[UTwente] Notebook Project 2012 - 2013 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist heb ik een presentatie bijgewoond in de Horst over de keuze van de modellen voor komend collegejaar. Ik kan alvast verklappen dat het hele proces dit jaar een stuk chaotischer en ook gedwongen veel sneller is verlopen.

De kandidaten kwamen gistermiddag pas binnen en de mensen van NSC zijn tot vannacht bezig geweest om te testen en vanmiddag is de keuze dus al gemaakt. Ter vergelijking, vorig jaar hadden we anderhalve week getest. Daar kwam ook nog eens bij dat geen van de leveranciers een testmodel had geleverd dat gelijk was aan het geoffreerde model.

Op basis van de specificaties en ervaring met hoe die zich vertalen tot prestaties denk ik dat er een goede keuze gemaakt is. De tests zelf waren in ieder geval maar in beperkte matig nuttig door afwijkende specificaties en in sommige gevallen het ontbreken van goede videokaartdrivers (vooral 64bit). Een andere optie was er dus niet echt voor het maken van de keuze.

Ik mag verder nog niks verklappen over de modellen en prijzen. De leveranciers waren erg streng en lieten de UT ook vrijwel allemaal een NDA tekenen, dus als ik nu dingen ga verklappen kan ik bepaalde mensen en mezelf flinke problemen bezorgen.

Zodra ik meer mag vertellen zal ik dat hier ook zeker doen en waarschijnlijk zal ik ook dit jaar weer een review schrijven van het high-end model.

[ Voor 74% gewijzigd door Kid Jansen op 15-06-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

We wachten af, is er ook al iets bekend over Delft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Maar uiteindelijk wel tevreden over de gekozen laptops? Ik ben benieuwd, mijn Hp8710W is zeker aan vervanging toe! :)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delft gaat voor de HP EliteBook 8570w, opvolger dus van HP EliteBook 8560w die zij daar afgelopen jaar hadden en die wij ook afgelopen jaar hier op de UT hadden.

Wat Eindhoven gaat doen weet ik niet, maar die gingen waarschijnlijk voor een Sandy Bridge en niet Ivy Bridge. Zij hebben een veel uitgebreider testtraject en hadden dezelfde problemen als wij: Ivy Bridge en AMD FirePro / Nvidia Quadro zijn erg laat dit jaar. Daarom hadden zij er voor gekozen om laptops van de vorige generatie te testen. Daar is het dus beter getest, maar waarschijnlijk geen of nauwelijks vooruitgang op de laptop van afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Laatst online: 19:04
Hmm waarom willen de leveranciers eigenlijk dat je een NDA ondertekend? Wat is hier zo geheimzinnig aan? Ik snap even niet welk belang ze hier bij hebben :)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 10:31
Kid Jansen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:12:
Delft gaat voor de HP EliteBook 8570w, opvolger dus van HP EliteBook 8560w die zij daar afgelopen jaar hadden en die wij ook afgelopen jaar hier op de UT hadden.

Wat Eindhoven gaat doen weet ik niet, maar die gingen waarschijnlijk voor een Sandy Bridge en niet Ivy Bridge. Zij hebben een veel uitgebreider testtraject en hadden dezelfde problemen als wij: Ivy Bridge en AMD FirePro / Nvidia Quadro zijn erg laat dit jaar. Daarom hadden zij er voor gekozen om laptops van de vorige generatie te testen. Daar is het dus beter getest, maar waarschijnlijk geen of nauwelijks vooruitgang op de laptop van afgelopen jaar.
Dus ik kan hieruit opmaken (misschien wishfull thinking) dat de UT wel Ivy Bridge en Keplar/Southern Island gaat aanbieden? Dat zou ik echt fantastisch vinden. Dan wacht ik nog even met zelf op zoek gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-02 21:03

GS88

π raat

Info over de HP 8570W: klik, klik en klik.
En natuurlijk HP zelf.

Stiekem had ik gehoopt dat ze weer met dezelfde toetsenbord lay-out van de 8540W kwamen.. maar hopen en weten zijn twee dingen :p De mousepad is een grote plus t.o.v. die van de 8540W, maar het toetsenbord vind ik wat minder (met die vreemde pijltjestoetsen en het chiclettoetsenbord).

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die links had je een week geleden ook al gepost in [UTwente] Notebook Project 2011 - 2012, maar wie zegt dat het die laptop wordt? Wacht nou maar gewoon af totdat ik hier vertel welke laptops het zijn geworden.

Dat zal niet heel lang duren, want target date voor bekendmaking notebook project is altijd gelijk met de uitslagen van de VWO examens. Dit jaar is dat 14 juni, precies over een week dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

Het is aannemelijk dat het HP's worden gezien 2008-2011 allemaal HP laptops waren.
Maar eens zou ooit eens de eerste keer kunnen zijn voor iets anders uiteraard.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Dat zegt niet zoveel, voor die HP's waren het Dell, en ze bekijken ieder jaar opnieuw wat de beste mogelijkheden zijn qua service, kosten, specs etc.

Ik hoop op de volgende verbeterpunten tov 8540p (die ik nu nog heb):

-beter scherm
-groter trackpad
-beter toetsenbord (deze slijt best wel hard)
-hybrid graphics (onwaarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:39
Ben benieuwd wat ik ga horen, de geruchten die ik tot nu toe heb gehoord word ik niet echt vrolijk van (studeer zelf ook op de UT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-04 13:57
Als het maar niet weer een AMD videokaart wordt. GeForce wordt veel meer gebruikt.. denk aan adobe programmas (mercury engine)... CUDA berekeningen in Matlab.. Veel videoconversie/anti-tril programmas (vReveal) werken alleen met CUDA.
Dat AMD beter is met meer monitoren (eyeFinity), is ook niet echt belangrijk voor studenten. En toen ik hier gebruik van probeerde te maken, bleek dat je persee weer een dockingstation nodig heb a 160Euro..
Verder merkte ik toch regelmatig craches met de AMD kaart..na een of twee updates werd dit pas beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Ik ben zelf wel tevreden met de keuze. Is nog een pittige discussie geweest, maar ik weet iig zeker dat ik over een paar maanden een nieuwe laptop heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

mbr01 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 11:11:
Als het maar niet weer een AMD videokaart wordt. GeForce wordt veel meer gebruikt.. denk aan adobe programmas (mercury engine)... CUDA berekeningen in Matlab.. Veel videoconversie/anti-tril programmas (vReveal) werken alleen met CUDA.
http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/8

video conversie met CUDA = bull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Interessant artikel. Had em ook wel eens eerder gelezen geloof ik. Zijn hier en daar wel wat opmerkingen over te maken, en heb nog wel wat vragen (maar daar is dit topic niet voor).
Kijkend naar dat artikel moet ik je gelijk geven en ben je idd beter af met de interne GPU van Intel. Laten we dan hopen dat deze niet is uitgeschakeld zoals in de huidige 8560W..
Feit blijft wel dat er meer programmas zijn (wat ik ben tegengekomen in mijn opleiding WB iig), die CUDA-only ondersteunen dan die specifieke ATI zaken ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Laatst online: 18-04 14:27
Processor - Intel Core i7-3820QM Processor
Display - 15.6-inch diagonal LED-backlit FHD+WDA 1920x1080 Integrated camera
AMD Fire PRO M4000 1GB GDDR5 Video Memory
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM
500GB 7200RPM Hard Drive
DVD+/-RW SuperMulti with Double Layer LightScribe
DriveFull- sized keyboard with numeric keypad (touchpad and pointstick)
Backlit Bluetooth
Microsoft windows 7 Professional 64
Microsoft Office Professional
Adobe Acrobat
AVG anti virus Business edition
Microsoft Project
Microsoft Visual Studio
Matlab
Java
MathType Equation Editor
Optical mouse
Backpack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Source? Zomaar wat specs neer dumpen zonder iets erbij, daar hebben we niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Anoniem: 303530 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:48:
Source? Zomaar wat specs neer dumpen zonder iets erbij, daar hebben we niet veel aan.
Is van een andere school.
Het betreft wel de HP elitebook 8570W.. Als Delft daarvoor heeft gekozen.. zullen ze waarschijnlijk bij UTwente ook niet veel vanaf wijken. De offertes waarmee de fabrikanten bij universiteiten aankloppen zijn gewoon hetzelfde, kunnen ze dezelfde onderdelen grootschalig inkopen en ook meer korting bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
@bladerash
Lijkt me niet...
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM --> waarschijnlijk 6GB of 8GB
500GB 7200RPM Hard Drive ---> Waarschijnlijk eerder 1TB (denk nog geen SSD dit jaar)
Intel Core i7-3820QM Processor --> is zo'n beetje het topmodel, lijkt mee overdreven duur.. eerder 36xx of 37xx

Die uni had vorig jaar ook al een vrij snelle vergeleken met de UT:
http://www.stevens.edu/it...lass_2015_Elitebook_8560w
Intel ® Core™ i7 2820qm 2.3GHz processor
8192 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM
15.6-inch diagonal LED-backlit HD+ (1600 by 900)
NVIDIA Quadro FX 2000M Up to 2048MB DDR3 Dedicated Memory
Alleen scherm is een beetje jammer, voor de rest overal sneller dan de UT.

Ik ga er eerlijk gezegd wel vanuit dat het idd de 8570W wordt met een AMD M4000 kaart (dus niet: NVIDIA Quadro K1000M, with 2 GB dedicated DDR3 video memory... of ...NVIDIA Quadro K2000M, with 2 GB dedicated DDR3 video memory)

[ Voor 13% gewijzigd door mbr01 op 10-06-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
mbr01 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:03:
@bladerash
Lijkt me niet...
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM --> waarschijnlijk 6GB of 8GB
500GB 7200RPM Hard Drive ---> Waarschijnlijk eerder 1TB (denk nog geen SSD dit jaar)
Intel Core i7-3820QM Processor --> is zo'n beetje het topmodel, lijkt mee overdreven duur.. eerder 36xx of 37xx

Die uni had vorig jaar ook al een vrij snelle vergeleken met de UT:
http://www.stevens.edu/it...lass_2015_Elitebook_8560w

[...]

Alleen scherm is een beetje jammer, voor de rest overal sneller dan de UT.

Ik ga er eerlijk gezegd wel vanuit dat het idd de 8570W wordt met een AMD M4000 kaart (dus niet: NVIDIA Quadro K1000M, with 2 GB dedicated DDR3 video memory... of ...NVIDIA Quadro K2000M, with 2 GB dedicated DDR3 video memory)
Ah jah.. Ik zie het.. alleen bij stevens krijgen ze die laptop gratis.. collegegeld is wel weer $42k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bladerash schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:58:
De offertes waarmee de fabrikanten bij universiteiten aankloppen zijn gewoon hetzelfde...
Dat was dit jaar niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Kid Jansen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:12:
Die links had je een week geleden ook al gepost in [UTwente] Notebook Project 2011 - 2012, maar wie zegt dat het die laptop wordt? Wacht nou maar gewoon af totdat ik hier vertel welke laptops het zijn geworden.

Dat zal niet heel lang duren, want target date voor bekendmaking notebook project is altijd gelijk met de uitslagen van de VWO examens. Dit jaar is dat 14 juni, precies over een week dus.
Kunnen we vandaag nog info verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal straks wel even bellen naar degene die daar over gaat om te vragen of ik die informatie hier al mag neerzetten. Ik zie nog niks op de NSC site staan, maar dat kan nog komen, het is nog vroeg.

EDIT: twee keer geprobeerd te bellen nu, maar krijg hem niet te pakken. Probeer het later nog wel een keer, maar jullie moeten dus nog even geduld hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Kid Jansen op 14-06-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-04 12:26
Er staat al een klein beetje informatie op de website van het NSC; het wordt iig een basisnotebook, ultrabook en high end notebook! Teminste; als je de tabel "welke notebook past bij mij" mag geloven.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutchkiller op 14-06-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Ultrabook klinkt wel interessant.. Heeft HP ultrabooks?
Ah deze bijvoorbeeld:
http://h41112.www4.hp.com...entral/ymd&k_clickid=EMEA|5e0e496e-aa61-e189-1bd7-000067cf0f53

of de Envy:
http://h41112.www4.hp.com...ltrabook/nl/nl/index.html

Berichtje van teakers.net leest wel net zo makkelijk:
nieuws: HP kondigt nieuwe ultrabooks en AMD-'sleekbook' aan

Hopelijk wordt het die envy, met nog wat korting enzo.. kun je voor een euro of 600 een mooie ultrabook op de kop tikken.

[ Voor 44% gewijzigd door mbr01 op 14-06-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

Een aantal HP Ultrabooks:
- De Folio 13.
- De (heel wat oudere) Envy 133 Voodoo.
- Envy 14 Spectre.

High End Notebook:
- Kan een mobiel werkstation van HP (Elitebook 8570W bijvoorbeeld), Dell (Precision M4700 ofzo) of Lenovo (Thinkpad W530) zijn.

Basis:
- Logisch zou zijn van de zelfde fabrikant, maar kan natuurlijk ook cheapass Packard Bell of Acer.

Maar het is gewoon nog even afwachten dus voor de studenten daar. ;)

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 20:32

KVanL

Alles is relatief

Op de site van het ICTS zijn de modellen bekend gemaakt. Geen HP dit jaar, maar Lenovo.

http://www.utwente.nl/icts/nsc/Notebook1213.doc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24
Welke Lenovo l530 is het? Is het de versie met i3 of i5? Anders zie ik vrij weinig verschil met de t530.

2 versies van de L530:
pricewatch: Lenovo Thinkpad L530 (N2S2TMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad L530 (N2S2RMH) (heeft volgens pricewatch zelfs 1600x900 res.)

Wat ik wel erg jammer vind is de Intel HD graphics en geen videochip zoals de gt630m in de t530 (de high-end versie). Geen verkeerde laptops hoor, maar ik had toch iets meer high-end verwacht. Processors zijn wel zeer royaal.

[ Voor 77% gewijzigd door tsjeck op 14-06-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03
De high-end krijgt een andere grafische chip dan zo'n brakke intel unit. Bij de technische studies moet vaak behoorlijk gerendeerd en gerekend worden, komen dus andere specs dan in de pricewatch ;) Moeten nog tot morgen wachten voor de definitieve specs ben ik bang :/

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 19:19
Ik heb de T530 even opgezocht, en de meest geavanceerde GPU die erin voorkomt is de NVIDIA NVS 5400M volgens de site van Lenovo.

Helaas is deze wat minder snel dan de AMD FirePro M5950 van vorig jaar, volgens Notebookcheck.net. Daarnaast is deze ook niet ISV-gecertificeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Rednas op 14-06-2012 18:23 ]

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Ik zie het idd staan op nsc. Morgen worden specificaties bekend gemaakt. Heb ik weer te vroeg zitten schreeuwen. Hopen dat de gpu toch iets beter is dan. Spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-11-2021
Ik ga denk ik voor die ultrabook. Niet zo'n geweldige grafische kaart, maar wel veel lichter en betere batterij. Heb zelf een dell studio 1737 voor meer dan drie jaar gehad, maar die was altijd zo log en groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had mailtje fout begrepen, alleen modellen mochten bekend gemaakt worden, de specs nog niet. Uiteindelijke specs wijken ook nog af.

[ Voor 95% gewijzigd door Kid Jansen op 15-06-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom word er dan gekozen voor een ultrabook, en niet voor een X230 (of iets in die richting)? Ik zie zelf het nut van een ultrabook in deze doelgroep niet echt als je voor voor iets meer een 'echte' upgradebare notebook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 12:14

musicer

Press any key to continue....

Die prijs ziet er wel goed uit. Vergeleken met vorig jaar echt een flink verschil als dit de daadwerkelijke prijs is. Wel goed ook dat er niet per se vastgehouden wordt aan hp.

Is er nog gekeken naar de mogelijkheid een SSD in het high end model te zetten? Aangezien de prijs nu toch iets lager is en het toch een flinke prestatiewinst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Is ook weer niet extreem veel sneller dan vorig jaar. En dat is ook helemaal niet nodig trouwens, lagere prijs is ook wel fijn.
Processor vergelijk: http://compare-processors...3610qm-vs-i7-2630qm/4799/
Hopelijk zien we het vooral terug in batterij tijd.

Geheugenverschil is ook niet echt een issue. Bij de 8560w kun je gewoon 4gb bij plaatsen voor net iets meer dan 20 euro.

Videokaart is volgens de link van Rednas waarschijnlijk zelfs wat trager (hoewel benchmarks ontbreken).

Lagere resolutie is natuurlijk ook wel een beetje jammer (hoewel ik best wel vaak inzoom on dat een en ander te klein is op het scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
NVS 5400M , dat is toch gewoon dezelfde chip als die in Geforce GT420M (GF108) ?
Niks beschikbaars van Kepler of GCN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 11:17
ik zie op de lenovo site als enige optie inderdaad die nvs staan, maar voor de toekomstige studenten hoop ik dat ze er een andere in kunnen laten zitten. vorig jaar (2010-2011) hadden ze er ook een nvs in zitten, en die is zowel niet goed in games, en ook niet goed in rendering(cad enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
NVS is inderdaad gewoon een standaard kaart, met buisness reliability oid. Puur quadro is bedoeld voor CAD software.
Lees wel op de website van nvidia dat optimus gewoon zou moeten werken, dat je dus gebruik kunt maken van de interne HD4000 videokaart. En dat bespaart weer een hoop energy natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gistermiddag is het volgende op de NSC site gezet, ik hoop dat dat ook het geval is en we dus straks de definitieve specificaties en prijzen weten.
De prijzen zijn scherp, morgen vrijdag 15 juni 2012 maken we de prijzen en specificaties bekend.
Houd de website hiervoor in de gaten!
EDIT: inmiddels staat er het volgende:
De prijzen van de Allround en de High-end zijn inmiddels bekend. De prijs van de Ultrabook is vooralsnog niet bekend. We doen er alles aan om dit zo spoedig mogelijk te realiseren, houd de website hiervoor in de gaten!

Klik hier voor de prijs en specificaties van de High-end notebook
Klik hier voor de prijs en specificaties van de Ultrabook
Klik hier voor de prijs en specificaties van de Allround notebook
Ik zal straks als ik thuis ben die informatie even verwerken in de startpost.

[ Voor 57% gewijzigd door Kid Jansen op 15-06-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 11:17
mbr01 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:11:
NVS is inderdaad gewoon een standaard kaart, met buisness reliability oid. Puur quadro is bedoeld voor CAD software.
Lees wel op de website van nvidia dat optimus gewoon zou moeten werken, dat je dus gebruik kunt maken van de interne HD4000 videokaart. En dat bespaart weer een hoop energy natuurlijk.
Het licht aan lenovo, de firepro van de 8560w, en ook de quadro hadden ook support voor switchable graphics, maar HP had het niet ingeschakeld

EDIT:de prijzen staan op de site, alleen de ultrabook nog niet

[ Voor 5% gewijzigd door dmystic op 15-06-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conchiglie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-01 14:10
Tevens prijzen van Ultrabook bekend! 660 euro voor notebook met ssd is niet slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ultrabook heeft nog meer opslagruimte dan de allround en zelfs de high-end: 500 GB + 32 GB SSD, tegenover respectievelijk 320 GB en 500 GB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Mmm, is een combinatie van een NVS en HD4000 voldoende voor hier en daar een game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171174

Oei, het ding (de high end) is niet om aan te zien. Waarom verpest deze producent het zo door een jaren '90 laptop design aan de buitenkant toe te passen? :'(

Ik vraag me af hoe de video-kaart van de high-end (Nvidia Optimus Graphics NVS 5400M) presteert?
Welke games van deze tijd (bijv. Skyrim, Mass Effect 3, Max Payne 3) zullen er acceptabel op kunnen worden gespeeld? Ik zou graag een laptop regelen die wel raad weet met games (zoals een desktop met fatsoenlijke video-kaart van enkele jaren terug nog prima bovengenoemde games blijft draaien).

De (in mijn optiek spuuglelijke en totaal misplaatste) buitenkant is voor mij een serieuze twijfel waard:
Afbeeldingslocatie: http://www.utwente.nl/icts/nsc/notebooks1213/HighendModel1213.doc/HighendModel1213-5.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 171174 op 15-06-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Zijn inderdaad niet de mooiste laptops :) The ultrabook ziet er daarentegen wel weer strak uit.
Ben weer benieuwd naar de reviews. Ga je ze alle drie reviewen? Of alleen het high-end model zoals vorige keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BD1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:15

BD1

De laptop heeft inderdaad niet het mooiste uiterlijk en ook de videokaart van vorig jaar is iets beter maar gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door het gewicht (de HP's zijn veel zwaarder) en ook door de prijs. Ik ben benieuwd wanneer de bestelperiode start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03
Vind het design erg aan de matige kant en de specs ook niet zo bijzonder, gaat hem niet worden. :-(

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehh. Qua specs zijn de laptops nooit bijzonder geweest, of je moet per-se een quadro willen. Je betaalt voor de bouwkwaliteit en on-site ondersteuning. Reken maar dat de bouwkwaliteit van iets onder de €1500 niet in de buurt komt van de T530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 23:21
Ik kwam plots op de site van het NSC bij het laptopproject uit. Na vorig jaar mijn overleden laptop te hebben vervangen door de 8560w ben ik blij dat deze toen kapot is gegaan.

Wat een spuuglelijk monster zeg. Alsof ze per ongeluk een design uit de jaren '90 hebben gehaald inderdaad. Met o.a. die tekst onder 45 graden. Daarnaast is de videokaart ook een stuk minder dan vorig jaar.. Snelheid van RAM is wel een kleine upgrade, maar dat is meer te wijten aan de processorupgrade. Verder maar 4 USB poorten en een resolutie van 1600×900, net nu de hele markt aan het overgaan is op hogere resoluties! 6 Cell ipv 8 Cell accu,

Wat betreft het keyboard, geen numpad, klein touchpad en geen mid mousekey onder touchpad.

Als ik heel eerlijk moet zijn zie ik geen upgrade t.o.v. vorig jaar op de processor en het gewicht na. En uiteraard "duurzaam verstevigd carbon fiber en getest om te voldoen aan militaire specificaties" (enkel reinforced). Mooi dat ze ook weer 3 jaar garantie op de accu geven.

Wat jammer dat ze dit jaar niet zoveel tijd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wel raar dat ze niet voor een W-serie gegaan zijn, er was nog zo'n 150 euro over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
tsjeck schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:08:
Mmm, is een combinatie van een NVS en HD4000 voldoende voor hier en daar een game?
De HD4000 ligt qua niveau nog een stuk onder de GT525m van nVidia die vorig jaar als basis in o.a. de XPS 15 serie zat. Daar hoef je dus niet op te rekenen tenzij je alle details omlaag wil gooien.
De 5400M is volgens notebookcheck afgeleid van de GT630M/GT540M (zelfde chip geloof ik). Ook dat is geen wonder. Volgens notebookcheck kan je spellen als Skyrim met gemiddelde tot lage instellingen nog wel spelen (bij 1366x768). Maar ook hier hoef je niet te proberen alle opties omhoog te gooien. Overigens als kanttekening: Notebookcheck geeft aan dat de chip gecombineerd wordt met DDR3, waar op de site van NSC GDDR5 wordt aangegeven. Dat heeft zeker nog wel invloed en ik ben benieuwd hoe dat in elkaar steekt. Verder geven ze ook aan dat ze nog niet 100% zeker zijn van hun bevindingen aangezien de chip wellicht toch iets hoger geclocked zou kunnen worden afhankelijk van het gebruikte koelsysteem.

http://www.notebookcheck....raphics-4000.69166.0.html
http://www.notebookcheck.com/NVIDIA-NVS-5400M.76721.0.html

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brilsmurfffje schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:47:
Wel raar dat ze niet voor een W-serie gegaan zijn, er was nog zo'n 150 euro over..
Om de één of andere vage reden vragen we niet zelf om modellen, maar laten we fabrikanten een offerte geven voor een model dat voldoet aan de gestelde eisen (en die zijn niet heel hoog).

Het is niet zo dat er alleen maar echte workstations mee doen, dan zou je ook alleen maar de Lenovo ThinkPad W, HP EliteBook W, Dell Precision en Fujitsu Siemens Celsius H series hebben. Dat zijn namelijk de enige echte workstation series, die je daardoor ook met AMD FirePro en/of Nvidia Quadro kaarten kan krijgen.

Als wij per se de Lenovo ThinkPad W520 hadden willen hebben, hadden we volgens mij het eisenpakket moeten aanscherpen. Zoals gezegd werkt het dus niet zo van wij willen dat model met die specificaties, zou je een offerte willen opstellen voor 1000 stuks, maar waarom dat zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
Kan me voorstellen dat je met een openbare aanbesteding aan regels gebonden bent. Je mag de specificaties niet teveel toespitsen op bepaalde aanbiedingen van fabrikanten waarmee je andere fabrikanten uit zou kunnen sluiten, want dat zou te oneerlijk zijn.

Maar ook dit is maar een veronderstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kid Jansen schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:46:
[...]
Het is niet zo dat er alleen maar echte workstations mee doen, dan zou je ook alleen maar de Lenovo ThinkPad W, HP EliteBook W, Dell Precision en Fujitsu Siemens Celsius H series hebben. Dat zijn namelijk de enige echte workstation series, die je daardoor ook met AMD FirePro en/of Nvidia Quadro kaarten kan krijgen.
Een voordeel van de "echte workstations" is volgens mij ook dat de fabrikanten ze eventueel met Linux willen kunnen leveren. De T530 heeft Nvidia Optimus. Mooi voor de batterijduur, maar onhandig voor Linux gebruikers en in mijn ogen dus ongeschikt als workstation.

Persoonlijk heb ik dus liever een 8560W (want beter scherm, linux support, 10% tragere cpu).

Wordt de T530 voor die prijs ook geleverd met accidental damage verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Laatst online: 14-04 16:24
Als ik de selectie van dit jaar zie, ben ik echt superblij met m'n 8560w. Jammer van de resolutie van de Lenovo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik ga volgend jaar in Twente studeren en heb een notebook nodig. Ik was van plan om de notebook van het notebookproject te kopen, maar ik vind deze qua design en videokaart behoorlijk tegenvallen. Na een beetje zoeken vond ik de asus N56VZ, die bij bijvoorbeeld campusshop.nl voor €929 te kopen is (pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL). De processor is hetzelfde als die van de T530, maar de videokaart is een GT650M, een stuk sneller dus. De hdd is een beetje groter (750GB). Verder heeft deze wel een FullHD scherm en ziet hij er vooral een stuk mooier uit. Hij ziet er ook een behoorlijk stevig uit, wat natuurlijk ook belangrijk is.

Mijn vraag is nu, is dit een mooi alternatief of zitten er nog grote voordelen aan de lenovo of het notebookproject? Ik doe niet een van de studies waar het High End model perse voor nodig is, dus dat is iig geen probleem. De lenovo zal in ieder geval nog een stuk steviger zijn, maar die asus ziet er op dit gebied ook niet verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-04 23:09
Op dit moment ben iknog in het bezit van een HP 8510W uit het project van 2008. Ben er zeker tevreden over en zolang hij het uithoudt neem ik nog geen andere laptop. Maar nu hoop ik toch echt dat deze het meer dan een jaar uit gaat houden, want deze Lenovo vind ik echt lelijk.
Erwin94 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:30:
Ik ga volgend jaar in Twente studeren en heb een notebook nodig. Ik was van plan om de notebook van het notebookproject te kopen, maar ik vind deze qua design en videokaart behoorlijk tegenvallen. Na een beetje zoeken vond ik de asus N56VZ, die bij bijvoorbeeld campusshop.nl voor €929 te kopen is (pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL). De processor is hetzelfde als die van de T530, maar de videokaart is een GT650M, een stuk sneller dus. De hdd is een beetje groter (750GB). Verder heeft deze wel een FullHD scherm en ziet hij er vooral een stuk mooier uit. Hij ziet er ook een behoorlijk stevig uit, wat natuurlijk ook belangrijk is.

Mijn vraag is nu, is dit een mooi alternatief of zitten er nog grote voordelen aan de lenovo of het notebookproject? Ik doe niet een van de studies waar het High End model perse voor nodig is, dus dat is iig geen probleem. De lenovo zal in ieder geval nog een stuk steviger zijn, maar die asus ziet er op dit gebied ook niet verkeerd uit.
Een laptop via het notebook-project van de UT heeft naar mijn mening twee grote voordelen die je (bijna) nergens anders krijgt als je een laptop koopt. Punt één: De garantie op de laptop en de batterij bedraagt 3 jaar, wat volgens mij langer is dan bij andere laptops. Punt twee: De helpdesk op locatie. Heb je een probleem met je laptop dan kun je naar de servicebalie op UT en daar word je dan geholpen. Mocht het probleem direct opgelost kunnen worden, dan wordt het gedaan, anders krijg je een vervangende laptop (zelfde type) mee waar tijdelijk je eigen harde schijf wordt ingezet zodat je gewoon kunt doorwerken met je eigen programma's. Bij een laptop van een andere leverancier ben je je laptop langer kwijt dan de 1-uur-doorwerkgarantie die de UT garandeert.

Overigens vind ik de software-matige kennis bij de servicebalie niet echt geweldig (ieder zijn mening natuurlijk ;)), maar voor hardware heb je een snelle oplossing.

Of die Asus goed genoeg is, daar doe ik geen uitspraken over 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171174

Bedankt voor die tip van Campusshop, Erwin94! Ik heb het even vergeleken en in het kort de volgende conclusies:
50 euro meer voor een veel betere videokaart (volgens benchmarks wel geschikt voor moderne games), hogere resolutie (full HD), volledig toetsenbord (niet belangrijk, maar toch), grotere HDD (750GB), 2x zoveel RAM-geheugen (kost geen knal) en natuurlijk een buitenkant die je niet hoeft te bedekken uit schaamte ;)
Nadeel is 1 jaar minder garantie (ook geen accu-garantie..) en geen 1-uurs service om de hoek.

Voor mijzelf maakt die service om de hoek niet uit, want ik zit volgend jaar in het buitenland, maar mocht de Lenovo van brakke kwaliteit blijken (wat ik absoluut niet verwacht, aangezien het merk echt bekend staat om robuustheid), dan is de notebook service center om de hoek een uitkomst. Ik weet wel dat van 2008 t/m 2010 er HP's werden verkocht die stuk voor stuk last hadden van snelle stofophoping, waardoor de boel snel oververhitte (en er soms zelfs componenten stuk gingen). Daar waren veel klachten over. Daarvoor 2 jaar Dell (waarvan ik een nog immer prima werkende Inspiron 6400 uit 2006 heb _/-\o_ ) en het bakbeest van afgelopen jaar ziet er ook wel robuust genoeg uit om niet snel stuk te gaan.
Maar goed, het is moeilijk te voorspellen hoeveel service je daadwerkelijk nodig gaat hebben.

Edit: Ik heb net een mail terug van het NSC, antwoord op de vraag of een hogere resolutie scherm ook mogelijk wordt. Dat is niet het geval, het zou om 1 vaste configuratie gaan... :/
Met andere woorden, dit wordt hem niet. Ik ga voor die Asus van Campusshop :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 171174 op 19-06-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
Waarom zit iedereen toch zo te zeiken over de specificaties? :F Ten eerste krijg je al dikke korting op de reguliere prijs. Ten tweede ga je studeren en niet non-stop 24/7 zitten gamen online BF3. En als laatste zijn het inderdaad spuuglelijke laptops, maar dat is toch niet belangrijk als je gaat studeren. Het ding moet gewoon werken naar de behoefte van de student en niet de behoefte van de gamer. En als je een mooie, veel betere laptop wilt, dan koop je die toch ergens anders? Dan betaal je wel effe 100-150 euro meer en mis je de service!

Dus stop met dat zeiken over die specs enzo. Ze gaan echt niet de laptops vernieuwen, omdat hier op het forum een aantal mensen er niet mee eens zijn! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
hoi1805 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:57:
Waarom zit iedereen toch zo te zeiken over de specificaties? :F Ten eerste krijg je al dikke korting op de reguliere prijs. Ten tweede ga je studeren en niet non-stop 24/7 zitten gamen online BF3. En als laatste zijn het inderdaad spuuglelijke laptops, maar dat is toch niet belangrijk als je gaat studeren. Het ding moet gewoon werken naar de behoefte van de student en niet de behoefte van de gamer. En als je een mooie, veel betere laptop wilt, dan koop je die toch ergens anders? Dan betaal je wel effe 100-150 euro meer en mis je de service!

Dus stop met dat zeiken over die specs enzo. Ze gaan echt niet de laptops vernieuwen, omdat hier op het forum een aantal mensen er niet mee eens zijn! :O
Sinds wanneer zijn constructieve discussies en afwegingen niet meer welkom op dit forum? En met deze uitspraak ga ik me op een randje begeven, maar " ze gaan echt niet ophouden met discussiëren, omdat hier op het forum een aantal mensen er niet mee eens zijn! :O "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 10:27
Ik heb ook de 8510w die ik graag zou willen vervangen voor iets vergelijkbaars, maar het ontbreken van quadro en een lagere resolutie dan mn 4 jaar oude laptop maakt het niet aantrekkelijk. Had ook liever 100e meer betaald en meer laptop gehad. Vind persoonlijk het design ok. Naast mn zakelijke HP zagen andere laptops er altijd uit al;s speelgoed. Lenovo is daar niet anders in, met nog een paar eigenwijze elementen zoals het rode "klitje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-04 10:54
Ik had de 8560w van vorig jaar en die was me echt te zwaar, incl adapter kwam hij uit op ~4 kg, dus gelukkig is deze een stuk lichter. Nu is die laptop gejat, dus ben ik weer opzoek naar iets nieuws. Maar eerlijk gezegd valt de aanbieding me dit jaar tegen, natuurlijk is het een 40% korting als je kijkt naar de prijs en specs van de enige verkrijgbare t530 in de pricewatch, maar toch.
En als ik de l530 vergelijk met de dan is hij 200 euro duurder, maar krijg je wel een high-res scherm, een grotere en snellere hdd, alleen geen 3 jaar garantie. Eerlijk gezegd weet ik het nog niet. Ik wacht sowieso tot augustus als de eerste batch is uitgeleverd en er wat reviews beschikbaar zijn van deze en andere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De L-lijn heeft geen über bouwkwaliteit. Voor de rest ben ik het wel met je eens betreft het gewicht. De lenovo's en de latitude's zijn imo de enige laptops die mobiel genoeg zijn om overal naartoe te slepen. Iets boven de 3kg is hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De slechte aanbieding is vooral de schuld van Griekenland (en Spanje, Portugal, Italië, etc.), want de eurokoers is één van de grootste boosdoeners van de niet echt bijzondere aanbieding.

De koers is nu ongeveer $1,27 voor €1, vorig jaar rond deze tijd (vooral begin juli en eind augustus) was de koers veel gunstiger, toen zat hij tussen de $1,41 en $1,44. Dat geeft toch een behoorlijk verschil, de high-end zou dan gewoon nog eens €100 goedkoper zijn.

Daarnaast waren de meeste kandidaten dit jaar gewoon nog te nieuw, er was amper een testexemplaar te krijgen, want de meeste kandidaten waren net wel of nog net niet uit.

En last but not least werkten Nvidia en AMD gewoon niet mee dit jaar door geen nieuwe workstation videokaarten uit te brengen. Er zijn wat kaarten opnieuw genummerd, en sommige hebben iets meer geheugen gekregen. Maar er zijn geen nieuwe architecturen uitgebracht, zelfs geen die-shrinks, alle GPU rekenkernen zijn gewoon gelijk gebleven. Daardoor viel op dat vlak nauwelijks vooruitgang te boeken ten opzichte van vorig jaar en komt het in dit geval zelfs neer op achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mensen die iets ander willen kunnen ook naar Dell kijken. sommige modellen is de next day on site garantie voor 3 jaar met 40% korting. de nieuwe xps 15 is bijvoorbeeld een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
6 Cell primaire batterij (26+ Watt/uur)
Is dit echt zo voor het high-end model of is het een foutje? 26Wh is weinig, erg weinig. Dat is bijna dezelde inhoud als een gemiddelde tablet. 1-2 uurtjes op de accu op de UT waar soms al verdomd weinig stopcontacten zijn is echt dramatisch.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar is voor gekozen vanwege de garantie, bij de 9 cell kon er geen garantie op de batterij genomen worden. Ik zou zelf waarschijnlijk wel voor de 9 cell gekozen hebben, want op vorig jaar na hadden we in voorgaande jaren ook geen garantie op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, dat vind ik dan echt een hele vage keuze. Alsof je garantie op een accu wil die wss maar 2 uur mee kan. Je moet goed je best doen wil je die 9 cells accu zo afraggen dat ie na 3 jaar minder dan die 2 uur doet imho :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
Nefiorim schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:01:
[...]

Sinds wanneer zijn constructieve discussies en afwegingen niet meer welkom op dit forum? En met deze uitspraak ga ik me op een randje begeven, maar " ze gaan echt niet ophouden met discussiëren, omdat hier op het forum een aantal mensen er niet mee eens zijn! :O "
Ik weet ook wel dat er altijd mensen blijven zeiken, maar dat zijn meestal de mensen die niet goed over dingen nadenken. Van de ene kant krijg je dikke korting en uitstekende services, van de andere kant heb je dan niet de specs die je verwachtte of wilde hebben. Persoonlijk koop ik al geen Thinkpad omdat ze godsgruwelijk lelijk zijn, maar men moet gewoon niet zo zeiken. Discussiëren mag altijd, graag zelfs 8) , maar niet zeiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Omdat ik zelf wel geinteresseerd ben in de ultrabook zat ik een beetje op de NSC site rond te kijken. Vielen me twee dingen op:
Hij is verminderd van 400 naar 300 stuks
Er zit geen NSC garantie op? Dat vind ik wel erg jammer, dan gaat de aantrekkelijkheid om hem bij de UT te halen wel vlot omlaag. Voor 40 euro minder kan je hem namelijk ook gewoon bij conrad.de halen en dan kan je ook nog kleurtjes kiezen :)

Dus zo goedkoop is die dan ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
Icyzer schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:32:
Omdat ik zelf wel geinteresseerd ben in de ultrabook zat ik een beetje op de NSC site rond te kijken. Vielen me twee dingen op:
Hij is verminderd van 400 naar 300 stuks
Er zit geen NSC garantie op? Dat vind ik wel erg jammer, dan gaat de aantrekkelijkheid om hem bij de UT te halen wel vlot omlaag. Voor 40 euro minder kan je hem namelijk ook gewoon bij conrad.de halen en dan kan je ook nog kleurtjes kiezen :)

Dus zo goedkoop is die dan ook weer niet...
Als ik de ultrabook niet kan krijgen, dan wordt het misschien toch zo'n thinkpad. Maar misschien kan ik hem dan idd op conrad.de bestellen, dus bedankt voor de tip! ;) Dat opeens de oplage van 400 naar 300 stuks is gegaan vind ik ook vreemd. Heb NSC al een mailtje gestuurd of ik een U310 kon reserveren daardoor maar dat kon helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
GENETX schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:21:
Tsja, dat vind ik dan echt een hele vage keuze. Alsof je garantie op een accu wil die wss maar 2 uur mee kan. Je moet goed je best doen wil je die 9 cells accu zo afraggen dat ie na 3 jaar minder dan die 2 uur doet imho :|
Voor mij de grootste domper. Ik wacht nu nog een jaartje. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
Je kunt de laptops bestellen. Al gedaan, maar duurt waarschijnlijk wel effe als ik hem binnen heb, vanwege die lening. Al meer mensen besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Heb toevallig van de week mijn T430 opgehaald.
De NVS 5400M in mijn laptop (met DDR3 geheugen) is te vergelijken met een Geforce GT630M, maar ik heb begrepen dat in de T530 UTwente een NVS 5400M i.c.m. met GDDR5 gebruikt wordt, daardoor zal die uiteraard een stuk sneller zijn.

Over de processor kan ik niks zeggen heb een Dualcore I7, géén quadcore.

Waar ik wel wat over kan zeggen is de bouwkwaliteit: de basis van de notebook is gemaakt van een magnesium-legering, het deksel van een combinatie van glas- en koolstofvezel.
De machine zelf is érg stevig kun je niks van zeggen
De scharnieren zien eruit alsof ze van een Leopard-tank komen en ook dat is positief.

Ik lees hier al dat mensen het design niet aanstaat, bedenk dan wel dat dit een design is dat "the test of time" doorstaan heeft, het huidige ontwerp is zo omdat het goed werkt duurzaam en functioneel is.

Function over form en ik wou dat er veel meer zo ontworpen werd....

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
GENETX schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 07:46:
[...]

Is dit echt zo voor het high-end model of is het een foutje? 26Wh is weinig, erg weinig. Dat is bijna dezelde inhoud als een gemiddelde tablet. 1-2 uurtjes op de accu op de UT waar soms al verdomd weinig stopcontacten zijn is echt dramatisch.... :|
Dat zou best wel eens heel erg mee kunnen vallen, de Thinkpads hebben allemaal een "Thinkvantage" Power Manager, en die programma's werken echt héél goed.

Op mijn vorige Thinkpad (een X220) haalde ik tien uur op een lading terwijl de fabrieksopgave max 8 uur was en dit met een 6-cell.

Daarbij komt nog dat Ivy Bridge een die shrink met zich meebrengt waardoor de CPU (idle) een stuk zuiniger is, en ook de NVS 5400M is een shrink, naar 28nm.

Natuurlijk moet je -wil je lang op een lading kunnen werken- niet gaan gamen of zware programma's draaien, maar ik denk dat de accuduur je allezins zal meevallen.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-04 10:54
@ Kid Jansen, als ik het me goed herinner had jij vorig jaar een uitgebreide reviews geschreven over de 8560w. Is er een kans dat je dat dit jaar weer gaat doen? Dan wacht ik daar in ieder geval nog op met een beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mwoah, ik heb de Asus u30jc, welke volgens anandtech de zuinigste eerste gen intel core i laptop is. Met een 8 cell 84Wh haal ik 7 uur internet, 13,3". 6 cell zet niks, het gaat om de capaciteit er van. Al staat er wel 26+ Wh, zou dat dan betekenen dat je garantie krijgt voor slechts 26 Wh, wat wss ongeveer de helft van de accucapacitiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
GENETX schreef op zondag 24 juni 2012 @ 08:33:
Mwoah, ik heb de Asus u30jc, welke volgens anandtech de zuinigste eerste gen intel core i laptop is. Met een 8 cell 84Wh haal ik 7 uur internet, 13,3". 6 cell zet niks, het gaat om de capaciteit er van. Al staat er wel 26+ Wh, zou dat dan betekenen dat je garantie krijgt voor slechts 26 Wh, wat wss ongeveer de helft van de accucapacitiet is.
Correct, ik had even de accucapaciteit moeten vermelden en die is in -in dit geval- een capaciteit van 63Wh.
Overigens worden standaard (als je dus normaal aanschaft) bij Thinkpads met deze configuratie (T530 I7-quad NVS 5400M) 9-cells batterijen meegeleverd.

De Accu in de T530 (UTwente editie) zal, als het goed is, een capaciteit van 57Wh krijgen.
(bron):
http://support.lenovo.com...tail.page?&DocID=PD024285

[Nagekomen bericht]
Volgens de webshop lapstars.de zou de Thinkpad T530 een accuduur van 9.1 uur hebben(fabrieksopgave).
Denk zelf eigenlijk dat een uur of zes realistischer is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubén89 op 24-06-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Aah oké, dat maakt het plaatje wel beter. Staat dan wel slecht vermeld op de site van het ICTS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
GENETX schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:16:
Aah oké, dat maakt het plaatje wel beter. Staat dan wel slecht vermeld op de site van het ICTS..
Ik zal er nog niet teveel van uit gaan. Garantie op de accu voor zo'n lange tijd is namelijk riskant. Dat risico kun je indekken door goedkope accu's te geven, oftwel met een lage capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Cyleo schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:48:
[...]

Ik zal er nog niet teveel van uit gaan. Garantie op de accu voor zo'n lange tijd is namelijk riskant. Dat risico kun je indekken door goedkope accu's te geven, oftwel met een lage capaciteit.
Dat zou ik maar wel doen, er zijn immers maar twee mogelijkheden voor de T530: de door mij genoemde 6-cell met een capaciteit van 57Wh of de negen cell batterij met een capaciteit van 94Wh.

En we hadden al vastgesteld dat het geen negen cells accu zou worden...

[ Voor 12% gewijzigd door Rubén89 op 24-06-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDaBom
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 15:48
Voor de Werktuigbouwkundige/L&R's , heeft er iemand ervaring met de sony vaio z(i7, 4 of 8gb, evt met dock)?
Draaien de benodigde (CAD) programma's wel goed of is de vaio af te raden..
Zit erg te twijfelen of ik ga meedoen met het project van de TU Delft of toch de vaio kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

McDaBom schreef op maandag 25 juni 2012 @ 02:04:
Voor de Werktuigbouwkundige/L&R's , heeft er iemand ervaring met de sony vaio z(i7, 4 of 8gb, evt met dock)?
Zit erg te twijfelen of ik ga meedoen met het project van de TU Delft of toch de vaio kies.
Met Dock weet ik niet, de wat oudere Vaio Z (met optische drive en i7 - eerste generatie, dus geen sandy bridge) deed het prima met sketchup en AutoCAD 06 onder andere. En het gewicht is een enorm pluspunt ;) Wat de TU aanbiedt zijn vaak bakbeesten, maar wegen dan ook helaas 4kg incl. oplader. :(

[ Voor 3% gewijzigd door GS88 op 25-06-2012 05:34 ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijksman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-01 12:47
Als je een programma als Solidworks en helemaal Unigraphics gaat gebruiken met complexe assemblies/modellen dan ga je het verschil tussen een quadro/firepro kaart en een radeon/geforce wel merken. Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik op mijn t60p (TU/e gen 2007) amper CAD gebruikt heb, vooral veel Matlab. Hier in Eindhoven werken veel mensen hun CAD problemen uit in de computerruimte is mijn indruk.

En Bakbeest hangt van de situatie af, het wordt alleen echt irritant als je bijvoorbeeld Mechanica en Calculus wil meenemen met je notebook ( bij ons was hij nodig voor Marc.Mentat ). Dat voel je, maar meestal zijn de afstanden die je af wil leggen kort.

Daarnaast zou ik een 13 inch notebook afraden, persoonlijk kom ik dan altijd een hoop pixels te kort. Of alles is aan de kleine kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
McDaBom schreef op maandag 25 juni 2012 @ 02:04:
Kan prima, de Quadro NVS kaarten bieden namelijk geen CAD ondersteuning, NVS is alleen erg stabiel.

Ik zelf heb de 15" van 2 jaar geleden (8540p) en zit ook te kijken naar een 13". De laptop die ik nu heb is namelijk te zwaar, te onergonomisch (klein touchpad, groot, past niet in trein) en eigenlijk draai ik vooral matlab voor educatieve doeleinden en dat is puur processor kracht.

Wat jou dus uiteindelijk zal bevallen is puur persoonlijk. Ik moet voor mijn werk iedere week een half uur die laptop meezeulen en 2 uur in de trein ermee werken, en daarvoor ben ik hem wel zat. Ga je die van jou vooral op locatie gebruiken met weinig tijd te overbruggen, dan zou ik geneigd zijn om een wat grotere te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Laatst online: 14:24
ik twijfel tussen de ultrabook en de allround. de prijs is nagenoeg gelijk en ik lever graag schermgrootte en gewicht in voor een SSD (en mooier design). behalve de CPU verschillen ze verder toch nauwelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 19:46

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

De specs van de niewue notebooks vallen mij ook een beetje tegen. Nu ben ik nog een gelukkige gebruiker van de 8510w uit 2008, maar mocht deze overlijden dan neem ik toch wel graag weer een notebook uit het notebookproject.
Zoals eerder aangegeven in dit topic: je kan natuurlijk op zoek gaan naar een betere/mooiere laptop voor rond de gestelde prijs van de UT. Mijn ervaringen zijn echter zo goed met de service van het NSC dat ik toch de aangeboden laptop zou verkiezen. Zo is er een keer een stukje plastic in mijn usb poort afgebroken, waarna kosteloos mijn hele moederbord werd vervangen (beetje rigoureus maar het werkt). Ook zelfs een keer een nieuw toetsenbord gekregen na het afbreken van een toetsje.
Kleine probleempjes die je normaal misschien niet de moeite vindt om je laptop een week voor kwijt te zijn bij de fabrikant, maar die nu gewoon wel snel verholpen zijn. Zo heb ik na bijna 4 jaar nog altijd een prima laptop waar ik altijd zonder concessies op door heb kunnen werken.
arjandijk162 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:19:
Vind persoonlijk het design ok. Naast mn zakelijke HP zagen andere laptops er altijd uit al;s speelgoed. Lenovo is daar niet anders in, met nog een paar eigenwijze elementen zoals het rode "klitje"
Daar ben ik het ook volledig mee eens. Dit is voor elke studie anders, maar bijvoorbeeld bij een studie als Industrieel Ontwerpen waar wordt verwacht dat je elke dag je laptop meeneemt, zou ik 100% voor een zakelijke laptop gaan die gebouwd is op degelijkheid in plaats van een glimmende gamers Asus van de Mediamarkt. Wat dat betreft zitten dus dit jaar dus wel goed met Lenovo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Idd de service van het NSC is echt briljant. Ik ben overigens ook blij dat ik voor de HP 8560W ben gegaan vorig jaar ter vervanging van m'n vorige.
Ik heb echt totaal geen geluk gehad met mijn laptops (m'n 8510w is na heel veel gezeik er mee door de toenmalige leverancier vervangen door de 8520w een jaar na aanschaf) ben zeker met die 8510w heel veel daar geweest (nu met m'n 8560w ook, echter was dat deels door eigen schuld en voor een kapotte Harddisk, daar doet HP weinig aan) maar ook als je voor de 100ste keer terug kwam, altijd vriendelijk, behulpzaam en binnen de kortste keren met een leenlaptop en jouw harddisk er in weer verder.

Software kennis is idd beperkt maar daar heb ik (op het eerste jaar na dan toen solidworks niet echt onder 64bit op de HP wilde draaien) ook geen gebruik van gemaakt.
Vaak zijn de software versies al wel wat ouder (in September komt bijvoorbeeld de Solidworks beschikbaar bij de ut van het lopende jaar), het voordeel is wel dat het het altijd prima doet en je niet in allerlei bugs zit (Solidworks zit dan ook vaak al in versie 4 of zelfs 5 geloof ik).

En idd bij IO heb je die laptop _veel_ nodig ook in projecten etc. dus dan baal je wel als je laptop opgestuurd moet worden oid ipv dat je naar een andere vleugel van 't gebouw loopt, 'm op de balie zet en een leenlaptop mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
M.K. schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:28:
ik twijfel tussen de ultrabook en de allround. de prijs is nagenoeg gelijk en ik lever graag schermgrootte en gewicht in voor een SSD (en mooier design). behalve de CPU verschillen ze verder toch nauwelijks?
Als ik zo naar de specs kijk niet. Kwa processor is de allround beter, maar voor de rest scheelt het niks. Het is wat je voor een studie je doet en en wat je wil. Ik heb al meer dan drie jaar een Dell Studio 1737 gehad van 17 inch en 3,5 kg. Die gebruikte ik soms voor school, maar nu ik hem echt intensief ga gebruiken wil ik het liefst de lichtste en kleinste notebook. Je moet ook garantie en service afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Cyleo schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:22:
[...]

Kan prima, de Quadro NVS kaarten bieden namelijk geen CAD ondersteuning, NVS is alleen erg stabiel.

Ik zelf heb de 15" van 2 jaar geleden (8540p) en zit ook te kijken naar een 13". De laptop die ik nu heb is namelijk te zwaar, te onergonomisch (klein touchpad, groot, past niet in trein) en eigenlijk draai ik vooral matlab voor educatieve doeleinden en dat is puur processor kracht.

Wat jou dus uiteindelijk zal bevallen is puur persoonlijk. Ik moet voor mijn werk iedere week een half uur die laptop meezeulen en 2 uur in de trein ermee werken, en daarvoor ben ik hem wel zat. Ga je die van jou vooral op locatie gebruiken met weinig tijd te overbruggen, dan zou ik geneigd zijn om een wat grotere te nemen.
De NVS kaarten (géén Quadro, de NVS desktop kaarten heten NVS Quadro), bieden wel degelijk CAD ondersteuning.
Er komt zelfs een AutoCAD performance driver uit....... :Y)
(bron:)
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BD1
  • Laatst online: 22:15

BD1

Ik heb contact gehad met het NSC over een eventuele Accidental Damage verzekering. Ze zijn nog in beraad of ze deze aan de accesoirelijst gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Rubén89 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:06:
[...]

De NVS kaarten (géén Quadro, de NVS desktop kaarten heten NVS Quadro), bieden wel degelijk CAD ondersteuning.
Er komt zelfs een AutoCAD performance driver uit....... :Y)
(bron:)
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Dat is de driver update pagina? Hoe dan ook, voor zover ik weet zijn de NVS kaarten voor beurshandelaren die 4 een stabiele grafische kaart willen die 4 schermen kan aansturen. Zo adverteert nvidia hem dan ook en ik zie daar nergens ondersteuning voor SolidWorks staan. Mocht jij een link hebben die laat zien dat ze dat wel doen dan hoor ik dat graag, aangezien ik zelf ook een NVS kaart in mijn laptop heb zitten (8540p). Zie ook deze review.

Het kan zijn dat het inmiddels verandert is, en het zou alleen maar goed zijn als ik het fout heb denk ik :P Maar ik ben er bang voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Cyleo schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:50:
[...]

Dat is de driver update pagina? Hoe dan ook, voor zover ik weet zijn de NVS kaarten voor beurshandelaren die 4 een stabiele grafische kaart willen die 4 schermen kan aansturen. Zo adverteert nvidia hem dan ook en ik zie daar nergens ondersteuning voor SolidWorks staan. Mocht jij een link hebben die laat zien dat ze dat wel doen dan hoor ik dat graag, aangezien ik zelf ook een NVS kaart in mijn laptop heb zitten (8540p). Zie ook deze review.

Het kan zijn dat het inmiddels verandert is, en het zou alleen maar goed zijn als ik het fout heb denk ik :P Maar ik ben er bang voor ;)
Dat is inderdaad de driver update pagina, en zoals je ziet is Nvidia voornemens om drivers uit te brengen voor o.a. de NVS 5400M, die speciaal geschreven zijn om AutoCAD prestaties te optimaliseren (voor de geforce kaarten is deze mogelijkheid er niet.)

Je zegt dat de kaart voor beurshandelaren is die 4 schermen stabiel aan willen sturen :D ,ongetwijfeld één van de vele toepassingen, maar als je verder leest staat er: "Productivity: Enhance your notebook's performance with NVIDIA NVS graphics and accelerate a wide range of business applications and web browsers."

Daarmee wordt dus onder andere AutoCAD bedoeld, verder is er de optie om een Autodesk 3ds Max performance driver te downloaden. Hij is dus wel degelijk bedoeld om te gebruiken om voor CAD-toepassingen of het nou solidworks is, AutoCAD of 3ds Max.

Als je kijkt op de driverpagina van de Quadro kaarten zie je ook dat er voor de Quadrokaarten géén Solidworks geen speciale drivers beschikbaar zijn.

Ik denk -kortom- dat je je mening iets moet bijstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Rubén89 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:44:
[...]

Dat is inderdaad de driver update pagina, en zoals je ziet is Nvidia voornemens om drivers uit te brengen voor o.a. de NVS 5400M, die speciaal geschreven zijn om AutoCAD prestaties te optimaliseren (voor de geforce kaarten is deze mogelijkheid er niet.)

Je zegt dat de kaart voor beurshandelaren is die 4 schermen stabiel aan willen sturen :D ,ongetwijfeld één van de vele toepassingen, maar als je verder leest staat er: "Productivity: Enhance your notebook's performance with NVIDIA NVS graphics and accelerate a wide range of business applications and web browsers."

Daarmee wordt dus onder andere AutoCAD bedoeld, verder is er de optie om een Autodesk 3ds Max performance driver te downloaden. Hij is dus wel degelijk bedoeld om te gebruiken om voor CAD-toepassingen of het nou solidworks is, AutoCAD of 3ds Max.

Als je kijkt op de driverpagina van de Quadro kaarten zie je ook dat er voor de Quadrokaarten géén Solidworks geen speciale drivers beschikbaar zijn.

Ik denk -kortom- dat je je mening iets moet bijstellen ;)
http://www.nvidia.com/page/partner_certified_drivers.html Ik zie hier geen NVS kaarten op staan.

Als je het stuk wil quoten waarop jij opmaakt dat NVS SW ondersteuning heeft wil ik het graag geloven, maar ik zie het echt niet op die driver pagina staan, en verder lees ik alleen maar dingen die het tegen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Cyleo schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:51:
[...]

http://www.nvidia.com/page/partner_certified_drivers.html Ik zie hier geen NVS kaarten op staan.

Als je het stuk wil quoten waarop jij opmaakt dat NVS SW ondersteuning heeft wil ik het graag geloven, maar ik zie het echt niet op die driver pagina staan, en verder lees ik alleen maar dingen die het tegen spreken.
Volgens mij kijk je niet goed op de driverpagina,lees maar even goed :)

Ik heb overigens nooit geclaimd dat deze kaarten specifiek SolidWorks (qua drivers e.d.) ondersteunen, je moet me geen woorden in de mond leggen.

Ik heb aangetoond dat het op de driverpagina mogelijk is / zal zijn om performance drivers, voor twee verschillende CAD programma's te downloaden.

En daarmee spreek ik een eedere claim van jou tegen waarin je stelt dat:
"de Quadro NVS kaarten bieden namelijk geen CAD ondersteuning, NVS is alleen erg stabiel."

Hetgeen jij beweert klopt dus bij lange na niet, dat er nog geen partner certified drivers zijn zou heel goed kunnen komen omdat, de kaart pas onlangs (deze maand nog) is aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Rubén89 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:02:
[...]

Volgens mij kijk je niet goed op de driverpagina,lees maar even goed :)

Ik heb overigens nooit geclaimd dat deze kaarten specifiek SolidWorks (qua drivers e.d.) ondersteunen, je moet me geen woorden in de mond leggen.

Ik heb aangetoond dat het op de driverpagina mogelijk is / zal zijn om performance drivers, voor twee verschillende CAD programma's te downloaden.

En daarmee spreek ik een eedere claim van jou tegen waarin je stelt dat:
"de Quadro NVS kaarten bieden namelijk geen CAD ondersteuning, NVS is alleen erg stabiel."

Hetgeen jij beweert klopt dus bij lange na niet, dat er nog geen partner certified drivers zijn zou heel goed kunnen komen omdat, de kaart pas onlangs (deze maand nog) is aangekondigd.
Ah, nu zie ik wat je probeert te zeggen. Ik zie nu inderdaad dat er een AutoCAD Performance Driver is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Laatst online: 14:24
hoi1805 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:21:
[...]
Als ik zo naar de specs kijk niet. Kwa processor is de allround beter, maar voor de rest scheelt het niks. Het is wat je voor een studie je doet en en wat je wil. Ik heb al meer dan drie jaar een Dell Studio 1737 gehad van 17 inch en 3,5 kg. Die gebruikte ik soms voor school, maar nu ik hem echt intensief ga gebruiken wil ik het liefst de lichtste en kleinste notebook. Je moet ook garantie en service afwegen.
bedankt! Met min of meer de bovenstaande zaken in gedachte hebbend, heb ik voor de handzamere ultrabook gekozen.
De laptop ophalen is dit jaar trouwens niet mogelijk, itt wat er op de site van het NSC staat. (bron: mail van Switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1805
M.K. schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:05:
[...]

bedankt! Met min of meer de bovenstaande zaken in gedachte hebbend, heb ik voor de handzamere ultrabook gekozen.
De laptop ophalen is dit jaar trouwens niet mogelijk, itt wat er op de site van het NSC staat. (bron: mail van Switch)
Ik heb de ultrabook ook al besteld vorig weekend. Heel gedoe gehad met Switch door een onduidelijkheid over de lening. Voor de mensen die nog moeten betalen: je moet eerst het geld overmaken naar Switch zodat je de orderbevestiging krijgt waarmee dan de lening kunt afsluiten. Koste me een aantal telefoontjes, maar gelukkig hebben de mensen van NSC uitstekend geholpen. Heb de laptop nog niet eens binnen en krijg al uitstekende service van NSC! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Super super, een ThinkPad :D Mooie dingen zijn dat. Ja, ze zien er net zo uit als een ThinkPad van ruim tien jaar geleden, maar wat boeit dat? Ze zijn nog steeds even mooi :)

Maar een T530 !?? Geen 1920x, geen 9-cell. Nah. Een W530 importeren is misschien interessanter, maarja; dan zit je met de garantie.

Voor een W530 met nVidia K2000, 9-cell, Full HD, W7 Pro, etc. betaal je dan wel zo'n 780 euro meer, met heel wat minder garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 29-06-2012 17:25 ]

Pagina: 1 2 Laatste