Hoi,
Ik zag dat er nog geen thread was over de OV Chip. Dus bij deze. Laten we eens analyseren wat voor Newspeak/Propaganda er verkondigd wordt over de OV Chip. Ik begin met Connexxion:
http://www.ontdekdeovchip...pkaart/0101-voordelen.htm
Misschien zit ik er met m'n tegenargumenten naast, dat kan heel goed. Ik probeer alleen maar een kritisch tegenwoord te brengen ten aanzien van de redenen die Connexxion naar voren brengt....Laten we via een discussie met een confronterende meningen proberen achter de werkelijke voor- en nadelen te komen...Want ik lees op hun website nergens iets over de nadelen?
Ik zag dat er nog geen thread was over de OV Chip. Dus bij deze. Laten we eens analyseren wat voor Newspeak/Propaganda er verkondigd wordt over de OV Chip. Ik begin met Connexxion:
http://www.ontdekdeovchip...pkaart/0101-voordelen.htm
De strippenkaart was in veel gevallen al één vervoersbewijs: Hier in Amsterdam kan ik met de strippenkaart al reizen in de bus, metro en tram. Voor korte trajecten met de trein kan ik nu ook al de strippenkaart gebruiken. In de rij staan voor een kaartje moest ik al nauwelijks: op elke straathoek kon ik een strippenkaart kopen (en een van de oorzaken van de rijen is dat je in de trein geen kaartje meer kunt kopen voor het normale tarief; maar nu gelijk een boete krijgt; terwijl je vroeger gewoon bij de condecteur konden melden en dan tegen het normale tarief alsnog een kaartje kon kopen) Bij het overstappen had ik geen wachttijd, dan toonde ik (mijn vooraf gecalculeerde aantal zones) gewoon mijn reeds gestempelde strippenkaart - wat nog geen seconde duurde. Bovendien had ik daarmee altijd al een geldig vervoersbewijs op zak. Dat 'nadenken' over zones/strippen valt ook wel mee. Op vaste trajecten hoef je daar na 2x niet meer over na te denken. Het vragen in een vreemde stad kost de meeste chauffeur nog geen seconde (ze worden er op getrained voor ze op de bus/tram/enz mogen).Makkelijk: één vervoerbewijs
Eén betaalmiddel voor bus, trein, metro en tram. Niet meer in de rij voor een kaartje. En ook minder oponthoud bij instappen en overstappen. Altijd een geldig vervoerbewijs op zak, zonder te hoeven nadenken over zones en strippen. De OV-chipkaart brengt al dit gemak binnen uw bereik.
Agressie tegen wie? De controleurs misschien? Ik heb nog nooit met agressie te maken gehad: bovendien zijn er genoeg betalende reizigers die ook agressief of overlast gerdrag kunnen tonen.Veilig: minder agressie
De meeste gevallen van agressie in het openbaar vervoer hebben te maken met zwartrijden. Doordat de OV-chipkaart met poortjes en kaartlezers werkt, wordt het lastiger om zonder geldig vervoerbewijs te reizen. Dat draagt bij tot de algehele veiligheid.
Overstappen - het tonen van m'n reeds gestempelde strippenkaart - kostte nooit al meer dan een paar seconden..Ik zie niet in hoe dit nu echt véél en véél sneller gaat. De meeste reizigers betalen al niet contant, omdat dit 2x zo duur is. Verder: áls je niet in het bezit bent van een vervoersbewijs als je in de bus/tram/metro moet, dan zul je toch contant *iets* moeten kopen van de chauffeur, of dat nou een strippenkaart of OV kaart is: 'omdat reizigers minder contant zullen betalen' is een onzin reden: de enige reizigers die contant betalen is omdat ze geen vervoesbewijs op zak hebben: dit zal dus niet veranderen: ook zij zullen een eenmalig OV kaartje moeten kopen, net als NU!. In de rij staan voor een kaartje moest ik nu ook al bijna niet (die koop ik bij iedere sigarettenwinkel op de hoek). Ik denk juist dat de poortjes (die er nu NIET zijn) voor een iets hogere vertraging zullen zorgen + in de metro: als iedereen bij het uitstappen hun pasje moet laten aflezen (nu hoef je juist NIETS te laten aflezen van je strippenkaart). Ik zie dat het uitstappen uit bus/metro/tram, waar je nu iedereen direct kan uitstappen, juist méér vertraging ontstaan, omdat iedereen bij het uitchecken zijn pasje gereed moet hebben (uit je zak halen, goed voor de lezer houden (wat natuurlijk bij ouderen mis gaat) enz). Vertel mij hoe dit nu verplichte uitchecken voor een snellere doorstroming moet gaan zorgen..Snel: betere doorstroming
Instappen en overstappen gaat sneller met het nieuwe betaalsysteem. Ook is er minder oponthoud, omdat minder reizigers contant zullen betalen. En als u kiest voor een OV-chipkaart die automatisch oplaadbaar is, hoeft u zelfs nooit meer in de rij te staan voor een kaartje. U heeft dan altijd voldoende saldo. Allemaal bevorderlijk voor een vlotte doorstroming.
Eén van de belangrijkste argumenten: met poortjes minder zwartrijders. Dit is symptoom bestrijding. De meeste zwartrijders rijden niet voor hun plezier zwart. De gemiddelde zwartrijder is iemand met een minimuminkomen of andere schuldenproblemen. De gemiddelde inkomensgezinnen (en die daarboven verdienem) rijden nauwelijks zwart: waarom? Omdat ze het toch wel kunnen betalen. Let wel: OPENBAAR vervoer. Een van de belangrijkste goederen in onze samenleving (reizen naar je werk, familie enz). De meeste zwartrijders rijden echt niet voor hun plezier zwart: dat is vaak omdat ze simpelweg nauwelijks geld hebben. Als zij net als jij en ik een goed salaris hadden zouden ze net zo goed als jij en ik een kaartje kopen. Door poortjes neer te zetten is er sprake van symptoom bestrijding, maar het lost het werkelijke probleem van deze mensen niet op: sterker nog hun wordt een belangrijk goed ontnomen. Verder vraag ik me af of de afrekening per afgelegde kilometer wel zo zinvol is: via de stad maak je soms een hoop omwegen, waarom zou ik daarvoor moeten betalen? De ene bus rijdt rechtstreeks de ander met een hoop tussenstops waar ik niet op zit te wachten, maar ik betaal wel voor al die extra onnodige kilometers. Bovendien is het ene voertuig zuiniger dan de ander...erlijk: minder zwartrijders
Dankzij poortjes en kaartlezers krijgen zwartrijders het met de komst van de OV-chipkaart extra moeilijk. Wel zo eerlijk tegenover reizigers die gewoon betalen. Bovendien worden de reiskosten voor metro, bus en tram straks exacter berekend. Niet per zone, maar net als bij de trein per afgelegde kilometer.
Slim: meer inzicht
Ik moet nog zien dat dit werkelijk het geval is: ten eerste om dit argument te ondermijnen bleek al dat het GVB en NS de privacy regels in eerste instantie schonden met hun AV t.a.v. de OV Chip. Ten tweede: dat vervolgens onrendabele lijnen waarschijnlijk opgeheven worden: nu zijn de inkomsten immers afhankelijk per kilometer, dus extra kosten voor onrendabele lijnen mogen niet meer.Slim: meer inzicht
De OV-chipkaart biedt meer inzicht. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er precies op bepaalde lijnen en bepaalde tijden reizen. Met die informatie kunnen de OV-bedrijven hun vervoersaanbod beter afstemmen op uw behoeften als reiziger. Uiteraard geheel conform de wettelijke regels inzake privacy.
Misschien zit ik er met m'n tegenargumenten naast, dat kan heel goed. Ik probeer alleen maar een kritisch tegenwoord te brengen ten aanzien van de redenen die Connexxion naar voren brengt....Laten we via een discussie met een confronterende meningen proberen achter de werkelijke voor- en nadelen te komen...Want ik lees op hun website nergens iets over de nadelen?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 01-10-2008 01:13 ]