Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Waarom kan je in een trein zelf bijvoorbeeld niet gewoon tussentijds inchecken, zonder persé eerst uit te moeten checken, zodat ze exact weten in welke trein je zit?
Omdat ze dan ook nog in elke trein meerdere apparaten moeten gaan inbouwen. En dat kost ook centjes.

Wat misschien een goede eerste stap is om het uitchecken voordat je bij een andere vervoerder incheckt weg te halen. Dat moet toch niet zo lastig zijn dat een checkin bij vervoerder B betekent dat je automatisch een checkout van de eerder begonnen reis bij vervoerder A doet?
Die poortjes passer je helemaal niet volautomatisch in alle gevallen. Van een bus naar trein, en een station in en uit. Maar genoeg stations/perrons waar je die dingen gericht moet opzoeken
Ja, dat had ik laatst in Roermond. Euregioticket (is tegenwoordig ook een wegwerpchipkaart) met verplicht in, uit en omchecken. Roermond aankomst met NS, verder met Arriva, waar staan die paaltjes. Niet waar je ze verwacht, bij de trap, nee, bijna bij de voorkant van de Arrivatrein. Dan heb je al niet veel tijd om over te stappen, dan moet je nog gaan zoeken en als je "gewoon" naar de trein toe loopt en de paaltjes staan daar niet dan heb je ook geen tijd meer.

Viel me trouwens op hoezeer chauffers niet reageren op fouten. Ik ben niet bekend met de OV-Chipkaart (eerste reis in trein en bus sinds een jaar of zo), ik had de chipkaart in mijn portomonnee en probeerde daar de checkin mee te doen.
Ik heb denk ik in meerdere bussen ingecheckt met een ander geluidje dan normaal voordat ik er achter kwam dat dat de foutmelding "maar één chipkaart tegelijk aanbieden" was. De chauffeur hoort dat ook, maar niemand heeft gereageerd. |:(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:15
LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.
Translink maakt daar ook verder geen geheim van: het bedrijf is opgericht om data te verzamelen, niets anders. De OV chipkaart is ten eerste een boekhoudmethode.

https://www.groene.nl/art...e-van-het-privacytoezicht (ctrl+f OV-chip)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:01
Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:19:
Daar wordt dat omchecken in principe verder niet heel logisch van.
Dat hangt van je logica af. Als je denkt: 'trein == trein' dan is het niet heel logisch, maar die gedachte klopt mijns inziens dan ook gewoon niet. Als je van NS trein naar Arriva bus overstapt moet je ook omchecken, en daar hoor je bijna niemand over. Erger nog, van Arriva bus naar Arriva bus moet je ook 'om'checken, hoor je nog minder mensen over.

Je kunt het dus ook omdraaien: Ben blij dat je van NS trein naar NS trein niet hoeft uit- en in te checken, in plaats van één van de 7 momenten dat het wel moet raar te vinden, maar die andere 6 niet...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:28:
[...]
Dat hangt van je logica af. Als je denkt: 'trein == trein' dan is het niet heel logisch, maar die gedachte klopt mijns inziens dan ook gewoon niet. Als je van NS trein naar Arriva bus overstapt moet je ook omchecken, en daar hoor je bijna niemand over. Erger nog, van Arriva bus naar Arriva bus moet je ook 'om'checken, hoor je nog minder mensen over.

Je kunt het dus ook omdraaien: Ben blij dat je van NS trein naar NS trein niet hoeft uit- en in te checken, in plaats van één van de 7 momenten dat het wel moet raar te vinden, maar die andere 6 niet...
Mag je vinden allicht.
In en uitchecken tussen verschillende transportvormen en voertuigen waarbij je per definitie langs die paaltjes moet vind ik intuïtief heel anders liggen dan paaltjes die ergens op een perron moet opsnorren ergens halverwege selecte trajecten.
Als die incheck palen in de treinen zelf zaten zou ik je daar punten voor kunnen geven maar dat is gewoon niet zo. Die hele trein = trein mentaliteit wordt door hoe dat is ingericht dus ook gewoon in de hand gewerkt.
Dus ik ga al met al niet mee met de inhoud van wat je zegt want ik vind het in realistische en praktische zin niet echt hout snijden.

Als ik treinen als bussen had moeten zien hadden die in en uit check apparaten ook gewoon in de trein moeten zitten. Dan vind ik het prima om in elke trein waar ik me in bevind in te checken en weer uit te checken en kun je die logica hanteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Koffiebarbaar op 05-02-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het enige treinstation waar ik wel eens kom waar twee vervoerders op rijden is Nijmegen, en daar is de overgang tussen NS en hoe-heet-die-ander-ook-alweer (Syntus?) behoorlijk goed aangegeven. Die hoef je niet 'ergens op het perron op te snorren', je moet redelijk je best doen om ze -niet- te zien. Ik kan niet spreken over andere stations, maar in Nijmegen onderschrijf ik je ervaring iig niet.

En dat die palen niet in de trein zitten vloeit voort uit dat je voor de NS (en mogelijk andere trein-vervoerders) niet hoef uit- en in te checken; ik zou zeggen, ben blij dat het niet hoeft :) Jij voert het op als nadeel, ik zeg, probeer er het voordeel van in te zien :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Sorry, even een persoonlijke frustratie van een reiziger (ik) die het liefst met eigen vervoer gaat, maar af en toe toch van het OV gebruik moet maken (misschien 1 of 2 keer per jaar)...

Ik probeer in te checken met mijn (anonieme) chipkaart in de bus, maar apparaat geeft een rood licht. Diverse malen geprobeerd, wist zeker dat er genoeg saldo op zou moeten staan, minimaal 50 euro. Mocht gelukkig alsnog doorlopen van de chauffeur.

Bekijk tijdens het busritje mijn pasje eens goed en zie dat er blijkbaar een houdbaarheidsdatum op zit, tot 1 januari 2019... Moet ik op het station een nieuwe aanschaffen, kost me E 7,50. En er moet weer genoeg saldo op gezet worden, dus 20 euro borg, plus wat de treinreis nog zou moeten kosten, anders kan ik weer niet inchecken op de terugweg. Het saldo van mijn 'oude' pasje (die volgens mij nog prima was) zweeft dus nog ergens in een limbo, moet maar afwachten of ik daar ooit nog wat van terugzie. In ieder geval kan ik er niks meer met dat pasje bij de automaten op het station en dus ook niet meer inchecken.

En waarom kost zo'n chipkaartje zo belachelijk veel en zit er ook nog eens een houdbaarheidsdatum op? In elk ontwikkeld buitenland waar ik ben geweest, kun je een chipkaartje voor een fractie van die prijs kopen, in NY kost een kaartje bijvoorbeeld een dollar en kun je die opwaarderen wat je wilt, zonder extra kosten en zonder dat je een enorme borg nodig hebt. In Madrid kost een kaartje weliswaar E 2,50, maar kun je met meerdere mensen op 1 kaart reizen, net zoals vroeger met de strippenkaart in NL. Ik snap best dat het OV in NL misschien wat minder gesubsidieerd is, maar E 7,50 voor een verplichte chipkaart waar je ook nog een soort borg op moet storten van 20 euro, heeft echt niks met de daadwerkelijke kosten van die kaart te maken.

En als het voor mij al een ondoorgrondelijk systeem is, hoe kunnen we dit uitleggen aan toeristen, die gewoon met hun vers omgewisselde papieren euro's willen reizen? En prima als het dan toch vanwege efficiëntie digitaal afgerekend moet worden, maar dan verwacht je toch niet dat je minimaal E 27,50 moet uitgeven om 1 kort ritje met de trein te mogen maken en dat je voor een volgend ritje weer mag bijladen?

En dit nog even los van het verplichte uitchecken, want dat is in NL nodig op straffe van je borg, maar in het buitenland is dit kennelijk niet altijd nodig en betaal je gewoon bij de ingang voor je reis.

Sorry voor mijn gezanik, maar moest het even ergens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:50:
Het enige treinstation waar ik wel eens kom waar twee vervoerders op rijden is Nijmegen, en daar is de overgang tussen NS en hoe-heet-die-ander-ook-alweer (Syntus?) behoorlijk goed aangegeven. Die hoef je niet 'ergens op het perron op te snorren', je moet redelijk je best doen om ze -niet- te zien. Ik kan niet spreken over andere stations, maar in Nijmegen onderschrijf ik je ervaring iig niet.
Tussen Amsterdam en Goor reis je soms met drie verschillende transporteurs.
En dan kan het goed aangegeven zijn maar als een uiteinde van een perron moet met twee minuten overstap heb je toch een uitdaging, zeker als je ook nog bagage hebt wat je mee moet zuilen.
Zelfs als er wel keurig twee van die paaltjes voor je neus staan zit je te ouwehoeren als de halve treininhoud langs die paaltjes moet en nog die chipkaart uit de knip moet halen want je hebt altijd van die "oh ja" gevallen die dan ook nog even langs die bliepers moeten.
En dat die palen niet in de trein zitten vloeit voort uit dat je voor de NS (en mogelijk andere trein-vervoerders) niet hoef uit- en in te checken; ik zou zeggen, ben blij dat het niet hoeft :) Jij voert het op als nadeel, ik zeg, probeer er het voordeel van in te zien :)
Ik voer het niet hoeven uit te checken tussen NS treinen helemaal niet op als nadeel, ik voer het op als onduidelijk dat dat gewoon niet eenduidig werkt als er een ander maatschappijtje bij komt kijken.
Het is op geen enkele manier intuïtief duidelijk dat je moet switchen en wanneer je moet switchen. En de manier waarop ze dat nu doen gaat dat ook nooit worden.
Als je niet gewoon met éénmalig in en uitchecken gaat werken op het spoor moet je zorgen dat je in treinen net zo moet in en uit checken als met de bus. Maar stop gewoon met die rare incheckpoortjes dans.

En als je hier al frequent ov gebruikende boeren kaaskop al tegenaan loopt hoe moet dat zijn voor toeristen.
Die lopen bij de stationsingang al vast want die kennen het verschil tussen Veolia en de NS echt niet en kunnen niet aan de kleur van de poortjes zien waar ze hun pasje nou tegenaan moeten houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Koffiebarbaar op 05-02-2019 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Sdreeg schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:09:
Het saldo van mijn 'oude' pasje (die volgens mij nog prima was) zweeft dus nog ergens in een limbo, moet maar afwachten of ik daar ooit nog wat van terugzie.
Als je gaat zitten afwachten in ieder geval niet :) https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm
En waarom kost zo'n chipkaartje zo belachelijk veel en zit er ook nog eens een houdbaarheidsdatum op?
Omdat het een betaalpas is. Kijk eens op je pinpas en/of creditcard?
verplichte chipkaart
Nope
waar je ook nog een soort borg op moet storten van 20 euro, heeft echt niks met de daadwerkelijke kosten van die kaart te maken.
Klopt, die 20 euro is niet voor de kosten van de kaart, maar de kosten van je reis. Het is een borg dat je daadwerkelijk gaat betalen voor je reis, en die reis is (over het algemeen) duurder dan die kaart :)
En als het voor mij al een ondoorgrondelijk systeem is, hoe kunnen we dit uitleggen aan toeristen, die gewoon met hun vers omgewisselde papieren euro's willen reizen? En prima als het dan toch vanwege efficiëntie digitaal afgerekend moet worden, maar dan verwacht je toch niet dat je minimaal E 27,50 moet uitgeven om 1 kort ritje met de trein te mogen maken en dat je voor een volgend ritje weer mag bijladen?
Er zijn meer opties dan de chipkaart. Je kunt online een kaartje kopen (ook op je mobiel), of bij de kaartautomaat (ja, daar zijn ze inderdaad duurder). Laatst ook gedaan, ook mijn OV chipkaart is verlopen. Werkt erg goed en scheelt de incidentele reiziger 7,50 voor de kaart en 20 euro pre-paytegoed ('borg').
Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:10:
Tussen Amsterdam en Goor reis je soms met drie verschillende transporteurs.
En dan kan het goed aangegeven zijn maar als een uiteinde van een perron moet met twee minuten overstap heb je toch een uitdaging, zeker als je ook nog bagage hebt wat je mee moet zuilen.
Zeker. Maar die heb je ook zonder chipkaart :) Al helpt het inderdaad zeker niet...
Zelfs als er wel keurig twee van die paaltjes voor je neus staan zit je te ouwehoeren als de halve treininhoud langs die paaltjes moet en nog die chipkaart uit de knip moet halen want je hebt altijd van die "oh ja" gevallen die dan ook nog even langs die bliepers moeten.
Autopiloot en verkeer gaan niet zo goed samen nee, dat klopt.
Als je niet gewoon met éénmalig in en uitchecken gaat werken op het spoor moet je zorgen dat je in treinen net zo moet in en uit checken als met de bus.
Ik dacht dat je maar 2 minuten had :+ Stel je voor dat iedereen moest bliepen...
En als je hier al frequent ov gebruikende boeren kaaskop al tegenaan loopt hoe moet dat zijn voor toeristen.
Die kopen online of bij de automaat een papieren kaartje :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.
Vergeet Justitie niet, proberen ze nog steeds toegang te krijgen tot de reisgeschiedenis van iedereen zodat ze bij een incident kunnen zien wie er allemaal in de buurt was?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Koffiebarbaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
Die poortjes passer je helemaal niet volautomatisch in alle gevallen. Van een bus naar trein, en een station in en uit. Maar genoeg stations/perrons waar je die dingen gericht moet opzoeken bij een overstap en vaak zie je pas dat er iets niet klopt (een trein zonder NS branding bijvoorbeeld) als die trein al staat te wachten waardoor je geen tijd meer hebt.
Niet altijd inderdaad, maar bijna altijd wel. De keren dat het écht onduidelijk is zijn incidenten.
Waren die dingen maar aan boord van de treinen dan was dit probleem inderdaad niet zo groot.
Dat zou wel handig zijn inderdaad. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
Paul schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:38:

[...]
Ik dacht dat je maar 2 minuten had :+ Stel je voor dat iedereen moest bliepen...
Als ze bij alle deuren net als bij alle trams aan weerszijde die automaatjes ophangen heb je er per treinstelcombinatie zomaar 24 (4 per ingang/balkon) van die in-uitcheck paaltjes.
Dat is gewoon objectief sneller dan op een perron één of twee van die paaltjes moeten opzoeken zelfs als de volledige treininhoud er uit moet.
Ook omdat je dan kan pre-uitchecken als je toch al op het balkon staat en niet hoeft te wachten totdat je de trein uit bent.
Die kopen online of bij de automaat een papieren kaartje :)
Die bestaat al even niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Koffiebarbaar op 05-02-2019 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ze moeten die poortjes gewoon sterker maken. Zodra je erdoor loopt scant hij vanzelf, werkt bij je kat ook. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat bestaat al even niet meer?

Online: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen
Bij automaat (eenmalige chipkaart: papier met chip er in ) https://www.ns.nl/reisinf...ten-ns-business-card.html

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47
NS Flex is ook een succesje bij mij :F Tijdens het laden van het 'reizen op rekening' is iets fout gegaan met het gedeelte voor de bus/tram/metro, daardoor reis ik nu nog steeds gewoon op saldo in de metro. Bij de balie langs geweest op het station, die kunnen zien dat er iets niet klopt maar kunnen het niet oplossen. De NS gecontact op twitter/chat/telefoon maar die snappen het allemaal niet en zeggen dat voor zover zij zien het wel goed is. Vandaag uiteindelijk via de telefoon iemand kunnen overtuigen dat er toch iets klopt. Nu is de oplossing dat ze een brief (!!) ging sturen naar een andere afdeling binnen de NS en hoor ik binnen 2 weken iets 8)7

Last.fm
Films!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:37
Heb nu mijn 3e kaart gehad, na betaling. Stond geen autom. opladen meer op, is dat normaal? Want vorige had dat wel, en ik nam aan toen ik met deze 3e kaart tram inliep dat autom. aanstond. Niet dus, ik zal jullie mijn aanvaring met de controleur besparen, maar ik was pischagrijnig omdat ik 7.50 al een rip-off vind voor die kaart, 1x in de 5 jaar.
Gister heb ik autom. opladen erop gezet, via de site, maar kreeg net een mail, die beetje vaag was, nu snap ik alweer iets niet, moet ik dat autom. opladen nou ophalen bij de Albert Heijn automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:52
@Sjah, ja, automatisch opladen (= een product) moet je ophalen bij een OV-chipkaart apparaat.

Automatisch opladen is een product dat op de OV-chipkaart zelf gezet moet worden en dat kan alleen via zo'n apparaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Groentjuh op 22-02-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Groentjuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:15:
@Sjah, ja, automatisch opladen (= een product) moet je ophalen bij een OV-chipkaart apparaat.

Automatisch opladen is een product dat op de OV-chipkaart zelf gezet moet worden en dat kan alleen via zo'n apparaat.
Dat kan bijvoorbeeld ook de blauwe paal in een Arriva bus zijn kwam ik achter.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bas170 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Dat kan bijvoorbeeld ook de blauwe paal in een Arriva bus zijn kwam ik achter.
Rijden er nog bussen rond met OV-chipkaart productophaalapparaten? Hier in Enschede al heel lang niet meer...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Raven schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Rijden er nog bussen rond met OV-chipkaart oplaadapparaten? Hier in Enschede al heel lang niet meer...
Opladen gaat niet, er zit geen gleuf of contactpunt voor de pinpas in.
Ophalen van producten gaat wel.

Regio Zuid-Holland noord

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bas170 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Opladen gaat niet, er zit geen gleuf of contactpunt voor de pinpas in.
Ophalen van producten gaat wel.

Regio Zuid-Holland noord
Woops, ik bedoelde dus productophaalapparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 22-02-2019 15:51 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

Agent47

I always close my contracts.

Amersfoort is het grootste beroerde station ooit qua overstappen en palen vind ik.
Iedereen die uitstapt gaat ook echt naar dezelfde palen, iedereen in de rij 'sochtends vroeg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Groentjuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:15:

Ik heb net een nieuwe besteld* en daar staat het volgende bij:
Betaling gelukt
Wij hebben je betaling ontvangen. Je ontvangt je persoonlijke OV-chipkaart binnen gemiddeld drie werkdagen.

Je bent klaar om te reizen met automatisch opladen
Je hebt automatisch opladen aangevraagd. Je kunt meteen reizen als je je kaart hebt ontvangen. Zodra je de kaart bij een paaltje of poortje houdt om in te checken, wordt je saldo automatisch opgeladen.
Ze kunnen het blijkbaar dus wel zonder dat je langs zo'n paal moet?

*= kaart verlopen, nieuwe aan willen vragen, geen pasfoto voor handen, probeer het 2 weken later, nu met pasfoto in de buurt, opnieuw -> kaart langer dan een jaar verlopen, f*ck you klant.... En dan op de website glashard beweren na een jaar alles weg te gooien, maar me wel kunnen vertellen dat ik die kaart had, wat het nummer is, wanneer deze verlopen is, hoeveel geld er nog op stond...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@Paul, bij een nieuwe kaart kunnen ze het er natuurlijk op zetten voordat de kaart wordt opgestuurd. Als je de kaart hebt en je wilt het dan hebben, dan moet je langs de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
@Groentjuh Zoals ik het lees kreeg @Sjah ook een nieuwe :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hoelaag voordat jullie kaart automatisch wordt opgeladen? Bij mij was het altijd bij euro of 7, daaronder ging die opladen.

Maarrr, heb nu een nieuwe kaart, waarover ik eerder in dit topic schreef, met gezeur dat autom. opladen er niet opstond (terwijl ik dat wel zo had aangevraagd), en heb dat toen handmatig erop gezet, door bij automaat enzo op te halen. Probleem is nu, ik zit nu onder de 5 euro met de kaart, en hij laadt niks automatisch op?

Er lijkt iets hardstikke mis, of met mijn kaart, of bij die firma, ik ga maar contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hij laadt pas op als je geld nodig hebt. Als je nu incheckt op het treinstation (en je alleen reizen op saldo hebt) dan gaat hij er € 20 of zo bij zetten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 15:44
Vroeger laadde dat ding automagisch op zodra het saldo na de transactie onder € 5,00 zou uitkomen. Tegenwoordig gebeurt dat wanneer het saldo onder € 0,00 zou eindigen.

Er is niks mis met je kaart, het is gewoon veranderd :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
We gaan het zien, beetje toevallig dat het allemaal samenvalt, maar ik geef toe het kan heel goed ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou het was dus idd een gevalletje van geduldig wachten. Kwam vandaag onder de 3 uit, en toen ging die bij instappen wel opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Testreizigers positief over reizen met betaalkaart
De eerste ervaringen van deelnemers aan de proef ‘Reizen met je betaalkaart’ zijn overwegend positief. Dat blijkt uit een klantonderzoek over de eerste maanden van de proef op het traject Leiden – Den Haag. Zo’n duizend testreizigers op dit traject kunnen sinds januari bij NS in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. De proef loopt tot de zomer.

Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers het reizen met de betaalkaart net zo gemakkelijk vinden als reizen met de OV-chipkaart. Het wordt als een voordeel ervaren dat het niet nodig is om saldo op een kaart te laden; de reiskosten worden aan het einde van de dag van de bankrekening afgeschreven. Ook vinden reizigers het handig dat je ‘de reispas’ al op zak hebt, je hoeft geen OV-chipkaart aan te schaffen. De testreizigers kunnen ook wensen naar voren brengen. Zo zouden ze graag op meer punten kunnen in- en uitchecken dan nu bij de proef beschikbaar zijn. Ook zouden ze willen dat het in- en uitchecken iets sneller gaat.

Doel van de proef​
Voor een eventuele landelijke invoering van reizen met de betaalkaart, zijn ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken. Deze proef richt zich allereerst op de ervaring van reizigers. Om beter te weten wat er nodig is voor een landelijke invoering, is het daarnaast belangrijk om de techniek in de praktijk te testen.

Samenwerking tussen partijen
Inchecken met de bankpas of creditcard is vooral handig voor incidentele reizigers en toeristen. Het is daarom één van de mogelijkheden die de OV-bedrijven en Translink onderzoeken vanuit het Innovatieprogramma OV-betalen. De proef is tot stand gekomen in samenwerking met banken en creditcardverstrekker ICS. Deelnemers aan de proef reizen met een contactloze bankpas van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank of RegioBank of een contactloze creditcard van Mastercard of VISA, uitgegeven door ICS (International Card Services).

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023

De ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven is de techniek toe aan vervanging. In een brief aan vervoerders en andere overheden schrijft ze dat het gebruiksgemak van de kaart door de reizigers wordt gewaardeerd, maar dat toch een meer eigentijds systeem de voorkeur verdient. Bovendien is de ov-chipkaart relatief duur, benadrukt de staatssecretaris.

Van Veldhoven wil toe naar een systeem waarbij het reissaldo niet meer op een ov-chipkaart wordt bijgehouden, maar waarbij de reiziger zelf kiest of hij bijvoorbeeld via een bankpas of mobiel wil betalen. Het saldo wordt dan bijgehouden in de centrale backoffice van het betaalsysteem.
Lijkt mij een gewenste ontwikkeling.
Scheelt een pasje, plus dat vermaledijde "saldo op je chip"-gedoe.
Gewoon via NFC in je telefoon/bankbas/horloge/fitnesstracker.

Nadeel is dat anoniem reizen moeilijker wordt, vermoed ik(?)
De staatssecretaris onderstreept dat ook in de toekomst anoniem reizen, dus zonder account, mogelijk blijft. Er zijn al diverse proeven gedaan met nieuwe methoden en ook nu lopen nog experimenten.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 03-07-2019 14:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus ze willen toch weer voor (o.a.) mobiel gaan? Hoe is dat experiment toen ook alweer afgelopen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

anandus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Nadeel is dat anoniem reizen moeilijker wordt, vermoed ik(?)

[...]
Ik snap niet wat daar het probleem mee kan zijn. Ik gok dat de poortjes blijven dus je moet wegwerp chipkaarten blijven gebruiken (kosten zijn in de kaartprijs inbegrepen) of je doet niet zo dom en je print een papiertje met een QR code voor de scanpoortjes.
Alle pogingen om anoniem reizen lastiger te maken doen mij toch denken dat daar een minder frisse onderliggende reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Met pas reizen werkt best goed, ik gebruik het al jaren in London, waar ze grofweg de zelfde hardware gebruiken als wij hier.

Eigenlijk gek dat er hier nog "getest" moet worden. Zo anders zijn wij toch ook weer niet dan de reizigers in London?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In NL moet altijd het wiel opnieuw uitgevonden worden :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
Raven schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:30:
Dus ze willen toch weer voor (o.a.) mobiel gaan? Hoe is dat experiment toen ook alweer afgelopen?
Slecht.

Omdat een of andere droeftoeter de beslissing heeft genomen dat het alléén kan met een KPN of Vodafone simkaart, waarin een private key is opgeslagen, die de daarvoor bestemde app alleen kan uitlezen met een speciale extra app die zeer instabiel was.

Inchecken met je telefoon is natuurlijk prima mogelijk, alleen moet je die private-key-simkaarten (die ze overigens onterecht "NFC simkaart" noemen) gewoon schrappen en werken met standaarden zoals ze bedoeld zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen gedoe met saldo.. Ik adoreer nog steeds ns flex :9

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
flowerp schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:30:
Met pas reizen werkt best goed, ik gebruik het al jaren in London, waar ze grofweg de zelfde hardware gebruiken als wij hier.

Eigenlijk gek dat er hier nog "getest" moet worden. Zo anders zijn wij toch ook weer niet dan de reizigers in London?
In Londen wordt er met één systeem gewerkt van TfL terwijl er in Nederland meerdere vervoerders zijn.
Ook de verwerking van de reisgegevens is anders bij TfL, daar worden kosten in de nacht verwerkt vanwege de cap.

Iets anders, ik heb zaterdag een busrit (lijn 63) gemaakt van Station Delft naar IKEA. Het ritje is zo'n 15 minuten en de 9292-app gaf geen prijs voor deze rit.
Nu maak ik gebruik van NS-flex dus de kosten worden achteraf van mijn bankrekening afgeschreven.
In de NS-app stond sinds gistermiddag een ritprijs van €2,12, dit lijkt mij echter te veel.
Voor een rit van 45 minuten met bus - metro - bus van de RET betaal ik totaal zo'n €3,-.

Connexxion was ook niet behulpzaam, eerst zeggen ze dat NS-flex niet geaccepteerd wordt en vervolgens kunnen ze ook niet aangeven hoeveel de rit daadwerkelijk zou moeten kosten. 8)7

Zijn er meer mensen met NS-Flex waarbij de bus-kosten (waarschijnlijk) onjuist zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
flowerp schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:30:
Wij de reizigers? Nope. Maar de infra, betrokken bedrijven, legacy omgevingen waar het mee moet integreren, gewenste output en rapportage, etc., etc. wel...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 15:44
VirinR schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Iets anders, ik heb zaterdag een busrit (lijn 63) gemaakt van Station Delft naar IKEA. Het ritje is zo'n 15 minuten en de 9292-app gaf geen prijs voor deze rit.
Nu maak ik gebruik van NS-flex dus de kosten worden achteraf van mijn bankrekening afgeschreven.
In de NS-app stond sinds gistermiddag een ritprijs van €2,12, dit lijkt mij echter te veel.
Voor een rit van 45 minuten met bus - metro - bus van de RET betaal ik totaal zo'n €3,-.
Vanwege werkzaamheden in Delft rijdt de bus een andere route. Dat 9292 (en de reisplanners die 9292 gebruiken) geen tarief toont heeft waarschijnlijk te maken met die omleiding, die staat dan niet goed in de systemen.

De klantenservice van Connexxion zou je echter wel het juiste tarief moeten kunnen vertellen - je kunt het ze het beste nog een keer vragen. Hou het dan wel zo simpel mogelijk, als je begint over 'NS Flex' is de kans groot dat ze afgeleid raken en je vraag niet snappen.

Ik heb de route van buslijn 63 opgezocht op Google Maps en nagemeten, daarmee kom ik uit op een ritlengte van 7 km. Het basis-/instaptarief is € 0,96, daarbovenop komt een tarief van € 0,166 per kilometer. (Bron: MRDH).

Daarmee komt het totaal uit op een ritprijs van... € 2,12. Dat lijkt me te kloppen met wat je terugziet in je reisoverzicht van NS Flex.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
Alex) schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:44:
[...]

Vanwege werkzaamheden in Delft rijdt de bus een andere route. Dat 9292 (en de reisplanners die 9292 gebruiken) geen tarief toont heeft waarschijnlijk te maken met die omleiding, die staat dan niet goed in de systemen.

De klantenservice van Connexxion zou je echter wel het juiste tarief moeten kunnen vertellen - je kunt het ze het beste nog een keer vragen. Hou het dan wel zo simpel mogelijk, als je begint over 'NS Flex' is de kans groot dat ze afgeleid raken en je vraag niet snappen.

Ik heb de route van buslijn 63 opgezocht op Google Maps en nagemeten, daarmee kom ik uit op een ritlengte van 7 km. Het basis-/instaptarief is € 0,96, daarbovenop komt een tarief van € 0,166 per kilometer. (Bron: MRDH).

Daarmee komt het totaal uit op een ritprijs van... € 2,12. Dat lijkt me te kloppen met wat je terugziet in je reisoverzicht van NS Flex.
Ah dit verklaart een hoop. De Connexxion-medewerker ging via de Connexxion-reisplanner de prijs opzoeken, juist hier kwam geen prijs uit. :P
De rit ging inderdaad via de snelweg, door de langere afstand is de busrit duurder uitgevallen (duurder dan de treinrit zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is nu het juiste meldpunt voor problemen met OV-chipkaart oplaadpunten?

Mijn 1e gedachte: https://www.ov-chipkaart.nl
Het bordje bij het oplaadpunt: https://sb-ov.nl/
https://www.ov-service.nl/veelgestelde-vragen/ geeft https://www.ccv.eu/nl/contact/ aan.

Lekker verwarrend zo :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, net nieuwe OV-kaart gekoppeld, krijg ik
Voer eerst je koppelcode in via www.ov-chipkaart.nl/mijnkaarten. Daarna kun je gebruikmaken van de online dienstverlening.
wat ik dus net heb gedaan. Zat er nou enige vertraging in het verwerken? Weet het niet meer, mijn OV-kaart heeft het 5 jaar uitgehouden, te lang geleden :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo159
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:58
Raven schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:04:
Hmm, net nieuwe OV-kaart gekoppeld, krijg ik
[...]
wat ik dus net heb gedaan. Zat er nou enige vertraging in het verwerken? Weet het niet meer, mijn OV-kaart heeft het 5 jaar uitgehouden, te lang geleden :P
Toevallig vanochtend ook een kaart gekoppeld, kaart was direct zichtbaar na invullen van de code uit bevestigingsmail.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hugo159 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:37:
[...]

Toevallig vanochtend ook een kaart gekoppeld, kaart was direct zichtbaar na invullen van de code uit bevestigingsmail.
De kaart is hier ook wel zichtbaar, maar bij het opvragen van de saldoinformatie en transacties (waar alleen een saldoopwaardering hoort te staan) krijg ik de melding dat ik die koppelcode nog moet invoeren 8)7

.... en nu werkt het ineens goed :?

edit: Dit zag ik dus tot vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OV-kaart.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 28-09-2019 10:41 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dit is een leuke, ik had laatst mijn nieuwe OV-kaart in de bus getest. Vond het al vreemd dat het saldo niet verandert bleek te zijn. Zojuist zie ik dit bij de reishistorie:
30-09-2019
maandag Check-uit Bus - Syntus
18:33 Enschede, Centraal Station
Check-in: Enschede, Centraal Station
€ 4,00 terug van instaptarief
Ritprijs € 0,00

30-09-2019
maandag Check-in Bus - Syntus
18:28 Enschede, Centraal Station
€ - 4,00 instaptarief
Ik ben niet op het station ingestapt :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Raven schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:17:
Dit is een leuke, ik had laatst mijn nieuwe OV-kaart in de bus getest. Vond het al vreemd dat het saldo niet verandert bleek te zijn. Zojuist zie ik dit bij de reishistorie:

[...]

Ik ben niet op het station ingestapt :P
Soms kan een OV-chipkaart lezer een beetje in de war zijn. In de randstadrail in Den Haag ook wel eens ingecheckt en uitgecheckt in een remise. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JrhG58dsu2rL6wSjT7TPXuLe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tgM8N3wz2iyznqbg4JoY8kGi/full.jpg

Kan iemand uitleggen waarom bij de kaartautomaten van Arriva de samenreiskorting niet altijd beschikbaar is?

De bovenste foto is van een persoonlijke NS OV-chipkaart met een NS Weekendvrij die binnenkort ingaat als bijproduct voor een gezinslid. Hier is dus geen samenreiskorting beschikbaar. :?

Onderste foto:
Een andere persoonlijke OV-chipkaart met actieve Weekendvrij heeft dit wel... :?

How come? Arriva had er enkele weken geleden naar gekeken, maar ze kwamen er niet uit.. :/ Wel zijn de kosten die met vol tarief zijn gereisd (op zaterdag) gerestitueerd. :)

Maar wel een vreemd verschil in de keuzes :?
Bij NS kan het wel....

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:50
Kan je die samenreiskorting bij NS automaten wel altijd zien / laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Viel me laatst ook al op, dat je met een NS Flex kaart de samenreiskorting niet op de NS automaat kunt aanzetten. Enkel via de app. Misschien om zo'n reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

iBugged schreef op zondag 8 december 2019 @ 02:26:
Kan je die samenreiskorting bij NS automaten wel altijd zien / laden?
Klopt! Bij NS is het geen probleem! :)
ShitHappens schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:42:
Viel me laatst ook al op, dat je met een NS Flex kaart de samenreiskorting niet op de NS automaat kunt aanzetten. Enkel via de app. Misschien om zo'n reden?
Maar dit gaat om een klassieke NS Weekendvrij (die nog niet actief was), maar wel op saldo kon worden gereisd.

[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 08-12-2019 18:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb net mijn kaart laten blokkeren omdat ik de kaart kwijt ben. Ik verwacht dan, net als bij een bankpas, dat vanaf dat moment ik niet meer opdraai voor de kosten die nog met die kaart worden gemaakt. Maar helaas:
Pas vanaf de eerstvolgende dag (met ingang van 0:00 uur) na melding van verlies of diefstal draagt Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart) het risico van verlies van saldo. Tot dit tijdstip draag je zelf het risico van verlies van saldo.
Waarom is mij een raadsel... voor die 7,50 die de kaart kost en de 11 euro die een vervanging kost (waarom dat zo is is mij ook een raadsel) kunnen ze toch wel dat risico lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

franssie

Save the albatross

Lijkt mij ook. Dat het bedrijf de zaken niet op orde heeft, nog steeds niet, blijkt hieruit helaas weer. Puur opgezet voor de transport bedrijven, niet voor de klant/reizigers ...

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 31-07-2021 19:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:50
En dat is helemaal leuk als je NS Flex op die kaart hebt staan, onbeperkt kosten maken voor degene die 'm vindt en gebruikt.. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

TLS is gestopt met de OVChipkaart App. Met de App was het oa mogelijk om je saldo en reishistorie in te zien:

https://www.ovpro.nl/ov-c...hipkaart-gestopt-met-app/

TLS werkt wel aan een nieuwe App.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:11
Iemand ervaring met RET en online kaartje kopen?

Ik moet morgen een stukje met de bus vanaf Rotterdam Noord, maar heb geen OV-chipkaart. Nu kan je bij RET online een kaartje kopen, die kost 4 euro. Dat is het instaptarief, neem ik aan? Wordt het daarna verrekend met je rit? En krijg je dan het verschil teruggestort of hoe werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:14

Fiber

Beaches are for storming.

chim0 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:17:
Iemand ervaring met RET en online kaartje kopen?

Ik moet morgen een stukje met de bus vanaf Rotterdam Noord, maar heb geen OV-chipkaart. Nu kan je bij RET online een kaartje kopen, die kost 4 euro. Dat is het instaptarief, neem ik aan? Wordt het daarna verrekend met je rit? En krijg je dan het verschil teruggestort of hoe werkt het?
Als je de voorwaarden had gelezen, dan zou je weten dat dat kaartje twee uur geldig is en dat je verder geen geld terug krijgt. Je kan ook een dagkaart kopen, voor negen Euro mag je dan de hele dag in de bus, tram of metro blijven zitten... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Fiber schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Als je de voorwaarden had gelezen, dan zou je weten dat dat kaartje twee uur geldig is en dat je verder geen geld terug krijgt. Je kan ook een dagkaart kopen, voor negen Euro mag je dan de hele dag in de bus, tram of metro blijven zitten... O-)
Klopt, daar staat het idd in, maar ik stelde de vraag, omdat ik eerder met de bus heb gereisd, maar dan wel met OV-chipkaart, en ik toen met 4 euro moest opstappen en het later werd verrekend met de ritprijs. In dit geval is dat 2,68 euro volgens 9292ov maar dat is met een OV-chipkaart. Blijkbaar ben je duurder uit met een "los" kaartje.

RET Barcode app gedownload, kaartje gekocht, maar hij komt helemaal niet tevoorschijn in de app. Hij moet bij actieve tickets komen maar er staat niks. Geld is wel afgeschreven. Echt waardeloos!

[ Voor 12% gewijzigd door chim0 op 20-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een busrit van vorige maand verschijnt maar niet in de reishistorie van NS Flex (basis), bij de historie op ov-chipkaart.nl staat die wel, maar alleen de incheck. De uitcheck, die ik wel degelijk heb gedaan, is daar niet terug te vinden en ondanks dat er bijna 3 weken zijn gepasseerd laat uitcheckgemist.nl nog altijd geen "gemiste" uitcheck zien.

Daar de klantenservice van zowel Keolis ("verwerken kan 2 maanden duren") als ov-chipkaart.nl ("er is sprake van een abo, neem contact op met vervoerder") niet willen uitzoeken wat hier nou mis is gegaan dacht ik, misschien dat iemand hier het wel eens mee heeft gemaakt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en waarom uitcheckgemist.nl maar niets oppikt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-05 14:27
Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:41:
Een busrit van vorige maand verschijnt maar niet in de reishistorie van NS Flex (basis), bij de historie op ov-chipkaart.nl staat die wel, maar alleen de incheck. De uitcheck, die ik wel degelijk heb gedaan, is daar niet terug te vinden en ondanks dat er bijna 3 weken zijn gepasseerd laat uitcheckgemist.nl nog altijd geen "gemiste" uitcheck zien.

Daar de klantenservice van zowel Keolis ("verwerken kan 2 maanden duren") als ov-chipkaart.nl ("er is sprake van een abo, neem contact op met vervoerder") niet willen uitzoeken wat hier nou mis is gegaan dacht ik, misschien dat iemand hier het wel eens mee heeft gemaakt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en waarom uitcheckgemist.nl maar niets oppikt?
uitcheckgemist.nl pikt het niet op omdat je NS Flex hebt. De gemiste uitcheck zou daarom via het NS account gerepareerd moeten worden. Maar daar voor moet de reis dus eerst daar moeten verschijnen. Het beste wat je kan doen is contact opnemen met NS hier over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 27-05 10:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb laatst een hele rits busritten teruggehad omdat mijn pinpas het blijkbaar lastig vond om uit te checken. Dan krijg je wel 4 streepjes op het apparaat, maar geen biep. Tja, soms hoor je de biep überhaupt niet, en ik ga het schermpje niet afwachten in een volle bus waar iedereen er ook uit wil.

Dus ik ging idd kijken via uitgecheckgemist.nl, en daar zag ik dat ik er een hoop had gemist. En bij het rechtzetten "ging er iets mis" waardoor ik de hele prijs terugkreeg. En dat voor alle ritten 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Komadi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

uitcheckgemist.nl pikt het niet op omdat je NS Flex hebt. De gemiste uitcheck zou daarom via het NS account gerepareerd moeten worden.
Blijkbaar niet, paar dagen terug pikte uitcheckgemist het ineens op, formulier ingevuld en sindsdien staat die busrit niet alleen in de historie bij ov-chipkaart.nl, maar ook bij de NS. Echter met bestemming onbekend, alleen instaptarief in rekening gebracht.
Komadi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:38:
Maar daar voor moet de reis dus eerst daar moeten verschijnen. Het beste wat je kan doen is contact opnemen met NS hier over.
Dat heb ik sinds dit probleem optrad meerdere keren geprobeerd, telkens terugverwezen naar de vervoerder omdat NS geen toegang heeft tot het systeem van die vervoerder en Keolis wijst weer terug omdat dit een NS-probleem zou zijn vanwege Flex Basis abo.

OV-chipkaart.nl klantenservice kijkt ook niet verder dan het abo, terwijl die site de enige plek was waar (voor uitcheckgemist.nl het oppikte) er ook maar iets van die busrit terug te vinden was.

Over de onbekende bestemming wordt nog steeds naar elkaar gewezen.
.oisyn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:44:
Ik heb laatste een hele rits busritten teruggehad omdat mijn pinpas het blijkbaar lastig vond om uit te checken. Dan krijg je wel 4 streepjes op het apparaat, maar geen biep. Tja, soms hoor je de biep überhaupt niet, en ik ga het schermpje niet afwachten in een volle bus waar iedereen er ook uit wil.

Dus ik ging idd kijken via uitgecheckgemist.nl, en daqr zag ik datvik er een hoop had gemist. En bij het rechtzetten "ging er iets mis" waardoor ik de hele prijs terugkreeg. En dat voor alle ritten 8)7
Ik gebruik de bankpas niet daarvoor omdat het inchecken zo lang duurt dat ik ga kijken of het apparaat wel werkt, elke keer weer, uitcheck gaat sneller.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn vader moet een nieuwe kaart aanvragen. Maar die website is al twee dagen niet bereikbaar. Meer mensen ervaring mee?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:43:
Mijn vader moet een nieuwe kaart aanvragen. Maar die website is al twee dagen niet bereikbaar. Meer mensen ervaring mee?
Lees het nieuws: DDoS door Russische hackers. Ze hopen vandaag weer online te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

Gaitman

The Real One

SirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:43:
Ik weet niet waarvoor je vader de OV kaart precies nodig heeft. Maar je kunt ook via de NS site een (gratis) abbonement bestellen dan krijg je ook een OV kaart er bij. Kan wel 10 euro administratiekosten bij komen. Verder kun je tegenwoordig ook gewoon je bankpas gebruiken om te reizen zie ovpay.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Gaitman schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:38:
[...]

Ik weet niet waarvoor je vader de OV kaart precies nodig heeft. Maar je kunt ook via de NS site een (gratis) abbonement bestellen dan krijg je ook een OV kaart er bij. Kan wel 10 euro administratiekosten bij komen. Verder kun je tegenwoordig ook gewoon je bankpas gebruiken om te reizen zie ovpay.nl
Bankpas werkt niet icm abonnementen en via de NS site kun je niet verlengen en je saldo terugkrijgen. Dat moet via ov-chipkaart.nl.

thnx @Anoniem: 39993

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

Gaitman

The Real One

SirLenncelot schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:05:
[...]

Bankpas werkt niet icm abonnementen en via de NS site kun je niet verlengen en je saldo terugkrijgen. Dat moet via ov-chipkaart.nl.

thnx @Anoniem: 39993
Ah ok, Ik zie dat https://www.ov-chipkaart.nl/ weer werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Misschien iets te vroeg gejuicht...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:41:

Raven schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Blijkbaar niet, paar dagen terug pikte uitcheckgemist het ineens op, formulier ingevuld en sindsdien staat die busrit niet alleen in de historie bij ov-chipkaart.nl, maar ook bij de NS. Echter met bestemming onbekend, alleen instaptarief in rekening gebracht.
Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OVkaart-2023-09-27.jpg
Let hierbij ook op de treinreis bovenaan, vaag gedoe.....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmorgen email over gemiste in/uitcheck vanwege treinrit waar ik niet in/uitgechecked zou hebben.

Incheck bij paal was geen probleem ("incheck ok") en uitcheck bij poortje ook niet, hoe kan ik dan een in/uitcheck gemist hebben 8)7

Overigens dit keer na 2 dagen een email, niet na weken een keer.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven vloekt op (de komst van) Arriva.
7 busritten in een paar weken tijd met onbekende of de verkeerde in-/uit-checklocatie waarbij de verkeerde telkens dezelfde foute halte is, er lopen nu 3 geld-terug verzoeken waarvan er 1 (4 busritten) inmiddels met succes is afgehandeld.

Als de kippen erbij: gratis reizen met de bus in Twente
Hier helaas niet de gratis-reizen fout maar de duurdere fout:
Gratis reizen, maar ook meer dan het dubbele voor een busrit betalen. Of niet kunnen inchecken. Sinds Arriva het vervoer in Twente en de Achterhoek regelt komt dat voor. De vervoerder heeft de boel niet op orde en dat kan gevolgen hebben voor je bankrekening.

Twee fervente reizigers melden dat het bij hen fout ging met reizen. Er wordt een verkeerd bedrag afgeschreven bij het in- en uitchecken. Soms wordt er niets afgeschreven, soms betalen ze het volledige tarief als ze maar een stukje hebben gereisd. Maar daar blijft het niet bij. Als een van de twee reizigers de eigen reishistorie overhandigt wordt duidelijk dat er meer aan de hand is dan alleen busritjes die verkeerd worden gefactureerd.

Onjuist bedrag
Zo is te zien dat er een reistijd van vijf minuten staat bij een busrit die normaal tien minuten duurt. Halvering van de reistijd? Dan moet je als chauffeur nogal doorrijden. De halte die in het reisoverzicht staat is vijf haltes verder dan de plaats waar de bus binnen vijf minuten zou kunnen zijn.

Ook zijn de afgeschreven bedragen inconsequent. Een rit die een van de reizigers aflegt kost volgens Reisplanner 9292 1,84 euro. In de reishistorie is te zien dat dat bedrag verschilt per rit, terwijl het over hetzelfde traject gaat. Soms heeft diegene 1,81 betaald, soms 1,83 en soms ook de daadwerkelijke prijs. Het is een klein verschil, maar het roept wel vragen op.
Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsbrief van Tubantia ontvangen via e-mail?

Een paar meter verschil
Arriva verklaart dit doordat de heenweg en de terugweg van afstand kunnen verschillen, door bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer of rotondes. Een paar meter kan volgens de vervoerder dus al voor een paar cent verschil in de ritprijs zorgen.

En dan nog iets opmerkelijks. Beide reizigers hebben los van elkaar een keer ongeveer 11 euro moeten betalen voor een rit die ongeveer 1,40 euro kost. Het gehele traject kost 2,95 euro.

Wat het zo opmerkelijk maakt is, behalve het hoge bedrag, het feit dat het beide keren op exact dezelfde lijn is gebeurd: lijn 9 tussen Hengelo Station en Enschede Station. En dat het beide keren vlak na de overname van openbaar vervoerder Keolis door Arriva gebeurde. Op 11 en 12 december is het te hoge bedrag in rekening gebracht. Op 10 december was de overname. Een van de reizigers kreeg het geld terug, de ander deed nog geen restitutieverzoek.

Proef op de som
Volgens Arriva zit er een kleine softwarefout in het voertuigvolgsysteem van de bus. „Daar zit de validator, de incheckapparatuur, aan gekoppeld en die communicatie hapert in een enkel geval. Dan komt het soms voor dat er verkeerd wordt afgerekend”, zegt Arriva-woordvoerder Liesbeth Oelen.

Woensdag wordt er samen met de softwareleverancier gekeken naar een oplossing, aldus Oelen in een mail. Arriva is dus bekend met de problemen. Op de vraag hoe het kan dat sommige mensen veel te veel betalen is nog geen duidelijk antwoord. Daarvoor moet er meer onderzoek worden gedaan, aldus Oelen.

Als de kippen erbij zijn
Naar aanleiding van het signaal van de twee reizigers nemen we zelf de proef op de som. Als we gratis kunnen reizen zijn we er natuurlijk als de kippen bij. ‘Biep’, bij het inchecken piept de automaat van buslijn 1. Een stukje meereizen en dan weer uitchecken. Zonder een exacte eindbestemming.

We pakken vier keer een bus heen en weer naar verschillende haltes. Bij één rit gaat een van de tipgevers mee. Die checkt in en uit met een reguliere ov-chipkaart, zonder actief abonnement. De chipautomaten blijven op dat moment niet hangen bij bepaalde haltes. Na elke halte verschijnt er een nieuwe halte op het scherm. Dus betaalt de tipgever de normale tarieven.

13 kilometer noordelijker
Bij de ritten waar er met een pinpas is in- en uitgecheckt blijven de chipautomaten evenmin hangen. Op één rit na, want daar blijft de naam van ‘Gammelke, Wiefferweg’ op de chipautomaat staan. Dat is een halte ongeveer 13 kilometer ten noorden van de daadwerkelijke halte, Enschede Centraal.

Na een herstart van de bus worden de juiste haltes weer getoond. Geen enkele van de gemaakte ritten waarbij een pinpas is gebruikt is vooralsnog in rekening gebracht. Het lijkt erop dat we gratis gereisd hebben, tenzij er een flinke vertraging is in de verwerking.

Waarom gratis reizen?
Hoe kan het dat er niets wordt afgeschreven bij het in- en uitchecken? Dat werkt als volgt: als de bus vertrekt, dan blijft de automaat waar je in- en uitcheckt soms hangen op een bepaalde halte.

Bijvoorbeeld bij lijn 1. De beginhalte (Enschede Centraal) blijft op de automaat voorin staan en de eindhalte (De Posten) blijft op de automaat achterin staan. Ook als de bus vertrekt en langs andere haltes rijdt blijven de eerste en de laatste halte staan.

Check je aan de voorkant uit, dan denkt het systeem dat je nooit bij Enschede Centraal bent vertrokken, terwijl je in werkelijkheid al zes haltes verder bent. Maar er zit ook een keerzijde aan. Check je aan de achterkant uit, waar de automaat op de laatste halte van het traject blijft hangen, dan betaal je de volle mep.

Normaal gesproken hoor je achter uit te stappen. Hier letten de meeste buschauffeurs op, maar soms kan het gewoon niet. Zoals bij lijn 1. Die bus rijdt langs de Universiteit Twente. De bus zit vaak stampvol. Achter uitstappen is in dat geval niet mogelijk. De gevolgen zijn dan niet zo erg, want je kunt gratis reizen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37
Raven schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:47:
* Raven vloekt op (de komst van) Arriva.
Jup, hier ook... regelmatig verkeerde haltes met rare bedragen. Maar ook veel dubbele of zelfs triple incheckts. Niet alleen van begin december waar het artikel het over heeft trouwens, ook vorige week nog gewoon gehad (en sinds de overname al een keer of 5...) . uitcheckgemist website blijft ook volhouden dat er niks aan de hand is.

Vorige week dinsdag nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKgtJt1ph7JSku_WSecEKGDlGf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBSp9SseGk2rOSHs4HNKHao8.jpg?f=fotoalbum_large

't compleet waardeloos (en behoorlijk nalatig) dat je uberhaupt 3x bij dezelfde vervoerder kan inchecken binnen een kwartiertje tijd. Bij het uitchecken heb ik het meestal ook al direct door als de boel gereset is en weer flopt, maar weer uitchecken kan dat systeem natuurlijk niet. Opnieuw inchecken, no problemo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CrashOverDrive schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Jup, hier ook... regelmatig verkeerde haltes met rare bedragen. Maar ook veel dubbele of zelfs triple incheckts. Niet alleen van begin december waar het artikel het over heeft trouwens, ook vorige week nog gewoon gehad (en sinds de overname al een keer of 5...) . uitcheckgemist website blijft ook volhouden dat er niks aan de hand is.

Vorige week dinsdag nog:
[Afbeelding]
Hier 4 keer in december en 3 keer dit jaar, hadden er meer kunnen zijn maar ben een van de gladheid-slachttoffers (op rug terecht gekomen) waardoor ik mijn OV-kaart wegens thuis zitten een tijdje niet heb gebruikt.
CrashOverDrive schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:21:
't compleet waardeloos (en behoorlijk nalatig) dat je uberhaupt 3x bij dezelfde vervoerder kan inchecken binnen een kwartiertje tijd. Bij het uitchecken heb ik het meestal ook al direct door als de boel gereset is en weer flopt, maar weer uitchecken kan dat systeem natuurlijk niet. Opnieuw inchecken, no problemo 8)7
Dat is dan wel heel vaag, dat issue heb ik (nog?) niet meegemaakt. Wel dat inchecken niet mogelijk is omdat de OV-kaart apparatuur tijdelijk op "buiten dienst" staat wanneer bijv. lijn 3 (Glanerbrug -> Enschede) doorgaat als lijn 9 naar Hengelo, vlak na vertrek van Station Enschede is inchecken pas mogelijk omdat het OV-kaart systeem niet meteen overschakelt.

Ik denk dat ik Rover maar eens ga mailen, dit daar er geen feedback meer komt vanuit Arriva, social media team blijft ineens opvallend stil. Emails komen gelukkig wel weer binnen van de geldterug-verzoeken, de door hun gebruikte MS-emailserver stond op de spamlijst :+

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels 10 busritten sinds Arriva hier rijdt waar de inchecklocatie verkeerd is. Sinds kort staat er in de geld-terug emails dat ik bij RRReis moet zijn, maar op hun contactformulier staat een lijst met buslijnen waar deze bus niet in is te vinden, gaat lekker dus |:(

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geldterugverzoek nr 14 ingediend vanwege het nog altijd door Arriva aangepast worden van de inchecklocatie, sinds hun komst heb ik voor 30 van de 40 ritten op dezelfde lijn een geldterugverzoek ingediend en het einde is niet in zicht :(

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-04-2024 08:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
Onlangs heb ik een U-OV Dal Voordeel kortingsabonnement gekocht.

Deze werkt prima op een NS Flex met BTM abonnement uitgeschakeld. Alleen nu treedt het volgende probleem op:

Als je een rit maakt met het U-OV kortingsabonnement, en je stapt vervolgens binnen 35 minuten over op GVB, dan rekent GVB opnieuw het instaptarief van 1,08 waardoor je duurder uit bent dan wanneer je niet het kortingsabonnement gebruikt zou hebben.

Bij GVB dit probleem gemeld en binnen een dag bericht dat ik het instaptarief terug krijg en dat dit de volgende keer niet meer zou moeten gebeuren.

Ik twijfel echter of dit zo is. Iemand die dit weet, of je inderdaad normaal gesproken niet opnieuw het instaptarief betaalt bij een overstap naar een andere vervoerder die niet het kortingsabonnement gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand waar je onderstaande foutmelding kunt melden?
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OV-kaart-gemist-Screenshot%202024-12-21%20at%2010-27-49%20uitcheckgemist.nl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OV-kaart-gemist-Screenshot%202024-12-21%20at%2010-28-14%20uitcheckgemist.nl.jpg

Uitcheckgemist.nl -> geen contactinformatie, onderaan staat "© Translink 2024", gemaild naar het emailadres van hun -> doorverwezen naar ov-chipkaart.nl

Ov-chipkaart.nl -> Geen contactformulier, wel briefpost optie, chatbots snappen mijn probleem nooit, ook hier het geval.

Vervoerder -> Boekte het te veel betaalde geld terug, terwijl ik vroeg dit probleem door te geven aan de juiste persoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-12-2024 10:47 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Raven schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:40:
Weet iemand waar je onderstaande foutmelding kunt melden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uitcheckgemist.nl -> geen contactinformatie, onderaan staat "© Translink 2024", gemaild naar het emailadres van hun -> doorverwezen naar ov-chipkaart.nl

Ov-chipkaart.nl -> Geen contactformulier, wel briefpost optie, chatbots snappen mijn probleem nooit, ook hier het geval.

Vervoerder -> Boekte het te veel betaalde geld terug, terwijl ik vroeg dit probleem door te geven aan de juiste persoon.
Ik had dit probleem ook. Uiteindelijk maar een halte verder gekozen waarvoor het wel het wel lukte om een prijs aan te geven. Ik weet het, niet helemaal eerlijk, maar ik zag geen andere / betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Hugo__Boss Ik heb meerdere bushaltes op de route geprobeerd, foutmelding blijft.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Dat is jammer. Als echt helemaal niks werkt, dan zou ik nog van centraal station naar centraal station invullen om te kijken of hij die wel pakt.
Zo ja, dan krijg je waarschijnlijk je 4 euro terug. Misschien niet netjes, maar ik ben bang dat voor dit probleem je nergens terecht zal kunnen omdat je ook nog eens met NS Flex te maken hebt. Op die manier ben je in ieder geval niet je 4 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Hugo__Boss Uiteindelijk de chatbot van ov-chipkaart.nl zover gekregen mij door te verbinden met een mens (wel met wachtrij), diegene heeft precies dat als oplossing uitgevoerd en dat ook als tip gegeven voor de volgende keer.

Ik wel met NS Flex, moeders heeft geen abo. Ook voor haar is bovenstaande gedaan, zij moet echter langs een paal om de €4 op te halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 21-12-2024 12:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Van het weekend een anonieme OV-chipkaart gekocht bij de Bruna vanwege een eenmalige actie (moest mijn auto ergens ophalen). Daarna 30 euro saldo erop gezet want ik had 4 euro nodig voor de bus en 20 voor de trein. Daarna geprobeerd het saldo op die kaart te krijgen op het station via een automaat, maar mijn bankpas werd geweigerd om nog onduidelijke reden. Toen maar naar een busstation gegaan en aan de chauffeur de situatie uitgelegd, maar ik moest een andere bus hebben dus het was puur om op te laden.

In de bus heb je twee apparaten een blauwe en een gele. Blauwe is om op te laden, gele is om in- en uit te checken. Chauffeur zei probeer eens in te checken en dat werkte maar nog voordat ik die 30 euro had opgeladen, dus saldo was 0 en toch kon ik inchecken. Daarna heb ik de kaart opgeladen en ben weggegaan zonder uit te checken. Achteraf gezien stom, maar op dat moment niet aan gedacht. Bus zat ook bomvol Koningsdag volk, chauffeur had haast zat te zweten, het was warm, één grote chaos dus. Bij mijn eigen bus/halte weer ingecheckt en weer uitgecheckt, maar nu staat de incheck op die andere bus nog open dus -4 euro. Kan ik bij diezelfde bus uitchecken en die 4 euro terugkrijgen of gaat dat niet? Alleen ik weet niet meer welke lijn het was, maar dit kan ik wel uitzoeken. Hieronder een kopie van m'n reishistorie Heb een account aangemaakt en de kaart gekoppeld.
26-04-2025 11:06 Arriva *plaatsnaam*, Busstation (A) Check-in € -4,00 instaptarief
26-04-2025 12:17 via Klantenservice OV-chipkaart € 30,00 Saldo opgeladen
26-04-2025 12:17 Arriva *plaatsnaam, *haltenaam* Check-in € -4,00 instaptarief
26-04-2025 Arriva *plaatsnaam*, *haltenaam* 12:34 *plaatsnaam*, Centraal Station € 2,87 Check-uit
Dus zeg maar die van 11:06 uur staat nog op ingecheckt. Die wil ik uitchecken en die 4 euro terugkrijgen. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2288854

chim0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:16:
*knip*

Dus zeg maar die van 11:06 uur staat nog op ingecheckt. Die wil ik uitchecken en die 4 euro terugkrijgen. Kan dat?
Van https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken op https://www.uitcheckgemist.nl/

Ik heb per ongeluk in- of uitgecheckt, terwijl ik met een ticket reisde. Hoe corrigeer ik dit?
Vul tweemaal hetzelfde station (of dezelfde halte) in. Je ontvangt dan het volledige instaptarief terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

chim0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:16:
In de bus heb je twee apparaten een blauwe en een gele. Blauwe is om op te laden,
:? , die blauwe heb ik al jaren niet meer gezien.

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Als ik het goed begrijp heb je met de eerste bus (waar je het saldo hebt opgeladen) niet gereisd? Je zou dan inderdaad via uitcheckgemist.nl het saldo moeten kunnen terugvragen.

Voor een volgende keer: je kunt tegenwoordig overal in het ov inchecken met je bankpas, dus voor een incidentele reis hoef je geen ov-chipkaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Anoniem: 2288854 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:27:
[...]

Van https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken op https://www.uitcheckgemist.nl/

Ik heb per ongeluk in- of uitgecheckt, terwijl ik met een ticket reisde. Hoe corrigeer ik dit?
Vul tweemaal hetzelfde station (of dezelfde halte) in. Je ontvangt dan het volledige instaptarief terug.
Heb ik al geprobeerd. Staat er (nog?) niet op. Heb wel die alert aangezet.
Ritten waarvan geld teruggevraagd kan worden (0)

Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt. Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je je saldo binnen 15 dagen terugvragen.
Uitcheck Gemist Alert
Ontvang voortaan een e-mail als je saldo kunt terugvragen na een gemiste check-in of check-uit. Handig, want dan hoef je niet meer zelf te kijken of je je geld al kunt terugvragen! Direct aanmelden!
Raven schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:35:
[...]

:? , die blauwe heb ik al jaren niet meer gezien.
Was een bus van Bravo ergens in Brabant. Die andere bus heb ik niet opgelet, maar was andere provincie en ander bedrijf. Daar heb ik wel in- en uitgecheckt.
hherrie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:42:
Als ik het goed begrijp heb je met de eerste bus (waar je het saldo hebt opgeladen) niet gereisd? Je zou dan inderdaad via uitcheckgemist.nl het saldo moeten kunnen terugvragen.
Correct. Zie reactie hierboven.
Voor een volgende keer: je kunt tegenwoordig overal in het ov inchecken met je bankpas, dus voor een incidentele reis hoef je geen ov-chipkaart te kopen.
Klopt, alleen ik heb om bepaalde redenen geen contactloos betalen op m'n bankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
hherrie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:42:
Leuk idee, maar mijn contactloze bankpas heeft het 1x gedaan, is nooit afgeschreven en sindsdien geblokkeerd. Dus de lengte van de geldigheid van mijn bankpas kan ik niet met het OV reizen ermee.

Volgens de bank stond alles goed om wel met het OV te kunnen reizen. De OV-Betaalpas service zegt, jammer dan, als het 1x mis gegaan is werkt het nooit meer voor die pas. Wij kunnen dat ook niet deblokkeren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hherrie
Huh, dat zou wel heel bijzonder zijn, dat je nooit meer met je bankpas kunt inchecken als het een keer fout is gegaan. Heb je al eens gecheckt of er nog een bedrag openstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
hherrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:06:
Huh, dat zou wel heel bijzonder zijn, dat je nooit meer met je bankpas kunt inchecken als het een keer fout is gegaan. Heb je al eens gecheckt of er nog een bedrag openstaat?
Daar moet ik inloggen met een betalingskenmerk en bedrag, laat ik die nou net niet hebben...

Deze reactie kreeg ik van OVPay:
Als je met je betaalpas voor de eerste keer incheckt, doen wij een check bij de bank. Wij vragen de bank of de betaalpas gebruikt mag worden in het openbaar vervoer. Als de bank dit verzoek afwijst, wordt de betaalpas bij ons in het systeem definitief geblokkeerd. Je kan één rit maken met je betaalpas. Daarna wordt je betaalpas geweigerd in het openbaar vervoer.

Je betaalpas is in ons systeem anoniem. Wij zien het rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder niet terug. Wij vinden je betaalpas terug met het betalingskenmerk op je afschrijving. Dit begint met NLOV. Ook al is je betaalpas geblokkeerd in ons systeem, wij versturen wel betaalverzoeken naar je bank. De bank weigert de betaalverzoeken waardoor er geen afschrijving is.

Zonder afschrijving is het niet mogelijk om je betaalpas terug te vinden in ons systeem. We zijn nu hard bezig om een oplossing te vinden hiervoor.
En volgens de bank is OVpay niet geblokkeerd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In principe moet betalen met OVPay lukken als je ook op andere plekken contactloos kunt betalen. Ik kan voor mijn bankpas (Rabobank) niet specifiek aangeven of ik wel of niet met OVPay wil betalen.
Misschien staat je limiet voor contactloos betalen erg laag?
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je bankpas nog eens aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hherrie
De limiet voor contactloos betalen staat los van de mogelijkheid om met je bankpas in te checken in het ov. Sterker nog: ook als je contactloos betalen voor je bankpas uitschakelt, kun je nog reizen met je bankpas. De reismogelijkheid kun je niet uitschakelen. Of dat moet recent zijn veranderd, maar dat is mij niet bekend.

@LordSinclair Hmm... Je wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Maasluip schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:55:
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je bankpas nog eens aanbiedt?
Dan wordt die dus geweigerd. Daarvoor had ik de vraag naar OVPay gestuurd. Met als reactie jammer de bammer, pech gehad die betaalpas gaat het nooit meer doen.
hherrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:03:
De limiet voor contactloos betalen staat los van de mogelijkheid om met je bankpas in te checken in het ov. Sterker nog: ook als je contactloos betalen voor je bankpas uitschakelt, kun je nog reizen met je bankpas. De reismogelijkheid kun je niet uitschakelen. Of dat moet recent zijn veranderd, maar dat is mij niet bekend.

@LordSinclair Hmm... Je wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd! :X
Yep, OVPay heeft de pas geblokkeerd en kan hem ook niet deblokkeren. Wat de bank ook doet, OVPay houdt die pas geblokkeerd.

Dus deze incidentele OV reiziger neemt sneller weer de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSinclair schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:06:
[...]

Dan wordt die dus geweigerd. Daarvoor had ik de vraag naar OVPay gestuurd. Met als reactie jammer de bammer, pech gehad die betaalpas gaat het nooit meer doen.
Bel je bank, zeg dat contactloos betalen niet meer werkt en ze sturen een nieuwe.

Wellicht wel voor de zekerheid even ophouden met contactloos betalen met die pas :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
CyBeR schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:12:
Bel je bank, zeg dat contactloos betalen niet meer werkt en ze sturen een nieuwe.
Kost je wel €4,50. Dat is dan wel goedkoper dan elke paar jaar een OV kaart, maar voor hoelang dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSinclair schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
[...]

Kost je wel €4,50. Dat is dan wel goedkoper dan elke paar jaar een OV kaart, maar voor hoelang dat werkt?
Ik heb nog nooit betaald voor een vervangende pas en ik heb er heel veel gehad. Maar misschien dat niet elke bank daar even makkelijk mee doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:56
Iemand toevallig nog recente ervaring met het aanvragen van een persoonlijke OV chipkaart?

Mijn ouders, beiden pensioenleeftijd, hebben kaarten die binnen niet al te lang gaan verlopen en vervangen moeten worden. Ze zijn nog v/d oude stempel. Maw geen smartphones; en mogelijkheid tot internetbankieren en iDeal betalingen staat bij hen dicht.

Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt. (Gokje; ze vragen via iDeal/iDin leeftijdsgegevens van de betaler op bij de bank voor 12- / 65+ leeftijdskorting?)

Dus ik zou bijv. niet voor hen nieuwe OV-kaarten aan kunnen vragen en met iDeal voor hen betalen, want dan zit daarna mijn rekening aan die kaarten vast. (En zie er dan maar weer eens vanaf te komen.)

OVPay - leuk initiatief; maar werkt belabberd en als het fout gaat wordt je in het diepe gedonderd (zie eerdere posts van deze maand, bijv.) en dat wil ik ze dus echt niet gaan aandoen. Daarnaast - leeftijdskorting voor 65+ is alleen aan te vragen door een bankpas aan een smartphone app toe te voegen. En dat willen ze niet, zelfs al zouden ze dat hebben.

Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."

...
Grof schandalig eigenlijk als dit inderdaad is wat ik ze moet gaan vertellen. Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen die nou juist heel erg afhankelijk zijn van OV...

Iemand toevallig nog andere ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 30-04-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
R4gnax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
Dan heeft Translink heel dapper barrières opgeworpen voor ouderen van dagen
Nee, voor menden die er bewust voor kiezen in de 18e eeuw te blijven leven. Als een 25-jarige er voor kiest niks met het internet te doen dan zit die met dezelfde issues.

Ik zie een extreem simpele oplossing: iDeal aanzetten en hun rekening gebruiken. Zolang ze hun credentials niet afgeven is dat net zo veilig als iDeal uit hebben staan (wist niet eens dat dat kon...).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Van wat ik tot dusver heb gezien, hebben de aapjes van Translink e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar zitten dat de bankrekening die je gebruikt om de iDeal betaling mee te doen om een pas aan te vragen, ook de gekoppelde rekening van de pas wordt.
Hoezo "gekoppelde rekening" ? Wat merk je daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 27-05 15:15

Ik ben eerlijk gezegd ongeveer zo ver dat ik overweeg om te zeggen: "kan niet, koop maar een anonomie kaart en doe het zonder de korting."
Het is vervelend, maar dat is ook hoe ik het zelf doe. Ik geef mijn data niet zomaar weg, en ik installeer niet zomaar apps.

E-tickets kun je (nog?) printen, hebben ze een printer?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
asmi2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Hoezo "gekoppelde rekening" ? Wat merk je daarvan?
Dat de reizen van zijn ouders betaald worden van zijn rekening, omdat dat de rekening is die gemachtigd is voor de automatische incasso, omdat hij die rekening gebruikt bij het aanvragen van de pas.

En de verontwaardiging daarover is geheel onterecht; dat is niet iets van de "de aapjes van Translink [die] e.e.a. tegenwoordig dusdanig in elkaar [hebben] zitten", dat is gewoon extreem logisch en hoe het bij ALLE bedrijven werkt. Als je rekening X opgeeft bij een bedrijf, dan gebruiken ze rekening X...

Nu kun je bij een bestaande OV Chipkaart wel het rekeningnummer aanpassen, maar daar gebruiken ze ook iDeal voor (https://www.ov-chipkaart....matisch-opladen-aanvragen).
Brent schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:46:
E-tickets kun je (nog?) printen, hebben ze een printer?
Zelfs als ze al een computer en internet hebben, zonder iDeal of internetbankieren wordt het betalen van het e-ticket ook erg lastig.

Als je anno 2025 geen iDeal wil gebruiken dan moet je niet gaan schelden op anderen, dan doe je het echt jezelf aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 01-05-2025 10:56 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.