Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Ook daar wordt aan gewerkt:Regeneration schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:32:
Ik moet toegeven dat is sneller dan ik had verwacht. Nu zou Windows hier nog beter mee om moeten gaan.
In Blue: Automatic Desktop Display Scaling
http://winsupersite.com/w...c-desktop-display-scaling
Uiteraard hoe sneller des te beter. Maar wat je wenst en wat er daadwerkelijk te koop is, is (bijna) altijd een groot verschil. Daar doelde ik meer op met dat het sneller was dan verwacht.Vinand schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:53:
Dat werd eens tijd!
Ik vind eigenlijk niet meer dan logisch. Ik ben benieuwd.Gandalf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:46:
[...]
Ook daar wordt aan gewerkt:
In Blue: Automatic Desktop Display Scaling
http://winsupersite.com/w...c-desktop-display-scaling

http://www.theverge.com/2...olution-ultrabook-displaySamsung is to unveil a new super-high resolution panel which could set the standard for notebook displays. This week, the company will launch a 13.3-inch QHD 3200 x 1800 panel with 276 pixels-per-inch (PPI), and offers greater pixel densities than Apple's Retina MacBook Pro 13 (227 PPI) and Google's Chromebook Pixel (239 PPI).
[ Voor 28% gewijzigd door Vinand op 20-05-2013 14:57 ]
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Uiteraard, maar met deze notebook, die mogelijk een trend verder doorzet, zal hier ook wel meer aandacht voor komen, of daar ga ik toch wel vanuit.Vinand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:56:
Nu moet Microsoft nog ervoor zorgen dat Window ten minste goed om kan gaan met de resolutie... En niet vol met graphic glitches en artifacts zoals bij Apple het geval is.
Bij Apple zou dat ook het geval zijn... al een ruime jaar verder nog steeds half assed software support...Regeneration schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:03:
[...]
Uiteraard, maar met deze notebook, die mogelijk een trend verder doorzet, zal hier ook wel meer aandacht voor komen, of daar ga ik toch wel vanuit.
Dat is ook waar. Maar zonder anti-Apple over te willen komen, presenteert Apple de 1440 x 900 resolutie als optimaal/geadviseerd of althans zo heb ik het begrepen. En hoewel dit tot een scherper beeld leid, is het een achteruitgang van hun eerdere 1680 x 1050 resolutie, qua effectieve werkruimte. Ik zou ook niet gek opkijken als een groot deel van de MBPr gebruikers het op deze standaard instelling hebben gelaten.Vinand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:36:
[...]
Bij Apple zou dat ook het geval zijn... al een ruime jaar verder nog steeds half assed software support...
Mee eens. Een hogere resolutie op een ~22" zou ik ook wel prettig vinden. Videokaarten wordt inderdaad nog een apart verhaal, maar gezien die ook steeds krachtiger worden lijkt me dat dit wel moet lukken.Kid Jansen schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:00:
Nu nog desktopschermen met 200+ ppi. Volgens mij is het hoogste nu de Eizo DuraVision FHD3601 met 4096x2160 @ 36.37". Die heeft een pixel pitch van 0.1995 mm, wat neer komt op 127.3 ppi.
Oeps, per ongeluk een dubbelpost van gemaakt...
[ Voor 32% gewijzigd door Regeneration op 20-05-2013 16:49 ]
Nu ook op frontpage: nieuws: Samsung kondigt 13,3"-laptopscherm met 3200x1800-pixels aanAquaSheep schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:50:
De laptop fabrikanten zijn helemaal doorgeslagen.![]()
http://www.theverge.com/2...olution-ultrabook-display
Fit 14E: $ 550
Fit 15E: $ 580
Fit 14: $ 800
Fit 15: $ 850
Dat is toch wel iets anders dan was aangekondigd, voor de Fit 14 en Fit 15. Dat zou namelijk 650 en 700 moeten zijn. Maar als ik naar de opties kijk zou dat nog omlaag kunnen. De Fit 14E en 15E modellen wordt bijvoorbeeld standaard geleverd met o.a. een mindere CPU, RAM en HDD. Ik zie liever minder RAM en HDD, want die kan je toch veel beter/goedkoper zelf upgraden. De touchscreen kost $100 extra, dat vind ik wel erg fors.
Dat zijn toch serieuze centjes...
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik vind het ook een beetje suf om die modellen nu nog uit te brengen. Haswell komt over minder dan een week..
Wow, hoe kom je bij 1400 euro als ik mag vragen?PaT schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:31:
Zo, die Fit 14 is wel een stoer ding. Maar als je die een beetje leuk aankleedt zit je zomaar weer op 1400 dollar...
Dat zijn toch serieuze centjes...
Zelfs kijk ik naar de Fit 15 en zou dan max de volgende upgrades kiezen:
+ Touchscreen 100
+ GT735 1GB 50
Wat dan 850 + 150 = 1000 dollar is. Zelf zou ik dan nog een SSD inbouwen.
Liefst zou ik nog wat geld willen besparen door: (als ik vanuit ga van de de upgrade opties bij de Fit 14E en Fit 15E)
750 GB hybride => 500 GB Normaal = -70 dollar
8 GB => 4 GB = -60 dollar
Helemaal mee eens. Gedeeltelijk komt dat door de standaard duurdere opties zoals de HDD en de RAM. Als je dezelfde opties zou nemen voor bijvoorbeeld de Fit 15 als de Fit 15E dan zou dat zijn:Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:48:
De prijs van de non-E is vrij aanzienlijk als je het mij vraagt. De S15, i5, GT 640m is €810 bij de saturn.
CPU = -100
HDD = -70
RAM = -60
850 - 230 = 620
Dit is dan "maar" 50 euro voor een hoogwaardiger design, of daar ga ik vanuit. De non-E versie is wel iest compacter en heeft een andere koelsysteem, althans ik zie geen koelopening aan de zijkant, maar deze zou tussen het scherm en toetsenbord deel eruit komen. Of het beter is me uiteraard nog niet helemaal duidelijk.
Ik hoop dat Sony Nederland gelijk met de Haswell versies komt.Ik vind het ook een beetje suf om die modellen nu nog uit te brengen. Haswell komt over minder dan een week..
[ Voor 28% gewijzigd door Regeneration op 29-05-2013 19:24 ]
Stop er een SSD in (+300) en een graka met meer geheugen (+100) en je ben er... SSD is DUUUUUUURRRRRR!Regeneration schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:16:
[...]
Wow, hoe kom je bij 1400 euro als ik mag vragen?
Zelfs kijk ik naar de Fit 15 en zou dan max de volgende upgrades kiezen:
+ Touchscreen 100
+ GT735 1GB 50
Wat dan 850 + 150 = 1000 dollar is. Zelf zou ik dan nog een SSD inbouwen.
Liefst zou ik nog wat geld willen besparen door: (als ik vanuit ga van de de upgrade opties bij de Fit 14E en Fit 15E)
750 GB hybride => 500 GB Normaal = -70 dollar
8 GB => 4 GB = -60 dollar
[...]
Ik hoop dat Sony Nederland gelijk met de Haswell versies komt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Vinand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:56:
Nu moet Microsoft nog ervoor zorgen dat Window ten minste goed om kan gaan met de resolutie... En niet vol met graphic glitches en artifacts zoals bij Apple het geval is.
Je hebt duidelijk geen ervaring met de retina MacBooks, want graphic glitches en artifacts? En half assed software support?Vinand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:36:
[...]
Bij Apple zou dat ook het geval zijn... al een ruime jaar verder nog steeds half assed software support...

Ik gebruik al bijna een jaar een 15'' rMBP en dat werkt prima. Ik heb nooit last gehad van grafische glitches en artifacts, het enige waar ik last van had waren niet zo soepele animaties binnen OS X en het trage scrollen binnen Safari. Maar dat eerste is inmiddels opgelost, waardoor de gehele ervaring prima is. Dat laatste zijn ze (hopelijk) mee bezig, maar er is mee te leven.
Apple heeft i.t.t. Windows een hele slimme schalingsalgoritme ontwikkeld, waardoor je (op de 15'') een effectieve werkruimte hebt van maximaal 1920x1200. En dan werk je nog steeds in HiDPI mode, dus alles is retescherp. Niet echt een achteruitgang te noemen.
Sony upgrades is altijd duur geweest. Sony site zelf is ook duurder dan de "pre-build" modellen die je in de pricewatch kan vinden. Je kan echter wel dingen aanpassen die niet / erg moeilijk aan te passen zijn. Zo had ik interesse in de zwarte S15, maar deze is nooit als pre-build model in de pricewatch verschenen. Helaas.PaT schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:23:
[...]
Stop er een SSD in (+300) en een graka met meer geheugen (+100) en je ben er... SSD is DUUUUUUURRRRRR!
Maar goed terug naar de upgrades, die zou ik dus ook niet nemen op de Sony site. Waar het mogelijk is gewoon zelf doen. Enkel dingen zoals CPU, GPU, kleur zou ik aanpassen de rest echt niet. 60 doller/euro voor 4 GB RAM? No way.
Vinand heeft het volgens mij (o.a.) over dit: http://www.anandtech.com/...h-retina-display-review/6RnB schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:25:
Je hebt duidelijk geen ervaring met de retina MacBooks, want graphic glitches en artifacts? En half assed software support?
Voel je verder niet aangevallen hoor. Als jij het prima vind, dan is dat toch goed? "Wij" (hiermee doel ik op de wat meer vaste bezoekers hier) zijn ook erg kritisch op Windows hoor. Dat het verre van vlekkeloos schaalt is ook bij ons bekend en dat vinden (ook) wij erg jammer.
[ Voor 30% gewijzigd door Regeneration op 29-05-2013 19:43 ]
Als het allemaal klopte wat hij typte, was ik er uiteraard niet op in gegaan.
Ik heb geen idee of Vinand het over die review heeft en mocht dat wel zo zijn, is dat allang achterhaald. Ik kan me overigens zijn half assed software support uitlating met die link wel beter in verband brengen, maar nogmaals, die tijd is voorbij. De meeste software is inmiddels al een tijdje retina ready, ook de wat grotere sofware pakketten (denk aan Adobe Photoshop CS6 en MSO 2011).
[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 29-05-2013 19:42 ]

Dell toont XPS 11-ultrabook
Nog eentje met 2560 x 1440. Dit gaat nu wel rap.
http://www.anandtech.com/...ks-and-vaio-duo-13-hybrid
Whats that?Given their background in the home theater industry, you would expect Sony to know a thing or two about building high quality displays and speakers. Sadly, their storied history doesn’t always yield the best experience, and like other OEMs Sony has been involved in the race to the bottom that has played over the past five to ten years in the laptop space. Thankfully, the VAIO Pro line looks to buck that trend and Sony’s press release makes note of the Full HD 1080p panels with TRILUMINOS displays that create rich colors and offer a wider color range. There’s no specific discussion of what panel technology is being used—we’ve seen both TN and IPS 1080p panels from Sony in the past, but hopefully the marketing materials end up translating into an improved visual experience.
http://reviews.cnet.com/8...d-they-help-your-next-tv/
Dat wordt nu gebruikt in de sony 65X900, 55X900, en 55W900. Ik heb een poging gedaan om reviews te vinden, maar ik zie niets.Triluminos uses blue LEDs, but instead of coating them with a yellow phosphor, the blue light from the LEDs passes through the Color IQ optical element containing red and green quantum dots. So the blue LEDs have two functions: create blue light, but also energize red- and green-emitting quantum dots so they in turn can create red and green light. About two-thirds of the light created by the blue LEDs is used to excite the QDs. Cool, right?
De 'sony pro' lijn is voor zover ik kan zien gewoon de Z.

Maar wacht, er is meer.
http://www.engadget.com/2...-lifebook-uh90-ultrabook/
Fujitsu met 3,200 x 1,800 IGZO. Waarom moet het nu zo lang duren met 4k

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 11:50 ]
IPS, ~60% gamut, 850:1, ~300cd/m
Er zit overigens ook een SSD bij van 256GB, wellicht dat dat de prijs verklaart. Het is in elk geval betaalbaarder dan de dreamcolor..
Dat geef ik je mee, maar alsnog vind ik het behoorlijk overrated, zeker als ik kijk naar de koeling en de matige accuduur.Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:00:
To be fair, ik had niet eens naar de prijs gekeken. Ik zag acer, 1080p, gt 760m en dacht 'dat zal wel rond de €1000 kosten'..
Er zit overigens ook een SSD bij van 256GB, wellicht dat dat de prijs verklaart. Het is in elk geval betaalbaarder dan de dreamcolor..
Trouwens over de Sony Pro Triluminos display: Volgens een hoge Sony salesmanager dude heeft de gehele lijn met dit paneel een 100% kleurendekking in adobeRGB...
Notebookcheck, TEST DIE SHIT!
By the way: De Sony Pro is absoluut GEEN Z series... Eerder een T series en het scherm + gewicht van de Z serie. Z is Z vanwege de specs... (Rip Z)
[ Voor 9% gewijzigd door Vinand op 06-06-2013 10:05 ]
Als ik dat plaatje wat Darkstone postte met het kleurbereik in het CIE 1976 u'v' chromaticiteitsdiagram zie dan klopt dat ook zeker wel.Vinand schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:03:
Trouwens over de Sony Pro Triluminos display: Volgens een hoge Sony salesmanager dude heeft de gehele lijn met dit paneel een 100% kleurendekking in adobeRGB...
3200x1800px optioneel op de vernieuwde Dell Precision 15". Dat is de hoogste resolutie die ik tot nog toe op een dergelijk scherm gezien heb... De prijs zal er ook wel naar zijn (altijd al geweest eigenlijk), maar dat mag de pret niet drukken.
Deze twee modellen vielen me op:
- 14" 1920 x 1080 IPS + touch, i5-4200U, 8 GB, hybrid 500 GB HDD, GT750M, 2,1 kg, 34,0 x 24,0 cm: pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii
- 15" 1920 x 1080 IPS + touch, i7-4500U, 8 GB, 256 GB SSD, GT750M, 2,2 kg, 38,2 x 25,6 cm: pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
Vooral de 14" valt me erg positief op. Toch een stukje compacter dan de 15", maar wel goede specs en een niet te hoge prijs (wat nog kan dalen omdat het een nieuw product is). Mocht je willen kan je de hybride HDD nog vervangen voor een SSD. Enige mindere punt is dan het gewicht, maar als dat het enige is zou ik dat niet erg vinden. Ik ben erg benieuwd naar de reviews.
Die viel mij inderdaad ook erg op. Ziet er goed uit, mooie specificaties en gewicht. (Niet vergeten dat er een behoorlijke GPU in zit).Regeneration schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:02:
Had toch eigenlijk niet gedacht nog zo onder de indruk te raken van Acer.
Deze twee modellen vielen me op:Vergelijking op Acer site: http://www.acer.nl/ac/nl/...NX.MB5EH.002-NX.MBWEH.001
- 14" 1920 x 1080 IPS + touch, i5-4200U, 8 GB, hybrid 500 GB HDD, GT750M, 2,1 kg, 34,0 x 24,0 cm: pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii
Vooral de 14" valt me erg positief op. Toch een stukje compacter dan de 15", maar wel goede specs en een niet te hoge prijs (wat nog kan dalen omdat het een nieuw product is). Mocht je willen kan je de hybride HDD nog vervangen voor een SSD. Enige mindere punt is dan het gewicht, maar als dat het enige is zou ik dat niet erg vinden. Ik ben erg benieuwd naar de reviews.
Ik vroeg me af of die pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii geschikt zou zijn voor video bewerking in Premiere Pro.
Misschien dat iemand mij daar meer over kan vertellen? Ik moet voor school een laptop hebben, en vooral bedoelt voor 3DSMax & Premiere Pro (ook lichtere programma's, maar zwaarder wordt het niet).
Op het moment heb ik een behoorlijk zware laptop die vervangen moet worden. Ik zoek dus een lichter model (+- 2KG, mag maximaal 2.3KG wegen).
Waar moet ik naar kijken (met PremierePro & 3DSMax in het achterhoofd), goede CPU, of GPU? Beide zou mooi zijn, maar je levert altijd ergens op in.
Is zo'n ULV voldoende i.c.m. een goede GPU (met CUDA & OpenCL support), of kan ik beter een sterke CPU nemen met een mindere grafische kaart?
Blijkbaar gaan mensen die graag IPS en RGB LED backlighting willen liever voor de HP EliteBook DreamColor modellen, of voor andere laptops met IPS scherm. Want volgens dat artikel op de FP stopt Dell met het aanbieden van de optionele IPS RGB LED schermen in de Precision notebooks.guapper schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 14:56:
nieuws: Dell brengt in september Precision M4800- en M6800-laptops uit
3200x1800px optioneel op de vernieuwde Dell Precision 15". Dat is de hoogste resolutie die ik tot nog toe op een dergelijk scherm gezien heb... De prijs zal er ook wel naar zijn (altijd al geweest eigenlijk), maar dat mag de pret niet drukken.
nieuws: Dell kondigt dunne Precision met resolutie van 3200x1800 pixels officieel aan
Resolutie is nice: Ook de prijs is heel erg acceptabel. Met kortingen kunnen we nog flink lager komen hopelijk. Ik hoop alleen dat de koeling fatsoenlijk zal zijn... de videokaart is jammer genoeg ook behoorlijk ruk.
@Darkstone
De Dell Latitude 6540 vond ik opmerkelijk geconfigureerd, zelfs zodanig dat het apparaat zich voor mij wat buiten de Latitude serie plaatste (discrete graphics). In mijn beeldvorming zijn Latitudes 4GB, integrated graphics machines. De waarheid ligt natuurlijk genuanceerder, kon ik vanmiddag ook vaststellen. Afgezien van de punten die je aandroeg leek het me veel hardware voor de prijs. Het gewicht zou voor mij niet een punt zijn, de laptop hoeft niet extreem mobiel te zijn, je punt over de touchpad is nieuw voor mij, moet ik induiken. Het scherm, het scherm is voor mij 80% van de laptop beleving, en ook ik heb het genuanceerde oordeel gelezen en gedacht, "Dell: dat kan je toch beter?". Als ik van de andere kant bedenk tegen welke verbleekte TN ik nu zit aan te kijken is het al snel beter.
Met tweede hands heb ik trouwens toch wel moeite. Een laptop moet bij mij jaren meegaan, gevoelsmatig is mijn voorkeur iets dat ongebruikt is, maar dat kan je irrationeel noemen. Lenovo is top of the bill. Dat wist ik al wel, maar heb dat vanavond ook onderstreept zien worden met wat ik las.
Nou je hebt me in ieder geval van een impuls aankoop afgehouden
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Meningen verschillen blijkbaar behoorlijk. Die Lenovo laptops van het notebookproject van Universiteit Twente van afgelopen jaar waren echt dramatische apparaten. Bijna iedereen die ik ken die er één had vond het echt drie keer niks en had er problemen mee. En dat was niet de standaardconsumentenprut, maar zakelijke Thinkpad modellen.teacup schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:09:
..."Dell: dat kan je toch beter?"...
...Lenovo is top of the bill...
Twee jaar geleden toen ik voor datzelfde notebookproject gewerkt heb, heb ik ook Lenovo laptops getest en die vond ik ook helemaal niks. Bouwkwaliteit was veel minder dan Dell en HP, schermen waren echt extreem slecht. Enige positieve aan die Lenovo's was toen de servicability: die dingen waren in nog geen drie kwartier helemaal te demonteren en weer te monteren bij de eerste poging zonder service handleiding.
Ken ook genoeg mensen met Dell laptops die niks te klagen hebben.
Van de vier merken die workstations en workstation notebooks maken zou ik altijd voor Dell of HP gaan, nooit voor Lenovo of Fujitsu.
De latitude lijn heeft altijd al een dedicated grafische chip gehad. Maar dat was dan altijd een bottom-tier quadro. Ter vergelijking: mijn quadro scoort een paar procent beter in games dan de HD 3000..teacup schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:09:
@Darkstone
De Dell Latitude 6540 vond ik opmerkelijk geconfigureerd, zelfs zodanig dat het apparaat zich voor mij wat buiten de Latitude serie plaatste (discrete graphics). In mijn beeldvorming zijn Latitudes 4GB, integrated graphics machines.
In mijn ervaring is lenovo goedkoper als je deze nieuw koopt. Echter betaal je voor een tweedehands T520 of T530 met 1080p scherm de nieuwprijs, terwijl je voor een latitude €500 neer legt met die specs.Met tweede hands heb ik trouwens toch wel moeite. Een laptop moet bij mij jaren meegaan, gevoelsmatig is mijn voorkeur iets dat ongebruikt is, maar dat kan je irrationeel noemen. Lenovo is top of the bill. Dat wist ik al wel, maar heb dat vanavond ook onderstreept zien worden met wat ik las.
Ik ken niemand die tevreden is met zijn elitebook. Helemaal niemand.Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:24:Meningen verschillen blijkbaar behoorlijk. Die Lenovo laptops van het notebookproject van Universiteit Twente van afgelopen jaar waren echt dramatische apparaten. Bijna iedereen die ik ken die er één had vond het echt drie keer niks en had er problemen mee. En dat was niet de standaardconsumentenprut, maar zakelijke Thinkpad modellen.
Lenovo kiest ervoor om de laptops flexibel te laten zijn in plaats van stijf. Dat vangt de kracht van valschade beter op. Als je het 1080p scherm kiest krijg je vanaf de T520/W520 een B156HW01 v4 95% gamut.Twee jaar geleden toen ik voor datzelfde notebookproject gewerkt heb, heb ik ook Lenovo laptops getest en die vond ik ook helemaal niks. Bouwkwaliteit was veel minder dan Dell en HP, schermen waren echt extreem slecht. Enige positieve aan die Lenovo's was toen de servicability: die dingen waren in nog geen drie kwartier helemaal te demonteren en weer te monteren bij de eerste poging zonder service handleiding.
De mensen die niet klagen zijn over het algemeen niet zo intressantKen ook genoeg mensen met Dell laptops die niks te klagen hebben.
De minste punten van mijn latitude vind ik het touchpad, gewicht (3Kg zonder dvd) en scherm. Dat zijn 3 punten die de thinkpad T5** sowieso beter doet. Ik heb de thinkpad niet in handen gehad, maar volgens mij is de service het enige punt waarop dell wint: bij lenovo hoor ik daar vaak mindere dingen over.
HP workstationsVan de vier merken die workstations en workstation notebooks maken zou ik altijd voor Dell of HP gaan, nooit voor Lenovo of Fujitsu.

Overigens ben ik nog steeds op zoek naar een ips scherm voor mijn latitude. Alle shops die ik tot nu toe heb gemaild gebruiken compatibele 'orangegate' panelen. De bedriegers.
De suggestie over de lage nieuwprijs van T530 achtigen herken ik nog niet zo (maar kijk waarschijnlijk de verkeerde kant op):
Lenovo (site):
i7-3630QM, 8GB, 1920x1080, Nvidia NVS 5400M, 128 gb ssd, 9 cell accu > 1707 Euro
Dell (site)
i7-4800MQ, 8GB, 1920x1080, AMD Radeon HD 8790M, 128 gb ssd, 9 cell accu > 1396 Euro
Van je argumenten ben ik vooral voor het scherm en de touchpad gevoelig. Op zich is het sterker geconfigureerd zijn van de Dell voor mij in de gebruiksbeleving niet zoveel zeggend, gamen zal ik niet echt op het apaaraat, doe ik liever op een desktop. Dus de graka en cpu zullen in mijn gebruiks beleving weinig verschil betekenen. Hoogstens zal de haswell minder accu belasting betekenen, al hoor ik daar ook verschillende dingen over. Maar het SCHERM is natuurlijk wel beter. Endaar kijken we toch tegenaan. Voor mij de vraag of ik die 300 extra wil ophoesten.
Irrelevant, maar esthetisch is de thinkpad veel mooier
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het scherm bevalt me goed: 16.4" 1920x1080, mat display, ~100% AdobeRGB. De kijkhoek is beroerd, dat mag beter
Dell schrapt blijkbaar de RGB-LED schermen, HP met Dreamcolor2 valt buiten m'n budget...
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
Is er een bepaalde reden dat je denkt dat de laptop de pijp aan maarten gaat geven? Zo ja, los dat op.
Er veranderd veel op de laptop markt (niet altijd ten goede) kijk naar een nieuwe laptop als de tijd daar is.
Dat scherm heft 80% aRGB volgens mij.bum schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 09:12:
Voor het geval m'n Sony F13 omvalt: hebben jullie misschien tips wat een goede vervanger zoiu zijn? Ik kan niks betaalbaars vinden met een vergelijkbaar scherm.
Het scherm bevalt me goed: 16.4" 1920x1080, mat display, ~100% AdobeRGB. De kijkhoek is beroerd, dat mag beter.
Dell schrapt blijkbaar de RGB-LED schermen, HP met Dreamcolor2 valt buiten m'n budget...
Veel fabrikanten zoals asus komen binnenkort met IPS in de mainstream lijn. De Thinkpads hebben ook 95% gamut displays.
Dan zit ik scheel te kijken... ik kijk altijd naar de consumentenprijzen, maar op de een of andere manier kost de nieuwe latitude daar €2000+. de oude latitude kwam ongeveer op €1500 met i7, 1080p en 9-cel accu.teacup schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:30:
Latitude versus Thinkpad
De suggestie over de lage nieuwprijs van T530 achtigen herken ik nog niet zo (maar kijk waarschijnlijk de verkeerde kant op):
Lenovo (site):
i7-3630QM, 8GB, 1920x1080, Nvidia NVS 5400M, 128 gb ssd, 9 cell accu > 1707 Euro
Dell (site)
i7-4800MQ, 8GB, 1920x1080, AMD Radeon HD 8790M, 128 gb ssd, 9 cell accu > 1396 Euro
Van je argumenten ben ik vooral voor het scherm en de touchpad gevoelig. Op zich is het sterker geconfigureerd zijn van de Dell voor mij in de gebruiksbeleving niet zoveel zeggend, gamen zal ik niet echt op het apaaraat, doe ik liever op een desktop. Dus de graka en cpu zullen in mijn gebruiks beleving weinig verschil betekenen. Hoogstens zal de haswell minder accu belasting betekenen, al hoor ik daar ook verschillende dingen over. Maar het SCHERM is natuurlijk wel beter. Endaar kijken we toch tegenaan. Voor mij de vraag of ik die 300 extra wil ophoesten.
Irrelevant, maar esthetisch is de thinkpad veel mooier
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2013 11:25 ]

Niet dat hij op instorten staat, maar je weet nooit (Laatst 2 telefoons, een fotocamera, een TV en een harddisk die er opeens mee stoppen
En als het moment daar is dat je wist dat ging komen, heb ik geen tijd meer om een uitgebreide aankoopevaluatie te doen.
Dus tips nog steeds welkom. Het hoeft geen workstation-monster te zijn, prio is een mat scherm dat fatsoenlijk is te calibreren.
Dan wil ik het ook weten ookDarkstone schreef:
Dat scherm heft 80% aRGB volgens mij.
Kon niet echt vinden hoe die %AdobeRGB waardes worden berekend die de fabrikanten opgeven.
Maar als ik de CIE-Yxy waardes uit het ICC-profiel pak, kom ik uit op ong. 97% overlap met AdobeRGB.
(Profiel is gemaakt met ColorMunki)
[ Voor 30% gewijzigd door bum op 27-07-2013 16:53 ]
Op de Latitude zit een ~30% kosten reductie op de Dell Site, tot 31-07! Misschien pakt de Tweakers pricewatch deze aanbieding niet mee. Dat kan het verschil verklaren.Dan zit ik scheel te kijken... ik kijk altijd naar de consumentenprijzen, maar op de een of andere manier kost de nieuwe latitude daar €2000+. de oude latitude kwam ongeveer op €1500 met i7, 1080p en 9-cel accu.
Toch blijft het een duivels dillema, want het scherm is ook bij mij een belangrijke bias, ook de hooivork van hardware die Dell in de Laptop gooit kan dat nog niet veranderen. Morgen wil ik me verder inlezen een een knoop hakken.
Edit:
Dit is een ander paneel als waarmee de E6540 door NotebookCheck is getest. Bij deze test was het AU Optronics B156HW02 paneel aanwezigScherm is volgens monitor asset manager een CMN15BA
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 28-07-2013 17:10 ]
Is er een andere manier om het panel type te achterhalen (zonder de laptop helemaal uit elkaar te halen :-) )
Sinds wanneer kan je bij sony panelen het EDID uitlezen?bum schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:15:
Dan wil ik het ook weten ook![]()
Kon niet echt vinden hoe die %AdobeRGB waardes worden berekend die de fabrikanten opgeven.
Maar als ik de CIE-Yxy waardes uit het ICC-profiel pak, kom ik uit op ong. 97% overlap met AdobeRGB.
(Profiel is gemaakt met ColorMunki)
[afbeelding]
Op basis van notebookcheck kom ik tot deze gegevens:

zwart Fz11 premium. http://www.notebookcheck....1-E-Notebook.25724.0.html
Er staat niet bij welke colorimeter er is gebruikt (faal).
Helemaal uit elkaar halen?TheByteBoy schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:00:
Zou het kunnen dat Monitor Asset Manager het panel type dan niet goed kan uitlezen (ook omdat ik alleen registry active en niet real time kan kiezen)? Google kan verder ook niks vinden op CMN15BA.
Is er een andere manier om het panel type te achterhalen (zonder de laptop helemaal uit elkaar te halen :-) )
Ik ben nog geen 5 minuten bezig om het type paneel af te lezen:
ruk de zwarte plastic bezel om het los
maak 4 schroefjes los
kantel het paneel naar voren
lees de sticker af
Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Zo te zien X-Rite Colormunki (aan de screenshot te zien). Hardwarematig is die gelijk aan de X-rite i1Display Pro.Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:16:
Ik heb geen EDID uitgelezen (en ik ga er zeker geen bezels afslopenVerwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:16:
[...]
Sinds wanneer kan je bij sony panelen het EDID uitlezen?![]()
Op basis van notebookcheck kom ik tot deze gegevens:
[afbeelding]
zwart Fz11 premium. http://www.notebookcheck....1-E-Notebook.25724.0.html
[...]
Toegegeven: niet de beste spectro en beroerde software die ik niet helemaal vertrouw, maar ik moet toch ergens van uitgaan

(Met welke software heb je het diagram gemaakt? Dat ziet er beter uit dan mijn Excelletje.)
Vond op notbookcheck forum een paar profielen, die meten ook een grotere gamut dan de review van de F11. Misschien zat in de F11 toch een iets ander scherm dan de F13?
Maar goed: de werkelijke gamut is uiteindelijk niet zo heel belangrijk. Het werkt gewoon lekker, wat ik zie is wat ik print.
Maar wat zou een waardige opvolger kunnen zijn
@Kid: de screenshot is vlgs mij van de i1 Display2.
Het is zelfs helemaal geen spectrophotometer, het is een colorimeter.bum schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:45:
Toegegeven: niet de beste spectro...
Geen idee hoe de ColorMunki software is, maar i1Profiler is volgens mij best nauwkeurig (als je het op de juiste manier gebruikt)....en beroerde software die ik niet helemaal vertrouw...
i1Photo is een bundel, geen colorimeter / spectrophotometer. In die bundel zit de i1Pro spectrophotometer als je de gewone i1Photo Pro, of de i1Pro 2 als je de i1Photo Pro 2 bundel hebt.Maar als je een i1Photo o.i.d. te leen hebt...
Dat zou ook kunnen, of misschien is het de oude ColorMunki. Het is in ieder geval van X-Rite, maar het is niet i1Profiler.bum schreef op maandag 29 juli 2013 @ 17:49:
@Kid: de screenshot is vlgs mij van de i1 Display2.
Ehmm.. Uit de Xrite specs COLORMUNKI PHOTO includes black ColorMunki spectrophotometerKid Jansen schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:36:
[...] Het is zelfs helemaal geen spectrophotometer, het is een colorimeter. [...]
De Colormunki software zal het best goed doen, maar alles blijft achter de schermen. Geen curves, geen diagram: er rolt een profiel uit en dat is het. Iets meer inzicht zou wel fijn zijn.
Het 1920x1080 scherm van de Precision is een IPS scherm. Al wordt dit alleen verraden door de grote kijkhoeken. In andere specificaties kon dit scherm niet altijd overtuigen (Notebookcheck). De helderheid was maar gemiddeld (217 Cd/m2), wat het scherm minder helder maakte dan dat van zijn voorganger, de M4600. Ook de kleurdiepte is niet indrukwekkend. Positief zijn wel de gelijkmatige belichting, de zwarting (0.35 Cd/m2 en het hoge contrast (597:1). Ondanks de nadelen van het scherm vond ik de M4700 een hele mooie laptop (dubbele koeloplossing, standaard verlicht toetsenbord, ruimte voor twee HD's, de beste intel wireless, een orgie in connectiviteit). En ja, een bakbeest..... Dit bericht wordt op een vergelijkbaar bakbeest getyped, niet mobiel is geen issue, een systeem waarmee in alle standen stabiel kan worden gewerkt wel.
Helaas kwam een M4700 bij nader inzien (BTW) in de door mij gewenste configuratie ruim boven de 2100 Euro. Dit was me te gek, met de T530 was mijn budget al opgerekt. Wel moet ik zeggen dat los van de kosten de afweging bij mij was verschoven van Lattitude - Thinkpad naar Precision - Thinkpad. Met mijn voortschrijdende BTW inzicht zou de Lattitude trouwens vergelijkbaar kosten als de Thinkpad. In het licht van de beide andere machines overtuigde de Lattitude me toch wat minder. Voor mij (en voor wie niet) is dit een forse uitgave waarmee jarenlang tevreden moet kunnen worden gelaptopt, de controverses van de Lattitude hielden me af. Maar om eerlijk te zijn is ook de Precision wat overkill voor mijn trouwens wel veeleisende privé gebruik.
Wel een emotionele achtbaan, even denken dat een Precision binnen je bereik licht, om die kort daarna te zien weggeslagen worden door vadertje staat. Maar de T530 voelt niet als een tweede keuze. Als ik mijn bias voor Dell inslik, en mijn gebruik rationaliseer, dan zou het wel eens de beste van de drie systemen kunnen worden. Ik ben heel blij dat ik het ding kan kopen. Velen die dit lezers hebben de optie (nog) niet zo'n bak te kopen, dat realiseer ik me. Maar (grom) het ding zal een hele tijd moeten gaan voldoen! Voor mij niet na drie jaar iets anders.
Een RGBled IPS als optie. Geen van de modellen op de website heeft standaard IPS. Als je geen quadro nodig hebt zou ik nooit de precision aanraden.teacup schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 23:20:
Het 1920x1080 scherm van de Precision is een IPS scherm. Al wordt dit alleen verraden door de grote kijkhoeken. In andere specificaties kon dit scherm niet altijd overtuigen (Notebookcheck). De helderheid was maar gemiddeld (217 Cd/m2), wat het scherm minder helder maakte dan dat van zijn voorganger, de M4600. Ook de kleurdiepte is niet indrukwekkend. Positief zijn wel de gelijkmatige belichting, de zwarting (0.35 Cd/m2 en het hoge contrast (597:1). Ondanks de nadelen van het scherm vond ik de M4700 een hele mooie laptop (dubbele koeloplossing, standaard verlicht toetsenbord, ruimte voor twee HD's, de beste intel wireless, een orgie in connectiviteit). En ja, een bakbeest..... Dit bericht wordt op een vergelijkbaar bakbeest getyped, niet mobiel is geen issue, een systeem waarmee in alle standen stabiel kan worden gewerkt wel.
Maar dan nog is de thinkpad ietsje goedkoper. De latitude kost € 1,417 in de goedkoopste config met haswell incl. cashback. De thinkpad is €1,397.68 met i7, 1080p en 9-cel. Voor de prijs hoef je het niet te doen
Met jullie heb ik ook vastgesteld dat er "ambivalentie" zit in de Dell site. Bovendien zijn de M4700's op de nederlandse site zijn nauwelijks te configureren. Het volgende scherm is daar de enige optie:Een RGBled IPS als optie. Geen van de modellen op de website heeft standaard IPS. Als je geen quadro nodig hebt zou ik nooit de precision aanraden.
Uit deze omschrijving is niets af te leiden. Heb dinsdag telefonisch contact gehad met een Dell medewerker, een van mijn vragen was of dit scherm nu een IPS paneel was. De man beaamde dit. Eerder is de deskundigheid de medewerkers wel gerelativeerd, dus wat zo'n uitspraak waard is? Achter de nauwelijks configureerbare NL M4700's gaat de Dell medewerker trouwens aan. Want dit klopt niet volgens hem.15.6" UltraSharp™ FHD (1920x1080) Wide View Anti-Glare, Premium Panel Guarantee, USH
@Darkstone, als jij het hebt over IPS als optie, de nederlandse site biedt deze niet, de Amerikaanse site laat het volgende zien:
De twee FHD schermen leg ik uit als touch en niet touch. Niets suggereert mij een IPS optie. Notebookcheck heeft het ook over een IPS in de M4700 testmachine. Vat het niet als een motie van wantrouwen op, maar om het helder te krijgen voor mogelijke andere Precision kandidaten, waar stel ik vast dat het geen IPS schermen zijn?
- 15.6" UltraSharp™ FHD (1920x1080) Wide View Anti-Glare, Premium Panel Guarantee [add $34.00]
- 15.6" HD (1366x768) Anti-Glare [Included in Price]
- 15.6US FHD(1920x1080)WV AG for Windows® 8 [add $34.00]
- 15.6HD(1366x768) AG for Windows® 8 add $0.00
Keuze Precision: inderdaad, rationaliserend moest ik vaststellen dat ik mijn pive gebruik geen quadro nodig heb. Ik ben wel werkzaam met cad en pdm software, maar verder dan een functionele trial zal het op die laptop niet komen. Een functionele trial lukt op de Lenovo ook nog wel, mocht dit nodig zijn.
T530: De toetsenbord opties zijn inderdaad heel mooi. Een positieve verrassing. Die T530's zijn trouwens zowiezo prima configureerbaar. Credits voor Lenovo. Een transparantie site, geen onduidelijke verkoopkanalen, een een rechttoe, rechtaan lineup van de producten. Na de bestelling viel het me trouwens wel op dat heet even duurde voordat ik een opdrachtbevestiging in mijn mailbox kreeg. Dus voor anderen: dit kan een paar uur duren.
Nog bedankt voor het ompolen van mijn "voorkeur". Veranderen is altijd nuttig, maar soms is een zetje nodig.
Als toevoeging aan dit topic de ThinkPad Edge E531 is nu ook met een FHD scherm te krijgen voor een meerprijs van € 56,87 via de Lenovo site.
Helaas zijn er nog geen reviews beschikbaar wel van de E431 met het standaard scherm: http://www.notebookcheck....431-Notebook.97653.0.html
http://www.laptopmag.com/...o-thinkpad-edge-e431.aspx
Het is echt geen IPS. Voorheen werd er duidelijk "RGBLED IPS" vermeld. De upgrade kostte iets in de richting van €500. Het is een 10-bit paneel en volgens het datasheet beter dan praktisch elk desktopscherm wat je kan krijgen.teacup schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:00:
[...]
Uit deze omschrijving is niets af te leiden. Heb dinsdag telefonisch contact gehad met een Dell medewerker, een van mijn vragen was of dit scherm nu een IPS paneel was. De man beaamde dit. Eerder is de deskundigheid de medewerkers wel gerelativeerd, dus wat zo'n uitspraak waard is? Achter de nauwelijks configureerbare NL M4700's gaat de Dell medewerker trouwens aan. Want dit klopt niet volgens hem.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 11:33 ]
Kort samengevat (het voor mij relevante stuk):Gandalf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:27:
Voor welke configuratie van de T530 heb je nu gekozen?
i7-3630QM,
15.6" FHD (1920 x 1080) LED Backlit AntiGlare Display
NVIDIA NVS 5400M
8 GB DDR3 - 1600MHz (1 DIMM)
Keyboard (Backlit) US English International with a Euro symbol
500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
9 Cell Li-Ion TWL 70++
Intel Centrino Ultimate-N 6300 AGN
De prijs die ik hiervoor betaalde (incl. BTW

Die E-serie heb ik wel bekeken, maar zie dat toch als een ander kaliber systeem als de T- serie. Wat ik gezocht heb is de degelijkheid van een zakelijk systeem (lees: behuizing). Mijn hoofddoel was dat ik een systeem vond waarmee ik jaren onder de pannen kan zijn (~<Decennium). Om die reden overconfigureer ik ten opzichte van huidig gebruik. Dit systeem moet ook een mid life update krijgen zodra dat nodig is, en de behuizing moet dat wel toelaten. Wanneer je de kosten van een T uitsmeert over een groter aantal jaren, dan valt die investering nog wel mee. En het milieu helpen we ook een handje
Tja, joh, ik geloof echt wel dat je gelijk zal hebben, maar het is verrekte onduidelijk. Enkele jaren terug was het geen issue dat in specificaties gewoon het paneeltype er transparant bij vermeld werd. De laatste 2-3 jaar is het paneel type uit specsheets niet meer op te maken. Dan moeten we ons dus op kundige reviewers verlaten om erachter te komen om wat voor paneel het gaat. Van de andere kant, als de paneel eigenschappen goed worden doorgelicht, dan is het type minder relevant. Een gebruiker zou eigenlijk vanuit de behoefte moeten vertrekken, en niet vanuit de techniek... maar het selecteert zo lekker snel uit als je TN of IPS zoekt.Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:32:
[...]
Het is echt geen IPS. Voorheen werd er duidelijk "RGBLED IPS" vermeld. De upgrade kostte iets in de richting van €500. Het is een 10-bit paneel en volgens het datasheet beter dan praktisch elk desktopscherm wat je kan krijgen.
De opmerking over de E serie was niet voor jou bedoeld, maar voor het topic.
Er is weer een laptop erbij met een FHD scherm.
Voor € 556,86 een Intel Core i3-3120M met een FHD scherm.
Met Intel Core i5-3230M voor € 604,05.
T is een beetje mosterd na de maaltijd, maar thinkpads moet je uit de states halen.teacup schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:57:
[...]
Kort samengevat (het voor mij relevante stuk):
i7-3630QM,
15.6" FHD (1920 x 1080) LED Backlit AntiGlare Display
NVIDIA NVS 5400M
8 GB DDR3 - 1600MHz (1 DIMM)
Keyboard (Backlit) US English International with a Euro symbol
500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
9 Cell Li-Ion TWL 70++
Intel Centrino Ultimate-N 6300 AGN
De prijs die ik hiervoor betaalde (incl. BTW): 1625 Euro
Die E-serie heb ik wel bekeken, maar zie dat toch als een ander kaliber systeem als de T- serie. Wat ik gezocht heb is de degelijkheid van een zakelijk systeem (lees: behuizing). Mijn hoofddoel was dat ik een systeem vond waarmee ik jaren onder de pannen kan zijn (~<Decennium). Om die reden overconfigureer ik ten opzichte van huidig gebruik. Dit systeem moet ook een mid life update krijgen zodra dat nodig is, en de behuizing moet dat wel toelaten. Wanneer je de kosten van een T uitsmeert over een groter aantal jaren, dan valt die investering nog wel mee. En het milieu helpen we ook een handje.
Configuratie uit mijn sig voor 1300 euro ex btw.
T is echt een beest, zelfs Battlefield 3 is goed speelbaar op 1080P
Dank je wel. Het ding komt in vruchtbare aarde, mijn huidige laptop is op sterven na dood.Gandalf schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:34:
Een hele mooie laptop, veel plezier ermee!
Ben blijkbaar zo vol van die aankoop dat ik het gevoel heb dat alles daarom draait. Gaat wel over, hoop ik.De opmerking over de E serie was niet voor jou bedoeld, maar voor het topic.
Dat dat systeem van jou kan rennen wil ik geloven. Je hebt een W, met een Quadro K2000 kaart, en dat wil wel. Met mijn Lenovo T zal dat gamen wat minder overtuigend gaan. Maar dat is niet erg, want dat is niet mijn insteek met het ding. De eerste inschatting was trouwens dat het systeem tussen de 2 en 3 weken geleverd zou worden, maar vandaag kreeg ik bericht dat binnen 3-6 dagen bezorgt kan worden. Thinkpads uit de states?? Bedoel je via de VS tak van de Lenovo site? Heb ik net even geprobeerd, lijkt inderdaad goedkoper te worden. Wat me trouwens opviel was dat die Amerikaanse T530's veel lager geconfigureerd worden dan de T530's hier in Nederland (zo is in de VS interface nog een i3 te selecteren, maar waren de snellere i7's niet beschikbaar, terwijl NL alleen een i5 en een hele tros i7's kan aankiezen. We zijn blijkbaar (volgens Lenovo tenminste) een rijker landje. Dit is dus wel iets om op te letten.brilsmurfffje schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 08:55:
T is een beetje mosterd na de maaltijd, maar thinkpads moet je uit de states halen.
Configuratie uit mijn sig voor 1300 euro ex btw.
T is echt een beest, zelfs Battlefield 3 is goed speelbaar op 1080P
Allemaal topspec motebooks met een 9cell en 3 jaar internationale garantie.
Lenovo site US kan alleen met een Amerikaanse CC, terwijl eBay gewoon iedere cc accepteerd
Niet, voor zover ik weet kan je geen garantie claimen in een ander continent dan waar je het product gekocht hebt. Als bedrijven het wel doen is het vaak coulance, want ze zijn er (vrijwel?) nooit wettelijk toe verplicht.Mr_gadget schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 16:35:
Komt nog wel een berg invoerrechten en btw bij helaas..En waar claim je de garantie..
Wat een gedistigeerd apparaat! Het parmantige lampje in de bovenrand van het scherm dat op het toetsenbord schijnt in combinatie met backlit toetsenbord, in wisselende combinaties aan en uit te zetten. Mijn indruk van het scherm is uiteraard subjectief, maar de W8 introductie Eye Candy gaf een indruk van het kleurenspectrum dat het scherm kan doorlopen. Ofschoon een TN paneel leken me de kijkhoeken iets beter dan die van mijn ouwe Dell (voorlopige conclusie). Wel viel me op dat dit (erg oude) Dell systeem met een paneelresolutie van 1400x1050 een grotere paneelhoogte had dan de Thinkpad, dus de pixeldichtheid van het T530 paneel moet groter zijn. Nou, dat mag ook wel, na 14 jaar!
Offtopic: release hendel openen paneel voelt wat flimsy en bediend wat hakkelig, voldoet wel, maar kwaliteitsuitstraling? ... Scherm scharniert verder weer prachtig en houd scherm stabiel in een stand, kon alleen niet voorkomen dat behuizing even werd opgetild aan het eind van de openklapbeweging (want dan grootste draaimoment). Toetsenbord heeft natuurlijk een korte travel maar slaat mooi stabiel aan en heeft mooie grote knoppen. Voeding laptop kabel lang genoeg, Netaanaansluiting - voeding veel te kort (~0.5m), ga mijn oude Dell kabel hiervoor gebruiken. W8: ja, W8 gekozen. Redenen: nieuwsgierigheid, langste licentiesupport. Eens kijken of er uiteindelijk teruggerold gaat worden. Bijt even door tot 8.1 uit is. Rationeel weten we allemaal de controverses met W8, maar die die Metro IF op dit systeem is wel heel sexy. Esthetisch heeft MS iets moois gemaakt. En nu maar enige tijd met twee linkerhanden knokken om van het gedaan te krijgen wat ik wil.
In reactie over prijsstelling, en waar je het apparaat koopt: ga gewoon voor jezelf na of het systeem je de prijs waard is. Of met een afwijkend verkoopkanaal de koper gevrijwaard blijft van issues is iets waar pas achter gekomen wordt zodra je een probleem hebt. Als ik voor mijzelf spreek heb ik geen zin in dat gedoe. Geef een bedrijf gewoon de credits dat je het ding koopt via het kanaal dat zij daarvoor bedoelt. Dan kan je ook op meer goodwill rekenen bij issue (laten we de illusie van wellevendheid nog een beetje hoog houden, de wereld is al hardvochtig genoeg). Dit is natuurlijk de mening van een hopeloze idealist.
http://anandtech.com/show...eview-something-different
Het scherm is super: 1200:1 constrast, 300cd/m, 85% aRGB en goede viewing angles.

En beetje schurend tegen de rand van dit topic, de MeMO Pad FHD 10 van Asus laat zien dat de 1920x1200 panelen nog wel bestaan. Hogere resolutie is altijd mooi, maar maakt het apparaat ook kostbaar en de kans bestaat dat het energiegebruik ook zal toenemen (al is dit laatste geen vanzelfsprekendheid meer). Ook mooi is dat dit paneel een IPS paneel betreft.
Hopelijk volgt de kruisbestuiving naar de laptops spoedig. Deze resolutie vind ik een mooie balans tussen prijseffectiviteit en comfort.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 17-08-2013 13:30 ]
nieuws: Sony introduceert Vaio Fit Multi-flip-ultrabook met omklapbaar scherm
Los van dat uitzonderlijk grimicky flip systeem:
het zwaarste 15 inch-model zou maximaal twee kilogram wegen.
Do like. Spirituele opvolger van de vaio S15.maar optioneel is op het 15 inch-model een scherm met een resolutie van 2880x1620 pixels te bestellen.
"De snelste uitvoeringen krijgen een Core i7-4500U"Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:08:
Do like. Spirituele opvolger van de vaio S15.
Not really...
De persconferentie van sony was trouwens super vreemd. Er kwam eerst een kwartier gelul over compactcamera's, camera's in het algemeen, en nog meer camera's. Daarna kwam er 3 zinnen over vaio. Vervolgens gingen ze verder over 4K camera's, 4K projectoren en mobieltjes met camera add-ons.

http://ultrabooknews.com/...unched-details-and-specs/
De meest ideale laptop om onderweg productief te zijn?
Laptop staat wel op mijn verlanglijstje, bij mijn huidige Thinkpad X200 mis ik eigenlijk alleen wat CPU power en hoog resolutie scherm. Vind het alleen wel jammer dat de nieuwe Thinkpad lijn de fysieke hardware knoppen voor de trackpoint missen.AquaSheep schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:27:
12.5" 1080p scherm met full-voltage CPU. De Lenovo Thinkpad X240
http://ultrabooknews.com/...unched-details-and-specs/
De meest ideale laptop om onderweg productief te zijn?
IK heb heel toevallig via Newthinkpads een W530 besteld, model met 32Gb, i7 3740QM met K1000 quadra.Mr_gadget schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 16:35:
Komt nog wel een berg invoerrechten en btw bij helaas..En waar claim je de garantie..
Die kost op de Lenovo site een 2600 euro, ik was na invoerrechten en vervzenden 1600 euro kwijt... De verkoper schrijft op de UPS factuur(voor de douane) een waarde van ergens tegen de 700 dollar..dus mijn invoerrechten waren ook navennand lager..
garantie is gewoon 3 jaar world wide...
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Dus nu of snel in een van de winkels een s15 scoren of goed zoeken naar een
-lichte laptop
-ips +1920*1200
-externe video kaart die daadwerkelijk sneller is dan een hd4000
-een cpu die sneller dan 2,4GHz kan draaien(dus niet die schamele zuinige cpu's) liefst een van de nieuwe hasswel iris chips
-normale hoeveelheid aansluitingen
-Het budget niet teveel over de €1000 rekken.
-dvi out of tenminste toch wel een displayport. Of deze nu mini of maxi zijn boeit niet echt.
-lekker werkend touchpad
Je hebt natuurlijk de budget koning acer v3-571g met oranje scherm en 2,6kg wel maar €660. pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53236G50
Maar wat is er nog meer?
Die w530 is nog zwaarder en hoe kijkhoekafhankelijk is dat scherm eigenlijk? Het ene tn scherm is het andere nog niet.
Ohja en over een week tot zo ongeveer een maand te bestellen
[ Voor 8% gewijzigd door Mafketel op 08-09-2013 17:31 ]
Of een willekeurige multimedia of zakelijke notebook van 2.7+kg, of €1600 uitgeven voor de samsung ativ book 8.
Voor wat er op de markt is ben ik het met je eens maar begrijpen doe ik het niet.
Kijk naar die 2 acers en de s15.
Een low voltage i5-4200U cpu is volgens de intel $287 en zijn snellere H broetje maar $257 versus een i5-4258U $304
Zeg dat acer een goede deal heeft met die v3 om de oranje voorraad weg te werken, maar dan nog moet je voor iets meer een "normaal" ips scherm kunnen krijgen.
Nu heb je voor een H cpu wel meer koeler nodig maar geen 500 gram.(als ik even de v7 en v3 vergelijk)
Tot voor kort kon je deze eisen met een refurbished s15 vervullen. En als je het het budget een beetje oprekte had je met €1200 een s15.
Ik ga in iedergavl wel even kijken naar de v7 maar ben bang dat ik mij dan alleen maar meer ga ergeren aan het feit dat die cpu er inzit.
Ohja en omdat ik nu toch aan het klagen ben
[ Voor 19% gewijzigd door Mafketel op 08-09-2013 17:30 ]
Voor wie de laptop's zijn, vriendin en kennis, heeft een een latitude met een pentium m 1,6GHz met zo'n 1680*1050 scherm +nvidia en de andere een wervelwind pentium4 bakbeest zonder resolutie. Hebben dus ook genoeg leven uit deze apparaten geperst. Wat ook wel opvalt is dat de latitude het toch wel iets langer heeft uitgehouden dan die pentium4 dingen.
Werkbaar zijn ze beiden niet meer.(met een schep is het Noordzeekanaal gegraven dus alles is relatief;) )
Ik heb laatst een s13 geïnstalleerd en daar zat wel degelijk veel verschil in snelheid ondanks de normale hd die daar inzat. Zette je de cpu langzamer zat ik dichter bij de performance van mijn oude laptop.
Had je mij driekwart jaar geleden gevraagd of ik een snellere cpu nodig had had ik nee gezegd(just nice to have). Nu begin ik langzamerhand het nut van een snellere cpu in te zien(voor mijzelf).
Er zit gewoon een derde verschil tussen de low voltage en de normale kwa snelheid en de enige kosten voor de fabrikant zijn een dikker apparaat het verlies van de ultrabook naam en iets meer materiaal in de koeler.
Het is een hoop geld deze laptop's en ik denk dat wij als consument aan het korte touwtje trekken van wat er mogelijk is.
Kijk ik dan naar de levensduur van een nieuw aan te schaffen apparaat dan zetten de ulv en lv cpu's daar gewoon een dikke streep door. Nu voldoende, maar bij de volgende software upgrade niet meer en helaas wordt je soms door je omgeving gepusht om het nieuwere pakket te gebruiken.
Maar ja, dat weet jij natuurlijk ook allemaal en je helpt iedereen ook altijd erg goed met prioriteiten op de juiste plek zetten dus bedankt voor de kritische noot.
En als laatste rant op de ulv en lv cpu's: Zet een switch op de laptop met aan de ene kant ultrabook en aan de andere kant snel. Ben je ook klaar, heb dan een laptop met een slecht thermal design, doet de switch niets
[ Voor 12% gewijzigd door Mafketel op 08-09-2013 18:01 ]
http://anandtech.com/bench/product/816?vs=775
Het is inderdaad zo dat de enige kosten voor een full-voltage een wat dikkere notebook is, maar daar is dan ook voldoende keus in. Alleen de eis voor een lichte notebook is lastig.
Het is in ieder geval merkbaar als je iets aan het doen bent waar de cpu daadwerkelijk iets moet uitvoeren. Meeste gebruikers komen niet aan een belaste cpu(buiten slechte flash reclame op een website), alleen voor deze twee net wel. En wat ik zeg, de toekomstbestendigheid lever je op in.
En daar lever je weer in met een quadcore, overigens zou het niet een reden zijn om niet te kopen maar het is dus niet een reden om er speciaal naar te zoeken.
Overigens als je in de pricewatch bij laptops nu eens redelijk kon zoeken naar laptops met ips en srgb coverage zou de zoektocht al een heel stuk simpeler zijn.
De nieuwe precision M4800 komt met 3200*1800 paneel. De 17" topt nog steeds op 1080p.
Iemand een suggestie?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Sinds de inspirons met 1200p in 2007? is er geen vooruitgang meer geweest op schermkwaliteit. Dat is nu langzaam aan het veranderen.
[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 10-09-2013 12:15 ]
Dat treft, want de verkoop van laptops zit alweer en tijdje in het slop. Je zou zeggen dat het wel duidelijk is dat er best verschil gemaakt kan worden, maar dat heeft een prijs. Die prijs lijkt men niet te willen betalen voor dit product (de laptop).Mr_gadget schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:15:
Dit zijn relatief dure schermen met grotere oppervlaktes dan bijvoorbeeld die van telefoons. Kennelijk kan het nu goedkoper. Wat misschien ook meespeelt is dat er voor een deel van de klanten niet meer veel veranderd in het aanbod en dat ze nu met hoge resolutie schermen onderscheidend proberen te zijn?
Wij tweakers zijn een uitzondering, maar vraag aan je moeder wat voor resolutie zij graag ziet, en ze vraagt: "Revolutie?? Maar jongen toch..".
Je bijdrage leveren aan de notebook panel database? dat kan hier:
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops