Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Over kapotte OV-chipkaarten gesproken zeg.. ik checkte uit bij NS en zag dat ik nog wat saldo moest opladen voor de bus. Ik loop naar de NS-automaat toe en zet er wat geld op. Ik loop met m'n kaart in m'n hand naar de (laatste) bus toe, doet ie het ineens niet meer :s Alle apparaten van die bus geprobeerd, geen enkele reactie.. Hoe kan het toch..

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:45
quote:
Lars. schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:32:
[...]

Ik had het recentelijk andersom, kaart volledig vervaagt maar chip deed het nog perfect, maar volgens de NS technisch gezien niet meer geldig omdat de naam niet meer zichtbaar was. Na meerdere waarschuwingen toch maar een nieuwe besteld. Kaart was nog tot midden 2019 geldig. Lang en hard gezeurd bij NS, translink enzovoorts, nul op het rekest gekregen. Moraal van het moraal? 99% zeker heb je gewoon pech en mag je gewoon lappen.
Tja ze misbruiken (naar mijn mening) machtpositie. Je kan nergens anders een ov chipkaart kopen dus ze kunnen vragen wat ze willen. Ik begrijp dat zo'n pas niet gratis is maar 11 euro vind ik veel te duur. Maximaal 7,50 wil ik er voor betalen zonder te klagen...
quote:
iBugged schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:40:
Over kapotte OV-chipkaarten gesproken zeg.. ik checkte uit bij NS en zag dat ik nog wat saldo moest opladen voor de bus. Ik loop naar de NS-automaat toe en zet er wat geld op. Ik loop met m'n kaart in m'n hand naar de (laatste) bus toe, doet ie het ineens niet meer :s Alle apparaten van die bus geprobeerd, geen enkele reactie.. Hoe kan het toch..
Bij mij zoiets gelijks gebeurt, ik heb hem eerder gisteren gebruikt opgeladen want ik had te weinig saldo en nu is hij stuk :/

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Creesch

bla bla!

quote:
[...]

Ik had het recentelijk andersom, kaart volledig vervaagt maar chip deed het nog perfect, maar volgens de NS technisch gezien niet meer geldig omdat de naam niet meer zichtbaar was. Na meerdere waarschuwingen toch maar een nieuwe besteld. Kaart was nog tot midden 2019 geldig. Lang en hard gezeurd bij NS, translink enzovoorts, nul op het rekest gekregen. Moraal van het moraal? 99% zeker heb je gewoon pech en mag je gewoon lappen.
Toch raar, ik heb een ns business card waar geen foto op te zien is en je zou verwachten dat de naam ook zichtbaar is bij het uitlezen van de chip.

• Lars.
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-07-2018
quote:
Creesch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:07:
[...]

Toch raar, ik heb een ns business card waar geen foto op te zien is en je zou verwachten dat de naam ook zichtbaar is bij het uitlezen van de chip.
Veel conducteurs vonden het ook mieren neukerij als ik er over begon. Maar toen ik de voorwaarden erbij pakte klopte het wel helaas. :/ En ik werd er iets te vaak, enkele keren per week, op gewezen om de gok te nemen. :P Bekeuring voor ongeldig vervoersbewijs is nogal duur. :X

Dura lex, sed lex
Aangeboden: allerlei hardware.
Vaarwel en tot nooit meer ziens dan maar. :'( ;w

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Creesch

bla bla!

quote:
Lars. schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:09:
[...]

Veel conducteurs vonden het ook mieren neukerij als ik er over begon. Maar toen ik de voorwaarden erbij pakte klopte het wel helaas. :/ En ik werd er iets te vaak, enkele keren per week, op gewezen om de gok te nemen. :P Bekeuring voor ongeldig vervoersbewijs is nogal duur. :X
Mja het zal vast wel kloppen qua voorwaarden. Blijf het toch raar vinden, zolang de chip goed functioneert en iemand netjes geld er op zet dan is er in principe voldaan aan alle zaken die er imho toe doen om er een geldig vervoersbewijs van te maken. Zelfs als de naam niet zou kloppen maakt dat in principe uit want betaalt is er toch wel (wellicht met uitzondering van een kaart met vrij reizen voor studenten aangezien daar de overheid voor betaalt).

* Creesch shrugs... gewoon één van die rare zaken van de ov chipkaart implementatie :)

• Lars.
quote:
Creesch schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:17:
[...]

Mja het zal vast wel kloppen qua voorwaarden. Blijf het toch raar vinden, zolang de chip goed functioneert en iemand netjes geld er op zet dan is er in principe voldaan aan alle zaken die er imho toe doen om er een geldig vervoersbewijs van te maken. Zelfs als de naam niet zou kloppen maakt dat in principe uit want betaalt is er toch wel (wellicht met uitzondering van een kaart met vrij reizen voor studenten aangezien daar de overheid voor betaalt).

* Creesch shrugs... gewoon één van die rare zaken van de ov chipkaart implementatie :)
Ik maak dus inderdaad gebruik van studenten OV. ;) Dus dat zou inderdaad wel het probleem met de naam kunnen zijn.

Dura lex, sed lex

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelfs baas noemt start reizen per mobiel 'waardeloos' en 'dik balen'
quote:
Reizen betalen met je mobiel is twee maanden na de introductie een complete chaos. Het gros van de geïnteresseerden lukt het niet om de nieuwe betaalmethode in het openbaar vervoer aan de praat te krijgen.

Uit nieuwe cijfers blijkt dat nog maar 4702 mensen daadwerkelijk een reis hebben betaald met hun mobieltje. Directeur Arco Groothedde van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, noemt de introductie van de nieuwe betaalmethode ‘dik balen’. ,,De eerste dagen zijn gewoon waardeloos geweest, ik kan het niet anders zeggen.’’

Bij KPN-gebruikers (3,7 miljoen) was de chaos zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe KPN-bellers sloot. Gebruikers hebben er ook maar één ster ervoor over in de recensies. Nu wordt weer voorzichtig geprobeerd om KPN-gebruikers aan te sluiten op de systemen van Translink. Dat is zo complex dat medewerkers van KPN via de telefoon mensen die het echt niet lukt stap voor stap helpen om de app in werking te stellen. Voor gebruikers van Vodafone (4,9 miljoen) is het iets eenvoudiger, maar ondanks aanpassingen van Translink aan de app slaagt 10 procent er nog steeds niet in om te reizen met de OV-chipkaart op de telefoon.

Niet professioneel
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee: ,,Als er op zo’n grote schaal nog zoveel fouten in zitten, dan komt het op mij over alsof dit niet professioneel is aangepakt. Er zijn forse tegenvallers bij dit experiment.’’

Grootste struikelblok van het nieuwe syteem is het aanmelden. Alleen de app downloaden is niet genoeg, er moet ook een 'wallet', een digitale portemonne, bij de provider aangevraagd worden om vervolgens 1 cent naar Translink over te maken om het systeem te activeren. Volgens techneuten van Translink zijn er negen verschillende ict-systemen bij het project betrokken die allemaal naadloos samen moeten werken. Volgens telefonie-expert Ben Woldring is het opstarten veel te ingewikkeld. ,,Het proces moet handig en snel verlopen als dat te omslachtig is dan is de kans groot dat mensen het opgeven.’’

De app is in de Google Play Store tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload. Translink zegt niet te weten hoeveel. 4702 mensen hebben er tot dusver 22.000 ritjes mee gemaakt. De overige downloaders is het niet gelukt.

De OV-chipkaart ligt al sinds de invoering in Rotterdam in 2005 onder vuur. In 2012 werd het systeem landelijk ingevoerd en de strippenkaart en het papieren treinkaartje waren geschiedenis. De kaart werd meerdere keren gehackt, kaarten werkten niet of gingen voortijdig stuk. Treinreizen werden duurder doordat het retourtje werd afgeschaft. Veel van de kritiek van weleer is verstomd, maar Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart krijgt het nog steeds te verduren. Deze krant onthulde een half jaar geleden dat het plastic pasje een ware geldmachine is. Van 2011 tot en met vorig jaar maakte het bedrijf 59 miljoen euro winst. De winst vorig jaar was weer 8 procent hoger. Translink zegt dat de kaart niet goedkoper kan, omdat er winst gemaakt moet worden om de aanloopverliezen te dekken. De plastic kaartjes kosten nog geen euro maar gebruikers moeten 7,50 euro betalen en het pasje moet na vijf jaar worden vervangen. Ook als het pasje nog prima functioneert. Dit tot grote ergernis van consumenten- en reizigersorganisaties.

Ook de Autoriteit Consument en Markt volgt Translink op de voet en is eind vorig jaar zelfs een onderzoek gestart of het bedrijf, dat eigendom is van de OV-bedrijven, misbruik maakt van haar machtspositie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:38
quote:
[...]

Sowieso is die duur van 5 jaar belachelijk en kansloos.
Waarom 7,50 betalen voor een flutpasje en waarom maar 5 jaar geldig?

Het is een verdienmodel over de rug van de reiziger!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05:22

BazzH

Kei-goed...

quote:
dfrenner schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Sowieso is die duur van 5 jaar belachelijk en kansloos.
Waarom 7,50 betalen voor een flutpasje en waarom maar 5 jaar geldig?

Het is een verdienmodel over de rug van de reiziger!
De OV chipkaart is dan ook vanaf dag 1 niet meer geweest dan een middel om meer geld uit de reiziger te kunnen halen. Alle mooie verhalen eromheen hadden eigenlijk alleen maar tot doel om dat een beetje te verhullen en verwarring te scheppen. Als bonus krijgen de vervoersbedrijven ook nog eens een heleboel data uit het OV chipkaart systeem, om zo de tarieven nog verder te kunnen optimaliseren (lees: nog meer geld uit de reiziger trekken).

Alleen jammer dat al dat extra geld van de reiziger lijkt te verdampen in haperende systemen en de zakken van een speciaal hiervoor in het leven geroepen bedrijf en de zakken van de vervoerders. "Service" kennen we inmiddels niet meer in het OV. Op de meeste stations moet de "service" aan mensen die het niet snappen tegenwoordig door andere reizigers verleend worden, want de enige verbinding met de NS loopt via een praatpaal.

Wanneer gaat de reiziger eens iets terugzien voor alle investeringen die hij gedaan heeft de afgelopen jaren? Openbaar vervoer is niet luxe, snel of heel handig, dus het moet vooral betaalbaar zijn. Maar dat is het tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar als je in je eentje reist. Reis je met meerdere personen en laat je je niet in de "daluren" drukken (dus niet tussen 16:00 en 18:30 uur naar huis willen, of voor 9:00 uur willen vertrekken) dan is het tegenwoordig eigenlijk altijd duurder dan alle kosten rondom een autorit opgeteld. Kan me niet voorstellen dat dat het grote doel is. Lijkt mij meer het resultaat van falen om doelen te bereiken. En wat maakt het ook uit: het geld stroomt toch binnen.

Think smart........ Act stupid........

• chriskoomen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-08-2018
toch vreemd,

In de voorwaarde staat het volgende,

"Wat spreken wij met u af over deze voorwaarden?
2. De OV-chipkaart wordt uitgegeven door TLS. De OV-chipkaart is en blijft ons
eigendom."

Volgens mij houd dat in dat je de kaart dus in bruikleen hebt en de eigenaar verplicht is er voor te zorgen dat het werkt. Of zie ik het verkeerd?
dan zijn die kosten dus onrechtmatig lijkt me..

Bedoel, als ik een auto huur bij een bedrijf en die stopt er om een vage rede mee verwacht ik dat ik een andere krijg, en niet even 10.000 euro neer moet leggen voor een nieuwe auto dat nooit mijn eigendom zou worden.

• Lars.
quote:
chriskoomen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:08:
toch vreemd,

In de voorwaarde staat het volgende,

"Wat spreken wij met u af over deze voorwaarden?
2. De OV-chipkaart wordt uitgegeven door TLS. De OV-chipkaart is en blijft ons
eigendom."

Volgens mij houd dat in dat je de kaart dus in bruikleen hebt en de eigenaar verplicht is er voor te zorgen dat het werkt. Of zie ik het verkeerd?
dan zijn die kosten dus onrechtmatig lijkt me..

Bedoel, als ik een auto huur bij een bedrijf en die stopt er om een vage rede mee verwacht ik dat ik een andere krijg, en niet even 10.000 euro neer moet leggen voor een nieuwe auto dat nooit mijn eigendom zou worden.
Voor een kapotte kan je dat argument inderdaad gebruiken, voor een verlopen niet. Dan moet je het vergelijken met de huurprijs voor de auto, als je huur periode verloopt moet je opnieuw de huurprijs betalen.

Dura lex, sed lex

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-03 19:54
Ik wil nu twee abonnementen.
Treurnis weer dit. Moet nu een extra ov-chipkaart aanvragen (kopen!) omdat dat apparaat niet om kan gaan met een weekend abonnement bovenop een trajectabonnement.
Bij de NS, dus wordt natuurlijk exact dezelfde kaart dus moet ik ook nog iets gaan bedenken om de kaarten met verschillende producten uit elkaar te houden. ;(

Hoeveel kostte dat systeem de Nederlandse belastingbetaler ook alweer?

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 29-08-2017 12:23 (10%)

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:08
quote:
Ton Deuse schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:21:
Ik wil nu twee abonnementen.
Treurnis weer dit. Moet nu een extra ov-chipkaart aanvragen (kopen!) omdat dat apparaat niet om kan gaan met een weekend abonnement bovenop een trajectabonnement.
Bij de NS, dus wordt natuurlijk exact dezelfde kaart dus moet ik ook nog iets gaan bedenken om de kaarten met verschillende producten uit elkaar te houden. ;(

Hoeveel kostte dat systeem de Nederlandse belastingbetaler ook alweer?
Koop een nieuwe OV-kaart maar gebruik wel een andere foto ;). Je kan namelijk gewoon op je eigen naam een nieuwe kaart aanvragen, zonder dat je huidige geblokkeerd wordt oid.

• Koffiebarbaar
Dat bedacht ik me ook toen ik het postte maar dit gedoe is natuurlijk weer een schrijnende technische tekortkoming van dit systeem.
Het is altijd gezeik als je net even iets wil wat buiten de norm valt. Vind het echt ruk ontworpen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Ton Deuse schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:29:
Dat bedacht ik me ook toen ik het postte maar dit gedoe is natuurlijk weer een schrijnende technische tekortkoming van dit systeem.
Het is altijd gezeik als je net even iets wil wat buiten de norm valt. Vind het echt ruk ontworpen.
Dat probleem is net als een groot aantal andere problemen met het OV gemakkelijk genoeg te verhelpen. De enige voorwaarde is dat de medewerkers in het OV (en TransLink) tot en met de directie verplicht met het OV reizen en bijvoorkeur op 100 KM van hun werkplek wonen. Uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor rijdend personeel dat voor de aanvang van de dienstregeling vanaf huis naar het beginpunt moet en/of na afloop van de dienstregeling vanaf het eindpunt naar huis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Koffiebarbaar
quote:
Freee!! schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Dat probleem is net als een groot aantal andere problemen met het OV gemakkelijk genoeg te verhelpen. De enige voorwaarde is dat de medewerkers in het OV (en TransLink) tot en met de directie verplicht met het OV reizen en bijvoorkeur op 100 KM van hun werkplek wonen. Uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor rijdend personeel dat voor de aanvang van de dienstregeling vanaf huis naar het beginpunt moet en/of na afloop van de dienstregeling vanaf het eindpunt naar huis.
Volgens mij komen ze iig bij TLS uitsluitend met de auto naar het werk inderdaad. Anders bedenk je het niet dat mensen op perrons op niet nader gedefinieerde plekken moeten gaan in en uitchecken ergens in hun overstap van 2 minuten omdat er een andere exploitant op een x-traject rijdt, iets wat op geen enkele manier intuïtief duidelijk is, zeker niet op vreemde trajecten en prima aan de achterkant administratief op te splitsen is met een query op de database.

Maar ik ben ook maar een simpleton. :')

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 29-08-2017 13:04 (6%)

• Freee!!

Freee!!

quote:
Ton Deuse schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:02:
[...]
Volgens mij komen ze iig bij TLS uitsluitend met de auto naar het werk inderdaad.
Dat beweer ik niet, ik wil best aannemen dat er een aantal op loop- danwel fietsafstand van het werk wonen. Maar daarom ook mijn voorgestelde verplichting om en minimaal 100 KM van de werkplek te wonen en verplicht met het OV naar en van de werkplek te reizen (en thuiswerken is ook verboden >:) ). Op het moment dat dit voor al het kantoorpersoneel inclusief directie geldt, is het heel gauw afgelopen met dit soort onnozelheden en andere problemen in het OV.

NB: Controleurs moeten natuurlijk OV-personeel extra streng controleren op correct in- en uitchecken, die zouden moeten weten hoe het moet >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Octopuz
  • Niet online
OV-Chip mobiel is nu aan te vragen door tienduizend KPN-klanten. Wie zich had geregistreerd via de site, heeft daar bericht over gekregen. Ze beloven dat het binnen tien minuten werkend te krijgen is :)

• RobinStn
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:17
Was erg blij met de mail van KPN echter na vele pogingen (installatie bleef steeds hangen op 99%) en een aantal malen contact met Translink te hebben gehad blijkt dat de Huawei Mate 9 niet geschikt is voor OV-Chip mobiel.

• Groentjuh
  • Laatst online: 19:39
Ik kwam er nadat de logs bij Translink zijn doorgelopen achter dat je geen vreemde tekens (zoals +) in je e-mailadres moet stoppen. De frontend accepteert het, maar het backend systeem niet. Hierdoor kun je door met het betalen van 1 cent voor een kaart, die je nooit gaat krijgen.

Ook dan blijft de app op overigens op 99% hangen, want de kaart om er op te zetten komt nooit binnen.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:57

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Ik snap nog steeds niet waarom die hele OV Chipkaart Wallet-app niet werkt? Ik blijf een halfbrakke app zien, met een menu wat niet werkt waarbij ik een grey-out optie heb om een kaart te verwijderen die ik niet eens ooit toegevoegd heb.

Simyo heeft mij ook al gemailed dat het zou werken. Maar mooi niet!
Iemand nog ideeen?

Ik heb al de beta-wallet, alles al eens opnieuw geinstalleerd, met de rechten gespeeld....
Al 2 uur zitten aanmodderen, maar het wil maar niet werken. Is er geen debug-mode voor die aan de developers duidelijk maakt wat er mis is?

Verder zou het gewoon moeten werken op de Samsung Galaxy S7, en ik heb een splinternieuwe Simkaart met NFC-mogelijkheid. Maar wat is het probleem?

AW_Bos wijzigde deze reactie 08-09-2017 13:30 (51%)

...

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Groentjuh schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:40:
Ik kwam er nadat de logs bij Translink zijn doorgelopen achter dat je geen vreemde tekens (zoals +) in je e-mailadres moet stoppen. De frontend accepteert het, maar het backend systeem niet. Hierdoor kun je door met het betalen van 1 cent voor een kaart, die je nooit gaat krijgen.

Ook dan blijft de app op overigens op 99% hangen, want de kaart om er op te zetten komt nooit binnen.
Uitermate irritant zijn dat soort fouten inderdaad... Zo lastig is het toch niet zou ik denken... Maar het speelt al jaren, lijkt misschien zelfs toe te nemen.

• Freee!!

Freee!!

quote:
Translink.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Ghehehe, true! Maar het technische probleem dan ;)?

...

• Freee!!

Freee!!

quote:
AW_Bos schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:33:
[...]
Ghehehe, true! Maar het technische probleem dan ;)?
Pay peanuts ...

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik krijg dit net in de mail:
quote:
Geachte heer bvk,

Vergeet u wel eens uit te checken bij NS? Vanaf 1 oktober 2017 hoeft u zich daar niet meer druk over te maken. Met de Vergeten Check-uit Service herstellen wij dit voor u. Want na een succesvolle pilot met tevreden deelnemers is besloten om deze nieuwe dienst aan uw NS-Business Card toe te voegen.

Hoe werkt het?
Als wij met voldoende zekerheid uw NS-eindstation kunnen bepalen, corrigeren we automatisch de vergeten check-uit. Bij twijfel sturen we u een e-mail, zodat u de rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Lees hier alles over de service en de voorwaarden.

Voordelen
Met de Vergeten Check-uit Service voorkomt u onnodige kosten door correctietarieven en wordt uw administratie een stuk eenvoudiger. Om u een idee te geven: In de pilot kon zo’n 46% van de vergeten check-uits automatisch hersteld worden met een gemiddelde besparing van € 10,10 per herstelde check-uit. Zo betaalt u nooit meer teveel voor uw reis.
Meer info

Nu vergeet ik zelden tot nooit om uit te checken, maar dit is toch wel weer een vooruitgang lijkt me. Hopelijk voeren ze dit ook snel door voor de niet zakelijke reizigers al zal dat waarschijnlijk een stuk lastiger zijn.

Specs

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
bvk schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:17:
Ik krijg dit net in de mail:

[...]

Meer info

Nu vergeet ik zelden tot nooit om uit te checken, maar dit is toch wel weer een vooruitgang lijkt me. Hopelijk voeren ze dit ook snel door voor de niet zakelijke reizigers al zal dat waarschijnlijk een stuk lastiger zijn.
Ik ben benieuwd. Ik heb een traject-vrij en 99% van mijn ritten zijn dan ook precies dat traject. Kan haast niet missen, zou je zeggen.

Maar volgens mij moet de reiziger zonder business card het doen met een berichtje. Daar zit ik niet op te wachten.

• Brent
  • Laatst online: 18:55
Toen ik bij de invoering riep dat de extra handeling van het uitchecken heel vervelend was, vielen er velen over me heen. Luddiet was ik. Mooi bewijsstuk dat het geen incidenteel probleem is. Jammer dat je er een business card voor nodig hebt, daar heeft de incidentele reiziger niets aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toegangspoortjes binnenkort dicht op alle grote NS-stations
quote:
De NS is van plan om voor het einde van het jaar de toegangspoortjes op alle grote stations te sluiten. De komende maanden gaan de poortjes op Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal dicht. Op Rotterdam Centraal kon je al niet meer doorlopen zonder in te checken.

De afgelopen drie jaar zijn op 71 van de ruim 400 stations in Nederland de toegangspoortjes in gebruik genomen. De NS zegt dat straks 90 procent van alle reizigers op een station incheckt voor dichte poortjes.

De poortjes zijn volgens de NS een effectief middel tegen zwartrijders. Ook zouden mensen zich er veiliger door voelen. "We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes. Het is ook een effectief middel om niet te vergeten in- of uit te checken", zegt commercieel directeur Hans Peters van de NS.

Extra personeel
Bij de grote stations zet de NS voorlopig extra medewerkers in om reizigers die bijvoorbeeld zonder ov-chipkaart voor de poortjes staan, te helpen. Mensen die iemand willen ophalen of naar een winkel in de stationshal willen, kunnen inchecken en binnen een uur weer gratis uitchecken.

Op Amsterdam Centraal gaan morgen de poortjes bij wijze van proef al dicht, tot zaterdag. Als alles goed gaat, blijven ze in december echt gesloten.
"Mensen die iemand willen ophalen of naar een winkel in de stationshal willen, kunnen inchecken en binnen een uur weer gratis uitchecken."

Maar dan heb je dus wel genoeg saldo (€20) nodig om dat te kunnen doen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Brent
Kan niet wachten tot je met je draadloze PIN/CC kunt in-uitchecken a la Londen. Dan hoef ik tenminste 1 potje minder in de gaten te houden.

• Freee!!

Freee!!

quote:
Raven schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:09:
[...]
Maar dan heb je dus wel genoeg saldo (€20) nodig om dat te kunnen doen?
€16,- is genoeg en €6,- zelfs als je een kortingskaart hebt.

• Koenoe
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
Freee!! schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:32:
[...]

€16,- is genoeg en €6,- zelfs als je een kortingskaart hebt.
Moet je wel een kortingskaart aanschaffen a €50,- per jaar. Ik dacht overigens dat het zonder korting €20,- was en €16 met korting. €6 is voor regionaal vervoer (bus, tram, metro).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Koenoe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:48:
[...]

Moet je wel een kortingskaart aanschaffen a €50,- per jaar. Ik dacht overigens dat het zonder korting €20,- was en €16 met korting. €6 is voor regionaal vervoer (bus, tram, metro).
Nope. Je mag 4 euro in de min en NS instaptarief is 20 euro, dus dat kan met minimaal 16 euro op de kaart. Met een abonnement is het instaptarief 10 euro, dus dat kan met minimaal 6 euro op de kaart.

Met Samenreiskorting is het instaptarief overigens ook maar 10 euro. Dus als je alleen iemand op hoeft te halen, kun je ook gewoon Samenreiskorting op je kaart zetten. Dan heb je maar 6 euro saldo nodig om door het station te mogen lopen.

Als dan blijkt dat degene die je op komt halen bijna een uur vertraging heeft, moet je dus het station wel weer verlaten en later weer terugkomen, want anders moet je daadwerkelijk betalen voor het ophalen.

Zo handig dit.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:10:
[...]

Als dan blijkt dat degene die je op komt halen bijna een uur vertraging heeft, moet je dus het station wel weer verlaten en later weer terugkomen, want anders moet je daadwerkelijk betalen voor het ophalen.

Zo handig dit.
Want die persoon informeert je niet even dat hij/zij een uurtje later is? We leven niet meer in het postduiven tijdperk. Je kunt ook problemen zoeken waar ze niet zijn.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Skyaero schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:13:
[...]

Want die persoon informeert je niet even dat hij/zij een uurtje later is? We leven niet meer in het postduiven tijdperk. Je kunt ook problemen zoeken waar ze niet zijn.
Je weet nooit wanneer die vertraging ontstaat natuurlijk he. Wie weet schrikt die persoon toevallig net wakker op het moment dat de trein het station weer uitrijdt. Of misschien valt zijn trein wel 500 meter voor de eindbestemming stil om pas een uur later weer in beweging te komen? Of misschien had ik op weg naar het station mijn mobiel toevallig nog op stil staan en voelde ik hem niet trillen in mijn jaszak. Dat ding zit niet bij iedereen vastgegroeid aan de rechterhand hoor.

Vrij kortzichtig om zomaar te roepen dat dat tegenwoordig niet meer voor kan komen. Denk dan eerst eens wat verder. Soms lopen dingen iets anders dan je zou willen/verwachten.

Mij zal het niet overkomen overigens, want de voorzieningen op "ons station" bestaan uit 1 kaartautomaat en 6 cico's verspreid over 2 perrons. Oja, we hebben ook 8 bankjes, een paar prullenbakken, een paar lampen, 2 fietsenstallingen en 2 van die NS praatpalen waardoor studenten de reisplanner kunnen voorlezen voor als je geen mobiel hebt. Geen poortjes dus.

BazzH wijzigde deze reactie 20-09-2017 13:27 (18%)

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Over OV-Chip mobiel...
Heeft iemand de OV Chipkaart Wallet bij KPN/Simyo überhaupt wel eens werkend gekregen op een Samsung Galaxy S7? Ik blijf constant een half brakke app krijgen zonder enige mogelijkheid om iets toe te voegen, iets te wijzigen, iets te registreren?

Ik zie enkel bij het opstarten van die app een mooie zoete roze-paarse achtergrond met een menu die o.a aangeeft dat ik mijn kaart kan verwijderen die ik nog nooit toegevoegd heb :P. En verder is alles aan opties, behalve de 'info' greyed-out en niet aan te klikken.

Dit lijkt me meer een probleem in de app, dan dat SImyo/KPN niet ondersteund worden?

Iemand die dit probleem herkent?

...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
[...]

Of die persoon moet net in een "dead zone" zitten van zijn provider, ik kom af en toe nog wel eens dergelijke plekken tegen tijdens treinritten naar de andere kant van het land :P

Oscar Wilde

• Brent
quote:
[...]

Wat is er mis met postduiven?

• Groentjuh
quote:
AW_Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:27:
Dit lijkt me meer een probleem in de app, dan dat SImyo/KPN niet ondersteund worden?
Maar ben jij wel goed begonnen?
Verwijder eerst even de 3 benodigde apps:
NFC Manager
OV-chip wallet
OVCM

Installeer de NFC Manager app. Deze gaat het één en ander klaarzetten en controleren. Als alles goed is, dan krijg je 2 knoppen met mogelijke apps, die je daarna kunt installeren. De ene knop is voor de Rabo Wallet en de andere voor de OV-chip wallet.

De knop voor de OV-chip wallet brengt je naar de Play-store om deze app te installeren. Dat moet je doen en daarna de app openen. Dan kun je als het goed gaat je registeren voor OV-Chip mobiel. Aan het einde van de registratie moet je 1 cent met iDeal betalen.

Nadat je dat hebt gedaan wordt een kaart op je simkaart gezet door deze app. Je krijgt een 'nutteloze' voortgangsbalk. Als die bij 99% blijft hangen dan is de aanmelding niet goed gegaan (en ben je natuurlijk 1 cent kwijt, die in de Translink wensput zit). Vaak is dan je eerdere aanmelding goed fout gegaan, waardoor je veelal een reset van de simkaart nodig hebt om de OV-Chip troep er vanaf te krijgen. Ook enge e-mailadressen (met bijvoorbeeld +-teken) kunnen de aanmelding verstoren.

Mocht dat alles goed zijn gegaan dan kun je eindelijk de OVCM installeren en gebruiken.

Waar gaat het bij jou fout?

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@Groentjuh Ik heb je stappen uitgevoerd, en alles verwijderd. Daarna zelfs mijn 'apparaat geoptimaliseerd' wat de cache meteen ook eens verwijdert. Ik heb de NFC-app eerst geinstalleerd, en daar gaat alles goed. Alle vinkjes, en de keuzeknoppen voor de wallet. Ik klik de OV Chipkaart wallet aan en installeer deze.

Vervolgens krijg ik dus weer de zoete paars/blauwe background te zien, met eventjes een tooltext: Permission granted, en daar blijft het bij. Geen vervolg opties, een hamburger-menu wat niet werkt....

Je hebt het over een reset van de SIM-kaart. Hoe doe ik dat, en 'wat' reset hij dan? Alleen de NFC gegevens die op de SIM staan? Ik heb een vermoeden dat daar iets niet goed is gegaan.

...

• Groentjuh
quote:
AW_Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:45:
Je hebt het over een reset van de SIM-kaart. Hoe doe ik dat, en 'wat' reset hij dan? Alleen de NFC gegevens die op de SIM staan? Ik heb een vermoeden dat daar iets niet goed is gegaan.
Dat is wel een rare plek om vast te komen zitten. Als je Simyo hebt, kun je misschien kijken of Simyo's moderatoren op hun forum je in contact kunnen brengen met de personen, die je kunnen helpen met het aanmelden voor OV Chip mobiel. Iemand van KPN heeft mij er ook doorheen geloodst met mijn Simyo NFC kaartje + Samsung Galaxy S8.

In het verleden ging de aanmelding hiervoor wel eens op een dusdanige wijze mis dat de chipkaart gedeeltelijk op de simkaart stond. Als je dat hebt gehad, dan kan KPN dat weer wissen. Vaak gaat het aanmelden daarna weer goed.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@Groentjuh De vraag is... hoe wordt dat gewist door hun? Gaat dat op afstand via een bepaald SMS'je, een bijzondere app, of moet ik een nieuwe SIM-kaart (zou zonde zijn)?
Ik zal in ieder geval Simyo eens vragen.

Waar liep jij dan vast?

...

• Groentjuh
quote:
De frontend van OV Chip mobiel vond mijn email met "+ovchipmobiel" onderdeel prima, terwijl de backend dat een ongeldig e-mailadres vond. De backend maakte dus geen OV Chip mobiel kaart aan voor de app om te installeren. De voortgangsbalk bleef daardoor oneindig op 99% hangen, want die was aan het wachten op een kaart, die nooit ging komen.

Daar kwamen ze in ieder geval achter door logs van de diverse systemen voor mijn simkaart op te vragen.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Zover ben ik nog niet eens gekomen :P
Ik heb via Twitter de webcare van @Simyo Webcare (met een mention aan @KPN Webcare ) gevraagd of ze iets weten over het resetten van de NFC van een SE SIM-kaart. Volgens mij is het een zeer exotisch proces dat ik er op Google weinig over kan vinden.

Het lijkt mij: "Wat op de SE-deel van de kaart wordt geschreven, moet toch ook kunnen worden bewerkt/verwijderd"?

Anyway, ook grappig dat ze hier op GoT zitten met een bedrijfsaccount.

AW_Bos wijzigde deze reactie 20-09-2017 17:13 (8%)

...

• Groentjuh
quote:
AW_Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:12:
Ik heb via Twitter de webcare van @Simyo Webcare (met een mention aan @KPN Webcare ) gevraagd of ze iets weten over het resetten van de NFC van een SE SIM-kaart. Volgens mij is het een zeer exotisch proces dat ik er op Google weinig over kan vinden.
Ik zou zelf gewoon vragen of ze kunnen helpen met het installeren van OV Chip mobiel, omdat het je niet lukt. Hopelijk kunnen dezelfde mensen, die mij hielpen, jou ook helpen.

Groentjuh wijzigde deze reactie 20-09-2017 17:17 (17%)

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@Groentjuh
Ik heb al te horen gekregen dat ze mijn SIM-kaart kunnen resetten. Ik ben benieuwd hoe ze dit doen. :)

Edit:
@Groentjuh ze hebben een netwerk-reset gedaan. Dat hielp niet, en lijkt mij ook niks met de SIM-kaart te doen.Dan ben ik benieuwd of de mensen van OV-chipkaart die halve data misschien kunnen verwijderen van de SIM-kaart. Wat geschreven is, moet ook weer verwijderd kunnen worden, toch?
Simyo zegt dat ze wel een nieuwe SIM-kaart kunnen sturen, maar dat vind ik toch even wat te gortig voor op dit moment.

Eerst maar kijken van OV-Chipkaart kan betekenen. Maar het blijft een exotische vraag waarvan ik echt hoop dat ze het juiste antwoord kunnen geven. Als ze een app hebben om die data te wissen, of een beta-app die dit kan detecteren en wissen, dan zou dat tof zijn.

AW_Bos wijzigde deze reactie 20-09-2017 19:10 (74%)

...

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Translink deelde reisgegevens met Sociale Verzekeringsbank
https://www.security.nl/p...+Sociale+Verzekeringsbank

goh, je verwacht het niet he.

• Koffiebarbaar
Vandaag ook achter gekomen dat je niet kan uit en in checken als een deel van je reis buiten de spits plaatsvind.
Mijn trein had weer eens vertraging waardoor mijn aansluiting de soep in liep. Aangezien dit na negenen was was en nog best een eind te gaan was was het een uitgelezen moment om even om te checken naar het kortingstarief.
Dat kan je dus mooi vergeten als je oorspronkelijk voor vijf voor 9 hebt ingechecked. :X
Vroeger kon je gewoon een voltarief kaartje kopen voor het deel van het traject dat je in "de spits" moest doen en een kaartje voor erbuiten.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 29-09-2017 20:50 (14%)

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-03 23:36
quote:
Ton Deuse schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 20:49:
Vandaag ook achter gekomen dat je niet kan uit en in checken als een deel van je reis buiten de spits plaatsvind.
Mijn trein had weer eens vertraging waardoor mijn aansluiting de soep in liep. Aangezien dit na negenen was was en nog best een eind te gaan was was het een uitgelezen moment om even om te checken naar het kortingstarief.
Dat kan je dus mooi vergeten als je oorspronkelijk voor vijf voor 9 hebt ingechecked. :X
Vroeger kon je gewoon een voltarief kaartje kopen voor het deel van het traject dat je in "de spits" moest doen en een kaartje voor erbuiten.
Liep je niet tegen de drie minuten blokkering aan?
Volgens mij zit dat erop om te voorkomen dat je in een beweging in en uitcheckt, en daardoor per ongeluk zonder geldig vervoersbewijs zit of juist per ongeluk ingecheckt raakt terwijl je niet langer in het OV zit.
Stel je checkt uit om 09:01 en je wilt bij dezelfde paal inchecken om 09:03 dan lukt dat niet, wacht je tot 09:04 of liever nog 09:05 om zeker te zijn dan lukt het wel.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:37
quote:
nsa1984 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 21:20:
[...]

Liep je niet tegen de drie minuten blokkering aan?
Nee, het principe is anderhalf jaar terug aangepast. Als je binnen 35 minuten na het uitchecken bij NS weer incheckt wordt het gezien als een overstap, en wordt het kortingspercentage van je vorige reis aangehouden voor de volgende reis.

Dit is bedoeld als oplossing voor mensen die meer betalen omdat ze tijdens hun reis poortjes tegenkomen (het 'Hilversumprobleem') maar door de manier waarop NS het heeft geïmplementeerd worden reizigers benadeeld wanneer ze halverwege de reis recht krijgen op korting.

De enige oplossing is een apart kaartje kopen (uit de automaat, e-ticket of een tweede chipkaart) voor het deel van de reis waarvoor je tegen vol tarief reist. NS is ook niet van plan om dit te veranderen.

We are shaping the future

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GS Overijssel: "In- en uitchecken bij overstap regionale treinen verleden tijd"
quote:
Treinreizigers in Overijssel hoeven niet meer in en uit te checken bij een overstap tussen verschillende regionale vervoerders.

Vanaf 10 december heeft de reiziger de keuze uit twee OV-chipkaartpoortjes en -palen: één voor de NS en één voor alle andere Overijsselse treinen van Arriva en Keolis Nederland (voorheen Syntus). Met deze maatregel zorgen Gedeputeerde Staten van Overijssel voor meer reisgemak in het openbaar vervoer, door één enkele 'check-in check-out’ voor de treinreizigers op alle regionale treinlijnen.

Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten het opstaptarief bij een overstap tussen regionale treinen en bussen te laten vervallen. Dit geldt ook voor de treinen die doorrijden naar Drenthe en Gelderland.

Regionaal vervoer
Arriva en Keolis Nederland verzorgen in opdracht van de provincie Overijssel het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Emmen, Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vanaf 10 december 2017 komen daar de treintrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede bij. NS rijdt daar nu in opdracht van de provincie Overijssel en draagt in december het stokje over aan Keolis Nederland.

"In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op en zorgt ook voor oponthoud in de spits. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis Nederland hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau. Daarnaast zijn de nieuwe palen sneller bij het in- en uitchecken en zijn ze technisch al geschikt voor nieuwe betaalmethoden in de toekomst, zoals bijvoorbeeld bankpassen. Hiermee lopen we vooruit op wat in Nederland de standaard wordt", zegt gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in de provincie Overijssel.

Blauw netwerk
Om het regionale vervoer duidelijk zichtbaar en herkenbaar te maken voor de treinreizigers krijgen de OV-chipkaartpoortjes, -palen en de treinen de blauwe provinciale OV-huisstijl. De Vechtdallijnen rijden al in de blauwe kleur. Deze stijl wordt ook toegepast op de treintrajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Het regionale vervoer krijgt de verzamelnaam: Blauwnet. De wens van de provincie Overijssel en de regionale vervoerders is om de regionale single check-in check-out op termijn uit te breiden met bijvoorbeeld NS en regionaal treinvervoer in Gelderland.

Gedeputeerde Boerman: "De afgelopen jaren hebben we de kwaliteit van het openbaar vervoer enorm verbeterd door bijvoorbeeld gelijkvloerse instappen, meer comfort in de trein door inzet van nieuw materieel, verhogen van de frequenties en snelheid en de elektrificatie van spoortrajecten. Daardoor zien we ook het aantal reizigers toenemen. Met single check-in check-out en het laten vervallen van het opstaptarief, bij een overstap tussen regionale treinen en bussen, maken we weer een mooie stap. Daarmee wordt het Overijsselse openbaar vervoer een steeds aantrekkelijker alternatief voor de auto."

Oscar Wilde

• Brent
Toevallig las ik vandaag dat MasterCard inmiddels in 80 steden gebruikt wordt of gaat worden voor het OV: https://newsroom.masterca...re-than-80-global-cities/

En hier hebben we nog meerdere soorten paaltjes :z

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Joepie!!!! :D

Ik heb eindelijk(!!!) OV-Chip mobiel werkend op mijn Samsung Galaxy S7 telefoon met Simyo/KPN!
Alles zou nu gebruiksklaar moeten zijn, geeft hij aan. Dus ik ga het in de loop van de dag even testen door in- en uit te checken.

Het stappenplan welke ik van TransLink / OV Chipkaart kreeg:
quote:
Beschrijving registratieproces

Heeft u de app OV-chip mobiel nog op uw toestel? Verwijder dan eerst deze app voordat u verder gaat!

- Zorg voor een goede verbinding met het mobiele netwerk of wifi
- Open de OV-chip Wallet (of installeer deze als deze nog niet geinstalleerd is)
- Klik op 'kaart toevoegen'
- Hier wordt u doorverwezen naar de Play Store om NFC Manager te installeren. Na de installatie voert NFC manager een aantal checks uit. Zijn die succesvol? Dan gaat u direct naar de registratiepagina.
- Vul alle gevraagde gegevens in
- Betaal € 0,01 met Ideal
- De registratie is voltooid en de OV-chipkaart wordt op uw SIM geschreven
Dit kan enkele minuten duren
- Ziet u de OV-chipkaart in uw Wallet? Klik er dan op.
- Hierna komt u in de Google Play Store terecht om de OVCM app te downloaden en installeren.
- Installeer de app en geef de app toestemming voor toegang tot uw simkaart
- De OV-chip mobiel app zal starten met het downloaden van uw mobiele OV-chipkaart
- Wacht dit proces af tot de melding "Goedendag, Fijne reis toegewenst"
- OV-chip mobiel is succesvol geïnstalleerd op uw toestel
Je moest dus niet met de NFC manager beginnen, maar met de Wallet.
Als eerste heb ik alles natuurlijk gedeïnstalleerd, en even de cache van Android gewist met de standaard 'Apparaatonderhoud'-app. Daarna even de telefoon opnieuw opgestart, en de OV Chipkaart Wallet gedownloadt Vanaf dat moment kreeg ik meteen een disclaimer voor mijn neus en startte het registratieproces waarin mijn NAW werden gevraagd en ik de iDeal-betaling kon doen. Daarna werd de boel gereed gemaakt wat enkele minuten duurde.

Nu moet alles gereed zijn!
"Ready to check in!!" :D

Nu is het afwachten waneer ze abonnementen gaan ondersteunen ;). Want nu is het alleen buiten de treinen om in het OV praktisch voor mij.

AW_Bos wijzigde deze reactie 24-10-2017 12:05 (5%)

...

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19:51
quote:
Dat is wel heel mooi!
(Ook al ga ik nu niet meer met de trein).

Nu nog NS erbij en dan is het helemaal mooi, maar sowieso is dit al een goede stap in de richting (het kan altijd beter, maar voorlopig ben ik hier blij mee)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:02:
Joepie!!!! :D

Ik heb eindelijk(!!!) OV-Chip mobiel werkend op mijn Samsung Galaxy S7 telefoon met Simyo/KPN!
Alles zou nu gebruiksklaar moeten zijn, geeft hij aan. Dus ik ga het in de loop van de dag even testen door in- en uit te checken.
Succes :)

Zou jij trouwens een klein dingetje willen testen? De snoep/frisdrankautomaten op stations ondersteunen tegenwoordig alleen NFC, ik ben benieuwd of je daar op deze manier ook kan betalen of dat dat alleen met bankpassen met NFC werkt.

Oscar Wilde

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Raven schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:50:
[...]

Succes :)

Zou jij trouwens een klein dingetje willen testen? De snoep/frisdrankautomaten op stations ondersteunen tegenwoordig alleen NFC, ik ben benieuwd of je daar op deze manier ook kan betalen of dat dat alleen met bankpassen met NFC werkt.
Dat werkt alleen met bankpassen. Met de OV chipkaart is het betalen van fysieke producten nog nooit van de grond gekomen, volgens mij omdat het ook geen geregistreerd betaalmiddel is bij de Nederlandsche Bank.
Opsich zou ik het idee zeker toejuichen als dit zou gaan werken, en dan ook vooral met automagisch opladen. Maar dan kan je eigenlijk net zo goed je bankpas zelf transformeren tot een OV-chipkaart, waar al proeven mee worden gedaan.

AW_Bos wijzigde deze reactie 24-10-2017 12:55 (16%)

...

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:30
Zou wel gewoon moeten werken met een bankieren-app met NFC, zoals ING toch? :)

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
maarud schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:54:
Zou wel gewoon moeten werken met een bankieren-app met NFC, zoals ING toch? :)
Het lijkt mij dat dat niet niet met de OV Chipkaart Wallet kan. Dan moet je dus wel een Wallet van je bank erop hebben staan.

...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Dat werkt alleen met bankpassen. Met de OV chipkaart is het betalen van fysieke producten nog nooit van de grond gekomen, volgens mij omdat het ook geen geregistreerd betaalmiddel is bij de Nederlandsche Bank.
Dat het met de OV-chipkaart niet kan weet ik, maar ik dacht, misschien is dat iets dat met het betalen m.b.v. een NFC-ondersteunende mobiel wel werkt? Dat je dus niet alleen in en uit kan checken met de mobiel, maar dat ook kan doen?

Oscar Wilde

• maarud
quote:
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:55:
[...]

Het lijkt mij dat dat niet niet met de OV Chipkaart Wallet kan. Dan moet je dus wel een Wallet van je bank erop hebben staan.
Dat zeg ik, een bankieren-app :)

Maar dat kan al tijden, dus misschien bedoelt @Raven iets anders...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
maarud schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:00:
[...]

Dat zeg ik, een bankieren-app :)

Maar dat kan al tijden, dus misschien bedoelt @Raven iets anders...
Dat het met NFC-bankpassen kan weet ik (die heb ik niet omdat de NFC-chip geen uitknop heeft zoals een mobiel), maar ik had gehoopt dat de mogelijkheid om OV te betalen met de mobiel i.p.v. OV-chipkaartpasje ook de mogelijkheid bood van snoep/frisdankautomaten op stations gebruik te kunnen maken. Scheelt gerotzooi met verschillende apps, dus gewoon alles in een zeg maar.

Raven wijzigde deze reactie 24-10-2017 13:06 (7%)

Oscar Wilde

• maarud
quote:
Raven schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:03:
[...]

Dat het met NFC-bankpassen kan weet ik (die heb ik niet omdat de NFC-chip geen uitknop heeft zoals een mobiel), maar ik had gehoopt dat de mogelijkheid om OV te betalen met de mobiel i.p.v. OV-chipkaartpasje ook de mogelijkheid bood van snoep/frisdankautomaten op stations gebruik te kunnen maken. Scheelt gerotzooi met verschillende apps, dus gewoon alles in een zeg maar.
Het kan dus wel met je telefoon, maar niet met de OV app (maar met de app van je bank mits je een ondersteunende bank hebt) :) Twee apps heb je dus nodig, maar geen pasje :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS sluit toegangspoortjes op Utrecht Centraal
quote:
De toegangspoortjes op station Utrecht Centraal zijn vanaf maandag gesloten. Wie op reis gaat of een boodschap wil doen op het NS-station, heeft een OV-chipkaart met voldoende saldo nodig.

Volgens de NS is de eerste ochtendspits met de gesloten toegangspoortjes zonder problemen verlopen. De NS had extra mensen ingezet om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden.

''Het was druk", zegt een woordvoerder. "Maar we merkten dat veel forenzen gewend zijn aan gesloten poortjes. Voor de meesten was het ook geen verrassing. De extra mensen die zijn ingezet blijven wel de hele dag beschikbaar voor vragen.''

Zwartrijders
De NS heeft sinds 2014 al op 71 stations de toegangspoortjes gesloten. Het resultaat is minder zwartrijders, minder agressie in de trein en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. ''Ook vergeten reizigers op stations met poortjes niet om in of uit te checken", zegt de NS.

Wie iemand op het perron wil uitzwaaien, iets wil halen bij een van de winkels of het station wil oversteken, kan zonder kosten binnen het uur weer uitchecken. Passanten kunnen ook gebruik maken van de passage zonder poortjes naast de stationshal.

Wegens werkzaamheden gaat deze passage eind november enkele weken dicht. Als alternatief wordt een tijdelijke speciale passantenpoort ingericht.

Amsterdam
Later dit jaar gaan ook de toegangspoortjes op Amsterdam Centraal dicht. In Rotterdam zijn de poortjes al in mei 2015 gesloten. Wanneer de twee grote NS-stations in Den Haag hun poortjes sluiten, is nog niet bekend.

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

quote:
En over een tijdje ook op Amsterdam Centraal (volgens hetzelfde artikel). Ik vraag me af wanneer ze de poortjes dicht gaan doen op het dan overblijvende grootste "lek", te weten Schiphol :? Dat zal feest worden met alle overstappers naar andere perrons.

• Skyaero
  • Niet online
Zijn er überhaupt plannen voor poortjes op Schiphol? Dat zou een volledige nieuwe indeling van de stationshal vereisen.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Toch vraag ik mij af waarom een poortje alsnog geld afschrijft bij een chipkaart waarmee enkel wordt uitgecheckt zonder ingecheckt te zijn?

Waarom controleert het niet op e.v.t incheckpogingen?

Als je met twee chipkaarten reist, ga je hier snel mee de fout in.
quote:
Skyaero schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:18:
Zijn er überhaupt plannen voor poortjes op Schiphol? Dat zou een volledige nieuwe indeling van de stationshal vereisen.
Die plannen heb ik wel gehoord, maar of het nog doorgaat, vraag ik me af. Op Sloterdijk is het een doolhof geworden met glazen schermen. ;)

AW_Bos wijzigde deze reactie 13-11-2017 09:49 (41%)

...

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:16
quote:
AW_Bos schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:45:
Toch vraag ik mij af waarom een poortje alsnog geld afschrijft bij een chipkaart waarmee enkel wordt uitgecheckt zonder ingecheckt te zijn?
Omdat je dan betaalt voor je reis in plaats van dat ze je helpen zwartrijden. Je betaalt (waarschijnlijk) teveel, maar de meeste mensen hebben maar één OV chipkkaart en anders betalen die helemaal niets; wat uiteraard direct misbruikt gaat worden. Dat zou het doel van de poortjes (zorgen dat iedereen betaalt) teniet doen.

Je kunt het verschil horen, en op het schermpje zien, dus je kunt gewoon naar een paal (of poortje) lopen en de verkeerde pas gratis uitchecken en de goede pas uitchecken om zo het juiste bedrag te betalen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

@Paul
Mja, daar heb je gelijk in. Maar in mijn situatie kan het nog gebruiksvriendelijker:

Eerste keer enkele uitcheck:
**Piiieeepp**
"Uitchecken niet mogelijk. U bent niet ingecheckt"
(poortjes blijven dicht, reiziger denkt na)

Tweede poging (e.v.t wachttijd van xx sec):
**Piep piep**
"U bent uitgecheckt, ritprijs 20 euro afgeschreven"

Laat de reiziger dan eerst gewoon gewaarschuwd worden, zou ik zeggen. Zwartreiziger wordt dan meteen ook gestraft omdat hij niet direct het station mag verlaten.

AW_Bos wijzigde deze reactie 13-11-2017 10:30 (25%)

...

• Koffiebarbaar
quote:
Ik vind het absurd dat dat in-en-uit checken tussen vervoerders überhaupt een ding is. Dat deze stroomlijning een initiatief is van iemand anders dan TLS des te meer.

Volgens mij wordt er in Nederland op veruit de meeste trajecten niet in "elkaars vaarwater" gereden, dus als een reiziger tussen katsebroek en havelterlutjegat reist weet je toch gewoon wat het genomen OV pad moet zijn geweest en kan je de verdeling toch op de achtergrond gewoon maken met een database query? Vind dat de reiziger al meer dan voldoende belast wordt met zo'n chipkaart die verre van altijd intuïtief werkt, deze verkapte outsourcing van de administratie aan de reiziger vind ik een brug te ver.

• Koffiebarbaar
quote:
AW_Bos schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:12:
@Paul
Mja, daar heb je gelijk in. Maar in mijn situatie kan het nog gebruiksvriendelijker:

Eerste keer enkele uitcheck:
**Piiieeepp**
"Uitchecken niet mogelijk. U bent niet ingecheckt"
(poortjes blijven dicht, reiziger denkt na)

Tweede poging (e.v.t wachttijd van xx sec):
**Piep piep**
"U bent uitgecheckt, ritprijs 20 euro afgeschreven"

Laat de reiziger dan eerst gewoon gewaarschuwd worden, zou ik zeggen. Zwartreiziger wordt dan meteen ook gestraft omdat hij niet direct het station mag verlaten.
Tjah. Toch is dat probleem ook een beetje gewoon de NS die veel te veel tijd voor zichzelf neemt.
Als ze eindelijk die poortjes eens sluiten kan deze situatie alleen nog maar voorkomen op stations waar geen poortjes zijn maar die poortjes zijn op gigantisch veel plekken nog gewoon open. Ook op plekken waar het station geen doorgang is en je zou zeggen dat sluiting van de poortjes de minste voeten in de aarde zou hebben. (Den Haag HS is zo'n voorbeeld, die zijn nogsteeds open. Waarom weet niemand maar als je gewend bent om door poortjes te moeten ga je daar geheid een keer de mist in.)

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 13-11-2017 18:15 (3%)

• snah001
  • Laatst online: 16:19
Heeft hier iemand een idee hoe je je "gewone" OV-Chipkaart aan de Vodafone Wallet kunt toevoegen?
Je kunt er wel een z.g.Ov-Chipkaart mobiel aan toevoegen maar dat is een compleet nieuwe OV-Chipkaart.
Kun je ook geen kortingsabonnement aan toevoegen.
Dus als iemand een idee heeft hoe je aan de Vodafone Wallet je normale al in bezit zijnde OV-Chipkaart kunt toevoegen dan houdt ik mij aanbevolen.

• Groentjuh
quote:
snah001 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:52:
Heeft hier iemand een idee hoe je je "gewone" OV-Chipkaart aan de Vodafone Wallet kunt toevoegen?
Je kunt er wel een z.g.Ov-Chipkaart mobiel aan toevoegen maar dat is een compleet nieuwe OV-Chipkaart.
Kun je ook geen kortingsabonnement aan toevoegen.
Dus als iemand een idee heeft hoe je aan de Vodafone Wallet je normale al in bezit zijnde OV-Chipkaart kunt toevoegen dan houdt ik mij aanbevolen.
Dat kan niet. Op dit moment kan zo'n OV-chip mobiel enkel volledig tarief met automatisch vervangen aan. Kortingsabonnement enzo komen misschien ooit in de toekomst, maar voor nu is dat NIET mogelijk.

• snah001
  • Laatst online: 16:19
Thnx, leuke feature maar zo heb je er dus ook niks an.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:13
Het probleem van Automatisch Opladen.

Ik beheer vijf kaarten in dit gezin, waaronder een paar voor vergeetachtige pubers. Hierop staat een jaarabonnement, plus automatisch opladen. Eén puber, achttien geworden, raakt de kaart kwijt. Op OV-chipkaart.nl log ik als beheerder in en laat kaart blokkeren en vervangen, inclusief producten. Nieuwe kaart wordt in gebruik genomen en ik wil hem 'in beheer nemen' door hem toe te voegen aan OV-Chipkaart.nl. Gaat niet, houder is boven de achttien en ik ben niet geautoriseerd. Dit laatste speelde 9 maanden geleden, dus precieze meldingen kan ik mij niet herinneren.

Puber wordt volwassen en gaat studeren, met DUO OV.

Opeens valt mijn oog op wel heel veel Automatisch opladen afschrijvingen op de bankrekening. Doorlopende Incasso voor Automatisch Opladen op mij onbekende kaartnummers.

Dat kan ik dus niet uitzetten, want ik beheer de OV Chipkaart niet.

Je kunt dus Automatisch Opladen in rekening gebracht krijgen terwijl je de OV-chipkaart NIET in beheer hebt. Er is geen mogelijkheid om op OV-Chipkaart.nl een overzicht te krijgen van de lopende automatische incasso's op jouw bankrekeningnummer. Iets om rekening mee te houden.

Ik heb een aantal incasso's alsnog laten storneren bij de bank en zal de komende tijd de bankrekening in de gaten moeten houden om incasso's op onbekende kaartnummers te onderscheppen. (en het gesprek aangaan met de kaarthouder...)

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:26
Vorige week vrijdag met vrouwtje naar Rotterdam geweest en op de harde manier erachter gekomen dat samenreiskorting dus niet geldt in de spits. Ik tot twee keer toe in- en uitchecken en verdomd elke keer geen samenreiskorting op dat poortje. Ik denk, is dat poortje nou kapot of wat? Het zal wel, dacht ik, dus maar doorgelopen omdat we anders onze trein zouden missen. Later bij de balie nagevraagd en zodoende erachter gekomen dat samenreiskorting inderdaad niet geldt in de spits. Het zal ongetwijfeld ergens in de voorwaarden staan, maar die heb ik nooit gelezen. We gaan normaal altijd op zondag, maar nu kwam het zo uit dat we vrijdag gingen. Volgende keer dus rekening mee houden!

• Skyaero
  • Niet online
Geen samenreiskorting in de spits was al pre OV-Chip tijdperk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is idd echt al decennia zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• asmi2
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
quote:
desmond schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:46:
Opeens valt mijn oog op wel heel veel Automatisch opladen afschrijvingen op de bankrekening. Doorlopende Incasso voor Automatisch Opladen op mij onbekende kaartnummers.
Dus blijkbaar wordt er niets geverifieerd als iemand automatisch opladen aanzet en daarbij "per ongeluk" het bankrekeningnummer gebruikt van iemand anders waarvoor ov-chipkaart.nl al een incassomachtiging heeft. Dat zou inderdaad een kwalijke zaak zijn.
Of is heb je de tussendoor wel 1 cent-betalingen moeten doen voor die onbekende kaartnummers?

• desmond
quote:
asmi2 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:33:
[...]
Of is heb je de tussendoor wel 1 cent-betalingen moeten doen voor die onbekende kaartnummers?
Nee, de automatische incasso op Automatisch Opladen ging 'vanzelf' over op de nieuwe kaart.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:46
quote:
desmond schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:57:
[...]

Nee, de automatische incasso op Automatisch Opladen ging 'vanzelf' over op de nieuwe kaart.
Wat op zichzelf een verbetering is, want ik vond het van de pot gerukt dat ik vorig jaar opnieuw een cent moest overmaken om de automatische incasso te laten werken op mijn nieuwe chipkaart.

Maar ze weten de verbetering dus weer om te buigen in een nieuw drama. 8)7

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Heb net een berichtje naar Syntus gestuurd om een knullige fout te laten herstellen m.b.t. in- en uitchecken. Ik dacht dat het OV personeel na al die jaren inmiddels wel zou weten hoe om te gaan met bepaalde "afwijkende situaties", maar dat was blijkbaar wat voorbarig van mij. :)

Sta 's ochtends rond 6u35 op de bus te wachten voor het laatste stukje naar mijn werk. Bus komt aanrijden, maar de chauffeur zegt dat we even moeten wachten op een vervangende bus omdat deze bus naar de APK zou moeten. (Op zich al raar, want waarom zet je zo'n bus dan gewoon in terwijl je weet dat hij nog geen uur na begin dienst richting de remise moet voor APK.) De chauffeur werd ook vervangen en zijn vervanger was het er niet mee eens. Hij moest nog 2x op en neer naar Utrecht en moest daarna naar de remise. De verkeersleiding werd ook nog even betrokken bij de discussie en de eerste conclusie was dat de bus gewoon zou gaan rijden. Dus de reizigers in de bus konden blijven zitten en de reizigers buiten de bus mochten instappen en inchecken. 2 minuten later komt er toch ineens een vervangede bus en blijkt de eerste bus dus toch naar de APK te gaan. Iedereen moest overstappen van de vervangende bus en er werd nadrukkelijk geroepen dat we NIET moesten uitchecken.

Je raad het al.... we naderen mijn uitstaphalte, ik hou die kaart bij de lezer "pieeeep. Incheck OK." Direct maar weer uitgecheckt. Ben benieuwd hoeveel weken we nu weer nodig gaan hebben om dat te corrigeren..... Via uitcheckgemist.nl kon ik het niet corrigeren (op zich logisch, want ik heb niks gemist: de chauffeurs van Syntus hadden blijkbaar wat uitleg gemist....)

BazzH wijzigde deze reactie 24-11-2017 12:15 (5%)

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Als je Twitter hebt, gewoon even contact zoeken met @OVchipkaart. Dan is het binnen een paar werkdagen geregeld. Had ik ook toen ik met mijn domme kop op Utrecht Centraal uitcheckte met mijn OV-chipkaart mobiel, i.p.v. mijn OV-chipkaart zelf.

...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarom zijn die bestelling-ophaaldingen uit de bussen gehaald?

Vanwege mijn (gelukkig net niet te) lage saldo had ik van te voren een tientje saldo aangeschaft met als doel die in de bus op de kaart te zetten, blijken die apparaten al een hele tijd terug uit de bussen gehaald te zijn :/

edit: Deze dingen dus

Raven wijzigde deze reactie 02-12-2017 18:28 (15%)

Oscar Wilde

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:33
Arriva heeft ze nog wel in hun bussen. Maar je 'probleem' is ook opgelost als je automatisch opladen aanzet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
cordonbleu schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:09:
Arriva heeft ze nog wel in hun bussen.
Hier hebben we Twents/Syntus/Keolis (welke naam ze dan ook gebruiken). Inmiddels antwoord van hun binnen, de verbinding zou niet stabiel genoeg zijn om bestellingen op te kunnen halen.
quote:
cordonbleu schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:09:
Maar je 'probleem' is ook opgelost als je automatisch opladen aanzet.
Dat is geen antwoord op mijn vraag ;)

Ook de poortjes op Amsterdam Centraal zijn nu dicht
quote:
De toegangspoortjes op station Amsterdam Centraal zijn vanaf vandaag dicht. De perrons en de reizigerstunnels daarnaartoe zijn dan alleen nog toegankelijk voor mensen met een chipkaart met voldoende saldo.

Uitzwaaiers en mensen die alleen een boodschap willen doen bij een winkel binnen de poortjes kunnen binnen een uur kosteloos uitchecken. De horeca op het eerste perron is via trappen in de centrale hal bereikbaar. Mensen die zonder in te checken van de ene naar de andere kant van het station willen om de bus, de tram, de metro of de pont te nemen, kunnen gebruikmaken van twee passages. Ze hoeven dan niet door poortjes heen.

Het is de bedoeling dat ook op Amsterdam Sloterdijk de poortjes voor het einde van het jaar dichtgaan. Als dat gebeurt zijn in 74 van de ruim 400 stations in Nederland de poortjes dicht. 87 procent van de reizigers maakt dan gebruik van stations met gesloten poortjes.

Er worden zoveel mogelijk stations afgesloten met poortjes. Dit leidt volgens de NS tot minder zwartrijders, minder agressie in de trein en een groter gevoel van veiligheid bij de reizigers.

Oscar Wilde

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

quote:
desmond schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:46:
Het probleem van Automatisch Opladen.

Ik beheer vijf kaarten in dit gezin, waaronder een paar voor vergeetachtige pubers. Hierop staat een jaarabonnement, plus automatisch opladen. Eén puber, achttien geworden, raakt de kaart kwijt. Op OV-chipkaart.nl log ik als beheerder in en laat kaart blokkeren en vervangen, inclusief producten. Nieuwe kaart wordt in gebruik genomen en ik wil hem 'in beheer nemen' door hem toe te voegen aan OV-Chipkaart.nl. Gaat niet, houder is boven de achttien en ik ben niet geautoriseerd. Dit laatste speelde 9 maanden geleden, dus precieze meldingen kan ik mij niet herinneren.

Puber wordt volwassen en gaat studeren, met DUO OV.

Dat kan ik dus niet uitzetten, want ik beheer de OV Chipkaart niet.

Je kunt dus Automatisch Opladen in rekening gebracht krijgen terwijl je de OV-chipkaart NIET in beheer hebt. Er is geen mogelijkheid om op OV-Chipkaart.nl een overzicht te krijgen van de lopende automatische incasso's op jouw bankrekeningnummer. Iets om rekening mee te houden.

Ik heb een aantal incasso's alsnog laten storneren bij de bank en zal de komende tijd de bankrekening in de gaten moeten houden om incasso's op onbekende kaartnummers te onderscheppen. (en het gesprek aangaan met de kaarthouder...)
Dat is niet een probleem van automatisch opladen, maar een probleem van automatische incasso's. Ik heb zelf een paar maanden iemands tv-abonnement betaald. Typfoutje in het rekeningnummer. Ze checken zelfs de naam niet eens.

I have the cape.

• asmi2
  • Niet online
quote:
Bart ® schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:52:
Dat is niet een probleem van automatisch opladen, maar een probleem van automatische incasso's. Ik heb zelf een paar maanden iemands tv-abonnement betaald. Typfoutje in het rekeningnummer. Ze checken zelfs de naam niet eens.
Alleen, als een wildvreemde TV-provider ineens een incasso van je bankrekening doet kun je meestal makkelijk een oplossing forceren door storneren en een blokkade op je bankrekening in te stellen voor de rekening van die TV-provider.
Als je zoiets doet voor de rekening van ov-chipkaart dan werkt het automatisch opladen van je eigen kaart niet meer en heb je de kans dat je ineens voor een gesloten poortje komt te staan.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

quote:
asmi2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:28:
[...]

Alleen, als een wildvreemde TV-provider ineens een incasso van je bankrekening doet kun je meestal makkelijk een oplossing forceren door storneren en een blokkade op je bankrekening in te stellen voor de rekening van die TV-provider.
Als je zoiets doet voor de rekening van ov-chipkaart dan werkt het automatisch opladen van je eigen kaart niet meer en heb je de kans dat je ineens voor een gesloten poortje komt te staan.
Dat is inderdaad een bijkomend probleem. Maar de oorzaak ligt m.i. bij banken die zomaar een incassoverzoek accepteren.

I have the cape.

• desmond
quote:
Bart ® schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:32:
[...]
Dat is inderdaad een bijkomend probleem. Maar de oorzaak ligt m.i. bij banken die zomaar een incassoverzoek accepteren.
Gisteren heb ik contact opgenomen met OV-Chipkaart. Het probleem ontstaat door het meerderjarig worden van een kaarthouder waar je als ouder de OV-kaart voor beheert. Je mag dan de kaart na kaartvervanging niet meer beheren, maar door automatische overzetting van de producten moet je wel betalen. Krom. Oplossingsoptie is voor de verjaardag een bericht sturen naar kind en ouder waarin wordt gemeld dat automatisch opladen plus incasso stopgezet wordt. Indien dit niet gewenst is, dan graag kind een OV-beheeraccount laten aanmaken en akkoord laten geven voor beheer van de kaart door ouder. Dan kan ik managen waarvoor ik betaal. Ik heb een klacht laten aanmaken, maar houd mijn adem niet in.

• asmi2
  • Niet online
quote:
Bart ® schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:32:
De bank kan hier weinig aan doen. De rekeninghouder heeft ov-chipkaart een machtiging gegeven voor automatische incasso's, een bank kan zich moeilijk ermee gaan bemoeien of alle facturen wel terecht zijn.

• Trouble
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:52

Trouble

Meisje!

Wat is de goedkoopste manier om aan een nieuwe OV-chipkaart te komen :? Ik ga sporadisch nog met de bus, en in maart zal m'n huidige (persoonlijke) chipkaart verlopen. Een persoonlijke hoef ik eigenlijk niet weer, ik laad 'm namelijk zelf op en niet automatisch.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

quote:
asmi2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:02:
[...]

De bank kan hier weinig aan doen. De rekeninghouder heeft ov-chipkaart een machtiging gegeven voor automatische incasso's, een bank kan zich moeilijk ermee gaan bemoeien of alle facturen wel terecht zijn.
Als op die machtiging een compleet andere naam staat dan de naam die bij het rekeningnummer hoort waar het incasso van afgeschreven wordt, dan lijkt het me toch echt aan de bank om dat incasso niet door te voeren. Niemand anders kan immers die controleslag doen.

I have the cape.

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Je kan een anonieme aanschaffen bij vele verkooppunten, maar is niet goedkoper dan een persoonlijke. Let er op dat een anonieme kaart geen abonnementen op zich kan hebben, wel eventueel samenreiskorting voor in de trein. Die anonieme kaart kan je via hun website bestellen, al verkopen ze em bij wat grotere supermarkten en op de stations bij NS automaten.

• asmi2
  • Niet online
quote:
Bart ® schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:07:
Als op die machtiging een compleet andere naam staat dan de naam die bij het rekeningnummer hoort waar het incasso van afgeschreven wordt, dan lijkt het me toch echt aan de bank om dat incasso niet door te voeren. Niemand anders kan immers die controleslag doen.
De bank kan dat ook niet want die bemoeit zich helemaal niet met de overeenkomst tussen jou en de incassant en weet daarom niet eens op wiens naam er een overeenkomst is. Die controle moet je als rekeninghouder zelf doen.

• cordonbleu
quote:
Raven schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:31:

Dat is geen antwoord op mijn vraag ;)
Maar wel een oplossing.
Die apparaten worden zo ontzettend sporadisch en door zo'n kleine groep mensen gebruikt dat de kosten ervan niet meer verantwoord kunnen worden. En zoals gezegd, in de bussen van Arriva zijn ze nog wel aanwezig. Dus ze worden blijkbaar niet collectief overal uit de bussen verwijderd momenteel.

• AW_Bos

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Raven schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:31:
[...]
Hier hebben we Twents/Syntus/Keolis (welke naam ze dan ook gebruiken). Inmiddels antwoord van hun binnen, de verbinding zou niet stabiel genoeg zijn om bestellingen op te kunnen halen.
Dat klinkt als een bullsh*t antwoord. Met de dekking van 3G/4G moet dat toch geen probleem zijn.
Misschien dat je eken keertje verminderde dekking hebt, maar dan moet zo'n apparaatje na een bepaalde periode gewoon excuus aanbieden en vragen om het opnieuw te doen.

Volgens mij was het een kwestie omdat het teveel geld kostte, en dat er weinig gebruikt van werd gemaakt, waardoor het niet rendabel was om ze actief te houden.

...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Tot je kaart gejat wordt en je daar een beetje laat achterkomt..
quote:
cordonbleu schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:14:
Die apparaten worden zo ontzettend sporadisch en door zo'n kleine groep mensen gebruikt dat de kosten ervan niet meer verantwoord kunnen worden. En zoals gezegd, in de bussen van Arriva zijn ze nog wel aanwezig. Dus ze worden blijkbaar niet collectief overal uit de bussen verwijderd momenteel.
Helaas(?) kom ik zelden in uithoeken van NL waar zij rijden :+
quote:
AW_Bos schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:45:
[...]

Dat klinkt als een bullsh*t antwoord. Met de dekking van 3G/4G moet dat toch geen probleem zijn.
Misschien dat je eken keertje verminderde dekking hebt, maar dan moet zo'n apparaatje na een bepaalde periode gewoon excuus aanbieden en vragen om het opnieuw te doen.

Volgens mij was het een kwestie omdat het teveel geld kostte, en dat er weinig gebruikt van werd gemaakt, waardoor het niet rendabel was om ze actief te houden.
Na hun antwoord vroeg ik mij wel meteen af waarom die in-/uitcheckdingen het dan wel goed doen, of hebben die niet constant verbinding nodig?

Oscar Wilde

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:37
quote:
Raven schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:05:
[...]

Na hun antwoord vroeg ik mij wel meteen af waarom die in-/uitcheckdingen het dan wel goed doen, of hebben die niet constant verbinding nodig?
De CiCo's/validators werken inderdaad offline, en sychroniseren hun data met de backend.

Alex) wijzigde deze reactie 04-12-2017 18:12 (7%)

We are shaping the future

• cordonbleu
quote:
Raven schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:05:
[...]

Tot je kaart gejat wordt en je daar een beetje laat achterkomt..
Dat heeft toch niks te maken met vervoerders die die apparaten weghalen of je ov kaart zelf? Iets kwijtraken is een eigen probleem. Je kan net zo goed hetzelfde zeggen voor je pinpas. Als je die kwijtraakt ben je ook €25 kwijt als je nfc aan hebt staan. Zo kunnen we nog wel door gaan.

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:28
Gister een artikel in De Gelderlander
https://www.gelderlander.nl/maasland/arriva-gaat-snellere-incheckpalen-plaatsen~ac952bf8/

Als zeer frequente reiziger op de Maaslijn (4x per week voor mijn werk) ben ik hier erg blij mee. De Arriva paaltjes zijn qua snelheid en feedback echt een drama. Ben erg benieuwd wat ze er voor in de plaats gaan zetten.
Pagina: 1 ... 96 ... 99 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True