Kid Jansen schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:54:
Volgens mij komt dat meer door de vicieuze cirkel die is ontstaan: laptops met FHD scherm zijn duur -> afzet is laag -> er komen steeds minder laptops met FHD scherm -> laptops met FHD schermen blijven duur of worden alleen maar duurder.
Geloof me, een full-hd scherm kost echt geen drol.
een 17" 1080p paneel, een B173HW01 v4 (ja, dat B+RG paneel) kost $80 + $80 verzendkosten (koop je er 4, betaal je $100 de stuk.
Een normaal, kutkwaliteit 17" kost misschien 50 tot 60 euro. Misschien minder in grote oplages.
Ik betaal met alle liefde 50 euro voor een beter paneel, heck, 4x zoveel zelfs. Ik kan echt niet geloven waarom er geen enkele fabrikant is (je, behalve apple) die zegt: hey, misschien is die paar euro minder belangrijk dan een goed scherm.
Maarja, ik zal wel gek zijn...
De enige reden dat een full-hd scherm duur is, is de gebrekkige afzermarkt. Van de €200 die het xps 15 paneel kost gaat er misschien €20 naar het bijhouden van de vooraad, €70 naar het scherm, en de rest in het aanpassen van de productlijn voor een onderdeel dat bij 1 op de 1000 mensen aftrek vind(t?).
Dat vind ik ook zo vaag, mensen geven honderden euro's uit aan een processor die 5% sneller is, een backlit toetsenbord, design. Maar als er betaald moet worden voor hetgeen waar je de komende 4 jaar naar staat is er opeens niemand thuis, ga je schamen, iedereen.