocol je dan gebruikt en of dat realistisch is, is een tweede; je wilt voornamelijk onderling vergelijken.
Femme schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:49:
Je kunt niet van een automagazine verwachten dat ze er testmethoden op na houden die aan de hoogste wetenschappelijke standaarden voldoen, dat is gewoon te duur.
Dat hoeft niet duur te zijn hoor. Ze zouden gewoon kunnen beginnen met precies op te schrijven wat ze allemaal gedaan hebben. Schrijven lijkt me niet zo moeilijk voor een magazine.
Dat doen ze natuurlijk niet omdat dat geen leuk verhaal maakt. Helaas maakt het zo'n test ook niet reproduceerbaar dus zijn de uitkomsten van zo'n test ook weinigzeggend, en dat zie je in de resultaten. Bij de test van autoblad Y wint een andere band.
Maar goed, ik geef je groot gelijk dat de meeste budgetbanden doorgaans slechter presteren, alhoewel er soms toch een budgetband tussen zit die het wel goed doet en opeens in de top 3 eindigt. Dat diezelfde band in de de test van autoblad Y weer onderaan staat is dan weer een raadsel: is die band dan goed of niet. En dat geeft dan gelijk de waarde van zo'n test aan op dat punt: waardeloos :+

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2010 17:50 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

mr_petit schreef op donderdag 23 december 2010 @ 01:50:
Ik zou ook goed nadenken of je wel runflats moet nemen.
Ik vind het ronduit klotebanden; oncomfortabel en verschrikkelijk spoorgevoelig zonder dat je daar meer grip of wegligging voor terugkrijgt.
Het verschil tussen runflats en normale banden vond ik op een z4 een wereld van verschil, vooral op klinkerwegen.
Dat is een goede vraag. Voor zitten nog goede potentza`s RFT maar achter zijn mijn huidige banden op. Ik heb (mede daarom) nog niet veel gereden in de Z4, ook omdat mijn andere auto op goede winterbanden staat. Probleem is alleen dat als je lekrijdt je dat moeilijk kan oplossen tenzij je een reservewiel gaat meenemen. Welke banden zou jij adviseren (hoeft niet supersportief, beetje comfortabel mag best. 18 inch)
Femme schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:26:
Ik ben er nooit geweest maar ze adverteren veel op Marktplaats (waaronder ook veel replicameuk).

Ik vind Alpina Classic persoonlijk niet staan onder een Z4.
Heb ik juist met de nieuwe Dynamics . Dat heb je met verschillende smaak. Al moet ik zeggen dat velgen ook tijd kosten om aan te wennen; styling 135M vond ik eerst ronduit lelijk maar nu nu eigenlijk best mooi.

Op een zwart vind ik het erg mooi. Van de classics op mijn Sterling graue heb ik nog geen foto`s gevonden .
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1662/alpvj5.jpg
Daniel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:26:
Vage tent. De velgen op het plaatje zijn geen Alpina Classics maar Alpina Dynamics, en de "aanbieding" is blijkbaar dat de prijs omhoog is gegaan van 2500 (doorgestreept) naar 2750 euro?
De advertentie is inderdaad vaag vandaar dat ik ook poste. Wellicht dat de oude prijs dat zonder banden was oid. Toch lijk je online positieve reacties te vinden over deze winkel, je hoeft geen held met sites en taal te zijn om een goede bandenboer te zijn..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kaasplank schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:23:
Nou wil verdomme mijn auto niet starten. Gisteren duurde het al wat langer voordat hij wou starten maar nu tikt hij maar een beetje :(

Accu slecht?
Accu, brandstofpomp, starter etc.
Kan vanalles zijn. Effe na laten kijken!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

bombadil schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:08:
[...] Welke banden zou jij adviseren (hoeft niet supersportief, beetje comfortabel mag best. 18 inch)
Ik denk dat je met een setje continentals, goodyears, michelins etc allemaal wel goed uit bent.
Toen ik mijn velgen switchte ging ik van bridgestone potenza's runflats rondom naar achter een setje gebruikte dunlop SP en voor nieuwe Falken nogwat (budgetband).
Net na die switch viel mij de grip van de dunlops tegen, maar misschien hadden die banden een tijd in de opslag gelegen en was het toplaagje rubber verouderd oid.
Die falken banden vind ik voor een klein beetje zoekerig worden boven de 180km/u. Wellicht ligt dat aan het karakter van de Z4, maar ik kon me dat gedrag niet heel goed herinneren van de potenza's, maar ik heb met de potenza's maar 1x zo hard gereden en dat was al geruime tijd geleden.

Dat je zonder runflat banden per se een reservewiel nodig hebt is niet helemaal waar. Ik heb zelf zo'n schuimbusje in de auto. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, dus of dat een beetje werkt met een klein lek weet ik niet (maar dat beweren ze wel). Met runflats kan je namelijk ook niet doorrijden als je een echte klapband hebt en de flarden erbij liggen; die werken ook alleen als je een klein lek hebt.
Met een reserveband of thuiskomertje heb je natuurlijk 100% garantie dat je na wissel je reis kan voortzetten.

Ik zit er zelf aan te denken om een thuiskomertje voor vakanties te kopen, en in nederland zo'n busje te gebruiken. Als je in nederland dan toch een klapband hebt kan je bij nood altijd wel iemand vinden die dat thuiskomertje kan brengen. Als je in italie zit is dat lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit, ik heb gewon ook RFT's zowel voor zomer als winter en ben daar best tevreden over. Alleen moet je geen RFT's nemen op 19', die zijjn veel te hard en kunnen verantwoordelijk zijn voor cracks in je velgen. Op 18' zijn ze voor nederlandse wegen goed te doen, winterbanden heb ik op 17' liggen.

Ik heb geen zin in thuiskomertjes in mijn auto. Trouwens de nieuwe generatie RFT's zijn even confortabel als de gewone banden (3G van Bridgestone die nu in Japan geleverd worden). Dat zijn die met de coolfins op de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Let wel dat jij een andere z4 hebt als dat ik en bombadil hebben.
Ik baseer mijn rft ervaring op de bridgestone potenza's zoals die door bmw geleverd werden (op 18"), en die zijn imho op een e85 gewoon ronduit ruk. Als ik stomdronken ben en m'n ogen dicht zou doen zou ik nog feilloos het verschil kunnen voelen tussen rft's en normale banden op snelweg, binnenstedelijke weg en 80km wegen (niet dat ik ooit met een slok op achter het stuur kruip ;)).
Op topgear omschreven ze die banden overigens als 'ridiculous'; een passende benaming imo.
Mijn advies is dan ook altijd: rij je setje op en probeer daarna gewone banden. Hoe je dat met lekrijden wilt regelen moet je zelf weten; daarvoor zijn wel mogelijkheden te vinden (bijv. spuitbusje met evt klein compressortje)
En runflat is dus absoluut geen alternatief voor een reserveband. Je kan alleen 80km doorrijden als er een klein gaatje in zit, maar met een klapband (als je bijvoorbeeld over iets groots heenrijdt) strand je ook langs de weg.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Ik heb nieuwe winterbanden besteld, bij een BMW dealer in Duitsland. 16" stalen velgen met Bridgestone Blizzak LM25*. Levertijd is 1 week. 570 euro. Prima deal :)

./. Kan je dezelfde schroeven gebruiken voor deze stalen velgen als die ik voor mijn aluminium velgen heb?

Nu moet ik ook alvast oriënteren op nieuwe zomerbanden. Ik heb style 217 velgen, 71/2JX18 ET:47 voor en 8JX18 ET:49 achter. Buitengewoon mooie velgen overigens!

Afbeeldingslocatie: http://www.kalach.easynet.be/icone/bmw_wheel_b217.jpg

Ik heb nu 225/40/18 voor en 245/35/18 achter nu eromheen liggen, Goodyear Eagle F1 GS-D3. Deze banden worden echter niet meer geleverd (discontinued).

Voordat ik deze banden eromheen had liggen, had ik 205/45/18 voor en 225/40/18 achter, de fabrieksbanden Goodyear Eagle NCT5 Runflat.

Nu ben ik mij dus, net als bovenstaande posters, aan het oriënteren, maar ik heb absoluut geen idee welke banden ik het beste kan nemen (prijs/kwaliteit ook in ogenschouw nemende).

[ Voor 5% gewijzigd door P.B. op 24-12-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bombadil schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:08:

[...]

Heb ik juist met de nieuwe Dynamics . Dat heb je met verschillende smaak. Al moet ik zeggen dat velgen ook tijd kosten om aan te wennen; styling 135M vond ik eerst ronduit lelijk maar nu nu eigenlijk best mooi.

Op een zwart vind ik het erg mooi. Van de classics op mijn Sterling graue heb ik nog geen foto`s gevonden .
Je hebt een auto met een avant-gardisch design waar je velgen onder wilt leggen met een behoudende klassieke uitstraling. Onder een E39 werken die Classics wel maar onder een Z4 zou ik iets zetten dat er wat moderner uitziet.
De advertentie is inderdaad vaag vandaar dat ik ook poste. Wellicht dat de oude prijs dat zonder banden was oid. Toch lijk je online positieve reacties te vinden over deze winkel, je hoeft geen held met sites en taal te zijn om een goede bandenboer te zijn..
Als de velgen origineel zijn en niet krom kan er weinig mis gaan. RFT zou ik niet doen onder een Z4 die van zichzelf al niet de meest subtiele demping heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik heb aardig wat banden gehad (Michelin Pilot Sport, Bridgestone RE050a, Goodyear Eagle F1, Pirelli P Zero Nero, Kumho Ecsta) en heb nu Continental ContiSportContact 5 P. Die zijn super! Min of meer hetzelfde niveau als de Pilot Sport die ook top zijn. De RE050a vond ik ook goed.
(Overigens niet allemaal op de Z4, sommige banden op een S2000 en 330i.. zit ook verschil in..)

Voor het geval dat ie lek raakt heb ik zo'n pompje met spul dat je erin kan spuiten, kost een paar tientjes... zal niet geweldig zijn maar is beter dan niks. BMW zelf verkoopt ze ook maar dan vragen ze er de hoofdprijs voor.

Verder is er geen beginnen aan hier in Brabant met de Z4 op bovenstaande Conti's. Vanochtend twee keer vastgestaan. Benieuwd of ik nog thuis ga komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 24-12-2010 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45

Wimo.

Shake and Bake!

Ik sta hier in Veldhoven compleet vast. Vanochtend nog wel ff staan te kijken naar een RX8 die hier op het kruispunt stond te kloten. Mijn zomerbanden gebakje is nu compleet waardeloos .. heb gewoon mn vriendin moeten bellen om me op te pikken .. die was niet zo cheap om te besparen op winterbanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:04:
Let wel dat jij een andere z4 hebt als dat ik en bombadil hebben.
Ik baseer mijn rft ervaring op de bridgestone potenza's zoals die door bmw geleverd werden (op 18"), en die zijn imho op een e85 gewoon ronduit ruk. Als ik stomdronken ben en m'n ogen dicht zou doen zou ik nog feilloos het verschil kunnen voelen tussen rft's en normale banden op snelweg, binnenstedelijke weg en 80km wegen (niet dat ik ooit met een slok op achter het stuur kruip ;)).
Denk dat jij de eerste generatie had op jouw Z4 (paar jaar geleden toch?)
Ik de 2G en stuk beter al. e89 is comfortabeler afgeveerd dan een e85.
Als de 3G hier leverbaar zijn probeer ik die wel uit, anders gewone. I will see.
Op topgear omschreven ze die banden overigens als 'ridiculous'; een passende benaming imo.
Mijn advies is dan ook altijd: rij je setje op en probeer daarna gewone banden. Hoe je dat met lekrijden wilt regelen moet je zelf weten; daarvoor zijn wel mogelijkheden te vinden (bijv. spuitbusje met evt klein compressortje)
Helpt niet altijd, de afgelopen jaren dat ik lekke banden had, reed ik op de snelweg en had ik het pas door als het te laat was, dus bandwand kapotgereden. Dan helpt geen enkel spuitbusje.
Dan kan je beter RFT hebben. Daar heb je trouwens niet zo snel een klapband mee omdat dat meestal door een scheur in de zijwand gebeurt.
En runflat is dus absoluut geen alternatief voor een reserveband. Je kan alleen 80km doorrijden als er een klein gaatje in zit, maar met een klapband (als je bijvoorbeeld over iets groots heenrijdt) strand je ook langs de weg.
Wimo. schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:32:
Ik sta hier in Veldhoven compleet vast. Vanochtend nog wel ff staan te kijken naar een RX8 die hier op het kruispunt stond te kloten. Mijn zomerbanden gebakje is nu compleet waardeloos .. heb gewoon mn vriendin moeten bellen om me op te pikken .. die was niet zo cheap om te besparen op winterbanden :+
Zelf 225/40/17 S opliggen van Continental, de wintercontact 810S. prima banden die goede grip houden op ijs en sneeuw. Ga makkelijk de bochten door waar velen slippen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:39:

Helpt niet altijd, de afgelopen jaren dat ik lekke banden had, reed ik op de snelweg en had ik het pas door als het te laat was, dus bandwand kapotgereden. Dan helpt geen enkel spuitbusje.
Dan kan je beter RFT hebben. Daar heb je trouwens niet zo snel een klapband mee omdat dat meestal door een scheur in de zijwand gebeurt.
Als het goed is krijg je meteen een melding dat je een lekke band hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

P.B. schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:53:
[...]

Als het goed is krijg je meteen een melding dat je een lekke band hebt
Tijdje terug 2 zijwangen gescheurd aan de rechterkant en geen instant melding gekregen in de E60, terwijl ik toch al zeker ervoor ooit al meldingen heb gekregen dat er 0,3bar te weinig stond op een band.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:39:
[...]

Denk dat jij de eerste generatie had op jouw Z4 (paar jaar geleden toch?)
Ik de 2G en stuk beter al. e89 is comfortabeler afgeveerd dan een e85.
Als de 3G hier leverbaar zijn probeer ik die wel uit, anders gewone. I will see.
2g 3g zegt me niks. Heb je geen typenummers zoals bridgestone ze zelf gebruikt?

Maar goed, het kan best zijn dat een e89 goed rijdt met runflats; dat is 100% een andere auto dan de e85, en ik baseer mijn oordeel alleen op die laatste omdat ik alleen daarmee 'first hand' ervaring heb met zowel rft als normale banden (en bombadil heeft dus exact dezelfde auto als ik heb). En ik vond het verschil dus groter dan dat ik ooit had kunnen voorstellen. Ik dacht voorheen dus dat de extreme spoorgevoeligheid en stugge gedrag kwam door low profile banden, maar het was dus sec runflat.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Tom schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:04:
Ik heb aardig wat banden gehad (Michelin Pilot Sport, Bridgestone RE050a, Goodyear Eagle F1, Pirelli P Zero Nero, Kumho Ecsta) en heb nu Continental ContiSportContact 5 P. Die zijn super! Min of meer hetzelfde niveau als de Pilot Sport die ook top zijn. De RE050a vond ik ook goed.
(Overigens niet allemaal op de Z4, sommige banden op een S2000 en 330i.. zit ook verschil in..)

Voor het geval dat ie lek raakt heb ik zo'n pompje met spul dat je erin kan spuiten, kost een paar tientjes... zal niet geweldig zijn maar is beter dan niks. BMW zelf verkoopt ze ook maar dan vragen ze er de hoofdprijs voor.

Verder is er geen beginnen aan hier in Brabant met de Z4 op bovenstaande Conti's. Vanochtend twee keer vastgestaan. Benieuwd of ik nog thuis ga komen.
wat vond jij van de kumho ecsta's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Reloader schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:04:
[...]

Daar was ik toch minder tevreden over. Had ik hiervoor erop liggen maar ben blij dat ik wat meer uitgegeven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Reloader schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:04:
[...]

Ik heb ze ook onder de B10. Omdat ik van plan was de auto te verkopen heb ik er maar goedkope banden onder laten leggen ipv dure Michelins. Voor deze auto maakt het geen hol uit omdat hij toch uitnodigt om ermee te gaan knallen en puur door de breedte van het rubber (245 voor en 275 achter) heb je toch wel genoeg grip. Ik moet zeggen dat ze het relatief goed doen in de sneeuw, maar dat deden de Vredestein Ultrac Sessanta's die eerst achterop lagen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kecin schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 01:44:
[...]

Accu, brandstofpomp, starter etc.
Kan vanalles zijn. Effe na laten kijken!
Het was toch de accu. Voor 100 euro een varta accu gekocht. Starten en lopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kaasplank schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:34:
[...]

Het was toch de accu. Voor 100 euro een varta accu gekocht. Starten en lopen :D
Valt nog weer mee dan. Veel accus sneuvelen tijdens dit weer geloof ik. Zie hier regelmatig de ANWB enzo langskomen...

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Tom schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:25:
[...]

Daar was ik toch minder tevreden over. Had ik hiervoor erop liggen maar ben blij dat ik wat meer uitgegeven heb.
Femme schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 19:32:
[...]

Ik heb ze ook onder de B10. Omdat ik van plan was de auto te verkopen heb ik er maar goedkope banden onder laten leggen ipv dure Michelins. Voor deze auto maakt het geen hol uit omdat hij toch uitnodigt om ermee te gaan knallen en puur door de breedte van het rubber (245 voor en 275 achter) heb je toch wel genoeg grip. Ik moet zeggen dat ze het relatief goed doen in de sneeuw, maar dat deden de Vredestein Ultrac Sessanta's die eerst achterop lagen ook.
ik overweeg ze in de 225 en 255... vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Afgelopen weekend heb ik 2x me mini schep moeten gebruiken om zelf los te graven. Ze mogen standaard wel zon schep in je kofferbak leggen, sjonge jonge jonge wat zat ik weer hopeloos vast. Mensen denken nu dat ik een of andere serial killer ben met een schep in me kofferbak, ga ze maar eens uitleggen dat je die bij hebt om je beemer uit te graven.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Reloader schreef op zondag 26 december 2010 @ 20:18:
[...]

[...]

ik overweeg ze in de 225 en 255... vandaar :)
Als alternatief zou je ook nog naar Falken FK452 banden kunnen kijken. Op droog vind ik ze vergelijkbaar met de Michelin Pilot Sport 2's die ik hiervoor had. Op nat presteren ze wel minder maar nog steeds acceptabel. Volgens mij is de prijs ongeveer vergelijkbaar met de Kumho Ecsta.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Ik liep tegen wat BMW F10 M5 renders aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-M5-F10-Renderings-1-1024x383.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-M5-F10-Renderings-02-1024x383.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-M5-F10-Renderings-03-1024x383.jpg
Meer renders uit dezelfde serie, ook in andere kleuren: http://www.bmwme.nl/bmw-5-serie-m5-f10-renders/

Ze kloppen niet helemaal volgens mij. De bobbel op de motorkap heb ik nog niet eerder gezien op spyshots van de F10 M5. En verder kloppen er nog wat dingen niet, maar ik kan de vinger er niet op leggen. Te grote wielen, achterbumper en diffusor lijken me niet te kloppen.

Het wordt wel een erg brute bak. Ik had laatst wat spyshots van een M5 F10 in de sneeuw, deels gecamoufleerd maar wel al voor het grootste deel definitieve styling. Die bobbel op de motorkap is niet zien, maar er zit wel wat camouflage, de motorkap zal dus wel afwijken van de normale denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-F10-M5-spyshot-sneeuw-1024x682.jpg

Jammer dat zo'n M5 reteduur is.... volgens mij moet je minstens 150.000 euro op tafel leggen om zo'n ding te kopen....Behalve de prijs kan ik niet wachten om de concept uitvoering in maart te zien als hij getoond wordt in Geneve

[ Voor 4% gewijzigd door zneek op 27-12-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Nog zuurder is het, dat zo'n machine overseas "slechts" de helft kost ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Trent900 schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:35:
Tjah, dat is me echt een raadsel. Zelfs met onze hoge BPM zou een BMW in de USA toch nooit minder dan de helft mogen kosten? Het kost toch ook een vermogen om een wagen uit Dld naar de USA te verschepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De BPM bouwt al jaren af en is zo uit mijn hoofd in 2013 0%, daarvoor in de plaats komt een Co2 belasting die in schijven verdeeld is. Kort gezegd dikke achtcilinders, zelfs een import van een paar jaar oud (Co2 belastng schrijft niet af) wordt onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
zneek schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:53:
[...]

Tjah, dat is me echt een raadsel. Zelfs met onze hoge BPM zou een BMW in de USA toch nooit minder dan de helft mogen kosten? Het kost toch ook een vermogen om een wagen uit Dld naar de USA te verschepen?
De BTW is daar ook wel een stuk lager, maar verklaart nog het verschil niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 10:56
zneek schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:53:
[...]

Dat vervoer kost niet veel hoor ik denk dat het niet meerkoet dan 1000euro per auto. Container vervoer kost tegenwoordig bijna niets meer.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
ChiLLeR schreef op maandag 27 december 2010 @ 18:23:
[...]

Dat vervoer kost niet veel hoor ik denk dat het niet meerkoet dan 1000euro per auto. Container vervoer kost tegenwoordig bijna niets meer.
Ik zou die boot al voor me, paar duizend containers met M5's... en dan zwaar weer, leuke business voor de lokale uitdeuker :) Of zou er bubbeltjes plastic omheenzitten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

evilpin0 schreef op maandag 27 december 2010 @ 09:30:
Afgelopen weekend heb ik 2x me mini schep moeten gebruiken om zelf los te graven. Ze mogen standaard wel zon schep in je kofferbak leggen, sjonge jonge jonge wat zat ik weer hopeloos vast. Mensen denken nu dat ik een of andere serial killer ben met een schep in me kofferbak, ga ze maar eens uitleggen dat je die bij hebt om je beemer uit te graven.
Eigenlijk wel een goed idee om standaard een schep bij je te hebben. Ik heb ook vaak moeite om van parkeerplekken af te komen. Voor de helft lukt wel, maar dan houdt het weer op.
Zaterdag heeft m'n schoonvader me nog een zetje moeten geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Trent900 schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:35:
Je koopt daaro ook een ford mustang 5liter V8 met 450pk oid voor een bedrag waarvoor je hier een instap golf diesel hebt :/
Wat dat betreft doen ze daar toch iets goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Om over de brandstofprijs nog maar te zwijgen..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Dat merk je ook wel aan de build quality moet ik zeggen. Rij vaak genoeg met huurkarretjes daar (charger / challenger / mustang, ik probeer ze allemaal!) en de ene piept en kraakt nog erger dan de ander ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Maar een gewone BMW? Wat is de kwaliteit daarvan? Die BMW's worden toch in Duitsland gemaakt he. Dus zouden ze echt 2 lines hebben, USA en Europa?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Snake schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:08:
Maar een gewone BMW? Wat is de kwaliteit daarvan? Die BMW's worden toch in Duitsland gemaakt he. Dus zouden ze echt 2 lines hebben, USA en Europa?
Het is nog iets anders, de X5 en X3 worden in de USA gebouwd als ik me niet vergis, de Z4 geloof ik ook... Dus daar is die shipping geen issue, eerder omgekeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
zneek schreef op maandag 27 december 2010 @ 18:35:
[...]

Ik zou die boot al voor me, paar duizend containers met M5's... en dan zwaar weer, leuke business voor de lokale uitdeuker :) Of zou er bubbeltjes plastic omheenzitten? ;)
Worden allemaal goed vastgezet. Was een keer op Discovery Channel een docu over (Mighty Ships).
Rolls Roys werden met een paar extra touwen vastgemaakt :P

Je kan erg depri worden van die prijzen, maar daar moeten ze allemaal van die lelijke oranje reflectoren rondrijden, lekker puh :P
RSP schreef op maandag 27 december 2010 @ 19:08:
Dat merk je ook wel aan de build quality moet ik zeggen. Rij vaak genoeg met huurkarretjes daar (charger / challenger / mustang, ik probeer ze allemaal!) en de ene piept en kraakt nog erger dan de ander ...
Ze zien er van binnen ook echt niet uit, alleen maar grote vlakken goedkoop plastic. Maar zo'n Charger van buiten, damn 8)

[ Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 27-12-2010 21:15 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

zneek schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:44:
[...]

Het is nog iets anders, de X5 en X3 worden in de USA gebouwd als ik me niet vergis, de Z4 geloof ik ook... Dus daar is die shipping geen issue, eerder omgekeerd...
Oude Z4 werd idd in USA gebouwd. Nieuwe terug in Duitsland ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Snake schreef op maandag 27 december 2010 @ 21:18:
[...]

Oude Z4 werd idd in USA gebouwd. Nieuwe terug in Duitsland ;)
Zo te zien worden de X3,X5 en X6 er gebouwd: http://www.bmwusfactory.com/

Spartanburg USA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Op m'n 118D heb ik een DTC knop op het dashboard. Uit de handleiding haal ik dat er 3 DTC standen zijn. De normale stand, dat is dan DTC actief. 1 maal kort drukken op de DTC knop schakelt DTC dan wat "aggressiever" (vind het woord niet) in, en lang drukken op de knop zet DTC uit.

Welke stand is nu wenselijk op:
- nat wegdek?
- verse sneeuw?
- terug aangevroren sneeuw?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op maandag 27 december 2010 @ 18:08:
De BTW is daar ook wel een stuk lager, maar verklaart nog het verschil niet...
Pure prijspositionering. Als die dingen daar zouden kosten wat ze hier kosten verkochten ze er geen één meer. Dan leveren ze maar liever wat winst in om toch een marktaandeel te kunnen verkrijgen. Je koopt gewoon meer voor minder geld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Shaidar schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 03:59:
Op m'n 118D heb ik een DTC knop op het dashboard. Uit de handleiding haal ik dat er 3 DTC standen zijn. De normale stand, dat is dan DTC actief. 1 maal kort drukken op de DTC knop schakelt DTC dan wat "aggressiever" (vind het woord niet) in, en lang drukken op de knop zet DTC uit.

- nat wegdek?
- verse sneeuw?
Ik denk dat DTC aan voor alle gebruik het beste werkt. Bij te weinig grip krijg je in alle andere gevallen gewoon wheelspin. Mocht je wat meer "zelf" willen doen zou je de tussenstand eens kunnen proberen (1x indrukken). Zelf heb ik de laatste stand nauwelijks gebruikt. Zo sportief gebruik ik m'n auto dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

- nat wegdek?
- verse sneeuw?
Ik stap terug afhankelijk of ik weg kom of niet. De vrijdagmiddag dat het zo als een gek sneeuwde heb ik voornamelijk in de wat "aggressievere" stand gereden. Maar toen ik problemen kreeg om een heuvel op te komen heb ik de DTC helemaal uitgezet.

Nadeel (vind ik) is dat als je DTC helemaal uitzet je je motor lekker het rood in kan jagen. Als je motor s'morgens nog koud is is dat volgens mij niet de manier om je motor warm te draaien.

Standaard heb ik DTC gewoon aanstaan. Onafhankelijk of de weg nat is of er sneeuw ligt etc. Ik zet hem pas uit op het moment dat ik (dreig) vast kom te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Dynamic Traction Controle (DTC) zet je aan. Dan gaat je tractioncontrol (DCS+T) deels uit. Je kunt ook tractioncontrol helemaal uit zetten, dan moet je de DTC knop een tijdje ingedrukt houden. Of vergis ik me nu? De uitleg over DTC was in ieder geval wat ingewikkeld..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Standaard staat DSC aan = Dynamic Stability control. Deze mode combineert traction control, braking enhanchement en cornering control zodat je auto niet uitbreekt of in een gevaarlijke slip komt. zie voor meer info YouTube: BMW Dynamic Stability Control Overview
1x indrukken schakeld alleen DTC in = Dynamic traction control aan. Deze mode laat veel meer wielspin toe en je kan je auto ook laten driften. Je wilt dit in de sneeuw als je wat meer tractie nodig hebt om weg te komen.
Lang ingedrukt houden = alles uit, geen systemen meer aan en je kan je auto in een 360spin krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door ChiLLeR op 28-12-2010 09:27 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Dus voor weg te geraken in de sneeuw vanuit stilstand maakt het allemaal niet uit?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:51
Als hij slipt, dat slipt hij toch wel :P Alleen als je rijdt en te hard de bochten neemt of te enthousiast met het gaspedaal omgaat, dan grijpt DSC in.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Uit de sneeuw komen met DTC uit kun je vergeten, ik wel althans. DTC heb ik op sneeuw uit, anders aan. Zelfs met alle tractioncontrol zooi aan glibbert mijn kont op droog asfalt al namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Ik zit trouwens wat weg te dromen op autotrader.nl/marktplaats.nl voor een aankoop van een mogelijk volgende auto.

Ik zit te neuzen voor een 325i (E46) welke van eigenaar wisselt rond 8-10k euro. Mijn vader heeft ook een 325i dus ik weet hoe hij rijd, al vind ik hem soms toch net wat vermogen missen (misschien ben ik verwend, maar dat laten we in het midden :P )

Maar, op marktplaats wordt een superchargerkit aangeboden voor M52/M54 blokken aangeboden met ~ 35% vermogenswinst, zie http://link.marktplaats.nl/407810778. In hoeverre zijn dit betrouwbare upgrades? 250 pk uit een 2.5 liter 6-cylinder is niet verkeerd plus dat het extra koppel wat relaxter laat rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45

Wimo.

Shake and Bake!

Waarom ga je dan niet meteen voor een 330i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een supercharger moet je doen als je al veel geld in je huidige auto hebt geïnvesteerd of wanneer je meer vermogen wilt maar jouw favoriete model niet met meer vermogen is te krijgen. In dit geval zou ik eerst voor een 330i of een M3 gaan kijken.

Het risico dat er problemen zijn met die compressorkit is te groot. Ik zou sowieso alleen een kit nemen van een bekende fabrikant waar goede gebruikservaringen mee zijn. De prijs van slechts 3000 euro schept niet veel vertrouwen in de kwaliteit van het product. Bij ESS Tuning ben je incl. btw bijna 5000 euro kwijt voor de simpelste kit voor een 325i (gaat dan naar 285pk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 13-09 21:05

4x2

lộn xộn quá

De onderdelen zelf zou ik niet zo heel erg bang voor zijn.
Maar als dr fouten in de chip zitten gaat het wel heel snel fout (als het een gevalletje chip dr in steken en klaar is, blijf dr uit de buurt)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

325i + €3000 = 330i? Ik zou voor zo'n investering niet eens overwegen om een supercharger te monteren. Daarbij zijn die raptors vrij simpel van opzet, google er maar eens naar. Je gaat eerder enkele tientallen pk's erop vooruit dan 100.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

- nat wegdek?
- verse sneeuw?
Een keer drukken deactiveert DSC en activeert DTC zo uit m'n hoofd.
Met DSC aan remt ie meteen wielen af zodra ze grip verliezen, met DTC geeft ie de wielen iets meer speelruimte, dat wordt aangeraden bij het rijden in verse sneeuw. Met DTC & DCS uit heb je alles zelf in de hand, erg leuk voor parkeerplaatsen en circuits als je weet wat je doet, maar op de openbare weg is er normaal eigenlijk geen moment waarbij dat handig is.

edit:
Oh, er was al een nieuwe pagina :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Vandaag een inspection II laten doen door een vriend, waar we ook wat andere pics geschoten hebben:

Afbeeldingslocatie: http://stefan.exhost.nl/modules/fotos/image.php?albumid=18&image=d633553c972717d0299ee060c91bfffb&mode=forum
Hier staattie naast de E90 van de vader van die kerel

Onderdelen Verbruikt:
- 6x Liter Eurol 5W30
- 1x Set oil-filter element
- 1x Oil levelling sensor
- 1x Inlet Air filter element
- 6x Bosch Spark Plug
- 1x Microfilter
- 1x Oil Drain Plug

Werk Gedaan:
- BMW Inspection II:
- Olieservice
- Inlaatluchtfilter vervangen
- Cabineluchtfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Controleren van remsysteem en stuurbekrachtiging op lekken en olieniveau
- Ashoezen gecontroleerd
- Bandenspanning gecontroleerd op alle 5 de banden
- Olieniveausensor vervangen
- Serviceindicator Reset

Voor meer foto's check je natuurlijk even het fotoalbum :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Heb je het uit voorzorg gedaan of vroeg ie er om? Hoeveel km heeft ie nu gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Voorzorg omdattie geïmporteerd is en ik niet een complete onderhoudshistorie er bij had, nu hebben we een baseline. Ding heeft nu 203.000 gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:23:
Vandaag een inspection II laten doen door een vriend, waar we ook wat andere pics geschoten hebben:

[afbeelding]
Hier staattie naast de E90 van de vader van die kerel

Onderdelen Verbruikt:
- 6x Liter Eurol 5W30
- 1x Set oil-filter element
- 1x Oil levelling sensor
- 1x Inlet Air filter element
- 6x Bosch Spark Plug
- 1x Microfilter
- 1x Oil Drain Plug

Werk Gedaan:
- BMW Inspection II:
- Olieservice
- Inlaatluchtfilter vervangen
- Cabineluchtfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Controleren van remsysteem en stuurbekrachtiging op lekken en olieniveau
- Ashoezen gecontroleerd
- Bandenspanning gecontroleerd op alle 5 de banden
- Olieniveausensor vervangen
- Serviceindicator Reset

Voor meer foto's check je natuurlijk even het fotoalbum :)
Heb wel iets meer gedaan dan dat, maar was het typen zat op PVN mr. ex. ;) Anyway, de serviceindicator gaf hem nog niet aan, maar aan de staat van de vervangen onderdelen te zien was het voorschrift niet heel erg goed gevolgd. Olieservice was sowieso ver overdue.
Heb het Inspection II lijstje volgens Bentley verder compleet gevolgd. Olieniveausensor was defect en dus meteen vervangen bij de olieservice, was wel zo handig ;) Ook de carterplug brak mooi af (vorige eigenaar heeft wel meer dingen te vast gedraaid :() Gelukkig hadden ze bij de dealer er nog één liggen :)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Brandstoffilter is misschien ook iets om te bekijken. Mijn auto heeft nu 74.000km en ik wil dat ding eigenlijk wel eens vervangen wanneer ik de mogelijkheid heb.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 29-12-2010 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Net gewoon ff 40euro per maand op m'n autoverzekering (centraal beheer) bespaard. Betaal nu nog maar 59euro all risk.
Ik betaalde hiervoor 99euro maar ik zag op hun online calculator dat het tarief maar 55euro is, dus ik bel op zegt ze doodleuk 'ja dat kan alleen als u een jaar niet meer bij ons verzekerd bent' -'oke dan zeg ik bij deze op en ga ik wel een jaar ergens anders heen'. Hebben ze toch het tarief aangepast naar de 'nieuwe' premie berekening. Toch weer ff 480euro bespaard voor 2011 :)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Stom dat je een jaar weg moet als je wilt profiteren van het nieuwe tarief :') Ik snap die verzekeringsmaatschappijen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beerkeeper schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:07:
Stom dat je een jaar weg moet als je wilt profiteren van het nieuwe tarief :') Ik snap die verzekeringsmaatschappijen niet.
Ik wel, die willen zoveel mogelijk geld verdienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47
wat een boefjes he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 12:45:
[...]

Ik wel, die willen zoveel mogelijk geld verdienen!
En dat is ze niet gelukt, "alle" autoverzekeringen sluiten dit jaar in de rode cijfers, omdat ze de premies te laag hebben, kan er ook zoiets zijn als teveel marktwerking? :p

[ Voor 1% gewijzigd door Flagg op 29-12-2010 13:50 . Reden: pff 5 typo's in 1 zin. ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:00
fsfikke schreef op woensdag 29 december 2010 @ 01:12:
Brandstoffilter is misschien ook iets om te bekijken. Mijn auto heeft nu 74.000km en ik wil dat ding eigenlijk wel eens vervangen wanneer ik de mogelijkheid heb.
Officieel staat het brandstoffilter niet in de servicevoorschriften AFAIK. Preventief doe ik liever niet aangezien die dingen stervensduur zijn i.v.m. de ingebouwde regulateur.

Edit: @fsfikke Hmmja, niet OEM is hij nog wel betaalbaar ja :) Vond 100+ euro voor een OEM brandstoffilter best duur namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 29-12-2010 16:13 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:12:
[...]

Officieel staat het brandstoffilter niet in de servicevoorschriften AFAIK. Preventief doe ik liever niet aangezien die dingen stervensduur zijn i.v.m. de ingebouwde regulateur.
Zo'n filter kost €40,- :P (bij een bepaald type motor (SULEV) zit het filter in de tank zelf, dan is het ontzettend duur, maar dat komt heel weinig voor)
Volgens BMW gaat ie inderdaad levenslang mee, maar als ik de verhalen op E46fanatics lees is het zeker niet slecht om die dingen regelmatig te vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 29-12-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:12:
Geld dat nu uitgegeven kan worden aan een Eisenmann catback \o/

Huidige problemen met de uitlaat:
- de linker eindpijp is compleet verroest aan de buitenkant, de rechter eindpijp niet;
- in de rechter eindpijp zit de vlinderklep belachelijk hard vastgeroest in de dicht-stand, dus heb per saldo maar 1 eindpijpje waar de uitlaatgassen door kunnen, ding is ook met geen mogelijkheid fatsoenlijk open te krijgen.
- Te weinig goeie sound natuurlijk ;)

Waarschijnlijk komt ie er volgende maand, of anders een maandje later, onder 8)
Niet dat de prijzen voor de rest in verhouding met elkaar staan (40 vs 900) maar toch, alle beetjes helpen :)

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 29-12-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 18:25:
[...]
- in de rechter eindpijp zit de vlinderklep belachelijk hard vastgeroest in de dicht-stand, dus heb per saldo maar 1 eindpijpje waar de uitlaatgassen door kunnen, ding is ook met geen mogelijkheid fatsoenlijk open te krijgen.
http://www.diymybmw.com/e46/golf-tee-mod/ :Y)

Nadat je hem los hebt gekregen natuurlijk :P

edit:
WD40 ftw ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 29-12-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dat laatste is vooral het probleem ;)

/edit

Rostvertol-Mil heeft in zojuist in 3 minuten gedaan wat ik gistermiddag in een half uur in de sneeuw niet kon }:|, namelijk de compleet vastgeroeste vlinderklep van m'n uitlaat in de open positie geramd, en vervolgens het slangetje vastgezet met een boutje en wat tai-wraps <-- zo schrijf je dat, duh.

Afbeeldingslocatie: http://stefan.exhost.nl/modules/fotos/image.php?albumid=19&image=72fe71dd5989aca3e0ab3db2fd84ff56&mode=forum

De Golf Tee Mod dus, zonder golf tee :) En een geluidje :9~

[ Voor 87% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-12-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 11-09 16:50
Qua rij eigenschappen zijn wij nog steeds blij met onze E46 320D 5.5L op 100km. Soms gaat op het dashboard de rechter achterlamp branden terwijl alles het gewoon doet inc remlicht had alle lampjes vervangen lekker vaag. En bij rijders airbag sensormat moet vervangen worden. Verder met de nieuwe winterbanden eronder rijdt hij een stuk beter als er sneeuw ligt.
Me schoonvader heeft ze E39 525TD ingeruild tegen een E90 320D Exec. Ben benieuwd of hij gaat klagen dat de E90 een 4Cyl. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik denk het niet, want dat ding gaat echt stukken harder dan die 525td :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Ik had ook een E90 320i geprobeerd een tijd geleden, volledig overtuigd van dat het een 6-cylinder zou zijn, maar aan het geluid te horen dacht ik dat er wat mis was met de motor. Bij nadere inspectie bleek hij toch wel erg kort voor een 6-in-lijn, en moest ik de conclusie trekken dat het ging om een 4 pitter ... Dat was wel een domper moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hoezo? 170 pk, die 320i is behoorlijk snel hoor (en nog een mooi verbruik ook van gemiddeld 1 op 15,6). Of gaat het je alleen om het geluidje? Tja, dan moet je een 325i nemen, die bijna 10k duurder is en zuipt :P

[ Voor 18% gewijzigd door YoshiBignose op 31-12-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
YoshiBignose schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:59:
Ik denk het niet, want dat ding gaat echt stukken harder dan die 525td :P
Maar zal de trekkracht toch wel minder zijn tov de 6 Cyl.

Vanaf de E90 320i zijn het 4 Cyl. geworden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
YoshiBignose schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:39:
Hoezo? 170 pk, die 320i is behoorlijk snel hoor (en nog een mooi verbruik ook van gemiddeld 1 op 15,6). Of gaat het je alleen om het geluidje? Tja, dan moet je een 325i nemen, die bijna 10k duurder is en zuipt :P
Als het alleen om het geluidje gaat danzal een eissenmann ook wel helpen en die kost maar 600 pleuro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Zo snel voelde hij anders niet, m'n 330d heeft 180pk maar de respons was echt veel minder. De vergelijking was niet helemaal eerlijk aangezien het een touring vs sedan en diesel vs benzine motor was. Maar ik had me van tevoren wel wat anders voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het verschil in koppel is minimaal, ook al is het een diesel en 6 in lijn. Bovendien merk je dat ook helemaal niet, tenzij je auto's gaat slepen of zware caravans. Maar dan ben je sowieso al verkeerd bezig in een BMW :')
RSP schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:13:
Zo snel voelde hij anders niet, m'n 330d heeft 180pk maar de respons was echt veel minder. De vergelijking was niet helemaal eerlijk aangezien het een touring vs sedan en diesel vs benzine motor was. Maar ik had me van tevoren wel wat anders voorgesteld.
Tja daar kan ik niks over zeggen ik heb er niet in gereden. Volgens de cijfers ie ie maar een fractie trager dan de 330d, maar goed die heeft wel een hoop koppel en een lekkere turbo.

Maar ja, daarentegen heb je wel een beter verbruik terwijl je 330 zelfs een diesel is.

Ik heb ook eens een E46 330d touring automaat gereden en ja, dat rijdt lekker. Je merkt het bijna niet maar je gaat gewoon geleidelijk aan heel erg hard >:)

[ Voor 67% gewijzigd door YoshiBignose op 31-12-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Unknown Alien schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:56:
Qua rij eigenschappen zijn wij nog steeds blij met onze E46 320D 5.5L op 100km. Soms gaat op het dashboard de rechter achterlamp branden terwijl alles het gewoon doet inc remlicht had alle lampjes vervangen lekker vaag. En bij rijders airbag sensormat moet vervangen worden. Verder met de nieuwe winterbanden eronder rijdt hij een stuk beter als er sneeuw ligt.
Me schoonvader heeft ze E39 525TD ingeruild tegen een E90 320D Exec. Ben benieuwd of hij gaat klagen dat de E90 een 4Cyl. is.
Volgens mij is een E46 320D net zo goed een 4-cylinder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
RSP schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:13:
De 330D met ruim 220PK rijd ook stuk anders.
Beerkeeper schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:24:
[...]

Volgens mij is een E46 320D net zo goed een 4-cylinder :+
Klopt helaas wel, maar ik bedoelde in vergelijking met de 525TD

Zo feezie is hier al begonnen. fijne avond luitjes partyyyyyyy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Afbeeldingslocatie: http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_champagne.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

YoshiBignose schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:14:

Tja daar kan ik niks over zeggen ik heb er niet in gereden. Volgens de cijfers ie ie maar een fractie trager dan de 330d, maar goed die heeft wel een hoop koppel en een lekkere turbo.
Als je een 320i de hele tijd naar 6000 toeren jankt zal hij ongeveer net zo snel zijn als de 330d met 180pk. Het verschil is dat je in een 330d minder moeite hoeft te doen om hard te gaan omdat je meer koppel hebt bij normale toerentallen.

Een 325i is voor een zescylinder overigens best wel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ach, moeite.. ik trap het pedaal met liefde in hoor. Ik heb ook liever het geluid van een benzinemotor op 6000rpm dan die ronkende diesels onder de 2000. Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:27

Tacoos

i am i

Die zescilinder diesel is anders wel een heerlijkheid van een motor en itt de meeste tdi-tjes piekt ie niet al bij 1800 rpm om vervolgens bij 3200 rpm buiten adem te zijn, maar lijkt t vermogen tot de 4500 rpm of zo zelfs ietsjes toe te nemen. En hij klinkt errug lekker voor een diesel _/-\o_
Ik moet toegeven dat mijn 328 bij elk toerental, maar vooral boven de 5000 rpm, dan nog een heel stuk lekkerder klinkt, hoor O+
Ik heb ook bewust voor een zescilinder gekozen vanwege de mooie loop en het lekkere geluid.
Met een modern 1.4 turbo-tje kom je tegenwoordig ook in de buurt van 'mijn' 193 pk, maar dat kan vlgs mij niet tippen aan de m52/m54 motor. Ik zit niet te wachten op zo'n gaar klinkend driecilindertje....

[ Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 31-12-2010 20:35 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
In 1 woord, WOW
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-Vison-EfficientDynamics-i8-6.jpg
Meer foto's en video: http://www.bmwme.nl/bmw-v...entdynamics-of-i8-gespot/

Ik vermoed dat dit de eerste beelden van de BMW i8 zijn. De conceptwagen en de VED vond ik al mooi, maar zo in het grijs is ie echt prachtig!

Een mooie scoop zo op het laatst in 2010! Goed nieuwjaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Gelukkig nieuwjaar allemaal :)

Hopelijk is 2011 voor jullie (auto) beter begonnen:
Afbeeldingslocatie: http://fsfikke.com/BMW/IMG_6053.s.jpg
:/

Nouja, liever een duik in een raam dan ergens anders. Kijken of ik een upgrade kan maken naar een klima-komfort ruit :P

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 01-01-2011 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Zo trof ik hem aan toen ik naar huis wilde rijden. Schijnbaar hebben wat lui plezier gehad met een oversized knaller en mijn voorruit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Dat is zuur :/ Hoe ben je dan uiteindelijk naar huis gereden? Met je hoofd bij je vrouw op schoot? :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
fsfikke schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 14:04:
Zo trof ik hem aan toen ik naar huis wilde rijden. Schijnbaar hebben wat lui plezier gehad met een oversized knaller en mijn voorruit :/
Ik zou willen zeggen dat mensen die dat doen erg strenge lijfstraffen verdienen, maar moet bekennen dat er een (donkere) periode in mijn jeugd (hoe oud wordt ik dit jaar?!) is geweest dat ik dezelfde kutgeintjes uithaalde... maar nooit met BMWs uiteraard.... :)

Wel shit zeg, heb je vandalisme dekking? Of mag je zelf X honderd euro ophoesten voor die ruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 16:52:
Dat is zuur :/ Hoe ben je dan uiteindelijk naar huis gereden? Met je hoofd bij je vrouw op schoot? :P
Ik heb eerst even met een stofzuiger al het glas wat binnen lag zo goed mogelijk weggehaald. Ik moest gelukkig maar 5km rijden dus dat was nog wel te doen. Links van het gat is nog een hoop ruimte om doorheen te kijken, gelukkig loopt er geen water doorheen. Maar er zit wel allemaal glas in m'n ventilatieroosters :/
zneek schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 17:15:
[...]

Ik zou willen zeggen dat mensen die dat doen erg strenge lijfstraffen verdienen, maar moet bekennen dat er een (donkere) periode in mijn jeugd (hoe oud wordt ik dit jaar?!) is geweest dat ik dezelfde kutgeintjes uithaalde... maar nooit met BMWs uiteraard.... :)

Wel shit zeg, heb je vandalisme dekking? Of mag je zelf X honderd euro ophoesten voor die ruit?
Ik ga er eigenlijk van uit dat dit gewoon onder het kopje ruitschade valt (casco verzekerd). Daar heb ik een eigen risico van €150, €75 als ik het door Autotaalglas laat doen.
Het enige punt is dat ik graag zelf wil bepalen welke ruit er in komt (oem Klimakomfort ruit met BMW logo) Dus ik moet nog even kijken waar ik dat kan laten doen. zaterdag 1 jan is natuurlijk geen geweldig moment voor dit soort problemen :P

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 01-01-2011 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
zneek schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 17:15:
[...]

Vind ik ook altijd moeilijk. Mijn eerste gedachten is inderdaad ook '18+? Doodschieten. 18- een jaar dwangarbeid'. Maar inderdaad, wie heeft er nooit iets stoms uitgehaald toen hij jong was... (vind dit wel extreem hoor, zijn geen grappen meer)

Vriend van me heeft mijn auto naar huis gereden, hij verbaasde zich erover hoe comfortabel het ding reed. (Zelf rijdt hij in een 30 jaar oude Land Rover dus dat zal er allicht iets mee te maken hebben :P )

Pagina: 1 ... 12 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.