[UTwente] Notebook Project 2011 - 2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het vierde jaar op rij is er gekozen voor laptops van HP voor het Notebook Project van Universiteit Twente.

In de voorgaande jaren waren dat:

2008 - 2009:
HP Compaq 6710b
HP Compaq 8510w

2009 - 2010:
HP Mini 5101
HP Compaq 6730b
HP EliteBook 8530w

2010 - 2011:
HP ProBook 4520s
HP EliteBook 8540p

En ook nu is er weer gekozen voor een HP EliteBook als het high-end systeem en een HP ProBook als allround systeem. Van het high-end model heb ik ook een uitgebreide review geschreven: productreview: HP Elitebook 8560w review door Kid Jansen.

High-end: HP EliteBook 8560w

Informatie vanuit HP

Specificaties (LG660EA)
Getting Started Guide (Engels)
HP EliteBook 8560w Maintenance and Service guide (Engels)

Specificaties opgegeven door het Notebook Service Centre

Specificaties HP EliteBook 8560w

Voor nog uitgebreidere specificaties van de 8560w verwijs ik naar het onderdeel Uitgebreide specificaties in m'n review van de 8560w.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xONhNMhdh3ttl96ToOksovqp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BTCRSBZeSMWI7nNzlJV9KaPf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QDNw9gAJatwTkuj0XPrtVEyC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cm8ttmyeQvTfijki0kEaG2hE/full.jpg

Allround: HP ProBook 4530s

Informatie vanuit HP

Specificaties

Specificaties opgegeven door het Notebook Service Centre

Specificaties HP ProBook 4530s

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hCWezZBPD5JMHwAsRnXs0vJb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wUYXON3pXhPphFBaGp4Wwpum/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s72wUzRjjGvBLqyYh6OiCdVN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RxdOkWnje5VjeBzorggxBRD3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sJJNgXHComLWTa2yqoPkaXpQ/full.jpg

De originele startpost heb ik verderop in het topic gezet, die was namelijk niet echt meer van toepassing na de bekendmaking van de laptops die het Universiteit Twente Notebook Project 2011-2012 zouden vormen.

[ Voor 95% gewijzigd door Kid Jansen op 15-11-2011 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 21:50
Door OSX ondersteunde hardware please :P

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan je nu alvast wel vertellen dat er geen rekening gehouden zal worden met mensen die graag Hackintosh willen draaien.

Een aantal belangrijke punten zijn accuduur, degelijkheid en stabiliteit. Verder moet het zware programma's zoals Matlab, Solidworks, 3ds Max, Maya, SPSS, etc. goed kunnen draaien (inclusief nieuwe versies voor 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:41:
• Geen numpad (zodat de touchpad ook in het midden van de laptop zit)
Meh, wel een numpad. Who the fuck cares dat het touchpad in het midden moet zitten? Het moet in het midden van het echte toetsenbord imho. Mij kan het echt niks uitmaken. Nu gebruik ik zelf niet het numpad, maar ik kan me voorstellen dat er mensen aan gehecht zijn.

Ik zie dat je deel uitmaakt van het werktuig :+ . Ik kan er inkomen dat je dan graag een quadro hebt. Maar denk ook aan de mensen die juist vaak het numpad nodig hebben voor hun studie. Een allround laptop lijkt me dan ook imho beter. Een laptop waar iedereen vooral zijn pluspunten in kan vinden. Een touchpad op een andere plaats is vooral gewenning, het gebrek aan een numpad kan irritaties opleveren imho.

Verder zou ik de wens hebben om juist eens een 13,3" notebook op te nemen, Het zijn altijd lompe laptops die je kunt krijgen. Ik studeer sinds dit jaar ook aan de UT en 1 ding valt me op: weinig stopcontacten, of slecht geplaatst in de collegezalen. Ook in bv het educafé in de Zilverling zijn er slechts een handvol stopcontacten voorhanden. Ik zou dus wel eens graag een 13,3" model willen zien met lange accuduur. Ik wat dat betreft echt blij met mijn keuze voor een Asus U30Jc in plaats van een HP Elitebook. De vraag naar kleinere, maar comfortabele, laptops met lange accuduur stijgt zeker.

In je overige eisen kan ik me overigens helemaal vinden. Zeker een groot touchpad is een genot. Ik snap niet dat fabrikanten er soms zo'n klein dingetje op plaatsen als ze de ruimte gewoon hebben.

Wel top dit overigens d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 04-02-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:41:
Een aantal punten die ik tegenkwam in het [UTwente] Laptops 2010/2011 die beter zouden kunnen in de laptop voor het komende Notebook Project:

• 64 bit versie van Windows
• De Professional i.p.v. de Home Premium versie van Windows
• (optie tot) FHD scherm
• Grotere hardeschijf
• (optie tot) extra hardeschijf / SSD
• Beter sluitsysteem

Zelf had ik daar nog het volgende aan toe te voegen:

• Quadro (FX) / FirePro (ISV gecertificeerd, zodat de videokaart ook nuttig is in CAD en DCC applicaties)
• Beter scherm (niet alleen hogere resolutie, maar ook groter kleurbereik, betere uniformiteit en grotere kijkhoek)
• Geen numpad (zodat de touchpad ook in het midden van de laptop zit)
• Groter touchpad (80x35 mm is heel erg klein)
toon volledige bericht
Met de bovenste aantal punten ben ik het volledig eens. Groter touchpad ook, maar voor een beter scherm is de meerprijs waarschijnlijk te hoog. Het numpad vind ik erg fijn, maar als ik er een groter touchpad voor terug kan krijgen lijkt mij dat een goede deal, is is inderdaad erg klein. Verder zou ik hybrid graphics erg kunnen waarderen zodat de accuduur langer is. Zoals aangegeven vind ik dat een erg belangrijk punt. Ook de kwaliteit van de accu's, hoewel moeilijk te bepalen, zal mee moeten worden genomen. In mijn vriendenkring heb ik al een heel aantal accu's het einde van hun leven zien bereiken binnen 1.5 jaar.

Een krachtige 13" zou ik ook een welkome toevoeging vinden, maar ik denk niet dat 3 modellen aanbieden realistisch is. Verder zou ik graag willen dat de benchmarks op de website te vinden zijn. Ik heb vorige jaar gezien dat deze worden gehouden, en ik vond ze erg nuttig bij mijn besluit om hem wel of niet te kopen. Als laatste zou het fijn zijn als de accesoires die je bij aanschaf kan kopen later ook nog te bestellen zullen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doordat ze op de 8540p het sluitsysteem wel symmetrisch hebben gehouden, zit het touchpad tussen het sluitsysteem en de extra muisknop voor de pointstick.

Als ze die pointstick hadden weggelaten, dan hadden die muisknoppen er niet hoeven zitten, verder had het toetsenbord nog wel hoger gekund en als de touchpad dan ook nog in het midden had gezeten, zodat het sluitsysteem niet in de weg zou zitten, dan had er gemakkelijk een 100x75mm touchpad op gepast, die 80x35mm is zo waardeloos klein dat je er eigenlijk niks aan hebt.

Een kleiner en lichter model zou inderdaad wel een interessante toevoeging zijn, naar mijn idee dan als vervanging van het huidige soort budget model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu ook de powerpoint presentatie van Dell, jammer genoeg was er alleen wel wat in gesneden, er ontbreken ruim 20 slides (tot nu toe ben ik niet veel verder gekomen dan dat de roadmaps ontbreken, wat er verder uit is heb ik nog niet kunnen achterhalen).

De opvolger van de E6510 is overigens de E6520 (ik dacht eerst dat het E6610 of E6620 was, maar dat had ik dus fout).

Ik zal straks eens kijken wat er allemaal al op internet staat, zodat ik een beetje een idee heb wat ik wel en niet kan posten uit die presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na nieuws: Dell werkt aan 10"-tablet met Windows 7 en nieuws: Dell brengt nieuwe Latitude, Optiplex en Precision-systemen uit zit ik te overwegen gewoon die hele powerpointpresentatie te hosten, aangezien het er op lijkt dat alles waarschijnlijk toch nog in februari naar buiten komt. Scheelt me een hoop knip en plak werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 09-02-2011 21:05 ]

• Cyleo
Verlicht toetsenbord is wel heel fijn. De huidige oplossing is wel de meest schrale die je kan verzinnen. Ben benieuwd naar de presentaties, maar als ik het goed heb testen jullie zelf de systemen ook toch?
Ja, Notebook Service Centre test de laptop behoorlijk uitgebreid en ik word ingehuurd om ze ook te testen. Of dat samen met het NSC zal zijn of onafhankelijk weet ik nog niet, dat hangt er denk ik ook vanaf wanneer de demo laptops bij het NSC binnenkomen. M'n review van de 8540p heb ik bijvoorbeeld behoorlijk wat tijd in zitten, als ik dat voor 6 laptops moet doen gaat dat veel tijd kosten, bovendien wordt dat dan ook behoorlijk prijzig voor de UT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naar aanleiding van m'n één-na-laatste post link in startpost gezet

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 13-02-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315966

Subtiel gedaan, man. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Een 13' zou inderdaad geweldig zijn, enige kans dat die erin zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal het eens voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik denk overigens dat een 13" een groter succes word dan de -bestaande- 15" low end, dat is niet bepaald een topdeal.

Sowieso is het aanbieden van een 15" zonder dedicated grafische kaart een vreemde keuze als je het mij vraagt, het gaat hier wel over studenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die budgetlaptop is inderdaad meestal niet echt een bijzondere deal. Maar wat zou die 13" dan moeten zijn? Mainstream tot high-end op dat formaat gaat al snel behoorlijk in de papieren lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een thin en light met ongeveer deze specs:

3 a 4GB RAM
low-end i3
beest van een accu
Daarmee zou je nog onder de €700 uitkomen

zoals: pricewatch: HP ProBook 4320s (WS907EA) met grotere accu en iets meer RAM. Niet iedereen heeft zin om naast een desktop nog een krachtig, zwaar apparaat te bezitten.

Thin & lights doen het vrij slecht in nederland, dus verwacht geen honderden aanmeldingen...

Of laat ik het zo zeggen: ik zie geen reden om een 15" te nemen, als er ook een 13" beschikbaar is met feitelijk dezelfde specificaties. Zeker als de resolutie ook nog eens hetzelfde is...

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 15-02-2011 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen dedicated videochip? Dat van de resolutie heb je wel een punt mee, maar het gaat bij mij niet alleen om de verhouding, maar ook om het absolute getal. Ik vind 768 pixels verticaal gewoon hoe dan ook te weinig voor een laptop, of dat nu op 15" is of op 13".

Ik heb het al vaker gezegd, maar zeg het nog een keer: zelfs de 1440 pixels op m'n U2711 vind ik zo langzamerhand te weinig worden (weinig vond ik het eerder ook al, maar ik zit nu al op te weinig). Vooral met browsen en grote tekstdocumenten kan de verticale resolutie eigenlijk niet hoog genoeg zijn. Het is niet heel vreemd als een pagina 10k pixels hoog is, soms vind ik het dan jammer dat de U2711 geen pivotvoet heeft, 2560 pixels verticaal zou dan echt heerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
nieuws: HP komt met nieuwe EliteBook- en ProBook-laptops
Nieuw aangekondigd, vind ze eigenlijk vrij lelijk. Ze lijken erg dik en met van die 'hippe' chiclet toetsen. Qua specs worden ze vast wel weer een stuk beter, traditioneel zo'n 30%, maar met sandy bridge is daar waarschijnlijk nog wel meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind ze ook vrij lelijk, geborsteld alu is het nieuwe high-glossy plastic. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken op een high-end notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 8540w en 8740w hadden het ook al, maar dan met een soort van antracietkleurige coating, die vond ik dan toch mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staan wat foto's op engadget:
http://www.engadget.com/2...-and-refreshed-elitebook/

In real life lijkt het nog meer op een macbook dan op de renders. Hij is alleen een stuk dikker.

offtopic:
De image viewer van engadget is echt brak :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:34:
Er staan wat foto's op engadget:
http://www.engadget.com/2...-and-refreshed-elitebook/

In real life lijkt het nog meer op een macbook dan op de renders. Hij is alleen een stuk dikker.

offtopic:
De image viewer van engadget is echt brak :X
Dat dikke maakt hem dan ook direct lelijker. Die schermconstructie vind ik wel positief verandert. Jammer om te zien dat ze nog steeds voor het asymmetrische gaan, al moet ik zeggen dat ik het tegenwoordig zelf niet meer als nadeel beschouw. Batterijduur is wel veelbelovend. Daarin is Sandy Bridge toch echt wel een mooie stap vooruit op mijn krappe 4 uurtjes als ik mijn best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ook anandtech gooit een artikel online:
http://www.anandtech.com/...siness-notebook-hat-trick

Met betere foto's dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/4190/s-computer.jpg
Op de een of andere manier doet dit plaatje me heel erg denken aan een oude powerbook...

Deze quote springt ook redelijk in het oog:
HP was quite proud to show these off and to be fair, they're mighty attractive. The major differentiators here are a silver outer shell with increased durability inside, designed to be as rugged and durable as possible. Perks include a chemically-strengthened glass touchpad designed to be simultaneously more comfortable and more wear-resistant along with support for HP's Ultra-Capacity notebook battery slate, which HP rates at offering the 14-inch model up to a staggering 32 hours of battery life.
Waar moet ik tekenen?

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-02-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 12:14

musicer

Press any key to continue....

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:02:
En ook anandtech gooit een artikel online:
http://www.anandtech.com/...siness-notebook-hat-trick

Met betere foto's dan voorheen:
[afbeelding]
Op de een of andere manier doet dit plaatje me heel erg denken aan een oude powerbook...

Deze quote springt ook redelijk in het oog:

[...]

Waar moet ik tekenen?
Zozo.. die berichten en foto's zin er goed uit. Toch wel een mooie beestjes.. qua design een beetje in de richting van de sony vaio lineup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is overigens nog vrij weinig nieuws over het Notebook Project. Ik had zelf verwacht dat de fabrikanten al zouden zijn benaderd voor een offerte en het opsturen van een demo-exemplaar, maar dat gaat nog zeker een maand duren. Het testen van de kandidaten zal in mei en juni plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Welke fabrikanten worden onderzocht dan? Weer Asus, Acer, Dell, Toshiba en HP zoals vorig jaar (zo uit mijn hoofd, volgens mij heb ik er 1 of 2 bij die niet waren getest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Hmm.. jammer. Ben eigenlijk wel benieuwd, want ik moet sowieso volgend jaar een nieuwe goede laptop hebben. Anders wordt het waarschijnij een vaio... In princiepe kan het dus alle kanten nog op als ik het zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorig jaar waren de volgende laptops kandidaat:

High-end:
  • HP EliteBook 8540p
  • HP EliteBook 8540w (versie met i7 720QM)
  • Toshiba L650-19M
  • ASUS A52JR / JC
  • Acer 8572 (versie met i7 620M)
Budget:
  • HP ProBook 4520s
  • Toshiba C650-152
  • ASUS A52F
  • Acer 8572 (met een i5)
Welke fabrikanten er allemaal nog meer gevraagd zijn weet ik niet, op Dell na dan (die hadden niet op tijd een laptop met de minimale processor vereiste).

Zelf zou ik het wel wat meer de mobile workstation kant op willen trekken, dus in ieder geval de Dell Precision M4600, Fujitsu Celsius H710, HP EliteBook 8560w en Lenovo Thinkpad W520 bij de tests betrekken. (De vraag is alleen of ik voldoende invloed heb om dat te bewerkstelligen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343358

Dat lijkt mij ook logisch, stel je voor dat ze daadwerkelijk met een Acer op de proppen komen..

Zaken als een mat scherm en goeie bouwkwaliteit zijn toch wel een must voor een laptop die minimaal 4 jaar mee moet gaan, vrijwel elke dag versleept gaat worden en in eerste instantie vooral als werklaptop bedoeld is.

EDIT: En dan vergat ik te noemen hoe irritant een cheap-ass toetsenbord kan zijn.... Ik neem aan dat daar bij een workstation hogere prioriteit op staat (een beter toetsenbord dus).
Het toetsenbord op mijn 8530w is in ieder geval super!

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 343358 op 16-03-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij ook, maar blijkbaar is dat toch niet zo vanzelfsprekend. Wat vooral een behoorlijk belemmering vormt is dat ze de uiteindelijke prijs onder de €1000 willen houden voor studenten. Dat is ook één van de belangrijkste redenen geweest om de 8540p als de studenten high-end laptop te nemen en niet de 8540w. Die laatste zou namelijk iets van €1050 gekost hebben (net zoals bij TU Delft). De medewerkerslaptop van 2010 - 2011 is wel de 8540w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Die €1000 lijkt me niet zo belemmerend. Volgens mij is het zo dat de TU €1000 subsidie daar bovenop geeft, welke je terug zou moeten betalen als je tussentijds stopt met je studie. Dit is exclusief btw en korting van de fabrikant zelf. Winkelprijs van zo'n laptop met alle aangeleverde accesoires die de TU aanbiedt, ligt makkelijk rond de €2500. Dit geldt iig voor de 3 voorgaande jaren. Daarmee kan je makkelijk de beste, zo niet, op een paar na de beste laptops kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent in de war met TU Eindhoven, die bieden een 8540w met i7 620M en ATI FirePro M5800 aan voor €800 en dan betaalt de TU de overige €800 zolang je minimaal 3 jaar daar blijft studeren, of binnen die tijd afstudeert.

Nadeel is wel dat je daar maar om de twee jaar mag deelnemen aan het notebookproject, bij TU Delft is het om het jaar dacht ik en bij Universiteit Twente mag het elk jaar (en je mag er ook meerdere tegelijk bestellen).

Overigens valt die normale prijs ook wel weer mee, van alle 8540w modellen in de PriceWatch komt er maar één boven de €2500 uit en de goedkoopste begint al bij €1334.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Kid Jansen schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:56:
Je bent in de war met TU Eindhoven, die bieden een 8540w met i7 620M en ATI FirePro M5800 aan voor €800 en dan betaalt de TU de overige €800 zolang je minimaal 3 jaar daar blijft studeren, of binnen die tijd afstudeert.

Nadeel is wel dat je daar maar om de twee jaar mag deelnemen aan het notebookproject, bij TU Delft is het om het jaar dacht ik en bij Universiteit Twente mag het elk jaar (en je mag er ook meerdere tegelijk bestellen).

Overigens valt die normale prijs ook wel weer mee, van alle 8540w modellen in de PriceWatch komt er maar één boven de €2500 uit en de goedkoopste begint al bij €1334.
Ik kan me herinneren dat de prijs eind augustus van de high-end TU Delft laptop met dezelfde specs behalve de harddisk ''500GB vs 320GB'' rond de €2400 lag op pricewatch. De Dell laditude D830 die ik 4 jaar geleden had gekocht voor €950, kostte €1800 excl btw wanneer je het zelf configureerde op de website van dell. Toen was het alleen voor eerstejaars studenten. Ze wilde deelname aan de laptopproject voor alle studenten mogelijk maken, maar hadden geen zin in studenten die het elk jaar kopen om de laptops te kunnen doorverkopen. Van elk jaar is het naar ééns per 3 jaar. Voordeel is wel dat de school flinke subsidie geeft op de laptops.
Dit kunnen ze beter bij Universiteit Twente ook doen, ipv van onbeperkt laptops gepaard met weinig korting kiezen voor het inperken van de mogelijkheid van de studenten om een laptop te kopen. Maar dan wel met flinke korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:08:
Mij ook, maar blijkbaar is dat toch niet zo vanzelfsprekend. Wat vooral een behoorlijk belemmering vormt is dat ze de uiteindelijke prijs onder de €1000 willen houden voor studenten. Dat is ook één van de belangrijkste redenen geweest om de 8540p als de studenten high-end laptop te nemen en niet de 8540w. Die laatste zou namelijk iets van €1050 gekost hebben (net zoals bij TU Delft). De medewerkerslaptop van 2010 - 2011 is wel de 8540w.
Die prijs verbaasd mij wel. In '09/'10 hadden ze een 8530w voor 899, met wat toen echt high-end hardware was. Dit was trouwens in Enschede (daar komt de mijne volgens mij ook vandaan). Maar dat model kostte in de PW volgens mij zo'n 2500 euro.

Overigens zijn die FX Quadro-videokaarten wel heel erg duur. Zijn de FirePro's van ATI geen beter alternatief? Als ik de prestaties even snel vergelijk verschillen die heel erg per applicatie, maar is het niet zo dat nVidia er bovenuit steekt.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 343358 op 16-03-2011 22:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prestaties hangen sterk af van wat je gaat doen. De prijzen van die kaarten worden niet veroorzaakt door de dure hardware, maar door de certificering van de kaarten. De prestaties zijn een stuk minder dan belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die deal was beter omdat het toen 3TU breed was afgesproken met HP (wel redelijk individueel geregeld). Omdat dat toen zowel de studenten als medewerkers laptop was had HP aan die drie TU's in totaal iets van 35 duizend van die dingen verkocht (echt absurd veel).

Nu was die deal er niet en dit keer pakte op het moment van het maken van de deal de euro-dollarkoers erg ongunstig uit.

De FirePro's zijn inderdaad goedkoper en vaak ook zuiniger bij dezelfde prestaties, maar bij de mobile workstations zie je nog meer dan bij de desktop workstations dat het Nvidia is wat de klok slaat.

Wat betreft certificering zijn er niet zo heel veel verschillen, de FirePro kaarten zijn net als de Quadro kaarten ook gewoon voor alle bekende CAD en DCC pakketten ISV gecertificeerd, zullen misschien een paar kleine verschillen zijn, maar daar zit het prijsverschil hem denk ik niet in. Volgens mij rekent Nvidia gewoon overal meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat het niet aan de hardware ligt snap ik, een FX 880 is gewoon een GT330M met ander bios en drivers. Ik doelde op de prestaties (optimalisatie) in CAD etc.

En dan valt het mij idd op dat (kak: is het nou nVidia of Nvidia) echt een stuk duurder uitvalt. Misschien de naam, omdat ATI 'vroeger' toch een beetje achterliep?

Uiteindelijk was het vorig jaar ook zo dat alle uni's voor HP kozen, dus dan zou een gezamelijke deal wel handig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is NVIDIA. Maar ik haat caps.

ATI is een stuk beter in openCL, de HD4670 zet bijna dezelfde prestaties neer als de GT285 tegen 1/4e van het verbruik. Geen idee hoe die verhouding op dit moment ligt. Dat weet guapper wel. Mocht hij dit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is bij deze kaarten niet veel anders dan bij de gamekaarten, de ene keer is Nvidia sneller en de andere keer ATI. De bekendste benchmark hier is Specviewperf, versie 11 test de prestaties van de volgende programma's

Lightwave 9.6
EnSight 8.2
Pro/ENGINEER Wildfire 5.0
Siemens Teamcenter Visualization Mockup Viewset
CATIA V5 R19
Maya 2009
Solidworks 2009 SP2
Siemens NX 7

Wordt overigens tijd voor een versie 12, want met Solidworks zijn ze al bij 2011 SP2, CATIA bij v6 R2011 en met Maya bij 2011 (12.0).

Van de Nvidia Quadro desktopkaarten heeft Nvidia zelf al ruim vijf maanden de Specviewperf 11 benchmarks online staan in deze tabel. Ik zie nu net dat er nu ook een vergelijkbare tabel voor de mobiele Quadro kaarten is en een nieuwe versie van de tabel voor de desktopkaarten (met opmerkelijk genoeg lagere scores, terwijl het dezelfde benchmark is).

Van ATI/AMD heb ik dergelijke cijfers nog niet gevonden.

Overigens heb ik dinsdag weer een presentatie, dit keer van HP. De presentatie heeft een vergelijkbare agenda als de presentatie van Dell van 3 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag had ik weer een presentatie, dit keer van HP. Vergelijkbare opzet als met Dell 3 februari, alleen nu vrijwel alleen op de laptops gefocust.

Zaten wel een aantal interessante punten in de presentatie:
  • De p-serie heeft geen dedicated graphics meer, alleen de onboard chip van de Intel Sandy Bridge processors
  • In ieder geval de w-serie, maar misschien ook de p-serie krijgt DisplayPort 1.2
  • Verbeterde sluiting en scharnieren bij w en p-serie
  • Veel groter touchpad (ik heb 8460p in handen gehad, dus 14", en daar was het al iets van 80x55mm)
  • Kleinere en lichtere voedingen, die nu ook een USB-charge poort hebben (voor opladen telefoon e.d.)
  • 750 GB HDD max in w-serie, 500 GB max in p-serie
  • 256 GB SSD max in zowel w als p-serie
  • 8760w kan HDD, SDD en optical bay allemaal tegelijk gebruiken (dus 3 bays)
  • Montage is omgedraaid (je kan nu overal vanaf de onderkant bij met één deksel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dedicated graphics is ook niet meer configureerbaar voor de p-serie? Die chips van Intel zijn wel behoorlijk vooruit gegaan, maar volstaan ze voor zware applicaties?

Een groter touchpad kan ik alleen maar toejuichen. Het touchpad van mijn 8530w is behoorlijk krap (heb even geen geodriehoek of iets dergelijks bij de hand) wat soms behoorlijk irritant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, helemaal niet meer, voor dedicated graphics zal je bij de w-serie moeten zijn. Ik ga zelf denk ik dus ook de w-serie adviseren (als HP er als beste uitkomt), want het lijkt me niet handig om met studies als werktuigbouwkunde, civiele technieken en industrieel ontwerpen te lopen klooien met integrated graphics. Daar zijn programma's als Maya, Solidworks, 3ds Max en Rhinoceros gewoon niet op gemaakt. Dan ga je namelijk lopen klooien met software OpenGL algoritmes, wat er ongeveer op neer komt dat je een virtuele grafische kaart laag over de processor heen gooit.

Een groter touchpad kan ik ook alleen maar toejuichen, die van de 8540p is veel te klein met slecht 80x35 mm (nu ik erover nadenk zou die op de 8460p nog wel groter kunnen zijn 85x60 mm of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je loopt achter:
reviews: Core i5-2520M: Sandy Bridge voor mainstreamlaptops

Hoe dom het ook klinkt, hij houd de GT540m bij met openCL. Qua gamen is het wel een prutding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maakt niet uit, veel van dat soort programma's werken met whitelists, staat de gpu er niet in, dan wordt er meestal ook niks mee gedaan (is in ieder geval bij Solidworks zo). Verder moet sowieso de volledige OpenGL instructieset geactiveerd zijn, alle moderne GPU's zouden het wel kunnen, maar bij alle integrated chips en gamekaarten staat een groot deel standaard uit.

De enige benchmark die hier iets zou kunnen zeggen is Specviewperf 11 (maar ook die loopt heel erg achter, ik hoop eigenlijk dat er snel een versie 12 komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Bizar hoe groot het verschil tussen p en w dan dit keer is. Dit jaar viel dat reuze mee (vriend van mij uit Delft heeft de W daar, en eigenlijk ben ik blij met mijn P, dat ding van hem word lomp warm en is niet/nauwelijks sneller).

USB charge in de voeding is leuk, maar het zou ook leuk zijn als de laptop zelf dit had (smartphones gaan er echt te snel doorheen). Een groter touchpad is natuurlijk perfect (en gewoon nodig).

De 8760 is toch niet bijzonder praktisch voor de UT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 8760w is inderdaad niet echt interessant voor de UT, maar kwam wel aan bod in de presentatie. Verschil tussen p en w-serie is dit jaar inderdaad erg groot.

De 8560w krijgt waarschijnlijk maximaal de Nvidia Quadro 2000M en de 8760w krijgt of de 5000M of de nieuwe 5010M (als ze de eerste krijgen komt de tweede later waarschijnlijk alsnog als update). Allemaal zijn ze echt veel sneller dan die IGP op de SB CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dit jaar ga ik waarschijnlijk ook beginnen een een TU in Nederland.
Dus dit topic zal ik gaan volgen, persoonlijk vindt ik die Dell zeer mooi.
Krijg je bij zo'n laptop eigenlijk een officiële windows instalatie dvd zodat je zelf een mooie clean install erop kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee (dacht ik...), maar bij de meeste (alle?) TU's kun je gratis een ISO van msdn afhalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-03-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 20:11:
Nee (dacht ik...), maar bij de meeste (alle?) TU's kun je gratis een ISO van msdn afhalen.
Dat is alleen als je een EWI login bent/lid bent van interactief.

Ik heb bij mijn laptop volgens mij wel een DVD gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
T.H. Lassche schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 20:19:
[...]

Dat is alleen als je een EWI login bent/lid bent van interactief.
Volgens mij ligt het nog wat anders, ik kan via google iig niks vinden. Dit is een oudere quote:
Kid Jansen schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:45:
Kan alleen als je INF, BIT of TEL doet, of één van de bijbehorende masters, of werknemer bent bij EWI afdeling Informatica en je moet lid zijn bij de Informatica studievereniging Inter-Actief.

Nu doe ik zelf werktuigbouwkunde, maar ik was in september 2006 begonnen met Informatica. Per januari 2009 overgestapt naar WB, maar door een foutje bij CSA stond ik tot en met augustus 2010 ook nog ingeschreven bij Informatica en ik kon ik dus nog steeds gebruik maken van MSDN AA. Jammer genoeg is dat nu wel goed verwerkt, dus nu kan ik niet meer inloggen op MSDN AA. Je mag alle software die je al eerder had gedownload wel blijven gebruiken, maar ik nu geen nieuwe software meer downloaden.
Valt M EMSYS ook onder de bijbehorende masters? Ik heb er zelf nog nooit wat over gezien of gehoord, maar het is een leuke master die tussen EE en CS valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk het wel, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er aan die voorwaarden niks veranderd voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Je kan daarnaast toch je ook gewoon inschrijven voor B-INF en bij Inter-Actief naast je studie? Dat kost je alleen het geld voor het lidmaatschap aan IA, verder niet. Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, vanaf volgend collegejaar kunnen universiteiten zelf bepalen wat ze vragen voor het volgen van een tweede studie. Universiteiten krijgen namelijk geen subsidie voor een extra studie. Je moet dus niet raar opkijken als je voor een tweede studie straks €3000/jaar extra collegegeld betaalt (dus €4700 totaal). Dan kan je beter gewoon pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit) of pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (UK Retail) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kid Jansen schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 19:46:
Nee, vanaf volgend collegejaar kunnen universiteiten zelf bepalen wat ze vragen voor het volgen van een tweede studie. Universiteiten krijgen namelijk geen subsidie voor een extra studie. Je moet dus niet raar opkijken als je voor een tweede studie straks €3000/jaar extra collegegeld betaalt (dus €4700 totaal). Dan kan je beter gewoon pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit) of pricewatch: Microsoft Windows 7 Professional (UK Retail) kopen.
Of gewoon via surfspot, daar is het nog goedkoper.

Ik ga trouwens in mijn 8540p van vorig jaar een nieuwe schijf zetten. 250Gb is veel te krap, dan ga ik ook direct over op 64 bit.

Voor €75 kan je een 7200 rpm schijf van 750 Gb kopen.(pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm)
Tel daar nog €75 bij op voor 64 bit ultimate en je bent voor €150 al de bottlenecks van je laptop kwijt.

[ Voor 22% gewijzigd door bindsa op 25-03-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan ook gewoon de huidige Windows 7 licentie voor 64-bit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Surfspot kan je alleen upgradelicenties krijgen en flauw genoeg werken die niet als Windows Anytime Upgrades. Je krijgt er meestal een Home Premium bij, maar dan kan je dus niet met een Surfspot licentie upgraden naar Professional of Ultimate. Om iets aan die Surfspot licenties te hebben zal je dus een Vista licentie moeten hebben (misschien werkt XP ook nog, weet ik niet zeker).

Afzetters als het bij Microsoft zijn betaal je voor de Anytime Upgrade van Home Premium naar Professional nog steeds €180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarschijnlijk krijgen de laptops van het laptopproject dit jaar professional of ultimate toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik nog niks van gehoord, maar zou kunnen, ik zal het eens navragen. Ik weet wel vrijwel zeker dat het dit keer een 64 bit versie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zou me ook niets verbazen als er dit keer 6GB of meer word geconfigureerd, dat kost echt helemaal niets vergeleken met een jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ik kreeg wat kernelcrashes op mijn 8540p en heb nu 32 bit geinstalleerd na dik een jaar 64 bit, maar heb het idee dat mijn accuduur echt wel een stuk beter is, en sommige apps domweg sneller draaien. Vind dit erg raar daar mijn desktop wel minstens evensnel draait op 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

een nieuwe install is altijd sneller, hoe minder dingen er draaien op de achtergrond, hoe langer hij meegaat op de batterij en hoe sneller de pc is ;)
Dit wordt vaak nog weleens onderschat, maar als je echt lang wil doen met een accu moet je zoveel mogelijk zaken afsluiten die je niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ja, dat weet ik. Maar ook langer dan in het begin van 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaken met betrekking tot de 8540p kan je nog steeds beter in [UTwente] Laptops 2010/2011 posten, dit topic is alleen voor de laptops van 2011-2012, niet voor die van voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een ander goed argument voor het gebruik van een Windows 7 enterprise of Ultimate is de mogelijkheid voor het gebruik van BitLocker, hiermee kan je zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk de computer beveiligen tegen hackers. De standaard windows login is zeer makkelijk te omzijlen en naar mijn idee niet echt veilig als je de laptop vaak overal heen sleept.
http://windows.microsoft....oducts/features/bitlocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kid Jansen schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:56:
[....]
Nee, ik heb toch echt een i5 M540 in mijn notebook zitten. Videokaart klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh okee, ik dacht dat daar een 620M in zat, Delft heeft in ieder geval i7 720QM en Quadro FX 880M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Uitgelekte specs van de HP Elitebook's op engadget, misschien niet heel relevant, maar wie weet geeft het een idee van wat er komen gaat. link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:13:
De p-serie heeft geen dedicated graphics meer, alleen de onboard chip van de Intel Sandy Bridge processors
Dit lijkt hier te worden ontkracht: http://www.notebookcheck....roBook-4530s.50386.0.html. Overigens opvallend dat het geen workstationkaart betreft.

Die Elitebook ziet er wel netjes en degelijk uit hoor. Alleen wel heel vierkant.. Het touchpad is inderdaad groot in vergelijking met voorgaande modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
p-serie heeft nooit een workstationkaart gehad (Quadro NVS serie zijn geen workstation kaarten), maar ik zie inderdaad wat je bedoelt:
oder AMD Radeon HD 6470M (1 GB GDDR3; DirectX 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Op engadget weer een bericht over de elitebooks verschenen (hier

Ik vind ze lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een base price van $1,349 voor het 15" model.. Dat gaat hem niet worden voor de TU gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo, is dat duurder dan bij voorgaande modellen? Een dedicated videokaart zit volgens het artikel al bij de basis config in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verwacht geen quadcore voor het goedkoopste model. Dat is toch wel een must vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat waarschijnlijk niet idd. Maar verder komt er denk ik niet zoveel bij op denk ik. Al zijn fabrikanten er wel goed in om voor weinig upgrades veel geld te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat doen ze echt niet als je een oplage van 5000 stuks bestelt. Dan worden upgrades gewoon voor kostprijs geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 21:05
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:19:
Een base price van $1,349 voor het 15" model.. Dat gaat hem niet worden voor de TU gok ik.
Dit komt neer op zo'n €930, ik zie dus geen probleem?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er komt nog BTW op, dus ga uit van €1100, en dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog geen deftige config (dualcore, rukscherm, kleinste hdd, geen wifi N, enz.)

Ik heb overigens geen idee wat voor kortingen de TU's weten te krijgen, dus trek je niet teveel van mij aan :+

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-04-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha :P

rukscherm valt overigens wel mee, de w wordt volgens mij standaard al uitgerust met HD+ (okee, dat vind jij ruk waarschijnlijk, ik vind het niet ideaal :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mijn bron ;) zit er standaard een 900p scherm in, ik ging er iets te snel vanuit dat hij wel standaard een 768p scherm zou bevatten.
Kid Jansen schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:41:
[...]

In de 8560w ja, de 8560p heeft standaard 1366x768 :X (hoe durven ze met zo'n soort laptop...)
Gelukkig heb jij voldoende invloed om dat te veranderen :P :X

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-04-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:29:
Volgens mijn bron zit er standaard een 900p scherm in, ik ging er iets te snel vanuit dat hij wel standaard een 768p scherm zou bevatten.
In de 8560w ja, de 8560p heeft standaard 1366x768 :X (hoe durven ze met zo'n soort laptop...)

De 8540w kostte bij TU Delft vorig jaar €1050, bij de UT zou hij hetzelfde gekost hebben, maar daar hadden ze toen dus voor de 8540p gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar die €1050 was te duur volgens mij, volgens mij willen ze de prijs ruim onder de €1000 houden. Mede (on)mogelijk gemaakt door beroerde wisselkoersen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat dacht ik al, is met de huidige generatie ook zo.

De 8540p was via de UT toch 988 euro? Hebben ze destijds niet echt verder gekeken (of nagedacht), want voor 62 euro kreeg je dus een quadcore en een quadro-videokaart.
Ik geloof dat die 8540p zo'n 1500 kostte, de w kwam (nog steeds) ruim boven de 2000 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat wisten ze wel, maar ze wilden dus niet over die €1000. Overigens vond ik met de vorige generatie quadcores zwaar overrated. Die krengen waren zo laag geklokt dat als een programma ook maar een beetje minder schaalde je nog beter een goede dualcore had kunnen hebben. Dan moest je dus iedere keer gaan klooien met cores uitschakelen en de overgebleven cores overklokken.

Overigens doet de euro nu $1,4476, dus dat biedt perspectieven. Zou mooi zijn als dit jaar wel de w wordt gekozen in plaats van de p. Met die koers en een beetje goede deal (wat met zo'n hoge oplage wel moet lukken) moet die 8560w toch voor onder de €1000 te krijgen zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kort anandtech artikel:

http://www.anandtech.com/...ns-and-dreamcolor-spreads

Ik zie trouwens 1 groot nadeel in het design van de nieuwe elitebooks: de pijltjestoetsen zijn maar half-hoog. Niet handig als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heeft HP wel vaker een handje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Kid Jansen schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:23:
Ja dat wisten ze wel, maar ze wilden dus niet over die €1000. Overigens vond ik met de vorige generatie quadcores zwaar overrated. Die krengen waren zo laag geklokt dat als een programma ook maar een beetje minder schaalde je nog beter een goede dualcore had kunnen hebben. Dan moest je dus iedere keer gaan klooien met cores uitschakelen en de overgebleven cores overklokken.

Overigens doet de euro nu $1,4476, dus dat biedt perspectieven. Zou mooi zijn als dit jaar wel de w wordt gekozen in plaats van de p. Met die koers en een beetje goede deal (wat met zo'n hoge oplage wel moet lukken) moet die 8560w toch voor onder de €1000 te krijgen zijn zou je zeggen.
Dat zou wel ideaal zijn, maar ik vind ze qua specs/prijs dit keer redelijk aan de dure kant (zijn ze natuurlijk altijd wel, maar vind het nu wel heel erg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even bij dell gekeken, een dikke E6520 met:
  • i7 2720QM (+€45 tov. de dualcore)
  • 1080p scherm (+€20!!)
  • 3 jaar (standaard) next bussniess day garantie
  • quadro NVS 4200m (48 shaders, GT520m/415m rebrand)
kost in totaal €1400 ex. BTW, ofwel 1666 euro

Ze kunnen nog wat korting pakken door de quadcore om te ruilen voor een goedkopere variant. Maar je mist natuurlijk een fatsoenlijke GPU :/

Wetende dat de prijzen op het zakelijke gebied van dell erg ruim gemeten zijn valt deze misschien nog in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
De laatste keer dat er Dell werd gekozen is weer 4 jaar geleden.
Kheb toen de D830 geprobeerd te reconfigureren op de site en dat kostte €1800 ex BTW.
Dus zoiets past gewoon, uitgaande van het verleden.
CPU, scherm sowieso, maar GPU kan/moet beter. Anders is het gewoon langzamer dan de FX880M van vorig jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door bladerash op 15-04-2011 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorig jaar was bij de UT de Quadro NVS 5100M, de Quadro FX 880M was bij Delft. Eindhoven had de ATI FirePro M5800.

Nou is het verschil tussen de NVS 5100M en de FX 880M weliswaar alleen het video-BIOS en de driver, maar toch, had liever die laatste gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Is ook relevanter voor een UT laptop, al heeft de Dell deze dus ook niet. Moet wel zeggen, mijn huisgenoot heeft ook zo'n Dell van de UT, maar dat plastic begint nu wel kuren te vertonenen (breekt af op plekken). Accu daarintegen pruttelt nog lekker door, en hij heeft ook nog geen hardware problemen gehad. Daarintegen zie ik de HP's hardwarematig en accumatig (eigenlijk ook hardware) om mij heen uitvallen, maar ze zijn wel zo sterk als een steen qua bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pas na enkele jaren heb je een goed beeld van de bouwkwaliteit van een laptop, helaas is het dan al te laat om af te zien van de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
De accu van m'n D830 is er inmiddels ook door heen, houdt het amper 15 minuten vol.
Accu vervangen heb ik er weer niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer

musicer

Vanaf wanneer zijn de laptops dit jaar eigenlijk te bestellen? Mijn huidige laptop van bijna 4 jaar oud begint een beetje kuren te vertonen. Netwerkkaart sputtert af en toe een beetje tegen en de accu is ook ongeveer aan gort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 12:24
Zal wel eind Juni bekend en begin Augustus uitleveren als alles meezit....
Zo was het afgelopen jaren in meer of mindere mate aan de UT.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat denk ik wel ja, het testen zal volgens mij in de tweede helft van mei en eerste helft van juni gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HP tries to sneak CFast slot by us in EliteBook 8560w

Ze hadden ruimte over, blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Haha, vrij loze poort inderdaad, maar ja, als het erop zit.

@Bouwkwaliteit: Eerste generatie HP's van de UT zijn er inmiddels 3 jaar, dus ik heb daar wel redelijk vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ;) Zeker als de body ook nog eens flink veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet echt on-topic, maar ik post het lekker toch :P

Ik heb even de Topicreeks: [UTwente] Notebook Project een opfrisbeurt gegeven, zo was het eerste deel \[TU/e / HSZ laptop 2004/2005] IBM Thinkpad T42 (die natuurlijk niet in deze reeks hoort te staan) en verder ontbrak [UTwente] Laptop 2006/2007.

Daarna heb ik meteen even twee nieuwe topicreeksen aangemaakt: Topicreeks: TU/e laptopproject en Topicreeks: [TU Delft] laptopproject. Dat waren namelijk allemaal losse topics, maar dat leek me niet handig.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste