[Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr_gadget schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:15:
Dit zijn relatief dure schermen met grotere oppervlaktes dan bijvoorbeeld die van telefoons.
Dat is bij monitoren anders geen probleem. Daar is al voor €150 21.5" IPS te krijgen. En wat te denken van TV's, wie heeft er geen IPS/MVA TV thuis staan? Tablets dan. De apple ipad met 2048 x 1536 voor $87. Plak er 2 naast elkaar, gooi het in een laptop. Simpel?

Het B+RG scherm op de XPS 15 had een meerprijs van €200. De meeste tweakers vinden dat een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hopelijk houdt mijn laptop het dan nog wel even uit, stel dat het nog een paar jaar duurt voordat WQHD en WQXGA meer gemeengoed gaan worden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HP heeft zijn retina MBP / precision M3800 concurrent al klaar: de Zbook.
http://www.engadget.com/2...book-mobile-workstations/

15.6" 3200*1800, 17.3" onbekend, maar ik neem aan 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 14:41
PWM schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:36:
Ik krijg zelf morgen de Acer S7 binnen, met 2x 128SSD in Raid 0, Haswell i7, maar bovenal een 2560x1440 scherm :p Ben erg benieuwd, heb hem eigenlijk blind besteld. Vooral de combinatie met touch deed het hem.
Oké, ben benieuwt naar je ervaringen! Zit zelf ook te denken om dit monster te bestellen maar er zijn nog niet veel reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

guapper schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:29:
Dat treft, want de verkoop van laptops zit alweer en tijdje in het slop. Je zou zeggen dat het wel duidelijk is dat er best verschil gemaakt kan worden, maar dat heeft een prijs. Die prijs lijkt men niet te willen betalen voor dit product (de laptop).
Nou, mijn impressie is juist dat de fabrikanten terugkantelen naar machines naar laptops. Net zoals ook door anderen in dit topic wordt opgemerkt, er vindt weer ontwikkeling plaats. Er wordt weer langer dan kort nagedacht over hoe modellen in de markt te zetten zijn. Mijn uneducated guess is dat de phone en tablet markt aan het verzadigen is. Het verkoop volume moet hierdoor weer via andere kanalen worden binnengetrokken. Dit is natuurlijk een simplificatie. De schermproductie van spartphones en tablets kan niet op een hoop gegooid worden met met die voor laptops of zelfs dekstops. Maar de bereidheid om weer naar andere produkten te kijken signaleer ik zeker. Indicatief vind ik hiervoor dat naast de nieuwe laptops veel inspanning wordt gestopt in convertibles, niet geheel mijn ding, maar de creativitweit in dat segment vind ik heel leuk. Ook de innovatie van de desktop computer krijgt door de minituralistatie van elektronica weer een nieuwe impuls met de diverse all-in-ones die we de laatste tijd zien.

En de laptops? Mijn verwachting is dat de laptop een blijvertje is. Iedereen heeft inmiddels een tablet, en weet wat wat die kan en wat die niet kan. De afgelopen jaren is er best wat geld naar tablets en smartphones weggelopen dat anders aan laptops en desktops zou zijn besteed. Hiervan krijgen we nu een boomerangeffect van uitgestelde aankopen dat wordt versterkt door het gemis in functionaliteit in de gekochte mobiles. W8 beweegt stapsgewijs weer terug naar een huwelijk tussen touch en niet touch, net als Apple in al zijn wijsheid al had besloten (moeilijk om uit mijn mond te krijgen, maar hun keuzes zijn feilloos). Mijn verwachting is dat we over een paar jaar met de zelfde meewarigheid naar laptops met touch kijken als dat we nu naar laptops met glossy beeldschermen kijken. Trouwens, Android gaat de mobile niche als beperkend ervaren, en linux krijgt een revival als een van de weinige open platforms die over is. Actie is reactie >:)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:55:
[...]

Dat is bij monitoren anders geen probleem. Daar is al voor €150 21.5" IPS te krijgen.
Het B+RG scherm op de XPS 15 had een meerprijs van €200. De meeste tweakers vinden dat een prima prijs.
150 euro extra voor een laptop scherm (als de prijs een op een is over te nemen) is een flink bedrag extra voor de gemiddelde consument. Desktops kun je met veel monitoren combineren maar extra laptop varianten is duurder voor de fabrikant. Hij moet hij er wel zeker van zijn dan dat er meer dan een paar tweakers en enkele graficus dat model kopen :P Maar Dell zou het natuurlijk wel makkelijk aan kunnen bieden.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:55: Plak er 2 naast elkaar, gooi het in een laptop. Simpel?
Ik wil geen streep in het midden van mijn scherm ;) En grotere oppervlaktes hebben meer kans op fouten -> je moet meer weggooien wegen fouten -> duuder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Tacy schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:11:
[...]

Oké, ben benieuwt naar je ervaringen! Zit zelf ook te denken om dit monster te bestellen maar er zijn nog niet veel reviews.
Ik zal het zeker posten. Er zijn redelijk wat reviews te vinden van de i5 met 1080p, maar heb er ook nog niet 1 gezien met de i7 en 1440p.

Vandaag binnengekomen, morgen kan ik hem uitpakken.

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb hem nu uit de doos :) Ik ga nu even Windows 8.1 installeren. Als iemand graag een bepaalde test oid wil, mag hij het melden.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@ PWM waar heb je hem besteld en wat kostte die?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:34:
http://blogs.windows.com/...w-laptops-and-towers.aspx

De nieuwe precision M4800 komt met 3200*1800 paneel. De 17" topt nog steeds op 1080p.
Domme vraag wellicht, maar krijg je met 3200x1800 niet enorm kleine letters op een 15'' scherm? DPI kan je natuurlijk hoger zetten, maar in hoeverre heb je dan meer scherm als een 1920x1080 scherm? Passen er meer windows op dan?

• PWM
  • Niet online

PWM

Philflow schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:02:
@ PWM waar heb je hem besteld en wat kostte die?
1590,- bij Computer Pirates, binnen een dag binnen. Ik zie dat hij nu zelfs 1499,- bij Scheer en Foppen is, maar die heeft geen voorraad. pricewatch: Acer Aspire S7 392-74508G25twss

Eerder gepost, maar voor de volledigheid:
  • i7 4500u
  • 256SSD (2x 128GB Raid 0)
  • 2560x1440 IPS Touch panel
  • 8GB intern
Er is ook een i5 met 128GB (2x 64GB).

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 11-09-2013 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:04:
[...]

Domme vraag wellicht, maar krijg je met 3200x1800 niet enorm kleine letters op een 15'' scherm? DPI kan je natuurlijk hoger zetten, maar in hoeverre heb je dan meer scherm als een 1920x1080 scherm? Passen er meer windows op dan?
In hoeverre krijg je meer scherm dan met 1080p, ik denk helemaal niet? Kleiner dan 1080p op 15.6" is voor de meeste mensen niet weggelegd. De tekst wordt wel veel scherper, wat voor mij een voordeel is. Het verschil tussen de ( en { op het 9pt font wat ik gebruik is niet groot.

• Philflow

Philflow

PWM schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:08:
[...]
  • i7 4500u
  • 256SSD (2x 128GB Raid 0)
  • 2560x1440 IPS Touch panel
  • 8GB intern
Haha vette specs zeg. En dat in een behuizing van 1.3kg. Aardig gek.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:10:
[...]

In hoeverre krijg je meer scherm dan met 1080p, ik denk helemaal niet? Kleiner dan 1080p op 15.6" is voor de meeste mensen niet weggelegd. De tekst wordt wel veel scherper, wat voor mij een voordeel is. Het verschil tussen de ( en { op het 9pt font wat ik gebruik is niet groot.
Dat is inderdaad waar, veel kleiner hoeft het allemaal niet te worden (of ik moet aan de bril). Maar het is dus niet zo dat ik moet downscalen naar 1600x900 omdat 3200x1800 mij niet bevalt?

Als het gewoon als 1080p eruit ziet maar dan veel scherper zou het voor mij ideaal zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Je kan met de DPI instellingen gewoon naar de resolutie brengen die jij wilt. Echter zou ik er niet van uit gaan dat software op andere DPI's dan 125%, 150% en 200% goed werkt. Dat levert respectievelijk een resolutie op van 2560*1440 (125%), 2133*1200 (150%) of 1600*900 (200%). Tussenopties zijn mogelijk, maar de kans op artifacts zal groter zijn.

nieuws: Lenovo geeft ThinkPads een Haswell-update

W540 met 2880x1620 scherm.

Ik vind het opvallend dat dell en HP voor 3200*1800 gaan en lenovo voor 2880*1620

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2013 20:16 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

4 uur mijn laptop in bezit, voelt hij out-dated :+

Zo maar eens even kijken hoe ik mijn laptop instel. Ik had hem op 150% staan, maar dan kan je ongeveer 12 applicaties open hebben zonder je scherm te vullen :p

EDIT: De Intel tool die meegeleverd word icm met Windows 8.1 doet de scaling perfect :) Gewoon normale verhouding, maar superscherp :)

[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 11-09-2013 21:37 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

4 uur mijn laptop in bezit, voelt hij out-dated
Dat gevoel herken ik helemaal met m'n enkele maanden oude 1920x1080 Thinkpad. Maar afgezien van het feit dat het scherm wat minder hoogte heeft ben ik er dik tevreden mee. Je scherm met 2560x1440 biedt trouwens toch wel weer een flink stuk extra ruimte, en dat op een 13 inch scherm. Ik moet zeggen dat ik me moeilijk kan voorstellen hoe fijn zo'n display oogt. Met die 1920x1080 heb ik al zoiets dat het voor mijn niet kleiner moet worden. Maar mijn ogen raken al voorbij de houdbaarheidsdatum. Toch eens zo'n resolutie ergens bekijken (native), Heb geen Smartphone, dus mis referentiekader.
Ik vind het opvallend dat dell en HP voor 3200*1800 gaan en lenovo voor 2880*1620
Dacht even dat Lenovo zich hiermee op Apple richtte, maar 15 inch retina (2880×1800) is ook al hoger. Googlelend op die resolutie zijn best wat hits vanaf eind 2012 voor diverse Ultrabooks te zien. Dat paneel is er al even, en kan dus een lagere prijs hebben (los van het resolutieverschil) dan dat 3200x1800 paneel, wat nog maar 3 maanden wordt genoemd. Misschien tracht Lenovo (nog) duidelijk(er) onder de prijs van Dell en HP te duiken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• PWM
  • Niet online

PWM

teacup schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:13:
[...]
Ik moet zeggen dat ik me moeilijk kan voorstellen hoe fijn zo'n display oogt. Met die 1920x1080 heb ik al zoiets dat het voor mijn niet kleiner moet worden. Maar mijn ogen raken al voorbij de houdbaarheidsdatum. Toch eens zo'n resolutie ergens bekijken (native), Heb geen Smartphone, dus mis referentiekader
In Windows 8.1 zit een bar waarmee je hem kan schalen. Dit betekent dat je dus je scherm zo kan instellen dat hij er uit ziet als 1920x1080 of 1440x900 qua grootte, maar dan rete scherp ;) Het is dus niet zo dat je scherm perse kleiner hoeft te worden.

Overigens heb ik gemerkt dat mijn ideale er niet tussen zit. Ik zou graag nog 1-2 extra stappen kunnen nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 11-09-2013 22:21 ]

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04
Hoe zit het met support van oudere programma's? Scalen die ook goed mee of krijg je allerlei artifacts?

Verwijderd

Topicstarter
PWM schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:15:

Overigens heb ik gemerkt dat mijn ideale er niet tussen zit. Ik zou graag nog 1-2 extra stappen kunnen nemen.
In windows 8.0 kan je ook tussenopties kiezen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bUb3zrATXIuVca1UEjzUWBRH/full.png

Kan dat in 8.1 niet meer?

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18
PWM schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:15:
[...]

In Windows 8.1 zit een bar waarmee je hem kan schalen. Dit betekent dat je dus je scherm zo kan instellen dat hij er uit ziet als 1920x1080 of 1440x900 qua grootte, maar dan rete scherp ;) Het is dus niet zo dat je scherm perse kleiner hoeft te worden.

Is dat een beetje hetzelfde idee als hoe de retina resoluties in OS X is geregeld? Dat zou wel fijn zijn namelijk, gezien de ultra hoge resoluties nauwelijks ondersteund werden op Windows versies t/m 8.

Verwijderd

Topicstarter
DPI installingen zijn al ondersteund sinds windows vista. Echter vereist dat ook support vanuit de software, anders krijg je vensters waarbij een gedeelte van de text onleesbaar is. Dat probleem heb je met slechtgeschreven applicaties onder OS X en linux ook.

• PWM
  • Niet online

PWM

Probleem wat ik merk, is dat alle programma's anders schalen. Ik draai bijvoorbeeld Dynamics NAV. Die staat pas goed als ik hem op 100% zet. Echter, dan is mijn Outlook bijvoorbeeld onleesbaar. Zet ik de instelling zodat Outlook netjes is, dan past NAV niet meer in mijn schern.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het is dus niet zo dat je scherm perse kleiner hoeft te worden.
Ik merkte het alleen op uit nieuwsgierigheid, gewoon om die resolutie eens te zien, een soort hele grote Smartphone ;). Dat je zo'n resolutie niet zal gaan gebruiken kan ik inkomen. De 1920x1080 van de Thinkpad gebruik ik wel native, maar kleiner hoeft het inderdaad niet te worden.

Edit: maar als ik het zo lees is dat verschalen ook nog niet helemaal optimaal. Als dit allemaal verschillende programma's betreft, dan is het ook niet 1-2-3 uitgefaseerd.

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 12-09-2013 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
En de miskoop award 2013 gaat naar... tromgeroffel.. HP met de Zbook 17:

pricewatch: HP Zbook 17

Welke volslagen hersenloze minkukel heeft besloten de Zbook uit te rusten met een 900p scherm :?

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
>:) >:) Diezelfde die dit op de website neerzet... gewicht besparing door de optische drive er uit te laten bij een "zware" laptop
Gewicht
Vanaf 2,82 kg
(Startgewicht met SSD en gewichtbesparende module (geen optische drive))
p.s. dit staat ook bij de 3,2kg zware 17" maar ik wist niet zeker of dat zwaar was voor een 17" laptop.

Verder wel een net aantal aansluitingen al denk ik dat een vga aansluiting gezien de de prijs en doelgroep overbodig is, daar had beter een extra displaypoort kunnen zitten of zelfs een hdmi of dvi was beter geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Mafketel op 14-09-2013 09:50 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik neem mijn woorden een beetje terug. Ik begin steeds meer hinder te ondervinden van de resolutie nu ik wat meer apps die ik gebruik installeer. De ene werkt goed met optie 1, en de ander met optie 2. Probleem is, dat je er maar 1 kan kiezen natuurlijk. Is mijn text lekker scherp, open ik een andere app, past de info niet op het scherm. Verander ik het, heb ik 2 vergrootglazen nodig.

En dat nog los van de artifacts. De wereld is nog niet klaar voor 2560x1440 lijkt het.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PCF1G2sNZHVNECX0ymc88npe/thumb.png

Het ergste zijn de schermen van applicaties waarvan 1 deel wel schaalt, en het ander niet.

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 14-09-2013 09:55 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18
Hm zonde.
Ik wil nog wel eens Windows gebruiken op mijn rMBP, maar dat werkt niet lekker. Toen je het had over de schalingopties in W8.1, was ik even blij, maar nu ik dit lees, is het niet veel beter geworden.

De wereld is wel klaar voor hoge resoluties, Windows alleen niet zo lijkt het.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd dat jij zoveel artifacts te zien krijgt.

Ik heb even mijn DPI naar 150% gezet (the horror..) maar bij mij schaalt alles in browsers gewoon goed, ook in IE. Ik kan niet zo snel erge artifacts vinden in de programma's die ik gebruik.

• Mafketel
1 artefact is natuurlijk al teveel als je net €1500 voor een laptop hebt neergelegd ;)

Maar van dat schalen verbaast het mij niets. En ik heb vanaf windows versie lang geleden nog steeds geen verbetering gezien. Eerder verslechtering want ik kwam er laatst achter dat je niet meer vrij bent om alle custom dpi settings in te stellen(in dit geval onder 100%). Hiep hoy 768 schermen voor blinden.
De beste ervaring heb ik tot nu toe gehad door minutieus de font instellingen en andere delen van de windows gui aan te passen. Maar dit is erg veel werk en ik weet niet zeker of dat nog wel makkelijk kan in de later windows versies. Ik heb toen helaas niet de veranderingen geëxporteerd en opgeslagen dus heb er maar kort van genoten.

Je merkt het overigens meestal niet als je het even uittest. maar pas als je wat langer bezig bent omdat het dan toch weer niet lekker samengaat met wat anders.

Het enige platform wat ik tot nu toe lekker vind werken wat betreft "schaling" is Xorg en/of X11 en die doen dat al lang (schaling tussen aanhalingstekens omdat je de resolutie per oppervlak instelt, of gaat automatisch) Moet hier ook bij zeggen dat ik nooit echt lang alleen onder een unix derivaat heb doorgewerkt op mijn desktop omdat er toch elke keer weer iets was waardoor ik of naar windows of osx terug "moest"

Ik heb het trouwens van meerdere kanten meegemaakt en proberen op te lossen, voor mijzelf eigenlijk altijd te grote letters en iconen, maar ook voor anderen die wat minder ogen gezegend zijn en dus zelfs bij relatief grote schermen met lage resolutie nog steeds de letters te klein vinden.

De windows instellingen zijn zowieso vaag ergen wordt een puntgroote gedefiniierd voor een font en dat zijn voor mij postscript punten en dus 9punten zouden ongeveer 3mm hoog moeten zijn.
Gezien het feit dat windows weet wat de resolutie en grootte van het scherm is moet het dus netjes een 3mm hoge letter kunnen weergeven, maar doet dat dus niet 8)7 |:(
Dan heb je de aanpas gui, waar je wordt geconfronteerd met een procentuele instelling en eventueel een dpi schaal als je naar custom gaat. Maar deze heeft verder weinig met iets te maken. Op een 13" 16:9 scherm met x768 resolutie zou een 9 punt font net zo hoog moeten zijn als op een 1080 scherm....

Waarom is dit niet gewoon goed opgelost. windows geeft gewoon netjes een 9 punt font 3mm hoog weer op het scherm.

In de gui aanpassingen control panel heb je een paar shortcuts met grote fonts, kleine fonts(ik ben blind, tot superhuman) etc etc en advanced kun je gewoon weer al die gui groottes aanpassen.
Hiermee los je al die schaling shit meteen op.

[ Voor 24% gewijzigd door Mafketel op 14-09-2013 11:51 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Overigens wel alle lof voor de Acer zelf hoor :) Bloedsnel, briljant scherm, vlekkeloze touch, echt mooi. Daar ligt het niet aan. Ik ga nog wel even wat lopen rommelen, kijken of ik de juiste instelling kan vinden.

• Philflow

Philflow

PWM schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 09:53:
De wereld Windows is nog niet klaar voor 2560x1440 zo lijkt het.
Corrected ;)

Ik las deze kritiek ook terug op Anandtech (of zoiets). OS X en Android kunnen wel goed schalen en MS heeft het nog steeds niet voor elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet microsoft die het niet voor elkaar heeft, maar de applicatiebouwers. Ik vind de windows oplossing (op de native resolutie renderen) een betere oplossing dan wat OS X gebruikt (op 2 of 4maal de resolutie renderen, dan downscalen)

Nadeel is dat "slechte" programma's onder OS X slechts blurry zijn, maar op windows atrifacts hebben of op de normale (100% dpi) resolutie worden gerenderd.

• Mafketel
Ja android heeft het ook lekker voor elkaar, totdat je het wil aanpassen.
small normal large en extra large, zijn allemaal te groot wat mij betreft. En gaat ook weer met schalings factoren.
small 0.85 tot extra large 1.3.
Gelukkig kan ik met mobile uncle tools de schalings factor aanpassen.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

.
Welke volslagen hersenloze minkukel heeft besloten de Zbook uit te rusten met een 900p scherm
Misschien is HP door zijn focus op services haar gevoel voor hardware een beetje aan het kwijtraken :/ .
Ik heb even mijn DPI naar 150% gezet (the horror..) maar bij mij schaalt alles in browsers gewoon goed, ook in IE. Ik kan niet zo snel erge artefacts vinden in de programma's die ik gebruik.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar stel hem toch maar even. Wat doet jullie tot de conclusie komen dat de verschalingsproblemen met de applicaties te maken hebben, en niet met bijvoorbeeld grafische drivers? Op zich kan ik me de conclusie voorstellen als de ene applicatie wel goed verschaalt, en een andere niet. Maar is dit niet pas eenduidig vast te stellen als het gedrag op verschillende laptops (lees: verschillende grafische kaarten) reproduceert? Een derde optie is nog dat de waarheid ergens in het midden ligt, en beide factoren van invloed zijn, waarbij we helemaal een mijnenveld hebben.

[ Voor 66% gewijzigd door teacup op 14-09-2013 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een verhoging van de DPI vereist ondersteuning vanuit de applicatie. Of betere gezegd, vanuit de grafische toolkit van de applicatie.

Stel dat je een lijn tekent van 1px breed. Je grafische toolkit moet dan beslissen of de lijn 1px breed wordt, of 2px. Maar wat ga je dan doen als je 50 lijnen van 1px breed onder elkaar tekent op 150% DPI? Het moge duidelijk zijn dat dat nooit goed gaat werken zonder lelijke artifacts omdat elke applicatie weer iets anders bedoelt.

De grafische toolkit die ik gebruik bij het ontwikkelen van applicaties, Qt, heeft redelijke ondersteuning voor DPI verhogingen en schaalt standaard controls automatisch. Maar dat betekent niet dat je het niet alsnog stuk kan maken door te forceren dat een bepaald control zoveel X pixels breed is en een bepaalde container Y pixels breed. X wordt omhoog afgerond en Y omlaag, oeps, een artifact. Developers moeten afstappen van het idee dat iets 'x pixels breed' is. Dat werkt onder OS X door de gegarandeerde macht-van-2 schaling met een flinke bak performance verlies, maar niet onder windows en linux. Als ik in plaats van Qt een GTK applicatie van een paar jaar oud pak, werkt het schalen helemaal niet.

In web browsers heb je hetzelfde probleem. Als ik met mijn custom CSS uit zoom wrapt de zoekbalk naar de volgende regel dwars over de content heen. De OS X oplossing is om het dan op 2x het formaat te renderen en het vervolgens te downscalen. Maar dan heb je onder andere geen pixel-perfect text rendering meer.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De grafische toolkit die ik gebruik bij het ontwikkelen van applicaties, Qt, heeft redelijke ondersteuning voor DPI verhogingen en schaalt standaard controls automatisch.
Hieruit maak ik op dat de software die je gebruikt vector georiënteerd werkt, en niet pixel georiënteerd. Als je dat als designer tenmiste niet bypassed.

Ik realiseer me nu dat het issue zelfs nog fijnmaziger is. Het is geen/niet alleen een applicatieprobleem, maar het bevindt zich zelfs op webpage of applicatie-form niveau. Het kan jaren gaan duren voordat de programmeurs zijn heropgevoed en bestaande content is aangepast. Ondanks dit alles is ook niet uit te sluiten dat de grafische driver over de issue pages of forms ook nog een verschillende saus kan draperen.

Verwijderd

Topicstarter
Een grafische driver doet niets anders dan driehoekjes tekenen met een kleurtje of texture. Weet je zeker dat dat het juiste gebruik van termen is?
teacup schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:34:
[...]
Hieruit maak ik op dat de software die je gebruikt vector georiënteerd werkt, en niet pixel georiënteerd. Als je dat als designer tenmiste niet bypassed.
Naar de developer toe werkt het op basis van pixels. Maar alle controls zijn flexible. Dus als het een paar pixels groter of kleiner wordt dan vooraf gedacht is dat geen ramp. Daarnaast is Qt een framework wat op verschillende OS-en native controls kan tonen. Een scrollbar in unity is heel wat anders dan een scrollbar in OS X. Pixel-precies werken is in dat opzicht sowieso hopeloos.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:40:
Een grafische driver doet niets anders dan driehoekjes tekenen met een kleurtje of texture.
M.a.w. de driver kan niet anders dan braaf de artefacts tekenen die hem door de webpage wordt gedicteerd. Met weinig marge voor eigen interpretatie.
Weet je zeker dat dat het juiste gebruik van termen is?
Als je doelt op vector/pixel georiënteerd, ik tracht wat je zegt te vertalen naar mijn referentiekader. Ik kom uit de CAD wereld, ben geen programmeur/webdesigner. Of vector de lading dekt is voor mij nog even een vraag.
Naar de developer toe werkt het op basis van pixels. Maar alle controls zijn flexible. Dus als het een paar pixels groter of kleiner wordt dan vooraf gedacht is dat geen ramp. Daarnaast is Qt een framework wat op verschillende OS-en native controls kan tonen.
Ja verschillende OS-sen heb je ook nog, weer een complexiteitslaag erbij. Eigenlijk zouden alle elementen relatief t.o.v. de gehele veld (frame, form?) moeten worden uitgedrukt. Niet alleen lijnen, maar ook de tekstfonts ed. Waarschijnlijk loopt deze insteek weer ergens anders vast (stuur je op teksthoogte of breedte?).
Een scrollbar in unity is heel wat anders dan een scrollbar in OS X. Pixel-precies werken is in dat opzicht sowieso hopeloos.
Op zich fascinerend dat pixel georiënteerd werken nog zo lang stand houdt. Met die verscheidenheid aan devices moeten mensen die grafische content produceren zich toch snel in de nesten werken. Ik kijk er een beetje tegenaan, het door jou genoemde Qt (platform specifiek naar ik begrijp, heb het net gegoogled, net als unity trouwens, allebei niet bekend voor mij) lijkt me een flinke stap vooruit, al ontslaat het je waarschijnlijk nog niet van het moeten voorbereiden van output voor verschillende devices/devicetypes.

Mijn programmeer ervaring rijkt niet verder dat wat batch scripting, vba en hier en daar een intranetpagina. In dit kader praat ik meer over fladderen dan vliegen. Als ik over de verschaling van die grafische content nadenk, voor al die OS-sen en displayformats dan raak ik er gewoon beduusd van. De markt heeft volgens mij op dit vlak geen belang bij verscheidenheid. Verschillende controls en scrollmenus worden niet gebeten door een eenduidige vertaling naar schaalbare graphics. Het enige waar iedereen zich dan aan committeert is dat de output naar de display zelf gestandaardiseerd wordt beschreven. Waarschijnlijk ook weer een slangenkuil met alle meningsverschillen over de performance en beeldkwaliteit van verschillende benaderingswijzen van een dergelijke vertaling.....zucht.

Verwijderd

Topicstarter
teacup schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:57:

het door jou genoemde Qt (platform specifiek naar ik begrijp, heb het net gegoogled, net als unity trouwens, allebei niet bekend voor mij)
Nee het is een volledig cross platform framework. Je kan zelfs het grootste gedeelte gebruiken om raspberry pi, nokia symbian of android applicaties te ontwikkelen.

Unity is de window manager van Ubuntu, met scrollbars die automatisch verbergen als je muis niet in de buurt is.

Overigens is het verhaal goed te vergelijken met web browsers. Elke web browser rendert weer net iets anders. De eis dat alles er op de pixel hetzelfde uit ziet als de mock-up is niet reallistisch. En ik zou zeggen, voor de desktop ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Heb mijn review aangepast: productreview: Acer Aspire S7 392-74508G25twss review door PWM

Helaas moet ik constateren dat deze laptop onbruikbaar is voor het schrijven van langere teksten. Het toetsenbord is gewoon slecht, misschien zelfs wel ondeugdelijk te noemen. In de vorige 2 zinnen werden 9 toetsaanslagen gemist.

Ik za hieronder dezelfde tekst nog een keer tikken, zonder aanpassingen (Let wel: Elke toets druk is ECHT in):

Helaas moet ik constateren dt eeze ltp onbruikbaar is voor het schrijven van lagere teksten. Het toetsenbord is gewoon slecht, isschien zelfs wel ondeugdelijk te oeen. In de vorige 2 zinnen werden 9 toetsanlagn gemist.

[ Voor 35% gewijzigd door PWM op 17-09-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
PWM schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:45:
Heb mijn review aangepast: productreview: Acer Aspire S7 392-74508G25twss review door PWM

Helaas moet ik constateren dat deze laptop onbruikbaar is voor het schrijven van langere teksten. Het toetsenbord is gewoon slecht, misschien zelfs wel ondeugdelijk te noemen. In de vorige 2 zinnen werden 9 toetsaanslagen gemist.

Ik za hieronder dezelfde tekst nog een keer tikken, zonder aanpassingen (Let wel: Elke toets druk is ECHT in):

Helaas moet ik constateren dt eeze ltp onbruikbaar is voor het schrijven van lagere teksten. Het toetsenbord is gewoon slecht, isschien zelfs wel ondeugdelijk te oeen. In de vorige 2 zinnen werden 9 toetsanlagn gemist.
Ga je de laptop nu ook retourneren/verkopen? Lijkt mij zelf zwaar frustrerend als de invoerapparatuur niet goed werkt. :X

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
Op Sony.be kan ik met studentenkorting (7%)en promoacties de volgende pc bestellen voor €988,79 inclusief BTW.

Vaio pro 13
1080p scherm
i5-4200u
8Gb ram
256GB SS (nu gratis upgrade van 128 als promo)
Extra batterij die onderaan inklikt (18uur) (nu gratis als promo)
Dongle voor VGA

Ik twijfel nog om eventueel een i7-4500u te nemen voor €150 extra.

Dit lijkt me best een goede deal als je per sé een 13.3" met 1080p, VGA en 8GB ram wil, niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 18-09-2013 11:04 ]

• Philflow

Philflow

Hele goede deal! Geen i7 nemen! Ivm te geringe prestatie verbetering, zie reviews notebookcheck en notebookjournal.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 18-09-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog mensen die hier iets aan bij willen dragen?
[LBBG] Laptop (met goed scherm) voor grafici oktober 2013

• PWM
  • Niet online

PWM

Hoe controleer ik welk scherm er op mijn S7-392 zit? Begin steeds meer te twijfelen. Heb even testje gedaan, maar op 20 graden van het scherm klopt er niets meer van kleuren e.d. Bij 45 graden is het scherm niet meer bruikbaar.

Zoals aangegeven vind ik het niet heel erg ivm werk in vliegtuig, maar als er een verkeerd/defect scherm op zit, moet ik er natuurlijk wel wat aan doen.

Verwijderd

Topicstarter
monitor asset manager. Vervolgens hopen dat het EDID correct wordt gelezen, vervolgens bidden dat je het datasheet van dat paneel kunt vinden.

• Philflow

Philflow

Review: The new ATIV Book 9 Plus notebook combines a 3200 x 1800-pixel touch-screen display with a fourth-generation Core i5 processor.
http://www.laptopmag.com/...ung-ativ-book-9-plus.aspx

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 09:34:
monitor asset manager. Vervolgens hopen dat het EDID correct wordt gelezen, vervolgens bidden dat je het datasheet van dat paneel kunt vinden.
Weet nu in ieder geval dat het een Sharp LQ133T1JW02 (SHP13FF) is. Geen idee wat dat is, maar we zijn een stap verder.
Philflow schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:43:
Review: The new ATIV Book 9 Plus notebook combines a 3200 x 1800-pixel touch-screen display with a fourth-generation Core i5 processor.
http://www.laptopmag.com/...ung-ativ-book-9-plus.aspx
The Book 9 Plus has a Screen Scaling option in the Settings tab that resizes text to an optimal size for reading
Kom maar op Acer!

[ Voor 35% gewijzigd door PWM op 21-09-2013 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan je zelf ook doen hoor, maar dat werkt niet in alle applicaties. Als elke fabrikant zijn eigen halfbakken oplossing gaat aanbieden win je daar niets mee.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 08:54
Goeden morgen.

Zijn er nog Windows notebooks te koop met grotere schermen dan 18,4 inch bijvoorbeeld 20/24 inch.

Ik wil eind dit jaar een nieuwe notebook kopen, ik heb nu een 15,4 inch notebook wel met hoge resolutie scherm 1680x1050 ik begin toch te merken dat dat ik er steeds meer moeite heb om het allemaal te lezen. steeds vaker zit ik voorover gebukt.

Ik heb al aan een extra 22/24 inch scherm zitten denken. Aan gezien deze notebook al een oud beestje is wil ik informeren of er ook notebooks bestaan met grote schermen natuurlijk full HD.

Lex

• Philflow

Philflow

Lijkt erop dat 20 inch notebooks niet meer gemaakt worden. Marktplaats zal ze wel hebben.

Wat ik niet goed begrijp is waarom je zo'n grote laptop wil, een desktop all in one lijkt me dan handiger.

Verwijderd

Topicstarter
Een bril lijkt mij ook geen overbodige moeite, veel mensen hier werken met 13.3" of 15.6" 1080p schermen. Volgens mij is 18.4" inderdaad het maximum wat nu nog in laptops wordt gestopt.

• Mafketel
Heten laptops met 20/24 inch schermen anno 2013 niet all in ones ;)
En daar zijn er tegenwoordig best wel veel van.
http://tweakers.net/categ...HRZYo6SVbSSqamxqVJsbW0tAA

• LEX63
Inderdaad ik moet nodig een nieuwe bril hebben. Dit neemt niet weg dat achter een groter scherm prettiger is en ontspannender werkt en zorgt voor minder vermoeiende ogen.

Jammer dat het aanbod in 18.4 inch notebooks zo klein is. De notebooks die worden aangeboden zijn veelal ouder notebooks met verouderde processoren en chipsets.

Ik vond een firma in Amerika die tot 22 inch notebooks bouwt en verkoopt, waar je zelfs helemaal naar wens een notebook kunt samenstellen. Deze notebooks kosten gemiddeld $4300,- + verzending + invoerrechten + btw.

Dus struin liever eerst de EU markt af.

Mocht u een grotere notebook vinden dan 18,4 inch dan graag even een link.

Voorbaat hartelijke dank.

Lex
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:42:
Een bril lijkt mij ook geen overbodige moeite, veel mensen hier werken met 13.3" of 15.6" 1080p schermen. Volgens mij is 18.4" inderdaad het maximum wat nu nog in laptops wordt gestopt.

[ Voor 4% gewijzigd door LEX63 op 26-09-2013 08:20 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

LEX63 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:38:
Ja ik moet ook een nieuwe bril hebben dat neemt niet weg dat een groter scherm prettiger is en ontspannender en zorgt voor minder vermoeiende ogen.

Jammer dat het aanbod in 18.4 inch notebooks zo klein is. De notebooks die worden aangeboden zijn veelal ouder notebooks met verouderde processoren en chipsets.

Ik vond een firma in Amerika die 22 inch notebooks bouwt en verkoopt zelfs helemaal naar wens een notebook kunt samenstellen. Deze notebooks kosten gemiddeld $4300,- + verzending + invoerrechten + btw.

Dus struin liever eerst de eu markt af.

Mocht u een grotere notebook vinden dan 18,4 inch dan graag even een link.

Voorbaat hartelijke dank.

Lex

[...]
Je kan ook een compacte pc nemen en zorgen dat er op locatie een scherm, muis en toetsenbord aanwezig zijn

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 20:24
Als ik dat scaling verhaal zo lees ben je voorlopig nog beter af door voor 1080p (13,3") te kiezen.
Of wordt je daarmee ook gedwongen om te scalen?
Ik zit nu op 1600X900 en dat bevalt goed. Het is natuurlijk fantastisch dat die absurde resoluties mogelijk zijn tegenwoordig, maar het moet wel iets brengen.

• LEX63
Bedankt voor de reacties.

1 Het moet mobiel zijn
2 vond diverse all in ones heel leuk maar hetmaximale stroomverbruik van 150 watt weerhoud mij.
Het stroomverbruik moet als het even kan laag zijn omdat ik hem ook regelmatig op de boot gebruik via de omvormer wil gebruiken "een apparaat dat van 24 volt 230 volt maakt"

Dan kom je toch al snel bij een notebook terecht.

Omdat mijn oogjes slechter worden ben ik dus opzoek naar een notebook van 20 inch.

Het ziet er naar uit dat ik hem in Amerika moet gaan bestellen.

Heeft u iets gevonden dan graag een link.

Lex

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

LEX63 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 07:17:
Bedankt voor de reacties.

1 Het moet mobiel zijn
2 vond diverse all in ones heel leuk maar hetmaximale stroomverbruik van 150 watt weerhoud mij.
Het stroomverbruik moet als het even kan laag zijn omdat ik hem ook regelmatig op de boot gebruik via de omvormer wil gebruiken "een apparaat dat van 12/24 volt 230 volt maakt"

Dan kom je toch al snel bij een notebook terecht.

Omdat mijn oogjes slechter worden ben ik dus opzoek naar een notebook van 20 inch.

Het ziet er naar uit dat ik hem in Amerika moet gaan bestellen.

Heeft u iets gevonden dan graag een link.

Lex
1. Het is maar wat je mobiel noemt ;-) Lijkt me aardig slepen met zo'n ding.. Is het niet makkelijker en veel goedkoper om een cheapo LCD-scherm op de boot laten icm met een gewone laptop?

2. Geen idee hoe efficiënt die omvormer is, maar ik denk dat je energie kan besparen met een DC-DC converter die de accuspanning direct omzet naar de voedingsspanning voor de laptop.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

• Mafketel
@Lex63, Ok om het even samen te vatten:

Je wil een verplaatsbare pc die je op 2 vaste plekken wil gebruiken(boot en thuis)

Doordat je op de boot met 12V dc(? of is het 24V dc) zit wil daar graag gebruik van maken en dit betekent ook dat je liever een zuinig systeem gebruikt.
Ik haal de omvormer er even tussen uit want het is gewoon zonde om de energie 2 maal om te zetten.

Er is geld aanwezig, niet dat je dit nu onnodig wil uitgeven. Maar als een laptop van €4300 een optie is...

Er is geen informatie bekend over wat de processorbelasting, videobelasting aka gebruikte programma's zijn.

Mijn voorstellen zouden dan zijn:
of mini itx systeem met 12V dc voeding.
of mini atx met kleine kast een picopsu.
of een laptop die je normaal dicht laat waarbij je voor de boot een auto adapter er bij haalt.
Beide systemen dan op de vaste locaties ondersteund met:
Een toetsenbord muis plus een van de goedkopere(of niet) led ips schermen in de maat die je op het oog heb.
Diegene die op de boot komt te staan misschien voorzien van een 12V dc ingang door er of een extra voeding in te zetten of de voeding te vervangen.

Wat betreft het stroomverbruik van desktopsystemen, lees wat mux daar over heeft te zeggen, je kunt hem waarschijnlijk ook wel opdracht geven om een mooi systeem voor je in elkaar te zetten.
mux' blog
mux' blog: Mux' vragenuurtje 21-09-2012: BBG zuinige all-round desktop
mux' blog

En nu vergeet ik het bijna ....

140dpi is een mooie waarde voor windows 8 op 100% weergave ingesteld. ik heb 2 grafiekjes gemaakt met schermdiagonaal versus verticale resolutie voor zowel 16:10 als 16:9 schermen. Lager dan 140 zou ik niet willen aanraden. en lager dan 800 pixels in de hoogte ook niet. Ik weet niet direct wat nu het maximum is wat nog lekker werkt. In windows is het in ieder geval niet aan te raden boven 150% weergave in te stellen, dit dan in samenwerking met jou ogen en kijkafstand.
16:10
16:9

[ Voor 16% gewijzigd door Mafketel op 28-09-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Mafketel schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:23:
@Lex63, Ok om het even samen te vatten:

Je wil een verplaatsbare pc die je op 2 vaste plekken wil gebruiken(boot en thuis)

Doordat je op de boot met 12V dc(? of is het 24V dc) zit wil daar graag gebruik van maken en dit betekent ook dat je liever een zuinig systeem gebruikt.
Ik haal de omvormer er even tussen uit want het is gewoon zonde om de energie 2 maal om te zetten.

Er is geld aanwezig, niet dat je dit nu onnodig wil uitgeven. Maar als een laptop van €4300 een optie is...

Er is geen informatie bekend over wat de processorbelasting, videobelasting aka gebruikte programma's zijn.

Mijn voorstellen zouden dan zijn:
of mini itx systeem met 12V dc voeding.
of mini atx met kleine kast een picopsu.
of een laptop die je normaal dicht laat waarbij je voor de boot een auto adapter er bij haalt.
Beide systemen dan op de vaste locaties ondersteund met:
Een toetsenbord muis plus een van de goedkopere(of niet) led ips schermen in de maat die je op het oog heb.
Diegene die op de boot komt te staan misschien voorzien van een 12V dc ingang door er of een extra voeding in te zetten of de voeding te vervangen.

Wat betreft het stroomverbruik van desktopsystemen, lees wat mux daar over heeft te zeggen, je kunt hem waarschijnlijk ook wel opdracht geven om een mooi systeem voor je in elkaar te zetten.
mux' blog
mux' blog: Mux' vragenuurtje 21-09-2012: BBG zuinige all-round desktop
mux' blog

En nu vergeet ik het bijna ....

140dpi is een mooie waarde voor windows 8 op 100% weergave ingesteld. ik heb 2 grafiekjes gemaakt met schermdiagonaal versus verticale resolutie voor zowel 16:10 als 16:9 schermen. Lager dan 140 zou ik niet willen aanraden. en lager dan 800 pixels in de hoogte ook niet. Ik weet niet direct wat nu het maximum is wat nog lekker werkt. In windows is het in ieder geval niet aan te raden boven 150% weergave in te stellen, dit dan in samenwerking met jou ogen en kijkafstand.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoi allemaal.

Goed samengevat.

De Victron 24V/800 omvormer "zuivere sinus" staat hier +/- 16 uur per dag aan niet alleen voor de computer maar ook voor allerlei andere zaken. Ik heb niets rechtstreeks op accu.

In zoon DC>DC adapter voor een notebook zit ook een soort omvormertje die de spanning eerst verhoogt en daarna verlaagd naar de juiste werkspanning dus ook verlies. Die adapter word nog behoorlijk heet ook. Hitte is energie verlies.

Heb vandaag nog eens uren over het net gezworven en vond geen grotere notebooks dan 18.4 inch. Heb me hier maar bij neergelegd en besloten maar een 18 inch notebook te kopen.

Het word een Asus de Asus K95 Series K95VB-YZ025H Mooie notebook met alles er op en er aan.

Een 20" notebook in Amerika gaan bestellen kost veel geld en als er iets mee is tja een hoop geklooi dan maar 5cm kleiner scherm. 18.4 inch is 3 inch 7.5 cm groter dan mijn huidige notebook die 15.4 inch is.

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Soms zijn artifacts lelijk. Soms veroorzaakt het echte problemen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mKDfR7GxfpoxWjev9cOKxd8f/thumb.png

Tsja, zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
Ik zit er aan te denken een nieuwe 13,3"laptop aan te schaffen.

Alleen zit ik dus te twijfelen tussen een hoog resolutie scherm (bijv. acer S7, lenovo yoga pro 2) of bijv. sony vaio pro.

Nu lees ik vaker dat de hoge resolutie schermen dus artifacts geven.
En heeft een hoog resolutiescherm echt voordelen op een 13,3" scherm?

Dus wat is wijsheid...?
Een laptop halen met 1080p scherm of een laptop met hoge resolutie scherm?

Heeft het bijv. nut om een hoog resolutie scherm op bijv. 1080p te laten draaien? Zijn dan bijv. de artifacts weg?
Het is natuurlijk niet wenselijk om de resolutie terug te schroeven, maar ja, het is wellicht een 'tijdelijke' optie tot dat windows hoge resoluties beter gaat onder steunen.

En als vraag, is het beeld scherper als je een hoog resolutie scherm op 1080p draait dan een 'echt' 1080p scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Voor de overgrote meerderheid van de mensen is 1080p op 13.3" een hoge resolutie en meer dan scherp genoeg.

Als je zelf niet weet waarom je een hogere resolutie nodig zou hebben dan heb je hem niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
FYI zonder studentenkorting van 7%:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sDksomV.png

Fit15A is dus behoorlijk goedkoop met ultrahoge resolutie en acceptabele specs... De upgrade is "maar" 100 euro om van 1080p naar 1620p te gaan. Hoe overpriced de rest eigenlijk niet is.

Ik hoop alleen dat de rest een beetje in orde is, enigste wat ik heb kunnen testen is de bouwkwaliteit en dat is Vaio T niveau (Harde stijve aluminium case met premium feeling) waar ik liever de bouwkwaliteit van de Vaio Z/Vaio Pro heb (flexibele carbon fibre case).

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HP chromebook 11: We kunnen niet meer zeggen dat HP alleen maar slechte laptops levert :+ . Want dat was toch een tijdlang waar..

http://anandtech.com/show/7418/hp-chromebook-11-review

wat ik nog het meest opmerkelijk vind is dat je voor $279 een IPS scherm krijgt met >1000:1 contrast en redelijke helderheid. Ik vraag mij toch af hoe het kan dat je voor zo'n prijs een chromebook met IPS schem krijgt terwijl de concurrentie niet eens IPS schermen aanbied in dit segment (dit segment? Ehm..) voor onder de €1000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Grote verschil zal zijn dat hier gewoon de meest simpele specs in zitten dus de rest van de hardware kost geen drol. Het is meer vergelijkbaar met een cheape tablet met een toetsenbordje er aan vast qua hardware. Je ziet het al aan de foto's van de binnenkant, er zit amper wat in (hoeft ook niet voor Chrome OS). Ook geen licentie kosten scheelt natuurlijk in de prijs.
En met een VAIO Pro zonder touch heb je toch ook een goed IPS scherm zonder glare, onder de 1000 euro afhankelijk van de specs. En dan draai je ineens wel snelle hardware en een volledig desktop OS. Weegt ook nog eens hetzelfde maar dan een 13" scherm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:16:
HP chromebook 11: We kunnen niet meer zeggen dat HP alleen maar slechte laptops levert :+ . Want dat was toch een tijdlang waar..

http://anandtech.com/show/7418/hp-chromebook-11-review

wat ik nog het meest opmerkelijk vind is dat je voor $279 een IPS scherm krijgt met >1000:1 contrast en redelijke helderheid. Ik vraag mij toch af hoe het kan dat je voor zo'n prijs een chromebook met IPS schem krijgt terwijl de concurrentie niet eens IPS schermen aanbied in dit segment (dit segment? Ehm..) voor onder de €1000...
Zal wel gedaan zijn om de laptop wat meer "WOW" gehalte te geven, een mooi scherm maakt al snel indruk op mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan wil ik dat 'WOW' gehalte ook wel op goedkopere windows notebooks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ars heeft wat informatie over quantum dots:
http://arstechnica.com/ga...bleeds-blue-and-thats-ok/
A Silicon Valley advanced materials company, Nanosys, has developed a solution with an awesome name: quantum dots. The blue LED's yellow phosphor, and the panel layer that diffuses the combined light are both replaced by a single thin sheet embedded with microscopic red and green phosphors. As light from the blue LED excites the red and green phosphors, the result is a truer "white" light, which yields an increase in color gamut without the expense or bulk of additional colored LEDs.
Sounds a lot like B+RGLED to me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Jammer, ik heb al een hele lange tijd geleden wat over die quantom dot folie gelezen en was best wel benieuwd hoe deze "echt" zouden presteren.

Je kan het beter vergelijken met een blauwe led met rood en groene phosphor ipv gele phosphor.

Het "leuke" van de quantom dot folie was nu juist dat omdat het rode en groene licht in de difuser word gegenereerd er een egalere belichting zou zijn.
Dit is dus helaas niet het geval, een spin-off zou kunnen zijn om de hoge cri phosphors uit tl lampen te gebruiken in de difuser folie en dan uv led te gebruiken voor de fotonen.

al is het geen phosphor maar hier een uitleg over quantum dots
http://www.nanocotechnolo...tUs/AboutQuantumDots.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Mafketel op 27-10-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuws: Y-serie laptop Lenovo met 15,6"-scherm krijgt uhd-resolutie

3840x2160 op een 15.6" scherm, zonder enige twijfels hoogste pixeldichtheid op een laptop: 283.4 ppi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kid Jansen schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:35:
nieuws: Y-serie laptop Lenovo met 15,6"-scherm krijgt uhd-resolutie

3840x2160 op een 15.6" scherm, zonder enige twijfels hoogste pixeldichtheid op een laptop: 283.4 ppi.
Goed nieuws, imho. Nu ook hopelijk dat er meer (goede) 1920 x 1080 panelen in <900 euro 14"-15"notebooks verschijnen. En ook hopelijk dat hoge resolutie panelen ook steeds beter zullen worden ondersteund door besturingssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Aangezien de Acer mij niet beviel, vorige week een nieuwe laptop besteld. Het is de nieuwe XPS15. Voordeel is de super snelle proc, 16GB geheugen, 2x 512GB SSD maar natuurlijk vooral de 3200x1600 Touch display, die lekker schijnt te schalen door goede drivers.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk weer eens [Oproep] Monitor Asset Manager-logs voor paneel-DB laptops bijgewerkt. Mocht je nog een interessante laptop hebben qua scherm (IPS, PLS, zeer hoge resolutie en/of kleurbereik, etc.), dan zou ik een logje zeer waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Recent een slechte ervaring gehad met een Lenovo T530 met HD (1920x1080) scherm.

Erg blauw en ook een tikje rood, ik zag doorlopend het raster, en er was niet mee te werken.
Ook de dezelfde schermen van de collega's waren in mijn beleving om te huilen. Rondkijkend
op het internet ben ik niet de enige die problemen heeft met dit scherm.

Zijn er andere mensen met soortelijke ervaringen met Lenovo?

nb.
Ook als ik bij de mediamarkt rondkijk kunnen de meeste schermen me niet blijk maken.
Ik ben wel wat verwent, want de huidige zakelijke laptop is een W500 met 1900x1200,
en privé ben ik erg tevreden met mijn 13" MB (non retina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb meerdere Lenovo's getest voor het laptopproject van Universiteit Twente (L520, L530, T520 en T530) en in alle gevallen waren de schermen om te huilen. Heel erg klein kleurbereik, waardeloze kijkhoeken, slecht contrast, etc.

De W510 en W520 waren allebei wel met een goed scherm te krijgen: de AU Optronics B156HW01 V4. Ik heb alleen geen idee of hetzelfde paneel ook in de W530 en W540 te krijgen is. Maar mocht dat niet zo zijn dan zijn die vast wel met een ander goed paneel te krijgen. Maar buiten de W-serie zijn de schermen in Lenovo laptops vrijwel zonder enige uitzondering waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Thanjs Kid, ik zal mijn aandacht dan eens op de W serie richten. Kan me best voorstellen dat daar andere panelen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

satya schreef op zondag 16 februari 2014 @ 11:47:
Thanjs Kid, ik zal mijn aandacht dan eens op de W serie richten. Kan me best voorstellen dat daar andere panelen in zitten.
Mn W530 heeft een uitstekend scherm, ik heb het scherm zelf gekalibreerd met een Spyder3Express en het is nu echt een perfect scherm ook voor foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Ik had geen kalibrator tot mijn beschikking, wel nog icm profielen geprobeerd van anderen die (hetzelfde?) scherm in de laptop hadden zitten. Maar out of the box zou een nieuwe laptop van 2000€ gewoon een prima plaatje moeten kunnen leveren.

Mijn probleem had veel weg van wt ik hier lees:
http://forums.lenovo.com/...urts-my-eyes/td-p/1389203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Volgens mij heb ik nu een mooie deal gevonden: een Lenovo IdeaPad Y500 met i7 processor, 8 Gb intern en een 16 Gb cache SSD naast de 1Tb harde schijf. Omdat 'ie refurbished is issie nu goedkoop bij Bol.com, nl. 549 euro. Het scherm (en de rest) wordt als erg goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sony gaat stoppen laptops te verkopen via surfspot, dus er is extra korting momenteel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 19:07
musicfreak schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:36:
Volgens mij heb ik nu een mooie deal gevonden: een Lenovo IdeaPad Y500 met i7 processor, 8 Gb intern en een 16 Gb cache SSD naast de 1Tb harde schijf. Omdat 'ie refurbished is issie nu goedkoop bij Bol.com, nl. 549 euro. Het scherm (en de rest) wordt als erg goed beoordeeld.
Heb hem net besteld :), we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net datasheet gedownload van AU Optronics B140HAN01.1 HW3A paneel. Moet zeggen dat dat ook een erg leuk scherm is voor een laptop. Hij zit in ieder geval in de Dell Latitude E7440 laptop met de onderstaande schermoptie:
391-BBFB 14.0 FHD (1920x1080) Wide View Anti-Glare WLED-backlit
AU Optronics B140HAN01.1 HW3A:
  • Advanced Hyper Viewing Angle (AHVA) paneeltech (vergelijkbaar met IPS, niet te verwarren met AMVA)
  • 1920x1080 resolutie
  • 700:1 contrast
  • eDP 1.3 interface
  • 6bit+FRC kleurdiepte
  • 300 cd/m² maximale helderheid van wit
  • 178°/178° kijkhoeken (H/V)
  • Kleurbereik:
    • 74,0% NTSC relatieve grootte
    • 96,8% sRGB dekking
    • 75,0% Adobe RGB dekking
Zie ook:
Ravefiend in "[Oproep] Monitor Asset Manager-logs voor paneel-DB laptops"
Kid Jansen in "[Oproep] Monitor Asset Manager-logs voor paneel-DB laptops"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Weet iemand of de schermen in de Lenovo T540 beter zijn dan de verschrikkelijke schermen in de T530 (1920x1080). De t530 ging terug, maar omdat mijn W500 defect is zal het wel op een nieuwe laptop uit gaan lopen.

Alternatief T440, hoe zijn die naar jullie ervaring?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

satya schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:00:
Weet iemand of de schermen in de Lenovo T540 beter zijn dan de verschrikkelijke schermen in de T530 (1920x1080). De t530 ging terug, maar omdat mijn W500 defect is zal het wel op een nieuwe laptop uit gaan lopen.

Alternatief T440, hoe zijn die naar jullie ervaring?
Als je het 2880x1620 IPS paneel pakt is het goed te doen in ieder geval :)

Al ben ik geen liefhebber... het toetsenbord zit door het numpad niet in het midden wat best vervelend is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• satya
Wolfboy schreef op donderdag 18 december 2014 @ 01:06:
[...]
Als je het 2880x1620 IPS paneel pakt is het goed te doen in ieder geval :)

Al ben ik geen liefhebber... het toetsenbord zit door het numpad niet in het midden wat best vervelend is.
Dank je voor je reactie, eens kijken wat ik los kan krijgen..

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Grappig,.. mede dankzij dit topic kocht ik drie jaar geleden een W520,. die voldoet nu nog steeds meer dan dikke prima. (kostte wel een rib, nier en wat klein geld).. IPS display 1920x1080 met ingebouwde kalibratiesensor in de laptop, nooit last gehad van kleur afwijkingen, artefacten, te hoge of lage helderheid of wat ook.
Enige vreemde is nog steeds dat een bepaalde standaard windows foto viewer een blauwe waas geven over het scherm. Nooit begrepen, maar ook nooit echt gebruikt

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Er zijn series utigerbacht met prima schermen, maar bij Lenovo ziet het er naar uit dat ze een hele serie laptops hebben uitgeebracht met panelen die niet geschikt zijn voor LED. Er zijn hier een aantal collega's met een T530 en 1920x1080, en niemand zegt WOW. Kriegelige karakters met iets dat lijkt op moiré en enorm bleuw van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn eigen laptop (pricewatch: Toshiba Satellite P300-1GI) moet worden vervangen en nu ben ik dus in de markt voor een nieuwe en ik wil daar wel graag een mooi scherm in hebben. Ik maak veel gebruik van Kodi en werk af en toe met Gimp. Een laptop met een goed scherm mag best wat kosten, maar ook weer niet helemaal de hoofdprijs. Of die combinatie prijsgunstig uitvalt, valt nog te bezien. Hoe het ook zij, ik ben verschillende laptops tegen gekomen met een hogere resolutie dan FullHD en ik vroeg me af wat de kwaliteit van de geboden schermen is en of het überhaupt wel zin heeft om boven FullHD te gaan zitten. Voor televisies geldt momenteel namelijk nog dat het eigenlijk nog onzin is om een 4k-scherm neer te zetten vanwege het gebrek aan content. Het liefst heb ik trouwens een 17"-scherm, maar daar kan eventueel van afgeweken worden. Kleiner dan 15" zie ik eigenlijk niet zitten. Ik begrijp dat mijn vragen ook onder aankoopadvies vallen, maar vanwege de heel specifieke kennis in dit topic leek het me goed deze modellen hier te noemen. Wellicht zijn ze ook interessant voor andere mensen in dit topic.

Dit model van Toshiba leek me best mooi: pricewatch: Toshiba Satellite P50t-B-10T
Acer heeft ook een mooie nieuwe serie: de Aspire V Nitro black edition met een 15" en 17" 4k-display. Een review staat op Hardware.info.

Wat denken jullie van deze laptops?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Je bijdrage leveren aan de notebook panel database? dat kan hier:

[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops