Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.019 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens mij is dat spoor aangelegd voor 200km/h, dus met de ICE zou 206 moeten lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
PeaceNlove schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 19:57:
Volgens mij is dat spoor aangelegd voor 200km/h
De onderbouw is ervoor voorbereid. De bovenbouw niet per sé.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Beta schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:19:
Hoe is tegenwoordig de handel in treinstoelen/treinbanken?
Ik heb begrepen dat ze niet echt via de legale manier te verkrijgen zijn en alleen tweede hands markten een goede optie zijn?

Voor thuis ben ik eigenlijk opzoek naar een bank. Liefst uit een ICM..
Loop anders als het echt niet lukt eens het terrein op bij Falck in Utrecht. Die hebben een oude ICM-0 staan die al erg gesloopt is en waarvan ik geen lange overlevingskans meer verwacht. Ik geloof dat er nog wel enkele goede banken in zitten of anders kan je ze nog wel samenstellen uit goede onderdelen.

Als je ze lief aankijkt mag je er misschien wel eentje meenemen?

Dit is geen vrijbrief voor iedereen trouwens, maar gewoon een ideetje om te proberen. Lukt het.. dan is dat leuk, zo niet.. jammer. ;)
Die stellen worden nog gebruikt voor evacuatie-oefeningen en die banken kunnen daarbij een handige rol spelen. Dus ga niet allemaal daar heen a.u.b. :).

Nog een tip, ga niet bij sloperij Hoeben of bij Simmeren voor de poort staan, want die mogen volgens contract met de NS geen onderdelen weggeven of verkopen. Ik heb gehoord dat ze al horensdol van die mensen worden...

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 06-08-2011 22:11 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

@Wildhagen bedankt voor je lange antwoord!

@AW_bos ook jij bedankt voor je input.

Ik heb NedTrain netjes gemaild, alleen is de betreffende contactpersoon tot eind augustus op vakantie. Ik ga er maandag dus eens een telefoontje tegen aangooien. Heb nu wel wel andere contactpersonen.

Die ICM 1/2 1e klas is wel precies wat ik zoek. O+

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Beta schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:14:
Ik heb NedTrain netjes gemaild, alleen is de betreffende contactpersoon tot eind augustus op vakantie. Ik ga er maandag dus eens een telefoontje tegen aangooien. Heb nu wel wel andere contactpersonen.

Die ICM 1/2 1e klas is wel precies wat ik zoek. O+
Ik citeer van C-tracks:
Via de mensen achter HGB-V kan je nu oude banken bestellen! Meer info over HGB-V vindt je op www.hgb-v.nl.
Op de site van NedTrain:
Kan ik NS-materieel kopen?
NedTrain verkoopt of verhuurt geen onderdelen van treinen zoals bijvoorbeeld banken, ramen, bagagerekken. De meeste onderdelen worden hergebruikt. Daarnaast heeft NedTrain niet het eigendom van het rollend materieel dat zij onderhoudt voor haar klanten.
Ik denk dat Nedtrain je naar HGB-V door zal verwijzen of naar hun FAQ. ;) Dus mail hun maar eens.
Punt is dat je het wel zelf moet halen op afspraak. Dus regel dan maar een busje of aanhangertje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 06-08-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

AW_Bos schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:24:
Ik denk dat Nedtrain je naar HGB-V door zal verwijzen of naar hun FAQ. ;) Dus mail hun maar eens.
Punt is dat je het wel zelf moet halen op afspraak. Dus regel dan maar een busje of aanhangertje ;)
ja nou nee eh ja, ik heb een bestelformulier ingevuld en dat gaat naar een NedTrain adres...
Ik heb wel netjes een afwezigheid-assistent-email gehad, maar ik weet nu dus niet of mijn email opgepikt wordt. Ik heb het vermoeden van niet. De contactpersonen in de afwezigheids assistent hebben niets van doen met wat ik wil eigenlijk.. HGB-V bellen is dus handiger ja.
En vervoer en transport is allemaal geen probleem :)

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zal wel goedkomen dan. NedTrain levert het in ieder geval met tussenkomst van HGB-V.
Maar als je contact over je bank-bestelling zoekt, zou ik eerder inderdaad voor HGB-V gaan. Straks krijg je zo'n miep aan de telefoon die het weer niet snapt enzo ;-)

Lang leve grote organisaties :P...

Leuk verhaaltje van vroeger, toen alles nog makkelijk mogelijk was :)
http://www.nicospilt.com/teksten.htm >> Staan in de eerste klas

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-08-2011 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Ik had gek genoeg nog nooit in een ICE gezeten... Vandaag dus wel, een kort stukje van Utrecht naar Amsterdam, ik zag hem toevallig op het bord staan, hij ging vroeger dan de Intercity, dus gauw een toeslag kaartje gekocht voor 2 Euro. Hij reed niet hard, maar wat een mooie trein zeg, echt super, en naar mijn idee van binnen mooier dan de Thalys en de EuroStar die ik wel ken. Het mooiste was toen ik naar voren liep en op de voorste rij stoelen ging zitten: Je kan door een glazen wand gewoon met de machinist meekijken: Geweldig, dat ga ik vaker doen! _/-\o_ (Phone pic, dat zwarte geval in het zichtveld is de ruitenwisser.)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-vCcWKMud29k/Tj1kk1rdfEI/AAAAAAAAAC0/EOsGfxKKyYw/s720/IMAG0055.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 07-08-2011 01:41 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kan door een glazen wand gewoon met de machinist meekijken
Klopt, maar de machinist kan indien gewenst die wand ook blinderen door de spanning er vanaf te halen (bij een noodstop of het wisselen van spanning gebeurt dat automatisch).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:10
Dit wilde ik jullie niet onthouden; in een reactie op dit nieuwsbericht een erg leuk filmpje. KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Boom op het spoor heb ik ook een keer meegemaakt. We waren in Duitsland onderweg, het was een van die eerste herfststormen waar de NS het briljante idee had om het bijltje erbij neer te gooien. Wij zaten op een dieseltraject, keken met de machinist mee (in een Talent kan dat ook) en op gegeven moment "hee, wat is dat daar in de verte". De machinist zag het ook, het leek dichterbij te komen en hij begon maar te remmen. Boom dwars over het spoor.
Hebben we een uur of zo moeten wachten dat er iemand opgeroepen was die met een kettingzaag de boom begon te bewerken.

Uitkomst van de storm: Münster was een gekkenhuis, iedereen die ook maar iets had dat op een kaartje leek werd in de eerste trein richting bestemming gezet (dus SWT op IC was geen probleem), de groep die naar Noord-Nederland moest (met auto vanaf Leer) kwam thuis, de groep naar België kwam uiteindelijk in Aken waar ze een overnachting kregen en de groep naar Nederland ging via Gronau en Enschede kreeg een zurige NS'er die hun toebeet dat hoe ze thuiskwamen "je eigen probleem is".
Sindsdien heb ik een hekel aan NS als bedrijf gekregen. DB doet hun stinkende best, NS neemt nog niet de moeite om reizigers uit het buitenland op te vangen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Voor wie geinteresseerd is in ICM treinbanken:

Het laatste 'oude' ICM is van de baan en is al bij NedTrain in productie om te worden gemoderniseerd. Van dit treinstel is een deel van het oude oranje interieur opgeslagen. Dit zijn vooral tweede klas banken.

HGB-V is eigenlijk niets meer of minder dan een club of netwerk van maatschappelijk betrokken NSers die toestemming hebben om de treinbanken te verkopen en de opbrengst te schenken aan een goed doel. De gehele opbrengst van de verkopen gaat naar een scholings- en huisvestingsproject voor dakloze kinderen in India. Fijn dat de NS ons deze ruimte geeft om deze kinderen een betere kans geven om zelf iets van hun leven te maken.

Als je contact opneemt via het contactformulier op www.hgb-v.nl komt dit dus uiteindelijk altijd bij de juiste NS medewerkers terecht. Het heeft inderdaad geen zin om contact op te nemen via andere kanalen of telefoonnummers binnen de NS organisatie.

En ja de afhandeling ligt nu nog even een paar weken stil ivm vakanties van een aantal vrijwilligers. Maar vul gerust alvast het contactformulier in op de HGB-V site met daarin je vraag om banken, dan kunnen we je een bestelformulier toesturen.

Als dit fomulier ingevuld weer is opgestuurd krijg je een reactie of we je kunnen helpen. Wanneer ook de betaling binnen is zal er contact met je worden opgenomen wanneer het bankje kan worden opgehaald bij NedTrain in Haarlem. Dit is vrijwel altijd op een woensdag aan het eind van de middag. Je zal waarschijnlijk een flinke auto of een aanhangertje nodig hebben om je mooie bankje mee te kunnen nemen.

Groet,
Erik
HGB-V
AW_Bos schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:56:
Zal wel goedkomen dan. NedTrain levert het in ieder geval met tussenkomst van HGB-V.
Maar als je contact over je bank-bestelling zoekt, zou ik eerder inderdaad voor HGB-V gaan. Straks krijg je zo'n miep aan de telefoon die het weer niet snapt enzo ;-)

Lang leve grote organisaties :P...

Leuk verhaaltje van vroeger, toen alles nog makkelijk mogelijk was :)
http://www.nicospilt.com/teksten.htm >> Staan in de eerste klas

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 21:43 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Bedankt voor je uitleg :)

Over de HSL perikelen....:
http://www.treinreiziger....elijk_toch_van_pas-143805

Trek de NS-MAXX plannen weer uit de kast voor goedkeur door Schultz. De V250 mag wat mij betreft wel omgespoten worden, en op naar de NS met de concessie, en lekker integreren met het hoofdspoor.

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
Uhm, zomaar HSL in de concessie hoofdspoor na een aanbesteding. Dat lijkt mij niet fair te zijn:
1) NS biedt eerst alle concurrenten er uit
2) Oeps, te scherp, we gaan failliet
3) Och, weet je wat, doe maar bij de concessie hoofdspoor die onderhands gegund wordt.
4) Hé verrek, NS krijgt die concessie. Das toevallig.

Lijkt mij dat de partijen die onder 1 naast het net visten daar een punt van mogen maken.

Zoals Arriva hier opmerkt:

http://www.treinreiziger....den_voor_wanbeleid-143799

[ Voor 14% gewijzigd door BjornE op 11-08-2011 22:20 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoezeer ik ook voor integratie van de HSL in het Nederlandse net ben, ben ik het daar volledig mee eens. NS biedt bizar hoog om er zeker van te zijn dat ze de concessie krijgen, en als blijkt dat ze de exploitatie niet rond krijgen dan zouden ze het via een omweg min of meer gratis krijgen? Welk politiek vriendje van NS heeft dat verzonnen?
Vergelijk het met de UMTS concessies. Die zijn ook voor veel geld verkocht en de overheid heeft zelfs bedrijven die samen gegaan zijn eraan gehouden allebei de concessies te gebruiken.

Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat als de concessiehouder het niet rond krijgt, de tweede bieder automatisch de concessie moet krijgen.

Hou NS gewoon aan die concessie. De verliezen op de HSL kunnen ze makkelijk dekken met de winsten op het IC-net. En dan besteden we die IC's ook aan en kijken eens hoe diep NS zakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Goner

What can I do you for ?

Cheesy schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:59:
Er rijdt een ICMm rond waar de stickers van internet op z'n kop op de deuren zijn geplakt
Zat vanochtend in zo'n mooie nieuwe intercity (Venlo - Den Haag) met de stickers wel goed geplakt, maar verbinding ho maar ...
Is er iets speciaals aan die 'hotspots' ? Had toevallig m'n Nintendo DS bij me en die zag een SSID 'tmobile' maar ondanks dat-ie open staat (wepoff), geen verbinding :?

nieuws: NS: een op de drie intercity's heeft wifi

[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 12-08-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, dat kan gebeuren. Soms is een hotspot een beetje stuk.

Je kan dit via Twitter aan @NS_Online melden o.v.v. treinstelnummer, of doorbellen aan T-Mobile via 0800- 020 0032. Eén van hen kan vast proberen om het systeem op afstand te resetten of vertellen of het daadwerkelijk stuk is.. :)

Even oer tot de andere orde:
Er komt binnenkort weer DDM-1 in dienst. De NS wil extra materieel klaar hebben liggen voor de winterperiode, dus vanaf oktober kunnen we 's lands oudste dubbeldekker weer op het spoor spotten. Leuk detail...
I.p.v. een 1800 als tractie vindt de NS het waardevoller om er dit keer dus een 1700 voor te hangen.

NedTrain gaat 12 E-Locs ombouwen voor DDM-1 en tot april 2012 is er weer DDM-1 te vinden. _/-\o_
Een tot DDM-1 verbouwde 1700-loc verliest wel zijn vriendschap met de ICR/BDs ;).

[ Voor 56% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Hoe gaat het eigenlijk met de DDZ? Hoor er vrij weinig meer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43
En wie trekt de ICRm dan? Of wordt die even niet ingezet en vervangen door een VIRM? Ik vind het wel goed dat ze vooruit denken, want vooral het oudere matrieel bleef rijden deze winter (zoals een mat64 als ICE :)).

Ik hoop ook wel dat er een DDZ is die over een poosje ingezet kan worden, het ziet er allemaal goed uit. Was de DD-AR eigenlijk winterbestendig deze winter, en zal die na de revisie dat nog zijn? Er werd redelijk aan de buitenkant geknutseld, zoals het zijraampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Goner schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:30:
Is er iets speciaals aan die 'hotspots' ? Had toevallig m'n Nintendo DS bij me en die zag een SSID 'tmobile' maar ondanks dat-ie open staat (wepoff), geen verbinding :?
Je moet, nadat je verbinding hebt gemaakt, eerst door een formuliertje 'ik zal niets stouts doen en geen data slurpen' heen met je browser. Dat is prima als je met een laptop of een smartphone zit, maar ik denk dat je DS daar op borkt. (voordat je dat formuliertje hebt doorgeklikt heb je dus nog geen internetverbinding)

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 12-08-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:37:
En wie trekt de ICRm dan? Of wordt die even niet ingezet en vervangen door een VIRM?
Het gaat volgens de OdR van deze maand om 12 1700-en die al in de reservevloot stonden opgesteld, dus de inzet van ICRm word niet beinvloed lijkt me.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ValHallASW schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:54:
Je moet, nadat je verbinding hebt gemaakt, eerst door een formuliertje 'ik zal niets stouts doen en geen data slurpen' heen met je browser.
Ah, OK !
Vandaar dat ik met een homebrew tooltje (wi-fi test lib) op de DS wel contact kon maken (DHCP etc). Toch nog 's proberen, wel leuk om even NU.nl te checken in de trein als de Metro/ Pers/Spits! weer eens op zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weet iemand of er iets aan de hand is in de serie 3600 vandaag ofzo?

Stond daarstraks bij de spoorwegovergang bij Hoeven (tussen Roosendaal en Etten-Leur), en in beide richtingen reden de treinen heel langzaam. In de richting Breda een setje DD-AR (geduwd door de 1715), en in de andere richting een goederentrein met mij onbekende loc (was al voorbij de overgang).

En met 'langzaam' bedoel ik maximaal een 30-35 km/h ofzo. Volgens mijn ouders die er schuin tegenover wonen, was dit al de hele middag zo.

Kon helaas geen seinen zien wat voor seinbeeld die gaven...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Over de DDZ, ik vond net een filmpje over het interieur:

Ik denk dat er veel mensen zijn die hem al een keer gezien hebben, maar ik zag hem net voor het eerst. Het valt mij wel op dat de bankjes tegen over elkaar behoorlijk veel beenruimte hebben.

Ik ben overigens ook heel benieuwd wanneer (en vooral, waar) de eerste DDZ ingezet wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ziet er strak uit, maar animaties zijn geduldig. Ik wil het eerst zien na een drukke avondspits op een sneeuwdag in de winter, of aan het eind van een koninginnedag of een voetbalzondag. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:09:
[...]

Het gaat volgens de OdR van deze maand om 12 1700-en die al in de reservevloot stonden opgesteld, dus de inzet van ICRm word niet beinvloed lijkt me.
De eerste aangepaste loccen komen nog gewoon uit het actieve park en niet uit de vloot terzijdestaand materieel. 1700'en DDM-1 hebben wel dezelfde stuurstroomkabels, maar die zijn anders bedraad. In plaats van zestig rijtuigen aan te passen worden dus twaalf loccen gemodificeerd en die kunnen dus niet meer in trek-/duwbedrijf met ICRm rijden. Het locpark is echter dusdanig ruim dat dat ook niet uitmaakt zolang de heren achter de beeldschermen de beide varianten 1700 omloopmatig uit elkaar kunnen houden (maar dan moet, i.c.m. DDM-1, toch wel te doen zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Stevige klappert in Polen:
Treinongeluk Polen eist vier levens
Door de ontsporing van een trein zijn vandaag in het midden van Polen vier mensen omgekomen. Volgens reddingswerkers raakten zeker 30 mensen gewond. Een zegsman van de spoorwegen zei dat alle vier wagons van een intercity tussen de hoofdstad Warschau en Katowice in het zuiden van het land zijn ontspoord. Hoe het ongeluk nabij Piotrkow Trybunalski kon gebeuren, is nog onduidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2011/14/14/2/20110812191043/media_xl_912812.jpg
Een woordvoerster van de medische hulpverlening zei dat er mogelijk meer slachtoffers zijn. 'Ons is gezegd dat mensen door de ramen werden gesmeten en terechtkwamen onder de wagon die op zijn zij ligt', zei een brandweerman via de mobiele telefoon tegen een Poolse nieuwszender.

Aan boord waren ongeveer 280 mensen. Volgens een passagier is de eerste wagon 'geheel verwoest'.
Bron: volkskrant
Video op deze Poolse site.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gisteren de Fyra een keer geprobeerd, stukje tussen Amsterdam CS en Schiphol. Wat is dat ding in het echt ontzettend lelijk zeg, met die losse loc en afgekapte achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-WpAN5nN0nus/TkbaW4wbuQI/AAAAAAAAADE/zcfyHSszVE0/s128/IMAG0057.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-kSTXN9-Znks/TkbaM_prsqI/AAAAAAAAADA/VvfWcXiZLKs/s128/IMAG0058.jpg

Maar dat tweedehands (?) okergele tweedeklas interieur is echter nog veel droeviger. Voordeel was wel weer dat ik een hele coupe met 84 zitplaatsen voor mij alleen had.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Interieur_2e_klasse_ICRm.JPG/150px-Interieur_2e_klasse_ICRm.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij zijn dat gewoon de oude rijtuigen die tussen Schiphol en Arnhem reden vorig jaar 8)7 en Schiphol - Eindhoven... met een omgespoten buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die situatie is slechts tijdelijk, tot het V250 is toegelaten en er genoeg in Nederland zijn om een dienstregeling te kunnen uitvoeren. De rijtuigen voor Fyra zijn aan de gewone intercitydienst onttrokken om op de HSL te gaan rijden, nadat enkele technische aanpassingen zijn verricht daarvoor.

Bij tijdelijk denk ik dan weer niet aan een periode van ruim 2 jaar...

[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 14-08-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maart 2012 toch? O-) heeft iig lang genoeg geduurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als HSA dan nog bestaat natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IJnte schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:12:
Stevige klappert in Polen:

[...]

Bron: volkskrant
Video op deze Poolse site.
Ik zat maandag daar niet gek vandaan in de trein. Toch wel ff niet heel relaxed :P.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
[message=36578855,noline]Fiber schreef op zondag 14 augustus 2011 Wat is dat ding in het echt ontzettend lelijk zeg, met die losse loc en afgekapte achterkant.
Het interieur is niet mooi, maar ik vind het wel lekker zitten. Het zijn Intercityrijtuigen in een nieuw jasje, omdat onze favoriete fabrikant de treinen een beetje laat leverde.

Over de losse loc en de afgekapte achterkant: Ben je wel eens in de US of A geweest? Daar is het een gewoonte om met een dieselloc, die vergeleken met Europese locs meer op schoolbussen lijken, een stel metalen rijtuigen te trekken, die ook een 'afgekapte' achterkant hebben, en die rijden ook nog eens veel slomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

marcop23 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:11:
Het valt mij wel op dat de bankjes tegen over elkaar behoorlijk veel beenruimte hebben.
Mooi. Ik ben het wel zat om m'n knie in de ballen van de medereiziger tegenover me te planten. (2.05 meter)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
burne schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:04:
[...]

Mooi. Ik ben het wel zat om m'n knie in de ballen van de medereiziger tegenover me te planten. (2.05 meter)
Misschien vinden ze het wel lekker? O-)

anyway, ik ben maar 1,70m en zelfs ik heb last van andermans knieen... ik weet niet op wat voor een persoon de trein is ontworpen maar de SLT zijn echt slecht, dus hopelijk nemen ze die maat nooit meer aan 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 15-08-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fiber schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:46:
Gisteren de Fyra een keer geprobeerd, stukje tussen Amsterdam CS en Schiphol. Wat is dat ding in het echt ontzettend lelijk zeg, met die losse loc en afgekapte achterkant.

[afbeelding]

[afbeelding]
'afgekapte achterkant'? Dat is gewoon de achterkant van een stam getrokken materieel zonder extra loc. Zo zagen vroegah alle treinen eruit hoor!
Maar dat tweedehands (?) okergele tweedeklas interieur is echter nog veel droeviger. Voordeel was wel weer dat ik een hele coupe met 84 zitplaatsen voor mij alleen had.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt :P Dat interieur is een van de fijnste waar ik ooit van gebruik heb gemaakt en zekersteweten het beste in Nederland. Ik vind 't subliem jammer dat 't in de rest van die bakken verdwenen is. (Als je een bak verder was gelopen was je het 'nieuwe' intererieur tegengekomen, en dat is beduidend minder fijn dan dat.) Waar jij in zat was van binnen gewoon het originele ICRm-interieur.

Als ik zo'n trein tegenkom zoek ik altijd een bak uit met origineel interieur (zowel de Fyra als de benelux hebben ze nog.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Een vraagje, ik was zonet met de hond aan het lopen, en zag toen in de verte een Sprinter (SLT) stilstaan op het spoor. Ik ging op de NS site kijken wat er aan de hand is, en toen bleek dat er tussen Assen - Groningen geen treinen rijden omdat er iemand onder de trein is gekomen/gesprongen :/

Dat is natuurlijk heel naar, maar wat ik niet helemaal snap is wat een Sprinter (SLT) hier in het Noorden doet. Normaal rijd hier (Assen - Groningen) alleen ICM en V-IRM z.v.i.w. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DbOP6l.jpg

Is dit eigenlijk normaal, gewoon een paaltje die ook gebruikt wordt voor voetgangers en fietsers, maar dan voor de dagelijkse goederentrein naar Delfzijl? Iedereen die zin heeft kan gewoon op dat knopje drukken, waardoor er bellen gaan, en verkeerslichten op rood.

Ik kon er niet legaal voor komen, dus een foto van de zijkant. Het bord is een S-bord waar op staat het knopje in te drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 17-08-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Yep, op bijna alle stamlijnen en/of spooraansluitingen krijg je zo'n constructie. Dit was vroeger de gang van zaken maar omdat ProRail nu langzamerhand alles over heeft genomen mogen deze constructies steeds minder. Maar degene die er nog staan (en dat zijn er aardig wat) blijven gewoon gehandhaafd. Er zitten er zo'n 5 tussen Oss en Oss-Elzenburg, Moerdijk staat er vol van, de Botlek etc....

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:28:
[afbeelding]

Is dit eigenlijk normaal, gewoon een paaltje die ook gebruikt wordt voor voetgangers en fietsers, maar dan voor de dagelijkse goederentrein naar Delfzijl?
Ja, komt vaker voor:

Afbeeldingslocatie: http://doodspoor.arthurkamminga.nl/hoogeveen/hgv818.jpg

Tekst is een beetje slecht leesbaar, dit is wat er staat: "De machinist mag dit bord pas passeren als hij heeft voldaan aan de opdracht die onder het S-bord staat. In dit geval is dat "knop drukken als witte lamp brandt en bomen gesloten zijn oprijden". Die knop kan de machinist vinden in het kastje vlak achter het bord."

Zie http://doodspoor.arthurkamminga.nl/hoogeveen.php?page=2

Nog één, met een "open" knop, dus zoals op jouw foto, niet in een kastje:

Afbeeldingslocatie: http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/schoonebeek/j5.jpg

Ik weet niet of het nog voorkomt, maar soms hangt er op stamlijnen ook een telefoon waar machinisten naar de verkeersleiding moeten bellen voor ze door mogen voorbij een bepaald punt. Dat zijn dit soort kastjes:

Afbeeldingslocatie: http://doodspoor.arthurkamminga.nl/kampen/kpn876.jpg

Ook heb (had?) je bedieningsinstallaties voor overwegbomen waar je een sleutel voor nodig had:

Afbeeldingslocatie: http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/katendrecht/maashaven2847.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sleutel kasten zijn er nog wel... maar de telefoons langs de baan zijn niet meer in gebruik, daarvoor heeft de machinist een mobiel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Waar dan ook de term sleutelen vandaan komt (even de overweg sleutelen)

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Een sleutelkastje/drukknopje gekoppeld aan een PCL lijkt me goedkoper dan een datalijn om te boel op afstand te openen OF een onderhoudsgevoelig detectiesysteem. Op zich geen slechte keuze. Als die drukknop misbruikt werd hadden ze het al afgeschaft, niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Vinnienerd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:12:
Een sleutelkastje/drukknopje gekoppeld aan een PCL lijkt me goedkoper dan een datalijn om te boel op afstand te openen OF een onderhoudsgevoelig detectiesysteem. Op zich geen slechte keuze. Als die drukknop misbruikt werd hadden ze het al afgeschaft, niet? :P
PCL? Je bedoelt een PLC niet?

Neu je denkt al te moelijk knopje/sleutel laat een relais afvallen en overweg sluit (geen automatische trein detectie bij het aanrijden over het algemeen wel bij het afrijden van de overweg om hem weer open te laten gaan.

Dit is gedaan op plekken waar nogal veel rangeer verkeer is (of was bij sommige plekken) zodat niet elke keer de overweg aangesproken werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het sleutelkastje in deze specifieke foto bediende niet eens overwegbomen, maar alleen een AKI :)

Dit is de situatie naast het kastje:

Afbeeldingslocatie: http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/katendrecht/maashaven2842.jpg

Is in Feijenoord-Katendrecht, het oude industriespoor daar: http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/katendrecht.php

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

wildhagen schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:37:
Het sleutelkastje in deze specifieke foto bediende niet eens een overweg, maar alleen een AKI :)

Dit is de situatie naast het kastje:

[afbeelding]

Is in Feijenoord-Katendrecht, het oude industriespoor daar: http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/katendrecht.php
Nu niet om je af te zeiken maar wat is een AKI? Juist ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
bestaudio schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:46:
[...]

Nu niet om je af te zeiken maar wat is een AKI? Juist ;) :>
Een AKI is een automatische knipperlicht installatie, in andere woorden, zonder spoorbomen. Niet-aanweziger overwegbomen kan je ook niet sluiten, niet met een sleutel en niet met een andere manier ;)

Wil je overwegbomen dan moet je al naar de AHOB (of een aantal anderen, maar AHOB komt het meeste voor).

Edit: ah, ik zie het al, overweg vs overwegbomen. Had er helemaal overheen gelezen, my bad :P

[ Voor 25% gewijzigd door wildhagen op 17-08-2011 18:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Ik heb het niet over bomen gehad mijn beste ;) Alleen over een overweg, daar ik zowiezo uit ervaring weet dat deze construkties bij meerdere typen overwegen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
bestaudio schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:24:
[...]

PCL? Je bedoelt een PLC niet?

Neu je denkt al te moelijk knopje/sleutel laat een relais afvallen en overweg sluit (geen automatische trein detectie bij het aanrijden over het algemeen wel bij het afrijden van de overweg om hem weer open te laten gaan.

Dit is gedaan op plekken waar nogal veel rangeer verkeer is (of was bij sommige plekken) zodat niet elke keer de overweg aangesproken werd.
Tuurlijk wel een PLC. Een beetje treinfanaat wil zelfs bij een industrieoverweg een sein gekoppeld aan een stop/door-regeling :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Vinnienerd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:20:
[...]

Tuurlijk wel een PLC. Een beetje treinfanaat wil zelfs bij een industrieoverweg een sein gekoppeld aan een stop/door-regeling :9~
Dan ga ik bij die overweg wel een dagje met de AMW rondcrossen :P is kijken hoelang die stop door erin blijft })

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:27:
Een vraagje, ik was zonet met de hond aan het lopen, en zag toen in de verte een Sprinter (SLT) stilstaan op het spoor. Ik ging op de NS site kijken wat er aan de hand is, en toen bleek dat er tussen Assen - Groningen geen treinen rijden omdat er iemand onder de trein is gekomen/gesprongen :/

Dat is natuurlijk heel naar, maar wat ik niet helemaal snap is wat een Sprinter (SLT) hier in het Noorden doet. Normaal rijd hier (Assen - Groningen) alleen ICM en V-IRM z.v.i.w. :?
Proefritje i.v.m. kuren met de betreffende stellen.
marcop23 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:28:
Is dit eigenlijk normaal, gewoon een paaltje die ook gebruikt wordt voor voetgangers en fietsers, maar dan voor de dagelijkse goederentrein naar Delfzijl? Iedereen die zin heeft kan gewoon op dat knopje drukken, waardoor er bellen gaan, en verkeerslichten op rood.
Ik neem aan dat daar geen drukknop op zit maar zoals gebruikelijk een mechaniek waarmee de overweg wordt "gesleuteld"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/nskaartjesautomaten_pinpassen_small.jpg

Daar komen ze nu pas achter? Dit probleem bestaat sinds de komst van de touchscreen automaten, die staan er al jaren...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad. Welke malloot heeft dat geschreven trouwens? "Toch anticipeerde de bank"? Anticiperen is vooruitzien, dat is hier niet aan de orde. Alsof ING morgen doorheeft dat ik volgende week geen kaartje kan kopen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Komt uit de TC Tubantia, staat geen naam bij.

Heb net Rover maar even gemaild met de vraag waarom het zolang moest duren voordat dit probleem naar buiten werd gebracht.

edit:
@hieronder:
Hier heb je een op hol geslagen ouder model reisinfoscherm :P

[ Voor 86% gewijzigd door Raven op 23-08-2011 21:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Amsterdam Centraal krijgt ook de nieuwe reisinformatieschermen, als laatste van het land. Voor spoor 15 (Fyra-perron) is er dit:
Afbeeldingslocatie: http://a3.img.mobypicture.com/a3073fe0d9944021ac1231b3046012b3_view.jpg

Ziet er wat mij betreft goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Inderdaad, dat is mooi geïntegreerd, maar ik vraag me af of die informatie op de TBP's niet beter op zijn plek is. Hopelijk wordt het ook uitgerold voor Thalys, ICE etc.; iemand dat al gezien? Bij nader inzien: wat zijn dit eigenlijk voor schermen? Vertrekkende treinen per perron ben ik nog nergens anders tegengekomen.

Overigens zijn er inmiddels acht V 250's in Nederland geweest: de 4801 t/m 4807 en de 4881 (t.b.v. NMBS). Twee stuks zijn voor inbouw interieur (het prototype) resp. aanpassingen retour afzender.

Een update over de DH's: in Rail Magazine 287 een stukje over de stand van zaken met de ex-NS DH's in Argentinië, informatie over de lijnen waarop ze ingezet gaan worden en de verwachte aankoop van nog meer stellen. Inmiddels hebben twee ex-Wadlopers ten behoeve van de feestelijke openingsrit hun NS-jasje verloren en rijden in het wit-blauw met versiersels rond. Het duurt nog even, maar een verslag van de voorbereidingen van de openingsrit en het oppakken van de reguliere treindienst tussen Buenos Aires en Paso de los Toros, en een update over het dan rijdende park nemen we mee in Rail Magazine 288. In Buenos Aires wordt namelijk nog met man en macht gewerkt aan het rijvaardig opleveren van de DH's.

[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 24-08-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:06:
Inderdaad, dat is mooi geïntegreerd, maar ik vraag me af of die informatie op de TBP's niet beter op zijn plek is. Hopelijk wordt het ook uitgerold voor Thalys, ICE etc.; iemand dat al gezien? Bij nader inzien: wat zijn dit eigenlijk voor schermen? Vertrekkende treinen per perron ben ik nog nergens anders tegengekomen.
Ik heb het nagevraagd bij NS Hispeed, voorlopig betreft dit een proef die wordt gedaan voor Fyra en Thalys op de stations Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal. Bij succes zal het verder worden uitgebreid naar de andere Hispeed-stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Interessant; bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:19:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij NS Hispeed, voorlopig betreft dit een proef die wordt gedaan voor Fyra en Thalys op de stations Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal. Bij succes zal het verder worden uitgebreid naar de andere Hispeed-stations.
Nederland heeft zo verschrikkelijk geen traditie met fatsoenlijke treinaanduiders -O-
Wat je in Duitsland op elk perron ziet is een groot blad met de composities van alle IC en ICE treinen die op dat perron stoppen, en regelmatig ook RE treinen. In Nederland staat er tegenwoordig meestal een leeg compositiebord.
Ook wordt in Duitsland de compositie op de CTA weergegeven. In Nederland is echt alles wat met treinen te maken heeft hoogst geheim en mag de reiziger niet weten. Zelfs niet waar hij in moet stappen voor zijn gereserveerde plaatsen.

Goed om te zien dat ze daar eindelijk eens wat aan gaan doen.

Leuk nieuwsbericht over de DH in Argentinië: YouTube: Kanaal van SubrayadoHD - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 20:54
Zie ik het nu goed dat er een videocamera is geïnstalleerd in de cabine?

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Luccus schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:06:
Inmiddels hebben twee ex-Wadlopers ten behoeve van de feestelijke openingsrit hun NS-jasje verloren en rijden in het wit-blauw met versiersels rond.
Twitpic (excuus: link fixed).

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 24-08-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

CyBeR schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:44:
[...]
Dat interieur is een van de fijnste waar ik ooit van gebruik heb gemaakt en zekersteweten het beste in Nederland. Ik vind 't subliem jammer dat 't in de rest van die bakken verdwenen is. (Als je een bak verder was gelopen was je het 'nieuwe' intererieur tegengekomen, en dat is beduidend minder fijn dan dat.) Waar jij in zat was van binnen gewoon het originele ICRm-interieur. Als ik zo'n trein tegenkom zoek ik altijd een bak uit met origineel interieur (zowel de Fyra als de benelux hebben ze nog.)
Het zat inderdaad wel erg lekker, zeker met een hele bak voor mij alleen, maar ik blijf het lelijk vinden, vooral de kleur, zeker in combinatie met die wit/rood/roze/paarse buitenkant. Heb verder alleen rood-leren eerste klas gezien als ik me goed herinner.

...................

Dat nieuwe NS 'Weekend Vrij' abonnement (Eerste jaar 35 Euro per maand.) is toch best wel aantrekkelijk lijkt mij. Zelfs met 1 keer per weekend een retourtje naar Amsterdam of zo haal ik het er al uit, laat staan als ik meer met de trein ga doen. Bij 4 enkeltjes per weekend (vrijdagavond tot zondagnacht) betaal je nog maar 2 Euro en 2 Cent per ritje... (420 / 208) Dat is best wel goedkoop eigenlijk als je het zo bekijkt. Soort OV studenten weekend kaart voor niet-studenten. Heb wel net m'n Voordeelurenkaart verlengt. Als ik die opzeg krijg ik die ook nooit meer terug. O-) http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen

• Alex)
ICE 4610 (Frankfurt am Main) maakte vanochtend een ritje door het land om ETCS-balises te testen. Vanuit Utrecht is de ICE via Schiphol, Rotterdam en Breda naar Roosendaal gegaan, en is van daaruit aan de omgekeerde route begonnen - met schaft in Breda.

Ik had het geluk om deze mooie trein op de foto te kunnen zetten in Breda:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6067/6079400380_731668f794_t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6197/6078862853_cab77ccb5d_t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6187/6078863187_df8451c1bd_t.jpg

(Klikbaar voor groot)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 21:00

vooghel

Cunning linguist

Volgens mij heb ik die gespot toen ik vanmiddag Gvc uitreed :?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• AW_Bos

AW_Bos

Heeft hij ook op de Utrecht Cartesiusweg gestaan halverwege de middag?
Opeens moet ik aan de SGM's denken ;). Benieuwd of de baanruimer ook nog een leuk kleurtje krijgt.
Ik benieuwd wanneer ze een complete overhaul krijgen tot een DH-3 ;).

[ Voor 72% gewijzigd door AW_Bos op 25-08-2011 19:09 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:07:
Heeft hij ook op de Utrecht Cartesiusweg gestaan halverwege de middag?
Cartesiusweg is al de uitvalsbasis sinds het testprogramma afgelopen maandag begon. Morgen gaat het stel retour afzender.
AW_Bos schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:07:
Opeens moet ik aan de SGM's denken ;). Benieuwd of de baanruimer ook nog een leuk kleurtje krijgt.
Ik benieuwd wanneer ze een complete overhaul krijgen tot een DH-3 ;).
Dát lees je volgende week in je favoriete spoorwegtijdschrift. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Luke! op 25-08-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Weet iemand of het volgende mogelijk is?

Ik wil morgen met twee andere personen (waarvan een kind jonger dan 12 jaar) een treinreis maken. Nu hebben we een Railrunnerkaart en een NS-Meereiskaart van de Spoordeelweken gekocht.
Zelf heb ik een eerste klas jaartraject abonnement van mijn werkgever voor een deel van het traject.

Is het mogelijk dat ik met dit abonnement de twee medereizigers kan laten meereizen? En is het ook mogelijk dat ik een kaartje voor mezelf koop voor het aanvullende deel van het traject tegen 40% korting (want die krijg ik normaal bij dit abonnement)?

De klantenservice van NS is net dicht, anders had ik even gebeld!

C/P uit het OV Chipkaart topic, dit is de betere plek voor deze vraag.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klantenservice net dicht? :?

Over een halfuurtje gaat die gewoon weer open hoor (op zaterdag van 09:00 tot 17:00 op 0900-2021163)

Ik zou het niet weten, ben daar niet zo goed van op de hoogte, maar wellicht kan je de vraag bij hen kwijt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:08:
[...]

Nederland heeft zo verschrikkelijk geen traditie met fatsoenlijke treinaanduiders -O-
Wat je in Duitsland op elk perron ziet is een groot blad met de composities van alle IC en ICE treinen die op dat perron stoppen, en regelmatig ook RE treinen. In Nederland staat er tegenwoordig meestal een leeg compositiebord.
Ook wordt in Duitsland de compositie op de CTA weergegeven. In Nederland is echt alles wat met treinen te maken heeft hoogst geheim en mag de reiziger niet weten. Zelfs niet waar hij in moet stappen voor zijn gereserveerde plaatsen.
Groot verschil is natuurlijk dat je voor IC in Nederland helemaal niet kan reserveren en dat de omlopen iets flexibeler zijn. Voor de meeste treinen die wel reserveerbaar zijn staan er gewoon compositieboren (Thalys/IC Berlijn/ICE). De lengte van de trein zou wel handig zijn, maar dat is op de meeste stations ook wel overkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

wildhagen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 08:33:
Klantenservice net dicht? :?

Over een halfuurtje gaat die gewoon weer open hoor (op zaterdag van 09:00 tot 17:00 op 0900-2021163)

Ik zou het niet weten, ben daar niet zo goed van op de hoogte, maar wellicht kan je de vraag bij hen kwijt :)
Ja sorry, dat was gisterenavond om 22:05 het geval (had de vraag namelijk al eerder in het OV Chipkaart topic gezet), ik zie dat ze zaterdag ook geopend zijn, zal eens snel bellen voordat ik vertrek. Bedankt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RomeoJ op 27-08-2011 09:26 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klein treinbrandje in Nuth vanochtend:
Op het station van het Limburgse dorp Nuth is zaterdagochtend een intercity ontruimd na een melding van rookontwikkeling.

Niemand raakte gewond. Dat lieten de spoorbeheerder ProRail en de brandweer weten.

De rook bleek afkomstig uit een schakelkast. Het personeel van de trein besloot daarop de reizigers te laten uitstappen.

Het treinverkeer tussen Sittard en Heerlen lag sinds de melding rond half negen tot tien uur stil. De gestrande trein wordt later weggesleept.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raven schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:39:
[afbeelding]

Daar komen ze nu pas achter? Dit probleem bestaat sinds de komst van de touchscreen automaten, die staan er al jaren...
Ik heb hier sinds 2 weken last van en ben er eerlijk gezegd best nijdig om; ik mag telkens aan de balie mijn OV chipkaart (ook al zoiets fijns :+) op laten waarderen tegen 50ct omdat mijn pin pas niet herkend wordt... (hij doet het wel gewoon in de kroeg, bij de AH en op de golfbaan ...). Net er weer een trein door gemist, omdat er 10 man voor die balie stond te wachten.

Is daar nog iets aan te doen? Ik heb diverse modellen automaat geprobeerd, en het is allemaal hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RomeoJ schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 08:29:
Weet iemand of het volgende mogelijk is?

Ik wil morgen met twee andere personen (waarvan een kind jonger dan 12 jaar) een treinreis maken. Nu hebben we een Railrunnerkaart en een NS-Meereiskaart van de Spoordeelweken gekocht.
Zelf heb ik een eerste klas jaartraject abonnement van mijn werkgever voor een deel van het traject.

[...]
Hoezo heb je kaartjes van de Spoordeelweken gekocht? Die krijg je toch gewoon per post opgestuurd van de NS in zo'n boekje. Geen idee of deze kaartjes overdraagbaar zijn. (Die van m'n vriendin liggen thuis, dus ik kan het nu even niet nakijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boudewijn schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 07:43:
[...]

Ik heb hier sinds 2 weken last van en ben er eerlijk gezegd best nijdig om; ik mag telkens aan de balie mijn OV chipkaart (ook al zoiets fijns :+) op laten waarderen tegen 50ct omdat mijn pin pas niet herkend wordt... (hij doet het wel gewoon in de kroeg, bij de AH en op de golfbaan ...). Net er weer een trein door gemist, omdat er 10 man voor die balie stond te wachten.

Is daar nog iets aan te doen? Ik heb diverse modellen automaat geprobeerd, en het is allemaal hopeloos.
Klacht indienen en die 50ct terugeisen, wel erbij melden welke automaten kuren hebben.

Het probleem zelf valt niet op te lossen, tenzij al die paslezers minder gevoelig worden ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 29-08-2011 08:35 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:48
Pff, volgens mij zijn de scholen weer begonnen zeg. De stoptrein was vanochtend weer proppen geblazen (stoptrein Zutphen - Nijmegen). Beetje jammer dat ze dan aan komen zetten met 3 bakken SGMm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Je kan je Ov Chipkaart ook automatisch laten opwaarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Blijkbaar zijn er meerdere vakantiedienstregelingen bij de NS: de IC van 7:51 van Amersfoort naar Rotterdam rijdt pas vanaf maandag 5 september weer, dit ivm de vakantieperiode volgens een NS poppetje.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fiber schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:47:
[...]

Je kan je Ov Chipkaart ook automatisch laten opwaarderen.
Dat is geen oplossing voor het probleem. Dat laatste wil ik niet ivm verliezen van die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:23
Gouda Goverwelle krijgt ook eindelijk een update.

Afbeeldingslocatie: http://a0.img.mobypicture.com/149123ac1c776f4f26d028fc82d6e76a_view.jpg

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nu met een ruimte dertien uur vertraging onderweg van Emmerich naar Amsterdam is V 250-stel 4808 wat daarmee het negende uitgeleverde stel is.

[ Voor 52% gewijzigd door Luke! op 29-08-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 08:19:
[...]

Hoezo heb je kaartjes van de Spoordeelweken gekocht? Die krijg je toch gewoon per post opgestuurd van de NS in zo'n boekje. Geen idee of deze kaartjes overdraagbaar zijn. (Die van m'n vriendin liggen thuis, dus ik kan het nu even niet nakijken.)
We hadden deze tegen een kleine vergoeding overgenomen van kennissen, dus dat was waarom het 'gekocht' was.

De klantenservice was zaterdag trouwens ook een ramp, eerst om 10 uur gebeld, werd ik 5 minuten later te woord gestaan en werd er gelijk gezegd dat het erg druk is en dat ze me later terug zouden bellen.
Inmiddels was het 12 uur, en nog steeds niets gehoord, terwijl we een half uur later weg wilden gaan, dus zelf weer eens gebeld en nu werd er wel netjes antwoord gegeven. Zo rond 4 uur belden ze terug i.v.m. het eerdere gesprek ;)

Conclusie was trouwens dat er één kaartje mee mocht op mijn abonnement, dus de Railrunner heb ik nog moeten kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een tijd lang gewoon consequent mijn kaartje in de trein gekocht. Maar wellicht is dat niet voor iedereen een optie. Ik vertrok namelijk altijd vanaf een onbemand station, waar je dus niet anders kunt dan pinnen bij 1 automaat. (Of je moet voor 40 Euro aan muntgeld meenemen...).

Anyway, een tijd lang kocht ik iedere keer als mijn pinpas geweigerd werd gewoon een kaartje tegen treintarief bij de conducteur. Hierop gaf de conducteur aan, dat de kaartjesautomaat moeilijk had gedaan, en dan stond er op de acceptgiro die de NS mij stuurde gewoon het normale bedrag. Nadat dit een tijdje zo doorging, kreeg ik overigens eens een acceptgiro, met begeleidend schrijven dat ze de bewuste kaartautomaat hadden gecontroleerd, en geen fouten konden vinden. Daarom moest ik het verhoogde treintarief betalen. Ik heb teruggeschreven dat ik het hiermee niet eens was, en de normale prijs betaald. Een antwoord heb ik van de NS nooit gekregen.

Uiteindelijk heb ik een OV-jaarkaart gekocht, en had ik geen last meer van de kaartjesautomaat.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn ervaring maakt het uit hoe je je pinpas de automaat in duwt. Als je die er zelf helemaal in probeert te duwen gaat het fout en pakt hij hem niet. Als je je pinpas er voorzichtig in duwt tot hij hem zelf naar binnen haalt gaat het wel goed. Geen idee of dat voor andere mensen wel scheelt, maar bij mij is het tot nu toe een fool-proof manier om m'n pinpas altijd te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Tracébesluit NS-station Arnhem moet over

Goh, daar komen ze ook lekker op tijd mee, nu de werkzaamheden al bijna klaar zijn....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daar ook al? Pasgeleden ook al bij Randstadspoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 05:05:
Naar mijn ervaring maakt het uit hoe je je pinpas de automaat in duwt. Als je die er zelf helemaal in probeert te duwen gaat het fout en pakt hij hem niet. Als je je pinpas er voorzichtig in duwt tot hij hem zelf naar binnen haalt gaat het wel goed. Geen idee of dat voor andere mensen wel scheelt, maar bij mij is het tot nu toe een fool-proof manier om m'n pinpas altijd te laten werken.
Nop zodra hij hem 'pakt' laat ik los. Duwen is echt niet de bedoeling volgens mij... het heeft trouwens ook gewoon gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik heb er ook wel eens een keer last van gehad, meestal na 2 of 3 keer proberen deed hij het toch. Voorzichtig aan doen inderdaad. Je zou je bank om een nieuwe pas kunnen vragen, dat zou ook kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ik heb hier sinds 2 weken last van en ben er eerlijk gezegd best nijdig om; ik mag telkens aan de balie mijn OV chipkaart (ook al zoiets fijns :+) op laten waarderen tegen 50ct omdat mijn pin pas niet herkend wordt...
Ik bestel on-line tegoed (10 of 20 euro) bij ov-chipkaart.nl voor de OV chipkaarten van de kids. Ze kunnen dan de 'bestelling' ophalen bij een automaat in de bus of winkel ...
Even opletten, heb dat ook een keer gedaan voor de OV chip op m'n NS abonnement (eerst on-line geschikt maken voor "reizen op saldo") en toen kon ik de bestelling dus niet ophalen bij een NS automaat !! Alleen bij de gele OV automaten ... Nog een pissige e-mail correspondentie over gevoerd, maar daar zijn ze niet gevoelig voor helaas.
Volgende keer eens kijken of ik bij de NS ook tegoed kan bestellen bij 'Mijn NS' dat ik dan wel op het perron kan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tegenwoordig zou het wel mogelijk moeten zijn om een bestelling van de OV-chipkaart.nl-webwinkel af te halen bij een NS-automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fiber schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:11:
Ik heb er ook wel eens een keer last van gehad, meestal na 2 of 3 keer proberen deed hij het toch. Voorzichtig aan doen inderdaad. Je zou je bank om een nieuwe pas kunnen vragen, dat zou ook kunnen helpen.
De pas werkt bij andere dingen wel, en heeft ook altijd prima gewerkt @ NS.
Nieuwe pas kost best veel geld (zakelijke pas), en het OV is al duur genoeg imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
IJnte schreef op zondag 29 mei 2011 @ 09:33:
Mensen en Modjes, er is een OV-Chipkaart topic!! OV Chipkaart
O-)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb nu al 2x een ICM-setje gezien op Rtd-Hlm-Asd. Normaal komt ICM niet in haarlem, period. What gives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:28:
Ik heb nu al 2x een ICM-setje gezien op Rtd-Hlm-Asd. Normaal komt ICM niet in haarlem, period. What gives?
ICM rijdt tegenwoordig ook op Ledn-Ut... wat me die ene keer dat ik die 'intercity' moest hebben wel goed uitkwam, want ICM is (zeker op dat traject) een stuk prettiger dan het VIRM dat er normaal rijdt hobbelt/schudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:28:
Voornamelijk tekorten in het VIRM park (veel defecten), dus er wordt creatief geschoven met DD-AR en ICM in bepaalde series...

Logius | Somda | Twitter

• ArcticWolf
  • Niet online
SleutelMan schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:36:
[...]

Voornamelijk tekorten in het VIRM park (veel defecten), dus er wordt creatief geschoven met DD-AR en ICM in bepaalde series...
Beter sleutelen ;)

Wat voor defecten zijn dat dan? En zijn die voornamelijk te vinden in de laatste V-IRM levering?

• ValHallASW
  • Niet online
Nieuw spoorterrorisme: kettingen over de bovenleiding gooien. De Thalys van 11.58 uit rdam kon niet over de HSL-zuid. Toen we Parijs (met +90... maar dat is niet raar voor de Thalys, schijnt) binnenreden kregen we te horen dat dit was omdat er een ketting over de bovenleiding was gegooid. Is de Fyra van 11.35 (?) (met +15) daar tegenaan gebotst, of heeft dat ding kortsluiting veroorzaakt...?

• marcop23
Das toch behoorlijk sneu. Kortsluiting wordt gelukkig pas veroorzaakt wanneer het andere deel geaard is (zoals het spoor), maar als ie dat niet is en er komt een Thalys met 300 langs die niet op tijd de stroomafnemer naar beneden krijgt... Ik denk toch dat 'ie kapot is en ik weet niet of hij dan door kan rijden.

Trouwens, bij de STAR zijn laatst stoeptegels op het spoor geplant. Schade: tienduizenden euro aan de loc. Zij lijken het wel aan te trekken, na de waarschijnlijk aangestoken brand, poging tot brandstichting en veendam en vandalisme aan de stationsgebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:39:
Das toch behoorlijk sneu. Kortsluiting wordt gelukkig pas veroorzaakt wanneer het andere deel geaard is (zoals het spoor), maar als ie dat niet is en er komt een Thalys met 300 langs die niet op tijd de stroomafnemer naar beneden krijgt... Ik denk toch dat 'ie kapot is en ik weet niet of hij dan door kan rijden.

Trouwens, bij de STAR zijn laatst stoeptegels op het spoor geplant. Schade: tienduizenden euro aan de loc. Zij lijken het wel aan te trekken, na de waarschijnlijk aangestoken brand, poging tot brandstichting en veendam en vandalisme aan de stationsgebouwen.
Nu vraag ik mij af of dit onder poging tot moord valt of gewoon vandalisme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nadat V 250 4803 gisteren als derde retour Italiaanse afzender ging wordt het materieelpark vandaag weer versterkt: met SLT 2657.
Pagina: 1 ... 36 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!