olie in het remsysteem (waar dus alleen lucht in hoort te zitten). En het komt eerder voor in de oude stellen (VIRM 1,2 en 3) dan in de laatste levering (VIRM-4). Als een stel er last van heeft moet het worden afgesleept naar Hlmwph. En aangezien, de remmen dan ook niet meer werken moet er ook iets mee voor de beremming. Zo is er gisteren een VIRM-VI vanaf On naar Hlmwph versleept door Volkerrail met plan T 526 voor beremmingArcticWolf schreef op donderdag 01 september 2011 @ 08:24:
[...]
Beter sleutelen
Wat voor defecten zijn dat dan? En zijn die voornamelijk te vinden in de laatste V-IRM levering?
hahah Plan T to the rescue!
laatst volgde ik zo'n conversatie in de trein en dat ging erover dat als de winter even slecht wordt als de zomer dat het niet goed zou gaan komen met de NS, al rijden die hondekoppen wel altijd in de winter
(dat zeiden die vrouwen dan...)
laatst volgde ik zo'n conversatie in de trein en dat ging erover dat als de winter even slecht wordt als de zomer dat het niet goed zou gaan komen met de NS, al rijden die hondekoppen wel altijd in de winter

Gelukkig rijden hondekoppen al 16 jaar niet meer rond. Maarja, als je met de feiten rekening moest houden, was zeuren lang zo leuk niet natuurlijk
Virussen? Scan ze hier!
Hij zal MAT64 bedoelen, en dat maakt op mij idd een redelijk betrouwbare indruk, alhoewel er ook telkens minder van rondrijdt.
Hij zei het niet, die vrouwen zeiden het 
Ik vind het altijd wat lachwekkend als mensen klagen, maar de feiten niet kennen. Komt niet erg geloofwaardig over.
Mat'64 had relatief weinig last van sneeuw idd. Word uiteraard wel steeds meer van afgevoerd, dus ik ben benieuwd of de maatregelen geholpen hebben en het deze winter, als het een strenge winter word dan, iets beter gaat met het matiereel
Ik vind het altijd wat lachwekkend als mensen klagen, maar de feiten niet kennen. Komt niet erg geloofwaardig over.
Mat'64 had relatief weinig last van sneeuw idd. Word uiteraard wel steeds meer van afgevoerd, dus ik ben benieuwd of de maatregelen geholpen hebben en het deze winter, als het een strenge winter word dan, iets beter gaat met het matiereel
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
De eerste beproeving gaat al komen bij het vallen van de blaadjes hoor. Vorig jaar gaf dat al de nodige problemen voor de SLT's op het traject Driebergen-Zeist - Rhenen. Vraag me af of ze dat op kunnen lossen. Zou dat niet gewoon komen doordat die SLT's te licht zijn en daardoor wat minder grip hebben op de rails?wildhagen schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:10:
Hij zei het niet, die vrouwen zeiden het
Zo'n blaadje wordt ook plat als die trein er over heen rijdt. 
Volgens mij heeft het grotendeels te maken met de luchtstromen en wervelwinden rond zo'n trein. Misschien hebben bepaalde typen materieel een zuigeffect waardoor de bladeren onder de wielen worden gezogen.
Volgens mij heeft het grotendeels te maken met de luchtstromen en wervelwinden rond zo'n trein. Misschien hebben bepaalde typen materieel een zuigeffect waardoor de bladeren onder de wielen worden gezogen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zo licht zijn SLT's niet... Het zou me niet verbazen als het met onwennigheid van het personeel te maken heeft.Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:46:
[...]
De eerste beproeving gaat al komen bij het vallen van de blaadjes hoor. Vorig jaar gaf dat al de nodige problemen voor de SLT's op het traject Driebergen-Zeist - Rhenen. Vraag me af of ze dat op kunnen lossen. Zou dat niet gewoon komen doordat die SLT's te licht zijn en daardoor wat minder grip hebben op de rails?
Er zijn op dit moment juist veel problemen met het VIRM-4 op dit gebied.SleutelMan schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 22:22:
[...]
olie in het remsysteem (waar dus alleen lucht in hoort te zitten). En het komt eerder voor in de oude stellen (VIRM 1,2 en 3) dan in de laatste levering (VIRM-4).
[ Voor 24% gewijzigd door Luke! op 04-09-2011 14:36 ]
Gewicht lijkt me niet het probleen een SLT-viertje weegt 129 ton, een zesje zelfs 176 ton. Een Plan-V doet het met 86 ton, en die heeft minder problemen.Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:46:
[...]
De eerste beproeving gaat al komen bij het vallen van de blaadjes hoor. Vorig jaar gaf dat al de nodige problemen voor de SLT's op het traject Driebergen-Zeist - Rhenen. Vraag me af of ze dat op kunnen lossen. Zou dat niet gewoon komen doordat die SLT's te licht zijn en daardoor wat minder grip hebben op de rails?
Virussen? Scan ze hier!
SLT heeft een hogere asdruk als je 't totaalgewicht even tegen het aantal assen neerzet; 12,9 ton/as vs 10,75 ton/as bij Plan V. Ik weet niet wat de natuurwetten zeggen, maar als ik van m'n boerenverstand uitga zou je zeggen dat een SLT per as meer grip zou moeten hebben dan een plan V. In werkelijkheid spelen andere factoren als het aantal daadwerkelijk aangestuurde assen en de manier waarop de motoren aangestuurd worden ook mee (had een SLT niet een anti-slip systeem waardoor ze simpelweg niet van de plaats kwamen bij gladde rails?) en daarnaast heeft plan V het voordeel dat er op de wielen geremd word waardoor alle rotzooi er af geslepen word en de wielen wat ruwer blijven.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Stroomstoring vertraagt treinverkeer rond Utrecht
quote: http://www.nu.nlAMSTERDAM - Door een stroomstoring loopt het treinverkeer in en rond Utrecht maandag flinke vertraging op. Dat meldt spoorbeheerder Prorail
Tussen Utrecht Centraal en Amersfoort is de vertraging meer dan een uur. Dat geldt ook voor het spoor tussen Utrecht en Hilversum.
Reizigers tussen Utrecht en Naarden-Bussum moeten rekenen op een half uur vertraging.
Reizigers richting Amersfoort wordt aangeraden om te reizen via Amsterdam Centraal. Reizigers van Den Haag Centraal naar Amersfoort kunnen omreizen via Schiphol.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Fijn dat ze reizigers richting Amersfoort om laten reizen via Schiphol, aangezien ook tussen Schiphol en Hilversem de treinen beroerd rijden en ook tussen Amersfoort en Deventer. Ook wegens stroomstoringen. Dus dat schiet ook niet veel op. Naja, okee daar schijnen ze nog te rijden maar tussen Utrecht en Amersfoort helemaal niet meer.
Naja, het mocht ook wel weer een keer, zo'n stroomstoring. Alweer veel te lang geleden
Naja, het mocht ook wel weer een keer, zo'n stroomstoring. Alweer veel te lang geleden
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Hier de meldingen van ProRail:
Waarom nummeren ze dat Blauwkapel 1 t/m 4?Stroomstoring Utrecht Blauwkapel 1
Tussen Utrecht Centraal en Hilversum moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Utrecht Centraal en Hilversum geen treinen.
Prognose:
*Naar verwachting tot 16:00 uur.
Stroomstoring Utrecht Blauwkapel 2
Tussen Utrecht Centraal en Amersfoort moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Utrecht Centraal en Bilthoven geen treinen.
*Doorgaande reizigers tussen Utrecht Centraal en Amersfoort kunnen omreizen via Duivendrecht.
*Doorgaande reizigers tussen Den Haag Centraal en Amersfoort kunnen omreizen via Schiphol.
Prognose:
Stroomstoring Utrecht Blauwkapel 3
Tussen Utrecht Centraal en Naarden-Bussum moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Hilversum en Naarden-Bussum minder treinen.
Prognose:
Stroomstoring Utrecht Blauwkapel 4
Tussen Deventer en Amersfoort moeten intercity-reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Deventer en Amersfoort minder treinen.
Prognose:
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Omdat ze het niet Blauwkapel Q t/m X noemen?jelmervos schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:00:
Hier de meldingen van ProRail:
[...]
Waarom nummeren ze dat Blauwkapel 1 t/m 4?
We are shaping the future
Wat is eigenlijk meestal de oorzaak van een stroomuitval zoals deze? Is het een onderstation die er geen zin meer in heeft, of ligt het probleem meestal niet bij ProRail maar bij de energieleverancier? Als er een onderstation op de vrije baan mee ophoudt, kunnen er dan nog treinen rijden met minder treinen (de stroom moet van verder komen, meer treinen = meer vermogen nodig, onderstation die het niet kan leveren).
Is het trouwens vaak de 1800V op de bvl die uitvalt, de 3kV langs het spoor of beiden? Als alleen de bvl ermee ophoudt, kunnen er toch nog wel gewoon bijvoorbeeld met 6400'tjes getrokken cargotreinen rijden?
Is het trouwens vaak de 1800V op de bvl die uitvalt, de 3kV langs het spoor of beiden? Als alleen de bvl ermee ophoudt, kunnen er toch nog wel gewoon bijvoorbeeld met 6400'tjes getrokken cargotreinen rijden?
Dat kan per verstoring verschillen. Koperdiefstal, problemen bij het onderstation, problemen energielevering onderstation, you name it.marcop23 schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:23:
Wat is eigenlijk meestal de oorzaak van een stroomuitval zoals deze? Is het een onderstation die er geen zin meer in heeft, of ligt het probleem niet bij ProRail maar bij de energieleverancier?
Dat zou theoretisch mogelijk moeten zijn, ja.Als er een onderstation op de vrije baan mee ophoudt, kunnen er dan nog treinen rijden met minder treinen (de stroom moet van verder komen, meer treinen = meer vermogen nodig, onderstation die het niet kan leveren).
Hangt er vanaf, als ook de seinen of treindetectie gestoord is niet natuurlijk.Is het trouwens vaak de 1800V op de bvl die uitvalt, de 3kV langs het spoor of beiden? Als alleen de bvl ermee ophoudt, kunnen er toch nog wel gewoon bijvoorbeeld met 6400'tjes getrokken cargotreinen rijden?
Op 23 juli crashte er in China een hogesnelheidstrein achterop een andere, waarbij 40 doden vielen. Door die crash ontstond er veel controverse rondom China's hogesnelheidsproject en de afhandeling van de autoriteiten. Al vrij snel werd geroepen dat de crash te wijten was aan een ontwerpfout, en dat lijkt bevestigd te worden. Door een blikseminslag kon een kritieke computer geen informatie meer ontvangen, maar verzond deze nog steeds informatie naar de verkeersleidingsposten. Onjuiste informatie, zo bleek.
Wat ik me afvraag is hoe dit kon gebeuren. Kennelijk zijn cruciale systemen niet dubbel uitgevoerd, en zijn ze eveneens niet voldoende beschermd tegen blikseminslag.
Wat ik me afvraag is hoe dit kon gebeuren. Kennelijk zijn cruciale systemen niet dubbel uitgevoerd, en zijn ze eveneens niet voldoende beschermd tegen blikseminslag.
De computers die de informatie verwerken werkten nog wel. Het lijkt er op dat de invoer (sensors dus) niet (drie)dubbel zijn uitgevoerd en dat de computer moet vertrouwen op 1 signaal.
In dit soort systemen is dat natuurlijk not done.
In dit soort systemen is dat natuurlijk not done.
Even weer is postenmarcop23 schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:23:
Wat is eigenlijk meestal de oorzaak van een stroomuitval zoals deze? Is het een onderstation die er geen zin meer in heeft, of ligt het probleem meestal niet bij ProRail maar bij de energieleverancier? Als er een onderstation op de vrije baan mee ophoudt, kunnen er dan nog treinen rijden met minder treinen (de stroom moet van verder komen, meer treinen = meer vermogen nodig, onderstation die het niet kan leveren).
Waarom er een stroomstoring kan zijn is zoals all aangegeven te herleiden uit verschillende oorzaken.
Verder het is niet alleen mogelijk op de vrije baan te koppelen gehele empl. kun je zo voeden maar met beperking in tractie en hoeveelheid. Het is niet zozeer OS die het niet kan leveren het is meer de afstand welke de spanning/stroom af moet leggen en dus je verliezen te groot worden, met andere woorden je zult uiteindelijk onder je drempel komen en de trein heeft gewoon weg geen spanning genoeg om nog iets te kunnen. Nogmaals een OS is over het algemeen redelijk ruim bemeten,
Of het de (mierenneukmode) 1,5kV (het word namelijk nog steeds zo aangeduid
Verder het doorschakelen van secties zal overigens niet snel gebeuren daar merendeel van die kennis weggevallen is op het SMC maw merendeel van de mensen weten nog niet eens hoe het moet. (waarom denk je bv dat de ijsschakeling steeds minder toegepast word je moet namelijk precies weten wat je doet anders gaat het fout)
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Nog meer China-nieuws. China Daily heeft de hand weten te leggen op een intern rapport waaruit blijkt dat van de 168 problemen die in de maand juli zijn geconstateerd met China's hogesnelheidstreinen er 106 te wijten zijn aan ondermaatste kwaliteit. Dat is bijna 2/3e, wat best wel veel is.
Tja bezuinigen op kennis... Er hoeft nu maar een blaadje de verkeerde kant op de waaien en half nederland ligt plat.bestaudio schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:07:
Verder het doorschakelen van secties zal overigens niet snel gebeuren daar merendeel van die kennis weggevallen is op het SMC maw merendeel van de mensen weten nog niet eens hoe het moet. (waarom denk je bv dat de ijsschakeling steeds minder toegepast word je moet namelijk precies weten wat je doet anders gaat het fout)
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
We hebben al een paar jaar geen last meer gehad van smurrie op de rails, dus dit slaat nergens op.silverstorm schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:58:
[...]
Tja bezuinigen op kennis... Er hoeft nu maar een blaadje de verkeerde kant op de waaien en half nederland ligt plat.
Niet helemaal, vroeger toen het allemaal nog NS was ging een persoon die bij bv SW werkte en graag naar binnen wou bij de TRDL, evenzo een EV'er ging naar het SMC waardoor je dus de ervaring van buiten naar binnen haalt aangezien het nu allemaal onder ProRail valt met verschillende aannemers heb je dit niet echt meer helaas waardoor dus een hoop kennis verloren gaat.silverstorm schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:58:
[...]
Tja bezuinigen op kennis... Er hoeft nu maar een blaadje de verkeerde kant op de waaien en half nederland ligt plat.
Ik kom het bv vaak genoeg tegen als ik een TRDL bel met een verzoek en als antwoord krijg nee kan niet zus zo terwijl de werkzaamheden 2 minuten zijn en de treinenloop er totaal geen hinder van heeft. Vroeger wist men wat je ging doen en wat je bedoelde en kon er een stuk meer.
Onder voorbehoud: Morgen zal de eerste DDZ met het nummer 7503 een proefrit maken. Dit zal een slagje Haarlem- Den Haag worden, en zal dan eind v/d morgen of begin v/d middag plaatsvinden.
Stel uw lenzen maar scherp, voor diegenen die de eerste rijdende DDZ willen fotograferen.
Bron: Somda.
Stel uw lenzen maar scherp, voor diegenen die de eerste rijdende DDZ willen fotograferen.
Bron: Somda.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Njet, gaat niet rijden.AW_Bos schreef op woensdag 07 september 2011 @ 21:30:
Onder voorbehoud: Morgen zal de eerste DDZ met het nummer 7503 een proefrit maken.
Ik zie sinds 2 weken veel meer Plan V en SGM rijden op het traject Breukelen - Rhenen.... zijn er nu alweer problemen met de SPR? ik zit minstens heen of terug (naar werk) in een Plan V of SGM ipv SPR... terwijl het voorheen alleen maar SPR waren

Ik sla graag een treintje over als ik museummat zie aankomen
Ik kan vanuit mijn werk wel zien wat er aan komt rijden, en dan snel het kantoor uit sprinten of een treintje later nemen.. Nu ik ongeveer weet in welke diensten Plan V rijdt neem ik een trein eerder of later. Luccus zal de echte reden wel weten
Hoort vast bij het wijzigingsblad van 5 september.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Uit Op de rails:
Eind oktober zullen we onze grote blauwe vriend in Utrecht moeten missen:

Wel gaat er een gloedjenieuwe digitale versie voor in de plaats komen, en dan bedoel ik niet die TB7/14/21 (vertrektijden overzicht met 7,14,21 vertrektijden over 1,2 of 3 monitoren).
Digitale vertrekaanwijzers gesproken, in de hal zijn (bijna?) alle oude CTA-flappers vervangen door digitale schermen. Op de perrons zal dit geloof ik nog wel eventjes zo blijven...
In Woerden zijn ze overigens al vervangen

Wel gaat er een gloedjenieuwe digitale versie voor in de plaats komen, en dan bedoel ik niet die TB7/14/21 (vertrektijden overzicht met 7,14,21 vertrektijden over 1,2 of 3 monitoren).
Digitale vertrekaanwijzers gesproken, in de hal zijn (bijna?) alle oude CTA-flappers vervangen door digitale schermen. Op de perrons zal dit geloof ik nog wel eventjes zo blijven...
Ik neem aan dat die pas vervangen worden als de nieuwe peronkappen zijn geplaatst?AW_Bos schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:41:
schermen. Op de perrons zal dit geloof ik nog wel eventjes zo blijven...
Fijn ding, jammer dat die digitale dingen minder lekker werken imo.AW_Bos schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:41:
Uit Op de rails:
[afbeelding]
In Leiden ook al langDigitale vertrekaanwijzers gesproken, in de hal zijn (bijna?) alle oude CTA-flappers vervangen door digitale schermen. Op de perrons zal dit geloof ik nog wel eventjes zo blijven...
Enlighten us.Ik sla graag een treintje over als ik museummat zie aankomen Ik kan vanuit mijn werk wel zien wat er aan komt rijden, en dan snel het kantoor uit sprinten of een treintje later nemen.. Nu ik ongeveer weet in welke diensten Plan V rijdt neem ik een trein eerder of later. Luccus zal de echte reden wel weten Hoort vast bij het wijzigingsblad van 5 september.
In een ministation als Appingedam hangt ook al zo'n TB7 (volgens mij), en helemaal niets op het perron (daar hing ook al niets). Op een ander ministation als Sauwerd hangen wel digitale schermen langs het perron, ipv de flappenCTA's.AW_Bos schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:41:
Op de perrons zal dit geloof ik nog wel eventjes zo blijven...
Niet eens: de beschikbaarheid van het spul zakt wat terug. Overigens allemaal wisselende defecten.IJnte schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:58:
Ik sla graag een treintje over als ik museummat zie aankomenIk kan vanuit mijn werk wel zien wat er aan komt rijden, en dan snel het kantoor uit sprinten of een treintje later nemen.. Nu ik ongeveer weet in welke diensten Plan V rijdt neem ik een trein eerder of later. Luccus zal de echte reden wel weten
Hoort vast bij het wijzigingsblad van 5 september.
De hele stationshal wordt ook verbouwd, en daar zijn de ook al vervangen? Dus het zou zomaar kunnen dat de perrons ook nieuwe gaan krijgen, voordat ze voorzien zijn van een nieuwe kap.Vinnienerd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 01:22:
[...]
Ik neem aan dat die pas vervangen worden als de nieuwe peronkappen zijn geplaatst?
Voor de geinteresseerden:
http://www.onderzoeksraad...FINITIEF_web_12092011.pdf
Het definitieve ongevalsrapport van de onderzoeksraad over de treinramp in Stavoren van vorig jaar.
Als ze bij de Onderzoeksraad nou eens een schreefletter gebruiken ipv. Verdana, dan zien die rapporten er al een stuk minder middelbare school-werkstukkerig uit.

Zo ziet de nieuwe oude dubbeldekker er uit
Vind de beschildering niet echt mooi, iig niet op het plaatje. Het oogt op de een of andere manier zo lomp, met name de kop vind ik niet mooi.
Ook het NS-logo op de kopbak vind ik wat wazig geplaatst, en zo klein... waarom niet gewoon wat lager, en groter, zoals die in de linkerbak op de foto? Nu zit het logo rechts, bijna tegen de blauwe streep aan, terwijl er nog een heel leeg geel vlak onder zit...
Ook het NS-logo op de kopbak vind ik wat wazig geplaatst, en zo klein... waarom niet gewoon wat lager, en groter, zoals die in de linkerbak op de foto? Nu zit het logo rechts, bijna tegen de blauwe streep aan, terwijl er nog een heel leeg geel vlak onder zit...
Virussen? Scan ze hier!
Het is natuurlijk niet de beste kwaliteit foto, want stilstaan op deze plek is niet veilig. Waarschijnlijk ziet hij er mooier uit in het echt. Overigens vind ik de beschildering ook best wazig, maar misschien is het gewoon even wennen.
Ik denk eigenlijk dat 'ie nog niet af is.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ze willen die streep natuurlijk door de ramen heen hebben, en die zitten bij zo'n motorrijtuig lager.
Ik denk dat bij de laatste wagon die strepen mooier zijn.
Edit:
Een extra blauwe rand aan de onderzijde zou beter staan.
Ik denk dat bij de laatste wagon die strepen mooier zijn.
Edit:
Een extra blauwe rand aan de onderzijde zou beter staan.
[ Voor 17% gewijzigd door Onbekend op 13-09-2011 18:16 ]
ziet er wel apart uit! ben benieuwd wanneer we hem in de dienstregeling zien
Verwijderd
Ik kan me herinneren dat bij de eerste SLT iedereen over elkaar heen buitelde dat het dak zo lelijk was, later bleek dat de dakschotten er domweg nog niet op zaten, ik geloof dat ze bij het testen in de weg zaten. 
Het is niet gezegd dat de kopbak van DDZ zo blijft, en het blijft een slechte, bewogen phone-pic. De tweede bak ziet er m.i. wel netjes uit, dus wat mij betreft voorlopig het voordeel van de twijfel.

Het is niet gezegd dat de kopbak van DDZ zo blijft, en het blijft een slechte, bewogen phone-pic. De tweede bak ziet er m.i. wel netjes uit, dus wat mij betreft voorlopig het voordeel van de twijfel.
W.m.b. mag de bovenste blauwe rand (die over het dak loopt) grijs worden zoals bij de VIRM. Dit is geen gezicht zo.

DDZ_AB by Arjen-V, on Flickr
Zoals ook al op Flickr opgemerkt: de 1e klas-streep mist ook nog.
Ik snap trouwens niet dat ze de doorlopende band niet overal omhoog hebben gedaan (zoals bij IRM, maar misschien is dat juist de reden), of consequent omhoog-omlaag-omhoog-omlaag. Nu is het zo'n raar contrast tussen de kopbak en de rest.
Ik vind het er eigenlijk best wel grappig uitzien zo.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Verwijderd
Eens, zeker als je het huidige uiterlijk er nog eens bij pakt.
Bron: Spoorsitenl.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 20:35 ]
Als je naar de kopbak kijkt staat het NS logo er zo raar op ivm de luiken die eronder zitten, kijk ook naar de oude kleurstelling daar zie je dit ook alleen valt het minder opwildhagen schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 17:48:
Vind de beschildering niet echt mooi, iig niet op het plaatje. Het oogt op de een of andere manier zo lomp, met name de kop vind ik niet mooi.
[ Voor 59% gewijzigd door bestaudio op 13-09-2011 21:31 ]
Wordt het interieur ook vernieuwd?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Yep er staan her en der op het web plaatjes foto's filmpjes met het nieuwe int. inc lounge hoek en alFiber schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:31:
Onder mij een beter antwoord
[ Voor 36% gewijzigd door bestaudio op 13-09-2011 21:40 ]
Er zit een 'zoek in dit topic' vakje bovenaan de pagina ;-) in ieder geval marcop23 heeft een keer dit filmpje gepost:Fiber schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:31:
Waarom blijft communicatie bij de NS zo moeilijk?
en dit geval treft alleen NS, niet Prorail of anderen
Op Utrecht CS stopt om 17u38 de IC richting Den Helder. Conducteur is overduidelijk overstuur, er staat op perron een team klaar om hem op te vangen. Aangezien ik ernaast sta krijg ik mee dat een zwartrijder na Ede-Wageningen de conducteur mishandeld heeft. Paar NS mensen gaan naar binnen om contactgegevens van getuigen te krijgen, conducteur geeft aan bij te willen komen voor hij verder werkt. Chef (?) roerend mee eens, zegt dat er 'van boven' een vervangende conducteur moet komen.
Heftig spul waar iedereen begrip voor op zou kunnen brengen. Ook kan iedereen begrip opbrengen voor het feit dat de conducteur eerst alle aandacht krijgt en daarna pas de reizigers. Maar op gegeven moment is de conducteur al weg, staan er nog vier man op het perron te wachten op vervangende conducteur incl de conducteur van de IC naar Schiphol aan de overkant van het perron. En niemand die op het idee komt om even omroep in de bomvolle trein met gebrekkige ventilatie (oudste reeks IRM) in de spits te doen dat het even kan duren (en waarom). Kwartier later is vervangende conducteur ter plekke en trein kan eindelijk vertrekken. Wederom geen omroepbericht of wat dan ook.
Resultaat: in plaats van een trein vol mensen met begrip en medelijden voor het personeel een trein vol vloekende, rantende, mopperende reizigers - en dan niet eens over de vertraging maar over het volstrekt ontbreken van communicatie. Jammer. Was zo makkelijk te voorkomen geweest...
Op Utrecht CS stopt om 17u38 de IC richting Den Helder. Conducteur is overduidelijk overstuur, er staat op perron een team klaar om hem op te vangen. Aangezien ik ernaast sta krijg ik mee dat een zwartrijder na Ede-Wageningen de conducteur mishandeld heeft. Paar NS mensen gaan naar binnen om contactgegevens van getuigen te krijgen, conducteur geeft aan bij te willen komen voor hij verder werkt. Chef (?) roerend mee eens, zegt dat er 'van boven' een vervangende conducteur moet komen.
Heftig spul waar iedereen begrip voor op zou kunnen brengen. Ook kan iedereen begrip opbrengen voor het feit dat de conducteur eerst alle aandacht krijgt en daarna pas de reizigers. Maar op gegeven moment is de conducteur al weg, staan er nog vier man op het perron te wachten op vervangende conducteur incl de conducteur van de IC naar Schiphol aan de overkant van het perron. En niemand die op het idee komt om even omroep in de bomvolle trein met gebrekkige ventilatie (oudste reeks IRM) in de spits te doen dat het even kan duren (en waarom). Kwartier later is vervangende conducteur ter plekke en trein kan eindelijk vertrekken. Wederom geen omroepbericht of wat dan ook.
Resultaat: in plaats van een trein vol mensen met begrip en medelijden voor het personeel een trein vol vloekende, rantende, mopperende reizigers - en dan niet eens over de vertraging maar over het volstrekt ontbreken van communicatie. Jammer. Was zo makkelijk te voorkomen geweest...
Oslik blyat! Oslik!
Het gebrek aan communicatie is jammer genoeg iets wat steeds terugkomt, keer op keer. Hoe vervelend de situatie ook is voor de desbetreffende conducteur (groot gelijk dat hij bij wil komen!), voor de meeste reizigers is het een flinke vertraging zonder verklaring.
Gisteren ook: door een aanrijding bij Rotterdam Zuid was er geen treinverkeer meer mogelijk, maar de initiële communicatie was onduidelijk. De actuele vertrektijden van Schiphol en Rotterdam gaven bijvoorbeeld aan dat Fyra naar Breda gewoon zou rijden.
Even later werd (via Twitter) bekend gemaakt dat Fyra in zijn geheel gestaakt werd i.v.m. harde wind. Een goed half uur later werd dan weer bekend dat Fyra weer zou gaan rijden op Amsterdam - Rotterdam. Ondertussen waren er genoeg pissige reizigers omdat Fyra's pas op of na de oorspronkelijke vertrektijd werden opgeheven.
Uiteindelijk was ik met een goed uur vertraging thuis. Het is begrijpelijk dat Rotterdam geblokkeerd was, daar hoor je me ook niet over klagen. Dat ik 'slechts' een uur vertraging had is echter niet dankzij de goede communicatie en omreisadviezen op het station. Dat is meer omdat ik me prima kan informeren dankzij Twitter (@NS_online en @NSHispeed zijn uiterst behulpzaam, complimenten!).
Over NS Hispeed gesproken: vanaf vandaag melden zij actuele reisinformatie via Twitter. Ik heb vandaag NS Hispeed dus ook maar unfollowed, want berichten over de omgekeerde rijtuigvolgorde van een Thalys waar ik vandaag toch niet in ga zitten kunnen mij aan m'n spreekwoordelijke derrière oxideren.
Gisteren ook: door een aanrijding bij Rotterdam Zuid was er geen treinverkeer meer mogelijk, maar de initiële communicatie was onduidelijk. De actuele vertrektijden van Schiphol en Rotterdam gaven bijvoorbeeld aan dat Fyra naar Breda gewoon zou rijden.
Even later werd (via Twitter) bekend gemaakt dat Fyra in zijn geheel gestaakt werd i.v.m. harde wind. Een goed half uur later werd dan weer bekend dat Fyra weer zou gaan rijden op Amsterdam - Rotterdam. Ondertussen waren er genoeg pissige reizigers omdat Fyra's pas op of na de oorspronkelijke vertrektijd werden opgeheven.
Uiteindelijk was ik met een goed uur vertraging thuis. Het is begrijpelijk dat Rotterdam geblokkeerd was, daar hoor je me ook niet over klagen. Dat ik 'slechts' een uur vertraging had is echter niet dankzij de goede communicatie en omreisadviezen op het station. Dat is meer omdat ik me prima kan informeren dankzij Twitter (@NS_online en @NSHispeed zijn uiterst behulpzaam, complimenten!).
Over NS Hispeed gesproken: vanaf vandaag melden zij actuele reisinformatie via Twitter. Ik heb vandaag NS Hispeed dus ook maar unfollowed, want berichten over de omgekeerde rijtuigvolgorde van een Thalys waar ik vandaag toch niet in ga zitten kunnen mij aan m'n spreekwoordelijke derrière oxideren.
Niet overal ; ik stapte om 16:50 in de Sprinter op Den Haag CS richting Roosendaal en daar werd al gelijk omgeroepen dat de trein niet verder dan Blaak zou rijden ivm 'aanrijding met een persoon' (was om half 5 hoorde ik later).Alex) schreef op woensdag 14 september 2011 @ 00:01:
Gisteren ook: door een aanrijding bij Rotterdam Zuid was er geen treinverkeer meer mogelijk, maar de initiële communicatie was onduidelijk.
Vlak voordat we om half 6 R'dam CS binnenreden werd er omgeroepen dat de trein toch zou doorrijden, maar niet op Zuid zou stoppen. Heel station Zuid was afgezet en er stond zo te zien een Fyra stil vlak voorbij het station. Toen ik uiteindelijk op Lombardijen uitstapte, stond het daar helemaal vol met reizigers die zo te zien al met bussen van station Zuid en/of Blaak vervoerd waren.
In AD stond de volgende dag dat er een meisje "van het perron geraakt" was en onder de trein terecht gekomen was terwijl de perrons vol stonden met scholieren van het Albeda college ...
Die heeft dat meisje aangereden. De Fyra rijdt daar al vrij hard en de verstoring duurde flink wat uren, dus ik neem niet aan dat ze het heeft overleefd.Goner schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:27:
[...]
er stond zo te zien een Fyra stil vlak voorbij het station
En ik heb NS Hispeed geünfollowed op Twitter, want de reisinformatie die ze nu steeds plaatsen is allesbehalve interessant voor mij.
[ Voor 18% gewijzigd door Alex) op 14-09-2011 13:01 ]
Nou, communicatie was van een kan slecht, ik heb er een half uur over gedaan om van Delft in Rijswijk te komen omdat treinen wel, niet, wel niet gingen 
(Bus was NET weg)
Ik zat in de eerste sneltrein vanuit Breda die na dat ongeluk weer mocht rijden.
Zag mensen met hesjes en zakken lopen zoeken
(Bus was NET weg)
Ik zat in de eerste sneltrein vanuit Breda die na dat ongeluk weer mocht rijden.
Zag mensen met hesjes en zakken lopen zoeken

Was gisteren weer raak, nu bij Lombardijen, 1 station verder ...
offtopic:
klinkt als een drama, er gaan geruchten dat het de broer van dat meisje op Zuid was ...
klinkt als een drama, er gaan geruchten dat het de broer van dat meisje op Zuid was ...
Zucht. Statistieknaaierij hiernaast weer. Twee treinen die vertraagd bij Hlm weggaan. De latere gaat eerder weg zodat 'ie nog net binnen de 'neehoorisnietvertraagd'-tijd valt. Voor ons was die kans als verstreken. (We stoppen beide op dezelfde tussengelegen stations overigens, dat is 't niet.)
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 16-09-2011 10:39 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik snap sowieso ook nooit waarom ze vertragingen meten bij de vertrektijden, dat boeit mij niet zo. Het gaat om de aankomsttijden vind ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 16-09-2011 11:31 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Reizigersprotest op zijn Belgisch:
nu.nlBoze reizigers in het Belgische Burst zijn op de rails gaan staan om te voorkomen dat een trein zou vertrekken. Zij waren woedend dat ze niet mee mochten.
Hun eigen trein was defect en de door hen geblokkeerde trein zou dezelfde kant op gaan. Dat meldde de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws vrijdag. Door hun opstand mochten de pendelaars uiteindelijk wel mee.
De wanhoopsdaad toont aan hoezeer reizigers gefrustreerd zijn over de vertragingen en uitgevallen treinen bij de Belgische spoorwegen, aldus de initiatiefnemer van de spontane actie.
Virussen? Scan ze hier!
Dat werd tijd want iedere keer dat ik terug in NL kom viel me direct op hoe onwijs lelijk de oude treinen van binnen zijn. Dat ben ik nu door het Duitse NRW gebied niet meer gewent (ik woon nu daar). Lekker elke dag mooie ICE3's aankijken en helaas slechts met RE treinen reizen. Interieur is echt zoveel beter dan die oude NL meukbestaudio schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:35:
[...]
Yep er staan her en der op het web plaatjes foto's filmpjes met het nieuwe int. inc lounge hoek en al
Onder mij een beter antwoord
GTA VI - All aboard the hype train!!
Nou ik had het ook gedaan hor.wildhagen schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:43:
Reizigersprotest op zijn Belgisch:
Echt belachelijk dat men soms treinen afrangeerd die nog langs stations komen. Het GVB heeft er ook een handje van.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
En jij hebt dat ook niet even aangegeven aan één van de aanwezige medewerkers?dion_b schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:39:
Waarom blijft communicatie bij de NS zo moeilijk?
En niemand die op het idee komt om even omroep in de bomvolle trein met gebrekkige ventilatie (oudste reeks IRM) in de spits te doen dat het even kan duren (en waarom). Kwartier later is vervangende conducteur ter plekke en trein kan eindelijk vertrekken. Wederom geen omroepbericht of wat dan ook.
Heeft iemand een idee of er nog wat gaat gebeuren met de ICK rijtuigen die in Nijmegen staan?
Nog geen concrete plannen voor, afaik? Een paar zijn er iig naar de FStM gegaan, deels om tot restauratierijtuig te worden verbouwd.
Verwacht persoonlijk niet dat ICK ooit nog ingezet gaat door NS worden voor commerciele dienst. Spul is inmiddels bijna 40 jaar oud, en staat inmiddels ook alweer 2.5 jaar terzijde (wat sleepritjes daar gelaten).
Verwacht persoonlijk niet dat ICK ooit nog ingezet gaat door NS worden voor commerciele dienst. Spul is inmiddels bijna 40 jaar oud, en staat inmiddels ook alweer 2.5 jaar terzijde (wat sleepritjes daar gelaten).
Virussen? Scan ze hier!
Dit zijn de plannen: klik.Bramm schreef op zondag 18 september 2011 @ 13:34:
Heeft iemand een idee of er nog wat gaat gebeuren met de ICK rijtuigen die in Nijmegen staan?
Ja, kwáááák-kwáák. Dat gebeurt inderdaad voor de lol, dus een dergelijke escapade zal ze leren, die schavuiten!LauPro schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:27:
[...]
Echt belachelijk dat men soms treinen afrangeerd die nog langs stations komen. Het GVB heeft er ook een handje van.
[ Voor 35% gewijzigd door Luke! op 18-09-2011 13:49 ]
http://nsfsc.com/availabl...t.asp?NCID=199&S=&NID=132The coaches can easily be brought back to their original RIC standard, which allows the coaches to be operated up to 200km/h.
Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk, maar is het niet mogelijk dat deze rijtuigen teruggebracht worden naar de oude staat, waardoor ze weer 200 kunnen rijden? Zet in een paar 1700'tjes ERMTS, en rijd 180 op de Hanzelijn wanneer deze geopend wordt? Ik heb eigenlijk geen idee of de Hanzelijn wel ERMTS heeft bij de opening, maar de loc en de bvl met 1,5kV zijn geschikt voor 180 km/h, de baan (voor het grootste deel) en de bvl bij 25kV voor 200 km/h.
De NS wilde nu juist op termijn van getrokken treinen af, waarom zouden ze dan op de Hanzelijn juist toch weer teruggaan naar getrokken treinen? Lijkt me nogal inconsequent.
En if so, waarom zou men dan 40 jaar oud materiaal in gaan zetten, en geen nieuwer materieel? Een 1700 haalt overigens geen 200 km/h, zijn top is 180 km/h.
En if so, waarom zou men dan 40 jaar oud materiaal in gaan zetten, en geen nieuwer materieel? Een 1700 haalt overigens geen 200 km/h, zijn top is 180 km/h.
Virussen? Scan ze hier!
Had men niet beter wat van dit materieel kunnen renoveren/ombouwen en in kunnen zetten voor de Fyra met een andere loc er voor? 'T lijk mij uit oogpunt van een leek toch handiger om rijtuigen om te bouwen die voor 200 Km/h ontworpen zijn en surplus terzijde staan dan dat je ICR met een Max van 160 (140?) om moet bouwen en daardoor wat tekort krijgt in die series? Laat staan dat je daadwerkelijk met een fatsoenlijke snelheid over de HSL had kunnen hobbelen ipv de 160 die ze nu aanhouden. Nu is dit ook maar een tijdelijke situatie totdat de V250 geleverd word (nouja; tijdelijk..), maar toch..wildhagen schreef op zondag 18 september 2011 @ 13:40:
Nog geen concrete plannen voor, afaik? Een paar zijn er iig naar de FStM gegaan, deels om tot restauratierijtuig te worden verbouwd.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Het is ook een beetje onwaarschijnlijke fantasie, maar het zou juist kunnen omdat dit materieel met enige is wat de 180 kan halen, de rest gaat niet boven de 160. Natuurlijk hebben ze wel een paar Thalysjes of een paar ICE'tjes, maar die kan je niet zomaar uit hun serie plukken. Dit is dus lekker goedkoopwildhagen schreef op zondag 18 september 2011 @ 14:05:
De NS wilde nu juist op termijn van getrokken treinen af, waarom zouden ze dan op de Hanzelijn juist toch weer teruggaan naar getrokken treinen? Lijkt me nogal inconsequent.
Zou er ooit een 1700 geweest zijn die 180 heeft gereden?
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 18-09-2011 14:11 ]
'Alstom heeft interesse in partnerschap of overname AnsaldoBreda en Ansaldo STS'
Volgens het Italiaanse economisch dagblad Il Sole 24 Ore heeft Alstom interesse in een overname van treinbouwer AnsaldoBreda en spoorwegsysteemleverancier Ansaldo STS. Ook het Canadese Bombardier zou interesse hebben getoond.
Het gaat al een tijd niet goed met AnsaldoBreda: de treinen voor zowel de Denen (DSB IC4) als de Nederlanders (Fyra V250) zijn al jaren te laat en er zijn veel problemen en kinderziektes gemeld. Korte tijd geleden is de toenmalige CEO van AnsaldoBreda vervangen door een ander, die een grote reorganisatie gaat doorvoeren.
Mocht dit niet baten, dan is een verkoop door moeder Finmeccanica - een Italiaans conglomeraat actief in hoofdzakelijk defensie, lucht- en ruimtevaart - niet uitgesloten, zo werd eerder bekend gemaakt.
Bron: Fusacq.com

De toekomst?
Volgens het Italiaanse economisch dagblad Il Sole 24 Ore heeft Alstom interesse in een overname van treinbouwer AnsaldoBreda en spoorwegsysteemleverancier Ansaldo STS. Ook het Canadese Bombardier zou interesse hebben getoond.
Het gaat al een tijd niet goed met AnsaldoBreda: de treinen voor zowel de Denen (DSB IC4) als de Nederlanders (Fyra V250) zijn al jaren te laat en er zijn veel problemen en kinderziektes gemeld. Korte tijd geleden is de toenmalige CEO van AnsaldoBreda vervangen door een ander, die een grote reorganisatie gaat doorvoeren.
Mocht dit niet baten, dan is een verkoop door moeder Finmeccanica - een Italiaans conglomeraat actief in hoofdzakelijk defensie, lucht- en ruimtevaart - niet uitgesloten, zo werd eerder bekend gemaakt.
Bron: Fusacq.com

De toekomst?
Voormelding van ProRail: uitgelopen werkzaamheden Winterswijk - Zutphen zorgen voor een langere stremming van de treindienst aldaar (prognose: tot morgen in de loop van de middag).
Bron + gehele klacht: Maatschappij Voor Beter OVVoor Beter OV klaagt bij NMa over misbruik monopolie NS-holding
19 september 2011
Geachte dames, heren,
Wij kunnen niets anders dan constateren, dat de marktwerking in het reizigersvervoer per spoor tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda/België is mislukt. Dit valt met name te wijten aan het gedrag van de N.V. Nederlandse Spoorwegen, die zowel eigenaar is van de exploitant van deze verbinding via het hoofdrailnet (NS Reizigers) als grootaandeelhouder van de exploitant van deze verbinding via de HSL-Zuid (HSA). Reizigers worden binnenkort min of meer gedwongen, gebruik te gaan maken van de duurdere verbinding via de HSL-Zuid, aangezien het aanbod via het hoofdrailnet aanzienlijk wordt verslechterd. Reistijden worden 10% langer doordat de huidige Intercity tussen Amsterdam en Rotterdam voortaan als veel langzamere sneltrein rijdt, die stopt op veel plaatsen die voor deze reizigers niet van belang zijn, en reizigers tussen Schiphol en Rotterdam verliezen hun huidige overstapvrije verbinding via het hoofdrailnet. Hierdoor missen reizigers een volwaardige keuzemogelijkheid: ze moeten in de toekomst kiezen tussen een slechtere verbinding en een duurdere verbinding.
Namens de Maatschappij Voor Beter OV dien ik daarom bij u een klacht in:
I
Tegen de N.V. Nederlandse Spoorwegen wegens het misbruik maken van zijn monopolie op de spoorverbindingen tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda/Belgische grens via enerzijds het hoofdrailnet en anderzijds de HSL-Zuid, door het onaantrekkelijker maken van de treinverbinding via het hoofdrailnet zodat reizigers vaker kiezen voor de duurdere route via de HSL-Zuid;
II
Tegen de Nederlandse Overheid via de Minister van Infrastructuur en Milieu wegens het bevoordelen van de exploitant van de treinen op de HSL-Zuid door bij AMvB voorrang voor diens treinen toe te kennen voor de aansluitende routes op het hoofdrailnet, ook als dat betekent dat andere binnenlandse treindiensten daarvoor moeten wijken, en wegens het bevorderen of veiligstellen van het rendement van de HSL-Zuid door de gebruiker van deze spoorverbinding voorrang toe te kennen op de aansluitende routes van het hoofdrailnet, ook als dat betekent dat andere binnenlandse treindiensten daarvoor moeten wijken;
III
Tegen de N.V. Nederlandse Spoorwegen wegens het nalaten van een aanvraag voor een kwalitatief gelijkblijvende verbinding tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda/België via het hoofdrailnet c.q. tegen de N.V. Nederlandse Spoorwegen en ProRail wegens het niet overbelast (laten) verklaren van (delen van) de verbinding via het hoofdrailnet tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda/België.
Deze drie onderdelen van de klacht dienen in hun samenhang te worden bezien. Het is immers het samenspel van monopoliemisbruik van de NS, de ordening van het spoorverkeer door de overheid en het niet overbelast verklaren van trajecten op het hoofdrailnet die de reiziger in de in de inleiding genoemde zwakke positie heeft gebracht.
En terrecht als dat zo echt is, 10% langer reizen? terwijl het in de loop der jaren al langer is geworden... pfff
Ik vind persoonlijk het nog steeds onbegrijpelijk dat ze ooit het spoor hebben geprivatiseerd
maar dat is mijn mening.
In Japan werkt het niet, in Korea werkt het niet, in China werkt het niet... maar in NL moeten we weer het voortouw pakken en er na jaren achterkomen dat het niet werkt
(en andere problemen met zich mee brengt).
Ik vind persoonlijk het nog steeds onbegrijpelijk dat ze ooit het spoor hebben geprivatiseerd

In Japan werkt het niet, in Korea werkt het niet, in China werkt het niet... maar in NL moeten we weer het voortouw pakken en er na jaren achterkomen dat het niet werkt

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 19-09-2011 17:11 ]
Verwijderd
Ik vraag me wel een beetje af wat het alternatief dan zou moeten zijn. Het is bekend dat veel mensen de kortere reistijd Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam geen meerkosten waard vinden ten opzichte van de huidige verbinding. De "zuinige Hollander" is maar moeilijk in een duurdere trein te krijgen. Als de HSL naar een ander bedrijf zou gaan geef ik ze weinig kans in hun concurrentie met de intercity verbindingen van de NS (die in dat geval zouden blijven zoals ze nu zijn).
Met een staatsbedrijf zouden dat soort overwegingen minder een rol spelen (al is dat ook niet gebaat bij lege treinen), maar met de neo-liberale agenda in zowel onze huidige regering als de EU (waar de richtlijnen m.b.t. de privatisering van het spoor vandaan komen) is het terugdraaien van de privatisering een utopie. Hoe slecht het ook werkt.
Met een staatsbedrijf zouden dat soort overwegingen minder een rol spelen (al is dat ook niet gebaat bij lege treinen), maar met de neo-liberale agenda in zowel onze huidige regering als de EU (waar de richtlijnen m.b.t. de privatisering van het spoor vandaan komen) is het terugdraaien van de privatisering een utopie. Hoe slecht het ook werkt.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2011 17:58 ]
Ik reis nog wel eens met de trein naar het centrum van Den Haag, vanuit verschillende richtingen, en ik reis ook regelmatig vanuit het centrum van Den Haag, ook in verschillende richtingen. Wat mij dan opvalt is dat er 2 (intercity-)stations op 10 minuten loopafstand van elkaar liggen, allebei ook op loopafstand van het centrum.
Voor de richting Gouda, Utrecht, Amersfoort en verder kun je het beste voor station Den Haag Centraal kiezen. Maar voor de richtingen Delft, Rotterdam en het zuiden en ook voor de richting Leiden, Schiphol, Amsterdam en verder kun je beter voor station Den Haag Holland Spoor kiezen. Ook voor het NachtNet en de internationale trein naar België moet je op Den haag HS zijn.
Ik vind dat maar lastig, ik weet het nu wel, maar het was de eerste paar keer toch even puzzelen. Waarom is er niet gewoon één groot intercity-station in het centrum, namelijk Den Haag Centraal? Dat zou veel duidelijker en eenvoudiger voor iedereen zijn lijkt mij. Dan kunnen ze Den haag HS dezelfde status geven als Den Haag LvNOI.
Sowieso vind ik het aantal intercity's (3 per uur) naar Amsterdam eigenlijk maar matig en snap ik eigenlijk ook niet dat een regerings- en ambtenaren stad als Den Haag niet op de HSL naar brussel is aangesloten.
http://maps.google.nl/map...0.055747&t=m&z=15&vpsrc=6
Voor de richting Gouda, Utrecht, Amersfoort en verder kun je het beste voor station Den Haag Centraal kiezen. Maar voor de richtingen Delft, Rotterdam en het zuiden en ook voor de richting Leiden, Schiphol, Amsterdam en verder kun je beter voor station Den Haag Holland Spoor kiezen. Ook voor het NachtNet en de internationale trein naar België moet je op Den haag HS zijn.
Ik vind dat maar lastig, ik weet het nu wel, maar het was de eerste paar keer toch even puzzelen. Waarom is er niet gewoon één groot intercity-station in het centrum, namelijk Den Haag Centraal? Dat zou veel duidelijker en eenvoudiger voor iedereen zijn lijkt mij. Dan kunnen ze Den haag HS dezelfde status geven als Den Haag LvNOI.
Sowieso vind ik het aantal intercity's (3 per uur) naar Amsterdam eigenlijk maar matig en snap ik eigenlijk ook niet dat een regerings- en ambtenaren stad als Den Haag niet op de HSL naar brussel is aangesloten.
http://maps.google.nl/map...0.055747&t=m&z=15&vpsrc=6
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 19-09-2011 18:22 ]
Oftewel, was/is er wel markt voor die verbinding die er nu is neergelegd? Blijkbaar dus niet. Had men ook van tevoren even kunnen onderzoeken natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:57:
Ik vraag me wel een beetje af wat het alternatief dan zou moeten zijn. Het is bekend dat veel mensen de kortere reistijd Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam geen meerkosten waard vinden ten opzichte van de huidige verbinding. De "zuinige Hollander" is maar moeilijk in een duurdere trein te krijgen. Als de HSL naar een ander bedrijf zou gaan geef ik ze weinig kans in hun concurrentie met de intercity verbindingen van de NS (die in dat geval zouden blijven zoals ze nu zijn).
Maar de constructie welke NS nu blijkbaar heeft bedacht is natuurlijk te ranzig voor woorden, denk dat ze een goede kans maken bij de NMa om dit te verliezen (of er gaat uitkomen dat het HSL traject niet duurder mag zijn dan het normale traject).
En voor straf gaat de hoofdnet concessie toch publiek ipv onderhands, blijkbaar kan de NS niet goed omgaan met het monopolie wat de hierin hebben.
En toen werd ik wakker uit deze droom
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Waarom hebben de GTW's van Arriva aan de zijkant bij de motorbak 2 stekkers zitten? Een zo'n blauwe (CEE campingstekker?) en zo'n rode voor krachtstroom.
Waar dienen die voor?
Waar dienen die voor?
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2011 18:23 ]
Ik denk om de trein voor te verwarmen zonder dat deze diesel hoeft te gebruiken.
Historisch gezien: Den Haag SS (wat later verplaatst is en CS is geworden) en Den Haag HS waren van verschillende maatschappijen (Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij, die de lijn Den Haag-Utrecht exploiteerde vs de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij die de lijn Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam exploiteerde).Fiber schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:08:
Waarom is er niet gewoon één groot intercity-station in het centrum, namelijk Den Haag Centraal?
Gezien vanuit een recenter perspectief: Als je effectief een gecombineerd station wilt hebben dan zou je een station met twee verdiepingen neer moeten leggen waar de sporen kruisen: http://maps.google.com/ma...pn=0.010524,0.027595&z=15
maar dat ligt weer niet lekker in het centrum: daar is CS veel beter voor.
De ligging van de stations - namelijk Utrecht-Den Haag vs Haarlem-Rotterdam verklaart dan ook waarom nachtnet niet in CS stopt (dan zou 'ie moeten steken (leiden->noi->cs->hs->delft). Dat werd vroegah (2006) gedaan, maar dat kan sinds bepaalde verbouwingen niet meer. Er is vervolgens een tijdje via HS gereden (dus leiden->noi->hs->cs->hs->delft qua route, maar daar zijn ze nu (terecht) mee gestopt)
Omdat je dan het hele voordeel van de HSL kwijt bent: de HSL is vooral snel omdat het traject schiphol-rotterdam korter is. Plus: als je óók nog in Den Haag stopt, dan is het helemaal een trage trein geworden. Dat je tussen Amsterdam en Brussel op vier stations stopt is al idioot genoeg (en vervolgens rij je in één keer door naar Parijs!)en snap ik eigenlijk ook niet dat een regerings- en ambtenaren stad als Den Haag niet op de HSL naar brussel is aangesloten.
Hmm dat is wel een goede.Alex) schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:24:
Ik denk om de trein voor te verwarmen zonder dat deze diesel hoeft te gebruiken.
Hoe zit het dan eigenlijk als de trein stilstaat op het station. Dan staat de motor meestal uit geloof ik. Maar dan brand de verlichting in de trein (en de deuren e.d. werken ook) wel. Komt de stroom daarvoor uit accu's in de trein o.i.d. ? Ze hebben immers geen bovenleiding.
Er zitten inderdaad accu's in.
Soort Sloterdijk...ValHallASW schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:26:
[...]
Als je effectief een gecombineerd station wilt hebben dan zou je een station met twee verdiepingen neer moeten leggen waar de sporen kruisen:
Daar heb je wel een punt, al denk ik toch dat er genoeg ambtenaren regelmatig naar Brussel moeten. Ik bedoelde ook eigenlijk meer een soort aansluiting zoals Breda.[...]
Omdat je dan het hele voordeel van de HSL kwijt bent: de HSL is vooral snel omdat het traject schiphol-rotterdam korter is. Plus: als je óók nog in Den Haag stopt, dan is het helemaal een trage trein geworden. Dat je tussen Amsterdam en Brussel op vier stations stopt is al idioot genoeg (en vervolgens rij je in één keer door naar Parijs!)
Er komt 8 keer per dag een shuttleverbinding Den Haag - Breda - Brussel v.v., die rijdt dan 1x per 2 uur. Niet echt een frequentie om blij van te worden.
Die omweg over Breda mogen ze er van mij ook nog wel even uithalen. Die zit er toch vooral om politieke redenen in volgens mij.
Zonder die omweg krijgt Breda helemaal geen verbinding met België.
Ik vraag me echt af hoe NS Hispeed/NMBS ooit denken om die verbinding de moeite waard te kunnen maken. Je bent vanuit Den Haag 1u45 onderweg (een IC naar Den Haag pakken en dan een directe Fyra of Thalys is sneller) en vanuit Breda is de frequentie te laag om ooit interessant te kunnen zijn.
Ik vraag me echt af hoe NS Hispeed/NMBS ooit denken om die verbinding de moeite waard te kunnen maken. Je bent vanuit Den Haag 1u45 onderweg (een IC naar Den Haag pakken en dan een directe Fyra of Thalys is sneller) en vanuit Breda is de frequentie te laag om ooit interessant te kunnen zijn.
RTL Nieuws besteedde net wat aandacht aan de klacht van de Maatschappij Voor Beter OV bij de NMa over de plannen van NS voor de Fyra en de intercities in de nieuwe dienstregeling. Rikus Spithorst werd even aan het woord gelaten die uitlegde waar het over gaat.
Ze kunnen het station er uit halenAlex) schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:57:
Zonder die omweg krijgt Breda helemaal geen verbinding met België.

maar inderdaad, Breda wilde er perse een station bij, terwijl de belgen altijd hebben gepleid voor een aansluiting bij Roosendaal (omdat die al bestond). Nederland heeft ook het gedeelte betaald vanaf de grens tot de oorspronkelijke aansluiting van de belgen

Nederland wilde inderdaad een bundeling met de A16, de meerkosten van die route voor de Belgen heeft Nederland betaald. Als ik me niet vergis was dat ongeveer een half miljard euro.
Voor de regio Breda schept de HSL mogelijkheden, maar dan moet het wel verstandig ingepland worden. 6e per uur per richting een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Rotterdam (waarvan 1x per uur naar Brussel en 1x per uur een Thalys) klinkt leuk, maar ga je nooit vol krijgen.
Zinniger lijkt me iedere 15 minuten een HST tussen Amsterdam en Rotterdam, en daarna afwisselend door naar Breda en Brussel/Parijs. Daarnaast nog 1x per uur een intercity Brussel - Breda - Eindhoven/'s-Hertogenbosch.
Voor de regio Breda schept de HSL mogelijkheden, maar dan moet het wel verstandig ingepland worden. 6e per uur per richting een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Rotterdam (waarvan 1x per uur naar Brussel en 1x per uur een Thalys) klinkt leuk, maar ga je nooit vol krijgen.
Zinniger lijkt me iedere 15 minuten een HST tussen Amsterdam en Rotterdam, en daarna afwisselend door naar Breda en Brussel/Parijs. Daarnaast nog 1x per uur een intercity Brussel - Breda - Eindhoven/'s-Hertogenbosch.
Verwijderd
Den Haag HS opheffen is geen optie, dan zouden alle doorgaande treinen Rotterdam -> Leiden v.v. kop moeten gaan maken, dat is hopeloos inefficiënt. CS opheffen en de treinen uit Utrecht naar HS sturen zou in theorie wel kunnen, maar dan zou HS flink uitgebreid moeten worden en daar is niet echt ruimte voor. Je zou een nieuw station van twee verdiepingen op de plek van het huidige "knooppunt" kunnen overwegen maar dat is erg duur en ligt niet erg centraal in Den Haag. Dat is ook een van de voordelen van CS, de locatie is wat gunstiger.Fiber schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:08:
Ik reis nog wel eens met de trein naar het centrum van Den Haag[...]
Al met al is er niet echt een oplossing die veel voordelen biedt, het zou erg duur zijn dus blijft de huidige situatie behouden. Zo'n ramp is dat ook niet imho, in Rotterdam hebben we één station maar de treinen uit Utrecht moeten wel een flinke omweg maken om daar te komen. Voor mensen die overstappen is dat uiteraard een groot voordeel, maar voor mensen die in Rotterdam zelf moeten zijn is het twijfelachtig.
Vergeet niet dat Den Haag HS een rijksmonument is, je kunt het dus niet slopen en ook uitbreiden gaat lastig worden. Misschien kun je de diepte in, maar het is de vraag in hoeverre de ondergrond zich daarvoor leent (denk aan fundering, tunnels, buizen, riolering, enzovoorts).
Ik snap het. Nu ik eenmaal weet hoe het in elkaar zit is het ook al een stuk eenvoudiger dan de eerste paar keer dat ik in Den Haag moest zijn.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:53:
[...]
Al met al is er niet echt een oplossing die veel voordelen biedt, het zou erg duur zijn dus blijft de huidige situatie behouden. Zo'n ramp is dat ook niet imho
[...]
Het toevoegen van een Intercity verbinding Den Haag CS - Amsterdam CS zou eigenlijk het grootste deel van mijn 'probleem' al wegnemen, en dat lijkt mij nou ook weer niet zo ingewikkeld.
Er komt nog bij dat CS veel meer is dan alleen een perron met treinen: het is ook vanaf de weg goed bereikbaar (er stoppen dan ook 18 buslijnen en een hoop internationale bussen) en dan nog 11 trams (toegegeven: alles wat laag langsrijdt rijdt ook langs HS).
Die is er al, en vertrekt om .28 en .58? Den Haag CS-Leiden-Schiphol-Sloterdijk-Adam CS (andere kant op weet ik niet, ik stap altijd uit in Leiden ;-))Fiber schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:11:
Het toevoegen van een Intercity verbinding Den Haag CS - Amsterdam CS zou eigenlijk het grootste deel van mijn 'probleem' al wegnemen, en dat lijkt mij nou ook weer niet zo ingewikkeld.
[ Voor 47% gewijzigd door ValHallASW op 19-09-2011 21:16 ]
Dat is een sneltrein, geen intercity...
[ Voor 68% gewijzigd door Fiber op 19-09-2011 21:47 ]
Ja, en de trein tussen Utrecht en Leiden is wel een intercity volgens de NS. De trein Den Haag CS-Adam CS heette twee (?) jaar geleden ook nog een intercity. De NS neemt het nu eenmaal niet altijd even nauw met naamgeving.Fiber schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:38:
Dat is een sneltrein, geen intercity...
De trein stopt niet op Laan van NOI en rijdt wel over Schiphol (en stopt dus niet op Heemstede-Aerdenhout). Maar inderdaad, hij is een whopping 4 minuten langzamer vergeleken met de trein uit HS als 'ie zowel Sloterdijk als Lelylaan aandoet (gemeten vanaf Leiden, maar de IC uit rotterdam blijft een minuut langer op Leiden staan, dus eigenlijk is het maar 3 minuten).
[ Voor 15% gewijzigd door ValHallASW op 19-09-2011 22:35 ]
Het alternatief zou zijn dat een concurrent de concessie voor een lager bedrag zou hebben gekregen en dus lagere tarieven zou kunnen rekenen dan NS met de Fyra nu doet. NS kon bij het verkrijgen van de HSL-concessie alle partijen overbieden omdat ze niet alleen de mogelijkheid hebben om reizigers in de HSL te lokken, maar ook om reizigers uit de intercity te jagen.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:57:
Dan loop je wel behoorlijk door; Centraal ligt op 600 meter van het Binnenhof, HS ligt op zo'n 1200 meter van Centraal en van het Binnenhof. Voor veel mensen is dat geen loopafstand meer.Fiber schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:08:
Ik reis nog wel eens met de trein naar het centrum van Den Haag, vanuit verschillende richtingen, en ik reis ook regelmatig vanuit het centrum van Den Haag, ook in verschillende richtingen. Wat mij dan opvalt is dat er 2 (intercity-)stations op 10 minuten loopafstand van elkaar liggen, allebei ook op loopafstand van het centrum.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!