1 artefact is natuurlijk al teveel als je net €1500 voor een laptop hebt neergelegd
Maar van dat schalen verbaast het mij niets. En ik heb vanaf windows versie lang geleden nog steeds geen verbetering gezien. Eerder verslechtering want ik kwam er laatst achter dat je niet meer vrij bent om alle custom dpi settings in te stellen(in dit geval onder 100%). Hiep hoy 768 schermen voor blinden.
De beste ervaring heb ik tot nu toe gehad door minutieus de font instellingen en andere delen van de windows gui aan te passen. Maar dit is erg veel werk en ik weet niet zeker of dat nog wel makkelijk kan in de later windows versies. Ik heb toen helaas niet de veranderingen geëxporteerd en opgeslagen dus heb er maar kort van genoten.
Je merkt het overigens meestal niet als je het even uittest. maar pas als je wat langer bezig bent omdat het dan toch weer niet lekker samengaat met wat anders.
Het enige platform wat ik tot nu toe lekker vind werken wat betreft "schaling" is Xorg en/of X11 en die doen dat al lang (schaling tussen aanhalingstekens omdat je de resolutie per oppervlak instelt, of gaat automatisch) Moet hier ook bij zeggen dat ik nooit echt lang alleen onder een unix derivaat heb doorgewerkt op mijn desktop omdat er toch elke keer weer iets was waardoor ik of naar windows of osx terug "moest"
Ik heb het trouwens van meerdere kanten meegemaakt en proberen op te lossen, voor mijzelf eigenlijk altijd te grote letters en iconen, maar ook voor anderen die wat minder ogen gezegend zijn en dus zelfs bij relatief grote schermen met lage resolutie nog steeds de letters te klein vinden.
De windows instellingen zijn zowieso vaag ergen wordt een puntgroote gedefiniierd voor een font en dat zijn voor mij postscript punten en dus 9punten zouden ongeveer 3mm hoog moeten zijn.
Gezien het feit dat windows weet wat de resolutie en grootte van het scherm is moet het dus netjes een 3mm hoge letter kunnen weergeven, maar doet dat dus niet
Dan heb je de aanpas gui, waar je wordt geconfronteerd met een procentuele instelling en eventueel een dpi schaal als je naar custom gaat. Maar deze heeft verder weinig met iets te maken. Op een 13" 16:9 scherm met x768 resolutie zou een 9 punt font net zo hoog moeten zijn als op een 1080 scherm....
Waarom is dit niet gewoon goed opgelost. windows geeft gewoon netjes een 9 punt font 3mm hoog weer op het scherm.
In de gui aanpassingen control panel heb je een paar shortcuts met grote fonts, kleine fonts(ik ben blind, tot superhuman) etc etc en advanced kun je gewoon weer al die gui groottes aanpassen.
Hiermee los je al die schaling shit meteen op.
[
Voor 24% gewijzigd door
Mafketel op 14-09-2013 11:51
]