Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

ValHallASW schreef op maandag 19 september 2011 @ 22:32:
[...]
Ja, en de trein tussen Utrecht en Leiden is wel een intercity volgens de NS. De trein Den Haag CS-Adam CS heette twee (?) jaar geleden ook nog een intercity. De NS neemt het nu eenmaal niet altijd even nauw met naamgeving.
[...]
Een echte intercity rijdt nou eenmaal veel lekkerder dan een sneltrein...
asmi schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:05:
[...]
Dan loop je wel behoorlijk door; Centraal ligt op 600 meter van het Binnenhof, HS ligt op zo'n 1200 meter van Centraal en van het Binnenhof. Voor veel mensen is dat geen loopafstand meer.
Haha, pietlut, maar je hebt vast gelijk! Ik heb het niet getimed en mijn schattingen zijn altijd te optimistisch, laten we het op 20 minuten houden, anderhalve kilometer. Op een mooie zomerdag is dat loopafstand voor mij... :)

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 20-09-2011 00:54 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frank Martin schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 19:14:
[...]
En jij hebt dat ook niet even aangegeven aan één van de aanwezige medewerkers?
Tegen de tijd dat duidelijk werd dat niet omgeroepen ging worden zaten we al als sardientjes in een blik, ik staand achteraan het balkon, ironischerwijs vlakbij deurtje met omroepinstallatie. Ik kon ze zien staan door het raam, maar al had ik geschreeuwd had ik alleen de tientallen mensen tussen mij en deur doof gemaakt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 22:23

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Vers geland: SLT'tje 2458 gisteren. Vrijdag as. wordt de combinatie 1700 met DDM-1 voor het eerst uitgebreid beproefd op de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:50:
Een echte intercity rijdt nou eenmaal veel lekkerder dan een sneltrein...
Wat je denk ik bedoelt met 'een echte intercity' is 'de internationale trein'. De intercity Rotterdam-Amsterdam rijdt namelijk ook gewoon met VIRM, net als de officieel-misschien-niet-meer-maar-eigenlijk-gewoon-wel-intercity uit Den Haag CS. Maar inderdaad, beneluxrijtuigen rijden veel lekkerder dan VIRM - maar zeg dan gewoon 'het materieel bevalt me niet', dan snapt iedereen tenminste wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:57:
Ik vraag me wel een beetje af wat het alternatief dan zou moeten zijn. Het is bekend dat veel mensen de kortere reistijd Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam geen meerkosten waard vinden ten opzichte van de huidige verbinding. De "zuinige Hollander" is maar moeilijk in een duurdere trein te krijgen. Als de HSL naar een ander bedrijf zou gaan geef ik ze weinig kans in hun concurrentie met de intercity verbindingen van de NS (die in dat geval zouden blijven zoals ze nu zijn).
Het punt is de manier waarop deze aanbesteding is gedaan. NS had wel interesse in doorgaande treinen op de HSL (baserend op het vroegere IC+ idee), maar de overheid wilde daar niet aan. Er moest aanbesteed worden en dat hield automatisch in dat doorgaande verbindingen lastig tot onmogelijk waren, want dan laat je een concurrent toe op het HRN.
Dus wordt de HSL als een geamputeerde koe bereden, van Breda tot Amsterdam. Reis je tussen die plaatsen dan heb je er nog wel wat aan, maar kom je van verder dan is de HSL van weinig nut. Het is bijvoorbeeld een gotspe dat Tilburg - Amsterdam nog altijd sneller is via Den Bosch.

Die HSL moet je integreren in het HRN. Treinen Amsterdam-Vlissingen en Amsterdam-Eindhoven via de HSL, daar trek je reizigers mee. En de kosten moet je ook een beetje opbouwen. Ook weer vanwege dat concurrentiegedoe voelde NS zich verplicht om die lijn binnen te halen en heeft daardoor veel te veel geld geboden (en het ministerie liet dit met veel plezier toe). En dan moet je die kosten er ook uit zien te halen.
Dan koop je er ook nog een serie incourante treinstellen bij die je van ze lang-zal-ze-leven niet krijgt en je kostenplaatje is helemaal duidelijk: blok-aan-been.

Maar het sentiment op dit moment is dat NS het heeft verkloot en dan zou het wel erg wrang zijn dat NS nu een lekkere geintegreerde treindienst over de HSL zou mogen opstarten. Helaas is dat wel het enige alternatief om nuttig van dat ding gebruik te maken.

Signatures zijn voor boomers.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
ICM materieel heeft nu ook ineens zo'n elektronisch fluitsignaal ja :P

Ik stapte in de trein (ICM) en normaal fluit de conducteur altijd, maar nu was het een elektronisch fluitje, net als bij VIRM.

Hoe werkt dat trouwens? Soort buzzer idee of gaat het op luchtdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12:19

Onbekend

...

Het testtraject van de Transrapid in Duitsland word binnenkort opgedoekt.
Sinds het ongeval worden er geen toeristische ritjes meer gemaakt en is het aantal bezoekers flink teruggelopen.

http://www.spiegel.de/rei...and/0,1518,786923,00.html

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Een mooie ProRail-blunder vandaag want 's lands railinfrabeheerder stuurde Benelux 9240 bij 's-Hertogenbosch naar Boxtel in plaats van naar Tilburg en dus had ondergetekende tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg het nakijken...

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 25-09-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nieuw materieel tussen Enschede en Gronau (en verder). Was zaterdag helaas net te laat om er nog wat van te zien.

Okee, niet echt :P: http://www.tctubantia.nl/...aar-terug-in-Enschede.ece

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hehe, een Schienenbus kan je idd hardly 'nieuw' noemen, als ze al vanaf 1950 stammen :P

Virussen? Scan ze hier!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Ut Cs plat, althans als je de planner mag geloven. Ik zie voor mijn neus nog voldoende goederentreinen rijden en andere treinen, alleen wel iets minder dan normaal. Komen vast weer kamervragen over..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

IJnte schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:48:
Ut Cs plat, althans als je de planner mag geloven. Ik zie voor mijn neus nog voldoende goederentreinen rijden en andere treinen, alleen wel iets minder dan normaal. Komen vast weer kamervragen over..
Aanvullende info:
Seinstoring rond Utrecht Centraal

AMSTERDAM - Van en naar Utrecht Centraal rijden donderdag tot 11.00 uur geen treinen door een seinstoring. Het treinverkeer zal tot 14.00 uur ontregeld zijn.

Dat heeft de NS donderdag laten weten.
Als gevolg van een seinstoring kunnen de treinen rond Utrecht Centraal tot 11.00 uur niet rijden. Daarnaa wordt er voorzichtig weer herstart, maar om 14.00 uur zullen alle treinen pas weer volgens het boekje rijden.
Reizigers moeten voorlopig rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het scheelt dat er tussen Maastricht en Lanaken niet zoveel treinen staan, dus je zou verwachten dat de officiële opening van de lijn daar vandaag niet door een seinstoring geteisterd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:15
Onbekend schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:59:
Het testtraject van de Transrapid in Duitsland word binnenkort opgedoekt.
Sinds het ongeval worden er geen toeristische ritjes meer gemaakt en is het aantal bezoekers flink teruggelopen.

http://www.spiegel.de/rei...and/0,1518,786923,00.html
Ik snap nog steeds niet waarom ze zo moeilijk doen over dat ongeluk. Er was dus een onderhoudswagen nog op de rails waar de zweeftrein tegen is gecrashed. Dit had niet mogen gebeuren en lijkt me ook iets dat makkelijk moet kunnen worden voorkomen. Zoiets als dit mag toch niet het einde betekenen van dit project? Ik bedoel maar, als een vliegtuig crashed sluit je toch ook niet alle vliegvelden?

Gewoon door ontwikkelen die handel en over een paar jaar beginnen met het aanleggen van de eerste commerciële verbingen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Sir_Hendro schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 08:33:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom ze zo moeilijk doen over dat ongeluk. Er was dus een onderhoudswagen nog op de rails waar de zweeftrein tegen is gecrashed. Dit had niet mogen gebeuren en lijkt me ook iets dat makkelijk moet kunnen worden voorkomen. Zoiets als dit mag toch niet het einde betekenen van dit project? Ik bedoel maar, als een vliegtuig crashed sluit je toch ook niet alle vliegvelden?

Gewoon door ontwikkelen die handel en over een paar jaar beginnen met het aanleggen van de eerste commerciële verbingen.
Als je het artikel leest, dan zie je dat de hoofdreden de kosten zijn. Er komen geen subsidies meer vanuit de overheid. Maglev technologie is leuk, maar op dit moment veel te duur. Er staat ook dat doorontwikkelen niet echt meer nodig was omdat de technologie al klaar is voor de markt. Er is alleen geen vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DDZ 7503 heeft vandaag geproefrit van Leidschendam Werkplaats naar Haarlem, en weer terug. Vermoedelijk is hij inmiddels weer richting Haarlem toe.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

trolleystad schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 08:41:
[...]

Als je het artikel leest, dan zie je dat de hoofdreden de kosten zijn. Er komen geen subsidies meer vanuit de overheid. Maglev technologie is leuk, maar op dit moment veel te duur. Er staat ook dat doorontwikkelen niet echt meer nodig was omdat de technologie al klaar is voor de markt. Er is alleen geen vraag naar.
Helaas kost de bouw van zoiets erg veel, en je kan het niet 123 vervangen voor het huidige spoorwegnet.
Maar waarom word er niet geïnvesteerd om een spoorrail te ontwikkelen waarop de huidige treinen én een soort van maglevtrein op kan rijden?
Hierdoor kan veel sneller het nieuwe vervoermiddel "inburgeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Waarschijnlijk kost dat nog veel meer, of zit je met praktische bezwaren zoals bovenleidingportalen of dwarsliggers die in de weg staan/liggen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 08:20:
Het scheelt dat er tussen Maastricht en Lanaken niet zoveel treinen staan, dus je zou verwachten dat de officiële opening van de lijn daar vandaag niet door een seinstoring geteisterd gaat worden.
Ik las er iets over ja :) Treinen worden vast gewoon gelootst omdat er zoveel hoogwaardigheidsbekleders zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bastien schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:22:
Nieuw materieel tussen Enschede en Gronau (en verder). Was zaterdag helaas net te laat om er nog wat van te zien.

[video]
[video]

Okee, niet echt :P: http://www.tctubantia.nl/...aar-terug-in-Enschede.ece
Konden ze dat niet even van te voren in de krant, weekendkrant of huis aan huis zetten? Dan had ik ook kunnen kijken :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IJnte schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 20:31:
[...]

Ik las er iets over ja :) Treinen worden vast gewoon gelootst omdat er zoveel hoogwaardigheidsbekleders zijn ;)
Ja, het was louter voor de show met DB Schenker en twee Belgische locs die drie wagens met boomstammetjes beladen in Veendam aanbrachten en CapTrain dat een half beladen containertrein vanuit Geleen erheen stuurde, waarna in Lanaken de lege containers met Nederlandse vrachtwagens weer retour afzender ging. Nou was de organisatie verder ook al van bedenkelijk niveau dus dat past mooi in het plaatje. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
http://www.locov.nl/Image...%202011_tcm311-309322.pdf

NS gaat nu eindelijk Sandite inzetten als herfstmaatregel. Een mengsel van gel, zand en metaaldeeltjes tegen de gladheid van blaadjes op de rails.

Ook leuk: 86 bakken Mat '64 als reserve. Wist niet dat ze nog zoveel achter de hand hadden. (Stuk of 43 stellen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Sandite werd in eerdere jaren ook al ingezet, dus dat is niet nieuw ofzo. Alleen wil men het nu zo te lezen op grotere schaal gaan gebruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Alex) schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:55:
Waarschijnlijk kost dat nog veel meer, of zit je met praktische bezwaren zoals bovenleidingportalen of dwarsliggers die in de weg staan/liggen.
Vandaar de vraag waarom er geen goedkoper alternatief ontwikkeld wordt die ook nog eens compatibel is met het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

VVD verwacht nieuwe winterproblemen spoor
DEN HAAG - De VVD heeft er geen vertrouwen in dat het komende winter beter zal gaan op het spoor.

Dat zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in een interview met NU.nl. Hij zegt geen vertrouwen te hebben in de top van vervoerder NS en spoorbeheerder Prorail.

Wel verwacht hij dat de bedrijven alles in het werk zullen stellen om problemen te voorkomen.

"Na de blamages van afgelopen jaren kan ik me niet voorstellen dat NS en Prorail niet alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen."

Aptroot drong er al eerder op aan dat de bestuurlijke top van zowel NS als Prorail zou opstappen. Minister Schultz (Infrastructuur) en de rest van de Tweede Kamer wilden echter zo ver niet gaan.

Wel stapte in januari de president-directeur van Prorail om gezondheidsredenen af.

"De top is verantwoordelijk voor het systeem en die heeft dus veel invloed. Het kan een keer fout gaan, bij de tweede keer zet ik er mijn vraagtekens bij, maar dit was al de derde winter op rij. Dan ben je incapabel."

Lees hier het interview met Charlie Aptroot
Laatste winter werd de reistijd naar mijn werk (2u enkele reis) alleen maar langer door de vele problemen. :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Raven schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:42:

[...]

Laatste winter werd de reistijd naar mijn werk (2u enkele reis) alleen maar langer door de vele problemen. :/
Ik vind Aptroot altijd wel erg vanuit de onderbuik reageren. Veel bombarie, weinig oplossing. Hij is er al jaren steeds als de kippen bij om de hele top van NS en ProRail te ontslaan op het moment dat er ook maar iets mis gaat. Maar daar los je structureel geen bal mee op. Leuk voor hem dat hij daar altijd wel het nieuws mee haalt.

Dit bericht ook weer: Ik verwacht dat hun best gaan doen om problemen te voorkomen, maar het zal ze toch wel niet lukken. Ze kunnen het dus nooit goed doen? Zou een andere directie of zelfs een heel andere vervoerder dat dan wel kunnen? Ik wil de winteroverlast die treinreizigers hebben niet rechtpraten, ik kan ook zelf niet aangeven waar het fout gaat, maar ga dan rond te tafel zitten voor een langetermijnoplossing i.p.v. steeds klakkeloos op herhaling te roepen dat de top maar op moet stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom moet een kamerlid een oplossing zoeken voor een probleem op het spoor? Daar hebben NS en Prorail toch veel meer ervaring in?
Prorail heeft (had) zijn zaakjes gewoon niet voor elkaar. Wisselverwarmingen uitzetten in de winter, wisselverwarmingen stuk, dan ben je toch niet met je bedrijfsproces bezig als je dat overkomt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nog meer problemen voor de minister:
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) heeft geen grip op spoorbeheerder ProRail.

Ze laat alle strategische beslissingen over aan het bedrijf, weet niet hoeveel van het onderhoudsbudget op de plank blijft liggen, en heeft nauwelijks ambtenaren in dienst om controle uit te oefenen. Ook informeert ze de Tweede Kamer onduidelijk en onvolledig.

Dat schrijft de Algemene Rekenkamer vandaag in een rapport over het functioneren van ProRail.

“Wij constateren dat de minister zich voor het waarmaken van haar eigen verantwoordelijkheden sterk afhankelijk maakt van ProRail”, staat in het rapport. En: “De minister heeft haar eigen verantwoordelijkheden te zeer bij ProRail neergelegd.”

De Tweede Kamer heeft al jaren forse kritiek op het bedrijf. Er zijn te vaak grote verstoringen op het spoor, in de winter vriezen wissels vast, en delen van het onderhoudsbudget blijven op de plank liggen. De Kamer stelde daarom april dit jaar een tijdelijke onderzoekscommissie in die het functioneren van het spoor moet bekijken. Het onderzoek van de Rekenkamer maakt daar onderdeel van uit.

Het ministerie heeft voor ProRail, dat honderden projecten uitvoert, ruim vierduizend medewerkers heeft, en jaarlijks twee miljard euro subsidie krijgt, slechts 2,5 fte beschikbaar.

“Wij vinden dat weinig”, stelt de Rekenkamer. De beschikbare ambtenaren doen zowel de aansturing van het bedrijf als de controle achteraf.

Belangrijke projecten zoals het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS worden overgelaten aan ProRail. Daarmee maakt de minister zich afhankelijk van het bedrijf, aldus de Rekenkamer. Over de invoering van ERTMS wordt al sinds 1999 gepraat, maar het is pas op enkele spoorlijnen ingevoerd.

De Tweede Kamer wordt slecht geïnformeerd door de minister. De Kamer krijgt informatie over de plannen van ProRail, maar niet over de realisatie. Voortgangrapportages van ProRail over besteding van budgetten en vertragingen van projecten gaan wel naar de minister, maar worden niet doorgestuurd naar de Kamer. Zo is al in 2002 besloten het belangrijke project Beter Benutten (treinen dichter op elkaar laten rijden om de spoorcapaciteit te vergroten) grotendeels te staken, maar werd de Kamer daar pas in 2008 over geïnformeerd. Dit gebeurde in twee evaluaties “die door de technische details niet erg toegankelijk waren”, aldus het rapport. Opvallend: het budget voor het project is sindsdien gelijk gebleven en was eind 2010 grotendeels uitgegeven. Tussen 2005 en 2010 heeft ProRail 11,5 miljard subsidie gekregen. 1,1 miljard daarvan is nog niet uitgegeven.

Ook ProRail krijgt kritiek in het rapport. De bedrijfsvoering is niet op orde, er zijn structurele personeelstekorten, het gebrek aan kennis in het bedrijf is “chronisch”. Ook heeft het bedrijf moeite met het afwijzen van projecten. Voortdurend verzint het ministerie nieuwe projecten waar de capaciteit bij ProRail voor ontbreekt.
Bron: ‘Schultz heeft geen grip op ProRail’

Het rapport: http://www.rekenkamer.nl/...e?objectid=92251&type=org (PDF)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)

China Trains Trip on Technology

SHANGHAI—China celebrated its bullet trains as the home-grown pride of a nation: a rail system faster and more advanced than any other, showcasing superior technology.

However, China's high-speed rail network was in fact built with imported components—including signaling-system parts designed to prevent train collisions—that local engineers couldn't fully understand, according to a review of corporate documents and interviews with more than a dozen rail executives inside and outside China.

During a late July lightning storm, two of China's bullet trains collided in the eastern city of Wenzhou, killing 40 people and injuring nearly 200 in one of the world's worst high-speed passenger-rail accidents. China's government initially blamed flawed signaling and human error. It recently postponed public release of its crash findings.

The precise cause of the disaster remains uncertain, so there is no way to know what role, if any, the signaling assembly may have played.

An examination of China's use of foreign technology in its bullet-train signal systems highlights deep international distrust over China's industrial model, including weak intellectual-property protections, which can complicate efforts to acquire state-of-the-art technology.

(meer bij de bron, Wall Street Journal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onbekend schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:16:
[...]

Vandaar de vraag waarom er geen goedkoper alternatief ontwikkeld wordt die ook nog eens compatibel is met het huidige systeem.
Weet je ueberhaupt hoe maglev werkt?

Een trein zweeft magnetisch boven de rail(s), aandrijving vindt plaats door magneetveld van die rails aan te passen.

1) stel je voor dat je de daarvoor benodigde spanningen door reguliere rails zou jagen, of alleen "maar" de nodige electromagneten onder bestaand spoor aanleggen. Wat zou dat doen met reguliere treinen die erover rijden?
2) wat zou het gewicht van normale treinen die eroverheendenderen doen met gevoelige supergeleidende magneetspoelen die voor levitatie nodig zijn?

Nog los van het practische is wat je hier vraagt conceptueel al tegenstrijdig. Het is alsof je stoomaandrijving voor huishoudelijke apparaten over dezelfde stopcontacten als netspanning zou willen leiden omdat het te duur is om het los te doen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:42:

[...]

Ja wat verwacht je dan, dat 't korter wordt omdat de treinen beter glijden op ijs?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vond ook dat er afgelopen winter meer problemen op het spoor waren dan het jaar ervoor... het jaar ervoor reden er tenminste nog pendeltreinen, afgelopen jaar reden er een soort van pendeltreinen die het meest van de tijd veel vertraging hadden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

:D Zo kan het ook...

_O_ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Nou het is vandaag weer raak in Duitsland want het is weer de nationale rampendag bij Deutsche Bahn.

Regional Express naar Krefeld om 06:42 werd geannuleerd. Als goedmakertje kreeg ik het aanbod om met de ICE naar Duisburg te gaan om daar vervolgens met de Regional Bahn naar Krefeld te gaan die om 7:06 van spoor 2 vertrekt.

Echter, eenmaal in Duisburg aangekomen is er geen trein te bekennen op spoor 2. Ook op de actuele treininformatieborden wordt niks aangegeven over vertraging of wijzigingen. Dan maar snel mijn telefoon uit tas gehaald en op de Deutsche Bahn App gekeken naar de trein info, oke... trein is verplaatst naar spoor 4!! Dus ik ren naar spoor 4 en.... geen trein te bekennen. De trein was blijkbaar zojuist vertrokken.

Goed, dan neem ik de Regional Bahn een half uur later. Of toch niet? Nee het is geen half uur later want de trein blijkt later 10 minuten vertraging te hebben. Om 7:45 komt eindelijk de trein het station in rijden en guess what?!! Half Duitsland wil deze trein nemen. Geen haar op m'n hoofd dat ik tussen deze menigte gesandwished wil worden dus dan maar in de 1e klas zitten, want naar mijn mening mag dat wel met deze puinhoop die DB vandaag gemaakt heeft.

Dus de trein gaat op zijn gemak richting Krefeld en tijdens mijn reis mag ik toekijken hoe de bomvolle trein voller en voller wordt. Alle mensen die moeten staan kijken jaloers de 1e klas binnen die wel rustig kunnen zitten. Na een tijdje komt de trein dus met 10 minuten vertraging om 8:10 aan op Krefeld. Mijn U76 is echter al om 8:08 vertrokken dus dat wordt 20 minuten wachten op de volgende U76.

Het is een wonder want de U76 om 8:28 kwam OP TIJD !!!! Uiteindelijk was ik dan om 8:45 op het werk. Dus ben ik na 2 uur reizen slechts 15 minuten te laat gekomen op het werk. Wat een mooi begin van de dag!!

Zal de terugreis ook zo een avontuur worden?

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ligt er al sneeuw in duitsland? :o

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 04-10-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je zou haast denken van wel met zo een gekloot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Sir_Hendro schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:29:
Nou het is vandaag weer raak in Duitsland want het is weer de nationale rampendag bij Deutsche Bahn.

(...)

Zal de terugreis ook zo een avontuur worden?

To be continued...
Ja euh, kan gebeuren.

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Killjoy

Klingon lawn products

Kijk, die DB heb je tenminste wat aan. Om 8:45 uit Duisburg vertrekken en met 10 minuten vertraging om 8:10 aankomen op Krefeld. Had de NS maar zo'n dienstregeling :( :+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Lol ja een trein die door de tijd kan reizen :D
Alex) schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:32:
[...]

Ja euh, kan gebeuren.

En nu?
En nu vol ik me opgelucht :9

[ Voor 66% gewijzigd door Sir_Hendro op 04-10-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
OK mensen, heb maar foto's gemaakt, anders gaan jullie het niet geloven.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-eNY3eBwOl28/TosArj7x0kI/AAAAAAAAAts/5_pO4dxcgDo/s720/04102011049%25255B1%25255D.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-4rFWhWcYWHU/TosAcZNgzII/AAAAAAAAAto/qWCoGoitkvs/s720/04102011048%25255B1%25255D.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-zcIxSu7FmEA/TosAK84RFfI/AAAAAAAAAtk/-k97MgmYr_Q/s720/04102011047%25255B1%25255D.jpg

Op spoor 1 en 2 van Ut zijn TBP's aan het verschijnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Is dat zo bijzonder dan :? De boel gaat binnenkort wel compleet op de schop aldaar, dus een beetje een onzinnige actie als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ben ik nu dom als ik niet weet wat een TBP is? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
IJnte schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:07:
Is dat zo bijzonder dan :? De boel gaat binnenkort wel compleet op de schop aldaar, dus een beetje een onzinnige actie als je het mij vraagt.
Yea, daarom vond ik het ook zo apart.

CTA:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.ovinnederland.nl/w/images/thumb/9/99/CTA-NIJMEGEN.JPG/775px-CTA-NIJMEGEN.JPG

TBP:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.ovinnederland.nl/w/images/d/dd/CTA-DENBOSCH2.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door ShitHappens op 04-10-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah zo, wist niet dat dat TBP heette...

[ Voor 49% gewijzigd door wildhagen op 04-10-2011 16:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Wie verzint die benamingen ook. Centraal bediende TreinAanwijzer is wel duidelijk, maar Trein Beeld Perron :? Wat een kromme benaming. Ik vind DRIM (Dynamisch ReizigersInformatiesysteem Metro) toch cooler klinken. Maak er dan DRIT van ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail dekt zich alvast in tegen hun eigen mogelijke winterfalen:
ProRail kan geen garanties geven dat er in de herfst geen vertragingen op het spoor zullen zijn, maar heeft wel alle mogelijke maatregelen getroffen de overlast te beperken.

Dat maakte de spoorbeheerder dinsdag bekend. Vanaf donderdag kunnen de eerste problemen wegens gladheid op het spoor zich aandienen.

Naast het snoeien van bomen en het plaatsen van hekken die de invloed van vallende bladeren op het spoor moeten beperken, heeft Prorail ook de behandeling van het spoor met het zogenoemde Sandite, een gel van zand en metaaldeeltjes opgevoerd.

De gel zorgt voor meer grip voor de treinen. Ook staan storingsploegen dag en nacht paraat.

Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hebben de NS en spoorbeheerder Prorail maatregelen genomen om grote verstoringen op het spoor in de herfst en winter zo veel mogelijk te voorkomen en als ze zich voordoen sneller te verhelpen. Dat heeft mdinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Treinreizigers worden bij verstoringen sneller en beter geïnformeerd, schrijft ze. Ook zijn treinen verbeterd en is de wisselwarming uitgebreid. Verder staan extra treinen standby.

''Er is de afgelopen maanden door de sector heel hard gewerkt om de focus sterker te leggen op de reiziger'', aldus de bewindsvrouw.

Bij problemen op het spoor informeert NS reizigers in ieder geval binnen 10 minuten. Deze en andere beloftes heeft de spoorsector vastgelegd in het geactualiseerde NS-Reizigershandvest.

Dit biedt de reiziger helderheid over wat hij mag verwachten en wie hij kan aanspreken als de verwachtingen niet worden waargemaakt, aldus Schultz.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...een-garanties-herfst.html

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 04-10-2011 17:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik moest aan een bekende torrents site denken :$.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:03
Ik vind eigenlijk de zwart-wit variant van TBP mooier dan de blauw-witte. Veel grotere letters waardoor de beter en verder leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
wildhagen schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:29:
Ah zo, wist niet dat dat TBP heette...
Ik snap helemaal niets meer van al die afkortingen. je hebt geloof ik zelfs al 4 varianten die allemaal wat anders weergeven of van een ander type zijn. Ik ben gestopt het te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 00:52:
Weet je ueberhaupt hoe maglev werkt?
Ja, natuurlijk. :) Dat het niet 1 op 1 past weet ik ook, maar daarvoor zou het misschien wel een onderzoek waard zijn om het e.e.a. te combineren.
Een trein zweeft magnetisch boven de rail(s), aandrijving vindt plaats door magneetveld van die rails aan te passen.

1) stel je voor dat je de daarvoor benodigde spanningen door reguliere rails zou jagen, of alleen "maar" de nodige electromagneten onder bestaand spoor aanleggen. Wat zou dat doen met reguliere treinen die erover rijden?
Je kan het maglev-aandrijvingssysteem toch ook uit zetten als een ander type trein er overheen rijdt?
Dit is het zelfde dat treinen met de verschillende ATB-beveiligingstypen achter elkaar over het zelfde spoor kunnen rijden.
2) wat zou het gewicht van normale treinen die eroverheendenderen doen met gevoelige supergeleidende magneetspoelen die voor levitatie nodig zijn?
Dat is dus ook iets voor onderzoek. Het metaal van de railstaven is ook van invloed op de magnetische velden, maar er zijn genoeg andere sterke materialen die misschien ook bruikbaar zijn.
Nog los van het practische is wat je hier vraagt conceptueel al tegenstrijdig. Het is alsof je stoomaandrijving voor huishoudelijke apparaten over dezelfde stopcontacten als netspanning zou willen leiden omdat het te duur is om het los te doen 8)7
Het is niet tegenstrijdig. Data kan tegenwoordig toch ook over het stroomnet gaan terwijl dat eigenlijk niet daarvoor is ontwikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:59
wildhagen schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:59:
ProRail dekt zich alvast in tegen hun eigen mogelijke winterfalen:

[...]

Bron: http://www.nu.nl/binnenla...een-garanties-herfst.html
Hoop niet dat de marketingafdeling van NSR er nu opnieuw in een overmoedige bui een marketingcampagne tegenaan trapt waarin ze net als vorig jaar gaan beweren dat ook zij volledig winterklaar zijn. :F
De NSR winterklaar campagne zal de komende jaren in menig marketingboek verrijzen als de ultieme marketingfaal denk ik zo... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Maranello schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:43:
Wie verzint die benamingen ook. Centraal bediende TreinAanwijzer is wel duidelijk, maar Trein Beeld Perron :? Wat een kromme benaming. Ik vind DRIM (Dynamisch ReizigersInformatiesysteem Metro) toch cooler klinken. Maak er dan DRIT van ofzo.
Het is een bord dat een beeld (in dit geval niet letterlijk het beeldscherm wat natuurlijk op het TBP zit, maar gewoon algemeen een beeld, als in een voorspelling) van de volgende aankomende trein(en) weergeeft, en dat bord staat op het perron. Dus een treinbeeld op het perron, dus Trein Beeld Perron. Ik snap niet wat mensen er zo onlogisch aan vinden hoor, maar misschien ligt dat aan mij.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Reinier

\o/

Maranello schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:43:
Hoe boeiend is dat? Alsof het een reiziger ook maar iets boeit hoe zo'n ding "officieel" heet. Het wordt in de volkmond gewoon "zo'n scherm" genoemd :)

Tenzij je zo iemand bent die meester tegen de machinist zet maar zelf geen NS'er is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hoe dan ook klopt het niet, want het is treinbeeld. www.spatiegebruik.nl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Vandaag is er een trein tot stilstand gekomen bij Leiden de Vink, nadat een hendel in de cabine afgebroken is. En een heel bijzondere hendel :)

http://www.westonline.nl/...-trein-breekt-spontaan-af

Als ze zou een snelheidshendel zeiden, was het correcter geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 05-10-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
AW_Bos schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 20:49:
Vandaag is er een trein tot stilstand gekomen bij Leiden de Vink, nadat een hendel in de cabine afgebroken is. En een heel bijzondere hendel :)

En dan ook nog eens "station Leiden de Vink" foutief. Het is "station De Vink" (te Leiden of te Voorschoten). Zelfs op Wikipedia te vinden voor de gemakzuchtige journalist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Reinier

\o/

AW_Bos schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 20:49:

Ja, en in een auto zit zeker geen gaspedaal maar een snelheidspedaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Maar het woord 'rijcontroller' kent dan weer niemand hea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:17
Groningen - Dinsdagmiddag omstreeks 15.40 is een passagierstrein van vervoersmaatschappij Arriva op een voertuig van de sociale werkvoorziening Groningen gereden. Volgens passagiers stond het voertuig al stil op de overweg bij het naderen van de trein.
Omstanders probeerden het voertuig nog van de overweg te halen, maar een aanrijding kon niet meer worden voorkomen. Niemand raakte gewond.
Wel raakte de trein en het voertuig licht beschadigd en is een spoorboom flink ontwricht. De overweg was tijdens het voorval gestremd. Het verkeer moest omrijden. Medewerkers van Arriva en de politie hebben de schade opgenomen. De trein kon op eigen kracht terugkeren naar Groningen. De dienstregeling in de richting Leeuwarden / Roodeschoool / Delfzijl was ten tijde van het ongeval stilgelegd.
Omstreeks 16:30 waren de problemen opgelost.
Afbeeldingslocatie: http://www.112nederland.nl/data/fotos/2011/10/04/202037/5qwmd.jpg
I Lol'd
Reinier schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:25:
[...]

Ja, en in een auto zit zeker geen gaspedaal maar een snelheidspedaal ;)
In een auto is het semi-correct. Er gaat benzinedamp de motor in, wat dus eigenlijk bijna een gas is. Een trein heeft dat niet, daar heb je een tractiehendel. Snelheishendel etc is ook correct, maar gashendel doet mij meer aan de Duitsers denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Vinnienerd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:27:
Maar het woord 'rijcontroller' kent dan weer niemand hea
Klinkt eerder als een technisch onderdeel....

Heuj , 't is aangepast :D

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 05-10-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast het feit dat een nieuwssite een verkeerde term gebruikt voor iets waarvan vrijwel niemand weet hoe het heet en wat het doet (;)), vraag ik me stiekem toch af hoe het eigenlijk kan dat zoiets afbreekt. Niet om nou meteen weer een zondebok aan te gaan wijzen (compleet nutteloos), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets kan gebeuren. Zo'n handel breekt toch niet zomaar af zou je zeggen. Een fabricagefout kun je nooit uitsluiten natuurlijk, een machinist die te hard aan de handel trekt lijkt me wat minder waarschijnlijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zat in die trein, en de machinist had het over de omroep aanvankelijk over zijn 'stuur', das nog veel fouter. Later op het perron hoorde ik de machinist nog zeggen dat dit voor het eerst in 25 jaar was. Kan ik me voorstellen :P.

En tv-west heeft het over 'tientallen mensen', maar in 10 wagons dubbeldekstrein in de spits gaan wel iets meer mensen :).

Overigens wel goed opgelost; de eerstvolgende sneltrein stopte extra (het is een stoptreinstation), waardoor ik maar 15 minuten vertraging had.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Groot onderhoud aan spoor in Twente
ZWOLLE - Aan het spoor in Twente wordt de komende weken grootschalig onderhoud gepleegd. In drie periodes in oktober rijden er geen treinen tussen diverse plaatsen in het oosten van het land.

Het is de grootste aaneengesloten onderhoudsoperatie in Twente ooit, meldt ProRail donderdag. Er worden onder meer wissels vernieuwd en tunnels aangelegd.

Het zwaartepunt van het werk ligt tussen 14 en 18 oktober. Dan is er geen treinverkeer tussen Deventer en Oldenzaal.
Dat laatste klinkt niet logisch, er is geen directe verbinding tussen Deventer en Oldenzaal, wel met overstap.
Dan zou het traject Deventer<->Hengelo platliggen en daarnaast ook Hengelo<->Oldenzaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 06-10-2011 11:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er hier iemand die weet waar FLIRT voor staat? Of in een lijnenkaart het metronet van Tilburg herkent? Herken je ook het station op een foto en weet je ook nog dat de nieuwe Siemensloc Vectron heet en dat DB Netze de spoorbeheerder is in Duitsland? Dan is de jaarlijkse NVBS Railquiz op zaterdag 22 oktober misschien wel iets voor jou!

Uiteraard hoef je niet alles te weten: de eerste ronde is een teamronde waarbij je kan overleggen. Je mag best alleen komen, dan worden de teams terplekke gemaakt. En soms word je ook geholpen bij een vraag: dan rijdt de Berlijntrein voorbij op het moment dat naar het gewicht van een NS 1700-loc wordt gevraagd :D

Hierna is het tijd voor de individuele ronde waarbij dé spoorkenner van Nederland boven komt drijven in een spannende en gezellige strijd! Uiteraard hoort daar af en toe een flinke discussie bij over de juistheid van de antwoorden ;)

De vragen hierboven zul je waarschijnlijk niet krijgen, deze waren uit de Railquiz van vorig jaar. Dit jaar is de organisatie in handen van de NVBS afdeling Zwolle en de presentatie wordt vakkundig verzorgd door John Krijgsman.

Vanaf 12:00 ben je welkom in NVBS Centraal in het stationsgebouw van Amersfoort en om 13:15 begint de eerste ronde. Warme en koude dranken, een koekje en uitzicht op het spoor zijn net als deelname gratis.
Aanmelden vooraf niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd: zwolle@nvbs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:50:
Groot onderhoud aan spoor in Twente

[...]

Dat laatste klinkt niet logisch, er is geen directe verbinding tussen Deventer en Oldenzaal, wel met overstap.
Dan zou het traject Deventer<->Hengelo platliggen en daarnaast ook Hengelo<->Oldenzaal.
Dat schijnt wel te kloppen.
Maar het is natuurlijk te klantvriendelijk om dan twee keer per uur Enschede<->Zutphen te pendelen. Op zondagen rijdt Syntus zelfs maar eens per uur Hengelo<->Zutphen, dat zal nog leuk worden met alle omreizigers...
In het verleden werkten NS en Syntus nog wel eens samen om samen met een gecombineerde Lint/DM'90-dienst van gecombineerde stellen een 30'-dienst te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Gladde blaadjes zijn er nog niet, en je kan je met dit weer moelijk verschuilen achter vastgevroren wissels of kapotte wisselverwarmingen, dus ProRail moest op zoek naar een nieuwe smoes voor hun blunders. De keuze is ditmaal gevallen op 'vette deeltjes van industrie':
Het treinverkeer tussen Rotterdam en Hoek van Holland is donderdag gestremd door gladde sporen. Dit is het gevolg van 'vette deeltjes' afkomstig van industrie langs het traject die op het spoor terechtkomen.

In combinatie met de neerslag van donderdagochtend veroorzaken deze deeltjes gladheid. Dat heeft een woordvoerster van ProRail donderdag gemeld. Volgens de zegsvrouw zijn de gladde sporen een bekend probleem op het traject. Er rijden sinds donderdagochtend minder treinen dan normaal. Naar verwachting rijden in de loop van de middag alle treinen weer.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...md-door-gladde-sporen.ece

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
wildhagen schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:54:
Gladde blaadjes zijn er nog niet, en je kan je met dit weer moelijk verschuilen achter vastgevroren wissels of kapotte wisselverwarmingen, dus ProRail moest op zoek naar een nieuwe smoes voor hun blunders. De keuze is ditmaal gevallen op 'vette deeltjes van industrie':

[...]

Bron: http://www.bndestem.nl/re...md-door-gladde-sporen.ece
Wat is het dan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Belachelijk?

/me gelooft nog steeds niet dat een stof standhoud onder zo'n hoge puntbelasting.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Het gaat er ook niet om over wat er over blijft van de blaadjes, het gaat er om dat de rails gewoon glad is.
Ik zat vanmorgen nog in een trein die opeens hard moest remmen vanwege iemand die de overweg nog even probeerde over te steken met gesloten overwegbomen, en de trein gleed met horten en stoten gewoon door. In de zomer gebeurde dat ook eens, maar toen kon de trein gewoon remmen zonder problemen.
Ook bij het stoppen op stations werd er veel eerder geremd, en zelfs toen kon je het glijden al voelen.
Nu staat SGMm wel bekend om z'n goede glij-prestaties (spoorwegmuseum anyone?), echter ook ander materieel heeft er gewoon last van. Of je het wilt geloven of niet, het is gewoon zo.
Met dat Sandite worden de sporen stroever gemaakt, waardoor de trein hier geen of minder last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
warhamstr schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:41:
[...]

Belachelijk?

/me gelooft nog steeds niet dat een stof standhoud onder zo'n hoge puntbelasting.
Dan geloof je het niet. De bovenkant van een spoorstaaf is bijna perfect glad, maar niet glad genoeg om alle zooi naar de zijkant de laten duwen door de wielen. Ik heb een keer een paar M&Ms op een spoorstaaf gelegd. Die verdwenen in de kop, en waren nog redelijk cirkelvorming ipv. zich over 5 meter uit te spreiden :P Kan je voorstellen wat er gebeurt als er van die lange koolstofketens (blaadjes) op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vinnienerd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:15:
[...]
Ik heb een keer een paar M&Ms op een spoorstaaf gelegd...
Wij legden vroeger wel eens een stuiver op de rails, die werd dan ook prachtig plat. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Trein van Assen naar Groningen (die van 9:32) had vanochtend ook 25 min vertraging door gladde sporen, werd omgeroepen toen we in Groningen aankwamen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:54:
Joh, dat de Hoekse lijn in deze tijd van het jaar een glijbaan is door de neerslag van de chemische industrie is al jaren bekend. Daar is niks nieuw aan dus met je uitspraak sla je de plank faliekant mis. Kan zo de politiek in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
't Maakt allemaal niet uit, zolang er gewoon een stel lomperds tussen zitten die de wielen laten blokkeren blijft het probleem.

Waarom zit er geen ABS op die treinen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

warhamstr schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:40:
't Maakt allemaal niet uit, zolang er gewoon een stel lomperds tussen zitten die de wielen laten blokkeren blijft het probleem.

Waarom zit er geen ABS op die treinen?
Dat moet er als het goed is op zitten sinds een aantal jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:52:
[...]
Daar is niks nieuw aan dus met je uitspraak sla je de plank faliekant mis. Kan zo de politiek in...
Ja, want daar zitten alleen maar idioten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:08:
[...]

Ja, want daar zitten alleen maar idioten |:(
Als ie nou zei, kan zo het kabinet in... :+

Trouwens, die defecte omroepinstallaties, gaat dat ook op voor de stations? Sinds enige tijd komt er bijna nooit meer op de *insert afkorting* te staan dat een trein vertraging heeft (5-10 minuten) en blijkbaar is het ook al teveel om dat om te laten roepen door de robot. Ik dacht dat ze een poging gingen doen de reizigers beter te informeren?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:44:
Maar waarom word er niet geïnvesteerd om een spoorrail te ontwikkelen waarop de huidige treinen én een soort van maglevtrein op kan rijden?
The Applied Levitation SPM Maglev system is inter-operable with steel rail tracks and would permit maglev vehicles and conventional trains to operate at the same time on the same right of way. MAN in Germany also designed a maglev system that worked with conventional rails, but it was never fully developed
Wikipedia: Maglev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treinreizigers hoeven van de NS niet te wanhopen als ze met hoge nood in een wc-loze sprinter zitten.

Bij calamiteiten, zoals een stilstaande trein bij slecht weer, kunnen ze een plaszak krijgen waarin ze hun behoefte kunnen doen. Maar, 'alleen in uiterste nood', zegt een NS-woordvoerder in De Telegraaf.

Reizigers hoeven in de treinen zonder wc niet 'en plein public' hun hoge nood te lenigen, daarvoor mogen ze gebruik maken van de lege cabine van de machinist. Een sprinter heeft namelijk twee stuurcabines. En, o ja, de zakjes zijn van afbreekbaar materiaal...
Bron: http://www.rtl.nl/%28/act...een-zak-bij-machinist.xml

Nu nog een poepzak erbij, en het toiletprobleem in SLT is bij deze dus ook weer opgelost.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Vertel me alsjeblieft dat dit een vroege 1-aprilgrap is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
De NS is ook wel hard bezig eigen ruiten in te gooien met opmerkingen als
De NS heeft altijd laten weten de klachten serieus te nemen, maar liet eerder al weten dat er bewust voor is gekozen om de Sprinters wc-loos te maken. "Elk toilet dat je plaatst kost vier zitplaatsen", liet een woordvoerder weten.
Ja, daar ga je inderdaad mensen mee overtuigen. Kom dan tenminste nog met het argument 'we hebben er bewust voor gekozen om de veiligheid in de trein te verhogen' - dan heb je nog kans dat mensen enige empathie er voor op kunnen brengen.

Plus dat mensen gewoon niet zo moeten zeiken. Er zijn hier in Parijs in de metro (of in de RER, wat dat betreft) ook geen WC's, en ook op de stations niet (bij de RER wellicht wel, maar waarschijnlijk niet op de perrons)... en in de metro zit je toch ook al gauw een uur om ergens te komen - en zeker in de RER zit je langer (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik dacht al vanmorgen, waar heeft de nieuwslezer het over, was dat dus.
http://www.nu.nl/binnenla...-in-wc-loze-sprinter.html
"We willen dat uiterlijk volgend jaar alle treinen toiletten hebben." Rover stelt bovendien ook dat de plaszakoplossing voor mannen een goede noodmaatregel is, maar dat het voor vrouwen meer problemen oplevert.

....

Inmiddels heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen dat in 2015 iedere trein een toilet moet hebben.
Hmm tegenstrijdige info?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ValHallASW schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:21:
Plus dat mensen gewoon niet zo moeten zeiken.
I see what you did there :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Welk genie bedenkt zoiets... zitten er dan 5 mensen bij elkaar in een vergaderruimte en die bedenken dit? Of via de ideetjesbus van NS? Ben erg benieuwd hoe zoiets gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben hier nu van die nieuwe lcd borden opgehangen ipv de oude flap-vertrekborden op de perrons. Wel geinig als dat ding geen verbinding heeft en je ziet hoeveel diagnostische gegevens er eigenlijk bijgehouden worden. Maargoed, op de oude borden stond altijd "achterste treinstel tot deventer" of "achterste twee treinstellen tot deventer". Meestal klopte dit zelf ook nog. Op die nieuwe LCD borden valt die info helemaal niet terug te vinden. Komt dat nog of waarom staat dat er niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat de SLT's geen toiletten hebben is tot daar aan toe, dat is nog enigszins verdedigbaar gezien de reistijd, kosten, baten, enzovoorts. Door nu aan te komen met die plaszak laat NS mooi zien dat ze de reiziger allesbehalve serieus nemen.

Welke idioot bedenkt zoiets? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. ROVER is gewoon een clubje azijnpissers die alles gisteren al willen ongeacht het nut en damn the cost. De motie is aangenomen door de 2e kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ROVER heeft alle recht om het volgend jaar al te willen, zij zijn een belangenvereniging voor de reizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

Freak187

geen

Alex) schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:32:
Dat de SLT's geen toiletten hebben is tot daar aan toe, dat is nog enigszins verdedigbaar gezien de reistijd, kosten, baten, enzovoorts. Door nu aan te komen met die plaszak laat NS mooi zien dat ze de reiziger allesbehalve serieus nemen.

Welke idioot bedenkt zoiets? |:(
De SLT's zijn zowiezo een "FUCK YOU" naar de reiziger. Het comfort ontbreekt volledig.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik heb zelden zoiets zo gigantisch uit z'n verband zien getrokken worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hoe kan je dit níet uit z'n verband trekken? Er is al veel gedoe geweest over SLT, door het ontbreken van toiletten, de hoeveelheid gebreken en de winterproblemen van afgelopen jaar waarbij op een bepaald moment 90% van de SLTs onbruikbaar was.

Nu rijdt het eindelijk, en is er wat minder gedoe over, en dan komt zo'n marketingpipo met het idee van de plaszak aanzetten. Hoe weinig respect voor je klanten en je personeel kun je dan als bedrijf hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Freak187 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:03:
[...]

De SLT's zijn zowiezo een "FUCK YOU" naar de reiziger. Het comfort ontbreekt volledig.
en TRAAG

De trein Nijmegen Den Bosch rijdt sinds de nieuwe SLT`s eigenlijk nooit meer op tijd omdat het hok veel trager is dan het goede oude vertrouwde plan V.

Vmax plan Vmax = 140 en SLT Vmax = 125 kmu

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Fout, SLT heeft een Vmax van 160 km/h. De treinen met een Vmax van 125 km/h zijn SGMm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Alex) schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:10:
Fout, SLT heeft een Vmax van 160 km/h. De treinen met een Vmax van 125 km/h zijn SGMm.
Oeps ik zit te slapen je hebt gelijk, ik verwar die twee nog wel eens ze worden beide sprinter genoemd.

Die nieuwe SLT treinen rijden bij ons ook niet alleen het oude sprinter materieel.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik snap dat hele negatieve gedoe over die plaszak niet... Die sprinters worden ingezet op korte stukken. Vaak zit je er nog minder lang in dan in een bus. En in een bus heb je toch ook geen wc's? Waarom maken mensen er dan zo'n heibel over? Laten we ons liever druk maken over hoe we die sprinters weersbestendig krijgen. Dan rijden ze op tijd en heeft niemand zo'n plaszak nodig.

Trouwens, bij alle bedrijven wordt het service niveau naar beneden bijgesteld, omdat service nu eenmaal geld kost. Geld wat we liever niet willen betalen. Want we willen allemaal voor een appel en ei vooraan zitten. Dus logisch toch dat de NS 4 zitplaatsen verkiest boven een toilet? Persoonlijk zit ik liever tijdens mijn dagelijkse treinreizen, dan dat ik moet staan omdat er zo nodig een wc in een trein moet. WC's die notabene bijna nooit gebruikt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:08:
Hoe kan je dit níet uit z'n verband trekken? Er is al veel gedoe geweest over SLT, door het ontbreken van toiletten[..]
Wie de fuck geeft er nou écht iets om die toiletten? Ik niet hoor. Die dingen zijn altijd maximaal goor. Bovendien is 't niet alsof je nou uren achtereen in een SLT gaat zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Alex) schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:08:
Hoe kan je dit níet uit z'n verband trekken? Er is al veel gedoe geweest over SLT, door het ontbreken van toiletten, de hoeveelheid gebreken en de winterproblemen van afgelopen jaar waarbij op een bepaald moment 90% van de SLTs onbruikbaar was.
Gast, je hebt geen idee waar je het over hebt. Die plaszak is geen vervanging van een regulier toilet, maar is alleen bedoeld voor noodgevallen. Net als de EHBO-kist die in iedere trein aanwezig is. Maar de media heeft het weer uit z'n verband getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dit gaat inmiddels - voor mij dan - niet meer over het toilet per sé, maar over het gebrek aan respect voor de wensen van reizigers en personeel. NS vindt het dus kennelijk acceptabel dat een werkplek (van een machinist) wordt omgetoverd tot toilet.

Ik vind het stuitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Binnenkort Kamervragen, wordt vast lachen. Vraag me af of het woord azijnpisser ook gaat vallen... ;)
Kamerleden reageerden vrijdag onthutst op de aankondiging van de NS. GroenLinks wil Schultz dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje om opheldering vragen.
http://www.depers.nl/binn...zak-mikpunt-van-spot.html

Ik verbaas me er juist over dat de meeste toiletten in de Intercity vaak best redelijk schoon zijn, uitzonderingen daargelaten.

PS.
Zo kan het ook:
Onze trein van Arnhem naar Doetinchem raasde aan de weilanden met grazende, plassende en poepende koeien voorbij. Op de stoel naast me zat mijn zoontje.

‘Pappa, ikke moete plassen’, zei hij.

Ik zei: ‘Er is geen wc in deze trein. Je moet even wachten. Dan stappen we bij de volgende halte uit en zoeken we een plek waar je kunt plassen.’

‘Ja, maar ikke moete toch’, zei hij. ‘Het kommet er al aan.’

De passagiers voor ons keken achterom. Ze leken te wachten tot ik tot actie overging.

Ik dacht aan de broek die nog de hele dag lang bij oma mee moest. Ik had geen andere kinderkleren bij me. Ook dacht ik aan de bekleding van de treinstoel.

‘Kom maar mee’, zei ik...
Voor de afloop van dit mooie verhaal van Douwe Vis klik: http://www.depers.nl/binn...Lezerscolumn-Plassen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Alex) schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:03:
Dit gaat inmiddels - voor mij dan - niet meer over het toilet per sé, maar over het gebrek aan respect voor de wensen van reizigers en personeel. NS vindt het dus kennelijk acceptabel dat een werkplek (van een machinist) wordt omgetoverd tot toilet.
Nee, dat vindt de NS niet. Meer kan ik er niet van zeggen.
Pagina: 1 ... 38 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!