Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Topicstarter
Hoi,

Ik zag dat er nog geen thread was over de OV Chip. Dus bij deze. Laten we eens analyseren wat voor Newspeak/Propaganda er verkondigd wordt over de OV Chip. Ik begin met Connexxion:

http://www.ontdekdeovchip...pkaart/0101-voordelen.htm
Makkelijk: één vervoerbewijs
Eén betaalmiddel voor bus, trein, metro en tram. Niet meer in de rij voor een kaartje. En ook minder oponthoud bij instappen en overstappen. Altijd een geldig vervoerbewijs op zak, zonder te hoeven nadenken over zones en strippen. De OV-chipkaart brengt al dit gemak binnen uw bereik.
De strippenkaart was in veel gevallen al één vervoersbewijs: Hier in Amsterdam kan ik met de strippenkaart al reizen in de bus, metro en tram. Voor korte trajecten met de trein kan ik nu ook al de strippenkaart gebruiken. In de rij staan voor een kaartje moest ik al nauwelijks: op elke straathoek kon ik een strippenkaart kopen (en een van de oorzaken van de rijen is dat je in de trein geen kaartje meer kunt kopen voor het normale tarief; maar nu gelijk een boete krijgt; terwijl je vroeger gewoon bij de condecteur konden melden en dan tegen het normale tarief alsnog een kaartje kon kopen) Bij het overstappen had ik geen wachttijd, dan toonde ik (mijn vooraf gecalculeerde aantal zones) gewoon mijn reeds gestempelde strippenkaart - wat nog geen seconde duurde. Bovendien had ik daarmee altijd al een geldig vervoersbewijs op zak. Dat 'nadenken' over zones/strippen valt ook wel mee. Op vaste trajecten hoef je daar na 2x niet meer over na te denken. Het vragen in een vreemde stad kost de meeste chauffeur nog geen seconde (ze worden er op getrained voor ze op de bus/tram/enz mogen).
Veilig: minder agressie
De meeste gevallen van agressie in het openbaar vervoer hebben te maken met zwartrijden. Doordat de OV-chipkaart met poortjes en kaartlezers werkt, wordt het lastiger om zonder geldig vervoerbewijs te reizen. Dat draagt bij tot de algehele veiligheid.
Agressie tegen wie? De controleurs misschien? Ik heb nog nooit met agressie te maken gehad: bovendien zijn er genoeg betalende reizigers die ook agressief of overlast gerdrag kunnen tonen.
Snel: betere doorstroming
Instappen en overstappen gaat sneller met het nieuwe betaalsysteem. Ook is er minder oponthoud, omdat minder reizigers contant zullen betalen. En als u kiest voor een OV-chipkaart die automatisch oplaadbaar is, hoeft u zelfs nooit meer in de rij te staan voor een kaartje. U heeft dan altijd voldoende saldo. Allemaal bevorderlijk voor een vlotte doorstroming.
Overstappen - het tonen van m'n reeds gestempelde strippenkaart - kostte nooit al meer dan een paar seconden..Ik zie niet in hoe dit nu echt véél en véél sneller gaat. De meeste reizigers betalen al niet contant, omdat dit 2x zo duur is. Verder: áls je niet in het bezit bent van een vervoersbewijs als je in de bus/tram/metro moet, dan zul je toch contant *iets* moeten kopen van de chauffeur, of dat nou een strippenkaart of OV kaart is: 'omdat reizigers minder contant zullen betalen' is een onzin reden: de enige reizigers die contant betalen is omdat ze geen vervoesbewijs op zak hebben: dit zal dus niet veranderen: ook zij zullen een eenmalig OV kaartje moeten kopen, net als NU!. In de rij staan voor een kaartje moest ik nu ook al bijna niet (die koop ik bij iedere sigarettenwinkel op de hoek). Ik denk juist dat de poortjes (die er nu NIET zijn) voor een iets hogere vertraging zullen zorgen + in de metro: als iedereen bij het uitstappen hun pasje moet laten aflezen (nu hoef je juist NIETS te laten aflezen van je strippenkaart). Ik zie dat het uitstappen uit bus/metro/tram, waar je nu iedereen direct kan uitstappen, juist méér vertraging ontstaan, omdat iedereen bij het uitchecken zijn pasje gereed moet hebben (uit je zak halen, goed voor de lezer houden (wat natuurlijk bij ouderen mis gaat) enz). Vertel mij hoe dit nu verplichte uitchecken voor een snellere doorstroming moet gaan zorgen..
erlijk: minder zwartrijders
Dankzij poortjes en kaartlezers krijgen zwartrijders het met de komst van de OV-chipkaart extra moeilijk. Wel zo eerlijk tegenover reizigers die gewoon betalen. Bovendien worden de reiskosten voor metro, bus en tram straks exacter berekend. Niet per zone, maar net als bij de trein per afgelegde kilometer.

Slim: meer inzicht
Eén van de belangrijkste argumenten: met poortjes minder zwartrijders. Dit is symptoom bestrijding. De meeste zwartrijders rijden niet voor hun plezier zwart. De gemiddelde zwartrijder is iemand met een minimuminkomen of andere schuldenproblemen. De gemiddelde inkomensgezinnen (en die daarboven verdienem) rijden nauwelijks zwart: waarom? Omdat ze het toch wel kunnen betalen. Let wel: OPENBAAR vervoer. Een van de belangrijkste goederen in onze samenleving (reizen naar je werk, familie enz). De meeste zwartrijders rijden echt niet voor hun plezier zwart: dat is vaak omdat ze simpelweg nauwelijks geld hebben. Als zij net als jij en ik een goed salaris hadden zouden ze net zo goed als jij en ik een kaartje kopen. Door poortjes neer te zetten is er sprake van symptoom bestrijding, maar het lost het werkelijke probleem van deze mensen niet op: sterker nog hun wordt een belangrijk goed ontnomen. Verder vraag ik me af of de afrekening per afgelegde kilometer wel zo zinvol is: via de stad maak je soms een hoop omwegen, waarom zou ik daarvoor moeten betalen? De ene bus rijdt rechtstreeks de ander met een hoop tussenstops waar ik niet op zit te wachten, maar ik betaal wel voor al die extra onnodige kilometers. Bovendien is het ene voertuig zuiniger dan de ander...
Slim: meer inzicht
De OV-chipkaart biedt meer inzicht. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er precies op bepaalde lijnen en bepaalde tijden reizen. Met die informatie kunnen de OV-bedrijven hun vervoersaanbod beter afstemmen op uw behoeften als reiziger. Uiteraard geheel conform de wettelijke regels inzake privacy.
Ik moet nog zien dat dit werkelijk het geval is: ten eerste om dit argument te ondermijnen bleek al dat het GVB en NS de privacy regels in eerste instantie schonden met hun AV t.a.v. de OV Chip. Ten tweede: dat vervolgens onrendabele lijnen waarschijnlijk opgeheven worden: nu zijn de inkomsten immers afhankelijk per kilometer, dus extra kosten voor onrendabele lijnen mogen niet meer.

Misschien zit ik er met m'n tegenargumenten naast, dat kan heel goed. Ik probeer alleen maar een kritisch tegenwoord te brengen ten aanzien van de redenen die Connexxion naar voren brengt....Laten we via een discussie met een confronterende meningen proberen achter de werkelijke voor- en nadelen te komen...Want ik lees op hun website nergens iets over de nadelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 01-10-2008 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het gaat Connexxion en het ministerie helemaal niet om al die voordelen voor de consument. Met de OV-chip kunnen ze makkelijker bijhouden op welke routes er veel verkeer is, en waar niet. Goud voor de planners.

Dat zou theoretisch kunnen zorgen voor verbetering van de dienstverlening op de drukste stukken, maar daar die al helemaal vol zitten gaat het gewoon andersom werken: Connexxion wil de minst gebruikte lijnen gewoon dumpen.

Laat ze het ding maar zoveel mogelijk kraken, zodat 'ie nooit ingevoerd kan worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 69767 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 00:58:
terwijl je vroeger gewoon bij de condecteur konden melden en dan tegen het normale tarief alsnog een kaartje kon kopen)
Dit is helaas gewoon uit de hand gelopen. Teveel mensen gingen gewoon in de trein zitten en alleen als de conducteur langs kwam betaalde ze. Door dit lik op stuk beleid te voeren is dit systeem ondermijnd.
Eén van de belangrijkste argumenten: met poortjes minder zwartrijders. Dit is symptoom bestrijding. De meeste zwartrijders rijden niet voor hun plezier zwart. De gemiddelde zwartrijder is iemand met een minimuminkomen of andere schuldenproblemen. De gemiddelde inkomensgezinnen (en die daarboven verdienem) rijden nauwelijks zwart: waarom? Omdat ze het toch wel kunnen betalen. Let wel: OPENBAAR vervoer.
Het is welliswaar openbaar vervoer maar toch wordt dit uitbesteed aan bedrijven die moeten renderen. En je kan NS of Connexxion niet verwijten dat ze van elke reiziger gewoon geld willen zien. Ik weet niet over wat voor een trajecten je het hebt, maar laten we zeggen dat iemand 4 zones moet reizen voor zijn werk (wat toch snel 10-20 km is), dan heb je het over nog geen 4 euro per dag (45sk, 45 cent per strip). Als je dat niet kan opbrengen met een minimumloon van 62 euro per dag dan doe je iets fout. Je kan onmogelijk deze verantwoordelijkheid afschuiven op de vervoersbedrijven. Wat is het volgende? Dat ze brood gaan stelen in supermarkten omdat ze het niet kunnen betalen?
Ik moet nog zien dat dit werkelijk het geval is: ten eerste om dit argument te ondermijnen bleek al dat het GVB en NS de privacy regels in eerste instantie schonden met hun AV t.a.v. de OV Chip. Ten tweede: dat vervolgens onrendabele lijnen waarschijnlijk opgeheven worden: nu zijn de inkomsten immers afhankelijk per kilometer, dus extra kosten voor onrendabele lijnen mogen niet meer.
Het schrappen van onrendabele lijnen is kul. Het is zelfs zo dat bijv. het GVB verplicht is om op bepaalde lijnen 'om te rijden' omdat ze verplicht zijn al de aanwezige tramrails te gebruiken. Zoals dat bijv. de redundante lijn 25 geschrapt zou kunnen worden in Amsterdam.

Wat mij het meeste tegen de borst stoot is dat de marketingfetisjisten al wilde plannen hebben om straks alle statistiek te gaan misbruiken. Als een lijn daadwerkelijk vanuit het maatschappelijk oogpunt redundant is dan moet je hem schrappen, maar soms kan het zo zijn dat je een lijn die minder rendabel is gewoon in stand moet laten houden ivm de maatschappelijke belangen.

En dat is een beetje wat ik mis in het plaatje. Het systeem staat al vast, er zijn diverse veiligheidslekken en men houdt allemaal maar stuk vol dat het werkt. Als de OVC puur een vervanger gaat zijn van de anonieme strippenkaart dan vind ik het geen probleem. Maar nu zijn er al veel teveel plannen dat personen gekoppeld zijn aan de kaart. Het is als student bijv. straks waarschijnlijk niet meer mogelijk om anoniem de OVC icm SOVK te gebruiken, dat is gewoon belachelijk.

Er moeten echt grote consessies worden gedaan richting de industrie en de exploitanten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:32

Basszje

Reisvaap!]

Eén van de belangrijkste argumenten: met poortjes minder zwartrijders. Dit is symptoom bestrijding. De meeste zwartrijders rijden niet voor hun plezier zwart. De gemiddelde zwartrijder is iemand met een minimuminkomen of andere schuldenproblemen.
Dat is echt onzin imo. Je hebt wellicht wel een enkeling maar de meeste mensen met schuldenproblematiek reizen niet of amper. De meeste zwartrijders vindt je ws onder jongeren of mensen die niet willen betalen.

In het voordeel van de OV-chip trouwens: het werkt wel best lekker moet ik eerlijk zeggen. Geen gehannes met strippen afstempelen en dan rennen naar de RET maar gewoon beetje met je portomonnee zwaaien

Nadelen zijn defecte poorten, onhandige automaten ( zeg daar dan een userbility iemand op ipv gare tweedehands Duitse automaten!) en de privacy problemen.

Het probleem van Nederland is het overdaad aan organisaties tegenwoordig die wat te maken hebben met het openbaar vervoer. Vanaf 2009 is dat in mijn woonplaats: Connexxion, Q-Buzz, Veolia, HTM, NS, gemeente Zoetermeer, gemeente Den Haag, provincie Zuid-Holland, stadsgewest Haaglanden, stadsgewest Rijnmond, Rijkswaterstaat, ministerie van verkeer & vervoer. Dat is pas belachelijk en gaat niet helpen met het afschaffen van het ene efficiënte systeem naar het volgende.

Als je OV makkelijker wil maken moet je juist mensen die incidenteel met het OV gaan stimuleren dat te doen. Hence betaalbare kaartjes bij de chauffeur. Nu is het verschil tussen een enkele rit als abonnementhouder en incidentele reizers bijna 400%.

En kijk gewoon naar bestaande systemen eens. Ik vind bv de Akbil in Istanbul een van de betere systemen die niet kwestbaar is en volstrekt anoniem. Blijkbaar kan het wel.

Heb je alleen nog het probleem van abonnementen e.d. Gelukkig gaat de NS een ander systeem daarvoor hanteren dan de lokale vervoerders *zucht*

En als toevoeging: Als je onrendabele lijnen wilt behouden zorg er dan niet voor de vervoerders een concessie krijgen voor een x aantal jaar, daar een onmogelijke investering op moeten doen en vervolgens nog winst maken ook met splinternieuwe toestellen en verwachten dat de prijs laag blijft. Naieve overheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Basszje op 01-10-2008 08:34 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:23

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

gambieter schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 01:11:
Het gaat Connexxion en het ministerie helemaal niet om al die voordelen voor de consument. Met de OV-chip kunnen ze makkelijker bijhouden op welke routes er veel verkeer is, en waar niet. Goud voor de planners.

Dat zou theoretisch kunnen zorgen voor verbetering van de dienstverlening op de drukste stukken, maar daar die al helemaal vol zitten gaat het gewoon andersom werken: Connexxion wil de minst gebruikte lijnen gewoon dumpen.

Laat ze het ding maar zoveel mogelijk kraken, zodat 'ie nooit ingevoerd kan worden.
QFT!

Daarnaast is het natuurlijk ook goud voor de reclame-makers van bv de NS, daarom kun je alleen kortingen krijgen als je je persoonsgegevens aan de NS hebt gegeven. NS schendt privacy met ov-chipkaart

Anoniem het OV is geen enkel probleem, ik moet me toch kunnen legitimeren als er iets gebeurd. Het levert de NS gewoon veel geld op als ze je kunnen tracken en tracen en reclame kunnen sturen.

Een groot probleem vind ik het afsluiten van de stations voor mensen die niet zo;n ding hebben. Straks kun je bv niet door station Leiden heen lopen (os naar de winkels op het station gaan) als je niet in bezit bent van zo chip. :(

Edit:
Waar ik benieuwd naar ben of iemand op GoT deze beslissing wil verdedigen. Ik kan mezelf moeilijk voorstellen dat iemand die kritisch naar dit verhaal kijkt de conclusie trekt dat dit goed is. Ik ben benieuwd naar de argumenten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tukk op 01-10-2008 09:05 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
(...) De meeste zwartrijders rijden niet voor hun plezier zwart. De gemiddelde zwartrijder is iemand met een minimuminkomen of andere schuldenproblemen. (...)
Jij woont zeker niet in de Randstad? Het grootste gedeelte van de zwartrijders bestaat uit twaalf- tot achttienjarige (helaas toch vaak uit voormalige koloniën afkomstige) schoffies die gewoon harde donkerbruine schijt hebben aan regels en alles wat een ander ze vertelt. Die verdommen het gewoon om een kaartje te kopen omdat ze geen enkel ontzag hebben voor autoriteiten. Dus als de conducteur er iets van zegt, krijgt die ook een grote bek en soms zelfs klappen. Dat heeft werkelijk niets met 'arme mensen' te maken, het is gewoon moedwillig ziekend tuig.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 01-10-2008 09:31 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:55

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Dat klagen over privacy neem ik met een korreltje zout. Alleen mensen die in winkels nooit pinnen hebben daar nog recht op imo. Als je liever teveel wil betalen voor je dagelijkse reis naar school en/of werk kan je kiezen tussen een anonieme kaart of de vervoersmaatschappijen vertellen dat je geen post van ze wil ontvangen.
Dat bezoeken van winkels op station valt ook onder de klacht dat je niemand meer weg zou kunnen brengen op een perron wat dus niet waar is. Als je binnen een bepaald tijd op hetzelfde station in en uit stapt kost het niets.
Klagen dat je een chip moet hebben kan alleen als je nooit gaat reizen met openbaar vervoer.

De strippen kaart is voor veel mensen ook niet eerlijk. Drie stippen kwijt zijn voor een 2 min ritje terwijl anderen er maar twee kwijt zijn met 'n 30 min rijtoer. Verder moet je wel degelijk weten hoeveel stippen een reis kost of je moet een stapeltje ervan in je zak hebben. Dat je die kan verliezen is groter dan dat ze jouw chip kraken.

Heb ik dan zelf geen klachten. Die heb ik wel alleen niet op het idee. Na een paar keer geen toestemming te hebben gehad gaat de RET de metro per 1 jan 2009 alleen toegankelijk maken voor de chip. Het ziet er wel naar uit dat dit voor mij duurder gaat worden. Vorige maand hadden ze nog steeds niet hun eigen dag kaart beschikbaar staan op de chip automaat.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

KroontjesPen schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:33:
Dat klagen over privacy neem ik met een korreltje zout. Alleen mensen die in winkels nooit pinnen hebben daar nog recht op imo. Als je liever teveel wil betalen voor je dagelijkse reis naar school en/of werk kan je kiezen tussen een anonieme kaart of de vervoersmaatschappijen vertellen dat je geen post van ze wil ontvangen.
Dat pinnen wordt niet gebruikt om mij te volgen, mij reclame toe te sturen en wordt streng gecontroleerd. De NS doet er alles aan om tussen de regeltjes door mijn data te misbruiken.
Dat bezoeken van winkels op station valt ook onder de klacht dat je niemand meer weg zou kunnen brengen op een perron wat dus niet waar is. Als je binnen een bepaald tijd op hetzelfde station in en uit stapt kost het niets.
Klagen dat je een chip moet hebben kan alleen als je nooit gaat reizen met openbaar vervoer.
:w Ok, ik mag klagen.
Het is toch belachelijk dat ik zo'n chip MOET! hebben om een station op te kunnen?
De strippen kaart is voor veel mensen ook niet eerlijk. Drie stippen kwijt zijn voor een 2 min ritje terwijl anderen er maar twee kwijt zijn met 'n 30 min rijtoer. Verder moet je wel degelijk weten hoeveel stippen een reis kost of je moet een stapeltje ervan in je zak hebben. Dat je die kan verliezen is groter dan dat ze jouw chip kraken.
Het probleem hierboven geschetst gaat vooral over de side-effects die gecreerd worden door de bedrijven bvij de OV-chipkaart. In basis is IMHO dat ding goed, ook tegen bv zwartrijders.
Heb ik dan zelf geen klachten. Die heb ik wel alleen niet op het idee. Na een paar keer geen toestemming te hebben gehad gaat de RET de metro per 1 jan 2009 alleen toegankelijk maken voor de chip. Het ziet er wel naar uit dat dit voor mij duurder gaat worden. Vorige maand hadden ze nog steeds niet hun eigen dag kaart beschikbaar staan op de chip automaat.
Rotterdam... De stad waar je alleen kan parkeren als je een chipknip hebt.. Ook al zo'n goed gelukt systeem.
nare man schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:30:
[...]

Jij woont zeker niet in de Randstad? Het grootste gedeelte van de zwartrijders bestaat uit twaalf- tot achttienjarige (helaas toch vaak uit voormalige koloniën afkomstige) schoffies die gewoon harde donkerbruine schijt hebben aan regels en alles wat een ander ze vertelt. Die verdommen het gewoon om een kaartje te kopen omdat ze geen enkel ontzag hebben voor autoriteiten. Dus als de conducteur er iets van zegt, krijgt die ook een grote bek en soms zelfs klappen. Dat heeft werkelijk niets met 'arme mensen' te maken, het is gewoon moedwillig ziekend tuig.
Tegen de "etters" helpt geen pasjessysteem. Daarbij zijn zwartrijders ook vaak blanken. Als jochie heb ik dat met een regelmaat gedaan in de R'damse metro. * Tukk heeft zijn leven gebeterd ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Tukk op 01-10-2008 09:57 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien interessant voor dit topic: De Oyster card Heeft ook zo zijn problemen en kritiek gehad, maar is sinds 2002 in gebruik in Londen.
Ik snap niet dat hier niet gewoon een Best Practice van gemaakt kan worden en dat dit niet overgenomen kan worden voor een (klein) land als Nederland of eventueel de randstad.
nare man schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:30:
[...]

Ik ben het wel met nare man eens, alleen om dit soort zwartrijders tegen te gaan zou een betere kaartcontrole al nuttig zijn.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

In Hong Kong gebruiken ze de Octopus Card, het principe is iets anders maar ik moet zeggen dat het bijzonder goed werkt: Even met je portemonnee zwaaien over de scanner en op het schermpje bij de metro komt te staan hoeveel er van je kaart afgeschreven is. Bovendien kan je het bij veel winkels gebruiken als een soort chip-knip die nog een stuk beter werkt dan de Nederlandse variant.

Wikipedia: Octopus card

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

KroontjesPen schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:33:
Dat is dus onzin. Mobiliteit is een recht en geen gunst. Pinnen in een winkel is een mogelijkheid / service, geen verplichting. Daar zit dus weldegelijk een groot verschil tussen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Mobiliteit is een recht, daarom moet iedereen zich een fiets kunnen veroorloven. En voor gehandicapten moet er ander vervoer zijn. Maar net zoals het vliegtuig niet voor iedereen betaalbaar is, geldt dat ook voor andere fossiele brandstof gebruikers. Die zijn noodzakelijk schaars, en dus moet je ervoor betalen.

Zelf heb ik regelmatig een bus naar mijn werk. 22 minuten in theorie. 15 minuten als 'ie doorrijdt, maar in de praktijk 30 minuten omdat de chauffeur een tweede baan heeft aan de verkoop van kaartjes. En mijn trein vertrekt 24 minuten nadat de bus vertrekt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ik ben blij dat het zwart rijden eindelijk eens goed wordt aangepakt, ik ben het zat om te betalen voor mensen die het niet willen betalen omdat de conducteur "Toch nooit komt". Dat ik daardoor met een chip rondloop zal me een worst wezen, als je treinkaartjes pin't dan weet de NS ook alles over je. Ok ik verwacht niet dat de prijzen naar beneden gaan maar ik vind iig dat iedereen er voor met betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

GrooV schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:18:
Ik ben blij dat het zwart rijden eindelijk eens goed wordt aangepakt, ik ben het zat om te betalen voor mensen die het niet willen betalen omdat de conducteur "Toch nooit komt". Dat ik daardoor met een chip rondloop zal me een worst wezen, als je treinkaartjes pin't dan weet de NS ook alles over je. Ok ik verwacht niet dat de prijzen naar beneden gaan maar ik vind iig dat iedereen er voor met betalen
Misschien kunnen ze 'te hard rijden in de auto' ook snel oplossen door iedereen een kastje mee te geven in de auto zodat een bedrijf dat ingehuurd is door de politie je in NL altijd kan controleren waar je bent en hoe hard je rijd.

Serieus: zwart rijden tegengaan is IMHO een goed argument, maar niet op de manier zoals ze het nu willen implementeren. Een anonieme ov-kaart die je moet invoeren op de perrons zal hetzelfde effect hebben als de huidige manier van implemeteren.
GrooV schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:31:
[...]

Hard rijden heeft direct geen gevolgen op de portomonee van je mede wegegebruikers dus dat argument gaat niet echt op. Tuurlijk indirect wel maar indirect heeft zwart rijden ook meer gevolgen dan alleen de prijs
Wel op de veiligheid van je medeweggebruikers.
Ik probeer aan te geven dat niet alle maatregelen toegestaan zouden moeten worden, ook al is de reden waarom je het nog zoe goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Tukk op 01-10-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Tukk schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:22:
[...]

Misschien kunnen ze 'te hard rijden in de auto' ook snel oplossen door iedereen een kastje mee te geven in de auto zodat een bedrijf dat ingehuurd is door de politie je in NL altijd kan controleren waar je bent en hoe hard je rijd.

Serieus: zwart rijden tegengaan is IMHO een goed argument, maar niet op de manier zoals ze het nu willen implementeren. Een anonieme ov-kaart die je moet invoeren op de perrons zal hetzelfde effect hebben als de huidige manier van implemeteren.
Hard rijden heeft direct geen gevolgen op de portomonee van je mede wegegebruikers dus dat argument gaat niet echt op. Tuurlijk indirect wel maar indirect heeft zwart rijden ook meer gevolgen dan alleen de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Basszje schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 08:32:
In het voordeel van de OV-chip trouwens: het werkt wel best lekker moet ik eerlijk zeggen. Geen gehannes met strippen afstempelen en dan rennen naar de RET maar gewoon beetje met je portomonnee zwaaien.
Dat wil ik ook zeker doen dat zwaaien maar ik wil dan niet een vervelend nasmaak hebben.
Het probleem van Nederland is het overdaad aan organisaties tegenwoordig die wat te maken hebben met het openbaar vervoer. Vanaf 2009 is dat in mijn woonplaats: Connexxion, Q-Buzz, Veolia, HTM, NS, gemeente Zoetermeer, gemeente Den Haag, provincie Zuid-Holland, stadsgewest Haaglanden, stadsgewest Rijnmond, Rijkswaterstaat, ministerie van verkeer & vervoer. Dat is pas belachelijk en gaat niet helpen met het afschaffen van het ene efficiënte systeem naar het volgende.
Dit is gewoon getroll. Landelijk beleid dat wordt vormgegeven door RWS kan niet zomaal spoorslags worden ingevoerd. Hierbij moet rekening worden gehouden met lokale overheden. Een stadsgewest heeft bijvoorbeeld niet de organisatorische middelen om financiëring te regelen, daar komt de gemeente danwel MVV bij kijken, gaat een lijn buiten de bebouwde kom dan komt de provincie erbij etc etc. En natuurlijk moet er overleg zijn met de betrokken bedrijven. Er is juist een hele duideliljke rolverdeling in het traject.
Als je OV makkelijker wil maken moet je juist mensen die incidenteel met het OV gaan stimuleren dat te doen. Hence betaalbare kaartjes bij de chauffeur. Nu is het verschil tussen een enkele rit als abonnementhouder en incidentele reizers bijna 400%.
Die mensen kunnen ook prima van tevoren een kaartje kopen. Het gaat erom dat het eens afgelopen moet zijn met de dubbele baan van de chauffeur zoals MSAlters dat zo mooi heeft verwoord.
En kijk gewoon naar bestaande systemen eens. Ik vind bv de Akbil in Istanbul een van de betere systemen die niet kwestbaar is en volstrekt anoniem. Blijkbaar kan het wel.
Het kan ook zeker, ze moeten gewoon het systeem anonimiseren.
En als toevoeging: Als je onrendabele lijnen wilt behouden zorg er dan niet voor de vervoerders een concessie krijgen voor een x aantal jaar, daar een onmogelijke investering op moeten doen en vervolgens nog winst maken ook met splinternieuwe toestellen en verwachten dat de prijs laag blijft. Naieve overheid.
Natuurlijk zijn die lijnen voor de exploitanten niet onrendabel, die krijgen daar subsidie op van de overheid. Maar het gaat erom dat soms het maatschappelijk prevaleert boven het commercieel belang.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=30820780,noline]Heb ik dan zelf geen klachten. Die heb ik wel alleen niet op het idee. Na een paar keer geen toestemming te hebben gehad gaat de RET de metro per 1 jan 2009 alleen toegankelijk maken voor de chip. Het ziet er wel naar uit dat dit voor mij duurder gaat worden. Vorige maand hadden ze nog steeds niet hun eigen dag kaart beschikbaar staan op de chip automaat.
En wat voor veel studenten ook een domper gaat worden, want die kunnen met hun huidige OV-kaart dus niet meer door de poortjes heen. Dat betekent dus bijbetalen, sinds de IB-groep nu al 4 jaar (!) loopt te beloven dat we er een OV-chipkaart bij gaan krijgen, en het afhaalbericht daarvan nog steeds op zich laat wachten.

* Stoney3K kan zich dat wazige marketingfancy mapje nog goed herinneren...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
* Joosie200 *gebruikt het reisbewijs marketingfancy mapje nog steeds voor het opbergen van zijn OV jaarkaart

Ik vind het iig slecht getimed dat ze toen al begonnen met het bericht, lever 2 pasfoto´s in, 1 voor je OV, 1 voor je chipkaart. Mijn OV heb ik gekregen en ondertussen alweer vervangen door de nieuwe, op de chipkaart wacht ik nog steeds.

Op zich kan een systeem als de OV chipkaart wel werken, maar ´t punt is in NL dat je ziet dat bij dergelijke grote landelijke projecten het vrijwel altijd in de soep loopt. Er loopt een proef in Rotterdam als ik het begrijp en ook nog bij enkele andere stations. Maar waarom ergens eerst proefdraaien, terwijl het eindproduct er nog helemaal niet is? Ga eerst ervoor zorgen dat het eindproduct er daadwerkelijk komt, daarna pas een jaar proefdraaien en vervolgens zeggen: op die en die datum gaat het in.

Zoals ik het nu zie, zie ik een desbetreffende minister die koste wat kost wil dat het er komt, consumentenorganisaties die uit het convenant zijn gestapt en een fabrikant van de chip die niet weet waar hij aan toe is, omdat er niet eenduidig wordt besloten: en zo gaan we het doen. Voer het helemaal meteen in of laat het achterwege. Dus doe het goed of doe het niet. En doe het dan meteen goed, door eerst alles rond te krijgen in de politiek, daarna de fabrikant de opdracht geven xx van die OV chipkaarten te fabriceren, stations voorzien van genoeg poortjes en daarna pas de burger lastig vallen met: we hebben 2 pasfoto´s nodig, 1 voor OV jaarkaart, 1 voor chipkaart.

Volgens mij is er namelijk onvoldoende overleg geweest tussen de betrokken partijen en zijn onvoldoende de meningsverschillen gelijk getrokken waardoor je nu in de invoerfase zit terwijl je niet 100% van elkaar op aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Agressie tegen wie? De controleurs misschien? Ik heb nog nooit met agressie te maken gehad: bovendien zijn er genoeg betalende reizigers die ook agressief of overlast gerdrag kunnen tonen.
In de Amsterdamse metro is voldoende agressie te vinden. Een zooi zwartrijdend tuig, straatmuzikanten/zwervers/verslaafden etc. Een mooie voedingsbodem voor in elk geval overlast en mogelijk ook agressie lijkt me zo. Zie verder de reactie van nare man. Een betalende reiziger hoeft zich in elk geval niet op te winden bij de kaartjescontrole. Ze controleren in A'dam niet voor niets met een stuk of 10 man tegelijk :D
Overstappen - het tonen van m'n reeds gestempelde strippenkaart - kostte nooit al meer dan een paar seconden..Ik zie niet in hoe dit nu echt véél en véél sneller gaat. De meeste reizigers .....
Dit is dus niet echt waar. Welliswaar reizen de meeste reizigers met een strippenkaart, maar er zijn echt duizenden toeristen en dagjesmensen in een stad als Amsterdam te vinden die dat niet doen. Neem b.v. tram 9 die langs Artis komt, daar staan horden mensen voor de deur om een enkel ritje te kopen. Het kan echt wel sneller met de OV-chipkaart.

Punt waar ik nog bezorgd over ben is de prijs. Volgens mij gaat deze fors omhoog, bij de NS zal b.v. de retourkorting op den duur verdwijnen. En verder zit je met het probleem van het vergeten van uitchecken. Uiteraard is dit dan je eigen fout, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dit in de drukte en de haast (om b.v. je trein te halen) gaat vergeten. Zo'n grapje kost je dan elke keer ruim 4 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

MSalters schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:55:
Zelf heb ik regelmatig een bus naar mijn werk. 22 minuten in theorie. 15 minuten als 'ie doorrijdt, maar in de praktijk 30 minuten omdat de chauffeur een tweede baan heeft aan de verkoop van kaartjes. En mijn trein vertrekt 24 minuten nadat de bus vertrekt.
Dan moet je concluderen dat het systeem nu gewoon slecht is. Ik zat er gister in de bus toevallig over na te denken. In het Oostblok ( Bulgarije bv ) kan het namelijk wel met een goede lo-tech oplossing: kaartjesverkopers op de bus.

Dat werkt volgens mij ongeveer zo. Je moet een vergunning hebben en dan kan je bij een kantoor een boekje kaartjes kopen voor een bepaalde bedrag. Je mag dan op de bus kaartjes verkopen, het verschil mag je houden. Bijkomend effect is dat mensen dat al een kaartje hebben gelijk gecontroleerd worden en er is extra toezicht op de bus.

Dat zou een mooi project vormen voor exdaklozen, mensen die willen bijverdienen en pensionado's ( die zie je nu steeds vaker folders en post rondbrengen ) .

Het werkt iig prachtig, met als enige nadeel wellicht dat je altijd kleingeld bij je moet hebben, maar hey.
LauPro schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:52:
Dit is gewoon getroll. Landelijk beleid dat wordt vormgegeven door RWS kan niet zomaal spoorslags worden ingevoerd. Hierbij moet rekening worden gehouden met lokale overheden. Een stadsgewest heeft bijvoorbeeld niet de organisatorische middelen om financiëring te regelen, daar komt de gemeente danwel MVV bij kijken, gaat een lijn buiten de bebouwde kom dan komt de provincie erbij etc etc. En natuurlijk moet er overleg zijn met de betrokken bedrijven. Er is juist een hele duideliljke rolverdeling in het traject.
Hoezo getroll? Zo werkt het. Het stadsgewest betaald voor het grootste deel overigens de kosten met een budget van 300 miljoen euro. Landelijk NS, provinciaal de interlokale lijnen met uitzondering van de stadsgewestlijnen en de gemeente betaald vrijwel niets. Lekker duidelijk ja. Stel dat je bv een dalurentarief wil invoeren om het openbaar vervoer goedkoper en beter bereikbaar te maken. Dan moet je met *alle* partijen om de tafel en vooral de vervoerders willen dan altijd veel aangezien ze al in het bovengenoemde pakket zitten en winst nog moeten maken.

Zelfs overstapproblemen moet je met alle bestuurslagen bespreken bijna. Dat lijkt mij echt niet efficient en dat is het ook niet. Lijnen worden nu opgeknipt hier omdat de verdeling onder vervoerders anders niet meer lukt.

Ook de kosten worden er niet overzichtelijker op, maar dat is ook landelijk een probleem. Je hebt 20+ kaartsoorten om uit te kiezen in elk geval.

Ik wou ook nog de malaise noemen rond bv de regiotaxi ( voor gehandicapten - is failliet door lage aanbesteding ), maar dat leek mij juist niet eerlijk. Maar dat is wel het risico wat je loopt met dit soort aanbestedingen.
Noork schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:50:
Dit is dus niet echt waar. Welliswaar reizen de meeste reizigers met een strippenkaart, maar er zijn echt duizenden toeristen en dagjesmensen in een stad als Amsterdam te vinden die dat niet doen. Neem b.v. tram 9 die langs Artis komt, daar staan horden mensen voor de deur om een enkel ritje te kopen. Het kan echt wel sneller met de OV-chipkaart.
En wie gaat die duizenden mensen uitleggen dat je een kaart nodig hebt die je ergens kan krijgen, die je moet bliepen en alleen kan opladen met een Nederlandse pinpas? Waar regel je de bezoekerskaarten en hoe gaat dat? Daar is nog niet over nagedacht.

Laat staan reizigers die af en toe de auto laten staan. Ik krijg mijn pa het al nauwelijks uitgelegd dat als je eenmalig even ergens heen wil je een pas nodig hebt, de automaten 50% van de tijd niet werken en je een onduidelijk oplaadprocedure moet volgen. Hij wil gewoon een kaartje uit de automaat trekken en instappen. En ik neem hem dat niet kwalijk geloof ik.
Punt waar ik nog bezorgd over ben is de prijs. Volgens mij gaat deze fors omhoog, bij de NS zal b.v. de retourkorting op den duur verdwijnen. En verder zit je met het probleem van het vergeten van uitchecken. Uiteraard is dit dan je eigen fout, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dit in de drukte en de haast (om b.v. je trein te halen) gaat vergeten. Zo'n grapje kost je dan elke keer ruim 4 euro.
De NS wil niet aan het 4 euro gebeuren om de simpele reden dat een gemiddelde rit al veel meer kost. Ga van Rotterdam naar Maastricht en 'vergeet' uit te checken. Lekker goedkoop reizen. Daar is men ook nog niet uit. Dus je krijgt alsnog meerdere verschillende systemen en manieren van betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Basszje op 02-10-2008 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:53:
[...]
En wie gaat die duizenden mensen uitleggen dat je een kaart nodig hebt die je ergens kan krijgen, die je moet bliepen en alleen kan opladen met een Nederlandse pinpas? Waar regel je de bezoekerskaarten en hoe gaat dat? Daar is nog niet over nagedacht.
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Ik wil alleen maar aangeven dat het huidige systeem van de strippenkaarten niet feilloos is op het gebied van wachttijden. Daarnaast is het ook nog eens arbeidsintensief voor de vervoersmaatschappij. In elke tram moet zowel een bestuurder als een conducteur. Trams waar geen conducteur op zit , b.v. tramlijn 5 in A'dam (waar geen ruimte is voor een conducteurscabine) wordt massaal zwart gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

IMHO is een ov-chipkaart een briljante oplossing, maar als je verhalen als nieuws: Onderzoekers publiceren omstreden rapport over Mifare-hack leest, dan blijkt dat die gene die het project beheren hele andere prioriteiten hebben dan het gemak en de veiligheid van de klant. :(

Jammer, IMHO is deze uitvoering een gemiste kans om het openbaar vervoer naar een hoger niveau te tillen, en dat alleen door het feit dat er alleen naar de voordelen van de bedrijven wordt gekeken tijdens de implementatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Tukk op 07-10-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:47

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

In het buitenland draaien zulke systemen al probleemloos, o.a. London en Hong Kong. Waarom moet men dan zonodig zelf weer een heel systeem bouwen? Het lijkt me dat je best hetzelfde systeem als van voorgaande steden in kan voeren. Scheelt je een hoop geneuzel. Zoals het nu gaat is het meer een prestige project van een minister dan dat het echt iets nuttigs op gaat leveren. De burger mag er uiteindelijk weer krom voor liggen :/

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Noork schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:09:
[...]

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Ik wil alleen maar aangeven dat het huidige systeem van de strippenkaarten niet feilloos is op het gebied van wachttijden. Daarnaast is het ook nog eens arbeidsintensief voor de vervoersmaatschappij. In elke tram moet zowel een bestuurder als een conducteur. Trams waar geen conducteur op zit , b.v. tramlijn 5 in A'dam (waar geen ruimte is voor een conducteurscabine) wordt massaal zwart gereden.
En je denkt dat dat niet gaat gebeuren met de OV-chipkaart? Zonder conducteur is het net zo makkelijk om zwart te rijden (ik neem tenminste niet aan dat trams met poortjes worden afgesloten) en controles zijn net zo arbeidsintensief.
Tukk schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:25:
Jammer, IMHO is deze uitvoering een gemiste kans om het openbaar vervoer naar een hoger niveau te tillen, en dat alleen door het feit dat er alleen naar de voordelen van de bedrijven wordt gekeken tijdens de implementatie.
Wat ik niet kan accepteren zijn die strapatsen als de NS die nu de prijzen van enkele reizen gaat verlagen en retourtjes gaat verhogen met als excuus "we kunnen geen retouren zoals in de huidige vorm aanbieden". Dat is natuurlijk kul van de bovenste plank.
Ook dat hele "het mag de reiziger niet meer kosten" waardoor je gewoon weet dat de reziger juist wel meer gaat betalen. Kijk naar Londen, waar je met de Oystercard juist goedkoper reist als met klassieke kaartjes.
Maar dat kan met die kruideniersmentaliteit in het Nederland natuurlijk niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tukk schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:55:
[...]

:w Ok, ik mag klagen.
Het is toch belachelijk dat ik zo'n chip MOET! hebben om een station op te kunnen?
Nee. Als je niet met het OV reist heb je daar niets te zoeken. Of sta je ook bij Schiphol te kankeren dat je niet mag shoppen in de winkels achter de douane?
Bluppy2 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:37:
In Hong Kong gebruiken ze de Octopus Card, het principe is iets anders maar ik moet zeggen dat het bijzonder goed werkt: Even met je portemonnee zwaaien over de scanner en op het schermpje bij de metro komt te staan hoeveel er van je kaart afgeschreven is.
Nee hoor, het principe is precies hetzelfde. Alleen de achterliggende techniek is anders omdat zij een ander soort kaarten gebruiken (wij MiFare van Philips/NXP, zij FeliCa van Sony).

En verder zijn ze daar niet zo belachelijk zeikerig over alles wat nieuw is en staan ze nieuwe ontwikkelingen wat minder in de weg dan wij.
Stoney3K schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:54:
[...]

Dat betekent dus bijbetalen, sinds de IB-groep nu al 4 jaar (!) loopt te beloven dat we er een OV-chipkaart bij gaan krijgen, en het afhaalbericht daarvan nog steeds op zich laat wachten.
Dat is inderdaad belachelijk. NS kan al jaren persoonlijke OV-kaarten maken, waarom IBG niet? (Overigens zou je deze kaart thuisgestuurd krijgen ipv dat je 'm op moet halen.)
sh4d0wman schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:30:
In het buitenland draaien zulke systemen al probleemloos, o.a. London en Hong Kong. Waarom moet men dan zonodig zelf weer een heel systeem bouwen? Het lijkt me dat je best hetzelfde systeem als van voorgaande steden in kan voeren. Scheelt je een hoop geneuzel. Zoals het nu gaat is het meer een prestige project van een minister dan dat het echt iets nuttigs op gaat leveren. De burger mag er uiteindelijk weer krom voor liggen :/
Het systeem in Hong Kong komt in de buurt, echter komt dat niet 100% overeen met hoe wij verwachten te betalen voor OV (hoewel 't imo wel handiger is.) Je betaalt daar bijvoorbeeld een tarief om de bus in te stappen, dat niet afhankelijk is van hoeveel haltes je reist maar van hoeveel haltes je potentieel zou kunnen reizen. Dat zou hier nooit kunnen want dan krijg je daar ook weer een eindeloze stroom gezeik over. 't is echter wel veel makkelijker want je hoeft niet je kaart te flashen bij het uitstappen.

Het systeem in Londen is niet geintegreerd met het OV van de rest van het land: een Oyster card werkt alleen in Londen, niet in Manchester. Dat is hier juist het uitgangspunt van het hele systeem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 10:12
Prima systeem, op papier, de OV Chipkaart, alleen de uitvoering is zo belabberd. Waarom werkten de poortjes niet direct goed, waarom staat er al weer meer dan een jaar in de metro in Rotterdam: "binnenkort alléén OV Chipkaart" maar weet niemand, ook nu nog niet, wanneer dat "binnenkort" dan is.

Gevolg is dat je in de metro twee systemen hebt en zwartrijden is al tijden (2 jaar) goed te doen omdat de poortjes open moeten gaan omdat die strippenkaart nog ondersteunt moet worden.

Waarom plaatst de NS poortjes op Leiden Centraal, anderhalf jaar geleden inmiddels, welke verkeerd geplaatst zijn en niet in overleg met de gemeente? (Leiden CS is een zogenaamd passage station, je loopt er doorheen, ook als je niet met de trein gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
CyBeR schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:51:

Nee. Als je niet met het OV reist heb je daar niets te zoeken. Of sta je ook bij Schiphol te kankeren dat je niet mag shoppen in de winkels achter de douane?
Zie onder andere het voorbeeld hierboven, of op vorige pagina. Je hebt ook passage stations. Of je bent heel dicht in de buurt van een station, dan moet je maar het centrum in ofzo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Arnout schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:04:
Prima systeem, op papier, de OV Chipkaart, alleen de uitvoering is zo belabberd. Waarom werkten de poortjes niet direct goed, waarom staat er al weer meer dan een jaar in de metro in Rotterdam: "binnenkort alléén OV Chipkaart" maar weet niemand, ook nu nog niet, wanneer dat "binnenkort" dan is.
Dat is omdat ze al een jaar geleden de strippenkaart wilden afschaffen. Maar door oeverloos gezeik over niets is dat niet gebeurd.
Gevolg is dat je in de metro twee systemen hebt en zwartrijden is al tijden (2 jaar) goed te doen omdat de poortjes open moeten gaan omdat die strippenkaart nog ondersteunt moet worden.
Eens. Oplossing: strippenkaart afschaffen. (Op termijn, de verschillende abo-houders hebben eerst ook nog een kaart nodig.)
Waarom plaatst de NS poortjes op Leiden Centraal, anderhalf jaar geleden inmiddels, welke verkeerd geplaatst zijn en niet in overleg met de gemeente? (Leiden CS is een zogenaamd passage station, je loopt er doorheen, ook als je niet met de trein gaat).
IMO is dat een enorme ontwerpfout van de gemeente, om afhankelijk te zijn van de gastvrijheid van een derde partij (NS). Overigens kun je nog steeds door het station heen lopen: bliep poortje, loop loop loop, bliep poortje, klaar. En als je per see geen OV kaart wilt hebben dan kun je altijd nog onder het spoor doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je doet het wel heeeel erg makkelijk af Cyber, feit is dat er op heel veel plekken gewoon door het station gelopen moet worden om niet 1 km om te lopen. Zo is het ontwerpen, lekker simpel om dat als ontwerpfout af te doen. Het was toendertijd geen derde partij, het was toen nog van de staat. En dan nog, dit soort poortjes waren ook nog lang niet in zicht. Toendertijd was het waarschijnlijk een logische keus.
En het blijft een logische keus. Moeten we de boel een beetje verbouwen, extra voetgangerstunnel etc, omdat er ergens anders poortjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
CyBeR schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:09:
[...]

Dat is omdat ze al een jaar geleden de strippenkaart wilden afschaffen. Maar door oeverloos gezeik over niets is dat niet gebeurd.
Inderdaad, slechte uitvoering dus, en een regering zonder ruggegraat.
[...]
IMO is dat een enorme ontwerpfout van de gemeente, om afhankelijk te zijn van de gastvrijheid van een derde partij (NS). Overigens kun je nog steeds door het station heen lopen: bliep poortje, loop loop loop, bliep poortje, klaar. En als je per see geen OV kaart wilt hebben dan kun je altijd nog onder het spoor doorlopen.
Dat laatste betekent omlopen door een donker hol, wat zo niet bedoeld was.

Ik vind het een gedeeld probleem van de NS (OV Chipkaart) en de gemeente, in ieder geval hadden de poortjes nog niet geplaatst moeten worden totdat er een goede oplossing was. Nu betaal ik ervoor als belastingbetaler, want dit gaat waarschijnlijk weer veranderd worden. En wie haalt er nu een OV Chipkaart alleen om door Leiden CS te kunnen gaan, of naar een winkel daar te gaan? (Leiden CS is een "proefstation" voor veel winkels e.d.). Je bent het toch met me eens dat dat een drempel opwerpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
GreenSky schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:24:
Je doet het wel heeeel erg makkelijk af Cyber, feit is dat er op heel veel plekken gewoon door het station gelopen moet worden om niet 1 km om te lopen. Zo is het ontwerpen, lekker simpel om dat als ontwerpfout af te doen. Het was toendertijd geen derde partij, het was toen nog van de staat. En dan nog, dit soort poortjes waren ook nog lang niet in zicht. Toendertijd was het waarschijnlijk een logische keus.
En het blijft een logische keus. Moeten we de boel een beetje verbouwen, extra voetgangerstunnel etc, omdat er ergens anders poortjes staan.
Simpele overweging. Kost het zwartrijden voor de volgende 50 jaar meer dan 1x een tunneltje leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GreenSky schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:24:
Je doet het wel heeeel erg makkelijk af Cyber, feit is dat er op heel veel plekken gewoon door het station gelopen moet worden om niet 1 km om te lopen. Zo is het ontwerpen, lekker simpel om dat als ontwerpfout af te doen. Het was toendertijd geen derde partij, het was toen nog van de staat. En dan nog, dit soort poortjes waren ook nog lang niet in zicht. Toentertijd was het waarschijnlijk een logische keus.
Ik doe het niet makkelijk af, ik stel dat dit nooit zo ontworpen had moeten worden. Helaas is 't nou eenmaal wel zo, en er kan nog steeds op die manier gebruik van gemaakt worden. Enige vereiste is dan wel dat je een kaart hebt waarmee je die poortjes open kunt laten gaan. Als je dat pertinent niet wilt, prima, maar dan moet je dus een stukje omlopen.
Arnout schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:27:
[...]
Inderdaad, slechte uitvoering dus, en een regering zonder ruggegraat.

[...]

Dat laatste betekent omlopen door een donker hol, wat zo niet bedoeld was.
Ik ben er wel eens midden in de nacht doorheen gelopen, en 't is alles behalve donker.
Ik vind het een gedeeld probleem van de NS (OV Chipkaart) en de gemeente, in ieder geval hadden de poortjes nog niet geplaatst moeten worden totdat er een goede oplossing was. Nu betaal ik ervoor als belastingbetaler, want dit gaat waarschijnlijk weer veranderd worden. En wie haalt er nu een OV Chipkaart alleen om door Leiden CS te kunnen gaan, of naar een winkel daar te gaan? (Leiden CS is een "proefstation" voor veel winkels e.d.). Je bent het toch met me eens dat dat een drempel opwerpt?
Die poortjes staan nu nog gewoon open, dus ik zie op dit moment sowieso het probleem niet. Overigens gaat dat proefstation gebeuren ook juist over die poortjes e.d.

Het probleem van 'passagestation' kan op zich ook opgelost worden met een gratis te verstrekken 'passagekaart' waarmee alleen de poortjes open kunnen, die niet opgeladen kan worden en dus ook niet gebruikt kan worden om mee te reizen. Is wellicht ook handig in Rotterdam trouwens voor diegenen met een abonnement (of StudentenOV, etc.)

Gooi je wel meteen het hele voordeel van poortjes en toegangscontrole de deur uit, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Ik vind het idee van een OV-chipkaart erg mooi, omdat het heel veel gehannes kan voorkomen. Maar de manier waarop het hier gedaan is? Dat is gewoon slecht.

Dat je voor een technologische uitdaging staat als je met een retourtje wilt reizen kan ik me voorstellen, maar met kleine technische aanpassingen moet dat best kunnen:

Reiziger gaat van Almere naar Breda, en terug. Hij checkt in op Almere, en checkt uit op Breda. De reis wordt opgeslagen, maar het saldo wordt niet per direct afgeschreven, voor enkele reizen wordt pas na het einde van de dienstregeling (4.00, dacht ik) wordt het bedrag afgeschreven.

's Avonds checkt de reiziger in op Breda en reist naar Almere. Hij checkt daar weer uit, het systeem leest de kaart uit, ziet dat de route Almere -> Breda -> Almere is gevolgd, en berekent aan de hand daarvan het tarief, inclusief retourvoordeel. Het kan nu worden afgeschreven.

Kleine technische aanpassing, en je hebt je retourtje terug.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het probleem 'retourtje' wordt op een veeeel simpelere manier opgelost: de prijs van een enkeltje wordt gewoon precies de helft van een retourtje (en dus goedkoper dan nu). M.a.w., je reist gewoon 2x een enkele reis.

Jouw oplossing werkt overigens ook niet voor weekendretours, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
CyBeR schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:43:
Het probleem 'retourtje' wordt op een veeeel simpelere manier opgelost: de prijs van een enkeltje wordt gewoon precies de helft van een retourtje (en dus goedkoper dan nu). M.a.w., je reist gewoon 2x een enkele reis.
Ik vind het retourtje juist wel een aantrekkelijke reismethode, behalve wanneer je je trein mist natuurlijk :)
Jouw oplossing werkt overigens ook niet voor weekendretours, etc.
In het weekend kan je de periode langer maken?

pseudocode:
code:
1
2
3
4
if( (dag >= vrijdag & dag <= zondag ) &  (dagHeenreis >= vrijdag & dag <= zondag) )
{
  berekenRetourTarief()
}

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom zou je niet gewoon de reis van een enkeltje betalen en de volgende keer automatisch korting krijgen op je terugreis als het een (weekend)retourtje wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ondanks dat ik praktische problemen zie (zoals plaatsing poortjes etc) ben ik even goed nog wel voor zo'n systeem. Echter zijn er gewoon dingen misgegaan. Zoals ik het zie:

- Ze wilden het te snel implementeren
- Niet genoeg onderzoek gedaan naar welke chips/technologie te gebruiken
- Typische bureacratie etc waardoor de boel onnodig vertraagt wordt en veel meer kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MrAcid schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:50:
Waarom zou je niet gewoon de reis van een enkeltje betalen en de volgende keer automatisch korting krijgen op je terugreis als het een (weekend)retourtje wordt?
Ik zie niet wat het probleem is. Het enkeltje wordt goedkoper. Of wil je per see een verhoogd tarief betalen omdat je maar een kant op gaat?
GreenSky schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:51:
Ondanks dat ik praktische problemen zie (zoals plaatsing poortjes etc) ben ik even goed nog wel voor zo'n systeem. Echter zijn er gewoon dingen misgegaan. Zoals ik het zie:

- Ze wilden het te snel implementeren
Pardon? Enige idee hoe lang we dit al uit aan het stellen zijn? We hadden al lang klaar moeten en kunnen zijn.
- Niet genoeg onderzoek gedaan naar welke chips/technologie te gebruiken
Niet waar. De Mifare chip die hiervoor gebruikt wordt is voor dit doel ontworpen. Die 'fare' in de naam staat daar niet voor niets in. Wordt al 10 jaar lang met success gebruikt in allerhande soortgelijke systemen. En zoveel alternatieven zijn er trouwens niet.
- Typische bureacratie etc waardoor de boel onnodig vertraagt wordt en veel meer kost
100% mee eens.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik bedoelde voornamelijk dat ze te snel door de onderzoeksfase zijn gegaan, dat ze te snel hebben willen beginnen met implementeren (wat dan weer niet snel genoeg gaat, ben ik met je eens).
Die chip zal ook prima voor de meeste doeleinden zijn. Misschien zelfs voor dit doeleinde, ondanks de mindere beveiliging. Maar die mindere beveiliging doet het nooit echt goed in het nieuws natuurlijk.
Het zou me niet verbazen als ze er gewoon mee door gaan. Die paar gevallen dat het gehackt wordt strepen ze weg tegen die 100 miljoen omschakel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:13
Ik heb zojuist weer het artikel gelezen in de C&T juli/aug 2008.
In dit geval zijn de lekke chips al wijdverbreid, vormen ze een financieel interessant aanvalsdoel en stort het gammele veiligheidsconcept bij de eerste windstoot als een kaartenhuis in elkaar.
Als reactie op zowel ons werk als dat van de Nijmeegse onderzoekers laat het overheidsorgaan GovCert.nl weten dat het de verwachting is dat er snel kant-en-klare "kraakapperatuur" beschikbaar zal komen als de volledige details van de onderzoeken eenmaal gepubliceerd zijn.
En toch wil de overheid ons deze OV kaart door de strot duwen. Het kost nu al 100 miljoen meer en is nu al bewezen eenvoudig kraakbaar te zijn. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jeronimo schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:49:

En toch wil de overheid ons deze OV kaart door de strot duwen. Het kost nu al 100 miljoen meer en is nu al bewezen eenvoudig kraakbaar te zijn. |:(
Nou en? Jij hebt daar geen last van hoor. Sterker nog, jij kunt potentieel gratis reizen. Het kost de vervoersbedrijven geld omdat er mensen zwart gaan rijden. Maar he! Dat doen ze nu ook al!

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:48
De enkeltjes worden goedkoper, even duur als een retourtje, maar hoe werkt het dan met reizen via? Betaal je mooi 2 keer basistarief + reistarief. En hoe regel je een dagkaart hond/fiets bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

--Christiaan-- schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:22:
De enkeltjes worden goedkoper, even duur als een retourtje, maar hoe werkt het dan met reizen via? Betaal je mooi 2 keer basistarief + reistarief. En hoe regel je een dagkaart hond/fiets bijvoorbeeld?
Nou ja, voorlopig ga je bij NS nog gewoon een kaartje kopen. Alleen wordt dat kaartje dan op je OV Chipkaart gezet ipv uitgeprint. Basistarief/reistarief gold al nooit bij NS, en gaat dat ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Laatst online: 08:06
De OV Chipkaart is gewoon (in deze vorm) een slechte oplossing. Maar helaas is er al veel teveel geld ingestoken en zijn we met z'n allen al lang voorbij het 'point of no return'. Nu stoppen betekent heel veel weggegooid geld en niks ervoor terug, en dat zal niemand accepteren.

En over de implementatie: ik weet niet waarom het allemaal zo lang duurt, maar die campagnes zijn echt veel te vroeg gestart. Zoals al genoemd de IBG met het 2 pasfoto's gedoe. Maar er hangt ook al minstens anderhalf jaar een poster in het station waar ik dagelijks de trein pak met een foto van een wat oudere vrouw en het onderschrift: "ik wil geen gedoe met een kaartje zus en een kaartje zo"

Right, ok. Kan ik inkomen. Afgezien van het feit dat de afgebeelde vrouw natuurlijk ook maar zoiets heeft gedacht, maar dat is de wereld van het adverteren. Wat ik niet snap, is hoe deze slogan van toepassing is op het aanprijzen van de OV Chipkaart.

Als student ben ik in het bezit van een OV-studentenkaart. Ik loop naar het station, trein stopt, ik stap in, trein vertrekt. Als een conducteur geïnteresseerd genoeg is om mij te controleren (vaak zijn ze er alleen voor het sluiten van de deuren :? ) laat ik mijn OV-kaart zien en als de trein zijn bestemming bereikt, stap ik uit. Klaar. Nu hetzelfde scenario ná invoering van de OV-chipkaart:
Als student ben ik in het bezit van een OV-Chipkaart. Ik loop naar het station, pak mijn portemonnee, sluit achteraan aan in de rij voor de poortjes, houd mijn chipkaart voor de scanner, loop door het poortje, trein stopt, ik stap in, trein vertrekt. Trein komt aan op mijn bestemming, ik stap uit, sluit aan aan de rij voor de poortjes, pak mijn portemonnee, houd mijn chippas voor de scanner, loop door het poortje en vervolg mijn weg richting universiteit. Dit is een achteruitgang als je zo min mogelijk met kaartjes van doen wil hebben, maargoed, de oudere vrouw van de poster is geen student en koopt momenteel altijd netjes een kaartje uit een automaat. Een realistisch scenario:

Vrouw wacht in rij voor automaat, vrouw koopt kaartje met pinpas of contant geld, vrouw loopt met kaartje naar trein, trein stopt, vrouw stapt in, als een conducteur geinteresseerd genoeg is om te controleren laat ze haar kaartje zien, kaartje wordt gestempeld, trein komt aan, vrouw stapt uit. Klaar. Dan nu wederom hetzelfde scenario ná invoering van de chippas.
Vrouw wacht in rij voor automaat, vrouw koopt kaartje met chip erop (i.p.v. papier), vrouw loopt naar poortjes, sluit aan, vrouw houdt kaartje voor scanner, loopt door, trein stopt, vrouw stapt in, trein komt aan, vrouw stapt uit, sluit aan in rij, houdt kaartje voor scanner, loopt door en vervolgt haar weg.
Waar zit hier de verbetering, kaartjestechnisch gezien? Ik zie hem niet.

Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland ook nog maar iemand is die daadwerkelijk gelooft dat de chipkaart echt een vooruitgang biedt t.o.v. het oude systeem. De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen, en daarnaast zijn er nog een aantal vlakken waar het nieuwe systeem gewoon net zo effectief is als het oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Duesenberg J schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 01:02:

Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland ook nog maar iemand is die daadwerkelijk gelooft dat de chipkaart echt een vooruitgang biedt t.o.v. het oude systeem. De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen, en daarnaast zijn er nog een aantal vlakken waar het nieuwe systeem gewoon net zo effectief is als het oude.
Je pakt hier het hele specifieke geval van 'de trein'. Het OV is veel groter dan dat, en de trein is nu juist iets waar de OV-Chipkaart voorlopig weinig invloed op gaat hebben. Het gaat in de eerste instantie om het stads- en streekvervoer. En daar biedt de OV-Chipkaart grote voordelen boven zoiets belachelijks als een strippenkaart (wat, zover mij bekend, alleen in Nederland gebruikt wordt en in de rest van de wereld als een achterlijk concept gezien wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235820

Kan iemand mij uitleggen waarom er in Nederland zoveel gedoe over dit systeem is terwijl ze in London de perfect werkende Oyster-card hebben(wat volgens mij gebaseerd is op hetzelfde idee)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een probleem is natuurlijk dat hij te kraken is. Afgezien daarvan zie ik verder niet in waarom de NS bijvoorbeeld zoveel ophef maakt over de verschillende kaartsoorten die onmogelijk zouden zijn met de OV-Chipkaart.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Als ze het daadwerkelijk willen invoeren mogen ze wel eens iets doen aan de betrouwbaarheid van het systeem. Afgezien van de praktische problemen (het is gewoon veel trager en omslachtiger in gebruik dan een abonnement), is het ook nog eens belachelijk onbetrouwbaar. In de bus werkt het vaker niet dan wel. En met "niet" bedoel ik niet alleen de lezers die het random niet doen, dan bedoel ik ook dat de ingestelde route niet klopt of de tijd verkeerd loopt op het systeem (ja, dat kost je extra geld).

De strippenkaart is misschien niet ideaal, maar wel betrouwbaar en eenvoudig zelf te controleren (en vaak ter plekke te corrigeren als er wat fout is gegaan, ipv door de klantenservicemolen te gaan).

Overigens heb ik wel een studenten ov-chipkaart gekregen. Zeker alleen in Rotterdam gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk alleen in Rotterdam ja. Ik heb nog niks gekregen. Bij de tijd dat ik em zal krijgen studeer ik niet meer haha.

Wanneer dit systeem betrouwbaar zou zijn zou het wel simpeler werken dan je strippenkaart laten zien bij de metro ingang. Maar als je een OV hebt dan moet je idd weer extra handelingen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Laatst online: 08:06
CyBeR schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 01:20:
[...]

Je pakt hier het hele specifieke geval van 'de trein'. Het OV is veel groter dan dat, en de trein is nu juist iets waar de OV-Chipkaart voorlopig weinig invloed op gaat hebben. Het gaat in de eerste instantie om het stads- en streekvervoer. En daar biedt de OV-Chipkaart grote voordelen boven zoiets belachelijks als een strippenkaart (wat, zover mij bekend, alleen in Nederland gebruikt wordt en in de rest van de wereld als een achterlijk concept gezien wordt.)
Maar de trein is zo ongeveer het enige OV-onderdeel wat ik kan bedenken waarbij je poortjes kan plaatsen zonder onmogelijk moeilijk te doen.
Ok, metro. Maar dat is in principe gelijk aan de trein. Blijven over tram en bus: Tramhaltes met poortjes? ik zie het niet voor me. En hoe zorg ik anders dat er geregistreerd wordt dat ik reis? Van die kastjes in de tram hangen zeker. En dan bij instappen en uitstappen je chippas flashen. Heel handig idd. En ook een hele verbetering t.o.v. de strippenkaart die je nu afstempelt met precies zo'n kastje, maar dan alleen als je instapt.
Of de bus: precies hetzelfde. Bushokjes met poortjes? Ik dacht het niet. Zo'n kastje dan maar?
En wat weerhoudt mij ervan mijn chippas gewoon niet voor zo'n scanner te houden in bus en tram? Controles zeker. Net als euh, nu dus, met de strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 27-02 15:21
Als zij net als jij en ik een goed salaris hadden zouden ze net zo goed als jij en ik een kaartje kopen.
Als zij net als jij en ik hun school afgemaakt hadden zouden ze net zo goed als jij en ik een goed salaris hebben.

Oorzaak en gevolg niet om gaan draaien he?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Duesenberg J schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:28:
Van die kastjes in de tram hangen zeker. [...]
Of de bus: precies hetzelfde. Bushokjes met poortjes? Ik dacht het niet. Zo'n kastje dan maar?
Inderdaad. Als je ook maar eens per jaar met het OV rijdt kunnen ze je niet ontgaan zijn. Zo'n beetje alle bussen in heel het land en tenminste de trams in a'dam en rotterdam hebben zo'n reader.
En wat weerhoudt mij ervan mijn chippas gewoon niet voor zo'n scanner te houden in bus en tram? Controles zeker. Net als euh, nu dus, met de strippenkaart.
Inderdaad ja, gewoon ouderwets controlles. In Rotterdam loopt er zo'n dude in de trein die je dan om je pas vraagt en voor een portable reader houdt.

In Amsterdam gaat het nog wat slomer. De controlleur van de metro halte roept me elke keer terug nadat ik heb ingechecked omdat ie mijn vervoersbewijs fysiek wil zien. Als ik zeg dat ik heb ingechecked gelooft ie me niet. Als ik dan mijn kantine pasje van kantoor laat zien mag ik verder lopen. 8)7

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik snap het probleem met de 'passeerstations' niet zo goed. Het is toch gewoon zo dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben om het perron te kunnen betreden? Ook nu, zonder chipkaart mag je daar niet komen zonder kaartje.
Het betreden van het station kan altijd, en heb je voor zover ik weet ook geen chipkaart voor nodig in de toekomst.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:47:
Het betreden van het station kan altijd, en heb je voor zover ik weet ook geen chipkaart voor nodig in de toekomst.
Dat wordt lastig als je aan het begin en eind van het station poortjes zet. Pijnlijk als het een passeer station is, moet je dus omlopen (wat soms erg lastig gaat). En dan hebben we het nog niet over de stationswinkels, al zijn die in principe iets minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

GreenSky schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:50:
Dat wordt lastig als je aan het begin en eind van het station poortjes zet. Pijnlijk als het een passeer station is, moet je dus omlopen (wat soms erg lastig gaat). En dan hebben we het nog niet over de stationswinkels, al zijn die in principe iets minder belangrijk.
Zijn er stations dan waar je door poortjes moet om het station te betreden?
Ik heb zoveel passeerstations gezien, maar nog nooit een met poortjes bij de ingang, de poortjes stonden altijd bij de ingang van het perron.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:51:
[...]

Ik heb zoveel passeerstations gezien, maar nog nooit een met poortjes bij de ingang, de poortjes stonden altijd bij de ingang van het perron.
De ervaring die nu met Leiden CS is opgedaan, houdt in dat de NS geen poortjes per perron gaat neerzetten, omdat je dan uit- en in moet checken bij een overstap. Dit gaat in tegen de OV Chipkaart regels die de NS heeft: overstappen zonder uit- en in checken.

Afbeeldingslocatie: http://leiden.sp.nl/include/afd/afd_pickies/makkers6.jpg

Dus zijn de poortjes inderdaad aan het begin en eind van het station geplaatst.

Op Rotterdam CS gaat dit ook een probleem worden, dat is ook een doorgang die door veel niet-reizigers wordt genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 08-10-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als ze het zo gaan aanpakken dan kan ik nog wel een aantal stations noemen waar het problemen op gaat leveren.
Maar hoe zit het dan met de kleinere stations? Die hebben vaak alleen een perron met een halfdood hegje ernaast. Komt daar dan een enorm hekwerk omheen wat onder stroom staat? :D

Verder snap ik wel dat er zoveel 'overloos gezeur' over de chipkaart is.
Hij wordt duurder, makkelijker wordt het eigenlijk niet en hij is zo onveilig als het maar kan.
Tel daar ook nog bij op dat rapporten afgezwakt worden en overduidelijke feiten genegeerd om het maar door te kunnen drukken.
Ja, dan snap ik de weerstand wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:51:
[...]

Bij Leiden CS is dat een probleem, maar ook bij Amsterdam Amstel bijvoorbeeld. In principe ook bij Amsterdam CS als ze het onhandig aanpakken. Bij genoeg stations iig.
Daarom vind ik het ook interessant hoe ze dat gaan oplossen, die praktische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:08:
Als ze het zo gaan aanpakken dan kan ik nog wel een aantal stations noemen waar het problemen op gaat leveren.
Maar hoe zit het dan met de kleinere stations? Die hebben vaak alleen een perron met een halfdood hegje ernaast. Komt daar dan een enorm hekwerk omheen wat onder stroom staat? :D
Ik kwam laatst langs Akkrum en daar stond gewoon zo'n "bus" automaat op paal.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3277/2513642885_eb1d12e4be.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196208

GreenSky schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:10:
[...]

Bij Leiden CS is dat een probleem, maar ook bij Amsterdam Amstel bijvoorbeeld. In principe ook bij Amsterdam CS als ze het onhandig aanpakken. Bij genoeg stations iig.
Daarom vind ik het ook interessant hoe ze dat gaan oplossen, die praktische problemen.
Ja, ik weet nog dat ik die poortjes op Amstel altijd doodeng vond toen ik daar voor mijn stage kwam. Er zal maar eens een rel, brand of iets in die trant komen waarnaar iedereen zich door die kleine poortjes probeert te wurmen. Gelukkig hebben ze het nog niet ingevoerd op Amersfoort.

Ik ben overigens benieuwd wat er nu uit het hele OV-Chip verhaal gaat komen. Ik hoop dat ze de tips en kritieken van Radboud ter harte nemen. Tot die tijd vind ik het papieren kaartje geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat soort ideeën had ik ook wel bij Amstel, dan had ik wel raad geweten waar ik snel aan het eind van 1 van de perrons er makkelijk af had gekunt maar goed, het is niet echt veilig denk ik.
Arnout schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:17:
[...]

[afbeelding]
Waar heb je dat plaatje mee gemaakt?

Iig, dat soort situaties zijn wel raar, moet je dan inderdaad een heel hekwerk op de plek van het hegje zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 08-10-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Arnout schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:17:
[...]

[afbeelding]
Is dit een gecombineerd station met NS?
Zo ja, dan kan het best zijn dat de NS gewoon poortjes aan begin- en eind van de stationshal (onderdoorgang) heeft, en je met een speciaal toegangskaartje (gratis te kopen bij de NS kaartautomaat) de poortjes kan openen om vervolgens bij arriva in te checken en met de trein te gaan.

Ik heb een nog leukere case. Wat als een fransman met de thalys (koopt kaartje in Frankrijk) naar Amsterdam CS komt. Hoe komt hij het afgesloten station uit?

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 08-10-2008 16:11 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

J2pc schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:09:
[...]

Is dit een gecombineerd station met NS?
Zo ja, dan kan het best zijn dat de NS gewoon poortjes aan begin- en eind van de stationshal (onderdoorgang) heeft, en je met een speciaal toegangskaartje (gratis te kopen bij de NS kaartautomaat) de poortjes kan openen om vervolgens bij arriva in te checken en met de trein te gaan.
_O-

Maargoed, het zou toch wel achterlijk zijn als je bij de ene vervoerder een pasje moet halen om bij de andere vervoerder te kunnen komen. Straks loop je met een tas vol pasjes rond om in de stad alle passeerstations te kunnen passeren. :D

Internationale trajecten hebben altijd al hun eigen regels gehad.
Daar kan je met je gewone kaartje binnenslands op rijzen, maar internationaal heb je een apart kaartje nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 08-10-2008 16:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:12:
[...]

_O-

Maargoed, het zou toch wel achterlijk zijn als je bij de ene vervoerder een pasje moet halen om bij de andere vervoerder te kunnen komen. Straks loop je met een tas vol pasjes rond om in de stad alle passeerstations te kunnen passeren. :D

Internationale trajecten hebben altijd al hun eigen regels gehad.
Daar kan je met je gewone kaartje binnenslands op rijzen, maar internationaal heb je een apart kaartje nodig.
Ja, maar de Thalys (of de ice of whatever) komt gewoon op A'dam CS aan. Waar straks de stationshal (t.b.v. overstappers) gewoon is afgesloten met poortjes die je opent door uit te checken. Maar die fransman heeft

A) niet ingecheckt
B) waarschijnlijk niet eens een OVC kaart, en weet al helemaal niet wat dat is
C) spreekt geen NL en/of UK, terwijl de gemiddelde muts achter de service balie vast geen FR spreekt (of niet goed genoeg om uit te leggen waarom hij een kaartje moet kopen om het station uit te mogen).

En als ik als toerist een dagkaart koop, maar ik vergeet in- of uit te checken. Ben ik dan in overtreding?

[ Voor 4% gewijzigd door J2pc op 08-10-2008 16:30 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

J2pc schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:26:
Ja, maar de Thalys (of de ice of whatever) komt gewoon op A'dam CS aan. Waar straks de stationshal (t.b.v. overstappers) gewoon is afgesloten met poortjes die je opent door uit te checken. Maar die fransman heeft

A) niet ingecheckt
C) spreekt geen NL en/of UK, terwijl de gemiddelde muts achter de service balie vast geen FR spreekt (of niet goed genoeg om uit te leggen waarom hij een kaartje moet kopen om het station uit te mogen).
Je hoeft toch niet uit te checken om het station uit te kunnen? Ik heb begrepen dat je gewoon wat duurder uit bent als je het niet doet. Die Fransman kan volgens mij gewoon naar buiten wandelen.
Als hij terug wil naar Parijs zal hij wel een probleem hebben. Maar dan zetten ze vast een extra poortje neer met een of andere controleur waar je dan door naar binnen kan. Die controleur betalen wij natuurlijk d.m.v. de tariefverhoging.
En als ik als toerist een dagkaart koop, maar ik vergeet in- of uit te checken. Ben ik dan in overtreding?
Zelfde verhaal, inchecken heb je nodig voor de poortjes, uitchecken hoeft niet per se.
Wel zal de vervoerder chagrijnig zijn omdat ze niet kunnen dataminen.

Het idee van de OVC is wel zo vreselijk goed uitgewerkt. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:33:
[...]

Je hoeft toch niet uit te checken om het station uit te kunnen? Ik heb begrepen dat je gewoon wat duurder uit bent als je het niet doet. Die Fransman kan volgens mij gewoon naar buiten wandelen.
Als hij terug wil naar Parijs zal hij wel een probleem hebben. Maar dan zetten ze vast een extra poortje neer met een of andere controleur waar je dan door naar binnen kan. Die controleur betalen wij natuurlijk d.m.v. de tariefverhoging.
Hoe wil je er dan uit? Er staan overal poortjes die je met je OVC moet openen.
Zelfde verhaal, inchecken heb je nodig voor de poortjes, uitchecken hoeft niet per se.
Wel zal de vervoerder chagrijnig zijn omdat ze niet kunnen dataminen.
betekend wel dat je dan dus niet meer met b.v. de metro kunt, want ook metro stations worden/zijn afgesloten met poortjes.
Het idee van de OVC is wel zo vreselijk goed uitgewerkt. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

J2pc schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:45:
Hoe wil je er dan uit? Er staan overal poortjes die je met je OVC moet openen.

betekend wel dat je dan dus niet meer met b.v. de metro kunt, want ook metro stations worden/zijn afgesloten met poortjes.
Dus je kan het station niet uit als je pas gejat is. Het gaat zo klinken als een zwaar bewaakt transport.
Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat Godwin om de hoek komt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Cyber: je noemt de strippenkaart een waardeloos systeem. Wat maakt een OV chipkaart nu praktischer i.v.m. de strippenkaart en het treinkaartje?

Zwart rijden blijf je houden ongeacht het systeem dat er ingevoerd is. Verder begrijp ik niet welke voordelen een OV chipkaart mij biedt boven het huidige strippen-treinkaart combinatie. Ik maak nu gebruik van mijn studenten OV jaarkaart. Kan gewoon in elke trein/bus stappen die ik kan uitkiezen op het station en ergens naar toe gaan. Je hebt geen gedoe met poortjes die de doorgang belemmeren.

Verder, het opwaarden van je kaart tegenover het kopen van een kaartje zijn qua tijd die je er voor nodig hebt vrij gelijkwaardig. Bij beide zul je je bestemming moeten aangeven, waarbij je voor je het echte papiertje krijgt nog moet pinnen/chippen of cash moet betalen. Met de chip kaart loop je naar het perron, gaat door het poortje de trein in. Terwijl je met het normale kaartje ook datzelfde perron op moet, zonder te wachten om door een poortje te kunnen om toegang tot het perron te verschaffen. Ik zie dus geen voordelen t.o.v. wat we nu gebruiken.

Efficienter in tijd is het niet, effectiever tegen zwarttrijden evenmin en het kost alleen maar klauwen met geld. Uiteindelijk vervang je 1 systeem met het andere terwijl er niet tot nauwelijks iets noemenswaardig veranderd. Dus waarom is de verandering dan nodig? Strippen en treinkaartjes kun je vast wel namaken als je de geschikte spullen daar voor hebt en als je die moeite wilt doen. Eenvoudigste oplossing is gewoon zwart rijden, kost je hoogstens 35 euro + ritprijs, maar zolang je rijdt op trajecten die je kent en op gezette tijden is het een kwestie van goed uitdotteren. Met die OV chipkaart kun je ook zwart rijden als je wil, door de chip te kraken met (naar ik vernomen heb wat uit het onderzoek is gebleken) vrij eenvoudige apparatuur.

Ik wil niet zeggen dat ik tegen iets nieuws ben, maar ik zie gewoon het nut er niet van in. Want imo werkt het huidige systeem meer dan prima. Jan met de korte achternaam en François France kan ook bij zijn bezoek in Amsterdam gewoon een treinkaartje en strippenkaart halen. Bij het treinkaartje kun je de taal in het Frans veranderen en aan een strippenkaart komen is niet moeilijk. Komt dus kortom neer bij mij op: if it ain't broken, don't fix it. Scheelt je bakken met belastingcenten, bakken met tijd en je kunt beide wel effecienter/effectiever inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 02:01
Maar een strippenkaart gebruiken is wel moeilijk. Je hebt standaard een strip en dan nog per zone een extra strip. Knappe fransman die dat begrijpt. Helemaal omdat er op de achterkant van de kaart alleen in het Nederlands uitgelegd wordt hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Duesenberg J schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:28:
[...]

Maar de trein is zo ongeveer het enige OV-onderdeel wat ik kan bedenken waarbij je poortjes kan plaatsen zonder onmogelijk moeilijk te doen.
Ok, metro. Maar dat is in principe gelijk aan de trein.
Nee, de metro is veel simpeler dan de trein. Niet zozeer in het fysieke principe: beiden rijden op rails en de exclusieve manier om er toegang tot te krijgen is via een station. Maar de trein heeft eindeloos veel kaart- en abonnementsoorten, prijzen die oplopen tot rond de 60 euro (een bedrag dat niet veel mensen standaard op hun chipkaart zullen hebben staan), etc. Waar de metro gewoon werkt met de afgelegde afstand, binnen een stad, met een maximumprijs van een paar euro.
Blijven over tram en bus: Tramhaltes met poortjes? ik zie het niet voor me. En hoe zorg ik anders dat er geregistreerd wordt dat ik reis? Van die kastjes in de tram hangen zeker. En dan bij instappen en uitstappen je chippas flashen. Heel handig idd. En ook een hele verbetering t.o.v. de strippenkaart die je nu afstempelt met precies zo'n kastje, maar dan alleen als je instapt.
Je hebt 't nu alleen over de fysieke handelingen die je uitvoert. Inderdaad: de OV-Chipkaart voegt er een toe. In ruil daarvoor hoef je niet meer na te denken over strippen en zones. En dat jij weet hoe die werken houdt niet in dat 't een simpel systeem is.

Eigenlijk is het systeem voor bussen/trams in Hong Kong veel simpeler: betalen bij het instappen, en daarna gewoon uitstappen zonder moeite. Maar dat krijg je er hier nooit doorheen omdat mensen dan gaan zeiken over dat 't te duur is. (Trams hebben daar een vaste ritprijs van HK$2.00, ofwel ongeveer €0.20., bussen hebben een vaste prijs per rit die afneemt naar mate de rit verder is gevorderd -- dus aan het begin van een lijn betaal je HK$8, aan het eind HK$3 ofzo, onafhankelijk van hoe lang je daadwerkelijk in de bus zit. Werkt prima, maar zou hier nooit kunnen.)
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:08:

Hij wordt duurder, makkelijker wordt het eigenlijk niet en hij is zo onveilig als het maar kan.
Geef mij nou eens een goed voorbeeld van hoe jij, reiziger, benadeeld wordt door die grote boze 'onveiligheid'.
Anoniem: 196208 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:18:
[...]

Ja, ik weet nog dat ik die poortjes op Amstel altijd doodeng vond toen ik daar voor mijn stage kwam. Er zal maar eens een rel, brand of iets in die trant komen waarnaar iedereen zich door die kleine poortjes probeert te wurmen.
Gelukkig is daar over nagedacht: die poortjes klappen automatisch open als er iets mis is, en mocht dat niet automatisch gebeuren dan is er een grote knop op een paal die hetzelfde effect teweeg brengt. En last but not least, als je er gewoon tegen aan ramt gaan ze ook open.
J2pc schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:26:
[...]

A) niet ingecheckt

Dit soort vraagstukken zijn voor rekening van NS, die ze volgens mij zelf nog niet beantwoord heeft :) Vandaar het gebeuren waarbij NS voorlopig nog gewoon kaartjes verkoopt. Ik stel me zelf voor dat kaarten voor thalys e.d. uitgerust worden met een chip in het kaartje zelf (a la de papieren kaartjes van GVB/RET e.d.), en idem voor dagjesmensen die binnenlands met de trein willen reizen.
J2pc schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:45:
[...]

Huh? Als je met de metro wilt reizen moet je daarvoor betalen. Op het moment dat je dat gedaan hebt, heb je een kaart waarmee de poortjes open gaan. Ik zie het probleem niet.
Joosie200 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:04:
@Cyber: je noemt de strippenkaart een waardeloos systeem. Wat maakt een OV chipkaart nu praktischer i.v.m. de strippenkaart en het treinkaartje?

Zwart rijden blijf je houden ongeacht het systeem dat er ingevoerd is. Verder begrijp ik niet welke voordelen een OV chipkaart mij biedt boven het huidige strippen-treinkaart combinatie. Ik maak nu gebruik van mijn studenten OV jaarkaart. Kan gewoon in elke trein/bus stappen die ik kan uitkiezen op het station en ergens naar toe gaan. Je hebt geen gedoe met poortjes die de doorgang belemmeren.
Jij gebruikt dus helemaal geen strippenkaart. Wat jij gaat doen, de eerst komende tijd, is aan de chauffeur je OV-Studentenkaart laten zien als je de bus in stapt, aan een eventuele controleur in de metro idem, en in de trein idem. Je SOV-Chipkaart dient dus alleen om eventuele poortjes te openen in de tijd dat je vrij mag reizen. Buiten die tijd kun je er met korting op tegoed mee reizen.
Verder, het opwaarden van je kaart tegenover het kopen van een kaartje zijn qua tijd die je er voor nodig hebt vrij gelijkwaardig. Bij beide zul je je bestemming moeten aangeven, waarbij je voor je het echte papiertje krijgt nog moet pinnen/chippen of cash moet betalen. Met de chip kaart loop je naar het perron, gaat door het poortje de trein in. Terwijl je met het normale kaartje ook datzelfde perron op moet, zonder te wachten om door een poortje te kunnen om toegang tot het perron te verschaffen. Ik zie dus geen voordelen t.o.v. wat we nu gebruiken.
Dit geldt alleen voor de situatie waar je een kaartje met een specifieke bestemming koopt, wat niet iets is wat je doet in de metro/tram/bus. Je zet namelijk gewoon een bepaalde hoeveelheid geld op je kaart, en vervolgens wordt per reis precies datgene wat je verschuldigd bent eraf gehaald. Kaart leeg? Opladen en je kunt er weer even tegenaan. Zelfde als strippenkaart dus: kaart vol? nieuwe halen.
Ik wil niet zeggen dat ik tegen iets nieuws ben, maar ik zie gewoon het nut er niet van in. Want imo werkt het huidige systeem meer dan prima. Jan met de korte achternaam en François France kan ook bij zijn bezoek in Amsterdam gewoon een treinkaartje en strippenkaart halen. Bij het treinkaartje kun je de taal in het Frans veranderen en aan een strippenkaart komen is niet moeilijk. Komt dus kortom neer bij mij op: if it ain't broken, don't fix it. Scheelt je bakken met belastingcenten, bakken met tijd en je kunt beide wel effecienter/effectiever inzetten.
Treinkaartjes zijn nog wel te doen, maar aan een buitenlander ons systeem van strippen en zones uitleggen is een crime. En ik sta elke dag in centrum amsterdam (dwz, toeristen hotspot nr. 1), dat overkomt me vaker dan jou. Vergelijk dat met de OV-Chipkaart: hetzelfde principe als de rest van de wereld al tien jaar gebruikt. Meer zelfs, als je magneetstripkaarten meerekent.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2008 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

CyBeR schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 01:34:
<knip>
Huh? Als je met de metro wilt reizen moet je daarvoor betalen. Op het moment dat je dat gedaan hebt, heb je een kaart waarmee de poortjes open gaan. Ik zie het probleem niet.
<knip>
Even lekker selectief geknipt ;)
Dit ging over het al-dan-niet in- en/of uitchecken met een dagkaart. Met zo'n kaart kun je dus in bv A'dam met bus, tram & metro. Maar als je bij b.v. bus en/of tram vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je de metro fysiek niet meer in omdat je kaart ongeldig is (en de poortjes niet meer opengaan).

Dag- en wegwerpkaartjes hebben een goedkopere versie van de mifare chip, en zijn ook degene die het makkelijkst gekraakt worden. Deze kaart heeft minder geheugen, en is daarom beperkt in registratie mogelijkheden. Dit betekend dat als je vergeet uit te checken (transactie wordt niet afgerond) de kaart gewoon ongeldig wordt/is als je probeert in te checken, terwijl een duurdere (opwaardeerbaare kaart) gewoon opslaat wat er gebeurd, en na X aantal keer geblokkeerd wordt, waarna je 'm weer kunt laten activeren bij de service afdeling.
(of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat de poortjes iemand zullen tegenhouden die zwartrijd. Je kan namelijk nog steeds door de poortjes komen, op 1 van de volgende 3 manieren:
1. Je loopt achter iemand aan inchecked met zijn ov-chipkaart.
2. Je geeft een trap tegen de poortjes, waardoor de poortjes denken dat er iemand vastzit en open zullen gaan.
3. Je opent de poortjes door een papiertje in de strippenkaart gleuf te doen of de gleuf daaronder (werkt op dit moment in rotterdam, maar als de ov-chipkaart helemaal is ingevoerd staan deze paaltjes er natuurlijk niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Topicstarter
Ik las net dat de OV Chip kilometerprijs 10 cent bedraagt. De benzineprijs bedraagt rond de 1,22 euro per liter. Als je 1 op 12 rijdt, ben je net zo veel kwijt per kilometer als met de OV Chip. Met de OV-Chip betaal je namelijk straks 10 cent per kilometer (excl. instaptarief á 0,75). Dan ben je als je zuiniger rijdt dan 1 op 12 net en je al een auto voor de deur hebt staan kun je net zo goed de auto pakken. Oké de slijtage niet meer gerekend. Maar die haal je er weer makkelijk uit als je bijv. met z'n 2-en reist. Waarom is het kilometertarief voor het OV zo duur, dat je goedkoper uit bent met de auto...Dat maakt het toch juist nog minder aantrekkelijk? Een ritje met de auto is dus goedkoper dan de bus pakken per kilometer (ervanuitgaande dat je al een auto en die lasten hebt).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 04-01-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:01
Ik vind dat niet echt te vergelijken. Het is makkelijk om te zeggen dat je de vaste lasten hebt omdat je al de auto hebt, maar dat maakt de vergelijking wel krom natuurlijk.

Je hebt ooit de auto aan moeten schaffen, je betaalt voor verzekering, apk en onderhoud en helemaal als je ermee rijdt gaat het onderhoud omhoog. Nieuwe banden, distributieriem, olie en dergelijke slijt of wordt verbruikt als de auto rijdt. Dat valt dus niet onder 'vaste lasten', maar zijn wel extra kosten.

Of het OV duur is weet ik niet, je hebt genoeg kosten aan brandstof/ elektriciteit en onderhoud van treinen en stations. NS moet ook betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor en ze moeten zelf ook winst maken om investeringen te kunnen doen in nieuw materieel. Ik denk dat er genoeg kosten zijn waar je in eerste instantie niet aan denkt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
Anoniem: 69767 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:35:
Ik las net dat de OV Chip kilometerprijs 10 cent bedraagt. De benzineprijs bedraagt rond de 1,22 euro per liter. Als je 1 op 12 rijdt, ben je net zo veel kwijt per kilometer als met de OV Chip. Met de OV-Chip betaal je namelijk straks 10 cent per kilometer (excl. instaptarief á 0,75). Dan ben je als je zuiniger rijdt dan 1 op 12 net en je al een auto voor de deur hebt staan kun je net zo goed de auto pakken. Oké de slijtage niet meer gerekend. Maar die haal je er weer makkelijk uit als je bijv. met z'n 2-en reist. Waarom is het kilometertarief voor het OV zo duur, dat je goedkoper uit bent met de auto...Dat maakt het toch juist nog minder aantrekkelijk? Een ritje met de auto is dus goedkoper dan de bus pakken per kilometer (ervanuitgaande dat je al een auto en die lasten hebt).
Bussen en treinen rijden de hele dag, met of zonder passagiers.. die luxe moet ook betaald worden. Anders kan je niet spreken van OV. Het OV biedt mensen die een auto niet kunnen betalen ook de kans om zich te verplaatsen. Een auto nemen voor af en toe een ritje is niet te betalen.

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Ropniko schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:52:
[...]
Het OV biedt mensen die een auto niet kunnen betalen ook de kans om zich te verplaatsen.
Typische gedachtegang zeg. Wel eens gedacht aan het feit dat dikwijls met name de trein ook gewoon makkelijker en comfortabeler is? Om nog maar over millieu problemen van de auto te zwijgen waar sommige mensen, ook die met geld, liever niet of liever niet te veel aan mee doen.

Daarnaast kan het moeten fietsen op lopen naar de dichtsbijzijnde halte ook nog eens gezondheidsvoordelen opleveren, wat ook alweer kan leiden tot een bewuste keuze om niet de auto te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
flowerp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Typische gedachtegang zeg. Wel eens gedacht aan het feit dat dikwijls met name de trein ook gewoon makkelijker en comfortabeler is? Om nog maar over millieu problemen van de auto te zwijgen waar sommige mensen, ook die met geld, liever niet of liever niet te veel aan mee doen.

Daarnaast kan het moeten fietsen op lopen naar de dichtsbijzijnde halte ook nog eens gezondheidsvoordelen opleveren, wat ook alweer kan leiden tot een bewuste keuze om niet de auto te gebruiken.
In jouw geval misschien, ik ken genoeg mensen waar het tegendeel het geval is, waaronder mijzelf en alle 150 collega's bij een productie bedrijf hier in de regio. Je begrijpt dat ik reageer op zijn vraag waarom het OV duurder is, daarbij geef ik ook een reden dat het goedkoper is om het OV te gebruiken als je geen auto kunt kopen. Dat daar verder nog andere mensen inzitten is niet relevant voor de vraag lijkt me.

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ropniko schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:39:
[...]

In jouw geval misschien, ik ken genoeg mensen waar het tegendeel het geval is, waaronder mijzelf en alle 150 collega's bij een productie bedrijf hier in de regio. Je begrijpt dat ik reageer op zijn vraag waarom het OV duurder is, daarbij geef ik ook een reden dat het goedkoper is om het OV te gebruiken als je geen auto kunt kopen. Dat daar verder nog andere mensen inzitten is niet relevant voor de vraag lijkt me.
Het kunnen betalen, zoals jij dat schreef geeft wel een dogma weer dat je vaak over het OV hoort.
Ik ben een leaserijder, kilometers maken kost mij 0 euro, maar zit met liefde in de trein, als was het maar om het milieu en het feit dat ik het soms ook prettiger vindt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
Tukk schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:43:
[...]

Het kunnen betalen, zoals jij dat schreef geeft wel een dogma weer dat je vaak over het OV hoort.
Ik ben een leaserijder, kilometers maken kost mij 0 euro, maar zit met liefde in de trein, als was het maar om het milieu en het feit dat ik het soms ook prettiger vindt rijden.
Call me stupid, maar ik geef simpelweg een reden waarom een Auto duurder kan zijn dan het OV en andersom. Als dat typerend is, prima, maar volgens mij is dat nog steeds één van de bestaansredenen van het OV, naast het sinds de jaren 90 opgekomen milieuaspect. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Laatst online: 28-04 12:48
Alle problemen die hier worden genoemd zijn opgelost met de Oyster card hier in London.

Je hebt een aantal mogelijkheden. Je koopt een Oyster card voor 4 pond, anoniem! Daar zet je credit op of een week, maand of jaarkaart. Je hebt te maken met in totaal 9 zones. Je koopt een kaart voor de zones die je nodig hebt. Binnen die zones mag je alles gebruiken, trein (vrijwel alle), tram, metro, overground en DLR. Bus mag je in alle zones gebruiken.

Vrijwel alle stations hebben poortjes naar het perron, dus het station is gewoon vrij te betreden. Metro kom je alleen in via een poortje en er staan vaak zat controleurs, ook om rolstoelers en mensen met koffers toegang te verlenen dus zwartrijden in de metro is moeilijk. In de bus moet je langs de chauffeur en die rijdt niet weg als jij geen kaartje hebt. Op een aantal bussen kun je al geen kaartjes meer kopen. In de trein zou je nog zwart kunnen reizen omdat een aantal stations aan de rand van London nog geen poortjes hebben maar er lopen vrij vaak controleurs langs. Zwartrijden kan overigens als een Criminal offence worden beschouwd en ze kunnen je voor de rechter brengen! Wat ook gebeurt.

Dan is er nog een ander systeem, kaartjes met een magneetstrip, dagkaarten of trajectkaarten. Daarmee kun je ook door de poortjes mits je een kaartje voor de bewuste zone hebt.

Op St Pancras is er dan ook geen probleem met de Eurostar, vergelijkbaar met de Thalys, je kunt gewoon tot aan de poortjes van de Eurostar komen en ook het station gewoon verlaten.

Kaartjes kopen of opwaarderen doe je in 1 van de Oyster shops of zelf bij een oplaadpunt wat je op ieder metrostation vindt.

Heel Greater London, met circa 7 miljoen mensen maakt hier gebruik van en het is snel en simpel. Toeristen snappen het ook snel zat, overal informatiepunten, en ik denk dat London wat meer toeristen dan Nederland verwerkt. (27miljoen mensen om 11 miljoen)

Als je met credit reist betaal je 90 penny voor een busrit, ongeacht waar je naar toegaat, op diezelfde bus. Dus bij een overstap moet je opnieuw 90p betalen. Reiskosten voor de tube zijn uiteraard afhankelijk van zones. Prepay op de trein is niet toegestaan.

Mi had het Openbaar vervoer en de politiek in Nederland beter hier even kunnen komen kijken hoe het werkt.

Het enige voordeel van het registreren van je Oyster card is dat je bij verlies het ding kunt blokkeren.

Wikipedia: Oyster card

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ropniko schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:47:
[...]

Call me stupid, maar ik geef simpelweg een reden waarom een Auto duurder kan zijn dan het OV en andersom. Als dat typerend is, prima, maar volgens mij is dat nog steeds één van de bestaansredenen van het OV, naast het sinds de jaren 90 opgekomen milieuaspect. Eens?
Klopt, ik zit veel in de auto, het OV heeft in de spits een publiek dat ook niet laag in de sociale rangorde zit en het OV is niet alleen voor minima, mee eens?
Saab schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:48:
Alle problemen die hier worden genoemd zijn opgelost met de Oyster card hier in London.

Je hebt een aantal mogelijkheden. Je koopt een Oyster card voor 4 pond, anoniem!
<knip>

Het enige voordeel van het registreren van je Oyster card is dat je bij verlies het ding kunt blokkeren.
Dan mogen ze wat mij betreft dit systeem gisteren al implementeren.
Het niet anoniem kunnen reizen is echt mijn grootste bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Tukk schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:53:
[...]

Klopt, ik zit veel in de auto, het OV heeft in de spits een publiek dat ook niet laag in de sociale rangorde zit en het OV is niet alleen voor minima, mee eens?

[...]
Dan mogen ze wat mij betreft dit systeem gisteren al implementeren.
Het niet anoniem kunnen reizen is echt mijn grootste bezwaar.
Er hangen wel overal camera's, in hoeverre je dan nog anoniem bent? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Azer schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:07:
Ik denk niet dat de poortjes iemand zullen tegenhouden die zwartrijd. Je kan namelijk nog steeds door de poortjes komen, op 1 van de volgende 3 manieren:
1. Je loopt achter iemand aan inchecked met zijn ov-chipkaart.
2. Je geeft een trap tegen de poortjes, waardoor de poortjes denken dat er iemand vastzit en open zullen gaan.
3. Je opent de poortjes door een papiertje in de strippenkaart gleuf te doen of de gleuf daaronder (werkt op dit moment in rotterdam, maar als de ov-chipkaart helemaal is ingevoerd staan deze paaltjes er natuurlijk niet meer).
Zitten in een bus dan ook poortjes? Ben benieuwd hoe dat dan gaat...
En soms zijn ook de bussen (bv bij de uni/school etc) helemaal vol. Dan moeten mensen voren in, uit, achter in, uit, en dan staan er uiteindelijk mensen van voor tot achter tegen de deuren aangeduwd. Wat voor gedoe gaat dan dan geven met 'poortjes' ?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 04-01-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
Tukk schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:53:
[...]

Uiteraard, maar das niet relevant voor het beantwoorden van de vraag, vandaar.

Terugkomend op de OV-Chip, dat is gewoon typisch Nederlands en een goede pitch van de betrokken bedrijven. Sterker nog, en dit zijn misschien een beetje een suggestieve stelling, maar ik zou bijna zeggen dat er flink onder de tafel is geschoven als je de keuze hebt uit bestaande veilige systemen (of in ontwikkeling zijnde systemen) en een compleet nieuw systeem wat verouderd zou zijn bij invoering. Het is naar voren gekomen dat ze daarvoor zijn gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024

Je hebt een aantal mogelijkheden. Je koopt een Oyster card voor 4 pond, anoniem! Daar zet je credit op of een week, maand of jaarkaart. Je hebt te maken met in totaal 9 zones. Je koopt een kaart voor de zones die je nodig hebt. Binnen die zones mag je alles gebruiken, trein (vrijwel alle), tram, metro, overground en DLR. Bus mag je in alle zones gebruiken.

Vrijwel alle stations hebben poortjes naar het perron, dus het station is gewoon vrij te betreden. Metro kom je alleen in via een poortje en er staan vaak zat controleurs, ook om rolstoelers en mensen met koffers toegang te verlenen dus zwartrijden in de metro is moeilijk. In de bus moet je langs de chauffeur en die rijdt niet weg als jij geen kaartje hebt. Op een aantal bussen kun je al geen kaartjes meer kopen. In de trein zou je nog zwart kunnen reizen omdat een aantal stations aan de rand van London nog geen poortjes hebben maar er lopen vrij vaak controleurs langs. Zwartrijden kan overigens als een Criminal offence worden beschouwd en ze kunnen je voor de rechter brengen! Wat ook gebeurt.

Dan is er nog een ander systeem, kaartjes met een magneetstrip, dagkaarten of trajectkaarten. Daarmee kun je ook door de poortjes mits je een kaartje voor de bewuste zone hebt.

Op St Pancras is er dan ook geen probleem met de Eurostar, vergelijkbaar met de Thalys, je kunt gewoon tot aan de poortjes van de Eurostar komen en ook het station gewoon verlaten.

Kaartjes kopen of opwaarderen doe je in 1 van de Oyster shops of zelf bij een oplaadpunt wat je op ieder metrostation vindt.

Heel Greater London, met circa 7 miljoen mensen maakt hier gebruik van en het is snel en simpel. Toeristen snappen het ook snel zat, overal informatiepunten, en ik denk dat London wat meer toeristen dan Nederland verwerkt. (27miljoen mensen om 11 miljoen)

Als je met credit reist betaal je 90 penny voor een busrit, ongeacht waar je naar toegaat, op diezelfde bus. Dus bij een overstap moet je opnieuw 90p betalen. Reiskosten voor de tube zijn uiteraard afhankelijk van zones. Prepay op de trein is niet toegestaan.

Mi had het Openbaar vervoer en de politiek in Nederland beter hier even kunnen komen kijken hoe het werkt.

Tja, Toen ik 3 jaar geleden naar Hong Kong ging vroeg ik het me ook af:
"Waarom moet Nederland altijd het wiel opnieuw uitvinden wat dan ook nog niet eens rond is... ten koste van haar burgers?"

In Hong Kong hebben ze namelijk al een aanzienlijke tijd de Octopus-card:
Wikipedia: Octopus card

Werkt met een chippie/magneetstrip, min of meer op de zelfde manier als jij omschrijft.
Anoniem, maakt niet uit als ie kwijt is.... EN!!! Je kan er bij alle 7elevens mee betalen (24/7 supermarkten), boots/enz enz (alle winkels waar je kleine dingen koopt zoals drogisterij, supermarkt, magzineshop, mc donalds (zie pic in de link), burgerking enz).
Bij al deze winkels (en bij speciale punten) kan je tevens je kaart opwaarderen.
Heerlijk, snel, veilig, goedkoop, bewezen effectief...

Maarja, ik zal wel gek zijn (samen met miljoenen anderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 17:38
Dat hebben ze gedaan; op de OV chipkaart wordt nl. dezelfde chip gebruikt als op de Oyster card. Een deel van de beveiligingsproblemen met de OV chipkaart is daarmee ook van toepassing op de Oyster, zie o.a. webwereld, ZDNet of de paper (PDF) van de Radboud onderzoekers.

Neemt niet weg dat de verdere opzet van de Oyster vanuit het perspectief van de gebruiker inderdaad erg goed is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jelle Niemantsverdriet op 04-01-2009 22:51 . Reden: ZDNet link vervangen door TinyURL omdat URL niet goed werkte door een komma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Anoniem: 196208 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:18:
Ja, ik weet nog dat ik die poortjes op Amstel altijd doodeng vond toen ik daar voor mijn stage kwam.
Het gaat nog heel erg lang duren voordat de poortjes op Amstel (in de hal beneden dus) eenvoudigweg gaan werken. Het geheel afsluiten van de poortjes zal de komende jaren waarschijnlijk nog niet aan de orde zijn.

Overigens merkte ik wel van de week op dat op Amstel de NS kaart automaten nu geschikt zijn om je saldo mee op te laden op je OV chipkaart. Over de standaard sticket dat de OV chipkaart niet werkt is nu een andere (tijdelijke?) sticker heen geplakt dat het wel werkt.

Het grappige is dat de NS automaat heel anders werkt qua opladen dan die van de GVB. Het voornaamste verschil is dat ze de 'booby trap' erafgehaald hebben. Bij de GVB stop je eerst je kaart in een vaag bakje. Dan kies je voor saldo opladen en nadat je betaalt is de eerste reactie je kaart terug pakken. Maar nee, als je dat deed ging de booby trap af (een grapje van de bouwer van de machine ofzo?) en was je kaart meteen kapot. Je moest wachten tot een rood knipperend lichtje uit was (wat lang kon duren) en dan op een gegeven moment ging dat lichtje niet meer knipperen maar constant branden, en dan mocht je hem weg pakken. 8)7

Bij de NS: je kiest via het touchscreen een saldo uit waarmee je wilt op waarderen en rekent af. Dan komt de instructie dat je je kaart voor de reader aan de rechterkant van de automaat moet houden. Als je dat doet staat in nagenoeg 1 seconden het nieuwe saldo erop.

Wel enigsinds opmerkelijk is een balkje dat afloopt. Ik denk dat dat de tijd is die je hebt om je kaart tevoorschijn te toveren. Wat er gebeurt als dat balkje afloopt weet ik niet. Zou de automaat dan het geld terug storen op je rekening als je met PIN betaalde? Hoe zou dat dan gaan als je met chip knip betaald had?

Hoewel ik de OV chipkaart over het algemeen prefereer boven de strippen kaart zitten er toch wel een paar kleine nadeeltje aan. 1 daarvan is dat je niet duidelijk kunt zien of je op een bepaald moment bent ingechecked of niet. Een sleutelhanger reader die dat zou kunnen weergeven zou al enorm veel helpen. Als je nu met een hele groep de tram binnen stapt en snel na elkaar je pas bij de reader houdt kun je wel eens twijfelen of je bent ingechecked of niet. Een piepje is zo gemist en als mensen snel na elkaar instappen heb je ook niets aan het lampje. Gewoon voor de zekerheid even je pas nogmaals bij de reader houden is geen optie, want dat kost je meestal meteen 4,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Jelle Niemantsverdriet schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:09:
[...]

Dat hebben ze gedaan; op de OV chipkaart wordt nl. dezelfde chip gebruikt als op de Oyster card. Een deel van de beveiligingsproblemen met de OV chipkaart is daarmee ook van toepassing op de Oyster, zie o.a. webwereld, ZDNet of de paper (PDF) van de Radboud onderzoekers.
Echter doet Transport for London onderzoek naar verdachte transacties. Mocht er in 1 keer credit vanuit het niets op jouw kaart staan zullen ze waarschijnlijk kunnen traceren. Bij het in en uitchecken wordt er periodiek ook informatie, uiteraard, naar een database gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
flowerp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:19:
[...]

Hoewel ik de OV chipkaart over het algemeen prefereer boven de strippen kaart zitten er toch wel een paar kleine nadeeltje aan. 1 daarvan is dat je niet duidelijk kunt zien of je op een bepaald moment bent ingechecked of niet. Een sleutelhanger reader die dat zou kunnen weergeven zou al enorm veel helpen. Als je nu met een hele groep de tram binnen stapt en snel na elkaar je pas bij de reader houdt kun je wel eens twijfelen of je bent ingechecked of niet. Een piepje is zo gemist en als mensen snel na elkaar instappen heb je ook niets aan het lampje. Gewoon voor de zekerheid even je pas nogmaals bij de reader houden is geen optie, want dat kost je meestal meteen 4,-.
Dat is hier ook opgelost, in de bus hoor je direct aan het signaal dat er iets niet goed is, signal failure of geen credit, en de chauffeur attendeert je er wel op. In de tube of trein gaat het poortje gewoon niet open. ;)

Afgelopen jaar werkte het hele systeem een dag niet wat dus voor veel mensen gelijkstond aan een dag gratis reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Saab schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:29:
[...]
Dat is hier ook opgelost, in de bus hoor je direct aan het signaal dat er iets niet goed is, signal failure of geen credit,
Tuurlijk, dat is hier ook zo. Wat ik echter bedoelde was dat je je kaart er net niet goed voor hebt gehouden zodat je gewoon niet ingechecked bent. Als je dan even later een controlle krijgt (conducteurs lopen met een mobiele reader rond, tenminste in Rotterdam), dan ben je de sjaak. Ook als je het geluk hebt geen controlle te krijgen dan ben je mooi 4 euro kwijt zodra je achteloos uitchecked terwijl je niet ingechecked was.

Dit probleem speelt natuurlijk alleen bij de readers of palen. Bij de poortjes is het feit dat een poortje open voor je gaat al de bevestiging dat het goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 17:38
Saab schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:23:
Echter doet Transport for London onderzoek naar verdachte transacties. Mocht er in 1 keer credit vanuit het niets op jouw kaart staan zullen ze waarschijnlijk kunnen traceren.
Uiteraard, en dat is ook wat Translink in NL steeds aangeeft: in de backend zitten de nodige controlemechanismen die misbruik in veel gevallen zullen detecteren. Maar doordat je heel eenvoudig elke dag een nieuwe kaart zou kunnen maken, kun je en waarschijnlijk elke dag gratis reizen omdat je al op je bestemming bent voor het misbruik ontdekt wordt, en laat je daarnaast een spoor van geblokkeerde kaarten achter (doordat bij misbruik zowel het origineel als de gekloonde kaart geblokkeerd worden).
Bart Jacobs geeft ook aan dat dat wellicht nog het grootste gevaar is: als door dit misbruik veelvuldig kaarten geblokkeerd moeten worden (en mensen dus niet kunnen reizen/nieuwe kaart moeten aanvragen/etc) loop je het risico dat mensen het vertrouwen in het systeem gaan verliezen.
"The great danger for [TfL] is how easy it is to clone cards," said Jacobs. "If you can clone a new one every day, it becomes a [paying] proposition. And suppose I clone your card. Transport for London will see that and block the card number, but that will block the clone and the original. That is where the risk is. At some stage people will lose confidence in the card."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:57:
[...]

Tuurlijk, dat is hier ook zo. Wat ik echter bedoelde was dat je je kaart er net niet goed voor hebt gehouden zodat je gewoon niet ingechecked bent. Als je dan even later een controlle krijgt (conducteurs lopen met een mobiele reader rond, tenminste in Rotterdam), dan ben je de sjaak. Ook als je het geluk hebt geen controlle te krijgen dan ben je mooi 4 euro kwijt zodra je achteloos uitchecked terwijl je niet ingechecked was.
D'r zit ook niet voor niets een display op he ;)

Verder: als je twee keer je kaart voor de lezer houdt gebeurt er niets spannends. Je checkt in en meteen weer uit. Je hebt niet gereisd, dus nul kilometers. Ik weet niet of het basistarief eraf gaat in dat geval (moet ik nog 's proberen) maar zowel is dat ook nog geen probleem: de volgende incheck (want je herstelt je fout natuurlijk) is dan een 'overstap' dus er wordt geen basistarief gerekend.

Da's trouwens een geinige besparing: omdat NS nog niet meedoet kun je 'overstappen' tussen steden, als je binnen 35 minuten van stad A naar stad B kunt komen. Van Haarlem naar Amsterdam duurt een kwartiertje, dus als ik hier bij Connexxion in- en uitcheck, de trein neem en in Amsterdam weer incheck ziet het GVB dat als overstap (en v.v. andersom).
Saab schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:23:
[...]

Echter doet Transport for London onderzoek naar verdachte transacties. Mocht er in 1 keer credit vanuit het niets op jouw kaart staan zullen ze waarschijnlijk kunnen traceren. Bij het in en uitchecken wordt er periodiek ook informatie, uiteraard, naar een database gedaan.
Dat doet TLS ook. Alle transacties gaan uiteindelijk naar een database waar gecontroleerd wordt of er geen vreemde dingen gebeuren. Zodoende kun je met een persoonlijke kaart bij mijn ov-chipkaart ook redelijk precies (uiteraard enige vertraging) het saldo bijhouden. Een anonieme kaart kun je daar niet registreren overigens-- ik heb gevraagd waarom en het kwam neer op dat de eigenaars van anonieme kaarten daarvoor kozen, en dat ze niet kunnen verifieren dat jij, invoerende persoon, de rechtmatige eigenaar van een anonieme kaart bent. Denk er over na: er staat geen foto of andere identificerende informatie op, dus zelfs als jij met identificatiebewijs jezelf bekend zou maken houdt niets je tegen om die kaart vervolgens bij iemand anders in de portomonnaie te stoppen. M.a.w., daar komt een privacyaspect bij aangaande de transacties e.d. Onhandig, maar ik snap 't eigenlijk wel.

Los hiervan: wij hebben het Oyster- of Octopussysteem volgens mij niet ingevoerd om twee redenen: Ten eerste komt onze tariefstructuur voor geen ene centimeter overeen met die in Londen of Hong kong. Een vaste prijs voor een bus- of tramrit betalen? Dat kan hier niet zomaar want dan gaan mensen zeiken dat ze voor een ritje om de hoek evenveel kwijt zijn als voor een rit het halve land door. Ik zou 't op zich aanmoedigen overigens, dat scheelt je namelijk gezever met uitchecken. Ik vraag me ook nog steeds af hoe dat gaat met kaartjes die wel op die manier werken. Bijvoorbeeld: bij Connexxion betaal je een vaste prijs van €5 voor een rit met een nachtbus, ongeacht waar je vandaan komt en waar je heen wilt. Ik heb dat nog niet met chip geprobeerd maar ik vraag me af of ik dan ook uit moet checken (en zo ja of 'ie dan niet gewoon een kilometerprijs doet) of dat er gewoon meteen 5 euro van m'n kaart af gaat.

De tweede reden is dat voor een project van deze grootte je niet gewoon kunt zeggen, 'zeg, Octopus, Inc., kom dat systeem hier ook eens implementeren!' maar dat je dat moet doen via een Europese Aanbesteding. En dan ben je fucked want je moet in essentie het maar doen met de voordeligste aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 02:01

Je hebt een aantal mogelijkheden. Je koopt een Oyster card voor 4 pond, anoniem!
[...]

Dat is met de OV chipkaart toch precies hetzelfde? Dat dacht ik teminste op de GVB-opwaardeerpaal te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Zolang ze de euro kaartje maar houden in stad Groningen :Y) Anders ga ik vors meer betalen door zo'n stomme chip.

Hoe worden de kilometers eigenlijk berekend? Hemelsbreed t.o.v. in en uitstappen of wat de banden van het voertuig heeft afgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:57:
[...]
D'r zit ook niet voor niets een display op he ;)
Nee hoor, mijn OV chipkaart zit zeer zeker geen display op. Op die van al mijn collega's (we hebben allemala een OV chipkaart), ook al niet. Heb jij er wel eentje met display dan???
Verder: als je twee keer je kaart voor de lezer houdt gebeurt er niets spannends. Je checkt in en meteen weer uit.
Dat is helaas niet altijd waar, dat kan andersom fout gaan. Ik verliet een beetje in gedachte zijnde het station en had even niet goed opgelet of ik hem nu wel of niet er voor had gehouden. Ik meende een vreemd piepje te horen (anders dan normaal, een soort fout dubbel fout piepje, maar net even anders). 'Voor de zekerheid' hield ik de kaart er nogmaals voor, in de veronderstelling dat als ik al was uitgechecked ik aan de uitgang kant van het poortje wel een melding zou krijgen dat ik al was uitgechecked.

Helaas, deze brutaliteit van mij werd meteen hard afgestraft met 4,- euro er van af.

Nu zou je kunnen denken dat ik perongeluk weer had ingechecked, maar dat was niet het geval. Ik heb een printje van m'n transacties gemaakt en daar staat op:

Tijd: 17:36:00
Handeling: Reizen
Reisprodukt: Saldo
Prijs: 4.00 €
Type: check uit
Station: Centraal Station

Tijd: 17:35:00
Handeling: Reizen
Reisprodukt: Saldo
Prijs: 0.99 €
Type: check uit
Station: Centraal Station

Die seconden indicatie is overigens onzin, want die is altijd :00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
flowerp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:47:
[...]

Nee hoor, mijn OV chipkaart zit zeer zeker geen display op. Op die van al mijn collega's (we hebben allemala een OV chipkaart), ook al niet. Heb jij er wel eentje met display dan???
Op dat poortje uiteraard. Als reiziger mag je best wat moeite doen. Je kunt ook zien tot wanneer je weekkaart, maandkaart geldig en als je op credit reist hoeveel je nog hebt.
[...]

'Voor de zekerheid' hield ik de kaart er nogmaals voor, in de veronderstelling dat als ik al was uitgechecked ik aan de uitgang kant van het poortje wel een melding zou krijgen dat ik al was uitgechecked.
Hier kun je dus gewoon niet twee keer 'uitchecken'. Dat mag toch niet zo moeilijk zijn om te implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
CyBeR schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:57:
[...]

Een anonieme kaart kun je daar niet registreren overigens-- ik heb gevraagd waarom en het kwam neer op dat de eigenaars van anonieme kaarten daarvoor kozen, en dat ze niet kunnen verifieren dat jij, invoerende persoon, de rechtmatige eigenaar van een anonieme kaart bent. Denk er over na: er staat geen foto of andere identificerende informatie op, dus zelfs als jij met identificatiebewijs jezelf bekend zou maken houdt niets je tegen om die kaart vervolgens bij iemand anders in de portomonnaie te stoppen. M.a.w., daar komt een privacyaspect bij aangaande de transacties e.d. Onhandig, maar ik snap 't eigenlijk wel.
Ik meen dat ik hier uiteindelijk een anonieme kaart ook kan personaliseren. Ik kan een kaart aan de hand van zijn unieke registreren, geen foto verder voor nodig, en later bij verlies blokkeren. Iemand attendeerde mij erop toen ik mijn Oyster kaart bij het ingaan van de bus met een mooie zwier het raam uit gooide. 8) (beetje dronken)
Ten eerste komt onze tariefstructuur voor geen ene centimeter overeen met die in Londen of Hong kong. Een vaste prijs voor een bus- of tramrit betalen? Dat kan hier niet zomaar want dan gaan mensen zeiken dat ze voor een ritje om de hoek evenveel kwijt zijn als voor een rit het halve land door.
Ik zie daar niet zo'n bezwaar in. Je hebt twee mogelijkheden, je kunt a 90 penny vanaf West London reizen naar Oxford circus maar daar doe je 1 uur over. Of je neemt de tube en dat kost je 20 minuten en kost je 1.20 ofzo.

Er is ook een maximum wat je per dag aan bus kunt spenderen en dat is 3 pond. Ik zie hier mensen ook niet echt zeuren over die 5 haltes die ze nemen en waar ze dan toch 90p voor moeten betalen.
De tweede reden is dat voor een project van deze grootte je niet gewoon kunt zeggen, 'zeg, Octopus, Inc., kom dat systeem hier ook eens implementeren!' maar dat je dat moet doen via een Europese Aanbesteding. En dan ben je fucked want je moet in essentie het maar doen met de voordeligste aanbieder.
Is er uberhaupt wel een aanbesteding geweest? Ze hadden dan misschien de requirements zodanig kunnen maken dat het Hongkong/London systeem automatisch als winnaar uit de bus was gekomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Saab schreef op maandag 05 januari 2009 @ 00:36:
[...]
Op dat poortje uiteraard. Als reiziger mag je best wat moeite doen. Je kunt ook zien tot wanneer je weekkaart, maandkaart geldig en als je op credit reist hoeveel je nog hebt.
Bij het poortje zou het uiteindelijk geen probleem hoeven te zijn dit, want als die open gaat weet je dat het goed zit. Ik doelde dus meer op de situatie met de readers die in bus of tram gemonteerd zijn. Het display is daar zinloos als verificatie middel als er na jou al tenminste 3 man ook ingechecked heeft.

Ook dit zou in principe op te lossen zijn door in de buurt van alle readers in bus of tram ook van de "verificatie" readers te plaatsen. Op het station zijn dit de blauwe readers, maar in de bus of tram ontbreken deze.

Bij het uitstappen kan het ook lichtelijk problematisch zijn. Die readers hangen zowel links als rechts van de deur en er kunnen 2 mensen naast elkaar uitstappen. Het kan zijn dat je een piepje hoort van de persoon naast je en zodra je dan omkijkt naar je eigen reader brand het lampje daar al van de persoon recht achter je.

In dit geval en eigenlijk alle gevallen zou een sleutelhanger reader met een klein display met daarop een status: "ingechecked, uitgechecked" en eventueel eronder je huidige saldo zo'n 90% van de problemen oplossen.

Her en der service balies die eventuele problemen -onmiddelijk- kunnen oplossen (b.v. bij mijn duidelijke fout van het systeem van 2x na elkaar uitchecken binnen 1 minuut) en verkeerd afgeboekt saldo ONMIDDELIJK en ZONDER GEZEUR terug storten.

Met name de NS heeft er nogal een handje van een ontmoedigingsbeleid te voeren. B.v. bij een verkeerd kaartje uit de automaat moet je eerst een formulier invullen waarop ze nog net niet vragen wat je favoriete kleur is en waar je gestudeerd hebt. Bij geld terug bij vertraging moet je ook meer invullen dan logischerwijs zinvol is. B.v. je naam en address terwijl dit al via je NS kortingskaart bekend zou moeten zijn etc.
Hier kun je dus gewoon niet twee keer 'uitchecken'. Dat mag toch niet zo moeilijk zijn om te implementeren?
Inderdaad niet. Duidelijke bug in het systeem lijkt me. Volgens mij hebben ze (TLS) alleen geen makkelijk toegankelijke bugzilla, trac of jira ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
flowerp schreef op maandag 05 januari 2009 @ 01:01:
[...]

Ook dit zou in principe op te lossen zijn door in de buurt van alle readers in bus of tram ook van de "verificatie" readers te plaatsen. Op het station zijn dit de blauwe readers, maar in de bus of tram ontbreken deze.
Hier zit er een display rond de reader geintregreerd, dus je kunt altijd zien wat erop staat.
Bij het uitstappen kan het ook lichtelijk problematisch zijn. Die readers hangen zowel links als rechts van de deur en er kunnen 2 mensen naast elkaar uitstappen. Het kan zijn dat je een piepje hoort van de persoon naast je en zodra je dan omkijkt naar je eigen reader brand het lampje daar al van de persoon recht achter je.
Ah, ja, daarmee maken ze het systeem nodeloos ingewikkelt. Ik denk dat ze dan toch beter 1 tarief voor de bus hadden kunnen invoeren, misschien een beetje raar in eerste instantie maar je neemt de bus in principe toch alleen maar voor relatief korte stukjes. Diegene die dan graag goedkoop per bus van Utrecht naar Amsterdam wil reizen, so be it.

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.