Acties:
  • 0 Henk 'm!
guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:59:
De bouwkwaliteit van een M6500 is stukken beter natuurlijk, maar vergeleken met een consumentenmachine met gelijke specs (XPS17) valt op dat de M6500 zo'n beetje het dubbele kost. Het RGBLED laat ik dan buiten beschouwing natuurlijk.
Dat is gewoon de markt voor dat soort systemen. Dergelijke laptops worden veel minder verkocht, er zit vaak een veel uitgebreidere en langere garantie op en Nvidia en AMD vragen veel meer voor de workstation videokaarten (Quadro en FirePro), dan voor de gelijkwaardige consumentenkaarten, dat bereken Dell en HP (en Fujitsu en Lenovo natuurlijk ook) gewoon door aan de consumenten.

Toen ik deed las deed me dit denken aan een conversatie die ik jaren terug had met iemand van Metabo Deutschland. Ik vroeg me toen af waarom gewone boormachines duurder zijn dan boormachines met een klopfunctie. Net even terug gezocht, verbaasde me erover hoe goed m'n Duits toen was (destijds net 17), dat is nu (in april 23) een stuk minder.

Dat verschil zat hem voor een groot deel in de verkoopaantallen, die hadden een 3:10 verhouding.

Voor een deel in de levensduur: de klopfunctie neemt redelijk veel ruimte in, bij een behuizing van gelijke grootte kunnen er daarom bij een boormachine zonder klopfunctie grotere en daardoor sterke lagers geplaatst worden, waardoor de machine soepeler loopt en hoge belasting beter aan kan.

En voor een deel lag het ook aan de kopende partij. De gemiddelde consument koopt een klopboormachine bij de Gamma. Die kijkt waarschijnlijk alleen maar naar het merk en de prijs. Een beetje professional koopt echter een boormachine zonder klopfunctie voor boren in hout, kunststof en metaal en een boorhamer voor boren in beton en steen. Die verwacht dan van die machines ook betere prestaties en een lagere levensduur, omdat ze beter zijn toegespitst op de gebruiksdoeleinden en daar kan je ze dan ook gewoon voor laten betalen.
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:11:
[...]

de vaio Z met 1080p heeft eenzelfde DPI als 2560*1440 @ 17.3, het kan dus wel :+
Dat ontloopt elkaar inderdaad niet veel, beide iets onder de 170 ppi. Wat overigens wel achterlijk hoog is, dan kan je echt niet meer de DPI instelling van Windows op 100% laten staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Kid Jansen op 05-01-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:17
het probleem met die M6500 is nu eenmaal dat die in een prijs categorie valt die veel veel hoger is dan een normale laptop, ik heb voor 4 collega's nog een super deal weten te krijgen bij dell vorig jaar, maar als ik nu dezelde spec vraag is hij 1000 euro duurder!! (1700 -> 2700)

daarkomt bij dat we betalen voor workstation gpu... dat zijn we niet nodig, dat wordt totaal niet gebruikt.

Als dell nu gewoon een Vostro 3710 uit brengt met 1920x1200 optie met een optie voor wel of geen discrete video kaart en een paar keuzes daar uit
dan hadden ze in mijn ogen een killer laptop... Dell heeft de laatste paar maanden van vorig jaar zeker 3 tot 4 laptops niet aan ons verkocht puur door dit feit... Dat terwiijl we jaren achtereen een dell only club waren (naast wat apple)

garantie is het niet echt, want wat we bij dell ook kopen overal zit 3 jaar NBD op.. en dat kost denk ik zo'n 200 tot 300 euro per systeem. Dat is geen probleem

Ik kan denk ik voor het laatste half jaar zeker 10 mensen op noemen rond om mij heen, collega's, vrienden en familie die allemaal het liefst een 17" 1920x1200 + 2 hdd bays willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:37:
...Ik kan denk ik voor het laatste half jaar zeker 10 mensen op noemen rond om mij heen, collega's, vrienden en familie die allemaal het liefst een 17" 1920x1200 + 2 hdd bays willen hebben.
Met dergelijke eisen zit je sowieso al aan een premium prijskaartje, dergelijke laptops worden nauwelijks verkocht. Het zou me niks verbazen als de verhouding in verkoopaantallen tussen standaard 1366x768 15.6" laptops en dergelijke laptops de 100:1 voorbij gaat. Dan is het naar mijn mening ook niet heel raar als die laptops in verhouding veel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:45:
[...]

Met dergelijke eisen zit je sowieso al aan een premium prijskaartje, dergelijke laptops worden nauwelijks verkocht. Het zou me niks verbazen als de verhouding in verkoopaantallen tussen standaard 1366x768 15.6" laptops en dergelijke laptops de 100:1 voorbij gaat. Dan is het naar mijn mening ook niet heel raar als die laptops in verhouding veel duurder zijn.
tot 2000 euro (ex btw) is het geen probleem
en waarom zou dat zo veel duurder moeten zijn?
ik heb nu zo'n machine de Vostro 1700 heeft exact die specs, 3a4 jaar geleden gekocht
deze was toen net 1900 euro..En laten we er nu van uit gaan dan de prijzen echt zijn gestegen (jaren daar voor was het altijd precies anders om, elke 3 jaar kon ik een veel beter systeem krijgen voor minder geld)
maar laten we er 5% per jaar bij op tellen..dan is dus 300 euro, Dus nu zo'n systeem wat ik nu heb maar dan met de huigige hardware voor 2200 euro... Dat gaat bij dell niet lukken. ik ben zeker nog 500 euro extra kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:45:
[...]

Dat is ook precies de reden waarom Dell €200,- vraagt voor het optionele FHD scherm. Het zijn niet de kosten van het materiaal, maar de uitzondering die voor deze machines gemaakt moet worden. (Zie ook de quote hieronder.) Op forums als dit en notebookreview vind dat scherm veel afname, maar de meeste mensen hebben geen idee wat ze missen, en nemen het standaard scherm.
Dell zou in toenemende mate via distributeurs willen gaan leveren, omdat het dan minder maatwerk zou moeten bieden, met hogere winstmarges als gevolg. Door de prijzen op zijn site te verhogen zou Dell zakelijke klanten naar zijn partners willen sturen. Een andere mogelijke verklaring is dat Dell de europrijzen naar boven wil bijstellen, omdat de Europese munt de laatste maanden terrein heeft verloren ten opzichte van de dollar.
bron: tweakers.net

[ Voor 27% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 15:14 . Reden: nieuwsquote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Ik denk net dat dell de verkeerde kant op gaat als je het mij vraagd.

de kracht van dell was nu net dat je laptops zelf samen kon stellen voor redelijke prijzen, daar zijn ze bijna al helemaal van afgestapt. met als gevolg dat ze ons bedrijf praktisch als klant verloren hebben.

Maar dan nog ik kan nu bij dell ongeveer een high end vostro 3700/Studo/Studio XPS samen stellen voor 1600 euro
ze mogen er van mij nog 600 euro bij opgooien als ze dan alleen het scherm even veranderen in een 1920x1200 ...
ik snap dat dit wat lastig is omdat 16-10 nu eenmaal een andere scherm en daardoor laptop behuizing verhouding is maar het gaat om het principe.. ik heb er dus 600 euro voor over om ipv van een 1600x900 scherm een 1920x1200 scherm te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koop 2 desktopschermen?

en trouwens, als je vind dat dell de verkeerde kant opgaat: ga vooral naar de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
joco schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:59:
Ik denk net dat dell de verkeerde kant op gaat als je het mij vraagd vraagt.

de kracht van dell was nu net dat je laptops zelf samen kon stellen voor redelijke prijzen, daar zijn ze bijna al helemaal van afgestapt. met als gevolg dat ze ons bedrijf praktisch als klant verloren hebben.

Maar dan nog ik kan nu bij dell ongeveer een high end vostro 3700/Studo/Studio XPS samen stellen voor 1600 euro
ze mogen er van mij nog 600 euro bij opgooien als ze dan alleen het scherm even veranderen in een 1920x1200 ...
ik snap dat dit wat lastig is omdat 16-10 nu eenmaal een andere scherm en daardoor laptop behuizing verhouding is maar het gaat om het principe.. ik heb er dus 600 euro voor over om ipv van een 1600x900 scherm een 1920x1200 scherm te krijgen.. (GTX 285 kan ook: kost € 5,- extra.)
En dat kan nu.

Het ding heet Alienware M17x.

met opties voor i7 740qm en 1920x1200px RGBLED (standaard gpu is een hd5870) voor een luttele € 1.742,- excl btw.

[ Voor 85% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die alinewares doen hij bijzonder goed in bedrijfsomgeving :X dat vind de baas gegarandeerd niet leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Het ding heet Alienware M17x.
ahh die oerlijke alienware ;)

maar het stomme is die is nog duurder dan de M6500
ik stel nu op beide samen allebei met ongeveer zo ver het kan dezelfde spec
en dan kom ik weer voor De M6500 op 2746 ex en M17x op 2941 ex
beide dan met RGBLED voordeel van de M6500 is dat ik de witte led kan kiezen dat scheeld snel weer 150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor die €150 extra zou ik dan voor de RGB LED gaan. Dan heb je tenminste een fatsoenlijk kleurenspectrum, waardoor niet alles er zo onverzadigd en flets uit ziet. Met witte LED zit je waarschijnlijk in het 50-65% NTSC gebied, met RGB LED haal je wel 100+% NTSC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
121.6%
http://www.anandtech.com/show/2957/9
qua delta-e het beste scherm wat ze hebben getest dacht ik.

edit: jammer de fabrikant van het scherm er weer niet bij staat...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals je kan zien is dat % Adobe RGB 1998, maar dat is dan alsnog erg veel moet ik zeggen, want dat is dan 116.2% NTSC 1953 (CIE 1931). Wat echter een stuk belangrijker is, is de Delta E waarde, daar waren wel enige problemen mee zo te zien, maar met een gamma van 1.8 was die erg goed. De vraag is alleen wat voor gevolgen dat heeft, al het beeldmateriaal is tegenwoordig namelijk standaard geëncodeerd met een gamma curve van 1/2.2 (ook bij Apple sinds MacOS X) en dat moet dan terug gedecodeerd worden met een curve van 2.2. Met een curve van 1.8 wordt alles tussen wit en zwart in (vooral precies er tussenin) te helder weergegeven.
So the good news is that the LCD looks great, easily besting just about any laptop LCD I've used. The problem is that calibrating the LCD to display proper colors was… just… doesn't… work. I don't know what the problem is, but the LCD after calibration is still clearly off. Dell provides the ability to set the panel to NTSC, sRGB, or Adobe RGB color gamuts, but regardless of setting the calibrated results are off the charts. I tried ColorEyes Display Pro, Monaco Optix XR Pro, and LaCie Blue Eye Pro, all to no avail. I tried both a DTP-94 (it caused a BSOD in Vista and Win7) and an EyeOne Display 2 colorimeter. Nothing seemed to work right. At best, average Delta E is 6.5, even after calibration, with individual colors peaking at over 14.0.

There's definitely a cool (i.e. blue) tint at the default sRGB/aRGB settings, and regardless of setting I couldn't get the LCD to calibrate in a fashion that I would deem acceptable. I've had this problem only once before… on a Dell XPS M1730. In general, using the NVIDIA color control panel and turning down the blue about 20% gives a good result to my eye, but it's not possible to test that setting (any color profiling software overrides the NVIDIA control panel).

Update! You can see the above results for our original calibration attempts in gray. After posting the review, a helpful reader named Stephen gave us a pointer that allowed us to finally get a good result. (As an M6500 user/owner, Stephen noticed the same issues with the default settings.) He suggested we try a 1.8 gamma instead of the normal 2.2 gamma, and the change makes all the difference (see the added red line). If you don't know the difference between 2.2 and 1.8, here's a good explanation. The short summary is that Macs defaulted to a 1.8 gamma quite a while back while most other displays have stuck with 2.2. But that begs the question of why a Dell notebook running Windows appears to target a 1.8 gamma! Perhaps Dell wants people to make a Hackintosh out of the M6500? :-)

Regardless of the reason, using the NTSC profile (which appears to have no "tuning" of the LCD colors by Dell), and with the LCD brightness set to 40%/140nits, the color calibration results are polar opposites. We dropped from an average dE of 6.5 with peaks of 14+ to the best calibrated result we've seen from a laptop! How's that for a case of multiple personalities? The new result has an average dE of just 1.14, with only three of the tested 24 colors coming in above 2.0 and all of the colors coming in under 4.0. Wow! Thanks for the pointer, Stephen, but the real question is why Dell didn't address this in the first place?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:16:
Zoals je kan zien is dat % Adobe RGB 1998, maar dat is dan alsnog erg veel moet ik zeggen, want dat is dan 116.2% NTSC 1953 (CIE 1931). Wat echter een stuk belangrijker is, is de Delta E waarde, daar waren wel enige problemen mee zo te zien, maar met een gamma van 1.8 was die erg goed. De vraag is alleen wat voor gevolgen dat heeft, al het beeldmateriaal is tegenwoordig namelijk standaard geëncodeerd met een gamma curve van 1/2.2 (ook bij Apple sinds MacOS X) en dat moet dan terug gedecodeerd worden met een curve van 2.2. Met een curve van 1.8 wordt alles tussen wit en zwart in (vooral precies er tussenin) te helder weergegeven.

[...]
Was dat ook niet het probleem met het RGBLED op de XPS16? oversaturated kleurweergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oversaturated is heel wat anders dan te helder, oversaturated heeft alleen met kleurtemperatuur te maken, helderheid is het aantal cd/m², die twee zijn (vrijwel) compleet onafhankelijk van elkaar.

Gamma heeft alleen met helderheid te maken en doet niks met de kleurtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:27:
[...]

Was dat ook niet het probleem met het RGBLED op de XPS16? oversaturated kleurweergave?
ja, maar je kan beter een oversatured display hebben dan iets met 60% color gamut

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bovendien komt oversaturated alleen maar doordat Windows ervan uitgaat de monitor ongeveer het sRGB spectrum weer kan geven, terwijl hij veel meer kan weergeven. Even kalibreren met een X-Rite i1Display 2 en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is nieuw voor mij, ik dacht dat het gecalibireerde profiel alleen werd toegepast in applicaties die color space aware zijn, dus niet in windows zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met Windows 7 (en ook in Vista dacht ik) zijn er wel een aantal veranderingen met kleurbeheer doorgevoerd. Windows heeft natuurlijk ook z'n eigen kleuren en gaat standaard uit van een sRGB kleurbereik van de monitor voor het weergeven van kleuren, als je een nieuw kleurprofiel aanmaakt door kalibratie past Windows ook dat profiel toe.

Het kan overigens zijn dat dat ligt aan de software van DataColor Spyder, als ik opstart dan heb ik eerst andere kleuren en dan start Spyder3Utility op en die zorgt er dan voor dat Windows het goede profiel in laadt en dan veranderen de kleuren ook meteen (dan zijn ze wel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuws: CES: Asus vernieuwt laptop-reeks met Sandy Bridge-cpu's

Nieuwe 17.3" 1080p met 2 HDD bays, jammer genoeg geen WUXGA en ook nog eens een gamelaptop, maar het is iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 01:16:
weet iemand toevallig wat de fabrikant van het radiance display in de envy 14 is?
toshiba zie ik nu, dat had ik niet verwacht
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:13:
nieuws: CES: Asus vernieuwt laptop-reeks met Sandy Bridge-cpu's

Nieuwe 17.3" 1080p met 2 HDD bays, jammer genoeg geen WUXGA en ook nog eens een gamelaptop, maar het is iets.
dat zijn de bekende gamer series, hierin zit een B173HW01 v4, dezelfde specs als het xps 15 paneel in een iets grotere form factor.

een LG paneel is ook een optie, volgens mij is die even goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:36:
Oversaturated is heel wat anders dan te helder, oversaturated heeft alleen met kleurtemperatuur te maken, helderheid is het aantal cd/m², die twee zijn (vrijwel) compleet onafhankelijk van elkaar.

Gamma heeft alleen met helderheid te maken en doet niks met de kleurtemperatuur.
Huh?

Kleurtemperatuur geeft aan welke kleur/teint overheerst (in algemene zin), saturation is de verzadiging van (alle) kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie nu inderdaad dat ik het niet helemaal goed uitleg. Het deel dat wel klopt is dat oververzadigde kleuren niks met het gamma te maken hebben. De gamma curve zorgt ervoor dat de niet lineaire gamma encoding wordt teruggedraaid, zodat grijswaarden lineair worden weergegeven.

Wat niet klopt is dat de verzadiging alleen afhankelijk is van de kleurtemperatuur.

Ik gebruik nu even een stuk wat ik voor de startpost van het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 topic had geschreven:

Bij een grafische weergave van de grootte van een kleurbereik, wordt dat kleurbereik eigenlijk altijd weergegeven als een driehoek op een min of meer tongvormig gekleurd vlak. De driehoek is te verklaren door het aantal subpixels per pixel, namelijk drie: rood, groen en blauw. (alle gangbare transmissive kleurruimtes zijn RGB kleurruimtes die dus 3 subpixels per pixel hebben)

Het tongvormige gekleurde vlak is het CIE 1931 color space chromaticity diagram, dat de CIE xyY kleurruimte weergeeft. Dat is een kleurruimte die is afgeleid van de CIE 1931 XYZ kleurruimte en is bedoeld om de CIE 1931 kleurruimte tweedimensionaal weer te geven. De CIE 1931 kleurruimte geeft (vrijwel) alle
transmissive voor mensen zichtbare kleuren licht weer. Transmissive betekent dat dat kleuren licht zijn die door een bron worden uitgezonden. Je hebt ook nog reflective kleuren, dat zijn kleuren licht die oppervlakken kunnen weerkaatsen als er licht van een lichtbron op valt dat die specifieke golflengte licht bevat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cF0SoSbglyMwiccEgGFwy5Gs/full.png

Het kromme gedeelte van de rand van de kleurruimte wordt de spectral locus genoemd en komt overeen met de monochrome zichtbare kleuren (kleuren die bestaan uit licht van slechts één golflengte). Deze kleuren lopen van 700 nm (rood) tot 380 nm (violet). In de praktijk kunnen de meeste mensen monochrome kleuren met een golflengte van 750 nm tot 390 nm zien.

De rechte rand onderaan wordt de line of purples genoemd, dit is de non-spectral locus. Deze lijn geeft de kleuren tussen de extremen van rood en violet weer. Deze kleuren zijn niet monochroom, maar altijd samengestelde kleuren. Elke kleur op die lijn bestaat uit een unieke verhouding tussen de extremen van rood en violet. Wat deze kleuren gemeen hebben met de kleuren op de spectral locus is dat er voor elke kleur op de line of purples geen meer verzadigde kleur bestaat. Aangezien deze kleuren worden gevormd door een samenstelling van rood met grootste nog zichtbare golflengte en violet met de laagste nog zichtbare golflengte zijn onze ogen niet zo gevoelig voor deze kleuren.

Meer verzadigd wil in het geval van kleuren licht dus zeggen dat ze dichter tegen monochroom licht aan zitten (of een kleur licht op de line of purples). Kleurtemperatuur is maar één lijn in dat vlak, zoals je op de afbeelding hieronder kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lHN14sfphmdrMZ1i0aUEoaX3/full.jpg

Een stuk metaal wat je heet maakt met een acetyleen-zuurstof brander zal eerst iets rood gloeien, dan oranje, geel, wit en met een heel erg goede brander misschien nog enigszins blauw. Maar het zal nooit groen, cyaan of paars gloeien.

De kleurtemperatuur bepaalt hoe de samenstelling is van het spectrum kleuren dat wit licht vormt. Bij het standaard witpunt D65 is dat bijvoorbeeld 6504K en de meest overheersende kleur ligt daarbij op ongeveer 450nm, maar er zitten natuurlijk veel meer kleuren in (zelfs meer dan wij kunnen zien in het geval van de echte D65 dat van zonlicht is afgeleid, die van 300 nm tot 830 nm gedefinieerd). Een backlight haalt het natuurlijk bij lange na niet bij de zon, dus je krijgt nooit perfect D65.

De kleuren licht die een scherm weer kan geven hangen af van hoe breed het spectrum is dat de backlight aan kleuren uit straalt en hoe de verdeling tussen die kleuren onderling is. Waarom die D65 dan een goede maatstaf is weet ik niet, misschien omdat mensen zich evolutionair hebben aangepast op zonlicht en daarom dat goed kunnen zien (just a guess).
Vervolgens filter je uit dat hele spectrum drie kleuren, door drie subpixels per pixel te maken, elk met een ander kleurenfilter: één rood, één groen en één blauw.

Die drie kleuren hebben een locatie in dat gekleurde vlak in die afbeeldingen in deze post, als je die drie punten verbindt, dan krijg je een driehoek en het scherm kan dan alle kleuren licht weergeven in die driehoek.

Wat niet echt helemaal klopt aan wat ik zei is dat je met een andere samenstelling ook wel een kleurtemperatuur van 6500K kan krijgen, het is dus niet echt de kleurtemperatuur wat de grootte van het kleurbereik bepaalt, maar hoe perfect de samenstelling van dat witpunt is. Verder maken de kleurenfilters van de subpixels natuurlijk ook nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Dank je voor het verhelderende verhaal. Ik snap nu de hele opbouw van de 'tong' een stuk beter, en waar 'kleurtemperatuur' vandaan komt.. :) (ik wist niet dat staal ook blauw kan gloeien, dacht dat het bij wit ophield.)
Nu nog een defenitie voor gamma... :-/

/offtopic:
Wat betreft D65: als ik het goed begrijp is dit een referentiekleur, welke natuurlijk is afgeleid van zonlicht aangezien dat de meest complete lichtbron is die we tot onze beschiking hebben voor dagelijkse referentie.
Het is je vast al eens opgevallen dat je, als je een avond onder blauw-witte LED's hebt doorgebracht al het licht buiten ineens niet meer geel lijkt te zijn, maar oranje/rood.

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:54:
Ik wist niet dat staal ook blauw kan gloeien
Dat kan het ook niet, maar je kan af en toe wel wat blauwige tinten zien als het heel heet gloeit, om echt blauw te gloeien zou het tot ver boven het kookpunt verhit moeten worden, zeer plaatselijk kan dat echter wel. De vlam kan overigens bij sommige branders wel 6500K halen, vandaar dat die vlam dus ook blauw licht uit straalt.
Nu nog een defenitie voor gamma
Dat wordt vrij aardig op Wikipedia uitgelegd: Wikipedia: Gamma correction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
*proest*

bedankt voor de link. Ik hoop dat je 't niet erg vind dat ik die voor morgen bewaar? De rest van de avond hou ik het op visuele zaken en korte impressie van CES. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je hebt een curve nodig omdat het licht wat in de ogen valt niet rechtlijnig schaalt.

heb jij een lichtbron van 100cd/m, en je vergelijkt deze met een lichtbron van 200cd/m denken de hersenen niet dat de 2e lichtbron dubben zo groot is, maar 3x zo groot (uit de duim gezogen getal).

als je dus dit plaatje bekijkt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0inzKnaFEY8fwJe8vzkgeBgL/full.png

en je zou voor elke pixel berekenen hoeveel cd/m er word uitgezonden schaalt dit niet rechtlijnig, maar met de bekende exponentiële curve

tot zover mijn homemade theorie, ik zal het wikipedia artikel ook eens doorlezen.

edit: ik heb min of meer gelijk, volgens het wikipedia artikel schalen de ogen wel rechtlijnig, maar de lichtintensiteit van de lichtbron niet, maw, het verhogen van de spanning van 0v naar 1v heeft veel meer effect dan het verhogen van de spanning van 9v naar 10v.
guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 22:54:
Wat betreft D65: als ik het goed begrijp is dit een referentiekleur
een verzameling van alle kleuren ;)

----

ik snap 1 ding nog niet: hoe kan een kleur overzadigd zijn?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cF0SoSbglyMwiccEgGFwy5Gs/full.png

stel dat ik een scherm heb wat het gehele spectrum aan kleuren uitzend, en vervolgens filter ik alle kleuren behalve het puurste rood, waarom is dat dan overzadigd? komt dat omdat je deze kleur nooit tegenkomt in de natuur?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
oververzadiging is een foutieve weergave van de werkelijkheid, maar de kleur valt niet buiten de 'tong' toch? (Hoewel sommige kleuren over het randje van jouw afbeelding lijken te gaan.)

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/flydcz.png

Zo zag ie er afgelopen weekend in het echie niet uit hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oververzadiging betekent toch dat de kleur "te" rood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 23:56:
oververzadiging betekent toch dat de kleur "te" rood is?
en 'te' blauw, en 'te' groen; alles is 'te'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat bedoel ik, maar de kleur valt nog steeds binnen het zichtbare spectrum, waarom dat overzadigd is, en een normaal scherm met pak-m-beet 95% color gamut niet oververzadigd... ontgaat mij volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oververzadiging komt doordat het scherm meer kan weergeven dan dat het OS denkt dat het weer kan geven. Buiten de spectral locus kan niet, want daar bestaat gewoon niks (zie het als binnen de spectral locus is reëel getal en erbuiten is een complex getal).

Het standaardprofiel van Windows gaat er van uit dat een beeldscherm precies het gehele sRGB spectrum weer kan geven. Als dat ook zo is en Windows wil bijvoorbeeld 100% groen weergeven dan is dat met een 8 bit kleurdiepte de kleur 0; 255; 0 en die heeft in de CIE 1931 xyY kleurruimte (dat tongvormige gekleurde vlak) de coördinaten Gx 0.30 en Gy 0.60.

Stel nu even dat het scherm een veel groter bereik weer kan geven dan sRGB, maar Windows gaat dan nog steeds van sRGB uit, dan krijg je dat als Windows de kleur groen met coördinaten Gx 0.30 en Gy 0.60 wil weergeven en dus 0; 255; 0 naar die pixel stuurt, maar dat je dan bijvoorbeeld Gx 0.21 Gy 0.71 op je scherm ziet. Je moet dan dus aan Windows vertellen dat hij het helemaal fout doet (door middel van kalibratie, waar een kleurprofiel uit voort vloeit) en dat het als het Gx 0.30 Gy 0.60 wil weergeven niet 0; 255; 0 naar die pixel moet sturen, maar iets in de trant van 10; 240; 10.

Oververzadigde kleuren krijg je dus als het gebruikte kleurprofiel binnen het OS van een veel kleiner kleurbereik uitgaat dan wat het scherm weer kan geven, de meest simpele oplossing daarvoor is gewoon kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Die 95% betekend toch niet dat een de kleur niet wordt weergegeven, maar dat ie foutief (als in niet accuraat) wordt weergegeven?

Edit:
juistja, omgekeerd evenredig gelijk aan wat ik bedoel

[ Voor 19% gewijzigd door guapper op 06-01-2011 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat tongvormige gekleurde vlak is het zichtbare spectrum, NTSC is maar de helft daarvan (46.67%).

Een 92% scherm (95% is niet gangbaar) wordt mee bedoeld 92% van NTSC 1953 weergegeven in de CIE 1931 xyY kleurruimte, dat laatste maakt ook nog uit, want je krijgt andere getallen als je het weergeeft in de CIE 1976 L*u*v* kleurruimte.

Die 92% is dus maar zo'n 43% van het zichtbare spectrum, bij een 102% scherm is het ook nog maar 48%.

Het blijft dus altijd in dat vlak liggen. Zoals ik in m'n vorige post al duidelijk heb proberen te maken is er niks buiten dat vlak aan de kromme zijde. De enige kant waar je buiten dat vlak kan is aan de rechte zijde (non-spectral locus / line of purples), maar daar trekt de spectral locus ook naar binnen aan de kant van violet.

Een 92% zal net zo goed oververzadigde kleuren geven als een 102% scherm als het OS uitgaat van sRGB, wat ongeveer 72% is, alleen zal het effect bij 102% sterker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
omg jij hebt verstand van kleurtjes... Doe je daar beroepsmatig iets mee, of is dat puur interesse?

Nogmaals dank voor de heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu nog puur hobby / interesse. Het is eigenlijk begonnen met het inlezen in verschillende technologieën om een leuk scherm uit te kiezen voor bij de nieuwe PC die ik afgelopen zomer wilde bouwen. Als ik €900 aan alleen een beeldscherm uit geef (Dell U2711), wan wil ik wel zeker weten dat het beter is dan een veel goedkoper scherm en ook waarom het beter is.

Die plannen voor een nieuwe PC had ik toen al tijden (sinds april 2008), maar ik heb dat destijds aan de kant geschoven, omdat ik toen geen interessant scherm kon vinden. De 3008WFP vond ik te duur (€1275 toen) en dat scherm werd bovendien geplaagd door problemen, Knightwolf heeft bijvoorbeeld 4x z'n scherm omgeruild.

Uiteindelijk ging dat balletje weer rollen toen Apple met de 27" iMac kwam, 2560x1440 op 27" en IPS sprak me erg aan. Dus vervolgens gaan wachten totdat er een fabrikant kwam met een standalone scherm met die resolutie en afmetingen, dat was Dell met de U2711.

Dat scherm kwam in februari, maar ik wilde de aankoop van m'n PC uitstellen tot in de zomer, want toen kon ik nog wel redelijk uit de voeten met m'n ASUS A6JC laptop. Bovendien wilde ik reviews afwachten van dat scherm.

Uiteindelijk ergens in mei besloten dat ik inderdaad de U2711 ging kopen in de zomer, maar toen zag ik ineens in juni toen ik een linkje van dat scherm naar een vriend stuurde dat hij bij Dell B2B in de aanbieding was (€1186 > €890), dus toen heb ik hem maar meteen gekocht.

Die interesse is vervolgens nog veel verder uit gaan groeien toen ik begin november een aantal fouten zag in de Panel Part Database van TFT Central. Ik heb Simon Baker van TFT Central toen een aantal datasheets gestuurd. Dat is vervolgens niet echt meer gestopt.

Alle leuke nieuwtjes die we op beeldschermgebied vinden mailen we elkaar (inmiddels 88 mailtjes heen en 59 terug), we hebben een shared dropbox folder met inmiddels 1333 datasheets van panelen (waar ik er ruim 1250 van heb gevonden), verder heb ik heel wat leuke dingen bij Quato los weten te peuteren en hij heeft goede contacten met Eizo en vooral Hazro, verder nog contact gehad met HP, LaCie, NEC en Samsung.

Maar gezien de omvang, de bestede tijd en ook het niveau zit ik te denken hoe ik dat op m'n CV kan verwerken en ik zit er ook over te denken om Simon te vragen om ook editor van TFT Central te worden, zodat alles wat ik vind er meteen op kan in plaats van binnen een paar dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 06-01-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net het stuk hieronder in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 topic geplaatst. Ik vraag me af of dit ook op laptops beschikbaar komt. Vooral dat PLS zou wel interessant zijn en zou ook moeten kunnen, want Samsung had al aangekondigd het voor smartphone- en tabletschermen te gaan gebruiken, en nu hebben ze dus ook twee panelen gemaakt voor desktop beeldschermen (24" WUXGA en 27" QHD). Laptops zitten daar precies tussen in.
kid jansen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:43:
De U2711 gaat meer concurrentie krijgen, ik kreeg vanochtend een mailtje van Simon van TFT Central dat Samsung een nieuw PLS (Plane to Line Switching) paneel op z'n site heeft gezet van 27" met een resolutie van 2560x1440 en White LED backlighting (eigenlijk dus meer concurrent voor Apple 27" LED Cinema Display).

Ging een beetje tegen onze verwachtingen in, want we dachten dat Samsung zou beginnen met alleen maar kleine panelen (<12").

Overigens is Samsung ook eindelijk weer bezig met nieuwe PVA panelen, zoals te zien is op hun site: http://www.samsung.com/gl...anel/product/monitor.html.

Het leek er lange tijd op dat PVA een stille dood gestorven was, namelijk heel lang niks nieuws, ruim een jaar terug ineens de cPVA panelen in de F2080 en F2380 en daarna weer heel erg lang niks. Maar nu is Samsung dus eindelijk weer bezig met wat nieuws, al verwacht ik dat Samsung eerder PLS gaat gebruiken voor high-end dan PVA, dus er zullen wel geen nieuwe PVA panelen van 24" of groter komen.
EDIT: by the way, dat plaatje van Lagom werkt voor geen meter (groot geel vlak met rode tekst), misschien kan je daar even iets aan doen Darkstone. Je kan hem ook gewoon downloaden en in je Tweakers.net fotoalbum gooien, dan laadt de pagina ook sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 07-01-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kid jansen schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:03:
Laptops zitten daar precies tussen in.
huh? wat bedoel je daarmee?
[...]

EDIT: by the way, dat plaatje van Lagom werkt voor geen meter (groot geel vlak met rode tekst), misschien kan je daar even iets aan doen Darkstone. Je kan hem ook gewoon downloaden en in je Tweakers.net fotoalbum gooien, dan laadt de pagina ook sneller.
dat pas ik in de loop van de week wel aan, ik heb nu geen tijd. done

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, als je panelen voor smartphones en tablets kan maken, en ook panelen voor grote desktop beeldschermen kan maken, dan zullen panelen voor laptopschermen ook wel lukken, aangezien die qua afmetingen en resolutie wel redelijk tussen tablets en desktopschermen in zitten (en qua verbruik ook trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
dus vanaf de volgende versie is dus de Alienware m17x ook geen optie meer zo lijkt het voor een 1920x1200 resolutie, ook daar is het dus einde verhaal...

http://www.engadget.com/2...m17x-and-aurora-hands-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat ziet er inderdaad uit als 16:9... spijtig dat de laatste gamingnotebook met 16:10 nu het veld moet ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
Na een eerder verschenen ASUS N53JQ-SZ191V 15,6" met 1080P scherm die tevens in dit topic is opgedoken heeft ASUS een opvolger van de N53:

http://www.mediamarkt.nl/...61343.html?display=online
ASUS N53SV-SZ016V Processor type: Intel Core i7-2630QM processor, RAM: 6 GB, Grafische kaart: nVidea GT540M 1GB, Hard disk type: 640 gb, Processor merk: Intel, Processor model: 2630QM, Schermformaat (inch): 15,6 inch FHD 1080P, Besturingssysteem: Windows 7 home premium

Ik zag hem gisteren in het mediamarkt krantje, nog niets over te vinden op de ASUS website.

Weet iemand hoe dit scherm zich houdt t.o.v. het B+RG LED FHD scherm in de Dell XPS15? Is dat een wereld van verschil? Ik twijfel over deze ASUS of ff wachten totdat Dell met de SB's in de verkoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is een zeer redelijk scherm, afhankelijk van de stunten die de hoge heren hebben uitgehaald.

afhankelijk van het type en land(?) zit er namelijk een B156HW01 v0 of B156HW01 v5 in.

het v0 paneel komt overeen met het xps paneel, minus de hoge color gamut (98 -> 60%), het v5 paneel komt overeen met een standaard <voer hier budgetmodel in>, maar dan in een hogere resolutie, de kijkhoek van dit model zal ook wel brak zijn..

v0 is gereviewd anno:
http://www.anandtech.com/...nblb2-affordable-gaming/6
hier heb je v5:
http://www.anandtech.com/...nge-156-1080p-take-four/6

het zou niet moeilijk moeten zijn om op het oog te bepalen welk scherm erin zit, in devicemanager kun je het ook zien: de ID is respectievelijk AUO10ED en AUO15ED

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
Thnx Darkstone. Het wordt tijd om een V0 of het XPS scherm in real life te bekijken. Als iemand deze ASUS met V0 scherm te koop ziet staan in NL lees ik het hier graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bad news, asus heeft v5 erin gegooid, dit paneel is een piece of crap vergeleken hetgeen wat je in de xps tegenkomt.

zie the_nowhereman in "[NBBG Aanschaf] Mainstreamnotebook decem..."

dat word wachten op de upgrade van de xps 15 of eventueel de vaio F21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 12:16

Rannasha

Does not compute.

Mijn N53JQ wordt vandaag bezorgd. Ik ben puur afgegaan op de resolutie in 15" formaat voor een redelijke prijs en niet zozeer op de geschiktheid van het scherm voor foto-bewerking (het ding zal vooral voor programmeren worden gebruikt). Maar als ik een V0 heb zal ik het laten horen :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
En hoe duur was die ASUS met 1080p scherm, bij die link van de MM is het niet meer te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
PatrickH89 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:49:
En hoe duur was die ASUS met 1080p scherm, bij die link van de MM is het niet meer te zien?
999 e

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een topic aangemaakt om een database aan te leggen van welk paneel er in welke laptop zit: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 12-01-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
om nog even terug te komen op het verhaal van oversaturization, ik snap een ding niet:

de kleurkenmerken kan je verassend accuraat uitlezen met monitor assetmanager, waarom gebruikt windows die informatie dan niet om zelf een beter kleurprofiel in elkaar te zetten?

sure, het resultaat zal niet perfect zijn, maar als nog beter dan het standaardprofiel met een high-gamut paneel.

vergeet http://forums.entechtaiwan.com/index.php?topic=7652.0 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat weet ik eigenlijk ook niet, zou inderdaad wel een idee zijn, want met die drie x,y coördinaten zou Windows alles kunnen weten wat het nodig heeft om een 'perfect' profiel te maken (elk paneel wijkt natuurlijk iets af van wat het zou moeten zijn).

Zouden we eigenlijk een keer moeten navragen bij iemand (vraag is alleen bij wie).

Dat topic vergeet ik trouwens niet, maar ga zo eerst naar rugby, zal er vanavond even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net first hand information van Dell gekregen dat de nieuwe Dell Precision notebooks (M4600 en M6600) een optie krijgen tot IPS scherm met 100+% kleurbereik (dat zal dus NTSC 1953 in CIE 1931 xyY zijn) en RGB LED backlighting.

HP is dus straks niet meer de enige met haar DreamColor 2 schermen in de 8540w en 8740w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*O*

Dat zullen dan wel dezelfde schermen zijn als in de elitebook.

offtopic:
First hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gok ik wel, dus eigenlijk 109.5% NTSC en 100% Adobe RGB en sRGB dekking. Ik vertelde ook dat HP $550 rekent boven op de prijs van het standaard scherm en zo'n $400 ten opzichte van het normale FHD/WUXGA scherm, ik kreeg te horen dat je bij Dell ongeveer dezelfde premiums moet verwachten voor deze schermen.

[ Voor 60% gewijzigd door Kid Jansen op 03-02-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

Zou de Dell Inspiron 15r ooit weer aangeboden worden met een Full HD scherm? Dit schijnt even gedaan te zijn. Of zou je zoiets er zelf ook in kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee? Voor zover ik weet zijn inspirons nooit aangeboden geweest met een 1080p scherm, wel 1200p exemplaren toen dat nog de high end lijn was van dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:20
De inspiron 15 is heel kort aangeboden met een 1600x900 scherm. Daarna is het gelijk weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dan gemist, de E5510 is wel te krijgen met een 900p scherm, wellicht is het mogelijk deze te bestellen voor de inspiron? (meerprijs €50, mat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat ik via die Dell mensen van de presentatie die ik vandaag had met iemand van Dell in contact kan komen die me kan vertellen welke panelen die IPS panelen zijn. Ik ga het in ieder geval proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dell presentatie? Je maakt me nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh dat had ik nog niet verteld inderdaad. Naar aanleiding van m'n review van de 8540p ben ik gevraagd door het Notebook Service Centre (onderdeel van het ICT Servicecentrum van Universiteit Twente) om hen bij te staan als reviewer / tester bij toekomstige notebook projecten van Universiteit Twente.

Naar aanleiding daarvan was ik door de baas van het Notebook Service Centre uitgenodigd voor een presentatie van Dell over de hele zakelijke tak. Dat was vanmiddag, de presentatie duurde ruim twee uur, 130 powerpoint slides, en daarin werden de OptiPlex en Precision desktop PC's behandeld, servers, virtualisatie, cloud computing, de Latitude serie laptops, de Precision serie laptops en nog een aantal andere dingen.

Zo heb ik ook te horen gekregen van die IPS schermen. Ik zag 100% gamut RGB nogwat (het was niet helemaal goed geformuleerd) op één van die slides staan en ik heb daar toen even naar gevraagd en dat bleken dus IPS schermen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En we hebben hier een paar mooie plaatjes van het 17" IPS scherm in action:
http://forum.notebookrevi...ew-full-metal-jacket.html

Afbeeldingslocatie: http://s988.photobucket.com/albums/af6/Aikimox/14.jpg
tering wat een grote kijkhoeken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je die plaatjes nog nooit gezien? De kijkhoeken (CR≥10) zijn 178°, zowel horizontaal als verticaal. Verder heb je natuurlijk een gigantisch kleurbereik, groter dan het kleurbereik van vrijwel alle desktopschermen en je hebt ook nog eens een goede kleurdiepte (8bit+FRC of 10bit, daar ben ik nog steeds niet achter). Het is gewoon één van de beste schermen die er bestaat, zelfs al reken je desktopschermen ook mee. Op veel vlakken is hij beter dan de LM270WQ2-SLA1 in m'n Dell U2711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is het best wel raar, in de telecommarkt word je doodgegooid met steeds betere schermen (IPS, amoLED, superLCD, boven de 1:1000 contrast). Idem voor tablet.

Bij notebooks lijkt dat nauwelijks een verkoopargument te zijn, sterker nog, geen enkel goed scherm met uitzondering van de vaio F is te bezichtigen voordat je hem koopt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat viel mij inderdaad ook op. Ik snap niet waarom er niet meer laptops komen met goede IPS schermen. Als ze het voor mobiele telefoons en tablets en ook voor losse desktop beeldschermen vanaf zo'n 20" kunnen maken, dan lijkt me dat je het ook wel voor het deel van 10" tot 20" moet kunnen maken.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat betere schermen bij laptops minder populairder zijn dan bij tablets en telefoons, die laatste twee gebruik je namelijk nog veel mobieler, waaronder ook buiten. Laptops gebruik je daarentegen niet zo vaak buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Jansen schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 19:01:
Oh dat had ik nog niet verteld inderdaad. Naar aanleiding van m'n review van de 8540p ben ik gevraagd door het Notebook Service Centre (onderdeel van het ICT Servicecentrum van Universiteit Twente) om hen bij te staan als reviewer / tester bij toekomstige notebook projecten van Universiteit Twente.

Naar aanleiding daarvan was ik door de baas van het Notebook Service Centre uitgenodigd voor een presentatie van Dell over de hele zakelijke tak. Dat was vanmiddag, de presentatie duurde ruim twee uur, 130 powerpoint slides, en daarin werden de OptiPlex en Precision desktop PC's behandeld, servers, virtualisatie, cloud computing, de Latitude serie laptops, de Precision serie laptops en nog een aantal andere dingen.

Zo heb ik ook te horen gekregen van die IPS schermen. Ik zag 100% gamut RGB nogwat (het was niet helemaal goed geformuleerd) op één van die slides staan en ik heb daar toen even naar gevraagd en dat bleken dus IPS schermen te zijn.
Machtig interesssant nieuwtje! Post je toch snel even die paar powerpoint-slides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Jansen schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 22:29:
Dat viel mij inderdaad ook op. Ik snap niet waarom er niet meer laptops komen met goede IPS schermen. Als ze het voor mobiele telefoons en tablets en ook voor losse desktop beeldschermen vanaf zo'n 20" kunnen maken, dan lijkt me dat je het ook wel voor het deel van 10" tot 20" moet kunnen maken.
Ik wacht al bijna vier jaar op de terugkeer van een IPS workststation. Zit maar grote SSD's in me Flexview te douwe om een beetje mee te blijven. DC2 is er u in ieder geval al, maar ik wil een vertrouwde keyboard layout, dus die Dell is wel brandend interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 15:50
Mooi zo! Mijn bijna 7 jaar oude IBM laptop met IPS is binnenkort echt aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die paginatoetsen boven de pijltjes, is dat nieuw voor de Precision?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 01:34:
Machtig interesssant nieuwtje! Post je toch snel even die paar powerpoint-slides.
Startpost van [UTwente] Notebook Project 2011 - 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q5FkgE1NOI7qWa3VgldpgVF9/full.png
offtopic:
hum, dat moet wel een IPS scherm zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
ik volg niet helemaal waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Met een TN scherm zie je onder die hoek geen steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica