"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Gister heb ik autom. opladen erop gezet, via de site, maar kreeg net een mail, die beetje vaag was, nu snap ik alweer iets niet, moet ik dat autom. opladen nou ophalen bij de Albert Heijn automaat?
Dat kan bijvoorbeeld ook de blauwe paal in een Arriva bus zijn kwam ik achter.Groentjuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:15:
@Sjah, ja, automatisch opladen (= een product) moet je ophalen bij een OV-chipkaart apparaat.
Automatisch opladen is een product dat op de OV-chipkaart zelf gezet moet worden en dat kan alleen via zo'n apparaat.
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Rijden er nog bussen rond met OV-chipkaart productophaalapparaten? Hier in Enschede al heel lang niet meer...Bas170 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:17:
[...]
Dat kan bijvoorbeeld ook de blauwe paal in een Arriva bus zijn kwam ik achter.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Opladen gaat niet, er zit geen gleuf of contactpunt voor de pinpas in.Raven schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:24:
[...]
Rijden er nog bussen rond met OV-chipkaart oplaadapparaten? Hier in Enschede al heel lang niet meer...
Ophalen van producten gaat wel.
Regio Zuid-Holland noord
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Woops, ik bedoelde dus productophaalapparaten.Bas170 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:28:
[...]
Opladen gaat niet, er zit geen gleuf of contactpunt voor de pinpas in.
Ophalen van producten gaat wel.
Regio Zuid-Holland noord
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 22-02-2019 15:51 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Iedereen die uitstapt gaat ook echt naar dezelfde palen, iedereen in de rij 'sochtends vroeg.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik heb net een nieuwe besteld* en daar staat het volgende bij:Groentjuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:15:
@Sjah, ja, automatisch opladen (= een product) moet je ophalen bij een OV-chipkaart apparaat.
Automatisch opladen is een product dat op de OV-chipkaart zelf gezet moet worden en dat kan alleen via zo'n apparaat.
Ze kunnen het blijkbaar dus wel zonder dat je langs zo'n paal moet?Betaling gelukt
Wij hebben je betaling ontvangen. Je ontvangt je persoonlijke OV-chipkaart binnen gemiddeld drie werkdagen.
Je bent klaar om te reizen met automatisch opladen
Je hebt automatisch opladen aangevraagd. Je kunt meteen reizen als je je kaart hebt ontvangen. Zodra je de kaart bij een paaltje of poortje houdt om in te checken, wordt je saldo automatisch opgeladen.
*= kaart verlopen, nieuwe aan willen vragen, geen pasfoto voor handen, probeer het 2 weken later, nu met pasfoto in de buurt, opnieuw -> kaart langer dan een jaar verlopen, f*ck you klant.... En dan op de website glashard beweren na een jaar alles weg te gooien, maar me wel kunnen vertellen dat ik die kaart had, wat het nummer is, wanneer deze verlopen is, hoeveel geld er nog op stond...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maarrr, heb nu een nieuwe kaart, waarover ik eerder in dit topic schreef, met gezeur dat autom. opladen er niet opstond (terwijl ik dat wel zo had aangevraagd), en heb dat toen handmatig erop gezet, door bij automaat enzo op te halen. Probleem is nu, ik zit nu onder de 5 euro met de kaart, en hij laadt niks automatisch op?
Er lijkt iets hardstikke mis, of met mijn kaart, of bij die firma, ik ga maar contact opnemen.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Er is niks mis met je kaart, het is gewoon veranderd
We are shaping the future
De eerste ervaringen van deelnemers aan de proef ‘Reizen met je betaalkaart’ zijn overwegend positief. Dat blijkt uit een klantonderzoek over de eerste maanden van de proef op het traject Leiden – Den Haag. Zo’n duizend testreizigers op dit traject kunnen sinds januari bij NS in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. De proef loopt tot de zomer.
Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers het reizen met de betaalkaart net zo gemakkelijk vinden als reizen met de OV-chipkaart. Het wordt als een voordeel ervaren dat het niet nodig is om saldo op een kaart te laden; de reiskosten worden aan het einde van de dag van de bankrekening afgeschreven. Ook vinden reizigers het handig dat je ‘de reispas’ al op zak hebt, je hoeft geen OV-chipkaart aan te schaffen. De testreizigers kunnen ook wensen naar voren brengen. Zo zouden ze graag op meer punten kunnen in- en uitchecken dan nu bij de proef beschikbaar zijn. Ook zouden ze willen dat het in- en uitchecken iets sneller gaat.
Doel van de proef
Voor een eventuele landelijke invoering van reizen met de betaalkaart, zijn ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken. Deze proef richt zich allereerst op de ervaring van reizigers. Om beter te weten wat er nodig is voor een landelijke invoering, is het daarnaast belangrijk om de techniek in de praktijk te testen.
Samenwerking tussen partijen
Inchecken met de bankpas of creditcard is vooral handig voor incidentele reizigers en toeristen. Het is daarom één van de mogelijkheden die de OV-bedrijven en Translink onderzoeken vanuit het Innovatieprogramma OV-betalen. De proef is tot stand gekomen in samenwerking met banken en creditcardverstrekker ICS. Deelnemers aan de proef reizen met een contactloze bankpas van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank of RegioBank of een contactloze creditcard van Mastercard of VISA, uitgegeven door ICS (International Card Services).
Oscar Wilde
Lijkt mij een gewenste ontwikkeling.Ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023
De ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven is de techniek toe aan vervanging. In een brief aan vervoerders en andere overheden schrijft ze dat het gebruiksgemak van de kaart door de reizigers wordt gewaardeerd, maar dat toch een meer eigentijds systeem de voorkeur verdient. Bovendien is de ov-chipkaart relatief duur, benadrukt de staatssecretaris.
Van Veldhoven wil toe naar een systeem waarbij het reissaldo niet meer op een ov-chipkaart wordt bijgehouden, maar waarbij de reiziger zelf kiest of hij bijvoorbeeld via een bankpas of mobiel wil betalen. Het saldo wordt dan bijgehouden in de centrale backoffice van het betaalsysteem.
Scheelt een pasje, plus dat vermaledijde "saldo op je chip"-gedoe.
Gewoon via NFC in je telefoon/bankbas/horloge/fitnesstracker.
Nadeel is dat anoniem reizen moeilijker wordt, vermoed ik(?)
De staatssecretaris onderstreept dat ook in de toekomst anoniem reizen, dus zonder account, mogelijk blijft. Er zijn al diverse proeven gedaan met nieuwe methoden en ook nu lopen nog experimenten.
[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 03-07-2019 14:03 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Oscar Wilde
Ik snap niet wat daar het probleem mee kan zijn. Ik gok dat de poortjes blijven dus je moet wegwerp chipkaarten blijven gebruiken (kosten zijn in de kaartprijs inbegrepen) of je doet niet zo dom en je print een papiertje met een QR code voor de scanpoortjes.anandus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Nadeel is dat anoniem reizen moeilijker wordt, vermoed ik(?)
[...]
Alle pogingen om anoniem reizen lastiger te maken doen mij toch denken dat daar een minder frisse onderliggende reden voor is.
Signatures zijn voor boomers.
Eigenlijk gek dat er hier nog "getest" moet worden. Zo anders zijn wij toch ook weer niet dan de reizigers in London?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Oscar Wilde
Slecht.Raven schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:30:
Dus ze willen toch weer voor (o.a.) mobiel gaan? Hoe is dat experiment toen ook alweer afgelopen?
Omdat een of andere droeftoeter de beslissing heeft genomen dat het alléén kan met een KPN of Vodafone simkaart, waarin een private key is opgeslagen, die de daarvoor bestemde app alleen kan uitlezen met een speciale extra app die zeer instabiel was.
Inchecken met je telefoon is natuurlijk prima mogelijk, alleen moet je die private-key-simkaarten (die ze overigens onterecht "NFC simkaart" noemen) gewoon schrappen en werken met standaarden zoals ze bedoeld zijn.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
In Londen wordt er met één systeem gewerkt van TfL terwijl er in Nederland meerdere vervoerders zijn.flowerp schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:30:
Met pas reizen werkt best goed, ik gebruik het al jaren in London, waar ze grofweg de zelfde hardware gebruiken als wij hier.
Eigenlijk gek dat er hier nog "getest" moet worden. Zo anders zijn wij toch ook weer niet dan de reizigers in London?
Ook de verwerking van de reisgegevens is anders bij TfL, daar worden kosten in de nacht verwerkt vanwege de cap.
Iets anders, ik heb zaterdag een busrit (lijn 63) gemaakt van Station Delft naar IKEA. Het ritje is zo'n 15 minuten en de 9292-app gaf geen prijs voor deze rit.
Nu maak ik gebruik van NS-flex dus de kosten worden achteraf van mijn bankrekening afgeschreven.
In de NS-app stond sinds gistermiddag een ritprijs van €2,12, dit lijkt mij echter te veel.
Voor een rit van 45 minuten met bus - metro - bus van de RET betaal ik totaal zo'n €3,-.
Connexxion was ook niet behulpzaam, eerst zeggen ze dat NS-flex niet geaccepteerd wordt en vervolgens kunnen ze ook niet aangeven hoeveel de rit daadwerkelijk zou moeten kosten.

Zijn er meer mensen met NS-Flex waarbij de bus-kosten (waarschijnlijk) onjuist zijn?
Wij de reizigers? Nope. Maar de infra, betrokken bedrijven, legacy omgevingen waar het mee moet integreren, gewenste output en rapportage, etc., etc. wel...flowerp schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:30:
Rhàshan - Aditu Sunlock
Vanwege werkzaamheden in Delft rijdt de bus een andere route. Dat 9292 (en de reisplanners die 9292 gebruiken) geen tarief toont heeft waarschijnlijk te maken met die omleiding, die staat dan niet goed in de systemen.VirinR schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:00:
[...]
Iets anders, ik heb zaterdag een busrit (lijn 63) gemaakt van Station Delft naar IKEA. Het ritje is zo'n 15 minuten en de 9292-app gaf geen prijs voor deze rit.
Nu maak ik gebruik van NS-flex dus de kosten worden achteraf van mijn bankrekening afgeschreven.
In de NS-app stond sinds gistermiddag een ritprijs van €2,12, dit lijkt mij echter te veel.
Voor een rit van 45 minuten met bus - metro - bus van de RET betaal ik totaal zo'n €3,-.
De klantenservice van Connexxion zou je echter wel het juiste tarief moeten kunnen vertellen - je kunt het ze het beste nog een keer vragen. Hou het dan wel zo simpel mogelijk, als je begint over 'NS Flex' is de kans groot dat ze afgeleid raken en je vraag niet snappen.
Ik heb de route van buslijn 63 opgezocht op Google Maps en nagemeten, daarmee kom ik uit op een ritlengte van 7 km. Het basis-/instaptarief is € 0,96, daarbovenop komt een tarief van € 0,166 per kilometer. (Bron: MRDH).
Daarmee komt het totaal uit op een ritprijs van... € 2,12. Dat lijkt me te kloppen met wat je terugziet in je reisoverzicht van NS Flex.
We are shaping the future
Ah dit verklaart een hoop. De Connexxion-medewerker ging via de Connexxion-reisplanner de prijs opzoeken, juist hier kwam geen prijs uit.Alex) schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:44:
[...]
Vanwege werkzaamheden in Delft rijdt de bus een andere route. Dat 9292 (en de reisplanners die 9292 gebruiken) geen tarief toont heeft waarschijnlijk te maken met die omleiding, die staat dan niet goed in de systemen.
De klantenservice van Connexxion zou je echter wel het juiste tarief moeten kunnen vertellen - je kunt het ze het beste nog een keer vragen. Hou het dan wel zo simpel mogelijk, als je begint over 'NS Flex' is de kans groot dat ze afgeleid raken en je vraag niet snappen.
Ik heb de route van buslijn 63 opgezocht op Google Maps en nagemeten, daarmee kom ik uit op een ritlengte van 7 km. Het basis-/instaptarief is € 0,96, daarbovenop komt een tarief van € 0,166 per kilometer. (Bron: MRDH).
Daarmee komt het totaal uit op een ritprijs van... € 2,12. Dat lijkt me te kloppen met wat je terugziet in je reisoverzicht van NS Flex.
De rit ging inderdaad via de snelweg, door de langere afstand is de busrit duurder uitgevallen (duurder dan de treinrit zelf).
Mijn 1e gedachte: https://www.ov-chipkaart.nl
Het bordje bij het oplaadpunt: https://sb-ov.nl/
https://www.ov-service.nl/veelgestelde-vragen/ geeft https://www.ccv.eu/nl/contact/ aan.
Lekker verwarrend zo
Oscar Wilde
wat ik dus net heb gedaan. Zat er nou enige vertraging in het verwerken? Weet het niet meer, mijn OV-kaart heeft het 5 jaar uitgehouden, te lang geledenVoer eerst je koppelcode in via www.ov-chipkaart.nl/mijnkaarten. Daarna kun je gebruikmaken van de online dienstverlening.
Oscar Wilde
Toevallig vanochtend ook een kaart gekoppeld, kaart was direct zichtbaar na invullen van de code uit bevestigingsmail.Raven schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:04:
Hmm, net nieuwe OV-kaart gekoppeld, krijg ik
[...]
wat ik dus net heb gedaan. Zat er nou enige vertraging in het verwerken? Weet het niet meer, mijn OV-kaart heeft het 5 jaar uitgehouden, te lang geleden
De kaart is hier ook wel zichtbaar, maar bij het opvragen van de saldoinformatie en transacties (waar alleen een saldoopwaardering hoort te staan) krijg ik de melding dat ik die koppelcode nog moet invoerenHugo159 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:37:
[...]
Toevallig vanochtend ook een kaart gekoppeld, kaart was direct zichtbaar na invullen van de code uit bevestigingsmail.

.... en nu werkt het ineens goed
edit: Dit zag ik dus tot vanmorgen:

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 28-09-2019 10:41 ]
Oscar Wilde
Ik ben niet op het station ingestapt30-09-2019
maandag Check-uit Bus - Syntus
18:33 Enschede, Centraal Station
Check-in: Enschede, Centraal Station
€ 4,00 terug van instaptarief
Ritprijs € 0,00
30-09-2019
maandag Check-in Bus - Syntus
18:28 Enschede, Centraal Station
€ - 4,00 instaptarief
Oscar Wilde
Soms kan een OV-chipkaart lezer een beetje in de war zijn. In de randstadrail in Den Haag ook wel eens ingecheckt en uitgecheckt in een remise.Raven schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:17:
Dit is een leuke, ik had laatst mijn nieuwe OV-kaart in de bus getest. Vond het al vreemd dat het saldo niet verandert bleek te zijn. Zojuist zie ik dit bij de reishistorie:
[...]
Ik ben niet op het station ingestapt

Kan iemand uitleggen waarom bij de kaartautomaten van Arriva de samenreiskorting niet altijd beschikbaar is?
De bovenste foto is van een persoonlijke NS OV-chipkaart met een NS Weekendvrij die binnenkort ingaat als bijproduct voor een gezinslid. Hier is dus geen samenreiskorting beschikbaar.
Onderste foto:
Een andere persoonlijke OV-chipkaart met actieve Weekendvrij heeft dit wel...
How come? Arriva had er enkele weken geleden naar gekeken, maar ze kwamen er niet uit..

Maar wel een vreemd verschil in de keuzes
Bij NS kan het wel....
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Klopt! Bij NS is het geen probleem!iBugged schreef op zondag 8 december 2019 @ 02:26:
Kan je die samenreiskorting bij NS automaten wel altijd zien / laden?
Maar dit gaat om een klassieke NS Weekendvrij (die nog niet actief was), maar wel op saldo kon worden gereisd.ShitHappens schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:42:
Viel me laatst ook al op, dat je met een NS Flex kaart de samenreiskorting niet op de NS automaat kunt aanzetten. Enkel via de app. Misschien om zo'n reden?
[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 08-12-2019 18:02 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Waarom is mij een raadsel... voor die 7,50 die de kaart kost en de 11 euro die een vervanging kost (waarom dat zo is is mij ook een raadsel) kunnen ze toch wel dat risico lopen?Pas vanaf de eerstvolgende dag (met ingang van 0:00 uur) na melding van verlies of diefstal draagt Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart) het risico van verlies van saldo. Tot dit tijdstip draag je zelf het risico van verlies van saldo.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 31-07-2021 19:19 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

https://www.ovpro.nl/ov-c...hipkaart-gestopt-met-app/
TLS werkt wel aan een nieuwe App.
Ik moet morgen een stukje met de bus vanaf Rotterdam Noord, maar heb geen OV-chipkaart. Nu kan je bij RET online een kaartje kopen, die kost 4 euro. Dat is het instaptarief, neem ik aan? Wordt het daarna verrekend met je rit? En krijg je dan het verschil teruggestort of hoe werkt het?
Als je de voorwaarden had gelezen, dan zou je weten dat dat kaartje twee uur geldig is en dat je verder geen geld terug krijgt. Je kan ook een dagkaart kopen, voor negen Euro mag je dan de hele dag in de bus, tram of metro blijven zitten...chim0 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:17:
Iemand ervaring met RET en online kaartje kopen?
Ik moet morgen een stukje met de bus vanaf Rotterdam Noord, maar heb geen OV-chipkaart. Nu kan je bij RET online een kaartje kopen, die kost 4 euro. Dat is het instaptarief, neem ik aan? Wordt het daarna verrekend met je rit? En krijg je dan het verschil teruggestort of hoe werkt het?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Klopt, daar staat het idd in, maar ik stelde de vraag, omdat ik eerder met de bus heb gereisd, maar dan wel met OV-chipkaart, en ik toen met 4 euro moest opstappen en het later werd verrekend met de ritprijs. In dit geval is dat 2,68 euro volgens 9292ov maar dat is met een OV-chipkaart. Blijkbaar ben je duurder uit met een "los" kaartje.Fiber schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:26:
[...]
Als je de voorwaarden had gelezen, dan zou je weten dat dat kaartje twee uur geldig is en dat je verder geen geld terug krijgt. Je kan ook een dagkaart kopen, voor negen Euro mag je dan de hele dag in de bus, tram of metro blijven zitten...
RET Barcode app gedownload, kaartje gekocht, maar hij komt helemaal niet tevoorschijn in de app. Hij moet bij actieve tickets komen maar er staat niks. Geld is wel afgeschreven. Echt waardeloos!
[ Voor 12% gewijzigd door chim0 op 20-02-2022 20:26 ]
Daar de klantenservice van zowel Keolis ("verwerken kan 2 maanden duren") als ov-chipkaart.nl ("er is sprake van een abo, neem contact op met vervoerder") niet willen uitzoeken wat hier nou mis is gegaan dacht ik, misschien dat iemand hier het wel eens mee heeft gemaakt.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is en waarom uitcheckgemist.nl maar niets oppikt?
Oscar Wilde
uitcheckgemist.nl pikt het niet op omdat je NS Flex hebt. De gemiste uitcheck zou daarom via het NS account gerepareerd moeten worden. Maar daar voor moet de reis dus eerst daar moeten verschijnen. Het beste wat je kan doen is contact opnemen met NS hier over.Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:41:
Een busrit van vorige maand verschijnt maar niet in de reishistorie van NS Flex (basis), bij de historie op ov-chipkaart.nl staat die wel, maar alleen de incheck. De uitcheck, die ik wel degelijk heb gedaan, is daar niet terug te vinden en ondanks dat er bijna 3 weken zijn gepasseerd laat uitcheckgemist.nl nog altijd geen "gemiste" uitcheck zien.
Daar de klantenservice van zowel Keolis ("verwerken kan 2 maanden duren") als ov-chipkaart.nl ("er is sprake van een abo, neem contact op met vervoerder") niet willen uitzoeken wat hier nou mis is gegaan dacht ik, misschien dat iemand hier het wel eens mee heeft gemaakt.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is en waarom uitcheckgemist.nl maar niets oppikt?
Dus ik ging idd kijken via uitgecheckgemist.nl, en daar zag ik dat ik er een hoop had gemist. En bij het rechtzetten "ging er iets mis" waardoor ik de hele prijs terugkreeg. En dat voor alle ritten

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Blijkbaar niet, paar dagen terug pikte uitcheckgemist het ineens op, formulier ingevuld en sindsdien staat die busrit niet alleen in de historie bij ov-chipkaart.nl, maar ook bij de NS. Echter met bestemming onbekend, alleen instaptarief in rekening gebracht.Komadi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
uitcheckgemist.nl pikt het niet op omdat je NS Flex hebt. De gemiste uitcheck zou daarom via het NS account gerepareerd moeten worden.
Dat heb ik sinds dit probleem optrad meerdere keren geprobeerd, telkens terugverwezen naar de vervoerder omdat NS geen toegang heeft tot het systeem van die vervoerder en Keolis wijst weer terug omdat dit een NS-probleem zou zijn vanwege Flex Basis abo.Komadi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:38:
Maar daar voor moet de reis dus eerst daar moeten verschijnen. Het beste wat je kan doen is contact opnemen met NS hier over.
OV-chipkaart.nl klantenservice kijkt ook niet verder dan het abo, terwijl die site de enige plek was waar (voor uitcheckgemist.nl het oppikte) er ook maar iets van die busrit terug te vinden was.
Over de onbekende bestemming wordt nog steeds naar elkaar gewezen.
Ik gebruik de bankpas niet daarvoor omdat het inchecken zo lang duurt dat ik ga kijken of het apparaat wel werkt, elke keer weer, uitcheck gaat sneller..oisyn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:44:
Ik heb laatste een hele rits busritten teruggehad omdat mijn pinpas het blijkbaar lastig vond om uit te checken. Dan krijg je wel 4 streepjes op het apparaat, maar geen biep. Tja, soms hoor je de biep überhaupt niet, en ik ga het schermpje niet afwachten in een volle bus waar iedereen er ook uit wil.
Dus ik ging idd kijken via uitgecheckgemist.nl, en daqr zag ik datvik er een hoop had gemist. En bij het rechtzetten "ging er iets mis" waardoor ik de hele prijs terugkreeg. En dat voor alle ritten
Oscar Wilde
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Verwijderd
Lees het nieuws: DDoS door Russische hackers. Ze hopen vandaag weer online te komen.SirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:43:
Mijn vader moet een nieuwe kaart aanvragen. Maar die website is al twee dagen niet bereikbaar. Meer mensen ervaring mee?
Ik weet niet waarvoor je vader de OV kaart precies nodig heeft. Maar je kunt ook via de NS site een (gratis) abbonement bestellen dan krijg je ook een OV kaart er bij. Kan wel 10 euro administratiekosten bij komen. Verder kun je tegenwoordig ook gewoon je bankpas gebruiken om te reizen zie ovpay.nlSirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:43:
Mijn vader moet een nieuwe kaart aanvragen. Maar die website is al twee dagen niet bereikbaar. Meer mensen ervaring mee?
Bankpas werkt niet icm abonnementen en via de NS site kun je niet verlengen en je saldo terugkrijgen. Dat moet via ov-chipkaart.nl.Gaitman schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:38:
[...]
Ik weet niet waarvoor je vader de OV kaart precies nodig heeft. Maar je kunt ook via de NS site een (gratis) abbonement bestellen dan krijg je ook een OV kaart er bij. Kan wel 10 euro administratiekosten bij komen. Verder kun je tegenwoordig ook gewoon je bankpas gebruiken om te reizen zie ovpay.nl
thnx @Verwijderd
Ah ok, Ik zie dat https://www.ov-chipkaart.nl/ weer werkt!SirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:05:
[...]
Bankpas werkt niet icm abonnementen en via de NS site kun je niet verlengen en je saldo terugkrijgen. Dat moet via ov-chipkaart.nl.
thnx @Verwijderd
Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:41:
Een busrit van vorige maand verschijnt maar niet in de reishistorie van NS Flex (basis), bij de historie op ov-chipkaart.nl staat die wel, maar alleen de incheck. De uitcheck, die ik wel degelijk heb gedaan, is daar niet terug te vinden en ondanks dat er bijna 3 weken zijn gepasseerd laat uitcheckgemist.nl nog altijd geen "gemiste" uitcheck zien.
Het ziet er nu zo uit:Raven schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Blijkbaar niet, paar dagen terug pikte uitcheckgemist het ineens op, formulier ingevuld en sindsdien staat die busrit niet alleen in de historie bij ov-chipkaart.nl, maar ook bij de NS. Echter met bestemming onbekend, alleen instaptarief in rekening gebracht.

Let hierbij ook op de treinreis bovenaan, vaag gedoe.....
Oscar Wilde
Incheck bij paal was geen probleem ("incheck ok") en uitcheck bij poortje ook niet, hoe kan ik dan een in/uitcheck gemist hebben

Overigens dit keer na 2 dagen een email, niet na weken een keer.
Oscar Wilde
7 busritten in een paar weken tijd met onbekende of de verkeerde in-/uit-checklocatie waarbij de verkeerde telkens dezelfde foute halte is, er lopen nu 3 geld-terug verzoeken waarvan er 1 (4 busritten) inmiddels met succes is afgehandeld.
Als de kippen erbij: gratis reizen met de bus in Twente
Hier helaas niet de gratis-reizen fout maar de duurdere fout:
Gratis reizen, maar ook meer dan het dubbele voor een busrit betalen. Of niet kunnen inchecken. Sinds Arriva het vervoer in Twente en de Achterhoek regelt komt dat voor. De vervoerder heeft de boel niet op orde en dat kan gevolgen hebben voor je bankrekening.
Twee fervente reizigers melden dat het bij hen fout ging met reizen. Er wordt een verkeerd bedrag afgeschreven bij het in- en uitchecken. Soms wordt er niets afgeschreven, soms betalen ze het volledige tarief als ze maar een stukje hebben gereisd. Maar daar blijft het niet bij. Als een van de twee reizigers de eigen reishistorie overhandigt wordt duidelijk dat er meer aan de hand is dan alleen busritjes die verkeerd worden gefactureerd.
Onjuist bedrag
Zo is te zien dat er een reistijd van vijf minuten staat bij een busrit die normaal tien minuten duurt. Halvering van de reistijd? Dan moet je als chauffeur nogal doorrijden. De halte die in het reisoverzicht staat is vijf haltes verder dan de plaats waar de bus binnen vijf minuten zou kunnen zijn.
Ook zijn de afgeschreven bedragen inconsequent. Een rit die een van de reizigers aflegt kost volgens Reisplanner 9292 1,84 euro. In de reishistorie is te zien dat dat bedrag verschilt per rit, terwijl het over hetzelfde traject gaat. Soms heeft diegene 1,81 betaald, soms 1,83 en soms ook de daadwerkelijke prijs. Het is een klein verschil, maar het roept wel vragen op.
Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsbrief van Tubantia ontvangen via e-mail?
Een paar meter verschil
Arriva verklaart dit doordat de heenweg en de terugweg van afstand kunnen verschillen, door bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer of rotondes. Een paar meter kan volgens de vervoerder dus al voor een paar cent verschil in de ritprijs zorgen.
En dan nog iets opmerkelijks. Beide reizigers hebben los van elkaar een keer ongeveer 11 euro moeten betalen voor een rit die ongeveer 1,40 euro kost. Het gehele traject kost 2,95 euro.
Wat het zo opmerkelijk maakt is, behalve het hoge bedrag, het feit dat het beide keren op exact dezelfde lijn is gebeurd: lijn 9 tussen Hengelo Station en Enschede Station. En dat het beide keren vlak na de overname van openbaar vervoerder Keolis door Arriva gebeurde. Op 11 en 12 december is het te hoge bedrag in rekening gebracht. Op 10 december was de overname. Een van de reizigers kreeg het geld terug, de ander deed nog geen restitutieverzoek.
Proef op de som
Volgens Arriva zit er een kleine softwarefout in het voertuigvolgsysteem van de bus. „Daar zit de validator, de incheckapparatuur, aan gekoppeld en die communicatie hapert in een enkel geval. Dan komt het soms voor dat er verkeerd wordt afgerekend”, zegt Arriva-woordvoerder Liesbeth Oelen.
Woensdag wordt er samen met de softwareleverancier gekeken naar een oplossing, aldus Oelen in een mail. Arriva is dus bekend met de problemen. Op de vraag hoe het kan dat sommige mensen veel te veel betalen is nog geen duidelijk antwoord. Daarvoor moet er meer onderzoek worden gedaan, aldus Oelen.
Als de kippen erbij zijn
Naar aanleiding van het signaal van de twee reizigers nemen we zelf de proef op de som. Als we gratis kunnen reizen zijn we er natuurlijk als de kippen bij. ‘Biep’, bij het inchecken piept de automaat van buslijn 1. Een stukje meereizen en dan weer uitchecken. Zonder een exacte eindbestemming.
We pakken vier keer een bus heen en weer naar verschillende haltes. Bij één rit gaat een van de tipgevers mee. Die checkt in en uit met een reguliere ov-chipkaart, zonder actief abonnement. De chipautomaten blijven op dat moment niet hangen bij bepaalde haltes. Na elke halte verschijnt er een nieuwe halte op het scherm. Dus betaalt de tipgever de normale tarieven.
13 kilometer noordelijker
Bij de ritten waar er met een pinpas is in- en uitgecheckt blijven de chipautomaten evenmin hangen. Op één rit na, want daar blijft de naam van ‘Gammelke, Wiefferweg’ op de chipautomaat staan. Dat is een halte ongeveer 13 kilometer ten noorden van de daadwerkelijke halte, Enschede Centraal.
Na een herstart van de bus worden de juiste haltes weer getoond. Geen enkele van de gemaakte ritten waarbij een pinpas is gebruikt is vooralsnog in rekening gebracht. Het lijkt erop dat we gratis gereisd hebben, tenzij er een flinke vertraging is in de verwerking.
Waarom gratis reizen?
Hoe kan het dat er niets wordt afgeschreven bij het in- en uitchecken? Dat werkt als volgt: als de bus vertrekt, dan blijft de automaat waar je in- en uitcheckt soms hangen op een bepaalde halte.
Bijvoorbeeld bij lijn 1. De beginhalte (Enschede Centraal) blijft op de automaat voorin staan en de eindhalte (De Posten) blijft op de automaat achterin staan. Ook als de bus vertrekt en langs andere haltes rijdt blijven de eerste en de laatste halte staan.
Check je aan de voorkant uit, dan denkt het systeem dat je nooit bij Enschede Centraal bent vertrokken, terwijl je in werkelijkheid al zes haltes verder bent. Maar er zit ook een keerzijde aan. Check je aan de achterkant uit, waar de automaat op de laatste halte van het traject blijft hangen, dan betaal je de volle mep.
Normaal gesproken hoor je achter uit te stappen. Hier letten de meeste buschauffeurs op, maar soms kan het gewoon niet. Zoals bij lijn 1. Die bus rijdt langs de Universiteit Twente. De bus zit vaak stampvol. Achter uitstappen is in dat geval niet mogelijk. De gevolgen zijn dan niet zo erg, want je kunt gratis reizen.
Oscar Wilde
Jup, hier ook... regelmatig verkeerde haltes met rare bedragen. Maar ook veel dubbele of zelfs triple incheckts. Niet alleen van begin december waar het artikel het over heeft trouwens, ook vorige week nog gewoon gehad (en sinds de overname al een keer of 5...) . uitcheckgemist website blijft ook volhouden dat er niks aan de hand is.
Vorige week dinsdag nog:
:strip_exif()/f/image/yBSp9SseGk2rOSHs4HNKHao8.jpg?f=fotoalbum_large)
't compleet waardeloos (en behoorlijk nalatig) dat je uberhaupt 3x bij dezelfde vervoerder kan inchecken binnen een kwartiertje tijd. Bij het uitchecken heb ik het meestal ook al direct door als de boel gereset is en weer flopt, maar weer uitchecken kan dat systeem natuurlijk niet. Opnieuw inchecken, no problemo

Hier 4 keer in december en 3 keer dit jaar, hadden er meer kunnen zijn maar ben een van de gladheid-slachttoffers (op rug terecht gekomen) waardoor ik mijn OV-kaart wegens thuis zitten een tijdje niet heb gebruikt.CrashOverDrive schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:21:
[...]
Jup, hier ook... regelmatig verkeerde haltes met rare bedragen. Maar ook veel dubbele of zelfs triple incheckts. Niet alleen van begin december waar het artikel het over heeft trouwens, ook vorige week nog gewoon gehad (en sinds de overname al een keer of 5...) . uitcheckgemist website blijft ook volhouden dat er niks aan de hand is.
Vorige week dinsdag nog:
[Afbeelding]
Dat is dan wel heel vaag, dat issue heb ik (nog?) niet meegemaakt. Wel dat inchecken niet mogelijk is omdat de OV-kaart apparatuur tijdelijk op "buiten dienst" staat wanneer bijv. lijn 3 (Glanerbrug -> Enschede) doorgaat als lijn 9 naar Hengelo, vlak na vertrek van Station Enschede is inchecken pas mogelijk omdat het OV-kaart systeem niet meteen overschakelt.CrashOverDrive schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:21:
't compleet waardeloos (en behoorlijk nalatig) dat je uberhaupt 3x bij dezelfde vervoerder kan inchecken binnen een kwartiertje tijd. Bij het uitchecken heb ik het meestal ook al direct door als de boel gereset is en weer flopt, maar weer uitchecken kan dat systeem natuurlijk niet. Opnieuw inchecken, no problemo
Ik denk dat ik Rover maar eens ga mailen, dit daar er geen feedback meer komt vanuit Arriva, social media team blijft ineens opvallend stil. Emails komen gelukkig wel weer binnen van de geldterug-verzoeken, de door hun gebruikte MS-emailserver stond op de spamlijst
Oscar Wilde

Oscar Wilde
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-04-2024 08:57 ]
Oscar Wilde
Deze werkt prima op een NS Flex met BTM abonnement uitgeschakeld. Alleen nu treedt het volgende probleem op:
Als je een rit maakt met het U-OV kortingsabonnement, en je stapt vervolgens binnen 35 minuten over op GVB, dan rekent GVB opnieuw het instaptarief van 1,08 waardoor je duurder uit bent dan wanneer je niet het kortingsabonnement gebruikt zou hebben.
Bij GVB dit probleem gemeld en binnen een dag bericht dat ik het instaptarief terug krijg en dat dit de volgende keer niet meer zou moeten gebeuren.
Ik twijfel echter of dit zo is. Iemand die dit weet, of je inderdaad normaal gesproken niet opnieuw het instaptarief betaalt bij een overstap naar een andere vervoerder die niet het kortingsabonnement gebruikt?

Uitcheckgemist.nl -> geen contactinformatie, onderaan staat "© Translink 2024", gemaild naar het emailadres van hun -> doorverwezen naar ov-chipkaart.nl
Ov-chipkaart.nl -> Geen contactformulier, wel briefpost optie, chatbots snappen mijn probleem nooit, ook hier het geval.
Vervoerder -> Boekte het te veel betaalde geld terug, terwijl ik vroeg dit probleem door te geven aan de juiste persoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-12-2024 10:47 ]
Oscar Wilde
Ik had dit probleem ook. Uiteindelijk maar een halte verder gekozen waarvoor het wel het wel lukte om een prijs aan te geven. Ik weet het, niet helemaal eerlijk, maar ik zag geen andere / betere oplossing.Raven schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:40:
Weet iemand waar je onderstaande foutmelding kunt melden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uitcheckgemist.nl -> geen contactinformatie, onderaan staat "© Translink 2024", gemaild naar het emailadres van hun -> doorverwezen naar ov-chipkaart.nl
Ov-chipkaart.nl -> Geen contactformulier, wel briefpost optie, chatbots snappen mijn probleem nooit, ook hier het geval.
Vervoerder -> Boekte het te veel betaalde geld terug, terwijl ik vroeg dit probleem door te geven aan de juiste persoon.
Oscar Wilde
Zo ja, dan krijg je waarschijnlijk je 4 euro terug. Misschien niet netjes, maar ik ben bang dat voor dit probleem je nergens terecht zal kunnen omdat je ook nog eens met NS Flex te maken hebt. Op die manier ben je in ieder geval niet je 4 euro kwijt.
Ik wel met NS Flex, moeders heeft geen abo. Ook voor haar is bovenstaande gedaan, zij moet echter langs een paal om de €4 op te halen.
[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 21-12-2024 12:37 ]
Oscar Wilde
In de bus heb je twee apparaten een blauwe en een gele. Blauwe is om op te laden, gele is om in- en uit te checken. Chauffeur zei probeer eens in te checken en dat werkte maar nog voordat ik die 30 euro had opgeladen, dus saldo was 0 en toch kon ik inchecken. Daarna heb ik de kaart opgeladen en ben weggegaan zonder uit te checken. Achteraf gezien stom, maar op dat moment niet aan gedacht. Bus zat ook bomvol Koningsdag volk, chauffeur had haast zat te zweten, het was warm, één grote chaos dus. Bij mijn eigen bus/halte weer ingecheckt en weer uitgecheckt, maar nu staat de incheck op die andere bus nog open dus -4 euro. Kan ik bij diezelfde bus uitchecken en die 4 euro terugkrijgen of gaat dat niet? Alleen ik weet niet meer welke lijn het was, maar dit kan ik wel uitzoeken. Hieronder een kopie van m'n reishistorie Heb een account aangemaakt en de kaart gekoppeld.
Dus zeg maar die van 11:06 uur staat nog op ingecheckt. Die wil ik uitchecken en die 4 euro terugkrijgen. Kan dat?26-04-2025 11:06 Arriva *plaatsnaam*, Busstation (A) Check-in € -4,00 instaptarief
26-04-2025 12:17 via Klantenservice OV-chipkaart € 30,00 Saldo opgeladen
26-04-2025 12:17 Arriva *plaatsnaam, *haltenaam* Check-in € -4,00 instaptarief
26-04-2025 Arriva *plaatsnaam*, *haltenaam* 12:34 *plaatsnaam*, Centraal Station € 2,87 Check-uit
Verwijderd
Van https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken op https://www.uitcheckgemist.nl/chim0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:16:
*knip*
Dus zeg maar die van 11:06 uur staat nog op ingecheckt. Die wil ik uitchecken en die 4 euro terugkrijgen. Kan dat?
Ik heb per ongeluk in- of uitgecheckt, terwijl ik met een ticket reisde. Hoe corrigeer ik dit?
Vul tweemaal hetzelfde station (of dezelfde halte) in. Je ontvangt dan het volledige instaptarief terug.
chim0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:16:
In de bus heb je twee apparaten een blauwe en een gele. Blauwe is om op te laden,
Oscar Wilde
Voor een volgende keer: je kunt tegenwoordig overal in het ov inchecken met je bankpas, dus voor een incidentele reis hoef je geen ov-chipkaart te kopen.
Heb ik al geprobeerd. Staat er (nog?) niet op. Heb wel die alert aangezet.Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:27:
[...]
Van https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken op https://www.uitcheckgemist.nl/
Ik heb per ongeluk in- of uitgecheckt, terwijl ik met een ticket reisde. Hoe corrigeer ik dit?
Vul tweemaal hetzelfde station (of dezelfde halte) in. Je ontvangt dan het volledige instaptarief terug.
Ritten waarvan geld teruggevraagd kan worden (0)
Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt. Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je je saldo binnen 15 dagen terugvragen.
Uitcheck Gemist Alert
Ontvang voortaan een e-mail als je saldo kunt terugvragen na een gemiste check-in of check-uit. Handig, want dan hoef je niet meer zelf te kijken of je je geld al kunt terugvragen! Direct aanmelden!
Was een bus van Bravo ergens in Brabant. Die andere bus heb ik niet opgelet, maar was andere provincie en ander bedrijf. Daar heb ik wel in- en uitgecheckt.Raven schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:35:
[...]
, die blauwe heb ik al jaren niet meer gezien.
Correct. Zie reactie hierboven.hherrie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:42:
Als ik het goed begrijp heb je met de eerste bus (waar je het saldo hebt opgeladen) niet gereisd? Je zou dan inderdaad via uitcheckgemist.nl het saldo moeten kunnen terugvragen.
Klopt, alleen ik heb om bepaalde redenen geen contactloos betalen op m'n bankpas.Voor een volgende keer: je kunt tegenwoordig overal in het ov inchecken met je bankpas, dus voor een incidentele reis hoef je geen ov-chipkaart te kopen.
Leuk idee, maar mijn contactloze bankpas heeft het 1x gedaan, is nooit afgeschreven en sindsdien geblokkeerd. Dus de lengte van de geldigheid van mijn bankpas kan ik niet met het OV reizen ermee.hherrie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:42:
Voor een volgende keer: je kunt tegenwoordig overal in het ov inchecken met je bankpas, dus voor een incidentele reis hoef je geen ov-chipkaart te kopen.
Volgens de bank stond alles goed om wel met het OV te kunnen reizen. De OV-Betaalpas service zegt, jammer dan, als het 1x mis gegaan is werkt het nooit meer voor die pas. Wij kunnen dat ook niet deblokkeren.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Daar moet ik inloggen met een betalingskenmerk en bedrag, laat ik die nou net niet hebben...hherrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:06:
Huh, dat zou wel heel bijzonder zijn, dat je nooit meer met je bankpas kunt inchecken als het een keer fout is gegaan. Heb je al eens gecheckt of er nog een bedrag openstaat?
Deze reactie kreeg ik van OVPay:
En volgens de bank is OVpay niet geblokkeerd.Als je met je betaalpas voor de eerste keer incheckt, doen wij een check bij de bank. Wij vragen de bank of de betaalpas gebruikt mag worden in het openbaar vervoer. Als de bank dit verzoek afwijst, wordt de betaalpas bij ons in het systeem definitief geblokkeerd. Je kan één rit maken met je betaalpas. Daarna wordt je betaalpas geweigerd in het openbaar vervoer.
Je betaalpas is in ons systeem anoniem. Wij zien het rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder niet terug. Wij vinden je betaalpas terug met het betalingskenmerk op je afschrijving. Dit begint met NLOV. Ook al is je betaalpas geblokkeerd in ons systeem, wij versturen wel betaalverzoeken naar je bank. De bank weigert de betaalverzoeken waardoor er geen afschrijving is.
Zonder afschrijving is het niet mogelijk om je betaalpas terug te vinden in ons systeem. We zijn nu hard bezig om een oplossing te vinden hiervoor.
Misschien staat je limiet voor contactloos betalen erg laag?
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je bankpas nog eens aanbiedt?
Signatures zijn voor boomers.
@LordSinclair Hmm... Je wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd!

Dan wordt die dus geweigerd. Daarvoor had ik de vraag naar OVPay gestuurd. Met als reactie jammer de bammer, pech gehad die betaalpas gaat het nooit meer doen.Maasluip schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:55:
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je bankpas nog eens aanbiedt?
Yep, OVPay heeft de pas geblokkeerd en kan hem ook niet deblokkeren. Wat de bank ook doet, OVPay houdt die pas geblokkeerd.hherrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:03:
De limiet voor contactloos betalen staat los van de mogelijkheid om met je bankpas in te checken in het ov. Sterker nog: ook als je contactloos betalen voor je bankpas uitschakelt, kun je nog reizen met je bankpas. De reismogelijkheid kun je niet uitschakelen. Of dat moet recent zijn veranderd, maar dat is mij niet bekend.
@LordSinclair Hmm... Je wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd!
Dus deze incidentele OV reiziger neemt sneller weer de auto.
Bel je bank, zeg dat contactloos betalen niet meer werkt en ze sturen een nieuwe.LordSinclair schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:06:
[...]
Dan wordt die dus geweigerd. Daarvoor had ik de vraag naar OVPay gestuurd. Met als reactie jammer de bammer, pech gehad die betaalpas gaat het nooit meer doen.
Wellicht wel voor de zekerheid even ophouden met contactloos betalen met die pas
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kost je wel €4,50. Dat is dan wel goedkoper dan elke paar jaar een OV kaart, maar voor hoelang dat werkt?CyBeR schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:12:
Bel je bank, zeg dat contactloos betalen niet meer werkt en ze sturen een nieuwe.
Ik heb nog nooit betaald voor een vervangende pas en ik heb er heel veel gehad. Maar misschien dat niet elke bank daar even makkelijk mee doet.LordSinclair schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
[...]
Kost je wel €4,50. Dat is dan wel goedkoper dan elke paar jaar een OV kaart, maar voor hoelang dat werkt?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Mijn ouders, beiden pensioenleeftijd, hebben kaarten die binnen niet al te lang gaan verlopen en vervangen moeten worden. Ze zijn nog v/d oude stempel. Maw geen smartphones; en mogelijkheid tot internetbankieren en iDeal betalingen staat bij hen dicht.
Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt. (Gokje; ze vragen via iDeal/iDin leeftijdsgegevens van de betaler op bij de bank voor 12- / 65+ leeftijdskorting?)
Dus ik zou bijv. niet voor hen nieuwe OV-kaarten aan kunnen vragen en met iDeal voor hen betalen, want dan zit daarna mijn rekening aan die kaarten vast. (En zie er dan maar weer eens vanaf te komen.)
OVPay - leuk initiatief; maar werkt belabberd en als het fout gaat wordt je in het diepe gedonderd (zie eerdere posts van deze maand, bijv.) en dat wil ik ze dus echt niet gaan aandoen. Daarnaast - leeftijdskorting voor 65+ is alleen aan te vragen door een bankpas aan een smartphone app toe te voegen. En dat willen ze niet, zelfs al zouden ze dat hebben.
Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."
...
Grof schandalig eigenlijk als dit inderdaad is wat ik ze moet gaan vertellen. Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen die nou juist heel erg afhankelijk zijn van OV...
Iemand toevallig nog andere ideeën?
[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 30-04-2025 20:22 ]
Nee, voor menden die er bewust voor kiezen in de 18e eeuw te blijven leven. Als een 25-jarige er voor kiest niks met het internet te doen dan zit die met dezelfde issues.R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen
Ik zie een extreem simpele oplossing: iDeal aanzetten en hun rekening gebruiken. Zolang ze hun credentials niet afgeven is dat net zo veilig als iDeal uit hebben staan (wist niet eens dat dat kon...).
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hoezo "gekoppelde rekening" ? Wat merk je daarvan?R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt.
Het is vervelend, maar dat is ook hoe ik het zelf doe. Ik geef mijn data niet zomaar weg, en ik installeer niet zomaar apps.R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."
E-tickets kun je (nog?) printen, hebben ze een printer?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat de reizen van zijn ouders betaald worden van zijn rekening, omdat dat de rekening is die gemachtigd is voor de automatische incasso, omdat hij die rekening gebruikt bij het aanvragen van de pas.asmi2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Hoezo "gekoppelde rekening" ? Wat merk je daarvan?
En de verontwaardiging daarover is geheel onterecht; dat is niet iets van de "de aapjes van Translink [die] e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar [hebben] zitten", dat is gewoon extreem logisch en hoe het bij ALLE bedrijven werkt. Als je rekening X opgeeft bij een bedrijf, dan gebruiken ze rekening X...
Nu kun je bij een bestaande OV Chipkaart wel het rekeningnummer aanpassen, maar daar gebruiken ze ook iDeal voor (https://www.ov-chipkaart....matisch-opladen-aanvragen).
Zelfs als ze al een computer en internet hebben, zonder iDeal of internetbankieren wordt het betalen van het e-ticket ook erg lastig.Brent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:46:
E-tickets kun je (nog?) printen, hebben ze een printer?
Als je anno 2025 geen iDeal wil gebruiken dan moet je niet gaan schelden op anderen, dan doe je het echt jezelf aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 01-05-2025 10:56 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dan is het gewoon de automaat. Die is er nog. En daar is niets mis mee.Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:50:
Als je anno 2025 geen iDeal wil gebruiken dan moet je niet gaan schelden op anderen, dan doe je het echt jezelf aan.
Maar de e-ticket is wel voor ze aan te schaffen (iDeal koppelt dan niet met een bankrekening).
[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 01-05-2025 10:59 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Eens, maar dat is niet waar hier naar gevraagd wordt; ze zoeken een manier een persoonlijke OV Chipkaart te gebruikenBrent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
Dan is het gewoon de automaat. Die is er nog. En daar is niets mis mee.
Ook mee eens, maar dan moeten ze wel anderen lastigvallen omdat ze zelf geen iDeal willen gebruiken.Maar de e-ticket is wel voor ze aan te schaffen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Wat voorheen, voordat Translink zaken opgezet had zoals nu is -- dus ook gewoon kon.Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Eens, maar dat is niet waar hier naar gevraagd wordt; ze zoeken een manier een persoonlijke OV Chipkaart te gebruiken
Want er werd niets automatisch gekoppeld voorheen. Een iDeal betaling was gewoon dat: een betaling.
De reden dat het idealiter een persoonlijke OV chipkaart moet zijn, is omdat een anonieme kaart geen leeftijdskorting kan krijgen. Dat kan alleen op een kaart die persoonsgebonden reisproducten kan hebben.
Voorheen kon daar ook gewoon leeftijdskorting opgezet worden, door het hele boeltje eenmalig langs een loket te gaan - ID bewijs te presenteren voor inspectie, en het leeftijdskorting-product kon door de baliemedewerker op de kaart gezet worden. Geen iDeal/iDin of wat dan ook nodig.
Ook automatisch bijladen kon voorheen gewoon zonder een iDeal betaling te moeten doen. Eenmalig wat voor SEPA-transactie dan ook van 0,01 EUR onder vermelding van een betalingskenmerk, was afdoende.
Translink heeft dat allemaal weggeautomatiseerd. Kennelijk was het bijna-totaal moratorium op fysieke service locaties nog niet voldoende; en moest het mes ook in de rest. (Meeste locaties die er nu nog zijn ondersteunen alleen verkoop en opladen van anonieme kaarten, trouwens.)
Het is niet dat ze geen iDeal willen gebruiken, maar dat dat niet kan. Het zit bij hun bank van wat ik weet inherent gekoppeld aan het aanzetten van alle diensten voor internetbankieren. En ze zitten niet te wachten op al hun bankzaken verder digitaal te gaan regelen; of regelmatig te gaan inspecteren op misbruik. Nu kan dat gewoon niet, omdat dat allemaal dicht en uit staat.Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
Ook mee eens, maar dan moeten ze wel anderen lastigvallen omdat ze zelf geen iDeal willen gebruiken.
Behalve 30% leeftijdskorting die alleen op persoonsgebonden kaarten ondersteund is.Brent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
Dan is het gewoon de automaat. Die is er nog. En daar is niets mis mee.
[ Voor 67% gewijzigd door R4gnax op 02-05-2025 20:57 ]
Kun je niet bij de NS een Dal Voordeel bestellen? Ben je voor 5,95 per kaart klaar (na 30 dagen omzetten naar 0 euro abo), en reis je vanaf dan op rekening. Als je geen ideal hebt, misschien telefonisch bestellen.R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Iemand toevallig nog recente ervaring met het aanvragen van een persoonlijke OV chipkaart?
Mijn ouders, beiden pensioenleeftijd, hebben kaarten die binnen niet al te lang gaan verlopen en vervangen moeten worden. Ze zijn nog v/d oude stempel. Maw geen smartphones; en mogelijkheid tot internetbankieren en iDeal betalingen staat bij hen dicht.
Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt. (Gokje; ze vragen via iDeal/iDin leeftijdsgegevens van de betaler op bij de bank voor 12- / 65+ leeftijdskorting?)
Dus ik zou bijv. niet voor hen nieuwe OV-kaarten aan kunnen vragen en met iDeal voor hen betalen, want dan zit daarna mijn rekening aan die kaarten vast. (En zie er dan maar weer eens vanaf te komen.)
OVPay - leuk initiatief; maar werkt belabberd en als het fout gaat wordt je in het diepe gedonderd (zie eerdere posts van deze maand, bijv.) en dat wil ik ze dus echt niet gaan aandoen. Daarnaast - leeftijdskorting voor 65+ is alleen aan te vragen door een bankpas aan een smartphone app toe te voegen. En dat willen ze niet, zelfs al zouden ze dat hebben.
...
Grof schandalig eigenlijk als dit inderdaad is wat ik ze moet gaan vertellen. Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen die nou juist heel erg afhankelijk zijn van OV...
Ze hebben natuurlijk vooral voor zichzelf barrieres opgewerpt. En dat mag, ze kunnen dus nog steeds gewoon met het OV reizen, maar de korting wordt wel lastiger.R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Nou heeft mijn dochter een OV Chipkaart op haar naam maar die is gekoppeld aan mijn bankrekening. Ik kan me niet herinneren hoe ik dat destijds gedaan heb. Maar je kan niet verwachten van elk kind dat het een bankrekening heeft om de leeftijdskorting te krijgen. Dus ook voor jou case zou het via je eigen rekening moeten kunnen gaan.R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Iemand toevallig nog recente ervaring met het aanvragen van een persoonlijke OV chipkaart?
...
Je kan ook nog de chat van OV Chipkaart.nl proberen, kijken hoe je in dit geval zou kunnen handelen. Misschien is er een mogelijkheid om alsnog op papier een machtiging af te geven en die via de post te versturen.
Opgeworpen.Sissors schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Ze hebben natuurlijk vooral voor zichzelf barrieres opgewerpt. En dat mag, ze kunnen dus nog steeds gewoon met het OV reizen, maar de korting wordt wel lastiger.
Ze regelen hun bankzaken nog op de oude manier, waardoor babbeltrucs met snel even geld overmaken bijv. per definitie al niet werken en daar zijn ze blij mee. Verder zijn ze digitaal niet zo handig en regelen zaken dus liever zoals ze van oudsher al gewend waren, wat voor hen vertrouwd en veilig voelt - niet geheel onbelangrijk bij bankzaken.
iDeal betalingen zit er dan niet in zonder de bankrekening open te laten zetten voor internetbankieren, maar als ze dat doen mogen ze ook maandelijks gaan aftikken om nog papieren afschriften te kunnen blijven ontvangen voor in de administratie; en schijnbaar geen overschrijvingsformulieren etc. kunnen gebruiken. Ze moeten dan alles digitaal gaan doen. Voor ons handig en makkelijk. Voor hen niet.
Dus sorry - verplaats je eens naar het perspectief van de ander en dan zul je concluderen dat het Translink is die barrières heeft opgeworpen.
Er is nog een mogelijkheid om een formulier van hun site te downloaden. Die heb ik ondertussen gevonden. Maar de uitleg daarbij schiet grof tekort en het is onduidelijk of, als je op die manier een nieuwe kaart aanvraagt, bijv. ook de bestaande reisproducten mee overgezet worden; de bestaande koppeling voor automatisch afschrijven mee overgezet wordt; etc.Kalentum schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:40:
Je kan ook nog de chat van OV Chipkaart.nl proberen, kijken hoe je in dit geval zou kunnen handelen. Misschien is er een mogelijkheid om alsnog op papier een machtiging af te geven en die via de post te versturen.
Geprobeerd om wat antwoorden te krijgen daarop door hun service nummer te bellen, wat ook in de herinneringsemail dat de kaarten gaan verlopen terug komt; samen met de boodschap dat ze altijd je te woord zullen staan om vragen te beantwoorden.
Afknapper: je wordt alsnog gewoon een voice-to-text-to-voice chat met een ouderwetse chatbot in gemieterd. Zo eentje die vreselijk houterig klinkt, zodat je zeker weet dat je met een exemplaar uit het jaar blok te maken hebt. Verklaart in elk geval waarom ze tot 21:30u 's avonds open zijn. De chat zal dan wel niet veel beter zijn. Wss. ook gewoon een bot.
Ik heb familie die toevallig morgen nog in de buurt is van waar er nog een fysiek loket zou moeten zijn; en die gaat kijken of daar nog ergens informatie te halen valt.
Man- wat is Translink een ballentent.
Bus Arriva Personenvervoer Nederland
Zaterdag 26 april 2025 om 11:06 uur met Reizen op kaartsaldo
Halte/station: *plaatsnaam*, Busstation (A)
Instaptarief€ 4,00
https://nos.nl/artikel/2577609
ed1703 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:01:
De NS heeft de digitale betaalpassen van meerdere betaaldiensten geblokkeerd na fraude waardoor mensen 'gratis' konden reizen.
https://nos.nl/artikel/2577609
klinkt alsof hetHet is onduidelijk hoe groot de schade is die de ov-bedrijven hierdoor lijden. Translink verwerkt de betalingen met OVpay, maar wil niet zeggen hoeveel geld het bedrijf niet kon afschrijven door deze fraude.
- of over hele grote bedragen gaat waar jaren langs niets tegen gedaan is en dus Translink in een slecht daglicht zet
- over peanuts bedragen en dit is een overreactie is, en dus Translink in een slecht daglicht zet.
[quote]
Translink laat weten dat het bedrijf er bewust voor heeft gekozen om de reiskosten pas achteraf af te schrijven, omdat dat voor de reiziger het handigst is. Het bedrijf is dus niet van plan om dat technisch aan te passen.
"Net zoals afrekenen in een winkel duurt het altijd even om een betaling te verwerken", zegt de woordvoerder. "Moet je je voorstellen dat elke keer in- of uitchecken 10 tot 15 seconden zou duren. We willen dat het openbaar vervoer juist snel gaat."
[quote].
Of je zoekt een tussenweg? Translink schrijft hier soms pas na 2 dagen af.
Als je nou zorgt dat je binnen 5 minuten na uitchecken afschrijft, is er weinig aan de hand. Dan kun je nog aanvullende afspraken maken met Revolut e.d. dat een 'verwijderde' kaart minimaal nog 30 minuten transacties moet accepteren.
Iedereen blij en ben je de consument niet tot last.
[ Voor 36% gewijzigd door Skyaero op 05-08-2025 11:32 ]
Ja, er zit een frauderisico aan EMV in Transit. Ja, dat zat ook aan de oorspronkelijke ov-chipkaart. Nee, dat zet Translink niet "in een slecht daglicht".
Een onderdeel van het anti-fraude-systeem is dat als er zwart gereisd wordt met een kaart (bv. een kaart met te weinig saldo) dat deze kaart geblokkeerd wordt. Dat werkt prima als het lastig is om aan een nieuwe kaart te komen (je bankpas is effectief je borg), maar niet als een bank nieuwe kaarten bij de vleet uitgeeft.
Revolut e.a. hadden er voor kunnen kiezen om dit soort tijdelijke kaarten in een andere range uit te geven, maar kiezen er blijkbaar voor om dat niet te doen. Dan is de consequentie dat het risico voor NS/Translink te groot wordt en de kaarten en masse geblokkeerd worden. Prima beleid.
Dan kan de rekening nog steeds leeg zijn (transactie geweigerd). Dan wordt die pas weliswaar door OVPay/TL geblokkeerd, maar de Revolut-gebruiker maakt daarna gewoon een nieuwe pas aan.Als je nou zorgt dat je binnen 5 minuten na uitchecken afschrijft, is er weinig aan de hand.
[ Voor 16% gewijzigd door ValHallASW op 05-08-2025 11:44 ]
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.