[LBBG] Laptop (met goed scherm) voor grafici oktober 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Beste scherm voor de beste prijs

Voor de laptop bestbuyguide van oktober willen we eens experimenteren met een nieuwe categorie: Het beste laptopscherm, voor de beste prijs.
De dagen van de 15- en 17-inch laptops met de (gehate ;)) resolutie van 1366x768 pixels zijn ondertussen geteld en er lijkt een verschuiving te ontstaan naar laptops met steeds hogere resoluties. Voor de lbbg willen we daarom een laptop met een goed scherm aan kunnen bevelen. Welke laptop heeft dus het beste scherm, en hoeveel mag dat kosten?

Om alvast de keuze wat te beperken moet de laptop aan de volgende kenmerken voldoen (in volgorde van belangrijkheid):
- Hoge resolutie, minstens 1920x1080 pixels
- Goede kijkhoeken (ips/pva/mva/pls-paneel dus, tn valt eigenlijk al af)
- Hoge 'echte' contrastverhouding (en niet dynamisch honderdmiljoenmiljard:1 :+)
- Lage zwartwaarden
- Lage gemiddelde kleurfout

Een maximale prijs hangen we er voorlopig nog niet aan de categorie, maar het blijft wel een bbg, dus de prijs blijft meetellen. Een 2000 euro kostende laptop met een verwaarloosbaar lagere kleurfout dan een laptop van 1500 euro en voor de rest dezelfde schermkwaliteit legt het dus af.

Kandidaten

Om alvast een aantal usual suspects te noemen:
- Apple MacBook Pro Retina 13/15" (hoge resolutie en behoorlijk hoge contrastverhouding, 1730 euro)
- Samsung ATIV Book 9 Plus (3200x1800 pixels, IPS, 1500 euro.)
- Asus Zenbook Prime UX31A (1920x1080, IPS, mat scherm, goede kijkhoeken, ~1000 euro)

Toevoegingen, suggesties etc? Laat het weten!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

Deze schrikbarend goedkope laptop komt met scherm met contrast ratio van over 9000 1100:1, een maximale helderheid van 276 cd/m en een color gamut van 84% aRGB.

De acer R7 (startrek) heeft bijna hetzelfde scherm.

Verder hebben we de samsung ativ book 8: pricewatch: Samsung ATIV Book NP880Z5E-X02NL
Die heeft volgens mij hetzelfde scherm als de R7. Dat weet ik niet heel zeker. Er staan wat conflicerende dingen online (ik weet zeker dat er een AUO scherm in zit, maar t.net heeft het over PLS. Does not compute).

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:07:
pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

Deze schrikbarend goedkope laptop komt met scherm met contrast ratio van over 9000 1100:1, een maximale helderheid van 276 cd/m en een color gamut van 84% aRGB.
Dit klinkt zelf beter dan ik had verwacht bij deze Acer laptop. En hoe zit het met de grotere broer:
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
Is het bekend hoe goed het scherm is daar in zit? En dan zou met name de i7 4500U, GT750M, 256GB SSD variant een interessante optie kunnen zijn, maar die is helaas nu erg slecht verkrijgbaar.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Acer bied wel meer betaalbare modellen aan met Full-HD, wat te denken van deze:
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53236G50
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-32348G50Maii

Is ook een IPS paneel, geen idee hoe goed, maar zullen anderen hier vast wel weten.

Verwijderd

Regeneration schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 11:29:
[...]

Dit klinkt zelf beter dan ik had verwacht bij deze Acer laptop. En hoe zit het met de grotere broer:
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii
pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
Is het bekend hoe goed het scherm is daar in zit? En dan zou met name de i7 4500U, GT750M, 256GB SSD variant een interessante optie kunnen zijn, maar die is helaas nu erg slecht verkrijgbaar.
Duno. Ik weet dat in de 15.6" Acer R7 (http://anandtech.com/show...eview-something-different) een scherm zit met identieke specificaties, maar niet of ze dat scherm ook gebruiken in de 15.6" V7.
nooberke schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 11:31:
Acer bied wel meer betaalbare modellen aan met Full-HD, wat te denken van deze:
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53236G50
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-32348G50Maii

Is ook een IPS paneel, geen idee hoe goed, maar zullen anderen hier vast wel weten.
Volgens mij zit daar het orangegate scherm in..

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik ben geen graficus en ben ook erg geïnteresseerd in een laptop met een goed scherm, maar dan gewoon als multimedia-apparaat/desktopvervanger. Ben dus heel benieuwd wat er uit deze LBBG komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb twee weken geleden een v3 met orangegate(waarom noemen ze het eigenlijk niet redgate ;) ) gezien.
Dus gezien het budget best een redelijke laptop maar ik ben er nog steeds niet over uit of je beter een tn scherm of een orangegate zou moeten kopen.

Zondag nog een gezien en die had in de gauwigheid dat ik er naar keek wel rood. Zeker bij de mediamarkt valt het op als er geen rood wordt weergegeven dankzij de huiskleur. Dus misschien is het een lotto laptop ;)

de v7 482pg wordt in de states ook met een i7 4500U verkocht .... met een wat afwijkend typenummer
Aspire V7-482PG-9884 heeft verder 12Gb 1Tb en wat ik ook wel mooi vind een msata slot.

Die v7 482 en 582 heb ik tot nu toe nog niet in levende lijve gezien en ik heb er behoorlijk naar gezocht.

Om het over een hele andere boeg te gooien maar is misschien wel interessant voor grafici.....
De pricewatch: Samsung Ativ Smart PC Pro (XE700T1C-A02NL) Zwart
11,6 inch fullhd ips lowpower i5 "laptop/tablet".
En nu komt het: Met digitizer voor penenabled wacom pennetjes. In eerste instantie te duur maar nu voor €800 helemaal niet zo'n slechte deal denk ik. Ik heb helaas niet echt onderzoek gedaan naar wat voor paneel er in zit.
Pagina: 1