Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:50:

Als je anno 2025 geen iDeal wil gebruiken dan moet je niet gaan schelden op anderen, dan doe je het echt jezelf aan.
Dan is het gewoon de automaat. Die is er nog. En daar is niets mis mee.

Maar de e-ticket is wel voor ze aan te schaffen (iDeal koppelt dan niet met een bankrekening).

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 01-05-2025 10:59 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22
Brent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
Eens, maar dat is niet waar hier naar gevraagd wordt; ze zoeken een manier een persoonlijke OV Chipkaart te gebruiken :)
Maar de e-ticket is wel voor ze aan te schaffen
Ook mee eens, maar dan moeten ze wel anderen lastigvallen omdat ze zelf geen iDeal willen gebruiken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:56
Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Eens, maar dat is niet waar hier naar gevraagd wordt; ze zoeken een manier een persoonlijke OV Chipkaart te gebruiken :)
Wat voorheen, voordat Translink zaken opgezet had zoals nu is -- dus ook gewoon kon.
Want er werd niets automatisch gekoppeld voorheen. Een iDeal betaling was gewoon dat: een betaling.

De reden dat het idealiter een persoonlijke OV chipkaart moet zijn, is omdat een anonieme kaart geen leeftijdskorting kan krijgen. Dat kan alleen op een kaart die persoonsgebonden reisproducten kan hebben.

Voorheen kon daar ook gewoon leeftijdskorting opgezet worden, door het hele boeltje eenmalig langs een loket te gaan - ID bewijs te presenteren voor inspectie, en het leeftijdskorting-product kon door de baliemedewerker op de kaart gezet worden. Geen iDeal/iDin of wat dan ook nodig.

Ook automatisch bijladen kon voorheen gewoon zonder een iDeal betaling te moeten doen. Eenmalig wat voor SEPA-transactie dan ook van 0,01 EUR onder vermelding van een betalingskenmerk, was afdoende.

Translink heeft dat allemaal weggeautomatiseerd. Kennelijk was het bijna-totaal moratorium op fysieke service locaties nog niet voldoende; en moest het mes ook in de rest. (Meeste locaties die er nu nog zijn ondersteunen alleen verkoop en opladen van anonieme kaarten, trouwens.)
Paul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
Ook mee eens, maar dan moeten ze wel anderen lastigvallen omdat ze zelf geen iDeal willen gebruiken.
Het is niet dat ze geen iDeal willen gebruiken, maar dat dat niet kan. Het zit bij hun bank van wat ik weet inherent gekoppeld aan het aanzetten van alle diensten voor internetbankieren. En ze zitten niet te wachten op al hun bankzaken verder digitaal te gaan regelen; of regelmatig te gaan inspecteren op misbruik. Nu kan dat gewoon niet, omdat dat allemaal dicht en uit staat.
Brent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
Behalve 30% leeftijdskorting die alleen op persoonsgebonden kaarten ondersteund is.

[ Voor 67% gewijzigd door R4gnax op 02-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Iemand toevallig nog recente ervaring met het aanvragen van een persoonlijke OV chipkaart?

Mijn ouders, beiden pensioenleeftijd, hebben kaarten die binnen niet al te lang gaan verlopen en vervangen moeten worden. Ze zijn nog v/d oude stempel. Maw geen smartphones; en mogelijkheid tot internetbankieren en iDeal betalingen staat bij hen dicht.

Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt. (Gokje; ze vragen via iDeal/iDin leeftijdsgegevens van de betaler op bij de bank voor 12- / 65+ leeftijdskorting?)

Dus ik zou bijv. niet voor hen nieuwe OV-kaarten aan kunnen vragen en met iDeal voor hen betalen, want dan zit daarna mijn rekening aan die kaarten vast. (En zie er dan maar weer eens vanaf te komen.)

OVPay - leuk initiatief; maar werkt belabberd en als het fout gaat wordt je in het diepe gedonderd (zie eerdere posts van deze maand, bijv.) en dat wil ik ze dus echt niet gaan aandoen. Daarnaast - leeftijdskorting voor 65+ is alleen aan te vragen door een bankpas aan een smartphone app toe te voegen. En dat willen ze niet, zelfs al zouden ze dat hebben.

Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."

...
Grof schandalig eigenlijk als dit inderdaad is wat ik ze moet gaan vertellen. Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen die nou juist heel erg afhankelijk zijn van OV...

Iemand toevallig nog andere ideeën?
Kun je niet bij de NS een Dal Voordeel bestellen? Ben je voor 5,95 per kaart klaar (na 30 dagen omzetten naar 0 euro abo), en reis je vanaf dan op rekening. Als je geen ideal hebt, misschien telefonisch bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Grof schandalig eigenlijk als dit inderdaad is wat ik ze moet gaan vertellen. Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen die nou juist heel erg afhankelijk zijn van OV...
Ze hebben natuurlijk vooral voor zichzelf barrieres opgewerpt. En dat mag, ze kunnen dus nog steeds gewoon met het OV reizen, maar de korting wordt wel lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Iemand toevallig nog recente ervaring met het aanvragen van een persoonlijke OV chipkaart?

Mijn ouders, beiden pensioenleeftijd, hebben kaarten die binnen niet al te lang gaan verlopen en vervangen moeten worden. Ze zijn nog v/d oude stempel. Maw geen smartphones; en mogelijkheid tot internetbankieren en iDeal betalingen staat bij hen dicht.

Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt. (Gokje; ze vragen via iDeal/iDin leeftijdsgegevens van de betaler op bij de bank voor 12- / 65+ leeftijdskorting?)

Dus ik zou bijv. niet voor hen nieuwe OV-kaarten aan kunnen vragen en met iDeal voor hen betalen, want dan zit daarna mijn rekening aan die kaarten vast. (En zie er dan maar weer eens vanaf te komen.)

OVPay - leuk initiatief; maar werkt belabberd en als het fout gaat wordt je in het diepe gedonderd (zie eerdere posts van deze maand, bijv.) en dat wil ik ze dus echt niet gaan aandoen. Daarnaast - leeftijdskorting voor 65+ is alleen aan te vragen door een bankpas aan een smartphone app toe te voegen. En dat willen ze niet, zelfs al zouden ze dat hebben.

Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."

...

Iemand toevallig nog andere ideeën?
Nou heeft mijn dochter een OV Chipkaart op haar naam maar die is gekoppeld aan mijn bankrekening. Ik kan me niet herinneren hoe ik dat destijds gedaan heb. Maar je kan niet verwachten van elk kind dat het een bankrekening heeft om de leeftijdskorting te krijgen. Dus ook voor jou case zou het via je eigen rekening moeten kunnen gaan.

Je kan ook nog de chat van OV Chipkaart.nl proberen, kijken hoe je in dit geval zou kunnen handelen. Misschien is er een mogelijkheid om alsnog op papier een machtiging af te geven en die via de post te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:56
Sissors schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ze hebben natuurlijk vooral voor zichzelf barrieres opgewerpt. En dat mag, ze kunnen dus nog steeds gewoon met het OV reizen, maar de korting wordt wel lastiger.
Opgeworpen.

Ze regelen hun bankzaken nog op de oude manier, waardoor babbeltrucs met snel even geld overmaken bijv. per definitie al niet werken en daar zijn ze blij mee. Verder zijn ze digitaal niet zo handig en regelen zaken dus liever zoals ze van oudsher al gewend waren, wat voor hen vertrouwd en veilig voelt - niet geheel onbelangrijk bij bankzaken.
iDeal betalingen zit er dan niet in zonder de bankrekening open te laten zetten voor internetbankieren, maar als ze dat doen mogen ze ook maandelijks gaan aftikken om nog papieren afschriften te kunnen blijven ontvangen voor in de administratie; en schijnbaar geen overschrijvingsformulieren etc. kunnen gebruiken. Ze moeten dan alles digitaal gaan doen. Voor ons handig en makkelijk. Voor hen niet.

Dus sorry - verplaats je eens naar het perspectief van de ander en dan zul je concluderen dat het Translink is die barrières heeft opgeworpen.
Kalentum schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:40:
Je kan ook nog de chat van OV Chipkaart.nl proberen, kijken hoe je in dit geval zou kunnen handelen. Misschien is er een mogelijkheid om alsnog op papier een machtiging af te geven en die via de post te versturen.
Er is nog een mogelijkheid om een formulier van hun site te downloaden. Die heb ik ondertussen gevonden. Maar de uitleg daarbij schiet grof tekort en het is onduidelijk of, als je op die manier een nieuwe kaart aanvraagt, bijv. ook de bestaande reisproducten mee overgezet worden; de bestaande koppeling voor automatisch afschrijven mee overgezet wordt; etc.

Geprobeerd om wat antwoorden te krijgen daarop door hun service nummer te bellen, wat ook in de herinneringsemail dat de kaarten gaan verlopen terug komt; samen met de boodschap dat ze altijd je te woord zullen staan om vragen te beantwoorden.

Afknapper: je wordt alsnog gewoon een voice-to-text-to-voice chat met een ouderwetse chatbot in gemieterd. Zo eentje die vreselijk houterig klinkt, zodat je zeker weet dat je met een exemplaar uit het jaar blok te maken hebt. Verklaart in elk geval waarom ze tot 21:30u 's avonds open zijn. De chat zal dan wel niet veel beter zijn. Wss. ook gewoon een bot.

Ik heb familie die toevallig morgen nog in de buurt is van waar er nog een fysiek loket zou moeten zijn; en die gaat kijken of daar nog ergens informatie te halen valt.

Man- wat is Translink een ballentent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:53
Zojuist alert gehad en nu kan ik het terugvragen. Duurt ongeveer 2 weken dus.
Bus Arriva Personenvervoer Nederland
Zaterdag 26 april 2025 om 11:06 uur met Reizen op kaartsaldo
Halte/station: *plaatsnaam*, Busstation (A)
Instaptarief€ 4,00
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.