magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:46:
Daarom zei ik ook dat ik deze discussie niet ga winnen. Te veel mensen die bomen belangrijker vinden dan veiligheid en mensenlevens.
In de bebouwde kom ligt het iets anders. Daar moet de lucht ververst worden omdat de populatie hoog is. Maar ook daar vind ik het debiel dat er bomen vlak naast huizen en wegen staan. Ik woon in een appartement en er staat een boom 5 meter van mijn woning. Als het stormt slaap ik onrustig omdat ik bang ben dat hij omwaait en wakker wordt met een boomstam in mijn harsens.
Dat er op het platteland waar bijna niemand woont bomen staan langs het spoor staan gaat er bij mij niet in. Desnoods kap je die om en plant je ergens anders nieuwe.
Jij hebt volgens mij niet door dat je bang bent van de wind, OMDAT het in Nederland al zo ongelooflijk veilig is.
Jouw definitie/mentale instelling mbt gevaar is gebaseerd op een "normaal" dat er niks maar dan ook niks gebeurt, waardoor windkracht 10 voor jou als semi-apocalyptisch ervaren wordt.
(geen belediging aan jou btw, ik denk dat veel Nederlanders inmiddels zo zijn verworden, je hersenen bepalen nl. hun risk-management op basis van een trend)
Vroeger had men geen last van blaadjes omdat dat gewoon natuur was, je hebt nl ook geen last van wolken toch ?
In Nederland hebben we :
Geen Orkanen (maximale windsterkte hier is ong 10, in de tropen hebben ze dat in stormseizoen elke dag)
Geen Vulkanen
Geen ernstige koude. (lange periode lager dan -20)
Geen extreme sneeuwval, met bijbehorende lawine`s. (0.5m sneeuw in 1 nacht bv)
Geen extreme hitte (lange periode hoger dan 35)
Geen Tsunami`s
Geen Aardbevingen
Geen Overstromingen, (vanwege dijken en stormvloedkering)
In Nederland gebeurt wat sterk/extreem weer betreft afgerond niks, als alle bomen gekapt worden went dat bij helft van de bevolking weer binnen twintig jaar, wat komt daarna dan om die mensen tevreden/veilig te houden, het hele land overkappen ?
Daarbij zou het misschien wel handig kunnen zijn om sommige trajecten, te tunnelen of anders af te schermen door sleuf met overkapping. (zit ik te denken aan Utrecht-Arnhem bv)
(Maar dan omdat dat meer voordelen heeft zoals geluidsoverlast, en onderhoudskosten en ook omdat dat traject toch al op het upgrade verlanglijstje staat)