Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:
  • 700.318 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Kaj. schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:37:
Wij zijn op kantoor weer gestopt met de Businesskaart. HRM heeft er de handen vol aan omdat de kaart geen andere vervoerders snapt en mensen nog weleens vergeten uit te checken, wat dan weer rechtgetrokken moet worden.
Ook loopt het nog weleens spaak op NS-trajecten en laat NS niets van zich horen in termen van oplossingen, waardoor HRM nu besloten heeft om mensen maar weer abonnementen te laten kopen en die te laten declareren.
Heeft dit niet te maken met de producten die er op de kaart geladen zijn? Wij zijn nu juist overgestapt naar Business cards i.p.v. OV jaarkaarten, dus ik hoop niet dat ik nu ook ineens niet meer door de Metro poortjes kan of zo...

Bij ons staat er wel Trein vrij en Bus/tram/metro vrij op, worden die wel goed gelezen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
PauseBreak schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:54:
Jongens, is er iets speciaals aan de lijn Enschede - Zwolle? Ik stap op Drienerlo op en het is al de 4e achtereenvolgende keer dat dit ding daar al aankomt met +7, wat ze afronden naar +5. Dat rijdt het ding er nooit af natuurlijk, dus de overstap naar Groningen mis je dan al. Toch wat jammer tbh. Heeft dat nog een specifieke reden, behalve het gebrek aan fatsoenlijke treinen? :P
Wat is er nu weer niet goed aan DM '90? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Goh, wat grappig :') :+

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1459753_10201615782131435_1227965266_n.jpg

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Geniaal! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Daar heeft iemand te veel tijd in gestoken :+ Als het een verveelde reiziger was natuurlijk

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
Jammer dat die QR-code niet leesbaar is, ik ben benieuwd waar die heen verwijst...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jongens, is er iets speciaals aan de lijn Enschede - Zwolle? Ik stap op Drienerlo op en het is al de 4e achtereenvolgende keer dat dit ding daar al aankomt met +7, wat ze afronden naar +5. Dat rijdt het ding er nooit af natuurlijk, dus de overstap naar Groningen mis je dan al. Toch wat jammer tbh. Heeft dat nog een specifieke reden, behalve het gebrek aan fatsoenlijke treinen? :P
Op die lijn hebben de treinen beide kanten op nogal eens vertraging. In de ochtend ben ik meestal met de intercity die er vlak achter zit vaak een paar minuten te laat in Almelo, in de middag staat inderdaad vaak +5 op de borden bij vertrek uit hetzelfde gat. Ik denk gewoon een gebrek aan goed op tijd rijden vanaf het begin wat dan op een enkelspoor traject resulteert in een vertraging beide kanten op omdat de treinen moeten wachten voor het passeren. En dat ziekt dan vervolgens wel weer fijn door.

Zal deels misschien ook nog wel te maken hebben met dat de intercity vanuit Deventer naar Enschede nog wel eens ± 3-5 minuten vertraging heeft (ja okee, volgens NS amper tot geen vertraging maar daar heb ik ff bruine uitwerpselen aan) en men gelukkig voor mij de trein vanuit Zwolle laat wachten in Wierden. Ik weet zo niet hoelang de omkeertijd in Enschede nu is, maar vroeger had daardoor de trein vanuit Enschede naar Zwolle direct al vertraging.

@ Luccus hierboven ergens: de DM90 is op zich aardig betrouwbaar, maar qua comfort is het absoluut niets. Krappe plaatsen en stoelen die bijna haaks zijn neergezet (dus weg beetje zithouding). Absoluut niet mijn favoriete materieel als het aankomt op een rit > 10 minuten.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

JeroenH schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:30:
Jammer dat die QR-code niet leesbaar is, ik ben benieuwd waar die heen verwijst...
ben ook wel benieuwd, schijnt dat deze in meerdere treinen hangt,,,, ;)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05 19:00

PauseBreak

derp!

Luccus schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:25:
[...]
Wat is er nu weer niet goed aan DM '90? :?
Wat wel? :D Die dingen zijn lawaaiig, traag, altijd vol want te weinig capaciteit, onbetrouwbaar (in een week tijd drie defecte treinstellen meegemaakt en ook de onderhoudslui zijn niet blij met die dingen), onhandige in/uitstap, en als laatste puntje, slechte stoelen. Eigenlijk het enige positieve is dat ze rijden :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dm '90. Wat een ding. Ik heb alleen in zo'n ding gereden op Arnhem-Tiel toen dat nog Syntus was. Gelukkig heeft Arriva vrij snel z'n eigen materiaal ingezet. Eén van de laatste dagen dat het Syntus was, hadden de treindeuren een probleem. Ze gingen niet meer dicht en bij het volgende station gingen ze niet meer open :+ Dat had de machinist alleen niet door, waardoor mensen die bij de deur stonden te wachten en het perron weer langzaam in beweging zagen komen, aan de noodrem trokken :F Heeft die trein iets van een half uur stil moeten staan om te herstellen geloof ik :? Zal wel iets met luchtdruk opbouwen te maken hebben gehad. Sja, het was maar goed dat dat (denk ik?) één van die trein z'n laatste ritten is geweest :+ Weet iemand wat er met die dingen gebeurd is?

EDIT: Voordeel was wel dat er geen 1e klas was, maar de stoelen er (geloof ik) nog wel stonden. Zat je iets beter. Niet veel tho'.

[ Voor 7% gewijzigd door Krentenbol op 10-12-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja die dingen rijden nog steeds planmatig op Zwolle - Enschede v.v.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
DM'90 _/-\o_
Heerlijk materieel om mee te rijden :P Het ligt stabiel op de rails, mooie brede cabine en het rijdt en remt prima :)
Probleem met een wissel bij Wierden. Zou vannacht gerepareerd moeten zijn, begreep ik.
Het veroorzaakte niet zo zeer problemen naar Zwolle toe, maar omdat het enkelspoor is moeten de treinen op elkaar wachten, dus het resultaat is hetzelfde (vertraging in beide richtingen helaas).

[ Voor 80% gewijzigd door EDIT op 10-12-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Aha, het reed daar wel lekker door ja. Bij Borne dan weer niet want de overweg lag in storing. Toeter klinkt wel mooi van de DM90 :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De NS gaat de meest opmerkelijke gevonden voorwerpen van de laatste jaren tentoonstellen. De expositie Lost and Found is vanaf donderdag tot en met zaterdag te zien op spoor 2 van Amsterdam Centraal Station.

Ook wordt een pop-up store geopend waar gevonden voorwerpen te koop zijn.

Op de expositie zijn onder meer een kunstbeen te zien, een jurkje uit de jaren vijftig, een koffer vol nepgeld en een sleutel van een Porsche. Het gaat om spullen die nooit werden opgehaald.

De gevonden spullen die te koop zijn, zijn bewerkt door studenten van onder meer Academie Artemis in Amsterdam en Rotterdam. De opbrengst gaat naar de stichting Natuur & Milieu.

Jaarlijks worden ongeveer tachtigduizend voorwerpen achtergelaten in treinen en op stations. De spullen worden verzameld in Utrecht. In 45 procent van de gevallen komen de spullen weer terug bij de eigenaar. Als dat niet lukt, gaan ze naar een opkoper.
Bron: http://www.nu.nl/cultuur-...n-voorwerpen-tentoon.html

Dat je niet aan het loket om je koffer met nepgeld komt vragen kan ik me nog iets bij voorstellen, en 60 jaar later nog om een jurkje uit de jaren 50 komen lijkt me ook wat ongebruikelijk, maar je zou toch zeggen dat je de sleutel van je Porsche wel terug zou willen hebben, om het over een kunstbeen nog maar niet te hebben...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:15
Je hebt er als het goed is meerdere van gehad bij de aankoop van je auto. En als je niet weet waar je de sleutel bent kwijt geraakt, dan kun je de trein over het hoofd zien en wordt ie nooit meer op gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad, als je een Porsche hebt is het niet logisch om met de trein te gaan, dus ook niet logisch om daar je sleutel te zoeken. Ofzo :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

PauseBreak schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:49:
Ja die dingen rijden nog steeds planmatig op Zwolle - Enschede v.v.
Dat zullen niet de DM'90's van Syntus zijn ;) Dan ga ik er voor het gemak even van uit dat het hun eigen materiaal was en niet gehuurd van de NS.

[ Voor 17% gewijzigd door Krentenbol op 10-12-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alle DM90's van Syntus zijn toch gehuurd (of geleased) geweest van NS? Syntus heeft volgens mij nooit DM90 in eigendom gehad, toch?

Iig zijn alle Syntus-DM90's gewoon teruggegaan naar de NS, en volgens mij wordt een deel daarvan ook gewoon ingezet in de dienst?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Syntus heeft DM '90 inderdaad gehuurd. Ze zijn allemaal terzijde gesteld, maar volgens mij zitten er bij de hele vloot die recent weer in dienst is gesteld ook ex-Syntus-stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Heb het toch nog ff nagezocht :P

NS 3440 (ex-Syntus 56) rijdt iig rond namens de NS, net als de 3439 (ex-Syntus 58)

De 3444, 3445 en 3446 (allen nooit een eigen Syntus-nummer gehad) rijden ook nog rond voor de NS.

Dat is wat ik zo snel kon vinden iig, er zullen er misschien nog wel meer zijn :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Trommelrem schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:30:
tegenwoordig zijn de automaten traag en de gebruikers begrijpen het niet heel goed, waardoor er vaak enorme wachtrijen ontstaan voor de kaartjesautomaten.
Maar je hoeft toch eigenlijk zelden meer bij de "kaartjes" automaat te zijn tegenwoordig? Het is nou niet dat iedereen elke dag met de fiets wil inchecken of een internationaal kaartje koopt toch?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:33:
[...]

Maar je hoeft toch eigenlijk zelden meer bij de "kaartjes" automaat te zijn tegenwoordig? Het is nou niet dat iedereen elke dag met de fiets wil inchecken of een internationaal kaartje koopt toch?
Je kunt ook gewone kaartjes uit die automaat halen of - als je besloten hebt je privacy helemaal de deur uit te zetten - je ov-chipkaart daar opladen/producten op te zetten/kortingen te proberen te activeren/schreeuwen tegen dat ding dat die je ov-chipkaart moet herkennen (ja, dat doen mensen :D ). Dat doen dus ook nogal wat mensen. Zolang het kan koop ik gewoon papieren kaartjes.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
PauseBreak schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:41:
[...]

als je besloten hebt je privacy helemaal de deur uit te zetten - je ov-chipkaart daar opladen
Bullshit en papegaai argument. Die hele privacy kan echt niemand wat schelen. Iemand is het ooit eens gaan roepen en mensen die het leuk vinden om te zeuren pappagaaien het na.

Als mensen ECHT bezorgt waren om de privacy zou NIEMAND een mobiel bij zich hebben. Een mobiel is 100x erger voor de privacy dan de OV chip kaart. Je kunt tot bijna op de meter na gevolgd worden, gedeeltelijk zelfs binnen gebouwen.
Zolang het kan koop ik gewoon papieren kaartjes.
Die je dan hopelijk wel met contant geld betaalt hebt hè? En dat contant geld heb je dan laten pinnen door verschillende mensen en de briefjes/munten dan onderling uitgewisseld hebt? En je loopt ook met een petje op in het station, in de metro en in de bus terwijl je de hele tijd naar de grond staart? (je weet dat er overal camera's staan hè als je zo privacy bewust bent?)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:49:
[...]

Bullshit en papegaai argument. Die hele privacy kan echt niemand wat schelen. Iemand is het ooit eens gaan roepen en mensen die het leuk vinden om te zeuren pappagaaien het na.

Als mensen ECHT bezorgt waren om de privacy zou NIEMAND een mobiel bij zich hebben. Een mobiel is 100x erger voor de privacy dan de OV chip kaart. Je kunt tot bijna op de meter na gevolgd worden, gedeeltelijk zelfs binnen gebouwen.

Die je dan hopelijk wel met contant geld betaalt hebt hè? En dat contant geld heb je dan laten pinnen door verschillende mensen en de briefjes/munten dan onderling uitgewisseld hebt? En je loopt ook met een petje op in het station, in de metro en in de bus terwijl je de hele tijd naar de grond staart? (je weet dat er overal camera's staan hè als je zo privacy bewust bent?)
Joh, ontspan eens. Wat is er aan de hand dat je zo ontzettend op de aanval springt? Neem vakantie, werk iets minder lang en ga meer leuke dingen doen. Je komt nogal overspannen over.

Om je ene valide vraag te beantwoorden: Nee, ik pin het gewoon. Dat vind ik makkelijker namelijk. Net zoals ik kaartjes makkelijker vind (1x halen, betalen, klaar. Geen gezeik met in/uitchecken, kaarten die defect kunnen gaan, renteverlies en minder gezeik met privacy). Jij mag daar anders over denken, ga vooral je gang en wees blij met je ov-chipkaart, net zoals ik blij en tevreden ben met het gebrek aan een ov-chipkaart.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:59:
Ik denk dan aan ritten met minimaal een half uur tussen twee stops. Dan kom je uit op bijvoorbeeld Amersfoort - Zwolle, Zwolle - Groningen/Leeuwarden, en delen van de route Amsterdam - Bad Bentheim.
Vandaag nog even gemeten tussen Utrecht en Amstel.

Snelheden per afgelegde km waren als volgt:

kmkm/u
1 41.5
2 78.1
3 100.7
4 117.3
5 135.1
6 145.2
7 142.6
... ...
29 137.7
30 131.3
31 122.5
32 121.1
33 91.2
34 31.8

Door alle wissels en bochten etc neem ik aan kan ie pas na 5 kilometer (nagenoeg) 140 rijden. Na zo'n 27/28 kilometer reed ie nog steeds met een vaartje van 140 door Amsterdam. Pas ergens tussen de Arena en Duivendrecht remde ie af naar 120 en pas ongeveer ter hoogte van net even voor de bijlmer bajes ging flink de rem erin.

Betekent dat er dus op dat stuk ongeveer 24 kilometer 140 kon worden gereden. Laten we 't even afronden naar 25 kilometer.

Bij 140 km/h doe je over 25 km 10.72 minuten. Bij 160 km/h is dat 9.38 minuten en bij 200 km/h is het 7.5.

Inderdaad, zo veel scheelt harder rijden op dat traject nou ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:18:
[...]

kmkm/u
1 41.5
2 78.1
3 100.7
4 117.3
5 135.1
6 145.2
7 142.6
... ...
29 137.7
30 131.3
31 122.5
32 121.1
33 91.2
34 31.8

Door alle wissels en bochten etc neem ik aan kan ie pas na 5 kilometer (nagenoeg) 140 rijden. Na zo'n 27/28 kilometer reed ie nog steeds met een vaartje van 140 door Amsterdam. Pas ergens tussen de Arena en Duivendrecht remde ie af naar 120 en pas ongeveer ter hoogte van net even voor de bijlmer bajes ging flink de rem erin.

Betekent dat er dus op dat stuk ongeveer 24 kilometer 140 kon worden gereden. Laten we 't even afronden naar 25 kilometer.

Bij 140 km/h doe je over 25 km 10.72 minuten. Bij 160 km/h is dat 9.38 minuten en bij 200 km/h is het 7.5.

Het duurt ook langer om op te trekken he bij hogere snelheden ;) en de remweg wordt langer dus die verliezen moet je ook meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:20:
[...]

Het duurt ook langer om op te trekken he bij hogere snelheden ;) en de remweg wordt langer dus die verliezen moet je ook meetellen.
Klopt ja, maar dat op trekken naar 140 gaat nog best hard merkte ik eerder tussen ede-wageningen en schiphol. NIet precies bijgehouden daar, maar hij zat al ruim voor veendendaal de klomp op 140. Vanuit absolute stilstand is het wellicht wel wat langer, maar vanaf zo ongeveer 100 km/h (vanwege lokale beperkingen) naar 160 of 200 vs 140, scheelt dat echt veel?

Zelfde misschien bij Amsterdam. Hij gaat daar niet meteen van 140 in de rem voor Amstel, maar lijkt al eerder uit te rollen naar de 120. Dan maakt dat misschien ook minder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:37:
[...]

Klopt ja, maar dat op trekken naar 140 gaat nog best hard merkte ik eerder tussen ede-wageningen en schiphol. NIet precies bijgehouden daar, maar hij zat al ruim voor veendendaal de klomp op 140. Vanuit absolute stilstand is het wellicht wel wat langer, maar vanaf zo ongeveer 100 km/h (vanwege lokale beperkingen) naar 160 of 200 vs 140, scheelt dat echt veel?

Zelfde misschien bij Amsterdam. Hij gaat daar niet meteen van 140 in de rem voor Amstel, maar lijkt al eerder uit te rollen naar de 120. Dan maakt dat misschien ook minder uit?
Het ligt aan de trein, maar 140 en 160km/u maakt tussen Utrecht en Amsterdam bijna niks uit want hij verliest het weer bij de stations, al gaan DSSU en DSSA daar wat aan doen, maar DSSA begint pas in 2016 (of later)... misschien dat de hele dienstregeling in 2016 wel alvast op de kop gaat omdat SAAL en SAA1 (Cluster A en C) en Den Bosch dan af zijn. 160km/u kan misschien wel wat schelen tussen Utrecht en Arnhem, maar zolang alle overwegen en de ombouw van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen nog niet klaar zijn (pas in 2016 beginnen), gaat de snelheid daar nog niet omhoog.
Daarnaast kan de snelheid pas omhoog als alle treinstellen ERTMS hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:06:
[...]
160km/u kan misschien wel wat schelen tussen Utrecht en Arnhem, maar zolang alle overwegen en de ombouw van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen nog niet klaar zijn (pas in 2016 beginnen), gaat de snelheid daar nog niet omhoog.
Wat houdt die ombouw van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen precies in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Van het departement van het dubbele uitvoeringen-departement:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1456808_662753800432037_810405635_n.jpg

Zojuist op Station Amersfoort gespot: incheckpaaltjes (piep!) met nog geen meter verder een ingangscontrole. Mis ik het grotere plaatje of zijn deze mensen met iets bezig wat echt geen nut heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:51:
[...]
Wat houdt die ombouw van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen precies in dan?
Driebergen-Zeist wordt net zoals Maarsen/Breukelen 4 sporig, de N225/hoofdstraat wordt een onderdoorgang en de overweg Odijkerweg komt te vervallen. Ede-Wageningen wordt zo'n zelfde iets en ik hoorde laatst dat ze de overwegen tussen Veenendaal de Klomp en Ede-Wageningen ook willen gaan verdiepen.
Pas als dat allemaal af is (2019/2020) mogen ze harder gaan rijden.
Kaj. schreef op woensdag 11 december 2013 @ 07:30:

[afbeelding]

Zojuist op Station Amersfoort gespot: incheckpaaltjes (piep!) met nog geen meter verder een ingangscontrole. Mis ik het grotere plaatje of zijn deze mensen met iets bezig wat echt geen nut heeft? :P
Moest je de ov chip weer laten zien dan? 8)7 maar misschien om fraude tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik checkte uit, maar vond het redelijk frappant om te zien. Collega riep net dat er ook nog papieren kaartjes gebruikt worden, dus ergens snap ik het dan wel weer, maar voor iemand die al jaren gewend is om chipkaarten te gebruiken is het op het eerste gezicht een sterk gevalletje overbodigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaj. op 11-12-2013 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Ik zie daar geen poortjes, je kunt dus zonder in te checken in de trein stappen. Maar op die manier kom je die controle niet voorbij lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.nu.nl/binnenla...-spitstreinen-langer.html
De NS gaat treinen die in de spits vaak met drukte kampen langer maken.

Het gaat onder meer om negen sprinters en vijf intercity's op de lijnen Amsterdam-Zwolle, Uitgeest-Rotterdam CS en Den Bosch-Nijmegen, blijkt uit een brief van de NS aan reizigersverenigingen.

Reizigersorganisaties en vakbond FNV Spoor klagen al langer over volle treinen in het spitsuur en tijdens werkzaamheden.

In een brief aan reizigersorganisaties Rover en de Maatschappij Voor Beter OV laat de NS weten dat de intercity's tussen Den Haag CS en Enschede en tussen Schiphol en Amsterdam Zuid al langer zijn gemaakt.

Verder wordt een landelijke werkgroep aangekondigd. Die gaat alle binnengekomen klachten over te grote drukte in de trein tegen het licht houden.

Ook neemt de werkgroep hinderlijke spoorwerkzaamheden onder de loep. Op basis van het advies dat hieruit volgt kunnen treinen langer worden gemaakt of extra bussen worden ingezet.

Bij de start van de nieuwe dienstregeling, die volgende week ingaat, wordt extra personeel ingezet om het aantal reizigers te tellen. Zo moet worden nagegaan of de prognoses van het aantal reizigers kloppen.

De normen voor het inschatten van reizigersstromen tijdens onderhoud worden aangescherpt. Aanleiding hiervoor zijn recente problemen bij onderhoud aan het spoor tussen Amsterdam Centraal en Leiden en tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. Op die routes stapten soms te veel mensen over op een vervangende busdienst of reisden er juist te veel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

Kunnen ze dan ook een extra rijtuig aan de Fyra vastmaken? Vanochtend was dat weer veevervoer met volle gangpaden, net als maandag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Anoniem: 59888 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:07:
Ik zie daar geen poortjes, je kunt dus zonder in te checken in de trein stappen. Maar op die manier kom je die controle niet voorbij lijkt me?
Geen poortjes, wel paaltjes, maar zolang de poortjes open blijven staan, kun je ook daar zonder check-in op de trein stappen, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
MBV schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:08:
Kunnen ze dan ook een extra rijtuig aan de Fyra vastmaken? Vanochtend was dat weer veevervoer met volle gangpaden, net als maandag :(
Het idee was om een paar spitstreinen (Amsterdam - Rotterdam v.v.) te laten rijden om zo extra capaciteit te bieden. Alleen in de spits is er vraag naar, buiten de spits is de huidige samenstelling groot zat. Sinds 7 oktober zitten die dingen in de dienstregeling.

Er is één klein probleempje: de helft van de tijd rijden die spitsdingen niet i.v.m. defect materieel.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee, wie heeft zijn beenprothese+sok+schoen verloren in de trein? Zie TCTubantia van vandaag. De NS gaat ergens de meest bijzondere gevonden voorwerpen tentoonstellen, dat been is er een van. Maar ook een koffer met nepgeld en nog heel wat andere stuff.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:43
Raven schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:19:
Okee, wie heeft zijn beenprothese+sok+schoen verloren in de trein? Zie TCTubantia van vandaag. De NS gaat ergens de meest bijzondere gevonden voorwerpen tentoonstellen, dat been is er een van. Maar ook een koffer met nepgeld en nog heel wat andere stuff.
wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Je bent een beetje laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:45:
http://www.nu.nl/binnenla...-spitstreinen-langer.html

De normen voor het inschatten van reizigersstromen tijdens onderhoud worden aangescherpt. Aanleiding hiervoor zijn recente problemen bij onderhoud aan het spoor tussen Amsterdam Centraal en Leiden en tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. Op die routes stapten soms te veel mensen over op een vervangende busdienst of reisden er juist te veel om.
Aparte manier van formuleren... Nee, niet het aantal bussen of treinen schoot tekort, maar het is de schuld van de reiziger, die te veel met de bus ging en te veel overstapte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sefyu schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:23:
[...]

Aparte manier van formuleren... Nee, niet het aantal bussen of treinen schoot tekort, maar het is de schuld van de reiziger, die te veel met de bus ging en te veel overstapte 8)7
Je kan alles negatief inzien, maar je moet toch ergens op plannen als NS zijnde. Je kan niet onbeperkt bussen inzetten en onbeperkt treinen verlengen op de alternatieve trajecten. Ik kan mij goed voorstellen dat de NS op basis van ervaring inschattingen doet. En als dan de meeste reizigers ipv de omgeleide trein de bus nemen dan heb je toch echt een probleem. Net zoals er nog steeds mensen zijn die naast de opgang naar het perron wachten op de trein en vervolgens klagen dat de trein zo vol is terwijl de andere delen van de trein vrijwel leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:37:
[...]

Vlak na Duivendrecht veranderd de maximale snelheid naar 70 km/h, dus daarom wordt er al eerder geremd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Bij mij kwam de trein om 08:09 niet opdagen, toen had de trein van 08:25 25 minuten vertraging. Uiteindelijk 50 minuten vertraging gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Lodo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:41:
[...]

Bij mij kwam de trein om 08:09 niet opdagen, toen had de trein van 08:25 25 minuten vertraging. Uiteindelijk 50 minuten vertraging gehad...
Rotterdam CS zeker? Die van 08:09 had ik vanochtend maar niet gedaan (iets met een bed dat lekker warm was), en die van 08:25 had inderdaad 23 minuten vertraging. Ik overwoog nog om de trein later te pakken zodat ik in elk geval kon zitten, maar ja, voor hetzelfde geld rijdt die niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. Volgens mij waren er nog niet eens zo heel lang geleden mensen met de opvatting dat die HSL overbodig was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Lodo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:41:
[...]

Precies genoeg tijd om je geld terug te vragen bij vertraging dus :Y)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:10:
[...]

Hmm. Volgens mij waren er nog niet eens zo heel lang geleden mensen met de opvatting dat die HSL overbodig was.
Dat kun je op basis van volle binnenlandse treinen over de HSL natuurlijk niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:15

[afbeelding]

Ze zijn de laatste paar dagen/afgelopen twee weken sowieso fanatiek aan het controleren. Ik ben in die periode al een stuk of 3 keer met ingangscontrole in aanraking gekomen bij spoor 6/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

De HSL is op politieke basis aangelegd, niet op logica en technische basis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinen tussen Hengelo en Enschede door aanrijding
Tussen Hengelo en Enschede rijden tijdelijk geen treinen. Dat komt door een aanrijding met een persoon, meldt de NS.

De NS verwacht dat rond half twee 's middags de treinen weer gaan rijden. In de tussentijd moeten treinreizigers rekening houden met een vertraging van meer dan een uur.
Vertraging meer dan een uur? Volgens mij loop je die afstand sneller :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:36:

[...]

De NS adviseert u te lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
Raven schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:36:

[...]

Niet helemaal: https://goo.gl/maps/Gv5Bm (maar het is niet heel ver)

Als je echter meer dan drie kwartier moet wachten op de met een uur vertraagde trein kan lopen interessant zijn. Blijf je nog lekker warm ook. ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat zullen de bussen daar vol zitten :D Die zijn er in ongeveer 15 minuten.

Ik heb het overigens wel eens gelopen, in de sneeuwstorm van 2005. :D

[ Voor 32% gewijzigd door Hooglander1 op 11-12-2013 12:43 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
MBV schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:02:
[...]

Rotterdam CS zeker? Die van 08:09 had ik vanochtend maar niet gedaan (iets met een bed dat lekker warm was), en die van 08:25 had inderdaad 23 minuten vertraging. Ik overwoog nog om de trein later te pakken zodat ik in elk geval kon zitten, maar ja, voor hetzelfde geld rijdt die niet :(
Yep, om te huilen |:(
Precies genoeg tijd om je geld terug te vragen bij vertraging dus :Y)
Kan dat bij een maandtraject abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hooglander1 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:43:
Wat zullen de bussen daar vol zitten :D Die zijn er in ongeveer 15 minuten.

Ik heb het overigens wel eens gelopen, in de sneeuwstorm van 2005. :D
Ik zat toen in de laatste stapvoets rijdende trein (voordat het stilviel) nadat ik een waarschuwing kreeg van de vrouw des huizes. Ze zat het nieuws te volgen en belde mij toen ik op school zat toen ze hoorde dat het ov stil kwam te liggen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Als er een Intercity tussen Rotterdam en Amsterdam zou rijden zou ik die mensen helemaal gelijk geven. Maar als ik in de reisplanner kijk is het net zo 'snel' om de IC naar Utrecht en daar naar Amsterdam te nemen, omdat de 'intercity' Rotterdam-Amsterdam bij elke stad minstens 2x stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Indien u niet in staat bent om te lopen, zet de NS reserve benen voor u in.
(Zolang de voorraad strekt)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 22:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Lodo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:58:
[...]

Kan dat bij een maandtraject abonnement?
Uiteraard, zolang je vertraging meer dan 30 minuten is natuurlijk ;)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Mad Marty schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:19:
[...]

Uiteraard, zolang je vertraging meer dan 30 minuten is natuurlijk ;)
Geldt 'de fyra rijdt niet' als 30 minuten vertraging? Of is dat een vervallen trein die buiten de regels valt? Geldt 30 minuten vertraging t.o.v. het spoorboekje, of ook als het advies van de NS-reisplanner niet haalbaar blijkt? Die adviseert namelijk om de sprinter van 7:54 op Rotterdam Alexander te pakken, dan heb je 3 minuten om de Fyra te halen 8)7 Zonder vertraging moet je daarvoor al kunnen vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
MBV schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:38:
[...]

Geldt 'de fyra rijdt niet' als 30 minuten vertraging? Of is dat een vervallen trein die buiten de regels valt? Geldt 30 minuten vertraging t.o.v. het spoorboekje, of ook als het advies van de NS-reisplanner niet haalbaar blijkt? Die adviseert namelijk om de sprinter van 7:54 op Rotterdam Alexander te pakken, dan heb je 3 minuten om de Fyra te halen 8)7 Zonder vertraging moet je daarvoor al kunnen vliegen.
Lees zelf de voorwaarden behorende bij de regeling Geld terug bij vertraging eens door. Je vragen worden er - echt waar - beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mansveld pakt wc-tekort treinen aan
De overheid gaat het tekort aan toiletten in treinen aanpakken. In elke stoptrein waarmee meer dan een derde van de passagiers minimaal een half uur achtereen reist, moet vanaf 2015 een wc zijn.

Dat schrijft staatssectretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) woensdag aan de Tweede Kamer.

De inzet van het materieel moet daarop worden aangepast. En tien jaar later mag er helemaal geen trein meer in ons land rondrijden zonder wc aan boord.

Dat laatste streven wordt nog een heel gedoe, blijkt uit haar brief, want er moeten treinen voor worden verbouwd en die kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk uit de dienstregeling worden gehaald.

Daarom moet de NS reguliere onderhoudsbeurten zo veel mogelijk combineren met het aanleggen van kleinste kamertjes.

De NS heeft al laten weten per 2015 alleen nog maar treinen met wc te bestellen. Intercity's komen in de praktijk al allemaal tegemoet aan passagiers met hoge nood.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Ik zie dat lyria een joint venture is tussen de sncf en ssb en voornamelijke het hogesnelheids grensverkeerd verzorgt.

maar ik dacht dat de sncf had aangekondigd dat lyria het goedkopere hogesnelheids alternatief zou worden, weet iemand hoe dat precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TGV Lyria is inderdaad de TGV tussen Frankrijk en Zwitserland. De budget-TGV waar je het denk ik over hebt is de Ouigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
De Budget-TGV is inderdaad de Ouigo. Daarnaast rijdt er in Frankrijk ook nog een iDTGV rond wat weer een ander concept is, die is meer gericht op jongeren maar duurder dan een Ouigo geloof ik.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
EDIT schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:31:
[...]

Vlak na Duivendrecht veranderd de maximale snelheid naar 70 km/h, dus daarom wordt er al eerder geremd ;)
Vandaag kwamen we met een gangetje van 140 op Amstel afgestormd :X De plek van remmen was nagenoeg zelfde; net even voor de Bijlmer bajes.

Na nog wat meten lijkt het er op dat ook na stations waar je direct door kan (dus zonder eerst langs vele wissels te komen zoals bij Utrecht centraal) het zo'n 5 kilometer duurt voordat de IC 140 gaat. Mogelijk zou er ook nog winst bereikt kunnen worden als er iets sneller opgetrokken kon worden (of trekken de rails dat niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dat trekken sommige (staande, oude) reizigers niet :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
F.West98 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:23:
Dat trekken sommige (staande, oude) reizigers niet :+
Mwoaahh.... die gasten stappen toch ook over op de metro? ;) Die trekt flink wat harder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat dacht je van de waslijn? Dat dunne draadje waar de pantograaf vast wel 1 cm2 contactoppervlak mee heeft moet alle energie overdragen om een belachelijke hoeveelheid staal in beweging te krijgen... De rails hebben ook maar beperkte frictie, als er blaadjes liggen of simpelweg met regen hoor je bij de nieuwe dubbeldekkers ook regelmatig dat de wielen doorslaan. Ik weet niet hoeveel van de assen zijn aangedreven, maar ik denk dat er meer aandrijving nodig is om significant sneller op te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Welnee, verreweg de meeste treinen kunnen veel sneller optrekken dan ze in de praktijk doen, dat is vanwege het reizigerscomfort. In de metro gaat het inderdaad een stuk rapper allemaal, maar mensen verwachten van een trein meer comfort dan van een metro, en gezien de tijd die je er in doorbrengt lijkt me dat ook niet onterecht. Daarnaast stopt een metro zo vaak dat je zonder snel optrekken/afremmen geen snelle reistijden haalt, waarmee het voordeel van een metro ten opzichte van een tram een stuk kleiner wordt. Dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

[afbeelding]

In Almere staan ze vaak zat voor en na de incheck poortjes.
Blijkbaar genoeg gespuis dat gewoon illegaal de trein in gaat/op perron blijft hangen.

Overigens ken ik weinig stations waar de poortjes ook dicht staan, dus je kunt altijd gewoon de trein in/perron op.

One World Concepts

• flowerp
Anoniem: 59888 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:05:
Daarnaast stopt een metro zo vaak dat je zonder snel optrekken/afremmen geen snelle reistijden haalt, waarmee het voordeel van een metro ten opzichte van een tram een stuk kleiner wordt. Dat is niet de bedoeling.
Tsja, van mij mag de trein ook wel iets sneller optrekken. Geldt dubbel voor de Sprinter tussen b.v. Haarlem en Uitgeest. Daar stopt ie zo om de 3 minuten. Ondanks de naam Sprinter heb ik nu niet het idee dat ie echt zo veel sneller optrekt als de IC (maar misschien zit ik er wel naast).

• B_FORCE
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:18:
[...]

kmkm/u
1 41.5
2 78.1
3 100.7
4 117.3
5 135.1
6 145.2
7 142.6
... ...
29 137.7
30 131.3
31 122.5
32 121.1
33 91.2
34 31.8

Mmm, interessante metingen daar! 8) _/-\o_
Kun je dat vaker doen (liefst ook met tijd)
Dan krijg je een wat beter gemiddelde namelijk.
Valt er ook serieus wat aan te rekenen :)

ps.
Dat doe je neem ik aan op GPS functie van telefoon?
(ivm onnauwkeurigheid)

One World Concepts

• LauPro
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 59888 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:05:
Welnee, verreweg de meeste treinen kunnen veel sneller optrekken dan ze in de praktijk doen, dat is vanwege het reizigerscomfort. In de metro gaat het inderdaad een stuk rapper allemaal, maar mensen verwachten van een trein meer comfort dan van een metro, en gezien de tijd die je er in doorbrengt lijkt me dat ook niet onterecht. Daarnaast stopt een metro zo vaak dat je zonder snel optrekken/afremmen geen snelle reistijden haalt, waarmee het voordeel van een metro ten opzichte van een tram een stuk kleiner wordt. Dat is niet de bedoeling.
Dit heeft toch ook verband met de relatief lage spanning? (1500V). Grofweg kan je stellen dat als je 50% sneller wil optrekken je ook 50% meer vermogen nodig hebt.

Aangezien er nu op veel segmenten al een tekort is aan voeding op dat segment denk ik niet dat het zinvol is om deze maatregel in te voeren.

Bovendien slippen treinen zoals aangegeven met de huidige instelling al veel door, dat gaat alleen maar erger worden als je de optreksnelheid verhoogt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• B_FORCE
  • Niet online
LauPro schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:05:
[...]Bovendien slippen treinen zoals aangegeven met de huidige instelling al veel door, dat gaat alleen maar erger worden als je de optreksnelheid verhoogt.
Afgelopen tijd valt mij idd ook op dat veel treinen doorslippen (kun je ook duidelijk horen).
Daarnaast is ook een bij een aantal station heel duidelijk vonkslag te zien.
Steevast op dezelfde plek.
Je hoort dan soms ook ineens even hele trein even terughouden

(weet bij Leiden en Almere zo twee plekken aan te wijzen waar dat altijd zo is)

Overigens,
optrekken en vermogen is niet altijd lineair verband

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 12-12-2013 00:09 ]

One World Concepts

• RocketKoen
  • Laatst online: 30-05 10:47
B_FORCE schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:08:
[...]

Afgelopen tijd valt mij idd ook op dat veel treinen doorslippen (kun je ook duidelijk horen).
Daarnaast is ook een bij een aantal station heel duidelijk vonkslag te zien.
Steevast op dezelfde plek.
Je hoort dan soms ook ineens even hele trein even terughouden

(weet bij Leiden en Almere zo twee plekken aan te wijzen waar dat altijd zo is)

Overigens,
optrekken en vermogen is niet altijd lineair verband
F=m*a hoor
De enige niet lineaire factor is luchtweerstand.

De combinatie van vonken en een terughoudende trein komt niet door overbelasting ofzo.
De pantograaf wordt met veren tegen de bovenleiding gedrukt. Die bovenleiding is niet mooi horizontaal, en de trein (zeker in bochten en op wissels) wil ook nog wel eens op en neer bewegen. Het kan dus gebeuren dat de pantograaf het contact even verliest. Dan krijg je vonken en verliest de aandrijving heel even vermogen.

De meeste treinen kunnen veel harder optrekken en remmen als dat ze normaal doen. Maar dat is erg vervelend voor de reizigers. In tegenstelling tot trams en metro's heeft een trein namelijk vrijwel geen dingen om je aan vast te houden. Probeer in een metro/tram maar eens de hele rit te blijven staan zonder je ergens aan vast te houden.

TheS4ndm4n#1919

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
Over hard remmen gesproken. De sprinter van Heerlen naar Sittard knalt in Sittard op spoor 20 op het stootblok. Was gelukkig rustig in de trein en niemand gewond. Gelukkig is er een jaar geleden dat betonnen ding weggehaald. De conducteur ging meteen kijken of niemand gevallen was.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt. Maar er is ook een beperkte wrijving tussen wiel en rail. Vrijwel elke trein kan bij lage snelheden zijn vermogen al niet kwijt. Met een beetje gokken zou ik zeggen dat een VIRM tot 30 km/h niet sneller kan optrekken dan hij nu doet.
En het verhogen van het vermogen kan ook niet onbeperkt, je zit met het maximum vermogen dat je uit de bovenleiding kunt trekken. 3x VIRM-IV is al 4800 kW.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43

Blokker_1999

Full steam ahead

RocketKoen schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:52:
[...]Probeer in een metro/tram maar eens de hele rit te blijven staan zonder je ergens aan vast te houden.
Kan perfect, je moet alleen weten hoe je je voeten moet zetten, en er de ruimte voor hebben, maar het is de meeste mensen inderdaad niet gegeven, zeker als ze ook nog eens wat moeten multitasken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• B_FORCE
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:52:
[...]
F=m*a hoor
De enige niet lineaire factor is luchtweerstand.
In middelbareschoolnatuurkunde ja.

Dan ga je er dus bijvoorbeeld van uit dat de remkracht evenredig is (bij remmen).
Ook ga je er dan maar eventjes gemakshalve vanuit dat de motoren zuiver lineair werken.
Niet alle (elektrische) motoren werken lineair.
Als is het soms maar om grote (piek) stromen binnen de perken te houden.

One World Concepts

• MBV

MBV

Ik kan me niet voorstellen dat de verliezen in een moderne trein (met chopper-systeem, dus niet weerstandsbakken) nu zo groot zijn dat 2x zo snel optrekken minder dan 1.9x zo veel stroom nodig heeft.

De energie die aan de wielen nodig is is 2x zo groot, dus als aan de waslijn minder dan 2x zo veel stroom wordt getrokken bij 2x zo snel optrekken betekent dat dat de verliezen in de huidige situatie groter zijn, toch?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk niet dat de winst in sneller optrekken zit maar wel in ruimere bogen en wissels of stillere bogen. De andere optie zou zijn om het spoor op bepaalde delen van geluidsschermen te voorzien of te overkappen (scheelt meteen 50% aan storingen volgens mij).

De grootste beperking tussen Amstel en Centraal is gewoon de lage snelheid, de metro is er soms sneller :+ (maar die heeft ook een kortere route).

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om dat stukje het spoor extra te laten verkanten zodat de snelheid omhoog kan?

• ArcticWolf
  • Niet online
LauPro schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:35:
De grootste beperking tussen Amstel en Centraal is gewoon de lage snelheid, de metro is er soms sneller :+ (maar die heeft ook een kortere route).

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om dat stukje het spoor extra te laten verkanten zodat de snelheid omhoog kan?
Niet

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jep, mooi voorbeeld: Boog bij Hoogeveen / Meppel. Leg die anders neer en je wint echt heel veel tijd. De trein kruipt werkelijk bijna door die bogen heen in vergelijking met de rest van het traject :P

Nee, merp!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

op bepaalde delen van geluidsschermen te voorzien of te overkappen (scheelt meteen 50% aan storingen volgens mij).
Krijg je wel heel andere storingen voor terug :P Zie het "overkapte" gedeelte bij Schiphol....

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• MBV

MBV

Weet iemand trouwens waarom de Fyra elke keer stopt (nou ok, soms rijdt hij verder vanaf 5km/u) voor hij de schipholtunnel inrijdt vanaf het zuiden? Ik zou het al een stuk slimmer vinden om dan eerder te remmen en met 50km/u door te rijden i.p.v. remmen tot stilstand en dan pas gas te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 12-12-2013 13:42 ]

• flowerp
Ik denk niet dat de winst in sneller optrekken zit maar wel in ruimere bogen en wissels of stillere bogen.
Dat zou wel handig zijn. Ik heb op de Tugelaweg gewoond vlak na het viaduct, en jeetje jeetje wat krijst de trein daar in de bocht :X

Mooiste zou misschien een trein tunnel zijn die bij centraal uitkomt net zoals ze in London en Antwerpen hebben. Maar als je ziet wat de Noord-Zuid allemaal heeft gekost en nog steeds kost en hoe gruwelijk lang het allemaal duurt zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

• ArcticWolf
  • Niet online
flowerp schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:51:
[...]

Dat zou wel handig zijn. Ik heb op de Tugelaweg gewoond vlak na het viaduct, en jeetje jeetje wat krijst de trein daar in de bocht :X

Mooiste zou misschien een trein tunnel zijn die bij centraal uitkomt net zoals ze in London en Antwerpen hebben. Maar als je ziet wat de Noord-Zuid allemaal heeft gekost en nog steeds kost en hoe gruwelijk lang het allemaal duurt zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.
Dat de NZL veel kost en dat het lang duurt, heeft met de aanbestedingsvorm, aanbestedingsdatum en de wijziging van UAV 89 naar UAV GC te maken. Met wat meer inzicht in de markt, vooraankondiging en volledig UAV GC (of een DBFM vorm) kan het allemaal veel sneller en goedkoper dan de NZL.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
ArcticWolf schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:34:
[...]

Dat de NZL veel kost en dat het lang duurt, heeft met de aanbestedingsvorm, aanbestedingsdatum en de wijziging van UAV 89 naar UAV GC te maken. Met wat meer inzicht in de markt, vooraankondiging en volledig UAV GC (of een DBFM vorm) kan het allemaal veel sneller en goedkoper dan de NZL.
Misschien ook handig als je uitlegt wat UAV en DBFM zijn?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Bij Amstel rechtdoor en de grond in, en bij het oosterdok naar boven en aantakken in de bundel. Alleen jammer dat daar nu weer allemaal hoogbouw staat.

Andere optie: na Loenen rechtdoor langs het Amsterdam-Rijnkanaal en dan tussen Diemen en Weesp weer aantakken. Dan heb je iig de bochten na Amstel en voor Muiderpoort geëlimineerd.

/kaartstaar

• flowerp
In ander nieuws: concreet nieuws over de directe trein verbinding tussen Amsterdam en London:

http://telegraph.co.uk/ne...London-and-Amsterdam.html

Het is nu toch weer Eurostar die de dienst zou gaan verzorgen (eerder was sprake van DB) en deze keer is de datum December 2016.

Aangezien het ding ook in Antwerpen en Brussel stopt is het theoretisch ook een mogelijk alternatief om daar heen te reizen, waren het niet dat de afgesloten controle wat lastig is voor als je alleen naar Antwerpen wilt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Vinnienerd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:36:
[...]

Misschien ook handig als je uitlegt wat UAV en DBFM zijn?
UAV zijn de aanbestedingsregels die in Nederland gelden. UAV 89 is de oude vorm, alles voorgeschreven in een bestek met voorgeschreven hoeveelheden die je als aannemer afprijst.
UAV GC is conform de Europese afspraken en stuurt aan op meer vrijheden bij bouwen, je krijgt dan een eisenlijst van de opdrachtgever waarop de bouwer moet inschrijven conform de eisen. En daar zijn verschillende vormen van, je had vroeger D&C (design en construct), maar in die vorm zitten nog veel contract gaten. Tegenwoordig heb je DBM (design, build, maintenance) en de nieuwste vorm is DBFM (design, build, finance, maintenance) waarbij de bouwende partij ook het GEHELE bedrag moet voorschieten doormiddel van samenwerking met banken waarbij de bank dus de toezichthouder wordt (en die zijn behoorlijk streng). De opdrachtgever betaald dus uiteindelijk alleen het bedrag waar de aannemer voor heeft ingeschreven aan de bank en de problemen worden onderling uitgevochten tussen aannemer en bank.

Dit was even in het kort hoe het nu gaat ;)

• flowerp
Maasluip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:37:
[...]

Bij Amstel rechtdoor en de grond in, en bij het oosterdok naar boven en aantakken in de bundel. Alleen jammer dat daar nu weer allemaal hoogbouw staat.
Met andere woorden, grofweg de zelfde route als de metro tunnel volgen.

Was overigens niet het plan dat voor het dok model bij de zuid-as de trein samen met de auto onder de grond ging? Daar heb ik ook lang niets meer van gehoord.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

De Antwerpse NZ is nu ook niet echt perfect. Helling aan de kant van Berchem is eigenlijk net iets te stijl en op het traject A'pen Centraal - A'pen Dam zijn er klachten van trillingen in de huizen, vermoedelijk zijn de dempingsmatten verzadigd met water door de regenafvoer die tijdens de aanleg al verstopt is geraakt met cement 8)7 . Resultaat is een snelheidsbeperking in de richting NL totdat men de tunnel uit is.
flowerp schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:39:
In ander nieuws: concreet nieuws over de directe trein verbinding tussen Amsterdam en London:

http://telegraph.co.uk/ne...London-and-Amsterdam.html

Het is nu toch weer Eurostar die de dienst zou gaan verzorgen (eerder was sprake van DB) en deze keer is de datum December 2016.

Aangezien het ding ook in Antwerpen en Brussel stopt is het theoretisch ook een mogelijk alternatief om daar heen te reizen, waren het niet dat de afgesloten controle wat lastig is voor als je alleen naar Antwerpen wilt.
Ik vermoed dat op termijn zowel de DB als Eurostar op deze lijn gaan rijden. Eurostar wil een verbinding Amsterdam - Londen opzetten (o.a. omdat NMBS partner is binnen Eurostar en hiermee een compensatie wenst voor het V250 debacle). Daarnaast plant DB een verbinding Londen - Amsterdam-Frankfurt waarbij 2 gekoppelde Velaro D stellen (Eurotunnel verplicht nog altijd een trein die in 2 kan splitsen, dus 2 stellen zijn noodzakelijk) zullen rijden. De stellen worden gesplitst/gekoppeld in Brussel-Zuid met de ene helft naar/van Amsterdam en de andere dus Frankfurt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:48:
[...]

Met andere woorden, grofweg de zelfde route als de metro tunnel volgen.
Ja, heel grofweg wel, want je komt uiteindelijk bij Centraal uit. Maar waar de metrotunnel echt rechtdoor gaat en later zelfs een bocht naar links maakt lijkt het me voor een spoortunnel handiger om direcht een bocht naar rechts te maken zodat je vrijwel recht met of in een flauwe hoek met de sporen in het oosterdok uitkomt.
Dus een beetje richting Artis en dan naar links afbuigen onder het begin van de IJ-tunnel door.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

PaT schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:54:
Krijg je wel heel andere storingen voor terug :P Zie het "overkapte" gedeelte bij Schiphol....
Wat mij betreft laten we het regenwater vernevelen in de tunnel zodat er geen stof kan opwaaien...
Waarom kan dat niet? Er wordt altijd gesproken over comfort voor de reiziger maar hoe zit het met de mensen die om het spoor wonen? Wat mij betreft mag er best een vervelende verkanting zijn als de trein te langzaam rijdt, treinen zouden daar gewoon 80-100 km/u moeten kunnen rijden.
Maasluip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:37:
In principe zou die tunnel onder de metrolijn aangelegd kunnen worden toch? Probleem blijft dan wel dat je heel diep onder CS een station gaat krijgen.

De volgende vraag is wat de meerwaarde is van uitstappen op CS, aangezien dit station alles behalve 'centraal' is. Ik denk dat er meer toekomst zit in een fijnmaziger metro-netwerk in Amsterdam, dan kan je ergens aan de rand overstappen op de metro en vanaf daar de stad in.
Andere optie: na Loenen rechtdoor langs het Amsterdam-Rijnkanaal en dan tussen Diemen en Weesp weer aantakken. Dan heb je iig de bochten na Amstel en voor Muiderpoort geëlimineerd.
Zoals gesteld staat er veel hoogbouw.

Ik zie meer opties om de tramlijn 26 te upgraden naar metro/lightrail en deze onder Ijburg te laten lopen (onder de Ijburglaan door). Sowieso is men aan het kijken naar Ijburg 2 die voor een groot deel in het Ijmeer komt te liggen. Afhankelijk van hoe het zich vorm gaat geven kan je dan natuurlijk ook de Flevolijn hierop aansluiten. Dan heb je een directe verbinding tussen Lelystad, Almere, IJBurg en Amsterdam. Iets dat men al jaren graag ziet. Zet er een dienst op met elke 5-10 minuten een trein en je hebt een superverbinding.

Tram 26 is echt te traag in mijn ogen, en heeft veel last van het overige verkeer.

• ArcticWolf
  • Niet online
LauPro schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:19:
Waarom kan dat niet? Er wordt altijd gesproken over comfort voor de reiziger maar hoe zit het met de mensen die om het spoor wonen? Wat mij betreft mag er best een vervelende verkanting zijn als de trein te langzaam rijdt, treinen zouden daar gewoon 80-100 km/u moeten kunnen rijden.
Het is niet eens het comfort van de reiziger in dit geval, de aanleg van meer verkanting is geen probleem. Het is een opeenstapeling van problemen, station Muiderberg, opstelterrein, wisselstraat, allemaal opstakels waar rekening mee gehouden moeten worden, daarnaast heb je gecombineerd verkeer waardoor de verkanting niet hoog mag zijn en dan heb je voor hogere snelheden icm hogere verkanting significant langere overgangsbogen nodig, die waarschijnlijk niet eens inpasbaar zijn vanwege de huidige obstakels. Ook het feit dat er geen ruimte is voor het aanzetten en afremmen van de trein en dus de hele boog binnen een jaar aan gort rijdt omdat hij te langzaam er doorheen rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 12-12-2013 15:35 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ProRail vernieuwt ruim 100 jaar oude brug in Enschede
De monumentale brug in de Noord-Esmarkerrondweg in Enschede wordt vervangen. ProRail legt in het voorjaar een nieuwe brug over het spoor tussen Enschede en Gronau.

De huidige brug dateert uit 1865 en heeft, ondanks verschillende reparaties in de afgelopen decennia, het einde van de levensduur bereikt. De monumentale brug wordt overgedragen aan de gemeente Enschede. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug ook honderd jaar meegaat. De nieuwe brug wordt zo gebouwd dat die past bij de twee naastgelegen fietsbruggen. Die blijven er gewoon liggen. Eind april wordt de brug over het spoor afgesloten. De werkzaamheden duren naar verwachting 12 weken.
Dat dit oude gammele ding nog niet op een trein is gevallen, de laatste keer dat ik daar overheen ben gefietst was ik blij dat ik veilig aan de overkant was, ding is niet al te best meer :P Ben benieuwd hoe lang 't treinverkeer tussen Enschede en Gronau dan stil komt te liggen.

De NS-app maakt kabaal, iets met een nieuwe dienstregeling die over 3 dagen ingaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-12-2013 16:28 ]

Oscar Wilde

• flowerp
Maasluip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:01:
[...]

Ja, heel grofweg wel, want je komt uiteindelijk bij Centraal uit. Maar waar de metrotunnel echt rechtdoor gaat en later zelfs een bocht naar links maakt lijkt het me voor een spoortunnel handiger om direcht een bocht naar rechts te maken zodat je vrijwel recht met of in een flauwe hoek met de sporen in het oosterdok uitkomt.
Dus een beetje richting Artis en dan naar links afbuigen onder het begin van de IJ-tunnel door.
Idd, hij kan op centraal natuurlijk niet even 90 graden draaien om richting haarlem/zaandam te gaan.

Hmmm, optioneel kun je de trein nog onder het ij door laten gaan en dan via Amsterdam Noord naar Zaandam laten gaan en dan draaien op een plek waar dat wat gunstiger kan. Maar das een flinke operatie ;)
[b]LauPro schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:19:
Ik zie meer opties om de tramlijn 26 te upgraden naar metro/lightrail
Op het moment dat ie door dat stuk tunnel rijdt heeft ie al een beetje een metro feel ;)

[ Voor 13% gewijzigd door flowerp op 12-12-2013 16:50 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ArcticWolf schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:28:
Het is niet eens het comfort van de reiziger in dit geval, de aanleg van meer verkanting is geen probleem. Het is een opeenstapeling van problemen, station Muiderberg, opstelterrein, wisselstraat, allemaal opstakels waar rekening mee gehouden moeten worden, daarnaast heb je gecombineerd verkeer waardoor de verkanting niet hoog mag zijn en dan heb je voor hogere snelheden icm hogere verkanting significant langere overgangsbogen nodig, die waarschijnlijk niet eens inpasbaar zijn vanwege de huidige obstakels. Ook het feit dat er geen ruimte is voor het aanzetten en afremmen van de trein en dus de hele boog binnen een jaar aan gort rijdt omdat hij te langzaam er doorheen rijdt.
Voor station Muiderberg lijkt mij prima mogelijk dat er een passeerspoor komt, wat doet zo'n groot opstelterrein midden in de stad? Kan die niet beter ergens anders? En ik dacht dat ProRail minder wissels wilde en dat dus bijna alle wisselstraten eruit gaan op den duur. Gecombineerd verkeer begrijp ik, maar het is prima mogelijk om alleen de sporen voor IC's extra te verkanten en de goederen gewoon zo te houden?
flowerp schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:46:
Op het moment dat ie door dat stuk tunnel rijdt heeft ie al een beetje een metro feel ;)
Ja beetje, totdat hij na de tunnel weer moet stoppen voor een stoplicht, reality is a bitch.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 12-12-2013 17:18 ]

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!