Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat komt omdat die calculator gewoon voor even grof berekenen is. De beste manier om een pixeldichtheid te bepalen is de datasheet van het paneel opzoeken en dan de pixelpitch opzoeken.

Die calculator gaat er van uit dat alle schermdiagonalen in inches exact zijn, wat helemaal niet zo is. Het scheelt allemaal niet veel, vrijwel altijd minder dan 1%, maar het scheelt dus wel.

EDIT: het verhaal hierboven klopt nog steeds, alleen had ik blijkbaar m'n eigen post fout gelezen, want daar stond 141.1 en geen 144... |:(

Overigens heb ik net weer een net iets andere waarde gevonden uit een betrouwbaardere bron, namelijk 141.9 ppi (pixelpitch 0.179 mm). Het moet dus 142 ppi zijn.

Ik heb het ook even in die andere post aangepast, om verwarring te voorkomen.

Verder heb ik nog 1600x900 @ 15.6" toegevoegd, dat is 118.1 ppi (pixelpitch 0.2151 mm).

[ Voor 145% gewijzigd door Kid Jansen op 25-11-2010 14:51 ]

Iets meer ontopic, ik heb zelf een HP EliteBook 8540p WT038ES die ik heb gekocht via Universiteit Twente. Daar zit een scherm in met een resolutie van 1600x900 pixels. Hij is ook te krijgen met een scherm met een resolutie van 1366x768 (maar dat wil je natuurlijk niet) en met een scherm met een resolutie van 1920x1080.

Het paneel in mijn laptop is de AU Optronics B156RW01 v1. Dat is een 6bit TN paneel met een kleurbereik van zo'n 60% NTSC (CIE 1931), zie datasheet

De 8540w is overigens ook verkrijgbaar met een DreamColor 2 scherm, dat is een IPS scherm met 100% Adobe RGB en sRGB dekking, specs:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z3M9XzRIzXx2IblTEX741xV7/full.png

Het opgegeven kleurbereik is echt gigantisch. Als het ook nog eens waar is zou het ongeveer overeenkomen met de LG Display LM240WU5-SLA1 die in de HP DreamColor LP2480zx, LG W2420R en Quato Intelli Proof 240 excellence LED gebruikt wordt.

Dat paneel heeft 110% NTSC (CIE 1931) en 133% NTSC (CIE 1976). Een opmerking die ik hier trouwens wel even bij wil maken is dat die percentages alleen maar de relatieve grootte weergeven en niet de dekking.

In de webshop van de HP USA is de meerprijs van dat paneel $425 t.o.v. het standaard 1600x900 paneel, de meerprijs t.o.v. het normale 1920x1080 paneel is $375.

De Nederlandse HP site heeft geen webshop en je ziet die laptops ook niet standaard met DreamColor 2 scherm in de winkel liggen, misschien dat het wel te bestellen is als je HP belt of misschien ook wel via een webshop.

Er is ook een versie van het DreamColor 2 paneel voor de 8740w, meerprijs $550 t.o.v. de standaard 1680x1050 en $475 t.o.v. de normale 1920x1200 ($570 en $495 voor de versie met webcam).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3MQG5XUm04S8yfAwzWu0wCT7/full.png

Anoniem: 303530

Topicstarter
goed dat je het zegt, ik probeer al weken de elitebook toe te voegen aan de startpost, maar ik vergeet het steeds.

zijn er nog meer betaalbare laptops met IPS schermen?

ik heb nog even gezocht.. en ik heb blijkbaar dit paneel in mn studio 15: B156HW01 v??
http://www.google.com/sea...pbx=1&fp=573da4ec7e15bdf2
500:1 contrast, 6 bit, en 60% NTSC
volgens google.. maar het lijkt wel te kloppen: het contrast komt overeen met de notebookcheck review, idem voor de helderheid (~270)
kid jansen schreef op woensdag 24 november 2010 @ 14:54:
Die calculator gaat er van uit dat alle schermdiagonalen in inches exact zijn, wat helemaal niet zo is. Het scheelt allemaal niet veel, vrijwel altijd minder dan 1%, maar het scheelt dus wel.
dan pas ik dat ook maar even aan, moment.
Ik zie dat v.4 van dat paneel een gamut heeft van 95% NTSC (CIE 1931), jij zal dan dus wel de v.0 of v.1 hebben. Een gamut van 95% t.o.v. 60% merk je wel.

Ik heb trouwens geen andere laptops met IPS panelen kunnen vinden, zou me niks verbazen als die HP's de enige twee nog overgebleven zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Kid Jansen op 25-11-2010 15:27 ]

Topicstarter
v0 of v1 ja, de helderheid klopt ook niet met de reviews.

en ik betwijfel of dell zo'n scherm gaat aanbieden voor €70 als ze makkelijk het dubbele kunnen krijgen

edit: wacht, dat is natuurlijk het xps scherm:
http://www.anandtech.com/...s-macbook-pro-alternative
het paneelnummer staat note bene in de specs :o

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 25-11-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog geen typenummers kunnen vinden van de DreamColor 2 panelen en daardoor ook geen datasheets. Ik heb het bij HP nagevraagd, maar de kans is vrij groot dat ze dat niet gaan zeggen. Ik heb daarom ook aan Simon Baker (TFT Central) gevraagd of hij het bij HP na kan vragen. Hij heeft gezegd dat hij het gaat proberen, maar hij heeft al een tijdje geen contact meer met HP gehad, dus hij moet even iemand vinden die dat soort informatie wil verstrekken.

Maar dat mag hij wel even gaan uitzoeken voor me, want ik heb hem de afgelopen weken van zeeën aan informatie voorzien, waardoor er een hele berg beeldschermen aan de Panel Search Database toegevoegd konden worden en ook heel wat specificaties in de Panel Parts Database toegevoegd konden worden, of in sommige gevallen verbeterd konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
En nog steeds staat er in de Op. nog geen Alienware M17X met 1920 x 1200 RGB LED....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is die nog te krijgen dan?

* Anoniem: 303530 checkt

jep, ik voeg hem even toe
een paar maanden geleden stond alleen met 1440 scherm online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:21:
is die nog te krijgen dan?

* Anoniem: 303530 checkt

jep, ik voeg hem even toe
een paar maanden geleden stond alleen met 1440 scherm online
Ow, dat wist ik niet, maar ik lees veel op http://forum.notebookreview.com/ en daar zijn ze
lyrisch over dat scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb bij HP nagevraagd wat voor panelen gebruikt worden voor de DreamColor 2 schermen, maar zoals ik wel had verwacht wilde HP dat niet zeggen.
HP purchases components from several OEMs based on price and performance necessary for each system. These components are manufactured to HP specifications and are supported by the HP warranty.

Due to contractual agreements, HP does not disclose the name of vendors from which we purchase the components. I apologize for the inconvenience.
Jammer, maar te verwachten. Geen idee of Simon al meer succes heeft gehad, maar ik ga uit van niet, aangezien ik hem vandaag nog via e-mail heb gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 12:48

Dutch_guy

WYSIWYG

Anoniem: 378559 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:46:
Heb eindelijk besloten om voor de f13 te gaan. Gezien het num-pad leek me en full hd leek me dit de beste keuze. Beetje jammer van de lange wachttijden maar goed niets aan te doen..
edit: in juist topic geplaatst..
Hoi, wat zijn je ervaringen tot nu toe met deze laptop ?

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kijk, dit is nu interessant:

http://www.anandtech.com/...ebook-8740w-ips-on-the-go
HP's EliteBook 8740w offers just such a screen: a 1920x1200 (instead of 1080p) IPS panel based screen dubbed the "HP DreamColor." It's a pricey upgrade, ringing in at $550, but it may be one of the best screens we've ever tested. So what about the rest of the notebook?
* Anoniem: 303530 gaat snel lezen

edit: en nog een
http://www.anandtech.com/...lcd-a-blast-from-the-past
*O*
kid jansen schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:55:
Ik heb bij HP nagevraagd wat voor panelen gebruikt worden voor de DreamColor 2 schermen, maar zoals ik wel had verwacht wilde HP dat niet zeggen.

[...]

Jammer, maar te verwachten. Geen idee of Simon al meer succes heeft gehad, maar ik ga uit van niet, aangezien ik hem vandaag nog via e-mail heb gesproken.
17" LED Matte 16:10 1920x1200 IPS HP DreamColor
(LG LGD0270 Panel)
uit de review van anadtech

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 09-12-2010 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice work darkstone, ik ga meteen even lezen.

EDIT: gelezen, ik dacht trouwens dat de DreamColor 2 displays voor de 8740w ook RGB LED backlighting hadden, of is dit misschien een voorloper van het scherm waar ik de specificaties van had gepost?

Als dat zo is kan ik me het kleurbereik voorstellen, maar als die wel gewoon het scherm is met de specificaties hierboven, dan vind ik het kleurbereik behoorlijk tegenvallen.

De niet geweldige zwartwaarde is geen verrassing, aangezien dat juist één van de mindere punten van IPS is, daar zijn MVA/PVA panelen beter in en zelfs sommige TN panelen. Waar dit scherm duidelijk wel in uitblinkt is kleurnauwkeurigheid, een Delta E van 1.48 is heel erg goed.

Overigens lijkt het er op dat de DreamColor (2) displays inderdaad de enige IPS schermen zijn, want zelfs Anandtech was niet bekend met andere IPS schermen (of überhaupt iets anders dan TN) op laptops die nu nog verkrijgbaar zijn.

EDIT2: was het vergeten bij m'n vorige wijziging te zeggen, maar het typenummer van het scherm verraste me nogal. Ik heb 198 datasheets van panelen van LG Displays (en nog eens 1000 datasheets van panelen van andere fabrikanten), maar daar zit geen één paneel bij met een dergelijk typenummer, terwijl een groot deel van die datasheets van laptoppanelen zijn.

Alles wat ik heb begint met LB (32), LC (39), LD (1), LH (4), LM (69), LP (52), of LS (1). Ik heb nog nooit een paneel zien beginnen met LGD. Alle typenummers zijn twee letters-drie cijfers-één letter-twee cijfers, twee letters-drie cijfers-twee letters-één cijfer, of twee letters-drie cijfers-één letter-één cijfer en dan kan er nog een suffix achter van één letter-één cijfer, of drie letters-één cijfer.

Aantal voorbeelden:
LC230WX3-SLA1
LM215WF1-TLD1
LM300WQ5-STA1
LP141X6
LP150X08-TLC1
LP171WX2-TLA2

LC zijn panelen voor LCD TV's, LM voor desktopbeeldschermen en LP voor laptopbeeldschermen.

Het typenummer van het DreamColor 2 scherm zou waarschijnlijk iets van LP171WUx-XXXx, waarbij de kleine x cijfers zijn en de grote X hoofdletters.

[ Voor 128% gewijzigd door Kid Jansen op 09-12-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Zojuist de Asus N53JQ-SZ191V besteld met 1920x1080 scherm !

http://www.laptopshop.nl/...40/asus-n53jq-sz191v.html

Waar andere webshops allemaal aangeven 1366x768, is deze echt 1920x1080.

Ik snap ook niet hoe dat kan, want zelfs op de site van Asus staat de lagere resolutie. Maar navraag n.a.v. een review op laptopshop.nl leert dat het echt om 1920x1080 gaat.

Ik ben erg benieuwd en zodra ik hem heb zal ik hier een review plaatsen. Volgens mij voor dat geld de beste koop. Enige dat ik heel vreemd vind is dat er geen bluetooth in zit ?!?! Maar dat lossen we we op met een zo een mini usb dongle.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch_guy op 10-12-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
laat het weten, ik heb er bar weinig vertrouwen in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Als het niet zo is dan gaat ie rap terug.

Overigens staat ie bij Wehkamp ook met die resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:13
Ik krijg de Asus N53JQ-SZ191V morgen binnen. Na veel lezen hier en daar begin ik nu ook te twijfelen of hij nou wel of niet een HD scherm heeft. Bij de Laptopshop zeggen ze van wel, dus ik ben benieuwd. Heeft iemand deze laptop al in zijn bezit? Gezien de specs en het HD scherm leek het mij een zeer goede deal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JimmyNL schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:51:
Ik krijg de Asus N53JQ-SZ191V morgen binnen. Na veel lezen hier en daar begin ik nu ook te twijfelen of hij nou wel of niet een HD scherm heeft. Bij de Laptopshop zeggen ze van wel, dus ik ben benieuwd. Heeft iemand deze laptop al in zijn bezit? Gezien de specs en het HD scherm leek het mij een zeer goede deal..
het is inderdaad een hele goede keus, zeker nu hij ook daadwerkelijk leverbaar is, het design is alleen niet mijn ding.
en eerlijk gezegd kan ik nauwelijks geloven dat juist asus opeens een goed paneel gaat aanbieden in een laptop onder de €1000, die positie was lange tijd voorbehouden aan verschillende DELL's: asus is wel de laatste fabrikant A-merk die ik associeer met goede schermen.
kid jansen schreef op donderdag 09 december 2010 @ 10:22:
EDIT2: was het vergeten bij m'n vorige wijziging te zeggen, maar het typenummer van het scherm verraste me nogal. Ik heb 198 datasheets van panelen van LG Displays (en nog eens 1000 datasheets van panelen van andere fabrikanten), maar daar zit geen één paneel bij met een dergelijk typenummer, terwijl een groot deel van die datasheets van laptoppanelen zijn.
nog even ter informatie, het paleelnummer word uitgelezen met een aantal tooltjes, het is goed mogelijk dat zo'n tool er naast zit.

ik geloof namelijk niet dat het paneelnummer uit te lezen is, enkel de kortere code (in mijn geval AUO10 ED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

JimmyNL schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:51:
Ik laat het straks meteen weten ! "Chauffeur is onderweg" :)

Heb jij hem ook bij de Laptopshop besteld ?

Ik zag wel in reviews op Youtube dat er wat sprake was dat de HD resolutie wel naar Europa zou komen en niet in Amerika geleverd zou worden. Heel vreemd en ik ben zeer beneiuwd.

Overigens vind ik het design van deze laptop juist wel heel erg mooi. Maar ik zit dan ook nu nog met een MSI GX620 te werken. Hele goede laptop, maar die rode rand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Ieder zijn smaak idd. Darkstone refereert naar de XPS 15 die ik er niet uit vind zien. De Asus is imho ook veel mooier. Specs zijn ook erg goed voor de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 01:43
Ik heb een Dell Latitude D830 met 1680 x 1050 scherm. Ik ervaar deze resolutie als prettig, maar het heeft ook enkele grote nadelen.

Het belangrijkste is dat de letters erg klein worden. Je kunt (zoals in de OP vermeld) dit wel afdoen als een probleem van mij, maar ik draag al een bril die perfect de sterkte van m'n ogen matcht en ik blijf het erg klein vinden. Echt te klein om gemakkelijk te lezen.

Er zijn een aantal oplossingen, maar ze lossen niet het complete probleem op. Zo kun je prima in Windows instellen dat je de dingen groter wilt weergeven, maar genoeg Windows programma's houden daar geen rekening mee zodat je bv knoppen hebt waar de tekst niet in past of knoppen achter een ander object vallen.

In Firefox kun je zoomen of de Nosquint plugin gebruiken, maar dit gaat slordig met plaatjes en sommige websites zijn er niet goed op berekend waardoor ook hier teksten buiten de kaders vallen of window-tjes te groot of te klein worden geopend.

Het grootste nadeel vind ik dat als ik thuis de laptop in de dock gooi (waar een 1280x1024 scherm aan hangt) ik alle instellingen weer terug moet veranderen. Dat is niet zozeer een nadeel van het hoge resolutie scherm maar komt door de ongelukkige combinatie. Die monitor is echter heel erg duur en speciaal geschikt voor foto's dus die wordt niet even vervangen.

Misschien weet iemand hier nog handige tooltjes om gemakkelijk te kunnen omgaan met verschillende resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:11:nog even ter informatie, het paleelnummer word uitgelezen met een aantal tooltjes, het is goed mogelijk dat zo'n tool er naast zit.

ik geloof namelijk niet dat het paneelnummer uit te lezen is, enkel de kortere code (in mijn geval AUO10 ED)
In veel gevallen is het bij laptops wel met zo'n tool uit te lezen. Bij zowel m'n huidige als m'n vorige laptop kon ik met Everest Ultimate en ook met Monitor Asset Manager het paneeltype uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Laptop is zojuist gebracht !

*Tromgeroffel*

Het is echt 1920x1080 !

Ik werd wel nog even op het verkeerde been gezet, want volgens mij is er een theme ingesteld met grotere iconen en ook IE stond op 125% ingesteld.

Eerste indruk: veel mooier dan op foto's. De laptop voelt echt heel degelijk aan en het uiterlijk is echt waanzinnig mooi !

Verdere indrukken volgen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de DPI staat bij laptops het een hogere resolutie dan 900p en een mobiele kaart die je vaak tegenkomt in 15" modellen (4570, GT420m, ...) altijd standaard op 125%

oplossing: dpi intikken in het startmenu en op 100% zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Nou ik kom net terug om te zeggen dat dat inderdaad op 125% stond. Nu op 100% gezet en dan heb je echt dat hoge resolutie gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vraag: zou je mat aida64 het paneelnummer willen uitlezen?

display -> monitor -> malfuncturer, daar staat iets als F790K_B156HW1

http://www.aida64.com/downloads/aida64extreme120zip

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 11-12-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Laatst online: 00:13
Ik heb mijn N53Jq ook vanmorgen binnengekregen en het is inderdaad een full HD scherm. En zoals ik hem tot nu toe kan beoordelen is het een zeer mooi scherm. Kleur, lichtverdeling, ziet er allemaal top uit! Jeetje mensen ik heb wel een nachtje wakker gelegen na alle berichten over de schermen, en de site van Asus zelf die natuurlijk ook laat zien dat het geen HD scherm is.

Ik kreeg gisteren een sms van de laptopshop dat hij weer op voorraad was, meteen besteld, om 1100 stond hij binnen. Naar mijn idee een hele vette laptop voor een scherpe prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:56:
display -> monitor -> malfuncturer, daar staat iets als F790K_B156HW1
Volgens mij bedoel je manufacturer :P Overigens kan het meestal ook met Monitor Asset Manager en het oudere Everest Ultimate zal ook wel werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Kid Jansen op 11-12-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aida64 is de opvolger van everest, everest is discontinued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik zie het volgende met AIDA:

Fabrikant: AUO
Monitor ID: AUO15ED
Model: B156HW01 V5
Fabrikagedatum: Week1 / 2008
Maximale resolutie 1920x1080 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat is raar, ik kan geen datsheet vinden van de v5

v0: wled voor o.a de studio 15
v1: wled voor o.a. de xps 16
v4: 'B+RG' van de xps 15

gezien de introductiedatum vermoed ik dat het scherm overeenkomt met v0 en v1: 260cd/m brightness, een contrast van 400-500, en 60% color gamut, hetzelfde scherm als ik heb dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgr68
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-02-2011
Het scherm van de Asus N73JQ-TZ115V en Asus N53JQ-SZ191V
Zijn deze glare of mat uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99,99% kans op glare, de vaio F is zo goed als de enige consumenten notebook met een mat scherm

edit: waarom is het zo moeilijk om de datasheets van sommige panelen te vinden ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 12-12-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:08:
aida64 is de opvolger van everest, everest is discontinued.
I know, vandaar dat ik ook zei "het oudere Everest Ultimate". Ik heb ze zelf ook allebei, had Everest Ultimate licentie die nog geldig was, dus kon gratis upgraden.

Wat betreft het kunnen vinden van datasheets, die dingen die horen niet eens online te komen. Als ze online staan betekent het dat ze uitgelekt zijn. Die datasheets zijn voor de fabrikanten van beeldschermen bedoeld en die horen ze gewoon voor zichzelf te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan heb jij een aardige verzameling uitgelekte documenten :9
toch raar dat je als consument nergens wat specs kan zien, dat scheelt weer het wachten op de anandtech reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Nou fantastische laptop hoor de N53JQ !

Prijs/ kwaliteit verhouding fantastisch. Voornamelijk natuurlijk door de HD resolutie. Geluid waar de specs mee pronken is inderdaad mooi voor een laptop, maar ook niet meer dan dat. Geen wow-effect, gewoon goed.
EDIT: Asus Sonicmaster staat standaard uit, die aanzetten en fatsoenlijke MP3's gebruiken ipv Youtube en er komt toch wel een heel behoorlijk geluid uit.

Beeldscherm is helemaal vlak, geen opstaand randje. Handig komt er geen vuil tussen.

Verder staat er idioot veel pre-installed software op. Dus dat wordt eerst flink opschonen.

Partities zijn netjes verdeeld: 125GB / 350GB.

Touchpad opvallend groot.

Scharnieren van het scherm robuust uitgevoerd.

Zomaar wat dingen die mij dan opvallen. Prestaties en dergelijke zijn genoeg reviews over te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutch_guy op 12-12-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op zondag 12 december 2010 @ 01:05:
dan heb jij een aardige verzameling uitgelekte documenten :9
toch raar dat je als consument nergens wat specs kan zien, dat scheelt weer het wachten op de anandtech reviews...
Valt tegen, ik heb maar een fractie van wat er is, zelfs van de high-end panelen heb ik niet alles. terwijl die in verhouding verreweg het best te vinden zijn. Ik mis bijvoorbeeld nog 4 van 6 versies van de LM300WQ5.

Maar zoals gezegd, die dingen moeten ergens uitlekken en daar heb je als consument vaak niet echt invloed op, in ieder geval niet bij grote merken als HP, Dell, Samsung, etc.

Zelf heb ik wel redelijk wat informatie uit Quato weten te krijgen, die waren heel erg behulpzaam en het kwam er min of meer op neer dat ik alles waar ik om vroeg ook kreeg. Simon heeft goede banden met Hazro en die voorzien hem dan ook van veel informatie en datasheets. Maar dat zijn zo'n beetje de enige twee die echt goed meewerken. Samsung liet niks van zich horen, LaCie één keer wel, rest van de tijd ook niet, het antwoord van HP had ik niks aan, zoals ik een aantal posts terug al had gezegd en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 12:10
Mensen, klopt het dat het verschil tussen de N53JQ-SZ191V en de N53JQ-SZ174V is : 500GB 5400rpm vs 750GB 7200rpm, 4GB vs. 6GB, geen BT vs. BT ?

Ik heb namelijk de N53JQ-SZ174V op het oog, maar 4GB is voor mij genoeg en bluetooth koop ik wel een dongel voor. En de HDD, ik was toch al van plan een SSD aan te schaffen.. Ik ben benieuwd, wil hem morgen gaan bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik neem aan van wel, anders zou het typenummer wel meer verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
Iemand die dit zeker weet? (eigenaars van de N53JQ-SZ191V) Misschien dat ik dan deze neem ipv de duurdere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Klopt, de N53JQ-SZ191V heeft geen bluetooth, een 5400 rpm schijf en 4 GB geheugen. Let wel op waar je hem besteld ivm de resolutie.

• Recklezz
Thanx! Heb hem inmiddels besteld en al binnen (laptopshop, met FHD scherm!) Helaas net thuis van overwerk dus nog niet veel mee kunnen spelen, maar hij is moooooi :) En die 5400RPM schijf gaat nog wel eens vervangen worden door een 256GB SSD, geen probleem mee dus. Wel wacht ik ff tot ze iets minder belachelijk duur zijn..

edit: nog een verschil, zit geen bluray speler in dit model (iets wat ik persoonlijk niet mis)

[ Voor 12% gewijzigd door Recklezz op 16-12-2010 02:27 ]

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Hier nog een bezitter van een N53JQ-SZ191V (sinds afgelopen zaterdag).

De reden tot aankoop was echter wel iets minder; mijn T61p met 3 jaar garantie heeft het na net iets meer dan 3 jaar begeven (mobo dood) :'(. De T61p had een mat 15.4" 1920x1200 scherm.
Tot mijn grote verbazing ben je gedwongen meer dan 3 jaar later nog steeds minimaal 1000euro te moeten lappen voor een 1080p scherm :/. Mijn t61p was destijds 1200,- (via surfspot). Zelf met een stap terug naar 1680x1050 schiet je geen drol op qua prijs :s.

De vervanger moest minimaal een 1080p scherm hebben; dus vandaar de Asus.
Op zich ben ik er tevreden over (performance is prima!) maar ik had hem niet gekocht als ik niet was gedwongen (ik heb hem hard nodig voor studie).

Nadelen:
-Mat was een stuk fijner dan glare. Stomme marketingmeuk...
-De verticale kijkhoek is verre van geweldig; als ik in de trein zit kan ik met moeite lezen wat er beneden in m'n taakbalk staat.
-DPI is iets minder.
-1920x1200 is handiger dan 1920x1080; in word krijg je net iets beter 2x 100% pagina's volledig erop (boven en onder)
-Laptop is aanzienlijk breder wat ook een nadeel is bij gebruik in trein; daarnaast pas hij nog maar net in mijn huidige tas
-Ik ben geen fan van het toetsenbord; je slaat erg gemakkelijk een extra (foute) toets aan en de locatie van de pijltjes en delete is 'ongeprononceerd', wat blind typen bemoeilijkt.
-Locatie usb poorten rechts is niet handig; precies daar waar je muis ligt (ja ik heb een bedrade).
-Hij is zwaarder dan mijn T61p.
-230V snoer aan adapter is onhandig kort.

Sommige punten zijn misschien mierengeneuk of een kwestie van gewenning, maar ik vind het toch het vermelden waard; als stukje nuance bij de verder positieve berichten.
Wat prijs-performance/kwaliteit kun je op dit moment natuurlijk niet beter krijgen als je minimaal 1080p zoekt.

Wel top van laptopshop; besteld en een dag later opgehaald :).

[ Voor 0% gewijzigd door handige_harrie op 16-12-2010 13:56 . Reden: 1920p -> 1080p ]

Topicstarter
het is 1080p, wat betreft bouwkwaliteit is een thinkpad ook niet te vergelijken met een willekeurige consumetenlijn.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Aangepast, helemaal gelijk natuurlijk.

Wat betreft bouwkwaliteit... ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn T61p was echt niet geweldig; hij kraakte, plastic boog door etc. Een T42 (toen het nog IBM was) was vele malen beter gebouwd.
Vooralsnog lijkt de bouwkwaliteit van de Asus beter dan de T61p :). Alleen wiebelt het scherm soms, bij fanatiek typen of als je in de trein zit. Iets dat de T61p niet had; die kon je aan een opengeklapt scherm oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht altijd dat die IBM/Lenovo Thinkpads juist erg stevig waren. Ik vind die 8540p van me overigens wel behoorlijk stevig, veel steviger dan m'n ASUS A6JC.

Beetje offtopic, maar heb inmiddels ruim 1300 datasheets van beeldschermpanelen. Ik lijk wel Julian Assange met zoveel uitgelekte documenten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

kid jansen, hoe is het scherm in de HP 8540p ?
Ik overweeg om die aan te schaffen namelijk, hoe is daar het paneel van ?
Dan vooral het 1600x900 paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik behandel het scherm behoorlijk uitgebreid in m'n review van de 8540p: productreview: HP Elitebook 8540P (WD920ET) review door Kid Jansen

In het kort: redelijk tot goed. Het kleurbereik is erg klein (60% NTSC, standaard desktopscherm is 72% NTSC), maar dat is waarschijnlijk bij veel andere laptops ook wel zo. Toch mis ik de kleurverzadiging een beetje, het AU Optronics B154EW01 paneel in m'n ASUS A6JC had naar mijn idee toch een betere kleurverzadiging, diepere kleuren. Maar dat kan ook komen doordat dat een glossy scherm was. Verder ben ik inmiddels behoorlijk gewend aan m'n U2711, waardoor het scherm in m'n laptop ook meteen erg tegen valt. Op m'n werk irriteer ik me ook aan al die TN schermen.

Verder is het contrast erg goed, zeker voor een laptop scherm. Uniformiteit kan wel beter, maar bijna elk scherm met CCFL backlighting heeft een matige tot hooguit redelijke uniformiteit.

De kijkhoeken zijn horizontaal wel aardig, van boven gaat ook nog wel, maar van onderaf is het echt waardeloos, maar dat is eigenlijk TN eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een kleurbereik van 60% is wel redelijk uitzonderlijk voor laptops hoor, on top of my head zijn de enige laptops die hoger scoren in het consumentesegment, de xps 15, vaio F, en mpb
mn studio haalt ook maar 60%

50% is zo ongeveer de norm, met enkele uitschieters.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph3999/33457.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen idee welke versie van de AU Optronics B154EW01 in m'n A6JC zat, maar heb net de datasheet van de V9 gevonden en op basis van de kleurcoördinaten kwam ik voor dat paneel op 51.84% NTSC uit.

Het Chi Mei N154I3-L03 paneel wat er in was gezet door ReplaceDirect toen dat AU Optronics paneel het had begeven heeft een kleurbereik van 45.47% NTSC.

Toch vond ik de kleuren mooier op m'n A6JC met het originele paneel (die AUO dus, niet die Chi Mei crap) dan op m'n 8540p met het B156RW01 V1 paneel, terwijl die laatste een kleurbereik heeft van 60.51%. Ik denk dat het dus ligt aan de coating, mat vind ik veel fijner werken, maar op glossy zagen de kleuren er toch beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kid jansen schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:15:
maar op glossy zagen de kleuren er toch beter uit.
dat roep ik ook al jaren, maar toch wil iedereen mat ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het kan ook aan het kleurprofiel hebben gelegen. Zo ging ik destijds van een Asus A6Tc (Turion X2 + GeForce Go 7300) naar een A6Jc (Core Duo T2300 + Mobility Radeon X1600) maar vond ik het scherm van de A6Tc veel mooier. Dus besloot ik na een middag te knutselen en de schermen te swappen.

Op dat moment bedacht ik niet om de typenummers te checken, maar deze waren gelijk. Bleek ik uiteindelijk dezelfde beeldkwaliteit te hebben maar lag het aan het standaard kleurenprofiel van ATI en Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had het in alle gevallen gekalibreerd, zelfde colorimeter, zelfde kalibratiedoel, dus daar zal het niet aan gelegen hebben. Het standaard Windows profiel is bij de meeste schermen compleet waardeloos, dus ik maak altijd een eigen profiel door te kalibreren.

Overigens vind ik het ook wel zo'n beetje het enige voordeel van glossy, dat de kleuren daar dieper op lijken. Naar mijn idee is mat in alle andere opzichten wel beter. Zo kon ik met dat glossy scherm echt altijd mezelf en alles achter me zien, wat toch wel heel erg irritant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Okay thx :)
Ik zoek namelijk een laptop voor max zo'n 1300 EURO, maar het moet iig een goede stevige behuizing hebben(zoals de Elitebooks hebben), een goed scherm(ivm fotografie), dedicated videokaart(geen IGP iig), batterijduur moet > 2,5 uur zijn.

Ik heb ervaring met de Elitebook 8530w en ik vroeg mij dus af hoe de Elitebook 8540p zich tot de 'w' verhoud qua bouw(of die moet gelijk zijn natuurlijk ;)).

Ik kwam dus telkens weer uit op de Elitebook 8540p :) Ik had eerst mijn zinnen gezet op een wat kleiner formaat(13,3 of 14 inch) ivm draagbaarheid, maar heb helaas moeten constateren dat dat een hopeloos verhaal gaat worden icm een hoge resolutie(minimaal 1600xiets). Alleen de Sony Vaio E-serie kwam daaruit maar die heeft een erg irritante piep volgens alle berichten op Internet en heb geen zin in dat risico én de bouwkwaliteit van een consumenten laptop in vergelijking met de zakelijkere laptops..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 8540p voldoet aan al die eisen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk elke laptop kan afraden voor werkzaamheden waarbij kleurechtheid belangrijk is, misschien een enkele uitzondering daar gelaten. Het kleurbereik is gewoon te klein en zelfs met kalibratie is het lastig over de hele linie een Delta E < 2 te krijgen. De 72% NTSC (komt neer op 100% sRGB) die een standaard desktopscherm haalt is al weinig voor dat soort zaken, je moet dan eigenlijk echt gaan denken aan Wide Color Gamut schermen. Die halen in veel gevallen wel 102% NTSC en hebben dan vaak ook nog eens een lagere Delta E na kalibratie, in sommige gevallen zelfs een Delta E < 0.5, daar kan geen laptopscherm tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

kid jansen schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:45:
De 8540p voldoet aan al die eisen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk elke laptop kan afraden voor werkzaamheden waarbij kleurechtheid belangrijk is, misschien een enkele uitzondering daar gelaten. Het kleurbereik is gewoon te klein en zelfs met kalibratie is het lastig over de hele linie een Delta E < 2 te krijgen. De 72% NTSC (komt neer op 100% sRGB) die een standaard desktopscherm haalt is al weinig voor dat soort zaken, je moet dan eigenlijk echt gaan denken aan Wide Color Gamut schermen. Die halen in veel gevallen wel 102% NTSC en hebben dan vaak ook nog eens een lagere Delta E na kalibratie, in sommige gevallen zelfs een Delta E < 0.5, daar kan geen laptopscherm tegen op.
Okay duidelijk :)
Nouja als ik thuis ben zal ik hem aansluiten op mijn 26" monitor met een PVA panel :)
Maargoed de 8540p is dus wel een goede keuze.
Iemand die nog eventuele alternatieven kan opnoemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een clevo, deze bieden doorgaans uitstekende schermen, de bouwkwaliteit is ook niet mis.

een nadeel is dat je dan naar de enigzins onbekende merken als deviltech (...) moet kijken, de nederlande dealer is namelijk failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Anoniem: 303530 schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:10:
een clevo, deze bieden doorgaans uitstekende schermen, de bouwkwaliteit is ook niet mis.

een nadeel is dat je dan naar de enigzins onbekende merken als deviltech (...) moet kijken, de nederlande dealer is namelijk failliet.
Mmm als ik daar de review lees en de volgende quotes vind :X
The problem with the black matte plastic that Clevo uses is that it tends to feel cheap instead of rigid, and while a candy shell is terrific for Skittles it makes for a lousy notebook housing. As a result, the B5130M can actually be flexed a little bit. This isn't a dealbreaker and we've seen worse-built notebooks (unfortunately, almost always built by Clevo), but it continues to be a problem that plagues Clevo specifically.
The touchpad isn't a big winner either. It's adequate and not the worst I've used, but the mouse buttons feel very loose and prone to popping off even though they're recessed.
En de batterij 8)7
Unfortunately, the B5130M places pretty consistently at the bottom of the heap and pulls some of the worst relative battery life numbers. It's still able to last for more than three hours surfing the internet, which I'd really consider the bare minimum at this point, but beyond that seems to be too much. Only when you leave the system completely idle are you able to get more than four hours of useful battery life out of it. The similar Dell XPS 15 has a smaller battery yet manages better battery life in every test, likely helped by additional attention to power saving features.
Oeh en lawaai ;w
As for noise and heat, the fan could probably help explain why the unit has such a hard time producing decent battery life. It spins constantly, even in power saver mode on the battery, with a fairly low "aaaahhh" kind of hum. (I know that's a very scientific description; we aim to please.) When you start really pushing the system, the fan gets louder. It's never horribly obtrusive, though, and we've had much worse on the test bench before.
Het scherm is zo'n beetje enige wat wel erg leuk is >:)
So it's not the best screen we've reviewed here. That said, the 1080p Hannstar panel in the Clevo B5130M does come awfully close. Even subjectively it's a nice screen with good viewing angles and a fairly wide "sweet spot," but the numbers back it up. When doing battery testing, our standard 100-nit brightness is the second-lowest setting in Windows for the screen, and believe me when I say it goes way up. If there's any disappointment here, it's that Clevo doesn't use the same AU Optronics panel that Dell does, but this screen also doesn't have the benefit of the kind of backlighting Dell's does either. The result is a great contrast ratio but only better-than-average color gamut.
Lijkt me niet écht een heel erg geweldig alternatief die Clevo voor een HP Elitebook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh, dat valt inderdaad wel tegen :X

raar, de vorige lijnen waren goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 8540p is een prima keuze, maar dat zou je na het lezen van m'n review ook wel voor jezelf kunnen bepalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jups, ik heb je review nu ook gelezen kid jansen :)
Erg uitgebreid ook ! Super mooi gedaan :)

Maargoed mochten er nog andere alternatieven zijn, voor ongeveer de zelfde prijs(of lager natuurlijk ;)) mét een vergelijkbare bouw is dat altijd het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik heb HP eens een meeltje gestuurd, naar de verkoop afdeling, met de vraag hoe het zit met die Dreamcolor 2 schermen in de 8540w's. Want die zie ik dus nergens op hun Nederlandstalige website voorbij komen.
Terwijl ze wél genoemd worden in de algemene specs op de Nederlandstalige website maar niet in de modellen welke ze aanbieden.
Jammer dat je hier in NL iig niet met HP Flex zoals in de US o.a je eigen HP kan samenstellen :(

[ Voor 0% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 21-12-2010 16:15 . Reden: UK moest US zijn ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de nieuwste review van anadtech (Compal NBLB2) bevat een AUO10ED paneel (B156HW01 v0 vermoed ik), toevallig hetzelfde als in mn studio 15.
mijn verwachtingen zijn overtroffen:

700:1 contrast
exact 60% color gamut

wat ik raar vind is dat notebookcheck hetzelfde scherm heeft getest, volgens hun heeft dit scherm een contrast van 436:1, dan vraag ik me toch af waar dat verschil vandaan komt
http://www.notebookcheck....570-Notebook.25129.0.html

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

mmmm jammer dat de rest van dat ding dan weer extreem brak en brak in elkaar zit 8)7
Wel een goed scherm, maar dan gewoon nalaten om een beetje fatsoenlijke kast eromheen te bouwen :|
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:11:
de nieuwste review van anadtech (Compal NBLB2) bevat een AUO10ED paneel (B156HW01 v0 vermoed ik), toevallig hetzelfde als in mn studio 15.
mijn verwachtingen zijn overtroffen:

700:1 contrast
exact 60% color gamut

wat ik raar vind is dat notebookcheck hetzelfde scherm heeft getest, volgens hun heeft dit scherm een contrast van 436:1, dan vraag ik me toch af waar dat verschil vandaan komt
http://www.notebookcheck....570-Notebook.25129.0.html
Het is nooit exact 60%, er zijn maar een aantal standaard getallen, bij desktoppanelen bijvoorbeeld 68, 72, 92, 102 en 110 en daar wordt dan op ontworpen en dat wordt dan ook gespecificeerd. Je hebt echter ook 72% panelen die in werkelijkheid ruim 76% halen. Het exacte kleurbereik kan berekend worden met behulp van de kleurcoördinaten.

De veel lagere contrastwaarde bij de review van notebookcheck ligt waarschijnlijk aan lichtlekkage of een gebrekkige gevoeligheid voor lage helderheid van de colorimeter/spectrophotometer waar ze mee testen. Veel van die apparaatjes zijn erg onnauwkeurig onder de 1 cd/m² en sommige laptop panelen gaan wel tot onder de 0.3 cd/m² voor zwart, zeker als het scherm op een lage helderheid gebruikt wordt. Ook zijn die apparaatjes vaak minder nauwkeurig op glossy schermen, dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Het Full HD scherm van de HP Envy 17" komt trouwens ook niet verkeerd uit de test bij Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die doet het zeker niet slecht nee. Jammer alleen dat Anandtech niet even die laptop open trekt en achter op het paneel kijkt, want die typenummers die ze nu noemen heb je geen reet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
good point, volgens de laatste geruchten waren er nog maar 2 17.3" 1080p panelen in productie, waaronder geen LG paneel.

waar blijft de panel database voor notebooks? :| ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Misschien dat ik toch maar voor een 8540w ga, ligt eraan wat er qua prijsverschil tussen gaan zitten tussen een model mét Dreamcolor 2 en eentje zonder.
Hebben jullie al reviews gevonden van het Dreamcolor 2 scherm in een 8540w ? De 8740w heb ik al gezien, maar dat is een ander paneel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

http://h10010.www1.hp.com...7559-4096175-4339356.html
Dat model gaat het waarschijnlijk worden *O* volgens leverancier moet daar het Dreamcolor 2 scherm inzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat verbaast me ten zeerste, ik dacht dat dat alleen de 17" versie van de elitebook een ips scherm had, te weten de versie die anandtech onlang had bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:00:
dat verbaast me ten zeerste, ik dacht dat dat alleen de 17" versie van de elitebook een ips scherm had, te weten de versie die anandtech onlang had bekeken.
Nope heb net met de HP zakelijke technische helpdesk gesproken(sales was totaal niet te bereiken via het 0800-2667272 nr), en die heeft gekeken in de parts database voor dat specifieke model. Daar was alléén het 15.6 inch FHD DreamColor 2 scherm te kiezen :)

Dus ik heb (bijna) de knoop doorgehakt :P En ga dus voor de HP 8540w mét Dreamcolor 2 scherm, en zal er dan zodra ik hem heb een uitgebreide review van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:11:
[...]

Nope heb net met de HP zakelijke technische helpdesk gesproken(sales was totaal niet te bereiken via het 0800-2667272 nr), en die heeft gekeken in de parts database voor dat specifieke model. Daar was alléén het 15.6 inch FHD DreamColor 2 scherm te kiezen :)

Dus ik heb (bijna) de knoop doorgehakt :P En ga dus voor de HP 8540w mét Dreamcolor 2 scherm, en zal er dan zodra ik hem heb een uitgebreide review van bouwen.
In dit Smart Offer bestandje van HP http://www.linkit.nl/down...rs_november_2010_CUST.xls
vond ik dit
WD743EA HP EliteBook 8540w Core i7-740QM 15.6 FHD-DreamColor/30bit NVIDIA/FX1800M/1GB Webcam 8GB2 500GB DVDBDROM 802.11a/b/g/n BT 8C LLBatt FPR Win7Pro64 3-3-0 € 2.199,00

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

bum schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:34:
[...]

In dit Smart Offer bestandje van HP http://www.linkit.nl/down...rs_november_2010_CUST.xls
vond ik dit
WD743EA HP EliteBook 8540w Core i7-740QM 15.6 FHD-DreamColor/30bit NVIDIA/FX1800M/1GB Webcam 8GB2 500GB DVDBDROM 802.11a/b/g/n BT 8C LLBatt FPR Win7Pro64 3-3-0 € 2.199,00
Nou dat bevestigd dus wat ik dus heb gehoord *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 00:41:
good point, volgens de laatste geruchten waren er nog maar 2 17.3" 1080p panelen in productie, waaronder geen LG paneel.

waar blijft de panel database voor notebooks? :| ;)
Simon en ik moeten eerst die 1300 datasheets gaan uitzoeken, er zit nu namelijk echt van alles bij: panelen voor mobiele telefoons, tablets, mobiele AV players, handheld game consoles, auto navigatie, industriele toepassingen, laptops, beeldschermen, LCD TV's en waarschijnlijk voor nog wel meer toepassingen. Nu zijn de datasheets alleen nog maar op merk gesorteerd, maar het moet uiteindelijk eerst op toepassing en dan op merk gesorteerd staan.

Als we genoeg datasheets van redelijk mainstream panelen hebben zal ik eens voorstellen om een panel parts database en panel search database te maken voor laptops. Maar ik denk dat de vraag daarnaar een stuk kleiner is, bovendien is er veel minder informatie te vinden over die panelen, maar het belangrijkste is nog dat er vooral weinig informatie te vinden is over welk paneel wordt gebruikt in welke laptop.
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:00:
Dan heb je niet goed opgelet, want ik had laatst namelijk al het volgende geschreven in dit topic:
kid jansen schreef op donderdag 25 november 2010 @ 14:51:
...de 8540w is overigens ook verkrijgbaar met een DreamColor 2 scherm, dat is een IPS scherm met 100% Adobe RGB en sRGB dekking, specs:
Het opgegeven kleurbereik is echt gigantisch. Als het ook nog eens waar is zou het ongeveer overeenkomen met de LG Display LM240WU5-SLA1 die in de HP DreamColor LP2480zx, LG W2420R en Quato Intelli Proof 240 excellence LED gebruikt wordt.

Dat paneel heeft 110% NTSC (CIE 1931) en 133% NTSC (CIE 1976). Een opmerking die ik hier trouwens wel even bij wil maken is dat die percentages alleen maar de relatieve grootte weergeven en niet de dekking.

In de webshop van de HP USA is de meerprijs van dat paneel $425 t.o.v. het standaard 1600x900 paneel, de meerprijs t.o.v. het normale 1920x1080 paneel is $375.

De Nederlandse HP site heeft geen webshop en je ziet die laptops ook niet standaard met DreamColor 2 scherm in de winkel liggen, misschien dat het wel te bestellen is als je HP belt of misschien ook wel via een webshop.

Er is ook een versie van het DreamColor 2 paneel voor de 8740w, meerprijs $550 t.o.v. de standaard 1680x1050 en $475 t.o.v. de normale 1920x1200 ($570 en $495 voor de versie met webcam).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3MQG5XUm04S8yfAwzWu0wCT7/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

kid jansen, zodra ik de laptop heb mét Dream Color 2 scherm, wil ik wel eventueel wat informatie over het paneel naar je doorsturen ter zijner tijd. Moet je me alleen even vertellen hoe en wat je nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou even kunnen kijken met Aida 64 Extreme / Everest Ultimate en verder nog eventueel met Monitor Asset Manager 2.55.

Ik verwacht dat het gaat om een paneel van LG Display, dus ik zou dan graag willen weten om welk paneel het precies gaat. Waar je dan naar zou moeten kijken is een nummer in de vorm van LP171WU7-TLB1, maar ik ben bang dat je alleen maar een nummer te zien krijgt als LGD0270.

Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als je je laptop even open zou willen schroeven om het scherm er uit te halen. Achterop het scherm is namelijk sowieso het typenummer te vinden, dan staat het er in de vorm LP171WU7 (TL)(B1).

Aangezien het om een 15.6" widescreen paneel gaat zal het overigens zeer waarschijnlijk met LP156W beginnen, wat er daarna komt is gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

kid jansen schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:42:
Je zou even kunnen kijken met Aida 64 Extreme / Everest Ultimate en verder nog eventueel met Monitor Asset Manager 2.55.

Ik verwacht dat het gaat om een paneel van LG Display, dus ik zou dan graag willen weten om welk paneel het precies gaat. Waar je dan naar zou moeten kijken is een nummer in de vorm van LP171WU7-TLB1, maar ik ben bang dat je alleen maar een nummer te zien krijgt als LGD0270.

Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als je je laptop even open zou willen schroeven om het scherm er uit te halen. Achterop het scherm is namelijk sowieso het typenummer te vinden, dan staat het er in de vorm LP171WU7 (TL)(B1).

Aangezien het om een 15.6" widescreen paneel gaat zal het overigens zeer waarschijnlijk met LP156W beginnen, wat er daarna komt is gissen.
Okay :)
Komt voor de bakker, ik zal het eerst met de nodige tools proberen :)
Indien nodig wil ik best het een en ander aanvallen met een schroevendraaier als ik de servicemanual goed heb doorgenomen eerst :P(ben er al mee begonnen :P)

Ik hoop hem voor het nieuwe jaar nog te ontvangen, indien niet dan vast begin januari :) Bestelt istie iig :D

[ Voor 4% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 26-12-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De schroevendraaiers die je nodig hebt zijn PH0, PH1 en T8 (Torx), maar dat staat ook wel in de service manual. Het scherm verwijderen is niet heel erg lastig, je moet er alleen even op letten dat je wel alle schroefjes goed gesorteerd houdt en dat je weet waar ze uit komen, maar dat spreekt eigenlijk wel voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
anandtech heeft een review online gegooid van de N53JF, volgens mij hetzeflde als de in nderland verkrijgbare N53JQ, min of meer

een opvallend punt is de LCD, in tegenstelling tot mijn vermoedden bevat deze een BW156HW01 v5, terwijl de Nederlandse versie een v0 bevat (die ironisch gezien een stuk beter is, 700:1 enz.)

http://www.anandtech.com/...nge-156-1080p-take-four/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die versies worden dan ook lang niet altijd chronologisch uitgebracht. Vraag me niet wat daar de lol van is, maar het is wel zo. Simon en ik hebben tot op heden ook niet uit kunnen vinden of er enige betekenis achter die suffixen zit, vooral bij LG Display zijn er enorm veel variaties en het lijkt niet heel erg consistent gebruikt te worden.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik heb de 8540w binnen mét het Dreamcolor 2 scherm *O*
Hieronder twee screenshots

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/GoT/Reviews/HP_Elitebook_8540w/Dreamcolor_settings.png
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/GoT/Reviews/HP_Elitebook_8540w/monitor_asset_1.png

Ik ben nu bezig met het schrijven van een Review :)

[ Voor 28% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 30-12-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben erg benieuwd, vooral naar het scherm natuurlijk, ik heb zelf de 8540p en die zal niet veel van jouw 8540w verschillen.

Kleurcoördinaten geven inderdaad een erg groot bereik aan, hoe groot precies kan ik nu niet zeggen, dat weet ik pas zondagavond als ik weer in Enschede ben. Het excel-rekenblad dat ik had gemaakt staat namelijk alleen op m'n vaste pc. Het is in ieder geval groter dan het bereik van m'n U2711, dus het zal inderdaad wel rond die 109% NTSC CIE 1931 liggen die ik eerder had gepost, want de U2711 is al 102.5%.

Overigens jammer, maar dat was te verwachten, dat je geen typenummer van het paneel te zien krijgt. Zoals ik al verwachtte is het inderdaad een LG paneel, maar welk paneel het precies is kom je waarschijnlijk alleen achter door de laptop open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zeg, zet je DPI eens snel op 100% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was me nog niet eens opgevallen, maar nu je het zegt, bij mij past er met Monitor Asset Manager meer op m'n scherm, terwijl mijn scherm 1600x900 is. Dus inderdaad, zet je DPI eens op 100%, want dit is ronduit schandalig ;) Heb je zo'n mooi scherm, gebruik je de resolutie niet eens ten volle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het valt mij meteen op omdat het rode kruisje in de hoek van het venster achterlijk groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een punt, was me ook nog niet opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand nog meer datasheets nodig? :P
http://www.yslcd.com.tw/Docs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Priyantha Bleeker schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:12:
Okay :)
Komt voor de bakker, ik zal het eerst met de nodige tools proberen :)
Indien nodig wil ik best het een en ander aanvallen met een schroevendraaier als ik de servicemanual goed heb doorgenomen eerst :P(ben er al mee begonnen :P)
Heb je al geprobeerd de laptop te openen? Ben erg benieuwd :Y

EDIT1: bedenk me net dat ik kan kijken hoe groot het kleurbereik is van dat paneel, aangezien ik nu weer in Enschede ben (sinds zondagmiddag al).

Dus dat heb ik even gedaan en dit is het resultaat:

Kleurcoördinaten van het DC2 paneel (uit jouw screenshots):

Rx 0.686
Ry 0.308
Gx 0.206
Gy 0.715
Bx 0.145
By 0.045

En van het LM240WU5-SLA1 paneel (HP DreamColor LP2480zx, LG W2420R en Quato Intelli Proof 240 excellence LED):

Rx 0.690
Ry 0.300
Gx 0.205
Gy 0.715
Bx 0.150
By 0.045

Zoals je kan zien is het verschil verwaarloosbaar klein, de WU5 heeft een iets beter rood en de DC2 een iets beter blauw.

De relatieve grootte van het kleurbereik is 109.916% NTSC voor het WU5 paneel en 109.490% voor het DC2 paneel. Het WU5 kleurbereik is relatief gezien dus maar 0.389% groter, terwijl het WU5 paneel eigenlijk het paradepaardje van LG is.

Het bereik van het DC2 paneel is ook bijna 81% groter dan het bereik van het B156RW01 V1 paneel in m'n 8540p (60.51% NTSC).

De specificaties die HP opgaf voor het kleurbereik lijken dus te kloppen:

Relatieve grootte ten opzichte van Adobe RGB is 114.597% en de relatieve grootte ten opzichte van de CIE 1931 xyY kleurruimte is 51.10% en dat is 70.17% van het maximum haalbare (72.83%).

EDIT2: misschien een idee om deze gegevens ook voor je review te gebruiken. Van mij mag je dit gewoon zo overnemen als je wil.

[ Voor 64% gewijzigd door Kid Jansen op 04-01-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
opmerkelijk: asus CES line-up:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/4085/Eeefamily_575px.png
een 10", nog een 10", een 12" en een 7"

wat is daar nu zo bijzonder aan? het zijn allemaal IPS panelen. de terugkeer van IPS op de mobiele markt? laten we het hopen.

http://www.anandtech.com/...d-and-eee-slate-tablets/1

----

weet iemand toevallig wat de fabrikant van het radiance display in de envy 14 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien komt het door de iPhone 4 en iPad, die hebben ook allebei IPS en dat gaf Apple ook overal duidelijk aan.

Je ziet ook steeds meer dat fabrikanten het IPS logo van LG Display op de features of specificaties pagina van een bepaald beeldscherm zetten op hun website, bijvoorbeeld Dell met de Ultrasharp serie monitoren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vlb4cDBoiNR60ISRdXP3QC6C/full.png

Bij Apple zag ik dat logo dan weer niet, maar Apple vermeldt wel overal wanneer het om IPS panelen gaat.

EDIT1: ik moet overigens nog zien dat die over waait naar de echte laptops (15-18"), het is natuurlijk wel een verschil of je een 1280x800 12.1" IPS paneel maakt, of dat je een 1920x1080/1200 15.6/17" IPS paneel maakt.

EDIT2: ik heb het gisteren trouwens even met Simon Baker gehad over twee nieuwe databases op TFT Central, één om te zien welk paneel in welke laptop zit en één om de specificaties van de verschillende panelen te bekijken. Het idee vond hij goed, maar hij wilde eerst weten hoe haalbaar het is. Op het moment hebben we wel redelijk wat datasheets van laptoppanelen, maar vooral van de wat oudere panelen. Van de afgelopen twee jaar hebben we bijna niks.

Verder zie je veel minder vaak dat reviewsites een laptop uit elkaar halen om te zien wat voor paneel er in zit en met Monitor Asset Manager, AIDA64 Extreme en andere tools met vergelijkbare functionaliteit op dat vlak zie je lang niet altijd het echte typenummer, maar heel vaak een vrijwel nutteloos nummer zoals LGD0220 of LGD0270.

Misschien is het een idee om met toestemming van de moderators hier op GoT te vragen of iedereen met een enigszins recente mainstream of high-end laptop met Monitor Asset Manager of AIDA64 Extreme wil kijken of ze het echte typenummer kunnen achterhalen.

Met kloppende typenummers is het ook een stuk gemakkelijker om datasheets te zoeken.

[ Voor 60% gewijzigd door Kid Jansen op 05-01-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
je kan het "vrijwel nutteloze nummer" natuurlijk gewoon invullen, vroeg of laat komt er iemand die het ID te weten komt.

je kan het typenummer in sommige gevallen ook raden adhv het nummer, maar op dit moment heb ik alleen genoeg data van AUO om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 18:48
kan er even door iemand gewaarschuwd worden als er op CES eindelijk weer eens een mooie 17" wordt geintroducereerd?
dus dan wel met 1920x1200 scherm en 2 hdd bays.

ik zit nog steeds tegen aan te hikken om mijn huidige Vostro 1700 te vervangen, het kan bijna alleen maar slechter worden (behalve cpu dan), dat is toch te gek voor woorden..

Mijn droom...
17" 1920x1200
2820XM
2HDD Bays (1SSD eventueel de 160 intel die ik al heb en een 500GB hdd)
8GB (snel 1600? geheugen)
beste wifi.. 6300 van intel?

GPU: maakt niet uit, kan zelf wel af met puur de sandy bridge processor gpu.. maar als er een discrete in zit dan wel uitschakelbaar. gebruik de 3d power toch bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de M6500 is nog op voorraad... plus de macbook 17" en elitebook. deze zullen alle 3 wel geüpdatet worden naar sandy bridge processoren.

hopelijk laten ze een "upgrade" tot 16:9 schermen achterwege...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343358

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:22:
de M6500 is nog op voorraad... plus de macbook 17" en elitebook. deze zullen alle 3 wel geüpdatet worden naar sandy bridge processoren.

Waarom doen ze dat eigenlijk, ook een aantal Elitebooks heeft al 16:9 schermen, ik dacht dat dat vooral ivm multimedia zoals films handig is, en niet voor een workstation..
Misschien omdat 16:10 schermen steeds minder gewild zijn, en dus minder geproduceerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
goedkoper te produceren.

door de langere verhouding kan je 5% (ofzo) meer schermen uit een plaat snijden met dezelfde beelddiagonaal, bovendien doen leuzen als "perfect voor films" het goed bij de doorsnee consument.

16:10 vind ik persoonlijk beter, kijk maar wat apple in zijn gehele macbook line-up gebruikt... die gaan de komende jaren nog niet over op "laagbeeld" hoop ik. Tenzij ze zometeen met 2560*1440 komen... die kans lijkt mij bar klein, gezien het aanbod van dergelijke resoluties in desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 12:49:
je kan het "vrijwel nutteloze nummer" natuurlijk gewoon invullen, vroeg of laat komt er iemand die het ID te weten komt.

je kan het typenummer in sommige gevallen ook raden adhv het nummer, maar op dit moment heb ik alleen genoeg data van AUO om dat te doen.
Vooral bij LG Display is dat erg lastig, aangezien die behoorlijk veel panelen hebben met vrijwel hetzelfde typenummer met slechts één cijfer verschil, verder heeft LG bij sommige panelen zo achterlijk veel verschillende suffixen dat je die al helemaal bijna niet goed kan raden. De ergste die ik ben tegen gekomen is de LG Display LM201W01, die had voor zover ik kon vinden 14 verschillende suffixen, maar er zijn er nog wel meer met 10+, rond de 3 is gangbaar.
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:22:

Volgens mij waren Dell en HP niet heel erg snel met de introductie van nieuwe mobile workstation laptops bij de introductie van een nieuwe processor technologie, ik zou ze eerlijk gezegd niet voor midden april in de winkel verwachten.
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:43:
Tenzij ze zometeen met 2560*1440 komen... die kans lijkt mij bar klein, gezien het aanbod van dergelijke resoluties in desktops.
Voordat 2560x1440 naar iets komt kleiner dan 27" zijn we wel weer even wat verder. Van alle combinaties van standaard resoluties voor desktop beeldschermen en de bijbehorende beelddiagonalen geeft 2560x1440 op 27" op dit moment de hoogte pixeldichtheid. Op laptops heb je nog wel hoger, maar 1920x1080 op 15.6" geeft al een stuk hogere pixeldichtheid dan 2560x1440 op 27", dus dan zal die resolutie voorlopig niet naar laptops komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:43:
goedkoper te produceren.

door de langere verhouding kan je 5% (ofzo) meer schermen uit een plaat snijden met dezelfde beelddiagonaal, bovendien doen leuzen als "perfect voor films" het goed bij de doorsnee consument.

16:10 vind ik persoonlijk beter, kijk maar wat apple in zijn gehele macbook line-up gebruikt... die gaan de komende jaren nog niet over op "laagbeeld" hoop ik. Tenzij ze zometeen met 2560*1440 komen... die kans lijkt mij bar klein, gezien het aanbod van dergelijke resoluties in desktops.
120px verschil tussen 1200 en 1080: dus er komen 10% meer panelen uit een standaard plaat. Persoonlijk heb ik er wel meer dan 10% van de productiekosten voor over om een 16:10 scherm in mijn laptop te krijgen, maar helaas werkt dat zo niet...
10% inleveren is echt VEEL! Je kunt nou eenmaal niet alle toolbars en info vensters aan de zijkanten van je scherm docken.

De bouwkwaliteit van een M6500 is stukken beter natuurlijk, maar vergeleken met een consumentenmachine met gelijke specs (XPS17) valt op dat de M6500 zo'n beetje het dubbele kost. Het RGBLED laat ik dan buiten beschouwing natuurlijk.
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:59:
[...]
Voordat 2560x1440 naar iets komt kleiner dan 27" zijn we wel weer even wat verder. Van alle combinaties van standaard resoluties voor desktop beeldschermen en de bijbehorende beelddiagonalen geeft 2560x1440 op 27" op dit moment de hoogte pixeldichtheid. Op laptops heb je nog wel hoger, maar 1920x1080 op 15.6" geeft al een stuk hogere pixeldichtheid dan 2560x1440 op 27", dus dan zal die resolutie voorlopig niet naar laptops komen.
Ik denk dat 1920x1080 op 18,4" ook al een stuk hogere DPI heeft. 15,6" ten opzichte van 27" komt in de buurt van een verdubbeling.

[ Voor 22% gewijzigd door guapper op 05-01-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
guapper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:59:
Ik denk dat 1920x1080 op 18,4" ook al een stuk hogere DPI heeft. 15,6" ten opzichte van 27" komt in de buurt van een verdubbeling.
de vaio Z met 1080p heeft eenzelfde DPI als 2560*1440 @ 17.3, het kan dus wel :+
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Let op:
Je bijdrage leveren aan de notebook panel database? dat kan hier:

[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops