Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:31
Hugo__Boss schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:53:Enige wat ik me af vraag: ik heb een reisproduct voor de buurtbus in de provincie Utrecht zodat je voor een vast tarief per rit kan reizen. Zou die het nog doen nu? Staat nog wel als actieve producten in mijn ovchipkaart app. Overigens ook maar 1x gebruikt dus is niet heel erg verder.
Ja, het moet gewoon werken.

eXec op Steam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Paul schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:40:

[...]
Nergens voor nodig, gewoon een e-ticket kopen. Als je het uit de automaat haalt op het station dan betaal je inderdaad een toeslag, maar online niet voor zover ik kan vinden.
Slechts een noodgreep om om een slecht uitgevoerd systeem heen te werken. En oja, ze heeft geen printer en haar zoontje geen mobiel, want dat is te duur. Internetten en e-mailen doet ze niet op haar mobiel, maar op een oude afgedankte PC. Ze hebben wel chipkaarten, want ze gaan wel wat vaker met de bus.

Lekker toegankelijk, je in allerlei bochten moeten wringen om een keer met de trein te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-09-2018 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:12
Dan zal mevrouw voor die ene keer vast wel bij de buren mogen printen of bij de lokale bibliotheek.

Daarnaast, als die ene euro al een probleem is, dan ga je echt geen kaartjes voor vol tarief kopen.
Juist als je krap bij kas zit ga je voor de actiekaartjes, die ook vaak als normale kaartjes te koop zijn, zonder code die op internet ingevuld hoeft te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 05-09-2018 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

EDIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:10:
Dan zal mevrouw voor die ene keer vast wel bij de buren mogen printen of bij de lokale bibliotheek.

Daarnaast, als die ene euro al een probleem is, dan ga je echt geen kaartjes voor vol tarief kopen.
Juist als je krap bij kas zit ga je voor de actiekaartjes, die ook vaak als normale kaartjes te koop zijn, zonder code die op internet ingevuld hoeft te worden.
Voegt wederom niets toe qua toegankelijkheid. Het OV moet toegankelijk zijn, nier de printer van de buren. Maar die verantwoordelijkheud afschuiven is natuurlijk veel makkelijker.

Voor een bijstandsmoeder telt elke euro. Ze moet al heel lang elke overgebleven cent opzij leggen om eens zo'n uitje te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:59:
Ze hebben wel chipkaarten, want ze gaan wel wat vaker met de bus.
Wat is dan het probleem? Die borg staat er dus al lang en breed op, nu enkel nog betalen voor wat je in het verleden gereisd hebt maar nog niet hebt afgerekend.

En ja, de borg voor de trein is hoger dan de bus. Dan hebben we het (voor twee personen) over € 32, niet over € 55. En van de reiziger verwachten dat ze genoeg geld hebben VOOR ze in de bus of de trein stappen ipv achteraf hopen vind ik een bijzonder slechte reden om het een slecht uitgevoerd systeem te noemen; dat is niet anders dan toen we nog strippenkaarten en treinkaartjes hadden.

Het Opal systeem in Sydney (minimum balance is het goedkoopste kaartje dat mogelijk is) gaat in Nederland niet werken, want dan haalt iedereen die verder weg moet voor iedere rit een nieuwe anonieme kaart en betalen ze maar iets van 10,30 per rit (geen idee wat de goedkoopste optie is, € 2,80 of zo? Plus € 7,50 voor de kaart).

Face it, reizen kost gewoon geld. Dan maar wat langer sparen voordat je naar de dierentuin kunt, dat heeft iedereen moeten doen, het systeem is voor iedereen even 'duur'. En de komende weken (als ze met de bus gaat) hoeft ze de kaart niet op te laden want dat kan van het verschil in borg.

Maar ik sta open voor suggesties, hoe zou jij het doen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:36:
[...]

Voegt wederom niets toe qua toegankelijkheid. Het OV moet toegankelijk zijn, nier de printer van de buren. Maar die verantwoordelijkheud afschuiven is natuurlijk veel makkelijker.

Voor een bijstandsmoeder telt elke euro. Ze moet al heel lang elke overgebleven cent opzij leggen om eens zo'n uitje te kunnen betalen.
Je gaat nu dus volledig voorbij aan het tweede deel van mijn post voor de actiekaartjes. Maar ja, dat is natuurlijk veel makkelijker ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Paul schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:39:
[...]
Wat is dan het probleem? Die borg staat er dus al lang en breed op, nu enkel nog betalen voor wat je in het verleden gereisd hebt maar nog niet hebt afgerekend.
Reizen met de bus vereist 1 cent aan saldo, NS eist 16 euro, 1600 keer zoveel.
En ja, de borg voor de trein is hoger dan de bus. Dan hebben we het (voor twee personen) over € 32, niet over € 55. En van de reiziger verwachten dat ze genoeg geld hebben VOOR ze in de bus of de trein stappen ipv achteraf hopen vind ik een bijzonder slechte reden om het een slecht uitgevoerd systeem te noemen; dat is niet anders dan toen we nog strippenkaarten en treinkaartjes hadden.

Het Opal systeem in Sydney (minimum balance is het goedkoopste kaartje dat mogelijk is) gaat in Nederland niet werken, want dan haalt iedereen die verder weg moet voor iedere rit een nieuwe anonieme kaart en betalen ze maar iets van 10,30 per rit (geen idee wat de goedkoopste optie is, € 2,80 of zo? Plus € 7,50 voor de kaart).

Face it, reizen kost gewoon geld. Dan maar wat langer sparen voordat je naar de dierentuin kunt, dat heeft iedereen moeten doen, het systeem is voor iedereen even 'duur'. En de komende weken (als ze met de bus gaat) hoeft ze de kaart niet op te laden want dat kan van het verschil in borg.

Maar ik sta open voor suggesties, hoe zou jij het doen?
Gewoon de reis van je keuze op je kaart laden en daarvoor betalen. Het kan op een tijdelijke chipkaart, dus technisch is er geen obstakel. Het kan al, maar de NS wil niet.

Je kunt ook uitchecken onmogelijk maken bij onvoldoende saldo (eerst opladen om uit te kunnen checken), maar dan moet je het systeem wel afmaken met poortjes op elk station.

Het feit dat het elders wel lukt, zegt genoeg. Dit systeem voldoet niet en is alleen gericht op de vervoerder en niet op de reiziger. Het gaat vooral heel erg mis bij de implementatie van de NS. Schandalig dat het systeem vooral voor de wat minderbedeelden na jaren nog steeds een extra drempel vormt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-09-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:42:
[...]

Je gaat nu dus volledig voorbij aan het tweede deel van mijn post voor de actiekaartjes. Maar ja, dat is natuurlijk veel makkelijker ;)
Als we altijd met actiekaartjes konden reizen, was de hele chipkaart een beetje overbodig. De trein moet ook toegankelijk zijn op dagen dat er geen actie is. De bijstandsmoeder moet misschien op die dag wel naar een uitvaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Er worden diverse manieren aangeboden voor het kopen kaartjes. Van de OV Chipkaart, kaartjes uit de kaartautomaat en actiekaartjes tot e-tickets en mobiele tickets. Er zullen altijd situaties zijn waarin een bepaald ticket wel handig is en een ander ticket niet. Voor een uitvaart die zodanig belangrijk is zal die ene euro voor een los kaartje echt geen verschil maken of zal ze echt wel voor die ene keer een printer kunnen vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 05-09-2018 23:28 ]

• Paul
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:59:
Reizen met de bus vereist 1 cent aan saldo, NS eist 16 euro, 1600 keer zoveel.
Ik weet niet welke busmaatschappij jij gebruikt, maar volgens mij is dat minimaal € 4,-...
Gewoon de reis van je keuze op je kaart laden en daarvoor betalen. Het kan op een tijdelijke chipkaart, dus technisch is er geen obstakel. Het kan al, maar de NS wil niet.
Nee, ik ook niet; denk ook even aan het milieu met zulke single-use elektronica. De NS heeft ze overigens wel, maar alleen voor de Dal Vrij Dagkaart (schijnbaar). En, die tijdelijke chipkaart kost ook geld...

Het gratis alternatief heb je al afgeschoten als onbruikbaar vanwege die 1,7% van de bevolking tussen de 12 en 45 die geen smartphone heeft en niemand met een printer in de buurt heeft.

Ja, dat is treurig, maar een gezin zonder ook maar één smartphone of printer heeft anno 2017 wel andere problemen dan lastig met het OV kunnen, zoals het lastiger kunnen maken of inleveren van huiswerk bijvoorbeeld. Daarom zijn er ook initiatieven om dat tegen te gaan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Paul schreef op donderdag 6 september 2018 @ 00:10:
[...]
Ik weet niet welke busmaatschappij jij gebruikt, maar volgens mij is dat minimaal € 4,-...
[...]
Nee, ik ook niet; denk ook even aan het milieu met zulke single-use elektronica. De NS heeft ze overigens wel, maar alleen voor de Dal Vrij Dagkaart (schijnbaar). En, die tijdelijke chipkaart kost ook geld...

Het gratis alternatief heb je al afgeschoten als onbruikbaar vanwege die 1,7% van de bevolking tussen de 12 en 45 die geen smartphone heeft en niemand met een printer in de buurt heeft.

Ja, dat is treurig, maar een gezin zonder ook maar één smartphone of printer heeft anno 2017 wel andere problemen dan lastig met het OV kunnen, zoals het lastiger kunnen maken of inleveren van huiswerk bijvoorbeeld. Daarom zijn er ook initiatieven om dat tegen te gaan.
Ik twijfel ook heel sterk of dat anno 2018 ;) ook nog wel bestaat, een bijstandsmoeder zonder smartphone. Nee, het zal geen hypermoderne Samsung of Apple zijn, maar aan de onderkant van de markt zijn die dingen tegenwoordig bijna gratis, zelf tot op het punt dat een traditionele GSM zelfs al meer kost.

En qua internet, onderschat niet de vindingrijkheid van iemand die krap bij kas zit. Er zijn heel veel openbare hotspots in Nederland.

Dus ik deel het punt dat @Paul hierboven aanstipt, als je zelfs niet die paar cent voor een smartphone vrij kan maken, dan is reizen met de trein wel helemaal het laatste waar je aan denkt. Al is het maar omdat je voor minder dan €20 al bijna nergens meer komt. Mensen in die situatie rijden op de fiets of de Thomos, niet met de NS.

Overigens ben ik het wel met @Anoniem: 39993 eens dat de borg of het minimale bedrag op de kaart voor de NS in mijn ogen echt te hoog was. Ik reis incidenteel met de trein, vooral voor het werk (kan ik onderweg namelijk werken). Ik moet dus het actief hebben, maar heb daardoor wel altijd € 20 vast zitten in die kaart.
Privé reis ik amper met de trein, want vrijwel altijd is het, inclusief parkeren in een P+R, goedkoper om met de auto vanuit Alphen a/d Rijn (of voorheen Leiden) naar bijv. Amsterdam te gaan. En dan heb ik niet eens een zuinige auto.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Die 20 euro is natuurlijk wel een worst-kaas scenario. In de praktijk hebben veel mensen een OV chipkaart met een NS abonnement, waardoor het instaptarief 10 euro bedraagt.
Mensen die zo incidenteel reizen dat zelfs een dal voordeel abonnement er niet uit kan, zijn volgens mij ook helemaal niet gebaat bij een Ov chipkaart en kunnen beter losse kaartjes/eticket/mobiel ticket kopen.

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 16:46
[...]
Ik denk dat hij de busmaatschappij ook daadwerkelijk gebruikt ;) Je hebt alleen posief saldo nodig om te reizen. Er gaat 4 euro af bij het inchecken en bij het uitchecken komt er 4 euro - kosten busrit bij.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
EDIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 00:30:
Die 20 euro is natuurlijk wel een worst-kaas scenario. In de praktijk hebben veel mensen een OV chipkaart met een NS abonnement, waardoor het instaptarief 10 euro bedraagt.
Mensen die zo incidenteel reizen dat zelfs een dal voordeel abonnement er niet uit kan, zijn volgens mij ook helemaal niet gebaat bij een Ov chipkaart en kunnen beter losse kaartjes/eticket/mobiel ticket kopen.
Ik reis zo ongeveer 2 keer per maand per trein en dat kost mij maandelijks 90,40. Met Altijd Vrij (20%) korting kan ik 18 euro goedkoper maar Altijd Vrij kost 23 euro. En daarnaast moet ik ook nog een stukje met de metro dus met e-tickets ben je er nog niet. En het gemak van de OV Chipkaart is ook wat waard: inchecken en gaan. Zit nu wel Flex te overwegen want dan ben ik van die 20 euro af.

• Paul
jugger naut schreef op donderdag 6 september 2018 @ 01:14:
Ik denk dat hij de busmaatschappij ook daadwerkelijk gebruikt ;)
Ik ga ook met de bus, en ik heb geen idee wat je punt is? Volgens mij staat daar vrij duidelijk dat het instaptarief € 4 is?

Je kunt trucjes uit gaan halen door het nul-punt te verleggen (waardoor je dus rood kunt staan en dit soort discussies gaat vertroebelen) maar net als bij de borg voor de trein zul je aan moeten vullen tot meer dan die 4 euro boven het werkelijke nul-punt nadat je gereisd hebt.

Het maakt de initiële investering om met de bus te gaan wel lager, dat klopt, maar de rest van de levensduur van het systeem betaal je alleen nog voor de reizen die je maakt (en 1x per 5 jaar voor een nieuwe chipkaart).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• EDIT
rutgerw schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:02:
[...]

Ik reis zo ongeveer 2 keer per maand per trein en dat kost mij maandelijks 90,40. Met Altijd Vrij (20%) korting kan ik 18 euro goedkoper maar Altijd Vrij kost 23 euro. En daarnaast moet ik ook nog een stukje met de metro dus met e-tickets ben je er nog niet. En het gemak van de OV Chipkaart is ook wat waard: inchecken en gaan. Zit nu wel Flex te overwegen want dan ben ik van die 20 euro af.
Altijd Voordeel (ik gok dat je die bedoelt) levert in die situatie inderdaad geen voordeel op. Ben je echt gebonden aan de spitstijden op die paar dagen?
Als je nog net voor of na de spits kan beginnen met de reis levert dat toch 40% korting op. Dat maakt het dan weer net iets interessanter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

EDIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 00:30:
De wereld houdt niet op bij de NS natuurlijk. Je kunt er namelijk ook de bus, tram, metro en bepaalde veerdiensten mee betalen. Dat jij daar als NS medewerker niet mee te maken hebt, wil niet zeggen dat dat representatief is voor iedereen. Het hele idee was dat je die kaart voor al het openbaar vervoer kon gebruiken. En nu zitten we met een grote speler, die dat sprookje de nek omdraait en er een gedrocht van een systeem van heeft gemaakt.

Wat betreft OV, moet je ook niet uitgaan van wat "veel" mensen hebben of doen. Dat is een commerciële benadering, die niet past bij een maatschappelijk iets als openbaar vervoer. Daar laat Den Haag het echt afweten, want dit zouden ze de NS gewoon op moeten leggen

Ik zie -met name bij de NS - vooral onwil om de toegankelijkheid voor de wat minder bedeelden te waarborgen. Het kan namelijk gewoon, getuige de eenmalige extra dure chipkaarten waar gewoon iedere willekeurige reis op geladen kan worden. Dat zou natuurlijk ideaal zijn voor iemand die elk dubbeltje om moet draaien om eens een uitje met de trein te kunnen maken. Die heeft die 20 euro, die achterblijft op wat pasjes, gewoon nodig om een paar dagen later brood en aardappelen van te kopen. Voor die mensen is de 7,50 voor een chipkaart al een flinke investering. Maar dat vindt de NS niet genoeg. Die willen nóg veel meer geld zien (meer dan een kort ritje kost) voor het poortje opengaat.

Ik preek hier niet voor mezelf overigens, want ik heb een abonnement en wij kunnen het allemaal best betalen. Ik besef me echter wél, dat er genoeg mensen zijn voor wie dat anders ligt.
deepbass909 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 00:20:
[...]

Dus ik deel het punt dat @Paul hierboven aanstipt, als je zelfs niet die paar cent voor een smartphone vrij kan maken, dan is reizen met de trein wel helemaal het laatste waar je aan denkt. Al is het maar omdat je voor minder dan €20 al bijna nergens meer komt. Mensen in die situatie rijden op de fiets of de Thomos, niet met de NS.

[...]
Wel jammer dat minderbedeelden dan de uitvaart of 50-jarige verjaardag van een familielid 35 km verderop maar moeten laten schieten natuurlijk. Dat moet anno 2018 dan maar.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-09-2018 18:36 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het nieuwe NS Flex abonnement klinkt erg aantrekkelijk, maar in feite zou ik er op achteruit gaan:

Ikzelf heb het 1e klas Weekend Vrij abonnement, en ik betaal nu 39 euro p/m. Het spreekt voor zich dat ik hierbij 40% korting heb in de doordeweekse dal-uren. ;)

Met NS Flex kom ik met Weekend Vrij en de twee extra’s al uit op 40 euro, en dan komt daar nog eens de 12 euro nog bij per jaar. Toch aanzienlijk meer, dan eerst. Verder boeit die uitcheck-herinnering mij niet, want de laatste keer dat ik vergat uit te checken was een jaar of 3 geleden. En verder ben ik mijzelf bewust dat ik voor mijn doordeweekse lange reis even een klassewisseldegradatie op mijn kaart moet zetten, om niet met de dure 1e klas te reizen.

Hopelijk worden de tarieven van NS-Flex in de toekomst nog wat bijgetrokken, zodat het verschil tussen een normaal abonnement en NS-Flex minimaal is. Ik houd de ontwikkelingen in de gaten.

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 06-09-2018 11:44 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• EDIT
Je ziet spoken die er niet zijn.
NS is de enige vervoerder met een instaptarief van 20 euro bij mensen die géén abonnement hebben omdat er simpelweg een risicofactor aan vast hangt door het hogere maximale tarief.
NS komt klanten tegemoet en vraagt bij kaarten met een abonnement 10 euro instaptarief (en je krijgt de OV Chipkaart gratis), omdat daar de risicofactor kleiner is (het is bekend welke klant het is, dus de reis kan eventueel later nog verrekend worden) en nu met het Flex abonnement is het helemaal makkelijk reizen.
Andere vervoerders en BTMV vragen minder instaptarief omdat hun maximale ritprijs lager ligt. Als Arriva morgen het HRN overneemt, dan zullen die ongetwijfeld ook 20 euro gaan vragen. Zo eenvoudig is het.
Daarnaast zijn er talloze opties om gewoon met de trein te reizen zonder dat er per se een OV Chipkaart aangeschaft hoeft te worden, van actiekaartjes tot kaartjes uit de automaat en e-tickets/mobiele tickets. Voor ieder wat wils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:42:
Het nieuwe NS Flex abonnement klinkt erg aantrekkelijk, maar in feite zou ik er op achteruit gaan:
Het heet niet voor niets Flex; je voordeel moet zijn dat je niet meteen een jaar aan een keuze vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
[...]
Ik weet niet welke busmaatschappij jij gebruikt, maar volgens mij is dat minimaal € 4,-
jugger naut schreef op donderdag 6 september 2018 @ 01:14:
[...]

Ik denk dat hij de busmaatschappij ook daadwerkelijk gebruikt ;) Je hebt alleen posief saldo nodig om te reizen. Er gaat 4 euro af bij het inchecken en bij het uitchecken komt er 4 euro - kosten busrit bij.
Om duidelijk te zijn, je mag geen negatief saldo hebben om met de bus, tram of metro te reizen. €0,00 is dus voldoende.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ja, dat is dus dat vertroebelende trucje dat je € 4 rood mag staan :P Instaptarief blijft € 4, maar je hoeft niet het hele instaptarief (en in geval van de bus, helemaal niks ervan) op je kaart te hebben staan. Waarmee de OV bedrijven dus BazzH alweer € 4 p.p. tegemoet komen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Paul op 07-09-2018 10:10 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
EDIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:44:
[...]

Altijd Voordeel (ik gok dat je die bedoelt) levert in die situatie inderdaad geen voordeel op. Ben je echt gebonden aan de spitstijden op die paar dagen?
Als je nog net voor of na de spits kan beginnen met de reis levert dat toch 40% korting op. Dat maakt het dan weer net iets interessanter.
Ja Altijd Voordeel. Het is voor werk: vertrek 6.45 heen en 16.30 terug dus altijd in de spits. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit want werkgever vergoed het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Check een kwartiertje eerder in 's ochtends, en je hebt opeens 40% korting daar. Scheelt weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:09:
Ja, dat is dus dat vertroebelende trucje dat je € 4 rood mag staan :P Instaptarief blijft € 4, maar je hoeft niet het hele instaptarief (en in geval van de bus, helemaal niks ervan) op je kaart te hebben staan. Waarmee de OV bedrijven dus BazzH alweer € 4 p.p. tegemoet komen :)
Moet je wel eerst een RFID kaartje van 50 cent kopen voor 7,50 euro, waardoor je nog steeds 3 euro achterstand hebt. En als je goed gelezen had, wist je dat ik een abonnement heb en dus een persoonlijke kaart. Voor die 4 euro (max) krijg je gewoon een rekening thuis als de kaart verloopt hoor. Ik heb al eens een rekening voor 80 cent ontvangen van TLS.

In het geval van een anonieme kaart stopt de werkgever van Paul i.p.v. 7 euro, dan maar 3 euro in zijn zak zonder enige tegenprestatie. De infra is namelijk gewoon een operationele kostenpost die hoort bij de door de vervoerders gekozen werkwijze. Bij een bank betaal je ook niets voor je pinpas, alleen voor het totale dienstenpakket wat je afneemt. Pinpas stuk of kwijt? Zolang je dat niet te vaak doet is een nieuwe gewoon gratis. Chipkaart kwijt of stuk? Kassa! 7,50 voor een nieuwe anonieme kaart of, ja echt waar, 11 euro voor een nieuwe persoonlijke kaart. "Leuker kunnen we het niet maken...." Wel stukken duurder

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-09-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Volgens mij verspeel je zelf meer geloofwaardigheid door op deze manier te 'discussiëren' dan dat je er mij zwart mee maakt, maar als je wil denken dat ik voor Translink werk dan moet je dat vooral doen :Y)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Er is al niet echt sprake van een discussie, omdat je niet ingaat op de essentie van mijn posts en daarbij op de man spelend stelt dat de OV bedrijven míj tegemoet zouden komen omdat ik 4 euro rood kan staan, terwijl je weet dat dat juist op mij helemaal niet van toepassing is. Je bent eigenlijk alleen bezig met reageren op randzaken en allerlei uitwegen te zoeken op aangedragen voorbeelden waaruit blijkt dat de implementatie van de OV chipkaart van met name de NS is uitgegroeid tot een lelijk gedrocht, wat niet bijdraagt tot het toegankelijk houden voor de trein voor iedereen.

Nigmaals: voor mij voldoet het allemaal prima. Voor jou, gezien de verdedigende positie die je inneemt, blijkbaar ook. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:44:
Er is al niet echt sprake van een discussie, omdat je niet ingaat op de essentie van mijn posts
Kort samengevat: OV chipkaart is k*t? Volgens mij gaat ik daar echt wel op in...
en daarbij op de man spelend stelt dat de OV bedrijven míj tegemoet zouden komen omdat ik 4 euro rood kan staan, terwijl je weet dat dat juist op mij helemaal niet van toepassing is.
Zucht.. Wil je nu werkelijk dat ik in het vervolg iedere keer dat ik "je" of "jou" zou typen iedereen verveel met drie paragrafen juristentaal terwijl het volgens mij behoorlijk duidelijk is dat ik reageer op de dingen die je zegt, en dus de mensen die daar last van hebben, in plaats van op jou persoonlijk?

Daarnaast komen ze daar wel degelijk JOU mee tegoed, want JIJ bent hier degene die zich zo opwindt over de hoeveelheid geld die er op moet staan. Ik kan dan wel andere namen noemen, maar dat zijn niet de mensen die zich er zo negatief over uitlaten.
Je bent eigenlijk alleen bezig met reageren op randzaken en allerlei uitwegen te zoeken op aangedragen voorbeelden
Ah, reageren op wat men zegt en dat weerleggen is tegenwoordig 'randzaken' en 'uitwegen'. Goed om te weten...

Er is er hier maar één die op de man speelt, en ik ben het niet...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelfs je samenvatting raakt kant noch wal. De OV chipkaart is niet k*t Ik vind alleen dat het operationele kosten zijn, welke daardoor verrekend horen te worden in de daadwerkelijke diensten en dat er daarom teveel kosten in rekening worden gebracht bij aanschaf en vervanging. Daarnaast vind ik, dat de implementatie van de NS is uitgegroeid tot een lelijk gedrocht en dat de implementatie extra drempels opwerpt voor met name de wat minder bedeelden. Die moeten nu wel investeren in een OV chipkaart (zie punt 1) voor bus, tram, metro en sommige veerdiensten en worden dan geconfronteerd met hoge instaptarieven bij NS omdat je theoretisch een dure reis zou kunnen maken. Er is een alternatief, getuige de mogelijkheid om een specifieke reis op een eenmalige extra dure chipkaart te laden, maar NS is niet bereid om dit produkt aan te bieden voor gebruik op een gewone chipkaart.

In het overige OV functioneert de kaart prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Vergeet niet dat je vroeger voor de OV Chipkaart een stamkaart moest hebben naast je abonnement welke je kocht. Die stamkaart was dacht ik ook niet gratis.

Het enige wat van mij zou mogen is dat men de OV zones kaart van Nederland eens onder de loep neemt. Mijn busabonnement is 40 euro duurder omdat er op mijn traject een extra zone ligt die volledig uit weilanden bestaat. Moet je een hele ster extra kopen om naar de koetjes te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CMD-Snake schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:52:
[...]
Het enige wat van mij zou mogen is dat men de OV zones kaart van Nederland eens onder de loep neemt. Mijn busabonnement is 40 euro duurder omdat er op mijn traject een extra zone ligt die volledig uit weilanden bestaat. Moet je een hele ster extra kopen om naar de koetjes te kijken. ;)
Die zones zijn gebaseerd op afstand.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Freee!! schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:22:
Die zones zijn gebaseerd op afstand.
Tja, het voelt echter oneerlijk. Als je uit een naburige gemeente naar dezelfde bestemming zou gaan rijdt de bus net gunstiger door de zones waardoor je met een ster minder toekan. Afstand is onveranderd, maar je mist net deze lege zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:52:
Vergeet niet dat je vroeger voor de OV Chipkaart een stamkaart moest hebben naast je abonnement welke je kocht. Die stamkaart was dacht ik ook niet gratis.

Stamkaart, dat is wel heel lang geleden volgens mij. Ik ben geen jonkie en daar heb ik de laatste 20? jaar niet mee te maken gehad. Ik had gewoon een NS trajectabbo (papier) met een 1 ster busabbo in die tijd. Werkte eerlijk gezegd een stuk handiger dan de OV chipkaart. Alleen de buschauffeur wilde hen even vluchtig zien, verder 0 handelingen (alleen bij je hebben voor controle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:09:
Werkte eerlijk gezegd een stuk handiger dan de OV chipkaart. Alleen de buschauffeur wilde hen even vluchtig zien, verder 0 handelingen (alleen bij je hebben voor controle).
Of nou even je abo omhoog hield voor de buschauffeur om te zien of dat je een pasje tegen een lezer drukt maakt denk ik weinig uit qua handelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:12:
[...]

Of nou even je abo omhoog hield voor de buschauffeur om te zien of dat je een pasje tegen een lezer drukt maakt denk ik weinig uit qua handelingen.
Ik hoefde hem bij het verlaten van de bus niet te laten zien en in de trein meestal helemaal niet, gewoon instappen en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:20:
Ik hoefde hem bij het verlaten van de bus niet te laten zien en in de trein meestal helemaal niet, gewoon instappen en dat was het.
Het zal dan wel persoonlijk zijn, maar zo belastend vind ik dat niet. Trein reis ik nauwelijks mee, dus ik kan alleen spreken voor bus/tram/metro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eXec
OV Chipkaart is k*t. Dat is gewoon een feit. Om een en ander te onderbouwen;

- Je privacy wordt verkocht aan een derde partij: Translink. Zij kunnen exacte reisgegevens inzien. Ook kan de overheid dit inzien.
- Kosten voor de reiziger. De reiziger kan, zonder apparatuur te gebruiken (PC, smartphone, tablet of Chipkaart lezers) niet zien wat het resterende saldo is op de kaart.
- Niet overal saldo bijladen. Toegegeven, het kan op veel plekken, maar lang niet overal waar je ook een strippenkaart kon kopen.
- Storingsgevoelig als de pest. Bepaalde combinaties van producten en chipkaarten zorgen ervoor dat de validators crashen. De houder van de chipkaart kan vervolgens helemaal niet meer uitchecken en moet via een omweg het geld terug vragen. Probleem is echter dat dit maar 3 keer per half jaar kan en als je elke dag met de bus reist ben je dus de sigaar. Komt bij dat ik die gele oplaadapparaten bij supermarkten meer in storing zie staan dan dat ze werken.
- Resterende saldo met heel veel moeite terug krijgen. En als je pech hebt, krijg je het niet terug of moet je er nog voor betalen ook om je EIGEN geld terug te krijgen.
- Persoonlijke chipkaart met NS product defect en toch naar je werk moeten met je kortingskaart? Pech gehad! Anonieme chipkaart kopen waar 3 weken het NS product op staat en naderhand een nieuwe persoonlijke chipkaart kopen. Kosten bijelkaar: 18,50 dat je lekker zelf mag dokken.

Voor mij als buschauffeur nog een probleem: Men kan om wat voor reden niet inchecken. Ik kan niet zien waarom niet. Mensen zijn te dom om zelf te lezen wat er op het display staat en vragen dan maar aan mij wat het probleem is. Hoe moet ik dat in godsnaam weten? Ik kan het display niet zien in mijn bus.

Uiteraard heeft de chipkaart ook goede dingen gebracht en dat is het gemak van 1 kaart voor al het OV. Ook is het voor de chauffeurs een prima product, zij hoeven geen kaartjes meer te controleren of abonnementen te lezen die razendsnel voor je neus geslingerd werden.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:36:
[...]

Het zal dan wel persoonlijk zijn, maar zo belastend vind ik dat niet. Trein reis ik nauwelijks mee, dus ik kan alleen spreken voor bus/tram/metro.
Alleen het uitchecken is een extra belasting, maar inderdaad niet het eind van de wereld. Het is vooral lastig als je met kleine kinderen o.i.d. reist, want die vereisen op dat moment aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:51
eXec schreef op maandag 10 september 2018 @ 02:45:

Voor mij als buschauffeur nog een probleem: Men kan om wat voor reden niet inchecken. Ik kan niet zien waarom niet. Mensen zijn te dom om zelf te lezen wat er op het display staat en vragen dan maar aan mij wat het probleem is. Hoe moet ik dat in godsnaam weten? Ik kan het display niet zien in mijn bus.
Top instelling als je je klanten die jouw salaris uiteindelijk betalen zo benaderd. Is het niet zo dat wanneer je het opnieuw probeert je dezelfde melding krijgt? Of krijg je de melding slechts eenmalig?

Wellicht een idee om een display functie te hebben voor chauffeurs? Zodat je als chauffeur even kan inchecken als er iets mis is, zonder op te moeten staan, van je plek af etc? Of verwacht je dat dat te duur is of dat mensen de chauffeur dan steeds laat inchecken? (begreep dat jij niet uiteindelijk tot aanschaf over kan gaan, maar als het jou overkomt, dan zul je vast niet de enige zijn)

[ Voor 33% gewijzigd door meermarco op 10-09-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:09:
[...]

Stamkaart, dat is wel heel lang geleden volgens mij. Ik ben geen jonkie en daar heb ik de laatste 20? jaar niet mee te maken gehad. Ik had gewoon een NS trajectabbo (papier) met een 1 ster busabbo in die tijd. Werkte eerlijk gezegd een stuk handiger dan de OV chipkaart. Alleen de buschauffeur wilde hen even vluchtig zien, verder 0 handelingen (alleen bij je hebben voor controle).
Stamkaart was tot 2012 noodzakelijk. Het is me niet duidelijk of je bij je trajectabonnement een 1 ster abonnement kocht of een losse. In dat laatste geval had je een stamkaart nodig.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Icelus schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:24:
[...]

Stamkaart was tot 2012 noodzakelijk. Het is me niet duidelijk of je bij je trajectabonnement een 1 ster abonnement kocht of een losse. In dat laatste geval had je een stamkaart nodig.
1 ster, bij het trajectabbo dus inderdaad geen stamkaart nodig gehad daardoor. Had gisteren al even gegoogeld en die stamkaarten waren (zo goed als) gratis. Ze waren alleen bedoels om een abbo persoonlijk te maken door hem te koppelen aan die persoonlijke stamkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:56:
[...]

1 ster, bij het trajectabbo dus inderdaad geen stamkaart nodig gehad daardoor. Had gisteren al even gegoogeld en die stamkaarten waren (zo goed als) gratis. Ze waren alleen bedoels om een abbo persoonlijk te maken door hem te koppelen aan die persoonlijke stamkaart.
Je kon bij een trajectkaart inderdaad een zonekaart kopen (die dan rond het begin- en eindstation geldig was).
Die waren ook een stuk goedkoper dan losse kaarten. Ik betaalde daar 6 jaar geleden 45 euro voor (2 zones), terwijl een losse kaart 80 euro was. Na de invoering van de OV-chipkaart heeft NS dit afgeschaft zodat je direct 115 euro meer betaalde...

[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 10-09-2018 16:30 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
meermarco schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:26:
[...]
Top instelling als je je klanten die jouw salaris uiteindelijk betalen zo benaderd. Is het niet zo dat wanneer je het opnieuw probeert je dezelfde melding krijgt? Of krijg je de melding slechts eenmalig?
Ik reageer uiteraard gewoon correct. Maar af en toe krijg ik er wel een punthoofd van hoe mensen je aankijken alsof jij de boosdoener bent. |:(

Meldingen wisselen af, van de kaart niet goed voor de validator houden tot te weinig saldo of helemaal niets. Wisselt dus enorm.
meermarco schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:26:
[...]
Wellicht een idee om een display functie te hebben voor chauffeurs? Zodat je als chauffeur even kan inchecken als er iets mis is, zonder op te moeten staan, van je plek af etc? Of verwacht je dat dat te duur is of dat mensen de chauffeur dan steeds laat inchecken? (begreep dat jij niet uiteindelijk tot aanschaf over kan gaan, maar als het jou overkomt, dan zul je vast niet de enige zijn)
Dat gaat 'm niet worden. Is te duur en veel te ingewikkeld. Bovendien ben ik niet echt geïnteresseerd in waarom een foutmelding word gegeven. Ga ermee naar een loket en zij kunnen het uitzoeken. Tot die tijd; een kaartje kopen.

Het is, als chauffeur simpelweg ondoenlijk om het allemaal te checken. Hij doet het of hij doet het niet. Het gaat meer om de reacties van de mensen... :)

eXec op Steam

Weet iemand hoe strikt de 6:30 uur gehanteerd wordt voor inchecken met 40% korting (Dal Voordeel)? Zit daar nog een kleine marge in, of is het echt stipt om 6:30 uur einde oefening? Ik zou in de toekomst in een situatie kunnen komen waar 6:30 uur 6/10 keer misschien wel zou lukken, maar als er bijvoorbeeld een marge van 3 minuten zou zijn, het misschien wel 9/10 keer zou lukken. Het zou om een vrij lange treinreis gaan, dus wel de moeite waard qua budgetteren. :)

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
Er is rond de spitsuren een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Inchecken met korting kan dus tot 6.35 uur (als de klok op het schermpje 6:34 aangeeft ben je op tijd, als er 6:35 staat ben je te laat) en tot 16.05 uur, en weer vanaf 8.55 en 18.25 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De OV chipkaart bevalt mij heel erg goed, maar ik heb wel een groot nadeel ontdekt: mensen die het niet snappen of niet efficiënt willen gebruiken om allerlei onzin redenen.

Sta je met een groepje waarvan iedereen in één keer ingecheckt is alsnog te wachten op zo'n hapsnurker die in de rij staat voor de automaat bij het metrostation. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:07
eXec schreef op maandag 10 september 2018 @ 02:45:
OV Chipkaart is k*t. Dat is gewoon een feit. Om een en ander te onderbouwen;
...
Uiteraard heeft de chipkaart ook goede dingen gebracht en dat is het gemak van 1 kaart voor al het OV.
...
En zelfs dat is nog niet eens geheel waar... Het lukt NS nog steeds niet om meerdere abonnementen op 1 kaart te kunnen verwerken. Zo loop ik dus al jaren met 2 kaarten: 1 voor werk (Traject Vrij) en privé (Weekend Vrij). En er zijn nog meer combinaties die niet kunnen, die zelfs minder moeilijk zijn om "correct" mee te rekenen (Student Week Vrij + normale Weekend Vrij bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
ShitHappens schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:01:
[...]

En zelfs dat is nog niet eens geheel waar... Het lukt NS nog steeds niet om meerdere abonnementen op 1 kaart te kunnen verwerken. Zo loop ik dus al jaren met 2 kaarten: 1 voor werk (Traject Vrij) en privé (Weekend Vrij). En er zijn nog meer combinaties die niet kunnen, die zelfs minder moeilijk zijn om "correct" mee te rekenen (Student Week Vrij + normale Weekend Vrij bijvoorbeeld).
Klopt inderdaad. Maar dat is wederom een technische tekortkoming aan de kaart. Voor een normale reiziger is één kaart genoeg. Idem voor de incidentele reiziger. Als je, net als jij, zo frequent met de trein reist en je hebt meerdere abonnementen, word het idd lastig.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:07
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is de kaart niet zo zeer het probleem. Er zou genoeg opslagruimte op moeten zitten voor meerdere abonnementen. Het zit eerder in het incheckproces, dat in een te korte tijd zou moeten 'berekenen' welk abonnement op dat moment aangesproken zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
Lijkt mij meer te liggen aan de software dat gewoon tekort komt. Het systeem kan immers ook "berekenen" of je recht hebt op je korting of niet.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:22
Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:02:
[...]

Alleen het uitchecken is een extra belasting, maar inderdaad niet het eind van de wereld. Het is vooral lastig als je met kleine kinderen o.i.d. reist, want die vereisen op dat moment aandacht.
Mijn ervaring is dat uitchecken gewoon iets eerder kan, ik zet altijd mijn kinderen veilig weg op een stoel of de kinderwagen op zijn plek etc voor ik incheck. En als ik uitcheck doe ik dat ook voordat ik bij de halte ben. ik check eerst alleen uit voordat ik 3 of 4 kinderen mee pak en in alle chaos dat gaat doen.

Mijn ervaring met controleurs is dat ze dit allemaal begrijpen, al vanaf invoering doe ik dit zo.
Ze hebben het mij heel vaak zien doen en daar is altijd begrip voor geweest.

Anoniem: 135195

EDIT
Never mind! Antwoord op mijn vraag al gevonden...

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 27-09-2018 14:31 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 135195 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:13:
Stel ik ben met de bus ergens heengegaan en er staat nu nog 17 euro op mijn kaart. Als ik dan wil inchecken voor de trein, dan staat er dus te weinig op... en kan ik niet inchecken...? Hoe werkt dit? Zou het saldo niet automatisch aangevuld moeten worden zodra het saldo onder de 20 euro komt?
Het saldo wordt aangevuld op het moment dat je weer incheckt: dan wordt er 20 euro bijgeschreven, totaal 37 euro, daar gaat 20 euro instaptarief vanaf, blijft over 17 euro. Bij het uitchecken komt er dan (bij een rit van 5 euro) 15 euro bij, en dan staat er weer 32 euro op.

Anoniem: 135195

ValHallASW schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:32:
[...]

Het saldo wordt aangevuld op het moment dat je weer incheckt: dan wordt er 20 euro bijgeschreven, totaal 37 euro, daar gaat 20 euro instaptarief vanaf, blijft over 17 euro. Bij het uitchecken komt er dan (bij een rit van 5 euro) 15 euro bij, en dan staat er weer 32 euro op.
Ah, haha, thanks, je was waarschijnlijk aan het typen toen ik mijn vraag weer verwijderde. ;) Mijn verwarring kwam doordat er overal staat dat er pas geld bijgeschreven wordt als je saldo op nul komt. Hoe kan dat dan als je nog 17 erop hebt staan? Maar ik begrijp nu dat het systeem tijdens het inchecken metéén 20 euro van je kaart afhaalt, dan ziet dat het saldo onder nul komt en dus automatisch meteen ook weer 20 euro erbij schrijft (via je rekening) waardoor je saldo alsnog genoeg is. Desnoods schrijft het systeem dus twéé keer 20 euro bij om boven het minimum uit te komen. Hoe dan ook, het werkt en met automatisch opwaarderen sta je nooit voor een gesloten poort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:29
oohh schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:47:
Ik kwam net deze website tegen: https://www.invisible-tickets.com/

Is schijnbaar een pilot van de ING en de NS om te reizen zonder ov-chipkaart. Het werkt, als het goed is, met een app op iOS. Ik heb mezelf maar even aangemeld, we zien wel waar het schip strandt.
Na maanden niks gehoord te hebben, kreeg ik vandaag weer een e-mail van Invisible Ticket:
Back in January you signed up for Invisible Tickets, the app that lets you travel like you're in the future.

Our vision
To create a seamless travel experience where you can step on and off trains without having to think about paying for a ticket. Using the sensors in your phone we see where you travel and invisibly charge for your trip based on where you’ve been.

We got closer to this vision when we ran our first successful pilot in Spring. Now it’s time to make the next big leap with our second pilot that introduces seamless payment.

Why join the pilot?

When you travel with NS trains you can:
  • Step on and off trains without checking in / out (you can open gates with a personalized barcode)
  • Pay invisibly for your journey at the end of the day (via iDeal / Direct Debit or credit card)
Never worry about your OV Chipkaart, tickets, queues or missed checkouts

How to join?

Reply to this email by Wednesday, 3rd of October, 23:59 and be one of the first to travel like you’re in the future.

Ziet er best goed uit, alleen heb ik weinig zin dat mijn telefoon constant aan het peilen is waar ik ben. Voornamelijk omdat mijn batterij dan snel leeg gaat, en daarnaast natuurlijk i.v.m. mijn privacy. Verder werkt het, volgens mij, nog niet in de bus en tram. Anders zou ik het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Schiermonnikoog krijgt als laatste plek in Nederland ov-chipkaart
Ik dacht dat dat ding allang overal in gebruik was? :? :P
Reizigers op Schiermonnikoog kunnen vanaf januari met een chipkaart in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Het Waddeneiland is de enige plek in Nederland waar mensen nu nog met papieren kaartjes moeten reizen.

Reizigers moeten nog tot het einde van dit jaar een kaartje kopen bij de buschauffeur. Zodra de ov-chipkaart is ingevoerd, wordt ook pinnen in de bus mogelijk.

Schiermonnikoog heeft vijf buslijnen. Vier daarvan beginnen bij de dam waar de veerboot vanuit Lauwersoog aankomt.

De ritten worden uitgevoerd door Arriva, de zes bussen op het eiland zijn van de provincie. Die trekt ruim 115.000 euro uit om de incheckkastjes te installeren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:27
Raven schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:32:
Ik dacht dat dat ding allang overal in gebruik was? :? :P
Zoals iedereen natuurlijk. En dan staan daar weer tig bezoekers met een OV kaart die een kaartje moeten kopen. Met contant geld natuurlijk, want pinnen in de bus kan ook niet.

En dan zie je hoeveel mensen onvoldoende contant geld bij zich hebben. Ik heb al vaker geld uitgeleend, want de chauffeur laat ze gewoon staan met 'ga maar lopen'.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe kan het dat wanneer 2 personen exact delfde busrit nemen (ook op hetzelfde moment) dat er verschillende ritprijzen in rekening worden gebracht? :? Scheelde een paar dubbeltjes, exacte bedragen moet ik even opzoeken zodra het overzicht is bijgewerkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 09:51
Raven schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:38:
Hoe kan het dat wanneer 2 personen exact delfde busrit nemen (ook op hetzelfde moment) dat er verschillende ritprijzen in rekening worden gebracht? :? Scheelde een paar dubbeltjes, exacte bedragen moet ik even opzoeken zodra het overzicht is bijgewerkt.
Enige wat ik kan bedenken is een kortingscomponent.

Sowieso schrijf je zo!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook voor die rit geen ritten gemaakt (opstaptarief dat niet in rekening gebracht wordt)?

Signatures zijn voor boomers.

• nadroJ
  • Laatst online: 13-06 09:51
Goede Maasluip, dat kan inderdaad ook nog. overstaptarief idd

Sowieso schrijf je zo!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nadroJ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:50:
[...]

Enige wat ik kan bedenken is een kortingscomponent.
Nope, hebben we beide niet.
Maasluip schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:52:
Ook voor die rit geen ritten gemaakt (opstaptarief dat niet in rekening gebracht wordt)?
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De bus waar we inzaten begon als lijn 3 (Glanerbrug->Enschede CS) en ging daarna door als lijn 9 naar Hengelo. We hebben echter niet tussendoor, bij de lijnverandering op dezelfde bus, uit en ingechecked. Daarvoor die dag niet in de bus gezeten en zelfs al zou die lijnverandering de oorzaak zijn, we hadden beide exact dezelfde rit.

Oscar Wilde

• voske
  • Laatst online: 11-06 08:01
Misschien een domme opmerking, maar heeft niet toevallig een van de twee te vroeg uitgecheckt waardoor die het tarief van de vorige halte heeft betaald? Dat zou in het overzicht ook te zien moeten zijn.

Be yourself, no matter what they say ...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

voske schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:11:
Misschien een domme opmerking, maar heeft niet toevallig een van de twee te vroeg uitgecheckt waardoor die het tarief van de vorige halte heeft betaald? Dat zou in het overzicht ook te zien moeten zijn.
Aangezien het overzicht live (of zelfs binnen een paar uur) bijwerken nog altijd te veel gevraagd is moet ik je het antwoord op die vraag nog even schuldig blijven...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@voske @Maasluip @nadroJ * Raven doet verward kijken:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OV-chipkaart-22112018-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/OV-chipkaart-22112018-2.jpg

De bovenste is correct, de halte bij de onderste is 3 haltes terug in de richting van Glanerbrug :?

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:42

sll

Het is mij ook wel eens gebeurd (in Groningen) dat de instaphalte verkeerd geregistreerd was. In plaats van de instaphalte werd de starthalte in Zuidhorn geregistreerd. Bij medereiziger was alles goed.

Klantenservice aangeschreven en verschil teruggekregen. Aangezien je niet binnen 5 minuten van Zuidhorn in Groningen centrum kunt zijn, was het een uitgemaakte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zelfde terminal ingechekt? Dan ben ik heel erg benieuwd hoe dit kan gebeuren. Ik zou daar een verklaring voor vragen en dit voorbeeld eens naar de reizigersorganisaties (ROVER, MVBOV) sturen.

Kan het een bitflip op de locatie geweest zijn? Winterweg is 43011040, C.F. Klaarstraat is 43005040. Dat is wel veel verschil voor een bitflip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:08:
Zelfde terminal ingechekt? Dan ben ik heel erg benieuwd hoe dit kan gebeuren. Ik zou daar een verklaring voor vragen en dit voorbeeld eens naar de reizigersorganisaties (ROVER, MVBOV) sturen.
Die bij de chauffeur en daar zit er maar 1, dus ja, dezelfde. Heb een restitutieformulier bij Syntus ingevuld met een beschrijving van het probleem erbij, eens kijken wat dat oplevert.

edit: Oh wacht, die bus zat nogal vol, achterin dus en daar zitten er meerdere, geen idee of het dezelfde was.
Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:08:
Kan het een bitflip op de locatie geweest zijn? Winterweg is 43011040, C.F. Klaarstraat is 43005040. Dat is wel veel verschil voor een bitflip.
Geen idee, zo goed ken ik de techniek erachter niet :P , het enige dat ik mij kan bedenken is dat een van de apparaten 3 haltes terug is blijven hangen. Anders zou ik het niet weten :?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 26-11-2018 15:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mijn vrouw is vorige week met 3-jarig kind de bus (U-OV) uitgezet omdat ze te vroeg zou zijn uitgecheckt volgens de buschauffeur |:(.

De voorlaatste bushalte voor ons huis is bij een stoplicht. De bus rijdt eerst een meter of 10 na het vertrekken voordat hij weer tot stilstand komt bij het stoplicht. In die tijd heeft ze dus uitgecheckt, en toen moest ze er bij het stoplicht uit.

We hebben een klacht ingediend, en het respons was dat je mag pas uitchecken als de halte is omgeroepen. Ik kan echter nergens iets lezen over die regel. Niet bij de huisregels of AV van de vervoerder, noch bij de algemene informatie over de OV-chipkaart. Wel lees ik bij chipinfo.nl dat je kosten kunt besparen door zo vroeg mogelijk uit te checken omdat het blijkbaar op actuele locatie gaat (dacht zelf dat het altijd gewoon op halte was), en dat sommige buschauffeurs het niet zo leuk vinden als je dat doet. Zelf was ik van mening dat je altijd al mocht uitchecken zodra de bus wegreed.

We hebben uiteraraad gevraagd waar we deze regels kunnen nalezen, alsmede dat het ons inziens niet echt overeenkomt met punt 7 van hun reizigersprotocol (U-OV medewerkers zijn gekwalificeerd, gastvrij en behulpzaam), en ook niet met hun reizigerstip #2:

(Als je dan niet mag instappen, mogen ze natuurlijk net zo goed ook niet iemand eruit laten 8)7).

Iemand hier bekend met die regel dat je pas mag uitchecken als de halte is omgeroepen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of het uitmaakt of je bij de halte of bij vertrek van de vorige halte uitcheckt kun je ook makkelijk zelf controleren. Bij deze actie kun je vast ook op je overzicht kijken waar je daadwerkelijk uitgecheckt bent. Bij het overzicht van Raven hierboven gaat het op halte, niet op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 17:15
Wat ik altijd heb begrepen, en eigenlijk altijd in de praktijk zie in de randstad, is dat je meteen na het wegrijden van de laatste halte voor jouw eindpunt mag uitchecken. Dit werkt inderdaad kosten besparend!
Uitchecken na het omroepen is kul, want 9 vd 10 keer wordt er niets omgeroepen namelijk.

En aanvulling op de verschillende uitchecktarieven. Ik heb ook ooit zoiets soortgelijks gehad in de bus. Namelijk dat een meter verschil, de bus was rijdende, 50cent scheelde. Bleek iets van een zone overgang te zijn terwijl er geen halte was (onderweg naar het eindpunt van de bus).

[ Voor 8% gewijzigd door low_n_slow op 30-11-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maasluip schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:49:
Of het uitmaakt of je bij de halte of bij vertrek van de vorige halte uitcheckt kun je ook makkelijk zelf controleren. Bij deze actie kun je vast ook op je overzicht kijken waar je daadwerkelijk uitgecheckt bent. Bij het overzicht van Raven hierboven gaat het op halte, niet op afstand.
Het overzicht is op halte, maar dat wil natuurlijk niets zeggen of er ook daadwerkelijk zo wordt gerekend. Bij mezelf zie ik iig dat het niet klopt. Hoewel ik meestal gewoon uitcheck als ik uitstap, is dat anders als ik op vrijdagmiddag mijn dochter ophaal. We zitten dan in een overvolle bus terug en moet ik voor zowel mezelf als voor haar uitchecken, dus dat doe ik dan meestal al bij het wegrijden. Ik zie in het overzicht staan dat ik ben uitgecheckt bij de halte waar hij wegreed, niet bij de volgende halte waar ik ben uitgestapt...

Als er GPS gebruikt wordt, is het waarschijnlijk zo dat hij nog denkt dat de bus bij de halte staat (want het stoplicht is maar 1 meter verder dan de halte).

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 30-11-2018 13:24 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De AV van connexxion spreekt duidelijk over uitchecken bij het verlaten van het voertuig

https://www.connexxion.nl/voorwaarden/1214
quote: artikel 3.18
U dient bij het verlaten van het vervoermiddel of station uit te checken met dezelfde OV-chipkaart waarmee u bij aanvang van uw rit ook heeft ingecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 15:20
.oisyn schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:25:
Iemand hier bekend met die regel dat je pas mag uitchecken als de halte is omgeroepen?
Nee, gelukkig niet. Want vaak wordt er niks omgeroepen en dan mag je ook niet uitchecken.
Skyaero schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:38:
De AV van connexxion spreekt duidelijk over uitchecken bij het verlaten van het voertuig

https://www.connexxion.nl/voorwaarden/1214

[...]
Dat klinkt logisch en kan iedereen met boerenverstand bedenken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat ns flex is wel verrekte makkelijk zeg..

Geen gedoe met saldo laden :9
Straks als ik bij een NS automaat kom eens kijken hoe de reis historie wordt weer gegeven...

Want online duurt dat natuurlijk weer een eeuwigheid :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Volgende keer wachten tot na het stoplicht.

De echt correcte oplossing is natuurlijk om (bij voorkeur bij dezelfde chauffeur) pas uit te checken nadat hij de deur geopend heeft. Op het moment dat er wat van gezegd wordt lekker de discussie aangaan, beginnend met dat ze de vorige keer kon gaan lopen wegens "te vroeg" uitchecken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Freee!! schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:17:
Volgende keer wachten tot na het stoplicht.

De echt correcte oplossing is natuurlijk om (bij voorkeur bij dezelfde chauffeur) pas uit te checken nadat hij de deur geopend heeft.
Ehm... dit is toch ook vrij standaard :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:53:
[...]

Ehm... dit is toch ook vrij standaard :?
In de drukte niet, hoor. Zeker tijdens de drukke spits checken veel mensen graag uit om niet tijdens het uitstappen ook met de kaart te hoeven klooien en te wachten op de relatief trage apparaten in bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Stoelpoot Dat snap ik, maar daar zal de chauffeur niet over gaan zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

.oisyn schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:05:
@Stoelpoot Dat snap ik, maar daar zal de chauffeur niet over gaan zeuren.
Gewoon zorgen dat diezelfde chauffeur gaat zeuren over mensen die te laat uitchecken en dan ook nog bij die halte uit willen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Je ziet op de automaat welke halte op dat moment geldt. Die verandert ergens midden tussen de haltes in, volgens mij tegelijk met het omroepen van de volgende halte. In mijn ervaring is dat ook de halte waarmee gerekend wordt qua tarief, dus dan zou je inderdaad pas na het omroepen mogen uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EGj8NPS.jpg

Onbekend product... *D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.oisyn schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:25:
en het respons was dat je mag pas uitchecken als de halte is omgeroepen.
In de bus met dat vage issue van laatst (de paar duppies verschil wordt trouwens teruggeboekt) werd de halte waar we in Hengelo zijn uitgestapt pas seconden voor het stoppen omgeroepen 8)7
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:17:
Want online duurt dat natuurlijk weer een eeuwigheid :+
Dat dit jaren na invoering nog steeds niet opgelost is :/
Geen ritinformatie? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:44:
[...]

In de bus met dat vage issue van laatst (de paar duppies verschil wordt trouwens teruggeboekt) werd de halte waar we in Hengelo zijn uitgestapt pas seconden voor het stoppen omgeroepen 8)7

[...]
Dat dit jaren na invoering nog steeds niet opgelost is :/

[...]

Geen ritinformatie? :?
geen nuttige informatie iig :( ben wel benieuwd hoe dat straks online terug te zien is :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS start proef treinreizen met bankpas
NS start deze maand met het testen van reizen met de pinpas in plaats van via de ov-chip. De proef gaat een half jaar duren en vindt plaats op het traject Den Haag-Leiden.

In diverse andere landen is het al mogelijk om met de bankpas in- en uit te checken in het openbaar vervoer. In de Londese metro zijn zo al meer dan een miljard ritjes gemaakt. Ook in Nederlanders willen vervoerders, waaronder NS, inchecken met de bankpas mogelijk te maken. ,,Reizen met de bankpas of creditcard is een logische keuze,” stelt NS-woordvoerder Hessel Koster. ,,Hij zit al in de portemonnee, reizigers hoeven geen aparte ov-chipkaart aan te schaffen en vooraf geen saldo te laden of een kaartje te kopen.”

Om de technologie te gaan testen zoekt NS vanaf maandag maximaal duizend reizigers. Dat moeten reizigers zijn die op het traject Leiden naar Den Haag CS of Leiden naar Den Haag Hollands Spoor reizen. De deelnemers moeten bovendien over een contactloze bankpas van ABN Amro, ING, Rabobank, SNS beschikken. Een door Mastercard of Visa uitgegeven creditcard is eveneens goed. De proef start vervolgens eind januari.

De proef gaat vervolgens eind januari van start. Hiervoor krijgen alle stations tussen Den Haag en Leiden, waaronder Voorschoten en Den Haag Mariahoeve, minstens één poortje die geschikt zijn gemaakt voor betalen met de bankpas.

Nieuwe technologie
De proef werd vorig jaar al aangekondigd, maar de voorbereiding vergde meer tijd dan gedacht. In- en uitchecken met de bankpas mag simpel klinken, dat is het bepaald niet. Het vergt een totaal nieuwe technologie. In het huidige systeem van reizen op saldo staat alle info - persoonlijke gegevens, reissaldo, waar je hebt ingecheckt - op de OV-chipkaart zelf. ,,Het is eigenlijk een slim kaartje met een dom paaltje,” legt Koster uit. Bij reizen op de bankpas dient de pinpas slechts ter identificatie en is de pas dom en de paal slim.

Invoering in heel Nederland zal mede daarom nog wel even duren en kost veel geld. NS verwacht daarom dat landelijke invoering uiteindelijk stapsgewijs zal gaan.

De pilot is overigens niet de eerste met een alternatieve wijze van inchecken. Eerder testte NS het in- en uitchecken met de mobiele telefoon. Dat werd een grote mislukking. Het systeem bleek ongeschikt voor grootschalige invoering.
Werkt het dan mogelijk ook meteen met mobieltjes die contactloos betalen functionaliteit hebben?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nieuws: Kabinet voert enkelvoudig in- en uitchecken momenteel niet in op het ... :/

Dat wordt Zutphen vermijden :+ , gelukkig kom ik daar zelden langs.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Die cijfers die in ieder geval de NOS noemde zijn ook echt misleidend.
Op de 400 miljoen reistransacties "slechts" 200.000 foutieve transacties.
Intussen zijn natuurlijk niet al die 400 miljoen reistransacties, trajecten waarbij dat "omcheck" probleem überhaupt kan voorkomen.
Haal eens alle irrelevante trajecten, en structurele treinreizigers die dagelijks die trajecten doen uit die cijfers, dan krijg je hele andere getallen.

Leuk hoor die geforceerde positieve ov-chipkaart PR, je kan ook gewoon zien dat er dus kennelijk 200.000 keer wat is fout gegaan en het in principe dus gewoon niet intuïtief werkt als je niet op voorhand exact weet wat je moet doen op je stations.

Ik moet bijna nooit op zo'n omwissel traject reizen maar zit wel dagelijks in de trein. In en uit checken bij de stations is bij mij dus een pavlovreactie.
Gevolg: Die drie keer dat dat op jaarbasis voorkomt dat ik wel over zo'n gaar traject moet gaat dat ook gewoon structureel fout.

En het is ook zo nutteloos.
Je weet toch gewoon dat er bepaalde vervoerders op bepaalde trajecten rijden? Waarom kan je dat niet gewoon achter de schermen verdelen in plaats van dat gare gedoe met die poortjes.
Zo deden ze dat ook gewoon toen je nog papieren trajectkaartjes uit de NS machine trok.

Wat gaan ze doen als we dadelijk nog meer spelers krijgen, nog 5 verschillende kleurtjes poortjes neerzetten?

Ga weg met dat rare gedoe...

Google weet waar ik graag mijn koffie koop alleen maar door mijn smartphonegebruik te analyseren maar TLS kan nog niet eens een traject tegen bekende data aanhouden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 05-02-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vergeet Apeldoorn en Amersfoort niet. Die laatste is al 'the hell' voor mensen die zelden met de trein reizen.
Zo heb ik mijn vader (reis zelden met de trein) al diverse keren moeten helpen met een claim om zijn geld weer terug te krijgen. Met een 2e klas vol tarief ROS product had hij op een dag ruim 60 euro moeten betalen omdat hij op de terugweg bij CXX incheckte en bij NS uitcheckte. gelukkig is dit tegenwoordig makkelijk te regelen. Maar toch pleit ik zelf voor een enkelvoudige opzet.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:03:
Ik moet bijna nooit op zo'n omwissel traject reizen maar zit wel dagelijks in de trein. In en uit checken bij de stations is bij mij dus een pavlovreactie.
Gevolg: Die drie keer dat dat op jaarbasis voorkomt dat ik wel over zo'n gaar traject moet gaat dat ook gewoon structureel fout.
Tja, ik ga zelden met de trein maar als ik dan een gaar traject neem heb ik nooit problemen met in en uitchecken. Het is gewoon een kwestie van opletten.

Je verhaal doet mij een beetje denken aan de bordjes met 'situatie gewijzigd' in het verkeer. Dat je een nieuwe belijning met allerlei toeters en bellen moet aankondigen omdat mensen op de automatische piloot rijden en dus zo weinig opletten dat het gewoon fout gaat als er iets verandert. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:16:
[...]

Het is gewoon een kwestie van opletten.
Tjah, dit kan je van heel veel dingen zeggen.
Daar wordt dat omchecken in principe verder niet heel logisch van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:03:

En het is ook zo nutteloos.
Je weet toch gewoon dat er bepaalde vervoerders op bepaalde trajecten rijden? Waarom kan je dat niet gewoon achter de schermen verdelen in plaats van dat gare gedoe met die poortjes.
Zo deden ze dat ook gewoon toen je nog papieren trajectkaartjes uit de NS machine trok.
En die verrekensleutel bij de papieren kaartjes is juist 1 van de redenen dat de vervoerders de OV chipkaart wilde. Op sommige trajecten zijn er meerdere routes via meerdere vervoerders om van A naar B te gaan. Concreet, Zwolle <> Enschede als voorbeeld, als je in Zwolle incheckt en in Enschede uitcheckt kan je met de NS gereisd hebben maar ook met Blauwnet, welk tarief moet er dan berekend worden en welke vervoerder krijgt het geld?

Edit: Tussen Almelo en Enschede rijden de NS en Blauwnet zelfs exact dezelfde route.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 05-02-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:19:
Tjah, dit kan je van heel veel dingen zeggen.
Daar wordt dat omchecken in principe verder niet heel logisch van.
Ook niet minder onlogisch, ik zie het probleem zelf niet zo. Natuurlijk is het makkelijker als je maar één keer hoeft in te checken, maar als ik bij de poortjes of deur die ik toch al passeer nu wel of geen pasjes moet bliepen is geen wereld van verschil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:44
Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:16:
[...]
Het is gewoon een kwestie van opletten.
Mooi, technologie die ervoor zorgt dat ik meer moet doen ipv minder :+ Enige reden dat men ermee weg komt is dat je geen keuze hebt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Inderdaad, vroeger liep je ook gewoon met je strippenkaart de trein in. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:25:
Inderdaad, vroeger liep je ook gewoon met je strippenkaart de trein in. :F
Als je via een omcheck apparaat liep kon dat op korte trajecten inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8736/16568205718_b391f025e4_c.jpg

Edit; net een verkeerd voorbeeld, nu een goed voorbeeld @Gonadan ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door LordSinclair op 05-02-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:26:
[...]

Als je via een omcheck apparaat liep kon dat op korte trajecten inderdaad niet. O-)
Kijk nog eens goed naar je foto. :D

Te laat -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2019 15:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:20:
[...]

En die verrekensleutel bij de papieren kaartjes is juist 1 van de redenen dat de vervoerders de OV chipkaart wilde. Op sommige trajecten zijn er meerdere routes via meerdere vervoerders om van A naar B te gaan. Concreet, Zwolle <> Enschede als voorbeeld, als je in Zwolle incheckt en in Enschede uitcheckt kan je met de NS gereisd hebben maar ook met Blauwnet, welk tarief moet er dan berekend worden en welke vervoerder krijgt het geld?
En dat bedrijfsbelang waar de reiziger niet zo veel mee te maken zou moeten hoeven hebben kan op geen enkele andere manier gediend worden dan nu de realiteit is door, op station, tweeduizend verschillende paaltjes neer te zetten?

Waarom kan je in een trein zelf bijvoorbeeld niet gewoon tussentijds inchecken, zonder persé eerst uit te moeten checken, zodat ze exact weten in welke trein je zit?
Zomaar een afslag.
Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:23:
[...]

Ook niet minder onlogisch, ik zie het probleem zelf niet zo. Natuurlijk is het makkelijker als je maar één keer hoeft in te checken, maar als ik bij de poortjes of deur die ik toch al passeer nu wel of geen pasjes moet bliepen is geen wereld van verschil.
Die poortjes passer je helemaal niet volautomatisch in alle gevallen. Van een bus naar trein, en een station in en uit. Maar genoeg stations/perrons waar je die dingen gericht moet opzoeken bij een overstap en vaak zie je pas dat er iets niet klopt (een trein zonder NS branding bijvoorbeeld) als die trein al staat te wachten waardoor je geen tijd meer hebt.

Waren die dingen maar aan boord van de treinen dan was dit probleem inderdaad niet zo groot.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 05-02-2019 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
En dat bedrijfsbelang waar de reiziger niet zo veel mee te maken zou moeten hoeven hebben kan op geen enkele andere manier gediend worden dan nu de realiteit is door, op station, tweeduizend verschillende paaltjes neer te zetten?
Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds het verkeerde signaal hebben afgegeven. De OV chipkaart is er niet om het voor de reiziger makkelijker te maken. De OV Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijker te maken.
Dit is evident. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Je moest eens weten... :X
Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.