Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 175 Laatste
Acties:
  • 700.182 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
NS laat per station nog één set van de bekende gele borden staan.
Dat lijkt me eigenlijk een prima oplossing voor de mensen die zo'n bord nodig hebben. Zet dat bijvoorbeeld in de stationshal neer, dan kunnen de perrons vrij blijven van mensen die op zoek zijn naar 'hun' trein.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:22
De NS lijkt toch weer een expert te zijn in het vervoer ongeschikt maken voor de incidentele reiziger. Dat is op de lange termijn ook slecht voor NS want mensen zullen na een eenmalige slechte ervaring toch minder snel de trein overwegen.

Ik persoonlijk gebruik gegereld die borden aangezien ik steeds minder vaak de trein gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Korras schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:48:
NS haalt gele borden weg

[...]

uhm.. okay. ben ik dan de enige die die borden ook daadwerkelijk gebruikte?
Nope, ik gebruik ze ook nog :P En ik vermoed buitenlanders met geen internationaal internetabo voor de smartphone ook en laten we mensen die een domme telefoon hebben niet vergeten.
ArcticWolf schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:08:
[...]

ik gebruik meestal de tv's met vertrektijden, die hangen bijna overal wel ergens en anders de NS app.
Moeten die wel werken, die tv's/schermen liggen er nog wel eens uit...

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 04-12-2013 10:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Korras schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:48:
NS haalt gele borden weg

[...]

uhm.. okay. ben ik dan de enige die die borden ook daadwerkelijk gebruikte?
Ik denk 't. Ik probeer me te bedenken wanneer de laatste keer is dat ik op zo'n bord keek maar ik kan er niet opkomen.

Ik denk dat de oplossing van één set borden (of mischien twee voor heel grote stations) laten staan voor mensen die dat wel nodig hebben, een goede is.

(Wat zijn we opeens weer bezorgd om toeristen. Die redden zichzelf wel hoor.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:15:
[...]

(Wat zijn we opeens weer bezorgd om toeristen. Die redden zichzelf wel hoor.)
Ja, net zoals ze zich kunnen redden met de OV-Chipkaart en poortjes op het station. Dat had toch heel wat klachten en aandringen nodig om NS te laten inzien dat dat toch echt niet ging werken.
(En nee: ze hadden er geen oplossing voor, als ze dat wel hadden dan was dat wel al veel eerder gezegd: "voor buitenlanders/toeristen gaan we ... doen, alleen is dat nu nog niet klaar")

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Het zou ook leuk zijn als de schermen iets meer informatie laten zien dan alleen eindhalte, het schijnt dat mensen ook nog wel eens tussen begin en eindpunt van een trein eruit moeten.
Wat ik ook wel op prijs zou stellen is een beetje informatie voor alternatieve routes op een bord als de trein weer enkele uren niet rijd omdat er weer een "aanrijding" is geweest.

Waar ik me ook weer aan erger de laatste tijd is dat sommige poortje gewoon geen zin hebben om een ov kaart uit te lezen, meerdere dagen achter elkaar en dus ook niet alleen bij mij :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16

MBV

Sowieso hebben die gele borden steeds minder zin, want de NS raadt aan om altijd voor vertrek de reisplanner te raadplegen, i.v.m. werkzaamheden, spoorwijzigingen, en weet ik veel wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
De vertrektijden op die borden gebruik ik niet zoveel, maar de routeinformatie (en halteinfo) die er wel op staat wel...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:53:
[...]

Ja, net zoals ze zich kunnen redden met de OV-Chipkaart en poortjes op het station. Dat had toch heel wat klachten en aandringen nodig om NS te laten inzien dat dat toch echt niet ging werken.
(En nee: ze hadden er geen oplossing voor, als ze dat wel hadden dan was dat wel al veel eerder gezegd: "voor buitenlanders/toeristen gaan we ... doen, alleen is dat nu nog niet klaar")
Totdat de poortjes dichtgaan hebben ze geen oplossing nodig. En zolang ze geen oplossing hebben kunnen de poortjes niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als het aan NS gelegen had waren die poortjes allang dicht. Met of zonder oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:29:
[...]
Efficiency ja ja. Gewoon de treinkaartjes in prijs omhoog schroeven dus.
Efficiency staat tot service verlaging.

Service behouding staat tot prijzen verhoging.

Prijzen verhoging staat tot reiziger verlaging.

Reiziger verlaging staat tot Efficiency verhoging.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:34:
Als het aan NS gelegen had waren die poortjes allang dicht. Met of zonder oplossing.
Daar geloof ik geen drol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als het aan NS had gelegen was Leiden al een jaar geleden afgelsoten geweest. Het is de weerstand van de gemeente die er voor zorgt dat dat nog altijd niet is gebeurd.

[ Voor 36% gewijzigd door Maasluip op 04-12-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 22:21
Ik ben echt benieuwd of de poortjes gaan werken. En met werken bedoel ik of de doorstroom het aankan. Als je Utrecht Centraal bij de busstations wilt verlaten, moet je nu al wachten op het station en dan staan er alleen maar één verticale rij met paaltjes zonder deurtjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Robkazoe op 04-12-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:54:
Als het aan NS had gelegen was Leiden al een jaar geleden afgelsoten geweest. Het is de weerstand van de gemeente die er voor zorgt dat dat nog altijd niet is gebeurd.
Het is de gemeente die het belachelijke idee heeft gehad om compleet leiden door het station te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 11:00

Goner

What can I do you for ?

Robkazoe schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:01:
Ik ben echt benieuwd of de poortjes gaan werken. En met werken bedoel ik of de doorstroom het aankan
Het zal wat langzamer gaan ...
Op Lombardijen staat nu de helft nog open en voor de rest moet je in/uit checken. Het inchecken zal geen probleem worden, dat gaat heel gespreid ... maar bij het leeglopen v/e spits-sprinter verwacht ik wel wat doorstroom-problemen. Nu loopt iedereen met een abonnement door een open poortje, maar straks moeten die ook uitchecken. Duurt net iets langer ...
Zelfde taferelen als bij de metro-checkpoints in R'dam bij drukte ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:02:
[...]

Het is de gemeente die het belachelijke idee heeft gehad om compleet leiden door het station te laten lopen.
Ik denk dat dat in afspraak met NS was. Neemt niet weg dat mijn stelling blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06

PauseBreak

derp!

leonbong schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:43:
De NS lijkt toch weer een expert te zijn in het vervoer ongeschikt maken voor de incidentele reiziger. Dat is op de lange termijn ook slecht voor NS want mensen zullen na een eenmalige slechte ervaring toch minder snel de trein overwegen.

Ik persoonlijk gebruik gegereld die borden aangezien ik steeds minder vaak de trein gebruik.
Inderdaad. Ik heb afgelopen week noodgedwongen de trein moeten pakken (auto stuk) en dan merk je pas hoe handig het is om die borden overal te hebben staan. Op die manier kon ik in plaats van wachten op de volgende intercity, de stoptreinsprinter pakken die 10 minuten later vertrok. Intercity zag ik voor mijn neus wegrijden want de stoptrein vanuit Enschede (zo'n oud dieselhok) had een defect treinstel (2e dag op rij trouwens, waar halen ze die troep vandaan?) en dus vertraging. Met 5 minuten vertraging en 5 minuten overstaptijd vervalt de aansluiting dus.
Sowieso zijn er wel meer dingen die me zijn opgevallen. Ik heb geen OV-chipkaart (weiger ik, onding en 7 jaar lang mijn reisgegevens bewaren? no thank you) dus ik hoef niet mee te doen aan de wals om bij zo'n poortje te komen. Dan valt ook pas op wat voor ongelooflijke flessenhalsen die dingen zijn en hoeveel vertraging er daardoor ontstaat. Ik heb het op Drienerlo getimed (ik had toch niks te doen behalve wachten op de volgende stoptrein) en het duurde gewoon 5 minuten voordat de halflege stoptrein helemaal uitgechecked was. Dat mensen daar genoegen mee nemen verbaast me nog steeds.
En het verbaast me nog steeds hoeveel mensen hun tas op de stoel naast hen neerzetten in de spits met een volle trein. Wáár ben je dan mee bezig? Die mensen moeten hun hersenen wel zo ongeveer thuis hebben gelaten :X

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PauseBreak schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:32:
[...]

Inderdaad. Ik heb afgelopen week noodgedwongen de trein moeten pakken (auto stuk) en dan merk je pas hoe handig het is om die borden overal te hebben staan. Op die manier kon ik in plaats van wachten op de volgende intercity, de stoptreinsprinter pakken die 10 minuten later vertrok. Intercity zag ik voor mijn neus wegrijden want de stoptrein vanuit Enschede (zo'n oud dieselhok) had een defect treinstel (2e dag op rij trouwens, waar halen ze die troep vandaan?) en dus vertraging. Met 5 minuten vertraging en 5 minuten overstaptijd vervalt de aansluiting dus.
Sowieso zijn er wel meer dingen die me zijn opgevallen. Ik heb geen OV-chipkaart (weiger ik, onding en 7 jaar lang mijn reisgegevens bewaren? no thank you) dus ik hoef niet mee te doen aan de wals om bij zo'n poortje te komen. Dan valt ook pas op wat voor ongelooflijke flessenhalsen die dingen zijn en hoeveel vertraging er daardoor ontstaat. Ik heb het op Drienerlo getimed (ik had toch niks te doen behalve wachten op de volgende stoptrein) en het duurde gewoon 5 minuten voordat de halflege stoptrein helemaal uitgechecked was. Dat mensen daar genoegen mee nemen verbaast me nog steeds.
En het verbaast me nog steeds hoeveel mensen hun tas op de stoel naast hen neerzetten in de spits met een volle trein. Wáár ben je dan mee bezig? Die mensen moeten hun hersenen wel zo ongeveer thuis hebben gelaten :X
D'r staan inderdaad ernstig weinig van die palen op Drienerlo. Da's in Enschede zelf dan weer beter, 16 inclusief veehek voor zover ik heb geteld. Maar een grote bron van vertraging met uitchecken is toch wel de hersenloze reiziger. Mensen die voor de uitcheckpaal staan en dan nog moeten gaan graven naar de kaart... of proberen incl. portemonnee dat ding tot actie te bewegen (werkt zelden).

Het kan best goed werken, maar reizigers moeten zelf ook eens een beetje meewerken en niet alleen afgeven op NS/etc. Ik kom vaak genoeg in het buitenland waar je ook middels poortjes in/uit moet en op stations waar bijna geen station in Nederland qua drukte aan kan tippen. Merk daar geen problemen, zelfs in de spits niet. Voordeel is dan wel dat zo'n station rustig 3-8 uitgangen heeft terwijl in NL het beleid 1 max. 2 uitgangen lijkt te zijn.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren spoorboekje weer in de winkel
Vanaf woensdag 4 december ligt het papieren minispoorboekje weer in de winkel. Treinreiziger.nl en Rover besloten na het succes van vorig jaar om dit jaar wederom een compact intercityspoorboekje uit te geven. In januari verschijnt bovendien een aanvullend spoorboekje met alle treintijden voor korte afstandsreizen. Beide boekjes samen geven het complete beeld en zijn verkrijgbaar via alle winkels van de AKO en de stationswinkels van de Bruna. Daarnaast is het spoorboekje te reserveren via de websites Treinspoorboekje.nl en AKO.nl.

Het is voor het eerst sinds 2010 dat het hele spoorboekje weer op papier verkrijgbaar is. NS verving dat jaar het papieren spoorboekje door een digitale versie. De introductie van het minispoorboekje toonde vorig jaar aan dat er desondanks nog steeds veel vraag is bij reizigers naar het gedrukte spoorboekje.

Vanaf 15 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Het minispoorboekje dat vanaf woensdag verkrijgbaar is, bevat alle intercitytijden van deze nieuwe dienstregeling en is handig voor lange afstandsreizen. Daarnaast bevat dit boekje handige informatie zoals nuttige OV-adressen en praktische tips voor het reizen met de OV-chipkaart.

Nieuw dit jaar is het verschijnen van een aanvullend spoorboekje voor de korte afstanden. In dit boekje zijn ook alle Sprinters en stoptreinen opgenomen. Dit spoorboekje is nu al online te bestellen en ligt begin januari bij de AKO-boekwinkels en Bruna-Stationswinkels. In het minispoorboekje is bovendien een kortingsbon aanwezig voor dit aanvullende boekje. Roverleden ontvangen het minispoorboekje gratis per post.

Het minispoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover was vorig jaar een groot succes en haalde een oplage van 15.000 exemplaren. De organisaties besloten daarom dit jaar voor het eerst het complete papieren spoorboekje opnieuw leven in te blazen. Daarbij zijn de treintijden digitaal aangeleverd door NS.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Bastien schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:52:
[...]
D'r staan inderdaad ernstig weinig van die palen op Drienerlo. Da's in Enschede zelf dan weer beter, 16 inclusief veehek voor zover ik heb geteld. Maar een grote bron van vertraging met uitchecken is toch wel de hersenloze reiziger. Mensen die voor de uitcheckpaal staan en dan nog moeten gaan graven naar de kaart... of proberen incl. portemonnee dat ding tot actie te bewegen (werkt zelden).

Het kan best goed werken, maar reizigers moeten zelf ook eens een beetje meewerken en niet alleen afgeven op NS/etc. Ik kom vaak genoeg in het buitenland waar je ook middels poortjes in/uit moet en op stations waar bijna geen station in Nederland qua drukte aan kan tippen. Merk daar geen problemen, zelfs in de spits niet. Voordeel is dan wel dat zo'n station rustig 3-8 uitgangen heeft terwijl in NL het beleid 1 max. 2 uitgangen lijkt te zijn.
Volgens mij staan er per perron toch een stuk of 6. Goed, is niet veel inderdaad, maar het is ook een klein stationnetje. Lekker klein, onbeschut en onoverdekt. Niet echt iets wat mij als autorijder over de streep trekt om de auto te laten staan voor de trein :+

Tsja, ik heb ook geen reclamecampagnes gezien vanuit de NS/Overheid. Kijk naar de tassen op stoelen, mensen denken gewoon niet na - hersens gaan uit zodra men het station heeft bereikt lijkt het wel - dus waarom zouden ze wel nadenken over de manier waarop ze uitchecken? Ik denk dat dat te hoog gegrepen is voor de gemiddelde reiziger :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Voordeel van de poortjes is wel dat je de flow van mensen wat beter kan beheersen, zodat mensen iets minder door elkaar heen lopen (zoals op Rotterdam CS). Verder is het alleen maar irritant en zijn ze nog een stuk trager dan de paaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)

'Spanning verhogen naar 3000 Volt bespaart kosten'

De bovenleidingspanning verhogen van 1500 naar 3000 Volt vergroot de capaciteit van het spoornet aanzienlijk. De kosten voor het aanpassen van de infra en de ombouw van het materieel zijn binnen tien jaar terugverdiend; door energiebesparing en baten uit rijtijdwinst. Dat blijkt uit een voorlopige verkenning van ProRail en NS.

ProRail werkt sinds een jaar aan een businesscase voor verhoging van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt. In het voorjaar sloot NS zich bij het onderzoek aan. “We dachten al langer na over de toekomst van de tractie-energie”, zegt Arjen Zoeteman, adviseur Technologie bij ProRail. “Aanvankelijk zaten we op het spoor van 25 kiloVolt, maar daar op overschakelen betekent de hele infrastructuur vernieuwen. Dat is onbetaalbaar. Sinds duidelijk is dat de Europese Unie 25 kV niet als eis gaat afdwingen, is 3 kV in beeld gekomen als betaalbaar alternatief.”

3000 Volt heeft vele voordelen, vertelt Zoeteman: “De netverliezen dalen doordat er minder hoge stromen door de bovenleiding gaan. Immers hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. Het terugleveren van remenergie aan andere treinen via de bovenleiding wordt gemakkelijker en er zijn minder onderstations nodig. Bovendien valt er een flinke rijtijdwinst te boeken. Stoptreinen kunnen sneller optrekken en doorrijden, waardoor Intercity’s niet hoeven in te houden. Het invoeren van hogere topsnelheden wordt eenvoudiger, doordat treinen die snelheden vlotter bereiken. Zo kunnen de vervoerders per rit veel tijd winnen en met dezelfde treinen mogelijk meer ritten maken.”

De ombouwperiode schat Zoeteman in op zeven tot tien jaar. “We gaan dan geleidelijk over op 3000 Volt volgens een vlekkenplan over Nederland. Op een aantal plaatsen komt een spanningssluis waar de trein van 1500 naar 3000 Volt gaat en omgekeerd. De investering voor de infrastructuur, ongeveer 400 miljoen euro, én de ombouw van het materieel kunnen we na de ombouwperiode in minder dan tien jaar hebben terugverdiend. De ombouw van de treinen is nog niet precies berekend, maar valt waarschijnlijk goedkoper uit dan de infra-aanpassingen.”

Ook Ralph Luijt, manager Energie & Milieu bij NS Reizigers, ziet voordelen in de migratie naar 3000 Volt. “Een groot voordeel van 3000 Volt is dat treinen meer remenergie kunnen terugleveren aan de bovenleiding. In plaats van de huidige 10 procent recuperatie bij 1500 Volt kan dan tot 40 procent van de remenergie opnieuw worden gebruikt door treinen in de omgeving.”

Van de NS-vloot kan nu 60 procent recupereren, grofweg alle dubbeldekkers en alle stoptreinen, zegt Luijt. “Dat wordt op langere termijn 100 procent van het materieel. Dan zijn er in combinatie met 3000 Volt forse besparingen mogelijk. Per jaar vermindert het verbruik met ongeveer 300 miljoen kWh, de CO2-uitstoot neemt af met 150 miljoen kilo en – bij de huidige elektriciteitsprijs – dalen de energielasten met 30 miljoen euro. Deze schattingen werken we verder uit in een kosten-batenanalyse die begin volgend jaar klaar moet zijn.”

Het volledige artikel staat in nummer 6 van OV-Magazine, dat morgen verschijnt.
Bron: OV Magazine

Ik moet zeggen dat ik dit erg interessant vind klinken. Als je mede hierdoor 200 km/u kunt regelen op de drukste Nederlandse baanvakken kun je met een relatief* kleine investering veel reizigers blij maken.

* Ten opzichte van bijvoorbeeld PHS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

PauseBreak schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:08:
[...]
Kijk naar de tassen op stoelen, mensen denken gewoon niet na - hersens gaan uit zodra men het station heeft bereikt lijkt het wel
Oh, ze denken wel degelijk na. Ik zie het vaak genoeg. Heel overwogen je jas ophangen bij het raam, tas op de stoel aan het raam, wat interessante paperassen pakken en aan het gangpad gaan zitten ... in de spits.
Of je rolkoffer op de vloer voor de stoel naast je ... en dan maar hopen dat iedereen je lekker breeduit laat zitten.
Er zijn veel variaties op dit asociale gedrag ... en dan vooral niet opstaan als iemand naast je wil zitten, maar een beetje inschikken, kan makkelijk met al die beenruimte in een sprinter. En heel moeilijk kijken ; jeetje, moet jij nou ook nog zitten !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

Besparing van 300 miljoen kWh is 30 miljoen euro. Ze betalen dus voor 1 kWh 10 cent. :)

Even rekenen:
Besparing van 30 miljoen aan energiekosten per jaar.
Investering infrastructuur is eenmalig 400 miljoen.
De kosten voor de ombouw van de treinen is iets minder dan infrastructuur. Stel dat we de helft nemen: 200 miljoen eenmalige kosten.

Dan heb je dus pas na (400 + 200)/30 = 20 jaar het break-even point.
Hoe komen ze dan aan de tekst "....kunnen we na de ombouwperiode in minder dan tien jaar hebben terugverdiend."?

Ik vind het nogal een investering (vooral qua terugverdientijd) voor een aanpassing naar 3kV, terwijl de standaard voor nieuwe losse trajecten 25kV is.
Of heeft het te maken met gebruikte beveiligingssysteem dat niet lekker werkt met wisselspanning?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Onbekend schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:30:
Besparing van 300 miljoen kWh is 30 miljoen euro. Ze betalen dus voor 1 kWh 10 cent. :)

Even rekenen:
De kosten voor de ombouw van de treinen is iets minder dan infrastructuur. Stel dat we de helft nemen: 200 miljoen eenmalige kosten.

Hoe komen ze dan aan de tekst "....kunnen we na de ombouwperiode in minder dan tien jaar hebben terugverdiend."?
Ik vind het ook een opvallend statement, maar misschien wordt er alleen gerekend met de kosten voor de ombouw van de infra en niet voor het rollend materieel?
Ik vind het nogal een investering (vooral qua terugverdientijd) voor een aanpassing naar 3kV, terwijl de standaard voor nieuwe losse trajecten 25kV is.
Dat is al even niet meer het geval.
Of heeft het te maken met gebruikte beveiligingssysteem dat niet lekker werkt met wisselspanning?
Dat zal ook wel meevallen, politiek Den Haag wil tegen 2025 ERTMS ingevoerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Onbekend schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:30:

Even rekenen:

Hoe ze die terugverdientijd op 10 jaar hebben weten te rekenen is mij ook een raadsel _O- Maar het klinkt wel als iets waar ze van mij mee door mogen gaan :) Alles om de reistijd te verkorten en capaciteit te verhogen ;) En als het op termijn ook nog geld bespaart, waarom niet?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 14:49
Grensverkeer met België zou op die manier wel een heel stuk gemakkelijker kunnen verlopen. Op dit moment is dit enkel mogelijk met gespecialiseerde apparatuur (zie Traxx van beneluxtrein) of verouderd Belgisch materiaal (dat op halve spanning werkt). Dan moet ProRail nog altijd wel werk maken van ETCS, maar dat zal wel geen probleem geven aangezien deze conversie van het spoorwegnet waarschijnlijk langer gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

Alex) schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:46:

Dat is al even niet meer het geval.
Ik bedoel dat een nieuwe hogesnelheidslijn vaak standaard op 25kV wordt gezet.
Als tussenoplossing is 3kV misschien interessant, maar ik verwacht dat over 10 jaar er meningen toch weer naar 25kV gaan neigen, zodat er meer vervoerders in geheel (West-)Europa actief kunnen worden.

Als er met een relatief kleine investering extra de trajecten al aangepast kunnen worden voor 25kV (mechanisch dus), dan heb je later die dubbele ombouwkosten niet meer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Onbekend schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:28:
[...]

Als tussenoplossing is 3kV misschien interessant, maar ik verwacht dat over 10 jaar er meningen toch weer naar 25kV gaan neigen, zodat er meer vervoerders in geheel (West-)Europa actief kunnen worden.

Als er met een relatief kleine investering extra de trajecten al aangepast kunnen worden voor 25kV (mechanisch dus), dan heb je later die dubbele ombouwkosten niet meer.
Technisch/functioneel gezien zal natuurlijk 25kV sowieso het interessantst zijn punt is natuurlijk wel wat schieten we er zelf effectief mee op:
België rijd op 3000V. Duitsland op 15kV 16 2/3Hz dus grenzen zijn met 25kV net zo lastig.

Voordeel is idd dat 25kV meer een standaard is -> goedkoper materieel, kortere levertijden/meer flexibiliteit, integratie van HSL/Betuwenlijn in reguliere trajecten/lijnen is eenvoudiger en meer potentiele andere vervoerders..

Bij dat laaste vraag ik me alleen af of dat een voordeel is voor het personen vervoer (ik denk het niet) maar voor goederen vervoer is dat zeker waar.

De kosten zijn veel hoger en daardoor politiek slecht haalbaar, jammere is alleen wel inderdaad dat als je nu naar 3000V (of gaan we dan naar 3800V?) upgrade dat misschien een bak geld weg gooien als we over XX jaar WEL de stap kunnen zetten naar het enige juiste systeem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het kan best goed werken, maar reizigers moeten zelf ook eens een beetje meewerken en niet alleen afgeven op NS/etc.
Ik blijf dergelijke reacties toch altijd zien in de geest van "je zet een pistool op iemand hoofd en je schreeuwt dat hij moet meewerken". En als hij dat niet doet dan schiet je maar en zegt "had hij maar moeten meewerken".
Voordeel is dan wel dat zo'n station rustig 3-8 uitgangen heeft terwijl in NL het beleid 1 max. 2 uitgangen lijkt te zijn.
En toch is het in Nederland het probleem van de reiziger? Sure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onbekend schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:28:
[...]

25kV is de standaard op hogesnelheidslijnen. Enerzijds omdat je daar nog meer vermogen nodig hebt en anderzijds omdat je door de lagere stroom dan een lichtere rijdraad kunt gebruiken die je nodig hebt om hard te kunnen rijden.
3kV is voor klassiek spoor voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Omdat ze het uiteraard niet goed kunnen doen: waar is de nooddienstregeling voor de storm? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vroeger kon ik simpelweg mijn kaart laten zien aan de conducteur, omdat deze in het daarvoor aanwezige doorzichtige vak van mijn portemonnee zit. Nu moet ik die niet alleen op een druk station te voorschijn halen, maar moet de kaart er nog uit ook. Sorry, maar dat vind ik een hoop extra moeite voor iets waar ik zelf geen voordeel van heb.

Overigens heeft het tot een paar weken geleden gewoon gewerkt in mijn portemonnee, daarna niet meer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jeoh schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:24:
Voordeel van de poortjes is wel dat je de flow van mensen wat beter kan beheersen, zodat mensen iets minder door elkaar heen lopen (zoals op Rotterdam CS). Verder is het alleen maar irritant en zijn ze nog een stuk trager dan de paaltjes.
Rotterdam CS is leuk inderdaad, als je van de ene kant naar de andere kant (A-kant naar B-kant) probeert te komen voelt dat aan als een spelletje frogger.
Alex) schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:11:
[...]

Bron: OV Magazine

Ik moet zeggen dat ik dit erg interessant vind klinken. Als je mede hierdoor 200 km/u kunt regelen op de drukste Nederlandse baanvakken kun je met een relatief* kleine investering veel reizigers blij maken.
Leg eens uit, waarom kan nu 10% recuperatie en bij een verdubbeling van de spanning 40%? Ik zou verwachten dat de maximale stroomsterkte gelijk blijft, dus dat het vermogen verdubbelt. En als je het aantal onderstations af laat nemen wordt de weerstand van de rijdraad toch weer net zo hard groter doordat de afstand toeneemt? Als je de stroomsterkte halveert en de weerstand verdubbelt ben je terug bij af, of mis ik iets?
Goner schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:13:
[...]

Oh, ze denken wel degelijk na. Ik zie het vaak genoeg. Heel overwogen je jas ophangen bij het raam, tas op de stoel aan het raam, wat interessante paperassen pakken en aan het gangpad gaan zitten ... in de spits.
Of je rolkoffer op de vloer voor de stoel naast je ... en dan maar hopen dat iedereen je lekker breeduit laat zitten.
Er zijn veel variaties op dit asociale gedrag ... en dan vooral niet opstaan als iemand naast je wil zitten, maar een beetje inschikken, kan makkelijk met al die beenruimte in een sprinter. En heel moeilijk kijken ; jeetje, moet jij nou ook nog zitten !?
Rolkoffers kan je in een VIRM ook nergens anders kwijt. Maar in de Fyra van daarnet was van dit soort asociaal gedrag geen sprake meer: elke zitplaats was bezet, inclusief alle balkons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:36
ijdod schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:24:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Vroeger kon ik simpelweg mijn kaart laten zien aan de conducteur, omdat deze in het daarvoor aanwezige doorzichtige vak van mijn portemonnee zit. Nu moet ik die niet alleen op een druk station te voorschijn halen, maar moet de kaart er nog uit ook. Sorry, maar dat vind ik een hoop extra moeite voor iets waar ik zelf geen voordeel van heb.

Overigens heeft het tot een paar weken geleden gewoon gewerkt in mijn portemonnee, daarna niet meer. :(
Waarschijnlijk heb je een pasje erbij gekregen met een RFID chip erin.
Ik heb mijn portemonnee helemaal RFID vrij gemaakt zodat ik me portemonnee gewoon tegen zo'n paal kan slaan. De paal kan blijkbaar de OV kaart niet goed herkennen wanneer er meerdere zijn of gelooft dat er dan 2 OV kaarten zijn.

ID, werkpas, gemeentepas en nog meer ongelofelijk hoeveel pasjes een RFID hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:44
Xepos schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:43:
[...]

Waarschijnlijk heb je een pasje erbij gekregen met een RFID chip erin.
Ik heb mijn portemonnee helemaal RFID vrij gemaakt zodat ik me portemonnee gewoon tegen zo'n paal kan slaan. De paal kan blijkbaar de OV kaart niet goed herkennen wanneer er meerdere zijn of gelooft dat er dan 2 OV kaarten zijn.

ID, werkpas, gemeentepas en nog meer ongelofelijk hoeveel pasjes een RFID hebben.
Nieuwe bankpassen krijgen ook NFC. Dat wordt nog wat straks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

ijdod schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:24:
[...]

Volgens mij gooide mijn studentenpas de communicatie van m'n chipkaart ook in de war.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Xepos schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:43:
[...]
En dan te bedenken dat je de helft van die pasjes gewoon bij je moet hebben maar nooit de RFID word uitgelezen. Zijn er voor dat soort pasjes geen speciale RFID blokkerende hoesjes beschikbaar.
ArcticWolf schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:50:
Nieuwe bankpassen krijgen ook NFC. Dat wordt nog wat straks :9
Binnenkort maar even een nieuwe aanvragen waar dat niet in zit dus. Schijt irritant al die troep , ik wil gewoon normaal kunnen pinnen en niet als een randdebiel met mn pas ergens tegenaan slaan in de hoop dat hij hem detecteert :+
Gaat helemaal leuk worden als je wat gedronken hebt en je coördinatie niet meer werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vicros schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:54:
Binnenkort maar even een nieuwe aanvragen waar dat niet in zit dus. Schijt irritant al die troep , ik wil gewoon normaal kunnen pinnen en niet als een randdebiel met mn pas ergens tegenaan slaan in de hoop dat hij hem detecteert :+
Gaat helemaal leuk worden als je wat gedronken hebt en je coördinatie niet meer werkt :D
off-topic: Ben je al te laat, in ieder geval bij de ABN. Van de week een nieuwe pas gekregen, MET NFC...
/off-topic

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

MBV schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:40:
[...]
Rolkoffers kan je in een VIRM ook nergens anders kwijt.
VIRM ? Die ken ik niet, zie alleen sprinters.
En ik heb al 's iemand z'n opvouwfiets in het bovenrek zien schuiven (tot afgrijzen van medepassagiers) dus een rolkoffer zal toch ook wel passen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:36
PaT schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:02:
[...]

off-topic: Ben je al te laat, in ieder geval bij de ABN. Van de week een nieuwe pas gekregen, MET NFC...
/off-topic
ING in ieder geval nog niet. Wel nieuwe pas gekregen met IBAN maar geen RFID. Er zijn overigens wel RFID blokkerende portemonnees maar volgens mij blokkeren ze dan ook alles :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
PaT schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:02:
[...]

/off-topic
gelukkig heb ik ING en die heeft het nog niet , geloof ik.

Maar weer even on-topic.
ijdod schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:05:
Omdat ze het uiteraard niet goed kunnen doen: waar is de nooddienstregeling voor de storm? :D
Dit wil ik eigenlijk ook wel even weten , ik moet om 4 uur de trein hebben van Amsterdam Bijlmer richting Schiphol en vervolgens een overstap op een sprinter richting Leiden. Het zou dus leuk zijn als die gewoon op tijd rijden of überhaupt gaan rijden. Vrijdag verwacht ik natuurlijk helemaal drama met de eventuele sneeuwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Goner schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:45:
[...]

VIRM ? Die ken ik niet, zie alleen sprinters.
En ik heb al 's iemand z'n opvouwfiets in het bovenrek zien schuiven (tot afgrijzen van medepassagiers) dus een rolkoffer zal toch ook wel passen ??
Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4059/4398549166_fa1a107d12_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wiki.ovinnederland.nl/w/images/thumb/9/9d/Interieur_VIRM-4.JPG/400px-Interieur_VIRM-4.JPG

Knappe jongen als je daar je rolkoffer in krijgt ;) Natuurlijk kan je je koffers op het balkon kwijt. Maar niemand gaat daar een paar uur voor zijn lol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Koffers kunnen tussen de stoelen, dat gaat prima :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, die ruimte tussen de stoelen is toch speciaal voor koffers? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Moet je geen coach opstelling hebben, maar tussen stoelen die met de rug tegen elkaar aan staan kan het inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Ik zat vanochtend achterin met naast die deur , jezus wat een kut plek is dat zeg. Ik moest even een 22"monitor meenemen en dat past dus niet bovenin en bij de benen is ook amper ruimte omdat er een stuk van 10cm naar binnen loopt , vervolgens gaat dr ook nog eens meteen een huppelkutje met een koffer naast met zitten en zet de koffer dus naast de stoelen neer. Dus die doos maar tussen mn benen en de volgende stoel geplaatst met gevolg dat de persoon naast me ook haar benen niet kwijt kan.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat iedereen die deur naar de stoelen toe opent waardoor je er ook niet even uit kan.

Iets zegt me dat daar beter de stoelen weg gehaald kunnen worden voor een plek waar eventuele koffers kunnen staan.

Edit: ik zie nu dat daar een stoel tegenover staat , dat was bij mij niet het geval hier stonden ze dus in coach opstelling

[ Voor 6% gewijzigd door Vicros op 05-12-2013 12:22 . Reden: iets andere opstelling stoelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vicros schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:10:
[...]

Dit wil ik eigenlijk ook wel even weten , ik moet om 4 uur de trein hebben van Amsterdam Bijlmer richting Schiphol en vervolgens een overstap op een sprinter richting Leiden. Het zou dus leuk zijn als die gewoon op tijd rijden of überhaupt gaan rijden. Vrijdag verwacht ik natuurlijk helemaal drama met de eventuele sneeuwval.
Er is al aangekondigd dat er gewoon met de normale dienstregeling gewerkt wordt.
anandus schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:17:
Ja, die ruimte tussen de stoelen is toch speciaal voor koffers? :)
Klopt, die is daarvoor bedoeld.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
wildhagen schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:20:
[...]
Er is al aangekondigd dat er gewoon met de normale dienstregeling gewerkt wordt.
[...]
Klopt, die is daarvoor bedoeld.
Ja, als er een boom op de bovenleiding valt is het kwaad toch al geschied, daar hoef je de dienstregeling niet voor aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
Vicros schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:54:
[...]

En dan te bedenken dat je de helft van die pasjes gewoon bij je moet hebben maar nooit de RFID word uitgelezen. Zijn er voor dat soort pasjes geen speciale RFID blokkerende hoesjes beschikbaar.
Er is een enorm aanbod van portemonee's met RIFD afgeschermde vakjes voor je pasjes.
Bedoeld voor mensen die bang zijn voor identiteitsdiefstal enzo. Maar ook handig als je niet wilt dat het signaal van alle andere pasjes die van je OVchipkaart stoort.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:20

vooghel

Cunning linguist

Ik heb laatst een portemonnee gekocht met losse RFID-blockende kaarten. Die doe ik tussen de OV-chip en de toegangspas voor kantoor, en dan hoef ik alleen nog maar te onthoduen welke kant van de portemonnee voor welke toepassing is :P

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Vanaf 14:00 zullen er tot nader order geen Arriva-treinen meer rijden in noord-Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:36:
Vanaf 14:00 zullen er tot nader order geen Arriva-treinen meer rijden in noord-Nederland.
Tijd voor kamervragen waarom Arriva hun reizigers in de kou laten staan (letterlijk en figuurlijk nu!)! Waarom hebben ze geen weer/stormbestendige dienstregeling/materieel etc etc.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 05-12-2013 13:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
wildhagen schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:37:
[...]

Tijd voor kamervragen waarom Arriva hun reizigers in de kou laten staan (letterlijk en figuurlijk nu!)! Waarom hebben ze geen weer/stormbestendige dienstregeling/materieel etc etc.
Misschien omdat er daar daadwerkelijk windstoten tot 150 km/h worden gemeten?

Op NS.nl staat inmiddels dit:
Zware wind, hinder treinverkeer

In de middag verwachten de weerdiensten zware windstoten, met name in het noorden van het land. Door zware wind wordt het treinverkeer ernstig gehinderd. Vanaf 14.00 uur wordt het treinverkeer stilgelegd in de volgende gebieden:

- ten noorden van de lijn Zandvoort-Haarlem-Amsterdam

- ten noorden van de lijn Zwolle-Marienberg-Emmen

Wij proberen u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de trajecten. De aanpassingen in de treindienst duren in ieder geval tot 18.00 uur. Later meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:39:
[...]

Misschien omdat er daar daadwerkelijk windstoten tot 150 km/h worden gemeten?
Valt vast wel iets op te verzinnen dat men gewoon door kan rijden in die omstandigheden. We hebben hier in dit topic een aantal topspecialisten zitten die overal een oplossing voor hebben, toch? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
wildhagen schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:40:
[...]

Valt vast wel iets op te verzinnen dat men gewoon door kan rijden in die omstandigheden. We hebben hier in dit topic een aantal topspecialisten zitten die overal een oplossing voor hebben, toch? :)
Het ligt er volgens mij maar net aan waarom ze het treinverkeer hebben stilgelegd. Kans op vallende bomen, overwegen die in de storing schieten, rondvliegend puin. De wind zelf is geen issue voor een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik gok zomaar dat die boom door de cabine indruk heeft gemaakt bij de vorige storm en dat ze zulke risico's niet weer nemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Hooglander1 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:48:
Ik gok zomaar dat die boom door de cabine indruk heeft gemaakt bij de vorige storm en dat ze zulke risico's niet weer nemen.
ik heb wel een keer in de trein gezeten met noodweer (windkracht 11 en regen) en hij reed gewoon met volle snelheid en ik zag die weg in de verte en die auto's reden gewoon door en opeens ging de trein echt vol in de ankers, bleek dus dat de overweg door de wind het niet helemaal meer snapte en de bomen dus niet goed dicht gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
NS.nl:
Treinverkeer Noord-Nederland gestaakt

Vanmiddag vanaf 14.00 uur wordt de treindienst ten noorden van de lijn Amsterdam-Zwolle uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd.
Dit naar aanleiding van de storm en de daarbij behorende code rood.
De trajecten waarop geen treinen rijden zijn:
Amsterdam – Haarlem
Amsterdam – Zaandam – Alkmaar – Den Helder/Hoorn - Enkhuizen
Zandvoort aan Zee/Haarlem – Alkmaar – Den Helder
Zwolle – Leeuwarden/Groningen
Leeuwarden – Stavoren/Harlingen
Leeuwarden – Groningen
Groningen – Roodeschool/Delfzijl/Veendam/Nieuweschans/Leer
Zwolle – Mariënberg – Emmen
Ook in de rest van het land kan er hinder zijn van de storm.
Dit is een zeer ingrijpende situatie, noodzakelijk met het oog op de veiligheid van reizigers en medewerkers.
Het is nu helaas nog niet duidelijk wanneer het treinverkeer weer hervat kan worden.
Wij adviseren onze reizigers om te zien naar alternatieven of hun reis uit te stellen.
Op ns.nl houden wij u op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.
Dit is in Glasgow gebeurd, om een idee te geven van de kracht van de wind:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/988801_10152139627872474_1110907976_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:26

DDX

Waarom besluiten ze dit weer zo last minute.
Naja gelukkig kan ik met een collega mee liften.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
DDX schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:04:
Waarom besluiten ze dit weer zo last minute.
Naja gelukkig kan ik met een collega mee liften.
Omdat ze de vorige keer ontzettend veel kritiek kregen toen het mee bleek te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Wel een snelle melding via de app. En veiligheid boven alles lijkt mij. Gelukkig zit ik net onder de lijn... vooralsnog dan.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Bastien schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:10:
Wel een snelle melding via de app. En veiligheid boven alles lijkt mij. Gelukkig zit ik net onder de lijn... vooralsnog dan.
Hier in Amsterdam is de wind echt hard, dus ik snap het wel ja. De rest van Nederland heeft het minder zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 09:07

Freak187

geen

Godver.... mijn trein ligt er natuurlijk weer uit.... Nou ja, gelukkig kan ik nog wel naar A'dam CS en dan maar de fijne betrouwbare bus nemen ;)

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:06:
[...]

Omdat ze de vorige keer ontzettend veel kritiek kregen toen het mee bleek te vallen.
Vorige keer met die storm reed er ook niets maar was het nog soort van aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:15:
[...]

Vorige keer met die storm reed er ook niets maar was het nog soort van aangekondigd.
Alsof je dit niet kon zien aankomen? Beetje naïef.

Vorige keer ginghetvooral om geplande uitval in de randstad, vetmindering van treinen. Ze hebben toen ook niet gepland de dienstregeling gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Freak187 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:13:
Godver.... mijn trein ligt er natuurlijk weer uit.... Nou ja, gelukkig kan ik nog wel naar A'dam CS en dan maar de fijne betrouwbare bus nemen ;)
Verschillende busdiensten liggen er ook al uit hoor. Vooral in het Noorden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Bastien schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:19:
[...]

Alsof je dit niet kon zien aankomen? Beetje naïef.

Vorige keer ginghetvooral om geplande uitval in de randstad, vetmindering van treinen. Ze hebben toen ook niet gepland de dienstregeling gestopt.
Naja aankondiging was gisteren windkracht 9 a 10 (code geel) en dat komt met enige regelmaat voor hier in Nederland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
DDX schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:24:
[...]

Naja aankondiging was gisteren windkracht 9 a 10 (code geel) en dat komt met enige regelmaat voor hier in Nederland ?
uhm...
Het is voor het eerst sinds 2002 dat Nederland wordt getroffen door twee zware stormen in één jaar, meldt Weeronline. De zuidwesterstorm op 28 oktober bereikte een piek van windkracht 12. Weeronline tekent daar wel bij aan dat die storm heftiger uitpakte dan verwacht. Er vielen toen veel bomen om, doordat ze nog vol in blad waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ArcticWolf schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:11:
[...]
Hier in Amsterdam is de wind echt hard, dus ik snap het wel ja. De rest van Nederland heeft het minder zwaar.
nah, is niet alleen 020 hoor.
in heel Noord Nederland ligt treinverkeer plat (zie http://www.rijdendetreinen.nl/) en dat hoort ook bij de rest van Nederland (zelfs vanuit A'dam gezien) :+

Vanaf 14.00 uur is het treinverkeer ten noorden van de lijn Amsterdam-Zwolle uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd.Het is nog niet duidelijk wanneer het treinverkeer hervat kan worden. In de tussentijd adviseren wij reizigers hun reis uit te stellen of te zoeken naar een alternatief.Op ns.nl houden wij u continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.Ook in de rest van het land kan er hinder zijn van de storm.

[ Voor 34% gewijzigd door Goner op 05-12-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

A'dam ligt er nu ook uit: Geen treinverkeer rond Amsterdam
Het treinverkeer rond Amsterdam is uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd. Vanwege de zware storm rijden van en naar de hoofdstad voorlopig geen treinen.

Om 14.00 uur werd al het treinverkeer ten noorden van de lijn Haarlem-Amsterdam-Zwolle-Emmen stilgelegd. Steden als Groningen, Leeuwarden, Den Helder en Haarlem zijn daardoor al uren niet meer per trein bereikbaar.

De NS weet nog niet hoe lang deze situatie duurt. Reizigers moeten rekening houden met een veel langere reistijd.

"Zeer ingrijpend"
Het spoorbedrijf sprak eerder al van "een zeer ingrijpende situatie, noodzakelijk met het oog op de veiligheid van reizigers en medewerkers".

De NS adviseert reizigers om hun reis uit te stellen en raadt mensen aan om de website in de gaten te houden voor de actuele situatie.

Arriva
Ook Arriva laat in Groningen en Friesland geen treinen meer vertrekken vanwege de storm. Volgens een woordvoerder is dat op last van ProRail en de politie.

De Arriva-bussen in Noord-Nederland rijden nog volgens de dienstregeling. Het is voor de bussen op de weg nog niet gevaarlijk, zegt Arriva. De bussen zijn extra vol omdat veel scholen in het noorden hebben besloten te stoppen met lesgeven vanwege de storm.

[ Voor 85% gewijzigd door Raven op 05-12-2013 15:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
Alex) schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:36:
Geen probleem toch, die treinen zijn buiten de spits toch leeg :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Volgens @NS_Online klopt dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het laatste bericht van @NS_Online is ruim een half uur geleden, bericht van NOS is recenter, dus hoezo klopt het niet? :S

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 05-12-2013 15:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:52:
Het laatste bericht van @NS_Online is ruim een half uur geleden, bericht van NOS is recenter, dus hoezo klopt het niet? :S
Euhm.. Ik denk dat je niet goed kijkt?

Bijv 2 minuten geleden:
@telegraaf het gaat om het treinverkeer ten Noorden van Amsterdam, dus niet rond Amsterdam.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 05-12-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crap, dat was het tijdstip van bijwerken :P
Maar zie bericht hierboven.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Treinen van kwart voor twee van Arriva reden al niet meer, helaas. Gelukkig rijden alle bussen nog wel en zelfs op tijd

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ja, daar staat toch het noorden van Amsterdam? :)
Naar Utrecht en Schiphol rijden de treinen wel gewoon, ook al zegt de NOS van niet :P

@NS_Online twittert zich wel suf, trouwens, druk daar bij de Social Media-afdeling :P

[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 05-12-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Er rijdt net een sprinter weg bij Amsterdam CS, dus het ligt i.i.g. niet helemaal plat :P Eens kijken hoe ik thuis kom vanavond.

Wat zijn eigenlijk de 'beperkingen in het materieelinzet' tussen Rotterdam en Amsterdam? Dat staat al 3 dagen in de routeplanner.

[ Voor 34% gewijzigd door MBV op 05-12-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

anandus schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:51:
[...]
Volgens @NS_Online klopt dat niet
Toch stond het ook op : http://www.rijdendetreine...mstandigheden-amsterdam-c
waar halen die dat dan vandaan ?

Rond Amsterdam C. rijden geen treinen door weersomstandigheden.
Houdt u rekening met een langere reistijd.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

(is inmiddels voorbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 20-05 13:40

djiwie

Wie?

Goner schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:42:
[...]

Toch stond het ook op : http://www.rijdendetreine...mstandigheden-amsterdam-c
waar halen die dat dan vandaan ?

Rond Amsterdam C. rijden geen treinen door weersomstandigheden.
Houdt u rekening met een langere reistijd.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

(is inmiddels voorbij)
Hoi, de ontwikkelaar van rijdendetreinen.nl hier :) De informatie uit het bericht dat je quote komt rechtstreeks bij NS vandaan (via de NS API).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

F.West98 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:56:
Treinen van kwart voor twee van Arriva reden al niet meer, helaas. Gelukkig rijden alle bussen nog wel en zelfs op tijd
Ja is ook een beetje jammer deze maatregel. Het waait helemaal niet hard hier (Groningen-stad) en het heeft hier ook de hele dag niet hard gewaaid :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 23:42

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
MBV schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:05:
Wat zijn eigenlijk de 'beperkingen in het materieelinzet' tussen Rotterdam en Amsterdam? Dat staat al 3 dagen in de routeplanner.
Sinds gisteren staat een deel van de ICRm-stammen van de Fyra en IC Brussel tijdelijk aan de kant tot nadere inspecties zijn afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

djiwie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:01:
[...]
De informatie uit het bericht dat je quote komt rechtstreeks bij NS vandaan (via de NS API).
Dat dacht ik al, is echt in NS -taal :+

Maar waarom dan dit in het NOS bericht :
Op de site van de NS staat dat er helemaal geen treinen van en naar Amsterdam CS rijden, maar een woordvoerder van de NS spreekt dit tegen.

(bedankt voor je site ; kijk er altijd even op voor ik naar het station loop, is net wat overzichtelijker dan de NS site IMHO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 20-05 13:40

djiwie

Wie?

Goner schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:16:
Maar waarom dan dit in het NOS bericht :
Op de site van de NS staat dat er helemaal geen treinen van en naar Amsterdam CS rijden, maar een woordvoerder van de NS spreekt dit tegen.
Waarschijnlijk interne miscommunicatie, gebeurt wel vaker dat de storingsberichten niet helemaal correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:56:
Naar Utrecht en Schiphol rijden de treinen wel gewoon, ook al zegt de NOS van niet :P
Bij storm waait de rook weg en kan de Schiphol-tunnel opengesteld worden voor alle reizigers.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Ach ja de VID is even slecht met file informatie, op de A2 staan altijd files tegenwoordig en die worden nooit gecommuniceerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik moet ook nog zien thuis te komen vanuit Almere :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Welke Sint heeft de NS eigenlijk ingehuurd? Ik begreep dat het treinverkeer in geheel Nederland plat lag, van Den Helder tot Maastricht en van Groningen tot Zeeland. "De NS zet bussen in."

Waar komen die bussen ineens vandaan? Een stilstaande bus kost alleen maar geld. Staan er in Nederland enorme opslagplaatsen met 50.000 ongebruikte bussen ofzo die plotseling door heel Nederland kunnen worden uitgerold, waarvan opslag en onderhoud betaald wordt met treinkaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Trommelrem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:52:
Welke Sint heeft de NS eigenlijk ingehuurd? Ik begreep dat het treinverkeer in geheel Nederland plat lag, van Den Helder tot Maastricht en van Groningen tot Zeeland. "De NS zet bussen in."

Waar komen die bussen ineens vandaan? Een stilstaande bus kost alleen maar geld. Staan er in Nederland enorme opslagplaatsen met 50.000 ongebruikte bussen ofzo die plotseling door heel Nederland kunnen worden uitgerold, waarvan opslag en onderhoud betaald wordt met treinkaartjes?
Touringcar bedrijven hebben op het moment weinig te doen. Die verdienen hun brood voor het hele jaar in de zomer. Op het moment staan die bussen vooral stil in een garage.
Dus storingsdienst rijden is voor de maatschappij en de chauffeurs een leuk extra'tje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS app: treinverkeer komt weer (langzaam) op gang.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 05-12-2013 20:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 23:42

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Trommelrem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:52:
Welke Sint heeft de NS eigenlijk ingehuurd? Ik begreep dat het treinverkeer in geheel Nederland plat lag, van Den Helder tot Maastricht en van Groningen tot Zeeland.
Uit welke dikke duim heb je dat dan gezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sprinter vanuit Duivendrecht richting Leiden waar ik in zat is aantal uren terug tegen een boom aangereden. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BavScLOIMAIBoFP.jpg:large

Machinist en Conducteur waren ongedeerd. Wat mij betreft worden alle bomen langs het spoor omgekapt. Dit is echt een gevaarlijke situatie. Voor het zelfde geldt gaat een boom dwars door het raam en de Machinist. Jammer dat de gemeentes zo moeilijk doen. Maarja, iets met boom en knuffelaars en huilie huilie.

[ Voor 4% gewijzigd door magnifor op 05-12-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Ja, laten we alle bomen rondom het spoor wegkappen voor die paar keer per jaar dat er een harde wind staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jeoh schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:50:
Ja, laten we alle bomen rondom het spoor wegkappen voor die paar keer per jaar dat er een harde wind staat.
Sowieso zijn bomen rondom het spoor gewoon debiel. 1 boom waait om, komt op het spoor en gehele dienstregeling ligt op zijn gat. En wacht maar totdat het een keer goed misgaat en een trein ontspoort of een boom dwars door het raam gaat waardoor een Machinist omkomt. Dan is de wereld te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

magnifor schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:52:
[...]
Sowieso zijn bomen rondom het spoor gewoon debiel.
Wat een flauwekul zeg ... en dan ook maar alle bomen langs wegen, fietspaden en zo ook weghalen ?? En verder ook alles wat meer dan 2 meter boven het maaiveld uitsteekt en wind vangt.
En geen dakpannen meer, levensgevaarlijk. gewoon asfalteren, die daken.

Als het nou geen boom was geweest maar een reclamebord of een spanningsmast ? Was het dan ook de schuld van de gemeente en knuffelaars en huilie huilie ?

[ Voor 14% gewijzigd door Goner op 05-12-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
RocketKoen schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:55:
[...]

Touringcar bedrijven hebben op het moment weinig te doen. Die verdienen hun brood voor het hele jaar in de zomer. Op het moment staan die bussen vooral stil in een garage.
Dus storingsdienst rijden is voor de maatschappij en de chauffeurs een leuk extra'tje.
Vind ik alsnog knap. Er moeten chauffeurs van vakantie worden teruggeroepen die wellicht ook nog in het buitenland zitten. De Canarische Eilanden zijn populair voor Nederlanders om de winterslaap te houden. Met dit weer land je niet zomaar even op Schiphol. Daarnaast moeten ineens alle bussen zo snel mogelijk uit de loodsen worden gehaald, worden schoongemaakt en worden ingezet. Of worden ze constant rijklaar gehouden? Wie betaalt dat dan? Betaalt de NS uit mijn treinkaartje het rijklaar houden van die bussen? Die busmaatschappijen gaan echt niet gratis hun busdiensten op SLA basis aanbieden.
Luccus schreef op donderdag 05 december 2013 @ 21:02:
[...]
Uit welke dikke duim heb je dat dan gezogen?
Zie o.a. de nieuwsberichten.
magnifor schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:47:
Sprinter vanuit Duivendrecht richting Leiden waar ik in zat is aantal uren terug tegen een boom aangereden. Dit is het resultaat:
Zijn deze treinen niet juist extra veilig als het bomen betreft door het ontbreken van de kreukelzone? Bij de aanrijding tussen dit treintype en een VIRM destijds was alleen de kreukelzone van de VIRM benut. Of was dat een toevallige mishap?

Deze trein beukt bomen gewoon opzij. Pas bij een frontale aanrijding met iets wat zwaarder is dan een boom, dan wil je niet in dit treintype zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 05-12-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 20-05 07:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Trommelrem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:40:
Vind ik alsnog knap. Er moeten chauffeurs van vakantie worden teruggeroepen die wellicht ook nog in het buitenland zitten. De Canarische Eilanden zijn populair voor Nederlanders om de winterslaap te houden. Met dit weer land je niet zomaar even op Schiphol. Daarnaast moeten ineens alle bussen zo snel mogelijk uit de loodsen worden gehaald, worden schoongemaakt en worden ingezet. Of worden ze constant rijklaar gehouden? Wie betaalt dat dan? Betaalt de NS uit mijn treinkaartje het rijklaar houden van die bussen? Die busmaatschappijen gaan echt niet gratis hun busdiensten op SLA basis aanbieden.
Naast wat schoolreisjes en andere tripjes is het voeren van een touringscarbedrijf meestal seizoenswerk. De chauffeurs zijn dan vaak buiten het seizoen taxi-chauffeur. Die bedrijven worden dik betaald om de nooddiensten te voeren maar hier zitten wel strenge condities aan. Het lijkt mij niet dat ze speciaals chauffeurs gaan invliegen die zijn er genoeg. Bovendien zijn er ook veel mensen via uitzendbureau's in te zetten. Bussen worden bij een normaal bedrijf na gebruik altijd schoon in het depot neergezet.

Het is voor de NS een simpele rekensom, of je moet op elk groot station 6400's+storingsdienst gaan plaatsen om defecte treinen snel en effectief weg te slepen. Óf je legt bij een paar honderd busbedrijven een contract neer dat je die kan opbellen in geval van nood.

Overigens heb ik niet het gevoel dat die bedrijven er dan ook binnen 15 minuten staan, volgens mij is de oproeptijd bij storingen ruim 2 uur en dan vaak met een interval van 30-60 minuten, daar heb je niet echt veel bussen voor nodig voor een dienst.
GoldenSample schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:48:
Voordeel is idd dat 25kV meer een standaard is -> goedkoper materieel, kortere levertijden/meer flexibiliteit, integratie van HSL/Betuwenlijn in reguliere trajecten/lijnen is eenvoudiger en meer potentiele andere vervoerders..
Sowieso lijkt het mij wenselijk om wisselspanning te hebben omdat het hele net dat is. De vraag is echter of je loks simpeler ombouwt van 1500 V naar 3000 V, dan van 1500 V naar 25 kV.

Ik dacht dat er bij VIRM en de SLT een DC-AC converter in zat voor tractie, dan is het volgens mij een kwestie om een paar componenten uit deze converter te vervangen door exemplaren die geschikt zijn tot 3 kVDC.

Hoe dan ook is 25 kV voor een boemeltje totale onzin. Maar mochten bestaande lijnen geëlektrificeerd worden óf de bovenleiding van bestaande lijnen vervangen dan zou ik die wel meteen omzetten naar een bovenleiding die qua isolatie e.d. 25 kV aan kan.

Maar dan zit je wel met het punt dat eigenlijk alle treinen naast 1500V en 3000V ook 25 kV moeten ondersteunen. Kan een bedrijf een goedkope converter maken tussen deze spanningen naar tractiespanning? Lijkt mij een leuke aanbesteding.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1 ... 172 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!