Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Waarom kan je in een trein zelf bijvoorbeeld niet gewoon tussentijds inchecken, zonder persé eerst uit te moeten checken, zodat ze exact weten in welke trein je zit?
Omdat ze dan ook nog in elke trein meerdere apparaten moeten gaan inbouwen. En dat kost ook centjes.

Wat misschien een goede eerste stap is om het uitchecken voordat je bij een andere vervoerder incheckt weg te halen. Dat moet toch niet zo lastig zijn dat een checkin bij vervoerder B betekent dat je automatisch een checkout van de eerder begonnen reis bij vervoerder A doet?
Die poortjes passer je helemaal niet volautomatisch in alle gevallen. Van een bus naar trein, en een station in en uit. Maar genoeg stations/perrons waar je die dingen gericht moet opzoeken
Ja, dat had ik laatst in Roermond. Euregioticket (is tegenwoordig ook een wegwerpchipkaart) met verplicht in, uit en omchecken. Roermond aankomst met NS, verder met Arriva, waar staan die paaltjes. Niet waar je ze verwacht, bij de trap, nee, bijna bij de voorkant van de Arrivatrein. Dan heb je al niet veel tijd om over te stappen, dan moet je nog gaan zoeken en als je "gewoon" naar de trein toe loopt en de paaltjes staan daar niet dan heb je ook geen tijd meer.

Viel me trouwens op hoezeer chauffers niet reageren op fouten. Ik ben niet bekend met de OV-Chipkaart (eerste reis in trein en bus sinds een jaar of zo), ik had de chipkaart in mijn portomonnee en probeerde daar de checkin mee te doen.
Ik heb denk ik in meerdere bussen ingecheckt met een ander geluidje dan normaal voordat ik er achter kwam dat dat de foutmelding "maar één chipkaart tegelijk aanbieden" was. De chauffeur hoort dat ook, maar niemand heeft gereageerd. |:(

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:32
LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.
Translink maakt daar ook verder geen geheim van: het bedrijf is opgericht om data te verzamelen, niets anders. De OV chipkaart is ten eerste een boekhoudmethode.

https://www.groene.nl/art...e-van-het-privacytoezicht (ctrl+f OV-chip)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-02 20:23
Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:19:
Daar wordt dat omchecken in principe verder niet heel logisch van.
Dat hangt van je logica af. Als je denkt: 'trein == trein' dan is het niet heel logisch, maar die gedachte klopt mijns inziens dan ook gewoon niet. Als je van NS trein naar Arriva bus overstapt moet je ook omchecken, en daar hoor je bijna niemand over. Erger nog, van Arriva bus naar Arriva bus moet je ook 'om'checken, hoor je nog minder mensen over.

Je kunt het dus ook omdraaien: Ben blij dat je van NS trein naar NS trein niet hoeft uit- en in te checken, in plaats van één van de 7 momenten dat het wel moet raar te vinden, maar die andere 6 niet...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:50
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:28:
[...]
Dat hangt van je logica af. Als je denkt: 'trein == trein' dan is het niet heel logisch, maar die gedachte klopt mijns inziens dan ook gewoon niet. Als je van NS trein naar Arriva bus overstapt moet je ook omchecken, en daar hoor je bijna niemand over. Erger nog, van Arriva bus naar Arriva bus moet je ook 'om'checken, hoor je nog minder mensen over.

Je kunt het dus ook omdraaien: Ben blij dat je van NS trein naar NS trein niet hoeft uit- en in te checken, in plaats van één van de 7 momenten dat het wel moet raar te vinden, maar die andere 6 niet...
Mag je vinden allicht.
In en uitchecken tussen verschillende transportvormen en voertuigen waarbij je per definitie langs die paaltjes moet vind ik intuïtief heel anders liggen dan paaltjes die ergens op een perron moet opsnorren ergens halverwege selecte trajecten.
Als die incheck palen in de treinen zelf zaten zou ik je daar punten voor kunnen geven maar dat is gewoon niet zo. Die hele trein = trein mentaliteit wordt door hoe dat is ingericht dus ook gewoon in de hand gewerkt.
Dus ik ga al met al niet mee met de inhoud van wat je zegt want ik vind het in realistische en praktische zin niet echt hout snijden.

Als ik treinen als bussen had moeten zien hadden die in en uit check apparaten ook gewoon in de trein moeten zitten. Dan vind ik het prima om in elke trein waar ik me in bevind in te checken en weer uit te checken en kun je die logica hanteren.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 05-02-2019 16:45 (9%)

• Paul
Het enige treinstation waar ik wel eens kom waar twee vervoerders op rijden is Nijmegen, en daar is de overgang tussen NS en hoe-heet-die-ander-ook-alweer (Syntus?) behoorlijk goed aangegeven. Die hoef je niet 'ergens op het perron op te snorren', je moet redelijk je best doen om ze -niet- te zien. Ik kan niet spreken over andere stations, maar in Nijmegen onderschrijf ik je ervaring iig niet.

En dat die palen niet in de trein zitten vloeit voort uit dat je voor de NS (en mogelijk andere trein-vervoerders) niet hoef uit- en in te checken; ik zou zeggen, ben blij dat het niet hoeft :) Jij voert het op als nadeel, ik zeg, probeer er het voordeel van in te zien :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sdreeg
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13-02 14:05
Sorry, even een persoonlijke frustratie van een reiziger (ik) die het liefst met eigen vervoer gaat, maar af en toe toch van het OV gebruik moet maken (misschien 1 of 2 keer per jaar)...

Ik probeer in te checken met mijn (anonieme) chipkaart in de bus, maar apparaat geeft een rood licht. Diverse malen geprobeerd, wist zeker dat er genoeg saldo op zou moeten staan, minimaal 50 euro. Mocht gelukkig alsnog doorlopen van de chauffeur.

Bekijk tijdens het busritje mijn pasje eens goed en zie dat er blijkbaar een houdbaarheidsdatum op zit, tot 1 januari 2019... Moet ik op het station een nieuwe aanschaffen, kost me E 7,50. En er moet weer genoeg saldo op gezet worden, dus 20 euro borg, plus wat de treinreis nog zou moeten kosten, anders kan ik weer niet inchecken op de terugweg. Het saldo van mijn 'oude' pasje (die volgens mij nog prima was) zweeft dus nog ergens in een limbo, moet maar afwachten of ik daar ooit nog wat van terugzie. In ieder geval kan ik er niks meer met dat pasje bij de automaten op het station en dus ook niet meer inchecken.

En waarom kost zo'n chipkaartje zo belachelijk veel en zit er ook nog eens een houdbaarheidsdatum op? In elk ontwikkeld buitenland waar ik ben geweest, kun je een chipkaartje voor een fractie van die prijs kopen, in NY kost een kaartje bijvoorbeeld een dollar en kun je die opwaarderen wat je wilt, zonder extra kosten en zonder dat je een enorme borg nodig hebt. In Madrid kost een kaartje weliswaar E 2,50, maar kun je met meerdere mensen op 1 kaart reizen, net zoals vroeger met de strippenkaart in NL. Ik snap best dat het OV in NL misschien wat minder gesubsidieerd is, maar E 7,50 voor een verplichte chipkaart waar je ook nog een soort borg op moet storten van 20 euro, heeft echt niks met de daadwerkelijke kosten van die kaart te maken.

En als het voor mij al een ondoorgrondelijk systeem is, hoe kunnen we dit uitleggen aan toeristen, die gewoon met hun vers omgewisselde papieren euro's willen reizen? En prima als het dan toch vanwege efficiëntie digitaal afgerekend moet worden, maar dan verwacht je toch niet dat je minimaal E 27,50 moet uitgeven om 1 kort ritje met de trein te mogen maken en dat je voor een volgend ritje weer mag bijladen?

En dit nog even los van het verplichte uitchecken, want dat is in NL nodig op straffe van je borg, maar in het buitenland is dit kennelijk niet altijd nodig en betaal je gewoon bij de ingang voor je reis.

Sorry voor mijn gezanik, maar moest het even ergens kwijt.

• Koffiebarbaar
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:50:
Het enige treinstation waar ik wel eens kom waar twee vervoerders op rijden is Nijmegen, en daar is de overgang tussen NS en hoe-heet-die-ander-ook-alweer (Syntus?) behoorlijk goed aangegeven. Die hoef je niet 'ergens op het perron op te snorren', je moet redelijk je best doen om ze -niet- te zien. Ik kan niet spreken over andere stations, maar in Nijmegen onderschrijf ik je ervaring iig niet.
Tussen Amsterdam en Goor reis je soms met drie verschillende transporteurs.
En dan kan het goed aangegeven zijn maar als een uiteinde van een perron moet met twee minuten overstap heb je toch een uitdaging, zeker als je ook nog bagage hebt wat je mee moet zuilen.
Zelfs als er wel keurig twee van die paaltjes voor je neus staan zit je te ouwehoeren als de halve treininhoud langs die paaltjes moet en nog die chipkaart uit de knip moet halen want je hebt altijd van die "oh ja" gevallen die dan ook nog even langs die bliepers moeten.
En dat die palen niet in de trein zitten vloeit voort uit dat je voor de NS (en mogelijk andere trein-vervoerders) niet hoef uit- en in te checken; ik zou zeggen, ben blij dat het niet hoeft :) Jij voert het op als nadeel, ik zeg, probeer er het voordeel van in te zien :)
Ik voer het niet hoeven uit te checken tussen NS treinen helemaal niet op als nadeel, ik voer het op als onduidelijk dat dat gewoon niet eenduidig werkt als er een ander maatschappijtje bij komt kijken.
Het is op geen enkele manier intuïtief duidelijk dat je moet switchen en wanneer je moet switchen. En de manier waarop ze dat nu doen gaat dat ook nooit worden.
Als je niet gewoon met éénmalig in en uitchecken gaat werken op het spoor moet je zorgen dat je in treinen net zo moet in en uit checken als met de bus. Maar stop gewoon met die rare incheckpoortjes dans.

En als je hier al frequent ov gebruikende boeren kaaskop al tegenaan loopt hoe moet dat zijn voor toeristen.
Die lopen bij de stationsingang al vast want die kennen het verschil tussen Veolia en de NS echt niet en kunnen niet aan de kleur van de poortjes zien waar ze hun pasje nou tegenaan moeten houden.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 05-02-2019 17:22 (15%)

• Paul
Sdreeg schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:09:
Het saldo van mijn 'oude' pasje (die volgens mij nog prima was) zweeft dus nog ergens in een limbo, moet maar afwachten of ik daar ooit nog wat van terugzie.
Als je gaat zitten afwachten in ieder geval niet :) https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm
En waarom kost zo'n chipkaartje zo belachelijk veel en zit er ook nog eens een houdbaarheidsdatum op?
Omdat het een betaalpas is. Kijk eens op je pinpas en/of creditcard?
verplichte chipkaart
Nope
waar je ook nog een soort borg op moet storten van 20 euro, heeft echt niks met de daadwerkelijke kosten van die kaart te maken.
Klopt, die 20 euro is niet voor de kosten van de kaart, maar de kosten van je reis. Het is een borg dat je daadwerkelijk gaat betalen voor je reis, en die reis is (over het algemeen) duurder dan die kaart :)
En als het voor mij al een ondoorgrondelijk systeem is, hoe kunnen we dit uitleggen aan toeristen, die gewoon met hun vers omgewisselde papieren euro's willen reizen? En prima als het dan toch vanwege efficiëntie digitaal afgerekend moet worden, maar dan verwacht je toch niet dat je minimaal E 27,50 moet uitgeven om 1 kort ritje met de trein te mogen maken en dat je voor een volgend ritje weer mag bijladen?
Er zijn meer opties dan de chipkaart. Je kunt online een kaartje kopen (ook op je mobiel), of bij de kaartautomaat (ja, daar zijn ze inderdaad duurder). Laatst ook gedaan, ook mijn OV chipkaart is verlopen. Werkt erg goed en scheelt de incidentele reiziger 7,50 voor de kaart en 20 euro pre-paytegoed ('borg').
Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:10:
Tussen Amsterdam en Goor reis je soms met drie verschillende transporteurs.
En dan kan het goed aangegeven zijn maar als een uiteinde van een perron moet met twee minuten overstap heb je toch een uitdaging, zeker als je ook nog bagage hebt wat je mee moet zuilen.
Zeker. Maar die heb je ook zonder chipkaart :) Al helpt het inderdaad zeker niet...
Zelfs als er wel keurig twee van die paaltjes voor je neus staan zit je te ouwehoeren als de halve treininhoud langs die paaltjes moet en nog die chipkaart uit de knip moet halen want je hebt altijd van die "oh ja" gevallen die dan ook nog even langs die bliepers moeten.
Autopiloot en verkeer gaan niet zo goed samen nee, dat klopt.
Als je niet gewoon met éénmalig in en uitchecken gaat werken op het spoor moet je zorgen dat je in treinen net zo moet in en uit checken als met de bus.
Ik dacht dat je maar 2 minuten had :+ Stel je voor dat iedereen moest bliepen...
En als je hier al frequent ov gebruikende boeren kaaskop al tegenaan loopt hoe moet dat zijn voor toeristen.
Die kopen online of bij de automaat een papieren kaartje :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.
Vergeet Justitie niet, proberen ze nog steeds toegang te krijgen tot de reisgeschiedenis van iedereen zodat ze bij een incident kunnen zien wie er allemaal in de buurt was?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
Die poortjes passer je helemaal niet volautomatisch in alle gevallen. Van een bus naar trein, en een station in en uit. Maar genoeg stations/perrons waar je die dingen gericht moet opzoeken bij een overstap en vaak zie je pas dat er iets niet klopt (een trein zonder NS branding bijvoorbeeld) als die trein al staat te wachten waardoor je geen tijd meer hebt.
Niet altijd inderdaad, maar bijna altijd wel. De keren dat het écht onduidelijk is zijn incidenten.
Waren die dingen maar aan boord van de treinen dan was dit probleem inderdaad niet zo groot.
Dat zou wel handig zijn inderdaad. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Koffiebarbaar
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:38:

[...]
Ik dacht dat je maar 2 minuten had :+ Stel je voor dat iedereen moest bliepen...
Als ze bij alle deuren net als bij alle trams aan weerszijde die automaatjes ophangen heb je er per treinstelcombinatie zomaar 24 (4 per ingang/balkon) van die in-uitcheck paaltjes.
Dat is gewoon objectief sneller dan op een perron één of twee van die paaltjes moeten opzoeken zelfs als de volledige treininhoud er uit moet.
Ook omdat je dan kan pre-uitchecken als je toch al op het balkon staat en niet hoeft te wachten totdat je de trein uit bent.
Die kopen online of bij de automaat een papieren kaartje :)
Die bestaat al even niet meer.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:08 (23%)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Ze moeten die poortjes gewoon sterker maken. Zodra je erdoor loopt scant hij vanzelf, werkt bij je kat ook. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Paul
Wat bestaat al even niet meer?

Online: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen
Bij automaat (eenmalige chipkaart: papier met chip er in ) https://www.ns.nl/reisinf...ten-ns-business-card.html

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sv3n
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
NS Flex is ook een succesje bij mij :F Tijdens het laden van het 'reizen op rekening' is iets fout gegaan met het gedeelte voor de bus/tram/metro, daardoor reis ik nu nog steeds gewoon op saldo in de metro. Bij de balie langs geweest op het station, die kunnen zien dat er iets niet klopt maar kunnen het niet oplossen. De NS gecontact op twitter/chat/telefoon maar die snappen het allemaal niet en zeggen dat voor zover zij zien het wel goed is. Vandaag uiteindelijk via de telefoon iemand kunnen overtuigen dat er toch iets klopt. Nu is de oplossing dat ze een brief (!!) ging sturen naar een andere afdeling binnen de NS en hoor ik binnen 2 weken iets 8)7

Last.fm
Films!

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True