Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er gaan meer poortjes dicht:

Laatst was ik op Den Haag, een hele boel poortjes, maar geen een dicht, daar staan ze dan voor niets :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:34

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Die gaan vanzelf nog wel dicht op termijn.... ;)

...

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
AW_Bos schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:10:
Die gaan vanzelf nog wel dicht op termijn.... ;)
Het grootste lek met de poortjes is en blijft Schiphol.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Freee!! schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Het grootste lek met de poortjes is en blijft Schiphol.
De vraag is of ze dit ook gaan voorzien van poortjes en barriers. Ik durf te wedden dat het hele deel van het station dan een doolhof zal worden.

Op Sloterdijk is er ook een oerwoud aan glazen barriers, schijnt.

AW_Bos wijzigde deze reactie 01-01-2018 21:24 (22%)

...

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-03 11:59
quote:
AW_Bos schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Kwam er laatst na lange tijd vanwege werkzaamheden. Schrok een beetje toen ik de trap op liep, je bent gelijk ingesloten door de barriers. Ach, je weet wel gelijk waar je wel en waar je niet hoeft te zijn om bij een ander spoor te zijn :p

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-300 IS USM | EF 50mm f/1.8 | ZBook Studio G3 | 27UD88-W (4K)

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
AW_Bos schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:22:
[...]
Sloterdijk is inderdaad zeer complex geworden. Perron 3/4 is gescheiden van de perrons 5/6 en 7/8 (dit zijn alle perrons in de "kelder". Wil je tussen 3/4 en 5-8 overstappen moet je dus twee keer door een poortje.

Vanaf perron 11/12 (het bovenperron) kun je via de ene trap direct bij 3/4 komen en via de andere trap bij 5/6/7/8/.

Dat is echter alleen de centrale hal. Kom je via de trappen helemaal vooraan de perrons 3-8, dan moet je zowieso door een poortje. Reden is dat aan deze zijde ook de metro zit (weer een poortje).

En dan is er nog perron 9/10, de nieuwe brug welke zo'n 100 meter van de centrale hal ligt. Je moet dan dus sowieso poortje uit en poortje in.

Snapt u het nog?

Overigens bestaat deze situatie ook enigszins in Amsterdam Bijlmer Arena. Daar kan het ook zijn dat je bij een perronwissel uit en in moet checken. Dit omdat de metro tussen de treinperrons ligt.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:37
Mijn kaart is verlopen en ik blijf het belachelijk vinden weer een nieuwe te moeten kopen, ding werkt prima, ik reis misschien 2 keer per jaar met het OV.
Waarom verloopt het!?

dfrenner wijzigde deze reactie 02-01-2018 14:41 (6%)

Youtube: DashcamNL

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09:58
quote:
dfrenner schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:41:
Mijn kaart is verlopen en ik blijf het belachelijk vinden weer een nieuwe te moeten kopen, ding werkt prima, ik reis misschien 2 keer per jaar met het OV.
Waarom verloopt het!?
Het verloopt zodat ze nieuwe versie's met nieuwe beveiliging kunnen introduceren.
Verder als je maar 2x per jaar met het OV gaat kan het wellicht beter uit om gewoon een E-ticket te kopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Skyaero schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:07:
[...]

Sloterdijk is inderdaad zeer complex geworden. Perron 3/4 is gescheiden van de perrons 5/6 en 7/8 (dit zijn alle perrons in de "kelder". Wil je tussen 3/4 en 5-8 overstappen moet je dus twee keer door een poortje.

Vanaf perron 11/12 (het bovenperron) kun je via de ene trap direct bij 3/4 komen en via de andere trap bij 5/6/7/8/.

Dat is echter alleen de centrale hal. Kom je via de trappen helemaal vooraan de perrons 3-8, dan moet je zowieso door een poortje. Reden is dat aan deze zijde ook de metro zit (weer een poortje).

En dan is er nog perron 9/10, de nieuwe brug welke zo'n 100 meter van de centrale hal ligt. Je moet dan dus sowieso poortje uit en poortje in.

Snapt u het nog?
Nee, hoog tijd dat ik maar eens moet kijken :+

...

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:20
Ik kwam net deze website tegen: https://www.invisible-tickets.com/

Is schijnbaar een pilot van de ING en de NS om te reizen zonder ov-chipkaart. Het werkt, als het goed is, met een app op iOS. Ik heb mezelf maar even aangemeld, we zien wel waar het schip strandt.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Dat OV Chipkaart mobiel werkt al best wel tof, hoewel je er nog geen abonnement aan kan hangen.
Echter mogen de medewerkers van de RET nog even een goede instructie krijgen hoe ze hiermee om moeten gaan. De apparatuur in de tram om in-/uit te checken werkt prima. Echter hun Railpocket-achtige scanners lezen het niet uit.

Hierdoor kreeg ik dus een preek van één van de controleurs dat het om een proef gaat, en dat die niet geldt bij de RET. Wel bizar, want ik kan mij niet herinneren dat ik bij het aanmelden een overzicht heb gezien van vervoerders die er wel/niet aan meedoen. Volgens haar mocht ik niet hiermee reizen omdat ze niet kan controleren of ik ingecheckt was. 8)7
Wel behoorlijk krom, want ben ik nou verantwoordelijk omdat iemand van de RET mijn kaart niet kan uitlezen, terwijl ik netjes kan in- en uitchecken? Kom nou :P Ik heb haar in de Wallet App laten zien dat ik gewoon netjes ingecheckt had, maar dat liet haar koud. Wel liet ze het er bij zitten, maar wel met een: "volgende keer normaal inchecken." 8)7

Ook NS kan de Mobiele OV-Chipkaarten niet uitlezen met hun Railpockets en hun nieuwe plattere opvolger daarvan. De incheckpoortjes/zuiltjes hebben geen moeite, en de twee bekende kaartautomaten ook niet. Maar de AVM-automaat (smalle automaat) die binnen de poortjes staat kan er weer niks mee.. :P

Ook aan mijn account van Mijn NS kan ik nog geen Mobiele OV-Chipkaart toevoegen. Volgens hen gaan ze dat pas inbouwen als de proef beëindigd wordt en het betaalsysteem wordt uitgerold. Hmm... wel apart, zou dat niet eerder moeten?

Wel een mooi voordeel: Mijn Mobiele OV-Chipkaart is geldig tot 31-12-2028 ofzo, dus ik hoef hem niet om de zoveel jaren te vervangen.

AW_Bos wijzigde deze reactie 22-01-2018 23:58 (4%)

...

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:20
quote:
AW_Bos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:55:
Dat OV Chipkaart mobiel werkt al best wel tof, hoewel je er nog geen abonnement aan kan hangen.
Echter mogen de medewerkers van de RET nog even een goede instructie krijgen hoe ze hiermee om moeten gaan. De apparatuur in de tram om in-/uit te checken werkt prima. Echter hun Railpocket-achtige scanners lezen het niet uit.

Hierdoor kreeg ik dus een preek van één van de controleurs dat het om een proef gaat, en dat die niet geldt bij de RET. Wel bizar, want ik kan mij niet herinneren dat ik bij het aanmelden een overzicht heb gezien van vervoerders die er wel/niet aan meedoen. Volgens haar mocht ik niet hiermee reizen omdat ze niet kan controleren of ik ingecheckt was. 8)7
Wel behoorlijk krom, want ben ik nou verantwoordelijk omdat iemand van de RET mijn kaart niet kan uitlezen, terwijl ik netjes kan in- en uitchecken? Kom nou :P Ik heb haar in de Wallet App laten zien dat ik gewoon netjes ingecheckt had, maar dat liet haar koud. Wel liet ze het er bij zitten, maar wel met een: "volgende keer normaal inchecken." 8)7

Ook NS kan de Mobiele OV-Chipkaarten niet uitlezen met hun Railpockets en hun nieuwe plattere opvolger daarvan. De incheckpoortjes/zuiltjes hebben geen moeite, en de twee bekende kaartautomaten ook niet. Maar de AVM-automaat (smalle automaat) die binnen de poortjes staat kan er weer niks mee.. :P

Ook aan mijn account van Mijn NS kan ik nog geen Mobiele OV-Chipkaart toevoegen. Volgens hen gaan ze dat pas inbouwen als de proef beëindigd wordt en het betaalsysteem wordt uitgerold. Hmm... wel apart, zou dat niet eerder moeten?

Wel een mooi voordeel: Mijn Mobiele OV-Chipkaart is geldig tot 31-12-2028 ofzo, dus ik hoef hem niet om de zoveel jaren te vervangen.
Via welk platform gebruik jij je mobiele ov-chipkaart? Ook via Invisible Tickets? Ik heb namelijk het idee dat er (te) veel bedrijven zijn die mobiele ov-chipkaarten aanbieden. Je hebt o.a. ook nog Tranzer.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@oohh Gewoon via Simyo. Heb een speciale Secure-SIM-card met NFC erin.

...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
AW_Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:09:
@oohh Gewoon via Simyo. Heb een speciale Secure-SIM-card met NFC erin.
Simyo was toch een van de providers waarbij dat juist niet werkte? Of ben ik nu met iets anders in de war?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Raven schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:06:
[...]

Simyo was toch een van de providers waarbij dat juist niet werkte? Of ben ik nu met iets anders in de war?
Voorheen liep het registratie proces daar vast, nu niet meer.

...

• Maasluip
  • Laatst online: 22-03 18:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben al helemaal blij dat NS het mobiele ticket heeft. Voor weinig-reizigers zoals mij is dat een uitkomst. Je kunt overal en nergens je kaartje kopen en je hoeft niets uit te printen.
Als ze dat nu ook voor de bus gaan maken zou het helemaal fijn zijn. Maar ja, je hebt er een optische scanner voor nodig, dus dat zal wel niet gauw ingevoerd worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:27
Zojuist voor de allereerste keer een OV chipkaart aangevraagd, inclusief automatisch opladen €10 per keer.
Bij de uitleg staat "Je hebt automatisch opladen aangevraagd. Je kunt meteen reizen als je je kaart hebt ontvangen. Zodra je de kaart bij een paaltje of poortje houdt om in te checken, wordt je saldo automatisch opgeladen."
Betekent dit dat ik ook met de trein kan reizen, of moet ik dan kiezen voor €20 opladen per keer? Er moet toch 20 euro op de kaart staan om bij de NS te kunnen inchecken?

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:57
quote:
ASW1 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:50:
Zojuist voor de allereerste keer een OV chipkaart aangevraagd, inclusief automatisch opladen €10 per keer.
Bij de uitleg staat "Je hebt automatisch opladen aangevraagd. Je kunt meteen reizen als je je kaart hebt ontvangen. Zodra je de kaart bij een paaltje of poortje houdt om in te checken, wordt je saldo automatisch opgeladen."
Betekent dit dat ik ook met de trein kan reizen, of moet ik dan kiezen voor €20 opladen per keer? Er moet toch 20 euro op de kaart staan om bij de NS te kunnen inchecken?
Als je een kaart hebt waar korting op zit, dan heb je genoeg aan €10. Is het een standaard kaart, dan moet je inderdaad minimaal €20 erop hebben staan.

The devil is in the details.

• ASW1
quote:
Hahn schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:52:
[...]
Als je een kaart hebt waar korting op zit, dan heb je genoeg aan €10. Is het een standaard kaart, dan moet je inderdaad minimaal €20 erop hebben staan.
Ik vermoed dat het een standaard kaart is. Met korting bedoel je een NS dalurenkaart o.i.d.?

Ik begrijp dat er 20 op moet staan, maar ik begrijp niet helemaal hoe het automatisch opladen werkt. Als de NS 20 euro wil reserveren, wordt de kaart dan niet automatisch opgeladen tot het gewenste bedrag wanneer ik heb gekozen voor 10 euro opladen per keer?

Of laat ik het simpeler stellen: wanneer je gekozen hebt voor €10 opladen per keer, betekent dat dan dat je niet met de NS kunt reizen?

ASW1 wijzigde deze reactie 11-02-2018 15:58 (10%)

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 22:43
quote:
ASW1 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:57:
[...]
Of laat ik het simpeler stellen: wanneer je gekozen hebt voor €10 opladen per keer, betekent dat dan dat je niet met de NS kunt reizen?
Jawel, wordt gewoon 2x 10 euro afgeschreven.
quote:
Je kaart kan ook twee keer achter elkaar automatisch worden opgeladen. Dit kan voorkomen als je een oplaadbedrag van € 10 hebt en bij NS reist. Dit gebeurt dan om het instaptarief van € 20 te kunnen afboeken.
https://www.ov-chipkaart....automatisch-opladen-3.htm

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:57
quote:
ASW1 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:57:
[...]

Ik vermoed dat het een standaard kaart is. Met korting bedoel je een NS dalurenkaart o.i.d.?
Ja, bijvoorbeeld.
quote:
Ik begrijp dat er 20 op moet staan, maar ik begrijp niet helemaal hoe het automatisch opladen werkt. Als de NS 20 euro wil reserveren, wordt de kaart dan niet automatisch opgeladen tot het gewenste bedrag wanneer ik heb gekozen voor 10 euro opladen per keer?

Ik dacht van niet, maar na kort Googlen heb ik deze reactie van NS gevonden:
quote:
Met Automatisch opladen heeft u altijd voldoende saldo. Indien nodig zal Automatisch opladen inderdaad tweemaal achter elkaar plaatsvinden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-03 20:29
We zitten nu bijna 10 jaar na de topic start (wat gaat de tijd echt super snel, maar das ander topic).

Zijn er nog steeds mensen die terug willen naar de strippenkaart, of is de ov chipkaart nu eindelijk toch wel ingeburgerd?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
flowerp schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:37:
We zitten nu bijna 10 jaar na de topic start (wat gaat de tijd echt super snel, maar das ander topic).

Zijn er nog steeds mensen die terug willen naar de strippenkaart, of is de ov chipkaart nu eindelijk toch wel ingeburgerd?
Ik ben wel tevreden met de chipkaart, een vlotte doorstroom als je de bus in stapt, geen gedoe met strippenkaarten die je moet zoeken. Ik betaal nu ook al een tijdje contactloos, en je doet niks anders meer... ;)

Ik geef toe dat het de eerste paar jaar flinke aanloopproblemen had, maar nu werkt het overal wel prima. Alleen nu nog een keertje enkelvoudig inchecken van adres tot adres als je met de trein gaat. Dat blijft hét probleem nu nog.

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flowerp
quote:
AW_Bos schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:43:
[...]

Ik ben wel tevreden met de chipkaart, een vlotte doorstroom als je de bus in stapt, geen gedoe met strippenkaarten die je moet zoeken.
Ja, doorstroom is bij de bussen enorm hoog nu. Best wel groot verschil met vroeger. Niet alleen dat vouwen van die strippenkaarten, maar ook dat er altijd wel mensen bijzaten die weer gingen uitleggen waar ze heen moesten, en dat de chauffeur maar proberen te bedenken wat de dichtstbijzijnde halte is. En dat de discussie over hoeveel strippen het is, en dat het bij die andere chauffeur altijd 3 is, en nu opeens 4? Etc

Ook de voorspelling van sommige in dit topic dat iedereen het OV uitgejaagd zou worden is niet helemaal uitgekomen. Van jong tot oud en alles er tussen in heeft helemaal geen moeite met inchecken, op enkele complexe stations na misschien met meerdere paaltjes van meerdere vervoerders.
quote:
Ik betaal nu ook al een tijdje contactloos, en je doet niks anders meer... ;)
Idd, ik ook ;) En bij de kiosk op het station, zeker op de perrons is daar ook doorstroom enorm toegenomen. Waar je eerst de halve rij hoort zuchten als er weer eens een enkeling met muntjes wil betalen, hoor je dat nu bijna als iemand denkt dat het nog nodig is de kaart erin te stoppen en de pin te gaan intikken :P
quote:
Ik geef toe dat het de eerste paar jaar flinke aanloopproblemen had, maar nu werkt het overal wel prima. Alleen nu nog een keertje enkelvoudig inchecken van adres tot adres als je met de trein gaat. Dat blijft hét probleem nu nog.
Dat kan nog steeds beter ja, en inchecken met je contactloze bankpas voor de incidentele rijziger zou ook wel heel erg handig zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Ze zouden eigenlijk een voorbeeld moeten stellen aan het Londense OV. Daar kan je gewoon zonder extra handelingen uit te voeren gewoon in- en uitchecken met je bankpas. Binnen de centrum-zone is dit iets van 5 euro omgerekend voor een hele dag, en buiten die zone (waar je als toerist niet vaak komt) een zonetarief.
Na een paar dagen worden die kosten dan afgeschreven!

...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koenoe
  • Laatst online: 05:42
quote:
flowerp schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:37:

Poortjes weg en gewoon weer een kaartje in de trein of gewoon je abbo laten zien? Ja graag.

Ik hekel nog steeds het feit dat ik mijzelf 2x loop te controleren en dat de retour korting eraf is. Alsmede dat het inchecken en uitchecken nog steeds betekend wachten in een rij.

Kaartje halen en laten zien, klaar. Abbo laten zien, klaar en geen gezeik met uitchecken en de eventuele kosten mocht je dit vergeten.

Eén keer stempelen ging net zo snel als inchecken. Nu nog een handeling erbij die nog wel eens vergeten wordt. Dus ja, ik wil nog steeds terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Hier ook zo snel mogelijk terug naar papieren kaartjes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-03 18:10
Hier niet, alsjeblieft zeg... OV Chipkaart: Ideaal. Niet meer in de rij staan bij de kaartenautomaat die veel te traag reageert, waarbij niemand in de hele rij voor je het ding ooit eerder heeft bediend lijkt het, en die dan ook je Postbank-pas niet snapt, geen gezeik met afstempelen of het moeten kopen van strippenkaarten, gewoon *bliep* bij binnen komen en *bliep* bij uitstappen / verlaten station, klaar.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22-03 18:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik reis zo weinig met het OV dat ik geen chipkaart heb, dus ik ondervind alleen maar de nadelen van het ding. Poortjes bij treinstations, duurdere kaartjes of van te voren een kaartje moeten uitprinten (ok, het mobiele kaartje van NS is wel goed) en nu ook steeds meer busmaatschappijen die contant geld in de bus weigeren.
Ik probeer het OV dus zo veel mogelijk te vermijden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-03 14:34

BazzH

Kei-goed...

Ik zou ook graag per direct weer terug willen naar papieren treinkaartjes en abonnementen. Voor de bus bevalt de chipkaart op zich wel, alleen weten veel chauffeurs na 10 jaar nog steeds niet wat ze moeten doen als er iets anders gaat dan normaal en weten dus al helemaal niet wat ze dan tegen de reiziger moeten zeggen.

Vooral bij de trein hebben ze het fors verprutst. Een hoop extra handelingen, voetje voor voetje naar de uitcheckpaal waar 30 man tegelijk moet uitchecken. Ook het doolhof van producten die niet in alle combinaties werken maar wel geladen kunnen worden.... Nee, fraai is het nog steeds niet.

En het grootste probleem: 20 euro moeten parkeren op een kaart omdat je eens een keer een treinritje van 1,20 wil maken.

Wij zijn privé minder gaan treinen de afgelopen jaren. Als het even kan regelen we iemand die ons met de auto brengt, zeker voor de wat kortere reizen. Ook dagjes weg met familie doen we weer met de auto. De trein is nu veel te duur, aangezien je zonder chipkaart (veel mensen hebben die niet) niet met korting kunt reizen Dan maar met de auto naar een P+R en dan het laatste stukje met de bus bijvoorbeeld.

BazzH wijzigde deze reactie 02-04-2018 10:12 (29%)

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:31
quote:
BazzH schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:10:
Vooral bij de trein hebben ze het fors verprutst. Een hoop extra handelingen, voetje voor voetje naar de uitcheckpaal waar 30 man tegelijk moet uitchecken. Ook het doolhof van producten die niet in alle combinaties werken maar wel geladen kunnen worden.... Nee, fraai is het nog steeds niet.
Wat dacht je van brand? Stel er breekt brand uit op het station. Dan moeten al die mensen door die poortjes. Gegarandeerd dat er mensen worden verpletterd. En als door de brand onverhoopt de stroom uitvalt, dan zitten velen gewoon als ratten vast.

Ik voelde mij veiliger 's nachts in die (inmiddels gesloopte) parkeergarage in Kraaienest (Amsterdam), waar iedere week wel een schietpartij was, dan op een treinstation.
quote:
En het grootste probleem: 20 euro moeten parkeren op een kaart omdat je eens een keer een treinritje van 1,20 wil maken.

Wij zijn privé minder gaan treinen de afgelopen jaren. Als het even kan regelen we iemand die ons met de auto brengt, zeker voor de wat kortere reizen. Ook dagjes weg met familie doen we weer met de auto. De trein is nu veel te duur, aangezien je zonder chipkaart (veel mensen hebben die niet) niet met korting kunt reizen Dan maar met de auto naar een P+R en dan het laatste stukje met de bus bijvoorbeeld.
NS Business Card is tegenwoordig cloud. Je kunt ermee volledig in de cloud reizen met de trein, bus, tram, metro en OV fiets. De jaarlijkse abonnementskosten zijn er namelijk niet meer, je betaalt alleen voor het gebruik. Zelfs de fysieke kaart is kosteloos.

• Freee!!

Freee!!

quote:
Trommelrem schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:10:
[...]
NS Business Card is tegenwoordig cloud. Je kunt ermee volledig in de cloud reizen met de trein, bus, tram, metro en OV fiets. De jaarlijkse abonnementskosten zijn er namelijk niet meer, je betaalt alleen voor het gebruik. Zelfs de fysieke kaart is kosteloos.
Daar zit het probleem in "Business", niet iets de je als privépersoon snel doet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:33
quote:
Trommelrem schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:10:
[...]
En als door de brand onverhoopt de stroom uitvalt, dan zitten velen gewoon als ratten vast.
Zodra de stroom uitvalt gaan de poortjes open.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

En als er brand uitbreekt gaat het brandalarm af, en dan gaan de poortjes ook vanzelf open. En anders is er zelfs een noodknop.

Ik vraag me soms echt af waarom mensen denken dat die poortjes echt een belemmering zullen zijn bij evacuaties? Teveel films gekeken soms? ;) Zulke scenario's zijn echt al bij het begin van het ontwerp van de poortjes al uitgedacht hoor ;).

En zodra iemand op de noodknop druk staat direct de cameralens op scherp. Dus de alarmcentrale is direct op de hoogte! Zelfs bij een brandalarm gaan daar (spreekwoordelijk) de sirenes af.

offtopic:
* AW_Bos heeft ooit een keertje bij hoogste uitzondering in de veiligheidscentrale gekeken en een poortje mogen bedienen ;)

AW_Bos wijzigde deze reactie 02-04-2018 12:30 (32%)

...

• flowerp
quote:
Koenoe schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:40:
[...]
Ik hekel nog steeds het feit dat ik mijzelf 2x loop te controleren en dat de retour korting eraf is.
Retour korting eraf? In de bus bedoel je, of in de tram?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

quote:
flowerp schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:36:
[...]
Retour korting eraf? In de bus bedoel je, of in de tram?
Bij de NS, ooit was een retour een stuk goedkoper dan twee keer een enkele reis, maar de OV-chipkaart kon dat niet aan, dus dat is afgeschaft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Registratie: maart 2019
  • Niet online

quote:
AW_Bos schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:25:
En als er brand uitbreekt gaat het brandalarm af, en dan gaan de poortjes ook vanzelf open. En anders is er zelfs een noodknop.

Ik vraag me soms echt af waarom mensen denken dat die poortjes echt een belemmering zullen zijn bij evacuaties? Teveel films gekeken soms? ;) Zulke scenario's zijn echt al bij het begin van het ontwerp van de poortjes al uitgedacht hoor ;).

En zodra iemand op de noodknop druk staat direct de cameralens op scherp. Dus de alarmcentrale is direct op de hoogte! Zelfs bij een brandalarm gaan daar (spreekwoordelijk) de sirenes af.

offtopic:
* AW_Bos heeft ooit een keertje bij hoogste uitzondering in de veiligheidscentrale gekeken en een poortje mogen bedienen ;)
Kijk eens naar Station Amersfoort:

Of Woerden:

Je doorvoercapaciteit van in paniek geraakte mensen is hier ongeveer een derde van voorheen. Bij Amersfoort heb je een brede stationshal met brede trap waar de poortjes een trechter vormen en de doorvoer zeer vertragen. In Woerden had je voorheen een brede trap met daaronder een grote hal en drie nooduitgangen. Ook hier is een vertragende trechter gebouwd.

Dat kan levensgevaarlijk zijn. Maar schijnbaar is dat een ingecalculeerd risico tegenover de extra opbrengsten.

• flowerp
quote:
Freee!! schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:51:
[...]

Bij de NS, ooit was een retour een stuk goedkoper dan twee keer een enkele reis, maar de OV-chipkaart kon dat niet aan, dus dat is afgeschaft.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat is afgeschaft. Die korting krijg je nog steeds hoor, alleen nu permanent, dus zelfs beter als eerst.

Overigens zou de ov chipkaart alleen een retour korting wel aan moeten kunnen, en al helemaal als alles achteraf berekend wordt (zoals ook bij business card), maar heeft men er voor gekozen toen om permanent korting te geven.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Cerebral schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:55:
[...]

Kijk eens naar Station Amersfoort:

[afbeelding]

Of Woerden:

[afbeelding]

Je doorvoercapaciteit van in paniek geraakte mensen is hier ongeveer een derde van voorheen. Bij Amersfoort heb je een brede stationshal met brede trap waar de poortjes een trechter vormen en de doorvoer zeer vertragen. In Woerden had je voorheen een brede trap met daaronder een grote hal en drie nooduitgangen. Ook hier is een vertragende trechter gebouwd.

Dat kan levensgevaarlijk zijn. Maar schijnbaar is dat een ingecalculeerd risico tegenover de extra opbrengsten.
Ik zie daar nooit zulke grote mensenmassa's.
Daar is ook geen grote hal ofzo. En in Woerden is er ook een nooduitgang zoals je zegt.....
En verder laat je nu de achterkant van Amersfoort zien. De voorkant kent tientallen poortjes.

Maar wat jij zegt kan wel, maar is echt super nihil dat het gebeurt.

AW_Bos wijzigde deze reactie 02-04-2018 18:26 (7%)

...

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:19
In Den Haag is daar wel over nagedacht. Bij spoor 1 is er, wanneer je van de trein loopt, aan de linkerkant geen OV-chipkaartpoortje. Wel een grote poort die open kan indien er stront aan de knikker is. Ze denken er weldegelijk over na.

En inderdaad, al eens stroomuitval op station Breda meegemaakt, poortjes staan dan gewoon open.

Download Spoor reisplanner voor Windows 10 (mobile) van de Windows Store!

• Freee!!

Freee!!

quote:
xFeverr schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:53:
[...]
En inderdaad, al eens stroomuitval op station Breda meegemaakt, poortjes staan dan gewoon open.
En als klant kun je dan weer zelf achter je centen aan gaan (niet uitgecheckt, dus wordt er niet teruggestort)

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:31
quote:
EDIT schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:49:
[...]

Dan moet de stroom wel uitvallen. Niet bij alle branden valt de stroom uit.
quote:
AW_Bos schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:25:
Waar?
quote:
Ongetwijfeld uitgedacht. Nooit naar het publiek gecommuniceerd. In vliegtuigen ligt niet voor niets een safety card. Dat zijn de instructies voor als er stont aan de knikker is. Bovendien is de primaire taak van cabinepersoneel de veiligheid. Welk personeel is er op stations? Juist. Geen.
quote:

offtopic:
ProRail mag sirenes voeren, maar bij een brand in huis heb je 3 seconden de tijd om je huis te verlaten omdat je anders stikt van de rook. Ik denk niet dat ProRail er binnen 3 seconden is.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

De alarmcentrale is van de NS, en als het brandalarm af gaat wordt sowieso de brandweer gealarmeerd. Verder zijn de poortjes eenvoudig te openen met deze noodknop:

Dus mocht bij een brand eerst iemand op de noodknop drukken, Wanneer is de NS in ieder geval al gealarmeerd dat er iets aan de hand is. Camerabeelden schieten direct aan en er wordt meteen hulpdiensten op afgestuurd.

Op sommige stations zijn in de glazen barriers (de glazen scheidingswanden) ook automatische deuren aangebracht. Volgens mij kan de veiligheidscentrale deze ook openen in geval van nood. In ieder geval kan dat met de sleutel.

Dus op zich is het gewoon best wel veilig te noemen. En ik denk dat bij een evacuatie dat de meeste mensen wel de grootste uitgang opzoeken. Het zal ook wel een idee zijn om de vluchtroutes op de stations aan te geven, maar ik denk dat weinig mensen daar echt serieus naar zullen kijken. :p

AW_Bos wijzigde deze reactie 02-04-2018 20:41 (62%)

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
@Trommelrem Jij stelde dat mensen vast zouden komen te zitten als de stroom uitvalt. Ik weerspreek dat.
Als er brand is, is dat een hele andere situatie. Zodra er brand is, zullen automatisch de poortjes eveneens open gaan, samen met de glazen deuren (indien van toepassing). Op alle borden en ook op de displays bij de poortjes zal automatisch met een felrode achtergrond "Verlaat onmiddellijk het station" komen te staan, en je kan dus zo naar buiten lopen. Ook zal automatisch een alarm af gaan en er omgeroepen worden om het station te verlaten.

Als je zo bang bent dat je op een station vast komt te zitten, dan lijkt het mij beter dat je jouw huis niet meer uitkomt. Daar weet je hopelijk precies waar de nooduitgangen zijn en hoe je zo snel mogelijk naar buiten kan komen.

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-03 19:54
quote:
xFeverr schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:53:
In Den Haag is daar wel over nagedacht. Bij spoor 1 is er, wanneer je van de trein loopt, aan de linkerkant geen OV-chipkaartpoortje. Wel een grote poort die open kan indien er stront aan de knikker is. Ze denken er weldegelijk over na.

In Den Haag is er tot zo ver over nagedacht dat die pleurispoortjes wel nog steeds continu open zijn en ik niet zie waarom.
Het is namelijk rete irritant om in de ochtend een trein richting schiphol te moeten hebben. Dat ding loost op CS namelijk zijn volledige inhoud en vertrekt geregeld vrij snel daarna weer, de mensen die het station uit willen gaan intussen rustig en zonder enig tijdsdrukbesef in de volledige breedte ALLE poortjes gebruiken om uit te checken waardoor je niet een beetje deftig naar de trein kan. Ik heb door dat geouwehoer dat ding al gewoon een keer keihard gemist. Sindsdien pers ik mezelf er gewoon doorheen maar echt sociaal is dat niet.
HS zijn die dingen ook nogsteeds open. Heeft geen enkele reden. Die hele crowd control functie die die poortjes ook hebben werkt zo niet.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 04-04-2018 19:09 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, zowel bij mijn OV-kaart als bij mijn moeders kaart is laatst een uitcheck niet geregistreerd (we kregen wel uitcheck OK) en https://www.uitcheckgemist.nl/ kan de ritten niet vinden :/

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?

Oscar Wilde

• Tha_T
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-03 17:29
Definieer "laatst". De verwerkingstermijn kan namelijk 14 dagen in beslag nemen. Mocht dat overschreden zijn kun je gewoon het beste even contact opnemen met de vervoerder in kwestie.

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22-01 17:34

Naboo

#WINNING!! DUH!

OV chipkaart, ik HAAT het OV. Maar goed, soms heb je even geen keus. De kaart an sich is ideaal. Nooit meer gekloot met kaartjes enzo. MAAR, de privacy die weggenomen is, dat vind ik nog steeds een hekel punt.
Continue in/uit checken, ook omdat je maar even naar de broodjeszaak aan de andere kant van het station moet in je pauze.

Koos Signatureloos

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Tha_T schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:50:
Definieer "laatst". De verwerkingstermijn kan namelijk 14 dagen in beslag nemen. Mocht dat overschreden zijn kun je gewoon het beste even contact opnemen met de vervoerder in kwestie.
14 dagen? De ritten staan al in het transactieoverzicht, of bedoel je de verwerkingstijd bij uitcheckgemist.nl? Laatst verwees trouwens naar 5 april. Ik heb inmiddels het contactformulier bij ov-chipkaart.nl gebruikt.

Oscar Wilde

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:27
En OV chip mobiel stop ermee! Op 15 juni 2018 gaan de lichten daarvan uit!

Jammer, want de gene, bij wie ov chip mobiel werkt, zijn tevreden. Waaronder overigens mij ouders. Nou ja, dan maar weer een aantal anonieme OV-chipkaartjes uit de machine trekken!

Groentjuh wijzigde deze reactie 23-04-2018 22:55 (41%)

• Gaitman
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-03 16:31

Gaitman

The Real One

Net de volgende SMS gekregen:
"Beste klant, Je hebt je ooit aangemeld voor OV-chip mobiel. Deze proef stopt op 15 juni a.s. Kijk op www.ov-chipmobiel.nl voor meer informatie."

Er was toch een trucje om een gratis OV kaart aan te vragen? Ik weet alleen niet meer precies hoe dat ging. Ik dacht in combinatie met een abonnement en die dan op tijd opzeggen zodat je niks voor de kaart en het abonnement betaald. Maar ik weet niet meer via welke vervoerder en met welk abonnement.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ja hier ook de sms gekregen, was de enige manier nog hoe ik met het OV reisde. echt zeer jammer dat deze mogelijkheid verdwijnt. dan toch maar weer vaker met de auto reizen.

Gewoon sebastiaan

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Eigenlijk wordt het gewoon tijd dat Translink zich meer gaan innoveren, en zich maar eens op bankpassen gaat richten. Mobiele telefoons blijven veeleisend als het om NFC-handelingen gaat in combinatie met contactloze betalingen. Ook de techniek is bij veel merken en modellen afwijkend. iPhones vallen al buiten de boot. Low-budget telefoons zie ik deze techniek ook niet zo snel krijgen.

Bankpassen worden netjes door de banken vervangen en zijn voorzien van de EMV-standaard. Hier kan je prima mee betalen. Zelfs in Londen kon ik (zonder voorafgaand aanmeldingsproces! :) ) in het hele OV in- en uitchecken met mijn bankpas _O_. met andere worden mijn bankpas is een Oyster-card ! :D
Een paar dagen later kreeg ik automatisch de afschrijving van omgerekend iets van 5 euro.
Waarom hebben we dit niet in Nederland?

Mijn bevindingen met de Mobiele Chipkart na een flinke worsteling om het werkend te krijgen (lees elders terug in dit topic):

De RET in Den Haag kon de kaart tijdens een rit met de tram mijn mobiele ov-kaart niet uitlezen en wou mij bijna beboeten. Na uitleg van mijn kant en het bewijs dat ik wel kon uitchecken op de bestemming kon ik de controleur overtuigen.

Ook wordt de mobiele chipkaart niet door de smallere betaalautomaten (AVM) binnen de poortjes uitgelezen. nadat ik dit de NS voorlegde verklaarde zij eerst de proef af te wachten voordat ze dit verder zouden oppakken. Het in- en uitchecken in in alle gevallen bij de NS, RET, HTM en GVB goed gegaan.
Maar het blijf gewoon een log debiel proces met drie app's 8)7, maar dat was aan het begin al duidelijk dat de complexiteit hierin de proef al zou doen laten falen.
quote:
Gaitman schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:52:
Net de volgende SMS gekregen:
"Beste klant, Je hebt je ooit aangemeld voor OV-chip mobiel. Deze proef stopt op 15 juni a.s. Kijk op www.ov-chipmobiel.nl voor meer informatie."

Er was toch een trucje om een gratis OV kaart aan te vragen? Ik weet alleen niet meer precies hoe dat ging. Ik dacht in combinatie met een abonnement en die dan op tijd opzeggen zodat je niks voor de kaart en het abonnement betaald. Maar ik weet niet meer via welke vervoerder en met welk abonnement.
Ja, een kennis van mij kwam ooit met dat truukje op de proppen. Een abonnement afsluiten en een gratis kaart krijgen, vervolgens je beroepen op de wet van koop op afstand en je abonnement opzeggen. Maar wat weegt al die moeite eigenlijk op voor 7,50 euro? 8)7. Volgens mij kan de NS de chipkaart ook laten blokkeren. Ik weet niet precies of er regels zijn over het gebruik van de chipkaart in combinatie van het abonnement. Maar ik deze weg erg vergezocht voor een chipkaart. In de nabije toekomst moet de kaart gewoon goedkoper worden :).

Volgens mij neemt Translink die 7.50 euro voor een nieuwe chipkaart zelf in rekening. Wat er met het huidige saldo gebeurt weet ik niet.

AW_Bos wijzigde deze reactie 23-04-2018 23:42 (27%)

...

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
AW_Bos schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:36:
[...]

Bankpassen worden netjes door de banken vervangen en zijn voorzien van de EMV-standaard. Hier kan je prima mee betalen. Zelfs in Londen kon ik (zonder voorafgaand aanmeldingsproces! :) ) in het hele OV in- en uitchecken met mijn bankpas _O_. met andere worden mijn bankpas is een Oyster-card ! :D
Een paar dagen later kreeg ik automatisch de afschrijving van omgerekend iets van 5 euro.
Waarom hebben we dit niet in Nederland?

[...]
1 reden natuurlijk: geld.
Die bankpas levert geen 6 euro winst op, zoals een pasje van <1 euro wat je vervolgens voor 7,50 euro verkoopt.

Het hele systeem net data opgeslagen op een betaalde pas draait hierom. Omzet- en winstmaximalisatie.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
AW_Bos schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:36:
Eigenlijk wordt het gewoon tijd dat Translink zich meer gaan innoveren, en zich maar eens op bankpassen gaat richten.
Wat mij betreft niet, op zo'n directe koppeling tussen mijn persoonsgegevens en mijn reisgedrag zit ik helemaal niet te wachten. Ik heb nu 2 anonieme ov-chipkaarten waar ik af en toe contant geld op zet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@Gizz Ik heb niks gezegd over afschaffen van de plastic (anonieme) OV-chipkaart.

AW_Bos wijzigde deze reactie 24-04-2018 09:16 (4%)

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koenoe
quote:
EDIT schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:49:
[...]

Dat is dus niet zo lees ik nu in De Volkskrant. Men wordt geacht gewoon uit te checken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
quote:
Koenoe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Dat is dus niet zo lees ik nu in De Volkskrant. Men wordt geacht gewoon uit te checken.
Nogmaals: als de spanning echt wegvalt gaan de poortjes open. Zo eenvoudig is het.
De poortjes staan standaard open en worden door dankzij de spanning juist gesloten gehouden. Valt die dus weg, dan keren de poortjes naar hun standaard positie terug omdat er niets meer is dat ze dicht houdt.
Hetzelfde gebeurt ook als je de noodknop indrukt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koenoe
quote:
EDIT schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:39:
[...]

Nogmaals: als de spanning echt wegvalt gaan de poortjes open. Zo eenvoudig is het.
De poortjes staan standaard open en worden door dankzij de spanning juist gesloten gehouden. Valt die dus weg, dan keren de poortjes naar hun standaard positie terug omdat er niets meer is dat ze dicht houdt.
Hetzelfde gebeurt ook als je de noodknop indrukt.
Ik heb het artikel nog eens beter gelezen. Het betrof een test, met rook. Dus wat dat betreft wil ik je best geloven (en hopen dat het ook echt werkt). Mocht er tijdens een calamiteit rookontwikkeling zijn, maar de stroom op de poortjes blijven heb je dus echt een probleem. En mochten de poortjes alsnog openen, dan is het dus veel te laat.

Er is camera toezicht (24 schermen). Wat ik niet snap is waarom er dan niet direct op een knop kan worden gedrukt waardoor alle poortjes op het betreffende station opengaan.

Het duurde 35 minuten voordat iedereen buiten was. Het betrof een test op station Vijzelgracht (Noord-Zuidlijn).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
quote:
Koenoe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:10:
[...]

Ik heb het artikel nog eens beter gelezen. Het betrof een test, met rook. Dus wat dat betreft wil ik je best geloven (en hopen dat het ook echt werkt). Mocht er tijdens een calamiteit rookontwikkeling zijn, maar de stroom op de poortjes blijven heb je dus echt een probleem. En mochten de poortjes alsnog openen, dan is het dus veel te laat.

Er is camera toezicht (24 schermen). Wat ik niet snap is waarom er dan niet direct op een knop kan worden gedrukt waardoor alle poortjes op het betreffende station opengaan.

Het duurde 35 minuten voordat iedereen buiten was. Het betrof een test op station Vijzelgracht (Noord-Zuidlijn).
Ah, geen NS dus. Bij NS staat er in ieder geval een noodknop bij elke rij poortjes. Even de beschermkap er af slaan en de knop inrammen en alle poortjes (inclusief vaak één of meerdere grote poorten) zullen open gaan.

Edit: ik kan mij overigens niet voorstellen dat het niet zo werkt bij andere vervoerders. Er lijken mij behoorlijke veiligheidseisen te zitten aan het gebruik van poortjes.
Overigens kan je, als je de knop niet zo snel kan vinden, in geval van nood tegen de poortjes aan trappen. Die gaan dan ook open.

EDIT wijzigde deze reactie 01-05-2018 19:29 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Raven schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:31:
Hmm, zowel bij mijn OV-kaart als bij mijn moeders kaart is laatst een uitcheck niet geregistreerd (we kregen wel uitcheck OK) en https://www.uitcheckgemist.nl/ kan de ritten niet vinden :/

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?
@Tha_T
quote:
Haltes zijn onbekend. Saldo terugvragen is niet mogelijk. Neem contact op met Klantenservice OV-chipkaart (0900 - 0980 gebruikelijke belkosten).
:(

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-03 17:29
Dat is wel erg raar (Van Syntus/Translink dan). Laten we hopen dat het geen wal en schip gaat worden -O-

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

OV Chipkaart mobiel is dus gestopt sinds afgelopen week, en bij het opstarten van de wallet app wordt er vanaf nu direct begonnen met het verwijderen van de OV-chipkaart van de simkaart. Alsof Translink een kill-switch heeft ingebouwd en geactiveerd... :o

Wel bizar dat dit verwijderingsproces echt iets van 10 minuten lijkt te duren, en bij 99% lijkt te hangen.
Als ik mijn telefoon vervolgens aanbied als chipkaart bij een automaat krijg ik de melding te zien dat er geen OV-chipkaart gelezen is. De data is dus half verwijderd blijkbaar... :P

Ook in het verwijderen faalt Translink dus, maar reizen is dan sowieso wel onmogelijk ;)

...

• Skyaero
  • Niet online
Ik wil geld terug vragen ivm met het in- en uitchecken op Amsterdam Sloterdijk. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? De NS Klantenservice lijkt tegenwoordig geen contactformulier meer te hebben.

• Skyaero
  • Niet online
Is dit ook voor de klantenservice? Want op de klantenservicepagina staat deze niet:
https://www.ns.nl/klantenservice/contact

Overigens ook een |:( de website van de NS community werkt niet door een ingetrokken TLS certificaat
https://community.ns.nl/

• EDIT
quote:
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:44:
Is dit ook voor de klantenservice? Want op de klantenservicepagina staat deze niet:
Even doorklikken ;)
Klik op die klantenservicepagina op Klacht, daarna op Mail en je krijgt dat formulier te zien ;)
Je kan het uiteraard ook via social media doen, dan heb je een stuk sneller een reactie.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:44:

Overigens ook een |:( de website van de NS community werkt niet door een ingetrokken TLS certificaat
https://community.ns.nl/
Ah, ben ik niet de enige! Ik heb even een instelling in Firefox aangepast zodat ik er weer op kan komen.
Verder kan je ze ook eenvoudig via Facebook en Twitter bereiken. Moet je wel social media hebben, verder.

...

• EDIT
@AW_Bos Ik kan/ga niet op een publiek forum uitwijden over wat er aan de hand is, maar het is bekend en er wordt uiteraard aan gewerkt ;)
Helaas duurt het om meerdere redenen veel langer dan de bedoeling was, maar ik hoop dat het snel is opgelost.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
EDIT schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:44:
@AW_Bos Ik kan/ga niet op een publiek forum uitwijden over wat er aan de hand is, maar het is bekend en er wordt uiteraard aan gewerkt ;)
Helaas duurt het om meerdere redenen veel langer dan de bedoeling was, maar ik hoop dat het snel is opgelost.
Doel je nu op die SSL-probleem? Of op de faal met het verwijderen van de chipkaart van mijn sim-kaart?

...

• Skyaero
  • Niet online
quote:
EDIT schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:45:
[...]

Even doorklikken ;)
Klik op die klantenservicepagina op Klacht, daarna op Mail en je krijgt dat formulier te zien ;)
Je kan het uiteraard ook via social media doen, dan heb je een stuk sneller een reactie.
Dank! Het terugvragen van geld per email zou ik dus zelf nooit onder Klacht hebben gezocht. Social media heb ik niet :)
quote:
AW_Bos schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:47:
Ah, ben ik niet de enige! Ik heb even een instelling in Firefox aangepast zodat ik er weer op kan komen.
Ja, dat ga ik dus niet doen. Certificaat is ingetrokken. Zal wel een reden voor zijn.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:46:
[...]

Dank! Het terugvragen van geld per email zou ik dus zelf nooit onder Klacht hebben gezocht. Social media heb ik niet :)

[...]

Ja, dat ga ik dus niet doen. Certificaat is ingetrokken. Zal wel een reden voor zijn.
Volgens mij kan het niet heel veel kwaad, zolang het maar geen bank is waar je belangrijke persoonlijke zaken op doet. Feit dat inloggen via FB gaat, lijkt mij dat een MITM-attack om mijn inloggegevens te achterhalen, al niet mogelijk is.

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
quote:
AW_Bos schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:45:
[...]

Doel je nu op die SSL-probleem? Of op de faal met het verwijderen van de chipkaart van mijn sim-kaart?
SSL certificaat uiteraard. Ik weet niks van OV Chipkaart mobiel :P
quote:
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:46:
[...]

Er wordt geprobeerd om zoveel mogelijk op social media te sturen, omdat het een veel sneller medium is dan een e-mail of brief (de cases zijn vaak minder gecompliceerd op social media).
Helaas kan het daardoor echt wel even duren voor je een inhoudelijke reactie hebt via de e-mail.

EDIT wijzigde deze reactie 18-06-2018 14:46 (54%)

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Hm, okee. Maar zonder te weten wat er bij de NS speelt, wat is er technisch dan aan de hand, dat zo'n melding getriggerd wordt? Want ik zie zonder OCSP-controle gewoon een groen slotje met een certificaat van KPN.

...

• Skyaero
  • Niet online
quote:
AW_Bos schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:48:
[...]
Volgens mij kan het niet heel veel kwaad, zolang het maar geen bank is waar je belangrijke persoonlijke zaken op doet. Feit dat inloggen via FB gaat, lijkt mij dat een MITM-attack om mijn inloggegevens te achterhalen, al niet mogelijk is.
Maar je stuurt nog altijd alle informatie over een potentieel gecompromitteerde verbinding. Theoretisch zou het mogelijk zijn je sessie te hijacken en onder jouw naam te posten op het forum.

Ik hanteer zelf het principe 'security first'. Ik ga dan ook geen uitzonderingen maken omdat de NS of KPN niet in staat is om zoiets triviaal als een TLS certificaat te installeren.

Skyaero wijzigde deze reactie 18-06-2018 13:55 (14%)

• EDIT
quote:
AW_Bos schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:51:
Hm, okee. Maar zonder te weten wat er bij de NS speelt, wat is er technisch dan aan de hand, dat zo'n melding getriggerd wordt? Want ik zie zonder OCSP-controle gewoon een groen slotje met een certificaat van KPN.
Het certificaat zelf is gewoon een geldig certificaat geweest en zolang je niet de controle doet of het certificaat is ingetrokken lijkt het dus gewoon nog geldig te zijn.
Alleen was het gebruikte certificaat incompatible met bepaalde oude devices die wel ondersteund moeten worden. Daarvoor is dus een ander (nieuw) certificaat nodig.
Voordat het nieuwe certificaat uitgegeven mag worden moet schijnbaar het oude certificaat ingetrokken worden. Dat intrekken is keurig gedaan, dus nu is het wachten tot er een nieuw certificaat geïnstalleerd is. Helaas gaat het op dat punt nog altijd mis, zoals te merken is.

EDIT wijzigde deze reactie 18-06-2018 14:04 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
quote:
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:54:
[...]

Maar je stuurt nog altijd alle informatie over een potentieel gecompromitteerde verbinding. Theoretisch zou het mogelijk zijn je sessie te hijacken en onder jouw naam te posten op het forum.

Ik hanteer zelf het principe 'security first'. Ik ga dan ook geen uitzonderingen maken omdat de NS of KPN niet in staat is om zoiets triviaal als een TLS certificaat te installeren.
Niet alleen dat. Het is (theoretisch en praktisch) ook mogelijk om een kwaadaardig iFrame in de pagina te laden, welke dan een virus of worm binnenhaalt. Net als af en toe gebeurt bij ad-providers. Zeker op een high-traffic pagina als die van de NS moet dat dus goed geregeld zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul
quote:
EDIT schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:00:
Voordat het nieuwe certificaat uitgegeven mag worden moet schijnbaar het oude certificaat ingetrokken worden.
Hangt heel erg af van bij wie je het certificaat betrekt; technisch is het in ieder geval niet nodig.

Wij hebben er ook een die (UZI of Vecozo, mogelijk beide :P ) die eerste het oude revoken en dan pas een nieuw verstrekken. Sterker nog, als je niet binnen X dagen na verstrekking laat weten dat het werkt trekken ze de nieuwe ook in...

Richt je het hele ziekenhuis zo in dat alles zo ononderbroken mogelijk loopt, gaat zo'n certificaatboer beslissen dat bepaalde diensten er ieder jaar een paar uur (tot een paar dagen, als net de verkeerde mensen op vakantie zijn of zo) uit ligt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS voert 'saldoloos' reizen openbaar vervoer landelijk in met NS Flex
quote:
De NS voert achteraf betalen voor particuliere reizigers landelijk in. Met NS Flex hoeven ze vanaf maandag geen saldo meer vooraf op hun ov-chipkaart te zetten.

Aan het einde van de maand komt een factuur, zoals dat voor zakelijke reizigers met een business card al langer mogelijk is.

Saldo vinden veel reizigers een gedoe, aldus de NS. De onzekerheid of er wel voldoende saldo op de ov-chipkaart staat en het opladen ervaren ze als tijdrovend. De kosten van de gereisde kilometers per trein, bus, tram, metro en OV-fiets worden via het nieuwe systeem elke maand van de rekening afgeschreven.

Wie geen abonnement heeft, betaalt eenmalig 10 euro en reizigers met abonnement in de meeste gevallen 12 euro (1 euro per maand bovenop het abonnement). De eerder verplichte borg is afgeschaft.

Oscar Wilde

• Gaitman
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-03 16:31

Gaitman

The Real One

quote:
Alleen jammer dat het 10 euro kost om te kunnen gebruiken. Dan laat ik het wel op automatisch opladen staan met 10 euro!

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-03 23:36
quote:
Gaitman schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:48:
[...]

Alleen jammer dat het 10 euro kost om te kunnen gebruiken. Dan laat ik het wel op automatisch opladen staan met 10 euro!
Zonder NS Flex als de heilige graal weg te willen zetten. Die eenmalige 10euro aanschafkosten kun je omzeilen door het aan te schaffen in combinatie met een voordeel abonnement. wat je na een maand weer beeindigt.

Mijn grootste nadeel aan NS Flex is, dat je tussentijds niet je opties mag bij activeren / naar een duurder abonnement schakelen. Daarnaast mis je bij de incheck onder welk tarrief je reis geboekt word. Dit is technisch wel verklaarbaar maar niet erg gebruiksvriendelijk.

Buiten dat functioneert het vrij aardig, en hoe je geen geld meer te reseveren op de OVchipkaart.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:05

Dido

heforshe

Jammer dat ik, en 900.000 andere ouderwetse voordeelurenkaarthouders (3x woordwaarde!) niets aan NsFlex hebben.

Wat betekent mijn avatar?

• Mad Marty
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik snap niet wat het voordeel is boven automatisch opladen? Het effect is ongeveer hetzelfde, maar het kost een euro per maand + tien euro activeringskosten? Dan gaat toch niemand dat gebruiken?

Rail Away!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:06

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
Mad Marty schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:30:
Ik snap niet wat het voordeel is boven automatisch opladen? Het effect is ongeveer hetzelfde, maar het kost een euro per maand + tien euro activeringskosten? Dan gaat toch niemand dat gebruiken?
Het is flexibeler. Je kan elke maand heel eenvoudig een ander soort abonnement nemen als dat nodig is. Nou zal dat bij de meesten vast niet maandelijks nodig zijn, maar wellicht toch handig voor de vakantie of zo. En blijkbaar kun je nog tijdens de reis switchen tussen eerste of tweede klasse. Ook best handig soms. En achteraf betalen in plats van vooruit betalen is ook best fijn. Beetje het verschil tussen een gewone betaalpas van de bank of een creditcard. Met de laatste kun je soms net iets meer, maar dat is niet voor iedereen per se noodzakelijk.

Maar om nou mijn voordeelurenkaart er voor op te geven. Denk het toch maar niet. O-)

Fiber wijzigde deze reactie 03-09-2018 21:19 (4%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:02

Notna

Where are you?®

quote:
Mad Marty schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:30:
Je betaalt wat je gebruikt vs een saldo op je kaart hebben staan waar je mogelijk niets mee doet. Daarnaast heb je nu ook die achterlijke borg c.q 'instaptarief' van 20 euro bij het reizen met de trein niet meer. Ik zat regelmatig met 20+ euro op mijn chipkaart.
Ga je met je vrouw met de trein en dan is er 40 euro van je rekening geschreven voor een rit van 8 euro :X

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik neig nu naar Flex. Heb al tijden het dalvrij abonnement. Maar ik haat het om continu tien euro kwijt te zijn als ik net te laat incheck wanneer het van daluren naar spits gaat. Betaal nu inmiddels 102 euro maandelijks, wat ik er in een week al uit heb. Dat zou in de Flex constructie 103 euro worden. Nou die ene euro is mij het wel waard om niet onnodig tien euro afgeschreven te zien worden. Zit je telkens met een ongebruikt saldo van 8/9 euro omdat ik toch 9 v/d 10 keer in de daluren kan reizen.

• Paul
quote:
Notna schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:22:
Ga je met je vrouw met de trein en dan is er 40 euro van je rekening geschreven voor een rit van 8 euro :X
Ach, denk maar zo, voor de komende 5 jaar (of de rest van je leven) ben je er van af, vanaf nu wordt er (omhoog afgerond op € 5) niet meer van je rekening geschreven dan dat je gebruikt, en dat restant wordt de volgende keer gebruikt.

Vergelijk het met autorijden. Gooi je in de auto ook steeds maar genoeg benzine voor die ene rit? Rij je 10 kilometer, zit er zomaar voor 500 km benzine in de tank :X
quote:
Joosie200 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:28:
Zit je telkens met een ongebruikt saldo van 8/9 euro omdat ik toch 9 v/d 10 keer in de daluren kan reizen.
Hoe werkt dat? Dat saldo blijft toch staan tot de volgende keer dat je reist? De volgende keer wordt er dus gewoon niet (of minder) afgeschreven...

Paul wijzigde deze reactie 03-09-2018 21:45 (22%)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Joosie200
  • Niet online
quote:
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:44:
[...]

Hoe werkt dat? Dat saldo blijft toch staan tot de volgende keer dat je reist? De volgende keer wordt er dus gewoon niet (of minder) afgeschreven...
Ja, maar het is er wel af en dus kan ik het niet meer uitgeven aan iets anders. Het staat vervolgens dood voor de kast te liggen. En die tien euro is nooit genoeg om een complete rit van te betalen. Dus bij een volgende keer uitchecken ben je weer de sjaak.

Kan natuurlijk automatisch opladen eraf gooien om dat te voorkomen. Maar ik heb meegemaakt met handmatig opladen dat mijn bankpas niet gepakt werd door de NS automaten bij het station zelf. Kan ik wel een oplaadding in de super opzoeken maar dan ga je sowieso je beoogde trein missen. Dus tja.. laat mij maar achteraf de factuur betalen.

Sowieso gek dat ze het voor de business card voor ondernemers al tijden aanboden, maar voor consumenten het pas nu aangeboden gaat worden.

• Paul
quote:
Joosie200 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:58:
Ja, maar het is er wel af en dus kan ik het niet meer uitgeven aan iets anders. Het staat vervolgens dood voor de kast te liggen.
Dat is met zoveel in het leven. Het geld dat je in je fiets stopt kan niet naar je computer, het geld dat je telefoonabonnement kost staat ook gemiddeld 2 weken niks te doen (je betaalt 1x per maand voor de hele maand). Staat op valt je budget echt met die 8 euro?
quote:
En die tien euro is nooit genoeg om een complete rit van te betalen. Dus bij een volgende keer uitchecken ben je weer de sjaak.
En de keer erop niet, want dans staat er € 16~18 op, wat meer is dan de €10 die je nodig hebt (want abonnement), dus dan rijd je zonder dat er iets wordt afgeschreven.

Bij mijn weten is het minimum voor automatisch opladen trouwens € 5 (daar staat de mijne op, mogelijk is dat tegenwoordig meer; heb er al een paar jaar niet naar gekeken), dan is de pijn nog maar 3 of 4 euro.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:44:
[...]
Ach, denk maar zo, voor de komende 5 jaar (of de rest van je leven) ben je er van af, vanaf nu wordt er (omhoog afgerond op € 5) niet meer van je rekening geschreven dan dat je gebruikt, en dat restant wordt de volgende keer gebruikt.

Vergelijk het met autorijden. Gooi je in de auto ook steeds maar genoeg benzine voor die ene rit? Rij je 10 kilometer, zit er zomaar voor 500 km benzine in de tank :X
[...]
Maar jouw auto start wel met een bijna lege tank. Als jij een ritje van 10 km wil maken, hoef je niet te tanken als er nog wat benzine in de tank zit. De chipkaart moet je voor iedere reis weer "voltanken', want als hij maar halfvol zit (minder dan 16 euro saldo), kun je ook dat ritje van 10 km niet maken. Eigenlijk staat TLS permanent in de schulden bij iedereen met een OV chipkaart. Ze betalen alleen geen rente.

Ik betaal overigens al jaren per maand achteraf bij de NS. Ik heb een trajectkaart voor woon-werk. Alles buiten het traject wordt achteraf gefactureerd. Achteraf factureren kan dus echt al heel lang. Ze gaan het nu alleen commercieel uitbuiten door er (alweer) extra voor in rekening te gaan brengen. Op zich niet verrassend, want daar draait het bij de OV chipkaart vooral om: extra kosten.

BazzH wijzigde deze reactie 03-09-2018 22:27 (14%)

• Paul
quote:
BazzH schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:14:
als hij maar halfvol zit (minder dan 16 euro saldo), kun je ook dat ritje van 10 km niet maken.
Dat noem ik niet halfvol, dat noem ik 'het lampje brandt al" (en dan zit er dus ook al een paar duizend euro in de auto zelf vast...). Als je laatste rit er zo-een van 10km was dan hoef je er maar 2,80 bij te zetten (lees: het minimum, dus € 5 of zo).

Je hoeft de chipkaart helemaal niet voor iedere reis vol te tanken, dat doe je met de auto ook niet. Je kunt er in één keer € 50 op zetten, wat je met de auto ook doet. Kun je toch 12x reizen (als de kaart leeg was), en de volgende keer dat je er € 50 op zet kun je 17x reizen. Je gooit in de auto ook niet voor iedere rit 2 liter benzine.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:00:
[...]
Dat noem ik niet halfvol, dat noem ik 'het lampje brandt al" (en dan zit er dus ook al een paar duizend euro in de auto zelf vast...). Als je laatste rit er zo-een van 10km was dan hoef je er maar 2,80 bij te zetten (lees: het minimum, dus € 5 of zo).

Je hoeft de chipkaart helemaal niet voor iedere reis vol te tanken, dat doe je met de auto ook niet. Je kunt er in één keer € 50 op zetten, wat je met de auto ook doet. Kun je toch 12x reizen (als de kaart leeg was), en de volgende keer dat je er € 50 op zet kun je 17x reizen. Je gooit in de auto ook niet voor iedere rit 2 liter benzine.
Wie zegt dat ik het bij de auto prettig vind om een volle tank te tanken die ik niet gebruik ;) ? (Voor de goede orde: dat doe ik daarom ook niet; ik gebruik de auto dermate weinig dat ik tank wat ik denk nodig te hebben + 10% marge. Heb een goedkoop tankstation letterlijk om de hoek. Gelukkig kom je daar in NL mee weg ivm de frequente tankstations. In DE zou dat een stuk moeilijker gaan bijv. Daarom zou Flex voor mij een uitkomst zijn)
Het zou dus fijn zijn als ik die keuze (die had ik eerst niet) ook met het OV zou hebben.

Punt blijft dat je met het Flex systeem, nu af bent van het iinstaptarief van 20 euro én je nu gewoon achteraf betaalt voor je exact rit; niet een groot bedrag waar je maar een fractie van gebruikt.

Ieder zijn ding toch? Snap niet helemaal waarom je zoveel moeite dat onderuit te halen. Dat het voor jou, in jouw situatie niet handig is; heel fijn!

Notna wijzigde deze reactie 04-09-2018 07:58 (16%)

• Paul
quote:
Notna schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:45:
Ieder zijn ding toch? Snap niet helemaal waarom je zoveel moeite dat onderuit te halen.
Ik haal dat helemaal niet onderuit, iedereen mag kiezen wat ze willen. Ik probeer enkel mensen uit te leggen dat hetgeen ze als GIGANTISCH onoverkomelijk probleem ervaren (jij doet er nog vrij nuchter over, er zijn mensen die hierover compleet uit hun plaat gaan) ofwel helemaal niet zo'n groot probleem is, ofwel dat ze hypocriet bezig zijn omdat ze het op andere plekken met veel hogere bedragen ineens geen enkel punt vinden.

Ieder zijn ding, als jij Flex fijner vind dan automatisch opwaarderen, prima. Maar die eenmalige 20 euro borg als probleem aanvoeren (alle volgende keren is het betalen voor eerder gemaakte reizen) terwijl de meesten wel honderden of duizenden euros uitgeven aan fietsen of autos, dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Paul schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:14:
[...]
Ik haal dat helemaal niet onderuit, iedereen mag kiezen wat ze willen. Ik probeer enkel mensen uit te leggen dat hetgeen ze als GIGANTISCH onoverkomelijk probleem ervaren (jij doet er nog vrij nuchter over, er zijn mensen die hierover compleet uit hun plaat gaan) ofwel helemaal niet zo'n groot probleem is, ofwel dat ze hypocriet bezig zijn omdat ze het op andere plekken met veel hogere bedragen ineens geen enkel punt vinden.

Ieder zijn ding, als jij Flex fijner vind dan automatisch opwaarderen, prima. Maar die eenmalige 20 euro borg als probleem aanvoeren (alle volgende keren is het betalen voor eerder gemaakte reizen) terwijl de meesten wel honderden of duizenden euros uitgeven aan fietsen of autos, dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Wat ik er zelf lastig aan vind, is dat mijn OV chipkaart opwaardeert met 10 euro, maar dat de NS 20 euro borg nodig heeft. Ik had dus ook dagen dat ik voor een rit die mij 8 euro kost, ineens 30 euro moest betalen. Immers gaat de borg van de NS via een ander systeem dan die van het automatisch opwaarderen (het is niet zo slim dat het 20 euro op je kaart zet als je ook automatisch wilt opwaarderen).

Ga je dan met 2 personen naar de stad en heb je een vergelijkbare situatie, dan heb je in één klap 60 euro dat eraf is gehaald. Ik vind dat persoonlijk nogal een raar systeem en vind het logischer zoals de NS nu Flex introduceert.

Overigens snap ik wel dat dit potentieel problemen met incasseren (en schulden?) met zich mee gaat brengen. Denk ik.
Ik vermoed ook wel dat het ligt aan de frequentie waarmee je met het OV gaat. Als ik 2 keer per jaar met de trein ga en 6 keer per jaar met de bus is het veel. Zo een volle kaart met saldo is dan ook gewoon niet nuttig :)

Enfin: het is dus geen onoverkomelijk probleem. Het is niet dat ik er droog brood door moest eten. Maar prettig is anders :)

• Joosie200
  • Niet online
quote:
Paul schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:14:
[...]
Ik ga er niet door uit mijn plaat. Het werkelijke tarief betalen ipv een gefixeerd bedrag staat mij meer aan. Meer niet. Daarbij geef ik geen duizenden euro's aan fietsen, auto's, vliegtickets of wat dan ook uit. Vind ik ook zonde van mijn geld. Fiets op een simpel ding en ik heb een NS dalvrij abonnement. Maar ik woon dan ook in een stad met genoeg aansluitingen naar de rest van het land. Scheelt een hoop.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Paul schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:00:
[...]

Ik heb geen auto en mijn fiets kostte me 0 euro. De opa van mijn vrouw kan niet meer fietsen en dat ding stond in de weg.

Openbaar Vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor bijstandsmoeders. Dat kun je dan wel even bagatelliseren, maar dat is in mijn ogen niet erg sociaal. Leg jij een bijstandsmoeder maar eens uit dat het echt heel normaal is dat ze 55 euro moet investeren om met haar 13-jarige zoontje een keer naar de dierentuin te kunnen 1 stad verderop. En dat het dan ook heel normaal is, dat ze vervolgens weer moet betalen om in te kunnen checken voor de terugreis. De volgende reis? Dat kan zomaar over een jaar zijn, want bijstandsmoeders hebben geen geld voor maandelijkse uitstapjes

Enige alternatief is om extra dure kaartjes met armoede-boete te kopen. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Nu niet en over 5 jaar nog niet.

BazzH wijzigde deze reactie 04-09-2018 09:05 (4%)

• ASW1
Ik gebruik het OV ook slechts enkele keren per jaar. Zeker wanneer je het vergelijkt met bv de Oyster card dan valt het wel heel erg op hoe ongebruiksvriendelijk het OV chipsysteem is, echt op het hufterige af. Ook voor toeristen totaal onbruikbaar, echt te achterlijk voor woorden. Ik wil gewoon met een pre-autorisatie post paid kunnen reizen, waarom is dat niet te organiseren, welk verdienmodel zit daar (blijkbaar) in de weg?

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:10

Coffeemonster

Uncommon sense

Ik zit serieus te overwegen om van mijn Voordeelurenkaart over te gaan naar NS-Flex. Oke, ik raak de korting in de avondspits kwijt, maar ik merk dat ik weinig meer met de trein reis (vaker met de metro). Zeker prive lang niet elke maand meer, en voor werk wordt het vergoed. Ik betaal nu elk jaar ruim 60 euro voor weinig gebruik, en meer dan de helft ervan is dan voor werk. Dan kan ik beter OV-Flex nemen, en als ik eens prive een wat langere reis moet maken, even een voordeelabonnement erop zetten voor een maand. Volgens mij kan ik dan best wel wat besparen. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Paul
quote:
Notna schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:21:
Wat ik er zelf lastig aan vind, is dat mijn OV chipkaart opwaardeert met 10 euro, maar dat de NS 20 euro borg nodig heeft. Ik had dus ook dagen dat ik voor een rit die mij 8 euro kost, ineens 30 euro moest betalen.
Als dat de allereerste keer is dat je met die kaart reist, ja, dan wordt er 27,50 meer afgeschreven (7,50 voor de kaart en 20 borg). Heb je al eerder gereisd (en je beschouwd die 20 inderdaad als borg ipv saldo; aangezien die 20 er altijd op moet staan is het mijns inziens dan ook niet echt te beschouwen als saldo) dan betaal je dus voor reizen die je al eerder hebt gemaakt.

Automatisch opwaarderen schrijft genoeg van mijn kaart af om te kunnen reizen. De meeste reizen die ik maak (paar keer per jaar) zijn zo'n 14 euro, dus iedere 4 ritten wordt er 15 afgeschreven en iedere 5e rit wordt er € 10 afgeschreven. Je betaalt voor wat je reist, en als je dat een keer niet doet dan wordt het de volgende keer verrekend.
quote:
Joosie200 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:40:
Het werkelijke tarief betalen ipv een gefixeerd bedrag staat mij meer aan.
Dus, het probleem wat jij ervaart is dat de NS de betalingen afrondt op € 5 en het restant op de kaart laat staan om de volgende keer te gebruiken? Ik zie het probleem niet zo, zeker niet als het OV je primaire vervoersmiddel is. In een jaar tijd heb je dus maximaal € 4,99 meer overgemaakt naar de NS dan nodig, en 100% daarvan (minus borg, uiteraard, maar die krijg je 100% terug aan het einde, iets wat je van een fiets of auto niet kunt zeggen) is bruikbaar bij de volgende reis.
quote:
Fiets op een simpel ding
Duurder of goedkoper dan € 20 (of € 27,50 als je de aanschaf van de chipkaart meetelt)?
quote:
BazzH schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:03:
Leg jij een bijstandsmoeder maar eens uit dat het echt heel normaal is dat ze 55 euro moet investeren om met haar 13-jarige zoontje een keer naar de dierentuin te kunnen 1 stad verderop.
Nergens voor nodig, gewoon een e-ticket kopen. Als je het uit de automaat haalt op het station dan betaal je inderdaad een toeslag, maar online niet voor zover ik kan vinden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Hugo__Boss
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik ben ook overgestapt op NS Flex. Heb al wat jaren geen NS abonnement meer, vroeger een dal voordeel en weekend vrij gehad. De eenmalige 10 euro stond me een beetje tegen, maar het bleek dat ik ooit een OV fiets abonnement heb genomen voor 1 cent per jaar. Dat is nu ook onderdeel van Flex, dus ben je een "overstapper" en geen nieuwe klant en er lijkt geen 10 euro berekend te zijn. Heb dan ook het abonnement van 0 euro. Reis zelfden, heel soms voor mijn werk wel eens. Maar opeens per maand kunnen aanpassen lijkt me handig voor het geval dat tijdens vakantie ofzo.

Enige wat ik me af vraag: ik heb een reisproduct voor de buurtbus in de provincie Utrecht zodat je voor een vast tarief per rit kan reizen. Zou die het nog doen nu? Staat nog wel als actieve producten in mijn ovchipkaart app. Overigens ook maar 1x gebruikt dus is niet heel erg verder.
Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True