Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 175 Laatste
Acties:
  • 700.059 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

magnifor schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:52:
[...]

Sowieso zijn bomen rondom het spoor gewoon debiel. 1 boom waait om, komt op het spoor en gehele dienstregeling ligt op zijn gat. En wacht maar totdat het een keer goed misgaat en een trein ontspoort of een boom dwars door het raam gaat waardoor een Machinist omkomt. Dan is de wereld te klein.
Ja laten we alle bomen op ProRail terrein kappen! goed idee :F

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 20:46

MBV

Het zou misschien een idee zijn om de eerste rij bomen wat kleiner te houden, maar dat kost natuurlijk teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

MBV schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:43:
Het zou misschien een idee zijn om de eerste rij bomen wat kleiner te houden, maar dat kost natuurlijk teveel geld.
Het is sowieso een heel lastig verhaal maar ook al staan de bomen op ProRail terrein kan en mag je ze niet zomaar kappen... (en terecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Trommelrem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:40:
[...]

Vind ik alsnog knap. Er moeten chauffeurs van vakantie worden teruggeroepen die wellicht ook nog in het buitenland zitten. De Canarische Eilanden zijn populair voor Nederlanders om de winterslaap te houden. Met dit weer land je niet zomaar even op Schiphol. Daarnaast moeten ineens alle bussen zo snel mogelijk uit de loodsen worden gehaald, worden schoongemaakt en worden ingezet. Of worden ze constant rijklaar gehouden? Wie betaalt dat dan? Betaalt de NS uit mijn treinkaartje het rijklaar houden van die bussen? Die busmaatschappijen gaan echt niet gratis hun busdiensten op SLA basis aanbieden.
[...]
Bussen zijn makkelijk. In het hoogseizoen staan er een hoop lijnbussen in de remise omdat de busbedrijven een vakantiedienstregeling draaien.
In het naseizoen hebben de touringcar bedrijven weer overcapaciteit.

Chauffeurs vinden een kwestie van genoeg geld bieden. Met 150 of 200% overtijd zijn er vaak wel genoeg te vinden. Het UWV werkt ook goed mee door langdurig werkelozen hun Busrijbewijs te laten halen.
Alleen in het hoogseizoen is het wat lastig. Dan zijn bijna alle chauffeurs wel aan de slag. Dan heb je alleen de werkelozen en lijnbus chauffeurs die niet op vakantie zijn en een extra dienst willen draaien.
Gelukkig is het dan ook niet zo druk in het OV.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Trommelrem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:40:
[...]

Vind ik alsnog knap. Er moeten chauffeurs van vakantie worden teruggeroepen die wellicht ook nog in het buitenland zitten. De Canarische Eilanden zijn populair voor Nederlanders om de winterslaap te houden. Met dit weer land je niet zomaar even op Schiphol. Daarnaast moeten ineens alle bussen zo snel mogelijk uit de loodsen worden gehaald, worden schoongemaakt en worden ingezet. Of worden ze constant rijklaar gehouden? Wie betaalt dat dan? Betaalt de NS uit mijn treinkaartje het rijklaar houden van die bussen? Die busmaatschappijen gaan echt niet gratis hun busdiensten op SLA basis aanbieden.
Doe maar rustig hoor, NS gaat gewoon een bellijst af hiervoor. Connexxion heeft genoeg bussen op stal, en touringcarbedrijven (hebben we er veel van in NL) kunnen meestal ook wel 2 of 3 bussen missen. Doen ze echt niet voor gratis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Godsnondeju , vanmorgen 2 minuten bezig geweest met het inchecken bij een paaltje op station Nieuw-Vennep. Poortje gaf de helft van de tijd aan dat hij niet gelezen kon worden en de andere helft gaf hij aan dat het geen ov-kaart was. Kom vervolgens weer aan op Amsterdam Bijlmer en hoppa in 1 keer.

Het ergste was dat het niet met maar 1 incheckpunt was. Het was bij de gehele linie voor en achterkant van de poortjes :') .
Het is hopelijk niet mijn pas want die heb ik net een maand nadat mijn vorige het 3 jaar heeft uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:37:
[...]

Wat een flauwekul zeg ... en dan ook maar alle bomen langs wegen, fietspaden en zo ook weghalen ?? En verder ook alles wat meer dan 2 meter boven het maaiveld uitsteekt en wind vangt.
En geen dakpannen meer, levensgevaarlijk. gewoon asfalteren, die daken.

Als het nou geen boom was geweest maar een reclamebord of een spanningsmast ? Was het dan ook de schuld van de gemeente en knuffelaars en huilie huilie ?
Als je op de fiets of auto bent kan je gewoon uitwijken. Met de trein kan je geen kant op. Als een reclamebord of spanningsmast omgewaaid zou zijn zou in mijn ogen diegene die beslist waar die dingen komen te staan de schuldige zijn.

Maar goed, blijkbaar is het prima dat er bomen langs het spoor staan. Jammer dat er weer eens iets goed mis moet gaan waardoor we pas daarna bereid zijn om actie te ondernemen.
ArcticWolf schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:46:
[...]

Het is sowieso een heel lastig verhaal maar ook al staan de bomen op ProRail terrein kan en mag je ze niet zomaar kappen... (en terecht)
Waarom wordt er zo moeilijk gedaan om een boom om te kappen? Als het terrein van ProRail is heeft ProRail toch de zeggenschap?

[ Voor 17% gewijzigd door magnifor op 06-12-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:39:

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan om een boom om te kappen? Als het terrein van ProRail is heeft ProRail toch de zeggenschap?
Omdat jij en ik nog een beetje natuur willen behouden? (maar jij volgens mij niet) Voor bomen binnen de bebouwdekom heb je een vergunning van de gemeente nodig ook al staat het op "particulier" terrein en daarbuiten een vergunning van de provincie, daarnaast heb je een erg sterke reden nodig om die vergunning te krijgen + bij zoveel bomen moet er een tegen prestatie worden gegeven. De reden dat er 2x per jaar geen treinen rijden vanwege bomen die op het spoor vallen vanwege een storm wordt (hoogstwaarschijnlijk) niet geaccepteerd.
En dan heb je ook nog alle milieu organisaties en andere instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 11:00

Goner

What can I do you for ?

magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:39:
[...]
Als je op de fiets of auto bent kan je gewoon uitwijken.
Oh, gewoon uitwijken ... moet je eens vertellen aan die mensen die onder omgewaaide bomen terecht zijn gekomen zoals die vrouw in A'dam. Die was te voet, was nog makkelijker uitwijken.
Ik zit liever in zo'n gepantserde trein dan in een auto of op een fiets als ik een boom tegen kom, eerlijk gezegd.
Waarom wordt er zo moeilijk gedaan om een boom om te kappen?
Een boom ? Jij wou toch alle bomen langs het 2800 km lange spoor weg hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dank voor je uitleg. Maar hier komt mijn punt naar boven...Bepaalde groep, bomen en knuffelaars. Dit gaat niet over of ik wel of niet geef om het natuur maar het gaat mij meer om dat bomen langs het spoor niet handig zijn en voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Ik persoonlijk vind het onbegrijpelijk dat er bomen langs het spoor staan. Dat is vragen om problemen. Maar goed, wie ben ik. Men heeft blijkbaar geen problemen met bomen langs het spoor.
Goner schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:11:
Een boom ? Jij wou toch alle bomen langs het 2800 km lange spoor weg hebben :?
Mijn punt is dat er al zoveel moeite gedaan moet worden boom om te kappen.Laat staan alle bomen langs het spoor. Snap niet waarom er zoveel bureaucratie nodig moet zijn om bomen om te kappen. En wanneer het goed fout gaat op het spoor door een boom dat het opeens wel mogelijk is.

Verder vallen de bladeren van de bomen op het spoor en ook dat zorgt voor overlast.

Dit is een discussie dat ik waarschijnlijk niet zal winnen aangezien er te veel mensen zijn die van natuur houden. Maar mijn mening is dat alle bomen langs en rondom het spoor mogen worden omgekapt. Voor natuur gaat men maar naar de veluwe of andere bossen. Bomen zat daar.

[ Voor 48% gewijzigd door magnifor op 06-12-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:12:
Dank voor je uitleg. Maar hier komt mijn punt naar boven...Bepaalde groep, bomen en knuffelaars. Dit gaat niet over of ik wel of niet geef om het natuur maar het gaat mij meer om dat bomen langs het spoor niet handig zijn en voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Ik persoonlijk vind het onbegrijpelijk dat er bomen langs het spoor staan. Dat is vragen om problemen. Maar goed, wie ben ik. Men heeft blijkbaar geen problemen met bomen langs het spoor.
Bomen langs het spoor zou opzich geen probleem moeten zijn , er moet alleen een goede controle worden uitgevoerd waarbij ook het een en ander gekapt zou kunnen worden. Een beetj eboom waait echt niet zomaar om , het probleem ligt (denk ik) bij slecht onderhouden en/of dode bomen waar de takken dus op het spoor kunnen vallen.

Ik zie vaak zat dat er in woonwijken bomen worden bijgewerkt en er takken afgehaald worden om te zorgen dat er niks van af valt. Hebben ze hier laatst ook gedaan (klein dorp , platteland) en hier zijn dus geen takken van de bomen gewaaid terwijl we toch midden in de storm zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Mijn punt is dat er al zoveel moeite gedaan moet worden boom om te kappen.Laat staan alle bomen langs het spoor. Snap niet waarom er zoveel bureaucratie nodig moet zijn om bomen om te kappen. En wanneer het goed fout gaat op het spoor door een boom dat het opeens wel mogelijk is.

Verder vallen de bladeren van de bomen op het spoor en ook dat zorgt voor overlast.

Dit is een discussie dat ik waarschijnlijk niet zal winnen aangezien er te veel mensen zijn die van natuur houden. Maar mijn mening is dat alle bomen langs en rondom het spoor mogen worden omgekapt. Voor natuur gaat men maar naar de veluwe of andere bossen. Bomen zat daar.
Ik denk dat jij niet weet hoeveel bomen ProRail op zijn grond heeft staan langs het spoor... als je die allemaal moet kappen (minstens binnen 20 meter van het spoor) 8)7 8)7 8)7 ik had mij ook vergist hoeveel bomen ProRail op zijn terrein heeft staan (laatst opgezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat jij niet weet hoeveel bomen ProRail op zijn grond heeft staan langs het spoor... als je die allemaal moet kappen (minstens binnen 20 meter van het spoor) 8)7 8)7 8)7 ik had mij ook vergist hoeveel bomen ProRail op zijn terrein heeft staan (laatst opgezocht).
Die bomen hadden omgekapt moeten worden tijdens het aanleggen van het spoor. Had je dit probleem niet. Nu is het natuurlijk allemaal te veel en te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:30:
[...]

Die bomen hadden omgekapt moeten worden tijdens het aanleggen van het spoor. Had je dit probleem niet. Nu is het natuurlijk allemaal te veel en te duur.
Meeste spoorlijnen zijn van begin 1900 he :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:32:
[...]

Meeste spoorlijnen zijn van begin 1900 he :>
Was het toen niet mogelijk om bomen om te kappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:34:
[...]

Waarom wil jij zo graag 1/4e van alle bomen in Nederland gekapt zien? Zelfs als er iemand overlijdt omdat er een trein tegen een boom aanrijdt gaan die bomen niet gekapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 11:00

Goner

What can I do you for ?

magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:34:
[...]
Toen had je nog échte treinen die zo'n boom gewoon opzij veegden ... :+

Snap ook die bomen-kap manie niet. Er zijn afgelopen jaren al diverse mensen overleden door bomen op auto's, huizen, voetgangers en fietsers. Alle bomen hadden dus al geruimd moeten zijn in jouw visie ?
Maar doden in de trein door omgevallen bomen ??? Of mogen bomen overal op vallen behalve treinen ?

[ Voor 38% gewijzigd door Goner op 06-12-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:40:
[...]

Waarom wil jij zo graag 1/4e van alle bomen in Nederland gekapt zien? Zelfs als er iemand overlijdt omdat er een trein tegen een boom aanrijdt gaan die bomen niet gekapt worden.
Daarom zei ik ook dat ik deze discussie niet ga winnen. Te veel mensen die bomen belangrijker vinden dan veiligheid en mensenlevens.
Goner schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:41:
[...]

Toen had je nog échte treinen die zo'n boom gewoon opzij veegden ... :+

Snap ook die bomen-kap manie niet. Er zijn afgelopen jaren al diverse mensen overleden door bomen op auto's, huizen, voetgangers en fietsers. Alle bomen hadden dus al geruimd moeten zijn in jouw visie ?
Maar doden in de trein door omgevallen bomen ??? Of mogen bomen overal op vallen behalve treinen ?
In de bebouwde kom ligt het iets anders. Daar moet de lucht ververst worden omdat de populatie hoog is. Maar ook daar vind ik het debiel dat er bomen vlak naast huizen en wegen staan. Ik woon in een appartement en er staat een boom 5 meter van mijn woning. Als het stormt slaap ik onrustig omdat ik bang ben dat hij omwaait en wakker wordt met een boomstam in mijn harsens.

Dat er op het platteland waar bijna niemand woont bomen staan langs het spoor staan gaat er bij mij niet in. Desnoods kap je die om en plant je ergens anders nieuwe.

[ Voor 56% gewijzigd door magnifor op 06-12-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:27

PauseBreak

derp!

Haha, de ironie is dat bomen ook belangrijk zijn voor mensenlevens. Daarbij, alle bomen die je kapt moeten elders 2x worden geplant. Nog los van alle milieuredenen is het ook domweg te duur.

Ergens wel jammer, als er geen bomen langs het spoor stonden had de intercity geen tractieproblemen gehad door blaadjes, en had ik mijn overstap gehaald. Maar ja, die bomen staan er en ze gaan ook niet weg, dus soms heb je er wat last van. Tsja, ik slaap er echt niet minder om hoor :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48
Bomen doen meer dan alleen 'lucht verversen'. Ze vertragen de instroom van grote hoeveelheden neerslag, de wortelstelsels zorgen ervoor dat de grond niet wegspoelt, etc. Beetje jammer als er na het kappen van alle bomen er inderdaad bij stormen geen bomen meer op de rails vallen - maar de rails verzakken omdat de grond eronder wegspoelt. Dat neemt niet weg dat het slim is om bij spoor door de bossen af en toe eens een inspectieteam langs te sturen die zwakke exemplaren preventief omzaagt zodat ze niet later een probleem kunnen worden.

Laat de spoorwegen liever meer aandacht besteden aan wat er gebeurt bij meer dan dan 5cm sneeuw, daar hebben de reizigers meer last van dan van af en toe een storm.

Re: blaadjes: Weet iemand of blaadjes op de rails in (bijvoorbeeld) 1920, of 1940 ook een probleem was? Of is dat iets van moderne treinen? Is daar iets van beschreven?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

JeroenH schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:03:
Laat de spoorwegen liever meer aandacht besteden aan wat er gebeurt bij meer dan dan 5cm sneeuw, daar hebben de reizigers meer last van dan van af en toe een storm.
Sinds september (dit jaar) staat er in de OVS dat ballast onder de wisseltongen 5cm onder de dwarsligger afgewerkt dient te worden vanwege sneeuw en ijsvorming. Dit wordt eigenlijk al een tijdje toegepast maar ik zie het nu steeds meer bij wissels verschijnen.
Re: blaadjes: Weet iemand of blaadjes op de rails in (bijvoorbeeld) 1920, of 1940 ook een probleem was? Of is dat iets van moderne treinen? Is daar iets van beschreven?
Waarom zou dat toen geen probleem zijn geweest? Ik weet het niet, maar lijkt me logisch van wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Waarom vervangt de ns de papierenkaartjes niet voor papierenkaartjes met een ov-chip? zoals bijvoorbeeld de gvb die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:02

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Die vraagt wordt iedere keer gesteld wanneer het wat harder heeft gewaaid. Natuurlijk speelde dat toen ook, ik geloof niet dat er andere grondstoffen wordt gebruikt voor de productie van bomen, bladeren en spoorstaven. In de diverse boeken met een historische insteek is daar genoeg over terug te vinden.
Anoniem: 249481 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:17:
Waarom vervangt de ns de papierenkaartjes niet voor papierenkaartjes met een ov-chip? zoals bijvoorbeeld de gvb die gebruikt.
Wat is er mis met de aangekondigde wegwerp-OV-chipkaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luccus schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:27:
[...]
Die vraagt wordt iedere keer gesteld wanneer het wat harder heeft gewaaid. Natuurlijk speelde dat toen ook, ik geloof niet dat er andere grondstoffen wordt gebruikt voor de productie van bomen, bladeren en spoorstaven. In de diverse boeken met een historische insteek is daar genoeg over terug te vinden.

[...]
Wat is er mis met de aangekondigde wegwerp-OV-chipkaarten?
Veel duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Feit is dat het spoor in die tijd minder druk bezet was dan dat nu het geval is. En ik heb het idee (weet niet of dat echt zo is) dat men in die tijd minder gehaast reisden, getuige de "luxe" wachtkamers in de diverse oude stations. Dus Ja, de blaadjes vielen toen ook op de rails, maar ik denk dat de impact kleiner was, omdat een paar minuten vertraging niet zo relevant was als dat nu is.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 249481 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:17:
"*ding dong* De trein naar Apeldoorn zal vandaag niet rijden vanwege papieren kaartjes op de rails"
Yukkie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:07:
Feit is dat het spoor in die tijd minder druk bezet was dan dat nu het geval is. En ik heb het idee (weet niet of dat echt zo is) dat men in die tijd minder gehaast reisden, getuige de "luxe" wachtkamers in de diverse oude stations. Dus Ja, de blaadjes vielen toen ook op de rails, maar ik denk dat de impact kleiner was, omdat een paar minuten vertraging niet zo relevant was als dat nu is.
Dat is ook het idee wat ik heb, maar ik vraag me af of daar wel eens onderzoek naar gedaan is. Of (stoom)treinen toen ook in reparatie moesten voor vierkante wielen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wellicht dat dat door een lagere remdruk, lagere snelheid en minder aslast minder voorkomt? Geen idee hoor, maar ik kan me voorstellen dat dat soort factoren mee spelen bij het wel of niet ontstaan van vierkante wielen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Yukkie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:00:
Wellicht dat dat door een lagere remdruk, lagere snelheid en minder aslast minder voorkomt? Geen idee hoor, maar ik kan me voorstellen dat dat soort factoren mee spelen bij het wel of niet ontstaan van vierkante wielen.
Ik denk dat "vroeger" alles een stuk zwaarder was. Maar vooral het verdwijnen van de remblokken op het rijvlak heeft het effect verergerd. Nu wordt de rommel er niet meer "afgepoetst" door de remmen. Tegenwoordig worden er eigenlijk altijd schijfremmen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
magnifor schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:46:
Daarom zei ik ook dat ik deze discussie niet ga winnen. Te veel mensen die bomen belangrijker vinden dan veiligheid en mensenlevens.

In de bebouwde kom ligt het iets anders. Daar moet de lucht ververst worden omdat de populatie hoog is. Maar ook daar vind ik het debiel dat er bomen vlak naast huizen en wegen staan. Ik woon in een appartement en er staat een boom 5 meter van mijn woning. Als het stormt slaap ik onrustig omdat ik bang ben dat hij omwaait en wakker wordt met een boomstam in mijn harsens.

Dat er op het platteland waar bijna niemand woont bomen staan langs het spoor staan gaat er bij mij niet in. Desnoods kap je die om en plant je ergens anders nieuwe.
Jij hebt volgens mij niet door dat je bang bent van de wind, OMDAT het in Nederland al zo ongelooflijk veilig is.
Jouw definitie/mentale instelling mbt gevaar is gebaseerd op een "normaal" dat er niks maar dan ook niks gebeurt, waardoor windkracht 10 voor jou als semi-apocalyptisch ervaren wordt.
(geen belediging aan jou btw, ik denk dat veel Nederlanders inmiddels zo zijn verworden, je hersenen bepalen nl. hun risk-management op basis van een trend)

Vroeger had men geen last van blaadjes omdat dat gewoon natuur was, je hebt nl ook geen last van wolken toch ? ;)

In Nederland hebben we :

Geen Orkanen (maximale windsterkte hier is ong 10, in de tropen hebben ze dat in stormseizoen elke dag)
Geen Vulkanen
Geen ernstige koude. (lange periode lager dan -20)
Geen extreme sneeuwval, met bijbehorende lawine`s. (0.5m sneeuw in 1 nacht bv)
Geen extreme hitte (lange periode hoger dan 35)
Geen Tsunami`s
Geen Aardbevingen
Geen Overstromingen, (vanwege dijken en stormvloedkering)

In Nederland gebeurt wat sterk/extreem weer betreft afgerond niks, als alle bomen gekapt worden went dat bij helft van de bevolking weer binnen twintig jaar, wat komt daarna dan om die mensen tevreden/veilig te houden, het hele land overkappen ?

Daarbij zou het misschien wel handig kunnen zijn om sommige trajecten, te tunnelen of anders af te schermen door sleuf met overkapping. (zit ik te denken aan Utrecht-Arnhem bv)
(Maar dan omdat dat meer voordelen heeft zoals geluidsoverlast, en onderhoudskosten en ook omdat dat traject toch al op het upgrade verlanglijstje staat)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online

[...]

Bomen dienen vaak ook om het geluid te weren.

Maar ik vind het een bizarre discussie.
Ik geloof bijna niet dat hij gevoerd wordt.
Blijkbaar zijn er mensen die ontzettend blij worden van veel asfalt, alleen meer rails, geen natuur en optimale efficiëntie.

Wordt misschien tijd dat ik inderdaad maar een ander land op ga zoeken.
Waar men niet zo bezeten is om alles maar te optimaliseren.

Ongelukken gebeuren gewoon, that's part of life, deal with it.

Bomen en blaadjes zijn dan ook niet het probleem.
Hoe NS ermee omgaat is een probleem (en mentaliteit van mensen tegenwoordig).
Nogmaals, dat zijn gewoon omstandigheden waarmee je te maken hebt.
Het is alleen te krom voor woorden dat door onze hedendaagse mentaliteit en economie iedereen zo opgefokt is, dat 30 minuten vertraging ineens "een groot probleem" is.
Om die reden krijg je ineens allerlei bizarre gedachtes, dat fundamentele dingen van de natuur ineens gezien worden als problemen. 8)7

De wereld nogal op z'n kop |:(

Persoonlijke noot;
Ik vind dat er nu al veel te weinig natuur en groen in/rond de steden, sporen en stations is.
Wat mij betreft mag daar juist minstens 25% bij.

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 06-12-2013 14:45 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het lost ook amper een probleem op want zoals gezegd: het is al zo veilig. Dat is een beetje het zelfde als de discussie dat het aantal verkeersdoden in Nederland maar heel langzaam daalt... (in Italië daalde 't wel 30 procent!!!1111eins)

Waarom? omdat we op veel landen mijlenver voor liggen, 100% veiligheid bestaat niet en mensen accepteren niet dat er soms gewoon wel wat mis gaat, puur omdat je niet _ALLES_ uit kan bannen. Al zijn straks de bomen weg dan worden het wel dat er minstens een muur van 2 meter en een sloot van 4 meter tussen weilanden en het spoor moet zitten omdat er 1x een koe op de rails staat.

Imho _exact_ de zelfde discussie als die dode bij Amsterdam, heel vervelend als het je betreft maar het spoor is _ZO_ veilig en dan maken we hier een probleem van? Natuurlijk moeten we kijken hoe het komt en als het makkelijk te voorkomen is het de volgende keer beter doen maar aub geen draconische maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Beetje gezond verstand gebruiken is vaak al stap 1.
Ik krijg soms het gevoel dat we meer richting een maatschappij gaan waarbij "het stond er niet, dus hoe kon ik het dan weten?" de algemene cultuur wordt (lees: Amerikaans)

Soms heb ik dan niet zoveel medelijden met de personen in kwestie.
(in sommige gevallen vragen mensen er gewoon bijna om)

Maar goed, volgens mij is die discussie al een paar keer geweest.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Yukkie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:07:
[...]

Wat misschien ook mee zou kunnen spelen is dat treinen nu relatief lichter zijn, een SLT versus een Hondekop of een 1800 versus een 1200 bijvoorbeeld schelen aardig wat gewicht dacht ik.

Geeft meer druk op de rails, dus meer grip?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Het stormt in dit land zo af en toe wel eens. Het is gelukkig vrij zeldzaam en orkanen komen al helemaal bijna nooit voor, maar een enkele keer is het toch zo ver en dan waaien er een hoop bomen om. Her en der schort het aan het groenonderhoud en waaien er bomen om die eerder weggehaald hadden moeten worden, maar het is een volstrekte utopie om te denken dat je het omwaaien van bomen in dit soort stormen kunt voorkomen, dat hoort er gewoon bij.

Maar waar hebben we het eigenlijk over? Het stormt, bomen waaien om. Tot zo ver heel gewoon. Het stormt, bomen waaien om, dus is het gevaarlijk buiten. Toch gaan mensen massaal de straat op, en behalve die youtube filmpjes waarbij het net goed ging kun je er dan natuurlijk op wachten dat er ook een paar mensen zijn die niet zo veel geluk hebben en een boom op hun hoofd krijgen. Je zou verwachten dat dat voor de rest van het land een goede wake-up-call is dat we toch echt verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze eigen veiligheid. Voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is het immers absoluut niet noodzakelijk je in dergelijk gevaarlijke omstandigheden te begeven.

Maar nee, we blijven halsstarrig weigeren iedere vorm van verantwoordelijkheid te nemen, in plaats daarvan kijkt iedereen meteen naar de overheid. Die moet er dan maar voor zorgen dat er geen bomen meer op mensen kunnen vallen, ook als daar een miljoenen kostende gigantische kaalslag voor nodig is, en daar op volgend eveneens miljoenen kostend groenonderhoud binnen 30 meter van het spoor. En dat terwijl de overheid normaalgesproken zo vaak wordt beticht van betutteling daar waar het gaat om veiligheidsnormen, denk bijvoorbeeld aan de aangescherpte normen rond werkzaamheden aan het spoor.

Het is de omgekeerde wereld. De omstandigheden zijn volstrekt normaal maar in plaats dat wij ons aanpassen aan de omstandigheden in ons eigen land komen we met een volstrekt absurde veiligheidsnorm waar nooit aan voldaan zou kunnen worden, en daar moet dan alles voor aan de kant. En waar houdt het dan eigenlijk op? Naast stormen zijn er wel meer gevaarlijke zaken. Moet het hele land vol met bliksemafleiders, alle dijken opgehoogd naar 50 meter? Alle meren, plassen en vijvers gedempt inclusief het IJsselmeer, de Waddenzee en de Noordzee?

Je weet pas zeker dat je niks zal overkomen als je dood bent, tot die tijd kan je altijd wat overkomen. Daar kun je zelf het e.e.a. aan doen door onnodige risico's te vermijden en voorzichtig te zijn, voor de rest zul je moeten accepteren dat 100% veiligheid nu eenmaal niet bestaat, hoe jammer dat ook is. Dus laat die bomen lekker staan en pas je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:11:
[...]

Wat misschien ook mee zou kunnen spelen is dat treinen nu relatief lichter zijn, een SLT versus een Hondekop of een 1800 versus een 1200 bijvoorbeeld schelen aardig wat gewicht dacht ik.

Geeft meer druk op de rails, dus meer grip?
Het probleem bestond vroeger ook, dus ik mis het nut en de noodzaak van bewijzen waarom gladheid in de herfstperiode vroeger niet of minder een probleem zou zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Wes
Ik had het niet beter kunnen verwoorden
Het bizarre is dat veel mensen niet anders meer kunnen denken.
Vaak genoeg op mijn kop gekregen omdat ik bij baantje,school oid te laat kwam door zulke omstandigheden
Te bizar voor woorden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Wat is er toch aan de hand met de Benelux-stellen?
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img802/3581/7zd7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img716/37/9w8w.jpg
let op de "gevaar Danger" stickers.

bron: hgbtf.net User: trein30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Er is afgelopen woensdag 'iets' geconstateerd waardoor een deel van de ICRm PRIO-vloot per direct aan de kant moest. Dit had gevolgen voor zowel de Beneluxtrein als voor de Fyra.

De Fyra rijdt inmiddels weer normaal (in zoverre je dat normaal kunt noemen) maar bij de Beneluxtrein is het nog steeds schering en inslag. De treinen zijn beperkt tot een tweeuursdienst Brussel - Roosendaal v.v., de extra spitsritten zijn geschrapt.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Wellicht weer iets met de deuren? Zou niet de eerste keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 19:52

mambo No5

Bad Apple?

t-town schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:10:
[afbeelding]

Is er een raam er uit gevallen of is dat gewoon een speling van het licht? :X 4e raam vanaf de deur..

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Speling van het licht, op de 1e foto zie je het raam er wel zitten (alles "glimt") :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]
[afbeelding]

Volgens de vrienden van fok! hebben deze stellen een rangeerongeluk gehad.

Na even nagevraagd te hebben blijken deze twee rijtuigen op 1/12 in brussel kennis gemaakt te hebben met een rangeerlok, vanwege de veiligheid is er gekozen voor mobiele sluitseinen op de achterkant ipv de eigen seinen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 249481 op 07-12-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag is overigens ook het éénjarig jubileum van de Hanzelijn, ter gelegenheid daarvan laat de NS vandaag 4 ritten met de Blokkendoos van het NSM uitvoeren :)
Tussen Zwolle en Lelystad rijdt vandaag een historische trein. De NS wil op die manier vieren dat de Hanzelijn een jaar bestaat.

De Mat '24, of Blokkendoos, zoals het treintype ook wordt genoemd, reed oorspronkelijk in de eerste helft van de vorige eeuw.

De NS wilde de trein eigenlijk bij de opening van de Hanzelijn, een jaar geleden, laten rijden, maar toen was de trein kapot. Omdat de spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad nu een jaar bestaat, zet de NS de trein alsnog in.

Niet iedereen kan zomaar een ritje maken met de historische trein. Zo'n 150 inwoners van Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle hebben vorig jaar een speciaal kaartje gekregen.

De Blokkendoos rijdt vandaag vier keer tussen Lelystad en Zwolle.
Bron: http://nos.nl/artikel/583...n-rijdt-op-hanzelijn.html

Afbeeldingslocatie: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2013/12/07/583737.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-02 22:00

Jasperlamers

Carpe Diem!

Denk omdat er geen ruit in het stel zit ? :D
[afbeelding]
[afbeelding]

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Jasperlamers schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:30:
Denk omdat er geen ruit in het stel zit ? :D
[...]
Wer lesen kann ist klar im Vorteil:
mambo No5 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 04:27:
[...]
Is er een raam er uit gevallen of is dat gewoon een speling van het licht? :X 4e raam vanaf de deur..
wildhagen schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 04:53:
Speling van het licht, op de 1e foto zie je het raam er wel zitten (alles "glimt") :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 15:21
Weet iemand hier waarom er op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht geen treinen harder rijden dan 120?

Het nieuwe dubbele spoor een paar jaar geleden was toch juist aangelegd voor hogere snelheden en de ICE die er onder andere over heen gaat kan dik 300.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:16:
Weet iemand hier waarom er op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht geen treinen harder rijden dan 120?

Het nieuwe dubbele spoor een paar jaar geleden was toch juist aangelegd voor hogere snelheden en de ICE die er onder andere over heen gaat kan dik 300.
Ze rijden er allemaal 140km/u hoor... de ICE test weleens met 160km/u en de buitenste sporen zijn geschikt om naar 200km/u te gaan (met enkele veranderingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:45
flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:16:

Tussen Amsterdam en Utrecht rijd ik gewoon 140 hoor ;)
Het oude type sprinter (de SGM) kán echter niet sneller dan 120 km/h. Als je daar dus telkens in zit van Amsterdam naar Utrecht kan ik je aanraden om eens de intercity te nemen :P

Op dit moment is er wel een pilot bezig met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. Theoretisch mag er met treinen die dat systeem al hebben (en dat zijn er nog maar heel weinig) 160 km/h op dat traject gereden worden (of dat echter al in de normale dienst gebeurd betwijfel ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArcticWolf schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:31:
[...]

Ze rijden er allemaal 140km/u hoor...
Sorry, inderdaad. Op het stuk Arnhem naar Utrecht rijdt dezelfde intercity die naar Den Helder door rijdt toch wel 120 km/u?

Maar het materieel (VIRM-VI) kan 160 km/u toch?
de ICE test weleens met 160km/u en de buitenste sporen zijn geschikt om naar 200km/u te gaan (met enkele veranderingen).
Dat van de ICE is leuk om te weten :) Als er nu al getest wordt, zijn er dan al iets van plannen om ook daadwerkelijk die snelheid (160) volgens de dienstregeling te gaan rijden?

En vanwaar die veranderingen dan voor 200? Was het spoor bij aanleg al niet meteen volledig voor 200 dan?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:57:
[...]

Sorry, inderdaad. Op het stuk Arnhem naar Utrecht rijdt dezelfde intercity die naar Den Helder door rijdt toch wel 120 km/u?

Maar het materieel (VIRM-VI) kan 160 km/u toch?

[...]

Dat van de ICE is leuk om te weten :) Als er nu al getest wordt, zijn er dan al iets van plannen om ook daadwerkelijk die snelheid (160) volgens de dienstregeling te gaan rijden?

En vanwaar die veranderingen dan voor 200? Was het spoor bij aanleg al niet meteen volledig voor 200 dan?
Arnhem - Utrecht is eveneens 140. Wel is daar meer mogelijkheid om de trein uit te laten rollen, dus daardoor kan het zijn dat je de tweede helft van het gedeelte inderdaad rond de 100 - 120 km/h uitkomt.

VIRM kan 160 km/h, echter staat het huidige beveiligingssysteem (ATB) dat niet toe (140 km/h maximaal). Dus zelfs op trajecten waar theoretisch 160 km/h mag worden gereden, rijdt de VIRM maar 140 km/h (net als al het andere materieel van de NS of een andere vervoerder).

Over die 160 km/h (en het bijbehorende ERTMS systeem) kan je hier meer lezen: http://www.ertmspilot.nl/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:57:
[...]
Ja en nee, hij is nog niet goedgekeurd voor 200km/u. Er is een 200km/u alignement aangelegd, maar er zitten nu ook baan elementen in die niet geschikt zijn voor die snelheid, dus voordat die veranderd worden (of alsnog goedgekeurd worden) gaat er geen 200km/u gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
EDIT schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:15:
[...]

Arnhem - Utrecht is eveneens 140. Wel is daar meer mogelijkheid om de trein uit te laten rollen, dus daardoor kan het zijn dat je de tweede helft van het gedeelte inderdaad rond de 100 - 120 km/h uitkomt.
Eerste gedeelte, van Arnhem tot Ede-Wageningen en Veenendaal-de klomp wordt er echt geen 140 gereden volgens mij. Hoe nauwkeurig ze zijn is natuurlijk de vraag, maar ik heb daar toevallig met GPS meters gemeten en die komen echt niet hoger dan 120. Als ik het vergelijk met andere voertuigen lijken deze echter wel nauwkeurig te zijn.
Over die 160 km/h (en het bijbehorende ERTMS systeem) kan je hier meer lezen: http://www.ertmspilot.nl/.
Thanks, ga er eens naar kijken ;)

Kwam net bij het Googlen hierover ook deze tegen: http://gelderland.nl/Docu...r/deltalijn_factsheet.pdf

Samengevat wordt er gesteld dat de relatief trage snelheid om het genoemde baanvak (A'dam, Utrecht, Arnhem en verder naar DE) een belangrijke missende link is.
dus voordat die veranderd worden (of alsnog goedgekeurd worden) gaat er geen 200km/u gereden worden.
En zijn er al plannen om dat dan te gaan doen? Was er laatst niet ook iets in het nieuws dat de politiek een snellere invoering van 200 km/u zou willen?

[ Voor 10% gewijzigd door flowerp op 07-12-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.rtlnieuws.nl/n...poor-dan-officieel-gemeld

Jammer alleen dat ze naar vertrektijden kijken. Dat interesseert mij als reiziger echt geen zier, aankomsttijden (en daarmee overstappen op trein of ander OV) wel. En ik heb al vaak genoeg mee gemaakt dat 5 a 10 minuten vertrekvertraging bijna helemaal er uit werd gereden (afhankelijk van het traject).

RTL kan net zo'n onderzoek doen over files in Nederland. Sta geregeld in een file die niet gemeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Vertrektijden zijn makkelijk te verzamelen, deze kun je gewoon uit de Actuele Vertrektijden-API trekken en in een database verzamelen. De aankomsttijden worden niet gepubliceerd, en pogingen van RTL om deze te verkrijgen worden consequent gedwarsboomd door I&M/ProRail/NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:00:
[...]
En zijn er al plannen om dat dan te gaan doen? Was er laatst niet ook iets in het nieuws dat de politiek een snellere invoering van 200 km/u zou willen?
De politiek blaat maar wat, die 200km/u is helemaal niet interessant voor NL, een betere dienstregeling en snelheidsverbeteringen/afwerking rondom stations zijn veel interessanter. Maar er lopen inderdaad wel wat zaken rondom snelheidsverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Snelheidsverhogingen zijn leuk op de lange afstanden, niet in de randstad waar veel stations kort bij elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:15:
Snelheidsverhogingen zijn leuk op de lange afstanden, niet in de randstad waar veel stations kort bij elkaar liggen.
En wat is dan een geschikte lange afstand? Zou het voor de ICE nuttig zijn? Die rijdt van Arnhem naar Amsterdam met alleen een stop in Utrecht. Met name Arnhem -> Utrecht is nog wel een stukje.

Voor de "gewone" treinen is de IC dienst Amstel -> Utrecht en Bijlmer -> Utrecht wellicht ook nog wel een winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik denk dan aan ritten met minimaal een half uur tussen twee stops. Dan kom je uit op bijvoorbeeld Amersfoort - Zwolle, Zwolle - Groningen/Leeuwarden, en delen van de route Amsterdam - Bad Bentheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PolarBear schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:06:

Jammer alleen dat ze naar vertrektijden kijken. Dat interesseert mij als reiziger echt geen zier, aankomsttijden (en daarmee overstappen op trein of ander OV) wel. En ik heb al vaak genoeg mee gemaakt dat 5 a 10 minuten vertrekvertraging bijna helemaal er uit werd gereden (afhankelijk van het traject).

RTL kan net zo'n onderzoek doen over files in Nederland. Sta geregeld in een file die niet gemeld wordt.
Alleen die kop al, "Veel vaker vertraging dan officiëel gemeld", waarmee maar even een soort complot wordt gesuggereerd dat het allemaal veel erger is dan men ons wil doen laten geloven. Ondertussen boeien vertrektijden geen hond iets, het gaat er om of je aankomt op het beloofde tijdstip, niet of je nou op tijd vertrekt of een minuutje later (als het maar niet eerder is). Pure riooljournalistiek van een commerciële omroep op zoek naar kijkers om zo advertentieinkomsten binnen te halen. Lekker negeren die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:15:
Duitsland begint niet waar de randstad eindigt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 59888 schreef op zondag 08 december 2013 @ 01:19:
[...]

Alleen die kop al, "Veel vaker vertraging dan officiëel gemeld", waarmee maar even een soort complot wordt gesuggereerd dat het allemaal veel erger is dan men ons wil doen laten geloven. Ondertussen boeien vertrektijden geen hond iets, het gaat er om of je aankomt op het beloofde tijdstip, niet of je nou op tijd vertrekt of een minuutje later (als het maar niet eerder is). Pure riooljournalistiek van een commerciële omroep op zoek naar kijkers om zo advertentieinkomsten binnen te halen. Lekker negeren die onzin.
Nah, da's nou ook weer wat overdreven. Als de overheid en de vervoerders niet de info willen geven van de aankomsten van treinen, dan is het vrij logisch om dan creatief te gaan rekenen met vertrektijden. Wat dat betreft is er dan ook niets fout aan het artikel van RTL, ze baseren zich op de beschikbare informatie.

Dat inderdaad een te late vertrektijd niet perse hoeft te leiden tot een te late aankomst is logisch, maar de journalisten kregen en krijgen niet de kans om dat mee te nemen. Wat mij betreft hebben overheid en vervoerders dus zelf op deze manier meegewerkt aan het negatieve beeld. Immers, volgens het onderzoek vertrekt 25% van de treinen te laat. Stel dat uiteindelijk 10% te laat aankomt (nog veel te veel in mijn ogen, maar goed), dan levert dat toch een beter beeld op van de werkelijkheid. Alleen heeft men blijkbaar geen behoefte aan dat beeld. Het kan natuurlijk ook prima zijn dat 25% te laat vertrekken resulteert in 30% te laat aankomen... dan snap ik dat je de cijfers in de bureaulade houdt, maar dan moet er ook niet geklaagd worden.

Het zou wat anders zijn als men op basis van de vertrektijden de aankomsttijden (dus vertrektijd minus 1-2 minuten) was gaan berekenen. Dan ben je de boel bij elkaar gaan verzinnen.

Maar ja, het is weer schoppen tegen de Spoorgod, daar kunnen sommige mensen niet zo goed tegen ;)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
flowerp schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:00:
[...]

Eerste gedeelte, van Arnhem tot Ede-Wageningen en Veenendaal-de klomp wordt er echt geen 140 gereden volgens mij. Hoe nauwkeurig ze zijn is natuurlijk de vraag, maar ik heb daar toevallig met GPS meters gemeten en die komen echt niet hoger dan 120. Als ik het vergelijk met andere voertuigen lijken deze echter wel nauwkeurig te zijn.
Vanaf de boog tussen Arnhem en Oosterbeek omhoog is het gewoon 140 km/h hoor ;)
Echter heb je als machinist 10 minuten tussen Arnhem en Ede-Wageningen, dus kan je daar de trein ook behoorlijk laten uitrollen. Dat betekent in de praktijk dat ik één keer de trein naar de 130 km/h of 140 km/h breng en dan het 'gas' er af haal. Deze snelheid wordt echter pas gehaald in danwel na de boog tussen Oosterbeek en Wolfheze (het traject gaat daar nog steeds omhoog, dus het kost iets meer tijd dan normaal om deze snelheid te bereiken).
PolarBear schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:06:

Dit.
Om maar even bij het bovenstaande traject te blijven (Arnhem - Utrecht): als je daar de trein niet laat uitrollen, kan je met vijf minuten vertrekvertraging in Arnhem alsnog op tijd in Utrecht zijn. Zonder enig probleem (uiteraard dient dan wel de rest van het traject wel goed te gaan, dus als je niet achter een sprinter wordt geplaatst of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

EDIT schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:02:
[...]
Dit.
Om maar even bij het bovenstaande traject te blijven (Arnhem - Utrecht): als je daar de trein niet laat uitrollen, kan je met vijf minuten vertrekvertraging in Arnhem alsnog op tijd in Utrecht zijn. Zonder enig probleem (uiteraard dient dan wel de rest van het traject wel goed te gaan, dus als je niet achter een sprinter wordt geplaatst of zoiets).
Dat gebeurd dus wel... xD daarom zouden ze Utrecht - Arnhem ook maar moeten verdubbelen, nu gaan ze dus alleen het stukje bij Driebergen-Zeist verdubbelen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 12:05

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Het gaat trouwens erg hard met de implementatie van ETCS hier in België :). Vanuit Leuven kom je bijna automatisch terecht in een zone met ETCS tegenwoordig en volgend jaar wordt ook het station (en bundels) uitgerust. Maf om te zien hoe snel dat plots gaat!

Zeker met de grote instroom van de desiro's wordt er ook effectief veel gebruik gemaakt met van ETCS. Naar Ottignies, Mechelen, Brussel, Luchthaven, stukje tussen Mechelen-Antwerpen, ... Het rijden met stuurpostsignalisatie is echt luxe en de remcurves zijn veel minder restrictief dan de reglementering, wat resulteert in een vlotte manier van rijden. Jammer dat er voorlopig vele overgangen zijn, maar dat is gelukkig iets tijdelijks.

Ik hoop alleen dat er geen ongelukken gebeuren bij deze overgangen (in combinatie met een stopopdracht), iets waar ik persoonlijk wel voor vrees :(. Specifiek de overgangen naar STM mét een stopopdracht hadden wat eleganter gemogen, al was het maar een extra boodschap op het scherm bij het bevestigen van de overgang.

Dikke pluim voor Infrabel! :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
EDIT schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:02:
[...]
Vanaf de boog tussen Arnhem en Oosterbeek omhoog is het gewoon 140 km/h hoor ;)
Echter heb je als machinist 10 minuten tussen Arnhem en Ede-Wageningen, dus kan je daar de trein ook behoorlijk laten uitrollen. Dat betekent in de praktijk dat ik één keer de trein naar de 130 km/h of 140 km/h breng en dan het 'gas' er af haal.
Leuk om zo te horen hoe dat werkt :) Natuurlijk zit ik niet dagelijks op dat traject het verloop van de snelheid te meten, maar heb dat ooit eens gedaan. Dat zal toevallig dan wel net in die uitrol fase geweest zijn. Ik weet in ieder geval nog wel dat ie enkele minuten vrij strak op 120 stond voordat we bij ede wageningen aankwamen en je hem duidelijk zag afnemen naar 60, 50, 40... voor het remmen.
Betekend dat eigenlijk ook niet dat er dus theoretisch ruimte is om het bestaande traject volgens de dienstregeling in minder tijd te rijden?

Trouwens, ook apart op dat traject is dat een IC vrij kort na Ede-Wageningen op een heel klein station stopt (Veenendaal-de klomp). Het lijkt meer op een plek waar een sprinter zou moeten stoppen, anders kan de IC ook wel op plekken als Maarssen etc gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArcticWolf schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:35:
[...]

Dat gebeurd dus wel... xD daarom zouden ze Utrecht - Arnhem ook maar moeten verdubbelen, nu gaan ze dus alleen het stukje bij Driebergen-Zeist verdubbelen ;(
:| Maar ja, het is tenminste een begin.

Hoop dat ze nog wel een toekomstige verdubbeling verder naar Arnhem in gedachte houden. En dan natuurlijk het nieuwe spoor meteen voor 200 geschikt maken zodat de internationale aansluiting via de ICE eindelijk eens een beetje waardig Amsterdam kan bereiken vanaf Duitsland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Inmiddels is er een Pilot bezig met ETCS tussen Breukelen en Amsterdam, en is er op het Hoofdrailnet ook ETCS aangelegd op de Hanzelijn. Nu lijkt me dat ze op termijn hier op deze nieuwe spoorlijn ETCS gaan gebruiken.

Maar is er ook een planning of overzicht waarin staat welke trajecten er de komende tijd gaan volgen met de ombouw naar ETCS?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
AW_Bos schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:29:
Inmiddels is er een Pilot bezig met ETCS tussen Breukelen en Amsterdam
Is dat vanaf Centraal of pas vanaf Holendrecht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Inmiddels is er een Pilot bezig met ETCS tussen Breukelen en Amsterdam, en is er op het Hoofdrailnet ook ETCS aangelegd op de Hanzelijn. Nu lijkt me dat ze op termijn hier op deze nieuwe spoorlijn ETCS gaan gebruiken.

Maar is er ook een planning of overzicht waarin staat welke trajecten er de komende tijd gaan volgen met de ombouw naar ETCS?
misschien dat het hier in staat:
http://deadly-silence.org/ertms.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

Zie de kamerstukken van een week geleden:
http://www.rijksoverheid....03/railmap-ertms-2-0.html

Het zijn wel interessante documenten om eens door te lezen. Gaat o.a. over de planning en de verplichtingen vanuit de EU, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

EDIT schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:14:
[...]

Zie de kamerstukken van een week geleden:
http://www.rijksoverheid....03/railmap-ertms-2-0.html

Het zijn wel interessante documenten om eens door te lezen. Gaat o.a. over de planning en de verplichtingen vanuit de EU, etc.
oh der is alweer een nieuwe versie :p thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
flowerp schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:21:
[...]

Betekend dat eigenlijk ook niet dat er dus theoretisch ruimte is om het bestaande traject volgens de dienstregeling in minder tijd te rijden?

Trouwens, ook apart op dat traject is dat een IC vrij kort na Ede-Wageningen op een heel klein station stopt (Veenendaal-de klomp). Het lijkt meer op een plek waar een sprinter zou moeten stoppen, anders kan de IC ook wel op plekken als Maarssen etc gaan stoppen.
Klopt, je ziet ook vaak dat de IC vanuit Arnhem (en ook v.v.) te vroeg aankomt in Utrecht (en dus uiteraard ook weer in Arnhem). Echter is dat niet wenselijk i.v.m. de overstappers van andere treinen (bijvoorbeeld de overstap vanuit de richting Den Bosch).

De vraag over De Klomp is of het lonend is om een sprinter die kant op te sturen. Het korte antwoord daarop is nee. Het kost veel minder om een IC op één station extra te laten stoppen, dan om een nieuwe treinserie in te leggen die stopt op De Klomp (er rijdt namelijk geen sprinter tussen Ede-Wageningen en Utrecht, pas vanaf Maarn komt de sprinter vanuit Rhenen om de hoek kijken).
Ik las echter in het nieuws dat de gemeenteraad van Ede graag een nieuw station aan het bedrijventerrein zou willen (dus tussen Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp in). In zo'n geval zou er gekeken moeten worden of het dan wellicht interessant zou worden om de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen door te trekken naar bijvoorbeeld Driebergen-Zeist of Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
EDIT schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:23:
[...]
Ik las echter in het nieuws dat de gemeenteraad van Ede graag een nieuw station aan het bedrijventerrein zou willen (dus tussen Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp in). In zo'n geval zou er gekeken moeten worden of het dan wellicht interessant zou worden om de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen door te trekken naar bijvoorbeeld Driebergen-Zeist of Utrecht.
Die Sprinter wilde ik eigenlijk net noemen, grappig dat je hem ook noemt ;)

Maar een nieuw station tussen Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp worden wel hele korte stukjes dan. Er zit nu 5 minuten tussen. Dan zou je op zo'n 2 minuten komen tussen Ede-Wageningen en nieuw station en 3 minuten tussen het nieuwe station en Veenendaal-De Klomp?

Wel zou het heel handig zijn om de doorgaande IC tussen Utrecht en Arnhem dan inderdaad alleen nog op Ede-Wageningen te laten stoppen zodat die dan een net iets strakkere tijd kan neer zetten op dat traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 16:04
|:( sorry hoor, maar nog een station tussen de Klomp en Ede Wageningen gaat er echt niet komen. Zo wel, dan wordt het hoog tijd uit NL te emigreren en naar een land te gaan wat wel competente politici heeft(ok, bijna onmogelijk). Er ontstaat al een bottleneck omdat de sprinter naar Rhn net te langzaam is om de IC op tijd in Klp aan te laten komen, en dan willen ze er nóg een stop bij? Bij een viersporig baanvak (alla Randstadspoor) kan je eindeloos stationnetjes blijven bouwen, maar Ut-Ah is daar helaas nog lang niet klaar voor..

* IJnte fietst weer gauw verder in Nieuw Zeeland

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bastien schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:58:
[...]

Nah, da's nou ook weer wat overdreven. Als de overheid en de vervoerders niet de info willen geven van de aankomsten van treinen, dan is het vrij logisch om dan creatief te gaan rekenen met vertrektijden.
Ik zou niet weten waarom. Je kunt op basis van vertrektijden geen conclusies trekken, maar met zinsnedes als "De treinen in Nederland rijden helemaal niet zo mooi op tijd als de vervoerders, zoals de NS, Veolia en Arriva, ons willen doen geloven." gebeurt dat overduidelijk wel. Ze hebben absoluut niet de gegevens om dergelijke claims te kunnen doen, maar doen het toch. In feite hebben ze dus geen idee of wat ze beweren eigenlijk wel waar is of niet. Ik vind persoonlijk niet dat journalisten onzin uit mogen kramen als ze geen toegang krijgen tot de gegevens die ze nodig hebben, hoe onterecht dat ook is.
Bastien schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:58:
[...]
Maar ja, het is weer schoppen tegen de Spoorgod, daar kunnen sommige mensen niet zo goed tegen ;)
Goed argument. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nouja, dat is ook weer niet helemaal waar. Als een trein te laat vertrekt dan zal deze trein ook vaak te laat op dat station zijn aangekomen. Komt de trein op het volgende station op tijd aan dan zal deze vervolgens ook weer op tijd vertrekken. Zeker bij grotere vertragingen (>5 minuten) kan je deze data denk ik best gebruiken.

Wat ik ergerlijker vond was de opmerking 'in de spits wordt de 3-minuten-norm niet gehaald'. Nee, duh, natuurlijk niet. In de spits heb je een grote kans op vertraging, dus een groot deel van de n% treinen met meer dan 3 minuten vertraging zullen daar te vinden zijn. Als je het interval klein genoeg maakt dan is zelfs 100% van de treinen te laat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

ValHallASW schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:27:
Nouja, dat is ook weer niet helemaal waar. Als een trein te laat vertrekt dan zal deze trein ook vaak te laat op dat station zijn aangekomen. Komt de trein op het volgende station op tijd aan dan zal deze vervolgens ook weer op tijd vertrekken. Zeker bij grotere vertragingen (>5 minuten) kan je deze data denk ik best gebruiken.
De NS heeft geleidelijk aan de reistijden vergroot zodat de vertraging van een trein niet meteen van invloed is op de andere treinen. Het resultaat is dat een trein ook gemakkelijker zijn eigen vertraging in kan halen.
Wat ik ergerlijker vond was de opmerking 'in de spits wordt de 3-minuten-norm niet gehaald'. Nee, duh, natuurlijk niet. In de spits heb je een grote kans op vertraging, dus een groot deel van de n% treinen met meer dan 3 minuten vertraging zullen daar te vinden zijn. Als je het interval klein genoeg maakt dan is zelfs 100% van de treinen te laat!
In de spits rijden er meer treinen, maar reizen er ook veel meer passagiers. Eigenlijk wil je dat juist de treinen in de spits met zo min mogelijk vertraging rijden.
Als bijvoorbeeld na 23.00 uur alle treinen op tijd rijden maakt dat voor 98% van de passagiers totaal niets uit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

IJnte schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:03:
|:( sorry hoor, maar nog een station tussen de Klomp en Ede Wageningen gaat er echt niet komen. Zo wel, dan wordt het hoog tijd uit NL te emigreren en naar een land te gaan wat wel competente politici heeft(ok, bijna onmogelijk). Er ontstaat al een bottleneck omdat de sprinter naar Rhn net te langzaam is om de IC op tijd in Klp aan te laten komen, en dan willen ze er nóg een stop bij? Bij een viersporig baanvak (alla Randstadspoor) kan je eindeloos stationnetjes blijven bouwen, maar Ut-Ah is daar helaas nog lang niet klaar voor..

* IJnte fietst weer gauw verder in Nieuw Zeeland
Ik zie dat ook niet zitten. Tussen Veenendaal - De Klomp en Ede - Wageningen zit hemelsbreed maar een kiometer of 8 (gokje).

Ze moeten in de gemeenteraden van Veenendaal en Ede eens wat verder kijken dan hun neus lang is. De 2 gemeentes zijn volledig tegen elkaar aangegroeid, maar de busverbindingen tussen de 2 plaatsen zijn om te janken (als ze er al zijn). Misschien moeten ze maar gewoon een extra busverbinding maken tussen Veenendaal - De Klomp en Ede - Wageningen, via het industrieterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Misschien moeten ze voor dat soort extra stations meerekenen dat je daarvoor niet aan het hoofdspoor kan stoppen, dus dat je zo'n constructie krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
        --------
       /        \
---------------------
---------------------
       \        /
        --------

Of is dat niet haalbaar i.v.m. betrouwbaarheid van de wissels?

Het is wel weer feest vandaag, vooral met slecht aangegeven vertrektijden. De IC Gouda-Rotterdam heeft 5 minuten vertraging, staat wel op het bord maar niet op de NS-app. Blijkt te komen omdat het maar 1 ICM 3'tje is |:( Door wat snuggere passagiers die de doorgang blokkeerden bij de deuren ging hij met 8 minuten vertraging weg bij Rotterdam Alexander. De Fyra had volgens de app ook 5 minuten vertraging, en volgens de borden ook, alleen was die overduidelijk al weg. Toch stond bij nog wel op de borden bij het perron. IC's naar Utrecht hadden ook vertraging, maar waarschijnlijk was dat vandaag toch een beter idee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:13:
Misschien moeten ze voor dat soort extra stations meerekenen dat je daarvoor niet aan het hoofdspoor kan stoppen, dus dat je zo'n constructie krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
        --------
       /        \
---------------------
---------------------
       \        /
        --------
Zo is Dronten iig wel opgezet.
Of is dat niet haalbaar i.v.m. betrouwbaarheid van de wissels?
En daar is het dan ook al eens mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@MBV:
Het probleem ligt ook bij NS natuurlijk. Een icm-3 is natuurlijk veel te weinig. Gebeurt wel vaker vandaag, de IC van 7:46 uit Groningen bestond ook maar uit 1 virm-4. Dat gaat niet werken in de spits. Dat er dan problemen zijn bij in- en uitstappen moet niemand verbazen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vroeger, met de postcodeautomaten, had je nooit echt het probleem dat je lang in de rij moest staan voor een kaartje. Zelfs mijn bejaarde oma ging rammend snel door het proces van het kopen van een kaartje, terwijl ze niet eens een computer kon bedienen. Maar tegenwoordig zijn de automaten traag en de gebruikers begrijpen het niet heel goed, waardoor er vaak enorme wachtrijen ontstaan voor de kaartjesautomaten.

Hoe kun je subtiel aan iemand vragen of ze misschien iets sneller zouden willen zijn met het doorlopen van het proces? Ik wil ze niet opjagen, want vaak vinden ze het al moeilijk, maar soms duurt het gewoon echt heel erg lang voordat iemand z'n kaartje heeft. Zeker op stations waar slechts één automaat is, is het vrij vervelend als mensen moeite hebben met de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ehm, niet. Ik reken tegenwoordig gewoon 10 minuten extra daarvoor. Misschien dat het werkt als je aanbied om te helpen, maar anders jaag je ze alleen maar op.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het voordeel van de oude automaten was dat je kon anticiperen op wat er ging gebeuren. De volgende stappen waren allemaal al duidelijk in beeld.
Met de beeldschermautomaten is dat niet. Je weet niet wat komen gaat, of je moet de hele afloop van die schermen in je hoofd hebben zitten. En dat heeft natuurlijk bijna niemand.
Plus dat dat touchscreen ook niet altijd even lekker is.

Wat dat betreft zijn die beeldschermautomaten een ergonomische miskleun. En dat is in elke land waar je ze tegen komt. In Duitsland en Frankrijk gaat het proces minstens zo irritant langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Het enige probleem dat ik heb met die automaten is de gleuf voor je pinpas , krijg hem nooit normaal in of uit dat begeleid stukje. Ik snap ook echt niet waarom die erop zit , onding :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die opzetstukjes zijn tegen skimmen. Tegenwoordig achterhaald omdat de magneetstrip niet meer gebruikt wordt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kaj. schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:18:
Die opzetstukjes zijn tegen skimmen. Tegenwoordig achterhaald omdat de magneetstrip niet meer gebruikt wordt overigens.
Jazeker wel, in de normale ATM wordt de magneetstrip wel gebruikt.

Als je de magneetstrip namelijk van je pas verwijdert, dan zal de pas in iedere PIN automaat blijven werken, maar in de ATM zal hij niet meer werken. Ik sloop de magneetstrip van de meeste passen er gewoon af, zodat ik naar hartelust kan betalen zonder te worden geskimd. En van mij mogen ze die opzetstukken zo snel mogelijk weghalen, want ze zijn heel erg irritant.
Maasluip schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:07:
Met de beeldschermautomaten is dat niet. Je weet niet wat komen gaat, of je moet de hele afloop van die schermen in je hoofd hebben zitten. En dat heeft natuurlijk bijna niemand.
En dat kan opzich worden ingebouwd in de automaat.
Plus dat dat touchscreen ook niet altijd even lekker is.
En dat zal bij industriele en vandalismebestendige touchscreens helaas niet kunnen. De postcodeautomaten waren vanuit zichzelf al vandalismebestendig en hoefden niet achteraf vandalismebestendig te worden gemaakt.

[ Voor 50% gewijzigd door Trommelrem op 09-12-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Willen jullie een mooi verhaal horen? Ik ben een redelijk makkelijke klant voor de NS, ik ben niet zo makkelijk boos te maken, maar nu hebben ze me toch wel aan de kook. Eikels.

Op 1 oktober 2013 kreeg ik een NS-businesscard van mijn werkgever. Was mijn eerste OV-chipkaart, ik vind het prima werken. Ook nog niet vergeten in en uit te checken. Automatisch 20%/40% korting afhankelijk van tijdstip reis, en de werkkilometers declareer ik. Dat werkte prima, in mijn optiek.

Tot dinsdag 19 oktober... ik probeer in te checken op weg naar mijn werk - niets. Poortje ziet kaart niet. Ander poortje, NS-loket, kaart is dood. WTF?

NS gebeld. Verkeerd nummer, moet de zakelijke helpdesk hebben. Zakelijke helpdesk gebeld. Ik heb een "oud model kaart" (nog geen drie weken oud, maar OK) en daarom moet ik me bij mijn werkgever vervoegen. Werkgever PZ gebeld. Die mailen me een PDF die ik in moet invullen en mailen naar nszakelijk@ns.nl, dit uiteraard gedaan. Krijg ik een mail terug: kaart kan niet vervangen worden, u ontvangt 1-1-2014 al (!) een nieuwe. PZ weer gemaild, ja dit is toch echt een NS-aangelegenheid.

Om een lang en uiterst vervelend verhaal kort te maken: tot 1 januari volgend jaar mag ik tegen vol tarief papieren kaartjes kopen, en er is niemand die een poot uitsteekt om me te helpen. De Twitter-webcare drone wist nog te melden dat hij zich maar bij de 'oplossing' van de zakelijke helpdesk houdt.

(En dan vorige week dinsdag een vol uur vertraging tussen H'sum -> R'dam Alex, wat normaal gesproken een uur duurt. Tegen vol tarief. Als haringen in een ton. Waar we op Utr Ovr de trein uit gesodemieterd werden om dat hij stuk was - maar die tien minuten en een reboot later weer verder reed.)

Echt... ik ben niet moeilijk, maar de firma NS drijft me nu tot het uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wij zijn op kantoor weer gestopt met de Businesskaart. HRM heeft er de handen vol aan omdat de kaart geen andere vervoerders snapt en mensen nog weleens vergeten uit te checken, wat dan weer rechtgetrokken moet worden.
Ook loopt het nog weleens spaak op NS-trajecten en laat NS niets van zich horen in termen van oplossingen, waardoor HRM nu besloten heeft om mensen maar weer abonnementen te laten kopen en die te laten declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kaj. schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:18:
Het maakt de wisseltruc ook lastiger, wat bij elke kaart relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
JeroenH schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:26:
Werkgever PZ gebeld. Die mailen me een PDF die ik in moet invullen en mailen naar nszakelijk@ns.nl, dit uiteraard gedaan. Krijg ik een mail terug: kaart kan niet vervangen worden, u ontvangt 1-1-2014 al (!) een nieuwe. PZ weer gemaild, ja dit is toch echt een NS-aangelegenheid.

Om een lang en uiterst vervelend verhaal kort te maken: tot 1 januari volgend jaar mag ik tegen vol tarief papieren kaartjes kopen, en er is niemand die een poot uitsteekt om me te helpen.
Normaal gesproken krijg je na aanvraag van een nieuwe kaart tussen 7-14 werkdagen (volgens mij) een nieuwe opgestuurd , dat zou betekenen dat je dus wel voor 1-1-2014 een ov kaart zou moeten krijgen. Het kan natuurlijk dat dit al op de planning stond maar dat zou toch makkelijk wel een week of 2 vervroegd kunnen worden. Het is zelfs zo dat als je pas buiten jouw schuld kapot gaat (dus niet "per ongeluk" ) dan is het vervangen zelfs gratis.

Kan je trouwens niet gewoon bij het NS loket kaartjes laten uitprinten met bepaalde geldigheids datums en de desbetreffende korting (mits het enkel heen en terug is in de spits) . Als dit niet kan dan zou ik het via je werkgever zeker laten verhalen op de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, mijn werkgever kaatst de bal één op één terug naar de NS. En op zich ben ik het er ook mee eens dat de oplossing daar vandaan zou moeten komen.

Kaart defect? (zeker na drie weken) -> direct vervangen zonder discussie.

Maar ja, misschien zie ik het toch te simpel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 20:21
Ik vind het ook wel iets te makkelijk van de werkgever. Je mag je personeel in zo'n geval wel wat meer helpen. Zij geven je die kaart tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

D-e-n schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:01:
Ik vind het ook wel iets te makkelijk van de werkgever. Je mag je personeel in zo'n geval wel wat meer helpen. Zij geven je die kaart tenslotte.
Ben ik op zich wel met je eens, maar wat kan die werkgever hier verder aan doen? Er komt vast niet ineens een nieuwe pas als de werkgever zich ermee bemoeit.
Wat ook niet helpt is dat de workflow per automaat kan verschillen. Op Groningen staan er twee naast elkaar. De linker geef je eerst aan dat je geen OV Chipkaart hebt, dan krijg je een scherm met in het midden prominent "OV Chipkaart kopen" en links onderin een kleine button met "Papieren kaartjes" (die de helft van de tijd niet werkt want zit op een extremiteit). De rechterautomaat heeft hetzelfde welkomstscherm, maar als je aangeeft dat je geen OV Chipkaart hebt, gaat die meteen naar de papieren kaartjes. Dat helpt niet echt om het hele proces te versnellen, want je moet meerdere workflows onthouden.

[ Voor 49% gewijzigd door PauseBreak op 09-12-2013 12:21 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

JeroenH schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:26:
Willen jullie een mooi verhaal horen? Ik ben een redelijk makkelijke klant voor de NS, ik ben niet zo makkelijk boos te maken, maar nu hebben ze me toch wel aan de kook. Eikels.

Op 1 oktober 2013 kreeg ik een NS-businesscard van mijn werkgever. Was mijn eerste OV-chipkaart, ik vind het prima werken. Ook nog niet vergeten in en uit te checken. Automatisch 20%/40% korting afhankelijk van tijdstip reis, en de werkkilometers declareer ik. Dat werkte prima, in mijn optiek.

Tot dinsdag 19 oktober... ik probeer in te checken op weg naar mijn werk - niets. Poortje ziet kaart niet. Ander poortje, NS-loket, kaart is dood. WTF?

NS gebeld. Verkeerd nummer, moet de zakelijke helpdesk hebben. Zakelijke helpdesk gebeld. Ik heb een "oud model kaart" (nog geen drie weken oud, maar OK) en daarom moet ik me bij mijn werkgever vervoegen. Werkgever PZ gebeld. Die mailen me een PDF die ik in moet invullen en mailen naar nszakelijk@ns.nl, dit uiteraard gedaan. Krijg ik een mail terug: kaart kan niet vervangen worden, u ontvangt 1-1-2014 al (!) een nieuwe. PZ weer gemaild, ja dit is toch echt een NS-aangelegenheid.

Om een lang en uiterst vervelend verhaal kort te maken: tot 1 januari volgend jaar mag ik tegen vol tarief papieren kaartjes kopen, en er is niemand die een poot uitsteekt om me te helpen. De Twitter-webcare drone wist nog te melden dat hij zich maar bij de 'oplossing' van de zakelijke helpdesk houdt.

(En dan vorige week dinsdag een vol uur vertraging tussen H'sum -> R'dam Alex, wat normaal gesproken een uur duurt. Tegen vol tarief. Als haringen in een ton. Waar we op Utr Ovr de trein uit gesodemieterd werden om dat hij stuk was - maar die tien minuten en een reboot later weer verder reed.)

Echt... ik ben niet moeilijk, maar de firma NS drijft me nu tot het uiterste.
Je kan ook op de website van de NS ook alvast je reizen boeken, dan hoef je ook niet meer in te checken (als je dat wel doet, betaal je dubbel 8)7 )
Kaj. schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:37:
Wij zijn op kantoor weer gestopt met de Businesskaart. HRM heeft er de handen vol aan omdat de kaart geen andere vervoerders snapt en mensen nog weleens vergeten uit te checken, wat dan weer rechtgetrokken moet worden.
Wij krijgen gewoon de rest van het openbaar vervoer vergoed als we de business card (icm treinreis!) gebruiken. Zie ook deze pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Ik heb begrepen dat op je OV chipkaart altijd minimaal 20 euro moet staan om te kunnen inchecken en reizen. Nou zie ik dat de NS reclame maakt voor automatisch opwaarderen van je saldo, wat me op zich wel makkelijk lijkt. Maar daarbij zeggen ze dat als het saldo onder de 0 euro komt, het automatisch wordt opgewaardeerd met een vooraf ingesteld bedrag. Heb je dan geen last van die minimum 20 euro regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DutchAddick schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:39:
Ik heb begrepen dat op je OV chipkaart altijd minimaal 20 euro moet staan om te kunnen inchecken en reizen. Nou zie ik dat de NS reclame maakt voor automatisch opwaarderen van je saldo, wat me op zich wel makkelijk lijkt. Maar daarbij zeggen ze dat als het saldo onder de 0 euro komt, het automatisch wordt opgewaardeerd met een vooraf ingesteld bedrag. Heb je dan geen last van die minimum 20 euro regel?
Nee, want je gaat dan dus onder de 0 euro, waarna het opgewaardeerd wordt. Dus als je er 15 euro op hebt staan, ga je onder de 0 euro en krijg je er een bedrag bij. Dat je daarna ook weer 15 euro terugkrijgt doet er niet toe, waardoor je kan eindigen met 30 euro op je kaart.

Wel iets om je te beseffen.

Ik probeerde vrijdag samenreiskorting te activeren op mijn ov-chipkaart, maar dat kon ik niet vinden op de kaartautomaten. Misschien omdat ik zelf al een altijd korting abonnement heb, maar ik zou toch graag de keuze willen hebben om in de avondspits dan 40% samenreiskorting te activeren ipv de standaard korting.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nog een issue bij de kaartautomaten: als je er eentje treft waar je alleen met je bankpas kunt betalen moet je alsnog aangeven dat je wilt pinnen. Het is een handeling die ik vaak fout zie gaan, mensen proppen na het kiezen van het kaartje meteen (nouja, met enige moeite i.v.m. die gekke haak) hun pas in de sleuf.

Ik snap waarom het zo is en het is ook wel consistent, maar echt handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Alex) schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:29:
Nog een issue bij de kaartautomaten: als je er eentje treft waar je alleen met je bankpas kunt betalen moet je alsnog aangeven dat je wilt pinnen. Het is een handeling die ik vaak fout zie gaan, mensen proppen na het kiezen van het kaartje meteen (nouja, met enige moeite i.v.m. die gekke haak) hun pas in de sleuf.

Ik snap waarom het zo is en het is ook wel consistent, maar echt handig is het niet.
Ik heb ook nog wel eens moeite met het opwaarderen van mijn ov-chipkaart. Als je klaar bent met pinnen staat er verwijder pas, 3x raden welke ik bijna altijd eruit haal :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jongens, is er iets speciaals aan de lijn Enschede - Zwolle? Ik stap op Drienerlo op en het is al de 4e achtereenvolgende keer dat dit ding daar al aankomt met +7, wat ze afronden naar +5. Dat rijdt het ding er nooit af natuurlijk, dus de overstap naar Groningen mis je dan al. Toch wat jammer tbh. Heeft dat nog een specifieke reden, behalve het gebrek aan fatsoenlijke treinen? :P

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 173 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!