Nee ik heb het even bekeken en gekeken wat er eventueel mogelijk is (zonder er diep in te duiken) maar met de huidige beschikbare grond kan er niet harder gereden worden dan 60km/u. Er zijn wel wat bogen waar 80km/u mogelijk is, maar de secties worden te kort en heeft het dus totaal geen zin, daarom is (en blijft) de maximum snelheid tussen Amstel en Amsterdam CS 60km/u.LauPro schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:18:
[...]
Voor station Muiderberg lijkt mij prima mogelijk dat er een passeerspoor komt, wat doet zo'n groot opstelterrein midden in de stad? Kan die niet beter ergens anders? En ik dacht dat ProRail minder wissels wilde en dat dus bijna alle wisselstraten eruit gaan op den duur. Gecombineerd verkeer begrijp ik, maar het is prima mogelijk om alleen de sporen voor IC's extra te verkanten en de goederen gewoon zo te houden?
Voorbeeld met 100km/u:
De boogstraal achter Amstel: R=400m als je de verkanting wilt berekenen:
11.8*100^2 / 400 = is een Dth van 296 met een normwaarde I<100 of uitzonderingswaarde van I<120 krijg je een D van 196 (of 176). D mag niet groter zijn dan 120mm (bij uitzondering 150mm).
Dus omgekeerd 11,8*100^2 / R = 220 waarbij R = 536m. Die boog past niet op de huidige grond, als ik die boog er doorheen trek heb ik minstens 42 meter meer grond nodig (in de breedte naar buiten) om die boog er doorheen te trekken en dan heb ik de overgangsbogen nog niet eens mee gerekend, daarbij is D=120mm HEEL oncomfortabel als de trein niet z'n streef snelheid heeft, wat hij nooit haalt op dat stukje... en dit probleem heb je na Amstel, bij Muiderpoort en na Muiderpoort, voor het emplacement (eventueel kan die eruit gehaald worden) en nog eens een S-boog (die weer andere issues met zich meebrengt).