Het is Top Gear, wat denk jezneek schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:35:
Nog even over de X6 en de "offroad capability", ik kwam een videootje tegen waarin een aantal xDrive modellen, waaronder een X6 ActiveHybrid door de sneeuw op een berg ploegen bij de World Cup Biathlon. BMW had daar een of andere promo actie.
[afbeelding]
http://www.bmwme.nl/bmw-xdome-xdrive-in-de-sneeuw/
Ik zie die X6 daar toch vrolijk over heuveltjes sneeuw crossen e.d. Ik begrijp ook dat xDrive zo'n slecht systeem nog niet is. En ik vraag me dan ook af waarom JC zo zat te klooien op dat heuveltje gras? Zou het misschien in scene gezet zijn?
Winterbanden hebben twee eigenschappen die belangrijk zijn ten opzichte van zomerbanden: een afwijkend profiel dat meer grip geeft op sneeuw en een zachter compound dat bij lage temperaturen langer soepel blijft.en dan nog iets, hoe zinnig zijn winterbanden? Een collega had het over een test van Autoweek ofzo, waar uit kwam dat bij alles behalve sneeuw je net zo goed op normale zomerbanden kunt rijden. Mijn eigen ervaring spreekt dat tegen, maar waarom wordt er zo getwijfeld? zijn er uberhaupt wetenschappelijke feiten dat winterbanden wel of niet werken?
Dat geeft derhalve op sneeuw enorme voordelen en ook bij normaal koud weer enige verbetering in de rij-eigenschappen. Op een droge weg zullen zomerbanden net zo goed zo niet beter presteren, en ook de afvoer van (regen)water is bij zomerbanden over het algemeen beter. In de relatief warme en natte winters die in de jaren negentig en het begin van deze eeuw de regel waren zijn zomerbanden waarschijnlijk de geschiktere keuze, zodra het echter steenkoud wordt en sneeuwt ligt dat wat anders.