Dat is gewoon de markt voor dat soort systemen. Dergelijke laptops worden veel minder verkocht, er zit vaak een veel uitgebreidere en langere garantie op en Nvidia en AMD vragen veel meer voor de workstation videokaarten (Quadro en FirePro), dan voor de gelijkwaardige consumentenkaarten, dat bereken Dell en HP (en Fujitsu en Lenovo natuurlijk ook) gewoon door aan de consumenten.guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:59:
De bouwkwaliteit van een M6500 is stukken beter natuurlijk, maar vergeleken met een consumentenmachine met gelijke specs (XPS17) valt op dat de M6500 zo'n beetje het dubbele kost. Het RGBLED laat ik dan buiten beschouwing natuurlijk.
Toen ik deed las deed me dit denken aan een conversatie die ik jaren terug had met iemand van Metabo Deutschland. Ik vroeg me toen af waarom gewone boormachines duurder zijn dan boormachines met een klopfunctie. Net even terug gezocht, verbaasde me erover hoe goed m'n Duits toen was (destijds net 17), dat is nu (in april 23) een stuk minder.
Dat verschil zat hem voor een groot deel in de verkoopaantallen, die hadden een 3:10 verhouding.
Voor een deel in de levensduur: de klopfunctie neemt redelijk veel ruimte in, bij een behuizing van gelijke grootte kunnen er daarom bij een boormachine zonder klopfunctie grotere en daardoor sterke lagers geplaatst worden, waardoor de machine soepeler loopt en hoge belasting beter aan kan.
En voor een deel lag het ook aan de kopende partij. De gemiddelde consument koopt een klopboormachine bij de Gamma. Die kijkt waarschijnlijk alleen maar naar het merk en de prijs. Een beetje professional koopt echter een boormachine zonder klopfunctie voor boren in hout, kunststof en metaal en een boorhamer voor boren in beton en steen. Die verwacht dan van die machines ook betere prestaties en een lagere levensduur, omdat ze beter zijn toegespitst op de gebruiksdoeleinden en daar kan je ze dan ook gewoon voor laten betalen.
Dat ontloopt elkaar inderdaad niet veel, beide iets onder de 170 ppi. Wat overigens wel achterlijk hoog is, dan kan je echt niet meer de DPI instelling van Windows op 100% laten staan.Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:11:
[...]
de vaio Z met 1080p heeft eenzelfde DPI als 2560*1440 @ 17.3, het kan dus wel
[ Voor 27% gewijzigd door Kid Jansen op 05-01-2011 14:33 ]